Negende etappe werd
drama-Wini van Est
VANDAAG: DE BERGEN
„Ik zag op het hergje de
man met de hamer
Dinsdag 5 juli 1960
ZEELSSCH DAGBLAD
Pag. T
our de France etappejggO^ na7»<m
IJzeren Willem
veranderde in
nietig manneke
Jacht op alles
Boete
2fC. 1/6/8?
LA 1e C 2!H?ir :M3'eCi 2043»
3 C. 9<30 f A R A VIS
2?C.
g.ooo?
Cols 3? Categorie. y£
A/X-LES
THONON
BA/NS
Cols 2? Categorie.
Cols V. Categorie
1 wS^SSVNSSSSSSWM^WK-X-ffiWWSIvWrKtKSi-SXJSiSrSa^ïsssSwSSSS^ÏSSSSiSSSiSSSSSjS.^^ GAAT IV/
ZO/KM
MMVAHesT
IN ?5 rumxGH
'Tnanobhbjsden TSJ
T\ T/7 AgANP&lBOF&H
NIESTEN
COUTRAS
UBOURNE
i&ficn
Ov§
BORDEAUX
gar**
COL
D'AUBISQUE
V C. /7fO™
TOURMALET
1. C. 2//«f*s
IZZZPERJURET
du^Le
LARZAC-S--
~3*c- C2=
767^lö-ft-,r-
~COL±
D'UGLAS
2'Cj_
539?
MILL AU
BORDEAUX In de golvende wijngaarden van de Gironde ligt
op 15 km van Bordeaux het plaatsje Beychac, een plaatsje waarvan
men de produkten vermoedelijk vergeefs op de wijnkaart zal zoe
ken, maar welke produkten in de bordelaise toch een grote naam
torsen. Het ligt, als men van Libourne uit Bordeaux nadert, op een,
lange, licht glooiende heuvel. En het was precies in het midden
van die heuvel, dat het drama-Van Est zich afspeelde.
Deze rit naar Bordeaux, zo talrijke malen gedurende zovele jaren
de triomfstad van Nederlanders in de Tour de France, beloofde
opnieuw een gouden bladzijde te worden in de roemruchte historie
toen Wim van Est, die reeds 130 km met Graczyk, met Beuffeuil en
met de Belgische verdediger Van Geneugden op pad was, om zijn
majestueuze triomf in deze Tour en in Bordeaux werkelijkheid te
maken, in elkaar zakte. En dan mocht Van den Borgh even voor
Bordeaux uit het peloton ontsnappen, vierde worden, dan mocht
Niesten juist voor het velodrome vertrekken, zesde worden, dit alles
kon de triestheid van deze gebeurtenis en de droefheid over deze
mislukking niet meer wegnemen.
Wim van Est, feitelijk de veteraan,
maar in al deze negen etappen, die de
Ronde van Frankrijk nu reeds oud is, de
leermeester, de geestelijke leider, de
raadgever en het jeugdige, levende voor
beeld van deze jonge Nederlandse ploeg,
zakte op de eindstreep, die hij als laatste
van het peloton overging, in elkaar en
tuimelde-in het gras, volkomen uitgeput,
niet meer in staat om zich te bewegen,
te pratenj En een wanhopige bli'k straalde
uit zijn ogen
Dat was het einde van de grote belof
ten, die zich in het begin van de rit had
den geopenbaard en terwijl de Belg Van
Geneugden, die tijdens de rit geen voet
had verset, maar in de eindsprint
Graczyk had verslagen, een uitgefloten
ereronde reed. terwijl onder donderende
ovaties Graczyk hem volgde en de regio
naal Beuffeuil een enthousiast applaus in
ontvangst nam, stamelde Van Est tegen
mij zijn eerste woorden:
„Rud, het is wreed...
Het was wreed! Het was een van die
gebeurtenissen, die het leven van een
wielrenner zo ontzettend hard maar daar
om zo rijk maken: een van die gebeur
tenissen, die aan de wielersport nog haar
felle kleuren geven, waardoor zij zo vaak
boven andere takken van sport uitsteekt;
een van die gebeurtenissen, die ieder, die
ze van dichtbij meemaakt, zo sterk kun
nen ontroeren.
Laat ik trachten u in deze ontroering
te laten delen en vertellen hoe het drama
tot ontwikkeling kwam.
De etappe van Limoges naar Bordeaux
beloofde niets en alles. Vandaag gaan wij
immers de bergen in en nu kon het dat
men een rustpauze wenste na al dat
jakkeren in de voorgaande dagen. Het
kon ook. dat er nog een aantal renners
hun plaatsen in het algemene klassement
wilden verbeteren.
Tot deze laatsten behoorden Busto,
Pacheco. Ferrer. Defilippis, Bihouee,
Strehler en tal van anderen. De eerste
groep werd gevormd door de grote ploe
gen. Belgen. Fransen (hoewel met alle
maal) en Italianen.
Zo gebeurde het, dat onder de zonnige
hemel, doch 111 een vrij koele tempera
tuur, het bombardement van de laalste
dagen opnieuw losbrak op net ogenblik,
dat de startvlag viel. De uitslag was
echter weinig twijfelachtig: een verspreid
bombardement van enkele ploegen van
acht man zonder enige samenhang, tegen
de grootmachten van veertien. En dat
het deze grootmachten ernst was. lieten
zij enkele malen zien toen zij met
Adriaenssens aan het hoofd volkomen
onbetekenende uitlooppogingen achterna
holden. Hierbij ontzagen zij zich zelfs niet
om zoveel geweld te gebruiken, dat hel
peloton herhaaldelijk in stukken en brok
ken uiteenviel.
Eens, toen Adriaenssens met Simpson.
Piet van Est. Foucher. Groussard en
Andrews een tegenaanval had gelanceerd
om het onbeduidende klaverblad Dotto
Thtelin. Le Menn en Berrendero te gaan
halen, ging hij zo te keer, dat de Italianen
hem zelfs niet meer vertrouwden en
ijlings achter hem aanvlogen en dit met
seoo
zo weinig succes, dat zij ten slotte de
Fransen te hulp moesten roepen om hem
terug te halen.
In dit bombardement stonden ook be
langrijke Nederlandse tirailleurs, die hun
aankomst in Bordeaux feestelijk wilden
vieren, Van den Borgh, Piet van Est (elk
tweemaal). De Roo, Damen en Niesten.
Dit alles mocht wel helpen tot verhoging
van de feestvreugde, maar erg veel zoden
aan de dijk van de overwinning zette het
toch niet.
De eerste werkelijke vreugde en een
uitzicht op een overwinning kwam pas
toen w(j 71 km op weg naar Bordeaux
waren en Wim van Est, de laatst over
geblevene van de oude garde, die nooit
sterft en zich voorlopig ook nog niet
wenst over te geven, met enkele forse
trappen op zijn hoogste versnelling een
geweldig gat stampte tussen hem en
het peloton.
Slechts een snelle sprinter als Graczyk
kon er nog net overheen komen, evenals
trouwens een andere sprinter, de Belg
Van Geneugden als bewaker van de
Belgische belangen die de regionaal
Beuffeuil achter zich aanzeulde. Zo was
er een nieuw klaverblad gevormd, dat
misschien niet de goedkeuring van het
peloton met zich meedroeg, maar wat
wil men als een oerkracht als Wim van
Est losbarst? Wat wil men bovendien als
men voor zijn ogen de voorsprong in 8
km lot een minuut en in 20 km tot 3 min.
15 sec. ziet uitgroeien, terwijl het peloton
toch heus niet liep te slaapwandelen en
een regelmatig tempo van om en nabij
de 40 onderhield?
Wat wilde men? Wel, men wilde niets,
zoals uit het vervolg zal blijken. Want
nadat wij over de sensatie van een defecte
benzinepomp van de wagen van de heer
Goddet waren heengestapt, nadat wij
Foucher na een tuimelpartij met een mis
vormd gezicht in de ambulance hadden
gedragen, nadat wij enkele tegenaanval
len als „tevergeefs" hadden genoteerd,
constateerden wij met vreugde, dat de
voorsprong regelmatig was opgelopen en
na 151 km in de ravitailiering te La
Roche-Chalais reeds 12 min. 25 sec. be
droeg.
Tegelijkertijd constateerden wij. dat
daarmee Graczyk in gedachteu reeds in
de gele trui ïeed en Wim van Est op de
tweede plaats in het algemeen klasse
ment. Wij constateerden bovendien, dat
Wim wel heel erg veel werk had ver
zet
Wim van Est had namelijk, toen hij een
maal op weg was met zijn drie compag
nons, voor zichzelf een plannetje ge
maakt. Hij moest zover wegkomen van
het peloton, dat ieder van de vier zich
volkomen veilig waande, zodat iedereen
ook iedereen zou helpen en niet, zoals tot
dan toe, Van Geneugden permanent aan
de staart bengelde onder het mom, dat
hij de trui van Adriaenssens verdedigde.
Als hij dit bereikt zou hebben, dan zou
den er twee heel goeden (Graczyk en
en Van Geneugden) en een moedige
(Beuffeuil) in dit groepje zitten.
„Kijk", moet Van Est toen gedacht heb
ben, „als ik dan enkele kilometers voor
de eindstreep wegspring, dan willen zij
voor elkaar mij niet meer gaan halen om
niet als gangmaker voor een ander- te
spelen. Zij weten immers, dat ik toch
niet kan sprinten,"
Het plan Was goed, maar in zijn op
gewondenheid om het ook ten uitvoer te
leggen, forceerde hij in deze aanval te
veel. Te snel wilde hij te ver van het
peloton geraken en telkens als het tempo
verslapte en dat gebeurde uiteraard
op de heuvels over de lange, golvende
wegen van de Dordogne nam hij weer
de kop en scheurde en trokHij deed
te veel, bepaald te veelHet zou zijn
ondergang worden!
Toen de voorsprong even aan de der
tien minuten tipte, werd dit Adriaenssens
te bar. Hij riep al zijn troepen om zich
heen en lanceerde een furieuze tegen
aanval, waarbij het peloton in stukken
brak als een glas dat men op de
grond laat vallen. Er werd alarm ge
blazen. De Italianen Nencini en Baldini
probeerden snel wat troepen rond zich
te verzamelen, maar zij moesten Defilip
pis. Sabbadini, Ferlenghi en Brandolini
achterlaten. De Spanjaarden hadden het
bijzonder benauwd, omdat zij nog niet
teruggekeerd waren van het avontuur
van een lekke band van Lorono. terwijl
de meeste bombardiers van de eerste uren
nog bezig waren de kruitdampen uit hun
ogen te wissen, en nauwelijks wisten wat
er gebeurde.
Zo ontstonden er twee grote groepen,
de eerste aangevuurd door de Belgen,
later gesteund door de Italianen, en de
tweede groep, die zonder enig vuur en
enige overtuiging achter de eerste aan
slofte.
Men kon deze Belgische tegenaanval
het succes niet ontzeggen. Als water in
een badkuip, waarvan men de stop heeft
uitgetrokken, zo zakte de voorsprong en
35 voor het eind was deze gehalveerd tot
6 min. 30 sec. Daarmede reed Graczyk
weer naakt, d.w.z. zonder figuurlijke gele
trui en er scheen geen stoppen aan
Maar het einde naderde en de vluchtelin
gen hapten weer moed toen na Libourne
alle wegen naar Bordeaux leidden. Grac
zyk en Beuffeuil trokken als wilden aan
het kleine groepje en ook Wim van Est,
maar minder enthousiast. Het veie werk
had zijn maag dichtgeslagen en hij kon
neit eten of drinken. Moeilijker en
moeilijker werd zijn tred en het zweet
gutste hem van het voorhoofd.
Hij begon te zwoegert en te draaien
als hij de kop moest nemen en hij viel
van de ene pedaal op de andere bij de
kleinste klimmetjès. Nog 30 km, nog
25 km
Toen lag daar die helling naar Bey
chac. Wim kon de kop niet meer nemen.
Beuffeuil was hem voorbijgegaan en
toen sprong ook Graczyk langs hem
met Van Geneugden in het wiel. Hij
Wim, hij kón niet meer! Langzaam zag
hij het stel van zich vertrekken Een
laatste, krampachtige worsteling.Toen
was het definitief afgelopen Hij her
innerde zich zijn plan, herinnerde zich
zijn vele vroegere prestaties, die hij op
dezelfde wijze had verricht. Het gaf
hem een steek in zijn hart.
Hij kon niet meer denken en lang
zaam maar zeker werd hij van een
slimme, krachtige wielrenner getrans
formeerd tot een automatische machine,
die te weinig impulsen heeft om op
topkracht te werken. Af en toe werd
hij) zich weer even bewust waar hij mee
bezig was en dan volgde nog een re
9 De laatste kilometers tan Martin van
den Hor ah, in de straten van Bordeaux
op u-eg naar de vierde plaats in liet dag-
klassement, op iveg naar de premie van
500 nieuive Franse francs ff 505) die
elke tlag tvordt uitgeloofd voor de eerste
renner ran de achtmansploegen.
actie. Maar ook deze ogenblikken wer
den zeldzamerDe grote klap kreeg
hij toen de jury de volgwagen de vrij
heid gaf hem te passeren. Toen wist hij
dat hij verloren was!
Moedig worstelde hjj zich verder naar
Bordeaux. Nog altijd lag hij voor. Hij
kwam Bordeaux binnen en kreeg een
ovatie. Een morele injectie, die bij hem
niet meer pakteNog 5 km. Nog
altijd lag hij voorop en de wanhoop
dreef hem verder.
3 km voor het einde zag hij opeens
een oranjetrui langs hem heenflitsen.
Van den Borgh Maar hij deed niet eens
de moeite om te kijken wie het was.
Bovendien had hij niet gezien dat er
ook nog een Spanjaard, Suarez, bij Van
den Borgh zat. Hij kon trouwens ook
niet weten, dat Van den Borgh, gelan
ceerd door een Belg, op de Spanjaard
geklommen was op het ogenblik, dat
deze 6 km voor het stadion ontsnapte.
Nog 2 km Daar hoorde hij het pelo
ton komen. Nog 1 kmen als iemand,
die bewusteloos valt en door een don
kere zwartheid wordt overspoeld, zo
verdween Wim van Est in het peloton,
gedegradeerd van een machtige held
tot een naamloze peloton-soldaat. Eii
terwijl Van den Borgh en even later
ook Niesten (een kilometer voor de
eindstreep) ontsnapten, hun triomfen
Voor de laalste keer zijn de renners in
de vlakke etappes de molens in West-
Frankrijk gepasseerd. Voor de laatste
keer, ivant vandaag beginnen de berg
etappes.
vierden, kon Wim van Est niet eens
meer de laatste, verplichte ronde rijden.
Hij zag de eindstreep, zeilde opzij uit
en viel in het gras.
Het leverde hem nog een straf op van
500 francs wegens het niet rijden van
de laatste ronde
De equipe Zuid-Holland is winnaar ge
worden van het nationale kampioenschap
kieiduivenschieten, categorie skeet.
Noord-Holland behaalde de zege in de
categorie inkomers-afgaanders.
©e befaamde Australische zwemploeg
heeft, na gedurende drie weken in een
trainingskamp te zijn geweest, opdracht
gekregen volledig met de training te
stoppen. Wetenschappelijke onderzoekin
gen hebben aangetoond dat de zwemsters
en zwemmers oververmoeid zijn.
BORDEAUX Vandaag begint dan
de tweede sector van de Rcöide van
Frankrijk: de bergen. Weliswaar is de
Aubisque in de overigens vlakke etap
pe van Mont-de-Marsan naar Pau de
enige berg, die mijns inziens het klas
sement nog niet belangrijk zal schok
ken, maar daarna blijven wij in het
gebergte, totdat wij er in Tronon-les-
Bains weer uitkomen.
BORDEAUX Langs de baan te Bordeaux lag Wim van Est. Uit
geput. Kapot, zoals de renners dit noemen. Gemoedelijk boog de ac-
cordeoniste, Yvette Hornerzich over hem heen en vroeg wat er aan
de hand was.
Of Wim het niet begrepen had, omdat hij het Frans op deze dag zo
slecht verstond, hij antwoordde niet. Hij kón ook niet antwoorden.
Zo leeg was hij. Pas na enkele minuten herleefde hij en vertelde toen
van zijn inzinking.
..Het ging alles erg goed in het begin en tot aan de ravitaillering
liep ik lekker met iedereen mee en hielp ik hen op weg om de voor
sprong zo groot mogelijk te maken. Maar na de ravitaillering, toen ik
voor de eerste keer iets at, voelde ik dat het niet naar mijn maag
wilde doorzakken. Ik probeerde het weg te spoelen met drinken, maar
dat gelukte maar half. Plotseling kreeg ik een licht gevoel van moe
heid en de angst dat ik een inzinking zou gaan krijgen.
Ik heb geprobeerd mijzelf te forceren en om mij er met rijden
overheen te zetten. Het lukte mij niet. Toen ik aan dat bergje kwam,
25 km voor het eind. was het net of mijn kracht geheel uit mij weg
vloeide en ik kon de pedalen niet meer rond krijgen. Ik begon ge
weldig te transpireren en het leek alsof ik in een oven zat.
Opeens zag ik dat de anderen van mij wegtrokken en hoe ik het
ook probeerde, ik kon hen niet meer bijhouden. Ik was de man met
de hamer tegengekomen, maar het ging niet meer. Tegen het eind heb
ik getracht om voor het peloton de wielerbaan op te komen, maar ik
slaagde niet. Jammer en wreed na al hetgeen ik had gedaan.
Hoe leeg Wim van Est wel was. bleek na afloop: Buchly nam hem
met de ploegleiderswagen mee naar het hotel. Het was waarschijnlijk
de eerste keer, dat Wim van Est dit in zijn carrière overkwam.
Als ik het eerste deel van deze
Ronde van Frankrijk bekijk en ik pas
hier de Nederlandse ploeg en haar
prestatie in, dan ben ik eensdeels te-
vreden en anderdeels niet.
Waar ik uiteraard wel tevreden over
ben, is dat de gehele Nederlandse ploeg
nog aanwezig is zonder verliezen, zonder
uitvallers en allen nog in goede gezond
heid. Mogelijk is Piet van Est de minste
van allen en wat vermoeid, óf niet in
vorm; mogelijk dat Wim van Est gisteren
te veel van zichzelf heeft geëist en hier
van de nadelige gevolgen zal ondervin
den. De anderen kunnen bepaald niet
zeggen, dat zij het tot nu toe zwaar heb
ben gehad en zich hebben leeggereden.
Kijk, dit vind ik jammer. Juist in dit
eerste deel had Nederland zich de plaat
sen in het algemeen klassement kunnen
veroveren, die misschien ik zeg met
opzet; misschien dadelijk hard nodig
zijn om zich in het algemeen klassement
te kunnen handhaven. Een slechte berg
etappe weegt immers altijd zwaarder dan
een zwakke etappe op de vlakke wegen.
Bovendien is hun eerste plaats in het ploe-
genklassement voor de kleinere ploegen
niet zo bijzonder stevig terwijl juist door
een grotere aanvals- en dadenkracht men
hierin een voorsprong had kunnen vero
veren, die voorlopig onaangetast zou zijn
Vooral omdat Buchly, naar ik meen te
weten, op de overwinning in dit kleine
ploegenklassement speelt, is dit resultaat
aan het eind van het eerste deel teleur
stellend.
Van de ander kant ik heb het dezer
dagen reeds gememoreerd hebben de
Nederlanders juist met het oog op de
bergen er goed aan gedaan zich te spa
ren, maar ik vraag mij toch wel af in hoe
ver zij dit werkelijk hebben kunnen doen
omdat het gemiddelde dat op het ogen
blik voor de eerste negen ritten nog altijd
41.005 km bedraagt zo verschrikkelijk
hoog is. Het is immers een bekend feit
dat in deze hyper-snelle, vlakke etappen
de klimmers hun reserves moeten aan
spreken en daardoor als klimspecialisten
devalueren. In zekere zin is dit ook met
de allround-renners het geval, al is bij hen
deze achteruitgang niet zó gevoelig, daar
zij het niet alléén van de bergen moeten
hebben.
De Belgische voetbalspeler Coppens
zal ook in het komende seizoen voor
Beerschot spelen. De Antwerpse club
heeft, namelijk geweigerd haar nukkige,
talentvolle middenvoor op de transfer-
lijst te plaatsen, zoals hij had verzocht.
Het ongeluk, dat de Duitse coureur
Horst Reschop zondag te Zandvoort tij
dens de sportwagenraces is overkomen,
zal trieste gevolgen hebben. Door letsel
aan het ruggewervel zal Reschop, on
danks een spoedoperatie, levenslang ver
lamd blijven.
Negende etappe
Uitslag negende etappe Limoges—
Bordeaux (225 km): 1 Van Geneugden
(België) 5 uur 38 min 35 sec (met bo
nificatie 5.37.35): 2 Graczyk (Fr) 5.38.35
(met bonificatie 5.38.5) 3 Beuffeuil
(Centraal-Z) 5.38.35: 4 Van den Borgh
5.42.43; 5 Suarez (Spanje) 5.43.00; 6
Niesten 5.43.04; 7 Darrigade lEr)
5.43.7; 8 Jaroszewicz (Did); 9 Dionicke
(Did); 10 Gainche (West): 11 Vlot
(Parijs-N); 12. Ruby (Centraal-Z); 13
Delberghe (Fr); 14 Van Aerde (B>;
15 Brankart (B); 16. Kersten; 17 Reitz
(Did); 18 Simpson (GrBr); 19 Gimmi
(Zw/Luxi: 20,< Le Menn (Ctr-Z); 22
Geldermans; 25 De Roo; 37 Damenz;
71 Wim van Est allen in dezelfde tijd
als Darrigade; 90 Piet v. Est 5.50.16;
De regionaal Foucher en de Engelsman
Brittain staakten de strijd.
Algemeen klassement
Het algemeen klassement luidt: 1
Adriaenssens (B) 45.37.33; 2 Nencini
(It) 45.38.45, op 1 min. 12 sec; 3 Rivière
(Fr) 45.39.47 op 2 min 14 sec; 4 Grac
zyk (Pr) 45.39.48. op 2 mm 15 sec: 5
Beuffeuil (Centr Z> 45.41.56. op 4 min
23 sec; 6 Milesi (OZO) 45.42.42, op 5
min 09 sec; 7 Planckaert (B) 45.53.22
op 5 min 49 sec.: 8. Junkermann (Did)
45.43.33 op 6 min; 9 Darrigade (Fr.)
45.44.45 op 7 min 12 sec: 10 Battistini
(It) 45.45.42 op 8 min 09 sec; 11 Rohr-
bach (Centraal-Zuid) 45.46.24 op 8 min
51; 12 Groussard (West) 45.46.43 op 9
min 10; 13 Anglade (Fr) 43.47.37 op
10 min 04; 14 Pambianoo (It) 45 48.04
op 10 min 31: 15 Mahé (Fr) 45.48.23 op
10 min 52; 16 Wim van Est 45.40.27 op
10 min 54: 17 Mastrotto (Fr.) 45.49.34
op 12 min 01; 18 Geldermans 45.50.54 00
Hoevenaers (B) 45.51.09: op 13
min 36 sec, 20 Simpson (G.B.) 45 51.TI
op 13 min. 38 sec.; 24 Van den Boreh
45.52.47 op 15 min 14 sec: 41 Damen
45.59.41 op 22 min 8 sec; 53 De Roo
46.01.51 op 24 min 18 sec; 60 Niesten
46.04.21 op 26 min 48 sec; 64 Piet van
Est 46.05.00 op 27 min 27 sec: 74 Ker
sten 46.08.32 op 30 min, 29 sec.
Daanlopfrpn'klrtsspm.pnt
Het ploegenklassement van de negen
de etanoe was: 1 België 17 03.49- 2
Frankrijk 17 04.19: 3. Centra»l-Z"M
17.04 40: 4 Nederland 17.08.54; 5 Span-
jp; fi p\* aequo Italië, Gr.-Brit.annië,
Parijs-Noord Duitsland. Oost-Zuid-
Oost en West: 12 Internationale ploeg;
13 Zwitserland-Luxemburg.
Ploenenklassement
Het algemeen ploeffenklassement ziet
er na deze rit als volgt, uit: 1 Frank
rijk 136.13.10: 2. Italië 136.32-.fi- 2 -o«1-
gië 136 35 07: 4 Nederland 137 13 59'5
Centraal-Zuid 137 18.15; 6. O'.^-^'M-
Oost 137.20 35; 7 Parijs-Noord 137 26 03
Puntenklassement
Het puntenklassement na de negen
de etapoe luidt; 1. Graczyk (Fr.) 31
pt.: 2. Defilippus (It.) 21 pt.: 3. Ri
vière (Fr.) 20 pt.: 4. Nencini (It.),
Darrigade (Fr en Battistini (It.) al
len 16 pt.; 7. Privat (Fr.) en Van Ge
neugden (B.) beiden 10 pt.; 10 Ex
aequo o.a. Van den Borgh 6 pt.; 15.
Ex aequo o.a. De Roo 5 pt.; 18. Ex
aequo o.a. Wim van Est 4 pt.
COL DE-LUITEL-
COL DE LA
COLOMBIÈRE
CORNICHE DES
—CÉVENNE5
3?C. IOIBT-
COL DE
2.700
D'IZOARD-CHAMROUSSE
COL DE
PEYRESOURDE
1e C 1563?'
2 600
1? C. 1720
2.5O01
COL DU
COL DE
PERTY
V. C.
LA BASSINE
~3f 885'!
2.4-00
COL DE
C. DE SAINT
I-COL DE 236074-COL DU J
-U VARSTSk.LAUTARET
COL
DES
2.500
COL DE
PANCRASSE
2.200
3'C. 1303?
2 tOO
COL DE LA
SENTINELLE
2eC. 980??
ƒ.900
COL DU
t.QOO
^^ZZtGRANIERZ^"
3-1 2eC.- 3
i roo
i 6oo
1.500T
I too -
7. ZOOgl
*1134?
cu-J-i
7.ZOO
1.IOO
1.000T—
oooin"Gg
SOO
aoo
roo
GOO
500T
«oo
300
SOO
100
ETAPPE
15? ETAPPE
AV/GNON-
GAP
11' ETAPPE
PAU-
LUCHON
APFE I 16f ETAPPE
JON- I GAP-
AP I BP/ANQOA'
io?
ETAPPL
1T<? ETAPPE
BR/ANpON-
A/X-LESBAINS
ETA
PPE
M/LLAU-
MONT-DE-MARSAN
A V/GNON
PAU
LES
BA/NS