OFFICIER: „Fokker S 11 met zee laten opzet storten KENT KENT KENT Defensie-inspan 1961-1963 mng Engeland en E.E.G. willen Chili helpen op langer termijn „Marcel S. na ongeluk niet te vinden" lil LOEMOEMBA NU WEER FORMATEUR Chefariiie 4 Algerijnen - op weg naar Parijs - zeer voorzichtig Trein stopte vijf meter van auto Dagenlang proces over zeldzaam luchtvaartdrama 4^ beroemde geneesmiddelen in 1 tablet doen wonderen! Woensdag 22 juni 1960 ZEEUW SCH DAGBLAD KLACHT VEEL „GEKKIGHEID" V) NOG MEER VRAAGTEKEN ONVINDBAAR „DE KRUIK..." TRIOMF MOEILIJK TIENTALLEN Grondslagen STEUN VAN GEWONE MAN BLIJFT UIT Garantie voor terugkeer gevraagd Residentie-Orkest naar Portugal INVESTERINGEN Verklede aanvaller niet strafbaar Oplossing van het spel der zeven vergissingen Zuiver Uw bloed met Krusckea - en verdrijf zo de oorzaak van üw Rhonmatische Fijn! DUBBELE EMISSIE MEELFABRIEKEN ZEILEN EN KAMPEREN MET PM Moeilijkheden Probleem fl'i'!,. 5 Van onze rechtbankverslaggever MAASTRICHT. Gisteren is in Maastricht dan eindelijk het proces begonnen waar naar heel luchtvarend Neder land maanden lang met ge spannen nieuwsgierigheid heeft uitgezien. Marcel S., eertijds populair sport- en reclamevlieger (Trek- air) stond terecht, beschuldigd van een misdrijf dat nog nim mer is vertoond: het laten „wegbrengen" van een vlieg tuig. Dat de scheepvaart met deze wan daad af en toe behept blijkt te zijn, was bekend. De luchtvaart was er echter tot nu toe van verschoond ge- hieven, maar het staat zwart op wit ln de dagvaarding van de Maas trichtse officier van justitie, mr. A. W. Rosingh: „S. heeft op 22 januari 1960 zijn vlieger, Ben Kleyn, op dracht gegeven een vliegtuig van het type Fokker Sll bij Dover in zee te laten vallen. Daardoor zou hij bij de Nederlandse Luchtpool n.v., waarbij het toestel tot een bedrag van dertig duizend gulden was verzekerd, een uitkering kunnen innen. Bij de frau duleuze manoeuvre kwam Ben Kleyn om het leven. Het gelukte hem niet zijn vliegtuig op tijd te verlaten." Het tot hiertoe beschrevene is nog niet alles wat S. wordt verweten. De offi cier van justitie beschuldigt hem nog van valsheid in geschrifte en belasting ontduiking. De valsheid in geschrifte zou hieruit bestaan dat S. op een aan vraagformulier voor de verzekering van de Fokker Sll als waarde negen tigduizend gulden had ingevuld. Dit zou in strijd zijn met de waarheid, om dat dit vliegtuig hem bij aankoop in Israël slechts 3800 gulden had gekost. Bovendien had hij de Fokker op het formulier als nieuw" gekwalificeerd, in feite was het toestel jaren oud, in 1952 werd het met 39 andere Fokkers voor vijfenveertigduizend guldén elk aan Israël verkocht. Israël wist er bij nader inzien echter geen raad mee, zo dat de verkoop aan S. in 1959 tot stand kon komen. De belastingfraude bestond uit op gaven in 1954 en 1957, die resp. vijfen zestighonderd gulden en veertiendui zend gulden beneden het werkelijk in komen lagen. Dit laatste punt van de telastlegging resulteerde uit het onder zoek in de zaak van de Fokker Sll, die op 22 januari in zee verdween. De offi cier van justitie kwam er rijkelijk laat mee voor de dag, zo laat zelfs dat de verdedigers van S., jhr. mr. Sasse van Ysselt en mr. Tripels geen gelegenheid hadden om terdege het dossier te be studeren. Zij klaagden daar gisteren bij de aanvang van de zitting geducht over. Wat heeft de eerste dag, die nog zeker door twee andere, vandaag (woensdag) en vrijdag zal worden gevolgd, opgele verd? Over het „wegbrengen" van het vliegtuig is veel gepraat, zeer veel zelfs. Er zijn allerlei aanwijzingen tegen S. ter tafel gekomen, die van de zijde van het Openbaar Ministerie dankbaar wer den aanvaard en die van de zijde van de verdediging even gretig werden onder graven. De president van de rechtbank, mr. P. G. H. Paulussen, een nog jonge magistraat, die werd geflankeerd door twee zeer grijze rechters, wekte aanvankelijk de indruk dat hij geheel onbevangen stond tegenover alles wat werd beweerd. Later, het was inmiddels middag ge worden, bleek hij, evenals de officier van justitie, er zeer aan gehecht te zijn dat de' verklaringen van de getuigen a charge niet al te zeer aan het wankelen werden gebracht. Als voorbeeld diene de volgende epi sode: De reclamevljeger Heckmann. eens employé, nu concurrent van S., kwam vertellen dat S. hem in mei 1959 had voorgesteld de Fokker Sll, die toen nog uit Israël zou moeten worden gehaald, in de Middellandse Zee „aan het water af halen te zetten". Het toestel zou hoog verzekerd zijn en Heckmann zou tien duizend gulden voor zijn medewerking ontvangen. Deze zeer ernstige beschuldiging werd door S. en zijn verdedigers fel aange vochten. Zij zou zijn ingegeven door ran cune en concurrentienijd. Het was onzin, zo zei S„ hoe kon hij zo iets hebben voorgesteld, terwijl hij de Fokker Sll in kwestie beschouwde als een eersteling uit een reeks van veertig toestellen die hij voor Israël op de markt wilde introduceren? Bovendien, Heck mann had verklaard dat S. hem had ge zegd met een parachute het vliegtuig te verlaten, met een reddingboot onder de arm. Ook dit was gekkigheid, zo merkte S. op, want iedereen weet dat zo'n red dingboot zich in opgevouwen vorm onder de parachute bevindt. De vlieger zit er in de cockpit op; als hij het vliegtuig ver laat, neemt hij het ding automatisch mee. VMUHKS mar asms s&vase ésru/ëEH DE VB&fKHTg S, EN ZIJN £4'M.uwsfrse vAN/jsseC7~ De president kapte een uitvoerige uit eenzetting van deze bezwaren af en be perkte zich tot het memoreren van het feit, dat S. de verklaringen van Heck mann onaannemelijk vond en deze ook bestreed. Toen even later een vriend van Heck mann, de landbouwer Molens, in vage termen vertelde dat Heckmann met hem over het voorstel van S. had gesproken, ontspon zich tussen de president en deze getuige de volgende dialoog: President: U heeft zeker nooit iets onbetrouwbaars van Heckmann gehoord Getuige: Neen, mijnheer de president. President: Hij droeg S. toch geen kwaad hart toe Getuige: Neen, mijnheer de president. President: Hij zou hem toch geen on recht willen doen Getuige: Neen, natuurlijk niet, mijn heer de president. De heer Heckmann zal in de loop van dit proces ongetwijfeld nog meer van zich doen spreken, want de verdediging heeft aan het lijstje van de officier (27) nog zestien getuigen a décharge toege voegd, Enkelen van hen zijn vooral met het oog op de beschuldigingen van -de concurrent opgeroepen. Tot het vele wat gisteren ter tafel kwam, behoorde ook een uitvoerige ont rafeling van het gedrag van S. op de dag dat de Fokker Sll met Ben Kleyn in zee stortte. S. was toen in Londen, hij was er met de Sabena heen gevlogen. President: Waarom werd u niet met uw eigen vliegtuig afgehaald? S.: Vliegen met een privé toestel kan duurder zijn; je kunt soms door het weer gedwongen worden aan de grond te blijven, terwijl een lijntoestel door vliegt. President: Maar u liet toch Kleyn met het vliegtuig overkomen om u van Lympne, een vliegveld ver ten zuiden van Londen, naar Leieester te laten brengen. Was dat dan niet duurder Het antwoord dat S. hierop gaf, bleef wat in de mist hangen. Hij sprak van: Kleyn wilde graag naar Engeland vliegen. Dat had hij gezegd. Verder kwam S. niet. Het vraagteken achter de noodzaak van Kleyns overtocht bleef staan. In Londen had S. zich, zo hadden Engelse getuigen achteraf ver klaard, vreemd gedragen. Hij verwacht te Kleyn om een uur of twee in Enge land, maar toen taal noch teken werd gehoord, informeerde hij niet. Om 7 uur 's avonds vond hij in zijn hotel een bood schap van het vliegveld Lympne, dat een „urgent matter" met hem te bespreken had. S. belde de luchthaven echter niet op, maar zocht contact met zijn Londense zaakwaarnemer Jansen. Die vertelde hem over de inmiddels bekend geworden ondergang van de Fokker. S. verliet toen het hotel en belde van elders Lympne. Tegenover de verkeers leider aldaar deed hij of hij van niets wist en vroeg of Kleyn soms naar Nederland was teruggekeerd. Rechercheurs van de Dienst luchtvaart van de rijkspolitie hadden in Londen ge constateerd dat S. in feite van 11 uur 's ochtends tot 7 uur 's avonds onvind baar was geweest. Waar had hij gezeten? Wat. had hij gedaan? Wat ging schuil achter het mysterieuze telefoonnummer dat heel even, zeer bedelctelijk, ter spra ke kwam? Ook na het ongeluk, toen S. reeds in Nederland terug was, gedroeg de direc teur van Trekair zich vreemd. Er werd op de kamer van Kleyn een met de lak- stempels van diens vader verzegelde brief gevonden, aan hem zelf gericht. Bij opening van de enveloppe door S. in te genwoordigheid van twee broers van Kleyn, werd een blanco papier aangetrof fen. Enveloppe en inhoud werden later verbrand. De broers moesten hun weder waardigheden schriftelijk vastleggen en ondertekenen. DE/KE#tX-A/r M/Z.. ze.4. Dit alles wekte, zoals dat ook tijdens het vooronderzoek was gebeurd, gisteren duidelijk argwaan. Was S. nog, voordat hij er met de broers kwam, op Kleyns kamer geweest? De brief lag er toen al, mét het lakstempel. Het zou eenvoudig zijn geweest om die brief toen al te ope nen, en de eventuele ongewenste inhoud door het blanco papier te vervangen. Enkele getuigen, die vandaag zullen spreken, suggereren dit. Als het waar is, dan zou ook het raadselachtige verbran den zijn verklaard, want S. zou een nieuwe enveloppe hebben moeten schrij ven (de broers zagen er een, die met blokletters was beschreven), waardoor hij een spoor in eigen richting legde. Verbranding vernietigde dit spoor. Tij dens het vooronderzoek heeft S. over dit onderdeel van de gebeurtenissen steeds tegenstrijdige verklaringen afgelegd. Bezwarend voor S. waren ook de ver klaringen, die melding maakten van een uitlating van een van zijn vliegers na een ongeluk met een klein toestel op 1 januari in België: „Ik ben er wel voor, iets te versieren, alleen het moet geen mensenlevens kosten. De kruik gaat zo lang te water tot hij barst". Na het ongeluk met de Sll op 22 janu ari: „Geld. geld, geld is alles waar ze aan denken. Mensenlevens tellen niet mee." Evenzeer belastend zou men de uitla ting kunnen noemen, die de ouders van Ben Kleyn, kort voor het verongelukken van de Fokker, van hun zoon tijdens een telefoongesprek met S. hadden opge vangen: „Dat fiksen we wel, ja, dat durf ik wel". Ook kan in de richting van kwalijke opzet wijzen het feit dat Kleyn plotseling, tegen de bestaande gewoonte in, op zijn reis naar Engeland een para chute moest meenemen. Een ogenblik van triomf brak gisteren voor S. aan, toen de heer Caviet, secre taris van de Luchtvaartpool n.v., waarbij de Fokker Sll was verzekerd, werd gehoord. Diens verklaringen zouden voor het openbaar ministerie van vitaal be lang kunnen zijn ter ondersteuning van de beschuldiging, dat S. op het aan vraagformulier voor de verzekering on juiste gegevens had ingevuld, „waardoor schade kon ontstaan". De valsheid in ge schrifte dus. De secretaris getuigde echter, dat, ook al waren de gegevens niet juist, zijn maatschappij daardoor nimmer schade had kunnen oplopen. Bij verongelukken van de Fokker zou immers alleen de waarde van het vliegtuig op dat ogen blik worden uitgekeerd en daartegen kon nimmer bezwaar bestaan. Het deed er eenvoudig niet toe dat achter de catalo- guswaarde stond ingevuld: negentigdui zend gulden. Het was voor de verzeke ringsman zo klaar als een klontje, maar de president van de rechtbank begreep er niets van. Ook niet van de mededeling van de verzekeraar, dat hij het verloren gaan van de Fokker Sll zou vergoeden als in deze strafzaak vrijspraak zou volgen. De president stelde kritisch vraag na vraag, maar de heer Caviet bleef op zijn stuk staan. De verdedigers knipoogden, voldaan als zij waren over hun „kroongetuige a décharge", olijk in het rond. De officier van justitie beet zich na denkend in de blondgesnorde bovenlip, want die schade was voor hem van het allergrootste belang. Immers: zonder schade geen valsheid in geschrifte. Het openbaar ministerie had het ook moeilijk met de verklaringen van enkele deskundigen van de Fokkerfabrieken, waar de Sll was onderzocht na aan koop uit Israël. Hun rapporten wekten met opmerkingen als „scheuren en deuken" de indruk dat er met het toestel nogal wat aan de hand was geweest. De officier hechtte daaraan veel waarde. Daaruit zou immers kunnen blijken, dat S. redenen te over had tot fraude. Zijn vliegtuig was immers inferieur Hadden ook niet deskundigen gezegd dat proef vluchten met sleepnetten niet gunstig waren verlopen De Fokkergetuigen zeiden echter, dat het toestel zich in goede staat bevond. Het had toch ook een brevet van Licht vaardigheid gekregen De „scheuren en deuken" waarop de president en de rechters al maar bleven hameren, stel den niets voor. De deskundigen hadden letterlijk alles opgeschreven wat ze had den gevonden. Ook scheuren van enkele millimeters. Inderdaad, het toestel had in Israël in de zon gestaan, en daardoor was wat rubber versleten, doch ook dat deed niets af aan de waarde van de Fok ker Sll. De majoor van de rijkspolitie, jhr. De Beaufort, die het onderzoek had geleid, had een heel ander oordeel over het toe stel. Dat had hij ook gebaseerd op wat men bij Fokker had gezegd. Was de ondervraging misschien iets te haastig geweest Vandaag en overmorgen, mogelijk ook zaterdag, zal het proces-Trekair worden voortgezet. Er staan nog tientallen ge tuigen op het lijstje, o.a. de familieleden van de verongelukte vlieger Kleyn. Maar ook de getuigen a décharge moeten nog worden gehoord. Er kan in de komende dagen dus heel wat gerucht worden vernomen onder de hooggalmen- de gewelven van de Maastrichtse recht zaal. Eigen nieuwsdienst BRUSSEL Loemoemba en Kasa- voeboe hebben voor de tweede maal stuivertje gewisseld: sinds gisteren is Loemoemba weer kabinetsformateur. Net als vorige week is het zijn taak een regering samen te stellen die ver zekerd kan zijn van een voldoende meerderheid in de volksvertegenwoor diging een regering dus waaraan België met enige gerustheid de soeve reiniteit op 30 juni kan overdragen. Vorige week werd Loemoemba van zijn formatie-opdracht ontheven omdat hij geen regering bleek te kunnen vormen die over voldoende meerderheid zou be schikken. Hij beweerde echter in de kamer te kunnen rekenen op 84 van de 137 stemmen. Gisteren zijn er enige malen stemmin gen gehouden. Daarbij bleek Loemoem- ba's meerderheid weliswaar wat geringer dan hij had verwacht, maar zij was toch Wel zo groot dat de Belgische minister resident Kasaboevoe weer van zijn for matie-opdracht onthief en de opdracht opnieuw aan Loemoemba gaf. De stemmingen hadden o.a. betrekking op de functies van voorzitter en vice- voorzitters van de kamer. In die functies werden drie mannen gekozen die behoren tot Loemoemba's nationale Kongolese beweging. Dat gebeurde met een bevredi gende meerderheid van stemmen, zodat de Belgische minister-resident een wat gunstiger indruk kreeg van Loemoemba's invloed en hem opnieuw de formatie toe vertrouwde. Natuurlijk zijn ook nu de moeilijkheden volstrekt niet van de baan. Zou Loe moemba zijn rivaal Kasavoeboe nu pas seren bij het samenstellen van een kabi net, dan zal laatstgenoemde ongetwijfeld voortgaan met zijn plannen die zullen leiden tot splitsing van Kongo. Het is niet duidelijk of het akkoord tussen de twee mannen van enige dagen terug (dat Kasa voeboe staatshoofd zou worden als Loe moemba naar eigen inzicht een regering mocht vormen) nog van kracht is. Advertentie de meest gerookte filter sigaret in Amerika nu ook in Nederland met de blauwe Micronite filter licht en aromatisch in Nederland i door N.V. Cigarettes Import Cy. v|h A. J. Blok door generaal mr. H. J. Kruis De Nota inzake de defensie-inspanning in de jaren 1961 tot en met 1963, die binnenkort in de Tweede Kamer wordt behandeld, heeft een paar zeer aantrekkelijke eigenschappen, namelijk die van kortheid en duidelijkheid. Daardoor doet deze nota meer denken aan het Engelse „Report on Defence" dan aan de lijvige defensienota's van voorheen. Wat ons in het eerste hoofdstuk „Grondslagen van bet defensiebe leid" goed aandoet zijn: de duidelijke omschrijving van de betekenis van het Europese schild als deel van het Weste lijk vermogen om agressie te voorkomen, de redenering, dat wij ter be scherming van ons eigen belang vrijwillig een taak hebben aan vaard; het vroegere gescherm inet NATO-verplichtingen is daardoor vervangen, het constateren van de omstan digheid, dat de territoriale ver dediging in feite een onderdeel van de NATO-defensie is. Mede hierdoor komt in deze Eigen Nieuwsdienst LONDEN Engeland en de zes landen van de Europese Economi sche Gemeenschap (E.E.G.) zijn be sprekingen begonnen over verlening van economische hulp op lange ter mijn aan Chili ter bespoediging van de herbouw in de uitgestrekte ramp gebieden, waar vele steden en dor pen van de aarde zijn weggevaagd, honderdduizenden mensen dakloos zijn geworden en duizenden gezin nen in diepe rouw zijn gedompeld. Of spoedig met een grootscheepse herbouw kan worden begonnen is de vraag, omdat de aardkost in Zuid-Ame- rika nog steeds in beweging is. Gis- Van onze correspondent PARIJS - De voorbereidingen voor de be> sprekingen tussen een afgevaardigde van de Algerijnse nationalistische regering en de vertegenwoordiger van de Franse vin den in alle geheimzinnigheid plaats. Gis termiddag is op het vliegveld van Tunis een Frans vliegtuig geland, dat de Alge rijnse afgevaardigde naar Frankrijk zal moeten brengen. De nationalisten hebben echter geen lust van een Frans vliegtuig gebruik te maken en zij wensen boven dien van te voren duidelijke garanties voor een ongehinderde terugkeer. Zij willen blijkbaar niet het risico lopen opgesloten te worden bij Ben Bella, ge pakt toen hij met een Frans vliegtuig van Marokko naar Algerije vloog. Naar gis teravond verluidde zouden drie Algerij nen met het lijnvliegtuig van Tunis naar Frankfort gaan en vandaar naar een plaats in Frankrijk, waar ze de Franse woordvoerder zouden ontmoeten. Deze laatste zou de secretaris-generaal voor Algerijnse vraagstukken, Roger Morris, zijn. Positie van het leger De belangrijkste afgevaardigde van de Algerijnen is waarschijnlijk Boumendjel; deze is tenminste gisteren uit Addis Abeba, waar de Afrikaanse nationalisten een congres hebben, spoorslags naar Tu nis teruggekeerd. Maar, zoals gezegd, men is aan beide zijden uiterst karig met het geven van inlichtingen. In ieder geval zullen deze eerste be sprekingen nog wel niet zo vlot verlopen als men zou wensen. Ferhat Abbas en de zijnen zullen zeker niet naar Parijs gaan voor zij opheldering hebben gekregen over verscheidene punten. Een daarvan, zeker ook een van de belangrijkste voor hen, is de positie en de plaats van het Franse leger in Algerije, nadat men tot het sta ken van het vuren zal zijn gekomen. De Gaulle's hand Bovendien achtte de nationalistische re gering de meer of minder officiële com mentaren welke te Parijs op de radio rede van de Gaulle zijn gegeven, weinig bevredigend. Zij zag er eigenlijk een te- Van onze Haagse redactie DEN HAAG Het Residentieorkest neemt gedurende een week deel aan het Festival van Portugal en vertrekt vrij dag aanstaande van Schiphol. Theo Olof en Herman Krebbers zullen de solisten zijn in het concert voor twee violen van Badings, dat behalve werk van Beethoven en Berlioz wordt uitge voerd in Lissabon, Oporto, Coimbra en Evora. Advertentie Bij pijn, griep of „landerig" gevoel zorgt een enkel labiel dat U weer met plezier Uw werk kunt doen 20 labl. f. O.BO.Voordelige gezinsverpakking 100 lapl. 1.3,60 rugtrekken in van de door de Gaulle in zijn rede zo royaal uitgestoken hand. Dat komt zeker ook, omdat de Franse rege ring zich niet ogenblikkelijk heeft ge- distancieerd van bewegingen als die voor Frans-Algerije, welke figuren als Bidault en Soustelle nu weer nieuw leven hebben ingeblazen. Poujade spreekt weer Nog een andere politicus die men uit gespeeld waande, schijnt overigens weer brood in de agitatie te zien. Ook de heer Poujade heeft namelijk een meeting aan gekondigd, waarin hij het over „Vrede en solidariteit met de werkers en het leger van Frans-Algerije" hoopt te heb ben. In Algerije zelf is vooralsnog alles rus tig. Waarschijnlijk heeft een deel van de een miljoen Fransen die daar wonen in de loop van de laatste maanden toch wel ingezien, dat het moeilijk is de klok in Noord-Afrika te laten stilstaan en negen miljoen Algerijnen politieke vrijheid te blijven onthouden. teren werden in Equador ver ten noorden van het Chileense rampge bied, zware aardschokken gevoeld, en het ziet er niet naar uit dat het aard- ■bevingsgevaar voor Chili al geweken is. De hulpverlening zal daarom meer zijn gericht op het snel economisch weer op de been brengen van het zo zwaar geteisterde land door middel van grootscheepse investeringen in de mijnbouw en andere industrieën dan op leniging van de onmiddellijke nood. Wat de leniging van die nood van een groot deel zeker een derde van het Chileense volk betreft, heeft om onverklaarbare redenen een groot deel van de mensheid tot dusverre ver stek laten gaan. Toch is de ramp die het Chileense volk heeft getroffen de ergste van de laatste tijd, en zeker van deze eeuw. Chili, wij schreven het al op 2 juni, is bankroet en zal er zonder machti ge internationale hulp niet meer bo venop komen. Nu Engeland en de E.E.G. over wegen grote kapitalen in de Chileense industrie te steken, blijft het wachten op de helpende hand van de gewone man, op hulp voor duizenden en nog eens duizenden mensen die geen dak boven hun hoofd hebben in een land waar het nu winter is, in een land waar in zeker een dozijn provincies zo goed als geen steen op elkaar is biUiven staan. Advertentie Van onze correspondent DE HAAG. In de „overval" die de 48-jarige bakker F. W. G. H. uit Den Haag op 19 maart pleegde op een sigarenwinkelier in de Multatulistraat, heeft de Haagse rechtbank geen straf baar feit gezien. In vrouwenkleren gehuld was H. de winkel binnengekomen en had naar het toilet gevraagd. Terwijl hij daar was kwam een man de winkel bin nen, die de winkelier bij de keel greep. Inmiddels was de „vrouw" ook weer teruggekomen en samen vochten zij tegen de winkelier, die echter de sterkste bleek. Daarop vluchtte het tweetal. H. heeft steeds ontkend iets met de man te maken te hebben gehad. Hij zou alleen de winkelier hebben wil len bestelen, maar daarvan was niets gekomen. Wel bekende hij twee inbra ken, waarvoor de rechtbank hem an derhalf jaar met aftrek oplegde. Van huisvredebreuk, want als zoda nig had de officier van justitie het op treden in de winkel gekwalificeerd, achtte de rechtbank geen sprake. 1. Boven de baardige man links staat in de gewijzigde teke ning een hert inplaats van een paard. 2., Van dezelfde baardige man is in de gewijzigde tekening het dierenvei kleiner. 3. De toorts is in de gewijzigde tekening korter. 4. Het hert onder de toorts heeft minder gewei gekregen. 5. De rots onder de toorts kreeg een andere vorm. 6. Kleine gezicht van man rechts van toorts, waar eerst een achterhoofd te zien was. 7. Rotsen in rechter bovenhoek hebben een andere vorm. Kruschen maakt U al gauw een heel ander mens, vrij van stramheid en pijn en weer tot alles in staat. Dat doen Kruschen's vijf minerale zouten, die de bloedzuiverende organen aanzetten tot jeugdig-krachtige werking en zo de pijnverwekkende onzuiverheden uitdrij ven langs natuurlijke weg. ROTTERDAM De N.V. Meelfabrie ken der Nederlandse Bakkerij gaat binnenkort over tot de uitgifte van no minaal 2 miljoen aandelen op naam of certificaten. Bovendien zal eenzelfde bedrag aan concerteerbare obligaties worden uitgegeven. Advertentie Lees in het junimimmer 15 pa gina's uitgebreid zeilnieuws en 10 pagina's vol met de nieuwste vindingen op kampeergebied. PM voor ben, die op de hoogte willen zijnLees over een kerk van stro, hypnose bij misdaad bestrijding, plastic zwembaden en nog talloze andere nieuwig heden. Koop het 128-pagina dikke juni- nummer bij een kiosk, boek of tijdschriften handel. het beste uit POPULAR MECHANICS „Grondslagen" de Nederlandse defen sie-inspanning als een bijdrage van betekenis aan de gezamenlijke defen sie en niet aan een secundair deel daarvan beter uit de verf. Nog meer zou ons deze inleiding hebben bevredigd, indien de mogelijk heid van een langer durende oorlog met conventionele strijdkrachten ver meld zou zijn. Deze mogelijkheid, wel ke o.i. bepaald aanwezig is, vraagt echter meer aandacht voor de conven tionele strijdkrachten van het Westen dan zij thans verkrijgen en past daar om vermoedelijk thans (nog) niet in het NATO-beeld. Wie voorts de defensienota goed leest zal onder de indruk komen van de grote moeilijkheden, die verborden zijn aan het leveren van een defen- siebijdrage, welke voldoende beteke nis heeft. De defensiemiddelen, d w.z. de materiële uitrusting der strijd krachten, maken een ongekend snelle ontwikkeling door. Wetenschap en techniek gaan hand in hand om de waarde van het materieel met grote sprongen te verbeteren en daarmede dus de gevechtswaarde der strijd krachten. Dat is natuurlijk heel mooi en heel nuttig, maar het kost een enorme hoe veelheid geld. De kosten der moderne middelen gaan immers nog sneller omhoog dan hun doelmatigheid. Hier ligt in feite het grote vraagstuk der moderne krijgsmacht; de snelle kos tenstijging, welke geen enkel verband houdt met de normale verhoging van lonen en prijzen. Wanneer men voor de komende drie jaren een defensiebegroting ziet aan kondigen van omstreeks 1850 mil joen per jaar, dan is dat bedrag in vergelijking met enkele jaren terug slechts betrekkelijk weinig gestegen. Zo weinig, dat er vermoedelijk zelfs geen gelijke tred is gehouden met de stijging van het nationale inkomen. Dat laatste heeft men enkele jaren geleden in Zweden wel gedaan. Daar is de defensiebegroting gekoppeld aan het nationaal inkomen en op die wij ze waardevast gemaakt. Ondanks dat zit in die Zweedse waardevastheid nog geen zekerheid voor de verhoging der defensiekosten als gevolg van de ho gere prijzen der moderne middelen. Onze defensienota vermeldt, dat het plafondbedrag van 1850 miljoen per jaar verhoogd zal worden met de al gemene verhogingen van salarissen enz. Een overeenkomstige verhoging van de materiële kosten is niet voor zien. De aanschaffingskosten voor mate rieel, totaal 927 miljoen in drie jaar, vormen trouwens maar een bijzonder klein gedeelte van het totale defen sieplafond van 5550 miljoen voor de ze driejarige periode. Reeds daaruit blijkt, dat voor het materieel zelf vooral voor de modernisering ervan maar zeer geringe mogelijkheden zijn. Bij alle drie delen der krijgsmacht wordt een wissel getrokken op de, uiteraard onzekere, Amerikaanse hulp, die dan nog slechts zal gelden voor zeer speciale soorten materieel. Telt men de personeelskosten bij elkander op dan komt men tot 2740 miljoen voor drie jaar, zijnde onee- veer de helft van het totaal. De totale exploitatiekosten lopen op tot 4372 miljoen. Het gebied, waarop de defensieno ta dus het meest teleurstelt is dat van het materieel. De nota geeft geen en kele waarborg, dat onze krijgsmacht op tijd van het modernste zal worden voorzien. Erkend zij, dat dit een moei lijk oplosbaar probleem is. Niette min moeten er wegen worden gevon den om die oplossing te gaan bena deren. Een daarvan is een binding van het defensieplafond aan het nationaal in komen op de Zweedse wijze. Zoals eerder gezegd kan dat slechts een ge deeltelijke oplossing bieden. Een andere weg zal gezocht moe ten worden in een vereenvoudiging van de organisatievorm. Dat geldt, zowel voor de vredes- als voor de oor logsorganisatie. Het moderne mate rieel heeft een aanzienlijk groter ren dement en zal dus een verdere in vloed moeten kunnen hebben op het personeelsbestand van de oorlogsorga nisaties nl. in die zin, dat met min der personeel een grotere gevechts kracht wordt verkregen. Van grotere invloed op de zeer hoge personeelsec- tor der begroting zal echter een ver eenvoudiging van de vredesorganisa tie kunnen zijn. Een dergelijke ver eenvoudiging is zeker niet in een hand omdraaien tot stand gebracht. Wat wij echter in de defensienota missen is een duidelijke aanwijzing, dat in aeze richting ernstig wordt gezocht. VERPLEEGSTER VERGISTE ZICH RIJEN Zuster Adriana van En- schot (32) uit Rijen is gistermiddag met trillende knieën uit haar Dafje gestapt op een onbewaakte overweg bij Rijen. Zij stond oog in oog met een elektrische trein, die op vijf me ter van haar af knarsend tot stil stand was gekomen oog in co» ook met de 62-jarige machinist van de trein, de heer J. F. Baks uit Eind hoven. Deze was overigens niet zo erg geschrokken als de verpleegster. „Ik had de trein helemaal in m'in macht zei hij later. Zuster Van Enschot was aan haar normale wijkwerk bezig, toen zij de on bewaakte overweg in de Heikantsestraat zou oprijden. De trein uit de richting Breda was net voorbij, zodat de be^ stuurster wat gas gaf. Zij merkte op het allerlaatste moment, dat van de andere kant, uit Gilze-Rijen, weer een trein naderde. De jonge vrouw werd ze nuwachtig en reed tegen een lichtmast aan, kwam op de weg terug en bleef midden op de overweg stilstaan. De auto wilde met meer. De machinist van de trein zag het ge val aankomen en reageerde snel genoeg om de verpleegster van een wisse dood te redden. Twee houten loodsen op een erf aan de Overschiese Dorpsstraat te Rotter- dam-Overschie zijn gistermorgen binnen een uur tijds in vlammen opgegaan. De ene loods was in gebruik bij de verf. en glashandel van Jos van der Zwaai De andere loods gebruikte de zuivelhan- delaar S. van Daalen als garage. De daarin gestalde auto's konden m veiligheid worden gebracht. bijtijd» M

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 5