«Wie zich over de arme ontfermt eert de Maker» Waar bronsbruin en groen domineren Toeristische magneet van Schouwen-Duiveland Leugens over Zeeland is er rust te vinden w&nöeUnqen öoor öe zeeuwse histORieEerste winkel in „De Banjaard" Gasthuis-kwestie doet geen goed aan verhouding Rome-reformatie Kruisverenigingen vervullen mooie en omvangrijke taak ZEEUWSCH DAGBLAD In de toekomst: overspoeling? Cijfers Vrees Conflictsituatie Ds. LANDSMAN IN HERVORMD NEDERLAND Vruchtbare toekomst Zorg om de mees door A. J. Kaland Zaterdag 6 augustus i960 Pag. O JNDIEN ER OOIT een kompas mocht komen, waarvan de naald zich in plaats van naar het geheimzinnige Noorden naar hèt toeristische centrum van een bepaalde streek zou richten, zou deze op Schouwen-Duiveland zonder enige twijfel trillend naar de West hoek wijzen: Haamstede, metropool van zomerhuisjes, tenten en caravans Van stoere duinruggen, in de zomertijd schijnbaar insluimerend rond dennebossen schoner dan op de Veluwe, en ruige steppen met grillige struikengroepen als de achtergrond van een romantische filmprent. Haamstede: paradijselijk oord voor de natuurminnaar. Wie wandelend langs kronkelende bospaden warm en stoffig wordt, neemt een verkoelende duik in de schuimende golven die Schou- wen's Westhoek omspoelen DE aantrekkingskracht die deze ge meente op het toerisme uitoefent heeft het dan ook in de allereerste plaats te danken aan de oneindige va riatie in natuurschoon en mogelijkhe den tot ontspanning. Lawaaierig ver maak zal men in Haamstede echter te vergeefs zoeken, er is geen enkele vorm van kermisvermaak of mondain amu sement, zoals vele badplaatsen dat ken nen. De inwoners drukken het zelf als volgt uit: ..onze gasten komen voor de rust en de stilte van de natuur en daar om willen we geen spectaculair ver maak." door L van Wallenburg De eigenaars die hoofdzakelijk uit het Westen des lands en uit Brabant komen, brengen ook 's winters vele uren in hun huisje door. DE vraag is overigens gewettigd of dit unieke karakter gehandhaafd zal blijven, als in een nabije toe komst na de verwerkelijking van het Deltaplan een snelle verbin ding met de Randstad Holland een feit zal zijn. Reeds nu is een sterk toenemende belangstelling vanuit Holland, met name Rotterdam, te constateren. Elk jaar komen er meer dagjesmen sen en opmerkelijk is het grote aan tal stedelingen dat hier het weekeinde doorbrengt. Laat dit het decor zijn, achter de cou lissen dartelen keiharde cijfers, die een overduidelijke taal spreken. In 1958 werden in het seizoen 74.000 overnachtingen geregistreerd. Maar in 1959 was dit aantal 124.876 In 1958 brachten 6511 toeristen hun vakantie in Haamstede door. Het jaar daarop hadden nagenoeg duizend toeristen Haamstede als va kantieoord verkozen De zomerhuisjes rijzen als duinroosjes uit de grond. Werden er vorig jaar 23 gebouwd, de eerste helft van 1960 zag er reeds 14 verrijzen. ALS DE „grote overspoeling" na het tot stand komen van de verbinding met het vaste land komt, is het ech ter niet denkbeeldig dat vele forensen zich in Haamstede zullen vestigen. Som mige zomergasten hebben al plannen in die richting uitgesproken. Er zijn hotelhouders die de vrees uitspreken dat dan ook een overwel digende massa dagjesmensen zal bin nenstromen waardoor de vaste kern gastendie in het bijzonder voor de rust komt, geleidelijk zal verdwijnen. Anderen weer zien de toekomst met vertrouwen tegemoet en ontwik kelen reeds nieuwe plannen en denk beelden. Zo zou er bij het nieuwe Deltahotel (80 bedden) dat pas geopend is zelfs j een eigen zwembad moeten komen De kampeerterreinen mogen zich in een grote bloei verheugen: caravans en (tenten rijen zich aaneen achter de dui- j nen. De gemeente heeft vele plannen, het uitbreidingsplan dat in januari 1959 I door G.S. was goedgekeurd en dat vol- 1 gens de Woningwet tien jaar mee zou moeten gaan bleek na één jaar al niet meer te voldoen. Het nieuw ontworpen plan moet nog in de raad komen. Het ligt in de bedoeling grote stukken grond voor bebouwing te ontsluiten. In de gehele gemeente zijn kernen aan gegeven voor o.m. parkeerplaatsen. ÜOK de kerken wenden pogingen aan de toeristen op te vangen. Vorig jaar kwam de nieuwe R.K. kerk gereed, speciaal voor de zomergasten, want in Midden in het dorp verrijst, omgeven door groen en grachten, een her innering aan een roemrijk verleden. Het is het oude slot Witte van Haamstededat door talrijke vreemdelingen wordt bezocht. Haamstede wonen slechts twee Katho lieke gezinnen. De Hervormde predikant, ds. L. Boer verwacht dat de te verwachten toevloed van vreemdelingen zeker grote invloed op de levenshouding van de bevolking zal uitoefenen. Er is op het ogenblik echter nog niet veel van te merken. De Hervormde gemeente heeft geen klagen over het kerkbezoek en in ver gelijking met andere delen van het land mag gezegd worden dat het een bloeiende godsdienstige gemeenschap is. De, kerk neemt nu nog een af wachtende houding aan, er is overigen van alles te verwachten." Ds. Boer benadrukt het grote gewicht van ont spanning en in bijzondere mate: de BERGEN OP ZOOM. In het weekblad Hervormd Nederland heeft hoofdredacteur ds. F. H. Landsman gereageerd op de ge beurtenissen rondom het Algemeen Burger Gasthuis te Bergen op Zoom. Zoals bekend werd in de ge meenteraadsvergadering van 29 juli j.l. een motie aanvaard, waar in op het kollege van regenten een dringend beroep werd gedaan de gewraakte bepalingen omtrent de medische moraal te herroepen. Het gaf daarbij te denken, dat de ge hele KVP-fractie tegen deze motie stemde. Staat de landelijke KVP hierachter? stelt ds. Landsman de vraag. Hervormd Nederland schrijft ver-! der over de Bergense kwestie het vol gende: ..Hier ligt een konflikt op het terrein van de medische moraal. De ..algemene" en r.k. opvattingen lopen ten dezen niet zoveel uiteen, behalve weer waar de voortplanting in het ge ding is en het b.v. gaat om de vraag of in bepaalde, overigens zeer zeld zame gevallen bij een bevalling het behoud van het leven van de moeder de voorrang behoort te hebben boven dat van het kind. Hier valt voor pro testanten de beslissing anders uit. Het onduldbare nu in Bergen op Zoom is, dat een in meerderheid r.k. regentencollege van een Algemeen Burger Gasthuis besloot in het regle ment van het huis vast te leggen, dat voor de in dat huis werkende specia listen de r.k. medische moraal ver plichtend wordt gesteld. Dit is gewe tensdwang van een wel bijzonder min derwaardig allooi. We weten wel wat „algemeen" in Brabant en Limburg in het algemeen betekent en kunnen dat in gemeenten, waar praktisch de gehele bevolking r.k. is, ook wel begrijpen en billijken. Maar zodra er een, al is het nog zo geringe, niet r.k. minderheid is, wordt dit soort ..algemeenheid" al een ha chelijke zaak. Doch volkomen onduld baar wordt zij, als zij zich laat gelden op een terrein waarop ieder mens het recht heeft ervan verzekerd te zijn, dat zijn meest wezenlijke belangen in vertrouwde handen zijn. Het geval Bergen op Zoom is bo vendien zo ergerlijk, omdat een r.k. stichting (kapitaal 100) van het ge meentebestuur een „principiële" ga rantie kreeg van elf miljoen gulden voor de bouw van een r.k. ziekenhuis. Afspraak was, dat het Algemeen Bur ger Gasthuis algemeen zou blijven en de protestanten geen eigen ziekenhuis zouden bouwen. Die protestanten zijn, nu het A.B.G. ook r.k. is geworden, wel erg achterop geraakt. Zij moeten nu wel zelf bouwen. We zouden zeggen: De eerlijkste op lossing is de elf miljoen gulden nu maar naar verhouding van het aantal r,k. en protestantse bedden dat nodig is te verdelen. Maar hoe dit ook zij: Het Bergense incident heeft geen goed gedaan aan de verhouding protestant, -rooms katholiek. We hopen dan ook, dat de houding van de r.k. regenten duidelijk van r.k. zijde zal worden ge desavoueerd. Dat kan de verhoudin gen in het algemeen alleen maar ten goede komen". sport. Hij wenst zich evenwel te dis- tanciëren van de zondagssport. De Gereformeerde kerk van Haamste de heeft een opener structuur dan an dere gemeenten, aldus de gereformeer de predikant, ds. Boersma. Als oorzaak hiervan ziet hij het feit dat zijn gemeente niet inheems" is maar vele mensen onder haar leden telt uit verschillende delen van het land. ,,De komst van het toerisme vormt voor ons een groot probleem, vooral wat betreft de zondagsrust." Ds. Boersma vraagt vooral de aan dacht voor dé conflict-situatie die hier door ontstaat tussen ouderen en jonge ren. Overigens komt dit nagenoeg overal voor, maar de intocht van vreemdelingen met andere gewoonten die de jeugd tot navolging inspireert, accentueert vanzelfsprekend de afstand tussen de generaties. In samenwerking met de Hervormde kerk wordt op velerlei wijze getracht b.v. door het stichten van evangelisa tiecentra (gespreksavonden, instuif, bi bliotheek enz.) tot een nieuwe aanpak te komen en contacten met onkerkelijke zomergasten tot stand te brengen. Al deze activiteiten duidt ds. Boersma schertsend aan met het woord „badpas- toraat". DE fruitteelt neemt in Haamstede een uitermate belangrijke plaats in. De meest gekweekte vruchten zijn appels, daarna peren, pruimen en zwarte bes- sen. Jonge bedrijven in opkomst zijn te vinden in het nieuwe fruitgebied de ..Lage Zoom" waar zich goede vocht- houdende gronden bevinden. Dit laat- 1 ste in tegenstelling tot het oude gebied i waar verdrogingsverschijnselen (funest j voor vruchtbomen) voorkomen, welke de telers hebben genoodzaakt bevloei ing toe te passen. De fruitteelt in deze j streek gaat, ook al omdat gebruik wordt gemaakt van steeds betere methoden I een goede toekomst tegemoet. En wan- neer de vervoersmogelijkheden vas te oeververbinding beter zullen zijn is een enorme uitbreiding van de klein- 1 fruitteelt te verwachten. Want Haamstede is meer dan een recreatiegebied bij uitstek. Het is ook de fruitteelt die de be volking een belangrijke bron van inkomsten biedt. Derhalve is het niet verwonderlijk dat in deze zo mermaanden naast het brons bruin van de badgasten de kleur groen domineert. Het groen van ide bossen èn fris contrast het groen van weiden en boom gaarden! Betuwe, Veluwe en jZandvoort reiken elkaar in Zee land de hand Mej. J. d. H. uit Tholen verwondde haar arm dusdanig aan glas dat zij zich onder geneeskundige behandeling moest 1 stellen. Een logeetje waar zij mee aan het ravotten was brak een keukenraam i met als gevolg dat beiden voor genees- kundige behandeling in het ziekenhuis te Bergen op Zoom moesten worden op genomen. Het reisseizoen is weer aange broken. Reisverenigingen en reis bureaus plaatsen advertenties in de .kranten en bieden hun pro grammaboekjes aan om de men sen aan te sporen op reis te gaan, om te genieten van Gods schone schepping in ons vaderland en daarbuiten. Ook vroeger verschenen er zul-1 ke reisboeken. Ik was in de ge legenheid om van enkele kennis te nemen. Beschrijvingen van ons land van ongeveer anderhalve eeuw geleden, uit het eerste kwart van de vorige eeuw. Boe ken die gedrukt zijn in de Franse tijd en kort na de bevrijding van Napoleons tirannie. Aan Zeeland is eveneens een plaats toebedacht, soms maar een klein plaatsje. Wat me opviel was dat er 7.0 dikwijls onjuistheden over onze pro vincie werden verteld. Pertinente leu gens soms. Hoe dat komt is wel enigs zins te begrijpen. Sommige schrijvers zijn waarschijnlijk nooit in Zeeland ge weest en schrijven eenvoudig na wat anderen erover geschreven hebben, de verkeerde voorstellingen incluis. Ze schrijven soms feiten over uit boeken van tientallen jaren terug, die toen juist waren, maar later niet meer. Of de schrijvers zijn misschien wel een poosje in Zeeland geweest, hebben hier en daar eens rondgekeken en ■menen nu dat ze er alles van af we ten. Nu moet ik denken aan wat ik kort voor de laatste wereldoorlog eens heb meegemaakt. In een geïllustreerd blad stond een artikel over Walcheren (het tijdschrift bestaat niet meer), ge schreven door iemand die hier een paar weken vakantie had doorgeb. acht. Het stond vol fouten. De schrijver of schrijf ster meende in die enkele weken het karakter, de levenswijze en de gewoon ten van de boerenbevolking goed te kennen! Hr heb naar de redactie van het blad geschreven met een correctie van de onjuiste voorstellingen maar nergens meer van gehoord. Uit die oude reisbeschrijvingen van anderhalve eeuw terug wil ik enkele dingen noemen, die beslist onwaar zijn. Naar een bekend spreekwoord heeft de schrijver vermoedelijk wel de klok horen luiden, maar hij weet beslist niet waar de klepel hangt. Schouwen We gaan - eerst naar het noorden, naar Schouwen. Vroeger bekend (even als trouwens andere Zeeuwse eilan den) door de verbouw van meekrap. De wortels van deze plant werden ge droogd en daarna fijngemalen. Uit dit poeder werd een mooie rode kleurstof bereid. Een kleine eeuw geleden ging deze teelt teniet, omdat men op an dere manier goedkoper de verf kon verkrijgen. Wat zegt nu een schrijver? „Het loof der meekrapplanten is een goed voedsel voor het vee, de melk dei- koeien wordt er roodachtig en de boter geelachtig door gekleurd, doch zijn beide niettemin zeer goed." Maar in Zeeland werd meekraploof nooit aan de koeien als voedsel gege ven! De reiziger kan er dus nooit zulke roodachtige melk en geelachtige boter geproefd hebben! Aan de Modevakschool te Amster dam slaagde mejuffrouw N. A. Wilderom uit Kamperland voor lerares coupeuse. Met Vrederustte Bergen op Zoom verricht protestants Zeeland een groots werk op het terrein van de zorg om de mens. T holen We gaan nu naar het eiland Tholen, Tussen dit eiland en Zuid-Beveland j bestond vroeger een vruchtbare land- streek, nu verdronken land. De groot ste plaats was hier Reimerswaal. Deze heeft als een eilandje bestaan tot 1634. toen de stad verlaten werd en wat er nog van bestond voor afbraak verkocht werd. Bij laag water wordt er nog wel eens wat gevonden: stenen, scherven, beenderen. Maar niet zoals een schrijver in 1807 zegt: „Bij een la ge rivier wijst men nog de puinhopen der oude stad Reimerswaal." IS oord-Beveland Van Noord-Beveland wordt gezegd dat dit eiland vroeger een der groot ste van Zeeland was. maar veel gele den heeft door stormen en hoge vloe den, die een menigte van dorpen heeft verzwolgen. Daardoor is het nu veel kleiner geworden. Inderdaad zijn er door overstromingen enkele dorpen ver woest, maar het ondergelopen gebied is later weer drooggemaakt, er zijn bovendien nog enkele nieuwe polders bedijkt, zodat het eiland zelfs iets gro ter is dan vroeger. Zuid-Beveland Van Zuid-Beverland wordt verteld dat het een eiland is, verdeeld in Noord en Zuid-Beveland, met het eiland Wol- faartsdijk tussen deze twee. Een wel wat eigenaardige beschrijving. Ook wordt er beweerd dat het fort Bath midden in het verdronken land ligt Een blik op de kaart leert het enigs zins anders. Walcheren Over Walcheren worden ook vreem de dingen verteld. Is men het Sloe over dan komt men eerst in Arnemui- den. „Van Arnemuiden gaat men langs een aangename rijk beschaduwde weg door enige dorpen en langs enige puin hopen van overoude kastelen naar de hoofdstad Middelburg." Helaas bood de rijweg weinig schaduw, evenmin als het voetpad dat voor een deel door weilanden liep. Tussen Arnemuiden en Middelburg hebben nooit „enige dor pen" gelegen, evenmin als kastelen. Het mooie stadhuis van Middelburg is, voorheen een Abdij geweest, wordt er beweerd. Heb ik nooit geweten! Dat Veere een sterke handel op Schotland drijft, was vroeger waar, maar sinds ongeveer 1800 niet meer. Evenmin dat de schans Haak ter be scherming van het Veerse Gat dient, dit fort was al lang geslecht. KAMPERLAND. In het Bungalow- dorp „De Banjaard" is donderdagmid dag de eerste winkel in levensmiddelen officieel geopend. Namens de drie on dernemers sprak de heer J. Buijze eni ge woorden, waarna burgemeester J. van Halst door middel van een sleutel het gebouw voor het publiek open stel de, en tevens de ondernemers geluk wenste met de prachtige winkel. Uit naam van de grossiers bracht de heer dr. A. Duvekot uit Goes zijn gelukwen sen over waarna er een receptie plaats vond in hotel Camperduin. In die tijd was de gehele oppervlak te van de Westkapelse zeedijk met zeewier beplant. Vólgens een reisboe kenschrijver tenminste. Zeker om de dijk te beschermen tegen het geweld van de golven? Wat een eenvoudig middel! Dat men dat tegenwoordig niet meer toepast. Het is goedkoop boven dien! Ik vermoed dat de reiziger wat aangespoeld zeewier op de dijk heeft zien liggen en zo tot deze door en door foutieve uitspraak is gekomen. Van 1807 tot 1809 was een Duitser als militair in Franse dienst te Vlis- singen. Hij heeft dus ook de bekende watersnood van 1808 meegemaakt. Door het hoge water werden er enkele klei ne boten op de kade geworpen. Hoor wat hij er van zegt: „dat de in de haven liggende oorlogs- en andere schepen door het water werden gelicht en op de kaden geworpen, zodat ze de volgende dag tegen de huizen leunden, waardoor deze niet weinig beschadigd werden, zodat zelfs enige huizen daar door genoegzaam ineengedrukt wer den." Hij heeft het zeker eens erg mooi willen maken! Volgens hem verdron ken er „over de honderd mensen", in werkelijkheid waren het er 31, Hij schrijft nog meer rare dingen. Over Vlissingse ratten van anderhalve voet lang, die brandende smeerkaarsen uit de kandelaars stelen om die als voedsel te gebruiken (wat 'n brand stichters zullen dat geweest zijn!). Dat er in Middelburg enige duizenden Jo den wonen (in werkelijkheid 243). Dat stenen huizen op Walcheren zeldzaam zijn. Terwijl alle huizen van steen zijn gebouwd. Zeker de houten schuren voor woningen aangezien? Evenals de meeste schrijvers noemt hij ook de ongezondheid van de pro vincie Zeeland, „want de schoonste rode appelen bevatten koortsstof in zich." Zeeland zou allang uitgestor ven moeten zijn als het zo ongezond was als men schrijft. Zeeuwsch-V laanderen Tenslotte nog iets over Zeeuwsch- Vlaanderen. Ook daarvan worden din gen gezegd, die niet waar zijn of niet meer waar zijn. Cadzand zou een eiland zijn. evenals Biervliet. Oostburg ligt aan een zijtak van het Zwin. Sas van Gent ligt aan de Lijs, die van Gent naar de Schelde stroomt. Dat het ka naal van Brugge via Damme naar Sluis is doorgetrokken tot Breskens. Ik wil niet op alle slakken zout leg gen, anders zou ik nog veel meer his torische en aardrijkskundige blunders kunnen noemen. Genoeg om te waar.- schuwen deze oude reisbeschrijvingen kritisch te lezen. "T\E BIJBEL moge dan geen handboek zijn voor ons politiek en maatschappelijk leven, er staat enorm veel wijsheid in. Deze wijsheid, Goddelijke wijsheid door profeten gebracht en door re genten toegepast, komt altijd het volk ten goede. Het resultaat daarvan moet zijn het zo begeerde stil en gerust leven. Wij hebben in ons eerste artikel gezegd dat wij de zwakkere, althans de zorg voor de zwakkere, een royalere plaats in onze artikelenserie zou den geven. Welnu, het wordt zelfs een vooraanstaande plaats. En in ons pogen om iets te leren van de wijsheid der spreuken werden we getroffen door het volgende bekende vers: „Wie den behoeftige verdrukt, smaadt diens Maker; maar wie zich over den arme ontfermt, eert Hem." Bijna in ieder dorpje, maar zeker in alle gemeenten van enige betekenis, is de „zuster" een bekende en zeer ge waardeerde figuur. De wijkverpleegster vervult in onze huidige samenleving een bijzonder belangrijke rol. Zij ver vult een taak aan het kraambed, maar ook aan het sterfbed: is behulpzaam bij de preventieve gezondheidszorg en springt bij tijdens zieke dagen. Door haar plaatselijke bekendheid en het goe de contact met de huisarts, is zij de gene die de weg wijst naar arts of via hem naar specialist. Er is veel veranderd in de laatste vijf en twintig jaar. Oud en arm gaat niet meer op en de zuigelingensterfte is enorm afgenomen. Een leger van verpleegsters, doktoren, maatschappe lijk werkers en werksters, in dienst van talloze organen, verlenen hun diensten aan behoeftigen. Het zou ons veel te ver voeren als wij alle werkzaamheden en alle organen in onze beschouwingen zouden betrek ken. Bovendien zou het vervelend worden. Enkele willen wij er uit lichten. En nu stellen wij de vraag: wat doet u in dit verband? Lid van een kruis vereniging? Gelukkig verstaan velen hun verantwoordelijkheid in deze. Niet allen. Maar met het lidmaatschap houdt het echt niet op. U heeft geenL enkele invloed op de benoeming, dus °P malLr Helaas Is het nk daarom Het Pt KtoehTk "traditie en,waarom zl men tot an- uaUl eens 1 i^heT^aga^f^e" e^ole "ff nnlhrppkf. Bat 11 ill 1 si ïinrlip- Mn arl^r0el1® KrUlS een grote rol geSPCeld door hen die van Gereformeerde huize zijn. is echter wel aangesloten. De meerder heid bij het Groene Kruis, een minder heid bij het Oranje-Groene Kruis. En denk nu echt niet dat de Christelijke wijkverpleging het Oranje-Groene Kruis zoekt omdat dit hèt orgaan van de pro testants christelijke wijkverpleging is. o nee, de meeste Zeeuwse afdelingen weten niet eens dat het Groene Kruis een algemene organisatie is en het Oranje Groene Kruis een christelijke. Als de wijkzuster maar op tijd bij de zieke komt Die Zeeuwse toestanden op het ter rein van Christelijk organisatieleven lig gen vaak zo geheel anders dan lande lijk. In naam moge het Groene Kruis aiet Christelijk zijn, een feit is dat ve le figuren p-rechte Christenen zijn en vele afdelingen op de „gebruikelijke wijze" zoals dat heet, hun vergadering openen en sluiten. In deze constructie ontbreekt dat u juist nodig heeft? Maar als 11 zelf niet meer doet dan contri butie betalen heeft u geen recht tot murmureren. Iedere organisatie leeft Wat is nu de taak van de2e orga. niet alleen bij contributie. De mens moet er achter staan: met zijn ver stand, met zijn hart, met zijn ziel. In ons land. en ook in Zeeland, ken nen wij drie landelijke en provinciale kruisverenigingen. De Rooms Katholie ke bevolkingsgroep is unaniem van me ning dat het kruiswerk wat dat al lemaal is komt nog op levensbe schouwelijke basis dient te geschieden. De behoefte van lichaam is niet los te maken van de behoefte der ziel. Li chaam en geest: een twee-éénheid. De R.K. hebben veel liefdezusters en zij beseffen meer dan welke andere groe pering ook. dat in de dienst aan de be hoeftige. een stuk Gods-dienst wordt. om mens is uitgebouwd. Op meer- vervuld. Het Wit-Gele Kruis is de or-Uere plaatsen werkt men samen, op an- ganisatie, althans in Zeeland, waarin de ^ere plaatsen trekt men gescheiden op. R K. zich hebben verenigd. Maar hetzelfde doel In de Protestantse sector ligt dat ge heel anders. Wij kennen plaatselijk ge-| Wij aanvaarden het zo als vanzelf- heel zelfstandige, nergens bij aangeslo-; _nr_r..t.t ten. verenigingen ter behartiging van aal nen.' In eigen woorden geformuleerd, zodat het voor allen van toepassing is, :omt het hier op neer dat men bunde ling Van krachten wil iedere afde ling zelfstandig is te zwak en daar door de wijkverpleging, in de ruimste zin des woords. zo goed mogelijk be hartigen en verbreiding van de kennis omtrent algemene gezondheidsbelangen. Om deze taak naar behoren te kunnen uitoefenen komt er heel wat kijken, 'n het bijzonder na de ramp van 1953 is hel werk der kruisverenigingen in het loglopend geweest: Er zijn vele wijk- gebouwen verrezen. Maar dat niet al- 'een. Op bestuursniveau is er uitbrei ding gegeven aan het werk. De zorg grote moment is aangebroken. Maar U kent beslist de zorgen niet die er zijn om steeds weer meisjes aan te trekken en op te leiden ter vervan ging van hen die hopen op korte termijn zelf die hulp nodig te heb ben. Als de enquètrice van de praena- itale zorg of die van de kankerbestrij- \ding zo onopgemerkt haar werk ver- j richt, moet U in ieder geval nu toch weten dat ook hier de Kruisvereni gingen hun bijdrage leveren aan de algemene gezondheidszorg. Mede daar- j door wordt onze levensduur verlengd. Is het dan niet de moeite waard om i n.og iets meer te doen dan contributie te betalen? En toch is het slechts een enkeling die zich voor dat mooie werk beschikbaar stelt. Wij noemden slechts een bescheiden deel van het werk. Zo is er ook na en kele jaren van moeizaam werken een ipparaat van de grond gekomen in dienst van de geestelijke volksgezond heid. Gezien het minder bekende en de uitgebreidheid van dat werk in deze sector, willen wij daar een apart arti kel aan wijden. Thans worden pogingen in het werk gesteld, en het ziet er naar uit dat het ook zal gelukken, een reva- lidatie-stichting in het leven te roepen. Vele minder validen zijn nog te reva lideren. Veel meer dan men vroeger besefte. Het is onze plicht de minder va. lide. zo daar de mogelijkheid toe be staat. zijn validiteit en daarmee zijn levensgeluk, terug te geven. In de ont- 'erming over den behoeftige, eren wij diens Maker! Al deze werkzaamheden kosten veel geld. En natuurlijk kunnen en mogen wij niet verder springen dan onze stok lang is. Maar het zal een ieder dui delijk zijn dat in ieder geval onze dub beltjes niet voldoende zijn al dit werk te doen. Althans, onze vrijwillig geoffer de dubbeltjes, onze contributie. Een zeer belangrijk deel wordt gefinancierd uit subsidies. Het Rijk, de Provincie en de Gemeente dragen zeer belang rijke bedragen bij ten behoeve van dat werk. Gelukkig maar. Anders kon het niet gebeuren. Maar het Rijk, de Provincie, de Gemeente, dat zijn wij. Geen en kele Overheid kan uitgeven zon der te ontvangen. Mede daarvoor betalen wij onze belastingen. Dat zullen we natuurlijk nog meer constateren. De zorg om de mens is niet alleen hem gedenken in het gébed; hoe belangrijk ook. De zorg om de mens is veelal een kwestie van g'eld. Van veel geld zelfs. Daarom betalen wij belas tingen. Ve-]asing van belastin gen is goed, maar dat mag niet gaan ten koste van de zorg om de mens. Want wie den behoef tige verdrukt, en dat doen wij als wij de Overheid de middelen ni^ a\ verschaffen, smaadt diens Ma. =...B er altijd weer ee» ker. Een wijs woord. En duide- wijkverpleging. Het overgrote deel kraamverzorgster klaar staat als het lijk. Maar moeilijk

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 5