Argentijnen lossen mysterie pijnloos op
ONBEKENDE ONDERZEEËR
„ONTSNAPT
TWIJFEL RONDOM
ONDERGANG VAN
VLIEGER
Haitink en Jochum
dirigenten van
Coneertgeb. Orkest
Was angst
oorzaak van
voor prestige
schimmenspel
STUDENTEN
UIT FUAT
GEZET
DEEL VAN PLAFOND VIEL
UIT SCHOOLLOKAAL
V)
DIT JAAR GEEN
MOTORRACES
IN NEDERLAND
Eigenaar van S-ll
gearresteerd
DE INGE TOFT
VAART UIT
KROESJTSJEF WIL
BASIS PACHTEN
Boude wijn na 30
juni voorlopig
nog staatshoofd
Landbouwer door
auto gegrepen
en gedood
De BiltSneeuw
Het weer overal
PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND
Vals alarm
Wilde geruchten
Overeenstemming over
„tweede" 6 pet.
Peronisten
tint
VERRASSEND SNEL
BESTUURSBESLUIT
Leerlingen nu met
spoed geëvacueerd
MAROKKO BREEKT
MET PARIJS
Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststraat 90, Postbus 4, Giro
116666, telefoon Directie en administratie 01100-
2438. Redactie: 01100-2317, bij geen gehoor: Chef
redactie 01100-3991.
Bijkantoren: Middelburg, Korte Delft 52, tel. 01180-2009;
bij geen gehoor: 01180-4604, Postbus 26; VUssingen,
Nieuwendijk 33, tel. 01184-3224, Postbus 24; Terneuzen,
Nieuwstraat 38, tel. 01150-3189; Zierikzee, Havenpark
24, tel. 01110-2991.
Directeur JACQ DE SMIT - Chefred.: G. J. BRECKER
Zeeuwsch Dagblad
Losse nummers 13 cent
Abonnementsprijs 0,56 per week, 7,per kwartaal
Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouters
7 cent per woord met een minimum van 1,—
15e JAARGANG No. 4487
Dinsdag 16 februari 1960
Eigen nieuwsdienst
BUENOS AIRES Het Argentijnse publiek dat al veertien
dagen lang in de grootste spanning de gebeurtenissen heeft ge
volgd in de Golfo Nuevo, waar een of twee onderzeeboten van on
bekende nationaliteit door de gehele Argentijnse marine worden
belaagd, werd gisteravond zachtkens voorbereid op een anti
climax. Het ministerie van marine heeft als zijn mening uitge
sproken dat de onderzeeër aan de waakzaamheid van de veer
tien Argentijnse oorlogsschepen is ontsnapt en open zee heeft be
reikt.
Na een langdurige conferentie met president Frondizi heeft de minister
van marine gezegd dat er al enkele dagen geen spoor van leven meer op de
bodem van de golf was waargenomen. Men was blijkbaar zo vertrouwd
geraakt met de gedachte dat het een Russisch schip is geweest, dat de minis
ter van defensie zelfs verklaarde „Ik ben een beetje in de war gebracht door
de verklaringen van de Russische ambassadeur en van minister Mikojan".
De Russische
Van onze correspondent
DELFT Klachten van omwo
nenden hebben ertoe geleid dat aan
vier bewoners van de studentenflat
aan de Ouderaadtweg in Delft tegen
1 april de huur is opgezegd. Vier
anderen kregen te verstaan dat ook
zij op de nominatie staan om te wor
den verwijderd.
Oorzaak van deze straffe maatrege
len: de wanordelijkheden in de nachten
ran 15 op 16 en van 29 op 30 januari:
/Dor sommige Delftenaren twee slape
loze nachten. In de nacht van 15 op 16
januari legden in de flats gehuisveste
studenten een groot vuur aan op de we
tering voor de flats. Oude meubelen en
grote hoeveelheden papier werden aan
gedragen om de feestvreugde compleet
te maken. Het daarmee gepaard gaande
lawaai was voor de buurtbewoners vol
doende aanleiding om de politie en
brandweer te waarschuwen.
De komst van de ordeherstellers werd
echter maar matig op prijs gesteld.
Studenten sloten een slang op de water
leiding aan, waarmee zij vanaf het bal-
con de blussende brandweermannen
„onder vuur" namen. Politie-agenten
ondergingen eenzelfde lot.
Vragen in de gemeenteraad resulteer
den in de toezegging dat de eerstvolgen
de maal drastisch zou worden opgetre
den. Dat was dan in de nacht van 29
op 30 januari, toen studenten lawaai
schopten op het voorplein van de flats
waardoor de buren opnieuw in hun
nachtrust werden gestoord. Zij beklaag
den zich bij de beheerders van de stu
dentenflats die daarop aan vier studen
ten de huur opzegden Zij kunnen ne
in beroep gaan bij de Stichting studen
tenhuisvesting.
De 36.000 ton metende tur
binetanker Esso Amster
dam, in aanbouw bij C. van
der Giessen en zonen's
scheepswerven te Krimpen
aan den IJssel, zal zaterdag
te water worden gelaten. De
vrouw van de burgemeester
vanAmsterdam, mevrouw
E. van Hall-Nijhoff, zal het
schip dopen.
Eigen nieuwsdienst
UTRECHT De organisatoren van
motorwedstrijden in Nederland heb
ben maandag in de dagbladen moe
ten lezen, dat de KNMV geweigerd
had haar besluit, de retributie van
5 op 10 pet. te brengen, te herzien.
In een maandagavond te Utrecht ge
houden vergadering hebben deze orga
nisatoren uit protest besloten voor het
gehele seizoen 1960 geen enkele wed
strijd, zowel van nationaal als inter
nationaal karakter, te houden, ook al
zou de KNMV alsnog op haar besluit
terugkomen. Dit houdt in, dat er in
Nederland in 1960 geen terreinwedstrij
den. geen spcedwaywedstrijden en geen
enkele grasbaanwedstrijd zal worden
gehouden.
Voor de T.T. te Assen hopen de orga
nisatoren tot een aparte regeling te
komen.
Men voorzag, dat in de nabije toe
komst veel wedstrijden zullen worden
gereden buiten de KNMV om. De orga
nisatoren zijn tot deze houding ge
komen, omdat uit berekeningen was
gebleken, dat geen hoger risico kon
worden gedragen.
Tie suggestie van de KNMV de toe
gangsprijzen te verhogen, werd terzijde
geschoven als zijnde onuitvoerbaar.
„Wij hebben gedaan wat wij konden
om de KNMV tot andere gedachten te
brengen", aldus de organisatoren.
ambassadeur te
Buenos Aires had namelijk gezegd
dat er geen sprake was van de aan
wezigheid van Russische onderzee
boten voor de kust van enige Zuid-
amerikaanse land en Mikojan had
zondag in antwoord op vragen ge
zegd: „De Argentijnen zullen alleen
een massa vis doodmaken".
De reeds vrijdag geuite veronder
stelling dat er in liet geheel geen on
derzeeboot in de Golfo Nuevo is ge
weest, heeft de laatste 24 uur aan
kracht gewonnen. Het is immers in
hoge mate onwaarschijnlijk dat de
Argentijnse marine, versterkt met
de modernste middelen voor onder-
zeebootbestrijding, juist uit de Ver-
enigde Staten ontvangen, er niet in
zou zijn geslaagd, de ontsnappende
onderzeeboot waar te nemen terwijl
zij wel bij machte zou zijn geweest,
precies de plaats te bepalen waar het
schip twaalf dagen lang op de bodem
van de golf zou hebben gelegen.
Het waarschijnlijkst lijkt het nog
dat een Argentijns oorlogsschip bij
oefeningen sonarcontact heeft gekre
gen met een of ander voorwerp
onder water, een wrak bv„ en dat
daarna groot alarm is gegeven om
dat men meende met een onderzee
boot te doen te hebben. Met de ge
wone Zuidamerikaanse hoogdravend
heid heeft men toen de strijd met
het onbekende voorwerp aangebon
den en toen men eenmaal zo ver was
werd het moeilijk, toe te geven dat
er een vergissing aan de dramatische
gebeurtenissen ten grondslag lag.
De heetgebakerde aard van de Ar
gentijnen heeft tot gevolg gehad dat
een stroom van de wildste geruch
ten het land overspoelde. Gisteren
nog werd gemeld dat er een veron
gelukte kikvorsman was aangevoeld,
die waarschijnlijk bij reparatiewerk
aan de beschadigde onderzeeër was
omgekomen. Bij navraag bleek de
marine van niets te weten. Het dag
blad La Nacion vraagt de regering
dan ook met klem om een einde aan
de geruchten te maken en precies te
vertellen wat er nu eigenlijk aan de
hand is. Niet zonder leedvermaak
wijst de krant erop dat Mikojans
voorspelling in elk geval waar is,
want er drijven op het strand rond
de golf grote hoeveelheden dode vis
en dode zeevogels aan.
dat de derde onderzeeboot zich ver
stopt houdt in een van de onderzeese
grotten en dienst doet voor de aan
hangers van Perón.
De busbedrijven:
Eigen nieuwsdienst
DEN HAAG Er is thans ook over-
eensteming bereikt over ,de tweede" zes
procent voor het personeel in het auto
busbedrijf.
Dit akkoord is gisteren tot stand ge
komen tussen vertegenwoordigers van
werkgevers en werknemers in het kader
van een nieuwe C.A.O. voor deze sector
van het wegvervoer. In de C.A.O is
behalve de ploegentoeslag <de eerste pro
cent) en de overige punten, die al eerder
door het College van rijksbemiddelaars
werden goedgekeurd nu ook een loons
verhoging van zes procent op grond van
de gedifferentieerde loonvorming ver
werkt
De overeenstemming moet nog worden
goedgekeurd door de organisaties en het
Collegeg van rijksbemiddelaars.
Van een onzer verslaggevers
MAASTRICHT Het zou uniek
zijn in de geschiedenis van de lucht
vaart, als het juist is, dat de 42-
jarige J. H. S„ eigenaar van het
luchtreclamebedrijf Trek Air te
Maastricht, met opzet zijn vliegtuig
heeft laten verongelukken. Op 22
januari stortte dit toestel, een Fok
ker S-ll, op korte afstand van Dover
in Het Kanaal. De 23-jarige Ben
Kleyn uit Stolwijk ging ermee ten
onder.
Mr. A. W. Rosingh, officier van justi
tie te Maastricht, heeft zondagavond S.
laten arresteren onder verdenking het
vliegtuig te hebben laten „wegbrengen",
hetgeen in de scheepvaart ook meer
malen het geval is geweest. Intussen
heeft de verzekering nog niet de dertig
duizend gulden uitbetaald, waartegen
het vliegtuig verzekerd was.
LAATSTE REIS
De zaak is aan het rollen gebracht
door de zg. vooronderzoeker, die na
mens de directeur-generaal van de
Rijksluchtvaartdienst een onderzoek in
stelde naar de technische oorzaak van
het ongeluk. Hij stuitte daarbij al spoe
dig op „elementen, die niet tot zijn
competentie" behoorden zoals het in
officiële termen luidt. Die elementen
hebben betrekking op de wijze, waarop
de S-ll haar laatste minuten in de lucht
doorbracht.
Op tien zeemijl oost-zuid-oost van
BEN KLEIJN
vloog als een scheermes"
gigTtn
RAOUL WALLENBERG:
Redder van duizenden die in
Hongarije door het nazi-régime
werden vervolgd, waardig opvol
ger van zijn landgenoot Fridtjof
Nansen.
Zijn doortastend ontreden wordt
in ons nieuwe feuilleton op pagi
na twee beschreven door
EVA KELECSÉNYI
een Hongaarse, die de laatste
jaren van de oorlog onder hem
streed voor het behoud van
duizenden levens.
OP PAG. 2
Wanneer men een ogenblik zou
aannemen dat er wel degelijk sprake
is geweest van een onderzeeboot van
onbekende nationaliteit dan zal men
in de eerste plaats moeten speuren
in de richting van de aanhangers van
de verdreven dictator Perón, die
sinds jaar en dag nauwe relaties
onderhouden met de Duitse natio-
naal-socialisten. Sinds het einde van
de oorlog is de rotsachtige en aan
onderzeese grotten rijke Golfo Nue
vo de woonplaats van verscheidene
Duitsers die nu vlijtig de veeteelt
beoefenen maar van wie wordt aan
genomen dat zij meer weten van een
Duitse onderzeeboot die in die wate
ren spoorloos is verdwenen.
In juni 1945 werden er drie Duitse
U-boten ontdekt. Op 10 juli gaf de U-
530 zich over; ruim een maand later
de U-997. Van de derde is niets meer
gezien of gehoord. Wel vond men op
zekere dag drie van een U-boot af
komstige rubberbootjes op het
strand. In diezelfde tijd ontvingen de
Duitse kolonisten aan de golf onge
woon veel bezoek. De theorie is nu
Van onze Amsterdamse redactie
AMSTERDAM De-dirigen
ten Bernard Haitink en Eugen
Jochum zijn benoemd tot opvol
gers van de vorig jaar over
leden dirigent van het Concert
gebouworkest, dr. Eduard van
O
Van onze correspondent
STIENS In een vergaderzaaltje
van het bejaardentehuis, in een lokaal
van het volkshuis, in een gymnastiek
lokaal en in de bovenzaal van een café
zitten de leerlingen van de hoogste
klasse van de openbare lagere school
in Stiens gebogen over hun atlassen en
hun cijferschriften. Het schoolgebouw
staat leeg; het is snel ontruimd voor er
ongelukken gebeuren.
Vorige week was er bijna een onge
luk: grote stukken pleisterwerk vielen
uit het plafond op de achterste banken
van een klaslokaal, een kwartiertje na
dat de leerlingen de klas hadaen ver
laten.
Burgemeester A. de Boer van Leeu-
warderadeel onder welke gemeente
Stiens ressorteert had er al geruime
tijd op aangedrongen dat de school zou
worden afgekeurd, tot dusverre zonder
resultaat. Nu het bijna te laat is ge
weest, probeert hij in Den Haag de
goedkeuring te krijgen voor zijn plan
nen om een nieuwe school te bouwen.
De bouw van een nieuwe school zal
naar schatting twee iaar duren. Al die
tijd zullen de leerlingen „geëvacueerd"
zijn. De 32 kinderen in de vijfde klas
zijn het beste af: zij zitten in de boven
zaal van het café en worden van tijd
tot tijd vergast op vrolijke muziek uit
de juke box beneden.
EUGEN JOCHUM
PORT SAID (Reuter) Het 4000
ton metende Deense schip Inge Toft,
dat bijna tien maanden in Port Said
heeft gelegen omdat het een uit
Israël afkomstige lading door het
Suezkanaal moest vervoeren, is gis
teren naar de Middellandse Zee
vertrokken.
De gehele lading is gelost en in
Port Said achtergebleven.
Beinum. Gisteravond hebben
leden van het bestuur van het
orkest de heer Haitink een be
zoek gebracht om hem het be
sluit mee te delen en hem geluk
te wensen.
Bernard Haitink ontving de bestuurs
leden in zijn nieuwe muziekkamer, die
hij tegen zijn huis heeft laten aan
bouwen. Deze muziekkamer is pas
dezer dagen klaar gekomen en kreeg
gisteravond derhalve een bijzonder
feestelijke opening.
TEKENEN
De benoeming van Eugen Jochum
en de jonge dirigent van het Radio-
Philharmonisch Orkest komt als zo
danig niet als een donderslag bij hel
dere hemel. Reeds kort na het over
lijden van dr. Van Beinum waren er
duidelijke tekenen die in deze richting
wezen. Wij berichtten daarover.
Het tijdstip van de benoeming is
echter wel een verrassing. Algemeen
werd verwacht dat het bestuur van het
Concertgebouworkest zeker niet eerder
dan het eind van dit jaar of zelfs nog
later een beslissing zou nemen. In 1961
zouden Haitink en Jochum het orkest
op een tournee door Amerika aanvoe
ren. Aanvankelijk wilde men vooral de
heer Haitink de gelegenheid geven om
zich te oriënteren. Hij had met het
Concertgebouworkest reeds zeer veel
ervaring opgedaan, maar het vervullen
van incidentele directies is altijd nog
iets anders dan het geven van dage
lijkse leiding. Het is vermoedelijk in
verband met de jeugd van Bernard
Haitink dat Eugen Jochum, een erva
ren muzikale aanvoerder laatstelijk
van het orkest van de Bayerische
Rundfunk aan zijn zijde is benoemd.
Bovendien heeft bij de benoeming van
de heer Jochum de overweging een
rol gespeeld dat deze zich in het bui
tenland reeds een respectabele naam
heeft verworven, terwijl Haitink. hoe
wel een uitermate kundig musicus,
over de grenzen nog maar weinig be
kend is.
ONSCHATBAAR
Met deze toch nog snelle beslis
sing, waarvoor ons blad verscheidene
keren heeft gepleit, heeft het bestuur
van het Concertgebouworkest het
Nederlandse muziekleven een on
schatbare dienst bewezen. Het Am
sterdamse ensemble heeft sinds de
dood van Eduard van Beinum een
wat ongewis interregnum van zeer
vele komende en gaande dirigenten
meegemaakt Op den duur zou een
dergelijke situatie niet anders dan
fnuikend zijn geweest. De kwalitei
ten van de nu benoemde dirigenten
staan er garant voor dat het Con
certgebouworkest zijn plaats aan de
top van het internationale muziek
leven zal handhaven. Red.
Dover voer op 22 januari 's middags om
halfvier het Noorse schip Sagona. Een
bootsman zag toen de S-ll op zeven
meter boven de zeespiegel naderen.
Volgens hem liep de motor van het toe
stel regelmatig. Plotseling trok de vlie
ger het toestel op, beschreef een bocht,
waarna de S-ll weer daalde. De boots
man zag geen rook.
Even later kwam het vliegtuig terug,
vloog opnieuw zeer laag boven de gol
ven. waarna het weer optrok nu tot
ongeveer veertig meter Met stilstaande
motor maakte het toestel direct hierop
een duikvlucht en kwam in zee terecht.
Op de Sagona zag men ook, dat een
klein pakje uit het toestel werd gegooid.
MYSTERIE
De S-ll kwam op driehonderd me
ter van het Noorse schip in zee terecht.
Een snel uitgezette boot vond alleen
een olievlek en een dipghy, die even
voor het neerstorten uit het vliegtuig
was geworpen. Vermoedelijk is de vlie
ger bij zijn poging het toestel te ver
laten, ergens blijven haken in de cock
pit.
De bemanning van de Sagona ver
wonderde zich over de gedragingen
van de S-ll, omdat naar haar mening
het vliegtuig de kust van Engeland, die
in zicht was, had kunnen bereiken.
Een mysterieus punt vindt de Maas
trichtse justitie ook, wat zich twee
dagen later heeft afgespeeld met de be
zittingen van de vlieger Ben Kleyn. Op
zondag 24 januari kwam de directeur
van Trek Air samen met zijn andere
piloot Theo Verhoeven uit Eindhoven
en een broer van de verongelukte vlie
ger de bagage ophalen in het Maas
trichtse pension van de laatste. Ten
huize van S. werden de eigendommen
van Ben Kleyn nagekeken, waarbij men
een enveloppe vond met het adres „De
heer B. Kleyn".
VREEMDE VONDST
Bij opening van de enveloppe vond
men een blanco stuk papier. Niemand
begreep wat dit te betekenen had. Ver
dachte S. heeft aan mr. Rosingh ver
klaard, dat de enveloppe met blanco
brief in bijzijn van de twee anderen
werd vernietigd. Men zou geen waarde
hebben gehecht aan het bewaren van
die brief. Er is gedacht a'an een grap
van Ben Kleyn om een brief aan zich
zelf te richten, hoewel zijn vader de
zelfde initialen heeft.
De publieke belangstelling voor deze
zaak is zeer groot, omdat S. een bekende
figuur is te Maastricht. Deze eigenaar
van een handel in bouwmaterialen en
tegels richtte ruim drie jaar geleden zijn
luchtreclamebedrijf op. De sportvliegerij
was al langer een fiobby van hem. Toen
het nieuwe bedrijf na enige tijd goed
begon te lopen, nam hij vliegers in
dienst.
Een van hen, Theo Verhoeven uit
Eindhoven, stortte op Nieuwjaarsdag
met een Tiger Moth neer in Genk in
Belgisch Luxemburg. Het toestel ging
verloren, maar de vlieger bleef onge
deerd.
Nadien werd reclame gevlogen met
de Fokker S-ll. Dit toestel had S. in
juni 1959 gekocht in Tel Aviv. In elf
etappen bracht hij het alleen naar
Zuid-Limburg. Begin januari van dit
jaar kreeg hij toestemming om er lucht-
reclames mee te vliegen. Daarbij moch
ten evenwel slechts een beperkt aan
tal letters worden gesleept.
OPRECHTE JONGEN
Ben Kleyn kwam vorig jaar augustus
in dienst bij S. De jongeman was bij
de Koninklijke Luchtmacht straaljager
piloot geweest en had een speciale op
leiding genoten in Canada. Men zegt
van hem „dat hij vloog als een scheer-
Met een vliegtuig van dit type, een
lesvliegtuig Fokker S-ll, maakte Ben
Kleyn zijn noodlottige, laatste tocht.
mes en dat hij zwemmen kon als een
rat."
Degenen, die hem gekend hebben,
kunnen moeilijk aannemen, dat
hij medeplichtig zou zijn geweest als
het vermoeden tegen S. juist zou zijn.
Men schetst hem als een oprechte
jongen. Hij stelde vertrouwen in ieder
een, die hij ontmoette.
Ben Kleyn, die een zeer goed verstand
had, was vorig jaar februari uit dienst
gekomen. Vóór hij bij S. in dienst trad,
maakte hij een grote vakantiereis door
Europa. Na enige tijd reclames gevlogen
te hebben, dacht hij eraan 'een andere
betrekking aan te nemen. Hij zou vlie
ger worden bij een besproeiingsbedrijf
voor landerijen
De tocht naar Engeland maakte hij
om S. op te halen op het -vliegveld
Lympne. Zijn patroon was met de Sa
bena van Brussel naar Londen gevlo
gen om er naar hij meedeelde een
Tiger Moth te kopen ter vervanging
van het verloren gegane toestel van het
zelfde type.
EXTRA TANK
Nog dezelfde avond keerde hij naar
ons land terug en ging met enkele
vrienden van Ben Kleyn naar diens
ouders te Stolwijk. Zij herinneren zich
dat S. erg onder de indruk was van
het ongeluk. Hij sprak steeds over het
verlies van zijn vriend.
Te Maastricht vernemen wij nog, dat
Ben Kleyn op de avond van de nood
lottige dag samen met een vriend lang
heeft gesproken over te nemen voor
zorgsmaatregelen voor de tocht met de
Fokker S-ll over Het Kanaal. Hel toe
stel had aanvankelijk een normaal
vliegbereik van drie uur, maar door
het inbouwen van een extra benzine
tank steeg het vliegbereik tot vijf uur.
Toen Ben Kleyn 's middags om twaalf
uur op 22 januari startte op het vlieg
veld Zuid-Limburg bij Beek, was hij
opgewekt.
RABAT (Reuter) De Marokkaanse
regering heeft, om haar ongenoegen ken
baar te maken over de proef met de
Franse atoombom, haar ambassadeur
uit Parijs teruggeroepen. Bovendien
heeft zij het verdrag van 1956 opgezegd
dat bepaalt dat Frankrijk en Marokko
eenzelfde buitenlandse politiek zullen
volgen en dat Frankrijk Marokko zal
vertegenwoordigen in landen waar Ma
rokko geen eigen vertegenwoordiging
heeft.
Tegenregering onthult
GENÈVE, (Reuter). De verte
genwoordiger voor Europa van de
Indonesische tegenregering, Moh.
Rasjid, heeft meegedeeld te we
ten dat Kroesjtsjef van zijn bezoek
aan Indonesië gebruik zal maken
om een zee- en luchtbasis voor
Rusland te pachten. De basis zou
moeten komen op Ambon.
Rasjid legde de verklaring af in een
Frans dorpje pal over de Zwitserse
grens, omdat in Zwitserland politie
ke activiteiten, gericht tegen buiten
landse regeringen, verboden zijn. Hij
zei dat Kroesjtsjef een bezoek zal
brengen aan Ambon, zogenaamd om
de eerste steen te leggen voor een
universiteit, maar in werkelijkheid om
de haven van Ambon te inspecteren.
De woordvoerder van de Indonesi
sche vertegenwoordiging in Den Haag
verklaarde dat het verpachten van
een basis aan Rusland, gezien de on
afhankelijke buitenlandse politiek van
Indonesië, volkomen ondenkbaar is.
Ambon is een bijzonder strategisch
punt. Onze maritieme medewerker,
It.-admiraal b.d. C. E. L. Helfrich,
behandelde' ruim een jaar geleden
in een brochure de militaire situatie
in dit gebied. De Amerikanen, zo
schreef hij. vestigden indertijd een
vooruitgeschoven steunpunt op
Morotai, als springplank voor de
aanval op Mindanao. De aanval ging
toen noordwaarts in de richting
van Japan.
Ware. zo gaat hij verder, de aanval
geprojecteerd moeten worden op
Australië, dun had men zich onge
twijfeld op Ambon genesteld
Van onze correspondent
BRUSSEL De meerderheid van
de Kongolese gedelegeerden op de
rondetafelconferentie heeft er zich
gisteren voor uitgesproken, dat ko
ning Boudewijn ook na de proclama
tie van de onafhankelijkheid op 30
juni nog staatshoofd van Kongo blijft
en wel in ieder geval tot de grond
wetgevende vergadering haar arbeid
zal hebben voltooid.
Een minderheid, waaronder de partij
van Loemoemba. wenst evenwel op
grond van republikeinse gezindheid, dat
de grondwetgevende vergadering die uit
de binnenkort te houden verkiezingen zal
voortkomen, direct na da verkrijging van
de onafhankelijkheid een tussentijds
staatshoofd kiest. De constituante zou
het probleem dan definitief moeten re
gelen.
Minister De Schrijver verklaarde daar
op dat hij de regering en de Koning
moest raadplegen. De Koning, zei hij.
zou slechts staatshoofd willen blijven in
dien een zeer grote meerderheid van de
Kongolezen zich daarvoor uitspreekt.
BRUINISSE. De zestigjarige land
bouwer, F. A. Padmos, is gisteravond
omstreeks zes uur bij het oversteken
van rijksweg 18 tussen Oosterland en
Bruinisse door een auto gegrepen. De
personenauto van de heer M. Daane uit
Oosterland kwam uit de richting Zijpe.
Het is onbegrijpelijk dat de heer Pad
mos, met bromfiets het voertuig niet
gezien heeft. Onmiddellijk na het onge
val werd het slachtoffer naar het zie
kenhuis te Zierikzee vervoerd, waar hij
enige uren later is overleden.
ROTTERDAM. Het passagiersschip
Alnati van Van Nievelt Goudriaan en
Co. te Rotterdam neemt op zijn vol
gende reis naar Zuid-Amerika uit de
thuishaven een lading mee, die voor
circa 240 ton bestaat uit,... schepen.
Als deklast neemt de Alnati dan mee
een sleepboot met een gewicht van 139
ton en een 98 ton zware tanklichter.
Beide vaartuigen zijn bestemd voor
Santos.
Het K.N.M.I. in De Bilt berichtte
ons gisteravond om 23.15 uur:
Opklaringen,
maar plaatselijk
ook sneeuwbuien.
Matige tot krach
tige, langs de kust
af en toe harde
of stormachtige
wind tussen zuid
west en noord
west. Tempera-,
turen enkele
graden boven het
vriespunt.
MIESJE: Te vroeg
gedacht dat de
winter voorbij
was.
17 febr.: zon op 7.54, zon onder 17.55;
maan op 23.45, maan onder 9.51.
max.
neer
temp
slag
m gr.
7-19 u.
wind
C.
in mm
Helsinki
sneeuw
O
-10
0.3
Stockh.
geh.bew.
OZO
0
0
Oslo
sneeuw
NNO
-2
4
Kopenh.
1. bew.
ZW
1
1
Aberdeen
sneeuw
W
1
0.2
Londen
onbew.
W
6
0.2
A'dam
1. bew.
wzw
5
0
Brussel
1. bew.
zw
5
1
Luxemb.
1. bew.
w
1
3
Parijs
half bew.
wzw
6
2
Bordeaux
half bew.
wzw
10
0
Grenoble
zw. bew.
Stil
9
0
Nice
onbew.
NNO
12
0
Berltin
1. bew.
zw
4
0.3
Frank f.
regen
zw
6
2
Mlinchen
1. bew.
w
2
1
Zurich
half bew.
wzw
7
0
Genève
zw. bew.
wzw
5
0
Locarno
onbew.
O
5
0
Wenen.
onbew.
O
9
9
Innsbr.
onbew.
O
7
(1
Belgrado
regen
ONO
4
2
Athene
zw. bew.
NO
Home
regen
O
14
3
A.iaccio
onbew.
NO
12
0
Mallorca
zw. bew.
ZO
12
ft
Lissabon
mist
NNO
10
v