Dodelijke opdracht
voor de van Galen
Rotterdam
OVERLEG IS
BITTERE PIL
Ontslagen opvarenden Astrid
Naess om verklaring verzocht
Fatsoenlijk Nederland komt partner verder tegemoet
Stukas maakten schip af
N
B
Opnieuw razzia's
in Zuid-Afrika
Incident gesloten
D1
NIEUWE KRANT IN LONDEN
Brand in pakhuis
op Waterlooplein
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. i
Verbijsterend
Onrust
Onnodig
Angstaanjagend
Vesraoek
Meer tegenstand
Dertig maal
Hoogste gebouw van
Europa in Brussel
Tsjoe en-Lai
looft en biedt
Nehroe niet akkoord
Met gestolen wagen
tegen boom gebotst
MOERDIJKKANAAL - de
Belgische hersenschim
*#*-»■* -I}-*-»*-»*-»-*-»-*-»*-»-*-}}-*#*-»*-»-*-»*»
Van een onzer redacteuren
ROTTERDAM Al meer
dan een eeuw lang zijn de Bel
gen ontevreden over de scheep
vaartverbinding tussen de
Schelde en de Rijn.
België heeft recht op een goede
scheepvaartverbinding met de Rijn.
De Nederlanders zijn krachtens het
scheidingsverdrag tussen België en
Nederland verplicht daarvoor te zor
gen. Dat doen zij ook, maar het is
de Belgen niet genoeg. Die willen
een groot kanaal rechtstreeks van de
Schelde naar het Hollandsch Diep,
dwars door het westen van Noord
brabant. Tientallen jaren al slepen
de onderhandelingen daarover zich
met grote tussenpozen moeizaam
voort. Vandaag begint er een nieuwe
reeks van besprekingen
over. Beurtelings komt
men in Den Haag en in
Brnssel bijeen.
Moerdijkkanaal zou de
nieuwe waterweg moeten
gaan heten. Het eventuele
tracé er van schijnt de
hoofdschotel van de onder
handelingen uit te gaan
maken. Voor de Neder
landse scheepvaartkringen
met name voor de Rot
terdamse is dat verbijs
terend. Verontwaardigd en
verontrust stellen zy dat er
eerst maar eens een harde
noot moet worden gekraakt
over de wenselijkheid van
een Moerdijkkanaal en dat
het dwaas is om nu al over
een tracé te gaan praten.
In de Rotterdamse raad
zijn daarover vroeger al bittere woor
den gevallen. Enige jaren na de oorlog
verweet een van de raadsleden de rege
ring dat zij blijkbaar bereid was om
terwille van de politieke verhouding
met België Rotterdamse belangen op te
offeren. Nog wel zonder Rotterdam
daar in te kennen. „Wij kunnen dat
niet tolereren", werd er toen. m de
raad gezegd.
Evengoed gaat de Nederlandse rege
ring nu weer zonder Rotterdam er in
te betrekken met de Belgen praten
over het Moerdijkkanaal. Waarom, zo
vraagt men zich in Rotterdam af. laat
de regering geen krachtig „Neen"
horen? Wil zij dan ten koste van alles
vermijden België te ontstemmen? Of
rekent zij er in stilte op dat de Staten-
Generaal een regeringsvoorstel om een
Moerdijkkanaal te graven toch wel
zullen afkeuren?
De bron van alle ellende rond de
Schelde-Rijnverbindingartikel IX, pa-
ragraaf 8, van het scheidingsverdrag
tussen Nederland en België van 19
april 1839:
„Indien natuurlijke gebeurtenissen
of werken van kunst de in het tegen
woordig artikel aangewezene wegen
voor de scheepvaart voor het gevolg
onbruikbaar mogten maken, zal de
Nederlandsche Regeering en de Bel
gische scheepvaart, ter vervanging
der gezegde onbruikbaar geivordene
wegen voor de scheepvaart, andere
zoodanige wegen, die even veilig en
even goed en gemakkelijk zijn, aan
wijzen".
Van een onzer redacteuren
E snelle jager glijdt in de wijde omarming van de
Maas bij Hoek van Holland. Het waaiervormige
schuimspoor steekt scherp af bij het heldere zon
overgoten water. Het lijkt een vredig beeld. Maar Hr.
Ms. torpedoboot jager Van Galen is bezig aan zijn laat
ste reis. De navigatiebrug is bekleed met kooien. De
luchtdoeLmitrailleurs zijn nauwelijks te gebruiken. De
commandant, kapitein-luitenant ter zee A. S. Pinke,
heeft een opdracht waarvan men later zou zeggen: het
was waanzin.
HET IS 10 MEI 1940, 's mid- het achterschip ligt onder water, de
dags twee uur. De Tweede huis is op vele plaatsen gescheurd,
Wereldoorlog' in Neder- de gekartelde randen fonkelen in het
land is goed een halve dag oud. Ons zonlicht, de dikke olie stroomt uit de
landje kreunt onder de slagen en Rot- tanks. Als de draagbare wapens van
terdam blijkt een van de strategische boord worden gehaald vloeit de dikke
doelen van de overvaller te zijn. De brij door de hutten en de longroom.
V Van Galen is op weg naar Rotterdam Er is geen pomp in de buurt die het
om de Duitsers te beletten de Maas schip nog kan redden. Dertig minuten
over te steken. Het schip is drie na aankomst sluiten de golven boven
dagen geleden uit Indië thuisgevaren; Hr. Ms. Van Galen,
er is geen tijd geweest om de mitrail
leurs door betere te vervangen. De Ctnmmi+alt
commandant maakt zichzelf geen JlUIIIIIII ICII
illusies over het lot van schip en be-
U, bijna twintig jaar later
heeft vice-admiraal b.d.
A. S. Pinke niet veel tijd
manning. De Maas is een nauw vaar
water. Het schip zal niet op top
zjc snelheid kunnen varen. De Van
Galen heeft geen pantsering en de nodig om zich deze laatste uren van
vijand met zijn Stuka's is heer en de Van Galen te herinneren. Hij
meester in de lucht boven Rotterdam, windt geen doekjes om zijn oordeel
zonodig met volledige inzet over de opdracht. „Het was een grove
van het schip", luidde het slot van stommiteit. De Marinestaf heeft zich
de opdracht die om half elf op de het luchtgevaar onvoldoende gereali-
Van Galen in Den Helder binnen- seerd", zegt hij beslist,
kwam. Het zijn deze laatste woorden Later hebben ze wel eens tegen mij
die de commandant niet doen aarze- gezegd: Nelson zou deze opdracht
len als hij de Hoek passeert. Met een geweigerd hebben. Maar ik was niet
zeventien mijlsvaart gaat het schip in de positie van Nelson.
bleek dat zij met die gedachte er naast
waren.
„Nopens de voorgenomen aanlegging
van eenen spoorweg van Vlissingen naar
Maastricht, en wel meer bijzonder ter
zake van de daarmede gepaard gaande
omstandigheid, dat zoodanige weg
waarschijnlijk over eenige gedeelten
zou loopen van het vaarwater welks
gebruik aan België is toegekend, gevoelt
men in België ongerustheid", zo meld
de de Belgische gezant in Den Haag
de Nederlandse minister van buiten
landse zaken in 1846.
De onrust in België liep hoog op.
„Oorlog aan Holland" schreeuwden
aanplakbiljetten en pamfletten de toch
al verhitte Belgen toe toen het Kreek
rak werd gesloten. Vooral in Antwer
pen werd dat een populaire kreet.
Bij de scheiding van Nederland en
België in 1839 dachten de Nederlan
ders de kwestie van de Schelde-Rijn-
verbinding afdoende te hebben ge
regeld. Maar slechts enkele jaren later
België's ongerustheid was onnodig.
Het Kreekrak werd inderdaad gesloten,
maar niet dan nadat Nederland ge
heel volgens afspraak dus had ge
zorgd voor een vervangende scheep
vaartverbinding tussen Wester- en
Oostersehelde, het Kanaal door Zuid-
Beveland, van Hansweert naar Wemel-
dinge. Nederland liet het daarbij niet.
Het zorgde ook dat de route door de
Zeeuwse stromen bevaarbaar bleef, dat
de vaargeul op diepte werd gehouden
en dat zij duidelijk werd bebakend.
Tot op de dag van vandaag zorgt Rijks
waterstaat er voor dat de geringste
verschuiving van ondiepten op tijd
wordt aangegeven.
Met de regelmaat van een klok heb
ben de Belgen sinds de vorige eeuw
bezwaren tegen de Schelde-Rijnverbin-
ding ontdekt en in de vorm van nota's
daarvan doen blijken. De Zeeuwse
stromen waren te diep, te ondiep, te
veranderlijk, te smal of te breed. Er
was te veel scheepvaartverkeer, zodat
er kans op aanvaringen ontstond, of er-
was (op sommige nevenroutes) te wei
nig scheepvaart zodat de schippers zich
eenzaam voelden. Er was te veel
stroom. Er was te veel mist. Er was te
vaak eb en vloed.
In het bijzonder kwamen ai. die be
zwaren los na de Eerste Wereldoorlog.
De Belgen wilden toen van hun sterke
Het complex van sluizen te Hans-
weert. Aan de andere kant van het
kanaal door Zuid-Beveland te We-
meldinge ligt net zo'n modern stel
sluizen.
onderhandelingspositie gebruik maken
om een voordeel te behalen, een Moer-
dykkanaal. Pas toen in 1925
kwam die Belgische wens opeens los.
De Nederlandse regering stemde er
mee in, maar het regeringsvoorstel een
Moerdijkkanaal te graven kwam de
Eerste Kamer niet door.
Pas na de Tweede Wereldoorlog kwa
men de Belgen opnieuw met het Moer
dijkkanaal op de proppen. Er werd een
Belgisch-Nederlandse tweemanscommis
sie ingesteld om de zaak eens grondig
uit te zoeken. België verzocht Neder
land om iemand in de commissie te
benoemen die geen bijzondere binding
had met Rotterdam. Nederland, netjes
als altijd, voldeed aan die wens. België
benoemde toen van zijn kant uitge
rekend een Antwerpenaar,
zijn noodlot tegemoet.
In Indië oefenden we bij de onder
zeedienst lange tijd in aanvallen op
schepen met luchtbescherming. Daar
had je dus een vrij sterke neiging
dat gevaar hoog aan te slaan. Hier
IJ VLAARDINGEN wordt was dat anders.
de
JOHANNESBURG (Reuter). Op
nieuw heeft de Zuidafrikaanse politie,
razzia's gehouden onder negers. Er zijn
329 naturellen gearresteerd. Een groot
deel van de gevangenen hield zich „il
legaal" op in steden waar zij niet
mochten zijn en anderen worden ervan
beschuldigd geknoeid te hebben met pas
sen of geen pas bezeten te hefbben.
De politie voerde de acties uit Biet
steun van pantserauto's. Het totale aan
tal gearresteerde inheemsen bedra:
nu bijna vijftienhonderd. Verder zijn 94
blanken en 24 kleurlingen opgesloten.
Van onze redacteur wetenschappen
TVAT een haai een gevaarlijke veel
vraat is wist u allang. Maar ook
dat in haaiemagen autobanden en
zelfs gehele zakken steenkool zijn ge
vonden?
Nu kunt u vragen: Hoe komt een
haai aan een zak steenkool? De on
derzoekers. die'de steenkool, de auto
banden. dotten poetskatoen en veel
meer vreemde zaken in haaiemagen
hebben gevonden, «eten daarop geen
antwoord.
Zij zijn in de haaiemagen gaan zoe
ken omdat zij graag willen weten
waardoor precies de vraatzucht van
de haai wordt gewekt. Veel verder
zijn zij niet gekomen bij het speuren
naar een antwoord op die vraag.
Als de t lai alleen zou afgaan op
zijn reuk, zoals sommigen menen, zou
het ondier geen zak steenkool opslok
ken. Aan het vermoeden van ande
ren, dat de haai afgaat op zwakjes
bewegende voorwerpen, doet het ver
zwelgen van de autoband afbreuk.
Het enige dat wel is gebleken is
dit: de haai is hoegenaamd niet hap-
graag in water dat kouder is dan 65
graden Fahrenheit. Aan dat resultaat
hebben de onderzoekers echter weinig.
Hun opdrachtgevers willen namelijk
weten waarom de haai wel hapgraag
dus bijzonder gevaarlijk is in
warmer water, bijvoorbeeld langs de
stranden in de subtropische streken
Daar durven de badgasten namelijk
niet meer de zee in wanneer een kcei
een haai zijn honger aan mensenvlees
heeft gestild.
De badgasten gaan hun vertier el
ders zoeken wanneer zij de zee niot
in kunnen of durven. Daarom wordt
er veel geld gestoken in het zoeken
naar een middel dat de haai zal af
schrikken.
Of men ooit zo'n middel zal vinden?
Misschien is de haai gehaaider dan
wij denken.
"TERECHT dwingt het opvangen uit
de wereldruimte van foto's van gro
te delen van de oppervlakte, van de
aarde, foto's genomen met behulp van
de Amerikaanse meteorologische
kunstmaan Tiros I, respect af. Hot
zijn foto's waarop de ons van land
kaarten bekende meren, zeeën, baaëon
en schiereilanden duidelijk, voor elk
schoolkind herkenbaar, staan afge
beeld. Zij doen ons veel meer dan de
vlekkerige, omstreden Russische af
beeldingen van de achterkant van do
maan.
Dit prachtige staaltje van Ameri
kaans technisch vernuft schijnt echte"
niet het belangrijkste resultaat te zijn
van de lancering van de Tiros I. Wèl
het belangrijkste is volgens John Lear,
de Amerikaanse correspondent van het
Engelse weekblad The New Scientist,
dat men er in Amerika voor het eerst
in is geslaagd een kunstmaan in een op
een haar na cirkelvormige baan om de
aarde te brengen. Het verschil tussen
de maximale en de minimale afstand
van die baan tot de aarde is maar
52% kilometer.
In vergelijking met de omtrek van
de baan is dat verschil zo klein dat
de baan nauwelijks van een cirkel it
te onderscheiden.
De precisie bij het lanceren van de
Tiros I moet daarom angstwekkend
groot zijn geweest. Dat woord angst
wekkend is op zijn plaats wanneer men
bedenkt dat voor de lancering het be
sturingsmechanisme van de Titan, de
grootste Amerikaanse intercontinenta
le raket, werd gebruikt.
Nog grotere precisie bereikten de
Amerikanen weinige dagen later: toen
brachten zij de eerste navigatiekunst-
maan, Transit I-b, in een zuivere cir
kelhaan om de aarde
Voor de lancering van een intercon
tinentale raket is bijzonder veel brand
stof nodig. Hoeveel, dacht u? Aero
space, orgaan van het verbond van
Amerikaanse luchtvaartindustrieën,
geeft het antwoord: per minuut even
veel als een doorsnee-auto in dertig
jaren.
Misschien zal over een paar
jaar dit plaatje een blik in de
toekomst blijken te zijn geweest.
De mannen die u bezig ziet met
grote vliegtuigmodellen zijn geen
geestdriftige knutselaars, maar
de bouwers van vliegtuigmodel
len die zullen worden beproefd in
de windtunnels van de grote Ame
rikaanse vliegtuigfabriek Boeing.
Voldoen de modellen aan alle
eisen, dan komen ze misschien in
produktie.
In twee rapporten, uitgebracht in 1950
en 1954, stelt de commissie vast dat
België de verbinding van de Schelde
met de Rijn onvoldoende vindt en om
een kanaal door Noordbrabant verzoekt.
Op zichzelf is dat al een hele verbete
ring. Voorheen eiste België, op grond
van het verdrag van 1839. Nu verzoekt
het, op grond van economische en poli
tieke factoren. Dat betekent een heel
andere basis voor de onderhandelingen.
Bij die onderhandelingen zal ook een
hartig woordje moeten worden ge
sproken over de rijnvaartpremies, de
premies die België geeft op scheeps
ladingen die van Antwerpen uit de Rijn
op gaan. Een Moerdijkkanaal zou auto
matisch moeten betekenen, zo menen de
Nederlandse rijnreders, dal de rijn
vaartpremies zouden verdwijnen. In hun
achterhoofd speelt daarbij de gedachte
dat België meer heil ziet in de vaart
over de Zeeuwse wateren mét premies
dan in de vaart over een peperduur
(door België te betalen) kanaal zonder
premies.
Intussen is men in Nederland vorig
jaar begonnen met. de uitvoering van
een ontwikkelingsplan voor het westen
van Noordbrabant. Een Moerdijkkanaal
zou dat project drastisch doorkruisen.
Enerzijds kan men menen dat het
kanaal mee zou helpen het gebied tot
ontwikkeling te brengen. Daar recht
tegenover staat de mening dat een
kanaal de streek in tweeën deelt en
een barrière vormt.
De Belgische Moerdijkkanaaldroom
kon dan ook wel eens op heel andere
tegenstand stuiten dan op het onge
twijfeld verwachte verweer van Rot
terdam.
het vechten. Uit het oosten Ik had mogelijk een kans met de
komt de vijand: Stuka's. Van Galen. Waalhaven vanaf Maas-
angstaanjagende duikbommen- sluis beschieten. Maar zelfs dat kans-
werpers. Met hun naargeestig aan- ïe is ontnomen. Het was mijn
zwellend gehuil storten de toestellen opdracht ook niet. Ik moest de Duit
se zich op hun prooi. Verbaasd zien de sers beletten over de Maas te komen,
mannen hoe de toestellen hun bom- maar de brug moest heel blijven.
menlast op een halve kilometer af- Hoe ik dat had moeten doen is me
.v stand loslaten. Maar de Luftwaffe nu n°S een raadsel".
heeft goed geoefend boven de slag- woorden zijn met vrij van cynis-
velden van Spanje en Polen: de bom- me' dat na al die jaren misschien wat
men komen recht op het schip af en is verminderd, maar zeker met ver-
dreunen voor, opzij en achter in het dwenen.
water. Dansend tussen de water- "Ik begrijp het natuurlijk wel, die
kraters braakt het schip zijn ammu- opdracht. Op de morgen na de Duit-
jV nitie uit se landing had een van onze torpe-
doboten, ik geloof de Z 5, met suc-
>)c De vijand komt terug. Weer suizen Ces de Duitse stellingen beschoten.
de bommen rakelings langs het schip. Toen was het nog een verrassing.
V Door de luchtdruk en de scherven Maar toen wij kwamen verwachtte
scheuren de stoomleidingen. Het de vijand ons. Ik had geen illusies
schip kraakt in zijn voegen. Schotten 0ver ons lot toen wij naar Rotter-
breken open en dieptebommen rollen dam voeren."
over het dek in het water. Het is
bijna een wonder dat het schip nog w l
vaart, maar niemand heeft tijd zich 1x16111 SUCC6SI6
daarover te verbazen. Een nieuwe
golf bommenwerpers raast over het
ï{t
j}C
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG. M;e<fc de beantwoor
ding van de beide vragenstellers uit de
Tweede Kamer, de heren Roolvink en
Van den Heuvel, lijkt het incident
Staatssecretaris St&jkel Sociaal eco
nomische raad wel gesloten.
De staatssecretaris verwacht van die
vervoerscommissiie, zo deelt hij mee,
dat zij er toe zal bijdragen dat het
Nederlandse standpunt op zo deskundig
mogelijke wijze wordt gevormd.
Men mag beslist niet stellen dat de
instelling van deze commissie een te
gemoetkoming zou zijn aan ve.rvoerspo-
litieke opvattingen, die van Nederland
se zijde niet worden gedeeld.
De bewindsman bevestigt, dat de aan
de orde zijnde zaken zich niet altijd
lenen tot een openbare behandeling.
Ten slotte herhaalt hij de toezegging
dat de S.E.R. voor onderwerpen, die
daarvoor in aanmerking komen, zal wor
den geraadpleegd.
- TT" APITEIN luitenant ter zee
schip en weer suizen de projectielen K pinke had trouwens hele-
langs dehuid van het schip. De seller. XV maal geen illusies, ook yv
ven spatten over de brug door de met vóór de tiende m6i. „Toen we
huid en langs de schutters. Nog steeds weggingen uit Indië zei Helfrich te-
sc"2 en steeds draaien gen mjj. ajs de oorlog is uitgebroken
de turbines. Dansend over het woe- voordat je in Suez bent, kom je te- r
j?c water gaat het schip verder. De rug jja£ hoefde toen niei. Maar bij w
vijand komt weer terug. Het kanon het 0iieiaden in Genua sprak ik met
3? van 7 5 cm wordt uitgeschakeld. De Itaiiaanse officieren. Idereen was
glasscherven van de brug spatten de daar vol van de ooriog. Italië komt
roerganger om de oren. In de binnenkort in de oorlog, dat is ver-
machinekamer *s het een hel. De schrikkelijk. Ze zeiden het onom-
dikke hete stoom spuit uit de open- WOnden tegen mij. Toen dacht ik al
fiereten leidingen. geen ogenblik meer dat wij buiten de
oorlog zouden blijven.
Daar in Genua hebben ze trouwens
ons bezoek niet vergeten. We moes-
ten de optische instrument voor de
ERTIGr MAAL raast de Van Heemskerck meenemen uit Ge- sfc
vijand over het gemartel- nua. In Den Helder heb ik ze direct
de schip. Dertig maal afgeleverd en toen de Van Heems-
kruipt de Van Galen door het kerek in de meidagen naar Engeland jl
oog van de naald. Maar na de laatste ging waren de instrumenten al aan
bommen is het schip toch reddeloos, boord. Maar toen de Duitsers in Den
Het aantal toeren loopt langzaam te- Helder kwamen was een van de eer-
rug, de slagzij neemt langzaam toe. ste dingen die ze vroegen waar zijn
3F Met de laatste snelheid slaagt de de instrumenten uit Italië?
commandant er in de Merwedehaven Het was een van de weinige sue-
binnen te lopen. Als het zo goed cessen van de Van Galen in de don-
2^ mogelijk ligt afgemeerd comman- kere meidagen. Een succesje dat ad-
deert overste Pinke de bemanning miraal Pinke nu nog een twinkeling
van boord. Men telt een dode en der- in de ogen brengt. „We waren ze net
tien gewonden. Het schip is een wrak, iets te vlug af geweest".
Van onze scheepvaartredacteur
ROTTERDAM. De Scheepvaartin
spectie probeert het onderzoekt van de
(explosie op de tanker Astrid Naess te
bespoedigen met behulp van de acht
bemanningsleden, die dezer dagen na
ontslag op staande voet in Nederland
zijn teruggekeerd. De inspectie te Am
sterdam, de thuishaven van het schip,
waarop zeven opvarenden gewond raak
ten, heeft allen aangeschreven met het
verzoek verklaringen te komen afleg
gen. Dit verzoek heeft ook betrekking
op branden, die voordien op het schip
zijn geweest.
Geruime tijd zal nog verstrijken alvo
rens alle rapporten zijn opgesteld. Hier
aan moeten ook verscheidene deskundi
gen van de Scheepvaartinspectie hun
deel leveren. Via de hoofdinspectie dn
Den Haag gaat het dossier terug naar
Amsterdam, naar de Raad voor de
Scheepvaart.
Een commissie uit deze raad beoor
deelt of de stukken aanleiding geven
een openbaar onderzoek naar de oor
zaak van de ramp in te stellen. Het
In ons bericht van zaterdagochtend:
„Den Haag versnippert steun aan be
jaarden" is een zetfout geslopen. De
nieuwe subsidie is niet 26.000 maar 2.600
gulden. Dit laatste bedrag heeft de di
rectie van het Groene Kruis geweigerd.
Van onze correspondent
LONDEN. Voor het eerst sinds
tientallen jaren heeft iemand de moed
gehad om in Londen een nieuwe krant
uitgeven. De naam is The New
wat zich het best laat vertalen
met Het Nieuwe Dagblad.
Hel ziet er vrij eenvoudig uit en gaat
er prat op. dat het de enige krant in
heel Engeland is, die waarlijk onafhan
kelijk is.
De hoofdredacteur is de vijftigjarige
Edward Martell. de leider van de
„Volksbond voor verdediging van de
vrijheid", een organisatie met ruim
60.000 aanhangers. Het blad heet be
stemd te zijn voor mensen die gewend
zijn liun eigen verstand te gebruiken, ven
Het grote verhaal uit het eerste num
mer is gewijd aan „de grote Russische
leugen". Het heeft tot strekking dat
de Russen slechts bluffen wanneer zij
in de wereld de indruk willen vestigen
dat zij tot nu toe de grootste weten
schappelijke prestaties hebben geleverd,
met name op het gebied van de ruim
tevaart.
Het blad is wat duurder dan de an
dere Britse kranten. Als oplage zouden
de uitgevers gaarne een cijfer zien van
omstreeks 50.000. Er zou geld genoeg
zijn om de uitgave althans gedurende
drie jaar voort te zetten, ook al zou
het aantal abonnementen gering blij-
lijkt op voorhand zeker, dat zulk een
behandeling van dit opzienbarende on
geluk zal geschieden.
De meeste ontslagen bemanningsle
den hebben zich gisteren met vragen
over de financiële gevolgen voor hen
vervoegd op het kanitoor van de rede
rij van het ongeluksschip, de Neder
landse Norness Scheepvaartmaatschap
pij te Amsterdam. De directie heeft
gesprekken met hen gevoerd over wal
heeft plaats gehad. Desgevraagd verna
men wij, dat het hoofdkantoor van de
rederij te New York zelf de kwestie van
de ontslagen bemanningsleden wenste
te behandelen.
Van onze Amsterdamse redactie
AMSTERDAM. Bij een brand in een
pakhuis aan het Waterlooplein te Amster
dam zijn gisteravond drie etages ver
woest. In het oude pakhuis lagen galan
terieën, dozen met parfum en speelgoed
opgeslagen. Op de eerste etage woonde
een gezin, dat zich wist 1e redden. Toen
de brandweer omstreeks acht uur het
sein „brand meester" kon geven, bleek
dat deze verdieping alleen ernstige wa
terschade had opgelopen.
De haard van de brand, die op de vier
de etage moet zijn uitgebroken, bleek
moeilijk te bereiken. Daarom maakten
de brandweermannen bij het blussen
o.m. gebruik van een waterkanon, dat
van een gereedschapswagen af duizen
den liters water tegen de gevel van het
huis spoot. Toch hadden de vlammen,
die uit het dak naar buiten sloegen, een
uur lang vrij spel.
Het zwaar gehavende pand zal waar
schijnlijk niet meer worden gerestau
reerd. Het was in de doorbraakplannen
van de Weesperstraatbuurt opgenomen en
bestemd om te zijner tijd te worden af
gebroken.
Toen de bewoners van de eerste etage
in de loop van de avond de schade in hun
ondergelopen huis konden opnemen, de
den zij een verrassende ontdekking: in
de drijfnatte keuken brandde het gas nog
lustig onder de inmiddels zwartgebla
kerde aardappeltjes.
NIEUW-DELHI (A.P./Reuter) Het
overleg tussen premier Nehroe van Indië
en de Chinese premier Tsjoe en-Lai in
Nieuw-Delhi heeft blijkens een gisteren
uitgegeven communiqué niet „tot een op
lossing der moeilijkheden geleid". De be
spreking leidde wel tot „een groter be
grip voor eikaars standpunt".
Niettemin verklaarde Tsjoe gisteravond
op een persconferentie dat China bereid
is de MacMahonlinie tussen noordooste
lijk Indië en Tibet te eerbiedigen, mits
Indië de Chinese aanspraken op delen
van Ladach in Kasjmier erkent „De zo
genaamde MacMahonlijn is voor China
volkomen onaanvaardbaar, maar wij zijn
bereid de huidige status te erkennen. Wij
zullen die grens niet overschrijden.
BRUSSEL (ANP)
Op zijn beurt wenst China echter, dat
Indié de Chinese aanspraken op 40.000 km2
grondgebied in het district Ladach erkent.
Waarmee premier Nehroe echter niet
helemaal akkoord kon gaan", zo voegde
Tsjoe en-Lai er spijtig aan toe. Hoewel
beide gebieden van oudsher Chinees zijn,
aldus de Chinese premier, is China be
reid tot een grootscheepse ruil van aan
spraken in een geest van wederzijdse ver
zoening ten behoeve van de vrede. (De
Binnenkort zal j MacMahongrens betrof een Chinese eis
Brussel in het bezit zijn van een wolken-1 op 90.000 km2 Indisch grondgebied.)
krabber van dertig verdiepingen, 117 me-!
ter hoog, die, naar men zegt, liet hoogste
gebouw in zijn soort in Europa zal zijn.
In 1957 werd met de bouw begonnen en I
nu is er op de gevel een bord versche-1
nen met het cijfer 30 als teken dat de
bovenste verdieping is bereikt.
De wolkenkrabber, opgetrokken aan
het Rogierplein. in het centrum van
Brussel, op de plaats van het oude
Noordstation, is het centrum van een
geheel nieuw kantoor- en wooncomplex,
dat een oppervlakte beslaat van 9.000
vierkante meter. Het omvat 85 winkels,
115 appartementen, 600 kantoorlokalen,
twee restaurants, een moderne schouw
burg, een medisch centrum, een exposi
tiezaal en zelfs een drukkerij.
Er is een parkeergelegenheid voor dui
zend auto's voor bezoekers en de onge
veer zesduizend mensen, die het gi
gantische bouwwerk zullen gaan bevol
ken. De liften zifl-'x de snelste ;n
Europa zijn en met een snelheid van
2.5 meter per seconde voor de lagere
verdiepingen en met 5.5 meter per se
conde voor de hoogste étages zullen
alle verdiepingen binnen de halve mi
nuut bereikbaar zijn.
Voor de verwezenlijking van zijn plan
non heeft de Belgische architect Cuisi
nier een indrukwekkende lijst van mate
rialen nodig gehad. Het geheel rust op
1.165 heipalen, 3.200 deuren moesten
meter waterleidingbuizen en nog eens tien
kilometer koperen buizen voor andere
doeleinden. Voor de vloeren is tien vier
kante kilometer parket gelegd.
Van onze correspondent
HILVERSUM De twintigjarige Hil-
versumse typograaf R. S. heeft weinig
plezier gehad van zijn gestolen auto
Gisteren reed hij er in Hilversum mee
tegen een boom en dat was definitief
het emde van de rit. Door de politie
werd hij wegens autodiefstal gearresteerd.
S. had de op de Groest in Hilversum
geparkeerd staande wagen zaterdag voor
Pasen weggenomen en er tijdens de
Paasdagen ongeveer vijfhonderd kilo-
meter mee gereden. Hij had een uit
stekende schuilplaats voor de auto ont
dekt, die inmiddels ook door de politie
is gevonden. De politie vindt het zo'n
mooie schuilplaats dat zij deze liever
met aan de openbaarheid prijsgeeft.
Uit het water van het Open haven-
front in Amsterdam zijn zondag de lij
ken opgehaald van de 61-jarige bouw-
vakarbeider M. van de Meydetibere
uit Amsterdam en zijn 57-jarige echt
genote. De politie neemt aan dat zij
door een ongeluk om het leven zijn ge
komen.