Na een boulevardje
in Manilla het
probleem-Japan
D
DE TOMAATJES
BLOZEN WEER
ZWITSAL
De paarden
van Tros
MOEDER WORDEN...
Zomerse juni had koude staart
Iflilmï meïdefceukenpatw
CIRCUSGROEP
NOCK WACHT
Raffinaderijen
nu eigendom
van regering
wÊÊmmreis 0mé*wereld
'LA
Zaterdag 2 juli 1960
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 11
ONZE VERSLAGGEVER HEEFT
LANGS DE GOUDEN CIRKEL
EEN „PRINSELIJK" GESPREK
BAREND MAASKANT
J AOMEDON bleek een gemeen
mannetje, want toen de gewel
dige stadsmuren klaar waren en
het vee schadevrij en met een voor
spoedige aanwas van jong vee ge
hoed was, konden Apollo en Posei
don naar hun bij CAO verschul
digd loon fluiten. „Als het
niet aanstaat, dan breek je
boel maar weer af!", zei Laome
don tegen de protesterende Posei
don. Staken had geen zin, want het
werk was klaar en vergelding was
dus het enige, wat overbleef. Apol
lo zorgde voor een flinke besmette
lijke ziekte, die hij als booggod met
zijn pijlen kan verspreiden, en Po
seidon stuurde een zeemonster, zo
iets als een superpotvis, dat met de
vloed kwam opzetten en alle in de
vlakte werkende landlieden opvrat.
te
Denk aan Uw lijn
Nederlands geschenk
voor Engels vorstin
Elementair
Eeuwfeest gevierd
bij Ten Cate
OP CUBA
wi
'OENSDAG tus
sen Bangkok en
Manilla in KLM's
super-Constella-
tion Positon brengt stewar
dess Maria van Mol mij het
ALGEMEEN DAGBLAD van
maandag. Even kijk ik onge
lovig, maar het is waar. Aan
het vriendelijke gezicht van de
stewardess zie ik, dat het
eigenlijk niets bijzonders is. Dat
niemand zich bijzonder heeft
ingespannen om speciaal voor
mij op ruim 11.000 km van huis
een Algemeen Dagblad te be
zorgen. Dat is gewoon een fa
cet van de verzorging der pas
sagiers.
Maar vlug blijft het en het gaat
nog vlugger nu intussen de Elec-
tra's in de vaart zijn gekomen. En
weer sneller zal ik tussen Bangkok
en Manilla mijn krant kunnen le
zen als weldra ook de DC-8 op dit
traject in dienst wordt gesteld. Na
de dan volgende stap met toestel
len, die vlugger dan vliegensvlug
beloven te zijn, wordt het voor het
A.D. tijd te gaan denken aan een
„plaatselijke" correspondent in het
Verre Oosten. Glimlachen om die
gedachte? Och...
In elk geval weet ik. dat „kleinig
heden" in Nederland belangrijk kun
nen zijn in het Verre Oosten. Als he,
bv. hier lange tijd droog is. er weken
lang geen regen is gevallen, de wei
den verdorren, de koeien moeten
worden bijgevoederd en.... de melk
duurder wordt. Dan moet de man,
die gecondenseerde melk in Thailand
importeert (en dat zijn miljoenen
blikjes) zijn afnemers waarschuwen
tijdig te kopen vóór de prijsverhoging
ingaat.
Nederland-Thailand, ik herinner
mij de woorden van prins Wong,
Thailands ambassadeur in Den Haag.
die mij vooraf had ontvangen. Hij
pleitte voor een nauwere samenwer
king tussen beide landen. Hij wees op
de mogelijkheden voor Nederland, nu
het Indonesië als economisch terrein
is kwijt geraakt, van Thailands delf
stoffen. Niemand weet nog precies hoe
rijk dit Oosterse land is aan minera
len. De heer Boeles ziet veel in ge
specialiseerde belangstelling. Waar
om zou Nederland op dit gebied niet
zijn medewerking kunnen aanbieden?
NU AL
Boven Indo-China word ik gewekt
uit mijn overpeinzingen over Thailand
en Nederland als een economische
Siamese tweeling. Het is tijd om te
lunchen.
Bovendien wachten mij in Manilla
weer nieuwe gesprekken. Met de heer
J. Beukers, die hier pas een paar
weken de KLM vertegenwoordigt,
maar nu al amicaal is met alle auto
riteiten. Hij typeert met één zin de
Philippijnse stijl: „Met open over
hemd ga je naar de minister-presi
dent, met knoopje dicht ga je op een
receptie een borreltje drinken". Kort
om: geen decorum.
Voetstoots neem ik van hem aan.
dat de positie hier van de KLM onge
kend goed is, dat de KLM zeer ge
waardeerd wordt en dat de concurren
tie groot is. De Philippino's zijn in
derdaad een gastvrij volk. De heer
Beukers overweegt om mij gauw
even de boulevard op en neer te rij
den.
„Ik heb geen visum", merk ik op.
RODE RONDE
Blijf dan een paar dagen, is het
lachend gegeven antwoord. „Ik geef
je 72 uur", luidt het aanbod van At-
ty German Arabit, het hoofd van de
douane.
Een land met mogelijkheden, be
denk ik vlug. Dat klopt, want ik hoor,
dat Nederland op de tweede plaats
staat op de lijst van importerende
landen. Vooral melk en kaas. „Die
rode rondé", weet Artemio Agoeillo,
ontvanger van de belastingen.
„Tot ziens", lachen zij me alle
maal toe bij het vertrek. Tjonge, wat
een relaties in een ogenblik tijd.
Even later glijdt Manilla onder mij
vandaan, met zijn miljoenen gekleur
de lichten glinstert het als het pail-
iettenpak van een mooie clown. Tjon
ge. wat een uitbundig land!
Rond zeven uren scheiden mij nog
van het Land van de Rijzende Zon.
Een prettige onderbreking en aardi
ge afwisseling lijkt het mij. dat Thai
lands prins Bira, eens een beroemd
autocoureur, mij een wat ik ver
onderstel gezellig praatje wil toe
staan. Als ik mij ga voorstellen, heeft
hij het tijdschrift Road and Track
voor zich. Oude liefde, die niet roes
ten. wil?
„VERY BAD"
Inderdaad haalt hij herinneringen
op aan de 140 races, waarvan hij er
37 won. Aan zijn debuut in 1937, aan
zijn afscheid in 1956. Twintig jaren
snelheidsduivel, maar ook steeds met
de'»dood voor ogen. Oh ja, zegt prins
Bira met gesloten ogen, verscheidene
ongelukken, waarvan zes keer „very
-g. Afscheid van Bangkok: brede
rivier met „kano's" en „dekschuiten",
aan de oever tempels en houten huizen
op palen.
bad". De laatste maal in 1953 tijdens
de 24-uurrace van Le Mans in Frank
rijk. Te Auckland in Nieuw-Zeeland
won hij zijn voorlaatste wedstrijd, in
Engeland in zijn laatste race werd
hij derde.
„Je kunt niet alles winnen", zegt
prins Bira, die er met zijn 46 jaren
patent en jonger dan zijn leeftijd uit
ziet. Hij laat meer gedachten los:
„Als je ouder wordt, verander je.
Niet je reactievermogen, maar gees
telijk! Ik houd nu erg van wedstrijd
zeilen".
Toch denkt hij nog steeds aan ra
ceauto's. In gedachten ziet hij er jon
ge Thailanders in. Die hij heeft op
geleid, want zo'n team wil hij oplei
den, naar triomfen voeren.
„Zelf niet meer rijden?"
Hij lacht: „Misschien nu en dan
eens een wagen proberen...."
Dan resoluut: „Maar dat doe ik al
leen als ik weet succes te kunnen
hebben. In de eerste plaats moet ik
het geld ervoor hebben".
Dat tracht hij nu op een ander ter
rein te verdienen. „Voor mijn land,
want ik voel dat ik moet meehelpen
aan de industriële ontwikkeling er
van". Voor dat doel is hij nu ook op
weg naar Japan.
De precieze aard van zijn activi
teit kan prins Bira mij op dit moment
niet meedelen. Ik begrijp, dat het
gaat over de aankoop van bepaalde
installaties en machinerieën.
GESTRAND
tot
PRINS BIRA
van beroemd autocoureur
Industrieel zakenman
Advertentie
AllET alleen muizen, ook paarden
hebben een staartje. Bijzonder
lang zelfs in het geval van de on
sterfelijke paarden, die koning Tros
van Troje had gekregen als vergoe
ding voor de hem ontroofde jonge
zoon Ganymedes: dit paardestaartje
leidde tot de eerste verwoesting van
Troje waarvan de Grieken zelf nog
wisten.
Net als alle oorlogen wortelt ook
de strijd, die tot deze verwoesting
leidde, heel diep. Of beter, heel
hoog, met luchtwortels, want de be
ginscène speelt op de Olympos. Daar
had zich namelijk een machtscon
flict voorgedaan, helemaal in de
trant van diegene, die in de Griek
se staatjes voorkwamen.
Zeus gedroeg zich namelijk net
als de Griekse tyrannen nogal ba
zig, en bijna alle goden, onder aan
voering van zijn eigen vrouw Hera,
zijn broer Poseidon en zijn zoon
Apollo, overvielen hem en bonden
hem stevig vast. Zoals vaker, was
het gemakkelijker de oude tyran af
te zetten dan een betere, nieuwe,
aan te stellen, en er dreigde grote
ruzie onder de muiters. Maar een
onaanzienlijke, hoewel beeldschone
zeegodin, Thetis, redde Zeus, de
hemeltroon en de situatie. Ze haal
de vlug een van de rare monsters,
die ergens in de onderwereld opge
borgen waren als mislukte probeer
sels der schepping of als produc
ten van de inteelt uit de dagen dat
er nog maar enkele goden waren,
die onderling trouwden.
IJ ET monster was een nogal goe-
dig, reusachtig wezen met hon
derd armen, Briareos, of in het
Olympische dialect Aigai on ge
naamd, en tegen hem konden zelfs
de goden niet op en Zeus herkreeg
de macht. Maar hij had een lesje
gehad en begreep, dat hij nu bij de
bestraffing niet het onderste uit de
kan moest halen. Alleen de aanvoer
ders van de samenzwering kregen
hun straf e:i ook die was niet over
dreven: Apollo en Poseidon kregen
één jaar dwangarbeid, te verrich
ten in dienst van een koningshuis
waarmee Zeus op goede voet stond,
dat van Troje.
Troje was in die dagen een nog
onversterkte stad en de koning er
van was Laomedon, die tegen Gany
medes „oom" had moeten zeggen
misschien sedert zijn bevordering
tot Olympische schenker wel „heer
oom". Laomedon had wel emplooi
voor zijn beide goddelijke dienaren:
Poseidon, die behalve zeegod ook
de beheerder van de fundamenten
van de aardbodem is (en als zoda
nig ook de aardbevingsgod)moest
maar eens een mooi gefundeerde
muur om Troje heen bouwen. Apol
lo was hem als artistieke god na
tuurlijk van weinig nut, maar hij
moest dan maar op zijn grote kud
den passen en er muziek bij maken,
net als een echte herder, dat bleef
nog een beetje in zijn stiel. Hun po
sitie was te vergelijken met die van
contract-koelies uit de goeie outoe
tijd (net een dertig jaar geleden!)
van de poenale sanctie: ze waren
verplicht hun tijd uit te dienen,
maar kregen een matige beloning
voor hun arbeid.
Kruidendrankjes noch gebeden
hielpen tegen de ziekte en het mon
ster was helemaal onaantastbaar.
Dus raadpleegde Laomedon het
orakel van Zeus Ammon in de woes
tijn van Egypte en dat gelastte hem
zijn eigen dochter Hesione naakt
aan een rots te binden en haar door
het zeemonster te laten opslokken.
Dit is de titel van het nieuwe boek van
Dr.W. de Kok. Alles over zwangerschap,
geboorte, babyverzorging en kleuter
opvoeding. Dit waardevolle boek (184
pagina's in fraaie omslag) krijgt U ten
geschenke bij aanschaffing van een
BABYSET DE LUXE A
Er was niets aan te doen, Laomedon
moest wel gehoorzamen. Afgrijse
lijk schouwspel: de blanke maagd
tegen de donkere rots, vlak bij het
klotsende water, waaruit elk ogen
blik het beest kan opduiken om
„hap" te zeggen.
1LJAAR wie kwam toevallig langs
en vond het maar zonde? Hera-
kies, de grote held! Denken en doen
is bij hem zozeer één, dat men er
wel eens aan twijfelt of hij kon na
denken. Hij trok de boeien los en
wandelde met de wat rillerige He
sione naar de stad. Laomedon was
niet eens blij, want hij wilde van
het monster afkomen, maar Hera-
kles nam op zich het beest te doden,
als Laomedon voor een tegenpres
tatie wilde zorgen.
En nu een grote teleurstelling voor
wie een romance meent te zien aan
komen: hij vroeg niet dochter He
sione als loon, maar de twee on
sterfelijke paarden, die Laomedon
van zijn grootvader Tros had ge-
erfd. Volgende week zullen we zien,
hoe deze twee paarden Troje tot
nachtmerries werden.
Hij vertelt: „Ik ben ervoor geweest
in de Verenigde Staten, Duitsland,
Engeland, Zuid-Amerika en ook in
Nederland. Uw land was veel goedko
per dan de Verenigde Staten en ook
nog goedkoper dan Duitsland. Ik
kwam in nauwer contact met de be
trokken Nederlandse fabrikant, om
dat de kwaliteit van het produkt goed
was en de levertijd mij aanstond.
Prins Bira nadert het eind van zijn
verhaal: „De zaak strandde echter
op de betalingsvoorwaarden. In Ne
derland bleek geen overeenkomst op
lange termijn mogelijk. Ik geloof, dat
het soms niet ver genoeg vooruitziet.
Voor hetzelfde project ga ik nu naar
Japan. Ik heb er aantrekkelijke aan
biedingen gekregen".
Nog vóór ik er vaste grond onder
voeten heb, word ik wel ineens ge
plaatst tegenover het probleem-Ja
pan, waarvan de betekenis hoe lan
ger hoe groter wordt, ook in Neder
land.
Advertentie
Van onze weerkundige
medewerker
E eerste zomermaand heeft
zich van meer dan één
goede kant laten zien. De
gemiddelde temperatuur,
berekend uit om het uur afgele
zen standen van de thermometer,
was in De Bilt 16,2 graden tegen
15,2 graden Celsius normaal. Het
was de warmste juni sedert 1957.
Van de dertig dagen waren er zes
tien aan de warme kant; daarvan
brachten er negen in De Bilt zo
merweer, tegen vijf normaal.
Na 1950, toen juni in De Bilt elf
zomerse dagen opleverde, hadden wij
niet meer zoveel warm weer in deze
maand gehad. Jammer dat aan het slot
de koude de overhand kreeg: 29 juni
moet zelfs tot de koudste dagen wor
den gerekend, die in deze tijd van het
jaar tot dusver in deze eeuw ooit zijn
voorgekomen.
BOVEN NORMAAL
OOK van de zon zijn goede dingen
te vertellen. Met 244 uren zon, zo
als in De Bilt is gemeten, zijn wij
dan wel niet zo hoog gekomen als het
vorige jaar, toen juni 301 uren zon
bracht, maar gezien ons normale rant
soen zon, dat 218 uren bedraagt, kan
worden gezegd dat wij daar in de
afgelopen maand een flink eind boven
uit gekomen zijn.
De regen is zeer ongelijk over het
land verdeeld, zoals dat vaker gebeurt
bij onweersbuien, die er ook nu weer
overvloedig zijn geweest. Belangrijk te
droog zijn over het algemeen de drie
zuidelijke provincies en Zuid-Holland ge
weest.
Daarentegen is in de Achterhoek,
Overijssel, Drente en Groningen wat te
veel gevallen. Maar van plaats tot
plaats komen hier ook wel weer ver
schillen in voor.
T"tE GROND is nog heel erg droog, zo-
■*-' dat een scheutje meer hemelwater
dan normaal bepaald geen kwaad kan.
Op dertien dagen werd in het land on
weer gehoord tegen op vijftien dagen
normaal.
Vooral op Tweede Pinksterdag heeft
het nogal geonweerd, ofschoon overigens
de lof aan het Pinksterweer niet mag
worden onthouden. Alles bijeen geno
men kan worden gezegd, dat juni zeer
behoorlijk weer heeft opgeleverd.
Advertentie
Sukristo^;
i„ plaats van suiker
(geen nasmaak)
volgens de nieut
ontdekte formule.
Dous/m van 150 tabl. 4 f. t.15
500 tab!. 4. f. 2.95.1000 labl, 4 f. 6.50
bij apotheker! en drogisten
N.V. H. TEN HERKtL, HILVERSUM
Maandag gaat de schilder J. C. A.
Goedhart in Vlissingen scheep op H.M.
Utrecht naar Engeland, samen met zijn
schilderij. Doel: Koningin Elisabeth,
Buckingham Palace. Het schilderij: een
afbeelding va nhet Koninklijk jacht Bri
tannia, links op het doek gevolgd door
H.M. De Zeven Provinciën en als schim
men in het zog Nederlandse en Engel
se jagers.
Het schilderij was een opdraclit en
wordt een geschenk van de Nederlandse
Vereniging van Zeeschilders. In deze
kring neemt de heer Goedhart een hech
te plaats in met talloze doeken van
schepen in volle zee, de officiële por
tretten die de Holland Amerika Lijn
liet maken van de Statendam, de Nieuw-
Amsterdam en de Rotterdam en die de
Marine opdroeg van oorlogsbodems.
Een maand lang was de schilder gast
van de Nederlandse Marine teneinde de
Britannia te leren kennen in zijn ele
ment. De dertig olieverfschetsen die hij
maakte, vooral van het dynamische zee
water, zijn stuk voor stuk de moeite
waard en de Marine strekte er al ver
langend de vingers naar Uit.
De schilder voelt de zee aan. Het is
zijn hobby. Bovendien heeft hij lang in
Den Helder gewoond, en had hij een va
der die zee-officier was, evenals zijn
grootvader die er bovendien nog bij
schilderde.
Het ruime ?iuis in Rijswijk aan de
Geestbrugweg hangt echter ook vol por
tretten. Maar het schilderen van de zee
in al zijn onberekenbare gedragingen,
prefereert de schilder toch. Hij is in
alle bescheidenheid) geweldig benieuwd
hoe het doek dat door de Nederlandse
Gezant zal worden overhandigd, in Buc
kingham Palace zal worden ontvangen.
ALMELO. In de tent van het .spe
ciaal naar Almelo bestelde ijsballet van
Maxi en Ernst Baier heeft de n.v Ten
Cate, deel uitmakende van het textiel-
concern Nijverdal-Ten Cate, gisteren
feestelijk het feit herdacht dat honderd
jaar geleden de eerste mechanische we
verij van de maatschappij in gebruik
werd gesteld.
Twee directeuren ontvingen Nederland
se en Belgische koninklijke onderschei
dingen. Alle werknemers hebben een
week extra loon gekregen met extra be
dragen naar gelang vantiun dienstjaren.
Een ton werd aan de gemeente Almelo
geschonken als bijdrage in de bouw van
een nieuwe openbare leeszaal.
„Eigenlijk Is het een auto en geen
vliegtuig, al moet het volgens onze ad
vocaten zo ingeschreven worden", zei
de jonge ingenieur Desmond Norman
(links).
Hjj klom in de cabine van het nieuw
ste Engelse zweeftuig, gaf met een sim
pele handbeweging gas en greep het
stuurwiel. Daar ging de zwevende schijf
die hu samen met John Britten (rechts)
had gebouwd.
Waarom dit nieuwste snufje onder de
zweeftuigen eigenlijk een auto is voor
de houwers? Wel, bij voorbeeld omdat
de voornaamste krachtbron de motor
van een sportwagen is. Ook omdat de
versnellingsbak er een van een auto is,
namelijk van een M.G.
Goed, dat van die auto was een grap
je. Ernst maken Norman en Britten met
hun plannen om hun nieuweling te ver
kopen aan grote firma's. De vooruit
zichten schijnen goed te zijn. Zij zeggen
„L- srote bananenimporteurs er
vijftien willen bestellen. Die importeurs
willen de zweeftuigen gebruiken voor
snel vervoer van bananen van de plan-
t&ffes in West-Afrika naar de bananeii-
schepen.
Norman en Britten zoeken het dus nog
met direct hogerop met grote plannen
voor transatlantisch vervoer of zo. Zij
willen met hun zweeftuigen eerst flink
geld verdienen.
Goedkoop zal hun zweeftuig overigens
niet zijn. De eerste, waarmee zij hier
afgebeeld zijn, heeft de twee mannen
of hun geldschieters ruim 10.500
pond (105.000 gulden) gekost.
(Eigen telefoto)
IK kan het toch weer niet laten:
zodra de tomaat voor ons allen
wat toeschietelijker is geworden
ik denk nu aan de prijs
moet ik elk jaar opnieuw een
ode aan dit roodwangige bolletje
brengen. Ware ik een dichteres,
zeer zeker zou ik aan haar, die toch
zeker wel het meest beminde „in
grediënt" in elke keuken is, een
luisterrijk gedicht opdragen
helaas, het nuchtere proza is mijn
enige toevlucht. En daar moet deze
pomme d'amour het dan maar mee
doen.
De recepten die ik aan mijn be
minde tomaatje opdraag zullen ech
ter niet nuchter zijn. O neen, verre
van dat: kijkt u zelf maar welke
verrukkelijke combinaties ermede
te maken zijn.
TOMATEN-CHAMPIGNONS MET
TOAST: als warm voorgerecht rekent
u per persoon de twee helften van
één mooie stevige tomaat met onge
veer 1 dikke plak mager vers spek,
6 g margarine en 45 mooie uit de
kluiten gewassen champignons. Ver
der hebben we nodig wat vers gesne
den peterselie, selderijgroen of bies
look, 1 sjalotte uitje en1 stuk toast
per persoon. Neen, niet zo'n klein zie
lig toastje uit een pakje: u maakt
van een sneetje witbrood, ja, met
korst eraan, zelf de toast. Als u
geen broodrooster heeft, doe het dan
op de Franse wijze: prik het brood
aan een keukenvork en wentel het
domweg door de hoogstaande gas
vlamHeerlijk ruikt dit soort toast:
zigeunerachtig naar houtskoolvuur!
In drie minuten
Ziezo, we hebben de oven al vol
aangezet en leggen de tomatenhelften
waar we alleen het vochtige moes
hebben uitgeschept (het meer vlezige
vruchtvlees laten we rustig zitten) op
een met olie ingesmeerd bakblik.
De vulling was inmiddels ook al ge
maakt en wel zó: het spek hebben
we in kleine stukjes gesneden, de
champignons gewassen en in plakken
gesneden, het uitje gesnipperd en we
kunnen beginnen.
In de heet geworden margarine la
ten we in een koekepan het spek
knappend bruin bakken. Als deze mas
sa heet en goudachtig van kleur is
doen we er het uitje maar ook de
plakken champignon bij. Op een hoge
vlam schudden we de pan heen en
weer en zijn de plakken champignon
zeker in minder dan 3 minuten goud
bruin klaar gesauteerd.
Feestmaal
De tomaten zijn heet geworden in
de oven. Let wel, ze moeten niet zacht
bakken want dan vallen ze in- en uit
elkaar, neen, ze moeten alleen echt
door en door warm worden, meer niet.
We scheppen ze van het blik af, leg
gen ze op een voorverwarmde schaal
neer en verdelen ijlings de champig-
non-ui-spek-vulling over de tomaten-
helften. Hierop komt nog de gehakte
peterselie enwe brengen ze op ta
fel. De toast komt er apart bij en ook
wat roomboter met.een glas rode
port of rode wijn.
Meer met kaas
KAASTOMAAT: zet de oven aan en
smeer het bakblik in met boter. Snijd
de tomaten het moeten grote zijn
in de helft en hol ze ook nu weer
slechts een klein beetje uit. Maak een
smeuïg mengsel van een rauw ei met
wat geraspte belegen kaas met Fran
se mosterd, koffiemelk en peper. De
ze massa moet de consistentie hebben
van een dikke pap. Vul hiermede
beter gezegd bedek hiermede elke
tomatenhelft en laat heel even, hoog
staande, in de oven dit kaasmengsel
smelten en goudgeel bakken. Dit hap
je is heerlijk bij de lunch. Maar ook
als hapje vooraf bij een feesteten zult
u er succes mee oogsten. U kunt het
natuurlijk ook gebruiken bij een scho
tel gekookte spaghetti waardoorheen
u vleesresten mengt of stukjes ham.
De tomaten legt u om de spaghetti
heenGeef er apart nog wat to
matensaus bij.
Vleesloos
VEGETARISCHE TOMAAT: fruit
in hete olie gaar: een mengsel van
fijngesneden paprika, prei en wortel
tjes met komkommer, uitjes en fijne
snippers rauwe aardappel. Strooi er
als alles zacht is gefruit naar smaak
zout, peper, een mespuntje kerriepoe
der en wat geraspte kaas bij. Vul
Van onze correspondent
GORINCHEM. Nu al twee weken
staat buiten de Waterpoort te Gorin-
chem de eircusgroep Nock, die tot voor
kort was verbonden aan het circus
Europa. Het geld is op: voor mensen
en voor de dieren (leeuwen, apen en
paarden) is geen voedsel meer.
De Vereniging van circusvrienden had
zich het lot van de dieren aangetrok
ken, maar de vereniging heeft laten we
ten dat zij met het verstrekken van
voedsel niet tot in het oneindige kan
doorgaan.
Particulieren zorgden voor het voed
sel voor de artiesten en hun kinderen.
De groep zit echter niet stil. Er wor
den pogingen in het werk gesteld om in
België een eigen circus op te rk'.iten.
hiermede de rauwe uitgeholde tomaat
en laat ze heel even in de hete oven
door en door warm worden. Geef hier
bij eens spiegeleieren, een omelet
met peterselie of een roerei. U heeft
aardappelen in de uitgeholde tomaten
verwerkt en er is voor dit eenvoudige
en heerlijke maal verder niets nodig.
Wilt u een koude tomaat vullen doe
het dan eens zó:
TOMAATFANTASIE: maak een
mengsel van in plakken gesneden
knakworstjes met gesnipperde zoet
zure augurken, uitjes en koude droog-
gekookte rijst waardoorheen groente-
resten zijn gewerkt. U mengt door de
rijst het uitgeholde tomatenmoes en
door deze massa komt zoveel mayo
naise met wat mosterd als nodig is
om een zeer smeuïg geheel te krij
gen. Vul er de uitgeholde tomatenhelf
ten mee en zet ze op blaadjes groe
ne sla. Ter garnering legt u hardge
kookte eieren in de helft gesneden
er omheen. Met een glas bier,
brood en boter heeft u een heerlijke
hap op een warme avond... Ik wens
u smakelijk eten en tot de .volgende
keer.
Micky Woodhouse
Advertentie
^Miljoenen moderne vrouwen
voelen zich met o.b. tampons
veilig altijd en overal!
pons J
Want de o.b.-methode is beter
om de volgende redenen:
o.b. geeft Onmerkbare Bescherming:
o.b. tampons, inwendig gedragen, voelt
men niet, merkt men niet, ziet men niet.
Gemakkelijke toepassing:
Bij o.b. tampons heeft men geen schuif-
koker nodig. Men kan ze meenemen in
het kleinste tasje en na gebruik onge
merkt wegdoen.
Volkomen bewegingsvrijheid:
Niet langer gehinderd door gordel,
zwachtel of spelden, kunt u gewoon
alles blijven doen: sport, fietsen, dan
sen, uitgaan, baden enz.
Onopvallend:
o.b. tamponskunnen zlchnietaftekenen
onder dunne, nauwsluitende kleding of
badpak.
Absoluut safe:
Men voelt zich overat en onder alle om
standigheden veilig beschermd.
Medisch verantwoord:
Wetenschappelijk onderzoek in Ame
rika en vele Europese landen heeft aan
getoond, dat de o.b. methode aan alle
eisen van de moderne hygiëne voldoet.
Het 2a. M*mk jgftgjBtaS
alles omtrent de o.b.-meWOs dj
j nen ve.r.tell0ï^nL?usUeerdebrochure
meer uitvoerige, g ^-tampons.
CSr-S-ineend-re.,
blanco envelop.
tampons
de moderne hygiëne
Per pakje van tO tampons
voldoende voor maandelijks gebruik.
Normaal f 1.., Speciaal f 1.25
I ""Hierlangs uitknippen
Aan Drogarijan Mij., Mijdracht
Gelieve mij te zenden, gratis en franco 1
uw brochure met proefpakje o.b.tampons'
Naam
Adres -
Woonplaats
5 (Blokletters s.v.p.)
HAVANA (Reuter, AP) Premie
Fidel Castro heeft gisteren de twee
andere buitenlandse olieraffinaderijen op
Cuba overgenomen en zich daarmee het
ernstige vraagstuk op de schouders ge
laden hoe het land voldoende te voor
zien met olie van de verafgelegen
Russische velden. Eerder deze week had
hij zich reeds de raffinaderij van de
Texaco toegeeigend. Nu zijn die van de
Shell en de Esso gevolgd.
Het gebeurde na de zoveelste weige
ring van de drie maatschappijen om
Russische olie te raffineren op de meer-
regering6 We 6iS van de Cubaans®
aIle no™ale oliezendingen uit
naar a afgesneden met
van een kleine hoeveelheid
wni,7 ,en is het vooruitzicht
nsnr L ti ^nd zal gaan snakken
naar olie, tenzij Castro middelen kan
olL fL0n? ,e 1"1P°rt van ruwe Russische
olie tenminste te verviervoudigen Des-
bvetWJJfelei1 evenwel of Rusland
kunnen v?ndSeCnePen V°°r het Vervoer zal
«1P®. °liernaatschappijen hadden de be-
Hissing van Castro voorzien. Hij vond
dan ook bij de overneming een voorraad
mnde ^?n£s' toereikend voor drie dagen.
De Cubaanse arbeiders verklaarden
Het Neri yerkAte zullen voortzetten,
persmeet A,"erikaanse en Britse
tl reeds voorbereidingen
j verlaten. De meesten zullen hun
huisraad met meenemen, omdat de Cu-
h„anae j?f'onalo bank een speciaal ver
bod m dit verband heeft uitgevaardigd
<5iS?7 waaJde van de installaties van dé
Sbf-nde Esso op Cuba bedraagt mee?
aan 100 miljoen. Daarbij komt nog
dat de regering-Castro aan de drie se'.
noemde concerns een schuld heeft vL
25!f€Jeer miljoen voor reeds inge
voerde en geraffineerde olie. S