HET DIEPTEPUNT VAN DE PICCARDS Levende organismen op 7 km onder water Vurig pleidooi voor theaterwetenschap Afstand van recht? Stad van praters en vreemde adressen A NEDERLANDS RIJ-IJZER Natu-raLax Toneelleider A. Defresne vestigt aandacht op achterstand Kruipend Stil liggen SCHADEREGELING NA AUTO-ONGELUK Fotograferen Telefoon Bericht uit New York DE VREEMDELING KOMT ER NIET IN TOKIO De gouden cirkel Opschriften Met een briefje Zelfde problemen 1~^E Bathyscaaf Trieste mag dan een roer hebben en met schroeven voortgestuwd worden, de naam die prof. Auguste Piccard aan zijn duiktoestel heeft gegeven mag dan „schip van de diepte" betekenen het oppervlakkig iets op een'onderzeeboot gelijkende toestel heeft eigenlijk meer overeenkomst met een luchtschip. DE bemanning manoeuvreert er ook mee als met een luchtschip, alleen in omgekeerde rich ting. De luchtschipper en ballonvaarder werpen aan het begin van hun tocht ballast uit om snel te kunnen stijgen; de diepzeevaarders doen dat aan het einde van hun tocht, wan neer zij naar de oppervlakte willen terugkeren.De luchtschipper laat gas (lichter dan lucht) ont snappen wanneer hij wil dalen; de diepzeevaarder laat benzine (lichter dan water) ontsnappen wanneer hij wil afzakken naar de bodem. pROFESSOR Auguste Piccard en zijn zoon Jacques zijn in beide technieken zeer bedreven. De lan ge schrale Belgische natuurkundige met zijn grijze leeuwemanen be reikte al in 1934 in een stratosfeer ballon een hoogte van bijna 17.5 kilometer. Jacques Piccard is ook een kundige ballonvaarder. Van varen is in de diepste diepten van de wereldzeeën eigenlijk nau welijks sprake. Ten hoogste van rond kruipen over een afstand van enkele tientallen meters. De batterijen die de energie voor de voortstuwing van de Bathyscaaf leveren hebben een be langrijker functie. Zij zorgen voor de handhaving van een magnetisch veld dat de ballast, tien ton ijzeren ko geltjes, vasthoudt. Mocht op grote diepte de stroom uitvallen, dan valt door het verdwijnen van het magne tische veld de ballast uit de Bathys caaf en stijgt het duiktoestel snel naar de oppervlakte. Met stroom voor -de horizontale voortbeweging moeten de Piccards dus erg zuinig zijn. HET is ook niet nodig of nog niet nodig dat de Bathyscaaf op grote diepte grote afstanden aflegt. Het gaat de Piccards en de Ame rikaanse Marine die de Bathyscaaf voor diepzee-onderzoek gebruikt niet om een verkenning van de zee- Hier ziel u professor Auguste Piccard, de grote pionier onder de diepzeevaarders met zijn kleindochtertje. door nir. A. Hooites Meursing lingen van een persoon, die later onder curatele gesteld wordt, nietig te laten verklaren, indien de oorzaak van de curatele blijkbaar bestond ten tijde van TENGEVOLGE van een aanrijding het verrichten van de handelingen. met een auto, bestuurd door een Hier was immers geen sprake van zekere v. D was een andere wegge- curatele, maar van een tijdelijk niet bruiker v. d. O gewond geraakt en ^^^digfng" van de he?lins moest zich onder doktersbehandeling een beschadiging van de neisens. stellen. De schuld aan het gebeuren jjet, dan ook niet verwonderlijk dat lag duidelijk bij v. D., die een onge-Rechtbank en Hof het beroep op art. oorloofde verkeersmanoeuvre had 501 B.W. verwierpen. Volgens beide col- gemaakt. De eigenaresse van de door leges was v. d. O. niet in staat geweest v D bestuurde wagen was tegen het i zijn wil te bepalen en was er met de risico der wettelijke aansprakelijk- verzekeringsmaatschappij geen geldige u a „Q.wolforrl overeenkomst gesloten, neia veizexei De omstandigbeid dat de schaderege- V d O wendde zich in eerste in-laar wellicht de toestand niet onderkend stantie tot de W A.-verzekeraar, had, deed daar niet aan af. Laatstgenoemde stuurde een zijner schaderegelaars. Deze wist de gedu peerde tegen afgifte van een kwitantie met algehele kwijting, te bewegen met een bepaalde som gelds genoegen te nemen. Enige tijd later wendde v. d. O. zich tot de bestuurder v. D. Hij was nl. van mening dat het van de verzekerings maatschappij ontvangen bedrag op geen stukken na voldoende was om zijn schade goed te maken. Wat deed v .D.? Hij betoogde dat v. d. O. reeds geheel schadeloos was ge steld. Deze had immers een kwitantie getekend, waarin hij verklaarde dat het ontvangen bedrag strekte tot finale en algehele kwijting van hetgeen hij tengevolge van het verkeersongeval te vorderen had. Voorwaar een heel han dig argument om zich van de schade vergoedingsverplichting af te maken. V. d. O. accepteerde de weigering van v. D. om ook maar iets te betalen niet en ging procederen. NIET BIJ ZINNEN HIJ stelde nl. dat het tekenen van de kwitantie hem niet kor worden toe gerekend, daar hij op dat moment niet helemaal bij zinnen geweest was tenge volge van laesie van zijn hersenen. Hij was derhalve niet gebonden aan de in houd van het kwijtschrift. Van D. antwoordde daarop, dat voor nietigheid der overeenkomst het ont breken van toerekeningsvatbaarheid al leen niet voldoende is. De andere con tractspartij dient van de geestelijke stoornis op de hoogte te zijn of zich daarvan op de hoogte te hebben kunnen stellen. In casu was volgens v. D. de verte genwoordiger van de verzekeringsmaat schappij niet met het gestoord zijn van het slachtoffer bekend en had hij geen psychische afwijking kunnen constate ren. De overeenkomst was volgens v. D. volkomen rechtsgeldig geweest. T'ER ondersteuning van zijn stellingen bracht deze bij monde van zijn raadsman art. 501 B.W. in het geding en ging daarmede te ver. Dit artikel geeft nl. de mogelijkheid rechtshande- v. D. legde zich niet bij het arrest van het Hof neer en ging in cassatie. Zijn f raadsman bracht thans de zgn. ver- trouwenstheorie in het geding. Hij, die afgaat op de wilsverklaring van een ander, dient beschermd te worden, in dien hij erop mocht vertrouwen dat de ze verklaring het resultaat was van een vrije wilsbepaling. VERWORPEN DE Hoge Raad verwierp het cassatie beroep (Hoge Raad 15 mei 1959 N.J. 1959 no 516). Het college was van oor deel dat als uitgangspunt de vraag of de schade van v. d. O. groter was dan hej van de verzekeraar ontvangen be drag aan de orde was. Naar zijn oor deel was dit inderdaad het geval. Voor een bescherming als vervat in de ver- trouwenstheorie bestond dan ook in het onderhavige geval geen grond. Ook de Hoge Raad oordeelde, dat de overeenkomst tussen verzekeraar en ge dupeerde een rechtsgeldig karakter ont beerde. V. d. O. was derhalve niet aan de finale kwijting gebonden. De rechts handeling kan volgens de Hoge Raad ook aangetast worden, wanneer zelfs de ene contractspartij de geestelijke ge stoordheid van de ander niet behoefde te kennen. Mijns inziens is tegen het arrest van de Hoge Raad niet veel in te brengen. Het zou iets anders geweest zijn indien v. D. niet slechts bestuurder maar te vens eigenaar van de auto was geweest. Waarschijnlijk zouden de rechtsgeleer de colleges dë overeenkomst niet het rechtsgeldig karakter ontzegd hebben. BANDOENG (Reuter) Een krijgs raad in Djakarta heeft gisteren luitenant Sam Karundeng tot levenslange gevan genisstraf veroordeeld. Hij heeft bekend dat hij een van de leiders van de op standige beweging Manguni was. Karundeng werd ervan beschuldigd luitenant-vlieg er Maukar opdracht te hebben gegeven de paleizen van presi dent Soekarno in Djakarta en Bogor aan te vallen. Ook zou hij hebben samen gezworen om president Soekarno en drie andere leiders te ontvoeren. bodem. Wel om vergroting van de ken nis van allerlei natuurkundige ver schijnselen op zeer grote diepte. Vandaar dat de Bathyscaaf niet bij zonder mobiel behoeft te zijn. Om te onderzoeken hoe allerlei waarnemings instrumenten, die aan lange kabels naar beneden worden gelaten, kilo meters onder de zeespiegel reageren bij een druk van duizenden atmosfe ren, kunnen de diepzeevaarders liet beste stil blijven liggen, zo dicht mo gelijk bij die instrumenten. IN de dikke wand van de stalen kogel waarin zij hun speurwerk doen zijn vensters van plexiglas aan gebracht. Door die vensters bekijken en fotograferen zij, bij het licht van krachtige schijnwerpers, de instru menten en, natuurlijk, ook de zeebo dem met al wat daarin en daarop leeft en beweegt. Veel leven hebben zij bij hun tien tallen afdalingen in diepe oceaan troggen niet gevonden, maar op een diepte van 7.325 meter troffen zij nog vissen aan, en op tien kilometer diep te, bij een onvoorstelbaar hoge druk, kwamen nog levende organismen in de zeebodem voor. Later, wanneer betere duiktoestel- len beschikbaar zijn, komen lange verkenningstochten over de zeebodem *an de orde. Dan zal 'die bodem in kaart worden gebracht. Dan gaan ge ologen er zoeken naar bodemschat ten en gaan biologen het diepzee-le ven onderzoeken. -#• Zou hij hel houden? Die vraag scheen luitenant Don Walsh Clinks) en dr. Jacques Piccard rechts) onlangs bij het inspecteren van de cabine van de Balhyscaaf intens bezig te houden. In januari daalden zij in de stalen kogel af tot meer dan 11 kilometer onder de zeespiegel. v VOORLOPIG blijft de Bathyscaaf bet domein van de natuurkundigen, van geleerden die zoeken naar de moge lijkheid van het onderhouden van draadloze verbindingen over grote af standen onder water. Over korte afstanden zijn die er al. De bemanning van de Bathyscaaf kan van grote diepte telefoneren met de oovarenden van de hulpschepen aan de oppervlakte zonder dat er een draadverbinding aan te pas komt. Blijkt het mogelijk dergelijke ver bindingen ook over zeer grote afstan den tot stand te brengen, dan wor den de zeer kostbare transoceanische telegraaf- en telefoonkabels overbodig. Of liever: dan zijn de militaire over heden niet langer van die verbindin gen afhankelijk en behoeven zij niet langer te vrezen dat een vijand die ka bels zal doorsnijden. VANDAAR dat bij het diepzee-onder- zoek met de Bathyscaaf verschei dene verbindingsdeskundi'gen ten nauwste zijn betrokken, zoals dr. An dreas Rechnitzer van het electronisch laboratorium van de Amerikaanse marine en Russell Lewis van het our derzoekingsbureau voor onderwater* akoestiek van de Amerikaanse marine. Hoe snel trillingen zich onder wa ter voortplanten bleek deze week nog uit een bericht uit New York.' De Co lumbia-universiteit maakte bekend dat trillingen, teweeg gebracht door een ontploffing onder water bij de oost kust van Australië, 144 minuten later waren geregistreerd door een waar nemingspost van de universiteit op de Bermuda-eilanden in de Atlantische Oceaan, voor de zuid-oostkust van de Verenigde Staten. De trillingen leg den onder water de afstand, 19.200 kilometer ongeveer de halve om trek van de aarde sneller af dan een tegelijk met de ontploffing ver zonden radiogram. Eigen nieuwsdienst TERBORG. Op de Achterhoekse we gen wordt reeds geruime tijd geëxpe rimenteerd met eon nieuw Neder lands wagentje, dat door zijn ontwer per ir. A. van der Goot ook wel ,,rij- ijzer"' wordt genoemd. Het is een zo genaamde skelter voor twee personen, die van opzij bezien doet denken aan een strijkijzer op drie wielen, waarbij de punt naar achteren steekt. De kruis snelheid is 65, de maximumsnelheid ongeveer 80 kilometer. Het autootje is opgebouwd uit een zelf- dragende geheel gepuntlaste stalen ca- rosserie. Het is voorzien van een 228 cc. motor van acht PK; een-cylinder tweetakt, die rechts van het achterwiel hangt. De afmetingen zijn: lengte twee, breedte 1.26 en hoogte 1.16 me ter. Het gewicht is slechts 220 kg. De ontwerper, die indertijd een ontwikke lingskrediet van het Ministerie van Economische Zaken heeft gekregen, verwacht dat de skelter over een jaar op de markt zal komen. De koopprijs zal dan beneden, of zelfs ver beneden de drie duizend gulden liggen. Mede omdat bij normaal gebruik en af- Advertentie dfydtnaat dtity in dag uit dti regelmaat van de klok Een uitkomst bij hardnekkige verstopping60 tabl. f 1.35 Ideaal voor kinderen, as. moeders, werk buitenshuis sehrijving over vijf jaar het vehikel 6% cent per kilometer gaat kosten, wordt aangenomen, dat een toekomstige serieproduktie zeer zeker aftrek zal vinden. Van een onzer redacteuren AAN onze universiteiten hebben wij wel vele leerstoelen in diverse litera- tuurwetenschappen, maar wij hebben geen enkele leerstoel voor de thea terwetenschap. Daarmee staat ons land ver ten achter bij andere landen, zelfs bij kleinere als Denemarken en Finland, waar de wetenschap van alles wat met toneel verband houdt op universitair niveau wordt onderwezen. materiaal of, op zijn best, predikers van levenswijsheden en dichters van schone verzen. Maar zowel voor de wijsheid als voor de verzen blijft het vormgevend dramatisch verband ontbreken. Natuuuriijk is een leerstoel alleen niet voldoende. Er moet een gespecialiseer de theaterbibliotheek komen; er moet foto-materiaal worden verzameld, waar mee het verband tussen het toneelstuk en de struktuur van de „speelplaats" kan worden nagegaan en er moet ook een proefschouwburgje komen, waarin de theaterwetenschap aanschouwelijk kan worden onderwezen. Op die manier zou een samenwerking tot stand kunnen komen tussen de uni versiteit en de toneelschool. Studenten van beide instellingen zouden op die ma nier veel van elkaar kunnen Ieren. DEFRESNE ZIET zovendien practl- sche mogelijkheden voor afgestudeerden in de theaterwetenschap. Zij zullen werk kunnen vinden bij toneel, krant, over heid en bij de organisaties van de steeds uitbreidende vrije-tijdsbesteding. „De nieuwe leerstoel" zo besluit Defresne het gesprek „zal een belang rijke nieuwe onderwijsmogelijkheid scheppen, die zeker op den duur door middel van de jeugd het geestelijk peil van ons volk gunstig zal beïnvloeden" „Wij zijn in dit opzicht nog steeds heel erg achterlijk", voegde hij er zuchtend aan toe. Op deze misstand heeft A. Defresne onlangs op een studentencongres de aan dacht gevestigd en ook in bevoegde kringen is men er zich van bewust ge worden, dat hier inderdaad van een achterstand sprake is. DE THEATERWETENSCHAP moet plaats krijgen aan onze universiteiten, vooral nu de belangstelling voor het to neel in ons land zo sterk groeiende is. Defresne zelf is een der weinigen, die zowel de practische als de theoretische kanten van het toneel door en door kent. Hij heeft meer dan dertig stukken ge schreven, waarvan er ongeveer twintig zijn opgevoerd. Samen met Van Dalsum was hij in de jaren dertig een der be langrijkste toneelleiders en regisseurs van ons land en in vele publicaties heeft hij blijk gegeven van een scherp inzicht in de problemen van het theater. In een gesprek dat wij een dezer dagen met hem hadden zette hij nog eens duidelijk uiteen wat hem voor ogen staat. Geert toneelschool „HET IS NIET de bedoeling, dat aan de universiteit een toneelschool wordt geopend", zegt hij. „En ook geen school voor toneelschrijfkunst, want schrijven kan niet geleerd worden. Maar wel kan er onderwijs gegeven worden in de ge schiedenis van het drama, in de geschie denis van de diverse schouwburgvormen en in de dramatische theorie en kritiek. Tot nu toe is er bij ons soms onder wijs gegeven in het toneelstuk als lite raire kunstvorm. Maar het toneelstuk is slechts de aanleiding tot een opvoering, en als zodanig moet het behandeld wor den. Dat kan alleen door iemand die zich in de theaterwetenschap heeft ge specialiseerd." Dergelijk onderwijs lijkt Defresne vooral voor de leerlingen der middelba re scholen van belang. De leraren, die theaterwetenschap hebben gestudeerd, kunnen hun leerlingen belangstelling voor en kennis van het toneelstuk als aanleiding tot de toneelopvoering bij brengen. Samenwerking „VOOR VELEN BLIJVEN Sophocles. Schiller, Racine en Shakespeare niet meer dan leveranciers van vertalings- Britse enquêtecommissie voor B.B.C.-radio en televisie LONDEN. Na langdurig gedraal heeft de Britse regering besloten een enquêtecommissie in het leven te roe pen teneinde de toekomst van radio en televisie in Engeland te bestuderen. De commissie zal verslag moeten uitbren gen over alle plannen van B.B.C. en commerciële televisie, inbegrepen die voor draadtelevisie, kleurentelevisie en commerciële radio. Een van de belang rijkste aspecten zal zijn de komst van een derde televisienet, Zowel de B.B.C. als de I.T.V. eisen dit op. Maar het is zeer wel mogelijk dat hiervoor een derde organisatie zal worden opgericht. door Barend Maaskant ONDERDZEVENTIG men sen ongeveer (inclusief teuren van zaken zich daar beter op hebben toegelegd. De meesten echter doen dit bij voorkeur niet. Zij laten 'het Engels spreken en corresponderen over aan hun afdelingschefs, gezinsleden) telt de Ne- Naar een adres informeren op een po- dorlanrlco knlnnip in Tn- Utiebureau? Daar zijn er 2500 van in derlandse Kolonie m lo Tokio, zodat het vrij omslachtig lijkt. kio. Zij zijn in dienst van de Aan een chauffeur van de meer dan ambassade, KLM, Royal Inter- Zelden* dat hlJ u be' ocean Lines (K.J.C.P.L.), In- Beter, neen, het beste is een briefje te dust rial Development and Con- vragen op het adres dat u verlaat voor sultant Co. (Philips), Shell Si- kiyu, Nationale Handelsbank, Nederlandse Handel Maat schappij, Nederlandse Verkoop Organisatie, Borneo Sumatra Handelmij., Geo Wehry Co., Internationale crediet- en han- delsver. Rotterdam, Int. han- p zo'n rit maakt men kennis met del- en scheepvaartmij. Jan steeds weer andere facetten van He het adres, waarheen u wilt gaan. Dat schijnt men zo duidelijk te doen, dat dan geen enkele taxichauffeur meer twijfelt. Hij loodst u in zijn meestal oud wagentje (het „viertje" zag ik als zodanig gebezigd) snel en vooral goed koop door het drukke verkeer. de Poorter en Lindeteves Ja- coberg. Een plukje mensen, dat verloren gaat in de massa? Als aantal op 9,3 miljoen zeker, door hun activiteiten echter niet. Ik voel bewondering voor die mensen, die er niets vreemds aan vinden in de sfeer van Tokio te wonen, te leven en te werken. Men treft er immers zo geheel andere situaties aan. MEMO ASIA CENTER OP JAPAN steeds weer andere facetten van de stad, die wemelt van de uiteenlopend- ste typen auto's, ook van Japanse ma kelij. Deze worden niet alleen door Japanners gereden, ook Nederlanders maken er gebruik van en zij zijn er redelijk tevreden over. Het trof mij, dat de autobussen en trams geen op vallende, of extra hinderlijke objecten ïn het verkeer zijn. Op de spitsuren T ziin die openbare vervoersmiddelen JaPalFiersschijnen ook steeds hun Aan de hand van deze „memo" brachten de taxichauffeurs mij van het hotel regelrecht naar de KLM. zijn vol tot overvol, maar normaal is er geen drukte bij de halten. Denkt u zich in de weg te moeten vinden Slechts twee riksja's heb ik gezien: de Zo ziet de Bathyscaaf Trieste er in doorsnee uitOnderaan, tussen de tivee met ijzeren kogeltjes gevulde ballasltanks, hangt de stalen cabine. Een ladder voert vandaar door een koker naar boven. Het grote, langgerekte deel van het duiktoestel beslaat grotendeels uil benzine' en watertanks. De benzine doet dezelfde dienst als het gas in een luchtballon. in deze wegens bevolkingsdichtheid met geen andere te vergelijken stad als op een enkele na de straten geen namen hebben. Dat is hier het geval. De Amerikanen hebben in de bezet tingstijd een hulpmiddel bedacht door de boulevards van letters en de straten van cijfers te voorzien. lichte tweewielige wagentjes met men selijk trekdier. Zij mogen alleen nog worden gebruikt voor het transport van geisha's, wier beminnelijke aan wezigheid nu hier, dan daar wordt sitekaartje bij de hand te hebben: de ene kant leesbaar voor de Westerling, de andere kant in Japanse karakters. Zich voorstellen gaat meestal gepaard met het uitwis-selen van een kaartje. Onvoorbereide buitenlandse bezoekers komen dan ook meestal tekort aan hun voorraad. gevraagd. Hoewel zij zich ook in de rST' auto's ergens heen laten De Japanners houden daar geen reke ning mee. Zij handhaven hun systeem van adressering en plaatsaanduiding van ergens-in-de-buurt-van te wonen. In die-en-die wijk bij een station, bij een groot gebouw of iets dergelijks. Voor een vreemdeling is het vrijwel on mogelijk zelfstandig' een adres te vin den. Er 'komt meestal niets van te recht als men een willekeurige voor- behoort tot de voorkeuren van de Ja panners, weet ik niet. Van het dozijn grote warenhuizen (en er zijn nog veel meer kleinere) heb ik er één bezocht. Toen had ik er voorlopig vol doende van. Takashimaya: acht ver diepingen boven en twee onder de grond. Omdat op zondag de winkels open zijn, dacht ik 's middags wat te gaan winkelen. Advertentie mooiste brengen. Men verbaast zich wellicht over de on telbare opschriften en mededelingen, die overal op staan. Reclames, denkt u. Maar niet altijd, want op telegraaf palen langs de straat staan namen en beroepen van mensen, die daar vlakbij wonen. Miss Hideko Arao, die mij een daglang als toerist behandelde, wees erop dat vooral dokters en tandartsen (->m Takashimaya door te slenteren had zo levensgroot de aandacht vragen. ik vier uur nodig! Ik kan dan ook geen warenhuisartikel noemen, waarvoor M" 1 men naar elders zou moeten verwijzen IMlttaeipUnt De afdeling kimono's is zo groot als U 1 een middelgroot Nederlands waren- bijganger aanspreekt. Het lijkt, dat JVERIGENS, aan reclame geen ge- huis, idem de afdeling katoen en zijde, de massa nauwelijks een woord Engels \J brek. Overdag grote kleurige balon- Op de bovenste verdieping zag ik een verstaat. Wij maken ook een vergis- nen in de lucht, 's avonds draaiende, draagbaar t.v.-toestel met twee sprie- sing met de veronderstelling, dat direc- bewegende, flitsende lichten in alle ten van een paar decimeter als an tenne, een beeldscherm van 12 x 15 cm voor 385. Op de tweede ver dieping onder de grond; afdeling in courante en tweedehands goederen als ..curiosum" een Manneke P. van giet ijzer, zestig centimeter hoog voor 230. Dit is wel het beste beeld om aan te geven, waartussen de koopwaar zich beweegt. nen in de lucht, 's avonds draaiende, bewegende, flitsende lichten in alle mogelijke kleuren op daken en gevels. De Ginza, de Broadway van Tokio, biedt dan een duizelingwekkende aan blik. Het lijikt wat op Piccadilly Circus ol een ander beroemd punt in westerse steden. Opmerkelijk was hoe vaak ik tijdens een taxirit in de 'buurt kwam van het kei zerlijk paleis en de parlements- en de partementsgebouwen. Op de platte grond blijkt de verklaring voor de hand; zij liggen centraal in de stad. Het paleis in een park van honderd hektaren en de toren van de Diet, het T JOODMOE dus in een taxi naar het regeringsgebouw, is van vrijwel elk hotel, over boulevards met massale punt zichtbaar. gebouwen, door nauwe straatjes, kron- Zo is er meer, waarnaar men niet hoeft kelende en dalende en stijgende wegjes, te zoeken. Niet naar speelautomaten, waarlangs houten huizen in soms waarvoor vele Japanners een passie fraaie tuinen, ook als de ruimte be- hebben opgevat. Tientallen en tiental- perkt is. Ja, dat is midden in Tokio, len van die apparaten staan dicht naast Toch beperkte ruimte, ook voor auto's elkaar opgesteld in grote lokalen parkeren. Men heeft nu een groot park en liefhebbers genoeg! afgebroken om een ondergrondse ga- Massa's Japanners zyn onvermoeibare praters. Die overal zich laten opbel len, maar zelf ook elke kans grijpen om te telefoneren. Aan die hartstocht komen dan de 15.000 roodgeverfde openbare telefoons tegemoet. Zij staan in cellen, in hotelhalls en gewoon bui ten: stevige, ijzeren spreektoestellen. rage voor duizend auto's te maken. Later komt er weer een park bovenop. Men ontmoet dus overal dezelfde pro blemen, waarvan het verkeer ongetwij feld een van de belangrijkste is. Daar om gebeuren in Tokio dagelijks circa 150 aanrijdingen en vallen er jaarlijks 500800 doden en 28.000 gewonden. Donderdag 14 juli 1960 ZEEUWSCH DAGBLAD Paj(. 7

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 7