Negende etappe werd drama-Wini van Est VANDAAG: DE BERGEN „Ik zag op het hergje de man met de hamer Dinsdag 5 juli 1960 ZEELSSCH DAGBLAD Pag. T our de France etappejggO^ na7»<m IJzeren Willem veranderde in nietig manneke Jacht op alles Boete 2fC. 1/6/8? LA 1e C 2!H?ir :M3'eCi 2043» 3 C. 9<30 f A R A VIS 2?C. g.ooo? Cols 3? Categorie. y£ A/X-LES THONON BA/NS Cols 2? Categorie. Cols V. Categorie 1 wS^SSVNSSSSSSWM^WK-X-ffiWWSIvWrKtKSi-SXJSiSrSa^ïsssSwSSSS^ÏSSSSiSSSiSSSSSjS.^^ GAAT IV/ ZO/KM MMVAHesT IN ?5 rumxGH 'Tnanobhbjsden TSJ T\ T/7 AgANP&lBOF&H NIESTEN COUTRAS UBOURNE i&ficn Ov§ BORDEAUX gar** COL D'AUBISQUE V C. /7fO™ TOURMALET 1. C. 2//«f*s IZZZPERJURET du^Le LARZAC-S-- ~3*c- C2= 767^lö-ft-,r- ~COL± D'UGLAS 2'Cj_ 539? MILL AU BORDEAUX In de golvende wijngaarden van de Gironde ligt op 15 km van Bordeaux het plaatsje Beychac, een plaatsje waarvan men de produkten vermoedelijk vergeefs op de wijnkaart zal zoe ken, maar welke produkten in de bordelaise toch een grote naam torsen. Het ligt, als men van Libourne uit Bordeaux nadert, op een, lange, licht glooiende heuvel. En het was precies in het midden van die heuvel, dat het drama-Van Est zich afspeelde. Deze rit naar Bordeaux, zo talrijke malen gedurende zovele jaren de triomfstad van Nederlanders in de Tour de France, beloofde opnieuw een gouden bladzijde te worden in de roemruchte historie toen Wim van Est, die reeds 130 km met Graczyk, met Beuffeuil en met de Belgische verdediger Van Geneugden op pad was, om zijn majestueuze triomf in deze Tour en in Bordeaux werkelijkheid te maken, in elkaar zakte. En dan mocht Van den Borgh even voor Bordeaux uit het peloton ontsnappen, vierde worden, dan mocht Niesten juist voor het velodrome vertrekken, zesde worden, dit alles kon de triestheid van deze gebeurtenis en de droefheid over deze mislukking niet meer wegnemen. Wim van Est, feitelijk de veteraan, maar in al deze negen etappen, die de Ronde van Frankrijk nu reeds oud is, de leermeester, de geestelijke leider, de raadgever en het jeugdige, levende voor beeld van deze jonge Nederlandse ploeg, zakte op de eindstreep, die hij als laatste van het peloton overging, in elkaar en tuimelde-in het gras, volkomen uitgeput, niet meer in staat om zich te bewegen, te pratenj En een wanhopige bli'k straalde uit zijn ogen Dat was het einde van de grote belof ten, die zich in het begin van de rit had den geopenbaard en terwijl de Belg Van Geneugden, die tijdens de rit geen voet had verset, maar in de eindsprint Graczyk had verslagen, een uitgefloten ereronde reed. terwijl onder donderende ovaties Graczyk hem volgde en de regio naal Beuffeuil een enthousiast applaus in ontvangst nam, stamelde Van Est tegen mij zijn eerste woorden: „Rud, het is wreed... Het was wreed! Het was een van die gebeurtenissen, die het leven van een wielrenner zo ontzettend hard maar daar om zo rijk maken: een van die gebeur tenissen, die aan de wielersport nog haar felle kleuren geven, waardoor zij zo vaak boven andere takken van sport uitsteekt; een van die gebeurtenissen, die ieder, die ze van dichtbij meemaakt, zo sterk kun nen ontroeren. Laat ik trachten u in deze ontroering te laten delen en vertellen hoe het drama tot ontwikkeling kwam. De etappe van Limoges naar Bordeaux beloofde niets en alles. Vandaag gaan wij immers de bergen in en nu kon het dat men een rustpauze wenste na al dat jakkeren in de voorgaande dagen. Het kon ook. dat er nog een aantal renners hun plaatsen in het algemene klassement wilden verbeteren. Tot deze laatsten behoorden Busto, Pacheco. Ferrer. Defilippis, Bihouee, Strehler en tal van anderen. De eerste groep werd gevormd door de grote ploe gen. Belgen. Fransen (hoewel met alle maal) en Italianen. Zo gebeurde het, dat onder de zonnige hemel, doch 111 een vrij koele tempera tuur, het bombardement van de laalste dagen opnieuw losbrak op net ogenblik, dat de startvlag viel. De uitslag was echter weinig twijfelachtig: een verspreid bombardement van enkele ploegen van acht man zonder enige samenhang, tegen de grootmachten van veertien. En dat het deze grootmachten ernst was. lieten zij enkele malen zien toen zij met Adriaenssens aan het hoofd volkomen onbetekenende uitlooppogingen achterna holden. Hierbij ontzagen zij zich zelfs niet om zoveel geweld te gebruiken, dat hel peloton herhaaldelijk in stukken en brok ken uiteenviel. Eens, toen Adriaenssens met Simpson. Piet van Est. Foucher. Groussard en Andrews een tegenaanval had gelanceerd om het onbeduidende klaverblad Dotto Thtelin. Le Menn en Berrendero te gaan halen, ging hij zo te keer, dat de Italianen hem zelfs niet meer vertrouwden en ijlings achter hem aanvlogen en dit met seoo zo weinig succes, dat zij ten slotte de Fransen te hulp moesten roepen om hem terug te halen. In dit bombardement stonden ook be langrijke Nederlandse tirailleurs, die hun aankomst in Bordeaux feestelijk wilden vieren, Van den Borgh, Piet van Est (elk tweemaal). De Roo, Damen en Niesten. Dit alles mocht wel helpen tot verhoging van de feestvreugde, maar erg veel zoden aan de dijk van de overwinning zette het toch niet. De eerste werkelijke vreugde en een uitzicht op een overwinning kwam pas toen w(j 71 km op weg naar Bordeaux waren en Wim van Est, de laatst over geblevene van de oude garde, die nooit sterft en zich voorlopig ook nog niet wenst over te geven, met enkele forse trappen op zijn hoogste versnelling een geweldig gat stampte tussen hem en het peloton. Slechts een snelle sprinter als Graczyk kon er nog net overheen komen, evenals trouwens een andere sprinter, de Belg Van Geneugden als bewaker van de Belgische belangen die de regionaal Beuffeuil achter zich aanzeulde. Zo was er een nieuw klaverblad gevormd, dat misschien niet de goedkeuring van het peloton met zich meedroeg, maar wat wil men als een oerkracht als Wim van Est losbarst? Wat wil men bovendien als men voor zijn ogen de voorsprong in 8 km lot een minuut en in 20 km tot 3 min. 15 sec. ziet uitgroeien, terwijl het peloton toch heus niet liep te slaapwandelen en een regelmatig tempo van om en nabij de 40 onderhield? Wat wilde men? Wel, men wilde niets, zoals uit het vervolg zal blijken. Want nadat wij over de sensatie van een defecte benzinepomp van de wagen van de heer Goddet waren heengestapt, nadat wij Foucher na een tuimelpartij met een mis vormd gezicht in de ambulance hadden gedragen, nadat wij enkele tegenaanval len als „tevergeefs" hadden genoteerd, constateerden wij met vreugde, dat de voorsprong regelmatig was opgelopen en na 151 km in de ravitailiering te La Roche-Chalais reeds 12 min. 25 sec. be droeg. Tegelijkertijd constateerden wij. dat daarmee Graczyk in gedachteu reeds in de gele trui ïeed en Wim van Est op de tweede plaats in het algemeen klasse ment. Wij constateerden bovendien, dat Wim wel heel erg veel werk had ver zet Wim van Est had namelijk, toen hij een maal op weg was met zijn drie compag nons, voor zichzelf een plannetje ge maakt. Hij moest zover wegkomen van het peloton, dat ieder van de vier zich volkomen veilig waande, zodat iedereen ook iedereen zou helpen en niet, zoals tot dan toe, Van Geneugden permanent aan de staart bengelde onder het mom, dat hij de trui van Adriaenssens verdedigde. Als hij dit bereikt zou hebben, dan zou den er twee heel goeden (Graczyk en en Van Geneugden) en een moedige (Beuffeuil) in dit groepje zitten. „Kijk", moet Van Est toen gedacht heb ben, „als ik dan enkele kilometers voor de eindstreep wegspring, dan willen zij voor elkaar mij niet meer gaan halen om niet als gangmaker voor een ander- te spelen. Zij weten immers, dat ik toch niet kan sprinten," Het plan Was goed, maar in zijn op gewondenheid om het ook ten uitvoer te leggen, forceerde hij in deze aanval te veel. Te snel wilde hij te ver van het peloton geraken en telkens als het tempo verslapte en dat gebeurde uiteraard op de heuvels over de lange, golvende wegen van de Dordogne nam hij weer de kop en scheurde en trokHij deed te veel, bepaald te veelHet zou zijn ondergang worden! Toen de voorsprong even aan de der tien minuten tipte, werd dit Adriaenssens te bar. Hij riep al zijn troepen om zich heen en lanceerde een furieuze tegen aanval, waarbij het peloton in stukken brak als een glas dat men op de grond laat vallen. Er werd alarm ge blazen. De Italianen Nencini en Baldini probeerden snel wat troepen rond zich te verzamelen, maar zij moesten Defilip pis. Sabbadini, Ferlenghi en Brandolini achterlaten. De Spanjaarden hadden het bijzonder benauwd, omdat zij nog niet teruggekeerd waren van het avontuur van een lekke band van Lorono. terwijl de meeste bombardiers van de eerste uren nog bezig waren de kruitdampen uit hun ogen te wissen, en nauwelijks wisten wat er gebeurde. Zo ontstonden er twee grote groepen, de eerste aangevuurd door de Belgen, later gesteund door de Italianen, en de tweede groep, die zonder enig vuur en enige overtuiging achter de eerste aan slofte. Men kon deze Belgische tegenaanval het succes niet ontzeggen. Als water in een badkuip, waarvan men de stop heeft uitgetrokken, zo zakte de voorsprong en 35 voor het eind was deze gehalveerd tot 6 min. 30 sec. Daarmede reed Graczyk weer naakt, d.w.z. zonder figuurlijke gele trui en er scheen geen stoppen aan Maar het einde naderde en de vluchtelin gen hapten weer moed toen na Libourne alle wegen naar Bordeaux leidden. Grac zyk en Beuffeuil trokken als wilden aan het kleine groepje en ook Wim van Est, maar minder enthousiast. Het veie werk had zijn maag dichtgeslagen en hij kon neit eten of drinken. Moeilijker en moeilijker werd zijn tred en het zweet gutste hem van het voorhoofd. Hij begon te zwoegert en te draaien als hij de kop moest nemen en hij viel van de ene pedaal op de andere bij de kleinste klimmetjès. Nog 30 km, nog 25 km Toen lag daar die helling naar Bey chac. Wim kon de kop niet meer nemen. Beuffeuil was hem voorbijgegaan en toen sprong ook Graczyk langs hem met Van Geneugden in het wiel. Hij Wim, hij kón niet meer! Langzaam zag hij het stel van zich vertrekken Een laatste, krampachtige worsteling.Toen was het definitief afgelopen Hij her innerde zich zijn plan, herinnerde zich zijn vele vroegere prestaties, die hij op dezelfde wijze had verricht. Het gaf hem een steek in zijn hart. Hij kon niet meer denken en lang zaam maar zeker werd hij van een slimme, krachtige wielrenner getrans formeerd tot een automatische machine, die te weinig impulsen heeft om op topkracht te werken. Af en toe werd hij) zich weer even bewust waar hij mee bezig was en dan volgde nog een re 9 De laatste kilometers tan Martin van den Hor ah, in de straten van Bordeaux op u-eg naar de vierde plaats in liet dag- klassement, op iveg naar de premie van 500 nieuive Franse francs ff 505) die elke tlag tvordt uitgeloofd voor de eerste renner ran de achtmansploegen. actie. Maar ook deze ogenblikken wer den zeldzamerDe grote klap kreeg hij toen de jury de volgwagen de vrij heid gaf hem te passeren. Toen wist hij dat hij verloren was! Moedig worstelde hjj zich verder naar Bordeaux. Nog altijd lag hij voor. Hij kwam Bordeaux binnen en kreeg een ovatie. Een morele injectie, die bij hem niet meer pakteNog 5 km. Nog altijd lag hij voorop en de wanhoop dreef hem verder. 3 km voor het einde zag hij opeens een oranjetrui langs hem heenflitsen. Van den Borgh Maar hij deed niet eens de moeite om te kijken wie het was. Bovendien had hij niet gezien dat er ook nog een Spanjaard, Suarez, bij Van den Borgh zat. Hij kon trouwens ook niet weten, dat Van den Borgh, gelan ceerd door een Belg, op de Spanjaard geklommen was op het ogenblik, dat deze 6 km voor het stadion ontsnapte. Nog 2 km Daar hoorde hij het pelo ton komen. Nog 1 kmen als iemand, die bewusteloos valt en door een don kere zwartheid wordt overspoeld, zo verdween Wim van Est in het peloton, gedegradeerd van een machtige held tot een naamloze peloton-soldaat. Eii terwijl Van den Borgh en even later ook Niesten (een kilometer voor de eindstreep) ontsnapten, hun triomfen Voor de laalste keer zijn de renners in de vlakke etappes de molens in West- Frankrijk gepasseerd. Voor de laatste keer, ivant vandaag beginnen de berg etappes. vierden, kon Wim van Est niet eens meer de laatste, verplichte ronde rijden. Hij zag de eindstreep, zeilde opzij uit en viel in het gras. Het leverde hem nog een straf op van 500 francs wegens het niet rijden van de laatste ronde De equipe Zuid-Holland is winnaar ge worden van het nationale kampioenschap kieiduivenschieten, categorie skeet. Noord-Holland behaalde de zege in de categorie inkomers-afgaanders. ©e befaamde Australische zwemploeg heeft, na gedurende drie weken in een trainingskamp te zijn geweest, opdracht gekregen volledig met de training te stoppen. Wetenschappelijke onderzoekin gen hebben aangetoond dat de zwemsters en zwemmers oververmoeid zijn. BORDEAUX Vandaag begint dan de tweede sector van de Rcöide van Frankrijk: de bergen. Weliswaar is de Aubisque in de overigens vlakke etap pe van Mont-de-Marsan naar Pau de enige berg, die mijns inziens het klas sement nog niet belangrijk zal schok ken, maar daarna blijven wij in het gebergte, totdat wij er in Tronon-les- Bains weer uitkomen. BORDEAUX Langs de baan te Bordeaux lag Wim van Est. Uit geput. Kapot, zoals de renners dit noemen. Gemoedelijk boog de ac- cordeoniste, Yvette Hornerzich over hem heen en vroeg wat er aan de hand was. Of Wim het niet begrepen had, omdat hij het Frans op deze dag zo slecht verstond, hij antwoordde niet. Hij kón ook niet antwoorden. Zo leeg was hij. Pas na enkele minuten herleefde hij en vertelde toen van zijn inzinking. ..Het ging alles erg goed in het begin en tot aan de ravitaillering liep ik lekker met iedereen mee en hielp ik hen op weg om de voor sprong zo groot mogelijk te maken. Maar na de ravitaillering, toen ik voor de eerste keer iets at, voelde ik dat het niet naar mijn maag wilde doorzakken. Ik probeerde het weg te spoelen met drinken, maar dat gelukte maar half. Plotseling kreeg ik een licht gevoel van moe heid en de angst dat ik een inzinking zou gaan krijgen. Ik heb geprobeerd mijzelf te forceren en om mij er met rijden overheen te zetten. Het lukte mij niet. Toen ik aan dat bergje kwam, 25 km voor het eind. was het net of mijn kracht geheel uit mij weg vloeide en ik kon de pedalen niet meer rond krijgen. Ik begon ge weldig te transpireren en het leek alsof ik in een oven zat. Opeens zag ik dat de anderen van mij wegtrokken en hoe ik het ook probeerde, ik kon hen niet meer bijhouden. Ik was de man met de hamer tegengekomen, maar het ging niet meer. Tegen het eind heb ik getracht om voor het peloton de wielerbaan op te komen, maar ik slaagde niet. Jammer en wreed na al hetgeen ik had gedaan. Hoe leeg Wim van Est wel was. bleek na afloop: Buchly nam hem met de ploegleiderswagen mee naar het hotel. Het was waarschijnlijk de eerste keer, dat Wim van Est dit in zijn carrière overkwam. Als ik het eerste deel van deze Ronde van Frankrijk bekijk en ik pas hier de Nederlandse ploeg en haar prestatie in, dan ben ik eensdeels te- vreden en anderdeels niet. Waar ik uiteraard wel tevreden over ben, is dat de gehele Nederlandse ploeg nog aanwezig is zonder verliezen, zonder uitvallers en allen nog in goede gezond heid. Mogelijk is Piet van Est de minste van allen en wat vermoeid, óf niet in vorm; mogelijk dat Wim van Est gisteren te veel van zichzelf heeft geëist en hier van de nadelige gevolgen zal ondervin den. De anderen kunnen bepaald niet zeggen, dat zij het tot nu toe zwaar heb ben gehad en zich hebben leeggereden. Kijk, dit vind ik jammer. Juist in dit eerste deel had Nederland zich de plaat sen in het algemeen klassement kunnen veroveren, die misschien ik zeg met opzet; misschien dadelijk hard nodig zijn om zich in het algemeen klassement te kunnen handhaven. Een slechte berg etappe weegt immers altijd zwaarder dan een zwakke etappe op de vlakke wegen. Bovendien is hun eerste plaats in het ploe- genklassement voor de kleinere ploegen niet zo bijzonder stevig terwijl juist door een grotere aanvals- en dadenkracht men hierin een voorsprong had kunnen vero veren, die voorlopig onaangetast zou zijn Vooral omdat Buchly, naar ik meen te weten, op de overwinning in dit kleine ploegenklassement speelt, is dit resultaat aan het eind van het eerste deel teleur stellend. Van de ander kant ik heb het dezer dagen reeds gememoreerd hebben de Nederlanders juist met het oog op de bergen er goed aan gedaan zich te spa ren, maar ik vraag mij toch wel af in hoe ver zij dit werkelijk hebben kunnen doen omdat het gemiddelde dat op het ogen blik voor de eerste negen ritten nog altijd 41.005 km bedraagt zo verschrikkelijk hoog is. Het is immers een bekend feit dat in deze hyper-snelle, vlakke etappen de klimmers hun reserves moeten aan spreken en daardoor als klimspecialisten devalueren. In zekere zin is dit ook met de allround-renners het geval, al is bij hen deze achteruitgang niet zó gevoelig, daar zij het niet alléén van de bergen moeten hebben. De Belgische voetbalspeler Coppens zal ook in het komende seizoen voor Beerschot spelen. De Antwerpse club heeft, namelijk geweigerd haar nukkige, talentvolle middenvoor op de transfer- lijst te plaatsen, zoals hij had verzocht. Het ongeluk, dat de Duitse coureur Horst Reschop zondag te Zandvoort tij dens de sportwagenraces is overkomen, zal trieste gevolgen hebben. Door letsel aan het ruggewervel zal Reschop, on danks een spoedoperatie, levenslang ver lamd blijven. Negende etappe Uitslag negende etappe Limoges— Bordeaux (225 km): 1 Van Geneugden (België) 5 uur 38 min 35 sec (met bo nificatie 5.37.35): 2 Graczyk (Fr) 5.38.35 (met bonificatie 5.38.5) 3 Beuffeuil (Centraal-Z) 5.38.35: 4 Van den Borgh 5.42.43; 5 Suarez (Spanje) 5.43.00; 6 Niesten 5.43.04; 7 Darrigade lEr) 5.43.7; 8 Jaroszewicz (Did); 9 Dionicke (Did); 10 Gainche (West): 11 Vlot (Parijs-N); 12. Ruby (Centraal-Z); 13 Delberghe (Fr); 14 Van Aerde (B>; 15 Brankart (B); 16. Kersten; 17 Reitz (Did); 18 Simpson (GrBr); 19 Gimmi (Zw/Luxi: 20,< Le Menn (Ctr-Z); 22 Geldermans; 25 De Roo; 37 Damenz; 71 Wim van Est allen in dezelfde tijd als Darrigade; 90 Piet v. Est 5.50.16; De regionaal Foucher en de Engelsman Brittain staakten de strijd. Algemeen klassement Het algemeen klassement luidt: 1 Adriaenssens (B) 45.37.33; 2 Nencini (It) 45.38.45, op 1 min. 12 sec; 3 Rivière (Fr) 45.39.47 op 2 min 14 sec; 4 Grac zyk (Pr) 45.39.48. op 2 mm 15 sec: 5 Beuffeuil (Centr Z> 45.41.56. op 4 min 23 sec; 6 Milesi (OZO) 45.42.42, op 5 min 09 sec; 7 Planckaert (B) 45.53.22 op 5 min 49 sec.: 8. Junkermann (Did) 45.43.33 op 6 min; 9 Darrigade (Fr.) 45.44.45 op 7 min 12 sec: 10 Battistini (It) 45.45.42 op 8 min 09 sec; 11 Rohr- bach (Centraal-Zuid) 45.46.24 op 8 min 51; 12 Groussard (West) 45.46.43 op 9 min 10; 13 Anglade (Fr) 43.47.37 op 10 min 04; 14 Pambianoo (It) 45 48.04 op 10 min 31: 15 Mahé (Fr) 45.48.23 op 10 min 52; 16 Wim van Est 45.40.27 op 10 min 54: 17 Mastrotto (Fr.) 45.49.34 op 12 min 01; 18 Geldermans 45.50.54 00 Hoevenaers (B) 45.51.09: op 13 min 36 sec, 20 Simpson (G.B.) 45 51.TI op 13 min. 38 sec.; 24 Van den Boreh 45.52.47 op 15 min 14 sec: 41 Damen 45.59.41 op 22 min 8 sec; 53 De Roo 46.01.51 op 24 min 18 sec; 60 Niesten 46.04.21 op 26 min 48 sec; 64 Piet van Est 46.05.00 op 27 min 27 sec: 74 Ker sten 46.08.32 op 30 min, 29 sec. Daanlopfrpn'klrtsspm.pnt Het ploegenklassement van de negen de etanoe was: 1 België 17 03.49- 2 Frankrijk 17 04.19: 3. Centra»l-Z"M 17.04 40: 4 Nederland 17.08.54; 5 Span- jp; fi p\* aequo Italië, Gr.-Brit.annië, Parijs-Noord Duitsland. Oost-Zuid- Oost en West: 12 Internationale ploeg; 13 Zwitserland-Luxemburg. Ploenenklassement Het algemeen ploeffenklassement ziet er na deze rit als volgt, uit: 1 Frank rijk 136.13.10: 2. Italië 136.32-.fi- 2 -o«1- gië 136 35 07: 4 Nederland 137 13 59'5 Centraal-Zuid 137 18.15; 6. O'.^-^'M- Oost 137.20 35; 7 Parijs-Noord 137 26 03 Puntenklassement Het puntenklassement na de negen de etapoe luidt; 1. Graczyk (Fr.) 31 pt.: 2. Defilippus (It.) 21 pt.: 3. Ri vière (Fr.) 20 pt.: 4. Nencini (It.), Darrigade (Fr en Battistini (It.) al len 16 pt.; 7. Privat (Fr.) en Van Ge neugden (B.) beiden 10 pt.; 10 Ex aequo o.a. Van den Borgh 6 pt.; 15. Ex aequo o.a. De Roo 5 pt.; 18. Ex aequo o.a. Wim van Est 4 pt. COL DE-LUITEL- COL DE LA COLOMBIÈRE CORNICHE DES —CÉVENNE5 3?C. IOIBT- COL DE 2.700 D'IZOARD-CHAMROUSSE COL DE PEYRESOURDE 1e C 1563?' 2 600 1? C. 1720 2.5O01 COL DU COL DE PERTY V. C. LA BASSINE ~3f 885'! 2.4-00 COL DE C. DE SAINT I-COL DE 236074-COL DU J -U VARSTSk.LAUTARET COL DES 2.500 COL DE PANCRASSE 2.200 3'C. 1303? 2 tOO COL DE LA SENTINELLE 2eC. 980?? ƒ.900 COL DU t.QOO ^^ZZtGRANIERZ^" 3-1 2eC.- 3 i roo i 6oo 1.500T I too - 7. ZOOgl *1134? cu-J-i 7.ZOO 1.IOO 1.000T— oooin"Gg SOO aoo roo GOO 500T «oo 300 SOO 100 ETAPPE 15? ETAPPE AV/GNON- GAP 11' ETAPPE PAU- LUCHON APFE I 16f ETAPPE JON- I GAP- AP I BP/ANQOA' io? ETAPPL 1T<? ETAPPE BR/ANpON- A/X-LESBAINS ETA PPE M/LLAU- MONT-DE-MARSAN A V/GNON PAU LES BA/NS

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 7