Het straaltii dperk maakt van Schiphol een bus station Karin naar de B.B.C. I KAPPIE EN DE KRIELKUNSTMAAN I ZEEUWSCH DAGBLAD i I Chauffeursdienst van de K.N.A.C. Nog geen hulp voor - Nederlandse - reactor-onderzeeër j FLITS GORDON in het i heelal Zelf aan de slag Vrijwilligers voor 31 mei melden Zaterdag 21 mei 1960 «-*■»■*#*#*#■ Ti-***#***#;*#*#*#*#*#.*#*#*# TTOPELIJK neemt niemand het me kwalijk, dat ik het zo zeg, maar „Schiphol is het niet meer". De sfeer, de ruim ten, de uniformen, de koffie, de gezichten helemaal en vol komen anders. Een maand of twee was ik er niet geweest en gisteren, ineens, toen voelde ik me daar zoals die oude luchtveteranen wanneer ze ver tellen over „dat was nog eens een tijd, op die groene vlieg- weide van Soesterberg". Schiphol heeft geen gezelligheid meer, vind ik. Schiphol ademt niet meer die steer van een beetje spanning, van mooie stewardessen, van interes sante mannen die er op hun luchtreizen passeren, van indrukwekkende vrou wen, die er wat losjes lopen te win kelen. Het is natuurlijk niet helemaal waar, maar je krijgt het gevoel, dat het allemaal ineens verdwenen is; zo van: ffttt, wèg. Alleen die vliegtuigen, die zijn gebleven. En ze maken nu een onguur en brutaal gillend geluid, dat je door merg en been snijdt, vanwege die straalmotoren. Mondain Ja, een oude heer, zo heb ik me gisteren op die Nationale Luchthaven gevoeld. Of „mijn" Schiphol al een kwart eeuw achter me lag. Maar dat is helemaal niet zo. Nog vijf jaar geleden was het een heerlijk, wat romantisch, mondain wereldje bin nen in Nederland. Nog twee jaar ge leden proefde je Schiphol al als je op de rijksweg naar Amsterdam de borden passeerde „Kijk op de weg en niet in de lucht". Sterker, een jaar terug was het ergens een klein feestje om er heen te gaan. En nu? „Ik zou niet weten wat er voor nieuws van hier te vertellen was, alleen misschien dat we nu een eigen kwekerij hebben voor bloemen en heesters, voor de opfleuring van de ingang en zo", zegt een man van de luchthaven wat somber. „Iets gezelligs?", herhaalt een K.L.M.- er, met het gezicht van een zojuist vanwege zes ton fraude aangehouden boekhouder, „welnee, er is hier niks meer aan de hand." OP weg naar Schiphol zag ik gisteren ter hoogte van Leiden een blond hoofd achter het stuur van een groen autootje. Zwaaien, stoppen en handen geven: Karin Kraaykamp. de TV-omroepster, druk als altyd met kijk-voorbereidingen. Plan nen?, vroeg ik. „Ja, volgende week naar Londen, Dinsdag avond is daar een Internationaal Goochelconcours, tussen Italië en Engeland. Ik zit in de jury. Samen met Jan Casteleins en Henk Vermeyden. Twee dagen in Londen dus; de B.B.C. zendt het concours uit. Daarna op 3 juni 's avonds in Brussel voor de Belgische TV omroepen, in het kader zoals ze dat noemen van de NederlandBelgië-week. Een Belgische omroepster neemt die avond myn plaats in." Weer handen en daarna gas geven. Karin, steeds knap, vervolgde haar weg naar Amsterdam. „Je hebt een zwak voor Karin Kraaykamp", zei me gisteren iemand. Mag ik misschien? Eigen nieuwsdienst DEN HAAG De K.N.A.C. is begonr nen met een nieuwe service voor auto mobilisten: de chauffeursdienst. De dienst werd vooral opgezet om het aan automo bilisten. wie de rijbevoegdheid is ontzegd, gemakkelijker te maken de verleiding te weerstaan van tóch achter het stuur te gaan zitten. Zulke automobilisten kunnen nu, wanneer zij dringend met hun auto op reis moeten, gebruik maken van met zorg geselecteerde chauffeurs. Oók automobilisten, die om een of an dere reden hun auto in het buitenland achter moesten laten, die hun auto voorb uit willen sturen naar een bepaalde plaats, of die op reis willen met een chauffeur- gids, kunnen een beroep doen op de nieuwe dienst. WASHINGTON. De Amerikaanse congrescommissie voor atoomenergie, die zich deze week zou uitspreken over een plan om Nederland te helpen bij de bouw van een reactor-onder zeeër, heeft haar uitspraak voor onbe paalde tijd uitgesteld. De hulp zou bestaan hebben uit het verstrekken van blauwdrukken van de scheepsromp van een reactor onderzeeër en van het niet-nucleaire deel van de aandrijf motor aan Neder land. De reden van het uitstel is niet bekend. Nederland heeft al in 1957 een verzoek om deze hulp gedaan. Tot dusverre heeft echter alleen Engeland kerngeheimen van Amerika gekregen. - Komen die zogeheten interessante mensen dan niét meer via onze luchthaven? „Wij zien ze in elk geval niet", is het antwoord. Waar zijn al die knappe stewardessen gebleven? „Nou ja, ge trouwd natuurlijk." Is de koffie in de Europa-wachtkamer nu zo slecht geworden of ligt dat aan mijn smaak? „Altijd zo ge weest, man." Eén serie sombere uitlatingen. En daar tussendoor hameren allerlei heren aan beton, hout en ijzer, omdat de ruimte voor de passagiers weer eens wordt uitgebreid. Ja, dat gebeurt steeds :in de zomer,in--- het I hoogseizoen. Dan zit-, ten alle passagiers met lange gezichten naar die rood gemeniede ijzeren binten te kijken. Maar 's winters kan het niet, vanwege de vorst en de sneeuw. Alleen die televisietoestellen, die acht stuks, in de Europa-wachtkamer, die zijn nogal nieuw. „Het is een proef", hoor ik. Om twee pilaren heen, naar alle kanten gericht, staan ze. En als een omroepster meldt, dat het toestel naar Kopenhagen op het punt staat te vertrekken, dan kan iedereen op dat TV-scherm lezen waar het over gaat. Dat hele kleine „Bussumipje" huist ergens in het midden van het stations gebouw op Schiphol. Mevrouw M. C. de Waal, die blond is, en mevrouw A. van Vliet, die donker is, zaten er. Met een camera, die voortdurend op scherp staat. En met knopjes, een schijnwerper- tje en bordje met namen, plaatsen en tijden. Zo'n bordje onder die schijnwerper, één knopje omhalen en op acht TV- toestellen verderop staat het allemaal te lezen. Zonder regisseur, zonder kijkgeld, zonder N.T.S. het weer gehad. De meisjes in de be lastingvrije winkels op het vliegveld hebben sinds een week allemaal de zelfde jurk aan. Een soort uniformpje. Blauw en wit, geruit. De meesten vinden het zelf wat onpersoonlijk, maar de Amerikaanse reizigers laten bij herhaling kreten van bewondering horen. En ze denken daarbij steeds direct aan Delfts blauw Intussen gaat het vliegen steeds door. En almaar, meer toestellen. Ik vind, dat ze niet eens meer tot de ver beelding spreken. Je weet zeker, dat om zo-laat de machine naar Teheran en om zo-laat die naar Tokio vertrekt. Daar tussen liggen de tijden voor New York en Londen, Frankfurt en Kopenhagen. Het is net een busstation: komen en gaan, passagiers in de rij, instappen, en weer komen en gaan. Allemaal doodgewoon en niets bijzon ders. En alleen als de straalmotoren erg gillen kijkt er iemand even ge- ergerd op. Griezelig vlug Het gaat me allemaal een beetje vlug, soms. Zo is Schiphol nog gezel lig, zo is het een station voor lucht- bussen. Zo zit je er gezellig te praten met een stewardess die weet dat haar beroep een veel begeerd beroep is en zo kom je er geüniformeerde meisjes tegen die lopen te bladeren in koel bloedig samengestelde dienstregelin gen en dikke boeken vol met cijfertjes en staten. Worden we dan inedhe zo oud nee, maar we bleven natuurlijk geen vyf en twintig meer. Maar het gaat zo hard op Schiphol, hoe komt dat Helemaal nieuw op Schipholde uniformentan de meisjes in de belastingvrije winkels. Blauw-en-wit-en- ruitjes. Net Delfts blauw", zeggen de Amerikanen dan? Omdat je er een ttfdje niet was. Als je in Rotterdam twee weken niet bent geweest, staan er ook weer flat gebouwen bij. Ik geloof, dat ik gisteren een oude heren-bui had. En u moet het me maar niet kwalijk nemen, dat ik u dit allemaal vertelde. Maar het gaat soms zo griezelig vlug. 33 Ook spreekt hij nogal eens over de schouw boven de open haard in de eetkamer. Die hebben we eveneens gedemonteerd. Zonder succes." „Wat is uw indruk van Macgoullie en Roslyn?" „Betrouwbare mensen! Gesloten en vasthoudend, zoals alle Hooglan ders. In vader zagen ze „de laird", het laatste hoofd van clan Grant. Ik geloof, dat Douglas, om het roman tisch uit te drukken, zijn leven zou hebben gegeven voor vader. Van de broers ben ik de enige, met wie hij wat vertrouwelijker is, hoewel zijn voorkeur eigenlijk naar David als oudste zoon zou hebben moeten uit gaan. Maar hij wantrouwde David, omdat hij in hem iemand zag, die vader probeerde geld te ontfutselen voor onoirbare doeleinden. Sterker nog, hij haatte hem, omdat hij werk maakte van Roslyn. Misschien zelfs wel met kans van slagen, want het meisje komt zelden of nooit met mannen in aanraking en is ten slot te een jong ding, dat ook wel eens naar een verzetje verlangt. Vooral na vaders dood heb ik me wel eens ongerust gemaakt over de mogelijk heid, dat het tussen David en Dou glas tot een uitbarsting zou ko men. „Meent u, dat hij betrokken is bij de moord?" „Ik wil het niet geloven. Douglas is een oersterke kerel en hij zou, wanneer het tot een gevecht kwam, geen wapen gebruiken. Hij zou Da vid een pak slaag hebben gegeven, dat hem zou heugen. En daar eer lijk voor uit komen ook! Neen, als hij zegt het niet te hebben gedaan, ben ik bereid dit zonder reserve voor waarheid aan te nemen." „Roslyn zou de bijl kunnen heb ben gehanteerd, waarmee David werd neergeslagen! „Wood vertelde mij, dat ze sliep toen u bij hen om hulp aanklopte vannacht en dat uw indruk is, dat zij de schrik bij de herkenning van David niet huichelde. De MacgoUl- lies zijn erg ongekompliceerde men sen! Als Roslyn uit zelfverdediging een man weerhield haar aan te ran den, zou ze dat openlijk toegeven. En gezien de slechte naam van David in de omtrek, zou geen jury haar schuldig achten." „Acht u het, gezien de verhouding, die tussen uw vader en Douglas be stond, aannemelijk, dat hij bekend is met de bergplaats van het geld, maar dit heeft verzwegen, omdat hij u en uw broers de erfenis niet gun de?" „U hebt mijn vader niet gekend, meneer Reiziger! Die zou zijn eigen vrouw, van wie hij toch zielsveel hield, een dergelijk geheim niet heb ben toevertrouwd. Wel acht ik het mogelijk, dat Douglas wanneer hij iets vermoedt zijn mond zou hou den. Al was het alleen maar om Da vid dwars te zitten. Hoewel We mo gen niet vergeten, dat hij zelf legata ris is en dat de wens om in het be zit van het geld te komen, een on overkomelijk tegenwicht zou vormen voor zijn zwijgzaamheid." De twee mannen bleven nog wat doorpraten tot Celestine hen kwam uitnodigen aan tafel te gaan. Ros lyn nam geen deel aan het maal, omdat zij voor haar vader en de onverwachte gasten moest zorgen: sergeant Ross en de hond Bruce. Onmiddellijk na de lunch, waarbij zelfs de goede gaven van gastvrouw, die Celestine bezat, de conversatie niet kon doen vlotten, nam Willie Grant afscheid. „Tenzij er onverwachte redenen voor zouden ontstaan kom ik hier niet meer terug, meneer Reiziger. We zien elkaar over een paar da gen in Aviemore, wanneer de coroner zitting houdt, want u en mevrouw zullen zeker worden opgeroepen. Ik hoop van harte, dat U er in slaagt iets van belang te ontdekken, hoe wel ik eerlijk moet bekennen, daar van geen grote verwachting te heb ben." „In ieder geval zal ik mijn best doen! Mag ik u nu nog epn kleine dienst vragen? Ik heb vanmorgen de laatste opnamen van een film ge bruikt en ben gisteren in de drukte vergeten in Inverness nieuwe in te slaan. Wilt u de belichte film voor mij laten ontwikkelen en afdrukken en tegelijk twee nieuwe voor mij ko pen? Ik krijg alles dan wel bij on ze ontmoeting in Aviemore." „Met genoegen! En nogmaals: succes met uw opsporingen!" Evenals de vorige dag verscheen Douglas kort na het vertrek van Grant op het terras. Beheerst en be leefd naderde hij het echtpaar en meldde zich met een lichte buiging, „Ik kom u bedanken, meneer Rei ziger, voor de moeite, die u zich hebt gegeven een onrechtvaardige arres tatie te voorkomen. Het heeft mij getroffen, dat u dit voor een volsla gen onbekende hpbt gedaan. De in specteur heeft mij verzekerd, dat hij er toe besloten was mij mee te ne men, maar dat u voor mij in de bres bent gesprongen." „De inspecteur had geen been om op te staan, Macgoullie, en dat wist hij zelf ook wel. Ik heb niet meer gedaan, dan ieder rechtskundige on der dezelfde omstandigheden zou doen. Maar ik deed het in volle over tuiging van je onschuld. Haal een stoel van binnen en kom er even bij zitten. Met een strak, uitdrukkingsloos ge zicht voldeed de Schot aan de 'Op dracht. „Gisteren liet je doorschemeren, met een bepaalde bedoeling op Aros Killee ben gekomen, Mac goullie, en ik antwoordde naar waar heid, dat dit niet zo was. (Wordt vervolgd) DE„RU/NVTEGEKKEN»8E6>NNeNOPDfc MAAN AAN MUN OPLEIDING. SERGEANT,MiUN\ VOETEN» JNOAN-1 SENGSWEND. DIT«JlV*N". LIOTMENIET' Zakelijk Drukker, steeds drukker wordt het op Schiphol. Elk jaar meer passagiers en daarom, dacht ik, oo-k een almaar zakelijker sfeer. Dat zal wel moeten, daar zal wel niet onderuit te komen zijn, maar „mijn" Schiphol was anders. „Vier spitsuren kennen we tegenwoor dig al per dag", vertelt omroepster me vrouw Van Vliet. „Om negen uur 's och tends, om een uur, tegen half zeven en om half elf 's avonds En meneer U. F. M. (voorletters om nooit meer te vergeten) Dellaert, de directeur van de luchthaven? Die gaat met pensioen, zoals men weet. Eind juni. Hij is ziek nu. Koorts en zo, door een verblijf in de Sahara, dat hem niet goed bekomen is. Hij ligt thuis in bed, maar de twee adjunct-directeuren, die hem binnenkort gaan opVolgen, zijn op hun posten. Voor mij persoonlijk een beetje kenmerk van de oude tijd: één directeur wordt opgevolgd door twee. „Maar het werk, dat steeds toeneemt, heeft dat nodig gemaakt", is de uitleg. Maar toch heeft „meneer Dellaert" het zo'n 15 jaar alleen gedaan. En nog één nieuwtje, dan heeft u Ook nieuw op Schiphol: TV-toestellen vertellen de reizigers het nummer van hun vliegtuig en de plaats van bestemming. DE NATUUR IN EN OM UW HUIS Uw bloembakken kunnen nu beplant worden met geraniums of met Pelargo niums; de oude grond dient men ech ter eerst uit die bakken te verwijde ren; daar zit geen fut meer in. Boven dien; de bakken zullen aan de binnen- ziiac eerst in de menie gezet moeten worden en misschien hebben ze aan de buitenkant ook wel een streekje verf nodig: die schildert men al naar gelang de kleur die men bij de omgeving no dig heeft; groen en vooral wit wordt ve<?l gebruikt. In de bak dient men op regelmatige afstanden van vijftien cen timeter ook een serie gaten te boren; het overtollige water moet weg kunnen lopen. Over' het algemeen meent men dat het beter voor de houten bakken is als er een zinken binnenbak in wordt ge maakt, doch dat is beslist onjuist. Dan kan er onvoldoende lucht bij komen en dan zal het hout tussen het zink steeds vochtig blijven en zal nog veel eerder wegrotten: het is dus veel beter de I bakken elk voorjaar in de menie te zet- ten. Bakken van eterniet en van asbest worden tegenwoordig ook veel gebruikt- j trouwens er zijn allerlei mooie bakken; u moet ze echter allemaal van gaten J vc orzien. Als u het te kostbaar vindt die bak ken met geraniums of met Pelargoni ums te beplanten kan men ook andere planten nemen; de bloemist heeft nu ook wel de kleine potjes gekweekte Petunia's en die zullen ook prima vol doen. Is u dat nog te duur dan kan men zo'n bak ook bezaaien met Oost- Indische kers of Tropaeolum; er zijn vele soorten, doch men moet voor dit doel de laagblijvende bestellen; die zullen prima voldoen. Het is nu de goe de tijd om te zaaien; de zaadjes ko men op een diepte van ongeveer drie tot vijf centimeter in de grond. allllilllinillttlllttttHlillfllMiil glIlllllllllllllllllflIllllllllllllllllllllllllllliliiiillllllllHlllllllllllllllllllllllllllllllIHHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIinillllllllllt 23 „Als u nu mijn kajuit neemt, pro fessor, dan kunt u ja mooi de brandkast met de kunstmaan in de kijker houden! stelde .Kappie de heer Dubbelster voor. Zelf vertrok hij met zijn beddegoed naar het verblijf van de bemanning om daar de nacht te gaan doorbrengen. „Ziezo! Als dat overgehaalde ding vannacht herrie gaat schoppen, word ik tenminste niet in mijn slaap gestoord", dacht hij, de dekens over zich heen trekkend. De anderen sliepen al, maar cmriar de maat nogal snurkte duurde het even voor ook Kappie onder zeil ging. „Ik mag ja lijden, dat de bol van- r.achi flink gaat brullen en seinen..", was zijn laatste, niet erg vriendelijke ge dachte. „Dan leert die uitvinder mis schien ja af zulke lawaaiige dingen te maken! Waar is dat ook goed voor? Een echte maan houdt zich toch ook rust{g...?" Maar professor Dubbelster liep niet de kans, om door zijn kunstmaan wakxer geschud te worden. Hij was namelijk helemaal niet naar bed gegaan! Ir plaats daarvan sloop hij op kousevoeten rond om te zien of iedereen sliep en knielde daarna met zijn inbrekerswerk tuigen bij de brandkast neer.. Detachement Nieuw-Guinea DEN HAAG. Dienstplichtigen, die zich vrijwillig willen opgeven voor de uitzending van het eerste detachement naar Nieuw-Guinea, moeten zich voor 31 mei melden. Deze datum heeft de legerleiding vastgesteld, omdat dan de extra op leiding begint voor de aangewezen militairen. Zij die zich na 31 mei opgeven komen in aanmerking voor een latere uitzending. In beginsel zal voor iedere vrijwilli ger die wordt aangenomen een dienst plichtige afvallen. Wie afvalt, wordt uitgemaakt aan de hand van de 'keu. ringsrapporten, terwijl ook als factor kan meespelen de tijd die de man heeft te dienen. Zoals wij reeds meldden zijn voor de eerste uitzending naar Nieuw-Guinea aangewezen het 14e en 15e bataljon infanterie van de 7-december divisie uit Arnhem en Grave en .het 46ste ba taljon infanterie uit Steenwijkerwo'd, dat tot de vierde divisie 'behoort

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 2