Veel francs Weinig benzine NA DAG VOL PECH EN MIST TERUG IN HET VADERLAND KAPPIE EN DE DING-DONG Uit de kerken TRIEST BEELD LANGS ROUTE VAN DE RALLY ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. LANGS DE WEG OP DE WEG De lacher Klap Beursargiiment FLITS I GORDON in het Ijskoud na ijsje Jack Dunkley VALKENBURG. Weer terug op va derlandse grond dus na de 312 km. die wij gisteren van Bouillon in het zuidelijke puntje van België reden naar dit toeris tenoord, waar de eerste vakantiegangers al schuchtertjes door de straten lopen, met of zonder ijsje in de hand. Een flinke trip, al lijkt het kilometeraantal niet im posant. De uitgezochte wegen voor de rijders in deze prestatierit naar Kopen hagen waren des te meer indrukwekkend. En moeilijk. Maar moeilijkheden had die dag van gisteren er meer. Dat wil ik u nu juist gaan vertellen. Het begon vroeg in de ochtend in Hotel De la Gare in het Belgische Bouillon. Een onderkomen, dat in vroeger jaren wellicht imposant was, maar thans om binnen te komen met een ,,nou Ja". Het neerstryken van de „Caltex Performance Test" in dit stadje was een welkome gebeurtenis voor de hoteliers en snel waren alle kamers gestoft en de bedden van lakens voorzien. Zo, nu konden ze komen, die zuinige rijders en men zette de kassa's wyd open. Tets tè wijd naar mijn smaak en dat heb ik dgn ook maar gezegd. Want op mijn kamer-uit-de-vorige-eeuw hing een prijskaartje: 110 francs. En op de rekening stond: 250 francs. Dat lijkt me wat overdreven, dacht ik hardop tegen de hotelhouder. Die prijzen zijn tevoren met. de or ganisatoren afgemaakt. antwoordde hij, en die 110 francs op het kaartje was een missing" en moest 120 zijn. Enfin, om een lang verhaal heel kort te maken: monsieur voelde er weinig voor, dat de organisator en de rekening te zien kregen, maakte een nieuwe, betaalde terug en wens te met een brede lach een „bon voyage". 37 Men zou kunnen veronderstellen dat een toevalsfactor, die in het begin van de zaak meespeelde, geen gevol gen had gehad. Maar dan blijft toch de mogelijkheid bestaan, dat de Rus sen van te voren waren 'gewaar schuwd voor die neutrale diplomaat, die door zovelen werd beschouwd als een nieuwe Messias. Ze zouden ontzag kunnen hebben voor zijn krachtige protesten tegen de arrestaties en deportaties, tegen de plunderingen en gewelddaden van de domme soldaten. En dat ze daar bang voor waren staat vast. Laten wij nog verder gaan: het is vrij waarschijnlijk dat Wallenberg, die ge tuige was van taferelen die hem te gen de borst stuitten, onmiddellijk heeft geprotesteerd en er tegen in is gegaan. En dan herinner ik me de geheimzinnige woorden van Böhm: wilde zich teveel met dingen be moeien die hem niet aangingen Ik voor mij, en vele anderen die Wallenberg aan het werk hadden ge zien en wisten hoe moedig hij was, hielden het op deze verklaring, die gedeeltelijk zou worden bevestigd. Ve le jaren later hoorde ik dat op 15 sep tember 1948 tijdens een receptie op de Russische ambassade in Stockholm een diplomaat, die waarschijnlijk wat teveel wodka had gedronken, had ge zegd: „Wallenberg is nog in leven. We moesten hem wel arresteren, want na de bevrijding van Hongarije had hij een paar gekke streken uit gehaald." Nu ben ik er zeker van dat er bij het begin van de zaak Wallenberg geen sprake was van toeval, vergis sing of misverstand. De systemati sche vervolging van de medewerkers van de Zweedse diplomaat is er het beste bewijs van. Anders zouden de Russen mij nooit hebben laten halen, terwijlde oorlog nog voortduurde. Dan zouden ze mijn vader niet hebben meegeno men omdat ik er niet was, ze zou den liem niet twee maanden hebben vastgehouden en hem niet naar li chaam en ziel hebben gebroken. Ook zouden ze dan mijn broer van vijftien jaar met rust hebben gela ten. die in hun ogen schuldig was omdat hij een poosje in het gebouw van de Zweedse legatie was geweest en wat had geholpen aan de tele fooncentrale. Tenslotte zouden ze niet zoveel mensen hebben gearresteerd en verhoord, alleen omdat ze Wal lenberg hadden gekend. Toch geloof ik dat ik een gel dige verklaring heb voor het myste rie-Wallenberg. Even voordat de Russen de stad bezetten, dus toén hij zich had gevestigd in het bank gebouw aan de Harmincadstraat. had Wallenberg zijn naaste mede werkers bijeengeroepen. Onder diepe geheimhouding vertel de hij welke relaties hij had met het Amerikaanse vluchtelingencomi té. Hij vertelde wat hij voor plan nen had als de strijd beslecht zou zijn. Hij wilde een uitgebreide orga nisatie In het leven roepen, die ener zijds vluchtelingen of gedeporteer den de terugkeer naar Hongarije zou vergemakkelijken, anderzijds hen zou helpen hun gestolen of verloren bezittingen weer terug te krijgen, en zich weer in hun vaderland te ves tigen. Natuurlijk zou iedereen kunnen profiteren van de hulp van deze or ganisatie zonder onderscheid van ras. geloof of politieke overtuiging. Wal lenberg hoopte dat een nieuwe Hon gaarse regering, hem dan tenvolle zou steunen. Doch ook zonder die steun was hij vastbesloten deze ac tie voort te zetten. Hij had alles al op papier gezet, en elk detail bestudeerd. Hij was be reid om onmiddellijk een economi sche organisatie op te zetten, die in staat zou zijn vele duizenden onge- lukkigen bij te staan, want, schreef hij in een van zijn cahiers, ,,een menslievende actie zonder het orga niseren van economische hulp zou in vele opzichten slechts 'beperkt en on doeltreffend zijn"'. Hij was zelfs al begonnen. Om zijn onderneming op gang te helpen had hij tweehonderdduizend Zweedse kronen nodig. Honderdduizend bood hij aan uit zijn eigen zak. Enkele van zijn welgestelde medewerkers, Rezso Muller, Hugo Wohl, Vilmos Forgacs, Andor Balog en Pal Hege dus zegden hem verschillende bedra gen toe. Voor het eerst in de ge schiedenis stelde Wallenberg ZLch voor op coöperatieve basis een mens lievende actie te gaan leiden die. met of zonder steun van de autori teiten, onder autonoom bekeer zou staan. Toen hij op 17 januari naar Debre cen vertrok, was hij vast van plan de steun van .de Hongaarse regering te vragen, en ook die van de op perbevelhebber van de Russische strijdkrachten, maarschalk Malinovs- ki. Het spreekt wel vanzelf dat hij dit plan niet ten pleziere van de Rus sen had gemaakt. Het idee om com missies in te stellen voor het op speuren en terugbrengen van gede porteerden fmen weet dat de Rus sen even goed mensen deporteerden als de Duitsersl zou hun wel niet bijster aanstaan. Het vooruitzicht -vvan weer andere commissies, die belasr waren met het terugvorderen van dé verdwe nen bezittingen (de Russen hadden ook een flink aandeel in de buit ge had) kwam al evenmin in hun kraam te pas. Generaal Tsjernitsjev. de comman dant van Boedapest die het eerst op de hoogte was van Wallenbergs plan nen, had er zeker zijn meerderen van in kennis gesteld, die niet nalie ten op hun beurt de politie-autoritei- ten in te lichten. Is het dan nog verwonderlijk dat die lastpost op een goede dag in een Moskouse gevan genis geraakte? (Wordt vervolgd) Naar Laroche in de Ardennen ging onze rit. Of u Laroche kent weet ik natuurlijk niet. maar het is er schitterend. Appelbomen stonden links en rechts al volop in bloei, de bossen geurden, de zon deed zijn best en ergens was het zielig voor de rijders, dat al die heuvels zoveel benzine vragen- Maar de autoclubs van Denemarken. Nederland. Duits land, België en Frankrijk zijn ook niet op hun achterbumper gevallen en. welbewust laat men ons alle soorten wegen berijden. Nou, en toen begon voor mijn autootje de peoh. Want op een ge geven moment deden de ruitenwis sers. de radio, de claxon en het bin nenlicht het niet meer. Zekeringetje dacht ik en was bezig een nieuwe erin fce zetten, toen ik zo'n gewel dige klap en een verbrande plek aan mijn hand kreeg, dat ik even ge loofde een hoogspanningskabel vast te hebben. Er zat dus sluiting, maar waar? De tijd drong en ik ging verder. Niet met een prettig gevoel, zo zon der claxon. Overigens: het bleek het klokje te zijn en dat is hier in Val kenburg uitgeschakeld, zodat ;k weer naar hartelust kan toeteren Ernstiger pech voor de Duitse rall.v- rijder A. Brudes, die met zijn NSÜ 30 een lekkende benzinepomp kreeg. En als je nu iets niet moet hebben in deze zuinigheids- en prestatierit. iiiiiiiiiittiiiiiiitiitiiiiiiiHiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiniinmiiiiiitniiHiiL, H las ik dat de regering van Jor- s danie alleen aan toeristen, die kunnen aantonen, dat zij Christe- =j nen zijn. een visum wil verstrek- =i ken. De Jordaanse regering wil s' 3 op deze wijze Joodse bezoekers 2: If de toeang weigeren. 5' SE Men moet dus een ,.Christen-be- g, 2 wijs" hebben om te kunnen deel- S nemen aan een reis naar Jordanië 2 Ik weet niet, op welke wijze men b aan deze bewijzen kan komen. Het §j zal er in de praktijk op neerko- g men. dat moet worden bewezen, 3 dat men geen Jood is. 3 2 Een Christen-bewijs ik heb 3 er over nagedacht. 3 Wie heeft en nu niet bedoeld s 3 op de wijze, zoals de Jordaanse 3 regering dat doet zo'n bewijs? Kunnen wij bewijzen, dat wij Christenen zijn? Er zijn kerkelijke attestaties en 3 lidmaatschapskaarten, maar dat 3 zijn slechts bewijzen, dat men 5 staat ingeschreven als lidmaat s van een bepaalde kerk Voor het Christen zijn wor- den geen schriftelijke bewijsteuk- 3 ken geleverd. 3 3 Voor het Christen-zijn worden 3 geen schriftelijke bewijsstukken geleverd. Er is. om toegang te krijgen g tot Jordanië, een bewijs van Chris- 3 ten-zijn nodig. 2 Om toegang tot Jeruzalem moet EE 3 U een voorspraak hebben. 5 En U begrijpt, denk ik. welk =j Jeruzalem ik bedoel. Weerslag 3 TlllllllllllllllllllllllllllUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII NIEUWE-TONGE Op twaalf pun ten in Nieuwe-Tonge zal de gemeente tegels in de muren van woningen en boerderijen metselen die de herinnering levend moeten houden aan de waters nood van 1953. Het onderste deel van dc tegel geeft in korenblauw glazuur het water aan, met een golflijntje. Het bovenste deel 1 wordt uitgevoerd in grijswit glazuur met de datum 1 februari 1953. I dan is het zo'11 lekkende pomp. Hij» heeft dus opgegeven. Zesenzestig auto's hadden inge schreven (met bijna anderhalf hon derd mensen), vier zijn er niet ver schenen aan de start, de heer Brudes viel dus uit, zodat wij vandaag met eenenzestig wagens op stap gaan. ,,Er is een groot aantal mensen, dat van sportieve prestaties met auto's houdt", zei mij de heer Frank van Haren, van de KNAC. ,,De snelheidsritten krijgen steeds minder bijvallers, vanwege alle ongelukken." In Frankrijk en Duitsland zijn zelfs enkele van die ritten nu helemaal ver boden, Bij de zuinigheidsritten, die in verscheidene landen worden gehouden, is tot nog toe geen enkel ongeluk van betekenis gebeurd. Welnu dan is dit een goede mogelijkheid voor de men sen, die van ritten houden. En het is 1 een ware sport, vergeet dat niet. Je moet een goede rijder zijn. je moet technisch inzicht hebben en je wagen prepareren. Bovendien is het naar mijn mening een sport op zichzelf elke drup pel benzine zo goed mogelijk te ge bruiken .En een man als Piet Jetten die er al tien tulpenrally's op heeft zitten, zegt dat hij deze rit minstens zo spannend vindt als die tulpenrally, aldus de heer Van Haren. Van Laroche reden wij over Malmedy en Eupen naar Visé en ineens zaten wij in de mist. Jawel, letterlijk in de mist. Weg die zon en die bloeiende bomen, De heren J. S. de Cries en H. Stun ter- hei ni hebben zich goed geweerd in de moeilijke bergtrajecteu. Ook voor hun Peugeot 40.1 komt nu een vlakketijd. V moet niet denken, dat er alleen in rr: \ederlund nog zoveel kettinghonden zijn. zr: I Deze foto maakte onze fotograaf Bob ''"trial Kuhry de eerste dag van deze week in rr oord-Frankrijk. Onbewogen en wat krom zE (joof van de reumatiek bekeek dit hondje, de zzz passage van de rallyrijders. grote lichten aan en met gespannen oogjes op de weg turen. Dat was alle- maal heel naar, maar nu wij via Maas- j tricht in Valkenburg zijn aangekomen, is die grijze brij weer weg en lang-1 zaamaan zakt de vermoeidheid ook. Ja, en dan zei de heer Van Haren ook nog dit: „Het publiek ziet de uit- 1 slagen-van de-rally en merkt dan, dat je mei een bepaalde auto dus bijvoor beeld vijftig procent voordeliger künt rijden. Nu >s het zo, dat dit „de leek" onder de autorijders natuurlijk niet lukt, maar dat het zuiniger kan staat vast. E11 vergeet dit niet: Nederland lieeft nu een half miljoen auto's, maar in 1970 zijn dat er anderhalf miljoen. Dat betekent ook, dat tegen die tijd tienduizenden mensen zeïf een wagen hebben aangesèhaft en dus niet meer op kosten „van de zaak" rijden. Én tot die mensen /al het argument, dat zfj iets in de beurs kunnen behouden heus wel spreken. Wel, en dan ben ik zeer benieuwd naar wat er uiteindelijk in Kopenhagen uit de bus zal komen. Bijvoorbeeld van de Citroen ID, waarvan er maar liefst elf meerijden. En van de zes Dauphines, de vier Volvo's en de drie Volkswagens. Auto's dus met dezelfde kansen, maar wat gaan de berijders eruit halen. O ja, nu weet ik het weer, dat was ik u gisteren vergeten te vertellen. Zondagochtend gebeurde het, toen ik in Dijon ergens op een terrasje koffie dronk. Iemand uit EmmeJoord komt langs, kijkt mij aan, zegt „bent u niet enzovoort" en geeft mij vervolgens tien gulden voor Jacobus van Leeuwen, die zijn 6200 verloor. Ik sleep dat tientje nu dapper vijf landen door en als ik weer in Rotter dam ben gaat het per postwissel naai de heer Van Leeuwen. Aan wie tot in Dijon wordt gedacht. HOLLYWOOD. (AP.) De actrice June Wilkinson heeft bij de politie van Hollywood aangifté gedaan van 2 diefstal uit haar woning van bontjas- sen ter waarde van vijftienduizend gulden Het gebeurde op de dag dat zij haar twintigste verjaardag vierde. 2 Met een vriendin was zij even uitge- 2 gaan om een ijsje te eten. Daarvan'2 kwamen zij om twee uur 's nachts15 thuis en toen waren de vier bontjassen van het meisje verdwenen. De te Meliskerke gehouden collecte 2 vwor Draagt Elkanders Lasten heeft ne- *entig gulden °Pgebracht' IlUlllllllllllWIIIIIHIIIHIW/Wll 49. „Bunkers en bommen..!" gromde Overste Lont tot Kruitvat geërgerd. „Als die ouwe voorlader van een Mogol ook achter die schuit aanzit, komt er van mijn tactiek niks terecht... Ik zal een omtrekkende beweging moeten ma ken!" Hij gaf vol gas om de barkas voor bij te komen en zodoende de Kraak in de vuurlinie van zijn torpedo te krij gen. Kappie, die met zijn kijker de boot van de Mogol in het oog hield, liet het instrument bijna uit zijn handen val len. „Bliksiekater Nou zitten er twéé achter ons aan!" riep hij uit. „Dat is die snorremans, als ik mij niet ver gis! Die heeft al eens een aanslag op de Ding-Dong gepleegd, dus Hij zei niets meer maar keek met grote ogen naar het sigaar-achtige projectiel, dat de overste met zich meevoerde. Op de barkas liet ook de Groot-Mo- gol zijn kijker zakken. Hij glimlachte, I toen hij Overste Lont tot Kruitvat her- j kende. I „Dezelfde barbaar, die met peper op de Ding-Dong heeft geschoten," prevel-, de hij. „Hij schijnt weer te willen gaan schieten, maar niet met peper, zo te zien..."*' Daarop wendde hij zich tot zijn ka nonnier. „Die barbaar maakt dezelfde fout als gij."-zei hij. „Het is natuurlijk wijs om op het westerse schip te vuren, maar niet zolang de Verheven Ding- Dong zich er aan boord bevindt. Breng de overste het slechte van zijn voor nemen onder het oog, kanonnier...' NED. HERV. KERK Aangenomen naar Huizen N.H. (vac S. Gerssen) W. H. van Kooten te Gene- muiden, naar Gouda (vac. H. Huting) Li. Schellevis te Waalwijk. GEREF. KERKEN Beroepen' te Wassetlaar A. Vos te Londen, te Grijpskerk C. v. d. Giessen te Tzum. Aangenomen naar Dieren (vac. H. v. d. Plaat' R. Strijker te Emmeloord. «IR GEREF. KERKEN Tweetal te Doesburg W. Meynhout te I Franeker en J. Tijmes te Zutfen. Beroepen te Rotterdam-Kralingen H. I van Leeuwen te Arnhem, te Werkendam C. Smits te Slwdrecht GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Ridderkerk A. Vergunst te Rotterdam-Centrum, die bedankte voor Zaandam, te Slikkerveer G. Zwe- rus te Norwich (Canada), voorheen te Middelharnis, te Borssele Chr. v. Dam te Rotterdam, Bedankt voor Veen M. Blok te Riissen. DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP Promotie. Ds. H. B. Knosse, predikant te Berlikum Fr. is aan de Gemeente Universiteit te Amsterdam gepromo- 1 veerd tot doctor in de theologie op een 1 proefschrift getiteld: ..Op 2oek naar de j historische Jezus" over Albert Schweit- 1 zers visie op het leven van Jezus. Pro- i motor was prof. dr. J. N. Sevcnster.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 2