Fornuis won de
Loopt u ook
met caravans
in t hoofd?
l\Y WAGEN
RIJDT OOK
OP PURE
WHISKY
fWI
HIJ VINDT HET~ZO
FIJN ALS IK RIJD
NIEUWE VOLVO SPORT
VA A TENT NAAR WAGEN
Welke brandstof
is de beste?
t|;Over voorruiten gesproken
Rijdend huis
DE Romeinen wisten het al:
Goed samenspel
Klein en groot
Niemandsland
In stukken
Lachende derde
Stokoud
Uitersten
LAATSTE NIEUWS
Eerste overwinning
van het DAF-je
Donderdag 18 februari 1960
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 9'
Dwars door alle zoete dromen van de beginnende caravanner spookt de kwellende vraag: wat
zal ik aan de haak slaan? Op de R.A.I. zullen velen van dat probleem worden verlost doordat dit
keer meer dan gewone aandacht aan de caravan wordt besteed. Deze afdeling, die voorheen in een
hoekje van het R.A.I.-gebouw was weggedrukt heeft dit jaar zelfs een geheel eigen gebouw: de
Apollohal, die als dependance van de R.A.I. in gebruik is genomen en van de gehele tentoonstelling
een zo innig onderdeel uitmaakt, dat de toegangskaart voor beide gebouwen geldig is en het be
stuur van de R.A.I. zelfs voor een eigen pendeldienst heeft gezorgd.
ACHTER één van iedere vijftig auto's in Nederland hangt
een caravan. Dat zijn dan ruw geschat tienduizend kam
peerwagens, die regelmatig in gebruik zijn. Er is geen
koffiedik of voorspellende geest voor nodig om met zeker
heid te kunnen beweren, dat over enkele maanden dit aantal veel
groter is.
Terwijl aan de ene kant er steeds meer kampeerders bijkomen, die met
de tent vakantie gaan houden, gaan aan de andere kant steeds meer kam
peerders over op de caravan.
blijven, die ver buiten de bewoonde
wereld liggen.
Immers het ware karakter van de
caravan is. dat men een huis bij zich
heeft op plaatsen waar geen comfort
aanwezig is.
Het trekken van camping naar cam
ping is aardig, maar niet het doel
van de echte caravanner.
Ook moet de wagen over alle rij-
kwaliteiten beschikken, die er aan ge
steld kunnen worden. De koppeling is
een belangrijk onderdeel en de ver
bindingen met de auto. Het remsys-
teem moet een woordje meespreken
de windvang, en het uitzicht naar ach
teren.
Het is een crime om met een zwaai
ende en stotende wagen achter de
auto op reis te gaan, waarvan men
niet zeker is of hij hellingen van 12
pet. kan nemen. Dat is een minimum
eis die aan de caravan moet worden
gesteld.
Niet alleen voor de ene grote reis
die Wij ieder jaar maken, moet de
wagen geschikt zijn. Wie een caravan
heeft, gaat als het even kan er
ieder weekeinde op uit, al zal men
dan. meestal wel in eigen land blij
ven.
Let op de assen en de veren en kijk
niet alleen- naar de plastic wasbak
met afvoer en het schemerlampje op
de tafel. Bedenk dat de caravan die
geschikt is om achter uw auto te wor
den gehangen een kwart van de trek
kracht van de auto nodig heeft.
Dat scheelt niet alleen in het snelle
rijden, maar vooral bij het optrekken.
Wil men per se over grote afstan
den flink kunnen opschieten, dan mag.
de caravan niet meer wegen dan de
helft van het gewicht van de1 auto.
Dat zijn axioma's die men njefc on
gestraft kan negeren. Gerief is niet
alleen een makkelijk bed, ook de
schokbrekers behoren daartoe en de
stabilisators tegen het slingeren, de
torsieveren en stootvrije koppelingen.
4^,1,11
Ga naar de R.A.I. en geef uw ogen
de kost. Maar ga er, niet onvoorbe
reid heen. Vraag inlichtingen en vouw
bladen nfèfc algemene-technische eisen
en gegeven^ bij uw verkeersbond en
u zult een verstandige keus kunnen
doen, waar u jaren plezier van zult
hebben!
Advertentie
|f OPLOSSING VAN AL UW
TECHNISCHE PROBLEMEN
1 Specialisatie in de vervaardiging van machines,
I apparaten en transportmiddelen volgens tekening
I of eigen ontwerp Speciale gereedschappei
I -)C Massadraaiwerk, fraisen en slijpen, (Diam
I 0 350 mm tot 1000 mm lengte). Tolerantie
0.005 mm. Middelgrote constructiewerken -)<
hTR lopen en rijden momenteel hon-
derden mensen rond, die bijna
over niets anders denken dan over de
caravan, die zij zich dit jaar zullen
aanschaffen. De R.A.I. biedt de eerste
gelegenheid om keus te maken, omdat
de R.A.I. ook in dit opzicht zo volle
dig mogelijk wil zijn in het tonen en
demonstreren van alles wat iets met
auto^s te maken heeft.
In deze afdeling zijn ook aanhang-
wagentjes voor bagage ondergebracht,
en plastic bootjes die op het dak van
de wagen" rriëe op vakantie kunnen
worden genomen.
Zelfs is er. een aanhangwagen voor
het vervoer van renpaarden en toch
is ondanks dit alles deze afdeling niet
helemaal representatief, omdat de
vraag naar standruimte groter was
dan er beschikbare plaatsen waren.
Bovendien komen er nog aparte ten
toonstellingen voor déze sportieve sec
toren die tot het domein van de auto
mobilist behoren. Goed Kamp is in
zicht en de Hiswa.
Als men daar, aaii denkt, rijst de-
vraag of het in de toekomst misschien
beter zou zijn die drie te gaan com
biheren, hoewel aan een dergelijke
monstertentoonstelling ook weer be
zwaren zijn verbonden.
Er zijn caravans, die doen denken
aan veel woonschepen, die alleen nog
het laatste deel van de naam gemeen
hebben met wat eens een schip was.
Men ziet toch ook woonschepen, die
tot drijvende huizen zijn omgebouwd,
sommige met een grasgazon op het
dak of op het achterdek. Als zij eens
verhaald moeten worden, blijkt dat zij
ook nog wel varen kunnen al gaat het
moeizaam. Maar me'er moet niet wor-
dén gevergd.
Zo zijn er ook caravans, die met
groot materieel naar een vast kamp
kunnen worden gebracht en daar dan
moeten blijven staan als een mobiel
zomerhuis.
Over het algemeen verwachten wij
in Nederland meer van een kampeer
wagen. Vooral dé beginrter. Die wil zo
snel mogelijk ergens komen; liefst zo
ver mogelijk van huis. Toch wil hij
dan zijn hele hebben en houden mee
nemen. zodat hij^ over hetzelfde com
fort beschikt als "thuis of in een. pen
sion. En op die snelle, verre reis.
moeten dan ook nog reuzen van ber
gen genomen worden, anders ben je
toch niet uit geweest.
Wie nog in dat stadium verkeert,
moet eerst maar eens een flinke proef-
a5to?zljn ^seenezullenrdan"weihbmnen 'WWfïWWWIHj
de mogelijkheden komen. g
Caravanning is immers een specifie-
ke vorm van toerisme, die in alle op
zichten thuishoort onder de sportru-
brieken. Deze sport ligt ver verwij-
derd van de droom een complete wo
ninginrichting mee te nemen op va
kantie, met alle comfort voor vier of
zes personen, om daarmee dan ook
nog te gaan racen over bergpassen.
In de eerste plaats speelt het ge
wicht van de aanhangwagen, plus die
van de bemanning van de auto en al
le bagage die nodig is, een alles over
heersende rol.
Een Fiat 500. Austin Seven en een
Dafje 600, zijn ook in staat een cara
van te trekken, maar daar kan men
heus geen caravan van 350 kg leeg
gewicht achter hangen. Dat betekent
immers dat men geladen en met de
vakantiegangers op een totaal gewicht
(treingewicht noemt men dat) van ver
boven de duizend kilo uitkomt en dat
kan de motor van deze auto's die heus
niet minderwaardig zijn, echt niet aan.
Doet men het toch dan is men bij
voorbaat verzekerd van een verknoei
de auto en vakantie!
De A.N.W.B. geeft ook op dit ge
bied uitstekende voorlichting. Onze
toeristenbond heeft lijsten samenge
steld waarop nauwkeurig staat aange
geven hoever men kan gaan bij elk
merk auto en het getuigt van verstand
als men deze lijst eerst bestudeert,
voor men tot een keus overgaat.
Er is echter meer, wat eerst over
wogen moet worden. Bij de aanschaf
van een caravan moet verder vooruit
worden gedacht dan bij de aanschaf
van een auto. Rekent men bij auto's
met drie tot vijf jaren, bij het beoor
delen van een caravan moet men den
ken aan vijftien tot twintig jaar.
Dat betekent, dat er in die tijd heel
wat kan veranderen aan de behoeften.
De kinderen worden groter. Men zal
op den duur met minder ruimte toe
kunnen, al moet ook rekening worden
gehouden met de waarheid, dat in een
caravan met vier slaapplaatsen lang
niet altijd voor vier personen leef
ruimte is.
Andersom zijn er caravans, die door
slimme ontwerpers en constructeurs
zo zijn ingedeeld, dat er overdag meer
ruimte is om visite te ontvangen, dan
er personen in kunnen overnachten.
Dat is ook veel verstandiger. Ieder
een hoopt op een mooie zonnige va
kantie. doch men moet bij het beoor
delen van een caravan uitgaan van
slecht weer. Hoe kun je er in wonen
en leven als het giet?
Is er genoeg plaats om 's avonds,
als de bedden uitstaan, natte jassen
en natte schoenen te drogen te han
gen? Juist dan moeten de omstandig
heden zo prettig mogelijk zijn, anders
is de vakantie gauw vergald.
Bedenk dat luxe en bruikbaarheid
lang niet altijd hand in hand gaan, of
schoon ook gezegd moet worden, dat
de ontwerpers zeer vindingrijk zijn.
Dat moet echter blijken in de wagen,
dia men wenst, waarbij dan ook ge
dacht moet worden, dat men met die
wagen in streken moet kunnen ver-
Er is ook maar heel weinig nieuws onder de zon. Neem bijvoorbeeld
eens die beroemde en indertijd zo sensationele panoramische vö'orryft, die
pretendeerde alle dode hoeken weg te halen, zodat men een ruim uitzicht
had naar alle kanten.
Maar die tegelijkertijd aan voortvarende automobilisten, die gevangen
werden door deze nieuwe vinding, enkele beschadigde knieschijven kostte
en blauwe bovenbenen bij het instappen.
,,Geen dode hoeken, zodat men een ruim uitzicht heeft naar alle
kanten", het is zo oud als het voertuig, dat we automobiel noemen zelf.
In het begin van deze eeuw, toen de auto nauwelijks op eigen wielen
stond, had men reeds een panoramische voorruit, hoewel de constructie
iets anders was dan tegenwoordig. Maar dit had ook als voordeel, dat
men gewoon, rustig kon instappen, zonder gevaar voor knieschijven en
bovenbenen.
ook een slaaf moet eten. Hoe
krachtiger men een slaaf voedde,
des te beter was zijn werk. Wat
de Romeinen uiteraard niet wisten,
was, dat dit. voor de mechanische
slaven ook geldt. De mechanische
slaven: de motoren in onze auto
mobielen. En het voedsel voor de
ze motoren is de brandstof.
Wat is brandstof? Een stof, die men
met een overmaat van aanwezige
vrije zuurstof uit de lucht kan ver
branden en warmte oplevert, welke
warmte we in die mechanische slaaf
jes (2 CV) of slaven (Cadillac) in
arbeid omzetten.
Welke brandstoffen hebben we nu
nodig, waarmee we uit dat wonder
lijke mechanische apparaat, zo ont
stellend veel kracht kunnen putten,
waarmee het bijv. mogelijk is om
uit de inhoud van een jampotje ze
ventig pk, te halen?
Vraag het aan de laborant en hij
zal zeggen: benzine, gasolie of elpe-
gee: anemaal om net even. want net
zijn allemaal koolwaterstoffen en ze
komen allemaal uit de grond. Boven
dien passen wij onze brandstoffen op
de beschikbare motoren aan; wij con
strueren onze brandstoffen volgens de
eisen, die de motoren stellen.
Vraag het aan de ontwerper van
een motor en hij beweert: er bestaat
geweldig veel verschil in brandstof
fen en wij ontwerpers van motoren
passen onze prodUKten aan dij ae
beschikbare brandstoffen.
Met al dit aanpassen is het begrij
pelijk, dat deze twee heel goed op el
kaar moeten zijn ingespeeld om er
een succesrijk huwelijk van te ma
ken.
Misschien dat de brandstoffen het
ons zelf kunnen vertellen. Daarvoor
moeten,- we ons nogmaals maar nu
dièpgaander afvragen: wat is
brandstof? Het zijn koolstofatomen en
waterstofatomen verbonden in een on
eindige variëteit in vorm en samen
stelling. Ketens met of zonder zijke
tens; cirkels met ketens, cirkels met
ketens en zijketens, te veel om op
te noemen. Practischer is het om te
zeggen: van heel klein naar heel
groot. De kleine is dan de lichte,
vluchtige brandstof in zijn klein
ste, vluchtigste vorm is dit gas
de grote is de dikke, zware.
Een jaar of zeventig geleden, toen
men zich pas serieus met de con
structie van motoren ging bezig hou
den en de stommiteiten die aan
elk begin kleven te boven geko
men was, gebruikte men vluchtige
brandstoffen. Het waren dus kleine
koolwaterstoffen, die men ais brand
stof gebruikte. Maar toch niet te
klein, niet te vluchtig, want het ge
heel moest in een benzinetank gebor
gen worden. Je kon toch geen „gas-
zak" op je wagen meenemen! Nu ja,
in de oorlog..
Maar er waren constructeurs, die
verder doordachten, zoals de Schot
John Akroyd Stuart en de Duitser
Rudolf Diesel. Zij bedachten een mo
tortype, waar je de warmte aan ban
den legt. Zodanig, dat deze in de mo
tor zo samengeperst werd, dat men
zonder bezwaar een heel zware vloei
stof die veel minder bewerking
vergde van de uit de aarde opspui
tende olie in kon spuiten, die dan
toch voldoende snel vergast of ver
dampt werd om toch goed en volle
dig in dezelfde spanne tijds te ver
branden.
Daarmee was de dieselmotor uitge
vonden en de brandstof was gasolie.
Tussen deze gasolie en de zware
gasolie ontstond een groot niemands
land van koolwaterstoffen, waar men
zonder meer. hiets aan had. Het was
de groep niet vluchtig genoeg voor
de carburatie-motor en te vluchtig
voor de diesel. De gasvormige brand
stoffen aan de ene kant waren te
vluchtig voor de carburatiemotor en
de zwaardere oliën aan de andere
kant waren te weinig vluchtig voor
de dieselmotor. Wat moest men met
dit alles beginnen?
De eerste prijs In de „gekste sterrit ter wereld" werd gewonnen door de
Utrechtenaren H. Fontijn en J. Wiesman in hun Deux Juni eau. waarmee zij
hier door de Amsterdamse Ferdinand Bolstraat reden. De eerste prijs is al
hoog, maar nog hoger was „de hoogste onderscheiding" en die ging naar een
rijdend fornuis, waarop tijdens de rit pannekoeken werden gebakken. Han
Bouvy en D. Stapel uit Den Haag sleepten die onderscheiding in de wacht.
door (meneer) M. van Eijk
Je rijat demonstratief netjes, let
op alle verkeersborden. Heel je ma
nier van doen is een openbare les in
rijden en veilig verkeer. Maar je
hebt geen geluk. Er schiet een hond
over de weg, of er komt een andere
auto onverwacht uit een zijweg, die
je niet gezien had. Je redt keurig op
het laatste moment. Maar de com
mentaar die je te horen krijgt is
scherp. „Mannen jakkeren onbe
heerst! Je hoeft mij heus niet te
laten zien hoe hard je nu wel durft.
Doe voortaan zoals ik: rijd wat kal
mer en let op de borden."
Het antwoord was eenvoudig: Breek
de zware oliën in stukken, dan wor
den ze klein. En uit dit klein maken
is „Pernis" groot geworden. De te
kleine, te vluchtige, pers ze samen
tot een vloeistof, dan kunnen ook zij
gebruikt worden.
Zo ontstonden de drie brandstoffen,
.die we vandaag kennen: elpegee (de
gasvormige), de benzine (de vluchti
ge) en de gasoliën (de zware diesel-
brandstof). De elpegee is zo vluch
tig, dat ze als een droog gas de ver-
bandingskamer binnenkomt en ideaal
verbrandt: de benzine is minder
vluchtig, maar verbrandt met hulp
middelen gunstig de zogenaamde
„super" is nog vluchtiger en ver
brandt dus beter; de dieselolie heeft
een dieselmotor nodig om te verbran
den.
Wie de voorkeur gegeven moet wor
den? Wij onthouden ons van een ant
woord. zo lang men in de hoogste
technische kringen het er nog niet
over eens is. Maar er woedt een he
vige strijd tussen elpegee en benzi
ne: de derde zal de lachende derde
worden. Want de motorconstructeurs
hebben inmiddels zulk een vooruit
gang gemaakt, dat naast de gasolie
.ook raapolie, slaolie, kokosolie, haar-
olie en zelfs whiskey gestookt kan
worden. Maar dat laatste is natuur
lijk uit den boze.
AVTO-KOPEN? Best. Maar dan
leer ik het ook."
Daarmee is voor eens en voor al
tijd beslist, dat je de wagen samen
gaat besturen.
Natuurlijk is er alles voor te zeg
gen, dat da vrouw ook chauffeert.
Dat heeft allang niets meer te ma
ken met emancipatie. Het is boven
dien reuze gemakkelijk, als je samen
naar een feestje gaat. De man rijdt
heen, de vrouw rijdt terug. Dan kun
je tenminste als man van het feestje
genieten.
Heb je die concessie aan jezelf
gedaan, dan moet de vrouw ook
vaker de auto hebben. „Je denkt
toch zeker niet dat ik alleen maar
goed genoeg ben als jij een borreltje
hebt gedronken?"
Mevrouw moet trouwens ook in
training blijven. Het is niet elke dag
feest en tijdens de weekeinden is
het niet altijd mooi weer of je hebt
niet altijd een doel om heen te gaan.
ly/lET de vakanties is dat allemaal
anders. Dan is het „samen stu
ren". Vooral als je net als zoveel an
deren de autokoorts te pakken hebt.
Direct ver weg. Zevenhonderd en
soms duizend kilometers op de eer
ste dag. Dan ben je meteen bij
de zon.
Met dat vooruitzicht, denk je niet
meer aan de gesprekken waarbij je
jezelf moest wegcijferen.
„Hij is gauw moe. Hij vindt het
zo fijn als ik rijd. Hij ziet niet zo'.
goed in het donker. Ik heb katte-
ogen. Hoe slechter zicht hoe beter
ik zie. Vooral bij storm en regen,
dan zie je aan zijn rijden, dat hij
niet harder durft."
Nee, met de vakantie in het voor
uitzicht, besluit je samen te sturen.
Het heeft alles voor. Je vrouw rijdt
prima, al gaat het wel eens wat te
hard naar je zin.
SANDERWEG naast je vrouw aan
het stuur, neem je demonstratief
het air aan van iemand, die zich bui
tengewoon op zijn gemak voelt. Je
leunt behagelijk tegen het portier
en steekt een sigaar of sigaret op.
Als een bocht in zicht komt, pro
beer je je zo stiekum mogelijk, aan
de bank vast te houden. Ze ziet het
echter toch en vraagt: Je bent toch
niet bang?" met een intonatie die
meteen een veroordelende constate
ring inhoudt.
BRRR
IN de bergen ben je blij als je niet
aan de buitenkant zit. Bordjes
die waarschuwen voor scherpe boch
ten, sterke stijgingen of afdalingen
over ettelijke kilometers, zie je ang
stig snel op je af komen. Met negen
tig gaat hei de bocht in. Je kucht
eens voorzichtig en merkt terloops
op: „deze weg hebben we nog nooit
gereden. Gek hè, ook al weet je niet
hoe het er door zo'n bocht uitziet,
jij schijnt de weg goed aan te voelen".
Weer een bordje, weer bochten.
De wagen trekt snel op. Je zit aan
de buitenkant en loert voorzichtig
naar de peilloze diepte naast je.
IAEZE bochten lijken mij verrader
lijk" zeg je dan zo lief mogelijk.
„Ze zijn heerlijk" is het enthou
siaste antwoord. Het is net of de
auto veel harder rijdt als je er naast
zit, dan wanneer je zelf het stuur
in handen hebt. Je hoort ook veel
meer aan de wagen. Zij schakelt wil
der. ze remt schichtiger, ze trekt
veel te sneï op!
Je waarschuwt voor alles wat je
technisch bij elkaar gefantaseerd
kunt krijgen.
Om alle gekibbel te vermijden, be
denk je de meest diplomatieke zin
nen waarin je om een matiger snel
heid smeekt.
Maar het is'allemaal tevergeefs.
En je bent ook weer niet zo, dat je
haar vakantievreugd wil verstoren,
al bedenk je misschien stil, dat de
hele vakantie naar de haaien is, als
er iets onverwachts zou gebeuren.
PECH GEHAD
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM. Vierhonderd
Amsterdammers hebben zich gister
middag om half vier bepaald uit de
veren gelachen, toen de heren Englc-
bert uit Den Haag met hun „twee-
zitter speciaal" bij het R.A.I.-gebouw
aankwamen. Nog nimmer in de ge
schiedenis van d'aloude hoofdstad
was het geschied, dat een toiletduo
met stortbakken door de Ferdinand
Bolstraat reed. Maar gisteren had dit
feit dan plaats tijdens de „gekste
sterrit ter wereld".
Een bijzondere tweezitter speciaal
hadden de Hagenaars geconstrueerd, zo
bijzonder, dat je gas gaf door bij de
eerste stortbak aan de trekker te sjor
ren en claxonneerde door bij de tweede
stortbak hetzelfde te doen. O ja, en aan
de bekende rol met, in dit geval rose,
papier, zat de versnellingshandël vast.
Bedden
Een bijzonder voorwereldlijk ledikant,
goudkleurig, was op wielen gezet door
de heer J. v. d. Berg uit Baambrugge
en hij liet zijn vehikel -op toeren ko
men door een heuse vliegtuigmotor,
compleet met propeller. Een ander rij
dend bed was er ook, en wel dat van
ene Mossadek, die er in pyama huilend
en wel in lag.
De heer B. Laming, houthandelaar
uit Rotterdam, had het op éen trapleer
gehouden, gebouwd op eenoud inva
lidewagentje en voorzien van een pittig
motortje. Zo pittig, dat de heer Laming
na de rit die ongeveer twee kilo
meter lang was zijn sehoenzoól bijna
kwijt was. „Ik moest remmen", ver
telde hij. ..dat ding liep veel te hard,
als ik wilde wel zestig, maar dat wilde
ik niet. Maar, in elk geval: een rem
zat er niet aan en daarom inijn_ schoen
maar". Een zesde prijs was uiteindelijk
zijn beloning.
Grapje'
AMSTERDAM De laatste expo
sitie in het oude RAI-gebouw heeft
een fleuriger aspect dan ooit te
voren.
De stand van Renault heeft zijn „ge
zicht" ontleend aan het pas geopende,
nieuwe hoofdgebouw in Amsterdam en
legde daarachter een miniatuur-parcours
aan van een onmogelijk slechte be
strating, waarop drie Dauphines als
in een mallemolen bestuurd door
uitbundige vrouwtjes, de waarde van
de nieuwe vering, de aerostable, be
wijzen.
Die prijzen werden dan bekend ge
maakt door de heer P. Lauret, die alles
met de R.A.I. te maken heeft en voor
zitter was van een jury. Een gebulder
ging er door die R.A.I.-zaal, waar aan
het eind van de middag de prijsuitrei
king plaats had, toen de heer Lauret
sprak over het „zeer actieve autoblad
Auto Revue". Dat had zijn reden, want
de wedstrijd was door een ander blad,
en wel Autovisie opgezet. En het grapje
werd pas een tikkeltje sinister, toen de
voorzitter dapper verder ging over de
moeilijke taak van de jury, die zoveel
„pogingen om origineel- en lollig te zijn"
kreeg voorgelegd.
Maar de allesoverwinnende. charme
van Karin Kraaykamp was er om
het allemaal weer goed te maken
en de lieren Han Bouvy en D. Stapel
uit Den Haag (in een rijdend for
nuis) de „hoogste onderscheiding"
uit te reiken in de vorm van een
coupe des constructeurs.
Een hele gekke rit, zo maar vanwege
de leut. Zonder enige zin of het moest
zijn om heel dwaas te doen rond auto's
en dat is dan toch ook weer een ver
dienste
Veel firma's vieren het afscheid van
deze RAl-periode met het exposeren
van stokoude wagens te midden van
hun nieuwste produkten, waarbij de
eerste Tsjechischè wagen, een Laurin
Clement, op de stand van Skoda on
getwijfeld het meeste succes zal hebben.
Uiteraard zijn er ook wagens op het
laatste ogenblik binnengekomen, wa
gens, waar oorspronkelijk niet op ge
rekend was. Hiertoe behoren niet min
der dan drie modellen van Fiat. In de
eerste plaats staat er die voortreffelijke
cabriolet van Farina van de 1500, een
verfijning van hetgeen deze Italiaanse
carrosseriebouwer reeds enkele jaren
geleden voor de Fiat 1200 ontwierp.
Vermoedelijk komt er vandaag ook
nog een cabriolet, die door een andere
Italiaanse koetswerkenbouwer, Viotti
die reeds met een carrosserie op een
Fiat 500 op de stand aanwezig is
gebouwd is op een Fiat 2100. En als
alles meeloopt arriveert in de loop van
de week ook nog coupe van Farina
op de Fiat 1500. Maar dit is overigens
twijfelachtig.
In de stand van Lancia, waar wij
dachten alleen maar de normale serie
wagens van dit merk te ontmoeten,
liepen we ook nog tegen de beroemde
sportcoupé aan, die Zagato voor dit
merk ontwierp. Een carrosserie met een
gegolfd dak, dat het vorig jaar in Tu
rijn zoveel belangstelling had.
American Motors heeft voor deze RAI
nog een Europese primeur in petto ge
houden: de Rambler 6 Custom Cross
Country Stationcar een hele mond
vol voor een combi-wagen voor 8 tot
9 personen. Een ideale kampeerwagen
overigens, die in ruimte - vermoede
lijk niet in prijs een felle concurrent
zal zijn voor de Citroen ID Break.
Tenslotte nog enkele uitersten: de
goedkoopste wagen is de Goggomobil
T 300 3430); de duurste is de Rolls
Royce Silver Cloud II 66.500), De
langste wagen is de Buick met 5,74
meter. De krachtigste motor hebben de
Chrysler New Yorker en de Imperial
le Baron met 350 pk. De kleinste kracht
bron heeft de Citroën 2 CV met 12 pk.
WENEN. De DAF het kleine
Nederlandse Dafje heeft zijn eerste
sportieve succes behaaldin de Oos
tenrijkse Winter-betrouwbaarheidsrit
heeft de bekende Oostenrijkse wed
strijdrijder, Rudi Hunger, met zijn DAF
het maximum aantal punten (1104
punten) behaald en daarmee deze wed
strijd gewonnen.
De route van deze wedstrijd, die op
14 februari werd verreden en 404 km.
lang was. voerde over de volgende ber
gen: Hals, Rohrersattel en Ochsattel,
met hellingen tot 22 procent. Er waren
5 tijdscontroles en 6 passage-controles
en het gemiddelde, waarop geleden
moest worden was 45 km. per uur,. Van
de 171 rijders, die aan de start kwamen,
was Hunger de enige, die alle controles
met een gemiddelde van 45 km. be
reikte.
Deze prestatie is des te opmerke
lijker, omdat Hunger niet kon starten
in een klasse van 600 cc., maar in een
hogere klasse geplaatst was.
De RAI-tentoonstelIing zal niet, zoals
het oorspronkelijk in de bedoeling lag,
door de minister van verkeer en water
staat geopend worden. Door een ver
andering in het programma van de
Tweede Kamer is hij verhinderd. De
expositie wordt nu geopend door mr.
A. H. C. Gieben, secretaris-generaal
van dit ministerie.
J^INDELI.JK, is het jouw beurt om
het stuur over te nemen. Je gaat
op je plaatzitten als een overwin
naar. Nu zul je eens even laten zien.
hoe je werkelijk veilig en safe rijdt,
terwijl je toch flink kunt opschieten.
De DAF-fabrieken in Eindhoven
produceren op het ogenblik 70 wagens
per dag. Het ligt in de bedoeling de
productiecijfers van nu af met 10
wagens per dag per maand op te voe
ren, zodat men aan het einde van het
.iaar hoopt tot een productie van 170
wagens per dag te komen.
Dit is de nieuwe sportwagen van
l'olvo. Of moeten we zeggen: dit wordt
liij? Want dit is nog slechts het proto
type, dat aan de hand van een tekening
van dc Italiaanse ontwerper, Michelolli,
vervaardigd is door de Engelse carros
serie-fabriek, Pressed Steel Ltd. Voor
deze sportwagen heeft Volvo een nieuwe
motor van 17110 cc met een vermogen
ran 100 pk vervaardigd. Verder is de
bouw gebaseerd op de toepassing va:i
componenten van de bestaande per
sonenwagens. Zo is de versnellingsbak
weliswaar gebaseerd op de bestaande
bakken, maar opnieuw geconstrueerd en
speciaal bemeten voor de sportwagen.
Nieuw voor de Volvo zijn de schijf
remmen op de voorwielen. Deze sport
wagen kom! in september van dit jaar
in productie, onder de aanduiding
Volvo P 1800.