Verkeerde zuinigheid? De mens in een onmenselijke tijd Dr. Felix Kersten overleden KANAALTUNNEL VOOR TREINEN VRAAGTEKENS ONTPLOFFING DE ASTRID NAESS Klachten van opvarenden Vrijheid voor melkciutomaat Bankstel bracht van kapitein sergeant via krijgsraad in cel Nummers bankbiljetten buiten mij om gegeven Europa mag Starfighter bouwen PRINSESSEN IN ZERMATT REDDER VAN DUIZENDEN LEVENS Studiegroep beveelt regeringen aan: Donderdag 21 april 1960 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. RAPPORTEN AANKLACHT „ZELF RETALEN" Rechter: Onderzoek is niet volledig Hartelijke huldiging van R. Jongmans Waarom douanekosten op kolen in K.S.G.? Vliegramp: 32 doden „Ik" Toen1940-1945 Koop nü IVOROL ROLAND PEUGEOT IN INTERVIEW: Alle vervoer per rail Franse maatschappij voor olie uit Sahara HAASTIGE SPOED Splitsing jaarbeurs doet Utrecht geen goed DEEL BEMANNING NAAR NEDERLAND REDDINGBOTEN MOETEN GROTER WORDEN Uitbreiding G.U. maakt onteigeningen nodig Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM De ontploffing en de brand op het Neder landse tankschip Astrid Naess op 13 april, waarbij zeven gewonden vielen, heeft van diverse zijden een aantal uiteenlopende reacties tot gevolg gehad. De rederij, de Nederlandse Norness scheepvaart maatschappij, zegt dat tot dusverre de oorzaak onverklaarbaar is. Zo lang er geen rapport door deskundigen is uitgebracht is er, aldus de rederij, verder niets over te zeggen. Een aantal oud-opvarenden van het schip denkt er echter anders over. Het schip, dat in 1956 in de vaart is gekomen, heeft sedertdien tenminste vijf gezagvoerders gehad en evenveel eerste machinisten. Deze functiona rissen verlieten in de loop van de vier jaar niet alleen het schip, maar ook de maatschappij. ruimten onder de cylinders, waar zich vuil en olie placht te verzamelen. „U hebt gelijk als u zegt, dat de branden zich wel erg vaak voordeden." De motor van het schip kon zowel op gasolie als op stookolie lopen. Werd gasolie gebruikt, dan deden zich nim mer moeilijkheden voor. Stookolie is echter goedkoper en dat was de gebrui kelijke brandstof, die de Astrid Naess kreeg. Ook hier dus: zuinigheid die de wijsheid heeft bedrogen? Een der vroegere gezagvoerders zei ons: „Er waren steeds branden en brandjes aan boord, gemiddeld een in de week. Natuurlijk staat het niet vast dat de brand van 13 april iets had uit te staan met die geregeld voorko mende brandjes op elke tanker is wel eens iets! maar voor mijn ge voel ligt dat verband werkelijk voor de hand. Ik heb er te veel van mee gemaakt." Naar de mening van deze oud-ge zagvoerder waren het niet alleen de geregeld optredende brandjes die ge zagvoerders en eerste machinisten er toe brachten hun dienstverband met de maatschappij te verbreken, maar ook IHet naar hun oordeel onvoldoen de onderzoek naar de oorzaken van die branden. ey Het tekort aan personeel op het schip. Inderdaad laat een Neder landse maatschappij op tankers van deze omvang 16.270 b.r.t., 25.000 ton dw. in de regel meer man mee varen. 3 De zuinigheid van de maatschappij waar het 't onderhoud van de schepen betrof. 4 Te veel aandacht nodig van het personeel voor de steeds noodzake lijke kleine reparaties aan boord waar door aldus deze oud-gezagvoerder het tekort aan personeel steeds nijpend bleek. Men noemde ons als voorbeeld dat op een zekere reis aan boord zoveel branden waren geblust dat alle blus- apparaten leeg waren. Desondanks kwa men in de eerste haven die de Astrid Naess toen aandeed, geen nieuwe ap paraten aan boord. Aan de andere zijde deelde de heer J. Metz, adjudant inspecteur-generaal voor de scheepvaart, ons mede: „Er is nog niet gebleken, dat de branden die in de machinekamer van het schip hebben gewoed',gevaarlijke calamitei ten zijn geweest, dan wel brandjes van een omvang zoals ze van tijd tot tijd in elke machinekamer voorkomen. Er berusten bij de diverse inspecties zo wel mondelinge als schriftelijke rap porten over dit schip,' van diverse op varenden afkomstig, waaruit echter op dit ogenblik nog geen overzicht is te krijgen. Vast staat evenwel dat eventuele mankementen aan het schip die de veiligheid van de opvarenden ongun stig beïnvloed zouden kunnen hebben, reden zullen zijn voor de raad van de scheepvaart om een openbaar onder zoek in te stellen." De vader van een van de gewonde opvarenden heeft dezer dagen de knup pel in het hoenderhok gegooid. Het is de heer N. A. de Groot, een zakenman uit Baarn, wiens zoon Bob 21, as sistent-werktuigkundige nog in een New Yorks ziekenhuis ligt. De heer De Groot zal een aanklacht indienen tegen de eigenares van het schip. Hij is daartoe overgegaan, nadat hij zijn zoon in New York had bezocht. Hij heeft stapels brieven van zijn zoon, die vrijwel alle gewag maken van een of meer branden in de machinekamer. De commerciële directeur van Nor ness, de heer L. E. S. Sesseler, heeft als commentaar op deze aanklacht: „Voor barig. Er moet eerst een onderzoek naar deze ramp worden ingesteld." De heer De Groot had de heer Sesseler voor een discussie over de ramp uitgenodigd, maar „voor een discussie Zie ik niet de minste aanleiding voordat het onder zoek is voltooid", aldus de heer Sesseler. De heer Sesseler zei ook: „Onze eer ste zorg gaat nu nog naar de gewonden uit." Wat dat aangaat zei de heer De Groot: „De maatschappij heeft op geen enkele wijze van haar deelneming doen blijken. Wij hebben het nieuws van de brand uit de kranten gehad; wij waren niet gewaarschuwd. Toen ik naar Ame rika wilde om Bob te bezoeken, moest ik dat zelf betalen." De heer Sesseler: „Ik begrijp de heer De Groot niet helemaal. Zijn zoon wilde twee maanden geleden al ontslag bij ons nemen. Toen waren de brieven over de branden al geschreven. De vader heeft toen echter hemel en aarde be wogen om zijn zoon van het voornemen af te brengen. Wij hebben er zelfs op zijn kosten telegrammen voor moeten verzenden." De Astrid Naess wordt nu gelost. De branden deden zich steeds voor, zo deelde de heer Sesseler nog mee, in de Na 5 maanden voorarrest AMSTERDAM. De rechtbank te Amsterdam heeft gisteren een zaak te rugverwezen naar de rechter-commis- saris omdat zij het onderzoek op enkele vitale punten onvolledig achtte. De ver dachte in de zaak de vijftigjarige Amsterdamse opkoper A. S. werd ter zitting in vrijheid gesteld. Hij had al vijf maanden in voorarrest gezeten- Hij had terecht moeten staan omdat hij zijn vrouw met een hamer op haar hoofd zou hebben geslagen. Voor de rechtbank bleek dat helemaal niet vast stond of hij zijn vrouw met de hamer of met een lat had geslagen. Ook stond niet vast waar de hamer was gevonden. De president van de rechtbank sprak van „een heel ernstige fout in het on derzoek". Hij gaf de rechter-commissaris gedetailleerd opdracht wat verder te onderzoeken. Op het Radio City-terrein te Hilver sum begint men in mei met de bouw van de decor- en montagehal voor de Nederlandse Televisie Stichting. Veertig jaar bij „de krant" ROTTERDAM. In de commissaris- senkamer van de N.V. Nieuwe Rotter damse Courant is gisteren de heer R. Jongmans, die zoals gemeld zijn veer tigjarig jubileum in dienst der ven nootschap vierde, bijzonder hartelijk ge huldigd. Het hoofd van de afdeling In spectie en Propaganda werd achtereen volgens toegesproken door de heren F. Baas, directeur der vennootschap, mr. A. Stempels, hoofdredacteur van de N.R.C. dié namens alle redactionele afde lingen van het bedrijf sprak, de heer G. E. Liesveld namens het administratieve personeel, de heer Th, Blok namens het personeel van de binnendienst van In spectie en Propaganda, de heer Ph. J. G, Roest namens de dochterondernemingen van het concern, de heer H. H. Kuyl namens inspecteurs en agenten van de buitendienst, de heer J. J. Möller namens het personeel van de expeditie. Zij allen roemden de grote werkkrach van de jubilaris, zijn prettige contacten met medewerkers van eigen en andere af delingen, zijn hulpvaardigheid en zijn vermogen, de mensen met wie hij wer ken moet te bezielen. Mooie cadeau's vielen de jubilaris, die van zijn vrouw en kinderen vergezeld was, ten deel: de zilveren legpenning en een enveloppe met inhoud van de N.R.C. werden hem door de heer Baas overhan digd en voorts werden hem een televisie toestel en een filmcamera met toebehoren geschonken namens vele afdelingen van het bedrijf. In zijn dankwoord aan alle sprekers betrok tenslotte de jubilaris nadrukke lijk ook de agenten van onze bladen (van wie een deputatie aanwezig was) en de districtsinspecteurs. „Zonder uw voortdurende steun en medewerking zou ik mijn taak nimmer hebben kunnen verrichten", zo merkte hij op. Van onze Haagse redactie DEN HAAG. Het plaatsen en ex ploiteren van melkautomaten moet vrij zijn en niet voorbehouden blijven aan houders van slijtersvergunningen. Tot dit besluit kwam het produktschap voor zuivel gisteren na een geanimeerde dis cussie over de automaten. De beslissing druist in tegen de ad viezen, die het bestuur van het produkt schap kreeg van zijn consumptiemelk- commissie en speciaal van het bedrijf schap detailhandel in melk, die de ex ploitatie van de automaten uitsluitend Van onze Correspondent DEN HAAG Een merkwaardige transactie met zijn kazernecommandant een kapitein was de achtergrond van een verduistering, die de 29-jarige beroepssergeant-hofmeester L. J. uit in 'handen wensten te zien van de ver-jDordrecht eind februari zou hebben ge- gunninghouders in ons land, melkslij-1 pleegd. Hij nam uit de kas van c.e on- derofficiersmess van de Benthienkazer- ne in Dordrecht 150 gulden, welk bedrag- op dertig gulden na moest dienen als koopsom voor een 'bankstel dat J. van zyn commandant hadovergenomen na een vreemde onderhandeling. ters en horecabedrijven. Het produktschap heeft er kennelijk toch geen vertrouwen in gehad dat juist zij de verkoop via melkautomaten wil len bevorderen. Met elf tegen zes stem men en één blanco werd de vrijheid voor de melkautomaat bevochten. Het produktschap gaat nu een regeling tref fen die opnieuw door het bestuur moet worden goedgekeurd. Vraag aan Hoge autoriteit: LUXEMBURG (A.N.P.) Het West- duitse lid van het Europese parlement Philipp heeft de Hoge autoriteit van de K.S.G. gevraagd waarom het vervoer van kolen per spoor, over de weg en te water binnen de gemeenschappelijke markt bij grensoverschrijding nog steeds aan in- en uitklaringsformaliteiten is onderworpen, Er bestaan immers binnen de zes geen in- en uitvoerrechten of dergelijke hef fingen meer voor produkten van kolen mijnen en de ijzer- en staalindustrie, zo merkt hij op. De spoorwegmaatschappijen brengen toch voor douaneaangiften voor circa 3,75 gulden kosten per wagon in reke ning, al verrichten zij geen bijzondere diensten voor in- en uitklaring. Bij ver voer per schip worden rechten in rekening gebracht voor douanetoezicht bij het laden. De heer Philipp vraagt de Hoge auto riteit of deze heffingen niet in strijd zijn met het K.S.G.-verdrag en zou voorts willen weten wat de Hoge autoriteit denkt te doen aan het feit dat de rech ten in sommige gevallen in kennelijk onjuiste verhouding staan tot de dienst verrichting. BOGOTA (Reuter, AP). Twee en dertig mensen zijn omgekomen door het verongelukken van een passagiersvlieg tuig van de kleine Colombiaanse vlieg tuigmaatschappij Iloyd Aéreo Colombia- no. Twintig anderen brachten er het le ven af. Het vliegtuig stortte tijdens een mislukte landing bij dichte mist neer en kwam terecht in een meer nabij het vliegveld van Bogota. Wie? In de officiersmess was, terwijl J. daar rbienst deed, een discussie ontstaan over de vergoeding van de schade door de bewoners van Tuindorp-Oostzaan gele den. De kapitein had opgemerkt, dat het hem bijzonder moeilijk leek de waarde van meubilair te schatten. „Wie geeft er bijvoorbeeld honderd gulden voor ijn bankstel?" vroeg hij schertsend. „Ik" zei J. prompt, want hij wist dat de kapitein een keurige inrichting had en kinderloos was. „Maar je weet hele maal niet hoe mijn bankstel er uitziet' „Kom vanavond met verhalen hoe de oorlog is verdwenen, en herhaal ze honderd malen Alle malen zal ik wenen". DE regels van Leo Vroman heeft het Rijksinstituut voor oorlogsdocu mentatie gekozen als motto voor het fotoboek „Toen: 19401945", dat in ruim honderd pagina's een beeld wil schetsen van de tijd van onder drukking en verzet. Het boek is, nu de herdenking van de vijf zwarte ja ren nadert, in een oplaag van 40.000 exemplaren op de markt gebracht. Het aan Vroman ontleende motto geeft voortreffelijk de sfeer weer, die bij het tMctvert.ent.iei Dubbele tuben: Voordeliger prijs. Uw tanden vragen het beste. Terwijl hier de lente lang zamerhand duidelijker voelbaar wordt, geniet het Nederlandse koninklijke gezin nog van de wintersport tijdens een vakantie in het Zwitserse Zermatt. Deze foto toont prinses Irene (links), een skigids en prinses Beatrix op de helling van de 3318 meter hoge Gornergrat- Eigen nieuwsdienst HAMM Dr. Felix Kersten, de vroegere lijfarts van Prins Hendrik en tijdens de laatste oorlog masseur en vertrouweling van de beruchte Gestapo-leider Heinrich Himmler, is naar thans bekend wordt, Paaszater dag op de leeftijd van 61 jaar te Hamm in West-Duitsland overleden. Kersten, die de laatste jaren in Stockholm had gewoond en in de nazi- tijd duizenden mensen uit de handen van de Gestapo wist te redden, was op bezoek bij een vriend in Hamm, waar hij een hartaanval kreeg. Na de oorlog is hij in ons land jaren lang het onderwerp geweest van felle discussies. Sommigen noemden de man die Himmler in leven hield een ge wetenloze geldwolf, terwijl anderen DEN HAAG. Koninginnedag valt dit jaar op een zaterdag. Daarom zal het voor vele branches, vooral in de de tailhandel, niet goed mogelijk zijn de hele dag te sluiten zonder dat de nood zakelijke dienstverlening in het gedrang komt. De middenstandsbonden hebben dat als hun standpunt meegedeeld. Zij mer ken op dat dit overal plaatselijk moet worden bezien. Van onze correspondent PARIJS. Ook gisteren geen nieuws in de zaak Peugeot. Wel komen er bij de politie en het dag blad France Soir, dat een premie van een miljoen oude francs heeft uitgeloofd voor degene die aanwij zingen geeft die leiden tot de arres tatie van de ontvoerders, veel aan wijzingen binnen. Zij worden direct gecontroleerd, doch tot nu toe heeft geen een iets geholpen. Roland Peugeot, Erics vader, heeft gisteren nog een onderhoud gehad met een vertegenwoordiger van het Franse persbureau A.F.P. om enige misvattin gen recht te zetten. Hij heeft opnieuw verklaard dat hij geen aanklacht heeft ingediend omdat hij zich door zijn woord tegenover de kidnappers gebon den achtte. De nummers van de bank biljetten die de losprijs uitmaakten waren, zo zei hij, zonder zijn mede weten genoteerd en aan de politie ge geven Van nu af aan, zo heeft hij gezegd, zou hij geen enkel commen taar meer op de gebeurtenissen geven. GEPRIKKELD In de Franse pers van gisteren is hier en daar een wat geprikkelde stemming ten opzichte van de politie te onderken nen. Verscheidene dagbladen o.a. Paris Presse, zijn van oordeel dat de politie met niet genoeg doortastendheid en in te geringe omvang naar de daders zoekt. Ook verwijt men haar dat zij aan de pers gegevens verstrekt die slechts ten dele juist zijn. Roland Peu geot had zich trouwens tegenover het A.F.P. beklaagd dat er „lekken" moe ten zijn bij de politie; zo o.a. wat be treft de tekst van de eerste dreigbrief, die door hem bij de politie was gedepo neerd. PARIJS (Reuter) De „kanaal studiegroep", die zich enige jaren lang heeft beziggehouden met het bestuderen van de mogelijkheid van de bouw van een tunnel onder het Kanaal, heeft gisteren haar conclu sies voorgelegd aan de Britse en de Franse regering. Een brug zou te duur worden, zegt zij, maar een .tunnel zou de juiste oplossing zijn voor een verbinding tussen Groot- Britannië en Frankrijk. De kosten zouden omstreeks 107 miljoen pond bedragen. De commissie noemt de tunnel de enige oplossing die zowel technisch als financieel op korte termijn uitvoerbaar is. Het zou een treintunnel moeten worden waarin de treinen personen, goederen en vooral ook auto's zouden vervoeren. Van een gewone verkeers- tunnel stelt de commissie zich niets voor. BRIEF De bedoelde spoorwegtunnel zou de twintig minuten. Per uur zouden er in goede relaties met de familie Peugeot schijnt te onderhouden) heeft bijv. gisterochtend kunnen melden, dat een deel van de tekst van de brief gecopi- eerd was uit de detectiveroman „Ont voering" van Lionel White, verschenen in 1955 in een bekende serie. Iemand moet dus die tekst aan het dagblad hebben gegeven. De brief luidde: „Beste mijnheer Peugeot, als u onze eisen niet nakomt, zullen de mensen in de kranten lezen: de kleine Peugeot is dood, vreselijk ge marteld, omdat zijn ouders hebben ge weigerd het geëiste losgeld te betalen. Ik zou het niet leuk vinden, uw zoon in^ handen te geven van mijn vriend Dédé. Het is een goeie vent, maar een beetje gek. Wees redelijk, mijnheer Peugeot. U zult de som van 50 miljoen, dat is 500.000 nieuwe francs overdragen op een plaats die u zal worden meege deeld. Bovenal, zeg niets tegen de politie. Wees redelijk, net als wij, wat betreft dit bedrag." voerscijfers zouden dan zijn: 3.180.000 passagiers, 676.000 auto's en 1.230.000 ton goederen per jaar. NIET OP TE BRENGEN Een brug is zeker technisch uitvoer baar, zegt de commissie, en het werk daaraan zou eveneens ongeveer vijf jaar duren. Maar de kosten, die wor den geraamd op 178.570.000 pond, kun nen niet door particulier initiatief worden opgebracht, vooral omdat de inkomsten zeker niet groter zouden zijn dan die van de tunnel. De kosten voor de bouw van de tunnel kunnen wel geheel door particulier initiatief worden gedekt, vooral wanneer de Britse en de Franse regering garanties geven. hem eerden als een verzetsheld die de dank van het Nederlandse volk ver diende. Zij die Kersten eerden, hebben gelijk gekregen. Een lange nauwgezette studie onder leiding van de op deze tweede Paasdag juist ook overleden prof. mr. dr. N. W. Posthumus, directielid van het Rijksinstituut voor Oorlogsdocu mentatie in Amsterdam, bracht aan het licht dat Himmlers lijfarts op zijn eentje verzet pleegde tegen Hitier en zijn trawanten en daardoor duizenden het leven redde. Zijn invloed op Himmler was *root. De Gestapo- chef gaf bijna steeds toe aan de wil van zijn mas- iseur die geen gel delijke beloning wenste voor zijn massage, waar door de SS-leider telkens weer voor een poosje van zijn maagklachten ?was verlost. Se- dert de eerste behandeling van Himmler, op diens verzoek in 1939,. vroeg Kersten na elke keer niets anders dan ge nade en vrijlating voor ter dood ver oordeelde Joden an andere gevan genen in Duits land en de bezette gebieden. doorbladeren van de fotopagina's wordt opgeroepen. Het is een droef boek, dit „Toeneen document van on menselijkheid, echter zonder zelf onmen selijk te zijn. Vooral voor de jongeren, die slechts bij benadering vermoeden hoe het allemaal geweest is, is het sa> mengesteld. Flitsen Markant, geaccentueerd door verzets poëzie, zijn de diepte- en hoogtepunten uit de sombere geschiedenis aangegeven: Knechting, moord, verkrachting van recht, intimidatie, roof maar ook: moedig verzet, edele verontwaardiging en. bevrijding. Men ziet de W.A., de brallende mon den opengesperd, weer marcheren, het gestamp van de met ijzer beslagen laar zen van Hitiers knechten klinkt op, Duitse rechters spreken in de zaal van de Hoge Raad der Nederlanden hun doodvonnissen uit, neergeschoten ver zetsstrijders liggen bijeen in het gras van een stadspark „ergens in Neder land". Bloemlezing Het boekje 3.90) is samengesteld door Lydia Winkel; de toelichtende tekst is van dr. L. de Jong, directeur van het Rijksinstituut voor oorlogsdocumentatie. Dick Elffers verzorgde de vormgeving, Het fotomateriaal bestaat voor een be langrijk deel uit illegale opnamen, waarvan men in enkele gevallen zelfs niet meer weet wie ze maakte. De verzetspoëzie is van o.a. M. Mok, Clara Eggink, J. C. Bloem, P. N. van Eyck, Jan Campert, Jan Engelman, J. CitroenKater en M. Nijhoff. Tenslotte zijn vertegenwoordigd de anonieme dich ters uit die jaren, zoals de vervaardiger van dat hartversterkende straatrijm op de NSB-colporteurs van het gehate „Volk en Vaderland": „Met een krant in zijn hand staat hij daar te venten hij ver koopt zijn vaderland' voor zes rooie centen". Kersten beide richtingen 1800 auto's kunnen worden vervoerd met een gemiddelde snelheid van ongeveer 110 km per uur. De tunnel zal 52 km lang moeten zijn en op Brits gebied beginnen tussen Dover en Folkestone. Het begin op Frans gebied zou ten westen van Calais liggen. Van dit traject zou 37 km onder zee lopen. BESPARING Door gebruik te maken van de tunnel zou een passagier 5 pet. uitsparen van het bedrag dat hij nu op de boot moet betalen. Voor iemand die zijn auto op de trein zet, zou de winst 30 pet. zijn, vergeleken bij het transport van hem zelf plus zijn auto met de boot. Goe deren zouden voor precies de helft van de tegenwoordige kosten kunnen wor den vervoerd. Wanneer er direct zou worden be gonnen, zou de tunnel in 1965 gereed kunnen zijn. Het verkeer zou dan meteen van de volle capaciteit van de tunnel gebruik kunnen maken. De ver- PARIJS (AFP) De Franse regering heeft een nieuwe maatschappij opge- j richt voor het raffineren en distribueren i jVaar Zwpdfïl in Frankrijk van de olie die uit de Sa- i hara afkomstig is. De nieuwe maat schappij, de Union Générale des Pétro-; les krijgt, zo luidt het officiële commu-j niqué. geen speciale voorrechten en zal j een normale concurrent worden van de andere bestaande oliemaatschappijen, j De grote Franse oliemaatschappijen zullen allen een gelijk aandeel in de nieuwe onderneming hebben. Deze heeft tevens een overeenkomst gesloten met de Amerikaanse Caltex. Vooral waagde Kersten herhaaldelijk zijn eigen leven om Nederlanders te redden. Zelf verklaarde hij eens een zwak plekje in zijn hart voor ons land te hebben behouden waar hij van 1928 tot 1934 als lijfarts van Prins Hendrik had gewoond. Tijdens de oorlog ston den op zijn bureau de portretten van koningin Wilhelmina en prins Hendrik. Kersten heeft eens via Himmler uit stel en daarmee tenslotte afstel weten te krijgen van een dol plan van Hitier om de Nederlandse bevolking als straf voor de februaristaking van 1941 naar Polen te deporteren en Nederland aan Duitse boeren op te delen. Ook kon hij Himmler ervan overtuigen dat de voorgenomen overbrenging van Neder landse kunstschatten naar Duitsland grote schade zou berokkenen aan het prestige van het Derde Rijk. Daardoor bleef het waardevolle kunstbezit rustig in de Sint Pietersberg bij Maastricht. Van onze Amsterdamse redactie AMSTERDAM Een manschappen- wagen van de Amsterdamse brandweer is gistermiddag tijdens een vliegende rit naar een brand bij de Oranjesluizen ge kanteld. De jonge chauffeur (27) trok zijn rode gevaarte zo scherp door een haakse bocht, dat vrijwel ieder contact met het wegdek zoekraakte. Met een daverende smak sloeg de wagen zijdelings tegen de grond. De zes inzittenden werden licht gewond De brandweerwagen werd door een collega-kraanwagen weer op de wielen ge holpen. Het voertuig is zwaar beschadigd. In de laatste oorlogsmaanden zag Kersten kans als Fin van geboorte met een opdracht van de Finse regering naar Zweden te komen. Daar trachtte hij niet al1 een door contact met een vertegenwoordiger van Eisenhower een vredesverdrag te bewerkstelligen, maar wist hij bovendien nog duizend Neder landse vrouwen en 2700 Joden, die bij de nadering van de geallieerde legers gedood zouden worden, vrij te krijgen om naar Zwitserland te reizen. Ook zou hij Himmler nog hebben weten af te brengen van een plan voor ver nieling van de Afsluitdijk met V-2's. Van verscheidene landen ontving dr. Kersten onderscheidingen en in 1950 reikte prins Bernhard hem het Groot officierskruis in de Orde van Oranje Nassau uit, daarmee Nederlands dank voor zijn verdiensten betuigend. Directeur Hannover Messe: Van een onzer verslaggevers HANNOVER Dr. E. Patzold, direc teur van de Hannover Messe, heeft er gisteren in Hannover zijn spijt over uit gesproken dat de Utrechtse jaarbeurs zich heeft opgesplitst in een consump tieve en een technische beurs. De beurzen worden weliswaar vlak na elkaar gehouden, maar ze vormen geen geheel, meent dr. Patzold, die ervan overtuigd is dat de Utrechtse beurs haar goede naam zal verliezen wanneer die splitsing wordt doorgezet. Naar zijn mening ligt de toekomst der jaarbeurzen in het uiversele karakter ervan en niet in een toeneming van het aantal vakbeurzen. DELFT. Op een bouwwerk in Delft gistermiddag de 45-jarige beton elementsteller G. Oskam uit Capelle aan de IJssel van elf meter hoogte gevallen en om het leven gekomen. De heer Os kam stapte bij zijn werk aan het labo ratorium voor T.N.O. op een bouwvezel- plaat die zijn gewicht niet kon dragen. Explosie op Pendrecht Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM. De oorzaak van de ontploffing op de Nederlandse tanker Pendrecht is nog niet vastge steld. Wel is bekend dat kort voor het ongeluk een onderdeel van de hoofd motor was vervangen. De directie van Phs. van Ommeren deelde ons hier over mee dat zulk een onderhoudswerk tot een normale g-ang van zaken kan behoren. Behalve de zwaar gewonde derde werktuigkundige J. J. Colvoort, weet niemand wat er precies is gebeurd. De andere werktuigkundigen die tijdens de ontploffing in de machinekamer waren, zijn overleden. Met de heer Colvoort, wiens toestand voortdurend verbetert, is op dokters advies hierover nog geen diepgaand gesprek gevoerd. Misschien vrijdag, anders zaterdag, zal een deel van de bemanning van de Pendrecht uit Gibraltar naar Nederland terugkeren. Waarschijnlijk komen ook de licht gewonde stokers-oliemannen De Wolf en Van Heusden mee. De directie van de rederij doet moeite om hen met een huurviiegtuig te laten reizen. De stoffelijke overschotten van de slachtoffers zullen naar Nederland wor den gebracht Met de gloednieuwe Noorse sleepboot Herkules is een contract gemaakt om de Pendrecht naar een werf te slepen. Er is nog geen besluit genomen waar de reparatie zal worden verricht, evenmin wanneer het schip uit Gibraltar zal ver trekken. had de kapitein gezegd, waarop J„ nog steeds veronderstellend dat er werd ge schertst had betoogd, dat hij toch voor honderd gulden nooit bekocht was met een bankstel. „Laat je vrouw dan maar eens langs komen om te kijken" opperde de kapi tein, ineens ernstig, want hij zou allang het plan hebben gehad zijn bankstel te verkopen en een nieuw te nemen. Wat? Inderdaad was de vrouw van J. 's avonds gaan kijken. De ontvangst ten huize van de kapitein was wat merk waardig geweest. Toén zij zat, zo had zij later haar man verteld, had de kapi teinsvrouw gevraagd waar zij eigenlijk voor kwam. „Om naar het bankstel te kijken" had mevrouw J. gezegd. „Gaat u dan net zo'n bankstel kopen als wij hebben?" vroeg de kapiteins vrouw, kennelijk van niets op de hoog te. „Wij hebben uw bankstel gekocht" was het verrassende antwoord. Niet koel De kapitein had toen van zijn veront waardigde vrouw de wind van voren gekregen. Het echtpaar zou juist de vol gende dag een koelkast gaan kopen en met een nieuw bankstel in het vooruit zicht kon daarvan natuurlijk niets komen. Het bankstel werd tenslotte overge daan voor 120 gulden, want de tafel kreeg J. er ook bij. Hij had het bedrag niet contant in huis en daarom „leende" hij het uit de kas. Later is gebleken dat hij dat wel meer had gedaan, in to.taal voor 350 gulden. Intussen is alles aangezuiverd maar de auditeur-militair vond het feit toch zeer ernstig. Hij eiste drie maanden en ontslag uit de dienst. De krijgsraad maakte er vier maanden, waarvan twee voorwaardelijk, met ontslag van. Begin 1961 in produktie Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Het contact tussen Lockheed en de Koninklijke luchtmacht voor het verkrijgen van de lincensie- rechten voor de bouw van de Star fighter is gisteren getekend. Het licentiecontract omvat onder an dere de aanschaf van werktekeningen en machinerieën voor de opzet van de pro- duktielijn. Binnen een paar weken krijgt Fokker de beschikking over de tekenin gen. Aan de hand daarvan zullen de be stellingen op materiaal worden geplaatst en dan gaat men aan het werk. Vermoe delijk zal dat begin 1961 worden. Een miljard Zoals bekend zal de nabouw van de Starfighter geschieden door de West- duitse, Belgische en Nederlandse in dustrieën gezamenlijk. Voor de Neder landse industrie zal dit project orders tot een bedrag van ruim een miljard gulden opleveren. Overigens zijn de contracten met de fabrieken nog niet gesloten. Nu het li- centiecontract is getekend, staat daaraan evenwel niets meer in de weg. Aan Fokker zal, zoals de zaak nu is te bezien, behalve de fabricage van be paalde onderdelen, ook de assemblage van alle Starfighters voor de Nederlandse luchtmacht en van een deel van die voor de Duitse luchtmacht worden opgedra gen. Bovendien zal Fokker de Neder- 'andse toestellen invliegen. Meer personeel Fokker zal om te beginnen trachten om de personeelsbezetting op de oude schaal terug te brengen. In de bedrijven m Amsterdam, Dordrecht en Ypenburg is de personeelsbezetting de laatste jaren teruggelopen met enkele honderden mensen. Voor de bouw van Starfighters zullen geen grote uitbreidingen nodig zijn, al thans niet ruimtelijk. Wel zullen machines e.d. moeten worden aangeschaft. Fokker hoopt dat te kunnen financieren uit de vooruitbetalingen op deze orders. De orders op de Starfighters verschaft het concern tot en met 1964 een redelijke basis wat betreft de bezetting van de fabriek. HOEK VAN HOLLAND Binnen kort zal de kiel worden gelegd voor een nieuwe reddingboot voor Hoek van Holland. Zij wordt twintig meter lang en zij krijgt twee motoren van 160 pk. Over anderhalf jaar zal zij klaar zijn. De grotere boot is nodig omdat de snelheid van de schepen hoger is gewor- den en ook met het oog op het Deltaplan, want als dat is voltooid zullen de red dingboten achter de dammen niet zo vlug kunnen uitvaren. De President Jan Leis, die achttien meter lang is en twee motoren van HO pk heeft, gaat t.z.t. naar Burghsluis Daar wordt een reddingstation gevestigd zodra het Veerse Gat is afgesloten. Het station Veere wordt dan opgeheven en de reddingboot Maria Blankenheim gaat vandaar zolang naar Burghsluis totdat de President Jan Leis beschikbaar is Kort geleden is het station Terheide al opgeheven. De vlet die daar lag, wordt op het ogenblik in Hoek van Holland opgeknapt en als zij gereed is gaat zij naar Ouddorp om daar de oude boot te vervangen. Van onze Haagse redactie HAAG. Een uitbreiding voor de wis- en natuurkundige faculteit van de universiteit van Amsterdam zal ge paard moeten gaan met onteigeningen De minister van binnenlandse zaken, mr' Toxopeus, heeft thans bij de Tweede Ka: mer een wetje ingediend, dat die onteige ningen van „algemeen nut" verklaart Het gaat om gebouwen en rechten'od het z.g. Roeterseiland, begrensd door de Roetersstraat, de Valckeniersstraat, de Nieuwe Achtergracht en de Plantage Muidergracht. Een gebied, volgens de minister, met grotendeels verouderde en rommelige industriële bebouwing Onteigeningen zullen nodig zijn, 'omdat blijkt dat de gemeente Amsterdam het over de financiële vergoedingen niet eens kan worden met de eigenaren.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 5