Arie van Dorp sleepte „alles wat drijven kon" In de huishouding is het nog riï -m Lang mm^WÊÊÊÊÈÈÈttÈi"-"^ niet In 1%9 meer dodelijke ongelukken thuis dan in het verkeer AMSTERDAM, HAARLEM EN IJMUIDEN UITBREIDEN - ZEGT COMMISSIE Exporttoeslag op boter VAN STOOMFIETS NAAR ZEESLEPER kentauren Als gezagsdrager ongeschikt Mooier haar maakt dadelijk jonger... LEVENDE OUDHEID ZEEUWSCH DAGBLAD ii PO I V lf COLOR) Het gevaarlijkst Een quiz-keuken Concentratie in de Zaanstreek Verzending zeepost STAATSSECRETARIS EERSTE „PROEF9' GEEN AVERIJ DE LANGSTE GANGMAKER /.aterdag i mei i960 fag. 14 door Hermicn van Doorn AMSTERDAM. In de hal van het Veiligheidsinstituut achter het Rijksmuseum in de hoofdstad staat een telzuil opgesteld, die via steeds aan- en uitflitsende groene, gele en rode lampjes een juist beeld geeft van het aantal ernstige en minder ernstige ongevallen, dat overal in ons land op werkdagen plaatsvindt. Elke twee seconden registreert die electronisch tellende zuil een ongelukje waaraan een arts of een E.H.B.O.er te pas moet komen, elke 32 seconden een ongeval, dat een arbeidsongeschiktheid van meer dan drie dagen, maar ook blijvende invaliditeit tot gevolg kan hebben, en elke vier uur en 48 minuten een dodelijk ongeluk. tuaties in de inrichting mcybsfcen op zoeken. Verschillende vergrijpen te gen die veiligheid springen in die keu ken onmiddellijk in het oog, naar an dere zal men werkelijk moeten speu ren. Wis-t u bijvoorbeeld dat een buita- gasfles met te veel mag worden ver hit, en dat de ventilatie bij gebruik van dat gas niet hoog, maar juiit laag even boven de vloer moet wor den aangebracht? Die cijfers gelden uitsluitend de bedrijfsongevallen, ter bestrijding waarvan het Veiligheidsinstituut te gen het einde van de vorige eeuw, toen de toenemende industrialisatie en mechanisatie het aantal arbeids ongevallen hand over hand deed toe nemen, werd gesticht. Na bijna zeventig jaar lang hoofd zakelijk op de bres te hebben gestaan voor de veiligheid in de Nederlandse bedrijven, hebben deskundigen van het V.I nu echter ook een begin ge maakt met de bestudering van de veiligheid in en om het huis. De sta tistieken wijzen immers uit dat het daarmee in ons land maar droevig gesteld is. YV7AT HET veiligste plekje op aar- de heet'te zijn, is in feite in Ne* derland het gevaarlijkste. In 1959 bij voorbeeld vonden er hier 350 dodelij ke ongevallen in die arbeidissector plaats, 1600 in het verkeer en 1700 k: en om huis en tijdens recreatie. Wan neer de telzuil in het Veiligheids in stituut aan de Amsterdamse Hobbe- mastraat de ongevallen registreerde, die ons in onze eigen beschermde" omgeving overkomen, zouden de lampjes dus nog verschillende malen sneller aan- en uitflïtsen dan dat nu reeds gebeurt. Aan een tweede reden om zich in tensiever met de veiligheid in onze huizen en huishoudingen te gaan be zighouden, liggen allerlei veranderde psychologische inzichten ten grond slag. Een kind dat tijdens zijn vroeg ste jeugd vertrouwd is gemaakt met het 'begrip veiligheid, zal zich daarop ook later tijdens zijn of haar werk steeds weer bezinnen, terwijl een volwassene bijvoorbeeld oplettender zal werken, wanneer hij thuis al les veilig weet. Zo is de veiligheid m en om huis een van de belangrijk ste steunpilaren geworden bij de be strijding van ongevallen in bedrijven en in het verkeer. Voorlichting op dat gebied wordt er in het Veiligheidsinstituut hoofdzake lijk in positieve zin gegeven. Dat be tekent dat men in de collectie huis houdelijke artikelen, met de verzame ling waarvan men druk doende is in het gebouw met de groene veiligheids- vlag, bijna uitsluitend veilige voor werpen aantreft. De huishoud trappen die er tentoon gesteld zijn, zijn bijvoorbeeld alle .voorzien van een stevige verbinding tussen de beide benen en een steun voor de handen, wanneer men op de bovenste trede staat. De wasmachines zijn geaard, dp strijkbouten staan op metalen treef- jes waar ze niet vanaf kunnen glij den, de matjes en traptreden zijn voorzien van anti-sliptrippen en de gasaansluitingen beveiligd. OM DE veiligheid in huis enigs zins spectaculair voor te stellen, heeft men in het instituut sinds kort ook een quizkeuken ingericht. Voor- lichtings-functionarissen van het V.I. zullen met die keuken voortaan over al in ons land de grote damesbeur zen bezoeken. Brcd'a heeft daarvan juist deze week de première. Op de grote tentoonstelling Medium werd voor het eerst een quiz in deze keuken georganiseerd, waarbij de be zoekers het juiste aantal onveilige si- Ver uit het raam hangen is eng gevaarlijk. Gebruik voor het ramenwassen een ruiten wisser met lange steel en zet zeker nooit een emmer op de vensterbank. Even een stoot je een een voorbijganger kan door de vallende emmer ern stig worden gewond. OOK OP het gebied van de indi viduele voorlichting van de huis vrouw ontplooit het Veiligheidsinsti tuut grote activiteiten, onder andere in samenwerking met de Stichting Huishoudelijke en Gezins voorlichting. In enkele plaatsen in ons land wer den bijvoorbeeld reeds huisvrouwen tot voorlichtingsassis'tenten opgeleid, om zo de eigen omgeving veilig te kunnen beïnvloeden. Via vouwblaadjes en affiches wordt vanuit Amsterdam eveneens steeds meer belangstelling gewekt voor de veiligheid in en om huis. Naast tal van voorbeelden van hoe het niet moet, treft men daarbij ook steeds weer de juiste veilige situaties aan. Niet altijd is onoplettendheid im mers de oorzaak van een ongeval, even dikwijls blijkt de huisvrouw niet te weten, dat zijzelf verschillende on veilige situaties om zich heen schept. Zeventig procent van alle dode lijke ongelukken thuis worden ver oorzaakt door een val, onder an dere over voorwerpen die op de vloer zijn blijven slingeren, over kleedjes die niet van anti-slip strippen zijn voorzien, door het breken van de verbinding tussen de benen van een huishoudtrap. Bij onoordeelkundig gebruik van elektrische apparaten een niet geaarde wasmachine, het gebruik van een verplaatsbaar elektrisch kacheltje in een badgelegenheid, het blazen van lucht door een was ketel met de achterzijde van een stofzuiger kan kortsluiting op treden. Dodelijke ongevallen in huis zijn er dikwijls het gevolg van. Brand- of explosiegevaar is altijd aanwezig, wanneer er bijvoorbeeld een schoorsteenloper vlak boven de kachel hangt, wasbenzine in huis wordt gebruikt, een gaslek met een brandende lucifer wordt opgezocht. Ernstige verwondingen, ontstaan door bet inslikken van naalden en spelden, het openen van blikken en flesjes met daarvoor ongeschikt materiaal, het bewaren van ge vaarlijke stoffen binnen het bereik van kinderen, komen meer voor dan men denkt. Van onze correspondent HAARLEM. Amsterdam moet worden uitgebreid met D Lemen, een deel van Weesperkarspel en een deel van Ouder-Amstel. Nieu- wer-Amstel zal voortaan Amstel- stel Ouderkerk a.d. Amstel. Haar lem moet worden samengevoegd met Heemstede, Bloemendaal en een deel van Santpoort. Velsen, Beverwijk en Heemskerk moeten één gemeente worden onder de naam IJmuiden. Een aantal ge meenten in de Zaanstreek moet worden samengevoegd tot één ge meente onder de historische naam Zaanden, een oude heerlijkheid in de Zaanshoek. DEN HAAG. De snel stijgende voorraden boter in de koelhuizen die per eind april reeds circa 6 miljoen kg bedroegen, maken het noodzakelijk te trachten door middel van een toeslag de export te forceren. Met ingang van 6 mei, aldus is door het produktschap zuivel in overleg met het ministerie van landbouw besloten, zal bij export van boter die niet ouder is dan acht weken, een toeslag worden gegeven van 60 cent per kg. De toeslag op export naar Engeland wordt met te rugwerkende kracht tot 1 mei van dit jaar verstrekt. Bij uitvoer naar de EEG-landen ech ter zal geen toeslag verleend kunnen worden. De boterproduktie in ons land is thans zeer hoog. Tot midden april lag de pro- duktie ongeveer de helft boven vorig jaar. Na 1 april trad bij de afzet een ernstige stagnatie op. Het binnenlands verbruik ligt aanzien lijk beneden het peil van vorig jaar. op minder dan een derde van de produk- tie. Deze radicale suggesties doet de provinciale commissie ter bestudering van de gemeentelijke indeling in Noordholland, ook wel kortweg naar haar eerste voorzitter de commissie- Ter Veen genoemd, in een nieuw deel van haar rapport aan Gedeputeerde Staten van Noordholland. Reeds in 1951 heeft de commissie een reeks voor stellen gedaan tot samenvoeging van andere Noordhollandse gemeenten. EÉN GEZAG In de praktijk is nog vrijwel geen van deze voorstellen verwezenlijkt. De commissie gaat ervan uit, dat waar in feite reeds een aantal gemeenten zijn samengegroeid tot een agglomera tie, deze ook onder één bestuurlijk ge zag dienen te worden gebracht. Wel beveelt de commissie aan, dat in de wijken van deze grotere steden de wij ken een beperkte maar reëel bestuur lijke bevoegdheid krijgen. Over Amsterdam merkt de commis sie op, dat niet zal kunnen worden vol staan met de voorgestelde grenswijzi gingen. Zij acht het echTer niet op haar weg liggen verderreikende vraag stukken nader uit te werken. De be langen van de havens van het Noord- zeekanaal wenst de commissie behar tigd te zien door een afzonderlijk li chaam. Speciale corporaties zouden de zeehaven- en luchthavenbelangen moe ten behartigen. DEN HAAG. Met de volgende sche pen kan zeepost worden verzonden. De data waarop de correspondentie uiter lijk ter post -moet zijn bezorgd, staan tussen haakjes achter de naam van het sehiip vermeld. Argentinië: (Algerab (9-5); Australië: Ixion <"8-5), Moselstein (11-5); Brazilië: Algorab (9-5); Canada: Rotterdam (8- 5), Soestdijk (11-5); Ohili: via New York (8-5 en 11-5); Indonesië; Welte vreden (12-5); Ned. Antillen: Artemis 9-5); Nieuw Zeeland: Ceramic (12-5); Suriname: Ammon (11-5)Unie van Z. Afrika Pretoria Castle (8-5) en Z. W. Afrika: Ommenkerk (10-5): Brits Oosti Afrika: Africa (14-5). Eigen nieuwsdienst DEN HAAG. De heer H. A. Faber, wie na het plaatsen van een spottend ingezonden stuk in Het Parool in een brief van staatssecretaris Calmeyer werd aangeraden ontslag als reserve-officier aan te vragen, wordt door de staats secretaris ongeschikt geacht in de ver kregen rang bij zijn wapen te dienen. Dit omdat hij zijn gevoelens over een zaak waarbij hij uitsluitend als reserve officier was betrokken, heeft geuit op een wijze die het voor de staatssecretaris onmogelijk maakte hem langer als gezags drager te handhaven. Dat deelt staatssecretaris Calmeyer mee in antwoord op vragen van de heer Wierda, lid van de Tweede Kamer voor de P.v.d.A. De heer Faber, een Amsterdams leraar, had zijn spottende brief geschreven over het plan van een groep officieren om de Koningin een baldakijn aan te bieden. De heer Wierda had gevraagd waarom de staatssecretaris de heer Faber onge schikt had geacht zonder dat hij be schikte over een advies van de daartoe bestaande commissie. De heer Calmeyer antwoordt daarop dat zo'n advies slechts nodig is als wordt overwogen iemand ongevraagd eervol ontslag als reserve officier te verlenen. Als een dergelijk ongevraagd eervol ontslag wordt verleend is voor de be trokkene de dienstplichtwet weer volledig van toepassing. Dat betekent dat hij als dienstplichtige opnieuw kan worden in gedeeld. In het geval van de heer Faber krijgt de ontslagene geen mobilisatiebestem ming meer en wordt hij dus niet meer als dienstplichtige in werkelijke dienst opgeroepen. DEN BOSCH. De burgemeester van Den Bosch, rar. H. J. M. Loeff, zal zijn ambt op 30 september neerleggen. Hij heeft dan de pensioengerechtigde leef tijd bereikt. (Advertentiën) PQLYCOLOR-kleurshampoo doet het haar echt goed. wa$t het vol- maakt-schoon geeft het fleur en tint. Grijze haartjes? Spoorloos Tube voor 2 wassingen f.1.95. Keus uit 20 tinten, bij drogist of parfumerie. POLY-CLAIR maakt uw haar-zonder blonderen een nuance lichter(tub« f.2.65) ....mooier van kleur vooral! Doe het zelf: Was het thuis met P O L Y C O L O R-kleurshampoo. Wie een modetint nog niet direct aandurft, kiest gewoon de eigen, natuurlijke kleur. Wat een enorm verschil! Hoeveel mooier, dieper en frisser glanst je haar in het zonlicht! veiligheidsinstituut ah-i« i Van onze scheepvaartredacteur MAASSLUIS. Kapitein Arie van Dorp ziet er goed uit. Men geeft hem zijn 65 jaren niet. Toch heeft hij er ruim 53 jaar varen opzitten, waarvan op de kop af vijftig in de sleep- vaart. Sinds 1929 heeft hij op negen schepen van L. Smit en Co's internationale sleepdienst als gezagvoerder gevaren. Een man, die aan het einde van zijn loopbaan zegt: ,,Ik ben nu 39 jaar getrouwd en als ik er tien van thuis ben geweest, is het veel. Maar ik heb altijd grote hulp ge had van mijn vrouw. Zelf hield zij veel van de scheepvaart zij 'komt ook uit een zeemansfamilie en zij heeft mij altijd met gro te steun de reis op laten gaan". Bij hem thuis is waarschijnlijk de kinderen nooit voorgehouden, maar niet naar zee te gaan. Alle vier zoons hebben met de zee te maken: Dirk en Bram varen ook als kapitein op een zeesleper, Arie is werktuigkundi ge ter sleepvaart en Adrie bezit het diploma scheepsbouw van de HTS. T7"APITEIN Arie van Dorp werd op 5 -""mei 1898 te Vlaardingen geboren. Vader Dirk van Dorp was schipper op een ,,stoomfiets" en op die logger heeft zoon Arie voor het eerst zeewa- ter geproefd. Hij was elf jaar, toen hij meeging als afhouder, het vol gende jaar als reepschieter. Er werd zomers en 's winters gevist. ,,Het was een zwaar leven en vooral als met de schelvisibeug werd gevist, stond je wel eens vastgebonden, want je moest de lijntjes binnenhalen juist op het punt waar het meeste water over kwam. Zo leer je wel zout water hap pen". Een dag voor zijn. dertiende jaar stapte hij aan boord van de oude Tha mes. Kapitein Post werd de zeevader van deze lichtmatroos. Zijn eerste reis weet hij nog precies. Het leek zo een voudig: een zeilschip van de Katen- drechtse Dam te Rotterdam halen en naar Cardiff slepen. Op die reis zag hij ook de beroemde komeet van Hal- ley. Maar het ging verder naar Dakar, waar op orders moest worden ge wacht. Op Van Dorp en nog een ma troos na werd iedereen aan boord aan getast door malaria. Op eigen kracht lukte het nog naar Las Palmas te ko men, maar vandaar moest de sleep boot Schelde de Thames naar Maas sluis slepen. Lichtmatroos Van Dorp was toen zeven maanden van huis ARIE VAN DORP met elkaar optollen germolens naar Indonesië. Zes van die bakbeesten moesten toen worden over gebracht. TTIJ vertrok op 5 maart 1947 op de Tyne met zo'n gevaarte en oftge- veer tezelfder tijd waren twee ande re slepers met dezelfde objecten on derweg. Alle drie liepen zij in de Golf van Biscaje in bar vuil weer. De an dere slepen liepen Falmouth binnen, maar kapitein Van Dorp hield zee. Hij dwaalde kriskras door de hele beruchte Golf. Hij naderde de "Spaan se kust, moest terug tot onder de Engelse wal. Hij maakte plannen om uit voorzorg het Kanaal van Bristol binnen te lopen...Kortom: hij had 23 dagen oponthoud in de Golf van Bis caje geen averij, alleen slecht weer... Omdat de Humber, toen zijn schip, in mei 1940 op een werf in reparatie lag, heeft hij de oorlog binnengaats doorgebracht. De eerste wereldoorlog was hij in dienst: ,,Drje en een half jaar soldaatje gespeeld, een prachtige infanterist". In die afgelopen halve eeuw heeft kapitein Arie van Dorp „alles ge sleept wat drijven kon". Ook vlieg kampschepen en booreilanden, die vooral in de laatste jaren sterk in het nieuws staan. Met de Clyde bracht hij het grootste booreiland C. E. Thorn ton van Texas naar de Perzische Golf. ,,Je kon er geen vaart in krij gen. Bij mooi weer maakten we drie- en een halv mijl per uur, kun je na gaan wat er bij slecht weer overblijft". TZ"APITEIN Van Dorp heeft met 15.190 mijl de langste sleepreis op zijn naam: een Argentijns slag schip van Porto Belgrano naar de slo per in Japan. Maar van hulpeloze schepen uit de moeilijkhe den helpen, weet hij eveneens mee te praten. Toen hij nog niet zo lang geleden met de Clyde op station lag bij de Azoren, voer bij op een zondag 's nachts om drie uur uit naar een Deens vrachtschip, de Linda Scarlett, dat op zijn eerste reis met een gebro ken krukas kampte. Ondanks een brie sende wind was de sleepboot er in tweemaal een etmaal bij. maakte vast en sleurde de Deen naar Rotterdam. De volgende zondag werd de Linda Scarlett al bij Wilton-Fijenoord afgele verd. ,,We maakten er tien mijl per uur mee. Ze zeiden eerst d-t het een bootje van 2100 ton was, maar het bleek 3400 ton te zijn. Toen hebben we maar gezegd: we hebben ons in de tonnemaat vergist en daarom hebben we zo hard gelopen." Hoeveel zeemijlen hij heeft afgelegd, weet hij zelfs bij benadering niet. maar de laatste tien jaren was dat wel gemiddeld 20.000 mijl. En op al zijn omzwervingen heeft hij alleen Nieuw-Zeeland niet gezien. Bij het scheiden van de markt bezocht hij voor het eerst in zijn leven ook nog New York. Hij werd in Philadelphia afgelost en van New York voer hij thuis op de Rotterdam, het vlaggeschip van de Nederlandse koopvaardij. Kapitein Van Dorp heeft daar bijzonder van ge noten al is het „meer vermakelijk heid dan varen" op zulke schepen. TTIJ heeft voor zijn rederij meer ge- LT daan dan alleen goed gevaren- Hij was in 1949 op de Rode Zee de gangmaker voor het oprichten van sport- en ontspanningsverenigingen op de schepen. Dat is een groot succes geworden voor de juiste sfeer aan boord en de directie zag dat in door de clubs flink te subsidiëren. Op de laatste reis van de Clyde was hij voorzitter, een matroos was vice- voorzitter. Hij zegt: ..Je kunt op deze schepen met een betrekkelijk kleine beman ning geen scherpe scheiding maken tussen brug en het volk. Je moet met elkaar optollen". Hij zegt ook altijd plezierig te hebben gevaren, op de oude en op de nieuwe schepen, met de mensen van vroeger en van nu: ,.Je hebt alle mensen nodig, van de grootsten tot de kleinsten". Kapitein Arie van Dorp werd op de verjaardag van de Koningin be noemd tot ridder in de orde van Oran- je-Nassau, Over een paar dagen fuift de rederij hem uit. En dan heeft hij tijd voor zijn liefhebberijen: fotogra feren en postzegels verzamelen. En dan heb ik nog een schildpad om ach terna te lopen".,.. geweest. ,,Wel een reisje om er zin in te krijgen...", vindt hij nu. In 1929 werd hij aangesteld als ka pitein op de vorige Blankenburg, het „bommetje" werd deze boot genoemd naar haar model. Er werd rivierwerk mee gedaan, maar ,,met het kleine beestje deed ik ook bij Bath op de Westerschelde stationsdienst in con currentie met de Belgen". Met de Lauwerszee maakt hij zijn eerste lange sleepreis: naar Tamata- va op Madagascar, maar het grootste en zwaarste werk beschouwt kapitein Van Dorp het verslepen van tinbag- Polycolor uw haar: 't hoort bij uw make-up woonden in het uiterste noorden van Griekenland en maakten het de in die buurt levende mensen nogal las tig. Ze hebben dan ook geen al te goede pers bij de Grieken, met uit zondering van één van hen, de wijze Cheiron, die bevriend raakte met het belangrijke geslacht der Aiakiden, volgens het volgende verhaal: Peleus, de zoon van Aiakos was na een broedermoord uit zijn stamland, het eiland Aigina, tegenover Athene gelegen, gevlucht naar het noorden, naar koning Aktor, die hem opnam van bloedschuld zuiverde en hem zijn dochter Polymela ten huwelijk gaf. Op de jacht doorboorde hij evenwel, ditmaal per ongeluk, de zoon van Aktor, Eurytion, en wéér moest hij vluchten, nu naar een andere Thes- salische vorst, Akastos van lolkos. Hier scheen alles goed te zullen gaan en Peleus werd daar zeer be mind, helaas echter iets te veel be mind door Akastos' vrouw, Astyda- meia. En dan duikt het bekende Jozef-vrouw-van-Potifar-thema op Astydameia trachtte Peleus voor zich te winnen, maar deze was daarvoor te deugdzaam of vond Astydameia te oud, want die had al een huwbare dochter. Uit spijt liet ze Peleus vrouw berichten, dat Peleus over een huwelijk met die volwassen dochter dacht, en de vrouw, die zich blijkbaar weinig illusies maakte over mannentrouw, hing zich, wat voor barig, op. U ziet, Astydameia klopt in gemeenheid Potifars vrouw nog, maar ter verontschuldiging diene, dat Jozef ook niet getrouwd was. lTiE volgende stap was natuurlijk dat ze haar man Akastos inlicht te over (verzonnen) avances van Peleus, en ook die trapt erin: hij be sluit Peleus te doden. Nu stond Pe leus als smekeling onder zijn be scherming en hij mocht hem daarom niet eigenhandig doden. Vandaar dat hij hem uitnodigde tot een jachtpartij in het Peliongebergte, iets waarvoor Peleus, die meer dieren- dan vrou wenjager was, altijd de vinden was. 'T'OEN na de jacht en het daarop- volgende maal Peleus in het bergwoud in slaap was gevallen, ont nam Akastos hem zijn zwaard, dat hij onder een flinke laag koemest verstopte, en trok met zijn trawanten weg, hem aan zijn lot en, naar hij hoopte, aan de Centauren overlaten de. Inderdaad schrok Peleus ineens wakker, doordat hij een vreemd ge trappel en gesnuif hoorde, en toen hij de ogen opsloeg, stonden de griezeli ge wezens al om hem heen. Hij sprong op, greep naar zijn zwaard, vond het niet en stond zo, ongewa pend. tegenover de erfvijanden van de Thessaliërs, die hem met gretige blikken beloerden, klaar om hem dood te schoppen en aan stukken te rijten. Wat moest Peleus beginnen Hij kon de monsters moeilijk met blote handen te lijf gaan, en als hij zou vluchten, zou hij even zeker worden vervolgd, als volgende week dit stukje FEAT korte mededeling over het negende teken van de dieren riem: zoekt U er maar niet te veel naar, want het staat al even laag bo ven de horizon als de Schorpioen en het heeft geen sterren van de helder heid van Antares. De afkorting van de naam is Sgr., uit Sagittarius, wat Latijn is voor Boogschutter. De an dere Latijnse aanduidingen zijn Sagittifer (pijldrager)Arcitenens („booghouder") en de Griekse is Toxotes, wat eveneens boogschutter betekent. En daarmee zouden wij dan kunnen eindigen, want meer is er niet te vertellen. Gelukkig laat de Griekse mytholo gie iemand die om een kolommetje verlegen zit, zelden in de steek. Schud nu niet met Uw hoofd, waar de lezer, en zeg niet: „Die kranten schrijvers toch, als ze om nieuws verlegen zitten, verzinnen ze maar wat en als dan naar hun bron wordt gevraagd, matigen ze zich een soort verschoningsrecht aan en hullen zich in een heroïsch stilzwijgen." Uw scri bent wénst zich niet eens te ver schonen, voor hem geldt slechts een verschoningsplicht hem door zijn vrouw opgelegd. Hij noemt U dus graag zijn bron en wat voor een! Een man, geboren in 275 v. Chr., di recteur van de beroemde bibliotheek van Alexandrië, literair criticus, his toricus, mathematicus, astronoom, geograaf, filosoof en .zelfs dichter: Eratosthenes. In één van zijn werken, waarin hij de namen van sterren mythologisch verklaart, noemt hij als mythologische naamgever van het negende teken van de dierenriem de Centaur (niet te verwarren met het sterrenbeeld, dat tegenwoordig die naam draagt) en wel de centaur Cheiron. T~\EZE Centauren waren woeste paardmensen, samengesteld op de volgende wijze: men neme een paard en snijde het (mag het even?) de nek af, de lijn van de rug volgend, en op dat snijvlak plaatse men de bovenste helft van een ter hoogte van de taille doorgesneden mens. Ze

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 14