Voor mijn man gooi ik me m het water ZUIDLAND kind van Europoort NIETTE WATER Economische unie voor Benelux aanvaard Oude Pool vraagt „Mag ik hier blijven?'' Donderdag 17 maart 1960 Kruistocht voor het water WEG DOOR W ATER ZEElJVi SCH DAGBLAD Zestig ruiters bij bloemencorso Pag. 9 GULDENS VOORDELIGER 1 Bijrijder bekneld Nieuwe arrestatie in warme buurten UITBARSTINGEN HOE AANPASSEN Al Vacht handen industrialisatie Koningin Elizabeth keurt huwelijk goed INDUSTRIËLE TRAP OP HET AGRARISCHE HART Wrakken in Kanaal worden opgeruimd Dr, Seebohm diende zijn ontslag in NIET GEACCEPTEERD Veilig-verkeersdag op 7 mei Kantonrechter helpt actie-Doe open Oliekachel ontplofte: uitslaande brand Drie nieuwe leden in Oosterlands raad J\ Van een onzer verslaggevers „Voor mijn man zal ik me in het water gooien", zei Liliane Lourmais. En zij zegt het niet alleen: zij doet het ook nog. Soms drie keer per week en urenlang. Liliane is 37 jaar. blond, slank en haai' ogen zijn helder als het water van de Cóte d'Azur. Zij is de vrouw van de man. die de wereld wil bewijzen, dat de mens even plezierig in als buiten water kan leven. Gedurende haar huwelijksjaren is het ideaal van haar man haar eigen ideaal geworden en hun kruistocht voor het water voert hen deze maand naar Nederland. Zondag 13 maart sprong de kikvors man Louis Lourmais bij de Duitse stad Schaffhau- sen in de Rijn en als alles volgens plan verloopt, dan komt hij gelijk eertijds de Batavieren 21 maart bij Lobith ons land bin nen. De Batavieren voeren echter óp de Rijn en Louis zal onder water de Rijn kernen afzakken. Hij zwemt dan door tot Rot terdam. bij welk punt op zaterdag 26 maart een einde zal komen aan de Operatie Rijn Nul Graden. Nu zou het reuze ro mantisch zijn. als deze twee water-kruisvaarders elkaar tijdens een kam- peeitocht of een cocktail party hadden ontmoet, maar de werkelijkheid is nuchter, zoals deze zo dikwijls pleegt te zijn. Louis maakte een slordige vijftien jaar geleden een reis door Frankrijk en verbleef enige tijd in Bor deaux. Daar liet hij zich bij een watersportclub in- schrijven. Liliane. die reeds een kam pioenschap zwemmen behaalde, toen zij nog geen tien jaar was. verbleef toeval lig ook in Bordeaux en was lid van dezelfde club geworden. „Liefde is niet alleen elkaar in de ogen kijken, het is samen dezelfde weg gaan", citeert Liliane diepzinnig de woorden van Saint Exupéry. En samen zijn zi] toen de weg door het water gegaan. Deze weg mag vol hindernissen zijn,; zij voelen zich geroepen te tonen, dat deze hindernissen overwinnelijk zijn en tot deel van het waterleven kunnen worden gemaakt. Daarom zwemmen ze in de Rijn. die j nu water van nul graden bevat. Daarom HEERLEN De 23-jarige G. J. uit zwommen ze vorig jaar april samen in prinsenbeek is gistermiddag in Hoens- de met ijsschotsen bedekte Sint L&u- om leven gekomen bij het rensrivier van Canada. Liliane brakontkoppelen van een trekker en een, toeiij een record. Samen met haar man aanhangwagen. Hij was als bijrijder op een. vracht auto uit Breda aan de voet van de Heisterberg uitgestapt om de aanhang wagen los te maken. Daarbij rolde de Op. 8 maart j.l. stond niMHMHWfflllMIMtlflWMinillllHIHI het °P d?, v?°ï?,a" 5 gina van ons blad: kik- g vorsman komt de Rijn afzwemmen, van Schaffhausen tot 3 Rotterdam. In twee wekenHet zal 3 iets langer duren, maar vast staat j| wel dat op 21 maart de Franse kik- 3 vorsman Louis Lourmais bij Lobith ons land komt binnen zwemmen. Vijf 3 dagen later hoop*, hij dan in Rotter- dam te arriveren, s Lourmais heeft in 1958 en 1959 in twee (ijskoude) Canadese rivieren §f staaltjes van zijn bijzondere gaven op kikvorsgebied laten zien. Zo zwom hij in april 1959 de met ijssehotsen be dekte Sint Lanrensrivier af. En dat 3 alleen om aan te tonen, dat men het vele, vele uren in ijskoud water kan E uithouden! Op zijn tochten houdt zijn 37-jarige vrouw Liliane een kikvofsvrouw van bijzondere allure hem (in het water of per boot) gezelschap. H Hoe het is om met een man als 5 Lourmais getrouwd te zijn? In bij- gaand exclusief interview geeft Liliane Lourmais antwoord op deze vraag. En op heel wat meer vragen, die onze verslaggever haar stelt. HILLEGOM. De ontwikkeling van techniek, vervoer en handel in de vier afgelopen eeuwen wordt op bloemrijke wijze uitgebeeld in het grootse corso dat 23 april door de Bollenstreek zal trekken. Behalve 35 wagens zullen zestig rui ters meerijden in de kleurrijke stoet, die door zeven amazones wordt ge opend. Eenentwintig muziekkorpsen zor gen voor de muzikale omlijsting. Het corso vertrekt 's morgens om elf I uur uit Warmonderdam en trekt ver- volgens door Lisse. Hillegom, en Ben- nebroek. Daarna keert de stoet via Hil-' legom en Lisse terug naar Warmonder- In zijn woning aan de Feijenoord- straat in Rotterdam is dinsdagavond de 78-jarige alleenwonende C. Waarden burg door gasverstikking om het leven gekomen. Toen zijn 'buurman de krant kwam brengen, trof hij de heer Waar denburg dood in de keuken aan. Bij het koffiezetten heeft de man wel het gas- kraantje van een comfoor omgedraaid, maar verzuimd het aan te steken. Advertentie) Dr. Syngman Rhee is voor de vierde maal gekozen tot president van Zuid- Korea. Hij was de enige kandidaat. Bij de verkiezingen zijn ernstige relletjes voorgekomen en de oppositie beweert dat zij eenvoudig geen kans heeft ge kregen. De oudste. Patricia, zwom al onder water toen zij nog geen tien jaar was en Joëlle, die pas drie is. zwemt al als een vis. Patricia ziet minder in het vak dan haar ouders: „Mijn ouders zullen nooit serieus worden", zegt zij zuchtend en vertelt vervolgens dat zij arts wil worden. En zo zwemt het echtpaar Lourmais voort. Vorig jaar onder de ijsschotsen van de Canadese Sint Laurens, nu in het water van de Rijn en over een paai' maanden misschien in de woelige gol ven van de Ganges. HET ECHTPAAR LOURMAIS waterige wegen zij 72 uur in het ijskoude water en daarvan zwom aai dertig pren aan een stuk onder water. Heigeen droevig was voor een Canadese politieman, die tot dan toe de trotse bezitter van het onder water record was geweest met 24 uren. Van onze Amsterdamse redactie AMSTERDAM. De Amsterdamse zedenpolitie heeft wederom een man gearresteerd wegens het gelegenheid ge ven tot ontucht. Het is de 59-jarige J. M. Y., die sa men met zijn al in arrest genomen vrouw in de Spuistraat een kamer aan prostitliées verhuurde. Bij deze nieuwe actie tegen de ontucht in de Amster damse warme buurten, is de politie bo vendien overgegaan tot het verbalise ren van enkele tientallen vrouwen van lichte zeden. Deze vrouwen zullen-zich binnenkort Wegens overtreding van het Zg". tippelverbod moeten verantwoor den, O U :2 Minister Luns zal op 2. 3 en 4 mei De romantici kunnen zich rvu vleien met de hoop. dat de „ontmoeting" dan wel niet zo erg verrassend is geweest, maar aat de liefde wordt gevoed door het nobele water. Doch ook dit is be trekkelijk. Want Liliane vertelt, dat haar man het soms helemaal niet leuk vindt, als zij met hem in het water- duikt. „Vaak barst hij in woede uit als hij zwemt en met kt, dat ik hem volg Op zon moment lijkt hij net een grote woedende vis." Maar deze tekenen van afkeuring beletten Liliane niet haar man op al zijn tochten te vergezellen. Als zij niet achter of naast hem in het water is. dan volgt zij hem met een bootje. Het water-echtpaar heeft twee doch- leitjes, die allebei zwemmen, al hebben zij deze kunst met van hun ouders ge leerd. Eén kort poosje hebben Liliane en Louis gepoogd hun kinderen zwem men te leren, maar toen de vorderingen erg traag waren, hebben zij anderen les wagen plotseling terug, zodat de jonge-- in Istanboel een bijeenkomst van mi- man bekneld raakte tussen aanhangwa-j nisters van de landen van de Navo bij gen en trekker. Hij was op slag dood. I wonen. Van onze parlementaire redacteur DEN HAAG De Benelux eco nomische unie is aanvaard door :de Tweede Kamer, die ten over- vloede het internationale land bouwbeleid van de regering met een motie heeft ondersteund. Bo vendien heeft de Tweede Kamer in een andere motie aangedron gen op versterking van de positie van de raadgevende interparle mentaire Beneluxraad. K.V.P.-er dr. ir. C. J. van Meel stelde vast, dat het Belgische stelsel van mi nimumprijzen voor de invoer van luin- bouwprodukten en condens onaanvaard bare gevolgen voor ons land hebben. De uitnodiging aan de regering ten minste te proberen om te voorkomen dat de E.E.G. de grondslagen (kost prijs plus winstmarge) van dit stelsel gaat overnemen kon minister mr. V. G. Marijnen zonder enig bezwaar aanvaar den en er bovendien nog een ruggesteun voor zijn beleid in zien. Hij had tevoren in een uitvoerig en nogal technisch betoog de Kamer dui delijk gemaakt, dat hij het met zijn Belgische collega De Vleeschauwer al leen maar hierover eens was kunnen worden en dat zij het over de over gangsregeling voor de landbouw niet eens waren. Dit klonk heel wat prozaï scher dan de berichten na het jongste overleg tussen de ministers op 20 fe bruari in Brussel. De glimlach waarmee de heren toen uit de conferentiezaal tevoorschijn tra den, was geheel verdwenen en had plaats gemaakt voor enigszins grimmi ge vastberadenheid: Nederland behoudt zich volledige vrijheid voor. Intussen zal, zo kan men de woorden van minister Marijnen wel uitleggen, ons land ervoor moeten zorgen, dat wij bij de export van onze groenten en fruit naar België niet beneden de Bel gische minimumprijzen kotnen. Dat zal dus m voorkomende gevallen uiivoer- hef finger i betekenen en daarmee alleen al is dit aspect van Benelux voldoende geschetst. Minister prof. dr. J, Zijlstra. die in dit debat de plaats innam van zijn zie ke collega van economische zaken, was mogelijk nog scherper in zijn afwijzing IIHHIIHItllllWIIIIHIIHIHHIlUIHIIIUIIUIHIIHIHIHUIHHIIIIIIIIHIIIIIIIIIiniHIHIMIHHIIIIHIinillllllllllHIIIHIIIII Van een onzer verslaggevers —-"«MB ZUIDLAND De visie van de planoloog ir. Lange wordt nu toch binnenkort werkelijkheid. Aan het Haringvliet zal een indus triegebied ontstaan. Het begin heeft Zuidland gemaakt door met het plan-Beningenwaard te komen. Het heeft burgemeester L. de Kool moeite gekost om het voorstel er door te krijgen, maar hij heeft het gehaald: vijf stemmen voor, twee stemmen tegen. Hij is er blij mee dat hij zijn ambtsperiode in Zuidland met zulk een succes heeft kunnen afsluiten. Gisteren is de heer De Kool naar Voorschoten gegaan om daar het bur gemeestersambt te bekleden. Dat was dezelfde datum waarop hij dertien jaar geleden in Zuidland kwam. De heer De Kool heeft veel kunnen doen, waarmee hij de waardering van de bewoners verwierf. Maar met het plan Beningenwaard kreeg die alge mene waardering toch nog een deuk. Hij trapte daarmee boven op het agra rische hart van de boeren van Zuidland. Stel je voor, industrie in een streek die zich een goede reputatie had ver worven met de verbouw van suiker bieten, tarwe, haver, gerst, aardappelen en fruit. KNIPOOGJES Zuidland heeft zich niet in zijn eentje tot industriecentrum geproclameerd. De overige gemeenten op Voorne-Putten- Kozenburg hebben uiteindelijk instem mend geknikt. In het contactorgaan voor dit gebied hebben zij de schets van de Rijksdienst voor het nationale plan besproken en er hun conclusies uit getrokken, MINISTER ZIJLSTRA Minimumprijzen, slechte dingen van de minimumprijzen: een slechte zaak, afschuwelijke dingen, de meest effectieve belemmeringen van het inter nationale handelsverkeer, onze ervarin gen in Benelux wijzen daarop! Overigens moet men evenwel niet uit het oog verliezen, dat de onderlinge han del in Benelux voor 95 procent vrij is. Dit op zichzelf, aldus de minister, is uiteraard wtl een vrij stevige grond slag om er een economische unie op te bouwen. Voor de andere 'bestaande belemme ringen, zoals die van de omzetbelasting en het wegvervoer, liggen vooralsnog geen oplossingen in het verschiet. Staatssecretaris mr. dr. W. H. van den Berge gaf een staaltje van de moeilijk heden op dit terrein ten beste. He Hiswa gezien door leke'ogen Van onze ondeskundige redacteur Advertentie MSTERDAM. Jaren geleden zijn we bijna een keer verdron ken. Met gedurfde truien en r _r een royale hoeveelheid onverschillig laten geven. Met opmerkelijk resultaat. gemompeld vakjargon waren we met. -I een vriend een Fries zeilkamp bin nengestapt en de kampbeheerder was kennelijk zo onder de indruk gekomen, dat hij ons de volgende dag een spiksplinternieuwe BM ter beschik king stelde. Ruim een half uur later voer de motorboot uit en nadat we droge kleren hadden aangetrokken, werd er een langdurig en intensief gevecht gevoerd over de rekening. Al le zeilen zijn nat en zullen gaan krim- pen, zei de man verongelijkt. B. EN VAN HEEN LIET In de loop der jaren hebben we ech- ter de overtuiging gekregen, dat het AAr-urn o ivlai-1 <1 n »-» aan de boot moet hebben gelegen. Een UUI W CI ell U.CII ctctli boot moet je niet huren: je moet hem door en door kennen. Eerst dan wordt hij een ware vriend en een toeverlaat in stormen en ontij. Men gaat toch ook geen vulpen huren? Dus gingen wen een boot kopen. Jen nimmer ruw of schraa fliïlEfl Tube 95 ct. Hit is de Hamamelis die het 'm doet Van één onzer verslaggevers HEENVLIET. Burgemeester en wethouders van Heenvliet hebben de minister van verkeer en waterstaat een nota gestuurd, waarin zij zeggen nood gedwongen nog wel in een verdere in dustrialisatie svan het Waterweggebied te willen berusten, maar dan te ver trouwen dat hij bereid is de volgende voorwaarden te stellen: 1. Geen verdere uitbreiding van de in dustrialisatie op Voorne en Putten; 2. Aanleg van het Driewegkanaal tus sen Geervliet en Spijkenisse; 3 Een zodanige tracering van het Har- leikanaal ten noorden van Heenvliet dat indien het tevens zeevaart kanaal zou worden het zoetwater- kanaal ten noorden van de Wieldijk zal komen te liggen. Gedeputeerde Staten hadden de mi nister al eerder bericht dat verdere industriële expansie aan de noordelijke zijde van Voorne en Putten naar hun oordeel moest worden tegengegaan Waarschijnlijk bedoelen B. en W. van Heenvliet ook alleen de noordzijde. Over de tracering van het Drieweg- kanaal hadden Gedeputeerden het zelf de oordeel uitgesproken als nu Heen- vliet. Geen staal ÜP DAT moment kwamen de moei lijkheden. Je kunt niet een win kel binnenstappen en zeggen: ..Mag ik een paar bootjes zien?". Daarom gin gen we advies inwinnen bij deskundi gen. Het is opvallend, hoeveel zeil- deskundigen Nederland heeft. Vooral geen kiel. waarschuwde ons een welwillende. En de volgende zei, dat zelfs het meest kleine buiten boordmotortje de doodsteek voor spor tiviteit was. Toen we alle voordelen van B.M.-s, Larken. Regenbogen, Fly ing Dutchman's en nog een lijstje andere namen hadden bekeken en daarnaast de nadelen hadden gezet, togen we naar de Hiswa om alles met eigen ogen te bekijken. Het begon geruststellend. Er lagen eenvoudige bootjes ver beneden de duizend gulden, maar zij hadden helaas een kiel van staal en dus liepen we onbekommerd verder Het Amsterdamse RAI-gebouw leek op vlaggetjesdag in Scheveningen, alleen waren de masten niet van vlaggetjes voorzien. Slechts hon derd meter duurde het optimisme van ..Eventjes uitzoeken". De deskun digen hadden een zeer beperkte vi sie op de mogelijkheden van de Ne derlandse zeilsport gehad. Want nooit had iemand ons verteld van plastic- bootjes. En die waren er; zo licht, dat je ze met een hand kon optillen. Hij legde uit, dat indien, ons land zijn omzetbelasting zou aanpassen... agn.. die Van België onze «chatkist er 70 miljoen per jaar beter van 'zou wórde», daar wij dan de nu vrijgestelde eeyste le vensbehoeften er onder moesten laten vallen. België «ou er evenwel vijf a zes miljard francs op gaan toeleggen als het zich aan ons land ging' aanpassen. Het streven naar eenheid gaat dus be slist niet over rozen en gezien de moei lijkheden was het dan ook niet verwon derlijk dat van achter de regeringstafel weinig of geen perspectief werd geo pend. Over de rijn vaart-premies probeerde minister mr. J. M. A. H. Luns zich aanvankelijk in een 'beteken is vol stil zwijgen' te hullen, maar nader aan de tand gevoeld gaf hij te kennen, dat de Nederlandse regering het in e-trijd zou achten met een afzonderlijk akkoord j over de Schelde-Rijnverbinding als Bel gië intussen deze premies zou verho gen. Deze hele zaak staat echter bui ten het unievedrag, het is een kwes tie van Belgisch-Nederlands overleg, maar minister Luns zei toch wel, dat de premies op zichzelf al in strijd zijn met de Beneluxgedachte. Rotterdam knipoogt ook vriendelijk naar Zuidland. Het is betrokken ge weest bij de besprekingen. Het heeft onder meer gevraagd of er geen betere naam kon worden verzonnen. Zoiets bruisends als Europoort Vanwaar al die vriendelijkheid tus sen de gemeenten, die een zonnig ver trouwen wekt in het openbaar lichaam Rijnmond? Wel, Europoort is door zijn ligging aan zee en door de gesteldheid van de bodem een unieke vestigingsplaats voor zware industrie, overslagbedrijven en opslagplaatsen. Fabrieken die er belang bij hebben daar in de buurt te zitten, maar niet per se daar hoeven te staan, zullen moeten worden geweigerd om straks goede (buitenlandse) aanvragen niet te moeten afwijzen wegens plaats gebrek. Naar het noordelijk deel van Voorne en Putten kunnen de fabrieken moeilijk worden verwezen, wil men het Brielse meer als recreatiegebied laten voortbestaan, wil men een al te grote aaneenklitting van industrie voor komen en wil men het hart van Voorne veilig stellen als woon- en recreatie- Burgemeester De Kool voor het gebied. Zo viel de keus op de Beningen- laatst voor het gemeentehuis van- Zuid- waard en wat daar in de buurt ligt. land. Het is volbracht. Voorwaarden daarvoor zijn natuurlijk goede verbindingen over weg. rail en water. Die weg komt er. Zuidland en ook enkele andere ge meenten hebben al een bijdrage voor de aanleg geleverd. Hij zal lopen van Heenvliet af. Aan de spoorlijn wordt nog gedok terd. Als waterweg zal het toekomstige zeevaartkanaal door Voorne-Putten dienen. Het Haringvliet wordt immers afgesloten. Het is niet de bedoeling om het dorp Zuidland tot weer een nieuwe stad te bombarderen. Het inwonertal, nu 2300,! zal wel wat toenemen tot 5000, maar het merendeel van de arbeiders die in de Beningen gaan werken, zal moeten gaanj wonen in Hellevoetsluis.- gen. we hebben met gips gestrooid tegen het zout en nu het. er weer mooi bij ligt, moet er industrie op- Waarom zetten ze die fabrieken niet op al die rotgrond in ons land, op het zand, of in Groningeri en aan het Sloe, waar ze zitten te schreeuwen om industrie?" WAAROM? De boeren van Zuidland voelen op het ogenblik meer voor hun eigen akkers dan voor de planologie van de heren in Den Haag. of moetén we Rot terdam zeggen? De heer J. D. van Beek zal een groot deel van zijn ongeveer zeventig hectare land moeten prijsgeven. Zijn vrouw maakt zich kwaad, terwijl zij in rij broek gekleed driftig aan een hand schoen zit te naaien. „Twee keer hebben we hier onder water gezeten, in de oorlog en met de ramp, we hebben onze handen kapot gewerkt om het land weer goed te krij- Dit schip had een kielmoesten we niet doen zei onze zeildeskundige veel belangstelling was. Een sportieve ondernemer presen teerde de vestzak-zeilboot. In een op geblazen rubber omhulsel kon men binnen vijf minuten een aantal latjes prutsen, zodat men een soort doe-het- zelf-zeil'boot kreeg. Maar we hebben als jongen eens I een mecanoauto van Sint Nicolaas ge- j kregen En nadat onze geestdriftige va- der was gestrand hebben we het zelf 1 geprobeerd, bij welke poging de auto in ontredderde staat in een hoek te- recht was gekomen tot de grote j schoonmaak. Dus liepen we verder naar een boot, waar je niet in kon zitten. The flying fish werd hij ge noemd en het moet heel mooi zijn, als men zich op zo'n plaatje kan hand haven. beleven, wanneer je toch weet, de boot niet kan omslaan dat YJT7U WAREN niet de enigen, die met moeilijkheden hadden te kam pen. Bij een motor van een ruim jaarsalaris stond een stevige meneer met diepe zorgerimpels in zijn voor hoofd. Zodat ook op de Hiswa iedereen zijn eigen zorgen had. LONDEN 'Reuter» Koningin Eli zabeth heeft haar officiële goedkeuring gehecht aan het huwelijk van haar zus ter. prinses Margaret, met Antony Arm strong-Jones. Op 6 mei zal het huwe lijk in Westminster Abbey worden ge sloten. Sinds 1772 moet het Brit.se staatshoofd persoonlijk zijn goedkeuring hechtenbootje, waarna een andere meneer een aan huwelijken waarbij de voortzetting vaartuig liet zien, dat op een slordig van de dynastie is betrokken. uitgekrabde kalkton leek, waarvoor erg Vestzak E^EN ONDERNEMEND zakenman J toonde zijn wat hij noemde volks- Ondertussen probeerde een aardige juffrouw ons een dik boek te verkopen over de vereniging die zich ten doel stelt het Nederlandse volk te overtui gen van de noodzaak er een sterke marine- en koopvaardijvloot op na te houden, hetgeen ook al een mooi doel is. En toen vonden we onze boot Olym pic Polyester Lichtgewicht: KAN- NIET-OMSLAAN stond er bij. Nee. we hebben hem toch maar niet ge kocht, want waar blijft het sportieve LONDEN (Reuter). De Britse ma rine is begonnen met het in kaart bren gen van wrakken en andere obstakels op de bodem van het Kanaal. Later zullen zij met explosieven worden op geruimd. Dit is nodig geworden door de steeds toenemende diepgang van de schepen, vooral van de grootste tan kers. Vroeger was opruiming van ob- i stakels tot op een diepte van veertien meter benoden laag water voldoende, j Nu moet men alle wrakken opruimen die bij laag water minder dan achttien I meter water boven zich hebben. Het eerst, is de zeebodem tussen Do- i ver en Dungeness aan de beurt om ge zuiverd te worden. Meer dan vijftig scheepswrakken leveren daar gevaar op voor zeer diepgaande schepen. Van onze correspondent DEN HELDER Sinds een maand ver toeft in Den Helder een Pool, de zeventig, jarige Augustijn Garbas. Hij logeert bij zijn twee dochters die hij in twintig jaar niet had gezien. Augustijn Garbas wil in Den Helder blijven, maar zijn visum geeft hem niet veel tijd meer. In angstige span ning wachten ze daar in Den Helder nu op wat minister Beerman zal beschikken. Zijn dochters Else Baanstra en Mag- dalena Bambach wonen in de Zuid straat in Den Helder, waar Else en haar man een pension drijven. Na veel moeite en lang wachten hadden zij een visum voor hun vader gekregen, door tussen komst van de Nederlandse consul in Warschau. BEST LAND In die korte tijd, dat hij hier is, is vader j Van onze correspondent BONN Dr. Hans Seebohm, de West- duitse minister voor verkeer, heeft gis teren bij het kabinet te Bonn zijn ontslag ingediend, dat evenwel door de waar nemend kabinetschef, minister van jus titie Schaffer, niet geaccepteerd werd. Het kabinet stelde zich daarmede achter Seebohm in diens scherpe strijd tegen de meerderheid van de christen-democrati sche fractie in de Bondsdag over de leng te van vrachtwagens. De fractie sprak zich eergisteren uit (voor een aanpassing van de maten der Westduitse vrachtwagens aan de klei nere internationale malen. Ten minste wilde de fractie daarbij een maximum lengte van 16.50 meter toestaan: het totale gewicht zou 32 ton, de asdruk tien ton niet mogen overschrijden. Seebohm voert al jaren een gevecht over dit onderwerp. Hij wil om twee redenen de maximumlengte en het maxi mumgewicht van op Westduitse wegen rijdende vrachtwagens beperken: 1. Om der wille van de veiligheid voor al op de Autobahnen, waar door de enor me trucks met opleggers het verkeer vaak vertraagd wordt en grote weggedeel ten stuk worden gereden. 2. Om vervoer te verplaatsen van de weg naar de spoorwegen, die alleen via Garbas Nederland als zijn tweede vader land gaan beschouwen. Hij wil liever niet terug naar zijn woonplaats Byton, waar hij met een klein pensioentje (hij was vroeger mijnwerker en portier bij de mijnen) moet rondkomen. Politiek asiel schijnt de man. gezien zijn hoge leeftijd, niet te kunnen krijgen. Nu is alle hoop gericht op een verblijfsver gunning waarvoor Garbas met de hulp van kapelaan Poul uit Den Helder een verzoekschrift aan minister Beerman heeft gestuurd. De twee dochters, die hun vader het laatst hadden gezien toen zij 21 en 17 jaar waren, hebben zich bereid verklaard voor hun vader te blijven zorgen. Eigen nieuwsdienst UTRECHT. In bijna alle Westeuro- pese landen zal op 7 mei een appel voor meer oplettendheid in het verkeer wor den gericht tot de weggebruikers. De datum is vastgesteld door de overkoepe lende organisatie van Europese veilig heidsorganisaties. Het Nederlandse Verbond voor veilig verkeer zal zijn propaganda daarnaast steeds gedurende twee maanden richten op een bepaald thema: in april en mei: U en uw voertuig, in juni en juli: Va kantie en verkeer, in augustus en sep tember: Mijn dagelijkse weg. Eigen nieuwsdienst STEENW1JK. De kantonrechter in Steenwijk heeft gistermiddag gehol pen aan de actie-Doe open van de Ne derlandse jeugd voor de hulp aan de vluchtelingen. Voor hem stond terecht een van de jongens het IJsselm had meege jaarwisse Daarvoor boete. De rech: schuldig, maa die n de fietstocht om 'e actie Doe Open ad omstreeks de zoekers gegooid, cier vijf gulden ...aarde de jongen regde hem geen straf grote regeringssubsidies haar verliezen 1 op onder voorwaarde dat hij vijf gul- goed kunnen maken. I den zal storten voor de actie-Doe open. SURINAAMS BLAD: ISederland moet meer van zich afbijten PARAMARIBO (ANPi. Het Suri naamse dagblad Suriname vindt, dat Nederland flinker van zich af moet bij ten wat betreft de associatie van zijn rijkspartners met de E.E.G. Wanneer Nederland door een halfslachtige hou ding onze zaak niet goed zou dienen, zo waarschuwt 'het blad, zou hiermee een ernstige deuk in ons vertrouwen ontstaan en zou de verhouding in het koninkrijk ernstig worden geschaad. Frankrijk schijnt alles voor zich en zijn gebieden op te eisen en anderen te willen dwarsbomen, zo merkt het blad op. Zodra er een mogelijkheid is, dat een produkt uit een Frans gebied concurrentie zou ondervinden, worden van Franse zijde alle mogelijke mani pulaties bedacht om anderen te weren. Met. .het voorbeeld van de Antillen voor ogen vragen wij ons af welk lot ons straks beschoren is. Wij zijn, zo gaat liet blad verder, voorstanders geweest van aansluiting bij de E.E.G. omdat wij anders kans lie pen geïsoleerd te worden en omdat de mogelijkheid van een ruimere markt voor bepaalde produkten ontstond. Wan neer deze mogelijkheid echter zou ko men te vervallen dan zit er voor ons geen aardigheid meer aan. Van één onzer verslaggevers ROTTERDAM. In de 2e Middel landstraat in Rotterdam is gistermid dag de zolder van mej. Benneman, ge pensioneerd verpleegster, voor een groot deel uitgebrand. De oorzaak is een oliekachel geweest die waarschijnlijk is ontploft. De ka chel stond boven om bij het schoonma ken van de zolder voor verwarming te zorgen. Omstreeks één uur werd de brand ontdekt, toen hij door het zolderraam uitsloeg. De brandweer gebruikte de ladderwagen om het vuur van buiten af te bestrijden, toen bleek dat de twee nevelstralen over de trap niet voldoen de waren. Niemand raakte gewond, behalve een brandwacht die door de rook onwel werd. Eigen nieuwsdiemst OOSTERLAND Drie van de vijf Vacatures in de gemeenteraad van Oos- terl-and zijn vervuld, nu de heer M. Stouten (s.g.l, J. P. van der Maas (ge meentebelang) em J. op 't Hof (a.r.) hun benoeming hebben aanvaard. insta"aüe gaat echter met moei lijkheden gepaard, want toen gistermid dag rn een raadsvergadering de geloofs brieven zouden worden onderzocht, was het vereiste quorum niet aanwezig Geen van de vijf raadsleden, die als zodanig bedankten wegens de terue- keer van burgemeester S. W, A. Lau- rev^tóonaSateruVer?adering verschenen. Volgens de bepalingen van de o-e- meentewet kan nu eerst na 24 uur een Is het verSader'ng worden belegd tfo- qVon,m dan weer "iet aamve- j an een derde vergadering al- tal ooSe|ang vind^n' ongeacht het aan- ïdM mfr ami" T Vanmiddag om vijl uur gaat men het in Oosterlanri voor de tweede maal proberen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 9