OORLOG OM DE VOLKSWAGEN Bovag en Rai vragen overgangstermijn Metrobouwer duikt onder !3g:pf!pA- DE PONNEN ZIJN DICTATORS GEEN VREES VOOR DUITSE NEDERZETTING Droogte bedreigt Amelanders longeman valt zijn ouders aan ACHTER DE BESMEURDE SCHERMEN VANEEN MILJOENEN-BUSINESS ONTSTORIN GSYOORSCHRIFTEN KOMEN ONTIJDIG Verstoten dealers Gebroeders Pon: „De oude Kost" Bewijs in handen Hard teg en hard W Duitse wens Mahez betere resultaten Surinaamse order in Nederland Karei Doorman vertrekt volgende week RESA-HILVERSUM Zaterdag 28 mei 1960 ZF.EUWSCH DAGBLAD Pag. 9 Een onzer redacteuren bracht als neutraal „oorlogscorres pondent" een bezoek aan beide kampen en hoorde van contracten die niet meer waard zijn dan het papier waar op ze geschreven zijn, en van bedrijven die in tien minu ten onder veel geschreeuw in de grond worden gestampt. 4 Op 6 augustus 1955 werd deze spectaculaire foto in Wolfsburg gemaakt. Het ging toen om de miljoenste geproduceerde Volks wagen. Het gaat nu om de verdeling van deze rijke buit. door Th. van Bergen Van alle kanten duiken de geruchten op: De Volks wagenfabriek in Wolfsburg wil een eigen nederzetting in Nederland vestigen. Niet een fabriek of assemblagebedrijf, maar een verdeelkantoor. Van daaruit zouden de volks wagens over de dealers worden gedistribueerd. De scha kel-,,importeur" zou dan overbodig worden. Zó wordt het verhaal geventileerd: De gebroeders Pon in Amers foort raken nog dit jaar hum importeurschap kwijt! Een stel „op standige" dealers breit er met graagte op door: Wat een geluk! Dan is het afgelopen met de twee dictators in Amersfoort. Zij gaan nog verder: Wie met hen in zee gaat is aan de duivel overgeleverd. Gangstermethoden, meneer! Als dealer heb je maar te doen en te laten wat de Ponnen willen. Heb je na verloop van tijd op hun slimme aandringen veel geld gestoken in nieuwe zaken of in verbouwingen, dan ben je je financiële zelfstandigheid kwijt en aan handen en voeten gebonden. Levensgevaarlijk! De schrik zit er zó in onder de dealers, dat zij geen eigen dealer organisatie durven oprichten. Mag trouwens ook niet van Pon, zeggen ze. Contracten? Meestal wel, maar wat heb je aan een contract dat van de ene op de andere dag wordt opgezegd? Alsjeblieft, en er komen stukken uit de loop der jaren op tafel, waarin de beweringen zwart op wit zijn vastgelegd. Hier volgen wat citaten: UIT SNEEK: Dinsdagmorgen kwam er een aan getekende brief van Pon. Zij zegden mij met in gang van diezelfde datum het dealerschap op. Af was de kous. En verder: heb ik beleefd docb dringend verzocht, alle Volkswagen-onderdelen te rug te nemen. Andere fabrieken en importeurs doen dat immers wei. Pon heeft mij laten stikken Ik hoop <en met mij velen) dat de heren Pon c.s. nog eens hun verdiende loon krijgen. UIT EIBERGEN: dat wij als klem op komend bedrijf door het plotselinge opzeggen van het dealerschap financieel zulke klappen hebben gekregen, dat wij er door aan de grond zijn komen te zitten en ons personeel allemaal hebben moeten ontslaan." 1200 wagens en voor 1960 van 850. In Noord en Oost waren al andere dealers aangesteld. Mr. Van Apeldoorn: ,,Kost wilde wel, maar alléén op een contract met een langere looptijd dan twee jaar, en dat doet geen enkele importeur". ,,De oude Kost": ,,Dit voorstel was voor Kost onaanvaarbaar. Geen enkele zekerheid! Annexatie van door Kost op gebouwd rayon. Begin van economi sche moordaanslag". Het was februari 1957- De ,,oude Kost" (links) werd ge fêteerd en wekte de dealers op de belangen van de VW- fabriek te blijven dienen- De heer Ben Pon (rechts) nam de microfoon toen even af om het zijne er tussen te voegen. De vriendschap was toen al niet groot, en precies een jaar later werd Autopon opgericht. UIT UTRECHT: „Plotseling volgde half augustus 1958 een oproep (van Pon) voor een bespreking op zeer korte termijn. Op deze bespreking die in totaal vijf a tien minuten duurde, werd medegedeeld dat over het plan voor een zaak op het Kanaleneiland niet meer behoefde te worden gespro ken. Pon had aan Terberg de toezeg ging gedaan dat hij daar als dealer een bedrijf mocht stichten. Toen daarop door ons werd opge merkt, dat wij nu juist daarover een bespreking hadden gevraagd en wij in principe bij de gemeente Utrecht de grond reeds hadden gekocht en dus de mogelijkheid bestond voor twee Volks- wagenbedrijven, werd het lopende jaar contract onder veel geschreeuw met onmiddellijke ingang opgezegd en de bespreking zonder afscheid afgebroken. Daarop hebben enige heren van de fabriek, die kennelijk niet akkoord gin gen met deze gang van zaken, ons aan geraden onze zaak bij het gerecht aan hangig te maken, wat dan ook is ge beurd. Zoals bekend, is dit proces op dit moment nog lopende." UIT VUGHT: „Voorjaar 1958 zei Ben Pon woordelijk: „Zolang ik leef blijft Mollen dealer' Als blijk van waar dering voor onze activiteit hadden we schriftelijk een tweejarige in plaats van een éénjarige verlenging van het con tract aangeboden gekregen. Op mijn vraag nu aan zoon Mijndert Pon, welke waarde ik moest toekennen aan deze brief en aan de verklaring van zijn vader dat wij Volkswagendealer zouden blijven, antwoordde hij: Wij zijn thans zo'n groot concern geworden, dat geen waarde gehecht kan worden aan mondelinge mededelingen en aan een brief die schreven." in Kerststemming is ge- ALDUS de geluiden van enkele dealers die in de loop der jaren van het Volkswagentoneel zijn ver dwenen. Staan er meer op de nomi natie? Ja, volgens de heer A. Kost Sr., dealer in Amsterdam van 1947 tot begin vorig jaar. Hij was al die jaren de enige in de hoofdstad, met bedrijven in de Weteringdwarsstraat, aan de Amsteldijk en in Weesp. Met ingang van 1 januari 1959 kreeg hij geen nieuw contract, na 5 mei van dat jaar ook geen wagens meer. ,.De oude Kost", zoals hij zichzelf graag noemt, voert nu een verbeten strijd tegen ..Amersfoort", maar in middels zijn in Amsterdam enkele andere dealers aangesteld en staat aan de Overtoom in de hoofdstad voor enkele milioenen een nieuwe zaak: Autopon. Firmanten: Ben en Wijnand Pon, directeuren van Pon's Automobielhandel n.v., Amersfoort. ..Pon", zegt Kost Sr., ..gaat eruit als Volkswagen zelf in Nederland begint. Daarom zijn de Ponnen nu bezig, zelf agentschappen (geen stro mannen) te stichten. Daarom moeten er dealers uit. Kijk maar naar Utrecht. Den Bosch. Beverwijk. Wat Pon doet is niet anders dan annexeren wat een ander met hard werken on veel geld heeft opge-1 bouwd. Maar ik blijf doorvechten, want ik kan me niet voorstellen dat de directie in Wolfsburg goede mede werkers opoffert aan de hebzucht van Pon". „Heeft u het ooit meegemaakt", aldus nog steeds de Amsterdamse ex- dealer. ..dat een importeur een gro-1 tere winstmarge heeft dan een dealer. dat een dealer nieuwe wagens vuil en wel (zoals zij van de fabriek komen) in ontvangst moet nemen, dat i hij geen schroefje meekrijgt of het 1 moet eerst betaald zijn. dat de leve ring van auto's wordt gekoppeld aan het verplicht gestelde afnemen van autobanden, dat garantieclaims op de dealer worden afgeschoven?" „Een andere grote grief van dea lers is,, dat Pon zelf tien procent van alle geïmporteerde wagens houdt voor het door hem bediende rayon Amersfoort. Er verdwijnen, zeggen zij, nogal eens wagens in de rayons van anderen Daar héb je het al weer: een importeur moet niet tevens detaillist zijn." WIJ hebben uiteraard verzocht om een onderhoud met de gebroeders Pon. Zij lieten echter weten, dat zij dit nu minder juist achtten, „omdat er nogal wat juridische aspecten aan de zaak zitten en er nog processen lopen of zullen komen". Hun advocaat, mr. L. J. van Apeldoorn te Utrecht, was op hun verzoek zeker bereid tot een ge sprek. „Het is pertinent niet waar", zei de juridische raadsman, „dat de Volkswa genfabrieken een Nederlandse neder zetting willen beginnen. Dus zijn de gebroeders Pon ook niet bezig zich te dekken tegen een dergelijke maatregel. Vrees in die richting bestaat er hele maal niet, sterker nog: Wij hebben het bewijs, dat de band Wolfsburg-Pon in de toekomst eerder sterker dan minder stevig zal worden." „Ik kan verder met de meeste klem ontkennen", aldus mr. Van Apeldoorn, „dat de gebroeders Pon hier en daar stromannen hebben, neergezet. Zij zijn in geen enkel dealersbedrijf financieel geïnteresseerd." Met hetzelfde gemak waarmee ande ren beweren: Pon is een dictator, zei mr. Van Apeldoorn: „Pon is geen dic tator, hij is alleen op zijn beurt gebon den aan Wolfsburg. De fabriek kent zeer strenge voorschriften, waaraan hij zich moet houden. Hetzelfde moét dus wel gelden voor de agenten. En die gangstermethoden, och, omdat er nu toevallig een paar dealers zijn die hun mond roeren." „Vergeet u niet", zei mr. Van Apel doorn. „dat het met de Volkswagen heel anders ligt dan met andere mer ken. Een Volkswagen verkopen is -geen kunst. Iedere dealer kon er meer kwijt dan hij in Amersfoort los kon krijgen. Een heel stel is er schatrijk bij gewor den. Daarom is het verplichte aantal af te nemen wagens ook helemaal geen probleem. De afgelopen tien jaren is geen enkele dealer ook maar met één auto blijven zitten." (Neen, zeggen sommige dealers, het gaat juist om de eerste jaren, toen wij tot twee servicepunten in Amsterdam. In 1958 kon Kost maar veertig procent van de Volkswagenrijd.ers bedienem.v. Noord- "en Wést moestén het zondefci, servicestation stellen. Zakelijk bekeken,, was het te gek dat de 'Volkswagen in de hoofdstad alleen vertegenwoordigd was op twee punten, die bovendien niet representatief zijn. Kijk eens wat Renault in Amsterdam heeft neergezet! Daarom had de fabriek in Wolfsburg de wens te kennen gegeven dat er een representatief gebouw moest komen. Dat is Autopon geworden en het is ja ren geleden al aan Garage Kost aange boden, maar hij heeft het altijd gewei gerd en zelfs niet willen praten over de voorwaarden. (Natuurlijk, zegt Kost. na alles wat er is gebeurd, ga ik niet in een van Pon gehuurd gebouw zitten, zeker niet in die „gouden kooi" aan de Overtoom, die voor een autobedrijf verkeerd ligt, die een efficiënte werkwijze en exploi tatie onmogelijk maakt en dusdanig groots is opgezet dat de exploitatie fi nancieel onmogelijk moet worden ge acht). Tenslotte is Garage Kost in de loop van 1959 een tweejarig contract aan geboden voor Weesp, Amsterdam-Cen trum. West en Zuid, de laatste drie rayons samen met Autopon te bedie nen, met een garantie voor 1959 van SS-V- Van onze verkeersredacteur ONTSTORING wekt ontstemming, is de conclusie die zich aan ons opdrong toen wij de mening hoorden van de hoofdbesturen van Bovag en Rai over de nieuwe wet telijke maatregel ten aanzien van alle verbrandingsmotoren. Met in gang van 2 juni zullen de eigenaars van auto's, scooters, motorfietsen en brommers zodanige maatregelen dienen te nemen dat de motoren van deze voertuigen geen storing meer veroorzaken voor televisietoe stellen, mobilofoons en radio-tele foonverbindingen. De besturen van Bovag en Rai stel len, dat dit een onmogelijke eis is. In de praktijk zal er daarom weinig van terecht komen. Immers, zo stellen bei de organisaties, doordat de definitieve bepalingen omtrent deze nieuwe voor schriften zo laat zijn afgekomen, heeft het bedrijfsleven zich er nog niet op kunnen instellen. In feite is het zo. dat in Nederland nog geen enkele instantie de beschikking heeft over een deug delijk controle-apparaat om na te gaan of getroffen maatregelen afdoende zijn. De garages en werkplaatsen zijn nog niet voldoende voorzien van deugdelijk ontstoringsmateriaal en wie dergelijk materiaal heeft, kan nog niet met ze kerheid zeggen, dat het aan de eisen van de wet zal voldoen. NEGATIEF Hoewel de politie van Eindhoven het standpunt inneemt, dat op de dag af volgende week donderdag zal worden begonnen met een controle en overtre ders onverbiddelijk bekeurd zullen worden, menen Rai en Bovag, dat de politie niet kan vaststellen of een even tuele ontstoringsinstallatie aan de eisen voldoet. Het kan ten hoogste een nega tieve controle zijn, die er op gericht is te constateren of er iets aan de mo tor is gedaan. Maar ook die constate ring achten beide besturen een slag in de lucht. INTERNATIONAAL Bovag en Rai vinden het nodig, dat er een overgangstermijn komt. Temeer, omdat in internationaal verband de ontstoring van motorvoertuigen in stu die is. In september wordt daaromtrent een internationale regeling verwacht. Het is niet erg opportuun als het Ne derlandse bedrijfsleven en de buiten landse fabrikanten zich eerst moeten bezinnen en instellen op de Nederland se eisen, om over enkele maanden tot de ontdekking te komen, dat dit alle maal tevergeefs is geweest. Duitsland, Frankrijk en Engeland hebben reeds voorschriften. Die zijn minder streng dan die in Nederland van kracht worden. De Duitse, Franse en Engelse auto's zijn op basis van die voorschriften al in de fabriek ont stoord. Bij invoer in Nederland moet 'ET dat al is er nog een proces aanhangig over het dealer schap in Utredit; er zou nog e^n proces komen tegen Kost over het voeren van de emblemen; er loopt nog een proces van Kost tegen Pon over een schadeloosstelling wegens het be ëindigen van het contract, en over en kele weken kan een uitspraak in hoger beroep worden verwacht van het scheidsgerecht van de Bovag, Autopon Amsterdam was namelijk beboet met 2500 wegens overtreding van de ere- regels der Bovag. Bovendien heeft de advocaat van Ga rage Kost op 28 april aan mr. Van Apeldoorn schriftelijk meegedeeld, dat Autopon zich, in strijd met de uit spraak van de president der rechtbank te Amsterdam, schuldig heeft gemaakt aan discriminatie jegens Garage Kost (te lange levertijd). Zo gaat de strijd voort, hard tegen hard, zoals de hele autowereld een harde business is; zonder scrupules, want het gaat om miljoenen, in Wolfs burg, in Amersfoort en bij menige dealer. En niemand weet hoe deze strijd zal aflopen. Laten we zeggen: de dea lers niet, de Ponnen misschien Van een onzer verslaggevers GORINCHEM Ir. Y. Schuitema (30) duikt niet alleen op het Rotterdamse Stadstimmerhuis in de problemen die voor energieke metrobouwers zijn weg gelegd. Gisteren zagen we hem in actie by de vaar- en duikerschool van de genie in Gorinchem, waar hij door een duikerpak van 83 kilo enigszins in zijn bewegingen geremd in het acht meter diepe water van het Grintgat afdaalde. Ir. Schuitema loopt niet met plannen rond om Gorinchem stilletjes een metro te bezorgen. Wel wil hij precis weten hoe een duiker zich onder water voort- beweegt. Als de Roterdamse metrobouw moesten opboksen tegen de onwil vaneenmaal begint gaat hij ook duiken, het publiek. Wij zijn het geweest die de j Volkswagen „erin" hebben gebracht, Comnhhollih maar toen het goed ging lopen is Pon j CremuKKeujn begonnen ons „kapot" te maken en bleef Wanneer hij zijn activiteiten naar de er van alle schone beloften uit de begin tijd niets meer over.) DE contracten van Pon wijken in hun vo'orwaarden niet af van die van andere importeurs, zei mr. Van Apel doorn, en uit het dikke dossier Pon- Kost haalde hij een voorbeeld: Het contract kan met onmiddellijke ingang worden beëindigd, „indien de belangen van de firma in gevaar worden ge bracht". Het gaat natuurlijk om de manier waarop een contract of welke overeenkomst dan ook wordt geïnter preteerd. De vuile wagens: „De importeur zorgt er alleen maar voor, dat de auto's zo vlug mogelijk bij de dealers komen." Vraag onzerzijds: Duurt het schoonmaken bij de importeur dan lan ger dan bij de dealer? De koppelverkoop auto's-banden: „De banden worden geleverd door een andere naamloze vennootschap, die los staat van de n.v. Pon." De onderdelen: „Pon heeft volgens het contract het recht die terug te ne men, niet de plicht. Een ex-dealer moet die toch direct kwijt kunnen aan een collega." Mocht niet van Pon, is me ver teld. Dat is mij niet bekend. Waarom heeft een van de grootste dealers in het land ook sinds januari vorig jaar geen nieuw contract gekre gen? Daarvan ben ik niet op de hoogte. Over de kwestie-Kost zei mr. Van Apeldoorn: De verhouding was de laat ste vier jaren zeer slecht. Als Pon had gewild, had hij Kost al met ingang van 1953 geen nieuw contract meer kunnen geven. Er waren veel klachten van klanten. DE grootste grief van Pon was ech ter dat Garage Kost zich beperkte bodem van de Nieuwe Maas gaat ver plaatsen kan hij nog niet zeggen. „Het is ook niet de bedoeling dat ik me elke dag in de rivier laat zakken om het werk op de voet te volgen." Hij vindt het in ieder geval gemakkelijk om nu en dan eens een kijkje onder water te kunnen nemen. Vandaar die cursus bij de genie in Gorkum. Niet licht „We hebben er een beste leerling aan", zegt de commandant van de duikerschool ltz. Ill D. J. Vleming, wanneer zijn pu pil onder het wateroppervlak is verdwe nen. Zes weken lang heeft de Rotter damse ingenieur dagelijks twee uur gedo ken. Gisteren deed hij dat voor het laatst in Gorkum, binnenkort gaat hij nog een weekje naar IJmuiden voor sluis- en scheepsbodemonderzoek. Denk vooral niet te licht over dat werk onder water met een zicht van ongeveer vijftien centimeter. Veel werk moet op de tast worden verricht, maar cok daar worden duikers tenslotte ware groot meesters in. Ter verkrijging van de nodige vaardig heid hebben ze bij de vaar- en duiker school allerlei „onderwaterspelletjes" bedacht. Zo heeft ir. Schuitema de afge lopen weken merkwaardige opdrachten moeten uitvoeren. De bemanning van het voor anker lig gende duikoefenschip gooide de ene dag twee stalen buizen in het water die ver volgens aan elkaar moesten worden ge schroefd, de andere dag moest ir. Schui tema onder water een plankje doorzagen. Een variatie op dit thema is het' door hakken van een .ketting, waarbij de grootste opgave is niet in het waterdon- ker op de handen te slaan. „Soms denk je de ketting te raken waneer je al lang en breed op de betonnen plaat inhakt", grijnst onze duiker, die meer dan eens met pijnlijke handen uit het water is getrokken. Vandaag zit ir. Schuitema weer achter zijn bureau in het Stadstimmerhuis. In afwachting van de praktische oefeningen duikt hij tot nader order weer in theore tische berekeningen. AMSTERDAM. De eerste drie tot vier maanden van dit jaar hebben bij de Machinehandel Mahez iets betere re sultaten te zien gegeven dan vorig jaar. De orderportefeuille is groter. De ma chineverkoop is sterker dan de verkoop van materialen vooruitgegaan. Van de totale omzet werd bijna 40 pet. uitge voerd. 4 MICKY'S REIS OM DE WERELD MET DE KEUKENPAN :|Xv: U£ A JL OE dikwijls komt in het leven van een huisvrouw een onverwachte gast „aanzetten" of is er een verjaardag of een andere feestelijke gelegenheid te vieren. En vaak zitten wij huisvrouwen dan zwaar te piekeren over het ge recht dat wij vooraf zul len gevenof over een niet zo alledaags en toch niet te bewerkelijk hoofd gerecht. Ook een bijzon dere soep kan zo welkom zijn. Om u in deze kleine problemen ietwat tege moet te komen heb ik u enige recepten gegeven waarbij u een blik kreeft moet ge bruiken. Schrik nu niet ineens van het luxe woord: kreeft. U kunt met deze hier onderstaande recepten vele wegen uit: ze kunnen behalve met kreeft uit blik ook gemaakt worden met: verse garnalen of garnalen uit blik of uit diepvries. Maar ook van krab uit blik ontstaan heerlijke ge rechten die u dan wel op de hier in dit artikel beschreven wijze moet klaarmaken. Duszullen we er maar eens naar kijken? KREEFTENSOEP: kook diverse jon ge fijngesnipperde groenten (peentjes, spereieibonen, geschilde tomaten en an dere) in ongeveer liter bouillon gaar. Laat dan ongeveer 60 g boter in een andere pan smelten en roer daar 50 g bloem doorheen. Dit meng sel moet 34 minuten heel zachtjes sudderen. De inhoud van 1 heel blik kreeft laat u in een kopje water aan de kook komen. Vervolgens voegt u dat kreeftenmengsel met de groente bouillon aan de boter met de bloem toe. In een toegedekte pan moet dit geurige vocht nu nog ongeveer 10 mi nuten heel zachtjes trekken. Het wa ter mag niet te hard koken! Klop tot slot 1 eierdooier met 1 eetlepel room los en giet hierop zeer voorzich tig de kreeftensoep. KREEFT MET PIKANTE RIJST: laat in 50 g boter 2 fijngesnipperde uien met I volle theelepel paprikapoe der goudgeel fruiten. Doe hierop 400 g ongekookte rijst en laat alle rijst korrels een lichte roze-gele kleur krij gen. Dan giet u er zoveel water bij als u gewend bent om te doen bij rijst die u droogkookt. In 20 minuten is deze rijst klaar. Inmiddels heeft u de inhoud van 1 heel blik kreeft in een beetje boter opgewarmd. De ge kookte rijst drukt u in een ingevette rijstrand en stort de inhoud op een warm gezette ronde schaal. De lege middenholte wordt opgevuld met de in boter opgewarmde kreeft, waar die apparatuur verwijderd worden en worden vervangen door apparaatjes waarvan de deugdelijkheid nog niet vaststaat. LAGERE EISEN Op grond van de opgedane ervarin gen hebben Duitsland en Frankrijk de eisen lager gesteld. Nu komt Neder land met een heel andere regeling. Het wordt hoog tijd, aldus menen Bo vag en Rai, dat allerlei technische voorschriften internationaal geharmo niseerd worden. Dit geldt voor de ont storing, maar evenzeer voor de ver lichting, de uitstekende delen, de spat- lappen en de remmen. Wij verkeren nu in een precaire situ atie, zo is de mening van Rai en Bovag. Er is nog geen enkele garantie dat wat geleverd wordt aan ontstoringsmate riaal, afdoende is. Er is niet voldoende voorraad materiaal, en het is onmoge lijk de 50.000 personenauto's, het mil joen bromfietsen, de 125.000 bedrijfs auto's en 125.000 motorfietsen voor 2 juni te ontstoren. AUDIËNTIE Technisch bezien zijn er ook tal van bezwaren. Er zullen startmoeilijkheden komen, het motorvermogen zal achter uit gaan, er zullen zich thermische moeilijkheden voordoen. De levensduur van de motoren wordt bekort. Dit alles zal zich in het bijzonder voordoen bij de brommers. De Bovag en de Rai overwegen het aanvragen van een audiëntie bij de minister. Verwacht wordt ook, dat in de Tweede Kamer wederom vragen zullen worden gesteld, teneinde te be reiken dat een overgangsperiode wordt ingesteld, zodat de regeling kan wor den aangepast aan de internationale voorschriften die binnen enkele maan den te verwachten zijn. Van onze correspondent AMELAND De grote droogte en de aanhoudende oostenwind hebben Ame land uitgedroogd. Daardoor wordt de veestapel op het eiland, die vorig jaar al door de boeren is ingekrompen, op nieuw bedreigd. De hooioogst dreigt te mislukken, maar niet alleen de boeren hebben last van de droogte. De regenwaterbakken zijn veelal te klein voor de burgers en daarom moeten zij de zoetwater bron gebruiken, waarover een bevoor rechte boer beschikt. Ameland is namelijk het enige Noord- zee-eiland dat nog geen waterleiding heeft. Die wordt wel aangelegd, maar voor het komende seizoen zullen de aansluitingen nog wel niet klaar zijn. Daarom vrezen de Amelanders ook voor schade aan het vreemdelingenver keer, dat voor vrijwel alle dorpsbewo ners 's zomers een belangrijke bron van inkomsten is. UTRECHT (ANP) De Surinaamse regering heeft aan de n.v. Grontmij in De Bilt een belangrijke opdracht ge geven die zal worden uitgevoerd in sa menwerking met het bureau Landelij ke opbouw in Suriname in het kader van het tienjarenplan. In de komende maanden zullen ze ventien deskundigen en ambtenaren van de N.V. Grontmij naar Suriname ver trekken om in het district Nickerie een onderzoek in te stellen naar de moge lijkheden die het oude land, dat ruim achtduizend hectare groot is, nog biedt. Het onderzoek zal vooral betrekking hebben op de irrigatiemogelijkheden en die van de waterafvoer. Voorts zal wor den onderzocht of de mogelijkheid tot nieuwe cultures bestaat en of nieuwe bedrijfsindeling gewenst is. Ook de ont» sluiting van de wegen is in het studie project opgenomen. Advertentie doorheen u een beetje gehakte peter selie met een tikkeltje cayennepeper heeft geroerd. Tot slot van deze reis met „het kreeftje" nog deze heerlijke hap. KREEFTENOMELET: maak van 5 eieren met 5 eetlepels lauwwarm wa ter en wat peper en zout een smeuïg mengsel. Dit omeletbeslag bakt u ver volgens in 2 eetlepels lichtbruin ge worden boter goudgeel en... bijna gaar. Houd er wel rekening mede dat de bovenkant van een weltoebereide ome let eruit moet zien als een met ware kookkunst gemaakt roerei. Dus enigs zins roomachtig en vooral niet stijf- gebakken. Apart heeft u in een koeke- pan de kreeft uit blik in boter met wat kerriepoeder en gehakte peterse lie zeer 'heet gemaakt. Leg dit lucul- lushapje op het midden van de ome let neer en klap deze dicht, terwijl u ze op een warme schaal schuift. Ter garnering legt u er partjes ci troen en takjes peterselie omheen. Wil u de omelet als een volledig maal serveren, geef er dan gekookte nieuwe aardappeltjes bij met boter saus en een geurig toebereide gemeng de sla. Maar deze GEMENGDE SLA moet dan ook echt wel de kreeftome let waardig zijn. U neemt niet alleen de hartjes van de kropsla, o neen, er liggen kleine met zorg gekookte bloemkoolroosjes, in plakken gesneden radijsjes, stukjes tomaat en dobbel steentjes komkommer met veel ge hakt groen in de slabak. De saus is navenant. Ze is gemaakt met een tikkeltje van hier en een tikkeltje van daar. Waarmede ik maar wil zeggen: kijk al die lekkere fles jes met diverse aroma's die u na tuurlijk in voorraad heeft staan in uw keuken na. snipper een uitje en meng deze godengeurtjes met kunst, fantasie en vaardigheid door elkaar, Tot slot dan nog een heel ander re cept dat juist in deze dagen van ont luikende lente zo welkom zal zijn. MELOEN MET ANANAS: onthoofd een meloen met liefde en zorg maar dan zo, dat de meloen straks weer in elkaar gezet kan worden. Met een lepel schept u er al het vruchtvlees uit, er wel zorg voor dragend dat de wand van de meloen niet wordt be schadigd. De stukken meloen snijdt u in blokjes ongeveer ter zelfder grootte als de blokjes ananas uit een blik. Leg al deze vruchten in een kom en roer er doorheen: enige eetlepels kirsch of wat marasquin met in plak jes gesneden gember! Leg dit mengsel terug in de lege meloen'bast, zet het deksel er op en plaats deze gevulde vrucht in de ijs kast of een andere koele plek. U kunt er aan tafel eventueel nog wat gesla gen room bij geven...of vanille ijs. Voorwaar een feestelijk dessert. Dit is dan het einde van dit reisje, tot de volgende keer. Micky Woodhouse DEN HAAG Smaldeel V. 'bestaan de uit Hr. Ms. vliegkampschip Karei Doorman en Hr. Ms. jagers Limburg eii Groningen, zal volgende week dinsdag uit Nederland vertrekken voor zijn reis van vlagvertoon naar landen in het Ver re Oosten. Het vliegkampschip zal uit Rotterdam vertrekken, de beide jagers uit Den Helder. Op deze reis zal het smaldeel worden vergezeld door de tanker Mijdrecht, die is gecharterd van Phs. van Ommeren N.V. te Rotterdam. Het smaldeel zal bezoeken brengen aan Las Palmas (Ca- narische eilanden), een niet nader ge noemde haven aan de oostkust van Afrika en Fremantle (Australië). De reis van Fremantle naar Hollan- dia zal worden gemaakt bezuiden en beoosten Australië om. Begin augustus wordt het smaldeel, dat onder comman do staat van commandeur A. P. Fer- werda, in Hollandia verwacht. Advertentie Wilt U leraar worden? Er is een schromelijk tekort een leraren. Wij raden U aan z.s.m. te gaan studeren voor Engels, Duits, Frans of Nad. M.O.A. Ook de studie voor Wiskunde L,0. et H.O.A. Is momenteel zeer lueretlei. Vraagt p.o. een prospectus met proefles een bij: (Nederlands Talencentrum) Tel. 5432 DEN HAAG (ANP) Moe thuis ko mend gelastte de heer B. uit Den Haag donderdagmiddag zijn zestienjarige zoon de radio met luid schetterende muziek wat zachter te zetten. Zoonlief, die al vaker moeilijkheden heeft veroorzaakt, nam dit niet. Hij reageerde door zijn vader eerst met een luchtdrukpistool en vervolgens met een mes te bedreigen. De moeder, die tussenbeide kwam, liep enkele steekwonden op, die echter niet van ernstige aard waren. De vader evenwel werd dusdanig gewond, dat hij ter observatie in het ziekenhuis moest, worden opgenomen. De jonge dader was inmiddels de deur uitgelopen en de rest van de dag bleef hij spoorloos. Gisterochtend vroeg zag een surveillerende agent een onbe heerde fiets staan aan het eind van het Zwartepad, dat parallel loopt met het strand. Met twee collega's zocht hij de duinen in de buurt af en al spoedig vonden de politiemannen de jongen sla pend in het zand. Hij is aangehouden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 9