Op Oudejaarsdag moet de eerste tanker binnenvaren
IR. PIK: LEIDER
VAN 28 JAAR
DE BAAS WOONT IN
NOORDELIJK DRENTE
AART VISSER: DE
MAN AAN DE KANT
DE NATUUR IN EEN
HOEK GEDRONGEN
LE'NY RICHTER: OASE
IN DE ZANDWOESTIJN
Het land verhuist
'P weg naar
de tweede
wagen
DE MAN AAN
DE OLIEPIJP
Zaterdag 14 mei 19(V0
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 13
DE POORT GAAT LANGZAAM OPEN
CRAZY, riep een Ame
rikaan uit toen hij zag
hoe in het maanland
schap op Rozenburg drag
lines zand vraten, rode
vrachtauto's over de hob
belige wegen raasden,
cutterzuigers havens op
diepte zogen, pijpleidin
gen modder spoten, rijs-
werkers krammatten
vlochten, steenzetters
glooiingen legden, kranen
olietanks bouwden, en
springmeesters bunkers
opbliezen. Hij zou waar
schijnlijk nog eens crazy
hebben geroepen als hij
had geweten dat op heel
dat machtige karwei van
internationale allure geen
pakje sigaretten te koop
is.
Op Oudejaarsdag moet
de eerste olietanker van
zestigduizend ton de zee
haven van Europoort bin
nenvaren. Zoals het er
nu uitziet, kan dat ge
makkelijk, want het werk
is voor op het schema.
Voor op het schema.
Dank zij de mannen die
Europoort maken.
Tj^EN VAN DE WONDEREN van Europoort is wel,
dat een 28-jarige man, vader van een elf maan
den oud zoontje, de supervisie op de aanleg heeft.
Het is ir. F. J. N. Pik te Oostvoorne van de afdeling
nieuwe havens van Gemeentewerken Rotterdam.
Op 1 april 1958 kwam hij in dienst van de ge
meente, direct nadat hij aan de technische hoge
school te Delft was afgestudeerd in weg- en water
bouw. De technisch hoofdambtenaar, die hem
moest inwerken, overleed drie maanden later en
zo kwam ir. Pik plotseling alleen voor het werk
te staan.
In de houten directiekeet aan de noordelijke kant
van de dam in het Brielse Meer tuurt ir. Pik dage
lijks op kaarten, bestudeert rapporten, organiseert
en regelt, opdat het hele karwei volgens schema
verloopt.
LIENDRIKUS Bouwmeester
(32) rijdt het puin van de
opgeblazen bunkers naar de ha
vens, waar het wordt gebruikt
als ondergrond voor de glooiin
gen. Hij is zijn eigen baas. Zijn
naam staat op de enige vracht
wagen die hij heeft.
Vroeger werkte hij op de boer
derij van zijn vader in Zeven
bergen. Door vlijtig sparen kon
hij zich een auto kopen toen hij
trouwde. Hij woont nog in zijn
geboortedorp. Elke dag rijdt hij
anderhalf uur van zijn huis
naar Europoort en omgekeerd
Hendrikus Bouwmeester hoopt
genoeg aan Rotterdam te ver
dienen om aan het eind van het
jaar een tweede vrachtauto te
kunnen aanschaffen.
De steenzetter op de voorgrond verde het steenzetten die rijksdaal-
is de 57-jarige Aart Visser uit ders op".
Hoek van Holland. Van januari Overal heeft hij gewerkt. Dicht
af is hij bezig aan de oevers van bij huis, aan de pieren van Hoek
de havens in. Europoort. De Bel- Van Holland, en ook verder wég,
gische bleksteen en de Duitse zui- aan de Maas in Limburg,
len past hij aaneen tot een grauw ..Het is sjouwerig werk. Som
mozaïek over de puinlaag heen. mige keien kan je niet lichten,
„Dit hier is een lastig talud, die moet je roüen, anders werk
want het wordt heel steil en hol. je je ondersteboven. En het is al-
Zo'n model had ik nog niet eerder tijd uitkijken geblazen. Ik heb in
gezien. Het heeft het voordeel dat mijn leven al twee tenen en een
de golven, die hier straks tegen vinger gebroken," lacht hij.
aan juinen, achterover slaan en zo Met een hamer aan een lange
worden gebroken". steel slaat hij een brak van een
De heer Visser is van zijn acht- kei om hem passend te maken,
tiende jaar af steenzetter. „Voor „Op de Afsluitdijk'roept hij
die tijd zat ik op een scheepswerf, over de winid heen, „staat een
maar die ging op de fles. En standbeeld met de woorden: Een
toendertijd vroegen ze mij niet: wat volk dat leeft, bouwt aan zijn toe-
wil' je worden, zoals nu, maar: komst. Hier moest een standbeeld
breng ma:ar een paar rijksdaal- komen met erop: Een volk dat
ders mee naar huis. Toevallig le- leeft, bouwt aan Europoort".
De heer P. F. Dieters (38) uit
Utrecht last aan de Europoortse
kant van de oliepijpleidingY naar
Pernis. Achter zijn rug verrijzen
de tanks van de Shell.
Iedere ochtend moet de heer
Dieters om half zes op. Met een
busje wordt hij van huis gehaald
en tegen achten is hij dan op zijn
werk.
Andere grote wbjecten waar hij
een aandeel in had, waren d-e
Hoogovens in IJmuid'en en de raf
finaderij van de Esso in het Bot-
lekgebied. In het buitenland heeft
hij nooit gewerkt. Kort geleden
kon hij wel bij een Afrikaanse
constructi ema a tschappij komen
maar hij vond het contract te
laag.
Soms als het werk niet verder
kan. dan wil de heer Dieters nog
wel eens voor eigen genoegen iets
lassen. Zo heeft hij van wat afval-
ijzer een miniatuur keukentje ge
maakt voor zijn twee dochtertjes
van negen en drie jaar.
TARAGLINES graven een bouwput in de
■*-' dam van het Brielse Meer en waar
zij niet kunnen komen helpt Imand Kap
(45) uit Rockanje met zijn schop. Zijn
leven lang is hij al grondwerker, maar dat
belet hem niet ook op zijn vrije avonden
in de grond te werken. „Ik tuinier graag".
Zijn getrouwde zuster, bij wie hij als vrij
gezel in de kost is, plukt er de vruchten
van.
rUütrtrtrtoirlfb-ktfhitictrtiifirb-h-trlrktrüirfr-ktitfüti-h-i,-!,
kend. Met pijn in het hart heeft
hij vorig jaar grote stukken duin
doorn en vlier zien branden en
nestjes met eieren zien vernielen
omdat er ruimte moest komen
voor Europoort.
Wie over de oude straatweg
dwars door De Beer loopt, ziet
hier en daar in de verte de lap
pen opgespoten zand liggen.
Toch is er nog veel te genieter
op de duizend hectare die er nog
over is van het reservaat en op
de 250 hectare die toegankelijk is
Voor het publiek. Patrijzen en fa
zanten stappen trots rond. Hun
gevederte gloeit op als de zor
door de wolken breekt. Konijntje;
huppelen uitgelaten her en der'.
Nachtegalen en wielewalen fluiter
er lustig op los. Wezels en her
melijnen ritselen in het struikge
was. De meeuwen hangen als een
levend gordijn krijsend boven dc
broedplaatsen als een mens te
dichtbij komt.
Urenlang wandelt hij nu op zijn
gymnastiekschoentjes en in zijl
groene, gladgesleten uniform don.
zijn domein. Ieder nest wee
hij te vinden. ..Kijk, hier broed:
een waterhoentje." Dode vogel:
begraaft hij. 's Winters voert hi
de dieren graan en brood en
's zomers let hij erop of alle br
zoekers zich wel aan de regel
houden.
De natuurwachter woont mè
zijn vrouw en zijn vierjarig doel
'.ertje Anneke in een houten huis
ie in de zuidpunt van het eiland.
Vorig jaar woonde hij nog in een
>rachtige witte villa met een rie-
en dak a.an de oever van d
Nieuwe Waterweg. Het huis moe-
vorden afgebroken omdat op d
Maats de havenmond van Eun
noort was geprojecteerd.
's Avonds schrijft de heer Korl
naker aan een vogelboek. Nauw
Keurig tekent hij op wat hij in
De Beer allemaal heeft gezien en
gehoord. Het wordt een historisch
werk als Europoort de «pronj
->*ar de Ma as-vlakte maakf
WABE KORFMAKER (55) is al
van even voor de oorlog af
wachter op het natuurmonument
De Beer. Hij heeft het reservaat
nog in zijn ongerepte staat ge-
J7EN MODDER brakende pijp maakt hier nieuw
land aan het Brielse Meer. Straks kan op
deze plek het spoorwegemplacement voor Euro
poort worden aangelegd. De specie is afkomstig
van de Sliedrechtee snijkopzuiger, die de strook
grond slecht tussen de al gegraven binnenhaven
en het Brielse Meer. Een kwestie van landver-
huizen dus.
EEN OASE in de zandwoes
tijn noemen de arbeiders
dit kraampje aan de oever
van het spuikanaal. Misschien
doelen zij tegelijkertijd wel op
de 21-jarige Leny Richter, die
de koffie zet, de limonade in
schenkt, de soep kookt en de
worstjes warmt.
Leny is als klein kind zon
der ouders uit Duitsland ge
komen en dat is nog te horen
aan een licht en pikant accent.
Zij werd opgenomen in het
gezin van de Veugelers te
Oostvoorne.
Toen Rob Veugelers (25) in
maart vorig jaar het kraam
pje in Europoort zette, kwam
zij erin te staan, want Rob
die zich de Pionier noemt
rijdt een groot deel van de
dag met zijn bestelauto, zijn
„koffiemobiel", rond om de
mannen op het werk hun
lekkernijen en lafenis te bren
gen en de overwerkers hun
lunchpakketten.
Rob heeft pas examen ge
daan voor het diploma hotel,
"afé, restaurant, want hij
hoopt binnen niet al te lange
tijd een permanent etablisse
ment in Europoort te zetten.
Maar eer ik alle vergunningen