Verkeerde zuinigheid?
De mens
in een
onmenselijke tijd
Dr. Felix Kersten
overleden
KANAALTUNNEL
VOOR TREINEN
VRAAGTEKENS
ONTPLOFFING
DE ASTRID NAESS
Klachten van opvarenden
Vrijheid voor
melkciutomaat
Bankstel
bracht
van kapitein
sergeant
via
krijgsraad in cel
Nummers bankbiljetten
buiten mij om gegeven
Europa mag
Starfighter
bouwen
PRINSESSEN
IN ZERMATT
REDDER VAN DUIZENDEN LEVENS
Studiegroep beveelt regeringen aan:
Donderdag 21 april 1960
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag.
RAPPORTEN
AANKLACHT
„ZELF RETALEN"
Rechter: Onderzoek
is niet volledig
Hartelijke huldiging
van R. Jongmans
Waarom douanekosten
op kolen in K.S.G.?
Vliegramp: 32 doden
„Ik"
Toen1940-1945
Koop nü IVOROL
ROLAND PEUGEOT IN INTERVIEW:
Alle vervoer
per rail
Franse maatschappij
voor olie uit Sahara
HAASTIGE SPOED
Splitsing jaarbeurs doet
Utrecht geen goed
DEEL BEMANNING
NAAR NEDERLAND
REDDINGBOTEN MOETEN
GROTER WORDEN
Uitbreiding G.U. maakt
onteigeningen nodig
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM De ontploffing en de brand op het Neder
landse tankschip Astrid Naess op 13 april, waarbij zeven gewonden
vielen, heeft van diverse zijden een aantal uiteenlopende reacties
tot gevolg gehad. De rederij, de Nederlandse Norness scheepvaart
maatschappij, zegt dat tot dusverre de oorzaak onverklaarbaar is.
Zo lang er geen rapport door deskundigen is uitgebracht is er,
aldus de rederij, verder niets over te zeggen.
Een aantal oud-opvarenden van het schip denkt er echter anders over.
Het schip, dat in 1956 in de vaart is gekomen, heeft sedertdien tenminste
vijf gezagvoerders gehad en evenveel eerste machinisten. Deze functiona
rissen verlieten in de loop van de vier jaar niet alleen het schip, maar ook
de maatschappij.
ruimten onder de cylinders, waar zich
vuil en olie placht te verzamelen. „U
hebt gelijk als u zegt, dat de branden
zich wel erg vaak voordeden."
De motor van het schip kon zowel
op gasolie als op stookolie lopen. Werd
gasolie gebruikt, dan deden zich nim
mer moeilijkheden voor. Stookolie is
echter goedkoper en dat was de gebrui
kelijke brandstof, die de Astrid Naess
kreeg. Ook hier dus: zuinigheid die de
wijsheid heeft bedrogen?
Een der vroegere gezagvoerders zei
ons: „Er waren steeds branden en
brandjes aan boord, gemiddeld een in
de week. Natuurlijk staat het niet vast
dat de brand van 13 april iets had
uit te staan met die geregeld voorko
mende brandjes op elke tanker is
wel eens iets! maar voor mijn ge
voel ligt dat verband werkelijk voor
de hand. Ik heb er te veel van mee
gemaakt."
Naar de mening van deze oud-ge
zagvoerder waren het niet alleen de
geregeld optredende brandjes die ge
zagvoerders en eerste machinisten er
toe brachten hun dienstverband met
de maatschappij te verbreken, maar
ook
IHet naar hun oordeel onvoldoen
de onderzoek naar de oorzaken van
die branden.
ey Het tekort aan personeel op het
schip. Inderdaad laat een Neder
landse maatschappij op tankers van
deze omvang 16.270 b.r.t., 25.000
ton dw. in de regel meer man mee
varen.
3 De zuinigheid van de maatschappij
waar het 't onderhoud van de
schepen betrof.
4 Te veel aandacht nodig van het
personeel voor de steeds noodzake
lijke kleine reparaties aan boord waar
door aldus deze oud-gezagvoerder
het tekort aan personeel steeds nijpend
bleek.
Men noemde ons als voorbeeld dat
op een zekere reis aan boord zoveel
branden waren geblust dat alle blus-
apparaten leeg waren. Desondanks kwa
men in de eerste haven die de Astrid
Naess toen aandeed, geen nieuwe ap
paraten aan boord.
Aan de andere zijde deelde de heer
J. Metz, adjudant inspecteur-generaal
voor de scheepvaart, ons mede: „Er
is nog niet gebleken, dat de branden
die in de machinekamer van het schip
hebben gewoed',gevaarlijke calamitei
ten zijn geweest, dan wel brandjes van
een omvang zoals ze van tijd tot tijd
in elke machinekamer voorkomen. Er
berusten bij de diverse inspecties zo
wel mondelinge als schriftelijke rap
porten over dit schip,' van diverse op
varenden afkomstig, waaruit echter op
dit ogenblik nog geen overzicht is te
krijgen.
Vast staat evenwel dat eventuele
mankementen aan het schip die de
veiligheid van de opvarenden ongun
stig beïnvloed zouden kunnen hebben,
reden zullen zijn voor de raad van de
scheepvaart om een openbaar onder
zoek in te stellen."
De vader van een van de gewonde
opvarenden heeft dezer dagen de knup
pel in het hoenderhok gegooid. Het is
de heer N. A. de Groot, een zakenman
uit Baarn, wiens zoon Bob 21, as
sistent-werktuigkundige nog in een
New Yorks ziekenhuis ligt.
De heer De Groot zal een aanklacht
indienen tegen de eigenares van het
schip. Hij is daartoe overgegaan, nadat
hij zijn zoon in New York had bezocht.
Hij heeft stapels brieven van zijn zoon,
die vrijwel alle gewag maken van een
of meer branden in de machinekamer.
De commerciële directeur van Nor
ness, de heer L. E. S. Sesseler, heeft als
commentaar op deze aanklacht: „Voor
barig. Er moet eerst een onderzoek naar
deze ramp worden ingesteld." De heer
De Groot had de heer Sesseler voor
een discussie over de ramp uitgenodigd,
maar „voor een discussie Zie ik niet de
minste aanleiding voordat het onder
zoek is voltooid", aldus de heer Sesseler.
De heer Sesseler zei ook: „Onze eer
ste zorg gaat nu nog naar de gewonden
uit." Wat dat aangaat zei de heer De
Groot: „De maatschappij heeft op geen
enkele wijze van haar deelneming doen
blijken. Wij hebben het nieuws van de
brand uit de kranten gehad; wij waren
niet gewaarschuwd. Toen ik naar Ame
rika wilde om Bob te bezoeken, moest
ik dat zelf betalen."
De heer Sesseler: „Ik begrijp de heer
De Groot niet helemaal. Zijn zoon wilde
twee maanden geleden al ontslag bij
ons nemen. Toen waren de brieven over
de branden al geschreven. De vader
heeft toen echter hemel en aarde be
wogen om zijn zoon van het voornemen
af te brengen. Wij hebben er zelfs op
zijn kosten telegrammen voor moeten
verzenden."
De Astrid Naess wordt nu gelost. De
branden deden zich steeds voor, zo
deelde de heer Sesseler nog mee, in de
Na 5 maanden voorarrest
AMSTERDAM. De rechtbank te
Amsterdam heeft gisteren een zaak te
rugverwezen naar de rechter-commis-
saris omdat zij het onderzoek op enkele
vitale punten onvolledig achtte. De ver
dachte in de zaak de vijftigjarige
Amsterdamse opkoper A. S. werd
ter zitting in vrijheid gesteld. Hij had
al vijf maanden in voorarrest gezeten-
Hij had terecht moeten staan omdat
hij zijn vrouw met een hamer op haar
hoofd zou hebben geslagen. Voor de
rechtbank bleek dat helemaal niet vast
stond of hij zijn vrouw met de hamer
of met een lat had geslagen. Ook stond
niet vast waar de hamer was gevonden.
De president van de rechtbank sprak
van „een heel ernstige fout in het on
derzoek". Hij gaf de rechter-commissaris
gedetailleerd opdracht wat verder te
onderzoeken.
Op het Radio City-terrein te Hilver
sum begint men in mei met de bouw
van de decor- en montagehal voor
de Nederlandse Televisie Stichting.
Veertig jaar bij „de krant"
ROTTERDAM. In de commissaris-
senkamer van de N.V. Nieuwe Rotter
damse Courant is gisteren de heer R.
Jongmans, die zoals gemeld zijn veer
tigjarig jubileum in dienst der ven
nootschap vierde, bijzonder hartelijk ge
huldigd. Het hoofd van de afdeling In
spectie en Propaganda werd achtereen
volgens toegesproken door de heren F.
Baas, directeur der vennootschap, mr.
A. Stempels, hoofdredacteur van de
N.R.C. dié namens alle redactionele afde
lingen van het bedrijf sprak, de heer
G. E. Liesveld namens het administratieve
personeel, de heer Th, Blok namens het
personeel van de binnendienst van In
spectie en Propaganda, de heer Ph. J. G,
Roest namens de dochterondernemingen
van het concern, de heer H. H. Kuyl
namens inspecteurs en agenten van de
buitendienst, de heer J. J. Möller namens
het personeel van de expeditie. Zij allen
roemden de grote werkkrach van de
jubilaris, zijn prettige contacten met
medewerkers van eigen en andere af
delingen, zijn hulpvaardigheid en zijn
vermogen, de mensen met wie hij wer
ken moet te bezielen.
Mooie cadeau's vielen de jubilaris, die
van zijn vrouw en kinderen vergezeld
was, ten deel: de zilveren legpenning en
een enveloppe met inhoud van de N.R.C.
werden hem door de heer Baas overhan
digd en voorts werden hem een televisie
toestel en een filmcamera met toebehoren
geschonken namens vele afdelingen van
het bedrijf.
In zijn dankwoord aan alle sprekers
betrok tenslotte de jubilaris nadrukke
lijk ook de agenten van onze bladen
(van wie een deputatie aanwezig was)
en de districtsinspecteurs. „Zonder uw
voortdurende steun en medewerking zou
ik mijn taak nimmer hebben kunnen
verrichten", zo merkte hij op.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG. Het plaatsen en ex
ploiteren van melkautomaten moet vrij
zijn en niet voorbehouden blijven aan
houders van slijtersvergunningen. Tot
dit besluit kwam het produktschap voor
zuivel gisteren na een geanimeerde dis
cussie over de automaten.
De beslissing druist in tegen de ad
viezen, die het bestuur van het produkt
schap kreeg van zijn consumptiemelk-
commissie en speciaal van het bedrijf
schap detailhandel in melk, die de ex
ploitatie van de automaten uitsluitend
Van onze Correspondent
DEN HAAG Een merkwaardige
transactie met zijn kazernecommandant
een kapitein was de achtergrond
van een verduistering, die de 29-jarige
beroepssergeant-hofmeester L. J. uit
in 'handen wensten te zien van de ver-jDordrecht eind februari zou hebben ge-
gunninghouders in ons land, melkslij-1 pleegd. Hij nam uit de kas van c.e on-
derofficiersmess van de Benthienkazer-
ne in Dordrecht 150 gulden, welk bedrag-
op dertig gulden na moest dienen als
koopsom voor een 'bankstel dat J. van
zyn commandant hadovergenomen na
een vreemde onderhandeling.
ters en horecabedrijven.
Het produktschap heeft er kennelijk
toch geen vertrouwen in gehad dat juist
zij de verkoop via melkautomaten wil
len bevorderen. Met elf tegen zes stem
men en één blanco werd de vrijheid
voor de melkautomaat bevochten. Het
produktschap gaat nu een regeling tref
fen die opnieuw door het bestuur moet
worden goedgekeurd.
Vraag aan Hoge autoriteit:
LUXEMBURG (A.N.P.) Het West-
duitse lid van het Europese parlement
Philipp heeft de Hoge autoriteit van de
K.S.G. gevraagd waarom het vervoer van
kolen per spoor, over de weg en te water
binnen de gemeenschappelijke markt bij
grensoverschrijding nog steeds aan in- en
uitklaringsformaliteiten is onderworpen,
Er bestaan immers binnen de zes geen
in- en uitvoerrechten of dergelijke hef
fingen meer voor produkten van kolen
mijnen en de ijzer- en staalindustrie, zo
merkt hij op.
De spoorwegmaatschappijen brengen
toch voor douaneaangiften voor circa
3,75 gulden kosten per wagon in reke
ning, al verrichten zij geen bijzondere
diensten voor in- en uitklaring. Bij ver
voer per schip worden rechten in
rekening gebracht voor douanetoezicht
bij het laden.
De heer Philipp vraagt de Hoge auto
riteit of deze heffingen niet in strijd zijn
met het K.S.G.-verdrag en zou voorts
willen weten wat de Hoge autoriteit
denkt te doen aan het feit dat de rech
ten in sommige gevallen in kennelijk
onjuiste verhouding staan tot de dienst
verrichting.
BOGOTA (Reuter, AP). Twee en
dertig mensen zijn omgekomen door het
verongelukken van een passagiersvlieg
tuig van de kleine Colombiaanse vlieg
tuigmaatschappij Iloyd Aéreo Colombia-
no. Twintig anderen brachten er het le
ven af. Het vliegtuig stortte tijdens een
mislukte landing bij dichte mist neer en
kwam terecht in een meer nabij het
vliegveld van Bogota.
Wie?
In de officiersmess was, terwijl J. daar
rbienst deed, een discussie ontstaan over
de vergoeding van de schade door de
bewoners van Tuindorp-Oostzaan gele
den. De kapitein had opgemerkt, dat het
hem bijzonder moeilijk leek de waarde
van meubilair te schatten. „Wie geeft
er bijvoorbeeld honderd gulden voor ijn
bankstel?" vroeg hij schertsend.
„Ik" zei J. prompt, want hij wist dat
de kapitein een keurige inrichting had
en kinderloos was. „Maar je weet hele
maal niet hoe mijn bankstel er uitziet'
„Kom vanavond met verhalen
hoe de oorlog is verdwenen,
en herhaal ze honderd malen
Alle malen zal ik wenen".
DE regels van Leo Vroman heeft het
Rijksinstituut voor oorlogsdocu
mentatie gekozen als motto voor
het fotoboek „Toen: 19401945",
dat in ruim honderd pagina's een beeld
wil schetsen van de tijd van onder
drukking en verzet. Het boek is, nu
de herdenking van de vijf zwarte ja
ren nadert, in een oplaag van 40.000
exemplaren op de markt gebracht.
Het aan Vroman ontleende motto geeft
voortreffelijk de sfeer weer, die bij het
tMctvert.ent.iei
Dubbele tuben: Voordeliger prijs.
Uw tanden vragen het beste.
Terwijl hier de lente lang
zamerhand duidelijker voelbaar
wordt, geniet het Nederlandse
koninklijke gezin nog van de
wintersport tijdens een vakantie
in het Zwitserse Zermatt. Deze
foto toont prinses Irene (links),
een skigids en prinses Beatrix op
de helling van de 3318 meter hoge
Gornergrat-
Eigen nieuwsdienst
HAMM Dr. Felix Kersten, de
vroegere lijfarts van Prins Hendrik
en tijdens de laatste oorlog masseur
en vertrouweling van de beruchte
Gestapo-leider Heinrich Himmler, is
naar thans bekend wordt, Paaszater
dag op de leeftijd van 61 jaar te
Hamm in West-Duitsland overleden.
Kersten, die de laatste jaren in
Stockholm had gewoond en in de nazi-
tijd duizenden mensen uit de handen
van de Gestapo wist te redden, was op
bezoek bij een vriend in Hamm, waar
hij een hartaanval kreeg.
Na de oorlog is hij in ons land jaren
lang het onderwerp geweest van felle
discussies. Sommigen noemden de man
die Himmler in leven hield een ge
wetenloze geldwolf, terwijl anderen
DEN HAAG. Koninginnedag valt
dit jaar op een zaterdag. Daarom zal
het voor vele branches, vooral in de de
tailhandel, niet goed mogelijk zijn de
hele dag te sluiten zonder dat de nood
zakelijke dienstverlening in het gedrang
komt.
De middenstandsbonden hebben dat
als hun standpunt meegedeeld. Zij mer
ken op dat dit overal plaatselijk moet
worden bezien.
Van onze correspondent
PARIJS. Ook gisteren geen
nieuws in de zaak Peugeot. Wel
komen er bij de politie en het dag
blad France Soir, dat een premie
van een miljoen oude francs heeft
uitgeloofd voor degene die aanwij
zingen geeft die leiden tot de arres
tatie van de ontvoerders, veel aan
wijzingen binnen. Zij worden direct
gecontroleerd, doch tot nu toe heeft
geen een iets geholpen.
Roland Peugeot, Erics vader, heeft
gisteren nog een onderhoud gehad met
een vertegenwoordiger van het Franse
persbureau A.F.P. om enige misvattin
gen recht te zetten. Hij heeft opnieuw
verklaard dat hij geen aanklacht heeft
ingediend omdat hij zich door zijn
woord tegenover de kidnappers gebon
den achtte. De nummers van de bank
biljetten die de losprijs uitmaakten
waren, zo zei hij, zonder zijn mede
weten genoteerd en aan de politie ge
geven Van nu af aan, zo heeft hij
gezegd, zou hij geen enkel commen
taar meer op de gebeurtenissen geven.
GEPRIKKELD
In de Franse pers van gisteren is hier
en daar een wat geprikkelde stemming
ten opzichte van de politie te onderken
nen. Verscheidene dagbladen o.a. Paris
Presse, zijn van oordeel dat de politie
met niet genoeg doortastendheid en in
te geringe omvang naar de daders
zoekt. Ook verwijt men haar dat zij
aan de pers gegevens verstrekt die
slechts ten dele juist zijn. Roland Peu
geot had zich trouwens tegenover het
A.F.P. beklaagd dat er „lekken" moe
ten zijn bij de politie; zo o.a. wat be
treft de tekst van de eerste dreigbrief,
die door hem bij de politie was gedepo
neerd.
PARIJS (Reuter) De „kanaal
studiegroep", die zich enige jaren
lang heeft beziggehouden met het
bestuderen van de mogelijkheid van
de bouw van een tunnel onder het
Kanaal, heeft gisteren haar conclu
sies voorgelegd aan de Britse en de
Franse regering. Een brug zou te
duur worden, zegt zij, maar een
.tunnel zou de juiste oplossing zijn
voor een verbinding tussen Groot-
Britannië en Frankrijk. De kosten
zouden omstreeks 107 miljoen pond
bedragen.
De commissie noemt de tunnel de
enige oplossing die zowel technisch als
financieel op korte termijn uitvoerbaar
is. Het zou een treintunnel moeten
worden waarin de treinen personen,
goederen en vooral ook auto's zouden
vervoeren. Van een gewone verkeers-
tunnel stelt de commissie zich niets
voor.
BRIEF De bedoelde spoorwegtunnel zou de
twintig minuten. Per uur zouden er in
goede relaties met de familie Peugeot
schijnt te onderhouden) heeft bijv.
gisterochtend kunnen melden, dat een
deel van de tekst van de brief gecopi-
eerd was uit de detectiveroman „Ont
voering" van Lionel White, verschenen
in 1955 in een bekende serie. Iemand
moet dus die tekst aan het dagblad
hebben gegeven. De brief luidde:
„Beste mijnheer Peugeot,
als u onze eisen niet nakomt, zullen
de mensen in de kranten lezen: de
kleine Peugeot is dood, vreselijk ge
marteld, omdat zijn ouders hebben ge
weigerd het geëiste losgeld te betalen.
Ik zou het niet leuk vinden, uw zoon
in^ handen te geven van mijn vriend
Dédé. Het is een goeie vent, maar een
beetje gek.
Wees redelijk, mijnheer Peugeot. U
zult de som van 50 miljoen, dat is
500.000 nieuwe francs overdragen op
een plaats die u zal worden meege
deeld.
Bovenal, zeg niets tegen de politie.
Wees redelijk, net als wij, wat betreft
dit bedrag."
voerscijfers zouden dan zijn: 3.180.000
passagiers, 676.000 auto's en 1.230.000
ton goederen per jaar.
NIET OP TE BRENGEN
Een brug is zeker technisch uitvoer
baar, zegt de commissie, en het werk
daaraan zou eveneens ongeveer vijf
jaar duren. Maar de kosten, die wor
den geraamd op 178.570.000 pond, kun
nen niet door particulier initiatief
worden opgebracht, vooral omdat de
inkomsten zeker niet groter zouden
zijn dan die van de tunnel. De kosten
voor de bouw van de tunnel kunnen
wel geheel door particulier initiatief
worden gedekt, vooral wanneer de
Britse en de Franse regering garanties
geven.
hem eerden als een verzetsheld die de
dank van het Nederlandse volk ver
diende.
Zij die Kersten eerden, hebben gelijk
gekregen. Een lange nauwgezette studie
onder leiding van de op deze tweede
Paasdag juist ook overleden prof. mr.
dr. N. W. Posthumus, directielid van
het Rijksinstituut voor Oorlogsdocu
mentatie in Amsterdam, bracht aan
het licht dat Himmlers lijfarts op zijn
eentje verzet pleegde tegen Hitier en
zijn trawanten en daardoor duizenden
het leven redde.
Zijn invloed op
Himmler was
*root. De Gestapo-
chef gaf bijna
steeds toe aan de
wil van zijn mas-
iseur die geen gel
delijke beloning
wenste voor zijn
massage, waar
door de SS-leider
telkens weer voor
een poosje van
zijn maagklachten
?was verlost. Se-
dert de eerste
behandeling van
Himmler, op diens
verzoek in 1939,.
vroeg Kersten na
elke keer niets
anders dan ge
nade en vrijlating
voor ter dood ver
oordeelde Joden
an andere gevan
genen in Duits
land en de bezette
gebieden.
doorbladeren van de fotopagina's wordt
opgeroepen. Het is een droef boek, dit
„Toeneen document van on
menselijkheid, echter zonder zelf onmen
selijk te zijn. Vooral voor de jongeren,
die slechts bij benadering vermoeden
hoe het allemaal geweest is, is het sa>
mengesteld.
Flitsen
Markant, geaccentueerd door verzets
poëzie, zijn de diepte- en hoogtepunten
uit de sombere geschiedenis aangegeven:
Knechting, moord, verkrachting van
recht, intimidatie, roof maar ook:
moedig verzet, edele verontwaardiging
en. bevrijding.
Men ziet de W.A., de brallende mon
den opengesperd, weer marcheren, het
gestamp van de met ijzer beslagen laar
zen van Hitiers knechten klinkt op,
Duitse rechters spreken in de zaal van
de Hoge Raad der Nederlanden hun
doodvonnissen uit, neergeschoten ver
zetsstrijders liggen bijeen in het gras
van een stadspark „ergens in Neder
land".
Bloemlezing
Het boekje 3.90) is samengesteld
door Lydia Winkel; de toelichtende tekst
is van dr. L. de Jong, directeur van het
Rijksinstituut voor oorlogsdocumentatie.
Dick Elffers verzorgde de vormgeving,
Het fotomateriaal bestaat voor een be
langrijk deel uit illegale opnamen,
waarvan men in enkele gevallen zelfs
niet meer weet wie ze maakte.
De verzetspoëzie is van o.a. M. Mok,
Clara Eggink, J. C. Bloem, P. N. van
Eyck, Jan Campert, Jan Engelman, J.
CitroenKater en M. Nijhoff. Tenslotte
zijn vertegenwoordigd de anonieme dich
ters uit die jaren, zoals de vervaardiger
van dat hartversterkende straatrijm op
de NSB-colporteurs van het gehate „Volk
en Vaderland": „Met een krant in zijn
hand staat hij daar te venten hij ver
koopt zijn vaderland' voor zes rooie
centen".
Kersten
beide richtingen 1800 auto's kunnen
worden vervoerd met een gemiddelde
snelheid van ongeveer 110 km per
uur. De tunnel zal 52 km lang moeten
zijn en op Brits gebied beginnen tussen
Dover en Folkestone. Het begin op
Frans gebied zou ten westen van
Calais liggen. Van dit traject zou 37 km
onder zee lopen.
BESPARING
Door gebruik te maken van de tunnel
zou een passagier 5 pet. uitsparen van
het bedrag dat hij nu op de boot moet
betalen. Voor iemand die zijn auto op
de trein zet, zou de winst 30 pet. zijn,
vergeleken bij het transport van hem
zelf plus zijn auto met de boot. Goe
deren zouden voor precies de helft van
de tegenwoordige kosten kunnen wor
den vervoerd.
Wanneer er direct zou worden be
gonnen, zou de tunnel in 1965 gereed
kunnen zijn. Het verkeer zou dan
meteen van de volle capaciteit van de
tunnel gebruik kunnen maken. De ver-
PARIJS (AFP) De Franse regering
heeft een nieuwe maatschappij opge- j
richt voor het raffineren en distribueren i jVaar Zwpdfïl
in Frankrijk van de olie die uit de Sa- i
hara afkomstig is. De nieuwe maat
schappij, de Union Générale des Pétro-;
les krijgt, zo luidt het officiële commu-j
niqué. geen speciale voorrechten en zal j
een normale concurrent worden van de
andere bestaande oliemaatschappijen, j
De grote Franse oliemaatschappijen
zullen allen een gelijk aandeel in de
nieuwe onderneming hebben. Deze heeft
tevens een overeenkomst gesloten met
de Amerikaanse Caltex.
Vooral waagde Kersten herhaaldelijk
zijn eigen leven om Nederlanders te
redden. Zelf verklaarde hij eens een
zwak plekje in zijn hart voor ons land
te hebben behouden waar hij van 1928
tot 1934 als lijfarts van Prins Hendrik
had gewoond. Tijdens de oorlog ston
den op zijn bureau de portretten van
koningin Wilhelmina en prins Hendrik.
Kersten heeft eens via Himmler uit
stel en daarmee tenslotte afstel weten
te krijgen van een dol plan van Hitier
om de Nederlandse bevolking als straf
voor de februaristaking van 1941 naar
Polen te deporteren en Nederland aan
Duitse boeren op te delen. Ook kon
hij Himmler ervan overtuigen dat de
voorgenomen overbrenging van Neder
landse kunstschatten naar Duitsland
grote schade zou berokkenen aan het
prestige van het Derde Rijk. Daardoor
bleef het waardevolle kunstbezit rustig
in de Sint Pietersberg bij Maastricht.
Van onze Amsterdamse redactie
AMSTERDAM Een manschappen-
wagen van de Amsterdamse brandweer is
gistermiddag tijdens een vliegende rit
naar een brand bij de Oranjesluizen ge
kanteld.
De jonge chauffeur (27) trok zijn rode
gevaarte zo scherp door een haakse bocht,
dat vrijwel ieder contact met het wegdek
zoekraakte. Met een daverende smak sloeg
de wagen zijdelings tegen de grond. De
zes inzittenden werden licht gewond
De brandweerwagen werd door een
collega-kraanwagen weer op de wielen ge
holpen. Het voertuig is zwaar beschadigd.
In de laatste oorlogsmaanden zag
Kersten kans als Fin van geboorte met
een opdracht van de Finse regering
naar Zweden te komen. Daar trachtte
hij niet al1 een door contact met een
vertegenwoordiger van Eisenhower een
vredesverdrag te bewerkstelligen, maar
wist hij bovendien nog duizend Neder
landse vrouwen en 2700 Joden, die bij
de nadering van de geallieerde legers
gedood zouden worden, vrij te krijgen
om naar Zwitserland te reizen. Ook
zou hij Himmler nog hebben weten af
te brengen van een plan voor ver
nieling van de Afsluitdijk met V-2's.
Van verscheidene landen ontving dr.
Kersten onderscheidingen en in 1950
reikte prins Bernhard hem het Groot
officierskruis in de Orde van Oranje
Nassau uit, daarmee Nederlands dank
voor zijn verdiensten betuigend.
Directeur Hannover Messe:
Van een onzer verslaggevers
HANNOVER Dr. E. Patzold, direc
teur van de Hannover Messe, heeft er
gisteren in Hannover zijn spijt over uit
gesproken dat de Utrechtse jaarbeurs
zich heeft opgesplitst in een consump
tieve en een technische beurs.
De beurzen worden weliswaar vlak
na elkaar gehouden, maar ze vormen
geen geheel, meent dr. Patzold, die ervan
overtuigd is dat de Utrechtse beurs haar
goede naam zal verliezen wanneer die
splitsing wordt doorgezet.
Naar zijn mening ligt de toekomst der
jaarbeurzen in het uiversele karakter
ervan en niet in een toeneming van het
aantal vakbeurzen.
DELFT. Op een bouwwerk in Delft
gistermiddag de 45-jarige beton
elementsteller G. Oskam uit Capelle aan
de IJssel van elf meter hoogte gevallen
en om het leven gekomen. De heer Os
kam stapte bij zijn werk aan het labo
ratorium voor T.N.O. op een bouwvezel-
plaat die zijn gewicht niet kon dragen.
Explosie op Pendrecht
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM. De oorzaak van
de ontploffing op de Nederlandse
tanker Pendrecht is nog niet vastge
steld. Wel is bekend dat kort voor het
ongeluk een onderdeel van de hoofd
motor was vervangen. De directie van
Phs. van Ommeren deelde ons hier
over mee dat zulk een onderhoudswerk
tot een normale g-ang van zaken kan
behoren.
Behalve de zwaar gewonde derde
werktuigkundige J. J. Colvoort, weet
niemand wat er precies is gebeurd. De
andere werktuigkundigen die tijdens de
ontploffing in de machinekamer waren,
zijn overleden. Met de heer Colvoort,
wiens toestand voortdurend verbetert, is
op dokters advies hierover nog geen
diepgaand gesprek gevoerd.
Misschien vrijdag, anders zaterdag,
zal een deel van de bemanning van de
Pendrecht uit Gibraltar naar Nederland
terugkeren. Waarschijnlijk komen ook de
licht gewonde stokers-oliemannen De
Wolf en Van Heusden mee. De directie
van de rederij doet moeite om hen met
een huurviiegtuig te laten reizen.
De stoffelijke overschotten van de
slachtoffers zullen naar Nederland wor
den gebracht
Met de gloednieuwe Noorse sleepboot
Herkules is een contract gemaakt om de
Pendrecht naar een werf te slepen. Er
is nog geen besluit genomen waar de
reparatie zal worden verricht, evenmin
wanneer het schip uit Gibraltar zal ver
trekken.
had de kapitein gezegd, waarop J„ nog
steeds veronderstellend dat er werd ge
schertst had betoogd, dat hij toch voor
honderd gulden nooit bekocht was met
een bankstel.
„Laat je vrouw dan maar eens langs
komen om te kijken" opperde de kapi
tein, ineens ernstig, want hij zou allang
het plan hebben gehad zijn bankstel te
verkopen en een nieuw te nemen.
Wat?
Inderdaad was de vrouw van J.
's avonds gaan kijken. De ontvangst ten
huize van de kapitein was wat merk
waardig geweest. Toén zij zat, zo had
zij later haar man verteld, had de kapi
teinsvrouw gevraagd waar zij eigenlijk
voor kwam. „Om naar het bankstel te
kijken" had mevrouw J. gezegd.
„Gaat u dan net zo'n bankstel kopen
als wij hebben?" vroeg de kapiteins
vrouw, kennelijk van niets op de hoog
te. „Wij hebben uw bankstel gekocht"
was het verrassende antwoord.
Niet koel
De kapitein had toen van zijn veront
waardigde vrouw de wind van voren
gekregen. Het echtpaar zou juist de vol
gende dag een koelkast gaan kopen en
met een nieuw bankstel in het vooruit
zicht kon daarvan natuurlijk niets komen.
Het bankstel werd tenslotte overge
daan voor 120 gulden, want de tafel
kreeg J. er ook bij. Hij had het bedrag
niet contant in huis en daarom „leende"
hij het uit de kas.
Later is gebleken dat hij dat wel meer
had gedaan, in to.taal voor 350 gulden.
Intussen is alles aangezuiverd maar
de auditeur-militair vond het feit toch
zeer ernstig. Hij eiste drie maanden en
ontslag uit de dienst. De krijgsraad
maakte er vier maanden, waarvan twee
voorwaardelijk, met ontslag van.
Begin 1961 in produktie
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Het contact tussen
Lockheed en de Koninklijke luchtmacht
voor het verkrijgen van de lincensie-
rechten voor de bouw van de Star
fighter is gisteren getekend.
Het licentiecontract omvat onder an
dere de aanschaf van werktekeningen en
machinerieën voor de opzet van de pro-
duktielijn. Binnen een paar weken krijgt
Fokker de beschikking over de tekenin
gen. Aan de hand daarvan zullen de be
stellingen op materiaal worden geplaatst
en dan gaat men aan het werk. Vermoe
delijk zal dat begin 1961 worden.
Een miljard
Zoals bekend zal de nabouw van de
Starfighter geschieden door de West-
duitse, Belgische en Nederlandse in
dustrieën gezamenlijk. Voor de Neder
landse industrie zal dit project orders
tot een bedrag van ruim een miljard
gulden opleveren.
Overigens zijn de contracten met de
fabrieken nog niet gesloten. Nu het li-
centiecontract is getekend, staat daaraan
evenwel niets meer in de weg.
Aan Fokker zal, zoals de zaak nu is
te bezien, behalve de fabricage van be
paalde onderdelen, ook de assemblage van
alle Starfighters voor de Nederlandse
luchtmacht en van een deel van die voor
de Duitse luchtmacht worden opgedra
gen. Bovendien zal Fokker de Neder-
'andse toestellen invliegen.
Meer personeel
Fokker zal om te beginnen trachten
om de personeelsbezetting op de oude
schaal terug te brengen. In de bedrijven
m Amsterdam, Dordrecht en Ypenburg
is de personeelsbezetting de laatste jaren
teruggelopen met enkele honderden
mensen.
Voor de bouw van Starfighters zullen
geen grote uitbreidingen nodig zijn, al
thans niet ruimtelijk. Wel zullen machines
e.d. moeten worden aangeschaft. Fokker
hoopt dat te kunnen financieren uit de
vooruitbetalingen op deze orders.
De orders op de Starfighters verschaft
het concern tot en met 1964 een redelijke
basis wat betreft de bezetting van de
fabriek.
HOEK VAN HOLLAND Binnen
kort zal de kiel worden gelegd voor
een nieuwe reddingboot voor Hoek
van Holland. Zij wordt twintig meter
lang en zij krijgt twee motoren van
160 pk. Over anderhalf jaar zal zij
klaar zijn.
De grotere boot is nodig omdat de
snelheid van de schepen hoger is gewor-
den en ook met het oog op het Deltaplan,
want als dat is voltooid zullen de red
dingboten achter de dammen niet zo vlug
kunnen uitvaren.
De President Jan Leis, die achttien
meter lang is en twee motoren van HO
pk heeft, gaat t.z.t. naar Burghsluis
Daar wordt een reddingstation gevestigd
zodra het Veerse Gat is afgesloten. Het
station Veere wordt dan opgeheven en
de reddingboot Maria Blankenheim gaat
vandaar zolang naar Burghsluis totdat
de President Jan Leis beschikbaar is
Kort geleden is het station Terheide
al opgeheven. De vlet die daar lag, wordt
op het ogenblik in Hoek van Holland
opgeknapt en als zij gereed is gaat zij
naar Ouddorp om daar de oude boot te
vervangen.
Van onze Haagse redactie
HAAG. Een uitbreiding voor
de wis- en natuurkundige faculteit van
de universiteit van Amsterdam zal ge
paard moeten gaan met onteigeningen
De minister van binnenlandse zaken, mr'
Toxopeus, heeft thans bij de Tweede Ka:
mer een wetje ingediend, dat die onteige
ningen van „algemeen nut" verklaart
Het gaat om gebouwen en rechten'od
het z.g. Roeterseiland, begrensd door de
Roetersstraat, de Valckeniersstraat, de
Nieuwe Achtergracht en de Plantage
Muidergracht. Een gebied, volgens de
minister, met grotendeels verouderde en
rommelige industriële bebouwing
Onteigeningen zullen nodig zijn, 'omdat
blijkt dat de gemeente Amsterdam het
over de financiële vergoedingen niet eens
kan worden met de eigenaren.