Ultimatum van
werknemers om
12 u. afgelopen
10.000 DODEN
IN AGADIR
Sch root zaak niet
duidelijk genoeg
Laatste poging mislukt - staking nu zeker
Beurs kan
geen druk
meer velen
BAAYENS
Engeland nu
akkoord met
tunnelplan
SCHIP OP BEZOEK MET
RICHTINGAANWIJZERS
De BiltDroog
PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND
INSPANNING AAN BEIDE KANTEN
Bespreking
Te laat
DE SPECIAALZAAK VOOR UW BRIL
LANDBOUWSCHAP:
BETALEN!
Ontslagen krankzinnige
wurgt echtgenote
Verworpen
ZWARTE CORPS
DOET NIET MEE
Bombardement van
v ragen gaat door
Ontvanger verdacht
van knoeierij
TWEE MATROZEN
VERBRAND OP
BRITS SCHIP
Ongeluk op overweg;
dode en 4 gewonden
Echtpaar Van Rie
vertrekt later
WALL STREET OP
DIEPTEPUNT
LAATSTE NIEUWS
Explosie op Cuba
eist 26 levens
Wijnen en v. d. Pol
verliezen te Luik
uturrm
Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststraat 90, Postbus 4, Giro
118666, telefoon Directie en administratie 01100-
2438. Redactie: 01100-2317, bij geen gehoor: Chef
redactie 01100-3991.
Bijkantoren: Middelburg, Korte Delft 52, tel. 01180-2009;
bij geen gehoor: 01180-4604, Postbus 26; Vlissingen,
Nieuwendijk 33, tel. 01184-3224, Postbus 24; Terneuien,
Nieuwstraat 38, tel. 01150-3189; Zierikzee, Havenpark
24, tel. 01110-2991.
Directeur JACQ DE SMIT - Chefred.: G. J. BREUKER
111T M11'V "TT
rnrr^Y,w - jfrypw «v. 'Wy\Y
^n, w hi j j r wrHv v*
Zeeuwsen Dagblad
-4
Losse nummers 13 cent.
Abonnementsprijs 0,56 per week, f 7,per kwartaal
Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouters
7 cent per woord met een minimum van f 1,
15e J AARGANG No. 4502
Zaterdag 5 maart 1960
MAANDAG: WERK NEER!
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG Gisteravond laat is de slag gevallen. Minister
De Pous heeft een laatste tegenvoorstel van de aannemers, dat
hem in de vooravond bereikte, telegrafisch afgewezen.
De bouwpatroons hebben de voorwaarden, waaronder de re
gering hen tegemoet wilde komen, even definitief als onaanvaard
baar verklaard. ,,Het is uit. Afgelopen", zei de heer Dura, voor
zitter van de Raad van bestuur bouwbedrijf, ons omstreeks het
middernachtelijk uur. Er wordt niet meer vergaderd.
Vanmiddag om 12 uur loopt het ultimatum af, dat de werk
nemers hebben gesteld: de nieuwe c.a.o. wordt getekend of er
komt met ingang van maandag een algemene staking. De staking
is onafwendbaar, de hele bouwwereld in ons land gaat maandag
morgen „plat".
Het is thans duidelijker met hoeveel inspanning aan beide kanten van
dit conflict is gewerkt om aan de dreigende crisis te ontkomen. De gesprek
ken van de heer Dura met minister De Pous van donderdag hebben tot ge
volg gehad, dat de regering bereid is geweest de specifieke moeilijkheden
van het bouwbedrijf onder ogen te zien.
De minister heeft de werkgevers
het volgende voorstel gedaan:
Indien door de loonsverhoging
JJ van vijf procent aannemers voor
langdurige, lopende werken na
de datum van 1 september een aan
toonbaar verlies hebben voor hun
gehele onderneming, zullen zij de ge
stegen loonkosten alsnog mogen ver
rekenen met de opdrachtgever.
MILJOENEN NODIG
VOOR STAKING
door onze beursredacteur
INDIEN maandag in de ,,bouw
het werk plat gaat betekent dit,
dat aan ruwweg 150.000 bij de vak
organisaties aangesloten bouwvak
arbeiders uitkeringen zullen moe
ten worden gedaan. De kassen van
de organisaties zouden dan wijd
open moeten worden gezet, want
men neemt aan dat er naar schat
ting een vijftien miljoen gulden
per week op tafel zou moeten
komen.
KASSEN GEVULD
Wij hebben reden om aan te
nemen dat de weerstandskassen
van de vakverenigingen deze ader
lating althans voorlopig zon
der grote moeilijkheden zullen
kunnen doorstaan.
Maar de financiering ervan zal
misschien meer problemen met zich
brengen.
De vraag is namelijk hoe de ver
mogens zijn belegd en op welke
wijze aan de nu plotselinge liqui-
diteiteis kan worden tegemoet ge
komen. Tijdelijk zullen de organi
saties waarschijnlijk wel krediet
kunnen krijgen op vermogens
bestanddelen als onderpand, maal
ais de staking wat langer dan een
week gaat duren zu' toch ook
wel vermogensondr n moeten
worden opgeruimd.
De beurs vormt hiervoor het
aangewezen instrument, omdat
hier waardepapieren als obligaties
en aandelen onmiddellijk in baar
geld kunnen worden omgezet.
In hoeverre de beurs in de komen
de dagen hiervan de gevolgen zal
ondervinden zal voor een groot
deel afhangen van het financiële
beleid der organisaties en de wijze
waarop de gelden zijn belegd.
Dat de beurs, vooral in de aan-
delensector, thans een bepaalde
druk nauwelijks nog zal kunnen
weerstaan, zal echter een ieder
duidelijk zijn die het koersgebeu-
ren van de laatste paar maanden
van nabij heeft gevolgd. Wat dit
betreft komt deze staking wel op
een heel ongelukkig moment.
RESERVE
Ook in andere zin kan de vraag
worden gesteld wat de gevolgen
van een staking voor de beurs zou
den kunnen zijn. Aangenomen mag
worden dat de op de beurs aan
wezige bouwbedrijven, voorlopig
althans, weinig extra nadelen zul
len ondervinden. Natuurlijk lopen
de resultaten tijdelijk terug, maar
elk bouwbedrijf zal ieder jaar toch
op zijn minst met één maand
vorstverlet rekening houden en nu
de winter bijzonder gunstig is ver
lopen kan men de huidige ge
dwongen rust nog als een soort
verlate vorstperiode beschouwen.
Daarbij komt dat het bouw
bedrijf vorig jaar op aanzienlijke
wijze is begunstigd door de lange
en droge zomer, waardoor in vele
gevallen ongetwijfeld belangrijk op
het tijdschema is uitgelopen. De
staking zou vrij lang moeten duren
eer de bouwbedrijven meer na
delen ondervinden dan die waar
mee zij zo gemiddeld per jaar door
weersomstandigheden rekening
moeten houden.
bDit aantoonbare verlies zal wor
den beoordeeld door een com
missie waarin vertegenwoordi
gers van de ministeries van econo
mische zaken, volkshuisvesting, ver
keer en waterstaat en defensie, als
ook van de raad van bestuur bouw
bedrijf zitting hebben.
De vermindering van de verst
uw verletpremie, mogelijk door de
zachte winter, behoeven de aan
nemers niet in hun prijzen door te
geven.
Dit voorstel, zo heeft de minister
duidelijk gemaakt, was wel het uiterste
waartoe hij bereid was te gaan. De
aannemers hebben het afgewezen, om
dat zij het begrip „aantoonbaar verlies
voor het hele bedrijf" als een onaan
vaardbaar amendement zagen op hun
eigen wensente mogen doorberekenen
als er aantoonbare schade werd geleden.
„Wij mogen pas bij de commissie aan
kloppen als wij failliet'zijn", was hun
commentaar.
De afwijzing was vrijdagmorgen al bij
de regering bekend, toen de minister
raad begon. Toch heeft zij zich tot het
uiterste ingespannen om met hand
having van haar loon- en prijspolitiek
de staking te voorkomen.
Tot Parijs toe brengt de luchtbrug
de gewonden van Agadir, want de
ziekenhuizen en noodhospitalen in de
buurt van Marokko zijn al tot de
nok met gewonden gevuld. Grote
transportvliegtuigen van de Ameri
kaanse marine zijn verbouwd tot
vliegende ambulances, waarin tien
tallen slachtoffers tegelijkertijd kun
nen worden vervoerd.
Advertentiën)
Gistermiddag onderbrak het kabinet
zijn vergadering voor een bespreking
met de topleiders van het Nederlandse
bedrijfsleven, een bespreking die van
halfvier tot halfzes op het ministerie
van binnenlandse zaken werd gehouden.
De minister-president prof. De Quay
en de ministers Zijlstra, De Pous, Van
Aartsen, Korthals, Van Rooy en Visser
alsmede de staatssecretarissen Roolvink
en Schmelzer namen van regeringszijde
hieraan deel. De heren Van Tilburg,
Middelhuis en Van Mastrigt waren als
voorzitters van respectievelijk het
N.V.V., de K.A.B. en het C.N.V. aan
wezig.
Van de zijde van de werkgevers wa
ren vertegenwoordigd het Centraal
sociaal werkgeversverbond, het Ver
bond van Nederlandse werkgevers,
het Verbond van katholieke werkge
vers, het Verbond van protestants-
christelijke werkgevers en de vier
middenstandsbonden.
Minister De Pous heeft, op dit hoog
ste niveau van. het bedrijfsleven, dui
delijk gesteld dat hij tegenover het
bouwbedrijf niet verder kon gaan zon
der zijn prijspolitiek om hals te bren
gen. De loon- en prijspolitiek is tot
stand gekomen en wordt gevoerd in
voortdurend overleg met deze cen
trale organisaties van werkgevers en
werknemers.
Nu een van de groepen werkgevers
die in het bouwbedrijf zich van
dit beleid losmaakt, achtte de rege
ring het gerechtvaardigd de topleiding
van het bedrijfsleven met dit pro
bleem te confronteren.
Het resultaat van dit overleg is ge
weest, dat de centrale organisaties met
de bonden in de bouwnijverheid zou
den overleggen. Voor de werkgevers
bonden bleek het echter te laat. De
aannemers en patroons, samenwerkend
in de Raad van bestuur bouwbedrijf,
hadden van hun kant een nieuw en
laatste voorstel: zij waren bereid 25
procent van de kosten der loonsverho
ging voor eigen rekening te nemen,
voor zover deze betrekking heeft op
de onder handen zijnde werken. De
andere 75 procent wilden zij verrekend
zien met de opdrachtgevers volgens
de bestaande risicobepalingen. Alleen
onder deze voorwaarden zouden zij be
reid zijn de nieuwe c.a.o. te tekenen.
Van deze risicoregeling, zoals die in
de bestaande contracten is opgenomen
en volgens welke verrekening van tus
sentijdse loonstijgingen met de op
drachtgever mogelijk is, willen d>e aan
nemers geen afstand doen.
DEN HAAG De boeren die
hardnekkig weigeren aan hun finan
ciële verplichtingen tegenover het
Landbouwschap te voldoen, zullen het
bestuur van deze organisatie er niet
toe kunnen bewegen toe te geven.
Tijdens een bijeenkomst in Den Haag
stelde voorzitter H. D. Louwes het
gistermiddag bijzonder duidelijk: ..Er
is maar één middel en dat is door
gaan met het hervormen van de in
zichten van de weigerachtige boeren.
Het gaat niet aan dat de welwillen-
den voor de onwelwillenden moeten
betalen en daarom zal het uitgestip
pelde beleid met alle beschikbare wet
telijke middelen worden voortgezet."
Het grootste aantal weigeraars is in
Doornspijk te vinden, waar 44 boeren
weigeren de heffing over de jaren 1956
en '57 te betalen. Over deze periode
zijn 3408 dwangbevelen verzonden, na
dat eerst 255.000 aanslagen de deur
uit waren gegaan. Het percentage
dwangbevelen 1,3 is aanmerke
lijk lager dan over het jaar 1955, toen
5.3 procent van de aangeslagenen een
dwangbevel ontving.
ROTTERDAM. In een steenhouwerij
aan de Electroweg te Rotterdam is gis
ternacht de 61-jarige blokzager A. van
Mullere. uit de Bottel-straat in Rotterdam
noord bekneld geraakt en doodgedrukt
tussen een muur en een blok marmer van
tien ton dat van een zaagstelling viel.
ROTTERDAM. In de nacht van
donderdag op vrijdag heeft zich in een
woning te Rotterdam-zuid een afschu
welijk familiedrama afgespeeld.
Kort na middernacht werd een twaalf
jarige jongen in zijn ouderlijke woning
aan de Beverstraat opgeschrikt uit zijn
slaap door een hevig tumult in de slaap
kamer van zijn ouders.
In een vlaag van verstandsverbijste
ring was daar de 43-jarige koperslager
J. L. zijn 42-jarige echtgenote J. A. L.-V.
te lijf gegaan. Met een aardappelmesje
had hij haar in het wilde weg een paar
steken toegebracht en haar vervolgens
bij de keel gegrepen.
Nadat hun zoontje tevergeefs had ge
tracht tussen beiden te komen rende hij
de nachtelijk verlaten straat op om hulp
te halen. Hij liep tegen een agent op,
maar diens tussenkomst mocht de vrouw
van de koperslager niet meer baten.
In de wurgende greep van haar krank
zinnige echtgenoot had zij reeds het
leven gelaten.
De koperslager werd overgebracht
naar het Delta-ziekenhuis; pas een paar
weken geleden was hij uit deze inrich
ting ontslagen.
De ongelukkige jongen die v§n dit
familiedrama getuige was werd voor
lopig bij buren ondergebracht.
Van onze correspondent
LONDEN De Britse regering
heeft besloten het plan voor een
tunnel tussen Groot-Britannië en
Frankrijk onder het Kanaal in be
ginsel goed te keuren. Het rapport
dat de studiegroep voor een Kanaal
tunnel aan de regeringen van Groot-
Britannië en Frankrijk zal uitbren
gen is gereed en zal zeer binnenkort
openbaar worden gemaakt.
In het verleden hebben de opeen
volgende Britse regeringen steeds
alle plannen voor een Kanaaltunnel
afgekeurd, hoofdzakelijk om rede
nen van defensie. Een tunnel immers
zou de invasiekans van een eventuele
vijand op het vasteland aanzienlijk
vergroten. Tot nog maar enkele
maanden geleden hebben de Britse
maarschalken steeds gewaarschuwd
tegen dit gevaar.
BINNEN VIJF JAAR?
Volgens premier Macmillan zijn
alle strategische bezwaren nu ver
dwenen. Maar hij is niet van plan
de Bi'itse regering bij te laten di-a-
gen in de bouwkosten die op zeker
honderd miljoen pond worden ge
schat. De studiegroep (een Brits-
Frans syndicaat) heeft al een kwart
miljoen pond besteed aan voorbe
reidend werk.
Grote technische bezwaren schij
nen er niet meer te zijn en de tunnel
zou binnen vijf jaar kunnen worden
gebouwd.
Van het begin af is het de bedoe
ling geweest dat de tunnel de vrucht
z°u moeten zijn van particulier
initiatief. Eventuele buitenlandse ge
gadigden zullen worden uitgenodigd
tot deelneming aan de uitvoering
van de plannen.
Eigen nieuwsdienst
CASABLANCA. Meer dan vier
duizend doden zijn tot nu toe in en
rondom Agadir ter aarde besteld.
Het is gisteren duidelijk geworden
dat een nog groter aantal, vij^pfgefe
zesduizend, nog bedolven Éggen onder
de resten van de stad. Prins Moulay
Hassan, die uit naam van zijn vader,
de koning van Marokko, de werk
zaamheden in Agadir regelt, heeft
dan ook bekend moeten maken dat
hij het aantal doden schat op ten
minste tienduizend en ten hoogste
twaalfduizend. Tegen alle verwach
ting in zijn ook gisteren weer over
levenden uit de bergen puin te voor
schijn gehaald en de overtuiging
heerst dat er nog meer levend be-
gravenen kunnen worden gered.
Vandaar dat Moulay Hassan heeft
gedecreteerd dat de vernietiging van
de stad slechts wijk na wijk mag
geschieden. Pas wanneer een wijk
geheel is uitgekamd kan worden
overgegaan tot het werken met ont
ploffingsmiddelen en het uitspreiden
van een laag ongebluste kalk over
de ruïnes.
AFGESLOTEN
Het werk zal dus in een veel lager
tempo geschieden dan eerst de be
doeling was. De stad zal van de bui
tenwereld afgesloten moeten blijven
gedurende een periode van vele we
ken om overbrenging van besmette
lijke ziekten te voorkomen. Wie er
werkt moet er ook blijven. Er zal
een cordon van Marokkaanse sol
daten -am de stad worden gelegd,
wat bovendien het voordeel heeft
dat men plunderaars gemakkelijker
kan weren. Het is al een paar maal
gebeurd dat militairen het vuur heb
ben moeten ojsenen op lieden die
probeerden uit ruïnes van huizen en
kantoren te stelen of lijken te be-
AANVOER
De buitenlandse helpers zijn nu
voor het grootste deel uit de stad
teruggetrokken. Hun werk wordt
langzamerhand door Marokkanen
overgenomen. Maar de hulp uit vrij
wel de gehele wereld blijft toestro
men. Op schepen die op de rede ge
ankerd liggen wordt brood gebakken
voor de vluchtelingen die in de kust
streek zijn neergestreken en wonen
in onafzienbare kampementen. Alle
voedsel voor de bevolking en voor
de helpers moet worden aangevoerd.
Tonnen medicamenten, verbandstof-
fen, bloedplasma en ontsmettings
middelen komen via de luchtbrug en
steeds blijkt er meer nodig te zijn.
Dit voorstel is, zoals boven vermeld,
pi-ompt door minister De Pous als niet
aanvaardbaar verworpen. Het sluit dan
ook volstrekt niet aan bij de regeling,
zoals de regering bereid was te aan
vaarden en het schijnt evenmin tot
stand te zijn gekomen met medeweten
of instemming van de centrale werk
geversorganisaties.
De diepe kloof, die in de loop van
donderdag en vrijdag leek te worden
overbrugd, blijft bestaan. Waarmee
Nederland zijn eerste algeriiene en ge
organiseerde staking sinds de oorlog
tegemoet gaat.
DEN HAAG (ANPÏ De vakver
eniging Het zwarte corps, de onaf
hankelijke bond van machine- en
werkplaatspersoneel in water-, spoor-,
wegen-, en utiliteitsbouw, waarbij de
meerderheid van de machinisten in
de bouwnijverheid is aangesloten, heeft
haar leden opgeroepen niet deel te
nemen aan de staking, die de bij
N.V.V., ICA.B. en C.N-V. aangesloten
bouwvakarbeidersbonden hebben aan
gekondigd.
Op de onbewaakte overweg aan de
Middenweg in haar woonplaats is de
72-jarige mevrouw Van de Wildenberg
uit Vught gistermorgen vroeg door een
personentrein gegrepen en gedood.
Van onze scheepvaartredacteur
ROTTERDAM. Een schip met rich
tingaanwijzers heeft gistermiddag voor
enkele uren de Rotterdamse haven be
zocht. Het was het Amerikaanse ma
rinevrachtschip Golden Eagle, dat twee
vliegtuigen voor de Koninklijke Lucht
macht kwam brengen.
Kapitein John S. Shae toonde op de
brug, dat met enkele knoppen op een
klein kastje de wijzers gemakkelijk te
bedienen zijn. De wijzers zijn links en
rechts tegen de voorkant van het mid-
scheepse dekhuis aangebracht, elke
wijzer schuin boven het stuurhuis.
Beide wijzers worden gelijktijdig ge
bruikt. Wanneer het schip te kennen
geeft stuurboord uit te willen gaan,
wijzen de zes meter lange pijlen beide
naar rechts. Naar bakboord wijst het
geelachtige licht naar links.
DERTIG JAAR OUD
Met deze richtingaanwijzers dertig
jaar geleden een vinding van de Neder
landse gezagvoerder A. Vreugdenhil, te
Velsen heeft kapitein Shae nu onge
veer een maand ervaring. Op zijn reis
uit de Verenigde Staten naar ons land
heeft hij ze alleen in Het Kanaal ge
bruikt.
Wanneer de verlichte wijzers ge
toond werden, reageerden verschei
dene schepen over de radio. Som
migen vonden het een goed idee, an-
De Golden Eagle met de richting
aanwijzers (boven), die bij duister
nis kunnen worden verlicht. De
eenvoud van de constructie is
treffend.
deren zagen als bezwaar dat niet al
tijd met zekerheid kon worden waar
genomen naar welke richting de pijlen
wezen.
KERSTBOOM
Kapitein Shae meende zelf, dat de
plaats van de richtingaanwijzers niet
juist is gekozen. De vele lampen in de
wijzers verlichten bij gebruik het ge
hele stuurhuis en dit stoort de navi
gatie.
Tot de belangstellenden voor dit
hulpmiddel, dat bedoeld is om de vei
ligheid op zee te bevorderen, be
hoorde ook kapitein H. Tigchelaar te
Rotterdam, die een ander systeem
met dezelfde opzet heeft ontworpen.
Dit bestaat uit een kruisvormige con
structie met blauwe, rode en groene
knipperlichten.
Met deze „kerstboom" varen al vele
jaren verscheidene Rotterdamse sche
pen. De heer Tigchelaar heeft kapi
tein Shae er uitvoerig over ingelicht.
Eigen nieuwsdienst
LUXEMBURG De heren Ne-
derhorst en Van der Goes van Na-
ters blijven doorgaan met hun bom
bardement van vragen over de
-schrootaffaire. Zij hebben nu weer
vragen gesteld aan de Hoge auto
riteit van de E.G.K.S. en aan de
ministers Beerman en De Pous.
Daaruit spreekt heel sterk een on
bevredigd gevoel over de gang van
zaken bij het onderzoek naar de
schrootfraude.
Uit de antwoorden van de ministers
op vorige vragen zo stellen de heren
Nederhorst en Van der Goes van Na-
ters nu is niet zonder meer duidelijk
geweest, dat pas negen maanden na het
verzoek van de Hoge autoriteit een
onderzoek naar eventueel gepleegde
strafbare feiten is begonnen. Zijn de
ministers zich daarvan bewust, zo wordt
gevraagd.
Of de ministers uitleg willen geven
van deze vertraging en van het niet
naleven van artikel 162 van het Wet
boek van strafrecht, is de volgende
vraag. Het bedoelde artikel legt open
bare colleges of ambtenaren de ver
plichting op onverwijld aangifte te doen
van strafbare feiten, die zij bij hun
werk constateren, ook al zijn zij niet
met de opsporing daarvan belast.
Verder vragen de heren Van der
Goes van Naters en Nederhorst of de
mededeling juist is, die afkomstig zou
zijn van de procureur-generaal bij het
Gerechtshof in Den Haag, dat het
„diepgaand onderzoek" dat de ministers
zouden hebben laten instellen, in feite
nog steeds niet is begonnen.
Ten slotte willen zij weten, waarom
de periode van onderzoek gelimiteerd
is tot de einddatum van 30 april 1957,
terwijl er ook na die datum aan
wijzingen van vermoedelijke ernstige
fraude bestaan.
Aan de Hoge autoriteit wordt ge
vraagd te verklaren, hoe het komt, dat
de procureur-generaal bij het Haagse
gerechtshof nog steeds niet voldoende
gegevens uit Luxemburg heeft ont
vangen om een onderzoek te kunnen
beginnen. En ook, waarom de Hoge
autoriteit negen maanden heeft ge
wacht met het vragen aan de Neder
landse justitie om een strafrechtelijk
onderzoek nadat zij al in januari 1959
het Ministerie van economische zaken
om een „aanvullend onderzoek" had
gevraagd.
Ook de vraag over het beperken van
de periode van onderzoek tot april
1957 komt op het lijstje voor de Hoge
autoriteit voor.
Van een onzer verslaggevers
ROERMOND De rijksrecherche
heeft gisteren de 58-jarige gemeen
tesecretaris tevens -ontvanger, van
St. Odilienlerg (L.) gearresteerd.
De man wordt ervan verdacht sinds
geruime tijd valsheid in geschrift
te hebben gepleegd.
Op de zgn. betalingsrollen van de
gemeente die een bijlage vormden
van de mandaten, zou hij allerlei
kleine posten hebben vermeld van
gemeentelijke uitgaven die in wer
kelijkheid niet waren verricht.
Daar hij zowel gemeentesecretaris
als gemeenteontvanger was, kon hij
deze frauduleuze handelingen drié
jaar lang ongestoord voortzetten.
Het bedrag dat met de fraude is
gemoeid, kon nog niet precies wor
den vastgesteld.
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM Twee Engelse zee
lieden zijn gisternacht in Rotterdam bij
een brand aan boord van hun schip om
het leven gekomen. Het zijn de 23-jarige
matroos Thomas Nicholas uit Trenaris
en de 31-jarige bootsman Arthur Stone
uit Pontyprydd.
De brandweer werd om drie uur
's ochtends gealarmeerd voor brand aan
boord van het in de Waalhaven liggende
1.028 b.r.t. metende Engelse ms. Pool
Fisher. afkomstig uit Barrow, dat gis
teravond leeg uit Cardiff komend te
Rotterdam was binnengelopen.
De brand woedde in het bemannings-
verblijf op het achterschip waar twee
bemanningsleden lagen te slapen. Na de
ontdekking hadden de overige opvaren
den getracht tot 'het logies door te
dringen om hun vermoedelijk reeds be
wusteloos geraakte makkers te redden,
maar door de dichte rook lukte hun dat
met.
Ook de reddingspogingen van de
brandweer faalden.
Op weg naar bruiloft
Eigen nieuwsdienst
NIEUWKOOP. Op een onbe-
waakte overweg in Laag Nieuwkoop is
gisteravond een personenauto door een
trein gegrepen. Daardoor kwam de zeven
tigjarige heer B. van der Neut om het
leven. De vier andere inzittenden van de
auto werden gewond, van wie twee
ernstig.
Het waren de' heer en mevrouw J. Ho-
gendoorn, de weduwe J Korver en de
heer Doornenbal, die de auto bestuurde
Zij zijn allen uit Kamerik afkomstig.
De vijf mensen waren op weg naar een
bruiloft, die in een huis op ongeveer 25
meter afstand van de overweg zou woi'-
den gevierd. De bruiloft is niet doorge
gaan.
De machinist van de bij het ongeluk
betrokken trein is onmiddellijk de baan
opgelopen en heeft met een rode lamp
een trein uit de andere richting bijtijds
kunnen laten stoppen.
BOSTON (A.P.). Het zal pas morgen
of overmorgen zijn, dat de marconist
W. M. L. van Rie en zijn echtgenote
Amerika kunnen verlaten. Er zullen
eerst nog enkele formaliteiten bij de
douane moeten worden verricht.
De van moord vrijgesproken Nederlan
der is nu ook voor de televisie geweest.
Eigen nieuwsdienst
NEW YORK. De effectenbeurs van
Wall Street is op een nieuw diepte
punt voor dit jaar gekomen. Hoewel
tegen het slot van de handel gisteren
een aarzelend herstel optrad, kwam
het Dow Jones gemiddelde voor indus
triële aandelen op een ruim twee
punten lager niveau waarmee het vo
rige laagterecord werd gebroken.
HAVANNA (Reuter) Zeker 26 men
sen kwamen gisteravond in de haven
op Cuba om het leven als gevolg van
een reeks ontploffingen op een Frans
vrachtschip. Er werden ongeveer 60
mensen gewond.
Het Franse schip, de 4310 metende La
Coubré, had een lading munitie en
wapens aan boord, bestemd voor het
Cubaanse leger.
Uren na de explosie brandde het
Franse schip nog fel.
Zowel Van de Pol als Wijnen hebben
in de vierde ronde van het Europese
biljartkampioenschap te Luik een ne
derlaag geleden. Van de Pol in acht-
tieii beurten tegen Spielmann en
Wijnen in zestien beurten tegen
Wafflard. 6
Het K.N.M.I. ill De Bilt berichtte
ons gisteravond om 23.15 uur:
Droog weer met
opklaringen en
zwakke wind. Iets
hogere middagtem-
peraturen.
MIESJE: Fijn weer
voor de sport.
6 maart: zon op
7.16, zon onder 18.28;
maan op 11.52, maan
onder 2.50. 7 maart:
zon op 7.13, zon on
der 18.30; maan op
12.40, maan onder
3.39.