Voor mijn man gooi ik
me m
het water
ZUIDLAND
kind van Europoort
NIETTE WATER
Economische unie voor
Benelux aanvaard
Oude Pool vraagt
„Mag ik hier blijven?''
Donderdag 17 maart 1960
Kruistocht voor het water
WEG DOOR W ATER
ZEElJVi SCH DAGBLAD
Zestig ruiters bij
bloemencorso
Pag. 9
GULDENS VOORDELIGER 1
Bijrijder bekneld
Nieuwe arrestatie
in warme buurten
UITBARSTINGEN
HOE AANPASSEN
Al
Vacht handen
industrialisatie
Koningin Elizabeth
keurt huwelijk goed
INDUSTRIËLE TRAP OP
HET AGRARISCHE HART
Wrakken in Kanaal
worden opgeruimd
Dr, Seebohm diende
zijn ontslag in
NIET GEACCEPTEERD
Veilig-verkeersdag
op 7 mei
Kantonrechter helpt
actie-Doe open
Oliekachel ontplofte:
uitslaande brand
Drie nieuwe leden in
Oosterlands raad
J\
Van een onzer verslaggevers
„Voor mijn man zal ik me in het water gooien",
zei Liliane Lourmais. En zij zegt het niet alleen:
zij doet het ook nog. Soms drie keer per week
en urenlang.
Liliane is 37 jaar. blond, slank en haai' ogen zijn helder
als het water van de Cóte d'Azur. Zij is de vrouw van de
man. die de wereld wil bewijzen, dat de mens even
plezierig in als buiten water kan leven. Gedurende haar
huwelijksjaren is het ideaal van haar man haar eigen
ideaal geworden en hun kruistocht voor het water voert
hen deze maand naar
Nederland. Zondag 13
maart sprong de kikvors
man Louis Lourmais bij
de Duitse stad Schaffhau-
sen in de Rijn en als alles
volgens plan verloopt, dan
komt hij gelijk eertijds
de Batavieren 21 maart
bij Lobith ons land bin
nen. De Batavieren voeren
echter óp de Rijn en Louis
zal onder water de Rijn
kernen afzakken. Hij
zwemt dan door tot Rot
terdam. bij welk punt op
zaterdag 26 maart een
einde zal komen aan de
Operatie Rijn Nul Graden.
Nu zou het reuze ro
mantisch zijn. als deze
twee water-kruisvaarders
elkaar tijdens een kam-
peeitocht of een cocktail
party hadden ontmoet,
maar de werkelijkheid is
nuchter, zoals deze zo
dikwijls pleegt te zijn.
Louis maakte een slordige
vijftien jaar geleden een
reis door Frankrijk en
verbleef enige tijd in Bor
deaux. Daar liet hij zich
bij een watersportclub in-
schrijven. Liliane. die reeds een kam
pioenschap zwemmen behaalde, toen zij
nog geen tien jaar was. verbleef toeval
lig ook in Bordeaux en was lid van
dezelfde club geworden.
„Liefde is niet alleen elkaar in de
ogen kijken, het is samen dezelfde weg
gaan", citeert Liliane diepzinnig de
woorden van Saint Exupéry. En samen
zijn zi] toen de weg door het water
gegaan.
Deze weg mag vol hindernissen zijn,;
zij voelen zich geroepen te tonen, dat
deze hindernissen overwinnelijk zijn en
tot deel van het waterleven kunnen
worden gemaakt.
Daarom zwemmen ze in de Rijn. die j
nu water van nul graden bevat. Daarom HEERLEN De 23-jarige G. J. uit
zwommen ze vorig jaar april samen in prinsenbeek is gistermiddag in Hoens-
de met ijsschotsen bedekte Sint L&u- om leven gekomen bij het
rensrivier van Canada. Liliane brakontkoppelen van een trekker en een,
toeiij een record. Samen met haar man aanhangwagen.
Hij was als bijrijder op een. vracht
auto uit Breda aan de voet van de
Heisterberg uitgestapt om de aanhang
wagen los te maken. Daarbij rolde de
Op. 8 maart j.l. stond
niMHMHWfflllMIMtlflWMinillllHIHI het °P d?, v?°ï?,a"
5 gina van ons blad: kik-
g vorsman komt de Rijn
afzwemmen, van Schaffhausen tot
3 Rotterdam. In twee wekenHet zal
3 iets langer duren, maar vast staat
j| wel dat op 21 maart de Franse kik-
3 vorsman Louis Lourmais bij Lobith
ons land komt binnen zwemmen. Vijf
3 dagen later hoop*, hij dan in Rotter-
dam te arriveren,
s Lourmais heeft in 1958 en 1959 in
twee (ijskoude) Canadese rivieren
§f staaltjes van zijn bijzondere gaven op
kikvorsgebied laten zien. Zo zwom
hij in april 1959 de met ijssehotsen be
dekte Sint Lanrensrivier af. En dat
3 alleen om aan te tonen, dat men het
vele, vele uren in ijskoud water kan
E uithouden!
Op zijn tochten houdt zijn 37-jarige
vrouw Liliane een kikvofsvrouw
van bijzondere allure hem (in het
water of per boot) gezelschap.
H Hoe het is om met een man als
5 Lourmais getrouwd te zijn? In bij-
gaand exclusief interview geeft
Liliane Lourmais antwoord op deze
vraag. En op heel wat meer vragen,
die onze verslaggever haar stelt.
HILLEGOM. De ontwikkeling van
techniek, vervoer en handel in de vier
afgelopen eeuwen wordt op bloemrijke
wijze uitgebeeld in het grootse corso
dat 23 april door de Bollenstreek zal
trekken.
Behalve 35 wagens zullen zestig rui
ters meerijden in de kleurrijke stoet,
die door zeven amazones wordt ge
opend. Eenentwintig muziekkorpsen zor
gen voor de muzikale omlijsting.
Het corso vertrekt 's morgens om elf
I uur uit Warmonderdam en trekt ver-
volgens door Lisse. Hillegom, en Ben-
nebroek. Daarna keert de stoet via Hil-'
legom en Lisse terug naar Warmonder-
In zijn woning aan de Feijenoord-
straat in Rotterdam is dinsdagavond de
78-jarige alleenwonende C. Waarden
burg door gasverstikking om het leven
gekomen. Toen zijn 'buurman de krant
kwam brengen, trof hij de heer Waar
denburg dood in de keuken aan. Bij het
koffiezetten heeft de man wel het gas-
kraantje van een comfoor omgedraaid,
maar verzuimd het aan te steken.
Advertentie)
Dr. Syngman Rhee is voor de vierde
maal gekozen tot president van Zuid-
Korea. Hij was de enige kandidaat. Bij
de verkiezingen zijn ernstige relletjes
voorgekomen en de oppositie beweert
dat zij eenvoudig geen kans heeft ge
kregen.
De oudste. Patricia, zwom al onder
water toen zij nog geen tien jaar was en
Joëlle, die pas drie is. zwemt al als een
vis. Patricia ziet minder in het vak dan
haar ouders: „Mijn ouders zullen nooit
serieus worden", zegt zij zuchtend en
vertelt vervolgens dat zij arts wil
worden.
En zo zwemt het echtpaar Lourmais
voort. Vorig jaar onder de ijsschotsen
van de Canadese Sint Laurens, nu in
het water van de Rijn en over een paai'
maanden misschien in de woelige gol
ven van de Ganges.
HET
ECHTPAAR LOURMAIS
waterige wegen
zij 72 uur in het ijskoude water en
daarvan zwom aai dertig pren aan een
stuk onder water. Heigeen droevig was
voor een Canadese politieman, die tot
dan toe de trotse bezitter van het onder
water record was geweest met 24 uren.
Van onze Amsterdamse redactie
AMSTERDAM. De Amsterdamse
zedenpolitie heeft wederom een man
gearresteerd wegens het gelegenheid ge
ven tot ontucht.
Het is de 59-jarige J. M. Y., die sa
men met zijn al in arrest genomen
vrouw in de Spuistraat een kamer aan
prostitliées verhuurde. Bij deze nieuwe
actie tegen de ontucht in de Amster
damse warme buurten, is de politie bo
vendien overgegaan tot het verbalise
ren van enkele tientallen vrouwen van
lichte zeden. Deze vrouwen zullen-zich
binnenkort Wegens overtreding van het
Zg". tippelverbod moeten verantwoor
den, O U :2
Minister Luns zal op 2. 3 en 4 mei
De romantici kunnen zich rvu vleien
met de hoop. dat de „ontmoeting" dan
wel niet zo erg verrassend is geweest,
maar aat de liefde wordt gevoed door
het nobele water. Doch ook dit is be
trekkelijk. Want Liliane vertelt, dat
haar man het soms helemaal niet leuk
vindt, als zij met hem in het water-
duikt. „Vaak barst hij in woede uit als
hij zwemt en met kt, dat ik hem volg
Op zon moment lijkt hij net een grote
woedende vis." Maar deze tekenen van
afkeuring beletten Liliane niet haar
man op al zijn tochten te vergezellen.
Als zij niet achter of naast hem in het
water is. dan volgt zij hem met een
bootje.
Het water-echtpaar heeft twee doch-
leitjes, die allebei zwemmen, al hebben
zij deze kunst met van hun ouders ge
leerd. Eén kort poosje hebben Liliane
en Louis gepoogd hun kinderen zwem
men te leren, maar toen de vorderingen
erg traag waren, hebben zij anderen les
wagen plotseling terug, zodat de jonge-- in Istanboel een bijeenkomst van mi-
man bekneld raakte tussen aanhangwa-j nisters van de landen van de Navo bij
gen en trekker. Hij was op slag dood. I wonen.
Van onze parlementaire redacteur
DEN HAAG De Benelux eco
nomische unie is aanvaard door
:de Tweede Kamer, die ten over-
vloede het internationale land
bouwbeleid van de regering met
een motie heeft ondersteund. Bo
vendien heeft de Tweede Kamer
in een andere motie aangedron
gen op versterking van de positie
van de raadgevende interparle
mentaire Beneluxraad.
K.V.P.-er dr. ir. C. J. van Meel stelde
vast, dat het Belgische stelsel van mi
nimumprijzen voor de invoer van luin-
bouwprodukten en condens onaanvaard
bare gevolgen voor ons land hebben.
De uitnodiging aan de regering ten
minste te proberen om te voorkomen
dat de E.E.G. de grondslagen (kost
prijs plus winstmarge) van dit stelsel
gaat overnemen kon minister mr. V. G.
Marijnen zonder enig bezwaar aanvaar
den en er bovendien nog een ruggesteun
voor zijn beleid in zien.
Hij had tevoren in een uitvoerig en
nogal technisch betoog de Kamer dui
delijk gemaakt, dat hij het met zijn
Belgische collega De Vleeschauwer al
leen maar hierover eens was kunnen
worden en dat zij het over de over
gangsregeling voor de landbouw niet
eens waren. Dit klonk heel wat prozaï
scher dan de berichten na het jongste
overleg tussen de ministers op 20 fe
bruari in Brussel.
De glimlach waarmee de heren toen
uit de conferentiezaal tevoorschijn tra
den, was geheel verdwenen en had
plaats gemaakt voor enigszins grimmi
ge vastberadenheid: Nederland behoudt
zich volledige vrijheid voor.
Intussen zal, zo kan men de woorden
van minister Marijnen wel uitleggen,
ons land ervoor moeten zorgen, dat wij
bij de export van onze groenten en
fruit naar België niet beneden de Bel
gische minimumprijzen kotnen. Dat zal
dus m voorkomende gevallen uiivoer-
hef finger i betekenen en daarmee alleen
al is dit aspect van Benelux voldoende
geschetst.
Minister prof. dr. J, Zijlstra. die in
dit debat de plaats innam van zijn zie
ke collega van economische zaken, was
mogelijk nog scherper in zijn afwijzing
IIHHIIHItllllWIIIIHIIHIHHIlUIHIIIUIIUIHIIHIHIHUIHHIIIIIIIIHIIIIIIIIIiniHIHIMIHHIIIIHIinillllllllllHIIIHIIIII
Van een onzer verslaggevers —-"«MB
ZUIDLAND De visie van de planoloog ir. Lange wordt nu
toch binnenkort werkelijkheid. Aan het Haringvliet zal een indus
triegebied ontstaan. Het begin heeft Zuidland gemaakt door met
het plan-Beningenwaard te komen. Het heeft burgemeester L. de
Kool moeite gekost om het voorstel er door te krijgen, maar hij
heeft het gehaald: vijf stemmen voor, twee stemmen tegen. Hij
is er blij mee dat hij zijn ambtsperiode in Zuidland met zulk een
succes heeft kunnen afsluiten.
Gisteren is de heer De Kool naar
Voorschoten gegaan om daar het bur
gemeestersambt te bekleden. Dat was
dezelfde datum waarop hij dertien jaar
geleden in Zuidland kwam.
De heer De Kool heeft veel kunnen
doen, waarmee hij de waardering van
de bewoners verwierf. Maar met het
plan Beningenwaard kreeg die alge
mene waardering toch nog een deuk.
Hij trapte daarmee boven op het agra
rische hart van de boeren van Zuidland.
Stel je voor, industrie in een streek
die zich een goede reputatie had ver
worven met de verbouw van suiker
bieten, tarwe, haver, gerst, aardappelen
en fruit.
KNIPOOGJES
Zuidland heeft zich niet in zijn eentje
tot industriecentrum geproclameerd. De
overige gemeenten op Voorne-Putten-
Kozenburg hebben uiteindelijk instem
mend geknikt. In het contactorgaan
voor dit gebied hebben zij de schets
van de Rijksdienst voor het nationale
plan besproken en er hun conclusies uit
getrokken,
MINISTER ZIJLSTRA
Minimumprijzen, slechte dingen
van de minimumprijzen: een slechte
zaak, afschuwelijke dingen, de meest
effectieve belemmeringen van het inter
nationale handelsverkeer, onze ervarin
gen in Benelux wijzen daarop!
Overigens moet men evenwel niet uit
het oog verliezen, dat de onderlinge han
del in Benelux voor 95 procent vrij is.
Dit op zichzelf, aldus de minister, is
uiteraard wtl een vrij stevige grond
slag om er een economische unie op te
bouwen.
Voor de andere 'bestaande belemme
ringen, zoals die van de omzetbelasting
en het wegvervoer, liggen vooralsnog
geen oplossingen in het verschiet.
Staatssecretaris mr. dr. W. H. van den
Berge gaf een staaltje van de moeilijk
heden op dit terrein ten beste.
He Hiswa gezien
door leke'ogen
Van onze ondeskundige redacteur
Advertentie
MSTERDAM. Jaren geleden
zijn we bijna een keer verdron
ken. Met gedurfde truien en
r _r een royale hoeveelheid onverschillig
laten geven. Met opmerkelijk resultaat. gemompeld vakjargon waren we met.
-I een vriend een Fries zeilkamp bin
nengestapt en de kampbeheerder was
kennelijk zo onder de indruk gekomen,
dat hij ons de volgende dag een
spiksplinternieuwe BM ter beschik
king stelde. Ruim een half uur later
voer de motorboot uit en nadat we
droge kleren hadden aangetrokken,
werd er een langdurig en intensief
gevecht gevoerd over de rekening. Al
le zeilen zijn nat en zullen gaan krim-
pen, zei de man verongelijkt.
B. EN VAN HEEN LIET In de loop der jaren hebben we ech-
ter de overtuiging gekregen, dat het
AAr-urn o ivlai-1 <1 n »-» aan de boot moet hebben gelegen. Een
UUI W CI ell U.CII ctctli boot moet je niet huren: je moet hem
door en door kennen. Eerst dan
wordt hij een ware vriend en een
toeverlaat in stormen en ontij. Men
gaat toch ook geen vulpen huren? Dus
gingen wen een boot kopen.
Jen nimmer
ruw of schraa
fliïlEfl Tube 95 ct.
Hit is de Hamamelis die het 'm doet
Van één onzer verslaggevers
HEENVLIET. Burgemeester en
wethouders van Heenvliet hebben de
minister van verkeer en waterstaat een
nota gestuurd, waarin zij zeggen nood
gedwongen nog wel in een verdere in
dustrialisatie svan het Waterweggebied
te willen berusten, maar dan te ver
trouwen dat hij bereid is de volgende
voorwaarden te stellen:
1. Geen verdere uitbreiding van de in
dustrialisatie op Voorne en Putten;
2. Aanleg van het Driewegkanaal tus
sen Geervliet en Spijkenisse;
3 Een zodanige tracering van het Har-
leikanaal ten noorden van Heenvliet
dat indien het tevens zeevaart
kanaal zou worden het zoetwater-
kanaal ten noorden van de Wieldijk
zal komen te liggen.
Gedeputeerde Staten hadden de mi
nister al eerder bericht dat verdere
industriële expansie aan de noordelijke
zijde van Voorne en Putten naar hun
oordeel moest worden tegengegaan
Waarschijnlijk bedoelen B. en W. van
Heenvliet ook alleen de noordzijde.
Over de tracering van het Drieweg-
kanaal hadden Gedeputeerden het zelf
de oordeel uitgesproken als nu Heen-
vliet.
Geen staal
ÜP DAT moment kwamen de moei
lijkheden. Je kunt niet een win
kel binnenstappen en zeggen: ..Mag ik
een paar bootjes zien?". Daarom gin
gen we advies inwinnen bij deskundi
gen. Het is opvallend, hoeveel zeil-
deskundigen Nederland heeft. Vooral
geen kiel. waarschuwde ons een
welwillende. En de volgende zei,
dat zelfs het meest kleine buiten
boordmotortje de doodsteek voor spor
tiviteit was. Toen we alle voordelen
van B.M.-s, Larken. Regenbogen, Fly
ing Dutchman's en nog een lijstje
andere namen hadden bekeken en
daarnaast de nadelen hadden gezet,
togen we naar de Hiswa om alles
met eigen ogen te bekijken.
Het begon geruststellend. Er lagen
eenvoudige bootjes ver beneden de
duizend gulden, maar zij hadden
helaas een kiel van staal en dus
liepen we onbekommerd verder
Het Amsterdamse RAI-gebouw leek
op vlaggetjesdag in Scheveningen,
alleen waren de masten niet van
vlaggetjes voorzien. Slechts hon
derd meter duurde het optimisme
van ..Eventjes uitzoeken". De deskun
digen hadden een zeer beperkte vi
sie op de mogelijkheden van de Ne
derlandse zeilsport gehad. Want nooit
had iemand ons verteld van plastic-
bootjes. En die waren er; zo licht,
dat je ze met een hand kon optillen.
Hij legde uit, dat indien, ons land zijn
omzetbelasting zou aanpassen... agn.. die
Van België onze «chatkist er 70 miljoen
per jaar beter van 'zou wórde», daar
wij dan de nu vrijgestelde eeyste le
vensbehoeften er onder moesten laten
vallen. België «ou er evenwel vijf a zes
miljard francs op gaan toeleggen als
het zich aan ons land ging' aanpassen.
Het streven naar eenheid gaat dus be
slist niet over rozen en gezien de moei
lijkheden was het dan ook niet verwon
derlijk dat van achter de regeringstafel
weinig of geen perspectief werd geo
pend.
Over de rijn vaart-premies probeerde
minister mr. J. M. A. H. Luns zich
aanvankelijk in een 'beteken is vol stil
zwijgen' te hullen, maar nader aan de
tand gevoeld gaf hij te kennen, dat de
Nederlandse regering het in e-trijd zou
achten met een afzonderlijk akkoord j
over de Schelde-Rijnverbinding als Bel
gië intussen deze premies zou verho
gen. Deze hele zaak staat echter bui
ten het unievedrag, het is een kwes
tie van Belgisch-Nederlands overleg,
maar minister Luns zei toch wel, dat
de premies op zichzelf al in strijd zijn
met de Beneluxgedachte.
Rotterdam knipoogt ook vriendelijk
naar Zuidland. Het is betrokken ge
weest bij de besprekingen. Het heeft
onder meer gevraagd of er geen betere
naam kon worden verzonnen. Zoiets
bruisends als Europoort
Vanwaar al die vriendelijkheid tus
sen de gemeenten, die een zonnig ver
trouwen wekt in het openbaar lichaam
Rijnmond?
Wel, Europoort is door zijn ligging
aan zee en door de gesteldheid van de
bodem een unieke vestigingsplaats voor
zware industrie, overslagbedrijven en
opslagplaatsen. Fabrieken die er belang
bij hebben daar in de buurt te zitten,
maar niet per se daar hoeven te staan,
zullen moeten worden geweigerd om
straks goede (buitenlandse) aanvragen
niet te moeten afwijzen wegens plaats
gebrek. Naar het noordelijk deel van
Voorne en Putten kunnen de fabrieken
moeilijk worden verwezen, wil men het
Brielse meer als recreatiegebied laten
voortbestaan, wil men een al te grote
aaneenklitting van industrie voor
komen en wil men het hart van Voorne
veilig stellen als woon- en recreatie- Burgemeester De Kool voor het
gebied. Zo viel de keus op de Beningen- laatst voor het gemeentehuis van- Zuid-
waard en wat daar in de buurt ligt. land. Het is volbracht.
Voorwaarden daarvoor
zijn natuurlijk goede
verbindingen over weg.
rail en water. Die weg
komt er. Zuidland en
ook enkele andere ge
meenten hebben al een
bijdrage voor de aanleg
geleverd. Hij zal lopen van Heenvliet
af. Aan de spoorlijn wordt nog gedok
terd. Als waterweg zal het toekomstige
zeevaartkanaal door Voorne-Putten
dienen. Het Haringvliet wordt immers
afgesloten.
Het is niet de bedoeling om het dorp
Zuidland tot weer een nieuwe stad te
bombarderen. Het inwonertal, nu 2300,!
zal wel wat toenemen tot 5000, maar het
merendeel van de arbeiders die in de
Beningen gaan werken, zal moeten gaanj
wonen in Hellevoetsluis.-
gen. we hebben met gips gestrooid
tegen het zout en nu het. er weer mooi
bij ligt, moet er industrie op- Waarom
zetten ze die fabrieken niet op al die
rotgrond in ons land, op het zand, of
in Groningeri en aan het Sloe, waar ze
zitten te schreeuwen om industrie?"
WAAROM?
De boeren van Zuidland voelen op
het ogenblik meer voor hun eigen
akkers dan voor de planologie van de
heren in Den Haag. of moetén we Rot
terdam zeggen?
De heer J. D. van Beek zal een groot
deel van zijn ongeveer zeventig hectare
land moeten prijsgeven. Zijn vrouw
maakt zich kwaad, terwijl zij in rij
broek gekleed driftig aan een hand
schoen zit te naaien.
„Twee keer hebben we hier onder
water gezeten, in de oorlog en met de
ramp, we hebben onze handen kapot
gewerkt om het land weer goed te krij-
Dit schip had een kielmoesten we niet doen zei onze zeildeskundige
veel belangstelling was.
Een sportieve ondernemer presen
teerde de vestzak-zeilboot. In een op
geblazen rubber omhulsel kon men
binnen vijf minuten een aantal latjes
prutsen, zodat men een soort doe-het-
zelf-zeil'boot kreeg.
Maar we hebben als jongen eens I
een mecanoauto van Sint Nicolaas ge- j
kregen En nadat onze geestdriftige va-
der was gestrand hebben we het zelf 1
geprobeerd, bij welke poging de auto
in ontredderde staat in een hoek te-
recht was gekomen tot de grote j
schoonmaak. Dus liepen we verder
naar een boot, waar je niet in kon
zitten. The flying fish werd hij ge
noemd en het moet heel mooi zijn, als
men zich op zo'n plaatje kan hand
haven.
beleven, wanneer je toch weet,
de boot niet kan omslaan
dat
YJT7U WAREN niet de enigen, die
met moeilijkheden hadden te kam
pen. Bij een motor van een ruim
jaarsalaris stond een stevige meneer
met diepe zorgerimpels in zijn voor
hoofd.
Zodat ook op de Hiswa iedereen
zijn eigen zorgen had.
LONDEN 'Reuter» Koningin Eli
zabeth heeft haar officiële goedkeuring
gehecht aan het huwelijk van haar zus
ter. prinses Margaret, met Antony Arm
strong-Jones. Op 6 mei zal het huwe
lijk in Westminster Abbey worden ge
sloten.
Sinds 1772 moet het Brit.se staatshoofd
persoonlijk zijn goedkeuring hechtenbootje, waarna een andere meneer een
aan huwelijken waarbij de voortzetting vaartuig liet zien, dat op een slordig
van de dynastie is betrokken. uitgekrabde kalkton leek, waarvoor erg
Vestzak
E^EN ONDERNEMEND zakenman
J toonde zijn wat hij noemde volks-
Ondertussen probeerde een aardige
juffrouw ons een dik boek te verkopen
over de vereniging die zich ten doel
stelt het Nederlandse volk te overtui
gen van de noodzaak er een sterke
marine- en koopvaardijvloot op na te
houden, hetgeen ook al een mooi doel
is.
En toen vonden we onze boot Olym
pic Polyester Lichtgewicht: KAN-
NIET-OMSLAAN stond er bij. Nee.
we hebben hem toch maar niet ge
kocht, want waar blijft het sportieve
LONDEN (Reuter). De Britse ma
rine is begonnen met het in kaart bren
gen van wrakken en andere obstakels
op de bodem van het Kanaal. Later
zullen zij met explosieven worden op
geruimd. Dit is nodig geworden door
de steeds toenemende diepgang van de
schepen, vooral van de grootste tan
kers. Vroeger was opruiming van ob-
i stakels tot op een diepte van veertien
meter benoden laag water voldoende,
j Nu moet men alle wrakken opruimen
die bij laag water minder dan achttien
I meter water boven zich hebben.
Het eerst, is de zeebodem tussen Do-
i ver en Dungeness aan de beurt om ge
zuiverd te worden. Meer dan vijftig
scheepswrakken leveren daar gevaar op
voor zeer diepgaande schepen.
Van onze correspondent
DEN HELDER Sinds een maand ver
toeft in Den Helder een Pool, de zeventig,
jarige Augustijn Garbas. Hij logeert bij
zijn twee dochters die hij in twintig jaar
niet had gezien. Augustijn Garbas wil in
Den Helder blijven, maar zijn visum geeft
hem niet veel tijd meer. In angstige span
ning wachten ze daar in Den Helder nu
op wat minister Beerman zal beschikken.
Zijn dochters Else Baanstra en Mag-
dalena Bambach wonen in de Zuid
straat in Den Helder, waar Else en haar
man een pension drijven. Na veel moeite
en lang wachten hadden zij een visum
voor hun vader gekregen, door tussen
komst van de Nederlandse consul in
Warschau.
BEST LAND
In die korte tijd, dat hij hier is, is vader j
Van onze correspondent
BONN Dr. Hans Seebohm, de West-
duitse minister voor verkeer, heeft gis
teren bij het kabinet te Bonn zijn ontslag
ingediend, dat evenwel door de waar
nemend kabinetschef, minister van jus
titie Schaffer, niet geaccepteerd werd.
Het kabinet stelde zich daarmede achter
Seebohm in diens scherpe strijd tegen de
meerderheid van de christen-democrati
sche fractie in de Bondsdag over de leng
te van vrachtwagens.
De fractie sprak zich eergisteren uit
(voor een aanpassing van de maten der
Westduitse vrachtwagens aan de klei
nere internationale malen. Ten minste
wilde de fractie daarbij een maximum
lengte van 16.50 meter toestaan: het totale
gewicht zou 32 ton, de asdruk tien ton
niet mogen overschrijden.
Seebohm voert al jaren een gevecht
over dit onderwerp. Hij wil om twee
redenen de maximumlengte en het maxi
mumgewicht van op Westduitse wegen
rijdende vrachtwagens beperken:
1. Om der wille van de veiligheid voor
al op de Autobahnen, waar door de enor
me trucks met opleggers het verkeer
vaak vertraagd wordt en grote weggedeel
ten stuk worden gereden.
2. Om vervoer te verplaatsen van de
weg naar de spoorwegen, die alleen via
Garbas Nederland als zijn tweede vader
land gaan beschouwen. Hij wil liever niet
terug naar zijn woonplaats Byton, waar
hij met een klein pensioentje (hij was
vroeger mijnwerker en portier bij de
mijnen) moet rondkomen.
Politiek asiel schijnt de man. gezien zijn
hoge leeftijd, niet te kunnen krijgen. Nu
is alle hoop gericht op een verblijfsver
gunning waarvoor Garbas met de hulp
van kapelaan Poul uit Den Helder een
verzoekschrift aan minister Beerman
heeft gestuurd.
De twee dochters, die hun vader het
laatst hadden gezien toen zij 21 en 17 jaar
waren, hebben zich bereid verklaard voor
hun vader te blijven zorgen.
Eigen nieuwsdienst
UTRECHT. In bijna alle Westeuro-
pese landen zal op 7 mei een appel voor
meer oplettendheid in het verkeer wor
den gericht tot de weggebruikers. De
datum is vastgesteld door de overkoepe
lende organisatie van Europese veilig
heidsorganisaties.
Het Nederlandse Verbond voor veilig
verkeer zal zijn propaganda daarnaast
steeds gedurende twee maanden richten
op een bepaald thema: in april en mei:
U en uw voertuig, in juni en juli: Va
kantie en verkeer, in augustus en sep
tember: Mijn dagelijkse weg.
Eigen nieuwsdienst
STEENW1JK. De kantonrechter
in Steenwijk heeft gistermiddag gehol
pen aan de actie-Doe open van de Ne
derlandse jeugd voor de hulp aan de
vluchtelingen.
Voor hem stond terecht een van
de jongens
het IJsselm
had meege
jaarwisse
Daarvoor
boete.
De rech:
schuldig, maa
die n de fietstocht om
'e actie Doe Open
ad omstreeks de
zoekers gegooid,
cier vijf gulden
...aarde de jongen
regde hem geen straf
grote regeringssubsidies haar verliezen 1 op onder voorwaarde dat hij vijf gul-
goed kunnen maken. I den zal storten voor de actie-Doe open.
SURINAAMS BLAD:
ISederland moet meer
van zich afbijten
PARAMARIBO (ANPi. Het Suri
naamse dagblad Suriname vindt, dat
Nederland flinker van zich af moet bij
ten wat betreft de associatie van zijn
rijkspartners met de E.E.G. Wanneer
Nederland door een halfslachtige hou
ding onze zaak niet goed zou dienen,
zo waarschuwt 'het blad, zou hiermee
een ernstige deuk in ons vertrouwen
ontstaan en zou de verhouding in het
koninkrijk ernstig worden geschaad.
Frankrijk schijnt alles voor zich en
zijn gebieden op te eisen en anderen
te willen dwarsbomen, zo merkt het
blad op. Zodra er een mogelijkheid is,
dat een produkt uit een Frans gebied
concurrentie zou ondervinden, worden
van Franse zijde alle mogelijke mani
pulaties bedacht om anderen te weren.
Met. .het voorbeeld van de Antillen voor
ogen vragen wij ons af welk lot ons
straks beschoren is.
Wij zijn, zo gaat liet blad verder,
voorstanders geweest van aansluiting bij
de E.E.G. omdat wij anders kans lie
pen geïsoleerd te worden en omdat de
mogelijkheid van een ruimere markt
voor bepaalde produkten ontstond. Wan
neer deze mogelijkheid echter zou ko
men te vervallen dan zit er voor ons
geen aardigheid meer aan.
Van één onzer verslaggevers
ROTTERDAM. In de 2e Middel
landstraat in Rotterdam is gistermid
dag de zolder van mej. Benneman, ge
pensioneerd verpleegster, voor een
groot deel uitgebrand.
De oorzaak is een oliekachel geweest
die waarschijnlijk is ontploft. De ka
chel stond boven om bij het schoonma
ken van de zolder voor verwarming te
zorgen.
Omstreeks één uur werd de brand
ontdekt, toen hij door het zolderraam
uitsloeg. De brandweer gebruikte de
ladderwagen om het vuur van buiten
af te bestrijden, toen bleek dat de twee
nevelstralen over de trap niet voldoen
de waren.
Niemand raakte gewond, behalve een
brandwacht die door de rook onwel
werd.
Eigen nieuwsdiemst
OOSTERLAND Drie van de vijf
Vacatures in de gemeenteraad van Oos-
terl-and zijn vervuld, nu de heer M.
Stouten (s.g.l, J. P. van der Maas (ge
meentebelang) em J. op 't Hof (a.r.)
hun benoeming hebben aanvaard.
insta"aüe gaat echter met moei
lijkheden gepaard, want toen gistermid
dag rn een raadsvergadering de geloofs
brieven zouden worden onderzocht, was
het vereiste quorum niet aanwezig
Geen van de vijf raadsleden, die als
zodanig bedankten wegens de terue-
keer van burgemeester S. W, A. Lau-
rev^tóonaSateruVer?adering verschenen.
Volgens de bepalingen van de o-e-
meentewet kan nu eerst na 24 uur een
Is het verSader'ng worden belegd
tfo- qVon,m dan weer "iet aamve-
j an een derde vergadering al-
tal ooSe|ang vind^n' ongeacht het aan-
ïdM mfr ami" T Vanmiddag om
vijl uur gaat men het in Oosterlanri
voor de tweede maal proberen.