OFFICIER: „Fokker S 11 met
zee laten
opzet
storten
KENT
KENT
KENT
Defensie-inspan
1961-1963
mng
Engeland en E.E.G.
willen Chili helpen
op langer termijn
„Marcel S. na
ongeluk niet
te vinden"
lil
LOEMOEMBA
NU WEER
FORMATEUR
Chefariiie 4
Algerijnen - op weg naar
Parijs - zeer voorzichtig
Trein stopte vijf
meter van auto
Dagenlang proces over zeldzaam luchtvaartdrama
4^ beroemde
geneesmiddelen
in 1 tablet
doen wonderen!
Woensdag 22 juni 1960
ZEEUW SCH DAGBLAD
KLACHT
VEEL
„GEKKIGHEID"
V)
NOG MEER
VRAAGTEKEN
ONVINDBAAR
„DE KRUIK..."
TRIOMF
MOEILIJK
TIENTALLEN
Grondslagen
STEUN VAN GEWONE MAN BLIJFT UIT
Garantie voor terugkeer gevraagd
Residentie-Orkest
naar Portugal
INVESTERINGEN
Verklede aanvaller
niet strafbaar
Oplossing van het
spel der zeven
vergissingen
Zuiver Uw bloed
met Krusckea -
en verdrijf zo de oorzaak
van üw Rhonmatische Fijn!
DUBBELE EMISSIE
MEELFABRIEKEN
ZEILEN
EN KAMPEREN
MET PM
Moeilijkheden
Probleem
fl'i'!,. 5
Van onze rechtbankverslaggever
MAASTRICHT. Gisteren
is in Maastricht dan eindelijk
het proces begonnen waar
naar heel luchtvarend Neder
land maanden lang met ge
spannen nieuwsgierigheid heeft
uitgezien.
Marcel S., eertijds populair
sport- en reclamevlieger (Trek-
air) stond terecht, beschuldigd
van een misdrijf dat nog nim
mer is vertoond: het laten
„wegbrengen" van een vlieg
tuig.
Dat de scheepvaart met deze wan
daad af en toe behept blijkt te zijn,
was bekend. De luchtvaart was er
echter tot nu toe van verschoond ge-
hieven, maar het staat zwart op wit
ln de dagvaarding van de Maas
trichtse officier van justitie, mr. A.
W. Rosingh: „S. heeft op 22 januari
1960 zijn vlieger, Ben Kleyn, op
dracht gegeven een vliegtuig van het
type Fokker Sll bij Dover in zee te
laten vallen. Daardoor zou hij bij de
Nederlandse Luchtpool n.v., waarbij
het toestel tot een bedrag van dertig
duizend gulden was verzekerd, een
uitkering kunnen innen. Bij de frau
duleuze manoeuvre kwam Ben Kleyn
om het leven. Het gelukte hem niet
zijn vliegtuig op tijd te verlaten."
Het tot hiertoe beschrevene is nog niet
alles wat S. wordt verweten. De offi
cier van justitie beschuldigt hem nog
van valsheid in geschrifte en belasting
ontduiking. De valsheid in geschrifte
zou hieruit bestaan dat S. op een aan
vraagformulier voor de verzekering
van de Fokker Sll als waarde negen
tigduizend gulden had ingevuld. Dit
zou in strijd zijn met de waarheid, om
dat dit vliegtuig hem bij aankoop in
Israël slechts 3800 gulden had gekost.
Bovendien had hij de Fokker op het
formulier als nieuw" gekwalificeerd,
in feite was het toestel jaren oud, in
1952 werd het met 39 andere Fokkers
voor vijfenveertigduizend guldén elk
aan Israël verkocht. Israël wist er bij
nader inzien echter geen raad mee, zo
dat de verkoop aan S. in 1959 tot stand
kon komen.
De belastingfraude bestond uit op
gaven in 1954 en 1957, die resp. vijfen
zestighonderd gulden en veertiendui
zend gulden beneden het werkelijk in
komen lagen. Dit laatste punt van de
telastlegging resulteerde uit het onder
zoek in de zaak van de Fokker Sll, die
op 22 januari in zee verdween. De offi
cier van justitie kwam er rijkelijk laat
mee voor de dag, zo laat zelfs dat de
verdedigers van S., jhr. mr. Sasse van
Ysselt en mr. Tripels geen gelegenheid
hadden om terdege het dossier te be
studeren. Zij klaagden daar gisteren bij
de aanvang van de zitting geducht
over.
Wat heeft de eerste dag, die nog zeker
door twee andere, vandaag (woensdag)
en vrijdag zal worden gevolgd, opgele
verd? Over het „wegbrengen" van het
vliegtuig is veel gepraat, zeer veel zelfs.
Er zijn allerlei aanwijzingen tegen S.
ter tafel gekomen, die van de zijde van
het Openbaar Ministerie dankbaar wer
den aanvaard en die van de zijde van de
verdediging even gretig werden onder
graven.
De president van de rechtbank, mr. P.
G. H. Paulussen, een nog jonge magistraat,
die werd geflankeerd door twee zeer
grijze rechters, wekte aanvankelijk de
indruk dat hij geheel onbevangen stond
tegenover alles wat werd beweerd.
Later, het was inmiddels middag ge
worden, bleek hij, evenals de officier van
justitie, er zeer aan gehecht te zijn dat de'
verklaringen van de getuigen a charge
niet al te zeer aan het wankelen werden
gebracht.
Als voorbeeld diene de volgende epi
sode: De reclamevljeger Heckmann. eens
employé, nu concurrent van S., kwam
vertellen dat S. hem in mei 1959 had
voorgesteld de Fokker Sll, die toen nog
uit Israël zou moeten worden gehaald, in
de Middellandse Zee „aan het water af
halen te zetten". Het toestel zou hoog
verzekerd zijn en Heckmann zou tien
duizend gulden voor zijn medewerking
ontvangen.
Deze zeer ernstige beschuldiging werd
door S. en zijn verdedigers fel aange
vochten. Zij zou zijn ingegeven door ran
cune en concurrentienijd.
Het was onzin, zo zei S„ hoe kon hij zo
iets hebben voorgesteld, terwijl hij de
Fokker Sll in kwestie beschouwde als
een eersteling uit een reeks van veertig
toestellen die hij voor Israël op de markt
wilde introduceren? Bovendien, Heck
mann had verklaard dat S. hem had ge
zegd met een parachute het vliegtuig te
verlaten, met een reddingboot onder de
arm. Ook dit was gekkigheid, zo merkte
S. op, want iedereen weet dat zo'n red
dingboot zich in opgevouwen vorm onder
de parachute bevindt. De vlieger zit er
in de cockpit op; als hij het vliegtuig ver
laat, neemt hij het ding automatisch mee.
VMUHKS mar asms s&vase ésru/ëEH
DE VB&fKHTg S, EN ZIJN
£4'M.uwsfrse vAN/jsseC7~
De president kapte een uitvoerige uit
eenzetting van deze bezwaren af en be
perkte zich tot het memoreren van het
feit, dat S. de verklaringen van Heck
mann onaannemelijk vond en deze ook
bestreed.
Toen even later een vriend van Heck
mann, de landbouwer Molens, in vage
termen vertelde dat Heckmann met hem
over het voorstel van S. had gesproken,
ontspon zich tussen de president en deze
getuige de volgende dialoog:
President: U heeft zeker nooit iets
onbetrouwbaars van Heckmann gehoord
Getuige: Neen, mijnheer de president.
President: Hij droeg S. toch geen
kwaad hart toe
Getuige: Neen, mijnheer de president.
President: Hij zou hem toch geen on
recht willen doen
Getuige: Neen, natuurlijk niet, mijn
heer de president.
De heer Heckmann zal in de loop van
dit proces ongetwijfeld nog meer van
zich doen spreken, want de verdediging
heeft aan het lijstje van de officier (27)
nog zestien getuigen a décharge toege
voegd, Enkelen van hen zijn vooral met
het oog op de beschuldigingen van -de
concurrent opgeroepen.
Tot het vele wat gisteren ter tafel
kwam, behoorde ook een uitvoerige ont
rafeling van het gedrag van S. op de dag
dat de Fokker Sll met Ben Kleyn in
zee stortte. S. was toen in Londen, hij
was er met de Sabena heen gevlogen.
President: Waarom werd u niet met
uw eigen vliegtuig afgehaald?
S.: Vliegen met een privé toestel kan
duurder zijn; je kunt soms door het
weer gedwongen worden aan de grond
te blijven, terwijl een lijntoestel door
vliegt.
President: Maar u liet toch Kleyn met
het vliegtuig overkomen om u van
Lympne, een vliegveld ver ten zuiden
van Londen, naar Leieester te laten
brengen. Was dat dan niet duurder
Het antwoord dat S. hierop gaf, bleef
wat in de mist hangen. Hij sprak van:
Kleyn wilde graag naar Engeland
vliegen. Dat had hij gezegd.
Verder kwam S. niet. Het vraagteken
achter de noodzaak van Kleyns overtocht
bleef staan. In Londen had S. zich, zo
hadden Engelse getuigen achteraf ver
klaard, vreemd gedragen. Hij verwacht
te Kleyn om een uur of twee in Enge
land, maar toen taal noch teken werd
gehoord, informeerde hij niet. Om 7 uur
's avonds vond hij in zijn hotel een bood
schap van het vliegveld Lympne, dat een
„urgent matter" met hem te bespreken
had.
S. belde de luchthaven echter niet op,
maar zocht contact met zijn Londense
zaakwaarnemer Jansen. Die vertelde
hem over de inmiddels bekend geworden
ondergang van de Fokker.
S. verliet toen het hotel en belde van
elders Lympne. Tegenover de verkeers
leider aldaar deed hij of hij van niets wist
en vroeg of Kleyn soms naar Nederland
was teruggekeerd.
Rechercheurs van de Dienst luchtvaart
van de rijkspolitie hadden in Londen ge
constateerd dat S. in feite van 11 uur
's ochtends tot 7 uur 's avonds onvind
baar was geweest. Waar had hij gezeten?
Wat. had hij gedaan? Wat ging schuil
achter het mysterieuze telefoonnummer
dat heel even, zeer bedelctelijk, ter spra
ke kwam?
Ook na het ongeluk, toen S. reeds in
Nederland terug was, gedroeg de direc
teur van Trekair zich vreemd. Er werd
op de kamer van Kleyn een met de lak-
stempels van diens vader verzegelde
brief gevonden, aan hem zelf gericht. Bij
opening van de enveloppe door S. in te
genwoordigheid van twee broers van
Kleyn, werd een blanco papier aangetrof
fen. Enveloppe en inhoud werden later
verbrand. De broers moesten hun weder
waardigheden schriftelijk vastleggen en
ondertekenen.
DE/KE#tX-A/r
M/Z.. ze.4.
Dit alles wekte, zoals dat ook tijdens
het vooronderzoek was gebeurd, gisteren
duidelijk argwaan. Was S. nog, voordat
hij er met de broers kwam, op Kleyns
kamer geweest? De brief lag er toen al,
mét het lakstempel. Het zou eenvoudig
zijn geweest om die brief toen al te ope
nen, en de eventuele ongewenste inhoud
door het blanco papier te vervangen.
Enkele getuigen, die vandaag zullen
spreken, suggereren dit. Als het waar is,
dan zou ook het raadselachtige verbran
den zijn verklaard, want S. zou een
nieuwe enveloppe hebben moeten schrij
ven (de broers zagen er een, die met
blokletters was beschreven), waardoor
hij een spoor in eigen richting legde.
Verbranding vernietigde dit spoor. Tij
dens het vooronderzoek heeft S. over dit
onderdeel van de gebeurtenissen steeds
tegenstrijdige verklaringen afgelegd.
Bezwarend voor S. waren ook de ver
klaringen, die melding maakten van een
uitlating van een van zijn vliegers na
een ongeluk met een klein toestel op
1 januari in België: „Ik ben er wel voor,
iets te versieren, alleen het moet geen
mensenlevens kosten. De kruik gaat zo
lang te water tot hij barst".
Na het ongeluk met de Sll op 22 janu
ari: „Geld. geld, geld is alles waar ze
aan denken. Mensenlevens tellen niet
mee."
Evenzeer belastend zou men de uitla
ting kunnen noemen, die de ouders van
Ben Kleyn, kort voor het verongelukken
van de Fokker, van hun zoon tijdens een
telefoongesprek met S. hadden opge
vangen: „Dat fiksen we wel, ja, dat durf
ik wel". Ook kan in de richting van
kwalijke opzet wijzen het feit dat Kleyn
plotseling, tegen de bestaande gewoonte
in, op zijn reis naar Engeland een para
chute moest meenemen.
Een ogenblik van triomf brak gisteren
voor S. aan, toen de heer Caviet, secre
taris van de Luchtvaartpool n.v., waarbij
de Fokker Sll was verzekerd, werd
gehoord. Diens verklaringen zouden voor
het openbaar ministerie van vitaal be
lang kunnen zijn ter ondersteuning van
de beschuldiging, dat S. op het aan
vraagformulier voor de verzekering on
juiste gegevens had ingevuld, „waardoor
schade kon ontstaan". De valsheid in ge
schrifte dus.
De secretaris getuigde echter, dat, ook
al waren de gegevens niet juist, zijn
maatschappij daardoor nimmer schade
had kunnen oplopen. Bij verongelukken
van de Fokker zou immers alleen de
waarde van het vliegtuig op dat ogen
blik worden uitgekeerd en daartegen kon
nimmer bezwaar bestaan. Het deed er
eenvoudig niet toe dat achter de catalo-
guswaarde stond ingevuld: negentigdui
zend gulden. Het was voor de verzeke
ringsman zo klaar als een klontje, maar
de president van de rechtbank begreep
er niets van. Ook niet van de mededeling
van de verzekeraar, dat hij het verloren
gaan van de Fokker Sll zou vergoeden
als in deze strafzaak vrijspraak zou
volgen.
De president stelde kritisch vraag na
vraag, maar de heer Caviet bleef op zijn
stuk staan.
De verdedigers knipoogden, voldaan
als zij waren over hun „kroongetuige
a décharge", olijk in het rond.
De officier van justitie beet zich na
denkend in de blondgesnorde bovenlip,
want die schade was voor hem van het
allergrootste belang. Immers: zonder
schade geen valsheid in geschrifte.
Het openbaar ministerie had het ook
moeilijk met de verklaringen van enkele
deskundigen van de Fokkerfabrieken,
waar de Sll was onderzocht na aan
koop uit Israël. Hun rapporten wekten
met opmerkingen als „scheuren en
deuken" de indruk dat er met het toestel
nogal wat aan de hand was geweest. De
officier hechtte daaraan veel waarde.
Daaruit zou immers kunnen blijken, dat
S. redenen te over had tot fraude. Zijn
vliegtuig was immers inferieur Hadden
ook niet deskundigen gezegd dat proef
vluchten met sleepnetten niet gunstig
waren verlopen
De Fokkergetuigen zeiden echter, dat
het toestel zich in goede staat bevond.
Het had toch ook een brevet van Licht
vaardigheid gekregen De „scheuren
en deuken" waarop de president en de
rechters al maar bleven hameren, stel
den niets voor. De deskundigen hadden
letterlijk alles opgeschreven wat ze had
den gevonden. Ook scheuren van enkele
millimeters. Inderdaad, het toestel had
in Israël in de zon gestaan, en daardoor
was wat rubber versleten, doch ook dat
deed niets af aan de waarde van de Fok
ker Sll.
De majoor van de rijkspolitie, jhr. De
Beaufort, die het onderzoek had geleid,
had een heel ander oordeel over het toe
stel. Dat had hij ook gebaseerd op wat
men bij Fokker had gezegd. Was de
ondervraging misschien iets te haastig
geweest
Vandaag en overmorgen, mogelijk ook
zaterdag, zal het proces-Trekair worden
voortgezet. Er staan nog tientallen ge
tuigen op het lijstje, o.a. de familieleden
van de verongelukte vlieger Kleyn.
Maar ook de getuigen a décharge moeten
nog worden gehoord. Er kan in de
komende dagen dus heel wat gerucht
worden vernomen onder de hooggalmen-
de gewelven van de Maastrichtse recht
zaal.
Eigen nieuwsdienst
BRUSSEL Loemoemba en Kasa-
voeboe hebben voor de tweede maal
stuivertje gewisseld: sinds gisteren is
Loemoemba weer kabinetsformateur.
Net als vorige week is het zijn taak
een regering samen te stellen die ver
zekerd kan zijn van een voldoende
meerderheid in de volksvertegenwoor
diging een regering dus waaraan
België met enige gerustheid de soeve
reiniteit op 30 juni kan overdragen.
Vorige week werd Loemoemba van zijn
formatie-opdracht ontheven omdat hij
geen regering bleek te kunnen vormen
die over voldoende meerderheid zou be
schikken. Hij beweerde echter in de
kamer te kunnen rekenen op 84 van de
137 stemmen.
Gisteren zijn er enige malen stemmin
gen gehouden. Daarbij bleek Loemoem-
ba's meerderheid weliswaar wat geringer
dan hij had verwacht, maar zij was toch
Wel zo groot dat de Belgische minister
resident Kasaboevoe weer van zijn for
matie-opdracht onthief en de opdracht
opnieuw aan Loemoemba gaf.
De stemmingen hadden o.a. betrekking
op de functies van voorzitter en vice-
voorzitters van de kamer. In die functies
werden drie mannen gekozen die behoren
tot Loemoemba's nationale Kongolese
beweging. Dat gebeurde met een bevredi
gende meerderheid van stemmen, zodat
de Belgische minister-resident een wat
gunstiger indruk kreeg van Loemoemba's
invloed en hem opnieuw de formatie toe
vertrouwde.
Natuurlijk zijn ook nu de moeilijkheden
volstrekt niet van de baan. Zou Loe
moemba zijn rivaal Kasavoeboe nu pas
seren bij het samenstellen van een kabi
net, dan zal laatstgenoemde ongetwijfeld
voortgaan met zijn plannen die zullen
leiden tot splitsing van Kongo. Het is niet
duidelijk of het akkoord tussen de twee
mannen van enige dagen terug (dat Kasa
voeboe staatshoofd zou worden als Loe
moemba naar eigen inzicht een regering
mocht vormen) nog van kracht is.
Advertentie
de meest gerookte filter sigaret
in Amerika
nu ook in Nederland
met de blauwe Micronite filter
licht en aromatisch
in Nederland
i door N.V. Cigarettes Import Cy.
v|h A. J. Blok
door generaal mr. H. J. Kruis
De Nota inzake de defensie-inspanning in de jaren 1961 tot en
met 1963, die binnenkort in de Tweede Kamer wordt behandeld,
heeft een paar zeer aantrekkelijke eigenschappen, namelijk die
van kortheid en duidelijkheid. Daardoor doet deze nota meer
denken aan het Engelse „Report on Defence" dan aan de lijvige
defensienota's van voorheen.
Wat ons in het eerste hoofdstuk
„Grondslagen van bet defensiebe
leid" goed aandoet zijn:
de duidelijke omschrijving van
de betekenis van het Europese
schild als deel van het Weste
lijk vermogen om agressie te
voorkomen,
de redenering, dat wij ter be
scherming van ons eigen belang
vrijwillig een taak hebben aan
vaard; het vroegere gescherm
inet NATO-verplichtingen is
daardoor vervangen,
het constateren van de omstan
digheid, dat de territoriale ver
dediging in feite een onderdeel
van de NATO-defensie is.
Mede hierdoor komt in deze
Eigen Nieuwsdienst
LONDEN Engeland en de zes
landen van de Europese Economi
sche Gemeenschap (E.E.G.) zijn be
sprekingen begonnen over verlening
van economische hulp op lange ter
mijn aan Chili ter bespoediging van
de herbouw in de uitgestrekte ramp
gebieden, waar vele steden en dor
pen van de aarde zijn weggevaagd,
honderdduizenden mensen dakloos
zijn geworden en duizenden gezin
nen in diepe rouw zijn gedompeld.
Of spoedig met een grootscheepse
herbouw kan worden begonnen is de
vraag, omdat de aardkost in Zuid-Ame-
rika nog steeds in beweging is. Gis-
Van onze correspondent
PARIJS - De voorbereidingen voor de be>
sprekingen tussen een afgevaardigde van
de Algerijnse nationalistische regering en
de vertegenwoordiger van de Franse vin
den in alle geheimzinnigheid plaats. Gis
termiddag is op het vliegveld van Tunis
een Frans vliegtuig geland, dat de Alge
rijnse afgevaardigde naar Frankrijk zal
moeten brengen. De nationalisten hebben
echter geen lust van een Frans vliegtuig
gebruik te maken en zij wensen boven
dien van te voren duidelijke garanties
voor een ongehinderde terugkeer.
Zij willen blijkbaar niet het risico lopen
opgesloten te worden bij Ben Bella, ge
pakt toen hij met een Frans vliegtuig van
Marokko naar Algerije vloog. Naar gis
teravond verluidde zouden drie Algerij
nen met het lijnvliegtuig van Tunis naar
Frankfort gaan en vandaar naar een
plaats in Frankrijk, waar ze de Franse
woordvoerder zouden ontmoeten. Deze
laatste zou de secretaris-generaal voor
Algerijnse vraagstukken, Roger Morris,
zijn.
Positie van het leger
De belangrijkste afgevaardigde van de
Algerijnen is waarschijnlijk Boumendjel;
deze is tenminste gisteren uit Addis
Abeba, waar de Afrikaanse nationalisten
een congres hebben, spoorslags naar Tu
nis teruggekeerd. Maar, zoals gezegd, men
is aan beide zijden uiterst karig met het
geven van inlichtingen.
In ieder geval zullen deze eerste be
sprekingen nog wel niet zo vlot verlopen
als men zou wensen. Ferhat Abbas en de
zijnen zullen zeker niet naar Parijs gaan
voor zij opheldering hebben gekregen over
verscheidene punten. Een daarvan, zeker
ook een van de belangrijkste voor hen,
is de positie en de plaats van het Franse
leger in Algerije, nadat men tot het sta
ken van het vuren zal zijn gekomen.
De Gaulle's hand
Bovendien achtte de nationalistische re
gering de meer of minder officiële com
mentaren welke te Parijs op de radio
rede van de Gaulle zijn gegeven, weinig
bevredigend. Zij zag er eigenlijk een te-
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG Het Residentieorkest
neemt gedurende een week deel aan het
Festival van Portugal en vertrekt vrij
dag aanstaande van Schiphol.
Theo Olof en Herman Krebbers zullen
de solisten zijn in het concert voor twee
violen van Badings, dat behalve werk
van Beethoven en Berlioz wordt uitge
voerd in Lissabon, Oporto, Coimbra en
Evora.
Advertentie
Bij pijn, griep of „landerig" gevoel zorgt een enkel
labiel dat U weer met plezier Uw werk kunt doen
20 labl. f. O.BO.Voordelige gezinsverpakking 100 lapl. 1.3,60
rugtrekken in van de door de Gaulle in
zijn rede zo royaal uitgestoken hand. Dat
komt zeker ook, omdat de Franse rege
ring zich niet ogenblikkelijk heeft ge-
distancieerd van bewegingen als die voor
Frans-Algerije, welke figuren als Bidault
en Soustelle nu weer nieuw leven hebben
ingeblazen.
Poujade spreekt weer
Nog een andere politicus die men uit
gespeeld waande, schijnt overigens weer
brood in de agitatie te zien. Ook de heer
Poujade heeft namelijk een meeting aan
gekondigd, waarin hij het over „Vrede
en solidariteit met de werkers en het
leger van Frans-Algerije" hoopt te heb
ben.
In Algerije zelf is vooralsnog alles rus
tig. Waarschijnlijk heeft een deel van de
een miljoen Fransen die daar wonen in
de loop van de laatste maanden toch wel
ingezien, dat het moeilijk is de klok in
Noord-Afrika te laten stilstaan en negen
miljoen Algerijnen politieke vrijheid te
blijven onthouden.
teren werden in Equador ver ten
noorden van het Chileense rampge
bied, zware aardschokken gevoeld, en
het ziet er niet naar uit dat het aard-
■bevingsgevaar voor Chili al geweken
is.
De hulpverlening zal daarom meer
zijn gericht op het snel economisch
weer op de been brengen van het zo
zwaar geteisterde land door middel
van grootscheepse investeringen in de
mijnbouw en andere industrieën dan
op leniging van de onmiddellijke nood.
Wat de leniging van die nood van
een groot deel zeker een derde
van het Chileense volk betreft, heeft
om onverklaarbare redenen een groot
deel van de mensheid tot dusverre ver
stek laten gaan. Toch is de ramp die
het Chileense volk heeft getroffen de
ergste van de laatste tijd, en zeker
van deze eeuw.
Chili, wij schreven het al op 2 juni,
is bankroet en zal er zonder machti
ge internationale hulp niet meer bo
venop komen.
Nu Engeland en de E.E.G. over
wegen grote kapitalen in de Chileense
industrie te steken, blijft het wachten
op de helpende hand van de gewone
man, op hulp voor duizenden en nog
eens duizenden mensen die geen dak
boven hun hoofd hebben in een land
waar het nu winter is, in een land
waar in zeker een dozijn provincies zo
goed als geen steen op elkaar is biUiven
staan.
Advertentie
Van onze correspondent
DE HAAG. In de „overval" die
de 48-jarige bakker F. W. G. H. uit
Den Haag op 19 maart pleegde op een
sigarenwinkelier in de Multatulistraat,
heeft de Haagse rechtbank geen straf
baar feit gezien.
In vrouwenkleren gehuld was H. de
winkel binnengekomen en had naar
het toilet gevraagd. Terwijl hij daar
was kwam een man de winkel bin
nen, die de winkelier bij de keel
greep.
Inmiddels was de „vrouw" ook
weer teruggekomen en samen vochten
zij tegen de winkelier, die echter de
sterkste bleek. Daarop vluchtte het
tweetal.
H. heeft steeds ontkend iets met de
man te maken te hebben gehad. Hij
zou alleen de winkelier hebben wil
len bestelen, maar daarvan was niets
gekomen. Wel bekende hij twee inbra
ken, waarvoor de rechtbank hem an
derhalf jaar met aftrek oplegde.
Van huisvredebreuk, want als zoda
nig had de officier van justitie het op
treden in de winkel gekwalificeerd,
achtte de rechtbank geen sprake.
1. Boven de baardige man links
staat in de gewijzigde teke
ning een hert inplaats van
een paard.
2., Van dezelfde baardige man is
in de gewijzigde tekening het
dierenvei kleiner.
3. De toorts is in de gewijzigde
tekening korter.
4. Het hert onder de toorts heeft
minder gewei gekregen.
5. De rots onder de toorts kreeg
een andere vorm.
6. Kleine gezicht van man rechts
van toorts, waar eerst een
achterhoofd te zien was.
7. Rotsen in rechter bovenhoek
hebben een andere vorm.
Kruschen maakt U al gauw een heel
ander mens, vrij van stramheid en pijn
en weer tot alles in staat. Dat doen
Kruschen's vijf minerale zouten, die
de bloedzuiverende organen aanzetten
tot jeugdig-krachtige werking en zo de
pijnverwekkende onzuiverheden uitdrij
ven langs natuurlijke weg.
ROTTERDAM De N.V. Meelfabrie
ken der Nederlandse Bakkerij gaat
binnenkort over tot de uitgifte van no
minaal 2 miljoen aandelen op naam
of certificaten. Bovendien zal eenzelfde
bedrag aan concerteerbare obligaties
worden uitgegeven.
Advertentie
Lees in het junimimmer 15 pa
gina's uitgebreid zeilnieuws en
10 pagina's vol met de nieuwste
vindingen op kampeergebied.
PM voor ben, die op de hoogte
willen zijnLees over een kerk
van stro, hypnose bij misdaad
bestrijding, plastic zwembaden
en nog talloze andere nieuwig
heden.
Koop het 128-pagina dikke juni-
nummer bij een kiosk, boek
of tijdschriften handel.
het beste uit
POPULAR MECHANICS
„Grondslagen" de Nederlandse defen
sie-inspanning als een bijdrage van
betekenis aan de gezamenlijke defen
sie en niet aan een secundair deel
daarvan beter uit de verf.
Nog meer zou ons deze inleiding
hebben bevredigd, indien de mogelijk
heid van een langer durende oorlog
met conventionele strijdkrachten ver
meld zou zijn. Deze mogelijkheid, wel
ke o.i. bepaald aanwezig is, vraagt
echter meer aandacht voor de conven
tionele strijdkrachten van het Westen
dan zij thans verkrijgen en past daar
om vermoedelijk thans (nog) niet in
het NATO-beeld.
Wie voorts de defensienota goed
leest zal onder de indruk komen van
de grote moeilijkheden, die verborden
zijn aan het leveren van een defen-
siebijdrage, welke voldoende beteke
nis heeft. De defensiemiddelen, d w.z.
de materiële uitrusting der strijd
krachten, maken een ongekend snelle
ontwikkeling door. Wetenschap en
techniek gaan hand in hand om de
waarde van het materieel met grote
sprongen te verbeteren en daarmede
dus de gevechtswaarde der strijd
krachten.
Dat is natuurlijk heel mooi en heel
nuttig, maar het kost een enorme hoe
veelheid geld. De kosten der moderne
middelen gaan immers nog sneller
omhoog dan hun doelmatigheid. Hier
ligt in feite het grote vraagstuk der
moderne krijgsmacht; de snelle kos
tenstijging, welke geen enkel verband
houdt met de normale verhoging van
lonen en prijzen.
Wanneer men voor de komende drie
jaren een defensiebegroting ziet aan
kondigen van omstreeks 1850 mil
joen per jaar, dan is dat bedrag in
vergelijking met enkele jaren terug
slechts betrekkelijk weinig gestegen.
Zo weinig, dat er vermoedelijk zelfs
geen gelijke tred is gehouden met de
stijging van het nationale inkomen.
Dat laatste heeft men enkele jaren
geleden in Zweden wel gedaan. Daar
is de defensiebegroting gekoppeld aan
het nationaal inkomen en op die wij
ze waardevast gemaakt. Ondanks dat
zit in die Zweedse waardevastheid nog
geen zekerheid voor de verhoging der
defensiekosten als gevolg van de ho
gere prijzen der moderne middelen.
Onze defensienota vermeldt, dat het
plafondbedrag van 1850 miljoen per
jaar verhoogd zal worden met de al
gemene verhogingen van salarissen
enz. Een overeenkomstige verhoging
van de materiële kosten is niet voor
zien.
De aanschaffingskosten voor mate
rieel, totaal 927 miljoen in drie jaar,
vormen trouwens maar een bijzonder
klein gedeelte van het totale defen
sieplafond van 5550 miljoen voor de
ze driejarige periode. Reeds daaruit
blijkt, dat voor het materieel zelf
vooral voor de modernisering ervan
maar zeer geringe mogelijkheden zijn.
Bij alle drie delen der krijgsmacht
wordt een wissel getrokken op de,
uiteraard onzekere, Amerikaanse hulp,
die dan nog slechts zal gelden voor
zeer speciale soorten materieel.
Telt men de personeelskosten bij
elkander op dan komt men tot 2740
miljoen voor drie jaar, zijnde onee-
veer de helft van het totaal. De totale
exploitatiekosten lopen op tot 4372
miljoen.
Het gebied, waarop de defensieno
ta dus het meest teleurstelt is dat van
het materieel. De nota geeft geen en
kele waarborg, dat onze krijgsmacht
op tijd van het modernste zal worden
voorzien. Erkend zij, dat dit een moei
lijk oplosbaar probleem is. Niette
min moeten er wegen worden gevon
den om die oplossing te gaan bena
deren.
Een daarvan is een binding van het
defensieplafond aan het nationaal in
komen op de Zweedse wijze. Zoals
eerder gezegd kan dat slechts een ge
deeltelijke oplossing bieden.
Een andere weg zal gezocht moe
ten worden in een vereenvoudiging
van de organisatievorm. Dat geldt,
zowel voor de vredes- als voor de oor
logsorganisatie. Het moderne mate
rieel heeft een aanzienlijk groter ren
dement en zal dus een verdere in
vloed moeten kunnen hebben op het
personeelsbestand van de oorlogsorga
nisaties nl. in die zin, dat met min
der personeel een grotere gevechts
kracht wordt verkregen. Van grotere
invloed op de zeer hoge personeelsec-
tor der begroting zal echter een ver
eenvoudiging van de vredesorganisa
tie kunnen zijn. Een dergelijke ver
eenvoudiging is zeker niet in een hand
omdraaien tot stand gebracht. Wat
wij echter in de defensienota missen
is een duidelijke aanwijzing, dat in
aeze richting ernstig wordt gezocht.
VERPLEEGSTER VERGISTE
ZICH
RIJEN Zuster Adriana van En-
schot (32) uit Rijen is gistermiddag
met trillende knieën uit haar Dafje
gestapt op een onbewaakte overweg
bij Rijen. Zij stond oog in oog met
een elektrische trein, die op vijf me
ter van haar af knarsend tot stil
stand was gekomen oog in co»
ook met de 62-jarige machinist van
de trein, de heer J. F. Baks uit Eind
hoven. Deze was overigens niet zo
erg geschrokken als de verpleegster.
„Ik had de trein helemaal in m'in
macht zei hij later.
Zuster Van Enschot was aan haar
normale wijkwerk bezig, toen zij de on
bewaakte overweg in de Heikantsestraat
zou oprijden. De trein uit de richting
Breda was net voorbij, zodat de be^
stuurster wat gas gaf. Zij merkte op
het allerlaatste moment, dat van de
andere kant, uit Gilze-Rijen, weer een
trein naderde. De jonge vrouw werd ze
nuwachtig en reed tegen een lichtmast
aan, kwam op de weg terug en bleef
midden op de overweg stilstaan. De auto
wilde met meer.
De machinist van de trein zag het ge
val aankomen en reageerde snel genoeg
om de verpleegster van een wisse dood
te redden.
Twee houten loodsen op een erf aan
de Overschiese Dorpsstraat te Rotter-
dam-Overschie zijn gistermorgen binnen
een uur tijds in vlammen opgegaan. De
ene loods was in gebruik bij de verf.
en glashandel van Jos van der Zwaai
De andere loods gebruikte de zuivelhan-
delaar S. van Daalen als garage. De
daarin gestalde auto's konden
m veiligheid worden gebracht.
bijtijd»
M