Dodelijke opdracht voor de van Galen Rotterdam OVERLEG IS BITTERE PIL Ontslagen opvarenden Astrid Naess om verklaring verzocht Fatsoenlijk Nederland komt partner verder tegemoet Stukas maakten schip af N B Opnieuw razzia's in Zuid-Afrika Incident gesloten D1 NIEUWE KRANT IN LONDEN Brand in pakhuis op Waterlooplein ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. i Verbijsterend Onrust Onnodig Angstaanjagend Vesraoek Meer tegenstand Dertig maal Hoogste gebouw van Europa in Brussel Tsjoe en-Lai looft en biedt Nehroe niet akkoord Met gestolen wagen tegen boom gebotst MOERDIJKKANAAL - de Belgische hersenschim *#*-»■* -I}-*-»*-»*-»-*-»-*-»*-»-*-}}-*#*-»*-»-*-»*» Van een onzer redacteuren ROTTERDAM Al meer dan een eeuw lang zijn de Bel gen ontevreden over de scheep vaartverbinding tussen de Schelde en de Rijn. België heeft recht op een goede scheepvaartverbinding met de Rijn. De Nederlanders zijn krachtens het scheidingsverdrag tussen België en Nederland verplicht daarvoor te zor gen. Dat doen zij ook, maar het is de Belgen niet genoeg. Die willen een groot kanaal rechtstreeks van de Schelde naar het Hollandsch Diep, dwars door het westen van Noord brabant. Tientallen jaren al slepen de onderhandelingen daarover zich met grote tussenpozen moeizaam voort. Vandaag begint er een nieuwe reeks van besprekingen over. Beurtelings komt men in Den Haag en in Brnssel bijeen. Moerdijkkanaal zou de nieuwe waterweg moeten gaan heten. Het eventuele tracé er van schijnt de hoofdschotel van de onder handelingen uit te gaan maken. Voor de Neder landse scheepvaartkringen met name voor de Rot terdamse is dat verbijs terend. Verontwaardigd en verontrust stellen zy dat er eerst maar eens een harde noot moet worden gekraakt over de wenselijkheid van een Moerdijkkanaal en dat het dwaas is om nu al over een tracé te gaan praten. In de Rotterdamse raad zijn daarover vroeger al bittere woor den gevallen. Enige jaren na de oorlog verweet een van de raadsleden de rege ring dat zij blijkbaar bereid was om terwille van de politieke verhouding met België Rotterdamse belangen op te offeren. Nog wel zonder Rotterdam daar in te kennen. „Wij kunnen dat niet tolereren", werd er toen. m de raad gezegd. Evengoed gaat de Nederlandse rege ring nu weer zonder Rotterdam er in te betrekken met de Belgen praten over het Moerdijkkanaal. Waarom, zo vraagt men zich in Rotterdam af. laat de regering geen krachtig „Neen" horen? Wil zij dan ten koste van alles vermijden België te ontstemmen? Of rekent zij er in stilte op dat de Staten- Generaal een regeringsvoorstel om een Moerdijkkanaal te graven toch wel zullen afkeuren? De bron van alle ellende rond de Schelde-Rijnverbindingartikel IX, pa- ragraaf 8, van het scheidingsverdrag tussen Nederland en België van 19 april 1839: „Indien natuurlijke gebeurtenissen of werken van kunst de in het tegen woordig artikel aangewezene wegen voor de scheepvaart voor het gevolg onbruikbaar mogten maken, zal de Nederlandsche Regeering en de Bel gische scheepvaart, ter vervanging der gezegde onbruikbaar geivordene wegen voor de scheepvaart, andere zoodanige wegen, die even veilig en even goed en gemakkelijk zijn, aan wijzen". Van een onzer redacteuren E snelle jager glijdt in de wijde omarming van de Maas bij Hoek van Holland. Het waaiervormige schuimspoor steekt scherp af bij het heldere zon overgoten water. Het lijkt een vredig beeld. Maar Hr. Ms. torpedoboot jager Van Galen is bezig aan zijn laat ste reis. De navigatiebrug is bekleed met kooien. De luchtdoeLmitrailleurs zijn nauwelijks te gebruiken. De commandant, kapitein-luitenant ter zee A. S. Pinke, heeft een opdracht waarvan men later zou zeggen: het was waanzin. HET IS 10 MEI 1940, 's mid- het achterschip ligt onder water, de dags twee uur. De Tweede huis is op vele plaatsen gescheurd, Wereldoorlog' in Neder- de gekartelde randen fonkelen in het land is goed een halve dag oud. Ons zonlicht, de dikke olie stroomt uit de landje kreunt onder de slagen en Rot- tanks. Als de draagbare wapens van terdam blijkt een van de strategische boord worden gehaald vloeit de dikke doelen van de overvaller te zijn. De brij door de hutten en de longroom. V Van Galen is op weg naar Rotterdam Er is geen pomp in de buurt die het om de Duitsers te beletten de Maas schip nog kan redden. Dertig minuten over te steken. Het schip is drie na aankomst sluiten de golven boven dagen geleden uit Indië thuisgevaren; Hr. Ms. Van Galen, er is geen tijd geweest om de mitrail leurs door betere te vervangen. De Ctnmmi+alt commandant maakt zichzelf geen JlUIIIIIII ICII illusies over het lot van schip en be- U, bijna twintig jaar later heeft vice-admiraal b.d. A. S. Pinke niet veel tijd manning. De Maas is een nauw vaar water. Het schip zal niet op top zjc snelheid kunnen varen. De Van Galen heeft geen pantsering en de nodig om zich deze laatste uren van vijand met zijn Stuka's is heer en de Van Galen te herinneren. Hij meester in de lucht boven Rotterdam, windt geen doekjes om zijn oordeel zonodig met volledige inzet over de opdracht. „Het was een grove van het schip", luidde het slot van stommiteit. De Marinestaf heeft zich de opdracht die om half elf op de het luchtgevaar onvoldoende gereali- Van Galen in Den Helder binnen- seerd", zegt hij beslist, kwam. Het zijn deze laatste woorden Later hebben ze wel eens tegen mij die de commandant niet doen aarze- gezegd: Nelson zou deze opdracht len als hij de Hoek passeert. Met een geweigerd hebben. Maar ik was niet zeventien mijlsvaart gaat het schip in de positie van Nelson. bleek dat zij met die gedachte er naast waren. „Nopens de voorgenomen aanlegging van eenen spoorweg van Vlissingen naar Maastricht, en wel meer bijzonder ter zake van de daarmede gepaard gaande omstandigheid, dat zoodanige weg waarschijnlijk over eenige gedeelten zou loopen van het vaarwater welks gebruik aan België is toegekend, gevoelt men in België ongerustheid", zo meld de de Belgische gezant in Den Haag de Nederlandse minister van buiten landse zaken in 1846. De onrust in België liep hoog op. „Oorlog aan Holland" schreeuwden aanplakbiljetten en pamfletten de toch al verhitte Belgen toe toen het Kreek rak werd gesloten. Vooral in Antwer pen werd dat een populaire kreet. Bij de scheiding van Nederland en België in 1839 dachten de Nederlan ders de kwestie van de Schelde-Rijn- verbinding afdoende te hebben ge regeld. Maar slechts enkele jaren later België's ongerustheid was onnodig. Het Kreekrak werd inderdaad gesloten, maar niet dan nadat Nederland ge heel volgens afspraak dus had ge zorgd voor een vervangende scheep vaartverbinding tussen Wester- en Oostersehelde, het Kanaal door Zuid- Beveland, van Hansweert naar Wemel- dinge. Nederland liet het daarbij niet. Het zorgde ook dat de route door de Zeeuwse stromen bevaarbaar bleef, dat de vaargeul op diepte werd gehouden en dat zij duidelijk werd bebakend. Tot op de dag van vandaag zorgt Rijks waterstaat er voor dat de geringste verschuiving van ondiepten op tijd wordt aangegeven. Met de regelmaat van een klok heb ben de Belgen sinds de vorige eeuw bezwaren tegen de Schelde-Rijnverbin- ding ontdekt en in de vorm van nota's daarvan doen blijken. De Zeeuwse stromen waren te diep, te ondiep, te veranderlijk, te smal of te breed. Er was te veel scheepvaartverkeer, zodat er kans op aanvaringen ontstond, of er- was (op sommige nevenroutes) te wei nig scheepvaart zodat de schippers zich eenzaam voelden. Er was te veel stroom. Er was te veel mist. Er was te vaak eb en vloed. In het bijzonder kwamen ai. die be zwaren los na de Eerste Wereldoorlog. De Belgen wilden toen van hun sterke Het complex van sluizen te Hans- weert. Aan de andere kant van het kanaal door Zuid-Beveland te We- meldinge ligt net zo'n modern stel sluizen. onderhandelingspositie gebruik maken om een voordeel te behalen, een Moer- dykkanaal. Pas toen in 1925 kwam die Belgische wens opeens los. De Nederlandse regering stemde er mee in, maar het regeringsvoorstel een Moerdijkkanaal te graven kwam de Eerste Kamer niet door. Pas na de Tweede Wereldoorlog kwa men de Belgen opnieuw met het Moer dijkkanaal op de proppen. Er werd een Belgisch-Nederlandse tweemanscommis sie ingesteld om de zaak eens grondig uit te zoeken. België verzocht Neder land om iemand in de commissie te benoemen die geen bijzondere binding had met Rotterdam. Nederland, netjes als altijd, voldeed aan die wens. België benoemde toen van zijn kant uitge rekend een Antwerpenaar, zijn noodlot tegemoet. In Indië oefenden we bij de onder zeedienst lange tijd in aanvallen op schepen met luchtbescherming. Daar had je dus een vrij sterke neiging dat gevaar hoog aan te slaan. Hier IJ VLAARDINGEN wordt was dat anders. de JOHANNESBURG (Reuter). Op nieuw heeft de Zuidafrikaanse politie, razzia's gehouden onder negers. Er zijn 329 naturellen gearresteerd. Een groot deel van de gevangenen hield zich „il legaal" op in steden waar zij niet mochten zijn en anderen worden ervan beschuldigd geknoeid te hebben met pas sen of geen pas bezeten te hefbben. De politie voerde de acties uit Biet steun van pantserauto's. Het totale aan tal gearresteerde inheemsen bedra: nu bijna vijftienhonderd. Verder zijn 94 blanken en 24 kleurlingen opgesloten. Van onze redacteur wetenschappen TVAT een haai een gevaarlijke veel vraat is wist u allang. Maar ook dat in haaiemagen autobanden en zelfs gehele zakken steenkool zijn ge vonden? Nu kunt u vragen: Hoe komt een haai aan een zak steenkool? De on derzoekers. die'de steenkool, de auto banden. dotten poetskatoen en veel meer vreemde zaken in haaiemagen hebben gevonden, «eten daarop geen antwoord. Zij zijn in de haaiemagen gaan zoe ken omdat zij graag willen weten waardoor precies de vraatzucht van de haai wordt gewekt. Veel verder zijn zij niet gekomen bij het speuren naar een antwoord op die vraag. Als de t lai alleen zou afgaan op zijn reuk, zoals sommigen menen, zou het ondier geen zak steenkool opslok ken. Aan het vermoeden van ande ren, dat de haai afgaat op zwakjes bewegende voorwerpen, doet het ver zwelgen van de autoband afbreuk. Het enige dat wel is gebleken is dit: de haai is hoegenaamd niet hap- graag in water dat kouder is dan 65 graden Fahrenheit. Aan dat resultaat hebben de onderzoekers echter weinig. Hun opdrachtgevers willen namelijk weten waarom de haai wel hapgraag dus bijzonder gevaarlijk is in warmer water, bijvoorbeeld langs de stranden in de subtropische streken Daar durven de badgasten namelijk niet meer de zee in wanneer een kcei een haai zijn honger aan mensenvlees heeft gestild. De badgasten gaan hun vertier el ders zoeken wanneer zij de zee niot in kunnen of durven. Daarom wordt er veel geld gestoken in het zoeken naar een middel dat de haai zal af schrikken. Of men ooit zo'n middel zal vinden? Misschien is de haai gehaaider dan wij denken. "TERECHT dwingt het opvangen uit de wereldruimte van foto's van gro te delen van de oppervlakte, van de aarde, foto's genomen met behulp van de Amerikaanse meteorologische kunstmaan Tiros I, respect af. Hot zijn foto's waarop de ons van land kaarten bekende meren, zeeën, baaëon en schiereilanden duidelijk, voor elk schoolkind herkenbaar, staan afge beeld. Zij doen ons veel meer dan de vlekkerige, omstreden Russische af beeldingen van de achterkant van do maan. Dit prachtige staaltje van Ameri kaans technisch vernuft schijnt echte" niet het belangrijkste resultaat te zijn van de lancering van de Tiros I. Wèl het belangrijkste is volgens John Lear, de Amerikaanse correspondent van het Engelse weekblad The New Scientist, dat men er in Amerika voor het eerst in is geslaagd een kunstmaan in een op een haar na cirkelvormige baan om de aarde te brengen. Het verschil tussen de maximale en de minimale afstand van die baan tot de aarde is maar 52% kilometer. In vergelijking met de omtrek van de baan is dat verschil zo klein dat de baan nauwelijks van een cirkel it te onderscheiden. De precisie bij het lanceren van de Tiros I moet daarom angstwekkend groot zijn geweest. Dat woord angst wekkend is op zijn plaats wanneer men bedenkt dat voor de lancering het be sturingsmechanisme van de Titan, de grootste Amerikaanse intercontinenta le raket, werd gebruikt. Nog grotere precisie bereikten de Amerikanen weinige dagen later: toen brachten zij de eerste navigatiekunst- maan, Transit I-b, in een zuivere cir kelhaan om de aarde Voor de lancering van een intercon tinentale raket is bijzonder veel brand stof nodig. Hoeveel, dacht u? Aero space, orgaan van het verbond van Amerikaanse luchtvaartindustrieën, geeft het antwoord: per minuut even veel als een doorsnee-auto in dertig jaren. Misschien zal over een paar jaar dit plaatje een blik in de toekomst blijken te zijn geweest. De mannen die u bezig ziet met grote vliegtuigmodellen zijn geen geestdriftige knutselaars, maar de bouwers van vliegtuigmodel len die zullen worden beproefd in de windtunnels van de grote Ame rikaanse vliegtuigfabriek Boeing. Voldoen de modellen aan alle eisen, dan komen ze misschien in produktie. In twee rapporten, uitgebracht in 1950 en 1954, stelt de commissie vast dat België de verbinding van de Schelde met de Rijn onvoldoende vindt en om een kanaal door Noordbrabant verzoekt. Op zichzelf is dat al een hele verbete ring. Voorheen eiste België, op grond van het verdrag van 1839. Nu verzoekt het, op grond van economische en poli tieke factoren. Dat betekent een heel andere basis voor de onderhandelingen. Bij die onderhandelingen zal ook een hartig woordje moeten worden ge sproken over de rijnvaartpremies, de premies die België geeft op scheeps ladingen die van Antwerpen uit de Rijn op gaan. Een Moerdijkkanaal zou auto matisch moeten betekenen, zo menen de Nederlandse rijnreders, dal de rijn vaartpremies zouden verdwijnen. In hun achterhoofd speelt daarbij de gedachte dat België meer heil ziet in de vaart over de Zeeuwse wateren mét premies dan in de vaart over een peperduur (door België te betalen) kanaal zonder premies. Intussen is men in Nederland vorig jaar begonnen met. de uitvoering van een ontwikkelingsplan voor het westen van Noordbrabant. Een Moerdijkkanaal zou dat project drastisch doorkruisen. Enerzijds kan men menen dat het kanaal mee zou helpen het gebied tot ontwikkeling te brengen. Daar recht tegenover staat de mening dat een kanaal de streek in tweeën deelt en een barrière vormt. De Belgische Moerdijkkanaaldroom kon dan ook wel eens op heel andere tegenstand stuiten dan op het onge twijfeld verwachte verweer van Rot terdam. het vechten. Uit het oosten Ik had mogelijk een kans met de komt de vijand: Stuka's. Van Galen. Waalhaven vanaf Maas- angstaanjagende duikbommen- sluis beschieten. Maar zelfs dat kans- werpers. Met hun naargeestig aan- ïe is ontnomen. Het was mijn zwellend gehuil storten de toestellen opdracht ook niet. Ik moest de Duit se zich op hun prooi. Verbaasd zien de sers beletten over de Maas te komen, mannen hoe de toestellen hun bom- maar de brug moest heel blijven. menlast op een halve kilometer af- Hoe ik dat had moeten doen is me .v stand loslaten. Maar de Luftwaffe nu n°S een raadsel". heeft goed geoefend boven de slag- woorden zijn met vrij van cynis- velden van Spanje en Polen: de bom- me' dat na al die jaren misschien wat men komen recht op het schip af en is verminderd, maar zeker met ver- dreunen voor, opzij en achter in het dwenen. water. Dansend tussen de water- "Ik begrijp het natuurlijk wel, die kraters braakt het schip zijn ammu- opdracht. Op de morgen na de Duit- jV nitie uit se landing had een van onze torpe- doboten, ik geloof de Z 5, met suc- >)c De vijand komt terug. Weer suizen Ces de Duitse stellingen beschoten. de bommen rakelings langs het schip. Toen was het nog een verrassing. V Door de luchtdruk en de scherven Maar toen wij kwamen verwachtte scheuren de stoomleidingen. Het de vijand ons. Ik had geen illusies schip kraakt in zijn voegen. Schotten 0ver ons lot toen wij naar Rotter- breken open en dieptebommen rollen dam voeren." over het dek in het water. Het is bijna een wonder dat het schip nog w l vaart, maar niemand heeft tijd zich 1x16111 SUCC6SI6 daarover te verbazen. Een nieuwe golf bommenwerpers raast over het ï{t j}C Van onze Haagse redactie DEN HAAG. M;e<fc de beantwoor ding van de beide vragenstellers uit de Tweede Kamer, de heren Roolvink en Van den Heuvel, lijkt het incident Staatssecretaris St&jkel Sociaal eco nomische raad wel gesloten. De staatssecretaris verwacht van die vervoerscommissiie, zo deelt hij mee, dat zij er toe zal bijdragen dat het Nederlandse standpunt op zo deskundig mogelijke wijze wordt gevormd. Men mag beslist niet stellen dat de instelling van deze commissie een te gemoetkoming zou zijn aan ve.rvoerspo- litieke opvattingen, die van Nederland se zijde niet worden gedeeld. De bewindsman bevestigt, dat de aan de orde zijnde zaken zich niet altijd lenen tot een openbare behandeling. Ten slotte herhaalt hij de toezegging dat de S.E.R. voor onderwerpen, die daarvoor in aanmerking komen, zal wor den geraadpleegd. - TT" APITEIN luitenant ter zee schip en weer suizen de projectielen K pinke had trouwens hele- langs dehuid van het schip. De seller. XV maal geen illusies, ook yv ven spatten over de brug door de met vóór de tiende m6i. „Toen we huid en langs de schutters. Nog steeds weggingen uit Indië zei Helfrich te- sc"2 en steeds draaien gen mjj. ajs de oorlog is uitgebroken de turbines. Dansend over het woe- voordat je in Suez bent, kom je te- r j?c water gaat het schip verder. De rug jja£ hoefde toen niei. Maar bij w vijand komt weer terug. Het kanon het 0iieiaden in Genua sprak ik met 3? van 7 5 cm wordt uitgeschakeld. De Itaiiaanse officieren. Idereen was glasscherven van de brug spatten de daar vol van de ooriog. Italië komt roerganger om de oren. In de binnenkort in de oorlog, dat is ver- machinekamer *s het een hel. De schrikkelijk. Ze zeiden het onom- dikke hete stoom spuit uit de open- WOnden tegen mij. Toen dacht ik al fiereten leidingen. geen ogenblik meer dat wij buiten de oorlog zouden blijven. Daar in Genua hebben ze trouwens ons bezoek niet vergeten. We moes- ten de optische instrument voor de ERTIGr MAAL raast de Van Heemskerck meenemen uit Ge- sfc vijand over het gemartel- nua. In Den Helder heb ik ze direct de schip. Dertig maal afgeleverd en toen de Van Heems- kruipt de Van Galen door het kerek in de meidagen naar Engeland jl oog van de naald. Maar na de laatste ging waren de instrumenten al aan bommen is het schip toch reddeloos, boord. Maar toen de Duitsers in Den Het aantal toeren loopt langzaam te- Helder kwamen was een van de eer- rug, de slagzij neemt langzaam toe. ste dingen die ze vroegen waar zijn 3F Met de laatste snelheid slaagt de de instrumenten uit Italië? commandant er in de Merwedehaven Het was een van de weinige sue- binnen te lopen. Als het zo goed cessen van de Van Galen in de don- 2^ mogelijk ligt afgemeerd comman- kere meidagen. Een succesje dat ad- deert overste Pinke de bemanning miraal Pinke nu nog een twinkeling van boord. Men telt een dode en der- in de ogen brengt. „We waren ze net tien gewonden. Het schip is een wrak, iets te vlug af geweest". Van onze scheepvaartredacteur ROTTERDAM. De Scheepvaartin spectie probeert het onderzoekt van de (explosie op de tanker Astrid Naess te bespoedigen met behulp van de acht bemanningsleden, die dezer dagen na ontslag op staande voet in Nederland zijn teruggekeerd. De inspectie te Am sterdam, de thuishaven van het schip, waarop zeven opvarenden gewond raak ten, heeft allen aangeschreven met het verzoek verklaringen te komen afleg gen. Dit verzoek heeft ook betrekking op branden, die voordien op het schip zijn geweest. Geruime tijd zal nog verstrijken alvo rens alle rapporten zijn opgesteld. Hier aan moeten ook verscheidene deskundi gen van de Scheepvaartinspectie hun deel leveren. Via de hoofdinspectie dn Den Haag gaat het dossier terug naar Amsterdam, naar de Raad voor de Scheepvaart. Een commissie uit deze raad beoor deelt of de stukken aanleiding geven een openbaar onderzoek naar de oor zaak van de ramp in te stellen. Het In ons bericht van zaterdagochtend: „Den Haag versnippert steun aan be jaarden" is een zetfout geslopen. De nieuwe subsidie is niet 26.000 maar 2.600 gulden. Dit laatste bedrag heeft de di rectie van het Groene Kruis geweigerd. Van onze correspondent LONDEN. Voor het eerst sinds tientallen jaren heeft iemand de moed gehad om in Londen een nieuwe krant uitgeven. De naam is The New wat zich het best laat vertalen met Het Nieuwe Dagblad. Hel ziet er vrij eenvoudig uit en gaat er prat op. dat het de enige krant in heel Engeland is, die waarlijk onafhan kelijk is. De hoofdredacteur is de vijftigjarige Edward Martell. de leider van de „Volksbond voor verdediging van de vrijheid", een organisatie met ruim 60.000 aanhangers. Het blad heet be stemd te zijn voor mensen die gewend zijn liun eigen verstand te gebruiken, ven Het grote verhaal uit het eerste num mer is gewijd aan „de grote Russische leugen". Het heeft tot strekking dat de Russen slechts bluffen wanneer zij in de wereld de indruk willen vestigen dat zij tot nu toe de grootste weten schappelijke prestaties hebben geleverd, met name op het gebied van de ruim tevaart. Het blad is wat duurder dan de an dere Britse kranten. Als oplage zouden de uitgevers gaarne een cijfer zien van omstreeks 50.000. Er zou geld genoeg zijn om de uitgave althans gedurende drie jaar voort te zetten, ook al zou het aantal abonnementen gering blij- lijkt op voorhand zeker, dat zulk een behandeling van dit opzienbarende on geluk zal geschieden. De meeste ontslagen bemanningsle den hebben zich gisteren met vragen over de financiële gevolgen voor hen vervoegd op het kanitoor van de rede rij van het ongeluksschip, de Neder landse Norness Scheepvaartmaatschap pij te Amsterdam. De directie heeft gesprekken met hen gevoerd over wal heeft plaats gehad. Desgevraagd verna men wij, dat het hoofdkantoor van de rederij te New York zelf de kwestie van de ontslagen bemanningsleden wenste te behandelen. Van onze Amsterdamse redactie AMSTERDAM. Bij een brand in een pakhuis aan het Waterlooplein te Amster dam zijn gisteravond drie etages ver woest. In het oude pakhuis lagen galan terieën, dozen met parfum en speelgoed opgeslagen. Op de eerste etage woonde een gezin, dat zich wist 1e redden. Toen de brandweer omstreeks acht uur het sein „brand meester" kon geven, bleek dat deze verdieping alleen ernstige wa terschade had opgelopen. De haard van de brand, die op de vier de etage moet zijn uitgebroken, bleek moeilijk te bereiken. Daarom maakten de brandweermannen bij het blussen o.m. gebruik van een waterkanon, dat van een gereedschapswagen af duizen den liters water tegen de gevel van het huis spoot. Toch hadden de vlammen, die uit het dak naar buiten sloegen, een uur lang vrij spel. Het zwaar gehavende pand zal waar schijnlijk niet meer worden gerestau reerd. Het was in de doorbraakplannen van de Weesperstraatbuurt opgenomen en bestemd om te zijner tijd te worden af gebroken. Toen de bewoners van de eerste etage in de loop van de avond de schade in hun ondergelopen huis konden opnemen, de den zij een verrassende ontdekking: in de drijfnatte keuken brandde het gas nog lustig onder de inmiddels zwartgebla kerde aardappeltjes. NIEUW-DELHI (A.P./Reuter) Het overleg tussen premier Nehroe van Indië en de Chinese premier Tsjoe en-Lai in Nieuw-Delhi heeft blijkens een gisteren uitgegeven communiqué niet „tot een op lossing der moeilijkheden geleid". De be spreking leidde wel tot „een groter be grip voor eikaars standpunt". Niettemin verklaarde Tsjoe gisteravond op een persconferentie dat China bereid is de MacMahonlinie tussen noordooste lijk Indië en Tibet te eerbiedigen, mits Indië de Chinese aanspraken op delen van Ladach in Kasjmier erkent „De zo genaamde MacMahonlijn is voor China volkomen onaanvaardbaar, maar wij zijn bereid de huidige status te erkennen. Wij zullen die grens niet overschrijden. BRUSSEL (ANP) Op zijn beurt wenst China echter, dat Indié de Chinese aanspraken op 40.000 km2 grondgebied in het district Ladach erkent. Waarmee premier Nehroe echter niet helemaal akkoord kon gaan", zo voegde Tsjoe en-Lai er spijtig aan toe. Hoewel beide gebieden van oudsher Chinees zijn, aldus de Chinese premier, is China be reid tot een grootscheepse ruil van aan spraken in een geest van wederzijdse ver zoening ten behoeve van de vrede. (De Binnenkort zal j MacMahongrens betrof een Chinese eis Brussel in het bezit zijn van een wolken-1 op 90.000 km2 Indisch grondgebied.) krabber van dertig verdiepingen, 117 me-! ter hoog, die, naar men zegt, liet hoogste gebouw in zijn soort in Europa zal zijn. In 1957 werd met de bouw begonnen en I nu is er op de gevel een bord versche-1 nen met het cijfer 30 als teken dat de bovenste verdieping is bereikt. De wolkenkrabber, opgetrokken aan het Rogierplein. in het centrum van Brussel, op de plaats van het oude Noordstation, is het centrum van een geheel nieuw kantoor- en wooncomplex, dat een oppervlakte beslaat van 9.000 vierkante meter. Het omvat 85 winkels, 115 appartementen, 600 kantoorlokalen, twee restaurants, een moderne schouw burg, een medisch centrum, een exposi tiezaal en zelfs een drukkerij. Er is een parkeergelegenheid voor dui zend auto's voor bezoekers en de onge veer zesduizend mensen, die het gi gantische bouwwerk zullen gaan bevol ken. De liften zifl-'x de snelste ;n Europa zijn en met een snelheid van 2.5 meter per seconde voor de lagere verdiepingen en met 5.5 meter per se conde voor de hoogste étages zullen alle verdiepingen binnen de halve mi nuut bereikbaar zijn. Voor de verwezenlijking van zijn plan non heeft de Belgische architect Cuisi nier een indrukwekkende lijst van mate rialen nodig gehad. Het geheel rust op 1.165 heipalen, 3.200 deuren moesten meter waterleidingbuizen en nog eens tien kilometer koperen buizen voor andere doeleinden. Voor de vloeren is tien vier kante kilometer parket gelegd. Van onze correspondent HILVERSUM De twintigjarige Hil- versumse typograaf R. S. heeft weinig plezier gehad van zijn gestolen auto Gisteren reed hij er in Hilversum mee tegen een boom en dat was definitief het emde van de rit. Door de politie werd hij wegens autodiefstal gearresteerd. S. had de op de Groest in Hilversum geparkeerd staande wagen zaterdag voor Pasen weggenomen en er tijdens de Paasdagen ongeveer vijfhonderd kilo- meter mee gereden. Hij had een uit stekende schuilplaats voor de auto ont dekt, die inmiddels ook door de politie is gevonden. De politie vindt het zo'n mooie schuilplaats dat zij deze liever met aan de openbaarheid prijsgeeft. Uit het water van het Open haven- front in Amsterdam zijn zondag de lij ken opgehaald van de 61-jarige bouw- vakarbeider M. van de Meydetibere uit Amsterdam en zijn 57-jarige echt genote. De politie neemt aan dat zij door een ongeluk om het leven zijn ge komen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 7