Arie van Dorp sleepte
„alles wat drijven kon"
In de huishouding is het nog
riï -m Lang
mm^WÊÊÊÊÈÈÈttÈi"-"^ niet
In 1%9 meer dodelijke
ongelukken thuis
dan in het verkeer
AMSTERDAM, HAARLEM EN IJMUIDEN
UITBREIDEN - ZEGT COMMISSIE
Exporttoeslag
op boter
VAN STOOMFIETS
NAAR ZEESLEPER
kentauren
Als gezagsdrager
ongeschikt
Mooier haar maakt dadelijk jonger...
LEVENDE
OUDHEID
ZEEUWSCH DAGBLAD
ii PO I V
lf COLOR)
Het gevaarlijkst
Een quiz-keuken
Concentratie in de Zaanstreek
Verzending zeepost
STAATSSECRETARIS
EERSTE „PROEF9'
GEEN AVERIJ
DE LANGSTE
GANGMAKER
/.aterdag i mei i960
fag. 14
door Hermicn van Doorn
AMSTERDAM. In de hal van het Veiligheidsinstituut achter het
Rijksmuseum in de hoofdstad staat een telzuil opgesteld, die via steeds aan-
en uitflitsende groene, gele en rode lampjes een juist beeld geeft van het
aantal ernstige en minder ernstige ongevallen, dat overal in ons land op
werkdagen plaatsvindt. Elke twee seconden registreert die electronisch
tellende zuil een ongelukje waaraan een arts of een E.H.B.O.er te pas moet
komen, elke 32 seconden een ongeval, dat een arbeidsongeschiktheid van
meer dan drie dagen, maar ook blijvende invaliditeit tot gevolg kan hebben,
en elke vier uur en 48 minuten een dodelijk ongeluk.
tuaties in de inrichting mcybsfcen op
zoeken. Verschillende vergrijpen te
gen die veiligheid springen in die keu
ken onmiddellijk in het oog, naar an
dere zal men werkelijk moeten speu
ren.
Wis-t u bijvoorbeeld dat een buita-
gasfles met te veel mag worden ver
hit, en dat de ventilatie bij gebruik
van dat gas niet hoog, maar juiit
laag even boven de vloer moet wor
den aangebracht?
Die cijfers gelden uitsluitend de
bedrijfsongevallen, ter bestrijding
waarvan het Veiligheidsinstituut te
gen het einde van de vorige eeuw,
toen de toenemende industrialisatie
en mechanisatie het aantal arbeids
ongevallen hand over hand deed toe
nemen, werd gesticht.
Na bijna zeventig jaar lang hoofd
zakelijk op de bres te hebben gestaan
voor de veiligheid in de Nederlandse
bedrijven, hebben deskundigen van
het V.I nu echter ook een begin ge
maakt met de bestudering van de
veiligheid in en om het huis. De sta
tistieken wijzen immers uit dat het
daarmee in ons land maar droevig
gesteld is.
YV7AT HET veiligste plekje op aar-
de heet'te zijn, is in feite in Ne*
derland het gevaarlijkste. In 1959 bij
voorbeeld vonden er hier 350 dodelij
ke ongevallen in die arbeidissector
plaats, 1600 in het verkeer en 1700 k:
en om huis en tijdens recreatie. Wan
neer de telzuil in het Veiligheids in
stituut aan de Amsterdamse Hobbe-
mastraat de ongevallen registreerde,
die ons in onze eigen beschermde"
omgeving overkomen, zouden de
lampjes dus nog verschillende malen
sneller aan- en uitflïtsen dan dat nu
reeds gebeurt.
Aan een tweede reden om zich in
tensiever met de veiligheid in onze
huizen en huishoudingen te gaan be
zighouden, liggen allerlei veranderde
psychologische inzichten ten grond
slag. Een kind dat tijdens zijn vroeg
ste jeugd vertrouwd is gemaakt met
het 'begrip veiligheid, zal zich daarop
ook later tijdens zijn of haar werk
steeds weer bezinnen, terwijl een
volwassene bijvoorbeeld oplettender
zal werken, wanneer hij thuis al
les veilig weet. Zo is de veiligheid m
en om huis een van de belangrijk
ste steunpilaren geworden bij de be
strijding van ongevallen in bedrijven
en in het verkeer.
Voorlichting op dat gebied wordt er
in het Veiligheidsinstituut hoofdzake
lijk in positieve zin gegeven. Dat be
tekent dat men in de collectie huis
houdelijke artikelen, met de verzame
ling waarvan men druk doende is in
het gebouw met de groene veiligheids-
vlag, bijna uitsluitend veilige voor
werpen aantreft.
De huishoud trappen die er tentoon
gesteld zijn, zijn bijvoorbeeld alle
.voorzien van een stevige verbinding
tussen de beide benen en een steun
voor de handen, wanneer men op de
bovenste trede staat.
De wasmachines zijn geaard, dp
strijkbouten staan op metalen treef-
jes waar ze niet vanaf kunnen glij
den, de matjes en traptreden zijn
voorzien van anti-sliptrippen en de
gasaansluitingen beveiligd.
OM DE veiligheid in huis enigs
zins spectaculair voor te stellen,
heeft men in het instituut sinds kort
ook een quizkeuken ingericht. Voor-
lichtings-functionarissen van het V.I.
zullen met die keuken voortaan over
al in ons land de grote damesbeur
zen bezoeken. Brcd'a heeft daarvan
juist deze week de première.
Op de grote tentoonstelling Medium
werd voor het eerst een quiz in deze
keuken georganiseerd, waarbij de be
zoekers het juiste aantal onveilige si-
Ver uit het raam hangen is
eng gevaarlijk. Gebruik voor
het ramenwassen een ruiten
wisser met lange steel en zet
zeker nooit een emmer op de
vensterbank. Even een stoot
je een een voorbijganger kan
door de vallende emmer ern
stig worden gewond.
OOK OP het gebied van de indi
viduele voorlichting van de huis
vrouw ontplooit het Veiligheidsinsti
tuut grote activiteiten, onder andere
in samenwerking met de Stichting
Huishoudelijke en Gezins voorlichting.
In enkele plaatsen in ons land wer
den bijvoorbeeld reeds huisvrouwen
tot voorlichtingsassis'tenten opgeleid,
om zo de eigen omgeving veilig te
kunnen beïnvloeden.
Via vouwblaadjes en affiches wordt
vanuit Amsterdam eveneens steeds
meer belangstelling gewekt voor de
veiligheid in en om huis. Naast tal
van voorbeelden van hoe het niet
moet, treft men daarbij ook steeds
weer de juiste veilige situaties
aan. Niet altijd is onoplettendheid im
mers de oorzaak van een ongeval,
even dikwijls blijkt de huisvrouw niet
te weten, dat zijzelf verschillende on
veilige situaties om zich heen schept.
Zeventig procent van alle dode
lijke ongelukken thuis worden ver
oorzaakt door een val, onder an
dere over voorwerpen die op de
vloer zijn blijven slingeren, over
kleedjes die niet van anti-slip
strippen zijn voorzien, door het
breken van de verbinding tussen
de benen van een huishoudtrap.
Bij onoordeelkundig gebruik van
elektrische apparaten een niet
geaarde wasmachine, het gebruik
van een verplaatsbaar elektrisch
kacheltje in een badgelegenheid,
het blazen van lucht door een was
ketel met de achterzijde van een
stofzuiger kan kortsluiting op
treden. Dodelijke ongevallen in
huis zijn er dikwijls het gevolg van.
Brand- of explosiegevaar is altijd
aanwezig, wanneer er bijvoorbeeld
een schoorsteenloper vlak boven
de kachel hangt, wasbenzine in
huis wordt gebruikt, een gaslek
met een brandende lucifer wordt
opgezocht.
Ernstige verwondingen, ontstaan
door bet inslikken van naalden en
spelden, het openen van blikken
en flesjes met daarvoor ongeschikt
materiaal, het bewaren van ge
vaarlijke stoffen binnen het bereik
van kinderen, komen meer voor
dan men denkt.
Van onze correspondent
HAARLEM. Amsterdam moet
worden uitgebreid met D Lemen,
een deel van Weesperkarspel en
een deel van Ouder-Amstel. Nieu-
wer-Amstel zal voortaan Amstel-
stel Ouderkerk a.d. Amstel. Haar
lem moet worden samengevoegd
met Heemstede, Bloemendaal en
een deel van Santpoort. Velsen,
Beverwijk en Heemskerk moeten
één gemeente worden onder de
naam IJmuiden. Een aantal ge
meenten in de Zaanstreek moet
worden samengevoegd tot één ge
meente onder de historische naam
Zaanden, een oude heerlijkheid in
de Zaanshoek.
DEN HAAG. De snel stijgende
voorraden boter in de koelhuizen die
per eind april reeds circa 6 miljoen kg
bedroegen, maken het noodzakelijk te
trachten door middel van een toeslag
de export te forceren.
Met ingang van 6 mei, aldus is door
het produktschap zuivel in overleg met
het ministerie van landbouw besloten,
zal bij export van boter die niet ouder
is dan acht weken, een toeslag worden
gegeven van 60 cent per kg. De toeslag
op export naar Engeland wordt met te
rugwerkende kracht tot 1 mei van dit
jaar verstrekt.
Bij uitvoer naar de EEG-landen ech
ter zal geen toeslag verleend kunnen
worden.
De boterproduktie in ons land is thans
zeer hoog. Tot midden april lag de pro-
duktie ongeveer de helft boven vorig
jaar. Na 1 april trad bij de afzet een
ernstige stagnatie op.
Het binnenlands verbruik ligt aanzien
lijk beneden het peil van vorig jaar. op
minder dan een derde van de produk-
tie.
Deze radicale suggesties doet de
provinciale commissie ter bestudering
van de gemeentelijke indeling in
Noordholland, ook wel kortweg naar
haar eerste voorzitter de commissie-
Ter Veen genoemd, in een nieuw deel
van haar rapport aan Gedeputeerde
Staten van Noordholland. Reeds in 1951
heeft de commissie een reeks voor
stellen gedaan tot samenvoeging van
andere Noordhollandse gemeenten.
EÉN GEZAG
In de praktijk is nog vrijwel geen
van deze voorstellen verwezenlijkt. De
commissie gaat ervan uit, dat waar
in feite reeds een aantal gemeenten
zijn samengegroeid tot een agglomera
tie, deze ook onder één bestuurlijk ge
zag dienen te worden gebracht. Wel
beveelt de commissie aan, dat in de
wijken van deze grotere steden de wij
ken een beperkte maar reëel bestuur
lijke bevoegdheid krijgen.
Over Amsterdam merkt de commis
sie op, dat niet zal kunnen worden vol
staan met de voorgestelde grenswijzi
gingen. Zij acht het echTer niet op
haar weg liggen verderreikende vraag
stukken nader uit te werken. De be
langen van de havens van het Noord-
zeekanaal wenst de commissie behar
tigd te zien door een afzonderlijk li
chaam. Speciale corporaties zouden de
zeehaven- en luchthavenbelangen moe
ten behartigen.
DEN HAAG. Met de volgende sche
pen kan zeepost worden verzonden. De
data waarop de correspondentie uiter
lijk ter post -moet zijn bezorgd, staan
tussen haakjes achter de naam van het
sehiip vermeld.
Argentinië: (Algerab (9-5); Australië:
Ixion <"8-5), Moselstein (11-5); Brazilië:
Algorab (9-5); Canada: Rotterdam (8-
5), Soestdijk (11-5); Ohili: via New
York (8-5 en 11-5); Indonesië; Welte
vreden (12-5); Ned. Antillen: Artemis
9-5); Nieuw Zeeland: Ceramic (12-5);
Suriname: Ammon (11-5)Unie van Z.
Afrika Pretoria Castle (8-5) en Z. W.
Afrika: Ommenkerk (10-5): Brits Oosti
Afrika: Africa (14-5).
Eigen nieuwsdienst
DEN HAAG. De heer H. A. Faber,
wie na het plaatsen van een spottend
ingezonden stuk in Het Parool in een
brief van staatssecretaris Calmeyer werd
aangeraden ontslag als reserve-officier
aan te vragen, wordt door de staats
secretaris ongeschikt geacht in de ver
kregen rang bij zijn wapen te dienen.
Dit omdat hij zijn gevoelens over een
zaak waarbij hij uitsluitend als reserve
officier was betrokken, heeft geuit op
een wijze die het voor de staatssecretaris
onmogelijk maakte hem langer als gezags
drager te handhaven.
Dat deelt staatssecretaris Calmeyer
mee in antwoord op vragen van de heer
Wierda, lid van de Tweede Kamer voor
de P.v.d.A.
De heer Faber, een Amsterdams leraar,
had zijn spottende brief geschreven over
het plan van een groep officieren om de
Koningin een baldakijn aan te bieden.
De heer Wierda had gevraagd waarom
de staatssecretaris de heer Faber onge
schikt had geacht zonder dat hij be
schikte over een advies van de daartoe
bestaande commissie. De heer Calmeyer
antwoordt daarop dat zo'n advies slechts
nodig is als wordt overwogen iemand
ongevraagd eervol ontslag als reserve
officier te verlenen.
Als een dergelijk ongevraagd eervol
ontslag wordt verleend is voor de be
trokkene de dienstplichtwet weer volledig
van toepassing. Dat betekent dat hij als
dienstplichtige opnieuw kan worden in
gedeeld.
In het geval van de heer Faber krijgt
de ontslagene geen mobilisatiebestem
ming meer en wordt hij dus niet meer
als dienstplichtige in werkelijke dienst
opgeroepen.
DEN BOSCH. De burgemeester van
Den Bosch, rar. H. J. M. Loeff, zal zijn
ambt op 30 september neerleggen. Hij
heeft dan de pensioengerechtigde leef
tijd bereikt.
(Advertentiën)
PQLYCOLOR-kleurshampoo
doet het haar echt goed. wa$t het vol-
maakt-schoon geeft het fleur en tint.
Grijze haartjes? Spoorloos
Tube voor 2 wassingen f.1.95. Keus uit
20 tinten, bij drogist of parfumerie.
POLY-CLAIR maakt uw haar-zonder
blonderen een nuance lichter(tub« f.2.65)
....mooier van kleur vooral!
Doe het zelf: Was het thuis met
P O L Y C O L O R-kleurshampoo.
Wie een modetint nog niet direct
aandurft, kiest gewoon de eigen,
natuurlijke kleur. Wat een enorm
verschil! Hoeveel mooier, dieper
en frisser glanst je haar in het
zonlicht!
veiligheidsinstituut ah-i« i
Van onze scheepvaartredacteur
MAASSLUIS. Kapitein
Arie van Dorp ziet er goed uit.
Men geeft hem zijn 65 jaren
niet. Toch heeft hij er ruim 53
jaar varen opzitten, waarvan
op de kop af vijftig in de sleep-
vaart. Sinds 1929 heeft hij op
negen schepen van L. Smit en
Co's internationale sleepdienst
als gezagvoerder gevaren.
Een man, die aan het einde van
zijn loopbaan zegt: ,,Ik ben nu 39
jaar getrouwd en als ik er tien
van thuis ben geweest, is het veel.
Maar ik heb altijd grote hulp ge
had van mijn vrouw. Zelf hield zij
veel van de scheepvaart zij
'komt ook uit een zeemansfamilie
en zij heeft mij altijd met gro
te steun de reis op laten gaan".
Bij hem thuis is waarschijnlijk de
kinderen nooit voorgehouden, maar
niet naar zee te gaan. Alle vier zoons
hebben met de zee te maken: Dirk
en Bram varen ook als kapitein op
een zeesleper, Arie is werktuigkundi
ge ter sleepvaart en Adrie bezit het
diploma scheepsbouw van de HTS.
T7"APITEIN Arie van Dorp werd op 5
-""mei 1898 te Vlaardingen geboren.
Vader Dirk van Dorp was schipper
op een ,,stoomfiets" en op die logger
heeft zoon Arie voor het eerst zeewa-
ter geproefd. Hij was elf jaar, toen
hij meeging als afhouder, het vol
gende jaar als reepschieter. Er werd
zomers en 's winters gevist. ,,Het was
een zwaar leven en vooral als met de
schelvisibeug werd gevist, stond je
wel eens vastgebonden, want je moest
de lijntjes binnenhalen juist op het
punt waar het meeste water over
kwam. Zo leer je wel zout water hap
pen".
Een dag voor zijn. dertiende jaar
stapte hij aan boord van de oude Tha
mes. Kapitein Post werd de zeevader
van deze lichtmatroos. Zijn eerste reis
weet hij nog precies. Het leek zo een
voudig: een zeilschip van de Katen-
drechtse Dam te Rotterdam halen en
naar Cardiff slepen. Op die reis zag
hij ook de beroemde komeet van Hal-
ley.
Maar het ging verder naar Dakar,
waar op orders moest worden ge
wacht. Op Van Dorp en nog een ma
troos na werd iedereen aan boord aan
getast door malaria. Op eigen kracht
lukte het nog naar Las Palmas te ko
men, maar vandaar moest de sleep
boot Schelde de Thames naar Maas
sluis slepen. Lichtmatroos Van Dorp
was toen zeven maanden van huis
ARIE VAN DORP
met elkaar optollen
germolens naar Indonesië. Zes van die
bakbeesten moesten toen worden over
gebracht.
TTIJ vertrok op 5 maart 1947 op de
Tyne met zo'n gevaarte en oftge-
veer tezelfder tijd waren twee ande
re slepers met dezelfde objecten on
derweg. Alle drie liepen zij in de Golf
van Biscaje in bar vuil weer. De an
dere slepen liepen Falmouth binnen,
maar kapitein Van Dorp hield zee.
Hij dwaalde kriskras door de hele
beruchte Golf. Hij naderde de "Spaan
se kust, moest terug tot onder de
Engelse wal. Hij maakte plannen om
uit voorzorg het Kanaal van Bristol
binnen te lopen...Kortom: hij had 23
dagen oponthoud in de Golf van Bis
caje geen averij, alleen slecht
weer...
Omdat de Humber, toen zijn schip,
in mei 1940 op een werf in reparatie
lag, heeft hij de oorlog binnengaats
doorgebracht. De eerste wereldoorlog
was hij in dienst: ,,Drje en een half
jaar soldaatje gespeeld, een prachtige
infanterist".
In die afgelopen halve eeuw heeft
kapitein Arie van Dorp „alles ge
sleept wat drijven kon". Ook vlieg
kampschepen en booreilanden, die
vooral in de laatste jaren sterk in het
nieuws staan. Met de Clyde bracht hij
het grootste booreiland C. E. Thorn
ton van Texas naar de Perzische
Golf. ,,Je kon er geen vaart in krij
gen. Bij mooi weer maakten we drie-
en een halv mijl per uur, kun je na
gaan wat er bij slecht weer overblijft".
TZ"APITEIN Van Dorp heeft met
15.190 mijl de langste sleepreis op
zijn naam: een Argentijns slag
schip van Porto Belgrano naar de slo
per in Japan. Maar van hulpeloze
schepen uit de moeilijkhe den helpen,
weet hij eveneens mee te praten.
Toen hij nog niet zo lang geleden
met de Clyde op station lag bij de
Azoren, voer bij op een zondag
's nachts om drie uur uit naar een
Deens vrachtschip, de Linda Scarlett,
dat op zijn eerste reis met een gebro
ken krukas kampte. Ondanks een brie
sende wind was de sleepboot er in
tweemaal een etmaal bij. maakte vast
en sleurde de Deen naar Rotterdam.
De volgende zondag werd de Linda
Scarlett al bij Wilton-Fijenoord afgele
verd. ,,We maakten er tien mijl per
uur mee. Ze zeiden eerst d-t het een
bootje van 2100 ton was, maar het
bleek 3400 ton te zijn. Toen hebben we
maar gezegd: we hebben ons in de
tonnemaat vergist en daarom hebben
we zo hard gelopen."
Hoeveel zeemijlen hij heeft afgelegd,
weet hij zelfs bij benadering niet.
maar de laatste tien jaren was dat
wel gemiddeld 20.000 mijl. En op al
zijn omzwervingen heeft hij alleen
Nieuw-Zeeland niet gezien. Bij het
scheiden van de markt bezocht hij
voor het eerst in zijn leven ook nog
New York.
Hij werd in Philadelphia afgelost en
van New York voer hij thuis op de
Rotterdam, het vlaggeschip van de
Nederlandse koopvaardij. Kapitein
Van Dorp heeft daar bijzonder van ge
noten al is het „meer vermakelijk
heid dan varen" op zulke schepen.
TTIJ heeft voor zijn rederij meer ge-
LT daan dan alleen goed gevaren-
Hij was in 1949 op de Rode Zee de
gangmaker voor het oprichten van
sport- en ontspanningsverenigingen op
de schepen. Dat is een groot succes
geworden voor de juiste sfeer aan
boord en de directie zag dat in door
de clubs flink te subsidiëren. Op de
laatste reis van de Clyde was hij
voorzitter, een matroos was vice-
voorzitter.
Hij zegt: ..Je kunt op deze schepen
met een betrekkelijk kleine beman
ning geen scherpe scheiding maken
tussen brug en het volk. Je moet met
elkaar optollen". Hij zegt ook altijd
plezierig te hebben gevaren, op de
oude en op de nieuwe schepen, met
de mensen van vroeger en van nu:
,.Je hebt alle mensen nodig, van de
grootsten tot de kleinsten".
Kapitein Arie van Dorp werd op
de verjaardag van de Koningin be
noemd tot ridder in de orde van Oran-
je-Nassau, Over een paar dagen fuift
de rederij hem uit. En dan heeft hij
tijd voor zijn liefhebberijen: fotogra
feren en postzegels verzamelen. En
dan heb ik nog een schildpad om ach
terna te lopen".,..
geweest. ,,Wel een reisje om er zin
in te krijgen...", vindt hij nu.
In 1929 werd hij aangesteld als ka
pitein op de vorige Blankenburg, het
„bommetje" werd deze boot genoemd
naar haar model. Er werd rivierwerk
mee gedaan, maar ,,met het kleine
beestje deed ik ook bij Bath op de
Westerschelde stationsdienst in con
currentie met de Belgen".
Met de Lauwerszee maakt hij zijn
eerste lange sleepreis: naar Tamata-
va op Madagascar, maar het grootste
en zwaarste werk beschouwt kapitein
Van Dorp het verslepen van tinbag-
Polycolor uw haar:
't hoort bij uw make-up
woonden in het uiterste noorden van
Griekenland en maakten het de in
die buurt levende mensen nogal las
tig. Ze hebben dan ook geen al te
goede pers bij de Grieken, met uit
zondering van één van hen, de wijze
Cheiron, die bevriend raakte met het
belangrijke geslacht der Aiakiden,
volgens het volgende verhaal:
Peleus, de zoon van Aiakos was na
een broedermoord uit zijn stamland,
het eiland Aigina, tegenover Athene
gelegen, gevlucht naar het noorden,
naar koning Aktor, die hem opnam
van bloedschuld zuiverde en hem zijn
dochter Polymela ten huwelijk gaf.
Op de jacht doorboorde hij evenwel,
ditmaal per ongeluk, de zoon van
Aktor, Eurytion, en wéér moest hij
vluchten, nu naar een andere Thes-
salische vorst, Akastos van lolkos.
Hier scheen alles goed te zullen
gaan en Peleus werd daar zeer be
mind, helaas echter iets te veel be
mind door Akastos' vrouw, Astyda-
meia. En dan duikt het bekende
Jozef-vrouw-van-Potifar-thema op
Astydameia trachtte Peleus voor zich
te winnen, maar deze was daarvoor
te deugdzaam of vond Astydameia te
oud, want die had al een huwbare
dochter. Uit spijt liet ze Peleus
vrouw berichten, dat Peleus over
een huwelijk met die volwassen
dochter dacht, en de vrouw, die zich
blijkbaar weinig illusies maakte over
mannentrouw, hing zich, wat voor
barig, op. U ziet, Astydameia klopt in
gemeenheid Potifars vrouw nog,
maar ter verontschuldiging diene, dat
Jozef ook niet getrouwd was.
lTiE volgende stap was natuurlijk
dat ze haar man Akastos inlicht
te over (verzonnen) avances van
Peleus, en ook die trapt erin: hij be
sluit Peleus te doden. Nu stond Pe
leus als smekeling onder zijn be
scherming en hij mocht hem daarom
niet eigenhandig doden. Vandaar dat
hij hem uitnodigde tot een jachtpartij
in het Peliongebergte, iets waarvoor
Peleus, die meer dieren- dan vrou
wenjager was, altijd de vinden was.
'T'OEN na de jacht en het daarop-
volgende maal Peleus in het
bergwoud in slaap was gevallen, ont
nam Akastos hem zijn zwaard, dat
hij onder een flinke laag koemest
verstopte, en trok met zijn trawanten
weg, hem aan zijn lot en, naar hij
hoopte, aan de Centauren overlaten
de.
Inderdaad schrok Peleus ineens
wakker, doordat hij een vreemd ge
trappel en gesnuif hoorde, en toen hij
de ogen opsloeg, stonden de griezeli
ge wezens al om hem heen. Hij
sprong op, greep naar zijn zwaard,
vond het niet en stond zo, ongewa
pend. tegenover de erfvijanden van
de Thessaliërs, die hem met gretige
blikken beloerden, klaar om hem
dood te schoppen en aan stukken te
rijten. Wat moest Peleus beginnen
Hij kon de monsters moeilijk met
blote handen te lijf gaan, en als hij
zou vluchten, zou hij even zeker
worden vervolgd, als volgende week
dit stukje
FEAT korte mededeling over het
negende teken van de dieren
riem: zoekt U er maar niet te veel
naar, want het staat al even laag bo
ven de horizon als de Schorpioen en
het heeft geen sterren van de helder
heid van Antares. De afkorting van
de naam is Sgr., uit Sagittarius, wat
Latijn is voor Boogschutter. De an
dere Latijnse aanduidingen zijn
Sagittifer (pijldrager)Arcitenens
(„booghouder") en de Griekse is
Toxotes, wat eveneens boogschutter
betekent. En daarmee zouden wij dan
kunnen eindigen, want meer is er
niet te vertellen.
Gelukkig laat de Griekse mytholo
gie iemand die om een kolommetje
verlegen zit, zelden in de steek.
Schud nu niet met Uw hoofd, waar
de lezer, en zeg niet: „Die kranten
schrijvers toch, als ze om nieuws
verlegen zitten, verzinnen ze maar
wat en als dan naar hun bron wordt
gevraagd, matigen ze zich een soort
verschoningsrecht aan en hullen zich
in een heroïsch stilzwijgen." Uw scri
bent wénst zich niet eens te ver
schonen, voor hem geldt slechts een
verschoningsplicht hem door zijn
vrouw opgelegd. Hij noemt U dus
graag zijn bron en wat voor een!
Een man, geboren in 275 v. Chr., di
recteur van de beroemde bibliotheek
van Alexandrië, literair criticus, his
toricus, mathematicus, astronoom,
geograaf, filosoof en .zelfs dichter:
Eratosthenes. In één van zijn werken,
waarin hij de namen van sterren
mythologisch verklaart, noemt hij
als mythologische naamgever van
het negende teken van de dierenriem
de Centaur (niet te verwarren met
het sterrenbeeld, dat tegenwoordig
die naam draagt) en wel de centaur
Cheiron.
T~\EZE Centauren waren woeste
paardmensen, samengesteld op
de volgende wijze: men neme een
paard en snijde het (mag het even?)
de nek af, de lijn van de rug volgend,
en op dat snijvlak plaatse men de
bovenste helft van een ter hoogte
van de taille doorgesneden mens. Ze