Ultimatum van werknemers om 12 u. afgelopen 10.000 DODEN IN AGADIR Sch root zaak niet duidelijk genoeg Laatste poging mislukt - staking nu zeker Beurs kan geen druk meer velen BAAYENS Engeland nu akkoord met tunnelplan SCHIP OP BEZOEK MET RICHTINGAANWIJZERS De BiltDroog PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND INSPANNING AAN BEIDE KANTEN Bespreking Te laat DE SPECIAALZAAK VOOR UW BRIL LANDBOUWSCHAP: BETALEN! Ontslagen krankzinnige wurgt echtgenote Verworpen ZWARTE CORPS DOET NIET MEE Bombardement van v ragen gaat door Ontvanger verdacht van knoeierij TWEE MATROZEN VERBRAND OP BRITS SCHIP Ongeluk op overweg; dode en 4 gewonden Echtpaar Van Rie vertrekt later WALL STREET OP DIEPTEPUNT LAATSTE NIEUWS Explosie op Cuba eist 26 levens Wijnen en v. d. Pol verliezen te Luik uturrm Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststraat 90, Postbus 4, Giro 118666, telefoon Directie en administratie 01100- 2438. Redactie: 01100-2317, bij geen gehoor: Chef redactie 01100-3991. Bijkantoren: Middelburg, Korte Delft 52, tel. 01180-2009; bij geen gehoor: 01180-4604, Postbus 26; Vlissingen, Nieuwendijk 33, tel. 01184-3224, Postbus 24; Terneuien, Nieuwstraat 38, tel. 01150-3189; Zierikzee, Havenpark 24, tel. 01110-2991. Directeur JACQ DE SMIT - Chefred.: G. J. BREUKER 111T M11'V "TT rnrr^Y,w - jfrypw «v. 'Wy\Y ^n, w hi j j r wrHv v* Zeeuwsen Dagblad -4 Losse nummers 13 cent. Abonnementsprijs 0,56 per week, f 7,per kwartaal Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouters 7 cent per woord met een minimum van f 1, 15e J AARGANG No. 4502 Zaterdag 5 maart 1960 MAANDAG: WERK NEER! Van onze Haagse redactie DEN HAAG Gisteravond laat is de slag gevallen. Minister De Pous heeft een laatste tegenvoorstel van de aannemers, dat hem in de vooravond bereikte, telegrafisch afgewezen. De bouwpatroons hebben de voorwaarden, waaronder de re gering hen tegemoet wilde komen, even definitief als onaanvaard baar verklaard. ,,Het is uit. Afgelopen", zei de heer Dura, voor zitter van de Raad van bestuur bouwbedrijf, ons omstreeks het middernachtelijk uur. Er wordt niet meer vergaderd. Vanmiddag om 12 uur loopt het ultimatum af, dat de werk nemers hebben gesteld: de nieuwe c.a.o. wordt getekend of er komt met ingang van maandag een algemene staking. De staking is onafwendbaar, de hele bouwwereld in ons land gaat maandag morgen „plat". Het is thans duidelijker met hoeveel inspanning aan beide kanten van dit conflict is gewerkt om aan de dreigende crisis te ontkomen. De gesprek ken van de heer Dura met minister De Pous van donderdag hebben tot ge volg gehad, dat de regering bereid is geweest de specifieke moeilijkheden van het bouwbedrijf onder ogen te zien. De minister heeft de werkgevers het volgende voorstel gedaan: Indien door de loonsverhoging JJ van vijf procent aannemers voor langdurige, lopende werken na de datum van 1 september een aan toonbaar verlies hebben voor hun gehele onderneming, zullen zij de ge stegen loonkosten alsnog mogen ver rekenen met de opdrachtgever. MILJOENEN NODIG VOOR STAKING door onze beursredacteur INDIEN maandag in de ,,bouw het werk plat gaat betekent dit, dat aan ruwweg 150.000 bij de vak organisaties aangesloten bouwvak arbeiders uitkeringen zullen moe ten worden gedaan. De kassen van de organisaties zouden dan wijd open moeten worden gezet, want men neemt aan dat er naar schat ting een vijftien miljoen gulden per week op tafel zou moeten komen. KASSEN GEVULD Wij hebben reden om aan te nemen dat de weerstandskassen van de vakverenigingen deze ader lating althans voorlopig zon der grote moeilijkheden zullen kunnen doorstaan. Maar de financiering ervan zal misschien meer problemen met zich brengen. De vraag is namelijk hoe de ver mogens zijn belegd en op welke wijze aan de nu plotselinge liqui- diteiteis kan worden tegemoet ge komen. Tijdelijk zullen de organi saties waarschijnlijk wel krediet kunnen krijgen op vermogens bestanddelen als onderpand, maal ais de staking wat langer dan een week gaat duren zu' toch ook wel vermogensondr n moeten worden opgeruimd. De beurs vormt hiervoor het aangewezen instrument, omdat hier waardepapieren als obligaties en aandelen onmiddellijk in baar geld kunnen worden omgezet. In hoeverre de beurs in de komen de dagen hiervan de gevolgen zal ondervinden zal voor een groot deel afhangen van het financiële beleid der organisaties en de wijze waarop de gelden zijn belegd. Dat de beurs, vooral in de aan- delensector, thans een bepaalde druk nauwelijks nog zal kunnen weerstaan, zal echter een ieder duidelijk zijn die het koersgebeu- ren van de laatste paar maanden van nabij heeft gevolgd. Wat dit betreft komt deze staking wel op een heel ongelukkig moment. RESERVE Ook in andere zin kan de vraag worden gesteld wat de gevolgen van een staking voor de beurs zou den kunnen zijn. Aangenomen mag worden dat de op de beurs aan wezige bouwbedrijven, voorlopig althans, weinig extra nadelen zul len ondervinden. Natuurlijk lopen de resultaten tijdelijk terug, maar elk bouwbedrijf zal ieder jaar toch op zijn minst met één maand vorstverlet rekening houden en nu de winter bijzonder gunstig is ver lopen kan men de huidige ge dwongen rust nog als een soort verlate vorstperiode beschouwen. Daarbij komt dat het bouw bedrijf vorig jaar op aanzienlijke wijze is begunstigd door de lange en droge zomer, waardoor in vele gevallen ongetwijfeld belangrijk op het tijdschema is uitgelopen. De staking zou vrij lang moeten duren eer de bouwbedrijven meer na delen ondervinden dan die waar mee zij zo gemiddeld per jaar door weersomstandigheden rekening moeten houden. bDit aantoonbare verlies zal wor den beoordeeld door een com missie waarin vertegenwoordi gers van de ministeries van econo mische zaken, volkshuisvesting, ver keer en waterstaat en defensie, als ook van de raad van bestuur bouw bedrijf zitting hebben. De vermindering van de verst uw verletpremie, mogelijk door de zachte winter, behoeven de aan nemers niet in hun prijzen door te geven. Dit voorstel, zo heeft de minister duidelijk gemaakt, was wel het uiterste waartoe hij bereid was te gaan. De aannemers hebben het afgewezen, om dat zij het begrip „aantoonbaar verlies voor het hele bedrijf" als een onaan vaardbaar amendement zagen op hun eigen wensente mogen doorberekenen als er aantoonbare schade werd geleden. „Wij mogen pas bij de commissie aan kloppen als wij failliet'zijn", was hun commentaar. De afwijzing was vrijdagmorgen al bij de regering bekend, toen de minister raad begon. Toch heeft zij zich tot het uiterste ingespannen om met hand having van haar loon- en prijspolitiek de staking te voorkomen. Tot Parijs toe brengt de luchtbrug de gewonden van Agadir, want de ziekenhuizen en noodhospitalen in de buurt van Marokko zijn al tot de nok met gewonden gevuld. Grote transportvliegtuigen van de Ameri kaanse marine zijn verbouwd tot vliegende ambulances, waarin tien tallen slachtoffers tegelijkertijd kun nen worden vervoerd. Advertentiën) Gistermiddag onderbrak het kabinet zijn vergadering voor een bespreking met de topleiders van het Nederlandse bedrijfsleven, een bespreking die van halfvier tot halfzes op het ministerie van binnenlandse zaken werd gehouden. De minister-president prof. De Quay en de ministers Zijlstra, De Pous, Van Aartsen, Korthals, Van Rooy en Visser alsmede de staatssecretarissen Roolvink en Schmelzer namen van regeringszijde hieraan deel. De heren Van Tilburg, Middelhuis en Van Mastrigt waren als voorzitters van respectievelijk het N.V.V., de K.A.B. en het C.N.V. aan wezig. Van de zijde van de werkgevers wa ren vertegenwoordigd het Centraal sociaal werkgeversverbond, het Ver bond van Nederlandse werkgevers, het Verbond van katholieke werkge vers, het Verbond van protestants- christelijke werkgevers en de vier middenstandsbonden. Minister De Pous heeft, op dit hoog ste niveau van. het bedrijfsleven, dui delijk gesteld dat hij tegenover het bouwbedrijf niet verder kon gaan zon der zijn prijspolitiek om hals te bren gen. De loon- en prijspolitiek is tot stand gekomen en wordt gevoerd in voortdurend overleg met deze cen trale organisaties van werkgevers en werknemers. Nu een van de groepen werkgevers die in het bouwbedrijf zich van dit beleid losmaakt, achtte de rege ring het gerechtvaardigd de topleiding van het bedrijfsleven met dit pro bleem te confronteren. Het resultaat van dit overleg is ge weest, dat de centrale organisaties met de bonden in de bouwnijverheid zou den overleggen. Voor de werkgevers bonden bleek het echter te laat. De aannemers en patroons, samenwerkend in de Raad van bestuur bouwbedrijf, hadden van hun kant een nieuw en laatste voorstel: zij waren bereid 25 procent van de kosten der loonsverho ging voor eigen rekening te nemen, voor zover deze betrekking heeft op de onder handen zijnde werken. De andere 75 procent wilden zij verrekend zien met de opdrachtgevers volgens de bestaande risicobepalingen. Alleen onder deze voorwaarden zouden zij be reid zijn de nieuwe c.a.o. te tekenen. Van deze risicoregeling, zoals die in de bestaande contracten is opgenomen en volgens welke verrekening van tus sentijdse loonstijgingen met de op drachtgever mogelijk is, willen d>e aan nemers geen afstand doen. DEN HAAG De boeren die hardnekkig weigeren aan hun finan ciële verplichtingen tegenover het Landbouwschap te voldoen, zullen het bestuur van deze organisatie er niet toe kunnen bewegen toe te geven. Tijdens een bijeenkomst in Den Haag stelde voorzitter H. D. Louwes het gistermiddag bijzonder duidelijk: ..Er is maar één middel en dat is door gaan met het hervormen van de in zichten van de weigerachtige boeren. Het gaat niet aan dat de welwillen- den voor de onwelwillenden moeten betalen en daarom zal het uitgestip pelde beleid met alle beschikbare wet telijke middelen worden voortgezet." Het grootste aantal weigeraars is in Doornspijk te vinden, waar 44 boeren weigeren de heffing over de jaren 1956 en '57 te betalen. Over deze periode zijn 3408 dwangbevelen verzonden, na dat eerst 255.000 aanslagen de deur uit waren gegaan. Het percentage dwangbevelen 1,3 is aanmerke lijk lager dan over het jaar 1955, toen 5.3 procent van de aangeslagenen een dwangbevel ontving. ROTTERDAM. In een steenhouwerij aan de Electroweg te Rotterdam is gis ternacht de 61-jarige blokzager A. van Mullere. uit de Bottel-straat in Rotterdam noord bekneld geraakt en doodgedrukt tussen een muur en een blok marmer van tien ton dat van een zaagstelling viel. ROTTERDAM. In de nacht van donderdag op vrijdag heeft zich in een woning te Rotterdam-zuid een afschu welijk familiedrama afgespeeld. Kort na middernacht werd een twaalf jarige jongen in zijn ouderlijke woning aan de Beverstraat opgeschrikt uit zijn slaap door een hevig tumult in de slaap kamer van zijn ouders. In een vlaag van verstandsverbijste ring was daar de 43-jarige koperslager J. L. zijn 42-jarige echtgenote J. A. L.-V. te lijf gegaan. Met een aardappelmesje had hij haar in het wilde weg een paar steken toegebracht en haar vervolgens bij de keel gegrepen. Nadat hun zoontje tevergeefs had ge tracht tussen beiden te komen rende hij de nachtelijk verlaten straat op om hulp te halen. Hij liep tegen een agent op, maar diens tussenkomst mocht de vrouw van de koperslager niet meer baten. In de wurgende greep van haar krank zinnige echtgenoot had zij reeds het leven gelaten. De koperslager werd overgebracht naar het Delta-ziekenhuis; pas een paar weken geleden was hij uit deze inrich ting ontslagen. De ongelukkige jongen die v§n dit familiedrama getuige was werd voor lopig bij buren ondergebracht. Van onze correspondent LONDEN De Britse regering heeft besloten het plan voor een tunnel tussen Groot-Britannië en Frankrijk onder het Kanaal in be ginsel goed te keuren. Het rapport dat de studiegroep voor een Kanaal tunnel aan de regeringen van Groot- Britannië en Frankrijk zal uitbren gen is gereed en zal zeer binnenkort openbaar worden gemaakt. In het verleden hebben de opeen volgende Britse regeringen steeds alle plannen voor een Kanaaltunnel afgekeurd, hoofdzakelijk om rede nen van defensie. Een tunnel immers zou de invasiekans van een eventuele vijand op het vasteland aanzienlijk vergroten. Tot nog maar enkele maanden geleden hebben de Britse maarschalken steeds gewaarschuwd tegen dit gevaar. BINNEN VIJF JAAR? Volgens premier Macmillan zijn alle strategische bezwaren nu ver dwenen. Maar hij is niet van plan de Bi'itse regering bij te laten di-a- gen in de bouwkosten die op zeker honderd miljoen pond worden ge schat. De studiegroep (een Brits- Frans syndicaat) heeft al een kwart miljoen pond besteed aan voorbe reidend werk. Grote technische bezwaren schij nen er niet meer te zijn en de tunnel zou binnen vijf jaar kunnen worden gebouwd. Van het begin af is het de bedoe ling geweest dat de tunnel de vrucht z°u moeten zijn van particulier initiatief. Eventuele buitenlandse ge gadigden zullen worden uitgenodigd tot deelneming aan de uitvoering van de plannen. Eigen nieuwsdienst CASABLANCA. Meer dan vier duizend doden zijn tot nu toe in en rondom Agadir ter aarde besteld. Het is gisteren duidelijk geworden dat een nog groter aantal, vij^pfgefe zesduizend, nog bedolven Éggen onder de resten van de stad. Prins Moulay Hassan, die uit naam van zijn vader, de koning van Marokko, de werk zaamheden in Agadir regelt, heeft dan ook bekend moeten maken dat hij het aantal doden schat op ten minste tienduizend en ten hoogste twaalfduizend. Tegen alle verwach ting in zijn ook gisteren weer over levenden uit de bergen puin te voor schijn gehaald en de overtuiging heerst dat er nog meer levend be- gravenen kunnen worden gered. Vandaar dat Moulay Hassan heeft gedecreteerd dat de vernietiging van de stad slechts wijk na wijk mag geschieden. Pas wanneer een wijk geheel is uitgekamd kan worden overgegaan tot het werken met ont ploffingsmiddelen en het uitspreiden van een laag ongebluste kalk over de ruïnes. AFGESLOTEN Het werk zal dus in een veel lager tempo geschieden dan eerst de be doeling was. De stad zal van de bui tenwereld afgesloten moeten blijven gedurende een periode van vele we ken om overbrenging van besmette lijke ziekten te voorkomen. Wie er werkt moet er ook blijven. Er zal een cordon van Marokkaanse sol daten -am de stad worden gelegd, wat bovendien het voordeel heeft dat men plunderaars gemakkelijker kan weren. Het is al een paar maal gebeurd dat militairen het vuur heb ben moeten ojsenen op lieden die probeerden uit ruïnes van huizen en kantoren te stelen of lijken te be- AANVOER De buitenlandse helpers zijn nu voor het grootste deel uit de stad teruggetrokken. Hun werk wordt langzamerhand door Marokkanen overgenomen. Maar de hulp uit vrij wel de gehele wereld blijft toestro men. Op schepen die op de rede ge ankerd liggen wordt brood gebakken voor de vluchtelingen die in de kust streek zijn neergestreken en wonen in onafzienbare kampementen. Alle voedsel voor de bevolking en voor de helpers moet worden aangevoerd. Tonnen medicamenten, verbandstof- fen, bloedplasma en ontsmettings middelen komen via de luchtbrug en steeds blijkt er meer nodig te zijn. Dit voorstel is, zoals boven vermeld, pi-ompt door minister De Pous als niet aanvaardbaar verworpen. Het sluit dan ook volstrekt niet aan bij de regeling, zoals de regering bereid was te aan vaarden en het schijnt evenmin tot stand te zijn gekomen met medeweten of instemming van de centrale werk geversorganisaties. De diepe kloof, die in de loop van donderdag en vrijdag leek te worden overbrugd, blijft bestaan. Waarmee Nederland zijn eerste algeriiene en ge organiseerde staking sinds de oorlog tegemoet gaat. DEN HAAG (ANPÏ De vakver eniging Het zwarte corps, de onaf hankelijke bond van machine- en werkplaatspersoneel in water-, spoor-, wegen-, en utiliteitsbouw, waarbij de meerderheid van de machinisten in de bouwnijverheid is aangesloten, heeft haar leden opgeroepen niet deel te nemen aan de staking, die de bij N.V.V., ICA.B. en C.N-V. aangesloten bouwvakarbeidersbonden hebben aan gekondigd. Op de onbewaakte overweg aan de Middenweg in haar woonplaats is de 72-jarige mevrouw Van de Wildenberg uit Vught gistermorgen vroeg door een personentrein gegrepen en gedood. Van onze scheepvaartredacteur ROTTERDAM. Een schip met rich tingaanwijzers heeft gistermiddag voor enkele uren de Rotterdamse haven be zocht. Het was het Amerikaanse ma rinevrachtschip Golden Eagle, dat twee vliegtuigen voor de Koninklijke Lucht macht kwam brengen. Kapitein John S. Shae toonde op de brug, dat met enkele knoppen op een klein kastje de wijzers gemakkelijk te bedienen zijn. De wijzers zijn links en rechts tegen de voorkant van het mid- scheepse dekhuis aangebracht, elke wijzer schuin boven het stuurhuis. Beide wijzers worden gelijktijdig ge bruikt. Wanneer het schip te kennen geeft stuurboord uit te willen gaan, wijzen de zes meter lange pijlen beide naar rechts. Naar bakboord wijst het geelachtige licht naar links. DERTIG JAAR OUD Met deze richtingaanwijzers dertig jaar geleden een vinding van de Neder landse gezagvoerder A. Vreugdenhil, te Velsen heeft kapitein Shae nu onge veer een maand ervaring. Op zijn reis uit de Verenigde Staten naar ons land heeft hij ze alleen in Het Kanaal ge bruikt. Wanneer de verlichte wijzers ge toond werden, reageerden verschei dene schepen over de radio. Som migen vonden het een goed idee, an- De Golden Eagle met de richting aanwijzers (boven), die bij duister nis kunnen worden verlicht. De eenvoud van de constructie is treffend. deren zagen als bezwaar dat niet al tijd met zekerheid kon worden waar genomen naar welke richting de pijlen wezen. KERSTBOOM Kapitein Shae meende zelf, dat de plaats van de richtingaanwijzers niet juist is gekozen. De vele lampen in de wijzers verlichten bij gebruik het ge hele stuurhuis en dit stoort de navi gatie. Tot de belangstellenden voor dit hulpmiddel, dat bedoeld is om de vei ligheid op zee te bevorderen, be hoorde ook kapitein H. Tigchelaar te Rotterdam, die een ander systeem met dezelfde opzet heeft ontworpen. Dit bestaat uit een kruisvormige con structie met blauwe, rode en groene knipperlichten. Met deze „kerstboom" varen al vele jaren verscheidene Rotterdamse sche pen. De heer Tigchelaar heeft kapi tein Shae er uitvoerig over ingelicht. Eigen nieuwsdienst LUXEMBURG De heren Ne- derhorst en Van der Goes van Na- ters blijven doorgaan met hun bom bardement van vragen over de -schrootaffaire. Zij hebben nu weer vragen gesteld aan de Hoge auto riteit van de E.G.K.S. en aan de ministers Beerman en De Pous. Daaruit spreekt heel sterk een on bevredigd gevoel over de gang van zaken bij het onderzoek naar de schrootfraude. Uit de antwoorden van de ministers op vorige vragen zo stellen de heren Nederhorst en Van der Goes van Na- ters nu is niet zonder meer duidelijk geweest, dat pas negen maanden na het verzoek van de Hoge autoriteit een onderzoek naar eventueel gepleegde strafbare feiten is begonnen. Zijn de ministers zich daarvan bewust, zo wordt gevraagd. Of de ministers uitleg willen geven van deze vertraging en van het niet naleven van artikel 162 van het Wet boek van strafrecht, is de volgende vraag. Het bedoelde artikel legt open bare colleges of ambtenaren de ver plichting op onverwijld aangifte te doen van strafbare feiten, die zij bij hun werk constateren, ook al zijn zij niet met de opsporing daarvan belast. Verder vragen de heren Van der Goes van Naters en Nederhorst of de mededeling juist is, die afkomstig zou zijn van de procureur-generaal bij het Gerechtshof in Den Haag, dat het „diepgaand onderzoek" dat de ministers zouden hebben laten instellen, in feite nog steeds niet is begonnen. Ten slotte willen zij weten, waarom de periode van onderzoek gelimiteerd is tot de einddatum van 30 april 1957, terwijl er ook na die datum aan wijzingen van vermoedelijke ernstige fraude bestaan. Aan de Hoge autoriteit wordt ge vraagd te verklaren, hoe het komt, dat de procureur-generaal bij het Haagse gerechtshof nog steeds niet voldoende gegevens uit Luxemburg heeft ont vangen om een onderzoek te kunnen beginnen. En ook, waarom de Hoge autoriteit negen maanden heeft ge wacht met het vragen aan de Neder landse justitie om een strafrechtelijk onderzoek nadat zij al in januari 1959 het Ministerie van economische zaken om een „aanvullend onderzoek" had gevraagd. Ook de vraag over het beperken van de periode van onderzoek tot april 1957 komt op het lijstje voor de Hoge autoriteit voor. Van een onzer verslaggevers ROERMOND De rijksrecherche heeft gisteren de 58-jarige gemeen tesecretaris tevens -ontvanger, van St. Odilienlerg (L.) gearresteerd. De man wordt ervan verdacht sinds geruime tijd valsheid in geschrift te hebben gepleegd. Op de zgn. betalingsrollen van de gemeente die een bijlage vormden van de mandaten, zou hij allerlei kleine posten hebben vermeld van gemeentelijke uitgaven die in wer kelijkheid niet waren verricht. Daar hij zowel gemeentesecretaris als gemeenteontvanger was, kon hij deze frauduleuze handelingen drié jaar lang ongestoord voortzetten. Het bedrag dat met de fraude is gemoeid, kon nog niet precies wor den vastgesteld. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM Twee Engelse zee lieden zijn gisternacht in Rotterdam bij een brand aan boord van hun schip om het leven gekomen. Het zijn de 23-jarige matroos Thomas Nicholas uit Trenaris en de 31-jarige bootsman Arthur Stone uit Pontyprydd. De brandweer werd om drie uur 's ochtends gealarmeerd voor brand aan boord van het in de Waalhaven liggende 1.028 b.r.t. metende Engelse ms. Pool Fisher. afkomstig uit Barrow, dat gis teravond leeg uit Cardiff komend te Rotterdam was binnengelopen. De brand woedde in het bemannings- verblijf op het achterschip waar twee bemanningsleden lagen te slapen. Na de ontdekking hadden de overige opvaren den getracht tot 'het logies door te dringen om hun vermoedelijk reeds be wusteloos geraakte makkers te redden, maar door de dichte rook lukte hun dat met. Ook de reddingspogingen van de brandweer faalden. Op weg naar bruiloft Eigen nieuwsdienst NIEUWKOOP. Op een onbe- waakte overweg in Laag Nieuwkoop is gisteravond een personenauto door een trein gegrepen. Daardoor kwam de zeven tigjarige heer B. van der Neut om het leven. De vier andere inzittenden van de auto werden gewond, van wie twee ernstig. Het waren de' heer en mevrouw J. Ho- gendoorn, de weduwe J Korver en de heer Doornenbal, die de auto bestuurde Zij zijn allen uit Kamerik afkomstig. De vijf mensen waren op weg naar een bruiloft, die in een huis op ongeveer 25 meter afstand van de overweg zou woi'- den gevierd. De bruiloft is niet doorge gaan. De machinist van de bij het ongeluk betrokken trein is onmiddellijk de baan opgelopen en heeft met een rode lamp een trein uit de andere richting bijtijds kunnen laten stoppen. BOSTON (A.P.). Het zal pas morgen of overmorgen zijn, dat de marconist W. M. L. van Rie en zijn echtgenote Amerika kunnen verlaten. Er zullen eerst nog enkele formaliteiten bij de douane moeten worden verricht. De van moord vrijgesproken Nederlan der is nu ook voor de televisie geweest. Eigen nieuwsdienst NEW YORK. De effectenbeurs van Wall Street is op een nieuw diepte punt voor dit jaar gekomen. Hoewel tegen het slot van de handel gisteren een aarzelend herstel optrad, kwam het Dow Jones gemiddelde voor indus triële aandelen op een ruim twee punten lager niveau waarmee het vo rige laagterecord werd gebroken. HAVANNA (Reuter) Zeker 26 men sen kwamen gisteravond in de haven op Cuba om het leven als gevolg van een reeks ontploffingen op een Frans vrachtschip. Er werden ongeveer 60 mensen gewond. Het Franse schip, de 4310 metende La Coubré, had een lading munitie en wapens aan boord, bestemd voor het Cubaanse leger. Uren na de explosie brandde het Franse schip nog fel. Zowel Van de Pol als Wijnen hebben in de vierde ronde van het Europese biljartkampioenschap te Luik een ne derlaag geleden. Van de Pol in acht- tieii beurten tegen Spielmann en Wijnen in zestien beurten tegen Wafflard. 6 Het K.N.M.I. ill De Bilt berichtte ons gisteravond om 23.15 uur: Droog weer met opklaringen en zwakke wind. Iets hogere middagtem- peraturen. MIESJE: Fijn weer voor de sport. 6 maart: zon op 7.16, zon onder 18.28; maan op 11.52, maan onder 2.50. 7 maart: zon op 7.13, zon on der 18.30; maan op 12.40, maan onder 3.39.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 1