Fornuis won de Loopt u ook met caravans in t hoofd? l\Y WAGEN RIJDT OOK OP PURE WHISKY fWI HIJ VINDT HET~ZO FIJN ALS IK RIJD NIEUWE VOLVO SPORT VA A TENT NAAR WAGEN Welke brandstof is de beste? t|;Over voorruiten gesproken Rijdend huis DE Romeinen wisten het al: Goed samenspel Klein en groot Niemandsland In stukken Lachende derde Stokoud Uitersten LAATSTE NIEUWS Eerste overwinning van het DAF-je Donderdag 18 februari 1960 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 9' Dwars door alle zoete dromen van de beginnende caravanner spookt de kwellende vraag: wat zal ik aan de haak slaan? Op de R.A.I. zullen velen van dat probleem worden verlost doordat dit keer meer dan gewone aandacht aan de caravan wordt besteed. Deze afdeling, die voorheen in een hoekje van het R.A.I.-gebouw was weggedrukt heeft dit jaar zelfs een geheel eigen gebouw: de Apollohal, die als dependance van de R.A.I. in gebruik is genomen en van de gehele tentoonstelling een zo innig onderdeel uitmaakt, dat de toegangskaart voor beide gebouwen geldig is en het be stuur van de R.A.I. zelfs voor een eigen pendeldienst heeft gezorgd. ACHTER één van iedere vijftig auto's in Nederland hangt een caravan. Dat zijn dan ruw geschat tienduizend kam peerwagens, die regelmatig in gebruik zijn. Er is geen koffiedik of voorspellende geest voor nodig om met zeker heid te kunnen beweren, dat over enkele maanden dit aantal veel groter is. Terwijl aan de ene kant er steeds meer kampeerders bijkomen, die met de tent vakantie gaan houden, gaan aan de andere kant steeds meer kam peerders over op de caravan. blijven, die ver buiten de bewoonde wereld liggen. Immers het ware karakter van de caravan is. dat men een huis bij zich heeft op plaatsen waar geen comfort aanwezig is. Het trekken van camping naar cam ping is aardig, maar niet het doel van de echte caravanner. Ook moet de wagen over alle rij- kwaliteiten beschikken, die er aan ge steld kunnen worden. De koppeling is een belangrijk onderdeel en de ver bindingen met de auto. Het remsys- teem moet een woordje meespreken de windvang, en het uitzicht naar ach teren. Het is een crime om met een zwaai ende en stotende wagen achter de auto op reis te gaan, waarvan men niet zeker is of hij hellingen van 12 pet. kan nemen. Dat is een minimum eis die aan de caravan moet worden gesteld. Niet alleen voor de ene grote reis die Wij ieder jaar maken, moet de wagen geschikt zijn. Wie een caravan heeft, gaat als het even kan er ieder weekeinde op uit, al zal men dan. meestal wel in eigen land blij ven. Let op de assen en de veren en kijk niet alleen- naar de plastic wasbak met afvoer en het schemerlampje op de tafel. Bedenk dat de caravan die geschikt is om achter uw auto te wor den gehangen een kwart van de trek kracht van de auto nodig heeft. Dat scheelt niet alleen in het snelle rijden, maar vooral bij het optrekken. Wil men per se over grote afstan den flink kunnen opschieten, dan mag. de caravan niet meer wegen dan de helft van het gewicht van de1 auto. Dat zijn axioma's die men njefc on gestraft kan negeren. Gerief is niet alleen een makkelijk bed, ook de schokbrekers behoren daartoe en de stabilisators tegen het slingeren, de torsieveren en stootvrije koppelingen. 4^,1,11 Ga naar de R.A.I. en geef uw ogen de kost. Maar ga er, niet onvoorbe reid heen. Vraag inlichtingen en vouw bladen nfèfc algemene-technische eisen en gegeven^ bij uw verkeersbond en u zult een verstandige keus kunnen doen, waar u jaren plezier van zult hebben! Advertentie |f OPLOSSING VAN AL UW TECHNISCHE PROBLEMEN 1 Specialisatie in de vervaardiging van machines, I apparaten en transportmiddelen volgens tekening I of eigen ontwerp Speciale gereedschappei I -)C Massadraaiwerk, fraisen en slijpen, (Diam I 0 350 mm tot 1000 mm lengte). Tolerantie 0.005 mm. Middelgrote constructiewerken -)< hTR lopen en rijden momenteel hon- derden mensen rond, die bijna over niets anders denken dan over de caravan, die zij zich dit jaar zullen aanschaffen. De R.A.I. biedt de eerste gelegenheid om keus te maken, omdat de R.A.I. ook in dit opzicht zo volle dig mogelijk wil zijn in het tonen en demonstreren van alles wat iets met auto^s te maken heeft. In deze afdeling zijn ook aanhang- wagentjes voor bagage ondergebracht, en plastic bootjes die op het dak van de wagen" rriëe op vakantie kunnen worden genomen. Zelfs is er. een aanhangwagen voor het vervoer van renpaarden en toch is ondanks dit alles deze afdeling niet helemaal representatief, omdat de vraag naar standruimte groter was dan er beschikbare plaatsen waren. Bovendien komen er nog aparte ten toonstellingen voor déze sportieve sec toren die tot het domein van de auto mobilist behoren. Goed Kamp is in zicht en de Hiswa. Als men daar, aaii denkt, rijst de- vraag of het in de toekomst misschien beter zou zijn die drie te gaan com biheren, hoewel aan een dergelijke monstertentoonstelling ook weer be zwaren zijn verbonden. Er zijn caravans, die doen denken aan veel woonschepen, die alleen nog het laatste deel van de naam gemeen hebben met wat eens een schip was. Men ziet toch ook woonschepen, die tot drijvende huizen zijn omgebouwd, sommige met een grasgazon op het dak of op het achterdek. Als zij eens verhaald moeten worden, blijkt dat zij ook nog wel varen kunnen al gaat het moeizaam. Maar me'er moet niet wor- dén gevergd. Zo zijn er ook caravans, die met groot materieel naar een vast kamp kunnen worden gebracht en daar dan moeten blijven staan als een mobiel zomerhuis. Over het algemeen verwachten wij in Nederland meer van een kampeer wagen. Vooral dé beginrter. Die wil zo snel mogelijk ergens komen; liefst zo ver mogelijk van huis. Toch wil hij dan zijn hele hebben en houden mee nemen. zodat hij^ over hetzelfde com fort beschikt als "thuis of in een. pen sion. En op die snelle, verre reis. moeten dan ook nog reuzen van ber gen genomen worden, anders ben je toch niet uit geweest. Wie nog in dat stadium verkeert, moet eerst maar eens een flinke proef- a5to?zljn ^seenezullenrdan"weihbmnen 'WWfïWWWIHj de mogelijkheden komen. g Caravanning is immers een specifie- ke vorm van toerisme, die in alle op zichten thuishoort onder de sportru- brieken. Deze sport ligt ver verwij- derd van de droom een complete wo ninginrichting mee te nemen op va kantie, met alle comfort voor vier of zes personen, om daarmee dan ook nog te gaan racen over bergpassen. In de eerste plaats speelt het ge wicht van de aanhangwagen, plus die van de bemanning van de auto en al le bagage die nodig is, een alles over heersende rol. Een Fiat 500. Austin Seven en een Dafje 600, zijn ook in staat een cara van te trekken, maar daar kan men heus geen caravan van 350 kg leeg gewicht achter hangen. Dat betekent immers dat men geladen en met de vakantiegangers op een totaal gewicht (treingewicht noemt men dat) van ver boven de duizend kilo uitkomt en dat kan de motor van deze auto's die heus niet minderwaardig zijn, echt niet aan. Doet men het toch dan is men bij voorbaat verzekerd van een verknoei de auto en vakantie! De A.N.W.B. geeft ook op dit ge bied uitstekende voorlichting. Onze toeristenbond heeft lijsten samenge steld waarop nauwkeurig staat aange geven hoever men kan gaan bij elk merk auto en het getuigt van verstand als men deze lijst eerst bestudeert, voor men tot een keus overgaat. Er is echter meer, wat eerst over wogen moet worden. Bij de aanschaf van een caravan moet verder vooruit worden gedacht dan bij de aanschaf van een auto. Rekent men bij auto's met drie tot vijf jaren, bij het beoor delen van een caravan moet men den ken aan vijftien tot twintig jaar. Dat betekent, dat er in die tijd heel wat kan veranderen aan de behoeften. De kinderen worden groter. Men zal op den duur met minder ruimte toe kunnen, al moet ook rekening worden gehouden met de waarheid, dat in een caravan met vier slaapplaatsen lang niet altijd voor vier personen leef ruimte is. Andersom zijn er caravans, die door slimme ontwerpers en constructeurs zo zijn ingedeeld, dat er overdag meer ruimte is om visite te ontvangen, dan er personen in kunnen overnachten. Dat is ook veel verstandiger. Ieder een hoopt op een mooie zonnige va kantie. doch men moet bij het beoor delen van een caravan uitgaan van slecht weer. Hoe kun je er in wonen en leven als het giet? Is er genoeg plaats om 's avonds, als de bedden uitstaan, natte jassen en natte schoenen te drogen te han gen? Juist dan moeten de omstandig heden zo prettig mogelijk zijn, anders is de vakantie gauw vergald. Bedenk dat luxe en bruikbaarheid lang niet altijd hand in hand gaan, of schoon ook gezegd moet worden, dat de ontwerpers zeer vindingrijk zijn. Dat moet echter blijken in de wagen, dia men wenst, waarbij dan ook ge dacht moet worden, dat men met die wagen in streken moet kunnen ver- Er is ook maar heel weinig nieuws onder de zon. Neem bijvoorbeeld eens die beroemde en indertijd zo sensationele panoramische vö'orryft, die pretendeerde alle dode hoeken weg te halen, zodat men een ruim uitzicht had naar alle kanten. Maar die tegelijkertijd aan voortvarende automobilisten, die gevangen werden door deze nieuwe vinding, enkele beschadigde knieschijven kostte en blauwe bovenbenen bij het instappen. ,,Geen dode hoeken, zodat men een ruim uitzicht heeft naar alle kanten", het is zo oud als het voertuig, dat we automobiel noemen zelf. In het begin van deze eeuw, toen de auto nauwelijks op eigen wielen stond, had men reeds een panoramische voorruit, hoewel de constructie iets anders was dan tegenwoordig. Maar dit had ook als voordeel, dat men gewoon, rustig kon instappen, zonder gevaar voor knieschijven en bovenbenen. ook een slaaf moet eten. Hoe krachtiger men een slaaf voedde, des te beter was zijn werk. Wat de Romeinen uiteraard niet wisten, was, dat dit. voor de mechanische slaven ook geldt. De mechanische slaven: de motoren in onze auto mobielen. En het voedsel voor de ze motoren is de brandstof. Wat is brandstof? Een stof, die men met een overmaat van aanwezige vrije zuurstof uit de lucht kan ver branden en warmte oplevert, welke warmte we in die mechanische slaaf jes (2 CV) of slaven (Cadillac) in arbeid omzetten. Welke brandstoffen hebben we nu nodig, waarmee we uit dat wonder lijke mechanische apparaat, zo ont stellend veel kracht kunnen putten, waarmee het bijv. mogelijk is om uit de inhoud van een jampotje ze ventig pk, te halen? Vraag het aan de laborant en hij zal zeggen: benzine, gasolie of elpe- gee: anemaal om net even. want net zijn allemaal koolwaterstoffen en ze komen allemaal uit de grond. Boven dien passen wij onze brandstoffen op de beschikbare motoren aan; wij con strueren onze brandstoffen volgens de eisen, die de motoren stellen. Vraag het aan de ontwerper van een motor en hij beweert: er bestaat geweldig veel verschil in brandstof fen en wij ontwerpers van motoren passen onze prodUKten aan dij ae beschikbare brandstoffen. Met al dit aanpassen is het begrij pelijk, dat deze twee heel goed op el kaar moeten zijn ingespeeld om er een succesrijk huwelijk van te ma ken. Misschien dat de brandstoffen het ons zelf kunnen vertellen. Daarvoor moeten,- we ons nogmaals maar nu dièpgaander afvragen: wat is brandstof? Het zijn koolstofatomen en waterstofatomen verbonden in een on eindige variëteit in vorm en samen stelling. Ketens met of zonder zijke tens; cirkels met ketens, cirkels met ketens en zijketens, te veel om op te noemen. Practischer is het om te zeggen: van heel klein naar heel groot. De kleine is dan de lichte, vluchtige brandstof in zijn klein ste, vluchtigste vorm is dit gas de grote is de dikke, zware. Een jaar of zeventig geleden, toen men zich pas serieus met de con structie van motoren ging bezig hou den en de stommiteiten die aan elk begin kleven te boven geko men was, gebruikte men vluchtige brandstoffen. Het waren dus kleine koolwaterstoffen, die men ais brand stof gebruikte. Maar toch niet te klein, niet te vluchtig, want het ge heel moest in een benzinetank gebor gen worden. Je kon toch geen „gas- zak" op je wagen meenemen! Nu ja, in de oorlog.. Maar er waren constructeurs, die verder doordachten, zoals de Schot John Akroyd Stuart en de Duitser Rudolf Diesel. Zij bedachten een mo tortype, waar je de warmte aan ban den legt. Zodanig, dat deze in de mo tor zo samengeperst werd, dat men zonder bezwaar een heel zware vloei stof die veel minder bewerking vergde van de uit de aarde opspui tende olie in kon spuiten, die dan toch voldoende snel vergast of ver dampt werd om toch goed en volle dig in dezelfde spanne tijds te ver branden. Daarmee was de dieselmotor uitge vonden en de brandstof was gasolie. Tussen deze gasolie en de zware gasolie ontstond een groot niemands land van koolwaterstoffen, waar men zonder meer. hiets aan had. Het was de groep niet vluchtig genoeg voor de carburatie-motor en te vluchtig voor de diesel. De gasvormige brand stoffen aan de ene kant waren te vluchtig voor de carburatiemotor en de zwaardere oliën aan de andere kant waren te weinig vluchtig voor de dieselmotor. Wat moest men met dit alles beginnen? De eerste prijs In de „gekste sterrit ter wereld" werd gewonnen door de Utrechtenaren H. Fontijn en J. Wiesman in hun Deux Juni eau. waarmee zij hier door de Amsterdamse Ferdinand Bolstraat reden. De eerste prijs is al hoog, maar nog hoger was „de hoogste onderscheiding" en die ging naar een rijdend fornuis, waarop tijdens de rit pannekoeken werden gebakken. Han Bouvy en D. Stapel uit Den Haag sleepten die onderscheiding in de wacht. door (meneer) M. van Eijk Je rijat demonstratief netjes, let op alle verkeersborden. Heel je ma nier van doen is een openbare les in rijden en veilig verkeer. Maar je hebt geen geluk. Er schiet een hond over de weg, of er komt een andere auto onverwacht uit een zijweg, die je niet gezien had. Je redt keurig op het laatste moment. Maar de com mentaar die je te horen krijgt is scherp. „Mannen jakkeren onbe heerst! Je hoeft mij heus niet te laten zien hoe hard je nu wel durft. Doe voortaan zoals ik: rijd wat kal mer en let op de borden." Het antwoord was eenvoudig: Breek de zware oliën in stukken, dan wor den ze klein. En uit dit klein maken is „Pernis" groot geworden. De te kleine, te vluchtige, pers ze samen tot een vloeistof, dan kunnen ook zij gebruikt worden. Zo ontstonden de drie brandstoffen, .die we vandaag kennen: elpegee (de gasvormige), de benzine (de vluchti ge) en de gasoliën (de zware diesel- brandstof). De elpegee is zo vluch tig, dat ze als een droog gas de ver- bandingskamer binnenkomt en ideaal verbrandt: de benzine is minder vluchtig, maar verbrandt met hulp middelen gunstig de zogenaamde „super" is nog vluchtiger en ver brandt dus beter; de dieselolie heeft een dieselmotor nodig om te verbran den. Wie de voorkeur gegeven moet wor den? Wij onthouden ons van een ant woord. zo lang men in de hoogste technische kringen het er nog niet over eens is. Maar er woedt een he vige strijd tussen elpegee en benzi ne: de derde zal de lachende derde worden. Want de motorconstructeurs hebben inmiddels zulk een vooruit gang gemaakt, dat naast de gasolie .ook raapolie, slaolie, kokosolie, haar- olie en zelfs whiskey gestookt kan worden. Maar dat laatste is natuur lijk uit den boze. AVTO-KOPEN? Best. Maar dan leer ik het ook." Daarmee is voor eens en voor al tijd beslist, dat je de wagen samen gaat besturen. Natuurlijk is er alles voor te zeg gen, dat da vrouw ook chauffeert. Dat heeft allang niets meer te ma ken met emancipatie. Het is boven dien reuze gemakkelijk, als je samen naar een feestje gaat. De man rijdt heen, de vrouw rijdt terug. Dan kun je tenminste als man van het feestje genieten. Heb je die concessie aan jezelf gedaan, dan moet de vrouw ook vaker de auto hebben. „Je denkt toch zeker niet dat ik alleen maar goed genoeg ben als jij een borreltje hebt gedronken?" Mevrouw moet trouwens ook in training blijven. Het is niet elke dag feest en tijdens de weekeinden is het niet altijd mooi weer of je hebt niet altijd een doel om heen te gaan. ly/lET de vakanties is dat allemaal anders. Dan is het „samen stu ren". Vooral als je net als zoveel an deren de autokoorts te pakken hebt. Direct ver weg. Zevenhonderd en soms duizend kilometers op de eer ste dag. Dan ben je meteen bij de zon. Met dat vooruitzicht, denk je niet meer aan de gesprekken waarbij je jezelf moest wegcijferen. „Hij is gauw moe. Hij vindt het zo fijn als ik rijd. Hij ziet niet zo'. goed in het donker. Ik heb katte- ogen. Hoe slechter zicht hoe beter ik zie. Vooral bij storm en regen, dan zie je aan zijn rijden, dat hij niet harder durft." Nee, met de vakantie in het voor uitzicht, besluit je samen te sturen. Het heeft alles voor. Je vrouw rijdt prima, al gaat het wel eens wat te hard naar je zin. SANDERWEG naast je vrouw aan het stuur, neem je demonstratief het air aan van iemand, die zich bui tengewoon op zijn gemak voelt. Je leunt behagelijk tegen het portier en steekt een sigaar of sigaret op. Als een bocht in zicht komt, pro beer je je zo stiekum mogelijk, aan de bank vast te houden. Ze ziet het echter toch en vraagt: Je bent toch niet bang?" met een intonatie die meteen een veroordelende constate ring inhoudt. BRRR IN de bergen ben je blij als je niet aan de buitenkant zit. Bordjes die waarschuwen voor scherpe boch ten, sterke stijgingen of afdalingen over ettelijke kilometers, zie je ang stig snel op je af komen. Met negen tig gaat hei de bocht in. Je kucht eens voorzichtig en merkt terloops op: „deze weg hebben we nog nooit gereden. Gek hè, ook al weet je niet hoe het er door zo'n bocht uitziet, jij schijnt de weg goed aan te voelen". Weer een bordje, weer bochten. De wagen trekt snel op. Je zit aan de buitenkant en loert voorzichtig naar de peilloze diepte naast je. IAEZE bochten lijken mij verrader lijk" zeg je dan zo lief mogelijk. „Ze zijn heerlijk" is het enthou siaste antwoord. Het is net of de auto veel harder rijdt als je er naast zit, dan wanneer je zelf het stuur in handen hebt. Je hoort ook veel meer aan de wagen. Zij schakelt wil der. ze remt schichtiger, ze trekt veel te sneï op! Je waarschuwt voor alles wat je technisch bij elkaar gefantaseerd kunt krijgen. Om alle gekibbel te vermijden, be denk je de meest diplomatieke zin nen waarin je om een matiger snel heid smeekt. Maar het is'allemaal tevergeefs. En je bent ook weer niet zo, dat je haar vakantievreugd wil verstoren, al bedenk je misschien stil, dat de hele vakantie naar de haaien is, als er iets onverwachts zou gebeuren. PECH GEHAD Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM. Vierhonderd Amsterdammers hebben zich gister middag om half vier bepaald uit de veren gelachen, toen de heren Englc- bert uit Den Haag met hun „twee- zitter speciaal" bij het R.A.I.-gebouw aankwamen. Nog nimmer in de ge schiedenis van d'aloude hoofdstad was het geschied, dat een toiletduo met stortbakken door de Ferdinand Bolstraat reed. Maar gisteren had dit feit dan plaats tijdens de „gekste sterrit ter wereld". Een bijzondere tweezitter speciaal hadden de Hagenaars geconstrueerd, zo bijzonder, dat je gas gaf door bij de eerste stortbak aan de trekker te sjor ren en claxonneerde door bij de tweede stortbak hetzelfde te doen. O ja, en aan de bekende rol met, in dit geval rose, papier, zat de versnellingshandël vast. Bedden Een bijzonder voorwereldlijk ledikant, goudkleurig, was op wielen gezet door de heer J. v. d. Berg uit Baambrugge en hij liet zijn vehikel -op toeren ko men door een heuse vliegtuigmotor, compleet met propeller. Een ander rij dend bed was er ook, en wel dat van ene Mossadek, die er in pyama huilend en wel in lag. De heer B. Laming, houthandelaar uit Rotterdam, had het op éen trapleer gehouden, gebouwd op eenoud inva lidewagentje en voorzien van een pittig motortje. Zo pittig, dat de heer Laming na de rit die ongeveer twee kilo meter lang was zijn sehoenzoól bijna kwijt was. „Ik moest remmen", ver telde hij. ..dat ding liep veel te hard, als ik wilde wel zestig, maar dat wilde ik niet. Maar, in elk geval: een rem zat er niet aan en daarom inijn_ schoen maar". Een zesde prijs was uiteindelijk zijn beloning. Grapje' AMSTERDAM De laatste expo sitie in het oude RAI-gebouw heeft een fleuriger aspect dan ooit te voren. De stand van Renault heeft zijn „ge zicht" ontleend aan het pas geopende, nieuwe hoofdgebouw in Amsterdam en legde daarachter een miniatuur-parcours aan van een onmogelijk slechte be strating, waarop drie Dauphines als in een mallemolen bestuurd door uitbundige vrouwtjes, de waarde van de nieuwe vering, de aerostable, be wijzen. Die prijzen werden dan bekend ge maakt door de heer P. Lauret, die alles met de R.A.I. te maken heeft en voor zitter was van een jury. Een gebulder ging er door die R.A.I.-zaal, waar aan het eind van de middag de prijsuitrei king plaats had, toen de heer Lauret sprak over het „zeer actieve autoblad Auto Revue". Dat had zijn reden, want de wedstrijd was door een ander blad, en wel Autovisie opgezet. En het grapje werd pas een tikkeltje sinister, toen de voorzitter dapper verder ging over de moeilijke taak van de jury, die zoveel „pogingen om origineel- en lollig te zijn" kreeg voorgelegd. Maar de allesoverwinnende. charme van Karin Kraaykamp was er om het allemaal weer goed te maken en de lieren Han Bouvy en D. Stapel uit Den Haag (in een rijdend for nuis) de „hoogste onderscheiding" uit te reiken in de vorm van een coupe des constructeurs. Een hele gekke rit, zo maar vanwege de leut. Zonder enige zin of het moest zijn om heel dwaas te doen rond auto's en dat is dan toch ook weer een ver dienste Veel firma's vieren het afscheid van deze RAl-periode met het exposeren van stokoude wagens te midden van hun nieuwste produkten, waarbij de eerste Tsjechischè wagen, een Laurin Clement, op de stand van Skoda on getwijfeld het meeste succes zal hebben. Uiteraard zijn er ook wagens op het laatste ogenblik binnengekomen, wa gens, waar oorspronkelijk niet op ge rekend was. Hiertoe behoren niet min der dan drie modellen van Fiat. In de eerste plaats staat er die voortreffelijke cabriolet van Farina van de 1500, een verfijning van hetgeen deze Italiaanse carrosseriebouwer reeds enkele jaren geleden voor de Fiat 1200 ontwierp. Vermoedelijk komt er vandaag ook nog een cabriolet, die door een andere Italiaanse koetswerkenbouwer, Viotti die reeds met een carrosserie op een Fiat 500 op de stand aanwezig is gebouwd is op een Fiat 2100. En als alles meeloopt arriveert in de loop van de week ook nog coupe van Farina op de Fiat 1500. Maar dit is overigens twijfelachtig. In de stand van Lancia, waar wij dachten alleen maar de normale serie wagens van dit merk te ontmoeten, liepen we ook nog tegen de beroemde sportcoupé aan, die Zagato voor dit merk ontwierp. Een carrosserie met een gegolfd dak, dat het vorig jaar in Tu rijn zoveel belangstelling had. American Motors heeft voor deze RAI nog een Europese primeur in petto ge houden: de Rambler 6 Custom Cross Country Stationcar een hele mond vol voor een combi-wagen voor 8 tot 9 personen. Een ideale kampeerwagen overigens, die in ruimte - vermoede lijk niet in prijs een felle concurrent zal zijn voor de Citroen ID Break. Tenslotte nog enkele uitersten: de goedkoopste wagen is de Goggomobil T 300 3430); de duurste is de Rolls Royce Silver Cloud II 66.500), De langste wagen is de Buick met 5,74 meter. De krachtigste motor hebben de Chrysler New Yorker en de Imperial le Baron met 350 pk. De kleinste kracht bron heeft de Citroën 2 CV met 12 pk. WENEN. De DAF het kleine Nederlandse Dafje heeft zijn eerste sportieve succes behaaldin de Oos tenrijkse Winter-betrouwbaarheidsrit heeft de bekende Oostenrijkse wed strijdrijder, Rudi Hunger, met zijn DAF het maximum aantal punten (1104 punten) behaald en daarmee deze wed strijd gewonnen. De route van deze wedstrijd, die op 14 februari werd verreden en 404 km. lang was. voerde over de volgende ber gen: Hals, Rohrersattel en Ochsattel, met hellingen tot 22 procent. Er waren 5 tijdscontroles en 6 passage-controles en het gemiddelde, waarop geleden moest worden was 45 km. per uur,. Van de 171 rijders, die aan de start kwamen, was Hunger de enige, die alle controles met een gemiddelde van 45 km. be reikte. Deze prestatie is des te opmerke lijker, omdat Hunger niet kon starten in een klasse van 600 cc., maar in een hogere klasse geplaatst was. De RAI-tentoonstelIing zal niet, zoals het oorspronkelijk in de bedoeling lag, door de minister van verkeer en water staat geopend worden. Door een ver andering in het programma van de Tweede Kamer is hij verhinderd. De expositie wordt nu geopend door mr. A. H. C. Gieben, secretaris-generaal van dit ministerie. J^INDELI.JK, is het jouw beurt om het stuur over te nemen. Je gaat op je plaatzitten als een overwin naar. Nu zul je eens even laten zien. hoe je werkelijk veilig en safe rijdt, terwijl je toch flink kunt opschieten. De DAF-fabrieken in Eindhoven produceren op het ogenblik 70 wagens per dag. Het ligt in de bedoeling de productiecijfers van nu af met 10 wagens per dag per maand op te voe ren, zodat men aan het einde van het .iaar hoopt tot een productie van 170 wagens per dag te komen. Dit is de nieuwe sportwagen van l'olvo. Of moeten we zeggen: dit wordt liij? Want dit is nog slechts het proto type, dat aan de hand van een tekening van dc Italiaanse ontwerper, Michelolli, vervaardigd is door de Engelse carros serie-fabriek, Pressed Steel Ltd. Voor deze sportwagen heeft Volvo een nieuwe motor van 17110 cc met een vermogen ran 100 pk vervaardigd. Verder is de bouw gebaseerd op de toepassing va:i componenten van de bestaande per sonenwagens. Zo is de versnellingsbak weliswaar gebaseerd op de bestaande bakken, maar opnieuw geconstrueerd en speciaal bemeten voor de sportwagen. Nieuw voor de Volvo zijn de schijf remmen op de voorwielen. Deze sport wagen kom! in september van dit jaar in productie, onder de aanduiding Volvo P 1800.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 9