COMMISSIE-KOERSEN: TWEEDE KAMER WEET NU NERGENS VAN Wettelijke regeling van controle noodzaak D.M.L.: GEBREK AAN GEZOND KOOPMANSCHAP HELMEN MUNITIEWAGENS ONDEUGDELIJK EN NOG IN GEBRUIK H „Europa op wielen affaire met een (ongemerkt) vervolg Varende postman krijgt een betere boot RUST (VAN OPGESLAGEN VRACHTAUTO'S) ROEST VREEMDE ORGANISATIE VOORKOMT P0TTEKUKERS „Tijd voor betere leverancierskeus* Controleurs: geen aangifte bij de minister mogelijk Zaterdag 30 juli 1960 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 9 Nieuwe ventielen voor gasmaskers Nieuw leven Niets „Ombudsman" Langzame inruil Kassier veroordeeld wegens verduistering Klachten Te klein Onbevredigend Geen eenheid BLOEMIST WORDT OPNIEUW ONDERZOCHT Van onze parlementaire redacteur Vervolg van pag. 1 DEN HAAG Een defensie plafond heeft zijn nut gehad tijdens de onzekere periode van de opbouw van onze defensie, zo wordt in het eindverslag van de commissie-Koersen gecon cludeerd; maar nu kan de mi nister best weer een vrij nauw keurige begroting aan het par lement voorleggen. De zeer hoge defensie-uitgaven mogen niet langer binnen het geheel van de rijksfinanciën een afzon derlijk, min of meer zelfstan dig, leven blijven leiden. De tot nu toe gevolgde methode be tekent een belangrijke obstakel voor een efficiënte controle door de Kamer. Het eerst volgende kabinet zal met ge wone defensiebegrotingen moe ten gaan werken. Over de voorbereiding van de be groting en de gang van zaken bij de besteding van het toegestane begro- tingsgeld bestaan in ons land, behal ve uiteraard wat in de comptabiliteits wet is vastgelegd, geen algemene be palingen, zelfs niet voor eigen ge bruik op de departementen. Dat is een van de redenen waarom de aan dacht van de Tweede Kamer nadruk kelijk wordt gevestigd op de noodl zaak van een wettelijke regeling voor de begrotingsbewaking" door de mi nister van financiën. Deze houdt namelijk wel het opper toezicht op de besteding van het be- grotingsgeld zodat ieder departement bij hem moet aankloppen voordat het geld mag worden uitgegeven, maar daaromtrent is niets wettelijk gere geld. Bovendien heeft het departement van economische zaken _ziphsedert 1946. toen minister Lieftincjt„dege be waking instelde, steeds wel en te ont trekken aan het toezicht vooraf. Het is een interessante vraag of de tegenwoordige minister van financiën, die als minister van economische za ken de uitzonderingspositie toch jaren lang heeft gehandhaafd, nu geneigd is om zijn vroegere departement ook onder de regeling te brengen! Th. O. J. M. Koersen Smallenbroek F- H. van de Wetering J. G. Peters Over de gasmaskers zegt de commissie-Koersen, dat het parle ment aandacht aan deze zaak moet blijven besteden. Immers, sinds kort is een kleine proef- serie nieuwe ventielen gefabri ceerd, waarmee zich echter nog moeilijkheden voordeden. Die moeilijkheden zijn geleide lijk aan overwonnen, waarna een proefproduktie van twintigduizend stuks is opgezet, welk aantal eind maart van dit jaar is afgeleverd. Men hoopt vóór het eind van dit jaar nog een aantal van vierhon derdduizend stuks nieuwe ventie len te kunnen leveren, aldus de commissie-Koersen. TTET rapport van de commissie-Koersen meldt, dat door de XX gebrekkige bedrijfsadministratie en de onjuiste personeels politiek bij de aankoopdiensten van het leger de helft van de op gaven van wat nodig is onjuiste aantallen bevet. De bedrijfsadministratie geeft een onvoldoende inzicht in de feitelijke gebruikscijfers. Voorts blijken de gegevens over de voorraden onvoldoende te zijn. De personeelspolitiek brengt mee, dat om de drie jaar andere militaire functionarissen voor deze taken wor den aangewezen, met als gevolg een gebrek aan continuïteit en geen in zicht in de zaken waardoor weer nieuwe fouten worden gemaakt. Ook mist het D.M.L. een overzicht ven wat de industrie kan leveren. Ge brek aan koopmanschap demonstreert zich in de manier van bestellen. Vaak worden offertes gevraagd aan bedrij ven, die het materieel dat nodig is DE COMMISSIE-KOERSEN IN DE LAATSTE NIEUWE SAMENSTELLING sie inderdaad zouden worden uitge voerd, zouden de Kamerleden met de versterkte controle zoveel werk krijgen, dat zij geen tijd meer over houden voor andere politieke bezig heden, zoals contacten met de kie zers en dergelijke. Daarom wordt de instelling van een zogenaamde Doel matigheidskamer ernstig in overwe ging gegeven. - De geheimhouding van de ambte naar heeft de commissie ook beke ken. Voor een doeltreffehd onderzoek naar de besteding van het door het parlement gevoteerde geld zou de Tweede Kamer ook moeten kunnen beschikken over gegevens van amb tenaren. De geheimhoudingsplicht werd al opgeheven voor die ambtenaren die de commissie zelf heeft geraadpleegd en zij zegt daarvan dat dit de ver houding tussen parlement en rege ring niet heeft verstoord, dat even min afbreuk is gedaan aan de .zelf standigheid van de regering en dat er ook geen staatsrechtelijke bezwa ren tegen zijn ingebracht. In het algemeen zou de commissie niet zover willen gaan een opheffing van de ambtelijke geheimhoudings plicht tegenover de Tweede Kamer te bepleiten. Blijkbaar gaan haar gedachten uit naar de mogelijkheid dat ambtelijke inlichtingen evengoed aan een instelling als die van de Om budsman of van de Doelmatigheids kamer zouden kunnen worden ver strekt. Over de interne controle op de de partementen bevat het verslag een aantal onthullende mededelingen. Van een min of meer volledige controle door de centrale accountantsdienst van het departement van financiën is geen sprake. Dat kan ook niet, zo wordt er ver goelijkend aan toegevoegd, gezien ,,de relatief geringe omvang van het het begin af een vinger in de pap gehad door middel van de Directie defensie-aangelegenheden, die destijds door minister Lieftinck in het leven werd geroepen toen ons land zich aansloot bij de Navo. Ook deze in spectie voert echter geen tot in bij zonderheden gaande controle uit op iedere uitgave van defensie. Zij be- digerwijs zo staat het in het ver slag kan de centrale accountants dienst zijn werk alleendan doen wan neer de directeur-generaal van defen sie daarvoor toestemming verleent. Het is de commissie-Koersen niet moeit zich veeleer met de voorberei ding van de begroting en geeft haar fiat aan het openen van kredieten uit het begrotingsgeld. Van de afdeling efficiency en doel matigheid van defensie zelf zegt het verslag dat hoe nuttig haar werk ook is, deze afdeling niet in staat is geweest haar doelmatigheidscontro le over het geheel van de uitgaven uit te strekken. Hiervoor is een ge mechaniseerde administratie noodza kelijk. Deze is er wel voor bijvoorbeeld de registratie van personeel, bezol diging, pensioenen en keuringsresul taten, maar het materieelbeheer en dat nu interesseerde de commis sie juist bijzonder! zal er zeker nog een jaar op moeten wachten. Ook klaagt de commissie over gebrek aan coördinatie tussen oorlog en ma rine. Het ministerie v%n defensie, 7,0 wordt in het eindverslag van de commissie- Koersen gesteld, verzekert zich thans bij de aankoop van voertuigen tan de bijlevering van onderdelen. Het zal de commissie ontgaan zijn dat ook na haar instelling nog orders zijn afge sloten zonder dat daaraan een con tract voor de levering van onderde len was gekoppeld. Het is bepaald verontrustend dat Een belangrijk deel van het rap port en de conclusies is vanzelfspre kend gewijd aan de vraag hoe de Tweede Kamer een betere controle tot stand zal kunnen brengen. De commissie-Koersen roept d« vaste commissies (zoals die voor de rijks uitgaven en voor de defensie) met zoveel woorden op tot verhoogde werk zaamheid. j Blijkbaar wil zij in het bijzonder de vaste commissie voor defensie weer tot nieuw leven brengen waar het gaat om het ter verantwoording roepen van de minister. De commis sie vervult haar taak in ieder geval niet zoals het reglement van orde van de Tweede Kamer voorschrijft. Van een geregelde gedachtenwisse- lmg met de minister is geen sprake en evenmin van het uitbrengen van verslag aan de Kamer. Een onderzoek heeft de commissie nog nooit geleid. De ambtenaren mogen niets zeggen. Bovendien zijn de zaken waar het om gaat veel te ingewikkeld. Daar komt nog bij dat er sedert 1948 een defensiecommissie bestaat, een staatscommissie van Eerste- en Tweede-kamerleden, dió ook al moe ten onderzoeken en kennis moeten ne men van „alle problemen de strijd- krachten betreffende". Als de minis ter daar dus gaat praten heeft hij de twee Kamers tegelijk ingelicht. De commissie-Koersen spreekt nog al laconiek over dit gezelschap, dat blijkbaar veel nauwer contact met de minister onderhoudt dan de vas^c Tweede-Kamercommissie, die zelf trouwens weinig actief is en er ken nelijk geen behoefte aan heeft om een overzicht over en inzicht in het ge voerde beleid te krijgen. Verscheide ne Tweede-Kamerleden zijn lid van beide commissies, zodat zij er niet voor voelen om in de vaste commis sie nog eens aan te horen wat de minister al eerder in de defensiecom missie heeft verteld. Maar van deze laatste, die trou wens de minister niet eens wezenlijk verantwoording van zijn beleid kan vragen, komt nooit iets naar buiten. Het gevolg is dat er helemaal niets g6DeUTweede Kamer is m ieder geval niet in staat om in het openbaar de defensiezaken met de vereiste parle mentaire duidelijkheid te. behandelen. Terecht vraagt de commissie-Koersen zich dan ook af of er voor de de fensiecommissie nog wel een taak is als de vaste kamercommissie voor defensie haar werk gaat doen zoals het behoort. Verder ziet de Commissie-Koersen nut in ee>n speciale budgetcommissie zoals de Zweedse rijksdag #>er een heeft, bestaande uit financiële des kundigen die de begroting behande len Ernstige studie verdient volgens de commissie het instituut van de Om budsman, dat zijn oorsprong heeft in Zweden, maar nu in geheel Europa wordt bestudeerd. Behalve controle op de besteding van overheidsgelden speelt daarbij in sterke mate de be scherming van de rechten van de bur gers een rol. Ook in goed bestuurde democrati sche landen als Zweden en Denemar ken komt nog een onverwacht groot aantal gevallen van onjuiste of on billijke behandeling door de overheid tevoorschijn. Zij worden door de Om budsman recht gezet. Al* de suggesties van de comrms- man per departement Het is vooral een boekhoudkundige controle, globaal uiteraard, daar slechts één accountant bijgestaan door enkele assistenten het toezicht heeft over enkele departementen. Hun taak is vooral na te gaan of de interne controle van een departement zelf goed werkt. Bij het departement van defensie is de controle van de centrale ac countantsdienst nog jong: het eerste rapport is van 1956. Voor die tijd kwam de centrale dienst er helemaal niet aan te pas. Niet nodig, vond defensie, wij hebben zelf accountants. In 1955 werd een compromis be reikt. De vasthoudendheid van finan ciën had resultaat, maar merkwaar- duidelijk' geworden waarom defensie hier een uitzonderingspositie inneemt. Financiën heeft bij defensie wel van In hoge mate verontrustend is de me dedeling van de commissie-Koersen dat rond 175.000 groot-verlofgangers bij de standaarduitrusting een helm hebben waarvan het niet zeker is. of ze wel deugdelijk zijn. De commissie is tot de conclusie geko men, dat het niet mogelijk was in één keer alle niet gekeurde helmen in te nemen en om te ruilen. Daardoor is de helft van 346.000 dienstplichtigen met groot verlof gegaan met mede met deze controle belaste personeel". neming van de persoonlijke stan- X>it is namelijk,.nog geen anderhalve daarduitrusting waarbij een helm is, .„afltomstig. uit^ de ongelukkige fabrica- gepenöQéT die later tot de helmen affaire uitgroeide. Pas over enige jaren, wanneer al deze dienstplichtigen voor en na herhalings oefeningen hebben gehad, zal deze helm zijn ingenomen en geruild voor een goedgekeurde helm. Het is maar een griezelige gedachte, dat zoveel dienstplichtigen, die moe ten reageren op de eerste oproep bij een eventuele toeneming van de in ternationale spanningen, er niet zeker van zijn of zij wel een deugdelijke helm bezitten. Wij menen dat er iets op gevonden moet worden opdat deze helmen eer der worden vervangen. Pas dan zal dit deel van de helmenaffaire achter de rug zijn. Juridisch en strafrech terlijk is de zaak nog lang niet afge daan. gespaard. De laadvloer bestond uit Slavonisch eikehout, dat normaal wordt gebruikt voor de meubelindus trie. Bij de verbouwing van de auto's werd bij de ontwerper geïnformeerd of de toepassing van deze dure hout soort misschien noodzakelijk was met bon stiloocfaan nmflat in h<ït °°8 °P de gevaarlijke lading. Den Stilgestaan, ornaat ,,m jjej. verrassende antwoord was ontken sommige persorganen enige nend. ,,Ik heb zo gedacht", aldus de aandacht is gewijd aan een ^lltijd' goedk"h°Ut iS eikehout' minder gelukkige fabricage De voeging van de vier centimeter dik- ET drama met de munitie wagens doet de commissie- Koersen in nog geen twintig regels af. De commissie zegt bij deze materie alleen te heb- van munitie voertuigen" Wij mogen het als algemeen hekend veronderstellen, dat wij indertijd ook deze kwestie aan het licht hebben ge bracht. Het drama van de munitie wagens is ons maar al te goed be kend. Des te verbazingwekkender vin den wij het, dat de commissie deze zaak zo lakoniek afdoet met de eind- ke vloer was echter zo, dat een vier de van het draagvermogen verloren ging. Zelfs de lichte lading, die het voertuig kon dragen, ging nog door de vloer, zodat de dure eikevloe- ren er uit gesloopt moesten worden om te worden vervangen door het keihar de vloerhout dat men op bruggen toe past. PROTOTYPE tering van deze voertuigen 500.000 gul den heeft gekost. Het doet vreemd aan, dat het de com missie blijkbaar onbekend is, dat de ze munitiewagens nimmer definitief zijn verbeterd. Hoewel er nog ver scheidene van rijden, is tenslotte na veel gedokter alleen een allernoodza kelijkste voorziening getroffen voor de verkeersveiligheid. De wagens zijn al tijd ondingen gebleven. EIGEN ONTWERP De wagens waren gemaakt volgens een eigen ontwerp van het leger. De be doeling was dat er drie ton munitie in vervoerd kon worden. De ontwer per liet echter chassis maken, met een draagvermogen van drie ton en liet daar weer door een andere fabriek een carrosserie op bouwen die bijna drie ton woog. Het praktisch laadver mogen van de munitiewagens was nau- contracten. Immers, als er verschil welijks honderd kilo. van mening ontstaat moet hij, die meegewerkt heetf aan de samenstel- Daar kwam nog bij dat de constructie conclusie, dat de definitieve verbe- Overigens was aan de constructie niets jverbeteren Zij was zo, dat het voertuig een draaicirkel had van 26 meter. Pas nadat deze munitiewa gens terstond na de aflevering, gloed nieuw als ze waren, vier jaar hadden stilgestaan begon het gedokter er aan. Een definitieve verbetering is nimmer bereikt en nadat de wagens eindelijk in gebruik kwamen hebben zij schat ten aan reparatie gekost. Verscheidene er van rijden nog en be landen om de haverklap in de her- stelwerkplaatsen. Desondanks werd dit type munitiewagen weer als prototype gebruikt bij de constructie van een nieuwe munitiewagen. Van dit alles is niets terug te vinden in het rapport van de commissie-Koersen. de commissie desondanks meldt dat zich bij de voorziening van onderde len alleen moeilijkheden hebben voor gedaan nadat Amerikaanse voertui gen zonder de noodzakelijke wissel stukken waren geleverd. Honderden vrachtauto's van Nederlandse makelij, geleverd lang na de koop van Ameri kaanse dumpauto's, hebben jarenlang in het voertuigenpark te Soesterberg in weer en wind gestaan, omdat er geen onderdelen voor waren. Verkeerd accent De zinsnede uit het rapport-Koer sen dat het D.M.L. na de levering van de Nederlandse vrachtauto's vrij was andere onderdelen toe te pas sen, geeft aan de zaak een verkeerd accent. Er was geen contract voor toe levering van onderdelen en daardoor móést men wel vreemde onderdelen gebruiken. De commissie zegt hierover alleen dat de publieke opinie zich ongerust heeft gemaakt over deze auto's in de openlucht. Ter geruststelling rappor teert de commissie dan: „Afdoende preservering leidt tot tijdverlies bij het rijklaar maken, oppervlakkige pre servering leidt tot achteruitgang in kwaliteit. Opslag in gesloten magazij nen was wegens de hoge kosten niet mogelijk. Mitsdien moest een tussen weg worden gezocht tussen een af doende preservering en de eisen van paraatheid". Het klinkt redelijk, maar de com missie vergeet te vermelden dat Bij de tussenoplossing werd verzuimd de motoren van die honderden auto's van tijd tot tijd te laten draaien. Het „rust Toest" geldt wel in bijzondere mate bij stilstaande motoren al* zij niet afdoende worden beschermd tegen inwendige corrosie. De gevolgen van deze nalatigheid ziet men dagelijks in de werkplaat sen, waar kostbare reparaties moeten worden aangebracht. Daarover meldt het rapport niets. ROERMOND Wegens verduistering heeft de rechtbank te Roermond gisteren de 47-jarige K. uit BeiL, die daar hoofd commies op de secretarie is geweest, tot acht maanden gevangenisstraf waarvan drie voorwaaradelijk en aftrek van voor arrest veroordeeld. De eis was vijftien maanden geweest. K„ die kassier en administrateur van het gemeentelijke bureau in Beil was, zou uit de kas van dat bureau in de af gelopen tien jaar ruim dertigduizend gulden hebben ontvreemd. 17 EN afzonderlijk hoofdstuk wijdt de commissie-Koersen aan de manier waarop het departe ment van defensie alle pottekijkers buiten de deur houdt. Bij defensie staat men op het standpunt dat con trole van buitenaf, d.w.z. ook van het parlement en de regering niet nodig is, omdat defensie over een eigen accountantsdienst beschikt. Hoe het controleurs uit eigen kring vergaat, die misstanden signaleren, hebben wij al vaker gemeld wanneer geknoei aan het licht kwam. Over de positie van de hoofdofficieren van de Koninklijke marechaussee, die bij de militaire aanschaffingsdiensten zijn geplaatst, zegt het rapport nu even eens onthullende dingen. IN DE DIRECTIE Het is de commissie van onderzoek gebleken, dat de hoofdofficier der Ko ninklijke marechaussee, toegevoegd aan de directeur materieel land macht, tot diens kabinet behoort. Hij heeft daar niet de functie van opspo ringsambtenaar, noch heeft hij een executieve taak. Hij is als het ware in de directie opgenomen. Hij woont alle belangrijke besprekingen bij en hij werkt mee aan het tot stand ko men van de belangrijkste contracten. Wanneer er verschil van mening ontstaat over die contracten óf de uit- ling van de opdracht, zelf een onder zoek gaan instellen, om eventueel in dit geschil in te grijpen. De commissie vindt dat alles maar eigenaardig georganiseerd. Zij meent dat defensie en justitie dit aspect van de controle ook nog eens nader móet bezien. zo was, dat wanneer die kleine hoe veelheid lading over de hele laadvloer werd verspreid de wagen van zijn wie len kiepte. Er werd daarom een rode verfstreep over de vloer getrokken waar voor geen kist gezet mocht wor den, anders dompte de auto voorover. Overigens Waren kosten noch moeite In de lawine van staatsrechtelijke en met een corruptief karakter is de andere beschouwingen die de hoofd- commissie niets gebleken, schotel vormen van het rapport der Blijkbaar is de commissie ook niets ge- commissie-Koersen, neemt de kwalij ke periode van Europa op wielen" slechts een zeer bescheiden plaats in. De commissie stipt aan hoe de ver denking was gerezen dat deze N.V. te hoge prijzen zou hebben berekend bij de levering van onderdelen voor voer tuigen, dat bovendien de kwaliteit van bepaalde onderdelen niet in overeen stemming zou zijn geweest met de ge stelde eisen en dat uitgaven met een corruptief karakter waren gedaan. bleken van het zonderlinge gemanipu- leer met codenummers. Elders in het verslag zegt de commissie dat men bij het D.M.L. niet goed wijs kon wor den uit al die codenummers van le geronderdelen, zodat men op het in koopbureau veelal niet wist welke on derdelen met die codenummers wer den bedoeld. GEEN WOORD voering daarvan, wanneer er verden- Ook maakt de commissie melding van n h t fi, i km; ontstaat dat er snrate ban 7 in hot oo.ohii dat ontstond h.s.on do mi_ uver net feit dat de omcieie importeurs het geschil dat ontstond tussen de mi nisteries van defensie en justitie, om dat tijdens het onderzoek dat justitie instelde defensie de firma weer toeliet als leverancier. De commissie stelt, dat dit geschiedde nadat de directeur was ontslagen. Daarmee verloor de commissie deze di recteur blijkbaar uit het oog. Het schijnt haar in ieder geval te zijn ont gaan, dat diezelfde directeur met een king ontstaat dat er sprake kan zijn van fraude of corruptie, dan moet de hoofdofficier van de marechaussee een onderzoek instellen. Hij heeft dan geen zelfstandige bevoegdheid, maar brengt dit vermoeden van malversatie ter kennis van de betrokken korpscom mandant. Deze beslist in overleg met de hoofd officier of de zaak door een huishou delijke commissie zal worden onder zocht en afgedaan of dat de zaak in handen zal worden gegeven van de marechaussee. In een eventueel rapport dat de hoofdofficier zou opstellen, kan hij zich door de boven omschreven orga nisatievorm niet rechtstreeks wenden tot de minister. Dat acht de com- De commissie rapporteert, dat het on- Dit grapje heeft het rijk kapitalen ge- missie onjuist. derzoek uitwees, dat op bepaalde arti- kost. Het rapport vermeldt dit sum- Ook vindt de commissie het niet in kelen exhorbitant hoge winsten waren mier en als terloops, zonder enige de haak, dat de hoofdofficier van de gemaakt en dat minstens eenmaal aandacht te besteden aan de diepere marechaussee meewerkt aan en als met een gefingeerde buitenlandse re- grond van deze meer dan zonderlinge adviieur optreedt bij het opstellen van kening was gewerkt Van uitgaven handelwijze. van rechtstreekse levering aan het D.M.L. werden uitgesloten, meldt de commissie niets. Europa op wielen be schikte over de codeboeken met de legernummers. De fabrikanten gebrui ken echter eigen fabricagenummers, die het leger weer onbekend blijken te zijn, hoewel fabrikant en importeur maar al te graag deze nummering in een complete catalogus wilden ver- strekken. firma örder~Mn"anïêre~ni»m~"kort werd echter niet geaccepteerd. De daarop toch weer als leverancier van het leger werd toegelaten. CODENUMMERS officiële importeur werd verwezen naar de N.V. Europa op wielen, die de onderdelen op catalogusnummers kocht en deze onder legercodering weer aan het leger doorverkocht met een extra winst. V»n onze correspondent DRIMMELEN. Nederlands enige varende postbode Janus Driesprong uit Drimmelen krijgt een nieuwe postboot. Al een kleine twintig jaar be zorgt de heer Driesprong de post in de uitgestrekte Biesbosch. Hij gebruikt een vuurrood bootje, een notedopje, met een motor van dertien paardekrachten. Dat bootje raakt zo langzamerhand versleten; het is al sinds 1934 in dienst van de PTT. Sneller Bij de scheepswerf Gebroeders Da- men te Hardinxveld-Giessendam is nu een nieuwe boot voor Janus Driesprong in de maak: zes meter lang, bijna twee en een halve meter breed en met een holte van ruim een meter. Er zit een motor van 35 paardekrachten in, waar mee de kwieke, 46-jarige besteller, 7.ich sneller door de Biesbosch kan spoeden. Bij grote snelheid moet hij echter op passen. Grote delen van zijn merkwaar dige bestellerswijk vallen bij eb nage noeg droog. Het bootje wordt daarom zo geconstrueerd, dat de maximum diepgang slechts zestig centimeter zal bedragen. W in gewest De postmotorboot moet half november worden opgeleverd. Het oude vaartuig- Zó bezorgt besteller Janus Driesprong post in de Biesbosch. Binnenkort krijgt hij een grotere, sterkere boot. je zal aan de meest biedende worden verkocht. De kleine, maar unieke opdracht voor de Hardinxveldse werf toont nog eens duidelijk aan, dat het district Raams- d-onkveer van de PTT beslist geen win gewest is. De motorvlet wordt aange schaft voor een veertigtal gezinnen in de Biesbosch. Driesprong heeft de hele dag nodig om er twintig te bereiken. De an dere twintig worden bezocht door een collega in een roeiboot. Dr. S. L. M&nsholt, de Nederlandse vice-voorzitter van de Europese commis sie van de E. E. G. heeft gisteren een eredoctoraat gekregen van het Belgische rijkslandbouwinstituut te Gembloers, dat zijn honderdjarig bestaan vierde. Tot de anderen die een eredoctoraat kregen be hoord* koning Leopold. nimmer of slechts incidenteel in klei ne hoeveelheden hebben vervaardigd. De uitnodigingen tot prijsopgaaf hebben veelal betrekking op zulke kleine partijen, dat de fabrieken, die voor zulke leveringen in aanmerking zouden komen, onmogelijk kunnen in schrijven. Later blijkt vaak, dat het D.M.L. van het gevraagde artikel veel meer nodig heeft. De fabrieken die een grote order tegen redelijke prijs vlot en correct zouden kunnen leveren, zijn dan door de manier van aanvraag uitgescha keld en bij de nabestellingen ontstaan grote moeilijkheden doordat men in zee is gegaan met kleine bedrijven, die zo'n opdracht feitelijk niet aan kunnen. De commissie-Koersen concludeert dan ook, dat het hoog tijd is, dat bij de aankoopdienst een zorgvuldiger le verancierskeus wordt toegepast. Uit industriële kringen hoorde de commissie tal van klachten over de technische kant van de aanvragen. Vaak worden bewerkingen voorge schreven, die praktisch onuitvoerbaar zijn; nu eens put de militaire dienst zich uit in al te uitvoerige beschrij vingen, dan weer blijkt dat men van militaire zijde niet weet welke bij zondere eisen aan de artikelen moe ten worden gesteld. Ook de overdreven manier van ge- heimdoenerij gaf aanleiding tot klach ten bij handel en. industrie. Het komt maar al te vaak voor, dat wanneer het leger een bepaald artikel wil na bestellen, de fabrikant het in gebruik- zijnde model niet als voorbeeld kan krijgen. Hij moet dan op de gis iets maken, dat dan precies eender moet worden als het stuk dat het leger al in gebruik heeft. Bijzonder ernstig acht de commis sie het feit, dat bij het D.M.L. te veel gelet wordt op de prijzen en te weinig op de outillage van de fabrieken die de gevraagde artikelen moeten ver vaardigen. Het gevolg daarvan is dat. wanneer een klein bedrijf dat feitelijk niet is ingesteld op de fabricage van het gevraagde artikel, als de laagste inschrijver uit de bus komt, men uiteindelijk toch veel duurder uitkomt, omdat bij de uitvoering van de order grote moeilijkheden ontstaan. Eenmaal op deze verkeerde weg blijft men doorgaan, met als gevolg een eeuwigdurend gesukkel en gepruts, totdat tenslotte een serie artikelen voor de dag komt waar men niets aan heeft en die veel en veel meer heeft gekost dan wanneer men tegen iéts Ko- gere prijs hij een behoorlijk geoutil leerd bedrijf had besteld. Over de boetebepalingen, die in de contracten zijn opgenomen, bestaan eveneens ernstige klachten. Tegen de boetebepalingen zelf bestaat geen en kel bezwaar. Wel echter tegen het feit, dat in veel gevallen de boetebe paling niet kan worden toegepast, om dat hetf in feite de schuld van het D.M.L. is als er moeilijkheden ont staan bij de aflevering. Het komt voor dat bepaalde bedrij ven nimmer worden beboet, of dat geen boete wordt opgelegd „om de goede verstandhouding niet te versto ren", terwijl bij andere bedrijven zon der voorkennis van het D.M.L. door de afdeling comptabiliteit de boete van het te betalen bedrag wordt afge houden. Het D.M.L. krijgt daar pas kennis van als de betrokken leveran cier tegen deze ingreep protest aante kent. Deze gang van laken is bepaald on bevredigend. Hoewel in ieder contract een arbitrage-clausule is opgenomen, wordt daar in de praktijk nimmer ge bruik van gemaakt. De commissie is van oordeel, dat bij verschil van mening over de afle vering eerst gearbitreerd moet wor den. Het komt de commissie ook nut tig voor, dat deze materie eens gron dig wordt besproken tussen partijen-in het kader van de bedrijfslichamen. Hoewel het rapport van de commis sie-Koersen in zijn geheel de zaken zeer summier behandelt, treft men hiér en daar tóch behartigenswaardige opmerkingen aan over de keuring. Er blijkt in het geheel geen eenheid te bestaan in de manier van keuren van de geleverde artikelen. Peil en de vakkennis van de keurmeesters van het leger lopen zeer uiteen. Vaak moe ten keurmeesters artikelen keuren, waarvoor zij de deskundigheid volledig missen. Artikelen, die zij soms nooit tevoren onder ogen hebben gehad. Het gevolg is, dat de beoordeling van een partij in het ene depot wordt goedgekeurd, wordt in een ander de pot (waar een andere keurmeester optreedt) prompt weer afgekeurd. Het is de commissie-Koersen ge bleken, dat de salariëring van de keurmeester veel te laag is. Voor dgt geld kan men over het algemeen geen goede en deskundige keurmeesters krijgen. De commissiebeveelt een herziening aan van deze salarissen. Aanranding Amsterdamse Bos AMSTERDAM (ANP) De Amster damse rechtbank heeft de zaak tegen de 24-jarige bloemist C. J. B. die op 21 april in het Amsterdamse bos een on derwijzeres heeft aangerand, terugverwe zen naar de rechter-commissaris. Die zal de geneesheer-directeur van Meer en Bosch een nieuw onderzoek laten instel len naar de gezondheidstoestand van de verdachte, die aan vallende ziekte lijdt. In zijn psychiatrisch rapport was de rapporteur tot de conclusie gekomen, dat voor deze epilepticus geen genezing meer mogelijk is. Voor de verdediger was dit aanleiding om een nieuw onder zoek door een andere deskundige te wa gen. De officier van justitie bad tegen de hloemist vijf jaar gevangenisstraf met aftrek en terbeschikkingstelling van d* regering geëist.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 9