gaat goede toekomst tegemoet Een Zeeuwse jongen zoekt een meisje Heilige Geest plaatst ons voor vervulling van een Meisjeo gunstelinge V Schipper Wagenaar gaat voor toeristen varen Eerst in bad, dan zingen Prof. Van Niftrik e.a. spreken op 17 juni in Nieuwe Kerk Zaterdag 4 juni 1960 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 5 Eén jaar oud Diploma-uitreiking aan landbouwschool te Schoondijke w&nöeLmqen öoor öe zeeuwse histoRie KLOPPEN Van zeilljalk tot rondvaartboot Andere lading Gids en steward Trouwe opkomst Netjes gesehoren Bijeenkomst Rome-reformatie MODERN het pijpje Zangdieiist te Goes Roode Kruis-avond Het bedenken des J Geestes is het leven j en de vrede DE Geest Gods werkt bet geloof in ons hart en verlicht onze ogen. Daarom gaan «ij dan hel lieden en de toekomst, het leven en de mensen meer iu Gods lielrt zien. Ons isolement wordt doorbroken, want de Geest r "n.5. "agrlyks z0 „ode dringt tol de hedc: Heer wal' wilt Gij, dat ,k doen zal'/ Maar op deze daad i„ God. kracht komt het dan ook telkens opnieuw aan! NOORDBEVELANDS MANNENKOOR SNELLE BROMFIETSEN en luid claxonerende auto's val zanglustige Noordbevelanders be wegen zich 's zaterdagsmiddags in de richting van Kortgene. Het zijn de leden van het Noordbeve- lands Mannenkoor, die uit alle richtingen komen opdagen om in de grote toneelzaal van „De Stads- wijnkelder" hun wekelijkse repe titie te gaan houden. Toen wij een bezoek aan( dit nog jonge koor brachten en even na half vijf deze „wijnkelder" binnen vielen, stonden ze daar, in smetteloos witte overhemden die fel afstaken bij de zwarte strikjes en donkere pantalons; 33 stoere Bevelanders die samen het mannenkoor vormen. Zojuist is hun repetitie begonnen en on der grote aandacht en concentratie volgen zij de vele aanwijzingen, die hun dirigent, de heer F. Smit, hun geeft. Er wordt deze middag zeer nauwgezet geoefend. Op het program ma staat een werkje van Orlando Las so ..De serenade van een lands knecht". dat partij voor partij en re gel voor regel grondig wordt gerepe teerd. „Meisje o gunstelinge, hoort wat mijn hart u biedt", zo begint dit lied. En vele malen heeft uw verslag gever op deze repetitie die regel moe ten aanhoren, maar het moet gezegd, elke keer klonk he\ zuiverder, be schaafder en muzikaler. De dirigent schaaft aan uitspraak en klankvorming, waarbij het opvalt dat door zijn voorbeeld akelige keelgelui den snel verdwijnen en ook de voor de Zeeuw zo moeilijke uitspraak der g en k wat wordt gecamoufleerd. Maar pas als het koor met enkele oude nummers voor de dag komt, be grijpt men dat de heer Smit zijn jongens" in het afgelopen jaar niet ontzien heeft, maar bijzonder hard met hen heeft gewerkt. Zowel in zui verheid, voordracht en nuancering heeft men reeds een behoorlijk peil bereikt, dat in. de toekomst stellig zal worden opgevoerd. Het was deze maand juist een jaar ge leden dat dit koor werd opgericht, waarbij met zeventien leden werd ge start. Reeds lang had men op dit mu zikale eiland, waar eens de wieg stond van mannen als Eduard en Ma- rinus Flipsë. plannen in deze richting dat is tijdens ons bezoek aan koor wel duidelijk geworden. Toen wij tegen zessen dan ook met het Zeeuwse Volkslied wer den, weggezongen", waren wij het er over eens, dat dit Noordbeve- lands Mannenkoor een goede toe komst tegemoet gaat. En nog lang die avond klonken ons het wijsje en de woorden in de oren SCHOON DUKE. Op de la-: gere landbouwschool hield giste ren na de diplomauitreiking de inspecteur van het landbouwon derwijs, de heer ir. E. Bolle een toespraak, waarin hij o.m. op merkte dat het lager landbouw onderwijs in zijn nieuwe ontplooi- iing drie facetten heeft die voor de jonge boeren zeer belangrijk zijn. Ten eerste is er bij de nieuwe leer methode meer gelegenheid tot algemene ontwikkeling, ten tweede is het land bouwkundig gedeelte van het onderwijs uitgebreider geworden en. meer op de 1 praktijk gericht en in de derde plaats kan nu ook meer aandacht worden be- 1 steed aan de culturele vorming. Spreker betreurde dat zonen van land arbeiders nog in feite in het geheel geen gebruik maken van de lagere landbouw school. Hij vroeg medewerking van het bestuur opdat ook zij op de een of andere wijze by het onderwijs betrokken kunnen worden. Verder vertelde spreker dat het in de I bedoeling ligt het leerlingenstelsel aan de school te verbinden. Geslaagden waren C. Buysse. Biervliet; J Capon. Zuidzande; A. Luteyn, Schoon dijke; A. Schippers, Nieuwvliet; C. van 't Westeinde, Groede; M. Verplancke, Biervliet. Vier leerlingen werden afge wezen en twee moeten nog geëxamineerd worden. Geslaagden met de nieuwe methode waren: A. Kammaert, Hoofdplaat; T. Doens, IJzendijke; P. Maas, Aardenburgh; J. Poissonier, Schoondijke; J. Syriër, Oostburg en R. Termote, Hoofdplaat. Er werd een kandidaat afgewezen. De direkteur van de school P. Rijk haalde enige aardige herin neringen op en namens de burge meester F. van Rosevelt, die zo als bekend ernstig ziek is, sprak de loco-burgemeester de heer J. de Feijter. Namens de heer Van Rosevelt bracht hij warme dank aan de leerkrachten. De heer A. Cammart sprak na mens de ouders. door L var Wallenburg ERLEDEN jaar december ziin ouders- worden in de „geheimen" inge- wijd. Heelt ze echter geen zin meer, - dan ze getrouwd. Ik weet echt niet meer hoe ze heten. Maar gaat ze naar de middagkerk. Zonder het miQcnhipn hoht n nnk het verhaal 1 teleurstellende .,neen" te moeten horen. miSSCnien neot U OOK net vernaai weet haar aanbidder al genoeg: de lief desaffaire gaat niet door. Deze eigenaardige manier al lang uit de mode. echter gekoesterd, 'maar uiteindelijk is het van Orlando's lied: Meisje, o gun- Dirigent F. Smit. WEMELDINGE. Temid-; den van de gewone binnen vaart lag gistermorgen in de haven van Wemeldinge een opvallend vaartuig gemeerd. Een blinkend wit geschilderde tjalk met een opbouw die in sterke mate deed denken aan de rondvaartboten in de Am sterdamse grachten In derdaad, ,,De Vriendspliap", zoals in sierlijke letters op de boeg is te lezen, is dan ook een rondvaartboot, maar dan één voor de Zeeuwse wateren. Gisteravond is de motortjalk vanuit Wemeldinge, waar firman ten van de rederij „De Vriend schap" onder aanvoering van de schipper de 66-jarige S. Wagenaar uit Krabbendijke, het schip zelf geschilderd en afgewerkt hebben, naar Veere gevaren. En Tweede Pinksterdag zullen de rondvaarten vanuit de haven van Veere langs de Deltawerken een aanvang nemen, met als beman ning de ondernemer én schipper Wagenaar en als steward én gids de heer J. L. P. van Ek, student m de Werktuigkunde aan de univer siteit te Delft Een bemanning die op haar taak is berekend Want de heer Wagenaar heeft al sinds 1921. toen ditzelfde schip nog een zeiltjalk was, alle wateren van België en Nederland bevaren, overi gens met een ander soort lading.... ,,Toen was het grint, aardappelen, kolen en wat dies meer zij", ver telde hij. Het schip heeft trouwens een lang leven achter de rug: het werd gebouwd omstreeks 1890. En pas in 1927 werd het vaartuig van een motor voorzien. Zelfs van de oorlogshandelingen heeft het te lij den gehad; in 1945. vlak voor de bevrijding maakten de bezetters het schip onklaar door een gat in het achterschip te maken met explosie ven... Na de oorlog tie eft de heer Wagenaar er echter nog tot 1958 de Zeeuwse wateren mee doorkruist, tot hij en zijn zoon op het idee kwa men de tjalk om te laten bouwen in een moderne rondvaartboot. En 19 april jl. werd op de werf van de firma De Klerk te Kruispolderha ven met het verbouwen begonnen. Er is een kajuit opgekomen met grote ramen, een schuifdak, van een capaciteit voor maximum 60 perso nen. Met de open kuip voor de ka juit kan het scheepje totaal 120 per sonen vervoeren, hetgeen de Scheep vaartinspectie dan ook heeft goed gekeurd. .,De Vriendschap" die 20 meter lang is. 82 ton meet. is voor zien van een 26 pk Kromhout motor. De gids, die gedurende zijn vakan tie het gehele zomerseizoen aan de passagiers het nodige over de Deltawerken gaat vertellen. heeft een prachtige geluidsinstallatie tot zijn beschikking. De heer Van Ek beeft zich eveneens tot taak gesteld limonade e.d. aan de toeristen I water maakt dorstig te verstrek ken. En voor dit doel is er een koel bak aan boord Ongetwijfeld: „De Vriend schap" is één der meest com fortabele, zo niet de mooiste rondvaartboot van Zeeland. Vanmorgen om elf uur vindt vanaf de Campveer^ Toren le Veere de proefvaart plaats. Aan boord bevinden zich o.m. B. en W. van Veere en de pro vinciale voorzitter der V.V.V. de heer mt. J. Moolenburgh. toch aan de activiteiten van de Kort geense wachtmeester eerste klas der rijkspolitie, de heer M. J. v. dBoom- gaard, te danken, dat het mannenkoor er gekomen is. Na veel voorbereidend werk, waarbij de heer Van den Boom gaard, die thans voorzitter is. eerst contact opnam met de plaatselijke di rigent de heer Smit en de huidige se- ceetaris. de heer IJ. Koopman hoofd van de Hervormde school te Kamper land, kwam op 23 mei 1959 de oprich ting tot stand. Natuurlijk moesten vele moeilijkheden overwonnen waren. Zo waren er pes simisten die beweerden, dat dit koor de drie maanden niet zou halen ën dat het anders de doodsteek voor de andere Noordbevelandse koren zou be tekenen. Om dit praatje de kop in te drukken werd -reeds bij -de opricht ting een beroep op de leden gedaan hun lidmaatschap van andere koren gestand te doen. Dat dit tenslotte ook gebeurde, kon slechts door op zaterdag te gaan re peteren; voor velen een bezwaarlijke tijd maar waar men in de praktijk gelukkig weinig van merkt. Dirigent Smit is dan ook erg tevreden over de trouwe opkomst en het grote enthou siasme van zijn koorleden. Nog een moeilijkheid was de plaats waar men zou repeteren. Van de ge meente Kortgene kreeg men voor een jaar toestemming voor het gebruik van het gymnastieklokaal; een roy aal gebaar, dat echter toch nog zijn gevolgen had. Toen namelijk enkele maanden later een van de raadsleden in de Kortgeense gemeenteraad er op wees, dat het hygiënisch onverant woord is, dat een zwoegend mannen koor repeteert in een ruimte waar even later kinderen les krijgen, waS deze opmerking aanleiding tot een fel le discussie. I Onmiddellijk nam namelijk het raadslid tevens jioorlid, de heer Marcusse, het mannenkoor in bescherming door te verklaren dat de leden eerst in bad zijn geweest, netjes geschoren zijn. tijdens de repetitie niet roken en bo vendien nog op een matje staan. Gelukkig is er geen crisis in de raad ontstaan, ook al omdat men wegens uitbreiding toch reeds besloten had de onverwarmde gymzaal te ruilen voor de toneelzaal van de Stadswijnkelder, waar ook de eerste officiële uitvoe ring werd gegeven. En ook op de an dere Noordbevelandse dorpen werkte men al mee aan concerten van plaat selijke koren en korpsen, waarbij men uiteraard slechts over een klein reper toire beschikte. Zo zong men bijvoorbeeld het Stille Nacht reeds op 21 november te Colijnsplaat, maar ook nog te Kamperland op 29 maart. Maar dergelijke krampachtig aandoende verschijnselen zullen in het nieu we seizoen niet meer voorkomen, stelinge. De B. wel in de krant gelezen van die man, die een meisje voor de tele visie zag optreden. Die eerste kennismaking was wel erg kort. Toch nog wat langei dan die van vroeger gebruikelijke „klop- de student'dichter Piet Paaltjens pen" heeft afgedaan, met Rika, van wie hij zegt: E,en verliefde vrijgezel gaat op een - B donkere avond naar de woning. De lui- Slechts eenmaal heb lk U ge- ken zijn gesloten, door een kiertje zien. Gij waart gezeten in eenziet hij licht in de kamer: ze zijn dus sneltrein Hie> Hp trein waar ik nog op' Een paar kloPPen °P de blln" sneitrein, cue ae trein waar itv den \Yje <jaar?" roept men van bin- mee reed passeerde in volle vaart. nen. Een boer doet 's avonds niet zo De kennismaking kon niet korter gauw open. als hij met weet wie er „T i aan de deur is zijn. Na dit korte televisie-con tact hebben die meneer en het De kloppende jonkman noemt echter meisje nauwkeuriger kennis metz^n naam niet, al verraadt zijn stem i i. soms wie hy is. ..Of je dochter Pietje elkaar gemaakt met als resultaat(ja7LS Setje, Kaatje of hoe ze ook een bruiloft. Een journalist heeft heten rnag) eens na„r huiten mag toen aan verscheidene mensen ge- komen, ik tcou haar eens eren spre- vraagd, hoe het bij hen begonnen ken," klinkt het aan de buitenkant was. Waar was nu eigenlijk het begin, het aller-allereerste begin? Vermoedt de bedoelde dochter wie er is en voelt ze wel wat voor hem, dan gaal ze even naar buiten, waar de jongeling haar zijn liefde verklaart. Meestal niet rechtstreeks, maar dik wijls in deze vorm, of ze op een oj andere aanstaande feestdag met hem mee wil. Kan ze echter beslist niet begrijpen, wie daar buiten staat dan moet hij De P.V. „De Scheldevissers" te Bors- sele hield een wedvlucht uit Quivratn. De uitslag luidt: 1, 2 en 4. M. Welle- raan, Borssele, 3. A. Westdorp, 's-Hee- renhoek, 5. M. Wiskerke, Nieuwdorp, 6. 8 en 9 L. Janse, 's-Heerenhoek; 7. P. Deurloo. Nieuwdorp, 10. P. Maat, Elie- woutsdijk. Advertentie MIDDELBURG. Enkele lid maten, van de Hervormde Ge meente hebben in een verblij dende positieve spontaniëteit op de overgang' van dr. H. v. d. Linde naar het rooms-katholi- cisme gereageerd, zo blijkt uit „Gemeenteleven". Zij hebben het initiatief genomen tot een actie, die onduidelijkheden wil ophel deren die rondom de woorden „Oecumenie", „katholiciteit" en „volheid" ontstaan zijn, maar meer nog de gemeente er positief van bewust wil maken welke rijkdommen zij juist nu in het door de reformatie gezuiverde geloof bezit. Dit initiatief is door de vergadering van ambtsdragers en door de centrale kerkeraad met instemming overgenomen. De laatste heeft zich in zijn samenkomst van donderdag 2 juni met de nadere Weet u het nog, verloofde lezers en lezeressen, getrouwde mannen en vrou wen, waar het bij u mee begonnen is? Toen dat eerste vonkje er nog maar was, later doorgegloeid tot een vlam van liefde? Of dat moment, doen dit spran keitje er nog niet was en even later juist ging ontvonken? Door een woord misschien, of een blik slechts, 't Kan [gerst zijn naam maar noemen of enige door een glimlach gekomen zijn, ookaanduiding geven wie hij is. Lijkt haar door een traan. Variaties genoeg. de partij niet, dan blijft ze binnen en Zo heeft iedere mensengroep, iedere de deur wordt niet geopend Zonder klasse of stand der bevolking zijn ge-1 succes moet de nachtelijke vrijer terug- legenheden, waar men elkaar ontmoe- keren. ten kan, waar men eens kan zien en Ook deze manier wordt tegenwoordig zich laten zien. nie^ meer toegepast. Vooral niet sinds We willen eens nagaan hoe het vroe- de moord op een meisje uit Melisker- ger in Zeeland ging en hoe het nu gaat. Ongeveer een eeuw geleden had een jongeling op Walcheren een eigenaardi ge methode om te onderzoeken of ,,zij" wat van hem wilde weten. Was er óp een hofstede een huwbare dochter voor wie 't zo zachtjes aan tijd raakte (u begrijpt me wel!) dan ging dit meis je 's morgens naar de kerk, de rest van de familie 's middags. Zij was dan alleen thuis. Dan nam de kerel zijn kans waar Eerst ging hij naar de kerk, d.w.z. er niet in, maar bij de deur stond hij te kijken of haar fa milie naar de kerk kwaxrt. Had hij ze allemaal binnen zien gaan behalve de bewuste dochter dan verliet hij het kerkgebouw en ging alleen op jacht. Zijn kornuiten die hem alleen za gen weggaan en dus wel iets snapten, bracht hij in de war door een heel an dere richting uit te gaan dan waar hij wezen moest. Maar door allerlei binnenwegjes en ke -dat op deze wijze naar buiten werd gelokt. Toch heeft de plattelandsbevolking ge legenheid genoeg om met elkaar in aanraking te komen. Vooral tegenwoor dig, nu ze niet meer zo geïsoleerd woont als vroeger. Overal zijn er goede we gen en prima verbindingen. Ook op de boerderijen staan er bromfietsen en auto's, heel wat hebben telefoon en ra dio. Hij heeft geen specifieke manier meer nodig om met ..haar" in contact te komen, 't Gaat er bijna net als bij de stadsbewoners. Nog niet zo lang geleden was het in Middelburg de donderdagse markt, die veel jongelui bij elkaar bracht. Vooral de speciale marktdagen, zoals de Sinterklaasdonderdag, de Nieuwjaars donderdag en die van Liesjesdag in mei en oktober. Maar deze marktdagdrukte voor een groot deel verleden tijd, JJJPfacty,e* gereikte hij langs een omweg voor jongelingen en jongedochters ten- och zijn doel: de boerderij waar zij I minste Op de donderdag in augustus, alleen thuis was. Waar ze zat te wach- wanneer de jaarlijkse ringrijderij op het ten op eventuele sollicitanten. - -- - - het vormgeving van deze actie beziggehGU-1 den. zodat in het najaar met de uitvoe ring een begin kan worden gemaakt. Om de gemeente van Middelburg niet zolang te laten wachten en om haar de gelegenheid te geven op korte termijn al van haar eenheid të getuigen en over enkele hoofdzaken deskundig en bezie lend te worden voorgelicht, zal de cen trale kerkeraad op vrijdag 17 juni aan staande des avonds om acht uur een gro te openbare samenkomst houden in de Nieuwe Kerk. Vooraanstaande theolo gen zullen over het onderwerp „De een heid in de reformatie'1 fundamentele dingen zeggen. Als sprekers zijn uitge nodigd prof. dr. C. G. van Niftrik, prof. dr. W. J. Kooiman en dr. N. J. Hommes. Molenwater wordt gehouden kan" nog weieens gezellig druk zijn. Evenals op, de tweede en derde Paas- en Pinksterdagen, hoewel minder dan Daar komt er één aankuiefen Ze vroeger. Een kwart-eeuw geladen slen- aoet hem open en hij vraagt heel on- terden lange rij'en boerenjongens en schuldig of hij even zijn pijpje mag -meisjes door de straten van de hoofd- aansteken. Staat de jongen haar niet aan, dart weigert ze en met een verdrietig hart verlaat hij de hoeve. Een blauwtje gelopen! GOES Op le Pinksterdag om 10 uur wordt in de Jeugdkerk vah de Hervorm de Gemeente in de Prins van Oranje" een. zangdienst gehouden, waarin ook liederen in modern ritme gezongen zul len worden. Wdka D. E. Hiensch zal deze dienst leiden met als onderwerp van de prediking Enthousiaste jongeren", Wil ze echter weieens kennismaken 't kan misschien wel wat worden dan mag hij binnenkomen om zijn pijp aan te steken. Wat hij ook werkelijk doet aan een comfoortje dat op tafel staat. Hij neemt een stoel en ze schenkt hem een kopje thee in. Verder praten ze wat over koetjes en kalfjes. Tegen de tijd dat de anderen thuis zul len komen, verlaat hij de hofstede zon der dat er over liefde ook maar een woord gerept is. De thuiskomenden vra gen niets, al begrijpen ze er wel een en ander van. Wordt het nu wat tussen die twee? Misschien wel, soms ook niet. Wil zij de kennismaking voortzetten, dan zorgt ze de volgende zondagmiddag weer alleen thuis te zijn. Hij komt te rug en na enkele dergelijke sabbaths- reizen is de zaak beklonken en de stad. Dan was het echt ,,mart". Er wer den gewichtige zaken gedaan, er werd geloofd en geboden. Dat soms ..de koop gesloten" was bewees de late avond, toen men naar zijn dorpen en afgelegen boerderijen terugkeerde. Me nige dochter verliet die 's middags gans alleen of met een vriendin, maar werd er netjes thuisgebracht door een vriend. Voor de jongelui uit de boerenstand bestaat er geen ..apartheidspolitiek" meer. Ook niet in de manier waarop een hij en een zij bij elkaar komen. Ze zoeken en vinden elkaar net als de stadsmensen. Op de zang- en jeugdver enigingen, op een jaarfeest of een brui loft, bij de zondagse kerkgang. De bekende folklorist Van der Ven heeft jaren geleden een boek geschre ven „Van vrijen en trouwen op het platteland". We hebben gezien hoe hij zijn geliefde gevonden heeft. We laten ze met rust, vrijende paartjes willen liever niet gestoord worden. De volgen de keer gaan we het trouwen meema ken. VLISSINGEN. Als slot van de Roo- de Kruis campagne 1960 zal de afde ling Vlissingen van het Rode Kruis een avond organsieren in het Scheldekwar- tier op zaterdag 18 juni. Belangeloze medewerking wordt verleend door de personeelsvereniging van De Schelde, die een toneelstuk zal opvoeren, terwijl de dansmuziek verzorgd zal worden door de „Orpheans". Een verloting zal even eens worden gehouden. De collecte voor de gezamenlijke mi litaire fondsen heeft in St. Maartensdijk 58,21 opgebracht. DEP ALEN D VOOR DE MENS is de geest, waaruit hij leeft. De geest is immers hel meest innerlijke van de mens. Helaas verstaan wij pijnlijk dat heet dan soms» meesterlijk de kunst, om ons innerlijk te veihe gen. Achter schoonklinkende leuzen gaat onze eigenlijke ge zindheid meermalen schuil. Onze woorden dekken niet altijd onze feitelijke bedoeling Dit betekent, dat onze geest vaak zo geraffineerd en bedorven is Wij behoeven hoger Geest, Die in alle waarheid leidt en niet alleen onze woorden en daden, maar ook onze gezindheid heiligt. Het is de glorie van Pinksteren, dat God in Zijn genade dip Geest heeft willen ui Is toeten in mensenharten. Want het eigenaardige van het Kerst en Paas-evangelie is, dat engelen de geboorte en op standing van Christus hebben verkondigd, maar op Pinksteren zet Gods Geest mensen in vlam, om hiervan getuigen te zijn, zonder enige schroom of hijgedachte. TÏ71J lezen in de Handelingen der apostelen, dat 120 mensen eendrachtig bijéén waren in de opperzaal te Jeruzalem, volhardende in bidden en smeken. Zij hadden grote dingen gezien. Zij waren getuigen geweest van de kruisiging van Jezus en werden later overtuigd van Zijn opstanding. Eerst konden zjj dit niet geloven. Deze werkelijkheid ging hun stoutste verbeelding le bo ven Maar zij werden overtuigd door de verschijningen van de Heer, op onderscheiden tijden en plaatsen. Zo kwam Hij, vol begrip en ontferming, aan hun klein geloof tegemoet. Later hadden zij Hem, vèr hoven alle aardse macht en zwaartekracht, zien opvaren ten hemel. Daar behoorde hij uiteindelijk thuis. Maar Gods Zoon vergeet de broeder niet, «lie Hij op aarde liet Paiilus zegt, dal Hij is gezeten aan Gods rechterband, als plaats der ere jen dat Hij ook voor ons bidt. A AN Zijn gelovigen had Jezus de opdracht gegeven. dat zij van Jeruzalem niet zouden scheiden, maar zouden verwachten de beloften des Vaders. Want er zou nog een andere Trooster komen, Die hij hen zou blijven tot in eeuwigheid. In deze verwachting leefden zij tussen Hemelvaart en Pinksteren, gespannen, overge geven en in de zekerheid, dat God Zijn belofte zon vervullen. Een geestelijke band verenigde lien, die on derliing zozeer verschilden, mannen en vrouwen, de vu rige Petrus en de bedachtzame Johannes. Maar Jrzu- vormde het keerpunt in hun aller leven. Alle menselijke gevoeligheden zonken in het niet bij dit zalig geheim. Verveling en kritiek bedierven de sfeer niet. T\E akker van hun hart moest bereid worden voor het zaad, dat zou worden uitgestrooid. Zij hadden de roeping ontvangen, het zout der aarde en het licht dei- wereld te zyn. Maar nü, om des te beter Zijn getuigen te kunnen zijn, was nodig de stilte, de retraite en de volstrekte concentratie. Zoals aan het Kerstfeest Advent voorafgaat, zo is er geen Pinkstermorgen zonder Pink» sterwake. De verwachting is de bodein der vervulling. Naarmate wij geestelijk meer verwachten, zullen wy ook ontvangen. FN zo geschiedde de wonder-heerljjke vervulling der belofte. Ja meer, zij zelf werden vervuld met de Heilige. Geest en ook het geheleJhuis, waar zij zaten. Een geluld werd gehoord als van een stormwind, ten teken van de kracht des Geestes en tongen als van vuur lekten boven bun hoofden als Uitstraling van -wat er in hen leefde. Ook spraken zij, niet in lallende woorden, onbegrijpelijk voor anderen, maar duidelijk voor alle aanwezigen, zodat een ieder in eigen taal hen de grote werken Gods hoorde verkondigen. .jjiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniijl llilllllllllllllllllllll JJIT geweldig gebeuren was mogelijk, omdat God niet mechanisch werkt en Zijn Geest willekeurig tovert in mensenharten, maar omdat zij bereid waren, Zijn belofte te ontvangen en hun geest ontvankelijk was vooi- de Heilige Geest, door de gehoorzaamheid aan hun op dracht en «le toezegging des Heren. Al gaat Gods Geest «lus niet buiten ons om, Hij is blijkens hun afhankelijk heid wat anders dan de exponent van hun streven en hoger dan ons menselijk idealisme. De Heilige Geest i» een gave. maar wil ook in ons doorwerken en getuigen met onze geest, dat wij, als kinderen Gods, een opgave iu deze wereld te vervullen hebben, zó zelfs, dat Gods kracht in onze zwakheid wordt volbracht. werkt door muren heen en kan wonderbaar troosten in de stormen van de tijd. W i| gaan meer openstaan voor Gods wil, ook tegenover onze naaste Onze levenshou ding wordt meer geheiligd. Zo worden geestelijke ge- meenschappen gekweekt en heet Pinksteren wel het gi - boorteuur der kerk, die in het werk der Zending haai palen uitzet. Want de Geest waait, waarheen Hij wil en doorbreekt ook de scheiding der rassen, omdat hel gaat, niet om de huidskleur, snaar om het hart der men sen. Als Gods Geest vaardig wordt onder de volkeren, worden zij ook gedrongen lot onderling dienstbetoon, mede tol hun eigen geluk. QAAROM zegt Paiilus in Romeinen 8 vers 6, dat het bedenken des Geestes is het leven en de vrede. Het leven openbaart zich dan in een gevoel van bevrijding, veel slaat tussen God en ons mensen in. Over hoeveel moeten wy ons niet schamen tegenover Hem. Welk een bevrijding schenkt ons dan de vergeving in Christus, zo dat ook de .nnerlyke blijdschap ons deel wordt. Immers door de werking des Geestes worden wy niet slechts hoorders van het heil, maar ook deelgenoten daaraan hteckt zich een stroom van nieuw leven en van heili ge kracht in ons binnenste baan. Petrus wordt tot een rolsman, die op Pinksteren zijn befaamde rede houdt, zonder aanzien des persoons. En hoevelen zijn er latei- door Gods Geest bekrachtigd! kan Luther wordt hel bekende woord toegeschreven: Hier sta ik, ik kan niet anders, God helpe mij. En een vrede, die alle verstand te boven gaal, deelt zich door Gods (.eest aan ons mede, m de verzoening met Hem en liet uitzicht op het eeuwi- ge leven. Hoe ydcl blijkt Irierhij de vré'Ües-roep in onze lyd, als wy met eerst vrede met God hebben. Maar dan zullen wy de waarachtige vrede ook helpen bevorderen. De vei'slandelyke redenering zal dan niet de bewogen heid des harten beheersen, zodat de een liet al beter weet dan de ander. Hoeveel kwaad heeft de kerkelijke betwete rij al gesticht tegenover de ware gemeenschap in'Christus tegenover allerlei geestdrijverij, die eigen geest aan ziet voor de Heilige Geest, blijft deze laatste van Chris tus getuigen. s QEEN wonder tenslotte da, he, Pinkstergebeuren slaat vermeld in de Handelingen der apostelen. Temidden van alle troost en heiliging zet de Geest ons ook in l,e- weging. Verlost «orden wy van alle lijdelijkheid, die de handel, zo gemakkelijk in de school leg,, evenzeer ab val, alle rnense yk activisme, daar hel j„js, de Gees, O-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 5