onk monk monk monk munks Pagina Q Een dagje in Ame rika. Door Pe ter Bulthuis monk monk monk monk mon Pagina Q - Een dagje in 'l Am- stel hotel door Receptioniste in een groot hotel moet met beroemde mensen praten Poëtisch jong Vlissingen baart waterige draakjes MONK! EVHonk op 7 u. Monk onder 6 u Cora's eersie gast was Elisabeth Schwarzkopf MONK! Woensdag 29 juni 1960 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. .6 Hans Verhagen en Egbert Munks Sinaasappelsap Wie van u leest Pagina Q Zó beantwoordde Peter Bulthuis deze vraag. H Krant Voor Monk zie Pagina Q Missen Biertje: 1,50 „Nadat ik volgend jaar mijn eindexamen van de HBS A Heb U gedaan hoop ik op de Hotel vakschool in Den Haag te worden aan- U genomen. Als ik deze school heb doorlopen, wil ik proberen M me op te werken tot receptioniste in een groot hotel. Omdat het nog zo vreselijk lang duurt voordat deze plannen jj werkelijkheid kunnen worden, zou ik het fantastisch vinden als jj u me mijn ideaal een dag „te leen" zou kunnen geven. Hoog- Ht achtend, Cora van Roode, Binnenweg 185, Heemstede." Loopbaan te ieen: Het amstel hotel Schotland SLIPPERTJES MACHTELOOS Krullenjongen Gouden namen ER komt zelfs in Amerika een ogenblik, waarop je je over niets meer verbaast. Er zijn dan grote din gen en kleine dingetjes gebeurd, mooi en lelijk. Maar alles bij elkaar te mooi om er ook maar over te piekeren balans op te maken. 4 augustus hoop ik weer in Holland te zijn. Als American Field Service exchange-student heb ik een jaar in Amerika doorgebracht. Ik was er de gast van dr. en mevrouw Char les Owen, hun dochters Jane en Nancy en bun zoon Charles Owen III. Het is dan een prachtig jaar geweest. De community de bewo ners van Asheboro die met el kaar door dik en dun gaan heeft me aanvaard. De com munity is waar het om draait. Als de school een voetbalstadi on nodig heeft zorgt de com munity daarvoor. Men wil im mers de wedstrijden goed zien! 'Duizend toeschouwers zijn bij elke partij minstens aanwezig om naar de schoolatleten te kij ken. Wanneer er een nieuw vak op de school geïntroduceerd moet worden, Russisch bijvoor beeld, zorgt de community er ook voor. ET zou over een schooldag gaan. Opstaan is net als thuis. Er is nog slaap over. Bij het ontbijt wordt het al anders. Twee ge roosterde sneetjes brood, twee ge bakken eieren zonder prik in de dooier, een glas melk en een glaasje sinaasappelsap. Naast het bord leg ik de pagina met de vervolgverhaaltjes neer. Een hele bladzijde Kappies. Het nieuws lees ik meestal pas later als de kranten uit Holland komen. Het hindert volstrekt niet want mijn vrienden praten er toch niet over. Om acht uur komt Harold met de ..Black Bom" om ons naar school te rijden. De Black Bom is Harold's auto, een Ford 19o0. Harola is een junior (zeg maar vierde kiasser HBS) op de High School; zestien jaar oud. De auto is van hem. Dat is niets bijzon ders hier. Naast vier Amérika- nen staat gemiddeld één auto. Van elke vijf families heeft er één twee of meer auto's. Pa voor 't kantoor, moeder om te winkelen en zoon om mee naar school te gaan. Er is geen fietsenparkeer- probleem, wel iets dergelijks voor auto's. Het plein voor de school verandert overdag in een wagen park. OP tekenles kregen we de op dracht een huis te ontwerpen. Dat kan niet. In Nederland zijn namen als Cezanne, Van Gogh, Le Corbusier en Wright dikwijls al leen maar namen. Soms zijn het hier zelfs dat niet. Om belangstel ling te kweken, daarom die zwa re opdracht. Er moet een ency clopedie aan te pas komen en tijdschriften. Voor straf moesten we een keer opzoeken wat im pressionisme betekent en wie Dau- mier is. Journalistiek op school bestaat in Nederland niet. Er wordt ge leerd hoe een artikel geschreven wordt. Hoe wanneer het nieuws is en hoe he. voor de bonte pagi na moet. De schoolkrant die de klas uitgeeft ziet er uit als een echte krant en vertelt de com munity wat er op school gebeurt en wat er moet gebeuren. Front pagina: nieuws. Voornaamste ar tikel: rechterbovenhoek. Het be langrijkste in twee zinnen in de eerste alinea. Tweede pagina: de commentaren. Derde pagina: sport. En dan die bonte pagina. DE krant bindt de leerlingen. Daarnaast bestaat er een schoolboek jaar met ieder's foto en MAAR nu naar school. 8.25: De dag begint met een dienst. De luidspreker in de klas klikt aan en er wordt om aan dacht gevraagd. Een leerling leest een simpel verhaal voor met een moraal. Daarna wordt gebeden. Eens in het jaar een toneelstuk. Voordat de schooltoneelclub dit stuk gaat presenteren verzame len alle spelers verkleed en opgeschminkt, helemaal klaar om voor het voetlicht te komen zich achter het gordijn. Een van hen gaat voor in gebed. Dit gebeurt spontaan, niemand vraagt er om. School. Op school kiest ieder aan het begin van het jaar de vakken uit, waar hij les in wil hebben. Vipr of vijf vakken en een of twee stu die-uren. Ik koos tekenen, journa listiek, Engels, Moderne proble men der democratie en Ameri kaanse geschiedenis. Het laatste uur heb ik een studieperiode. Het lukt me vaak mijn huiswerk op school af te krijgen. Dat ligt aan de vakken; er zijn jongens cn meisjes die een zwaar programma hebben en iedere avond een paar uur werken. Wan neer ik geen huiswerk heb het valt nogal ongeregeld uit de lucht ga ik dat laatste uur naar de schc olbibliotheek. draagt elke senior (vijfde kiasser HBS) een. schoolring met een steen. Shakespeare's Julius Caesar wordt in de Engelse les al door de Sophomores (derde klassers HBS) gelezen. En grondig: er wordt een heel kwartaal aan be steed. Ook al weer om belangstel ling op te wekken worden dunne boekjes over schrijvers gelezen in de hoogste klassen. Verhaaltjes schrijven staat ook op het pro gramma. Moderne problemen der demo cratie is een discussie over de tijd. Aan het eind van iedere maand is er een repetitie over al les wat die maand vette koppen heeft gehad. Van de topconferentie tot de echtscheidingen in Hollywood toe. „On the beach" werd ook bespro ken. Het verschil In de zaak be kijken: het eind van de film, dat tussen drama en melodrama In- zweeft (Brother, there's still time) wordt hier zonder voorbehoud ge waardeerd, Amerikaanse geschiedenis is va derlandse geschiedenis voor mijn vrienden en voor mij iets nieuws om me over te verwonderen (daar is geschiedenis toch zeker voor) Het gaat nog steeds over de schooldag. j(- Achter de balie van kei Amstel hotel kreeg aspirant-receptioniste Cora van Roode rechtsals eerste gast een beroemdheid: de zangeres Elizabeth Schivarzkopf DE lunch wordt in de school door het tien man sterke keu- kenpersoneel gekookt. Het kost ongeveer vijftig cent. Er is een groot cafétaria. Daarna wandel ik de lounge in. Ik maak een praat je met Miss Blue Comet (die ook hoofd van de chearleaders is), de voetbalkoningin. Dit jaar maakten 25 meisjes er aanspraak op de mooiste te zijn. Ze werden in avondkleding op versierde auto's door de stad rondgereden. Schoon heidswedstrijden zijn een groot bedrijf hier. Het varieert van Miss America tot Miss Dill Pickle Packers (een augurkenfabriek die ieder jaar één tot mooiste uitroept) en Miss Hurrican Honey (orkaanliefste) die iiornia woont. Om een kans te maken moeten de meisjes naast mooi-zijn ook nog talent hebben, ergens voor. Ze moeten een lied zingen of ac teren of schilderen op het toneel. Alles mag. HET is 3.12: de school gaat uit. Moeder haalt ons op of Ha rold brengt ons thuis. In dat laat ste geval brengt hij ons eerst naar de drive-in. De drive-in is een restaurant, waar je tweemaal met je hand op de claxon slaat. Dan komt iemand de bestelling opnemen. Je kunt in de auto blijven zitten. Bier kun je er alleen maar krijgen als je met een kaart kan aantonen dat je achttien bent of ouder. Het kost bovendien 1,50. Het wordt dus coca-cola. Gegeten wordt er een hotdog, een hamburger of een cheeseburger. Hot dog is een broodje worst met vleessaus en ui. Een hamburger is een gebak ken biefstuk tartaar in een ge roosterd kadetje met een tomaat en een tandenstokertje houdt het bij elkaar. Bij een cheeseburger zit er ook nog gebakken kaas in. Thuis zet ik mijn Prisma-woor denboekjes in de kast. Ik pak een jas en wandel naar de stad. De weg gaat over drie heuvels. Het lijkt op Noord-Limburg en heeft de rust van Domburg. In een restaurant speel ik een potje schaak met een vriend. Half drogisterij en half coffee-shop is dat restaurant. Naar een echt restaurant ga je alleen om te eten. Er is geen traditie van fijn achter een biertje op een terras te zitten nietsen. Amerika is ter rasloos als Londen. Een vriend van me bedient ons. Hij gaat 's morgens naa: school en werkt 's middags en 's avonds. Hij heeft al één been uit school. Een andere schoolvriend is ge trouwd. Die heeft nog één been in school. De avond. ligt groot en oud aan de veelbezongen ri vier. Als men er arri veert (voor de deur wemelt het van sleeën) nijgen rood- gejaste mannen om je koffer over de statige trap naar de nog plechtiger hal te torsen. Bq de draaideur zqn jon gens met beige jasjes be hulpzaam. Het is hoog hier, de hemel van de hal is koe pelvormig; fluwelen trappen leiden ginds tot de „160 ka mers", die het Amstel hotel mede tot een begrip hebben gemaakt in ons land cn vooral ook daarbuiten. Het is voornamelijk een zaken- hotel; de dikke vloerkleden dempen het geluid van stemmen, die Engels, Duits, Frans spreken. Links van de ingang staat een heer, hjj heeft een keurig zwart pak aan, boven zijn hoofd hangt een blauw bord: RE CEPTION. Dat nu is de heer G. M. Daenen (34), chef de réception. lijkt me zo leuk om de men sen wegwijs te maken in het hotel en in de omgeving en De schim van Joke van Groenendaal, het als zoveel anderen door een pseudo- (en psycho-) fotograaf vermoorde meisje waart nog rond. Toen wij aspirant-receptioniste Cpra van Roode ophaal den voor deze reportage stapten haar ouders in de eigen auto en volgden ons. Veertien jaar geleden betrad ook hij voor het eerst die plech tige trap. Maar hij had toen al een gedegen opleiding ach ter de rug. Cora van Roode, pas 17, donkerharig, goedlachs, leuk gezichtje, zit nog op de h.b.s. en voor haar is een werkkring in de altijd wat of ficiële sfeer van een hotel nog een verre en vage toekomst. Eén dag sprak en werkte zij met de heer Daenen, die haar bereidwillig antwoordde en wees. Zij en wij weten het nu: achter die altijd zo korrekt ge klede figuren achter de balie, het eerste toevluchtsoord voor de toerist, zit méér dan alleen dat goede pak, voorkomende gebaren, dienstwilligheid. „Dat dacht ik al" zei Cora, en met kleine prairievuur tjes in haar ogen: „Maar het TK lees een boek of kijk naar de J t.v. *k kan naar de film gaan of naar het drive-in theater. Het drive-in theater is een gr 'e par keerplaats. Als het donker is wor den er films gedraaid. Men neemt zijn beste vriendinnetje mee om te gaan kijken. Het beeld is niet zo scherp en het gelnid komt w?' jes nit een paaltje naast de auto. Maar dat hindert helemaal niet. Het gaat er eigenlijk meer om naar elkaar te kijken en te luisteren. Er kan ook een vergadering zijn van een van de vele verenigingen of een feest. Dan is het altijd moeilijk een meisje te vinden. Een „date" heet het. Het meisje vinden heet „dating system". Je moet een paar dagen van te voren van je laten horen en niet met meisjes aanpappen die al een vriend hebben (zelfs niet wan neer die er toevallig niet is bijv. studeert aan een college). Het feest zelf wordt meestal gechape- onneerd. De auto van vriend Tom (achter het stuur). Vriend Don zit rechts. Ford 1931. 8 kilometer met 1 liter benzine. Veertig paarde- krachten. Maarbeiden hebben de beschikking over een grotere wagen. rpOEN iemand me laatst iets i vroeg keek ik niet op van het boek Ik was er niet, ik zat er gens in Schotland. ..You sure ain't sociable", was het vonnis. Sorry, ik weet het. Ik was fout. Ik sta ergens tussen in en doe naar beide kanten mijn best. De „Dichters van Morgen" die ene Ad den Besten enige tijd terug meende te moeten lance ren werpen nog steeds hun laf hartige vruchten af. Ja, steeds meer! Want van alle kanten hoor je van periodiekjes en ge- schriftjes waarin vele jongens en meisjes die genoeg hebben van pingpong, hun werkjes laten afdrukken onder het motto: ge dichten. In werkelijkheid zetten die kinderen, meestal ontroerd of soms alleen maar overmoe dig, een groot aantal van alle kracht ontnomen woorden ach ter en vooral onder elkaar op een wijze, die volgens hun idee (hun enige idee) wel iets met „experimentele poëzie" te ma ken zal hebben. Hun zoete of would-be-bittere ontboezemin gen hebben uiteraard niets met de poëzie van de vijftigers en de nieuwe avant-gardisten te ma ken, is gewoon een reactie van de simpele dromerige geest die vagelijk iets vermoedt van „al les mag" en zijn ondeugende gedachtetjes zo vrij van vorm en taal in het schrift pent. Waarschijnlijk hebben die kinde ren nog nooit goed werk van werkelijke (moderne) dichters gelezen, noch beide contemporai ne literaire tijdschriften. Mis- schien ook wel, maar dan heel vagelijk en zonder veel interesse: nee, zélf doen. t Deze regelen schrijf ik neer na het lezen van de dichtbundel die de leerlingen van de Vlissingse r.h.b.s. hebben uitgegeven (ook van jongeren van buiten de school werd werk opgenomen). Ik signaleer de uitgave niet om dat ze belangrijk is. maar om anderen van dergelijke onderne mingen te weerhouden. Over de zeer domme inleiding iet volgende: de auteur spreekt van „een gedichtenbundel", ter- vijl hij het een eindje verder over .een stapel geestelijke slipper tjes" heeft. Dat is zeer ergerlijk voor mensen voor wie de poëzie meer is dan voor deze scholieren hun einddiploma. En wat is méér voor deze kinderen dan een eind diploma Hier en daar zijn enige mede werkers tot leesbare regels geko men, bijv.: „het tragische gebed van de voetzool Is gefluister geworden de litanie is uit". Dergelijke regels die natuurlijk nog niets zeggen, zijn nog rede lijk vergeleken bij veel van de rommel die tegenwoordig bij gro te uitgeverijen in druk verschijnt. De invloed van de moderne poëzie ligt voor het opscheppen. Maar het is nog niet eens epigo- nistisch te noemen, .zo slecht, slap en kinderlijk is dit werk. Het minst kwalijke versje, geen ge dicht, laten wij hier horen: als Wij kinderen van de zon de bolle bessen gaan plukken gaan ze verrotten de gieren ze rukken en slikken de takken se breken de boom wordt één stam en wij? zonder handen. XVI Maar dat ls dan ook het toppunt van kreatief kunnen in deze Vlis singse „machteloze" scholieren- scherts. Hans Verhagen HDOEN de heer Daenen zeven jaar in het Amstel hotel werkte, na zeven jaar „van dienst zijn" en „heel har£ werken" dus, werd hij eerste receptionist. Hij wordt nu geassisteerd door vier man sterk, en alle vijf hebben ze de handen vol. „Wat doet u nu allemaal pre cies meneer?" informeert Cora. „O, zoveel, het is eigenlijk niet precies samen te vatten", de heer Daenen probéért het: ..Gas ten ontvangen, de meest mógelij ke service bieden. Je moet het ze in de eerste plaats natuurlijk zo aangenaam mogelijk maken. En dan komen er in de recep tie een heleboel administratieve draden samen, van alle afdelin gen. Veel boekhouden komt er bij kijken". „Dus ook?" „Jaja, je komt niet de hele dag in aanraking met de gasten". „Geeft men de voorkeur aan vrouwen boven mannen bij de:e baan?" „Tja, wat moet ik daar nu op antwoorden, eh, nu, hier nemen wij uit principe nooit dames aan. In hotels aan de kust en ook in sommige andere hotels gebeurt dat wél, maar over het algemeen is het in de Grande Hótelerie nog geen gewoonte om dames als re ceptionisten te nemen. Ook in het buitenland niet". „Is er dan iets op tegen?" vraagt Cora, beetje fel. TVfEE, nou ja, het is hier een ■i' principe, zei ik al. Misschien ook omdat het voor meisjes mis schien een erg zwaar beroep is, je bent lang in touw. Iedereen, dis eraan wil beginnen moet zeker weten dat hij voor 110 pet. met de gasten en het hotel is begaan, anders verzandt hij al gauw in de enorm veel kleinigheden die erbij te pas komen". „Welke school is volgens u de beste?" „In Nederland is alleen die in Den Haag ook toegankelijk voor meisjes. En dan natuurlijk die in Lausanne, dat is een erg beroem de school „En dan?" „In je schooltijd maak je sta geperioden door; dan ga je dus in hotels werken; je moet van al les doen daar, hoewel de school je natuurlijk al in een bepaalde hoek duwt. In het hotel waar je tenslotte komt begin je als krul lenjongen in de receptie. Je kan het beste eerst allerlei andere af delingen ervaren, als receptioniste heb je overal enorm veel mee te maken".- Men is niet zomaar receptionis te, dat ziet Cora wel in. „Het klinkt allemaal nogal zwaar, maar laat, ik je dit vertellen dat het altijd erg interessant is", zegt de receptionist. De heer Daenen, een Limbur ger die zijn beroep een afwisse lend beroep en een dankbaar be roep noemt, moet weer achter de balie. Cora gaat mee. -)é Eerste receptionist G. M. Daenen van het Amstel hotel wijst in het boek met de grote namen. Cora kijkt. Prinses MargaretMaurice ChevalierGina Lollobrigida. Haar eerste gast was de we reldberoemde sopraan Elisabeth Schwarzkopf, die woensdag so leerde in een concert van het Hol land Festival. De ontmoeting tus sen de onbekende aspirant-recep tioniste en de allang gearriveer de, beroemde zangeres verliep ge moedelijk, zoals het heet, en Eli sabeth Schwarzkopf stelde in het Engels vragen aan Cora. TTET is druk in het Amstel Ho- -1 A tel. Gasten gaan af en aan. Jong en gebruind, ouder en grijs harig. De heer Daenen manipu leert met vele talen, knikt en glimlacht. De internationale sfeer, die meisjes zo aantrekt. Voor de gasten is hij de personificatie van het hotel (in een kamertje achter hem staan rekenmachines, kaart systemen en dergelijke, weinig glamoureuze instrumenten). Voor de gasten... Xn het gastenboek Iaat hij gou den namen zien: Guilietta Massi- na, prinses Margaret, Gina Lollo brigida, Danny Kaye, Lizzy An- singh', Juliette Gréco die haar handtekening tot een karakteris tiek tekeningetje heeft verwerkt. Maurice Chevalier, Yehudi Menu- hin. Cora van Roode lacht. Een receptioniste in een groot hotel moet met beroemde mensen pra ten. Dan: Draaideur. Trap. Heem stede. H.B.S. Hotelvakschool. Trap. Draaideur. ,,Het is te hopen dat je voor die tijd niet getrouwd bent" zegt de heer Daenen, „maar kom nog eens langs als je zélf eerste receptioniste bent". Pianist Theolonius Monk: een zéér groot man, „hogepri'ester van de bebop, inspiratiebron voor <Je angry young jazzmen, meester van merkwaardige moderne muziek.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 6