Belangrijke stap naar oplossing van drie problemen
voor Lauwerszee
IJ-tunnel en
Zeeuwse veren
Chessman sterft
om 7 uur
Gevaar
GEMEENTERAAD
STOORT HANDEL
VAN REGERING
Sfeer bij Navo
en Frankrijk
ontspannen
Marinemannen werkten
's nachts in de haven
Amerika wil ook
landingsrechten
S.A.S. beperken
TIENDUIZEND
MAROKKANEN
VERGIFTIGD
Limburgs Bergen:
geen grond voor
Duitse boeren
Verordening van
provincies nodig
De Bilt: Bewolkt
Het weer overal
J
PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND
13e jaargang No. 4488 Vrijdag 19 februari 1960
VEILIGHEID
VOOR ALLES
VERHOGING
IN CIJFERS
MEDEZEGGENSCHAP VIA
ONDERNEMINGSRADEN
Ook salarisverhoging
voor onderwijzers
NOG MEER VRAGEN
AAN MR. BOT
Minister Korthals over
binnenscheepvaart
CHESSMANS LAATSTE
VERZOEK AFGEWEZEN
Hoofdkantoor: Goes, L. Voratstraat 90, Postbus 4, Giro
116666, telefoon Directie en administratie 01100-
2438. Redactie: 01100-2317, bij geen gehoor: Chef
redactie 01100-3991.
Bijkantoren: Middelburg, Korte Delft 52, tel. 01180-2009;
bij geen gehoor: 01180-4604, Postbus 26; Vlissingen,
Nieuwendijk 33, tel. 01184-3224, Postbus 24; Terneuzen,
Nieuwstraat 38, tel. 01150-3189; Zierikzee, Havenpark
24, tel. 01110-2991.
Directeur JACQ DE SMIT - Chefred.: G. J. BREUKER
Zeeuwsch Dagblad
Losse nummers 13 cent.
Abonnementsprijs f 0,56 per week, 7,— per kwartaal
Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouter»
7 cent per woord met een minimum van 1,—
MINISTER HAKT KNOOP DOOR
Van onze parlementaire redacteur
DEN HAAG. In drie belangrijke beleidskwesties heeft gis
teren minister drs. H. A. Korthals, van verkeer en waterstaat, een
belangrijke stap naar een oplossing gedaan
j óf de Lauwerszee gaat dicht óf de dijken worden verhoogd;
2 Amsterdam kan zqn IJ-tunnel bouwen, maar de financiering
ervan zal dan altijd nog moeten passen in het nationale ge
heel van investerings- en financieringsplannen;
het rijk is bereid de veergelden op de Westerschelde voor
voetgangers, fietsers en bromfietsers te verlagen, maar de
overige tariefsverlagingen hangen af van wat de provincie
Zeeland kan bijdragen.
CHIIHIIIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllfl
De gewekte verwachtingen liggen mij zwaar,
zei minister Korthals over de Lauwerszee, maar
hij wilde geen uitsluitsel geven. Wel liet hij er
geen twijfel over bestaan dat Groningen en
Friesland hun bijdrage in de kosten zullen
moeten leveren, welk plan er ook wordt uit
gevoerd.
Krachtig keerde de minister zich tegen de
veronderstelling als zou met het afzien van het
bedijkingsplan meteen ook de veiligheid overboord worden gezet. De doel
stelling van mijn beleid is juist gericht op de veiligheid en tevens op de
verbetering van de economische structuur, zo zei hij. Aan de ernst van
mijn bedoelingen mag men niet twijfelen. Dijkverhoging kan zeker de
veiligheid waarborgen.
iimiimiiiiiiiiiiitiiiimiiiiiiiniiiiiiiiniiiiiiiiii
iMiiiiiiiiiiiiiminiiiiiHiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini
De minister zei niet te kunnen begrijpen, waar
om men niet met enkele maanden uitstel kan in
stemmen. Ook wees hij op de „passieve houding"
van de socialist ir. Posthumus, die tot september
1959 nooit over de Lauwerszee had gesproken!
Hoe de verhouding tussen afsluiting en dijk
verhoging is, maakte de minister met enkele
«HtHHIIIIIIIIIIIlllllillllllilllllllllllilllllllilin cijfers duidelijk: bij de Lauwerszee staat tegen
over dertien km afsluitdijk 32 km dijkverhoging, maar in het Deltagebied
komt er totaal veertig km afsluitdijk om zevenhonhonderd km dijk met te
verhogen.
lilllllIHHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIinill
Financiering
moet passen
miiuinmiHuimiMiMUMM
Zeeuwse veren
goedkoper
iiiiiuiiiiiiiuiMiiiiuittimniii
Enigszins onheil
spellend (voor
Amsterdam) klok
de waarschuwing
van minister
Korthals dat hij
als minister van
verkeer en waterstaat geen be
zwaar kon hebben tegen een besluit van
de hoofdstad om de IJ-tunnel te gaan
bouwen, maar dat het dan wel de vraag
zou zijn of de financiering ervan zou
passen in het geheel van de andere
plannen.
Amsterdam is een autonome gemeen
te, zo zei minister Korthals, dat wil ik
niet uit het oog verliezen. Er is inder
daad nu wel genoeg gestudeerd en de
plannen zijn zo ver voorbereid dat bin
nen enkele maanden de beslissing kan
worden genomen welke tunnel het
eerst zal moeten komen. Dan wordt het
tijdstip waarop met de bouw kan wor
den begonnen, door de prioriteiten be
paald.
Ook het heffen van tolgelden is een
zaak van de gemeente. Dat kan gebeu
ren op grond van de verenwet. De taak
van het rijk beperkt zich tot het toezien
op de naleving van de wet en het hand
haven van de openbare orde.
Minister Kort
hals vertrouwde er
op dat hij met
Gedeputeerde Sta
ten van Zeeland
tot overeenstem
ming zal kunnen
komen inzake de
provinciale bijdrage in de kosten van
de verlaging der tarieven van de veren
over de Westerschelde. Zijnerzijds ver
klaarde hij zich bereid tot medewer
king aan een tariefswijziging en hij
kondigde alvast een verlaging van de
veergelden voor voetgangers bromfiet
sers en wielrijders aan.
Prof. De Gaay Fortman:
UTRECHT (ANP). Een aandeel
houder is slechts de eigenaar van een
geldswaardig papier; hij heeft geen
macht of medezeggenschap en kan
geen invloed oefenen op het beleid
van het bestuur van de naamloze ven
nootschap. Dat bestuur heeft een vol
strekt zelfstandige positie. Prof. mr.
W. F. de Gaay Fortman zei dit gis
teren te Utrecht tijdens een studie
conferentie van het C.N.V.
Prof. De Gaay Fortman vond overi
gens de onttroning van de aandeelhou
der niet zonder zin; zij lag in het we
zen van de onderneming. Streven naar
zijn eerherstel zou gevaarlijk zijn. De
ondernemingen zouden vrij snel te gron
de gaan wanneer de meestal on
deskundige aandeelhouders, die zich al
leen voor de winst interesseren, het voor
het zeggen zouden krijgen.
Mogelijkheden
Verder merkte hij op. dat ook de ar
beider, wanneer hij aandeelhouder zou
word-n. niet werkelijk in het bedrijf
zou medebeslissen. Bovendien geldt voor
hem evenzeer, dat hij in het algemeen
niet deskundig genoeg is om te beoor
delen wat voor de onderneming nood
zakelijk is. Om de arbeiders te kunnen
betrekken bij de gang van zaken in een
onderneming, zag hij meer heil in de
Wet op de ondernemingsraden, die hier
voor grote mogelijkheden biedt.
Sprekend over de colleges van com
missarissen zei prof. De Gaay Fort
man. dat men zal moeten streven naar
een andere samenstelling van die col
leges, waarbij bijvoorbeeld de helft of
een derde van de leden wordt aange
wezen door de ondernemingsraden. Hij
pleitte voor het geven van grotere be
voegdheden aan de commissarissen en
▼oor het invoeren van een grotere rech
terlijke controle.
Éteen nieuwsdienst
DEN HAAG Ook het onderwij
zend personeel waarvan de salaris
regeling van rijkswege wordt vastge
steld of aan goedkeuring van rijks
wege is onderworpen, deelt in de aan
gekondigde salarisverhoging voor de
ambtenaren.
Blijkens een mededeling van het mi
nisterie van onderwijs, kunsten en we
tenschappen krijgen zij vijf procent en
bijkomende verbeteringen van ten
hoogste 1,2 procent.
SAN FRANCISCO (UPI,
Reuter) Voor Caryl Chess
man is er geen hoop meer, se
leen in de weinige uren die
hem vandaag nog resten be
rusting in het lot dat na bijna
twaalf jaar taai volhouden in
de dodencel onafwendbaar is
geworden.
ONAFWENDBAAR, nadat de gou
verneur van Californië, Edmund
Brown, had verklaard krachtens de
grondwet niet bevoegd te zijn gratie
te verlenen. Onafwendbaar, omdat
gouverneur Brown niet anders kon
verklaren nadat het hooggerechts
hof van Californië had geweigerd bij
hem op gratieverlening aan te drin
gen.
Machteloos
ONAFWENDBAAR ook ondanks
de overstelpende stroom brieven en
telegrammen uit alle werelddelen,
gericht tot gouverneur Brown, die
machteloos stond, en tot president
Eisenhower, die niet bevoegd was
iets ten gunste van Chessman te
uoen.
GOUVERNEUR BROWN, zelf een
tegenstander van de doodstraf, zag
er gisteren van af de officiële ope
ning van de Olympische Winterspe
len in Squaw Valley bij te wonen.
Hij bleef de gehele dag in zijn kan
toor om beschikbaar te zijn en te
kunnen ingrijpen indien er zich nog
op het laatste ogenblik een kans op
uitstel van de terechtstelling mocht
voordoen.
Strohalm
OP DIE KANS, een strohalm die
Chessman zelf niet meer wilde grij
pen, speculeerde A. L. Wirin, een
van de raadsleden van de gedoemde,
toen hij gisteren bekendmaakte het
hooggerechtshof van Californië nog
eens uitstel van de terechtstelling
te zullen vragen.
CHESSMAN bracht de laatste
nacht voor zijn noodlotsdag in zijn
cel door in gezelschap van de bewa
kers die volgens de traditie de „do
denwacht" bij hem hadden betrok
ken.
Laatste ontbijt
Over enige uren krijgt hij in zijn
cel op de vijfde verdieping van de
gevangenis San Quentin, gelegen op
het schiereiland je van dezelfde naam
dat ten noorden van de beroemde
Golden Gate Bridge uitsteekt in de
prachtige baai van San Francisco,
het ontbijt dat, naar menselijke be
rekening, zijn laatste zal zijn. Twee
uur en drie kwartier na dat ontbijt,
om kwart voor tien in de Californi-
sche morgen, komt de directeur van
de gevangenis, Dickson, hem halen.
Deze gaat dan met hem zijn laatste
gang naar de executiecel, die gelijk
vloers ligt.
PRECIES OM tien uur (zeven uur
vanavond Nederlandse tijd) gaat hij
die cel binnen om te worden vastge
bonden op de stoel die weinige ogen
blikken later door een wolk sneldo-
dend gas omhuld zal zijn.
Van onze correspondent
KOPENHAGEN. De Scandinavi
sche luchtvaartmaatschappij S.A.S.
dreigt in eenzelfde positie te geraken
als de K.L.M. Op grond van een ver
scherpte politiek met betrekking tot
de landingsrechten in de Verenigde
Staten, heeft Amerika de S.A.S. uit
genodigd onderhandelingen te beginnen.
De S.A.S. heeft luchtlijnen zowel op
Amerika's oostkust als op de westkust,
met name op Californië. Deze vliegroute
is reeds lang een financiële doorn in
het Amerikaanse oog.
In maart zullen in Kopenhagen onder
handelingen over de begrenzing van de
landingsrechten beginnen. De Ameri
kaanse actie treft de S.A.S. op een
bijzonder onaangenaam tijdstip, omdat
men op dit ogenblik om soortgelijke
redenen met West-Duitsland confereert.
Dat land wil ten gunste van de eigen
luchtvaart eveneens de rechten van de
S.A.S. beperken.
ROTTERDAM In de Koninklijke
diergaarde Blijdorp te Rotterdam zijn met
de geboorte van een gezonde orang
oetan-baby twee wereldrecords geslagen.
Blijdorp is de enige dierentuin ter
wereld die er op kan bogen dat daar al
zes orang oetans het levenslicht zagen en
Julia, moeder van de jongst-geborene is
het enige orang oetan-wijfje ter wereld
die in gevangenschap drie levenskrachtige
jongen wierp.
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM. 't Gebeurde gis
termiddag op de vijfde verdieping
van de ten dode opgeschreven oude
Bijenkorf: een brok geveilijst van
misschien wel dertig ton zou worden
omgehaald. De bedoeling was dat het
naar binnen zou vallen, maar op een
fataal moment brak er een staaldraad
tengevolge waarvan het langgerekte
stuk beton averechts viel en een
lawine van houten kozijnen die
van de voormalige lunchroom met
veel lawaai omlaag kwam.
Er werd niemand getroffen, want
de slopers, gedachtig aan het devies
„veiligheid voor alles", hadden by-
tijds de politie verzocht het drukke
verkeerspunt by de vroegere Van
Hogendorpstraat even ontruimd te
houden voor het geval er iets mis
zou gaan.
Stagnatie
Omstreeks half één was voor het
slechten van een brok Bijenkorf het
verkeer ook al even opgehouden. Een
lofwaardige veiligheidsmaatregel die
minder dan tien minuten tijds verg
de, ma&r voor het tram- en busver-
keer tot een langduriger stagnatie
leidde.
De zware strook beton die om
kwart voor vier op de vijfde ver
dieping voor ongeveer een derde van
zijn lengte buiten de gevel kwam te
steken, leverde onmiddellijk gevaar
op voor de openbare veiligheid. Alle
verkeer moest een uur lang worden
omgelegd, een maatregel die by de
nadering van het spitsuur tot een om
vangrijke stagnatie leidde.
Juist op de grens van het overste
kende deel vertoonde de verkeerd
gevallen geveilijst een breuk en daar
om zat er voor de slopers niets anders
op dan die breuk te vergroten en het
gevaar opleverende brok beton van
zes of zeven ton naar beneden te
doen ploffen.
Verlaten
Op veilige afstand sloegen duizen
den nieuwsgierigen dit sensationele
extra-nummertje sloopwerk gade.
Het kostte hun een vol uur. maar het
was wel de moeite waard!
Om vijf uur zwegen de pneumati
sche stootbeitels en toen begon daar
hoog op de vijfde verdieping een
brander de betonbewapening door te
snijden.
De kreet: „Onderuit!" behoefde
niet te worden geslaakt, want het
anders op dit uur zo warrelig drukke
punt lag daar verlatener dan op een
prille zondagmorgen.
Nog eenmaal spoot die snijbrander
een vonkenregen uit en precies om
vijf minuten over vijf kwam het
zware geval naar beneden. Het boor
de zich een halve meter in het trot
toir en een wolk van stof en gruis
steeg op tot aan de vierde verdieping.
Opruiming
Alle gevaar was toen geweken
maar toch werd de afzetting nog niet
opgeheven. De slopers van de firma
Joh. Lekkerkerker wilden eerst het
meters ver weggespoten puin op
ruimen en pas nadat zij de straat
netjes hadden aangeveegd kon het
lolitiecordon zich terugtrekken.
Pas omstreeks half zes was het
tramverkeer de vertraging te boven.
Van onze correspondent
PARIJS. Kort voor de gebeurte
nissen in Algerije aller belangstel
ling trokken, had generaal Norstad
een bezoek aan president de Gaulle
gebracht. Thans blijkt dat de kwestie
van de Franse Middellandsezeevloot
tijdens dat onderhoud ter sprake is
gebracht en dat een voor alle par
tijen bevredigende regeling op stapel
staat.
Oorspronkelijk zou een deel van die
vloot, ongeveer 30.000 ton, in tijd van
oorlog onder het Atlantische opperbevel
worden gesteld. In maart van dit jaar
besloot Frankrijk voorlopig ook in ge
val van een calamiteit die 30.000 tor
onder nationaal commando te houden.
Tegelijkertijd werd echter bekend ge
maakt dat Parijs bereid was met de
Navo te onderhandelen over eventuele
speciale missies die aan de desbetref
fende eenheden zouden kunnen worden
toevertrouwd onder Atlantisch opperbe
vel.
Verbinding handhaven
Aanvankelijk heeft de zo geheten
Standing group er zich mee bezig ge
houden, later is de kwestie door Eisen
hower tijdens zijn bezoek aan Parijs ter
sprake gebracht. Thans zou een akkoord
ln uitzicht zijn. De Franse vloot zou
enerzijds onafhankelijk blijven, maar
anderzijds een speciale taak, nl. het
handhaven van de noord-zuid-verbinding
in het westelijk deel van de Middel
landse zee toegewezen krijgen.
Wat betreft de vooruitgeschoven lucht
wachtdienst, het „advance warning sys
tem", de infrastructuur van de radar-
installaties tussen Noordkaap en Noord-
Afrika, zou Frankrijk zich thans be
reid hebben verklaard, onder Atlantisch
opperbevel zijn volledige bijdrage te
leveren.
GENÈVE (AP) Van de bijna
tienduizend slachtoffers van geknoei
met bakolie in Marokko zullen vol
gens een rapport van het Internatio
nale Rode Kruis 500 hun leven lang
geheel verlamd blijven en tussen
1500 en 2000 na zeer langdurige ver
pleging weer zeer beperkte macht
over hun ledematen terugkrijgen.
Geen van de 9991 slachtoffers van
vermenging van bakolie met vlieg-
tuigbenzine door Marokkaanse sluik
handelaars zal volledig herstellen.
Ongeveer drieduizend gedeeltelijk
verlamden zullen als lopende patiën
ten lange tijd dagelijks naar revali
datiecentra moeten komen om gelei
delijk weer de macht over een ver
lamde hand of arm terug te krijgen.
Alleen van die laatste groep zullen
op den duur de meesten wellicht
weer in hun eigen onderhoud kun
nen voorzien.
Eigen nieuwsdienst
DEN HAAG Het Tweede-Kamerlid
Van Nierop (a.r.) heeft staatssecretaris
Bot schriftelijk gevraagd of het juist is
dat hij in Canberra o.m. heeft verklaard:
„Wij ontwikkelen de Papoea's zo snel
wij kunnen, waar wij moeten eerst
menselijke wezens maken van een volk,
waarvan de vaders wilden waren en het
soms nog zijn" en
tot de betoging, die werd' gehouden in
Sentani (bij het vertrek van de staats
secretaris) „werd aangezet door perso
nen, die rechtstreeks van Java waren
gekomen".
Als dat inderdaad zo is, vraagt de heer
Van Nierop zich in het eerste geval af
of een dergelijke uitspraak recht doet
aan grote groepen van de Nieuwguinese
bevolking en of zij bevorderlijk is voor
de goede verhouding tussen de autoch
tone bevolking en Nederland.
In het tweede geval vraagt hij wat voor'
reden de staatssecretaris heeft om aan
te nemen dat tot de betoging was aange
zet door „personen, rechtstreeks van
Java". Mr. Bot weet toch, dat de beto
ging werd georganiseerd door het Chris
telijk werknemersverbond in Nederlands
Nieuw-Guinea?
DEN HAAG Minister Korthals heeft
gisteren in de Tweede Kamer toegezegd
dat hij alle aspecten van het bevrach
tingstype voor de binnenscheepvaart nog
eens zou bekijken. Hij betreurde het dat
er bij het bedrijfsleven zelf geen gezind
heid bestaat ten aanzien van het voorstel
om de beursdwang voor schepen boven
250 ton op te heffen. Overigens beloofde
hij met spoed een beslissing te nemen.
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM. Een grote groep
marinemannen, waarvan een kor
poraal de hoogst gegradueerde was,
heeft al enkele maanden een gere
gelde, niet onaanzienlijke bijverdien
ste gehad door 's nachts in de Rot
terdamse haven te werken. Zij wa
ren allen gestationneerd bij de On-
Van een onzer verslaggevers
NIJMEGEN Het heeft er niet
veel schijn van, dat het door de re
gering zo aardig opgezette handeltje
met 111 ha gemeentegrond van het
Noordlimburgse Bergen als inzet,
door zal gaan. De raad van Bergen
heeft namelijk een vierkant neen
laten horen op hetgeen door Rijk en
B. en W. van de eigen gemeente was
bekokstoofd. Daarmee dreigt een
onderdeel van de tussen de Neder
landse Staat en de Duitse Bondsre
publiek bereikte overeenstemming
over de teruggave van de correctie-
gebieden niet verwezenlijkt te kun
nen worden. B. en W. van Bergen
hebben de raad echter inmiddels
toegezegd in de volgende vergade
ring met een nieuw voorstel over
deze zaak te komen.
De overeenkomst tussen Rijk en
Bondsrepubliek sluit onverwacht scherp
aan op de zo geruchtmakende aankoop
van hot 468 ha grote landgoed de
Hamert in Wellêrlooi (gem. Bergen)
door de Deutsche Bauernsiedlung G.m.
b.H. vorig jaar gedaan. Deze Duitse
particuliere instelling wil de helft van
dit belangwekkende natuurterrein ont
ginnen en aan Duitse boeren in ge
bruik geven. Voor de uitvoering van
dit plan stak de minister van Volks
huisvesting en bouwnijverheid een
stokje door zijn ambtelijke bezwaar
tegen de plannen kenbaar te maken.
Daarmee is deze ontginning zoal niet
van de baan, dan toch tenminste zwaar
bemoeilijkt.
De collega's van minister Van Aart-
BESTRIJDING
WATERVERVUILING
DEN HAAG. Men moet niet den
ken dat er niets wordt gedaan tegen
de verontreiniging van het „opper
vlaktewater" in ons land, zei minis
ter Korthals gisteren in de Tweede
Karper. Ook is het niet zo dat een
wet met één slag aan de vervuiling
een einde kan maken.
De minister zei echter wel dringend
behoefte te hebben aan wettelijke be
voegdheden naast de maatregelen die
hij al had getroffen. Ook de provincies
zullen verordeningen moeten maken om
de taken van de waterschappen en de
gemeenten te regelen.
Grote zorgen baart de Rijn, aldus mi
nister Korthals, die er op wees dat
West-Duitsland, dat zelf veel last heeft
van zeer ernstige vervuiling, zich grote
offers getroost. In ons land zullen in
aansluiting daarop overeenkomstige
maatregelen moeten volgen.
De minister noemde de watervervui
ling het knelpunt van onze waterhuis-
houd'ig en de oplossing daarvan be
schouwde hij als een van de belang
rijkste en tegelijk een van de zorge-
lijkste onderdelen van zijn beleid.
sen aan Binnenlandse en aan Buiten
landse zaken hebben op hun beurt hem
weer een spaak tussen de wielen gesto
ken. Gedurende de maandenlange ge
heime onderhandelingen met de ver
tegenwoordigers van de Bondsrepubliek
over de teruggave van de correctiege-
bieden is ook de Hamert onderwerp
van gesprek geweest. Daarbij ging het
RÜk zo ver de Duitsers voor te stellen
het landgoed met nog 111 ha te ver
groten, t.w. een stuk grond, aansluiten
de op de Hamert, dat eigendom is van
de gemeente Bergen. Dat moest dan
maar verkocht worden, zo vond de
regering en zij kwam daarmee bij B.
en W. van Bergen.
Het dagelijks bestuur van Bergen
had er wel oren naar. De verkoop zou
flink wat middelen aan de schrale
gemeentekas toevoegen. Bovendien
werd als eis gesteld, dat bij het dorpje
Siebengewald een grensstation voor het
grote goederenverkeer zou worden in
gericht. Deze faciliteit werd in 1934
door de Duitsers opgeheven en sinds
dien staat hier de grens uitsluitend
voor personenvervoer open.
VAN DE TAFEL
Met die voorstellen hebben B. en
W. van Bergen zich tot de gemeen
teraad gewend. Maar die raad, toch
al ontevreden over het feit dat hij
zo lang buiten de geheime bespre
kingen is gehouden, heeft woens
dagavond met algemene stemmen
het voorstel van tafel geveegd.
Waarom de Bergense raad wei
gerde de overeenkomst goed te keu
ren? Allereerst stelt hij zich op het
standpunt dat hij geen grond aan een
particuliere Duitse instelling als de
Deutsche Bauernsiedlung wil ver
kopen. Wel wil hij de grond in
kwestie overdragen aan het Rijk.
Dat moet dan maar zien wat het er
verder mee gaat doen. Verder den
ken de Bergenaren er niet aan om
de Nederlandse regering genereuze
gebaren te laten maken op hun kos
ten. De regering heeft namelijk voor
gesteld om de bewuste grond voor
1250,- per hectare te verkopen.
Een belachelijk schijntje, zo zeiden
de Bergense raadsleden. Die grond
is tenminste zeventienhonderd gul
den per hectare waard. Sinds de
koortsachtige handel om Bergense
grond (voor welke affaires de ge
meente-secretaris van de langge
rekte gemeente zich nog steeds in
arrest bevindt) weet men er te goed
de prijzen.
PERSOON! UK
De verklaring, dat Siebengewald
weer een volwaardig grenskantoor
zou worden, ontlokte evenmin een
eenstemmig hoera-geroep. De raads
leden schroomden niet hierin het
persoonlijke voordeel van wethouder
T. J. de Weijs te zien. Deze drijft
namelijk pal aan de grens een grote
garage annex benzinestation.
Loco-burgemeester De Weijs, die
de raadsvergadering voorzat wegens
ziekte van burgemeester Van Macke-
lenberg, zag geen kans het voorstel
er door te krijgen. B. en W. besloten
dan ook in arren moede het terug
te nemen. Maar, zo zegden zij toe,
in de volgende vergadering komen
wij met een nieuw voorstel. Een
verklaring die door de raad met
grimmige kalmte als kennisgeving is
aanvaard.
derzeedienst Waalhaven van de Ko
ninklijke Marine; de commandant
van die dienst, kapitein ter zee J. F.
Drijfhout van Hooff, heeft aan de
illegale nachtarbeid, die zowel voor
de dienst als voor de stand van de
militairen schadelijk was, een eind
gemaakt.
De marinemannen werkten, in bur
gerkleding, vooral als classificeer
der. Daarbjj vielen alle rangen en
standen weg. Het was zelfs zo, dat
een dienstplichtige matroos de lei
ding had bij het verdelen van het
werk; hij trad. als „koppelbaas" op.
Overdag golden de rangen en stan
den weer.
Een nacht arbeid leverde per man
soms ruim twintig gulden op. Die
bijverdienste was meer dan welkom,
omdat de mannen zo lang zij op de
basis in Rotterdam waren, verstoken
waren van de extra toelagen die zij
krijgen als zij moeten duiken.
SCHADELIJK
De nachtarbeid had uiteraard een
schadelijke invloed op de dienst. Het
personeel was overdag vaak slape
rig. De gang van zaken was daarom
in strijd met een bepaling in ^Baks-
order" 26, waarin is bepaald dat
werk buiten de dienst wel is toege
staan, mits de belangen van de
dienst er niet door worden geschaad.
In diezelfde order is bepaald dat
extra werk is verboden als het scha
delijk is voor de stand van de mili
tair (hiertegen heeft dus de korpo
raal gezondigd). Een derde bepaling
in de order, dat de commandant op
de hoogte moet zijn van het werk
buiten de dienst.
De commandant van de Onderzee
dienst is evenwel niet tot discipli
naire maatregelen overgegaan. Hy
heeft alleen aangekondigd dat can
de nachtelijke arbeid in de havens
terstond een einde diende te komen.
SAN FRANCISCO (A.P.) Het
Hooggerechtshof van Californië heeft
het laatste verzoek van Chessman om
uitstel van executie afgewezen.
Het K.N.M.I. in De Bilt berichtte
ons gisteravond om 23.15 uur:
Meer bewolking
met plaatselijk
enige regen.
Zwakke tot ma
tige wind uit
zuidelijke richtin
gen. De zelfde
temperaturen als
gisteren of iets
hogere.
MIESJE: Nu zal het wei niet zo
glad zyn.
20 febr.: zon op 7.48, zon onder 18.01;
maan op 2.11, maan onder 11.36.
V
Helsinki
Stockh.
Oslo
Kopenh.
Aberdeen
Londen
A'dam
Brussel
Luxemb.
Parijs
Bordeaux
Grenoble
Nice
Berliin
Frankf.
Mfinchen
Zürich
Genève
Locarno
Athene
Rome
Aiaccio
Madrid
Lissabon
Mallorca
sneeuw
sneeuw
half bew.
onbew.
sneeuw
zw. bew.
onbew.
1. bew.
zw. bew.
1. bew.
geh. bew.
regen
zw. bew.
half bew.
geh. bew.
regen
mist
onweer
regen
1. bew.
zw. bew.
geh. bew.
zw. bew.
zw. bew.
regen
max. neer-
temp. slag
In gr. 7-19 u.
wind c. in mm
4 l
O
WNW -5
NO
N
N
Z
ozo
ONO
stil
ONO
W
N
ZW
z
ONO
O
O
stil
stil
stil
ZZO
NNO
ZW
wzw
wzw
0.1
0
3
0.4
0
0
0
0
0
0
0.1
0
0
0
10
14
14
2
0
0
0
2
0
3