gaat goede toekomst tegemoet
Een Zeeuwse jongen
zoekt een meisje
Heilige Geest plaatst ons voor
vervulling van een
Meisjeo gunstelinge
V
Schipper Wagenaar gaat
voor toeristen varen
Eerst in bad,
dan zingen
Prof. Van Niftrik e.a. spreken
op 17 juni in Nieuwe Kerk
Zaterdag 4 juni 1960
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 5
Eén jaar oud
Diploma-uitreiking
aan landbouwschool
te Schoondijke
w&nöeLmqen öoor öe zeeuwse histoRie
KLOPPEN
Van zeilljalk tot rondvaartboot
Andere lading
Gids en steward
Trouwe opkomst
Netjes gesehoren
Bijeenkomst Rome-reformatie
MODERN
het pijpje
Zangdieiist te Goes
Roode Kruis-avond
Het bedenken des J
Geestes is het leven j
en de vrede
DE Geest Gods werkt bet geloof in ons hart en verlicht
onze ogen. Daarom gaan «ij dan hel lieden en de
toekomst, het leven en de mensen meer iu Gods lielrt
zien. Ons isolement wordt doorbroken, want de Geest
r "n.5. "agrlyks z0 „ode dringt tol de hedc: Heer wal'
wilt Gij, dat ,k doen zal'/ Maar op deze daad i„ God.
kracht komt het dan ook telkens opnieuw aan!
NOORDBEVELANDS MANNENKOOR
SNELLE BROMFIETSEN en
luid claxonerende auto's val
zanglustige Noordbevelanders be
wegen zich 's zaterdagsmiddags
in de richting van Kortgene. Het
zijn de leden van het Noordbeve-
lands Mannenkoor, die uit alle
richtingen komen opdagen om in
de grote toneelzaal van „De Stads-
wijnkelder" hun wekelijkse repe
titie te gaan houden.
Toen wij een bezoek aan( dit
nog jonge koor brachten en even
na half vijf deze „wijnkelder"
binnen vielen, stonden ze daar,
in smetteloos witte overhemden
die fel afstaken bij de zwarte
strikjes en donkere pantalons; 33
stoere Bevelanders die samen het
mannenkoor vormen.
Zojuist is hun repetitie begonnen en on
der grote aandacht en concentratie
volgen zij de vele aanwijzingen, die
hun dirigent, de heer F. Smit, hun
geeft. Er wordt deze middag zeer
nauwgezet geoefend. Op het program
ma staat een werkje van Orlando Las
so ..De serenade van een lands
knecht". dat partij voor partij en re
gel voor regel grondig wordt gerepe
teerd. „Meisje o gunstelinge, hoort
wat mijn hart u biedt", zo begint dit
lied. En vele malen heeft uw verslag
gever op deze repetitie die regel moe
ten aanhoren, maar het moet gezegd,
elke keer klonk he\ zuiverder, be
schaafder en muzikaler.
De dirigent schaaft aan uitspraak en
klankvorming, waarbij het opvalt dat
door zijn voorbeeld akelige keelgelui
den snel verdwijnen en ook de voor
de Zeeuw zo moeilijke uitspraak der
g en k wat wordt gecamoufleerd.
Maar pas als het koor met enkele
oude nummers voor de dag komt, be
grijpt men dat de heer Smit zijn
jongens" in het afgelopen jaar niet
ontzien heeft, maar bijzonder hard
met hen heeft gewerkt. Zowel in zui
verheid, voordracht en nuancering
heeft men reeds een behoorlijk peil
bereikt, dat in. de toekomst stellig zal
worden opgevoerd.
Het was deze maand juist een jaar ge
leden dat dit koor werd opgericht,
waarbij met zeventien leden werd ge
start. Reeds lang had men op dit mu
zikale eiland, waar eens de wieg
stond van mannen als Eduard en Ma-
rinus Flipsë. plannen in deze richting
dat is tijdens ons bezoek aan
koor wel duidelijk geworden.
Toen wij tegen zessen dan ook
met het Zeeuwse Volkslied wer
den, weggezongen", waren wij het
er over eens, dat dit Noordbeve-
lands Mannenkoor een goede toe
komst tegemoet gaat. En nog
lang die avond klonken ons het
wijsje en de woorden in de oren
SCHOON DUKE. Op de la-:
gere landbouwschool hield giste
ren na de diplomauitreiking de
inspecteur van het landbouwon
derwijs, de heer ir. E. Bolle een
toespraak, waarin hij o.m. op
merkte dat het lager landbouw
onderwijs in zijn nieuwe ontplooi-
iing drie facetten heeft die voor
de jonge boeren zeer belangrijk
zijn.
Ten eerste is er bij de nieuwe leer
methode meer gelegenheid tot algemene
ontwikkeling, ten tweede is het land
bouwkundig gedeelte van het onderwijs
uitgebreider geworden en. meer op de
1 praktijk gericht en in de derde plaats
kan nu ook meer aandacht worden be-
1 steed aan de culturele vorming.
Spreker betreurde dat zonen van land
arbeiders nog in feite in het geheel geen
gebruik maken van de lagere landbouw
school. Hij vroeg medewerking van het
bestuur opdat ook zij op de een of andere
wijze by het onderwijs betrokken kunnen
worden.
Verder vertelde spreker dat het in de
I bedoeling ligt het leerlingenstelsel aan
de school te verbinden.
Geslaagden waren C. Buysse. Biervliet;
J Capon. Zuidzande; A. Luteyn, Schoon
dijke; A. Schippers, Nieuwvliet; C. van
't Westeinde, Groede; M. Verplancke,
Biervliet. Vier leerlingen werden afge
wezen en twee moeten nog geëxamineerd
worden.
Geslaagden met de nieuwe methode
waren: A. Kammaert, Hoofdplaat; T.
Doens, IJzendijke; P. Maas, Aardenburgh;
J. Poissonier, Schoondijke; J. Syriër,
Oostburg en R. Termote, Hoofdplaat. Er
werd een kandidaat afgewezen.
De direkteur van de school P.
Rijk haalde enige aardige herin
neringen op en namens de burge
meester F. van Rosevelt, die zo
als bekend ernstig ziek is, sprak
de loco-burgemeester de heer J.
de Feijter. Namens de heer Van
Rosevelt bracht hij warme dank
aan de leerkrachten.
De heer A. Cammart sprak na
mens de ouders.
door L var Wallenburg
ERLEDEN jaar december ziin ouders- worden in de „geheimen" inge-
wijd.
Heelt ze echter geen zin meer, - dan
ze getrouwd. Ik weet
echt niet meer hoe ze heten. Maar
gaat ze naar de middagkerk. Zonder het
miQcnhipn hoht n nnk het verhaal 1 teleurstellende .,neen" te moeten horen.
miSSCnien neot U OOK net vernaai weet haar aanbidder al genoeg: de lief
desaffaire gaat niet door.
Deze eigenaardige manier
al lang uit de mode.
echter
gekoesterd, 'maar uiteindelijk is het van Orlando's lied: Meisje, o gun-
Dirigent F. Smit.
WEMELDINGE. Temid-;
den van de gewone binnen
vaart lag gistermorgen in de
haven van Wemeldinge een
opvallend vaartuig gemeerd.
Een blinkend wit geschilderde
tjalk met een opbouw die in
sterke mate deed denken aan
de rondvaartboten in de Am
sterdamse grachten In
derdaad, ,,De Vriendspliap",
zoals in sierlijke letters op de
boeg is te lezen, is dan ook
een rondvaartboot, maar dan
één voor de Zeeuwse wateren.
Gisteravond is de motortjalk
vanuit Wemeldinge, waar firman
ten van de rederij „De Vriend
schap" onder aanvoering van de
schipper de 66-jarige S. Wagenaar
uit Krabbendijke, het schip zelf
geschilderd en afgewerkt hebben,
naar Veere gevaren.
En Tweede Pinksterdag zullen de
rondvaarten vanuit de haven van
Veere langs de Deltawerken een
aanvang nemen, met als beman
ning de ondernemer én schipper
Wagenaar en als steward én gids
de heer J. L. P. van Ek, student m
de Werktuigkunde aan de univer
siteit te Delft Een bemanning
die op haar taak is berekend
Want de heer Wagenaar heeft al
sinds 1921. toen ditzelfde schip nog
een zeiltjalk was, alle wateren van
België en Nederland bevaren, overi
gens met een ander soort lading....
,,Toen was het grint, aardappelen,
kolen en wat dies meer zij", ver
telde hij. Het schip heeft trouwens
een lang leven achter de rug: het
werd gebouwd omstreeks 1890. En
pas in 1927 werd het vaartuig van
een motor voorzien. Zelfs van de
oorlogshandelingen heeft het te lij
den gehad; in 1945. vlak voor de
bevrijding maakten de bezetters het
schip onklaar door een gat in het
achterschip te maken met explosie
ven... Na de oorlog tie eft de heer
Wagenaar er echter nog tot 1958 de
Zeeuwse wateren mee doorkruist,
tot hij en zijn zoon op het idee kwa
men de tjalk om te laten bouwen in
een moderne rondvaartboot. En 19
april jl. werd op de werf van de
firma De Klerk te Kruispolderha
ven met het verbouwen begonnen.
Er is een kajuit opgekomen met
grote ramen, een schuifdak, van een
capaciteit voor maximum 60 perso
nen. Met de open kuip voor de ka
juit kan het scheepje totaal 120 per
sonen vervoeren, hetgeen de Scheep
vaartinspectie dan ook heeft goed
gekeurd. .,De Vriendschap" die 20
meter lang is. 82 ton meet. is voor
zien van een 26 pk Kromhout motor.
De gids, die gedurende zijn vakan
tie het gehele zomerseizoen
aan de passagiers het nodige over de
Deltawerken gaat vertellen. heeft
een prachtige geluidsinstallatie tot
zijn beschikking. De heer Van Ek
beeft zich eveneens tot taak gesteld
limonade e.d. aan de toeristen
I water maakt dorstig te verstrek
ken. En voor dit doel is er een koel
bak aan boord
Ongetwijfeld: „De Vriend
schap" is één der meest com
fortabele, zo niet de mooiste
rondvaartboot van Zeeland.
Vanmorgen om elf uur vindt
vanaf de Campveer^ Toren
le Veere de proefvaart plaats.
Aan boord bevinden zich o.m.
B. en W. van Veere en de pro
vinciale voorzitter der V.V.V.
de heer mt. J. Moolenburgh.
toch aan de activiteiten van de Kort
geense wachtmeester eerste klas der
rijkspolitie, de heer M. J. v. dBoom-
gaard, te danken, dat het mannenkoor
er gekomen is. Na veel voorbereidend
werk, waarbij de heer Van den Boom
gaard, die thans voorzitter is. eerst
contact opnam met de plaatselijke di
rigent de heer Smit en de huidige se-
ceetaris. de heer IJ. Koopman hoofd
van de Hervormde school te Kamper
land, kwam op 23 mei 1959 de oprich
ting tot stand.
Natuurlijk moesten vele moeilijkheden
overwonnen waren. Zo waren er pes
simisten die beweerden, dat dit koor
de drie maanden niet zou halen ën
dat het anders de doodsteek voor de
andere Noordbevelandse koren zou be
tekenen. Om dit praatje de kop in
te drukken werd -reeds bij -de opricht
ting een beroep op de leden gedaan
hun lidmaatschap van andere koren
gestand te doen.
Dat dit tenslotte ook gebeurde, kon
slechts door op zaterdag te gaan re
peteren; voor velen een bezwaarlijke
tijd maar waar men in de praktijk
gelukkig weinig van merkt. Dirigent
Smit is dan ook erg tevreden over de
trouwe opkomst en het grote enthou
siasme van zijn koorleden.
Nog een moeilijkheid was de plaats
waar men zou repeteren. Van de ge
meente Kortgene kreeg men voor een
jaar toestemming voor het gebruik
van het gymnastieklokaal; een roy
aal gebaar, dat echter toch nog zijn
gevolgen had. Toen namelijk enkele
maanden later een van de raadsleden
in de Kortgeense gemeenteraad er op
wees, dat het hygiënisch onverant
woord is, dat een zwoegend mannen
koor repeteert in een ruimte waar
even later kinderen les krijgen, waS
deze opmerking aanleiding tot een fel
le discussie.
I Onmiddellijk nam namelijk het raadslid
tevens jioorlid, de heer Marcusse,
het mannenkoor in bescherming door
te verklaren dat de leden eerst in bad
zijn geweest, netjes geschoren zijn.
tijdens de repetitie niet roken en bo
vendien nog op een matje staan.
Gelukkig is er geen crisis in de raad
ontstaan, ook al omdat men wegens
uitbreiding toch reeds besloten had de
onverwarmde gymzaal te ruilen voor
de toneelzaal van de Stadswijnkelder,
waar ook de eerste officiële uitvoe
ring werd gegeven. En ook op de an
dere Noordbevelandse dorpen werkte
men al mee aan concerten van plaat
selijke koren en korpsen, waarbij men
uiteraard slechts over een klein reper
toire beschikte.
Zo zong men bijvoorbeeld het
Stille Nacht reeds op 21 november
te Colijnsplaat, maar ook nog te
Kamperland op 29 maart. Maar
dergelijke krampachtig aandoende
verschijnselen zullen in het nieu
we seizoen niet meer voorkomen,
stelinge.
De B.
wel in de krant gelezen van die
man, die een meisje voor de tele
visie zag optreden. Die eerste
kennismaking was wel erg kort.
Toch nog wat langei dan die van vroeger gebruikelijke „klop-
de student'dichter Piet Paaltjens pen" heeft afgedaan,
met Rika, van wie hij zegt: E,en verliefde vrijgezel gaat op een
- B donkere avond naar de woning. De lui-
Slechts eenmaal heb lk U ge- ken zijn gesloten, door een kiertje
zien. Gij waart gezeten in eenziet hij licht in de kamer: ze zijn dus
sneltrein Hie> Hp trein waar ik nog op' Een paar kloPPen °P de blln"
sneitrein, cue ae trein waar itv den \Yje <jaar?" roept men van bin-
mee reed passeerde in volle vaart. nen. Een boer doet 's avonds niet zo
De kennismaking kon niet korter gauw open. als hij met weet wie er
„T i aan de deur is
zijn. Na dit korte televisie-con
tact hebben die meneer en het De kloppende jonkman noemt echter
meisje nauwkeuriger kennis metz^n naam niet, al verraadt zijn stem
i i. soms wie hy is. ..Of je dochter Pietje
elkaar gemaakt met als resultaat(ja7LS Setje, Kaatje of hoe ze ook
een bruiloft. Een journalist heeft heten rnag) eens na„r huiten mag
toen aan verscheidene mensen ge- komen, ik tcou haar eens eren spre-
vraagd, hoe het bij hen begonnen ken," klinkt het aan de buitenkant
was. Waar was nu eigenlijk het
begin, het aller-allereerste begin?
Vermoedt de bedoelde dochter wie
er is en voelt ze wel wat voor hem,
dan gaal ze even naar buiten, waar de
jongeling haar zijn liefde verklaart.
Meestal niet rechtstreeks, maar dik
wijls in deze vorm, of ze op een oj
andere aanstaande feestdag met hem
mee wil.
Kan ze echter beslist niet begrijpen,
wie daar buiten staat dan moet hij
De P.V. „De Scheldevissers" te Bors-
sele hield een wedvlucht uit Quivratn.
De uitslag luidt: 1, 2 en 4. M. Welle-
raan, Borssele, 3. A. Westdorp, 's-Hee-
renhoek, 5. M. Wiskerke, Nieuwdorp, 6.
8 en 9 L. Janse, 's-Heerenhoek; 7. P.
Deurloo. Nieuwdorp, 10. P. Maat, Elie-
woutsdijk.
Advertentie
MIDDELBURG. Enkele lid
maten, van de Hervormde Ge
meente hebben in een verblij
dende positieve spontaniëteit op
de overgang' van dr. H. v. d.
Linde naar het rooms-katholi-
cisme gereageerd, zo blijkt uit
„Gemeenteleven". Zij hebben het
initiatief genomen tot een actie,
die onduidelijkheden wil ophel
deren die rondom de woorden
„Oecumenie", „katholiciteit" en
„volheid" ontstaan zijn, maar
meer nog de gemeente er positief
van bewust wil maken welke
rijkdommen zij juist nu in het
door de reformatie gezuiverde
geloof bezit.
Dit initiatief is door de vergadering
van ambtsdragers en door de centrale
kerkeraad met instemming overgenomen.
De laatste heeft zich in zijn samenkomst
van donderdag 2 juni met de nadere
Weet u het nog, verloofde lezers en
lezeressen, getrouwde mannen en vrou
wen, waar het bij u mee begonnen is?
Toen dat eerste vonkje er nog maar
was, later doorgegloeid tot een vlam van
liefde? Of dat moment, doen dit spran
keitje er nog niet was en even later
juist ging ontvonken? Door een woord
misschien, of een blik slechts, 't Kan [gerst zijn naam maar noemen of enige
door een glimlach gekomen zijn, ookaanduiding geven wie hij is. Lijkt haar
door een traan. Variaties genoeg. de partij niet, dan blijft ze binnen en
Zo heeft iedere mensengroep, iedere de deur wordt niet geopend Zonder
klasse of stand der bevolking zijn ge-1 succes moet de nachtelijke vrijer terug-
legenheden, waar men elkaar ontmoe- keren.
ten kan, waar men eens kan zien en Ook deze manier wordt tegenwoordig
zich laten zien. nie^ meer toegepast. Vooral niet sinds
We willen eens nagaan hoe het vroe- de moord op een meisje uit Melisker-
ger in Zeeland ging en hoe het nu gaat.
Ongeveer een eeuw geleden had een
jongeling op Walcheren een eigenaardi
ge methode om te onderzoeken of ,,zij"
wat van hem wilde weten. Was er óp
een hofstede een huwbare dochter
voor wie 't zo zachtjes aan tijd raakte
(u begrijpt me wel!) dan ging dit meis
je 's morgens naar de kerk, de rest
van de familie 's middags. Zij was dan
alleen thuis. Dan nam de kerel zijn
kans waar Eerst ging hij naar de
kerk, d.w.z. er niet in, maar bij de
deur stond hij te kijken of haar fa
milie naar de kerk kwaxrt. Had hij ze
allemaal binnen zien gaan behalve
de bewuste dochter dan verliet hij
het kerkgebouw en ging alleen op
jacht. Zijn kornuiten die hem alleen za
gen weggaan en dus wel iets snapten,
bracht hij in de war door een heel an
dere richting uit te gaan dan waar hij
wezen moest.
Maar door allerlei binnenwegjes en
ke -dat op deze wijze naar buiten werd
gelokt.
Toch heeft de plattelandsbevolking ge
legenheid genoeg om met elkaar in
aanraking te komen. Vooral tegenwoor
dig, nu ze niet meer zo geïsoleerd woont
als vroeger. Overal zijn er goede we
gen en prima verbindingen. Ook op de
boerderijen staan er bromfietsen en
auto's, heel wat hebben telefoon en ra
dio. Hij heeft geen specifieke manier
meer nodig om met ..haar" in contact
te komen, 't Gaat er bijna net als bij
de stadsbewoners.
Nog niet zo lang geleden was het in
Middelburg de donderdagse markt,
die veel jongelui bij elkaar bracht.
Vooral de speciale marktdagen, zoals
de Sinterklaasdonderdag, de Nieuwjaars
donderdag en die van Liesjesdag in mei
en oktober. Maar deze marktdagdrukte
voor een groot deel verleden tijd,
JJJPfacty,e* gereikte hij langs een omweg voor jongelingen en jongedochters ten-
och zijn doel: de boerderij waar zij I minste Op de donderdag in augustus,
alleen thuis was. Waar ze zat te wach- wanneer de jaarlijkse ringrijderij op het
ten op eventuele sollicitanten. - -- - -
het
vormgeving van deze actie beziggehGU-1
den. zodat in het najaar met de uitvoe
ring een begin kan worden gemaakt.
Om de gemeente van Middelburg niet
zolang te laten wachten en om haar de
gelegenheid te geven op korte termijn al
van haar eenheid të getuigen en over
enkele hoofdzaken deskundig en bezie
lend te worden voorgelicht, zal de cen
trale kerkeraad op vrijdag 17 juni aan
staande des avonds om acht uur een gro
te openbare samenkomst houden in de
Nieuwe Kerk. Vooraanstaande theolo
gen zullen over het onderwerp „De een
heid in de reformatie'1 fundamentele
dingen zeggen. Als sprekers zijn uitge
nodigd prof. dr. C. G. van Niftrik, prof.
dr. W. J. Kooiman en dr. N. J. Hommes.
Molenwater wordt gehouden kan"
nog weieens gezellig druk zijn.
Evenals op, de tweede en derde Paas-
en Pinksterdagen, hoewel minder dan
Daar komt er één aankuiefen Ze vroeger. Een kwart-eeuw geladen slen-
aoet hem open en hij vraagt heel on- terden lange rij'en boerenjongens en
schuldig of hij even zijn pijpje mag -meisjes door de straten van de hoofd-
aansteken.
Staat de jongen haar niet aan, dart
weigert ze en met een verdrietig hart
verlaat hij de hoeve. Een blauwtje
gelopen!
GOES Op le Pinksterdag om 10 uur
wordt in de Jeugdkerk vah de Hervorm
de Gemeente in de Prins van Oranje"
een. zangdienst gehouden, waarin ook
liederen in modern ritme gezongen zul
len worden. Wdka D. E. Hiensch zal deze
dienst leiden met als onderwerp van de
prediking Enthousiaste jongeren",
Wil ze echter weieens kennismaken
't kan misschien wel wat worden
dan mag hij binnenkomen om zijn pijp
aan te steken. Wat hij ook werkelijk
doet aan een comfoortje dat op tafel
staat. Hij neemt een stoel en ze
schenkt hem een kopje thee in. Verder
praten ze wat over koetjes en kalfjes.
Tegen de tijd dat de anderen thuis zul
len komen, verlaat hij de hofstede zon
der dat er over liefde ook maar een
woord gerept is. De thuiskomenden vra
gen niets, al begrijpen ze er wel een
en ander van.
Wordt het nu wat tussen die twee?
Misschien wel, soms ook niet.
Wil zij de kennismaking voortzetten,
dan zorgt ze de volgende zondagmiddag
weer alleen thuis te zijn. Hij komt te
rug en na enkele dergelijke sabbaths-
reizen is de zaak beklonken en de
stad. Dan was het echt ,,mart". Er wer
den gewichtige zaken gedaan, er
werd geloofd en geboden. Dat soms ..de
koop gesloten" was bewees de late
avond, toen men naar zijn dorpen en
afgelegen boerderijen terugkeerde. Me
nige dochter verliet die 's middags
gans alleen of met een vriendin, maar
werd er netjes thuisgebracht door een
vriend.
Voor de jongelui uit de boerenstand
bestaat er geen ..apartheidspolitiek"
meer. Ook niet in de manier waarop
een hij en een zij bij elkaar komen.
Ze zoeken en vinden elkaar net als de
stadsmensen. Op de zang- en jeugdver
enigingen, op een jaarfeest of een brui
loft, bij de zondagse kerkgang.
De bekende folklorist Van der Ven
heeft jaren geleden een boek geschre
ven „Van vrijen en trouwen op het
platteland". We hebben gezien hoe hij
zijn geliefde gevonden heeft. We laten
ze met rust, vrijende paartjes willen
liever niet gestoord worden. De volgen
de keer gaan we het trouwen meema
ken.
VLISSINGEN. Als slot van de Roo-
de Kruis campagne 1960 zal de afde
ling Vlissingen van het Rode Kruis een
avond organsieren in het Scheldekwar-
tier op zaterdag 18 juni. Belangeloze
medewerking wordt verleend door de
personeelsvereniging van De Schelde,
die een toneelstuk zal opvoeren, terwijl
de dansmuziek verzorgd zal worden door
de „Orpheans". Een verloting zal even
eens worden gehouden.
De collecte voor de gezamenlijke mi
litaire fondsen heeft in St. Maartensdijk
58,21 opgebracht.
DEP ALEN D VOOR DE MENS is de geest, waaruit hij
leeft. De geest is immers hel meest innerlijke van de
mens. Helaas verstaan wij pijnlijk dat heet dan soms»
meesterlijk de kunst, om ons innerlijk te veihe gen.
Achter schoonklinkende leuzen gaat onze eigenlijke ge
zindheid meermalen schuil. Onze woorden dekken niet
altijd onze feitelijke bedoeling Dit betekent, dat onze
geest vaak zo geraffineerd en bedorven is
Wij behoeven hoger Geest, Die in alle waarheid leidt
en niet alleen onze woorden en daden, maar ook onze
gezindheid heiligt. Het is de glorie van Pinksteren, dat
God in Zijn genade dip Geest heeft willen ui Is toeten
in mensenharten. Want het eigenaardige van het Kerst
en Paas-evangelie is, dat engelen de geboorte en op
standing van Christus hebben verkondigd, maar op
Pinksteren zet Gods Geest mensen in vlam, om hiervan
getuigen te zijn, zonder enige schroom of hijgedachte.
TÏ71J lezen in de Handelingen der apostelen, dat 120
mensen eendrachtig bijéén waren in de opperzaal
te Jeruzalem, volhardende in bidden en smeken. Zij
hadden grote dingen gezien. Zij waren getuigen geweest
van de kruisiging van Jezus en werden later overtuigd
van Zijn opstanding. Eerst konden zjj dit niet geloven.
Deze werkelijkheid ging hun stoutste verbeelding le bo
ven Maar zij werden overtuigd door de verschijningen
van de Heer, op onderscheiden tijden en plaatsen. Zo
kwam Hij, vol begrip en ontferming, aan hun klein geloof
tegemoet. Later hadden zij Hem, vèr hoven alle aardse
macht en zwaartekracht, zien opvaren ten hemel. Daar
behoorde hij uiteindelijk thuis. Maar Gods Zoon vergeet
de broeder niet, «lie Hij op aarde liet Paiilus zegt, dal
Hij is gezeten aan Gods rechterband, als plaats der ere
jen dat Hij ook voor ons bidt.
A AN Zijn gelovigen had Jezus de opdracht gegeven.
dat zij van Jeruzalem niet zouden scheiden, maar
zouden verwachten de beloften des Vaders. Want er
zou nog een andere Trooster komen, Die hij hen zou
blijven tot in eeuwigheid. In deze verwachting leefden zij
tussen Hemelvaart en Pinksteren, gespannen, overge
geven en in de zekerheid, dat God Zijn belofte zon
vervullen. Een geestelijke band verenigde lien, die on
derliing zozeer verschilden, mannen en vrouwen, de vu
rige Petrus en de bedachtzame Johannes. Maar Jrzu-
vormde het keerpunt in hun aller leven. Alle menselijke
gevoeligheden zonken in het niet bij dit zalig geheim.
Verveling en kritiek bedierven de sfeer niet.
T\E akker van hun hart moest bereid worden voor het
zaad, dat zou worden uitgestrooid. Zij hadden de
roeping ontvangen, het zout der aarde en het licht dei-
wereld te zyn. Maar nü, om des te beter Zijn getuigen
te kunnen zijn, was nodig de stilte, de retraite en de
volstrekte concentratie. Zoals aan het Kerstfeest Advent
voorafgaat, zo is er geen Pinkstermorgen zonder Pink»
sterwake. De verwachting is de bodein der vervulling.
Naarmate wij geestelijk meer verwachten, zullen wy ook
ontvangen.
FN zo geschiedde de wonder-heerljjke vervulling der
belofte. Ja meer, zij zelf werden vervuld met de
Heilige. Geest en ook het geheleJhuis, waar zij zaten.
Een geluld werd gehoord als van een stormwind, ten
teken van de kracht des Geestes en tongen als van vuur
lekten boven bun hoofden als Uitstraling van -wat er
in hen leefde. Ook spraken zij, niet in lallende woorden,
onbegrijpelijk voor anderen, maar duidelijk voor alle
aanwezigen, zodat een ieder in eigen taal hen de grote
werken Gods hoorde verkondigen.
.jjiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniijl
llilllllllllllllllllllll
JJIT geweldig gebeuren was mogelijk, omdat God niet
mechanisch werkt en Zijn Geest willekeurig tovert
in mensenharten, maar omdat zij bereid waren, Zijn
belofte te ontvangen en hun geest ontvankelijk was vooi-
de Heilige Geest, door de gehoorzaamheid aan hun op
dracht en «le toezegging des Heren. Al gaat Gods Geest
«lus niet buiten ons om, Hij is blijkens hun afhankelijk
heid wat anders dan de exponent van hun streven en
hoger dan ons menselijk idealisme. De Heilige Geest i»
een gave. maar wil ook in ons doorwerken en getuigen
met onze geest, dat wij, als kinderen Gods, een opgave
iu deze wereld te vervullen hebben, zó zelfs, dat Gods
kracht in onze zwakheid wordt volbracht.
werkt door muren heen en kan wonderbaar troosten
in de stormen van de tijd. W i| gaan meer openstaan voor
Gods wil, ook tegenover onze naaste Onze levenshou
ding wordt meer geheiligd. Zo worden geestelijke ge-
meenschappen gekweekt en heet Pinksteren wel het gi -
boorteuur der kerk, die in het werk der Zending haai
palen uitzet. Want de Geest waait, waarheen Hij wil en
doorbreekt ook de scheiding der rassen, omdat hel
gaat, niet om de huidskleur, snaar om het hart der men
sen. Als Gods Geest vaardig wordt onder de volkeren,
worden zij ook gedrongen lot onderling dienstbetoon,
mede tol hun eigen geluk.
QAAROM zegt Paiilus in Romeinen 8 vers 6, dat het
bedenken des Geestes is het leven en de vrede. Het
leven openbaart zich dan in een gevoel van bevrijding,
veel slaat tussen God en ons mensen in. Over hoeveel
moeten wy ons niet schamen tegenover Hem. Welk een
bevrijding schenkt ons dan de vergeving in Christus, zo
dat ook de .nnerlyke blijdschap ons deel wordt. Immers
door de werking des Geestes worden wy niet slechts
hoorders van het heil, maar ook deelgenoten daaraan
hteckt zich een stroom van nieuw leven en van heili
ge kracht in ons binnenste baan. Petrus wordt tot een
rolsman, die op Pinksteren zijn befaamde rede houdt,
zonder aanzien des persoons. En hoevelen zijn er latei-
door Gods Geest bekrachtigd! kan Luther wordt hel
bekende woord toegeschreven: Hier sta ik, ik kan niet
anders, God helpe mij. En een vrede, die alle verstand
te boven gaal, deelt zich door Gods (.eest aan ons mede,
m de verzoening met Hem en liet uitzicht op het eeuwi-
ge leven. Hoe ydcl blijkt Irierhij de vré'Ües-roep in onze
lyd, als wy met eerst vrede met God hebben. Maar dan
zullen wy de waarachtige vrede ook helpen bevorderen.
De vei'slandelyke redenering zal dan niet de bewogen
heid des harten beheersen, zodat de een liet al beter weet
dan de ander. Hoeveel kwaad heeft de kerkelijke betwete
rij al gesticht tegenover de ware gemeenschap in'Christus
tegenover allerlei geestdrijverij, die eigen geest aan
ziet voor de Heilige Geest, blijft deze laatste van Chris
tus getuigen. s
QEEN wonder tenslotte da, he, Pinkstergebeuren slaat
vermeld in de Handelingen der apostelen. Temidden
van alle troost en heiliging zet de Geest ons ook in l,e-
weging. Verlost «orden wy van alle lijdelijkheid, die de
handel, zo gemakkelijk in de school leg,, evenzeer ab
val, alle rnense yk activisme, daar hel j„js, de Gees,
O-