HET DIEPTEPUNT VAN DE PICCARDS
Levende organismen op 7 km
onder water Vurig pleidooi voor
theaterwetenschap
Afstand van recht?
Stad van praters en
vreemde adressen
A
NEDERLANDS RIJ-IJZER
Natu-raLax
Toneelleider A. Defresne vestigt
aandacht op achterstand
Kruipend
Stil liggen
SCHADEREGELING NA AUTO-ONGELUK
Fotograferen
Telefoon
Bericht uit New York
DE VREEMDELING KOMT ER NIET IN TOKIO
De gouden
cirkel
Opschriften
Met een briefje
Zelfde problemen
1~^E Bathyscaaf Trieste mag dan een roer hebben en met schroeven voortgestuwd worden, de naam die prof. Auguste Piccard aan zijn duiktoestel heeft gegeven mag
dan „schip van de diepte" betekenen het oppervlakkig iets op een'onderzeeboot gelijkende toestel heeft eigenlijk meer overeenkomst met een luchtschip.
DE bemanning manoeuvreert er ook mee als met een luchtschip, alleen in omgekeerde rich
ting. De luchtschipper en ballonvaarder werpen aan het begin van hun tocht ballast uit
om snel te kunnen stijgen; de diepzeevaarders doen dat aan het einde van hun tocht, wan
neer zij naar de oppervlakte willen terugkeren.De luchtschipper laat gas (lichter dan lucht) ont
snappen wanneer hij wil dalen; de diepzeevaarder laat benzine (lichter dan water) ontsnappen
wanneer hij wil afzakken naar de bodem.
pROFESSOR Auguste Piccard en
zijn zoon Jacques zijn in beide
technieken zeer bedreven. De lan
ge schrale Belgische natuurkundige
met zijn grijze leeuwemanen be
reikte al in 1934 in een stratosfeer
ballon een hoogte van bijna 17.5
kilometer. Jacques Piccard is ook
een kundige ballonvaarder.
Van varen is in de diepste diepten
van de wereldzeeën eigenlijk nau
welijks sprake. Ten hoogste van rond
kruipen over een afstand van enkele
tientallen meters. De batterijen die
de energie voor de voortstuwing van
de Bathyscaaf leveren hebben een be
langrijker functie. Zij zorgen voor de
handhaving van een magnetisch veld
dat de ballast, tien ton ijzeren ko
geltjes, vasthoudt. Mocht op grote
diepte de stroom uitvallen, dan valt
door het verdwijnen van het magne
tische veld de ballast uit de Bathys
caaf en stijgt het duiktoestel snel
naar de oppervlakte. Met stroom
voor -de horizontale voortbeweging
moeten de Piccards dus erg zuinig
zijn.
HET is ook niet nodig of nog niet
nodig dat de Bathyscaaf op
grote diepte grote afstanden aflegt.
Het gaat de Piccards en de Ame
rikaanse Marine die de Bathyscaaf
voor diepzee-onderzoek gebruikt
niet om een verkenning van de zee-
Hier ziel u professor Auguste Piccard, de grote pionier onder de diepzeevaarders
met zijn kleindochtertje.
door nir. A. Hooites Meursing
lingen van een persoon, die later onder
curatele gesteld wordt, nietig te laten
verklaren, indien de oorzaak van de
curatele blijkbaar bestond ten tijde van
TENGEVOLGE van een aanrijding het verrichten van de handelingen.
met een auto, bestuurd door een Hier was immers geen sprake van
zekere v. D was een andere wegge- curatele, maar van een tijdelijk niet
bruiker v. d. O gewond geraakt en ^^^digfng" van de he?lins
moest zich onder doktersbehandeling een beschadiging van de neisens.
stellen. De schuld aan het gebeuren jjet, dan ook niet verwonderlijk dat
lag duidelijk bij v. D., die een onge-Rechtbank en Hof het beroep op art.
oorloofde verkeersmanoeuvre had 501 B.W. verwierpen. Volgens beide col-
gemaakt. De eigenaresse van de door leges was v. d. O. niet in staat geweest
v D bestuurde wagen was tegen het i zijn wil te bepalen en was er met de
risico der wettelijke aansprakelijk- verzekeringsmaatschappij geen geldige
u a „Q.wolforrl overeenkomst gesloten,
neia veizexei De omstandigbeid dat de schaderege-
V d O wendde zich in eerste in-laar wellicht de toestand niet onderkend
stantie tot de W A.-verzekeraar, had, deed daar niet aan af.
Laatstgenoemde stuurde een zijner
schaderegelaars. Deze wist de gedu
peerde tegen afgifte van een kwitantie
met algehele kwijting, te bewegen met
een bepaalde som gelds genoegen te
nemen.
Enige tijd later wendde v. d. O. zich
tot de bestuurder v. D. Hij was nl. van
mening dat het van de verzekerings
maatschappij ontvangen bedrag op
geen stukken na voldoende was om zijn
schade goed te maken.
Wat deed v .D.? Hij betoogde dat v.
d. O. reeds geheel schadeloos was ge
steld. Deze had immers een kwitantie
getekend, waarin hij verklaarde dat
het ontvangen bedrag strekte tot finale
en algehele kwijting van hetgeen hij
tengevolge van het verkeersongeval te
vorderen had. Voorwaar een heel han
dig argument om zich van de schade
vergoedingsverplichting af te maken.
V. d. O. accepteerde de weigering van
v. D. om ook maar iets te betalen niet
en ging procederen.
NIET BIJ ZINNEN
HIJ stelde nl. dat het tekenen van de
kwitantie hem niet kor worden toe
gerekend, daar hij op dat moment niet
helemaal bij zinnen geweest was tenge
volge van laesie van zijn hersenen. Hij
was derhalve niet gebonden aan de in
houd van het kwijtschrift.
Van D. antwoordde daarop, dat voor
nietigheid der overeenkomst het ont
breken van toerekeningsvatbaarheid al
leen niet voldoende is. De andere con
tractspartij dient van de geestelijke
stoornis op de hoogte te zijn of zich
daarvan op de hoogte te hebben kunnen
stellen.
In casu was volgens v. D. de verte
genwoordiger van de verzekeringsmaat
schappij niet met het gestoord zijn van
het slachtoffer bekend en had hij geen
psychische afwijking kunnen constate
ren. De overeenkomst was volgens v.
D. volkomen rechtsgeldig geweest.
T'ER ondersteuning van zijn stellingen
bracht deze bij monde van zijn
raadsman art. 501 B.W. in het geding
en ging daarmede te ver. Dit artikel
geeft nl. de mogelijkheid rechtshande-
v. D. legde zich niet bij het arrest van
het Hof neer en ging in cassatie. Zijn f
raadsman bracht thans de zgn. ver-
trouwenstheorie in het geding. Hij, die
afgaat op de wilsverklaring van een
ander, dient beschermd te worden, in
dien hij erop mocht vertrouwen dat de
ze verklaring het resultaat was van een
vrije wilsbepaling.
VERWORPEN
DE Hoge Raad verwierp het cassatie
beroep (Hoge Raad 15 mei 1959 N.J.
1959 no 516). Het college was van oor
deel dat als uitgangspunt de vraag of
de schade van v. d. O. groter was dan
hej van de verzekeraar ontvangen be
drag aan de orde was. Naar zijn oor
deel was dit inderdaad het geval. Voor
een bescherming als vervat in de ver-
trouwenstheorie bestond dan ook in het
onderhavige geval geen grond.
Ook de Hoge Raad oordeelde, dat de
overeenkomst tussen verzekeraar en ge
dupeerde een rechtsgeldig karakter ont
beerde. V. d. O. was derhalve niet aan
de finale kwijting gebonden. De rechts
handeling kan volgens de Hoge Raad
ook aangetast worden, wanneer zelfs de
ene contractspartij de geestelijke ge
stoordheid van de ander niet behoefde
te kennen.
Mijns inziens is tegen het arrest van
de Hoge Raad niet veel in te brengen.
Het zou iets anders geweest zijn indien
v. D. niet slechts bestuurder maar te
vens eigenaar van de auto was geweest.
Waarschijnlijk zouden de rechtsgeleer
de colleges dë overeenkomst niet het
rechtsgeldig karakter ontzegd hebben.
BANDOENG (Reuter) Een krijgs
raad in Djakarta heeft gisteren luitenant
Sam Karundeng tot levenslange gevan
genisstraf veroordeeld. Hij heeft bekend
dat hij een van de leiders van de op
standige beweging Manguni was.
Karundeng werd ervan beschuldigd
luitenant-vlieg er Maukar opdracht te
hebben gegeven de paleizen van presi
dent Soekarno in Djakarta en Bogor aan
te vallen. Ook zou hij hebben samen
gezworen om president Soekarno en
drie andere leiders te ontvoeren.
bodem. Wel om vergroting van de ken
nis van allerlei natuurkundige ver
schijnselen op zeer grote diepte.
Vandaar dat de Bathyscaaf niet bij
zonder mobiel behoeft te zijn. Om te
onderzoeken hoe allerlei waarnemings
instrumenten, die aan lange kabels
naar beneden worden gelaten, kilo
meters onder de zeespiegel reageren
bij een druk van duizenden atmosfe
ren, kunnen de diepzeevaarders liet
beste stil blijven liggen, zo dicht mo
gelijk bij die instrumenten.
IN de dikke wand van de stalen
kogel waarin zij hun speurwerk
doen zijn vensters van plexiglas aan
gebracht. Door die vensters bekijken
en fotograferen zij, bij het licht van
krachtige schijnwerpers, de instru
menten en, natuurlijk, ook de zeebo
dem met al wat daarin en daarop
leeft en beweegt.
Veel leven hebben zij bij hun tien
tallen afdalingen in diepe oceaan
troggen niet gevonden, maar op een
diepte van 7.325 meter troffen zij nog
vissen aan, en op tien kilometer diep
te, bij een onvoorstelbaar hoge druk,
kwamen nog levende organismen in
de zeebodem voor.
Later, wanneer betere duiktoestel-
len beschikbaar zijn, komen lange
verkenningstochten over de zeebodem
*an de orde. Dan zal 'die bodem in
kaart worden gebracht. Dan gaan ge
ologen er zoeken naar bodemschat
ten en gaan biologen het diepzee-le
ven onderzoeken.
-#• Zou hij hel houden? Die vraag scheen luitenant Don Walsh Clinks) en dr.
Jacques Piccard rechts) onlangs bij het inspecteren van de cabine van de Balhyscaaf
intens bezig te houden. In januari daalden zij in de stalen kogel af tot meer dan
11 kilometer onder de zeespiegel.
v VOORLOPIG blijft de Bathyscaaf bet
domein van de natuurkundigen, van
geleerden die zoeken naar de moge
lijkheid van het onderhouden van
draadloze verbindingen over grote af
standen onder water.
Over korte afstanden zijn die er al.
De bemanning van de Bathyscaaf kan
van grote diepte telefoneren met de
oovarenden van de hulpschepen aan
de oppervlakte zonder dat er een
draadverbinding aan te pas komt.
Blijkt het mogelijk dergelijke ver
bindingen ook over zeer grote afstan
den tot stand te brengen, dan wor
den de zeer kostbare transoceanische
telegraaf- en telefoonkabels overbodig.
Of liever: dan zijn de militaire over
heden niet langer van die verbindin
gen afhankelijk en behoeven zij niet
langer te vrezen dat een vijand die ka
bels zal doorsnijden.
VANDAAR dat bij het diepzee-onder-
zoek met de Bathyscaaf verschei
dene verbindingsdeskundi'gen ten
nauwste zijn betrokken, zoals dr. An
dreas Rechnitzer van het electronisch
laboratorium van de Amerikaanse
marine en Russell Lewis van het our
derzoekingsbureau voor onderwater*
akoestiek van de Amerikaanse marine.
Hoe snel trillingen zich onder wa
ter voortplanten bleek deze week nog
uit een bericht uit New York.' De Co
lumbia-universiteit maakte bekend dat
trillingen, teweeg gebracht door een
ontploffing onder water bij de oost
kust van Australië, 144 minuten later
waren geregistreerd door een waar
nemingspost van de universiteit op de
Bermuda-eilanden in de Atlantische
Oceaan, voor de zuid-oostkust van de
Verenigde Staten. De trillingen leg
den onder water de afstand, 19.200
kilometer ongeveer de halve om
trek van de aarde sneller af dan
een tegelijk met de ontploffing ver
zonden radiogram.
Eigen nieuwsdienst
TERBORG. Op de Achterhoekse we
gen wordt reeds geruime tijd geëxpe
rimenteerd met eon nieuw Neder
lands wagentje, dat door zijn ontwer
per ir. A. van der Goot ook wel ,,rij-
ijzer"' wordt genoemd. Het is een zo
genaamde skelter voor twee personen,
die van opzij bezien doet denken aan
een strijkijzer op drie wielen, waarbij
de punt naar achteren steekt. De kruis
snelheid is 65, de maximumsnelheid
ongeveer 80 kilometer.
Het autootje is opgebouwd uit een zelf-
dragende geheel gepuntlaste stalen ca-
rosserie. Het is voorzien van een 228
cc. motor van acht PK; een-cylinder
tweetakt, die rechts van het achterwiel
hangt. De afmetingen zijn: lengte
twee, breedte 1.26 en hoogte 1.16 me
ter. Het gewicht is slechts 220 kg. De
ontwerper, die indertijd een ontwikke
lingskrediet van het Ministerie van
Economische Zaken heeft gekregen,
verwacht dat de skelter over een jaar
op de markt zal komen. De koopprijs
zal dan beneden, of zelfs ver beneden
de drie duizend gulden liggen.
Mede omdat bij normaal gebruik en af-
Advertentie
dfydtnaat
dtity in dag uit
dti regelmaat van de klok
Een uitkomst bij hardnekkige verstopping60 tabl. f 1.35
Ideaal voor kinderen, as. moeders, werk buitenshuis
sehrijving over vijf jaar het vehikel
6% cent per kilometer gaat kosten,
wordt aangenomen, dat een toekomstige
serieproduktie zeer zeker aftrek zal
vinden.
Van een onzer redacteuren
AAN onze universiteiten hebben wij wel vele leerstoelen in diverse litera-
tuurwetenschappen, maar wij hebben geen enkele leerstoel voor de thea
terwetenschap. Daarmee staat ons land ver ten achter bij andere landen,
zelfs bij kleinere als Denemarken en Finland, waar de wetenschap van alles
wat met toneel verband houdt op universitair niveau wordt onderwezen.
materiaal of, op zijn best, predikers van
levenswijsheden en dichters van schone
verzen. Maar zowel voor de wijsheid als
voor de verzen blijft het vormgevend
dramatisch verband ontbreken.
Natuuuriijk is een leerstoel alleen niet
voldoende. Er moet een gespecialiseer
de theaterbibliotheek komen; er moet
foto-materiaal worden verzameld, waar
mee het verband tussen het toneelstuk
en de struktuur van de „speelplaats"
kan worden nagegaan en er moet ook
een proefschouwburgje komen, waarin
de theaterwetenschap aanschouwelijk
kan worden onderwezen.
Op die manier zou een samenwerking
tot stand kunnen komen tussen de uni
versiteit en de toneelschool. Studenten
van beide instellingen zouden op die ma
nier veel van elkaar kunnen Ieren.
DEFRESNE ZIET zovendien practl-
sche mogelijkheden voor afgestudeerden
in de theaterwetenschap. Zij zullen werk
kunnen vinden bij toneel, krant, over
heid en bij de organisaties van de steeds
uitbreidende vrije-tijdsbesteding.
„De nieuwe leerstoel" zo besluit
Defresne het gesprek „zal een belang
rijke nieuwe onderwijsmogelijkheid
scheppen, die zeker op den duur door
middel van de jeugd het geestelijk peil
van ons volk gunstig zal beïnvloeden"
„Wij zijn in dit opzicht nog steeds
heel erg achterlijk", voegde hij er
zuchtend aan toe.
Op deze misstand heeft A. Defresne
onlangs op een studentencongres de aan
dacht gevestigd en ook in bevoegde
kringen is men er zich van bewust ge
worden, dat hier inderdaad van een
achterstand sprake is.
DE THEATERWETENSCHAP moet
plaats krijgen aan onze universiteiten,
vooral nu de belangstelling voor het to
neel in ons land zo sterk groeiende is.
Defresne zelf is een der weinigen, die
zowel de practische als de theoretische
kanten van het toneel door en door kent.
Hij heeft meer dan dertig stukken ge
schreven, waarvan er ongeveer twintig
zijn opgevoerd. Samen met Van Dalsum
was hij in de jaren dertig een der be
langrijkste toneelleiders en regisseurs
van ons land en in vele publicaties heeft
hij blijk gegeven van een scherp inzicht
in de problemen van het theater. In een
gesprek dat wij een dezer dagen met
hem hadden zette hij nog eens duidelijk
uiteen wat hem voor ogen staat.
Geert toneelschool
„HET IS NIET de bedoeling, dat aan
de universiteit een toneelschool wordt
geopend", zegt hij. „En ook geen school
voor toneelschrijfkunst, want schrijven
kan niet geleerd worden. Maar wel kan
er onderwijs gegeven worden in de ge
schiedenis van het drama, in de geschie
denis van de diverse schouwburgvormen
en in de dramatische theorie en kritiek.
Tot nu toe is er bij ons soms onder
wijs gegeven in het toneelstuk als lite
raire kunstvorm. Maar het toneelstuk is
slechts de aanleiding tot een opvoering,
en als zodanig moet het behandeld wor
den. Dat kan alleen door iemand die
zich in de theaterwetenschap heeft ge
specialiseerd."
Dergelijk onderwijs lijkt Defresne
vooral voor de leerlingen der middelba
re scholen van belang. De leraren, die
theaterwetenschap hebben gestudeerd,
kunnen hun leerlingen belangstelling
voor en kennis van het toneelstuk als
aanleiding tot de toneelopvoering bij
brengen.
Samenwerking
„VOOR VELEN BLIJVEN Sophocles.
Schiller, Racine en Shakespeare niet
meer dan leveranciers van vertalings-
Britse enquêtecommissie
voor B.B.C.-radio en
televisie
LONDEN. Na langdurig gedraal
heeft de Britse regering besloten een
enquêtecommissie in het leven te roe
pen teneinde de toekomst van radio en
televisie in Engeland te bestuderen. De
commissie zal verslag moeten uitbren
gen over alle plannen van B.B.C. en
commerciële televisie, inbegrepen die
voor draadtelevisie, kleurentelevisie en
commerciële radio. Een van de belang
rijkste aspecten zal zijn de komst van
een derde televisienet, Zowel de B.B.C.
als de I.T.V. eisen dit op. Maar het
is zeer wel mogelijk dat hiervoor een
derde organisatie zal worden opgericht.
door Barend Maaskant
ONDERDZEVENTIG men
sen ongeveer (inclusief
teuren van zaken zich daar beter op
hebben toegelegd. De meesten echter
doen dit bij voorkeur niet. Zij laten
'het Engels spreken en corresponderen
over aan hun afdelingschefs,
gezinsleden) telt de Ne- Naar een adres informeren op een po-
dorlanrlco knlnnip in Tn- Utiebureau? Daar zijn er 2500 van in
derlandse Kolonie m lo Tokio, zodat het vrij omslachtig lijkt.
kio. Zij zijn in dienst van de Aan een chauffeur van de meer dan
ambassade, KLM, Royal Inter- Zelden* dat hlJ u be'
ocean Lines (K.J.C.P.L.), In- Beter, neen, het beste is een briefje te
dust rial Development and Con- vragen op het adres dat u verlaat voor
sultant Co. (Philips), Shell Si-
kiyu, Nationale Handelsbank,
Nederlandse Handel Maat
schappij, Nederlandse Verkoop
Organisatie, Borneo Sumatra
Handelmij., Geo Wehry Co.,
Internationale crediet- en han-
delsver. Rotterdam, Int. han- p zo'n rit maakt men kennis met
del- en scheepvaartmij. Jan steeds weer andere facetten van He
het adres, waarheen u wilt gaan. Dat
schijnt men zo duidelijk te doen, dat
dan geen enkele taxichauffeur meer
twijfelt. Hij loodst u in zijn meestal
oud wagentje (het „viertje" zag ik als
zodanig gebezigd) snel en vooral goed
koop door het drukke verkeer.
de Poorter en Lindeteves Ja-
coberg.
Een plukje mensen, dat verloren gaat
in de massa? Als aantal op 9,3 miljoen
zeker, door hun activiteiten echter niet.
Ik voel bewondering voor die mensen,
die er niets vreemds aan vinden in
de sfeer van Tokio te wonen, te leven
en te werken. Men treft er immers
zo geheel andere situaties aan.
MEMO
ASIA CENTER OP JAPAN
steeds weer andere facetten van de
stad, die wemelt van de uiteenlopend-
ste typen auto's, ook van Japanse ma
kelij. Deze worden niet alleen door
Japanners gereden, ook Nederlanders
maken er gebruik van en zij zijn er
redelijk tevreden over. Het trof mij,
dat de autobussen en trams geen op
vallende, of extra hinderlijke objecten
ïn het verkeer zijn. Op de spitsuren T
ziin die openbare vervoersmiddelen JaPalFiersschijnen ook steeds hun
Aan de hand van deze „memo"
brachten de taxichauffeurs mij van
het hotel regelrecht naar de KLM.
zijn
vol tot overvol, maar normaal is er
geen drukte bij de halten.
Denkt u zich in de weg te moeten vinden Slechts twee riksja's heb ik gezien: de
Zo ziet de Bathyscaaf Trieste er in doorsnee uitOnderaan, tussen de tivee met
ijzeren kogeltjes gevulde ballasltanks, hangt de stalen cabine. Een ladder voert
vandaar door een koker naar boven. Het grote, langgerekte deel van het duiktoestel
beslaat grotendeels uil benzine' en watertanks. De benzine doet dezelfde dienst
als het gas in een luchtballon.
in deze wegens bevolkingsdichtheid
met geen andere te vergelijken stad
als op een enkele na de straten geen
namen hebben. Dat is hier het geval.
De Amerikanen hebben in de bezet
tingstijd een hulpmiddel bedacht door
de boulevards van letters en de straten
van cijfers te voorzien.
lichte tweewielige wagentjes met men
selijk trekdier. Zij mogen alleen nog
worden gebruikt voor het transport
van geisha's, wier beminnelijke aan
wezigheid nu hier, dan daar wordt
sitekaartje bij de hand te hebben: de
ene kant leesbaar voor de Westerling,
de andere kant in Japanse karakters.
Zich voorstellen gaat meestal gepaard
met het uitwis-selen van een kaartje.
Onvoorbereide buitenlandse bezoekers
komen dan ook meestal tekort aan hun
voorraad.
gevraagd. Hoewel zij zich ook in de rST'
auto's ergens heen laten
De Japanners houden daar geen reke
ning mee. Zij handhaven hun systeem
van adressering en plaatsaanduiding
van ergens-in-de-buurt-van te wonen.
In die-en-die wijk bij een station, bij
een groot gebouw of iets dergelijks.
Voor een vreemdeling is het vrijwel on
mogelijk zelfstandig' een adres te vin
den. Er 'komt meestal niets van te
recht als men een willekeurige voor-
behoort tot de voorkeuren van de Ja
panners, weet ik niet. Van het dozijn
grote warenhuizen (en er zijn nog
veel meer kleinere) heb ik er één
bezocht. Toen had ik er voorlopig vol
doende van. Takashimaya: acht ver
diepingen boven en twee onder de
grond. Omdat op zondag de winkels
open zijn, dacht ik 's middags wat te
gaan winkelen.
Advertentie
mooiste
brengen.
Men verbaast zich wellicht over de on
telbare opschriften en mededelingen,
die overal op staan. Reclames, denkt
u. Maar niet altijd, want op telegraaf
palen langs de straat staan namen en
beroepen van mensen, die daar vlakbij
wonen. Miss Hideko Arao, die mij een
daglang als toerist behandelde, wees
erop dat vooral dokters en tandartsen (->m Takashimaya door te slenteren had
zo levensgroot de aandacht vragen. ik vier uur nodig! Ik kan dan ook geen
warenhuisartikel noemen, waarvoor
M" 1 men naar elders zou moeten verwijzen
IMlttaeipUnt De afdeling kimono's is zo groot als
U 1 een middelgroot Nederlands waren-
bijganger aanspreekt. Het lijkt, dat JVERIGENS, aan reclame geen ge- huis, idem de afdeling katoen en zijde,
de massa nauwelijks een woord Engels \J brek. Overdag grote kleurige balon- Op de bovenste verdieping zag ik een
verstaat. Wij maken ook een vergis- nen in de lucht, 's avonds draaiende, draagbaar t.v.-toestel met twee sprie-
sing met de veronderstelling, dat direc- bewegende, flitsende lichten in alle ten van een paar decimeter als an
tenne, een beeldscherm van 12 x 15
cm voor 385. Op de tweede ver
dieping onder de grond; afdeling in
courante en tweedehands goederen als
..curiosum" een Manneke P. van giet
ijzer, zestig centimeter hoog voor
230. Dit is wel het beste beeld om aan
te geven, waartussen de koopwaar zich
beweegt.
nen in de lucht, 's avonds draaiende,
bewegende, flitsende lichten in alle
mogelijke kleuren op daken en gevels.
De Ginza, de Broadway van Tokio,
biedt dan een duizelingwekkende aan
blik. Het lijikt wat op Piccadilly Circus
ol een ander beroemd punt in westerse
steden.
Opmerkelijk was hoe vaak ik tijdens een
taxirit in de 'buurt kwam van het kei
zerlijk paleis en de parlements- en de
partementsgebouwen. Op de platte
grond blijkt de verklaring voor de
hand; zij liggen centraal in de stad.
Het paleis in een park van honderd
hektaren en de toren van de Diet, het T JOODMOE dus in een taxi naar het
regeringsgebouw, is van vrijwel elk hotel, over boulevards met massale
punt zichtbaar. gebouwen, door nauwe straatjes, kron-
Zo is er meer, waarnaar men niet hoeft kelende en dalende en stijgende wegjes,
te zoeken. Niet naar speelautomaten, waarlangs houten huizen in soms
waarvoor vele Japanners een passie fraaie tuinen, ook als de ruimte be-
hebben opgevat. Tientallen en tiental- perkt is. Ja, dat is midden in Tokio,
len van die apparaten staan dicht naast Toch beperkte ruimte, ook voor auto's
elkaar opgesteld in grote lokalen parkeren. Men heeft nu een groot park
en liefhebbers genoeg! afgebroken om een ondergrondse ga-
Massa's Japanners zyn onvermoeibare
praters. Die overal zich laten opbel
len, maar zelf ook elke kans grijpen
om te telefoneren. Aan die hartstocht
komen dan de 15.000 roodgeverfde
openbare telefoons tegemoet. Zij staan
in cellen, in hotelhalls en gewoon bui
ten: stevige, ijzeren spreektoestellen.
rage voor duizend auto's te maken.
Later komt er weer een park bovenop.
Men ontmoet dus overal dezelfde pro
blemen, waarvan het verkeer ongetwij
feld een van de belangrijkste is. Daar
om gebeuren in Tokio dagelijks circa
150 aanrijdingen en vallen er jaarlijks
500800 doden en 28.000 gewonden.
Donderdag 14 juli 1960 ZEEUWSCH DAGBLAD Paj(. 7