AANVAL OP BELEID OPERA-DIRECTIE Nienke Sikkema bang voor DE TEST K unstenaarsfederatie roept vraagtekens op SOCIAAL EN ARTISTIEK 5 Kunst werd voorbereid Verenigingen trekken te veel bevoegdheden aan DE TIJD DER TAARTEN... SUCROSA Het koninkrijk van de humor In het zadel geholpen VANAVOND TWEEDE MAAL VOOR TELEVISIE Ook Verhoeven verlaat KRO Luchtig en droog Residentie-orkest Subsidies voor kopen van kunstwerken Duitse televisie naar Olympische Spelen Garantieprijs voor suiker iverd hoger UITWIJKEND TEGEN TEGENLIGGER Snelle reactie van Oldenzaal Donderdag 21 juli 1960 ZEEUWSCH DAGBLAI Pag. 7 Van een onzer redacteuren MSTERDAM De Nederlandse federatie van beroeps verenigingen van kunstenaars heeft in een uitvoerig memorandum, dat gisteren is uitgegeven, stelling ge nomen tegen de huidige directie van de Nederlandse Opera en tegen het door haar gevoerde beleid. De federatie heeft dit memorandum uitgegeven omdat, naar haar mening, de voorlichting door dag- en weekbladen niet juist, dan wel niet voldoende is geweest. Het memorandum is in hoofdzaak een verdediging van het beleid van de Vereniging geëngageerden opera, die „het mikpunt is geweest van velerlei aanvallen". De federatie stelt zich volledig achter het beleid van deze ver eniging en wenst haar inzichten en verlangens zonder restrictie over te nemen. nieri en Wolf Dieter Ludwig. De federatie stelt zich ook wat dit beleid betreft volledig achter de V.G.O. en stipuleert nadrukkelijk dat deze vereniging het recht had de gedragin gen van deze drie heren (vooraan staande musici) te beoordelen en voorts te bewerkstelligen dat zij uit de Opera verdwenen. Tenslotte vat de federatie m vier punten haar inzicht Tier punten Van deze vier punten is de toekomst van de Opera, naar haar mening, af hankelijk. Het zijn: Herstel van het éénhoofdig gezag van de intendant. een vaste muzi- Ook de meest omstreden eis van de V.G.O. betrokken te worden bij het overleg in artistieke zaken krijgt in het memorandum steun. Alle aangelegenheden bij de Neder-1 landse Opera, zo staat in het geschrift, I kunnen worden bestempeld als te zijn van „sociale aard": men kan ze ook va.n het etiket „artistiek" voorzien. In een kunstbedrijf welks functioneren geheel gericht is op een artistiek produkt, welks medewerkers in al hun hande lingen het oog richten op het eind resultaat de voorstelling, kan men j geen onderscheid maken tussen sociale en artistieke aangelegenheden. Alle1 zaken hebben, uiteindelijk, een artistiek karakter. Aldus het memorandum. Bevoegdheden De federatie schrijft voorts dat zij j uiterst ontevreden is over de bepaling van de bevoegdheden bij de leiding van de Opera. Tot op dit ogenblik is er van een duidelijke verdeling van de be voegdheden geen sprake. De geëngageerden hebben nooit ver nomen welke de competenties zijn van de intendant, de artistiek-organisato- rische directeur en de directeur perso neelszaken, evenmin welke de bevoegd heden zijn van de staf. Ook heeft het gebrek aan een vast aantal solisten de teleurstelling van de federatie opge wekt. Reeds in 1959 heeft de federatie gewezen op de vermindering van het aantal vaste solisten, in zeven jaar van 17 tot 7 en de toeneming van het aantal i gasten in dezelfde periode van 15 op 70. i Te buitenlands De federatie stelt vast dat een te groot aantal buitenlandse solisten wordt J geëngageerd. De grote meerderheid van de Neder landse zangers die een eindexamen aan een conservatorium hebben afgelegd, lijvige werkt in het buitenland, voornamelijk Federatie van oerc in Duitsland. Alle publieke gelden in kunstenaars bevat zeer ernstige be de opleiding van deze zangers geïnves- schuldigingen aan het adres van direc- teerd. komen goeddeels "buitenlandse 'ie e" bestuur van de Nederlandse Opera, opera-instellingen ten goede. Deze kritiek is niet nieuw en zij is ook Wat de solisten betreft is de Neder-niet uitsluitend door de federatie geuit, landse Opera, zo gaat het memoran- maar de Nederlandse Opera zal haar dum verder, stelselmatig tot een im- niet zonder meer naast zich neer kun- pressariaat gemaakt, dat een steeds toe- nen leggen. nemend aantal buitenlandse solisten j Ook de eisen met betrekking tot een voor korte tijd engageert, meestal voor krachtiger leiding van de instelling, de één of twee rollen. Dit beleid is ge-1 aanstelling van een vaste muzikale lei- paard gegaan met een aan verachting der en het engageren van een vast aantal grenzende behandeling van Nederland- solisten zijn wensen die niet alleen in se kunstenaars Dezen vernamen meer- kunstenaarskringen leven. Met vele an- maien uit de pers dat een hun toe- deren heeft het Algemeen Dagblad al bedeelde rol door een ander, een bui- jaren lang gepleit voor een beleid dat tenlander zou worden gezongen. de Nederlandse Opera gezond zou ma- Aanstelling van kale leider. Vorming van een „cast" vast- geëngageerde solisten, bij voorkeur Nederlanders indien niet anders mogelijk buitenlanders. Goede samenwerking tussen leiding en geëngageerden op de basis van gezonde arbeidsverhoudingen on der meer tot uiting komend in betere primaire arbeidsvoorwaar den. In een „Besluit" deelt de federatie mede voorstander te zijn van een om schakeling van de Stichting Neder-1 landse Opera in een overheidsbedrijf, t Nederlands nieuwste filmster de veertienjarige Amsterdam mer Reitse van der Linden is druk bezig met de voorbereiding van zijn rol: hij leert paardrij den. In de nieuwe film Het Mes die onder de regie van Fons Ra demakers naar een verhaal van Hugo Claus wordt gemaakt, speelt Reitse een belangrijke rol. Maar hij moet kunnen paard rijden en dat had hij tot dusver nog niet godaan. In een Amsterdamse manege krijgt hij nu dagelijks les. televisie vandaag 1 memorandum van de van beroepsverenigingen van leg te zoeken, waarbij dit beleid niet aan j de orde kan komen. Ten deze is reeds een voorlopige over eenstemming met het personeel bereikt. Ook de opmerking over het aantal vaste solisten is door de feiten achterhaald, voor het nieuwe seizoen zijn er namelijk j veertien geëngageerd. 1 DONDERDAG Op de avond van de VPRO ziet u na het gesprek aan de schrijftafel (20.20) weer een aflevering in de serie Ontmoeting met het Oos ten. Vanavond Turkije (20.30). Om 21.00 begint de opvoering van een nieuw blijspel van Ed. Hoornik, De Test, met o.a. Maxim Hamel en Nienke Sikkema en als regisseur Jack Dixon. Vlaanderen draait een paar films voordat ook daar om 21.00 De Test van Ed. Hoornik wordt uigezonden. Om 22.10 volgt de T.V. rallye. 9 Frans Brussel zendt vanavond om 20.45 een film van Shirley Temple uit, de mascotte van het regiment en daar voor en na een paar filmpjes. U kunt het geloven, zo roept John Mortimer de Duitse televisiekijkers vanavond om 20.20 toe met zijn ge lijknamig spel dat om 21.20 gevolgd wordt door een documentaire over heti minderhedenprobleem in Zuid-Tirol. j Daarna om 22 uur voor boksliefhebbers een buitenkansje namelijk een volledige j filmreportage van de op 19 juli in j Toronto uitgevochten strijd tussen j Archie Moore wereldkampioen half-1 zwaargewicht en zijn uitdager Erich j Schoeppner uit Duitsland. VOOR de tweede keer in haar jonge artiestenbestaan speelt Nienke Sikkema vanavond in een stuk van Hoornik. Drie jaar geleden debuteerde ze bij de Ne derlandse Comedie in „Het Water" en nu is ze een van de hoofdfiguren uit „De Test", een spel dat Hoor nik speciaal voor de televisie schreef en dat vanavond wordt uitgezonden. En hoewel ze dat niet met zoveel woorden zei, ziet ze een beetje op tegen de uitzending en de reden is erg voor de hand liggend: in „Het Water" had ze een belangrijke rol, haar eerste nog wel, maar het stuk „viel" zoals de toneeluitdrukking luidt, het haalde maar vier voorstel lingen en Nienke, die toen pas van de Toneelschool kwam zat danig in zak en as. „Dit keer is het een luchtig blijspel-' letje, dus heel iets anders dan ,,Hetj Water", en toch is het vreemd dat ik; meZe steekt snel een sigaret op en maakt de zin daarna niet af. Ik; gooi het dus over een andere boeg en dat is makkelijk genoeg want. Nienke heeft meer in haar mars dan toneel spelen. Diploma's Na het eindexamen HBS studeerde ze logopedie in Den Haag. haalde glansrijk haar bevoegdheid maar dook toen weer bij een ander examen op waar niemand haar zou hebben ver wacht: de Amsterdamse Toneelschool die ze drie jaar later even vlot weer verliet, opnieuw gewapend met een diploma. Niet vreemd „Het is niet zo vreemd als je op het eerste gezicht zou denken", zegt ze, ,,ik had altijd al naar het toneel ge wild, maar ik dacht dat ik het toch nooit zou kunnen, na mijn eindexamen durfde ik eenvoudig geen toelatings examen voor de Toneelschool te doen. Ik koos dus logopedie, want die studie zou in ieder geval mijn dictie ten goe de komen, redeneerde ik, en bovendien kreeg ik de kans bij het studenten toneel te komen. Dat is gelukt, ik heb daar tamelijk grote rollen ge speeld en dat alles deed ik alleen maar om de zekerheid te hebben dat, als ik na mijn studie voor het toelatingsexa men van de Toneelschool zou zakken, ik ook echt geen capaciteiten voor het toneel had, dan had ik er immers al les aan gedaan "wat iks eraan xloeh kon." Doelbewust Nienke werkte dus doelbewust haar programma af, was een van de beste studentes, zeer gevierd bij het studen tentoneel en sloeg geen toneelpremière in Den Haag of Amsterdam over. „Ik heb het gelukkig niet allemaal voor niets gedaan: mijn wens om ac trice te worden is nu in vervulling gegaan en nu gaat het om mijn ver dere ontwikkeling." Hoezo?" „Och, dat ligt voor de hand. Ik- sta aan het begin van mijn carrière. To neelspelen is een vak als alle andere: wil je wat bereiken dan moet je zien zo veelzijdig mogelijk te worden. Nienke Sikkema beetje bang. wel een Geen film Je goed weten te bewegen en zingen bijvoorbeeld zijn erg belangrijk, vind ik. Ik volg mimeles bij Wim Spoor en niet alleen vanwege de mime maar ook omdat het goed is de toneelkunst eens van een andere kant te bekijken." Nienke heeft de eerste vruchten van al haar inspanning dit jaar al ruim schoots geplukt met het grote aandeel dat zij had in „Diana" dat avond aan avond tijdens het Holland Festival werd opgevoerd. „Na toneel en televisie nu zeker ook nog filmaspiraties?", vroeg ik tot be sluit. „Van mijn leven niet", antwoordt ze resoluut, „ik heb één zin gezegd in 'S',Jenny" als de doktersassistente maar daar mag het wat mij betreft gerust bij blijven!" radio vandaag 1 programma's Duaze toestand ken en lot uitstekende prestaties kunen voeren. Wel te scheiden SCHEVENINGEN Met Antal Dorati voor het orkest en de violist Nathan Mil- stein als solist kon m een grote toe loop naar de Kurzaal verwachten. Ech ter hield een acute maagaandoening Mil- stein ver van het podium, en Herman Krebbers die hem ter elfder ure ver ving, moest het zonder orkestrepetitie stellen. Geen nood. Krebbers en het Re sidentieorkest kennen elkaar in het viool concert van Brahms. En Dorati, die ook de partituren der solo-concerten zodanig in het hoofd heeft dat hij ze zonder de noten op de lessenaar pleegt te dirigeren, leek nu juist de man om Krebbers zo wel vertrouwen te verschaffen als te sti muleren. In het kort VRIJDAG 22 JULI 1960 De federatie is van mening dat slechts door het volgen van een door haar voorgestaan beleid de „verspil- ling van gelden een einde kan nemen. Zeer beslist echter wijzen wij de mening een speelplan worden opgebouwd en van de hand dat artistieke en sociale 'een Nederlandse Opera kan o»t- zaken bij de Opera niet te scheiden zijn. staan." i Met grote stelligheid keuren wij de op- Op deze wijze, voegt de federatie vatting af^datde fe™^erden eeii taak w hieraan toe, kan ook een einde komen hebben ten aanzien van net aitisiieKei 1 aan de dwaze toestand dat solisten beleid dat is: het bepalen van het speel- worden geëngageerd of gehandhaafd, olan. het aantrekken van beroemde so- die vrijwel nimmer aan een voorstel- listen, opdrachten voor het ontwerpen ling meewerkten en wier bezigheid i van decors en kostuums en dergelijke, voornamelijk bestond in het afhalen j van hun salaris FoiltlUl In het memorandum wordt gesteld dat de belangen van de kunstenaars q0j^ beoordeling van de gedragingen door de directie van de Opera op tar- van dirigenten is niet een zaak die de lende wijze zijn behandeld en dal er v.G.O. regardeert Het ingrijpen van deze zeer weinig begrip heeft bestaan voor vereniging betreffende de heren Krann- de meest eenvoudige verzoeken van de nals Guarnieri en Ludwig blijft dan ook federatie en de V.G.O. te veroordelen. Dat bij de Opera alle handelingen ge- Beoordeling LTILVERSUM Het oud-Tweede 'I- Kamerlid, de letterkundige Ber-; nard Verhoeven, waarnemend hoofd van de luisterspelafdeling van de K.R.O.. heeft zijn medewerking bij die, omroepvereniging plotseling beëindigd. Dat betekent, dat hij ook zijn zater dagavondrubriek „Politieke voetgan gers onder de knipperbol" niet zal voortzetten. Het ontslag van Bernard Verhoeven is eeh gevolg van het vertrek van pro grammaleider Toon Rammelt, die enke le weken geleden de K.R.O. verliet. De heer Verhoe- ven wilde lamel ijk, ff dat de K.R.O, aan Toon Rammelt gro tere bevoegdheden zou geven door hem bijvoorbeeld als programmadi recteur te laten optreden. Ook was| Bernard Verhoeven het eens met de heer Rammelt, die op korte termijn een structuurwijziging van de K.R.O., wilde en met name een grotere coör dinatie tussen radio en televisie eiste. De heer Rammelt vroeg zijn ontslag, j omdat hij de structuur van de K.R.O. onjuist vond en omdat hij het tr niet mee eens was, dat hij geen enkele' zeggenschap over de televisieprogram-; ma's had. Hij beklaagde zich daarbij) over het kwaliteitsverschil, dat vol-: gens hem tussen de radio- en televisie-1 programma's van de K.R.O. oestaat. j waarmee de heer Verhoeven het dus; eens was. Het bestuur van de K.R.O., dat zegt de structuurwijziging al geruime tijd in onderzoek te hebben, heeft het om slag van Bernard Verhoeven zonder enig commentaar aanvaard. 4 Wel, het is dan zo verlopen, dat Kreb- violisti- sche doch als zodanig zeer knappe ver tolking op slag een reputatie had kun nen verwerven als hij die niet reeds had bezeten. Hij werd vele malen terug geroepen. Dorati als Bach-dirigent was voo1.' ons een nieuwe verschijning. Dat de derde Suite vol en warm zou klinken kon men, mede gezien de bezetting met vier con trabassen, met zekerheid verwachten. Gezond, lenig en zelfs wat atletisch klonk deze Bach, en zonder crescendi zou Dorati niet zichzelf zijn. Tot slot Beethovens zevende symfonie, richt* zijn op het artistieke eindresultaat, met de ritmische kracht waaraan Do- "f - rati zich sterk verwant moet weten. Zijn muzikanteske vertolking bracht ander maal het Residentieorkest tot gespannen geestdriftig spel. Dorati heeft er ons niet van overtuigd, dat in de poco sostenuto- inleiding twee onderling duidelijk ver schillende tempi op hun plaats zijn, maar in het Trio van het scherzo verlangzaam de hij niet te veel en in de finale onthield hij zich van overdreven snelheid. Een sterk besluit van een succesvolle avond. Dc Witte de voorstelling, is juist. In aparte hoofdstukken wordt het Daaraan kan echter voor de V.G.O niet heleid verdedied dat de V G O heeft de bevoegdheid worden ontleend ook op eevoerd ten aanzien van de' dirigenten ieder gebied medezeggenschap te hebben Alexander KmnnhHsen Arrigo Guar- In ieder bedrijf is alle activiteit gericht Alexander Krannhals en Airigo Guar op he(. eindresuItaat maar dat wil nlet -zeggen dat iedere functionaris, van hoog tot laag, in ieder onderdeel van het directionele beleid gekend moet worden. Akkoord j RADIO De leiding van de Nederlandse Opera) is trouwens voornemens de invloed van j de geëngageerden op het artistieke be-j leid te elimineren en een vorm van over- kritisch bekeken DEN HAAG Bij wijze van proef zal de staatssecretaris van onderwijs, kun sten en wetenschappen in de loop van dit jaar aan particulieren subsidies ver strekken voor het kopen van werken van levende Nederlandse beeldende kunste naars. De subsidiëring zal geschieden bij aan kopen tijdens openbare verkooptentoon stellingen. Degenen, die in de periode van 1 oktober 1960 tot 1 oktober 1961 een dergelijke expositie organiseren, kun-, nen zich vóór 1 september met het ver-, zoek om subsidie wenden tot de afdeling kunsten van het ministerie van onder wijs. kunsten en wetenschappen. Advertentie Verhoeven Hoera wij leven nog. De wereld is niet vergaan en broeder Emman Bianca heeft ongelijk gehad. Voor zover wij het nog niet wisten, wer den wij er gisteren aan herinnerd door twee ondernemende jonge Ne derlanders die vorige week donder dag op de Mont Blanc vertoefden. Zij dreven (achteraf) dapper en droog de spot met de waanideeën t van dc Italiaanse kinderarts. Belang- V/nnr Jo clank*» lün I rijker was hun uitgebreide en inte- qe "J'1 ressante fotomateriaal, dat aardige) zomerkost voor de televisie vormde. Aangezien de wereld dus toch ver- der draait was het van Maria van der Eist bepaald wel toepasselijk ons) te leren feestjes te organiseren. Hetj werd een vrolijke boel met een los- geslagen cameraman, die ons een voortreffelijk recept aan de hand deed voor een Moscovitische „long- drink". Een bijzonder vlot gepresenteerd programmaatje, dat werd gevolgd door een met veel vaart gebrachte Piste, een presentatie die velen de langdurige regen van de nogal som bere woensdag zal hebben doen ver-1 geten. Een rechtstreekse reportage uit Londen van de Horse of year- <how vormde op dit luchtige geheel een welkome toegift. 8. de nieuwe - in Amerika ontdekte - zoetstof, waarover men in de hele wereld enthousiast is? BONN. De Westduitse televisie stuurt een team van elf verslaggevers' naar Rome voor reportages van de Olympische Spelen. Behalve de teamleider Robert Lem- ke gaan o.a. als commentator mee de sportdeskundigen Heinz Maigerlein. Herbert Zimmermann en Kurt Brum- me. AMSTERDAM Hoe zeer de film, in zijn vorm van „beelden de" kunst, ook aan zijn eigen tijd is gebonden, het is een groot ge luk dat er filmarchieven bestaan. Daarom kunnen wij naar keuze de klok terugdraaien en genocgelijk graven in de, nog steeds vrij jeugdige, geschiedenis vai de film. STAALKAART De Amerikaanse maatschappij Fox- Film deed zulks vorig jaar met zijn „Golden Age of Comedy" een luister rijke cavalcade van brokjes beroem de filmhumor uit de twintiger jaren Het wil er kennelijk nog allemaal best in bij het publiek, want Fox-Film is nu met een vervolg gekomen, Het ko ninkrijk der Humor, wederom een staalkaart van koldereske filmla chers uit de stomme periode tussen 1909 en 1928. Dat was de gouden tijd van de filmpioniers en filmkomieken van wie de meeste namen inmiddels met eer en roem in het hiernamaals van Hollywood zijn bijgezet. Het Koninkrijk der Humor geeft een chronologisch beeld van de gooi en smijt, de vlucht- en valperiode, waarin de schoonmoeders het altijd verliezen en de politieagenten tot domme en steevast naast hun vangst grijpende mannetjes worden gedegra deerd. RECHT ZEGEVIERT De minnaars sluiten aan het slot steeds hun, door boeven belaagde en op de treinrails vastgebonden, bemin den in de armen en de valse oplich ters struikelen voortdurend in hun eigenhandig gedelfde kuilen, want het recht zegeviert en de arme sloeber vindt soelaas voor het nietige plekje Twee, dii' nog steeds de lachers op htm hand hebben. Laurel en Hardy in de film Het koninkrijk der Humor. dat hem op aarde werd toebedeeld. Het is eigenlijk een weemoedig weerzien. De tijd waarin men preten tieloos met taarten durfde te smijten, het tot een schaterende lachspiegel verdraaien -van de realiteit, het onmo gelijke in een bepaald situatie plot seling mogelijk te maken en de in dividuele prestaties van acteurs als Buster Keaton, Laurel en Hardy, Ben Turpin, Fatty Arbuckle, Charlie Cha se. Harry Langdon en natuurlijk Char lie Chaplin blijken op de moderne en verwende be.zoeker van vandaag nog even overrompelend te werken. Het was louter vakmanschap en een beze ten filmwoede, die de gammele film- studiootjes van toen beheersten. HILVERSUM I 402 m. och tend VARA: 7.00 NwS; 7.10 Gym; 7.20 Gram; 8.00 Nws; 8.18 Gram; 8.30 Gram v d jeugd; 9.00 Gym v d vrouw; 9.10 Gram; 9.35 Wa- terst; 9.40 Gram. VPRO: 10.00 Wat doe je met ,je tijd als je ziek bent, lezing; 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram; 10.35 Cabaret; 11.00 V d kleuters; 11.15 Kamer- muz; 11.45 Hammondorgelspel. middag AVRO: 12.00 Jazzmuz; 12.20 Regerings- uitz: Uitz v d landb; 12.30 Land- en tuinb meded: 12.33 Sport en prognose; 12.50 Pi anospel: 13.00 Nws; 13.15 Meded en gram; 13.25 Metropole-ork: 13.55 Beursber; 14.00 Kamerkoor; 14.20 Voordr; 14.40 Kamer- muz; 15.05 Gevar progr. VAR: A 16.00 Gram: 16.30 V d zieken. 17.00 V d jeugd; 17.25 Versierde vakantietips. avond 18.00 Nws; 18.15 Vlaamse notities; 18.20 Gevar muz; 18.50 Act; 19.00 V d kind; 19.10 Hammondorgelspel VPRO: 19.30 Het plat teland nu, rep; 19.45 Op bezoek bij ande ren, lezing; 20.00 Nws; 20.05 Boekbespr; 20.10 Filmbespr; 20.20 Muzik lezing: 20.35 Ontmoeting met het Oosten, lezing; 20.50 Benelux, lezing, VARA: 21.00 Quiz; 21.55 Jazzmuz; 22.15 Buitenl weekoverz; 22.30 Nws. VPRO: 22.40 Zorg om de mens, ge sprek. VARA: 23.00 Soc nws in Esperanto; 23.10 Muz revue; 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 m. ochtend KRO: 7.00 Nws; 7.15 Gram; 7.45 Morgen gebed en overweging; 8.00 Nws; 8.18 Gram; 8.50 V d vrouw; 9.40 V d jeugd; 10.00 Lichte muz; 10.25 Gram; 11.00 V d zieken; 11.40 Gram; 11.50 Als de Ziele luistert, le zing. middag 12.00 Middagklok - noodklok; 12.03 Gram; 12.30 Land- en tuinb meded, 12.33 Lichte muz; 12.50 Filharm ork; 13.00 Nws; 13.15 Zonnewijzer; 13.20 Lichte muz; 13.35 V d vrouw; 14.00 Klass en moderne meesterwer ken; 14.30 Gram; 15.00 V d jeugd: 15.30 V d zieken; 16.30 Pianorecital; 17.00 V d jeugd; 17.15 Metropole ork en solist; 17.40 Beursber; 17.45 Lichte muz. avond 18.10 Vaticaanse act of gram; 18.25 Gram 18.50 RegeringsuitzEmigratierubr. Het emigratiepraatje van H. A. van Luyk; 19.00 Nws; 19.10 Act; 19.25 Memorandum: 19.30 Pol lezing; 19.40 Verz progr voor de militairen: 20.30 Het Nederlands in Duits land, klankb; 21.00 Lichte muz; 21.20 Licht Een draaiboek of een scenario ken-|Pr°Sr; 21.50 Strijkkwartet; 22.10 Gram; 22.25 Boekbespr: 22.30 Nws: 22.40 Geloof en le ven in de kerk, lezing; 22.50 Gevar progr; 23.55—24.00 Nws. GEEN DRAAIBOEK de men nog niet. De regisseur besprak de komische scènes met zijn acteurs en actrices, de camera werd ingesteld j en de rest werd aan het improvisatie talent van de medespelenden overgela- j ten. Zelden werd een scène meer dan j één keer opgenomen, want daar was geld noch tijd voor en men kon niet aan de gang blijven met: de aanvoer van steeds weer vers gespoten taar- DONDERDAG De AVRO herhaalt vanavond om 21.25 een uitstekend hoorspel, dat al in 1958 werd uitgezon den: Bezoek voor mr. Friedland, met Gijsbert Tersteeg, met zijn boeiende, dynamische stem, in de hoofdrol. (Hilversum I). Om 22.20 wat lichte muziek, om 22.45 de Dixieland Pipers en om 23.10 het Dagboek van een grootvader. Op Hilversum II vindt u het zomer avondprogramma van de NCRV Poste restante, waarin Dick van Bommel, Alexander Pola en Johan Bodegraven een belangrijke rol spelen. Verder op dezelfde zender nog: Wij poetsen de plaat om 21.30 en lichte muziek om 23.40. DEN HAAG lANFi Het landbouw schap heeft zich gisteren gesteld ach ter een ontwerp-beschikking van minis: ter Marijnen voor de garantieprijs voor suiker van de oogst 1960. Volgens het ontwerp zal de garantieprijs 62,10 per honderd kilo suiker bedragen en zich uitstrekken over 465.000 metrieke ton of over het binnenlandse suikerver- bruik in het jaar oktober 19601961 als dat verbruik groter is dan 465.000 ton. Voor de oogst 1959 gold voor suiker een garantieprijs van 61 gulden per honderd kilo. ASSEN De 64-jarige heer F. Sik ken s is gistermiddag op zijn motor do delijk verongelukt toen hij langs de Drentse hoofdvaart in Assen reed. Hij reed achter een auto. Toen die plotseling stopte moest de heer Sikkens naar links uitwijken. Daarbij reed hij tegen een vrachtauto op die van de andere kant kwam. HENGELO. Een van de merkwaar digste spelerstransacties op de huidige voetbalmarkt is gistermiddag tot stand gekomen, toen de club Oldenzaal de 26- jarige speler van Rigtersbleek, H. Fenssen, contracteerde. De club Tubantia (Hengelo) had be kend gemaakt, dat maandagavond Rens- sen en G. Evers, over wie met Rig tersbleek een overeenkomst was bereikt, hun contract met Tubantia zouden te kenen. Inderdaad kwamen beide spelers naar Hengelo om hun contract te bestu deren. Evers ging hiermee akkoord en tekende, maar Renssen had bepaalde bedenkingen en voorwaarden. Toen het duidelijk werd, dat een over eenkomst tussen de speler en Tubantia vrijwel niet te bereiken was. sprong Ol- den.zaal. die de door Renssen gestelde voorwaarden Wel wilde accepteren, in de markt en contracteerde de speler. De Apeldoornse speler. De Jong (AGOW), is door Elinkwijk aangekocht en zal het volgende seizoen voor de Utrechtse club uitkomen. NAAR DE VIERDAAGSE MIDDELBURG. Aan de vierdaagse wandeltochten te Nijmegen van 26 tot 29 juli onder auspiciën van de Kon. Ned. Bond van Lich. Opvoeding nemen van de gymnastiek vereniging Achilles te Middelburg deel mej. A. de Leeuw en de heren J. de Leeuw, C. Sturm en G. van der Mast. TELEVISIE ten. En een ingetrapte deur of een tueel vermorzeld raam lagen nu eenmaal aan dig'gels. De scène moest daarom direct goed zijn en het wonderlijke is dat het ook meestal allemaal lukte. Te begrijpen is het dan ook dat een regisseur als Mack Sennett, de man die later de filmstad Hollywood sticht te, vaak in slechts enkele dagen een complete filmkomedie in elkaar draai- de. Van de komieken werd daarbij uiteraard een, naar onze huidige be-1 grippen. onmogelijke prestatie ver-; wacht. Het zijn deze presties die hen voor eeuwig tot prinsen uit het ko-1 ninkrijk van de humor hebben ge- maakt. Een rijk, dat ophield te be- staan toen het woord en de geluids-i band de stomme filmperiode tot ge- j schiedenis maakte. De film komt: bin nenkort in Nederland uit. A.I. NEDERLAND progr; 21.15 Film: 21.45 Ballacten- progr; 22.15 Wat ben ik? lezing. DUITSLAND 17.00 Tien minuten met Adalbert Dick- hut; 17.10 V d jeugd: 17.45—18.45 Duitse kampioensch lichte athletiek (Regionaal progr: NDR: 18.45 Die Nordschau. WDR: 18.45 Flier unci Heute, journ NDR: 19.25 Sehpferdchen zeigt: Vorstosz in den Raum. WDR: 19,25 Ik ben Keizer); 20.00 Nws, journ en weerber; 20.20 Middenduits dag boek; 20.50 TV-film; 21.05 Pantomine; 21.25 Tekens te land, te water en in de lucht. VLAAMS BELGIë 19.30 Nws, act en journ; 20.00 V d jeugd; 20.30 Fragm uit nwe films en nws uit de filmwereld; 21.00 Song festival te Knokke; 22.15 Nws en journ. FRANS BELGIë 19.30 V d land; 20.00 Journ: 20.35 TV- spel; 22.00 Onbekend. Daarna; Journ. Samenkomst versterking reformatoriseh besef MIDDELBURG. Zondagavond 4 september hoopt de bekende ex-pries ter ds H. J. Hegger te spreken in een speciale samenkomst, die ten doel heeft NTS: 20.00 jVeekjourn. NCRV: 20.30 Ac- het reformatorisch besef te verstevigen. Tn.w~. 4r re—u ^je avoncj spreken ds Graven deel van de Belgische zendingskerk en de heer Verlot, pas naar hel protestan tisme overgekomen uit de R. K. kerk zal een kort getuigenis geven. Overwogen wordt deze avond een interkerkelijk 'ka rakter te geven. Schriftelijk antwoord na rondvraag in de raad TERNEUZEN. Het ligt in de be doeling van het college van B. en W op vragen, die tijdens de rondvraag in de gemeenteraadsvergadering worden gesteld, jn de toekomst schriftelijk ant woord te geven. Naar het oordeel van B. en W. komen daardoor de diverse vragen op de meest juiste wijze to» hun recht.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 7