COMMISSIE-KOERSEN: TWEEDE
KAMER WEET NU NERGENS VAN
Wettelijke
regeling
van controle
noodzaak
D.M.L.: GEBREK
AAN GEZOND
KOOPMANSCHAP
HELMEN
MUNITIEWAGENS
ONDEUGDELIJK EN
NOG IN GEBRUIK
H
„Europa op wielen
affaire met een
(ongemerkt) vervolg
Varende postman krijgt
een betere boot
RUST (VAN OPGESLAGEN
VRACHTAUTO'S) ROEST
VREEMDE ORGANISATIE
VOORKOMT P0TTEKUKERS
„Tijd voor betere leverancierskeus*
Controleurs: geen
aangifte bij de
minister mogelijk
Zaterdag 30 juli 1960
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 9
Nieuwe ventielen
voor gasmaskers
Nieuw leven
Niets
„Ombudsman"
Langzame inruil
Kassier veroordeeld
wegens verduistering
Klachten
Te klein
Onbevredigend
Geen eenheid
BLOEMIST WORDT
OPNIEUW ONDERZOCHT
Van onze parlementaire
redacteur
Vervolg van pag. 1
DEN HAAG Een defensie
plafond heeft zijn nut gehad
tijdens de onzekere periode van
de opbouw van onze defensie,
zo wordt in het eindverslag van
de commissie-Koersen gecon
cludeerd; maar nu kan de mi
nister best weer een vrij nauw
keurige begroting aan het par
lement voorleggen. De zeer
hoge defensie-uitgaven mogen
niet langer binnen het geheel
van de rijksfinanciën een afzon
derlijk, min of meer zelfstan
dig, leven blijven leiden. De tot
nu toe gevolgde methode be
tekent een belangrijke obstakel
voor een efficiënte controle
door de Kamer. Het eerst
volgende kabinet zal met ge
wone defensiebegrotingen moe
ten gaan werken.
Over de voorbereiding van de be
groting en de gang van zaken bij de
besteding van het toegestane begro-
tingsgeld bestaan in ons land, behal
ve uiteraard wat in de comptabiliteits
wet is vastgelegd, geen algemene be
palingen, zelfs niet voor eigen ge
bruik op de departementen. Dat is
een van de redenen waarom de aan
dacht van de Tweede Kamer nadruk
kelijk wordt gevestigd op de noodl
zaak van een wettelijke regeling voor
de begrotingsbewaking" door de mi
nister van financiën.
Deze houdt namelijk wel het opper
toezicht op de besteding van het be-
grotingsgeld zodat ieder departement
bij hem moet aankloppen voordat het
geld mag worden uitgegeven, maar
daaromtrent is niets wettelijk gere
geld. Bovendien heeft het departement
van economische zaken _ziphsedert
1946. toen minister Lieftincjt„dege be
waking instelde, steeds wel en te ont
trekken aan het toezicht vooraf.
Het is een interessante vraag of de
tegenwoordige minister van financiën,
die als minister van economische za
ken de uitzonderingspositie toch jaren
lang heeft gehandhaafd, nu geneigd is
om zijn vroegere departement ook
onder de regeling te brengen!
Th. O. J. M.
Koersen
Smallenbroek
F- H. van de
Wetering
J. G. Peters
Over de gasmaskers zegt de
commissie-Koersen, dat het parle
ment aandacht aan deze zaak
moet blijven besteden. Immers,
sinds kort is een kleine proef-
serie nieuwe ventielen gefabri
ceerd, waarmee zich echter nog
moeilijkheden voordeden.
Die moeilijkheden zijn geleide
lijk aan overwonnen, waarna een
proefproduktie van twintigduizend
stuks is opgezet, welk aantal eind
maart van dit jaar is afgeleverd.
Men hoopt vóór het eind van dit
jaar nog een aantal van vierhon
derdduizend stuks nieuwe ventie
len te kunnen leveren, aldus de
commissie-Koersen.
TTET rapport van de commissie-Koersen meldt, dat door de
XX gebrekkige bedrijfsadministratie en de onjuiste personeels
politiek bij de aankoopdiensten van het leger de helft van de op
gaven van wat nodig is onjuiste aantallen bevet.
De bedrijfsadministratie geeft een onvoldoende inzicht in de
feitelijke gebruikscijfers. Voorts blijken de gegevens over de
voorraden onvoldoende te zijn.
De personeelspolitiek brengt mee,
dat om de drie jaar andere militaire
functionarissen voor deze taken wor
den aangewezen, met als gevolg een
gebrek aan continuïteit en geen in
zicht in de zaken waardoor weer
nieuwe fouten worden gemaakt.
Ook mist het D.M.L. een overzicht
ven wat de industrie kan leveren. Ge
brek aan koopmanschap demonstreert
zich in de manier van bestellen. Vaak
worden offertes gevraagd aan bedrij
ven, die het materieel dat nodig is
DE COMMISSIE-KOERSEN IN DE LAATSTE NIEUWE SAMENSTELLING
sie inderdaad zouden worden uitge
voerd, zouden de Kamerleden met
de versterkte controle zoveel werk
krijgen, dat zij geen tijd meer over
houden voor andere politieke bezig
heden, zoals contacten met de kie
zers en dergelijke. Daarom wordt de
instelling van een zogenaamde Doel
matigheidskamer ernstig in overwe
ging gegeven.
- De geheimhouding van de ambte
naar heeft de commissie ook beke
ken. Voor een doeltreffehd onderzoek
naar de besteding van het door het
parlement gevoteerde geld zou de
Tweede Kamer ook moeten kunnen
beschikken over gegevens van amb
tenaren.
De geheimhoudingsplicht werd al
opgeheven voor die ambtenaren die
de commissie zelf heeft geraadpleegd
en zij zegt daarvan dat dit de ver
houding tussen parlement en rege
ring niet heeft verstoord, dat even
min afbreuk is gedaan aan de .zelf
standigheid van de regering en dat
er ook geen staatsrechtelijke bezwa
ren tegen zijn ingebracht.
In het algemeen zou de commissie
niet zover willen gaan een opheffing
van de ambtelijke geheimhoudings
plicht tegenover de Tweede Kamer
te bepleiten. Blijkbaar gaan haar
gedachten uit naar de mogelijkheid
dat ambtelijke inlichtingen evengoed
aan een instelling als die van de Om
budsman of van de Doelmatigheids
kamer zouden kunnen worden ver
strekt.
Over de interne controle op de de
partementen bevat het verslag een
aantal onthullende mededelingen. Van
een min of meer volledige controle
door de centrale accountantsdienst
van het departement van financiën is
geen sprake.
Dat kan ook niet, zo wordt er ver
goelijkend aan toegevoegd, gezien
,,de relatief geringe omvang van het
het begin af een vinger in de pap
gehad door middel van de Directie
defensie-aangelegenheden, die destijds
door minister Lieftinck in het leven
werd geroepen toen ons land zich
aansloot bij de Navo. Ook deze in
spectie voert echter geen tot in bij
zonderheden gaande controle uit op
iedere uitgave van defensie. Zij be-
digerwijs zo staat het in het ver
slag kan de centrale accountants
dienst zijn werk alleendan doen wan
neer de directeur-generaal van defen
sie daarvoor toestemming verleent.
Het is de commissie-Koersen niet
moeit zich veeleer met de voorberei
ding van de begroting en geeft haar
fiat aan het openen van kredieten uit
het begrotingsgeld.
Van de afdeling efficiency en doel
matigheid van defensie zelf zegt het
verslag dat hoe nuttig haar werk
ook is, deze afdeling niet in staat
is geweest haar doelmatigheidscontro
le over het geheel van de uitgaven
uit te strekken. Hiervoor is een ge
mechaniseerde administratie noodza
kelijk.
Deze is er wel voor bijvoorbeeld
de registratie van personeel, bezol
diging, pensioenen en keuringsresul
taten, maar het materieelbeheer
en dat nu interesseerde de commis
sie juist bijzonder! zal er zeker
nog een jaar op moeten wachten.
Ook klaagt de commissie over gebrek
aan coördinatie tussen oorlog en ma
rine.
Het ministerie v%n defensie, 7,0 wordt
in het eindverslag van de commissie-
Koersen gesteld, verzekert zich thans
bij de aankoop van voertuigen tan de
bijlevering van onderdelen. Het zal
de commissie ontgaan zijn dat ook na
haar instelling nog orders zijn afge
sloten zonder dat daaraan een con
tract voor de levering van onderde
len was gekoppeld.
Het is bepaald verontrustend dat
Een belangrijk deel van het rap
port en de conclusies is vanzelfspre
kend gewijd aan de vraag hoe de
Tweede Kamer een betere controle
tot stand zal kunnen brengen. De
commissie-Koersen roept d« vaste
commissies (zoals die voor de rijks
uitgaven en voor de defensie) met
zoveel woorden op tot verhoogde werk
zaamheid. j
Blijkbaar wil zij in het bijzonder
de vaste commissie voor defensie
weer tot nieuw leven brengen waar
het gaat om het ter verantwoording
roepen van de minister. De commis
sie vervult haar taak in ieder geval
niet zoals het reglement van orde van
de Tweede Kamer voorschrijft.
Van een geregelde gedachtenwisse-
lmg met de minister is geen sprake
en evenmin van het uitbrengen van
verslag aan de Kamer. Een onderzoek
heeft de commissie nog nooit geleid.
De ambtenaren mogen niets zeggen.
Bovendien zijn de zaken waar het om
gaat veel te ingewikkeld.
Daar komt nog bij dat er sedert
1948 een defensiecommissie bestaat,
een staatscommissie van Eerste- en
Tweede-kamerleden, dió ook al moe
ten onderzoeken en kennis moeten ne
men van „alle problemen de strijd-
krachten betreffende". Als de minis
ter daar dus gaat praten heeft hij
de twee Kamers tegelijk ingelicht.
De commissie-Koersen spreekt nog
al laconiek over dit gezelschap, dat
blijkbaar veel nauwer contact met de
minister onderhoudt dan de vas^c
Tweede-Kamercommissie, die zelf
trouwens weinig actief is en er ken
nelijk geen behoefte aan heeft om een
overzicht over en inzicht in het ge
voerde beleid te krijgen. Verscheide
ne Tweede-Kamerleden zijn lid van
beide commissies, zodat zij er niet
voor voelen om in de vaste commis
sie nog eens aan te horen wat de
minister al eerder in de defensiecom
missie heeft verteld.
Maar van deze laatste, die trou
wens de minister niet eens wezenlijk
verantwoording van zijn beleid kan
vragen, komt nooit iets naar buiten.
Het gevolg is dat er helemaal niets
g6DeUTweede Kamer is m ieder geval
niet in staat om in het openbaar de
defensiezaken met de vereiste parle
mentaire duidelijkheid te. behandelen.
Terecht vraagt de commissie-Koersen
zich dan ook af of er voor de de
fensiecommissie nog wel een taak is
als de vaste kamercommissie voor
defensie haar werk gaat doen zoals
het behoort.
Verder ziet de Commissie-Koersen
nut in ee>n speciale budgetcommissie
zoals de Zweedse rijksdag #>er een
heeft, bestaande uit financiële des
kundigen die de begroting behande
len
Ernstige studie verdient volgens de
commissie het instituut van de Om
budsman, dat zijn oorsprong heeft in
Zweden, maar nu in geheel Europa
wordt bestudeerd. Behalve controle
op de besteding van overheidsgelden
speelt daarbij in sterke mate de be
scherming van de rechten van de bur
gers een rol.
Ook in goed bestuurde democrati
sche landen als Zweden en Denemar
ken komt nog een onverwacht groot
aantal gevallen van onjuiste of on
billijke behandeling door de overheid
tevoorschijn. Zij worden door de Om
budsman recht gezet.
Al* de suggesties van de comrms-
man per departement
Het is vooral een boekhoudkundige
controle, globaal uiteraard, daar
slechts één accountant bijgestaan door
enkele assistenten het toezicht heeft
over enkele departementen. Hun taak
is vooral na te gaan of de interne
controle van een departement zelf
goed werkt.
Bij het departement van defensie
is de controle van de centrale ac
countantsdienst nog jong: het eerste
rapport is van 1956. Voor die tijd
kwam de centrale dienst er helemaal
niet aan te pas. Niet nodig, vond
defensie, wij hebben zelf accountants.
In 1955 werd een compromis be
reikt. De vasthoudendheid van finan
ciën had resultaat, maar merkwaar-
duidelijk' geworden waarom defensie
hier een uitzonderingspositie inneemt.
Financiën heeft bij defensie wel van
In hoge mate verontrustend is de me
dedeling van de commissie-Koersen
dat rond 175.000 groot-verlofgangers
bij de standaarduitrusting een helm
hebben waarvan het niet zeker is. of
ze wel deugdelijk zijn.
De commissie is tot de conclusie geko
men, dat het niet mogelijk was in één
keer alle niet gekeurde helmen in te
nemen en om te ruilen. Daardoor is
de helft van 346.000 dienstplichtigen
met groot verlof gegaan met mede
met deze controle belaste personeel". neming van de persoonlijke stan-
X>it is namelijk,.nog geen anderhalve daarduitrusting waarbij een helm is,
.„afltomstig. uit^ de ongelukkige fabrica-
gepenöQéT die later tot de helmen
affaire uitgroeide.
Pas over enige jaren, wanneer al deze
dienstplichtigen voor en na herhalings
oefeningen hebben gehad, zal deze
helm zijn ingenomen en geruild voor
een goedgekeurde helm.
Het is maar een griezelige gedachte,
dat zoveel dienstplichtigen, die moe
ten reageren op de eerste oproep bij
een eventuele toeneming van de in
ternationale spanningen, er niet zeker
van zijn of zij wel een deugdelijke
helm bezitten.
Wij menen dat er iets op gevonden
moet worden opdat deze helmen eer
der worden vervangen. Pas dan zal
dit deel van de helmenaffaire achter
de rug zijn. Juridisch en strafrech
terlijk is de zaak nog lang niet afge
daan.
gespaard. De laadvloer bestond uit
Slavonisch eikehout, dat normaal
wordt gebruikt voor de meubelindus
trie. Bij de verbouwing van de auto's
werd bij de ontwerper geïnformeerd
of de toepassing van deze dure hout
soort misschien noodzakelijk was met
bon stiloocfaan nmflat in h<ït °°8 °P de gevaarlijke lading.
Den Stilgestaan, ornaat ,,m jjej. verrassende antwoord was ontken
sommige persorganen enige nend. ,,Ik heb zo gedacht", aldus de
aandacht is gewijd aan een ^lltijd' goedk"h°Ut iS eikehout'
minder gelukkige fabricage De voeging van de vier centimeter dik-
ET drama met de munitie
wagens doet de commissie-
Koersen in nog geen twintig
regels af. De commissie zegt
bij deze materie alleen te heb-
van munitie voertuigen"
Wij mogen het als algemeen hekend
veronderstellen, dat wij indertijd ook
deze kwestie aan het licht hebben ge
bracht. Het drama van de munitie
wagens is ons maar al te goed be
kend. Des te verbazingwekkender vin
den wij het, dat de commissie deze
zaak zo lakoniek afdoet met de eind-
ke vloer was echter zo, dat een vier
de van het draagvermogen verloren
ging. Zelfs de lichte lading, die het
voertuig kon dragen, ging nog door
de vloer, zodat de dure eikevloe-
ren er uit gesloopt moesten worden om
te worden vervangen door het keihar
de vloerhout dat men op bruggen toe
past.
PROTOTYPE
tering van deze voertuigen 500.000 gul
den heeft gekost.
Het doet vreemd aan, dat het de com
missie blijkbaar onbekend is, dat de
ze munitiewagens nimmer definitief
zijn verbeterd. Hoewel er nog ver
scheidene van rijden, is tenslotte na
veel gedokter alleen een allernoodza
kelijkste voorziening getroffen voor de
verkeersveiligheid. De wagens zijn al
tijd ondingen gebleven.
EIGEN ONTWERP
De wagens waren gemaakt volgens een
eigen ontwerp van het leger. De be
doeling was dat er drie ton munitie
in vervoerd kon worden. De ontwer
per liet echter chassis maken, met een
draagvermogen van drie ton en liet
daar weer door een andere fabriek
een carrosserie op bouwen die bijna
drie ton woog. Het praktisch laadver
mogen van de munitiewagens was nau-
contracten. Immers, als er verschil welijks honderd kilo.
van mening ontstaat moet hij, die
meegewerkt heetf aan de samenstel- Daar kwam nog bij dat de constructie
conclusie, dat de definitieve verbe- Overigens was aan de constructie niets
jverbeteren Zij was zo, dat het
voertuig een draaicirkel had van 26
meter. Pas nadat deze munitiewa
gens terstond na de aflevering, gloed
nieuw als ze waren, vier jaar hadden
stilgestaan begon het gedokter er aan.
Een definitieve verbetering is nimmer
bereikt en nadat de wagens eindelijk
in gebruik kwamen hebben zij schat
ten aan reparatie gekost.
Verscheidene er van rijden nog en be
landen om de haverklap in de her-
stelwerkplaatsen. Desondanks werd dit
type munitiewagen weer als prototype
gebruikt bij de constructie van een
nieuwe munitiewagen. Van dit alles is
niets terug te vinden in het rapport
van de commissie-Koersen.
de commissie desondanks meldt dat
zich bij de voorziening van onderde
len alleen moeilijkheden hebben voor
gedaan nadat Amerikaanse voertui
gen zonder de noodzakelijke wissel
stukken waren geleverd. Honderden
vrachtauto's van Nederlandse makelij,
geleverd lang na de koop van Ameri
kaanse dumpauto's, hebben jarenlang
in het voertuigenpark te Soesterberg
in weer en wind gestaan, omdat er
geen onderdelen voor waren.
Verkeerd accent
De zinsnede uit het rapport-Koer
sen dat het D.M.L. na de levering
van de Nederlandse vrachtauto's
vrij was andere onderdelen toe te pas
sen, geeft aan de zaak een verkeerd
accent. Er was geen contract voor toe
levering van onderdelen en daardoor
móést men wel vreemde onderdelen
gebruiken.
De commissie zegt hierover alleen
dat de publieke opinie zich ongerust
heeft gemaakt over deze auto's in de
openlucht. Ter geruststelling rappor
teert de commissie dan: „Afdoende
preservering leidt tot tijdverlies bij
het rijklaar maken, oppervlakkige pre
servering leidt tot achteruitgang in
kwaliteit. Opslag in gesloten magazij
nen was wegens de hoge kosten niet
mogelijk. Mitsdien moest een tussen
weg worden gezocht tussen een af
doende preservering en de eisen van
paraatheid".
Het klinkt redelijk, maar de com
missie vergeet te vermelden dat Bij
de tussenoplossing werd verzuimd de
motoren van die honderden auto's van
tijd tot tijd te laten draaien. Het
„rust Toest" geldt wel in bijzondere
mate bij stilstaande motoren al* zij
niet afdoende worden beschermd
tegen inwendige corrosie.
De gevolgen van deze nalatigheid
ziet men dagelijks in de werkplaat
sen, waar kostbare reparaties moeten
worden aangebracht. Daarover meldt
het rapport niets.
ROERMOND Wegens verduistering
heeft de rechtbank te Roermond gisteren
de 47-jarige K. uit BeiL, die daar hoofd
commies op de secretarie is geweest, tot
acht maanden gevangenisstraf waarvan
drie voorwaaradelijk en aftrek van voor
arrest veroordeeld. De eis was vijftien
maanden geweest.
K„ die kassier en administrateur van
het gemeentelijke bureau in Beil was,
zou uit de kas van dat bureau in de af
gelopen tien jaar ruim dertigduizend
gulden hebben ontvreemd.
17 EN afzonderlijk hoofdstuk wijdt
de commissie-Koersen aan de
manier waarop het departe
ment van defensie alle pottekijkers
buiten de deur houdt. Bij defensie
staat men op het standpunt dat con
trole van buitenaf, d.w.z. ook van
het parlement en de regering niet
nodig is, omdat defensie over een
eigen accountantsdienst beschikt.
Hoe het controleurs uit eigen kring
vergaat, die misstanden signaleren,
hebben wij al vaker gemeld wanneer
geknoei aan het licht kwam. Over de
positie van de hoofdofficieren van de
Koninklijke marechaussee, die bij de
militaire aanschaffingsdiensten zijn
geplaatst, zegt het rapport nu even
eens onthullende dingen.
IN DE DIRECTIE
Het is de commissie van onderzoek
gebleken, dat de hoofdofficier der Ko
ninklijke marechaussee, toegevoegd
aan de directeur materieel land
macht, tot diens kabinet behoort. Hij
heeft daar niet de functie van opspo
ringsambtenaar, noch heeft hij een
executieve taak. Hij is als het ware
in de directie opgenomen. Hij woont
alle belangrijke besprekingen bij en
hij werkt mee aan het tot stand ko
men van de belangrijkste contracten.
Wanneer er verschil van mening
ontstaat over die contracten óf de uit-
ling van de opdracht, zelf een onder
zoek gaan instellen, om eventueel in
dit geschil in te grijpen.
De commissie vindt dat alles maar
eigenaardig georganiseerd. Zij meent
dat defensie en justitie dit aspect van
de controle ook nog eens nader móet
bezien.
zo was, dat wanneer die kleine hoe
veelheid lading over de hele laadvloer
werd verspreid de wagen van zijn wie
len kiepte. Er werd daarom een rode
verfstreep over de vloer getrokken
waar voor geen kist gezet mocht wor
den, anders dompte de auto voorover.
Overigens Waren kosten noch moeite
In de lawine van staatsrechtelijke en met een corruptief karakter is de
andere beschouwingen die de hoofd- commissie niets gebleken,
schotel vormen van het rapport der Blijkbaar is de commissie ook niets ge-
commissie-Koersen, neemt de kwalij
ke periode van Europa op wielen"
slechts een zeer bescheiden plaats in.
De commissie stipt aan hoe de ver
denking was gerezen dat deze N.V. te
hoge prijzen zou hebben berekend bij
de levering van onderdelen voor voer
tuigen, dat bovendien de kwaliteit van
bepaalde onderdelen niet in overeen
stemming zou zijn geweest met de ge
stelde eisen en dat uitgaven met een
corruptief karakter waren gedaan.
bleken van het zonderlinge gemanipu-
leer met codenummers. Elders in het
verslag zegt de commissie dat men
bij het D.M.L. niet goed wijs kon wor
den uit al die codenummers van le
geronderdelen, zodat men op het in
koopbureau veelal niet wist welke on
derdelen met die codenummers wer
den bedoeld.
GEEN WOORD
voering daarvan, wanneer er verden- Ook maakt de commissie melding van n h t fi, i
km; ontstaat dat er snrate ban 7 in hot oo.ohii dat ontstond h.s.on do mi_ uver net feit dat de omcieie importeurs
het geschil dat ontstond tussen de mi
nisteries van defensie en justitie, om
dat tijdens het onderzoek dat justitie
instelde defensie de firma weer toeliet
als leverancier. De commissie stelt,
dat dit geschiedde nadat de directeur
was ontslagen.
Daarmee verloor de commissie deze di
recteur blijkbaar uit het oog. Het
schijnt haar in ieder geval te zijn ont
gaan, dat diezelfde directeur met een
king ontstaat dat er sprake kan zijn
van fraude of corruptie, dan moet de
hoofdofficier van de marechaussee
een onderzoek instellen. Hij heeft dan
geen zelfstandige bevoegdheid, maar
brengt dit vermoeden van malversatie
ter kennis van de betrokken korpscom
mandant.
Deze beslist in overleg met de hoofd
officier of de zaak door een huishou
delijke commissie zal worden onder
zocht en afgedaan of dat de zaak in
handen zal worden gegeven van de
marechaussee.
In een eventueel rapport dat de
hoofdofficier zou opstellen, kan hij
zich door de boven omschreven orga
nisatievorm niet rechtstreeks wenden
tot de minister. Dat acht de com- De commissie rapporteert, dat het on- Dit grapje heeft het rijk kapitalen ge-
missie onjuist. derzoek uitwees, dat op bepaalde arti- kost. Het rapport vermeldt dit sum-
Ook vindt de commissie het niet in kelen exhorbitant hoge winsten waren mier en als terloops, zonder enige
de haak, dat de hoofdofficier van de gemaakt en dat minstens eenmaal aandacht te besteden aan de diepere
marechaussee meewerkt aan en als met een gefingeerde buitenlandse re- grond van deze meer dan zonderlinge
adviieur optreedt bij het opstellen van kening was gewerkt Van uitgaven handelwijze.
van rechtstreekse levering aan het
D.M.L. werden uitgesloten, meldt de
commissie niets. Europa op wielen be
schikte over de codeboeken met de
legernummers. De fabrikanten gebrui
ken echter eigen fabricagenummers,
die het leger weer onbekend blijken te
zijn, hoewel fabrikant en importeur
maar al te graag deze nummering in
een complete catalogus wilden ver-
strekken.
firma örder~Mn"anïêre~ni»m~"kort werd echter niet geaccepteerd. De
daarop toch weer als leverancier van
het leger werd toegelaten.
CODENUMMERS
officiële importeur werd verwezen
naar de N.V. Europa op wielen, die
de onderdelen op catalogusnummers
kocht en deze onder legercodering
weer aan het leger doorverkocht met
een extra winst.
V»n onze correspondent
DRIMMELEN. Nederlands enige
varende postbode Janus Driesprong
uit Drimmelen krijgt een nieuwe
postboot. Al een kleine twintig jaar be
zorgt de heer Driesprong de post in de
uitgestrekte Biesbosch. Hij gebruikt een
vuurrood bootje, een notedopje, met
een motor van dertien paardekrachten.
Dat bootje raakt zo langzamerhand
versleten; het is al sinds 1934 in dienst
van de PTT.
Sneller
Bij de scheepswerf Gebroeders Da-
men te Hardinxveld-Giessendam is nu
een nieuwe boot voor Janus Driesprong
in de maak: zes meter lang, bijna twee
en een halve meter breed en met een
holte van ruim een meter. Er zit een
motor van 35 paardekrachten in, waar
mee de kwieke, 46-jarige besteller, 7.ich
sneller door de Biesbosch kan spoeden.
Bij grote snelheid moet hij echter op
passen. Grote delen van zijn merkwaar
dige bestellerswijk vallen bij eb nage
noeg droog. Het bootje wordt daarom
zo geconstrueerd, dat de maximum
diepgang slechts zestig centimeter zal
bedragen.
W in gewest
De postmotorboot moet half november
worden opgeleverd. Het oude vaartuig-
Zó bezorgt besteller Janus
Driesprong post in de Biesbosch.
Binnenkort krijgt hij een grotere,
sterkere boot.
je zal aan de meest biedende worden
verkocht.
De kleine, maar unieke opdracht voor
de Hardinxveldse werf toont nog eens
duidelijk aan, dat het district Raams-
d-onkveer van de PTT beslist geen win
gewest is. De motorvlet wordt aange
schaft voor een veertigtal gezinnen in de
Biesbosch. Driesprong heeft de hele dag
nodig om er twintig te bereiken. De an
dere twintig worden bezocht door een
collega in een roeiboot.
Dr. S. L. M&nsholt, de Nederlandse
vice-voorzitter van de Europese commis
sie van de E. E. G. heeft gisteren een
eredoctoraat gekregen van het Belgische
rijkslandbouwinstituut te Gembloers, dat
zijn honderdjarig bestaan vierde. Tot de
anderen die een eredoctoraat kregen be
hoord* koning Leopold.
nimmer of slechts incidenteel in klei
ne hoeveelheden hebben vervaardigd.
De uitnodigingen tot prijsopgaaf
hebben veelal betrekking op zulke
kleine partijen, dat de fabrieken, die
voor zulke leveringen in aanmerking
zouden komen, onmogelijk kunnen in
schrijven. Later blijkt vaak, dat het
D.M.L. van het gevraagde artikel
veel meer nodig heeft.
De fabrieken die een grote order
tegen redelijke prijs vlot en correct
zouden kunnen leveren, zijn dan door
de manier van aanvraag uitgescha
keld en bij de nabestellingen ontstaan
grote moeilijkheden doordat men in
zee is gegaan met kleine bedrijven,
die zo'n opdracht feitelijk niet aan
kunnen.
De commissie-Koersen concludeert
dan ook, dat het hoog tijd is, dat bij
de aankoopdienst een zorgvuldiger le
verancierskeus wordt toegepast.
Uit industriële kringen hoorde de
commissie tal van klachten over de
technische kant van de aanvragen.
Vaak worden bewerkingen voorge
schreven, die praktisch onuitvoerbaar
zijn; nu eens put de militaire dienst
zich uit in al te uitvoerige beschrij
vingen, dan weer blijkt dat men van
militaire zijde niet weet welke bij
zondere eisen aan de artikelen moe
ten worden gesteld.
Ook de overdreven manier van ge-
heimdoenerij gaf aanleiding tot klach
ten bij handel en. industrie. Het komt
maar al te vaak voor, dat wanneer
het leger een bepaald artikel wil na
bestellen, de fabrikant het in gebruik-
zijnde model niet als voorbeeld kan
krijgen. Hij moet dan op de gis iets
maken, dat dan precies eender moet
worden als het stuk dat het leger al
in gebruik heeft.
Bijzonder ernstig acht de commis
sie het feit, dat bij het D.M.L. te veel
gelet wordt op de prijzen en te weinig
op de outillage van de fabrieken die
de gevraagde artikelen moeten ver
vaardigen. Het gevolg daarvan is dat.
wanneer een klein bedrijf dat feitelijk
niet is ingesteld op de fabricage van
het gevraagde artikel, als de laagste
inschrijver uit de bus komt, men
uiteindelijk toch veel duurder uitkomt,
omdat bij de uitvoering van de order
grote moeilijkheden ontstaan.
Eenmaal op deze verkeerde weg
blijft men doorgaan, met als gevolg
een eeuwigdurend gesukkel en gepruts,
totdat tenslotte een serie artikelen
voor de dag komt waar men niets aan
heeft en die veel en veel meer heeft
gekost dan wanneer men tegen iéts Ko-
gere prijs hij een behoorlijk geoutil
leerd bedrijf had besteld.
Over de boetebepalingen, die in de
contracten zijn opgenomen, bestaan
eveneens ernstige klachten. Tegen de
boetebepalingen zelf bestaat geen en
kel bezwaar. Wel echter tegen het
feit, dat in veel gevallen de boetebe
paling niet kan worden toegepast, om
dat hetf in feite de schuld van het
D.M.L. is als er moeilijkheden ont
staan bij de aflevering.
Het komt voor dat bepaalde bedrij
ven nimmer worden beboet, of dat
geen boete wordt opgelegd „om de
goede verstandhouding niet te versto
ren", terwijl bij andere bedrijven zon
der voorkennis van het D.M.L. door
de afdeling comptabiliteit de boete
van het te betalen bedrag wordt afge
houden. Het D.M.L. krijgt daar pas
kennis van als de betrokken leveran
cier tegen deze ingreep protest aante
kent.
Deze gang van laken is bepaald on
bevredigend. Hoewel in ieder contract
een arbitrage-clausule is opgenomen,
wordt daar in de praktijk nimmer ge
bruik van gemaakt.
De commissie is van oordeel, dat
bij verschil van mening over de afle
vering eerst gearbitreerd moet wor
den. Het komt de commissie ook nut
tig voor, dat deze materie eens gron
dig wordt besproken tussen partijen-in
het kader van de bedrijfslichamen.
Hoewel het rapport van de commis
sie-Koersen in zijn geheel de zaken
zeer summier behandelt, treft men
hiér en daar tóch behartigenswaardige
opmerkingen aan over de keuring.
Er blijkt in het geheel geen eenheid
te bestaan in de manier van keuren
van de geleverde artikelen. Peil en de
vakkennis van de keurmeesters van
het leger lopen zeer uiteen. Vaak moe
ten keurmeesters artikelen keuren,
waarvoor zij de deskundigheid volledig
missen. Artikelen, die zij soms nooit
tevoren onder ogen hebben gehad.
Het gevolg is, dat de beoordeling
van een partij in het ene depot wordt
goedgekeurd, wordt in een ander de
pot (waar een andere keurmeester
optreedt) prompt weer afgekeurd.
Het is de commissie-Koersen ge
bleken, dat de salariëring van de
keurmeester veel te laag is. Voor dgt
geld kan men over het algemeen geen
goede en deskundige keurmeesters
krijgen. De commissiebeveelt een
herziening aan van deze salarissen.
Aanranding Amsterdamse Bos
AMSTERDAM (ANP) De Amster
damse rechtbank heeft de zaak tegen
de 24-jarige bloemist C. J. B. die op 21
april in het Amsterdamse bos een on
derwijzeres heeft aangerand, terugverwe
zen naar de rechter-commissaris. Die
zal de geneesheer-directeur van Meer en
Bosch een nieuw onderzoek laten instel
len naar de gezondheidstoestand van de
verdachte, die aan vallende ziekte lijdt.
In zijn psychiatrisch rapport was de
rapporteur tot de conclusie gekomen,
dat voor deze epilepticus geen genezing
meer mogelijk is. Voor de verdediger
was dit aanleiding om een nieuw onder
zoek door een andere deskundige te wa
gen.
De officier van justitie bad tegen de
hloemist vijf jaar gevangenisstraf met
aftrek en terbeschikkingstelling van d*
regering geëist.