Belangrijke stap naar oplossing van drie problemen voor Lauwerszee IJ-tunnel en Zeeuwse veren Chessman sterft om 7 uur Gevaar GEMEENTERAAD STOORT HANDEL VAN REGERING Sfeer bij Navo en Frankrijk ontspannen Marinemannen werkten 's nachts in de haven Amerika wil ook landingsrechten S.A.S. beperken TIENDUIZEND MAROKKANEN VERGIFTIGD Limburgs Bergen: geen grond voor Duitse boeren Verordening van provincies nodig De Bilt: Bewolkt Het weer overal J PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND 13e jaargang No. 4488 Vrijdag 19 februari 1960 VEILIGHEID VOOR ALLES VERHOGING IN CIJFERS MEDEZEGGENSCHAP VIA ONDERNEMINGSRADEN Ook salarisverhoging voor onderwijzers NOG MEER VRAGEN AAN MR. BOT Minister Korthals over binnenscheepvaart CHESSMANS LAATSTE VERZOEK AFGEWEZEN Hoofdkantoor: Goes, L. Voratstraat 90, Postbus 4, Giro 116666, telefoon Directie en administratie 01100- 2438. Redactie: 01100-2317, bij geen gehoor: Chef redactie 01100-3991. Bijkantoren: Middelburg, Korte Delft 52, tel. 01180-2009; bij geen gehoor: 01180-4604, Postbus 26; Vlissingen, Nieuwendijk 33, tel. 01184-3224, Postbus 24; Terneuzen, Nieuwstraat 38, tel. 01150-3189; Zierikzee, Havenpark 24, tel. 01110-2991. Directeur JACQ DE SMIT - Chefred.: G. J. BREUKER Zeeuwsch Dagblad Losse nummers 13 cent. Abonnementsprijs f 0,56 per week, 7,— per kwartaal Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouter» 7 cent per woord met een minimum van 1,— MINISTER HAKT KNOOP DOOR Van onze parlementaire redacteur DEN HAAG. In drie belangrijke beleidskwesties heeft gis teren minister drs. H. A. Korthals, van verkeer en waterstaat, een belangrijke stap naar een oplossing gedaan j óf de Lauwerszee gaat dicht óf de dijken worden verhoogd; 2 Amsterdam kan zqn IJ-tunnel bouwen, maar de financiering ervan zal dan altijd nog moeten passen in het nationale ge heel van investerings- en financieringsplannen; het rijk is bereid de veergelden op de Westerschelde voor voetgangers, fietsers en bromfietsers te verlagen, maar de overige tariefsverlagingen hangen af van wat de provincie Zeeland kan bijdragen. CHIIHIIIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllfl De gewekte verwachtingen liggen mij zwaar, zei minister Korthals over de Lauwerszee, maar hij wilde geen uitsluitsel geven. Wel liet hij er geen twijfel over bestaan dat Groningen en Friesland hun bijdrage in de kosten zullen moeten leveren, welk plan er ook wordt uit gevoerd. Krachtig keerde de minister zich tegen de veronderstelling als zou met het afzien van het bedijkingsplan meteen ook de veiligheid overboord worden gezet. De doel stelling van mijn beleid is juist gericht op de veiligheid en tevens op de verbetering van de economische structuur, zo zei hij. Aan de ernst van mijn bedoelingen mag men niet twijfelen. Dijkverhoging kan zeker de veiligheid waarborgen. iimiimiiiiiiiiiiitiiiimiiiiiiiniiiiiiiiniiiiiiiiii iMiiiiiiiiiiiiiminiiiiiHiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini De minister zei niet te kunnen begrijpen, waar om men niet met enkele maanden uitstel kan in stemmen. Ook wees hij op de „passieve houding" van de socialist ir. Posthumus, die tot september 1959 nooit over de Lauwerszee had gesproken! Hoe de verhouding tussen afsluiting en dijk verhoging is, maakte de minister met enkele «HtHHIIIIIIIIIIIlllllillllllilllllllllllilllllllilin cijfers duidelijk: bij de Lauwerszee staat tegen over dertien km afsluitdijk 32 km dijkverhoging, maar in het Deltagebied komt er totaal veertig km afsluitdijk om zevenhonhonderd km dijk met te verhogen. lilllllIHHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIinill Financiering moet passen miiuinmiHuimiMiMUMM Zeeuwse veren goedkoper iiiiiuiiiiiiiuiMiiiiuittimniii Enigszins onheil spellend (voor Amsterdam) klok de waarschuwing van minister Korthals dat hij als minister van verkeer en waterstaat geen be zwaar kon hebben tegen een besluit van de hoofdstad om de IJ-tunnel te gaan bouwen, maar dat het dan wel de vraag zou zijn of de financiering ervan zou passen in het geheel van de andere plannen. Amsterdam is een autonome gemeen te, zo zei minister Korthals, dat wil ik niet uit het oog verliezen. Er is inder daad nu wel genoeg gestudeerd en de plannen zijn zo ver voorbereid dat bin nen enkele maanden de beslissing kan worden genomen welke tunnel het eerst zal moeten komen. Dan wordt het tijdstip waarop met de bouw kan wor den begonnen, door de prioriteiten be paald. Ook het heffen van tolgelden is een zaak van de gemeente. Dat kan gebeu ren op grond van de verenwet. De taak van het rijk beperkt zich tot het toezien op de naleving van de wet en het hand haven van de openbare orde. Minister Kort hals vertrouwde er op dat hij met Gedeputeerde Sta ten van Zeeland tot overeenstem ming zal kunnen komen inzake de provinciale bijdrage in de kosten van de verlaging der tarieven van de veren over de Westerschelde. Zijnerzijds ver klaarde hij zich bereid tot medewer king aan een tariefswijziging en hij kondigde alvast een verlaging van de veergelden voor voetgangers bromfiet sers en wielrijders aan. Prof. De Gaay Fortman: UTRECHT (ANP). Een aandeel houder is slechts de eigenaar van een geldswaardig papier; hij heeft geen macht of medezeggenschap en kan geen invloed oefenen op het beleid van het bestuur van de naamloze ven nootschap. Dat bestuur heeft een vol strekt zelfstandige positie. Prof. mr. W. F. de Gaay Fortman zei dit gis teren te Utrecht tijdens een studie conferentie van het C.N.V. Prof. De Gaay Fortman vond overi gens de onttroning van de aandeelhou der niet zonder zin; zij lag in het we zen van de onderneming. Streven naar zijn eerherstel zou gevaarlijk zijn. De ondernemingen zouden vrij snel te gron de gaan wanneer de meestal on deskundige aandeelhouders, die zich al leen voor de winst interesseren, het voor het zeggen zouden krijgen. Mogelijkheden Verder merkte hij op. dat ook de ar beider, wanneer hij aandeelhouder zou word-n. niet werkelijk in het bedrijf zou medebeslissen. Bovendien geldt voor hem evenzeer, dat hij in het algemeen niet deskundig genoeg is om te beoor delen wat voor de onderneming nood zakelijk is. Om de arbeiders te kunnen betrekken bij de gang van zaken in een onderneming, zag hij meer heil in de Wet op de ondernemingsraden, die hier voor grote mogelijkheden biedt. Sprekend over de colleges van com missarissen zei prof. De Gaay Fort man. dat men zal moeten streven naar een andere samenstelling van die col leges, waarbij bijvoorbeeld de helft of een derde van de leden wordt aange wezen door de ondernemingsraden. Hij pleitte voor het geven van grotere be voegdheden aan de commissarissen en ▼oor het invoeren van een grotere rech terlijke controle. Éteen nieuwsdienst DEN HAAG Ook het onderwij zend personeel waarvan de salaris regeling van rijkswege wordt vastge steld of aan goedkeuring van rijks wege is onderworpen, deelt in de aan gekondigde salarisverhoging voor de ambtenaren. Blijkens een mededeling van het mi nisterie van onderwijs, kunsten en we tenschappen krijgen zij vijf procent en bijkomende verbeteringen van ten hoogste 1,2 procent. SAN FRANCISCO (UPI, Reuter) Voor Caryl Chess man is er geen hoop meer, se leen in de weinige uren die hem vandaag nog resten be rusting in het lot dat na bijna twaalf jaar taai volhouden in de dodencel onafwendbaar is geworden. ONAFWENDBAAR, nadat de gou verneur van Californië, Edmund Brown, had verklaard krachtens de grondwet niet bevoegd te zijn gratie te verlenen. Onafwendbaar, omdat gouverneur Brown niet anders kon verklaren nadat het hooggerechts hof van Californië had geweigerd bij hem op gratieverlening aan te drin gen. Machteloos ONAFWENDBAAR ook ondanks de overstelpende stroom brieven en telegrammen uit alle werelddelen, gericht tot gouverneur Brown, die machteloos stond, en tot president Eisenhower, die niet bevoegd was iets ten gunste van Chessman te uoen. GOUVERNEUR BROWN, zelf een tegenstander van de doodstraf, zag er gisteren van af de officiële ope ning van de Olympische Winterspe len in Squaw Valley bij te wonen. Hij bleef de gehele dag in zijn kan toor om beschikbaar te zijn en te kunnen ingrijpen indien er zich nog op het laatste ogenblik een kans op uitstel van de terechtstelling mocht voordoen. Strohalm OP DIE KANS, een strohalm die Chessman zelf niet meer wilde grij pen, speculeerde A. L. Wirin, een van de raadsleden van de gedoemde, toen hij gisteren bekendmaakte het hooggerechtshof van Californië nog eens uitstel van de terechtstelling te zullen vragen. CHESSMAN bracht de laatste nacht voor zijn noodlotsdag in zijn cel door in gezelschap van de bewa kers die volgens de traditie de „do denwacht" bij hem hadden betrok ken. Laatste ontbijt Over enige uren krijgt hij in zijn cel op de vijfde verdieping van de gevangenis San Quentin, gelegen op het schiereiland je van dezelfde naam dat ten noorden van de beroemde Golden Gate Bridge uitsteekt in de prachtige baai van San Francisco, het ontbijt dat, naar menselijke be rekening, zijn laatste zal zijn. Twee uur en drie kwartier na dat ontbijt, om kwart voor tien in de Californi- sche morgen, komt de directeur van de gevangenis, Dickson, hem halen. Deze gaat dan met hem zijn laatste gang naar de executiecel, die gelijk vloers ligt. PRECIES OM tien uur (zeven uur vanavond Nederlandse tijd) gaat hij die cel binnen om te worden vastge bonden op de stoel die weinige ogen blikken later door een wolk sneldo- dend gas omhuld zal zijn. Van onze correspondent KOPENHAGEN. De Scandinavi sche luchtvaartmaatschappij S.A.S. dreigt in eenzelfde positie te geraken als de K.L.M. Op grond van een ver scherpte politiek met betrekking tot de landingsrechten in de Verenigde Staten, heeft Amerika de S.A.S. uit genodigd onderhandelingen te beginnen. De S.A.S. heeft luchtlijnen zowel op Amerika's oostkust als op de westkust, met name op Californië. Deze vliegroute is reeds lang een financiële doorn in het Amerikaanse oog. In maart zullen in Kopenhagen onder handelingen over de begrenzing van de landingsrechten beginnen. De Ameri kaanse actie treft de S.A.S. op een bijzonder onaangenaam tijdstip, omdat men op dit ogenblik om soortgelijke redenen met West-Duitsland confereert. Dat land wil ten gunste van de eigen luchtvaart eveneens de rechten van de S.A.S. beperken. ROTTERDAM In de Koninklijke diergaarde Blijdorp te Rotterdam zijn met de geboorte van een gezonde orang oetan-baby twee wereldrecords geslagen. Blijdorp is de enige dierentuin ter wereld die er op kan bogen dat daar al zes orang oetans het levenslicht zagen en Julia, moeder van de jongst-geborene is het enige orang oetan-wijfje ter wereld die in gevangenschap drie levenskrachtige jongen wierp. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM. 't Gebeurde gis termiddag op de vijfde verdieping van de ten dode opgeschreven oude Bijenkorf: een brok geveilijst van misschien wel dertig ton zou worden omgehaald. De bedoeling was dat het naar binnen zou vallen, maar op een fataal moment brak er een staaldraad tengevolge waarvan het langgerekte stuk beton averechts viel en een lawine van houten kozijnen die van de voormalige lunchroom met veel lawaai omlaag kwam. Er werd niemand getroffen, want de slopers, gedachtig aan het devies „veiligheid voor alles", hadden by- tijds de politie verzocht het drukke verkeerspunt by de vroegere Van Hogendorpstraat even ontruimd te houden voor het geval er iets mis zou gaan. Stagnatie Omstreeks half één was voor het slechten van een brok Bijenkorf het verkeer ook al even opgehouden. Een lofwaardige veiligheidsmaatregel die minder dan tien minuten tijds verg de, ma&r voor het tram- en busver- keer tot een langduriger stagnatie leidde. De zware strook beton die om kwart voor vier op de vijfde ver dieping voor ongeveer een derde van zijn lengte buiten de gevel kwam te steken, leverde onmiddellijk gevaar op voor de openbare veiligheid. Alle verkeer moest een uur lang worden omgelegd, een maatregel die by de nadering van het spitsuur tot een om vangrijke stagnatie leidde. Juist op de grens van het overste kende deel vertoonde de verkeerd gevallen geveilijst een breuk en daar om zat er voor de slopers niets anders op dan die breuk te vergroten en het gevaar opleverende brok beton van zes of zeven ton naar beneden te doen ploffen. Verlaten Op veilige afstand sloegen duizen den nieuwsgierigen dit sensationele extra-nummertje sloopwerk gade. Het kostte hun een vol uur. maar het was wel de moeite waard! Om vijf uur zwegen de pneumati sche stootbeitels en toen begon daar hoog op de vijfde verdieping een brander de betonbewapening door te snijden. De kreet: „Onderuit!" behoefde niet te worden geslaakt, want het anders op dit uur zo warrelig drukke punt lag daar verlatener dan op een prille zondagmorgen. Nog eenmaal spoot die snijbrander een vonkenregen uit en precies om vijf minuten over vijf kwam het zware geval naar beneden. Het boor de zich een halve meter in het trot toir en een wolk van stof en gruis steeg op tot aan de vierde verdieping. Opruiming Alle gevaar was toen geweken maar toch werd de afzetting nog niet opgeheven. De slopers van de firma Joh. Lekkerkerker wilden eerst het meters ver weggespoten puin op ruimen en pas nadat zij de straat netjes hadden aangeveegd kon het lolitiecordon zich terugtrekken. Pas omstreeks half zes was het tramverkeer de vertraging te boven. Van onze correspondent PARIJS. Kort voor de gebeurte nissen in Algerije aller belangstel ling trokken, had generaal Norstad een bezoek aan president de Gaulle gebracht. Thans blijkt dat de kwestie van de Franse Middellandsezeevloot tijdens dat onderhoud ter sprake is gebracht en dat een voor alle par tijen bevredigende regeling op stapel staat. Oorspronkelijk zou een deel van die vloot, ongeveer 30.000 ton, in tijd van oorlog onder het Atlantische opperbevel worden gesteld. In maart van dit jaar besloot Frankrijk voorlopig ook in ge val van een calamiteit die 30.000 tor onder nationaal commando te houden. Tegelijkertijd werd echter bekend ge maakt dat Parijs bereid was met de Navo te onderhandelen over eventuele speciale missies die aan de desbetref fende eenheden zouden kunnen worden toevertrouwd onder Atlantisch opperbe vel. Verbinding handhaven Aanvankelijk heeft de zo geheten Standing group er zich mee bezig ge houden, later is de kwestie door Eisen hower tijdens zijn bezoek aan Parijs ter sprake gebracht. Thans zou een akkoord ln uitzicht zijn. De Franse vloot zou enerzijds onafhankelijk blijven, maar anderzijds een speciale taak, nl. het handhaven van de noord-zuid-verbinding in het westelijk deel van de Middel landse zee toegewezen krijgen. Wat betreft de vooruitgeschoven lucht wachtdienst, het „advance warning sys tem", de infrastructuur van de radar- installaties tussen Noordkaap en Noord- Afrika, zou Frankrijk zich thans be reid hebben verklaard, onder Atlantisch opperbevel zijn volledige bijdrage te leveren. GENÈVE (AP) Van de bijna tienduizend slachtoffers van geknoei met bakolie in Marokko zullen vol gens een rapport van het Internatio nale Rode Kruis 500 hun leven lang geheel verlamd blijven en tussen 1500 en 2000 na zeer langdurige ver pleging weer zeer beperkte macht over hun ledematen terugkrijgen. Geen van de 9991 slachtoffers van vermenging van bakolie met vlieg- tuigbenzine door Marokkaanse sluik handelaars zal volledig herstellen. Ongeveer drieduizend gedeeltelijk verlamden zullen als lopende patiën ten lange tijd dagelijks naar revali datiecentra moeten komen om gelei delijk weer de macht over een ver lamde hand of arm terug te krijgen. Alleen van die laatste groep zullen op den duur de meesten wellicht weer in hun eigen onderhoud kun nen voorzien. Eigen nieuwsdienst DEN HAAG Het Tweede-Kamerlid Van Nierop (a.r.) heeft staatssecretaris Bot schriftelijk gevraagd of het juist is dat hij in Canberra o.m. heeft verklaard: „Wij ontwikkelen de Papoea's zo snel wij kunnen, waar wij moeten eerst menselijke wezens maken van een volk, waarvan de vaders wilden waren en het soms nog zijn" en tot de betoging, die werd' gehouden in Sentani (bij het vertrek van de staats secretaris) „werd aangezet door perso nen, die rechtstreeks van Java waren gekomen". Als dat inderdaad zo is, vraagt de heer Van Nierop zich in het eerste geval af of een dergelijke uitspraak recht doet aan grote groepen van de Nieuwguinese bevolking en of zij bevorderlijk is voor de goede verhouding tussen de autoch tone bevolking en Nederland. In het tweede geval vraagt hij wat voor' reden de staatssecretaris heeft om aan te nemen dat tot de betoging was aange zet door „personen, rechtstreeks van Java". Mr. Bot weet toch, dat de beto ging werd georganiseerd door het Chris telijk werknemersverbond in Nederlands Nieuw-Guinea? DEN HAAG Minister Korthals heeft gisteren in de Tweede Kamer toegezegd dat hij alle aspecten van het bevrach tingstype voor de binnenscheepvaart nog eens zou bekijken. Hij betreurde het dat er bij het bedrijfsleven zelf geen gezind heid bestaat ten aanzien van het voorstel om de beursdwang voor schepen boven 250 ton op te heffen. Overigens beloofde hij met spoed een beslissing te nemen. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM. Een grote groep marinemannen, waarvan een kor poraal de hoogst gegradueerde was, heeft al enkele maanden een gere gelde, niet onaanzienlijke bijverdien ste gehad door 's nachts in de Rot terdamse haven te werken. Zij wa ren allen gestationneerd bij de On- Van een onzer verslaggevers NIJMEGEN Het heeft er niet veel schijn van, dat het door de re gering zo aardig opgezette handeltje met 111 ha gemeentegrond van het Noordlimburgse Bergen als inzet, door zal gaan. De raad van Bergen heeft namelijk een vierkant neen laten horen op hetgeen door Rijk en B. en W. van de eigen gemeente was bekokstoofd. Daarmee dreigt een onderdeel van de tussen de Neder landse Staat en de Duitse Bondsre publiek bereikte overeenstemming over de teruggave van de correctie- gebieden niet verwezenlijkt te kun nen worden. B. en W. van Bergen hebben de raad echter inmiddels toegezegd in de volgende vergade ring met een nieuw voorstel over deze zaak te komen. De overeenkomst tussen Rijk en Bondsrepubliek sluit onverwacht scherp aan op de zo geruchtmakende aankoop van hot 468 ha grote landgoed de Hamert in Wellêrlooi (gem. Bergen) door de Deutsche Bauernsiedlung G.m. b.H. vorig jaar gedaan. Deze Duitse particuliere instelling wil de helft van dit belangwekkende natuurterrein ont ginnen en aan Duitse boeren in ge bruik geven. Voor de uitvoering van dit plan stak de minister van Volks huisvesting en bouwnijverheid een stokje door zijn ambtelijke bezwaar tegen de plannen kenbaar te maken. Daarmee is deze ontginning zoal niet van de baan, dan toch tenminste zwaar bemoeilijkt. De collega's van minister Van Aart- BESTRIJDING WATERVERVUILING DEN HAAG. Men moet niet den ken dat er niets wordt gedaan tegen de verontreiniging van het „opper vlaktewater" in ons land, zei minis ter Korthals gisteren in de Tweede Karper. Ook is het niet zo dat een wet met één slag aan de vervuiling een einde kan maken. De minister zei echter wel dringend behoefte te hebben aan wettelijke be voegdheden naast de maatregelen die hij al had getroffen. Ook de provincies zullen verordeningen moeten maken om de taken van de waterschappen en de gemeenten te regelen. Grote zorgen baart de Rijn, aldus mi nister Korthals, die er op wees dat West-Duitsland, dat zelf veel last heeft van zeer ernstige vervuiling, zich grote offers getroost. In ons land zullen in aansluiting daarop overeenkomstige maatregelen moeten volgen. De minister noemde de watervervui ling het knelpunt van onze waterhuis- houd'ig en de oplossing daarvan be schouwde hij als een van de belang rijkste en tegelijk een van de zorge- lijkste onderdelen van zijn beleid. sen aan Binnenlandse en aan Buiten landse zaken hebben op hun beurt hem weer een spaak tussen de wielen gesto ken. Gedurende de maandenlange ge heime onderhandelingen met de ver tegenwoordigers van de Bondsrepubliek over de teruggave van de correctiege- bieden is ook de Hamert onderwerp van gesprek geweest. Daarbij ging het RÜk zo ver de Duitsers voor te stellen het landgoed met nog 111 ha te ver groten, t.w. een stuk grond, aansluiten de op de Hamert, dat eigendom is van de gemeente Bergen. Dat moest dan maar verkocht worden, zo vond de regering en zij kwam daarmee bij B. en W. van Bergen. Het dagelijks bestuur van Bergen had er wel oren naar. De verkoop zou flink wat middelen aan de schrale gemeentekas toevoegen. Bovendien werd als eis gesteld, dat bij het dorpje Siebengewald een grensstation voor het grote goederenverkeer zou worden in gericht. Deze faciliteit werd in 1934 door de Duitsers opgeheven en sinds dien staat hier de grens uitsluitend voor personenvervoer open. VAN DE TAFEL Met die voorstellen hebben B. en W. van Bergen zich tot de gemeen teraad gewend. Maar die raad, toch al ontevreden over het feit dat hij zo lang buiten de geheime bespre kingen is gehouden, heeft woens dagavond met algemene stemmen het voorstel van tafel geveegd. Waarom de Bergense raad wei gerde de overeenkomst goed te keu ren? Allereerst stelt hij zich op het standpunt dat hij geen grond aan een particuliere Duitse instelling als de Deutsche Bauernsiedlung wil ver kopen. Wel wil hij de grond in kwestie overdragen aan het Rijk. Dat moet dan maar zien wat het er verder mee gaat doen. Verder den ken de Bergenaren er niet aan om de Nederlandse regering genereuze gebaren te laten maken op hun kos ten. De regering heeft namelijk voor gesteld om de bewuste grond voor 1250,- per hectare te verkopen. Een belachelijk schijntje, zo zeiden de Bergense raadsleden. Die grond is tenminste zeventienhonderd gul den per hectare waard. Sinds de koortsachtige handel om Bergense grond (voor welke affaires de ge meente-secretaris van de langge rekte gemeente zich nog steeds in arrest bevindt) weet men er te goed de prijzen. PERSOON! UK De verklaring, dat Siebengewald weer een volwaardig grenskantoor zou worden, ontlokte evenmin een eenstemmig hoera-geroep. De raads leden schroomden niet hierin het persoonlijke voordeel van wethouder T. J. de Weijs te zien. Deze drijft namelijk pal aan de grens een grote garage annex benzinestation. Loco-burgemeester De Weijs, die de raadsvergadering voorzat wegens ziekte van burgemeester Van Macke- lenberg, zag geen kans het voorstel er door te krijgen. B. en W. besloten dan ook in arren moede het terug te nemen. Maar, zo zegden zij toe, in de volgende vergadering komen wij met een nieuw voorstel. Een verklaring die door de raad met grimmige kalmte als kennisgeving is aanvaard. derzeedienst Waalhaven van de Ko ninklijke Marine; de commandant van die dienst, kapitein ter zee J. F. Drijfhout van Hooff, heeft aan de illegale nachtarbeid, die zowel voor de dienst als voor de stand van de militairen schadelijk was, een eind gemaakt. De marinemannen werkten, in bur gerkleding, vooral als classificeer der. Daarbjj vielen alle rangen en standen weg. Het was zelfs zo, dat een dienstplichtige matroos de lei ding had bij het verdelen van het werk; hij trad. als „koppelbaas" op. Overdag golden de rangen en stan den weer. Een nacht arbeid leverde per man soms ruim twintig gulden op. Die bijverdienste was meer dan welkom, omdat de mannen zo lang zij op de basis in Rotterdam waren, verstoken waren van de extra toelagen die zij krijgen als zij moeten duiken. SCHADELIJK De nachtarbeid had uiteraard een schadelijke invloed op de dienst. Het personeel was overdag vaak slape rig. De gang van zaken was daarom in strijd met een bepaling in ^Baks- order" 26, waarin is bepaald dat werk buiten de dienst wel is toege staan, mits de belangen van de dienst er niet door worden geschaad. In diezelfde order is bepaald dat extra werk is verboden als het scha delijk is voor de stand van de mili tair (hiertegen heeft dus de korpo raal gezondigd). Een derde bepaling in de order, dat de commandant op de hoogte moet zijn van het werk buiten de dienst. De commandant van de Onderzee dienst is evenwel niet tot discipli naire maatregelen overgegaan. Hy heeft alleen aangekondigd dat can de nachtelijke arbeid in de havens terstond een einde diende te komen. SAN FRANCISCO (A.P.) Het Hooggerechtshof van Californië heeft het laatste verzoek van Chessman om uitstel van executie afgewezen. Het K.N.M.I. in De Bilt berichtte ons gisteravond om 23.15 uur: Meer bewolking met plaatselijk enige regen. Zwakke tot ma tige wind uit zuidelijke richtin gen. De zelfde temperaturen als gisteren of iets hogere. MIESJE: Nu zal het wei niet zo glad zyn. 20 febr.: zon op 7.48, zon onder 18.01; maan op 2.11, maan onder 11.36. V Helsinki Stockh. Oslo Kopenh. Aberdeen Londen A'dam Brussel Luxemb. Parijs Bordeaux Grenoble Nice Berliin Frankf. Mfinchen Zürich Genève Locarno Athene Rome Aiaccio Madrid Lissabon Mallorca sneeuw sneeuw half bew. onbew. sneeuw zw. bew. onbew. 1. bew. zw. bew. 1. bew. geh. bew. regen zw. bew. half bew. geh. bew. regen mist onweer regen 1. bew. zw. bew. geh. bew. zw. bew. zw. bew. regen max. neer- temp. slag In gr. 7-19 u. wind c. in mm 4 l O WNW -5 NO N N Z ozo ONO stil ONO W N ZW z ONO O O stil stil stil ZZO NNO ZW wzw wzw 0.1 0 3 0.4 0 0 0 0 0 0 0.1 0 0 0 10 14 14 2 0 0 0 2 0 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 1