DE STAD EN HAAR BURGE D' ie Stadt und ihre Bür BALANS VAN VIJFTIEN JAAR SCHILDEREN HET BEDRIEGLIJKE BEELD Superieur prentenboek JONGE KUNSTENAAR ZOEKT HET BEELD VAN DE EIGEN TIJD W UTRILLO'S op gast en gastheer GEVAARLIJK VUUR WOEDDE IN MINISTERIE VAN FINANCIËN Amerika doet mee aan Europees Hawk-project Zaterdag 30 april 1960 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 11 BUITETS DE WERELD Zilveren jubileum bij R.Ph.O. in de E.G.K.S. Onderscheding voor prof. dr. J. P. Kruijt WITTE F-. KRUIS V'A fi WITTE KRUIS Nieuwe generatie ontbreekt grandeur van voorgangers door Simon vjwi Adeiberf E kracht van de schoonste werken van de voor oorlogse schildersgeneratie is niet overscha duwd door de rijke bloei van de schilderkunst na de oorlog. De toppen van het oeuvre van Pijke Koch, Charley Toorop, Willink, Jan Sluyters, Chabot. Herman Kruyder en Matthieu Wiegman zijn niet overtroffen door de beste werken van de generatie van Appel. Corneille, Jef Diederen. Lataster, Theo Wolveeamp, een generatie waartoe niet naar leeftijd, maar om hun schilderkunstige opvattingen ook schilders als Gerrit Benner, de Van de Veldes en Jaap Wagema- ker behoren. Internationaal heeft de nieuwe schilderkunst veel meer be kendheid verworven dan de picturale produkten van de voor gegane periode. De redenen daarvan liggen voor de hand. De na-oorlogse schildertaai heeft veel minder nationale kenmerken dan de taal van de generatie die voor de oorlog haar hoogte punten bereikte. Bovendien smaakt het buitenland het Hollandse, rechtzinnige karakter van het Noordnederlandse expressionisme en neo-realisme niet. In internationaal milieu neemt de actuele Nederlandse kunst daarom een belangrijke plaats in, maar ook de jonge kunst van de ons omringende landen staat (nogi niet op gelijk niveau met die van de oudere collega's. Braque. Picasso. Kandinsky. Klee, Mirö, Chagall, Ernst. Morandi en Léger hebben evenmin hun gelijken onder de jongeren als de Nederlandse tijdgenoten. Een deel van de kunstenaars wier werken in de actuele stromingen hun ontstaan vinden, zijn trouwens niet zo jong meer. Bazaine, Hartung en Willem de Kooning zijn 56, Dubuffet is 59, Michaux 61 en Mark Tobey al 70. Er zijn in de toonaangevende kringen niet zoveel schilders die bij het uitbreken van de oorlog de lagere school goed en wel achter de rug hadden. Bekende schilders onder de dertig zijn zeldzaam. De jongeren hebben dus blijkbaar de nieuwe verworvenheden nog niet geheel tot gelding gebracht en de eigen tijd nog niet in hun werk verwerkelijkt. Zowel schilderkunstig en naar inhoud zijn zij nog niet helemaal boven het experiment uitgegroeid. Ze staan weifelend tussen polen en onzekerheden. De vooroorlogse generatie wist in de jaren tussen 1930 en '40 min of meer waar ze aan toe was. De dreiging was reëel en de verwerkelijking in hun werk was gericht. Niet alleen in de schil derkunst, maar ook in de poëzie. TVE dreiging kwam uit het systeem dat in Duitsland tot een ver- schrikkelijke macht was geworden. Een systeem dat de westerse beschaving m haar wortels aantastte en dat Christendom, cultuur en levenszekerheden poogde te vervangen door terreur, haat. wel lust, ziekelijkheid en de dood. In Duitsland werden boeken ver brand en over de grens kwamen Joodse vluchtelingen Hendrik Chabot heeft ze op een ontroerend schilderij algebeeld. Maar dat alles was te vatten in een menselijk kader, een kader van boosheid en verwording, doch niet gaande buiten de. mens Dat is nu anders. De mens is. ten goede of ten kwade, ook dat tl."!?» er' e Y\ens ls buiten de wereld getreden. Hij heeft krachten vrijgemaakt, waarvan het niet zeker is of hij ze nog in de hand kan houden. ,de mensheid in haar bestaan bepaalt, is daarom niet voorde oorlog gecatalogiseerd, niet zo duideiljk als P)E onzekerheid gaat in de schilder- kunst samen met de onzekerheid van de technische en ambachtelijke mogelijkheden. Dat neemt niet weg dat de na-oorlogse kunst boeiende figuren heeft, die bewonderenswaardige com posities hebben geschapen. De vitaliteit en de spankracht van verscheidene werken is lofwaardig. Het fundamen tele onderzoek dat zij instellen naar de mogelijkheden van hun materie, zal zeker vruchten afwerpen in de toe komst. Appel heeft sterke, activerende schilderijen gemaakt en de schilders die hierboven zijn genoemd, zijn belang rijke troeven van de hedendaagse Nederlandse kunst. Het rijtje is no» aan te vullen: Friso ten Holt. JaaD Nanninga. Femhout, Andrea en met nog andere namen. De schilders van na de oorlog hebben ook de wind mee gehad. Hun werk zaamheid wordt ondersteund door een krachtig en breed museumbeleid en de gemeenschap heeft voor de kunst en kunstenaars belangrijke bedragen be schikbaar gesteld. SAMENGAAN MAAR toch is er na de oorlog in ons land geen werk ontstaan dat de grootheid en de gaafheid bezit van een doek als De drie generaties van Charley Toorop, van werken als De Schiettent en Bertha van Antwerpen van Pijke Koch, en van sommige schilderijen van Hendrik Chabot, Het is het samengaan van een groot schilderstalent met de grandezza van een groot kunstenaarschap, dat zijn eigen tijd geestelijk heeft verwerkt, dat werken van allure schept En er zijn niet zoveel kunstenaars die deze com binatie bezitten en als zij er is blijkt zij nog niet uit ieder werk. De schilderijen die zoëven ge noemd zijn, hebben de elementen die ze optillen tot de hoogte van de genia liteit. Ze hebben de kleurgeving, de evenwichtige structuur, de spankracht en compositorische kwaliteiten van meesterwerken. Zij hebben ook de zichtbaar geworden deemoed, de vast beradenheid, de bewogenheid of de grootheid van blik van hun maker. Ze zijn picturaal en naar inhoud gaaf en groot. CHARLEY TOOROP: De drie generaties, een werk in de oorlog ontstaan VERRE TOP J, werken van deze allure :t de na-oorlogse kunst nog niet opgeleverd. Deze constatering heeft niets te maken met de vermeende tegenstelling figuratief en abstract. Daartussen is geen principieel verschil. De voorstelling op een schilderij is niet de hoofdzaak. Het blijkt dat twintig jaar na de dag waarop voor ons een nacht begon, zo zwart en onmenselijk als zelfs in de duisterste middeleeuwen niet was voorgekomen, de schilder kunst nog moeizaam opklimt naar een misschien verre top. In de voorbije vijftien jaar is een schildersgeneratie aan het woord ge komen, die de „oude" wereld nauwe lijks heeft gekend. Die in een andere tijd is opgegroeid, heeft gestudeerd en met haar artistieke werkzaamheid is begonnen. PIJKE KOCH De Schiettent (19311 DEN HAAG Minstens vijftig schilderijen, waaronder werken van Maurice Utrillo, zullen worden ten toongesteld op de expositie Gast en Gastheer die van 1223 mei in Den Haag wordt gehouden. De echtgenote van de enige jaren geleden overleden schilder, Lucie Valore, bekend onder de bijnaam Keizerin van Montmartre, zal deze doeken vergezellen. KAREL APPEL: De Ruiter 1957 ROTTERDAM Op 28 mei zal het vijf en twintig jaar geleden zijn, "dat enkele Schiedamse en Rotterdamse burgers de handen ineen sloegen om het financieel hopeloze bestaan van het Rotterdams Philharmonisch Ge nootschap met de oprichting van de Vereniging tot Instandhouding van het Rotterdams Philharmonisch Orkest een ruggesteun te geven. Het belangrijkste werk van de vereni ging bestond allereerst uit de oprichting op 28 mei 1937 van de Stichting Het Rot terdams Philharmonisch Orkest. Sedert 1948 worden jaarlijks 2 k 3 kamermuziek avonden gegeven, waarbij de orkestleden in verschillende combinaties de gelegen heid geboden wordt ook op dit terrein actief te zijn. Ter gelegenheid van het 40-jarig be staan van het R.Ph.O. werd in 1958 een Instrumentenfonds opgericht, waaruit de orkestleden tegen een renteloos voorschot reeds menig instrument hebben kunnen aanschaffen. Op initiatief van de voorzitter Phs. van Ommeren P.J.zn. is thans bij het zilveren jubileum van de vereniging een Reisfonds opgericht. Buitenlandse reizen van het R.Ph.O. zijn een onmisbaar vlagvertoon, zowel voor de culturele als ook econo mische belangen van de stad Rotterdam. De viering van het zilveren jubileum zal worden opgeluisterd met een jubi leumconcert, dat op zaterdagmiddag 28 mei in de Rotterdamse Schouwburg wordt gegeven. Tijdens dit concert zal de eerste uitvoering plaats hebben van de in op dracht van de vereniging door Leon Orthel gecomponeerde Musica Iniziale (Sinfonia breve) voor groot orkest. De secretaris der vereniging, dr. J. Huibregt- sen, zal als piano-solist optreden in een Mozart-concert. Van onze Haagse redactie DEN HAAG. Het driehonderd jaar oude, kurkdroge en dus zeer brandbare ministerie van financiën aan de Kneuterdijk is gisteravond ont snapt aan een verwoestende brand. Toen de portier van het gebouw even voor zeven uur de versiering voor Ko ninginnedag naast de voordeur nog even wilde bekijken zag hij dikke rookwolken uit een raam en tussen de dakpannen door naar buiten golven. Terwijl enkele beambten met een schuimblusser op de brand afstormden belde de portier de brandweer, de hoofd ambtenaren en ook minister Zijlstra, die zich in Hotel des Indes voorbereidde op de ministerraad van gisteravond. In de kiem Dank zij dit snelle alarm kon de brand weer, onder leiding van commandant H. J. van Oostveen, met groot materieel uit gerukt, de brand in de kiem smoren. Het vuur was begonnen in een kamertje op de tweede etage waar de afdeling wet geving directe belastingen is onderge bracht. Een tussenmuur van hout, riet en cement brandde gedeeltelijk door. Verder brandden er gaten in vloer en plafond. De dossiers in de kamer zijn onbescha digd gebleven. De oorzaak van de brand is nog niet bekend. Kortsluiting werd uitgesloten ge acht. De brand kon ook niet zijn veroor zaakt door de kachels die in vrijwel alle vertrekken van het oude gebouw staan. De controledienst had kort voor het uit breken van de brand geconstateerd dat zij uit waren. ENORME STIJGING Investeringshausse LUXEMBURG De investeringen in de kolen- en staalindustrie van de zes landen van de Kolen- en staalgemeen schap hebben in het eerste kwartaal 1960 JS de bescha vingsgeschie denis van de mensheid is de stad een zeer oude verschij ning. Er bestaat nog een stads plan voor de Indische stad Mohanje-daro, dat ongeveer drieduizend jaar voor het begin van onze jaartelling is ge tekend. Uit op gravingen ken nen wij vele ste den van Egyp te. het midden oosten en Grie kenland. In het klassieke Griekenland be reikte de ontwik keling van de stad een hoogtepunt in de stad-staten, in welke vorm de stad zich nog eens manifesteerde in het laat-middel- eeuwse Italië. Een herhaling van de historie in dubbele zin. Evenals de Griekse waren de Italiaanse stad-staten centra van cultuur, maar ze waren tevens bijna voortdurend met elkaar in oorlog. KLOOSTERS TN West-Europa begint de opkomst der steden pas na de Volksver huizing. Als brandpunten van cul tuur hadden zij begeleiders: de kloosters. De kastelen van de adel hebben een culturele functie van weinig betekenis vervuld. De edellieden hadden het te druk met oorlogvoeren en andere adel lijke vermaken. De cultuurdragers van het middeleeuwse Europa zijn de burgers en monniken geweest. In de late middeleeuwen en na de reformatie vrijwel alleen de bur gers. In de steden heeft Europa zijn ge zicht gekregen. De handel, de ar chitectuur, de beeldende kunst, de filosofie, de ontwikkeling der rechtswetenschappen en der staats manskunst zijn vruchten van de burgerlijke kennis. Jan van Eijck, Erasmus, Rembrandt, Goethe, Hugo de Groot, Schiller, Spinoza en Shakespeare waren stedelijke bur gers. DUITSE STEDEN |1E Keulse uitgeverij M. DuMont Schauberg heeft een platenboek uitgegeven over de stad en haar burgers. Dit boek, Die Stadt und ihre Bürger getiteld, is samenge steld door dr. Alfons Rehkoop. Op een enkele uitzondering na zijn de Duitse steden (zelfs een enkele die thans niet meer tot Duitsland be hoort) onderwerp van het boek. Met een schitterende collectie pla ten, begeleid door teksten die voor- namelijk bestaan uit gedichten, fragmenten uit proza van beroem de schrijvers, officiële acten, toe spraken etcetera, wordt een beeld geschetst van de ontwikkeling van de stad vanaf de middeleeuwen tot heden. Het is zodoende een supe rieur prentenboek geworden. MET SMAAK TjE samensteller heeft met zeer veel zorg en smaak de illustraties en de teksten bijeengebracht. De platen zijn bijzonder mooi afge drukt en ook de tekst is fraai ver zorgd. Op de omslag van het boek is een gedeelte van een zeventiende eeuwse tekening van Keulen afgedrukt. Hier en daar is de tekst wel wat erg Duits-chauvinistisch, maar snor kende woorden zullen de Duitsers wel nooit afleren. Dat neemt niet weg dat de samensteller zijn werk democratische en Europese gedach ten heeft meegegeven. Het boek eindigt met een foto van de dom van Straatsburg waarnaast de préambule en de grondbeginse len uit het verdrag van de Europese gemeenschap staan afgedrukt. Eigen nieuwsdienst LOS ANGELES De Amerikaanse rakettenfabriek Aerojet-General Corpora tion heeft een overeenkomst gesloten met het consortium dat in Europa de Amerikaanse luchtdoelraket Hawk gaat vervaardigen. De overeenkomst behelst de produktie van de vaste-brandstofmo- tor van de Hawk. De Aerojet-General Corporation, een dochteronderneming van de General Tire and Rubber Company, heeft inmiddels dr. Thomas T. Omori benoemd tot Euro pese manager, met standplaats Parijs. Dr. Omori zal de leiding hebben van de produktie in Europa van de raketmotor van de Hawk. Geheel Europees wordt de produk tie van de Hawk in Navo-verband dus niet, tenzij het in de bedoeling mocht liggen de Europese dochter onderneming van Aerojet-General, de in Engeland gevestigde maatschappij Bristol-Aerojet, in te schakelen. Red. A.D. DEN HAAG. Prof. dr. J. P. Kruijt, hoogleraar in de sociologie aan de rijks universiteit te Utrecht, heeft gisteren op het ministerie van maatschappelijk werk uit handen van minister mej. dr. M. A. M. Klompé de versierselen, be horende bij de koninklijke onderschei ding ridder in de orde van de Neder landse leeuw ontvangen. Minister Klompé daarbij mede sprekend namens haar ambtgenoot van onderwijs, kunsten en wetenschappen stelde in een toespraak de verdiensten in het licht van de gedecoreerde voor de wetenschap en de wetenschappelijke fundering van het maatschappelijk werk. een absolute recordhoogte bereikt, nl. een waarde van 712 miljoen dollar. Daar van betroffen 605 miljoen dollar de ijzer en staalindustrie. In de eerste kwartalen van de vier voorafgaande jaren werd resp. 94 miljoen dollar (over 1959), 274, 173 en 195 mil joen dollar in totaal geïnvesteerd. De Hoogovens te IJmuiden behoorden tot de ondernemingen die grote investe ringen bij de Hoge autoriteit hebben ge meld. DE illustratie ei\ vooral het portret nemen tegenwoordig een belang rijke plaats in.'Men treft portret ten aan in allerlei opzet: van het iet wat ouderwetse, dat vroeger in een lijstje op onze schoorstenen en laden- kastjes stond, tot het moderne portret, dat zogenaamd actie en karakter moet representerenhoewel ieder portret niet meer dan een moment-opname is. De fotografen hebben het daarbij ver gebracht. Dit is van temeer betekenisomdat het portret voor hen, die na ons ko men, van onschatbare waarde kan zijn. Dat is voor het familieverband niets nieuws, maar voor het breder veld van wat zich in onze maatschappij afspeelt neemt de betekenis van het portret snel en sterk toe. Dat geldt met name voor portretten van de mannen, die thans geschiedenis maken. Een foto van Associated Press bij voorbeeld van twee dictatoren, name lijk Kroesjtsjef en Soekarno tijdens het bezoek van de eerste aan de tweede in februari, toont ons twee ogenschijn lijk in gezellige kout tafelende ietwat gezette heerschappen, maar men voelt achter deze lachende facies een gela den en gevaarlijke politieke mentali teit. Nu is het eigenaardige dat Soe karno hier de meest doortastende schijnt en de Rus de oubolligste, maar wij weten nu zo langzamerhand wel dat de Indonesische dictator meer een fraseur dan een regent is, meer van woorden houdt en van sentimenten dan van maatregelen ter verheffing van zijn volk in welk opzicht ook. TjylJ zagen dezer dagen ook twee yy nazi-bonzen in hun fraaie uni formen afgebeeld: klaar voor de etalage van een herenmodemaga zijn. De een maakte een sterke indruk, de ander scheen ietwat wekelijk, maar de Zwitser Burckhardt, die in Danzig de vooravond van de tweede wereld oorlog meemaakte, typeert de sterk lijkende als de zwakste en als de meest slaafse jegens zijn idool, zowel als in de praktijk. Wij weten ook hoe filmsterren van het type B.B. worden gemaakt niet al leen in de film, maar ook in het par ticuliere leven. Dat is eigenlijk een moderne versie van de pose, die vroe ger door kunstenaars wel werd aan gemeten. Men herinnere zich de be faamde baret van Rembrandt en de opzichtige kledij van Louis Bouwmees ter. Lange haren en vlassige baarden hebben van ouds artistieke lieden ge sierd. TT ET is steeds moeilijk geweest tl schijn en wezen te onderscheiden bij de uiterlijke gedragingen van de mensen en dat geldt temeer van de portretten, die, zoals wij opmerkten, toch moment-opnamen zijn. Ongetwij feld zal de fotograaf speurend met zijn camera er naar streven dat in zijn moment-opname het wezen van zijn object naar voren schiet en daarom maakt de moderne fotograaf ook hele reeksen opnamen, omdat aldus de kans op een betrapping van het wezen gro ter wordt. Dat neemt niet weg, dat er heel wat bedrieglijke beelden zijn. Voor het verzamelen van gegevens welke historisch van belang zijn, is het dus niet voldoende, dat wij enkele portretten hebben, al zijn deze dart vervaardigd door fotografen, die van hun vak een kunstvaardigheid hebben weten te maken, welke de kunst na dert. Nodig is een zo groot mogelijke collectie portretten, genomen onder zn verschillend mogelijke omstandighe den en vooral met zo groot mogelijke objectiviteit. MEN ziet vooral in Amerikaanse en ook wel in Engelse en Franse bladen, zij het in iets mindere mate, foto's gereproduceerd van per sonen in situaties, welke volkomen door het beeld, dat de fotograaf nam, zijn scheef getrokken en uit het nor male verband gerukt. Hoe natuurge trouw men de momentopname met het perfecte fototoestel ook zou willen noemen, het blijkt dat hier falsificaties mee kunnen worden geproduceerd, welke voor een eerlijk mens slechts een gruwel kunnen zijn. Op die manier wordt het steeds moeilijker door de techniek van de foto heen de waarheid te speuren. HET blijkt, dat zelfs bij het repro- duktiemiddel, dat om zijn ogen schijnlijke objectiviteit door en door betrouwbaar heet, de mogelijk heid tot scheef getrokken en dus be drieglijke beeldvorming zeer groot is. Wat is er dan voor verschil tussen de oude liederenzangerdie er maar op los rijmde om zijn broodheren welge vallig te zijn en wiens vergeelde rijmen nu waarde hebben als historisch do cument en de hedendaagse „actie foto", welke pretendeert de werkelijk heid te bieden, maar de waarheid ge weld aan doet. Wij leren dok hier weer de les dat het historisch materiaal zo zonder meer uiterst onbetrouwbaar kan zijn en dat scherpzinnige en gewetensvolle benadering daarvan nodig is, wil de foto ons niet belemmeren in het vor men van een historisch betrouwbaar beeld. Vroeger zeiden de mensen al dat foto s niet leken: nu moeten wij vast stellen dat foto's vaak liegen. (R.) Advertentiè DE 4Ckte PIJNSTILLER Inderdaad, op Witte Kruis kunt u zich rustig verlaten. Witte Kruis de enige pijn stiller in 3 vormen verkrijgbaar Tabletten, poeders, cachets!

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 11