OORLOG OM DE VOLKSWAGEN
Bovag en Rai vragen
overgangstermijn
Metrobouwer duikt onder
!3g:pf!pA-
DE PONNEN
ZIJN DICTATORS
GEEN VREES VOOR
DUITSE NEDERZETTING
Droogte bedreigt
Amelanders
longeman valt
zijn ouders aan
ACHTER DE BESMEURDE
SCHERMEN VANEEN
MILJOENEN-BUSINESS
ONTSTORIN GSYOORSCHRIFTEN KOMEN ONTIJDIG
Verstoten dealers
Gebroeders Pon:
„De oude Kost"
Bewijs in handen
Hard teg
en
hard
W
Duitse wens
Mahez betere resultaten
Surinaamse order
in Nederland
Karei Doorman vertrekt
volgende week
RESA-HILVERSUM
Zaterdag 28 mei 1960
ZF.EUWSCH DAGBLAD
Pag. 9
Een onzer redacteuren bracht als neutraal „oorlogscorres
pondent" een bezoek aan beide kampen en hoorde van
contracten die niet meer waard zijn dan het papier waar
op ze geschreven zijn, en van bedrijven die in tien minu
ten onder veel geschreeuw in de grond worden gestampt.
4 Op 6 augustus 1955 werd deze spectaculaire foto in Wolfsburg
gemaakt. Het ging toen om de miljoenste geproduceerde Volks
wagen. Het gaat nu om de verdeling van deze rijke buit.
door Th. van Bergen
Van alle kanten duiken de geruchten op: De Volks
wagenfabriek in Wolfsburg wil een eigen nederzetting in
Nederland vestigen. Niet een fabriek of assemblagebedrijf,
maar een verdeelkantoor. Van daaruit zouden de volks
wagens over de dealers worden gedistribueerd. De scha
kel-,,importeur" zou dan overbodig worden.
Zó wordt het verhaal geventileerd: De gebroeders Pon in Amers
foort raken nog dit jaar hum importeurschap kwijt! Een stel „op
standige" dealers breit er met graagte op door: Wat een geluk! Dan
is het afgelopen met de twee dictators in Amersfoort.
Zij gaan nog verder: Wie met hen in zee gaat is aan de duivel
overgeleverd. Gangstermethoden, meneer! Als dealer heb je maar
te doen en te laten wat de Ponnen willen. Heb je na verloop van tijd
op hun slimme aandringen veel geld gestoken in nieuwe zaken of
in verbouwingen, dan ben je je financiële zelfstandigheid kwijt en
aan handen en voeten gebonden. Levensgevaarlijk!
De schrik zit er zó in onder de dealers, dat zij geen eigen dealer
organisatie durven oprichten. Mag trouwens ook niet van Pon,
zeggen ze.
Contracten? Meestal wel, maar wat heb je aan een contract dat
van de ene op de andere dag wordt opgezegd? Alsjeblieft, en er
komen stukken uit de loop der jaren op tafel, waarin de beweringen
zwart op wit zijn vastgelegd. Hier volgen wat citaten:
UIT SNEEK: Dinsdagmorgen kwam er een aan
getekende brief van Pon. Zij zegden mij met in
gang van diezelfde datum het dealerschap op. Af
was de kous. En verder: heb ik beleefd docb
dringend verzocht, alle Volkswagen-onderdelen te
rug te nemen. Andere fabrieken en importeurs doen
dat immers wei. Pon heeft mij laten stikken
Ik hoop <en met mij velen) dat de heren Pon c.s.
nog eens hun verdiende loon krijgen.
UIT EIBERGEN: dat wij als klem op
komend bedrijf door het plotselinge opzeggen van
het dealerschap financieel zulke klappen hebben
gekregen, dat wij er door aan de grond zijn komen
te zitten en ons personeel allemaal hebben moeten
ontslaan."
1200 wagens en voor 1960 van 850. In
Noord en Oost waren al andere dealers
aangesteld.
Mr. Van Apeldoorn: ,,Kost wilde wel,
maar alléén op een contract met een
langere looptijd dan twee jaar, en dat
doet geen enkele importeur".
,,De oude Kost": ,,Dit voorstel was
voor Kost onaanvaarbaar. Geen enkele
zekerheid! Annexatie van door Kost op
gebouwd rayon. Begin van economi
sche moordaanslag".
Het was februari 1957- De
,,oude Kost" (links) werd ge
fêteerd en wekte de dealers
op de belangen van de VW-
fabriek te blijven dienen- De
heer Ben Pon (rechts) nam
de microfoon toen even af om
het zijne er tussen te voegen.
De vriendschap was toen al
niet groot, en precies een jaar
later werd Autopon opgericht.
UIT UTRECHT: „Plotseling volgde
half augustus 1958 een oproep (van
Pon) voor een bespreking op zeer
korte termijn. Op deze bespreking die
in totaal vijf a tien minuten duurde,
werd medegedeeld dat over het plan
voor een zaak op het Kanaleneiland
niet meer behoefde te worden gespro
ken. Pon had aan Terberg de toezeg
ging gedaan dat hij daar als dealer een
bedrijf mocht stichten.
Toen daarop door ons werd opge
merkt, dat wij nu juist daarover een
bespreking hadden gevraagd en wij in
principe bij de gemeente Utrecht de
grond reeds hadden gekocht en dus de
mogelijkheid bestond voor twee Volks-
wagenbedrijven, werd het lopende jaar
contract onder veel geschreeuw met
onmiddellijke ingang opgezegd en de
bespreking zonder afscheid afgebroken.
Daarop hebben enige heren van de
fabriek, die kennelijk niet akkoord gin
gen met deze gang van zaken, ons aan
geraden onze zaak bij het gerecht aan
hangig te maken, wat dan ook is ge
beurd. Zoals bekend, is dit proces op
dit moment nog lopende."
UIT VUGHT: „Voorjaar 1958 zei Ben
Pon woordelijk: „Zolang ik leef blijft
Mollen dealer' Als blijk van waar
dering voor onze activiteit hadden we
schriftelijk een tweejarige in plaats van
een éénjarige verlenging van het con
tract aangeboden gekregen.
Op mijn vraag nu aan zoon Mijndert
Pon, welke waarde ik moest toekennen
aan deze brief en aan de verklaring van
zijn vader dat wij Volkswagendealer
zouden blijven, antwoordde hij: Wij zijn
thans zo'n groot concern geworden, dat
geen waarde gehecht kan worden aan
mondelinge mededelingen en aan een
brief die
schreven."
in Kerststemming is ge-
ALDUS de geluiden van enkele
dealers die in de loop der jaren
van het Volkswagentoneel zijn ver
dwenen. Staan er meer op de nomi
natie? Ja, volgens de heer A. Kost
Sr., dealer in Amsterdam van 1947
tot begin vorig jaar. Hij was al die
jaren de enige in de hoofdstad, met
bedrijven in de Weteringdwarsstraat,
aan de Amsteldijk en in Weesp. Met
ingang van 1 januari 1959 kreeg hij
geen nieuw contract, na 5 mei van
dat jaar ook geen wagens meer.
,.De oude Kost", zoals hij zichzelf
graag noemt, voert nu een verbeten
strijd tegen ..Amersfoort", maar in
middels zijn in Amsterdam enkele
andere dealers aangesteld en staat
aan de Overtoom in de hoofdstad
voor enkele milioenen een nieuwe
zaak: Autopon. Firmanten: Ben en
Wijnand Pon, directeuren van Pon's
Automobielhandel n.v., Amersfoort.
..Pon", zegt Kost Sr., ..gaat eruit
als Volkswagen zelf in Nederland
begint. Daarom zijn de Ponnen nu
bezig, zelf agentschappen (geen stro
mannen) te stichten. Daarom moeten
er dealers uit. Kijk maar naar
Utrecht. Den Bosch. Beverwijk.
Wat Pon doet is niet anders dan
annexeren wat een ander met hard
werken on veel geld heeft opge-1
bouwd. Maar ik blijf doorvechten,
want ik kan me niet voorstellen dat
de directie in Wolfsburg goede mede
werkers opoffert aan de hebzucht
van Pon".
„Heeft u het ooit meegemaakt",
aldus nog steeds de Amsterdamse ex-
dealer. ..dat een importeur een gro-1
tere winstmarge heeft dan een dealer.
dat een dealer nieuwe wagens vuil
en wel (zoals zij van de fabriek
komen) in ontvangst moet nemen, dat i
hij geen schroefje meekrijgt of het 1
moet eerst betaald zijn. dat de leve
ring van auto's wordt gekoppeld aan
het verplicht gestelde afnemen van
autobanden, dat garantieclaims op de
dealer worden afgeschoven?"
„Een andere grote grief van dea
lers is,, dat Pon zelf tien procent van
alle geïmporteerde wagens houdt
voor het door hem bediende rayon
Amersfoort. Er verdwijnen, zeggen
zij, nogal eens wagens in de rayons
van anderen Daar héb je het al
weer: een importeur moet niet tevens
detaillist zijn."
WIJ hebben uiteraard verzocht om
een onderhoud met de gebroeders
Pon. Zij lieten echter weten, dat
zij dit nu minder juist achtten, „omdat
er nogal wat juridische aspecten aan de
zaak zitten en er nog processen lopen
of zullen komen". Hun advocaat, mr.
L. J. van Apeldoorn te Utrecht, was op
hun verzoek zeker bereid tot een ge
sprek.
„Het is pertinent niet waar", zei de
juridische raadsman, „dat de Volkswa
genfabrieken een Nederlandse neder
zetting willen beginnen. Dus zijn de
gebroeders Pon ook niet bezig zich te
dekken tegen een dergelijke maatregel.
Vrees in die richting bestaat er hele
maal niet, sterker nog: Wij hebben het
bewijs, dat de band Wolfsburg-Pon in
de toekomst eerder sterker dan minder
stevig zal worden."
„Ik kan verder met de meeste klem
ontkennen", aldus mr. Van Apeldoorn,
„dat de gebroeders Pon hier en daar
stromannen hebben, neergezet. Zij zijn
in geen enkel dealersbedrijf financieel
geïnteresseerd."
Met hetzelfde gemak waarmee ande
ren beweren: Pon is een dictator, zei
mr. Van Apeldoorn: „Pon is geen dic
tator, hij is alleen op zijn beurt gebon
den aan Wolfsburg. De fabriek kent
zeer strenge voorschriften, waaraan hij
zich moet houden. Hetzelfde moét dus
wel gelden voor de agenten. En die
gangstermethoden, och, omdat er nu
toevallig een paar dealers zijn die hun
mond roeren."
„Vergeet u niet", zei mr. Van Apel
doorn. „dat het met de Volkswagen
heel anders ligt dan met andere mer
ken. Een Volkswagen verkopen is -geen
kunst. Iedere dealer kon er meer kwijt
dan hij in Amersfoort los kon krijgen.
Een heel stel is er schatrijk bij gewor
den. Daarom is het verplichte aantal af
te nemen wagens ook helemaal geen
probleem. De afgelopen tien jaren is
geen enkele dealer ook maar met één
auto blijven zitten."
(Neen, zeggen sommige dealers, het
gaat juist om de eerste jaren, toen wij
tot twee servicepunten in Amsterdam.
In 1958 kon Kost maar veertig procent
van de Volkswagenrijd.ers bedienem.v.
Noord- "en Wést moestén het zondefci,
servicestation stellen. Zakelijk bekeken,,
was het te gek dat de 'Volkswagen in
de hoofdstad alleen vertegenwoordigd
was op twee punten, die bovendien
niet representatief zijn. Kijk eens wat
Renault in Amsterdam heeft neergezet!
Daarom had de fabriek in Wolfsburg
de wens te kennen gegeven dat er een
representatief gebouw moest komen.
Dat is Autopon geworden en het is ja
ren geleden al aan Garage Kost aange
boden, maar hij heeft het altijd gewei
gerd en zelfs niet willen praten over
de voorwaarden.
(Natuurlijk, zegt Kost. na alles wat
er is gebeurd, ga ik niet in een van
Pon gehuurd gebouw zitten, zeker niet
in die „gouden kooi" aan de Overtoom,
die voor een autobedrijf verkeerd ligt,
die een efficiënte werkwijze en exploi
tatie onmogelijk maakt en dusdanig
groots is opgezet dat de exploitatie fi
nancieel onmogelijk moet worden ge
acht).
Tenslotte is Garage Kost in de loop
van 1959 een tweejarig contract aan
geboden voor Weesp, Amsterdam-Cen
trum. West en Zuid, de laatste drie
rayons samen met Autopon te bedie
nen, met een garantie voor 1959 van
SS-V-
Van onze verkeersredacteur
ONTSTORING wekt ontstemming,
is de conclusie die zich aan ons
opdrong toen wij de mening
hoorden van de hoofdbesturen van
Bovag en Rai over de nieuwe wet
telijke maatregel ten aanzien van
alle verbrandingsmotoren. Met in
gang van 2 juni zullen de eigenaars
van auto's, scooters, motorfietsen en
brommers zodanige maatregelen
dienen te nemen dat de motoren
van deze voertuigen geen storing
meer veroorzaken voor televisietoe
stellen, mobilofoons en radio-tele
foonverbindingen.
De besturen van Bovag en Rai stel
len, dat dit een onmogelijke eis is. In
de praktijk zal er daarom weinig van
terecht komen. Immers, zo stellen bei
de organisaties, doordat de definitieve
bepalingen omtrent deze nieuwe voor
schriften zo laat zijn afgekomen, heeft
het bedrijfsleven zich er nog niet op
kunnen instellen. In feite is het zo. dat
in Nederland nog geen enkele instantie
de beschikking heeft over een deug
delijk controle-apparaat om na te gaan
of getroffen maatregelen afdoende zijn.
De garages en werkplaatsen zijn nog
niet voldoende voorzien van deugdelijk
ontstoringsmateriaal en wie dergelijk
materiaal heeft, kan nog niet met ze
kerheid zeggen, dat het aan de eisen
van de wet zal voldoen.
NEGATIEF
Hoewel de politie van Eindhoven het
standpunt inneemt, dat op de dag af
volgende week donderdag zal worden
begonnen met een controle en overtre
ders onverbiddelijk bekeurd zullen
worden, menen Rai en Bovag, dat de
politie niet kan vaststellen of een even
tuele ontstoringsinstallatie aan de eisen
voldoet. Het kan ten hoogste een nega
tieve controle zijn, die er op gericht
is te constateren of er iets aan de mo
tor is gedaan. Maar ook die constate
ring achten beide besturen een slag in
de lucht.
INTERNATIONAAL
Bovag en Rai vinden het nodig, dat
er een overgangstermijn komt. Temeer,
omdat in internationaal verband de
ontstoring van motorvoertuigen in stu
die is. In september wordt daaromtrent
een internationale regeling verwacht.
Het is niet erg opportuun als het Ne
derlandse bedrijfsleven en de buiten
landse fabrikanten zich eerst moeten
bezinnen en instellen op de Nederland
se eisen, om over enkele maanden tot
de ontdekking te komen, dat dit alle
maal tevergeefs is geweest.
Duitsland, Frankrijk en Engeland
hebben reeds voorschriften. Die zijn
minder streng dan die in Nederland
van kracht worden. De Duitse, Franse
en Engelse auto's zijn op basis van die
voorschriften al in de fabriek ont
stoord. Bij invoer in Nederland moet
'ET dat al is er nog een proces
aanhangig over het dealer
schap in Utredit; er zou nog
e^n proces komen tegen Kost over het
voeren van de emblemen; er loopt nog
een proces van Kost tegen Pon over
een schadeloosstelling wegens het be
ëindigen van het contract, en over en
kele weken kan een uitspraak in hoger
beroep worden verwacht van het
scheidsgerecht van de Bovag, Autopon
Amsterdam was namelijk beboet met
2500 wegens overtreding van de ere-
regels der Bovag.
Bovendien heeft de advocaat van Ga
rage Kost op 28 april aan mr. Van
Apeldoorn schriftelijk meegedeeld, dat
Autopon zich, in strijd met de uit
spraak van de president der rechtbank
te Amsterdam, schuldig heeft gemaakt
aan discriminatie jegens Garage Kost
(te lange levertijd).
Zo gaat de strijd voort, hard tegen
hard, zoals de hele autowereld een
harde business is; zonder scrupules,
want het gaat om miljoenen, in Wolfs
burg, in Amersfoort en bij menige
dealer.
En niemand weet hoe deze strijd
zal aflopen. Laten we zeggen: de dea
lers niet, de Ponnen misschien
Van een onzer verslaggevers
GORINCHEM Ir. Y. Schuitema (30)
duikt niet alleen op het Rotterdamse
Stadstimmerhuis in de problemen die
voor energieke metrobouwers zijn weg
gelegd. Gisteren zagen we hem in actie
by de vaar- en duikerschool van de genie
in Gorinchem, waar hij door een
duikerpak van 83 kilo enigszins in zijn
bewegingen geremd in het acht meter
diepe water van het Grintgat afdaalde.
Ir. Schuitema loopt niet met plannen
rond om Gorinchem stilletjes een metro
te bezorgen. Wel wil hij precis weten
hoe een duiker zich onder water voort-
beweegt. Als de Roterdamse metrobouw
moesten opboksen tegen de onwil vaneenmaal begint gaat hij ook duiken,
het publiek. Wij zijn het geweest die de j
Volkswagen „erin" hebben gebracht, Comnhhollih
maar toen het goed ging lopen is Pon j CremuKKeujn
begonnen ons „kapot" te maken en bleef Wanneer hij zijn activiteiten naar de
er van alle schone beloften uit de begin
tijd niets meer over.)
DE contracten van Pon wijken in hun
vo'orwaarden niet af van die van
andere importeurs, zei mr. Van Apel
doorn, en uit het dikke dossier Pon-
Kost haalde hij een voorbeeld: Het
contract kan met onmiddellijke ingang
worden beëindigd, „indien de belangen
van de firma in gevaar worden ge
bracht". Het gaat natuurlijk om de
manier waarop een contract of welke
overeenkomst dan ook wordt geïnter
preteerd.
De vuile wagens: „De importeur
zorgt er alleen maar voor, dat de
auto's zo vlug mogelijk bij de dealers
komen." Vraag onzerzijds: Duurt het
schoonmaken bij de importeur dan lan
ger dan bij de dealer?
De koppelverkoop auto's-banden:
„De banden worden geleverd door een
andere naamloze vennootschap, die
los staat van de n.v. Pon."
De onderdelen: „Pon heeft volgens
het contract het recht die terug te ne
men, niet de plicht. Een ex-dealer moet
die toch direct kwijt kunnen aan een
collega."
Mocht niet van Pon, is me ver
teld.
Dat is mij niet bekend.
Waarom heeft een van de grootste
dealers in het land ook sinds januari
vorig jaar geen nieuw contract gekre
gen?
Daarvan ben ik niet op de hoogte.
Over de kwestie-Kost zei mr. Van
Apeldoorn: De verhouding was de laat
ste vier jaren zeer slecht. Als Pon had
gewild, had hij Kost al met ingang van
1953 geen nieuw contract meer kunnen
geven. Er waren veel klachten van
klanten.
DE grootste grief van Pon was ech
ter dat Garage Kost zich beperkte
bodem van de Nieuwe Maas gaat ver
plaatsen kan hij nog niet zeggen. „Het
is ook niet de bedoeling dat ik me elke
dag in de rivier laat zakken om het werk
op de voet te volgen." Hij vindt het in
ieder geval gemakkelijk om nu en dan
eens een kijkje onder water te kunnen
nemen. Vandaar die cursus bij de genie
in Gorkum.
Niet licht
„We hebben er een beste leerling aan",
zegt de commandant van de duikerschool
ltz. Ill D. J. Vleming, wanneer zijn pu
pil onder het wateroppervlak is verdwe
nen. Zes weken lang heeft de Rotter
damse ingenieur dagelijks twee uur gedo
ken. Gisteren deed hij dat voor het laatst
in Gorkum, binnenkort gaat hij nog een
weekje naar IJmuiden voor sluis- en
scheepsbodemonderzoek.
Denk vooral niet te licht over dat werk
onder water met een zicht van ongeveer
vijftien centimeter. Veel werk moet op
de tast worden verricht, maar cok daar
worden duikers tenslotte ware groot
meesters in.
Ter verkrijging van de nodige vaardig
heid hebben ze bij de vaar- en duiker
school allerlei „onderwaterspelletjes"
bedacht. Zo heeft ir. Schuitema de afge
lopen weken merkwaardige opdrachten
moeten uitvoeren.
De bemanning van het voor anker lig
gende duikoefenschip gooide de ene dag
twee stalen buizen in het water die ver
volgens aan elkaar moesten worden ge
schroefd, de andere dag moest ir. Schui
tema onder water een plankje doorzagen.
Een variatie op dit thema is het' door
hakken van een .ketting, waarbij de
grootste opgave is niet in het waterdon-
ker op de handen te slaan. „Soms denk
je de ketting te raken waneer je al lang
en breed op de betonnen plaat inhakt",
grijnst onze duiker, die meer dan eens
met pijnlijke handen uit het water is
getrokken.
Vandaag zit ir. Schuitema weer achter
zijn bureau in het Stadstimmerhuis. In
afwachting van de praktische oefeningen
duikt hij tot nader order weer in theore
tische berekeningen.
AMSTERDAM. De eerste drie tot
vier maanden van dit jaar hebben bij
de Machinehandel Mahez iets betere re
sultaten te zien gegeven dan vorig jaar.
De orderportefeuille is groter. De ma
chineverkoop is sterker dan de verkoop
van materialen vooruitgegaan. Van de
totale omzet werd bijna 40 pet. uitge
voerd.
4
MICKY'S REIS OM DE WERELD
MET DE KEUKENPAN :|Xv:
U£
A JL
OE dikwijls komt
in het leven van
een huisvrouw een
onverwachte gast
„aanzetten" of is er een
verjaardag of een andere
feestelijke gelegenheid te
vieren. En vaak zitten wij
huisvrouwen dan zwaar
te piekeren over het ge
recht dat wij vooraf zul
len gevenof over een
niet zo alledaags en toch
niet te bewerkelijk hoofd
gerecht. Ook een bijzon
dere soep kan zo welkom
zijn. Om u in deze kleine
problemen ietwat tege
moet te komen heb ik u
enige recepten gegeven
waarbij u een blik kreeft moet ge
bruiken. Schrik nu niet ineens van
het luxe woord: kreeft. U kunt met
deze hier onderstaande recepten vele
wegen uit: ze kunnen behalve met
kreeft uit blik ook gemaakt worden
met: verse garnalen of garnalen uit
blik of uit diepvries. Maar ook van
krab uit blik ontstaan heerlijke ge
rechten die u dan wel op de hier in
dit artikel beschreven wijze moet
klaarmaken. Duszullen we er
maar eens naar kijken?
KREEFTENSOEP: kook diverse jon
ge fijngesnipperde groenten (peentjes,
spereieibonen, geschilde tomaten en an
dere) in ongeveer liter bouillon
gaar. Laat dan ongeveer 60 g boter
in een andere pan smelten en roer
daar 50 g bloem doorheen. Dit meng
sel moet 34 minuten heel zachtjes
sudderen. De inhoud van 1 heel blik
kreeft laat u in een kopje water aan
de kook komen. Vervolgens voegt u
dat kreeftenmengsel met de groente
bouillon aan de boter met de bloem
toe. In een toegedekte pan moet dit
geurige vocht nu nog ongeveer 10 mi
nuten heel zachtjes trekken. Het wa
ter mag niet te hard koken! Klop
tot slot 1 eierdooier met 1 eetlepel
room los en giet hierop zeer voorzich
tig de kreeftensoep.
KREEFT MET PIKANTE RIJST:
laat in 50 g boter 2 fijngesnipperde
uien met I volle theelepel paprikapoe
der goudgeel fruiten. Doe hierop 400
g ongekookte rijst en laat alle rijst
korrels een lichte roze-gele kleur krij
gen. Dan giet u er zoveel water bij
als u gewend bent om te doen bij
rijst die u droogkookt. In 20 minuten
is deze rijst klaar. Inmiddels heeft u
de inhoud van 1 heel blik kreeft in
een beetje boter opgewarmd. De ge
kookte rijst drukt u in een ingevette
rijstrand en stort de inhoud op een
warm gezette ronde schaal. De lege
middenholte wordt opgevuld met de
in boter opgewarmde kreeft, waar
die apparatuur verwijderd worden en
worden vervangen door apparaatjes
waarvan de deugdelijkheid nog niet
vaststaat.
LAGERE EISEN
Op grond van de opgedane ervarin
gen hebben Duitsland en Frankrijk de
eisen lager gesteld. Nu komt Neder
land met een heel andere regeling.
Het wordt hoog tijd, aldus menen Bo
vag en Rai, dat allerlei technische
voorschriften internationaal geharmo
niseerd worden. Dit geldt voor de ont
storing, maar evenzeer voor de ver
lichting, de uitstekende delen, de spat-
lappen en de remmen.
Wij verkeren nu in een precaire situ
atie, zo is de mening van Rai en Bovag.
Er is nog geen enkele garantie dat wat
geleverd wordt aan ontstoringsmate
riaal, afdoende is. Er is niet voldoende
voorraad materiaal, en het is onmoge
lijk de 50.000 personenauto's, het mil
joen bromfietsen, de 125.000 bedrijfs
auto's en 125.000 motorfietsen voor 2
juni te ontstoren.
AUDIËNTIE
Technisch bezien zijn er ook tal van
bezwaren. Er zullen startmoeilijkheden
komen, het motorvermogen zal achter
uit gaan, er zullen zich thermische
moeilijkheden voordoen. De levensduur
van de motoren wordt bekort. Dit alles
zal zich in het bijzonder voordoen bij
de brommers.
De Bovag en de Rai overwegen het
aanvragen van een audiëntie bij de
minister. Verwacht wordt ook, dat in
de Tweede Kamer wederom vragen
zullen worden gesteld, teneinde te be
reiken dat een overgangsperiode wordt
ingesteld, zodat de regeling kan wor
den aangepast aan de internationale
voorschriften die binnen enkele maan
den te verwachten zijn.
Van onze correspondent
AMELAND De grote droogte en de
aanhoudende oostenwind hebben Ame
land uitgedroogd. Daardoor wordt de
veestapel op het eiland, die vorig jaar
al door de boeren is ingekrompen, op
nieuw bedreigd.
De hooioogst dreigt te mislukken,
maar niet alleen de boeren hebben last
van de droogte. De regenwaterbakken
zijn veelal te klein voor de burgers
en daarom moeten zij de zoetwater
bron gebruiken, waarover een bevoor
rechte boer beschikt.
Ameland is namelijk het enige Noord-
zee-eiland dat nog geen waterleiding
heeft. Die wordt wel aangelegd, maar
voor het komende seizoen zullen de
aansluitingen nog wel niet klaar zijn.
Daarom vrezen de Amelanders ook
voor schade aan het vreemdelingenver
keer, dat voor vrijwel alle dorpsbewo
ners 's zomers een belangrijke bron
van inkomsten is.
UTRECHT (ANP) De Surinaamse
regering heeft aan de n.v. Grontmij in
De Bilt een belangrijke opdracht ge
geven die zal worden uitgevoerd in sa
menwerking met het bureau Landelij
ke opbouw in Suriname in het kader
van het tienjarenplan.
In de komende maanden zullen ze
ventien deskundigen en ambtenaren van
de N.V. Grontmij naar Suriname ver
trekken om in het district Nickerie een
onderzoek in te stellen naar de moge
lijkheden die het oude land, dat ruim
achtduizend hectare groot is, nog biedt.
Het onderzoek zal vooral betrekking
hebben op de irrigatiemogelijkheden en
die van de waterafvoer. Voorts zal wor
den onderzocht of de mogelijkheid tot
nieuwe cultures bestaat en of nieuwe
bedrijfsindeling gewenst is. Ook de ont»
sluiting van de wegen is in het studie
project opgenomen.
Advertentie
doorheen u een beetje gehakte peter
selie met een tikkeltje cayennepeper
heeft geroerd.
Tot slot van deze reis met „het
kreeftje" nog deze heerlijke hap.
KREEFTENOMELET: maak van 5
eieren met 5 eetlepels lauwwarm wa
ter en wat peper en zout een smeuïg
mengsel. Dit omeletbeslag bakt u ver
volgens in 2 eetlepels lichtbruin ge
worden boter goudgeel en... bijna gaar.
Houd er wel rekening mede dat de
bovenkant van een weltoebereide ome
let eruit moet zien als een met ware
kookkunst gemaakt roerei. Dus enigs
zins roomachtig en vooral niet stijf-
gebakken. Apart heeft u in een koeke-
pan de kreeft uit blik in boter met
wat kerriepoeder en gehakte peterse
lie zeer 'heet gemaakt. Leg dit lucul-
lushapje op het midden van de ome
let neer en klap deze dicht, terwijl
u ze op een warme schaal schuift.
Ter garnering legt u er partjes ci
troen en takjes peterselie omheen.
Wil u de omelet als een volledig
maal serveren, geef er dan gekookte
nieuwe aardappeltjes bij met boter
saus en een geurig toebereide gemeng
de sla. Maar deze GEMENGDE SLA
moet dan ook echt wel de kreeftome
let waardig zijn. U neemt niet alleen
de hartjes van de kropsla, o neen,
er liggen kleine met zorg gekookte
bloemkoolroosjes, in plakken gesneden
radijsjes, stukjes tomaat en dobbel
steentjes komkommer met veel ge
hakt groen in de slabak.
De saus is navenant. Ze is gemaakt
met een tikkeltje van hier en een
tikkeltje van daar. Waarmede ik maar
wil zeggen: kijk al die lekkere fles
jes met diverse aroma's die u na
tuurlijk in voorraad heeft staan in
uw keuken na. snipper een uitje en
meng deze godengeurtjes met kunst,
fantasie en vaardigheid door elkaar,
Tot slot dan nog een heel ander re
cept dat juist in deze dagen van ont
luikende lente zo welkom zal zijn.
MELOEN MET ANANAS: onthoofd
een meloen met liefde en zorg maar
dan zo, dat de meloen straks weer
in elkaar gezet kan worden. Met een
lepel schept u er al het vruchtvlees
uit, er wel zorg voor dragend dat de
wand van de meloen niet wordt be
schadigd. De stukken meloen snijdt
u in blokjes ongeveer ter zelfder
grootte als de blokjes ananas uit een
blik. Leg al deze vruchten in een kom
en roer er doorheen: enige eetlepels
kirsch of wat marasquin met in plak
jes gesneden gember!
Leg dit mengsel terug in de lege
meloen'bast, zet het deksel er op en
plaats deze gevulde vrucht in de ijs
kast of een andere koele plek. U kunt
er aan tafel eventueel nog wat gesla
gen room bij geven...of vanille ijs.
Voorwaar een feestelijk dessert. Dit
is dan het einde van dit reisje, tot
de volgende keer.
Micky Woodhouse
DEN HAAG Smaldeel V. 'bestaan
de uit Hr. Ms. vliegkampschip Karei
Doorman en Hr. Ms. jagers Limburg eii
Groningen, zal volgende week dinsdag
uit Nederland vertrekken voor zijn reis
van vlagvertoon naar landen in het Ver
re Oosten. Het vliegkampschip zal uit
Rotterdam vertrekken, de beide jagers
uit Den Helder.
Op deze reis zal het smaldeel worden
vergezeld door de tanker Mijdrecht, die
is gecharterd van Phs. van Ommeren
N.V. te Rotterdam. Het smaldeel zal
bezoeken brengen aan Las Palmas (Ca-
narische eilanden), een niet nader ge
noemde haven aan de oostkust van
Afrika en Fremantle (Australië).
De reis van Fremantle naar Hollan-
dia zal worden gemaakt bezuiden en
beoosten Australië om. Begin augustus
wordt het smaldeel, dat onder comman
do staat van commandeur A. P. Fer-
werda, in Hollandia verwacht.
Advertentie
Wilt U leraar worden?
Er is een schromelijk tekort een leraren.
Wij raden U aan z.s.m. te gaan studeren
voor Engels, Duits, Frans of Nad. M.O.A.
Ook de studie voor Wiskunde L,0. et
H.O.A. Is momenteel zeer lueretlei. Vraagt
p.o. een prospectus met proefles een bij:
(Nederlands Talencentrum) Tel. 5432
DEN HAAG (ANP) Moe thuis ko
mend gelastte de heer B. uit Den Haag
donderdagmiddag zijn zestienjarige zoon
de radio met luid schetterende muziek
wat zachter te zetten. Zoonlief, die al
vaker moeilijkheden heeft veroorzaakt,
nam dit niet. Hij reageerde door zijn
vader eerst met een luchtdrukpistool en
vervolgens met een mes te bedreigen.
De moeder, die tussenbeide kwam, liep
enkele steekwonden op, die echter niet
van ernstige aard waren. De vader
evenwel werd dusdanig gewond, dat
hij ter observatie in het ziekenhuis moest,
worden opgenomen.
De jonge dader was inmiddels de
deur uitgelopen en de rest van de dag
bleef hij spoorloos. Gisterochtend vroeg
zag een surveillerende agent een onbe
heerde fiets staan aan het eind van het
Zwartepad, dat parallel loopt met het
strand. Met twee collega's zocht hij de
duinen in de buurt af en al spoedig
vonden de politiemannen de jongen sla
pend in het zand. Hij is aangehouden.