CHESSMAN MOET MORGEN STERVEN Chessman dodencel met de 12 jaar strijd grondwet in ORGANISATIES TOCH NIET ONTEVREDEN Dr. VAN ROÏJEN: WEINIG KANS VOOR K.L.M. Niemand de deur uit zonder een Brinta-ontbijt! Miljard meer voor Engelands vloot N' Donderdag 18 februari 1960 ZEEUWSCH DAGBLAD Tenzij juristen (weer) uitwijkmogelijkheid vinden DOODVONNIS 25 JUNI 1948 7 X UITSTEL 13 x BEROEP VRIJDAG NAAR GASKAMER Twee dagen Onevenwichtig" Zeventien punten Gemeenten kunnen niet behoorlijk meer werken Kind onder autobus Landbouwschap niet tevreden over regeringshulp DaeiAm ,ti53x5S> zwepen HAÏTINK EN JOCHUM 1 SEPTEMBER 1961 IN DIENST Vader rijdt met auto dochtertje dood Pag. 7 de hand. Ook een nieuwe behandeling van zijn zaak door een rechtbank in Los Angeles, in 1957 gelast, hielp hem niet. Op 21 december, na eindeloze procedures voor allerlei rechtbanken, gerechtshoven en beroepsinstanties, werd tenslotte voor de achtste keer een datum voor het doodvonnis vast gesteld: 19 februari. Uitstel van deze datum verkreeg Chessman tot tiu toe niet. Ook niet nadat was aange voerd dat een verblijf van bijna twaalf jaar in de dodencel een zeer wrede, en ongewone bijkomende straf is. Dat is volgens hem in strijd met de grond wet. BIJNA twaalf van de 38 jaren die hij oud is heeft de ter dood veroordelde Caryl Whittier Chessman in de dodencel doorgebracht. Al die jaren wachtte hij op het ogenblik dat hij de dertig stappen moet doen naar de gaskamer in de grimmige gevangenis van San Quentin in Californië. En al die tijd voerde hij een ware worsteling met de Amerikaanse justitie, een strijd die afwisselend gevoerd werd voor alle juridische in- stanties die de Verenigde Staten kennen. JN 1 er oktober vorig jaar leek het er op dat het einde voor Chessman gekomen was. De 23ste van die maand zou hij worden vergast, maar fcwee da gen daarvoor, nadat de gouverneur Tot nu toe wist Chessman telkens te bereiken dat het fatale moment in de gaskamer werd uitgesteld. Of hem dat ditmaal weer zal gelukken? 19 februari is thans de dag die is vast gesteld voor zijn gang naar de gas kamer. Een ware terreur oefende Caryl Chessman uit in de staat Californië waar hij 38 jaar geleden werd gebo ren als zoon van een arbeider in een filmstudio. Zijn ouders zijn niet meer in leven hij was hun enig kind. TIJDENS zijn kinderjaren was Caryl, de latere gevreesde bandiet dikwijls ziek. Dat zou hem later gees telijk onevenwichtig hebben gemaakt beweerde hij. Hij doorliep de lagere school en een deel van de middelba re. Op zijn zestiende jaar begon de ellende: kleine misdrijven. Caryl werd op een tuchtschool geplaatst en belandde in de gevangenis. Hij ont snapte, werd gegrepen en terugge bracht naar de gevangenis. Het was dan ook bepaald niet met een blanco strafregister toen Chess man op 26-jarige- leeftijd in Los An geles voor de rechtbank verscheen. Er waren achttien beschuldigingen tegen hem ingebracht: roof, aanran dingen en ontvoeringen. Na een hevig gevecht met de politie was hij gear resteerd. In een auto met een rode lamp op het dak om die op een politiewa gen te laten lijken maakte Chess man jacht op verliefde paartjes die op eenzame plekken in geparkeerde auto's zaten. De bandiet van het ro de licht" overviel zijn slachtoffers, be roofde hen, dikwijls onder bedreiging van een revolver. Zeker twee meisjes randde hij aan. Een van hen wordt nog steeds in een zenuwinrichting verpleegd. Niemand werd door Chess man vermoord, zo bleek tijdens zijn berechting. OP zeventien punten werd Caryl Chessman schuldig bevonden het doodvonnis kwam tenslotte op 25 juni 1948: vooral de afschuwelijke aanrandingen werden hem zwaar aan gerekend! Toen begon Chessman zijn juridische marathon. In de dodencel nummer 2455 begon de ter dood veroordeelde rech ten te studeren en hij ging schrijven. Drie romans verschenen er van zijn hand; de eerste, Dodencel 2455, werd wereldberoemd. Er werd zelfs een film van gemaakt. Honderdvijftigdui zend dollar verdiende Chessman met zijn boeken, het geld gebruikte hij om zijn verdedigers te betalen. Eindeloos studeerde Chessman in de stukken die op zijn proces betrek king hadden en al spoedig ontdekte hij een mogelijkheid om. voorlopig althans uitstel van executie te ver krijgen. Na het proces was name lijk de officiële rechtbankstenograaf overleden, voor hij zijn verslag had kunnen voltooien. Zijn opvolger was een aangetrouwd familielid van de openbare aanklager. Dit feit greep Chessman aan: hij betoogde dat de ze man partijdig was en een groot aantal fouten in het procesverslag had gemaakt. hoger beroep werd bepaald dat het verslag juist was, dat de fa miliebetrekkingen van de stenograaf er niet toe deden en dat enkele te genstrijdigheden in het verslag van ÏN 1 d: UTRECHT. De gemeentebesturen kunnen hun taak niet meer op een be hoorlijke en verantwoorde wijze uitvoe ren, wanneer hun daarvoor de middelc blijven ontbreken. De waarnemend voorzitter van de Vereniging van chris- telijk-historische leden van gemeentebe sturen. de heer J. Hoekstra, zei dat gis teren in Utrecht tijdens een vergade ring van de vereniging. De lijst van niet uitstelbare kapitaals uitgaven wordt door de toezichthouden de organen we! zodanig beperkt gehou den, dat het voorzieningspeil van de ge meenten al lang in het gedrang is ge komen. De algemene welvaart die in het land aanwezig wordt geacht, dreigt de gemeenten voorbij te gaan, aldus de heer Hoekstra. Volgens de waarnemend voorzitter dient er de nadruk op te worden geves tigd dat de zorg voor de huishouding van de gemeenten, met uitsluiting van welk orgaan ook. is en blijft opgedra gen aan de gemeentebesturen. Uitvoerig ging de heer Hoekstra in op het vraagstuk van de verstedelijking van het platteland, vooral in die ge meenten die met lusten en lasten een stedelijke concentratie in hun buurt we ten. De toekomst van menige gemeente zal afhankelijk zijn van het beleid van het bestuursapparaat. Coördinatie, met wellicht een bovengemeentelijk karakter, zou, naar zijn mening, wel eens dwang moeten gaan uitoefenen, aleer de be trokken gemeentebesturen tot overeen stemming zijn gekomen. Het nationale plan tot decentralisatie, zo ging de heer Hoekstra voort, stelt wel in het uitzicht dat er iets zal moe ten veranderen, maar een zienswijze van rijkswege hoe de intergemeentelijke sa menwerking tot verdere ontplooiing zal kunnen worden gebracht, blijft ontbre ken. weinig betekenis waren. De zaak kwam voor het Opperste gerechtshof van de staat Californië. Ook dat keurde het verslag goed, waarop Chessman in beroep ging bij het Hooggerechtshof in Washington. Zo ging het door, maand na maand, jaren achtereen. Zeven maal werd de terechtstelling van Caryl Chessman uitgesteld, een keer enkele uren voor hij naar de gaskamer moest. Dertien keer ging hij in beroep. In grote spanning volgde de gehele wereld de strijd van deze man, die alle moge lijkheden uitbuitte die het Ameri kaanse recht hem boden, om te be wijzen, dat hij onschuldig is. Clemen tie vroeg hij nimmer. Op uiterst wel willende wijze nam men steeds op nieuw kennis van Chessmans argumen ten, juist omdat het een ter dood ver oordeelde betrof. Acht maal wees het Hooggerechts hof in Washington de bezwaren van Chessman tegen het doodvonnis van In gesprek met zijn raadslieden George Davis (links) en Rosaldie Asher van Californië, Brown, had geweigerd hem gratie te verlenen, besliste het Hooggerechtshof in Washingtonuitstel van executie. Chessman kreeg weer tijd om in beroep te gaan. Gouverneur Brown weigerde gratie te verlenen omdat, naar hij zei, het bewijs van Chessmans schuld over weldigend is. Ook de -afwezigheid van enig berouw bij de ter dood veroordeel de had bij hem veel gewicht in de schaal gelegd. „Zijn houding is er een van halsstarrige aanmatiging en min achting voor de maatschappij en haar wetten", aldus gouverneur Brown. Ook een der rechters die onlangs uit stel van executie weigerde, wees er op dat er niets in het voordeel van de t.er dood veroordeelde Chessman valt aan te wijzen, zelfs niet wanneer men in aanmerking neemt dat hij al bij na twaalf jaar in de dodencel zit. „Voor de meeste mensen zou dat de hel betekenen, maar dit is geen ge woon mens", aldus deze rechter. Hij betitelde Chessman als „een arrogan te, wrede man die zijn medemensen met alle minachting bejegent en vitri ool spuwt". Eigen nieuwsdienst SCHIPHOL. Minister Herter heeft mij bepaald geen hoop gege ven dat het verzoek om landingsrech ten voor de K-L.M. te Los Angeles binnen afzienbare tijd toch nog zal worden ingewilligd. Met die mededeling over het onder houd dat hij deze week met de Ameri kaanse minister van 'buitenlandse zaken heeft gehad, arriveerde gisteren de Ne derlandse ambassadeur te Wa.tnngton, dr. H. J. van Roijen, op Schiphol. GEWAARSCHUWD De ambassadeur zei bijzonder teleur gesteld en verontwaardigd te zijn over het negatieve resultaat van de lucht- vaartonderthandelingen met Amerika, -#■ Caryl Chessman .ogen van de hele wereld op zich. GRONINGEN Op de Hereweg te Groningen is de tweejarige Peter Groe- newold dinsdagmiddag met het hoofdje onder het rechter achterwiel van een trolleybus geraakt. Hij was op slag dood. Het jongetje zat op de arm van zijn grootmoeder, toen zij uitstapte. De ze ventigjarige vrouw hield zich aan een stang in de bus vast en bleef die vast houden terwijl zij al buiten stond. De chauffeur klapte de deurtjes dicht en reed weg. De vrouw werd daardoor en kele meters meegesleurd, waarbij het kind uit haar armen viel en zo onder de bus terecht kwam. Van onze Haagse redactie DEN HAAG. Al is in het geor ganiseerd overleg in ambtenaren zaken dan geen overeenstemming bereikt over de salarissen, de or ganisaties zijn niet ontevreden over het resultaat. Er is ten slotte een verbetering van vijf procent uit de bus gekomen, een verhoging, die de meerderheid van de organisaties oorspronkelijk op het verlanglijstje had. Waarom zijn de voorstellen van de regering dan niet geaccepteerd? Hiervoor zijn verschillende redenen. In het overleg spelen vijf organisaties mee: de Centrale van hoger rijksper soneel. het Ambtenarencentrum en de drie bij de vakcentrales aangesloten bonden van overheidspersoneel. De christelijke en katholieke bonden hebben zich akkoord verklaard met de voorstellen van minister Toxopeus. Zij hebben deze „redelijk" geacht, al hadden zij er wel bedenkingen tegen dat geen voorstellen ten gunste van de gepensioneerden in behandeling zijn genomen. Minister Toxopeus heeft de ze bezwaren voor een deel kunnen op vangen door te beioven bet vraagstuk van de gepensioneerden en de pensi oenen waarin de aanpassing aan de A.O.W. en de A.W.W. moet worden ingebouwd afzonderlijk ter sprake te brengen. Dit overleg begint op 1 april. De bij het N.V.V. aangesloten cen trale is niet over ha-ar bezwaren kun nen heenstappen. Naast het ontbreken van enige toezegging voor gepensio neerden, achtte zij de ingangsdatum van 1 januari 1960 te iaat en het mi nimum van 18,25 gulden d-at aan de loonsverhoging is gesteld, te laag. Zij verklaarde niet te kunnen instemmen. Het Ambtenarencentrum blijft vast houden aan een door dat centrum op gestelde vergelijking in koopkracht van ambtenaren in gelijkwaardige rang van nu en van voor de oorlog. Hieruit concludeert het een achter stand in salariëring, die eerst moet worden ingelopen. Dit standpunt lijkt moeilijk te bestrijden en minister To xopeus heeft dat ook niet gedaan. Hij heeft alleen geweigerd het als uit gangspunt van de besprekingen te aanvaarden. De Centrale van hoger rijksperso neel verlangt, los van de salarisscha len, een salariëring die aansluit bij gelijkwaardige functies in het vrije bedrijf. Ook dit heeft bij de regering geen gehoor gevonden. Zo lag dan de situatie eind vorige week: drie van de vijf organisaties verklaarden zich tegen en minister Toxopeus moest 'de knoop doorhakken. Zoals gezegd is uiteindelijk geen van de organisaties met zijn beslissing be slist ontevreden. Het is zeker dat de minister de sfeer en de werking van het georganiseerd overleg in de afge lopen maanden heeft verbeterd. Dat is van groot belang, nu de besprekin gen over de zo gevoelige materie van ide pensioenen en de aanpassing voor ae deur staan. maar eerlijkheidshalve moest hij daar aan toevoegen: De Amerikanen hebben ons van het begin af gewaarschuwd, dat de zaak er niet goed voor stond. De ambassadeur zei er nog steeds van overtuigd te zijn dat de K.L.M. de verlangde rechten te eniger tijd zal ver krijgen, maar hij kon zeker op dit ogenblik niet aangeven wanneer. VIER POORTEN Even later echter zei hij over de Ame rikaanse argumenten: de Amerikaan se luchtvaart wil zich nu en in de toe komst concentreren op vier grote Euro pese toegang's- of uitgangspoorten, nl. Parijs, Londen. Frankfurt en Rome. Amsterdam is daar niet bij. De Ameri kaanse politiek gaat dus die richting uit en het verstrekken van landingsrechten aan de K.L.M. zou hun plannen door kruisen. Dr. Van Roijen is in Nederland voor besprekingen op het ministerie van bui tenlandse zaken en met de regering. Hij deelde nog mee dat in beginsel is be sloten een nieuwe kanselarij in Washing ton te bouwen. Naar een goede plaats wordt nog gezocht. DEN HAAG (A.N.P.) Het Land bouwschap vindt het bedrag van 27,5 miljoen gulden, dat de regering voor de door droogte gedupeerde boeren beschik baar heeft gesteld, te laag. Het is het verder niet eens met de bepaling dat aangeslagenen in de vermogensbelas ting en zij die de laatste drie jaar voor meer dan' gemiddeld duizend gulden per jaar in de inkomstenbelasting zjjn aan geslagen, niet voor de uitkering in aan merking komen. Het Landbouwschap zal zijn stand punt aan de Tweede Kamer meedelen, omdat het de regeringsmaatregel ziet als een uitvoering van de motie-Bies heuvel. Het zal voorts aandringen op aanvullende regelingen om te voorkomen dat boerenbedrijven als gevolg van de droogteschade moeten worden opgehe ven. Gedacht wordt aan kredietverlening op gemakkelijke voorwaarden. Ondanks alle bezwaren zal het Landbouwschap met behulp van zijn plaatselijke com missies de plannen van de regering helpen verwezenlijken. De voorzitter van het Landbouwschap, de heer H. D. Louwes, ontvouwde zijn bezwaren tegen de voorgestelde regeling in een gisteren gehouden bestuursver gadering. Tijdens de algemene discussie gaven de meeste sprekers te kennen dat het Landbouwschap aan de uitvoering van deze regeling moet meewerken. RAI: zwerftocht door acht landen AMSTERDAM. Als u een auto hebt, komen verre landen binnen uw bereik. Maar bedenkt u wel eens, dat u met die auto iedere dag een stukje buitenland voor de deur hebt staan (of u zou een DAF moeten hebben). Iets van de landsaard, iets van de levens stijl is in uw auto gekristalliseerd. En daarom ook kan een bezoek aan de R.A.Ï. een zwerftocht door vele landen zijn. Door acht om precies te zijn: Amerika, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië, Nederland, Tsjechoslowakije en Zweden. Die volgorde u hebt het al gemerkt is alfabetisch. Uiteraard spreekt er geen voorkeur uit. Geen voorkeureen groot woord, want per slot is het ook maar een mens, die u nu een overzicht geeft van wat die acht lan den te bieden hebben. Onbevooroordeeld zijn is in Nederland gelukkig niet zo moeilijk, want ons land is een open automarkt. Daarom ook wil ieder land graag op onze R.A.I. zijn produkten tonen en daarom ook is de R.A.I. waarlijk internationaal, want ieder land krijgt gelijke rechten, ge lijke kansen. Niet overal is het zo. Frankrijk, Duitsland en Engeland weten wat beschermen is. Maar wij hebben hier allang geleerd, dat er maar één ding is dat wint: kwaliteit. Open, vrij van protectie, dus waarlijk internationaal is deze R.A.I. gers meesters in zijn. Maar de alge mene indruk blijft zoals hij verleden jaar en enkele jaren daarvoor al was. Wie de Duitse lijn eenmaal goed be leefd heeft, kan zich daarin niet meer vergissen. Loopt u maar mee. AMERIKA blijft gekenmerkt als het land van de grote auto's, al is er dan ditmaal ook de zogenaamde com pact car te zien. Een veertiental mer ken, vrijwel allemaal in meerdere exemplaren getoond, laten zien, dat het ideaal van de Amerikanen nog steeds is de snelle comfortabele, iet of wat onpersoonlijke, krachtig tot zeer krachtige automobiel, die voor ons het grote nadeel heeft van duur in benzi neverbruik te zijn. Ze zien er dit jaar soberder uit dan vroegere jaren, ze hebben meer karakter. Het is en blijft bij de Amerikanen, dat de volautomatische bak het meest standaard wordt toegepast'. De zogenaamde compact cars lijken ons voor de Europeese markt weinig kansen te maken. Ze zijn relatief vrij kostbaar. Alleen hier vindt men wat moderner denken in de constructie zo als bij de Chrevrolet Corvair met haar achterin geplaatste luchlgekoelae mo tor. Amerikaanse wagens worden in Ne derland naar verhouding weinig meer gekocht. Hoewel toch door elpegeetoe- passing het brandstofverbruik in geld uitgedrukt redelijk gehouden kan wor den. Vermoedelijk gaan de parkeer- moeilijkheden met deze lange en bre de wagens meer en meer een rol spe len. Wie voor de Amerikanen het meest in aanmerking komen? De op ruimte en comfort gestelde automobilist, de man die autorijden niet als een in nerlijke belevenis ondergaat, maar als een middel tot het bereiken van een doel. Meest populair blijven natuurlijk de gewone Fords en Chevrolets, zowel als Chrysler, Dodge, de Soto, Ply mouth en Pontiac. Daarnaast valt altijd weer de Stu- debaker op. Wie tijd heeft zou eigen lijk, wil men een goed beeld krijgen van wat we nog steeds noemen „De Amerikaan". eerst alle Amerika nen achter elkaar moeten gaan bekij ken. Welk beeld er dan overblijft? Een ietwat eentonigheid in vorm en uitrusting, eigenlijk allemaal een va riant van een algemeen geaccepteerd stramien. Met veel luxe, echte en ge deeltelijk valse, veel technische hulp middelen, automatismen, makkelijk te rijden. EJET Duitse product is nummer een in de verkoop in ons land. Voor naamste reden hiertoe is dat hieron der twee enorm populaire merken val len: Volkswagen en Opel. De Duitsers zijn practisch compleet aanwezig Zowel uit West- als uit Oost- Duitsland. Eigenlijk kun je het Duitse product in vier groepen verdelen. Een is de uitzonderlijke groep die door maar één merk wordt vertegenwoordigd: Mercedes Benz. Ze vormt in al haar aspecten zo zeer een klasse apart, dat ze niet met anderen in een adem genoemd kan worden. De tweede groep is die van de populaire middenklasse, Auto Union producten, Borgward, Ford, Opel en BMW. De derde groep is die van Volkswagen, eigenlijk ook een groep van slechts één merk. Dan de kleine groep der kleine auto's, waaronder Goggo, Goliath, Lloyd, NSU, Vespa. Natuurlijk sommigen hebben we niet genoemd, de Porsche, een typische sportwagen voor de enkele die raad weet met snelheid, Wartburg die eigen lijk een Oostduitse versie van DKW is, en meer zo. De enorme populariteit van de Volkswagen en de Opeis beheersen het beeld van de Duitse industrie voor de massa. Mercedes Benz beheerst dit beeld voor de uitverkorenen, DKW (en Wartburg) vormen voor de tech nici altijd een aantrekkelijke oplossing voor transport over de weg, (binnen haar grenzen van grootte uiteraard) en wel door de tweetaktmotor en voorwielaandrijving. De kleintjes tonen nergens anders zo duidelijk als hier. dat het heel klei ne autootje afgedaan heeft. Zelfs wat nu de onderste grens vormt moet een zekere minimumstandaard hebben die voor een „echte" auto geldt Tech nisch belangrijk is dat Mercedes Benz een succesvolle dieselauto bouwt, even zo de vooruitgang geboekt bij benzi neinspuiting. Een kleine maar opvallende groep is die van de Duitse sportwagen. Ze zijn in het algemeen kostbaar. Vooral de Mercedes Benz sportwagens vor men hier de top van het bereikbare. Maar ook hier blijft nog steeds iets bemerkbaar van het stijf-deftige dat de Duitse auto kenmerkt. En de Volkswagen dan? zo zal men zeggen? Die is (och niet stijl-deftig. Stijf is hij wel. zo zelfs dat hij een stijve weerstand gaat krijgen, tegen die kevervorm. die echter uit hoofde van de prestaties van de VW nog al tijd aanvaard wordt. De VW is en blijft het symbool van economisch transport. Wij persoonlijk verlangen echter naar een beëindiging van dit vaak zo overheersende beeld van gebogen ruggen op de straat. Evenmin als het met de Amerikanen het geval was, is er bij het Duitse product veel veranderd vergeleken met verleden jaar. Natuurlijk is er de detailverbetering, waar de Duit- IN tegenstelling tot de twee vorigen is het gezicht van de Britse auto grondig gewijzigd dit jaar. Zo gron dig, zo over de gehele linie, zoals nog nooit bij welke andere nationale in dustrie het geval is geweest. Daarnaast vormen zij het grootste en meest ge varieerde contingent auto's op onze R.A.I. Opmerkelijk is hier dat men vanaf de moderne kleine Britse auto tot de grootste en zwaarste formele auto te recht kan. Die grenzen liggen tussen de twee kleintjes van de BMC, de Aus tin 7 en de Morris 850, en de Rolls Royce. Daartussenliggen de populaire merken van de grote vijf: BMC, Ford Dagenham, Vauxhall, Rootes Groep en Standard (plus Triumph) en de uit zonderlijk Britse nationale groep der sportwagens, MG, Triumph, Austin Healy, Jaguar en dan de selecte groep van Daimler, Bentley, en Rolls Royce. De geweldige vernieuwing van uiterlijk en innerlijk van het Britse produkt heeft zich voornamelijk afge speeld bij de populaire merken. De beide merken Austin en Morris en de schaduwmerken Riley en Wol- seley en MG (Magnette) in de grotere middelklase, en de twee fabuleuze kleintjes, Austin Seven en Morris 850, de bijzonder interessante kleine Ford, de nieuwste Anglia, de Triumph He rald, de nog steeds groeiende popu lariteit van de Hillman groep, die tot een Mark III is doorontwikkeld, hieronder vallen ook de Sunbeams en de hier niet getoonde Singer model len, zijn wel de duidelijkste exponent van de nieuwe geest die bij de Brit se autoindustrie al eigenlijk sinds het einde van de oorlog begon te waaien. Die tot een storm is aangewakkerd, die vele exportbelemmeringen waar onder de Britse industrie uit hoofde van haar spreekwoordelijk geworden conservatisme steeds te lijden had. eenvoudig' heeft weggevaagd. Nee. conservatief zijn ze niet meer, let op de grote invloed die men de Italiaanse carrosserieontwerpers heeft gegeven bij de uiterlijke vormgeving van de Britten. Dan zijn er typisch voor Engeland de wagens als de Rover en de twee Humbers en de enige succesvolle con current van de Jeep, de versatile Land- Rover. Voor de Britten alle.en moet men een halve dag nemen. Want pas zo kan men die wonderlijke combi natie beleven van vooruitstrevendheid en traditie. Zoals de beroemde tra ditie van Rolls Royce, die nooit ma ximum vermogens en koppels en toe rentallen van haar motoren bekend maakt. Vraag je er toch om, dan is het antwoord steevast: „genoeg". wel wat Frans geworden, terwijl in de grotere modellen de Amerikaanse invloed nog wezenlijk oppermachtig is. Men kan zeggen: Simea in zijn ge heel is zonder nationaal karakter, wat de andere Franse merken alle maal wel hebben. En dan zijn er de Facel Vega modellen, ontwikkeld door een klein Frans onafhankelijk earros- seriefabriekje. Natuurlijk zijn de Renaults en de Citroëns kenmerkend voor het Fran se product. Peugeot doet als goede derde mee. Panhard heeft nog steeds een niet zeer schoon gevormd ach tergedeelte. Maar dat is persoonlijke smaak. De Dauphinemodellen en de Floride te zamen met de Citroen mo dellen vormen misschien het sterkst nationale element van alle tentoonge stelde auto's op de R.A.I. Jammer is, historisch gezien, het wegvallen van zo veel flamboyante Franse merken. Ook voor de R.A.I. bezoeker is er niet zo veel nieuws in de Franse sector. Het is er vroeger al allemaal geweest. Hier is ook al les ontwikkeling wat er te zien valt. Maar het is de moeite waard! markt brengt. Men weet hoe de vorm en afwerking van deze DAF van ho ge standaard is. Het probleem is de kwestie of deze auto voldoende motor kracht heeft om geen verkeersstroom belemmering te vormen. En komt er een grotere motor is dan de vario- matic even betrouwbaar als ze nu is. Deze vragen zullen zeker in een niet te verre toekomst beantwoord kun nen worden. In ieder geval, de DAF's die we meer en meer op de weg zien, zijn opgewekte auto's die zonder meer een behoorlijke sensatie bij onze con currenten autobouwers hebben ver oorzaakt. TTET ENIGE merk Skoda staat er met de tweedeurs Octavia en de Felicia cabriolet. Twee wagens die een trouwe groep van aanhan gers hebben. Vormgeving en techniek liggen behoorlijk hoog in waarde. Maar ze zijn wat onpersoonlijk. DE FRANSEN is het weer heel A iers. Daar is een merkwaardige .geiing van nationaal en interna tionaal op te merken. Naast de twee groten, Citroen en Renault, naast de twee andere typische Franse mer- Ken, Peugeot en Panhard heeft men de iet of wat tweeslachtige Simca, in haar kleinere modellen zijn ze nu SLECHTS DRIE, maar dan ook alle drie zeer beroemde Ita liaanse automerken zijn op de R.A.I. vertegenwoordigd. De reus Fiat, men mompelt immers dat Fiat zo groot is dat zij de eigenaars zijn van de hele Italiaanse staat, daar naast Alfa Romeo en Lancia. Het le veringsprogramma van Fiat is uitge breid; van af de 500 serie loopt dat tot de zwaarste 2100 serie. De moto ren, er zijn er liefst negen verschil lende. lopen van de kleine tweeeylin- der van 479 cc, waaruit 1614 p.k. wor den gedraaid bij 4000 omwentelingen per minuut, tot de zeseylinder van 2054 cc slagvolume, waaruit 82 p.k. bij 5000 omwentelingen per minuut Wor den gedraaid. Alle Fiats zijn nauw verwant met elkaar. Zij zijn allemaal zusters en broers, allemaal van het zelfde gebruikstype. Hoewel er in algemeen karakter wel een zekere mate van verwant- »chap met de veel duurdere Alfa Ro meo en Lancia te vinden is, zijn de ze laatste twee toch van een heel an dere klasse. Deze zijn zeer echt Ita liaans. Van Lancia is er de Appia III serie, een serie die het minst sportief van het Lancia type is. Haar relatief lage top van 140 km per uur wijst daar al op. Dat is anders met de Flaminia, waar men in de sportuit- voering tot 190 km per uur komt. Opmerkelijk dat alle Lancia motoren V-typen zijn, nl. een V-6 en een V-8. Bij de Alfa Romeo's die tentoon gesteld worden ziet men het echte grote toerismetype. een type dat niet zo heel veel meer voorkomt in de we reld van de automobiel. In het bij zonder is dat het type 2000, dat met zijn top van 160 km per uur snel toerisme mogelijk maakt. Meer echt Italiaans sporttype is de Giulietta Sprint, een coupé met een top van over de 160 km per uur. Heel opmerkelijk is hier dat de beide mo toren viercylinder zijn. ^WEDEN beroemd door twee merken. Allereerst Volvo, daar naast Saab. De eerste is gekenmerkt door een eigen vormgeving, vooral nog te vinden bij de P544 modellen, met haar zo typische achterkant, min der in de nieuwe 121 en 122 model len. Daarnaast nu de nieuwe sportwa gen, die als prototype in Brussel te zien was. Volvo is een van die merken, die zeer trouwe afnemers heeft. Er is een Volvo club in Nederland. Kwalita tief behoren ze tot het allerhoogste wat bereikbaar is. Ze zijn zeer veilig. Ze zijn typisch uit grimmige klimato logische winteromstandigheden ontwik keld. Wat elke eigenaar ten goede komt. Ten slotte SAAB, een autootje, nogal wat geïnspireerd op de DKW, maar met de betere lijnen afkomstig van de vliegervaring van SAAB. AMSTERDAM. Het bestuur van de Nederlandse orkeststichting tot beheer van het Concertgebouworkest heeft gisteravond medegedeeld dat de benoeming van Bernard Haitink en Eugen Jochuan tot dirigenten van het Concertgebouworkest op 1 sep tember 1961 ingaat. - Een groot deel van de concerten voor- deze datum en de toernee van het or kest door Amerika in het voorjaar van 1961 zullen echter reeds door Haitink en Jochum worden geleid. LONDEN (Reuter) De Britse mari ne is voornemens in het komende be grotingsjaar ongeveer 103 miljoen pond (meer dan een miljard gulden) uit te geven voor nieuwe schepen, waaronder een reactor-onderzeeboot, nieuwe vlieg tuigen en ander modern materiaal. Die uitgaven zijn 12 miljoen pond (onge veer 120 miljoen gulden) hoger dan die van het lopende begrotingsjaar. Het to taal van de vlootuitgaven is begroot op 456.746.000 pond, een toeneming met 21.339.000 pond. De eerste Britse reactoronderzeeboot, de Dreadnought, zal in de loop van dit jaar van stapel lopen. Dat schip zal door Amerikaanse motoren worden voortgestuwd. Op het bouwprogramma staan verder vier met raketten uit te rusten torpedobootjagers. De eerste daarvan zal in de zomer van stapel lopen. Het ligt in de bedoeling deze vier schepen ook uit te rusten met een helikopter. Van onze correspondent SCHERPENZEEL De heer E. Moesbergen reed gisterochtend aan de Stationsstraat te Woudenberg zijn auto achterwaarts zijn garage uit. Hij be merkte daarbij niet dat zijn vier jaar oude dochtertje Joke voor de garage deuren speelde. De kleuter kreeg een van de wielen over het hoofd en was op slag dood. Advertentie WIJ HOREN er ook bij, sinds DAF haar personenwagen aan de 'OG een enkel woord tot slot. Weinig specifieks over modellen is gezegd, j Getracht is de wagens in hun totale nationale verband te zien. Een ieder moet volgens j eigen normen zijn individuele oordeel vormen. Technisch zijn alle auto's van goede kwaliteit. Hoe groter de auto, hoe ruimer I ze is in haar toelaatbare ge- bruiksgrenzen, en in het alge meen des te langere levensduur. Brandstof ver bruiken? Vergelijk de gewichten, dan heb je een goed vergelijk. Een twee maal zwaardere auto zal bij kruis- snelheden ongeveer twee maal zoveel brandstof verbruiken als de vergelijkswagen. Bij hogere snelheden komen individuele stroomlijnverschillen tot uiting, daar geldt niet meer helemaal deze vuistregel over brand stofverbruik. We noemden de stationcars eigenlijk niet. Die moet men allen achter elkaar gaan zien. Ze tonen evenals de personen wagens gelijksoortige indivi duele en nationale karakter eigenschappen als boven gezegd. Zó vil het palt fn de hordenI ÏKSS8*"

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 7