Argentijnen lossen mysterie pijnloos op ONBEKENDE ONDERZEEËR „ONTSNAPT TWIJFEL RONDOM ONDERGANG VAN VLIEGER Haitink en Jochum dirigenten van Coneertgeb. Orkest Was angst oorzaak van voor prestige schimmenspel STUDENTEN UIT FUAT GEZET DEEL VAN PLAFOND VIEL UIT SCHOOLLOKAAL V) DIT JAAR GEEN MOTORRACES IN NEDERLAND Eigenaar van S-ll gearresteerd DE INGE TOFT VAART UIT KROESJTSJEF WIL BASIS PACHTEN Boude wijn na 30 juni voorlopig nog staatshoofd Landbouwer door auto gegrepen en gedood De BiltSneeuw Het weer overal PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND Vals alarm Wilde geruchten Overeenstemming over „tweede" 6 pet. Peronisten tint VERRASSEND SNEL BESTUURSBESLUIT Leerlingen nu met spoed geëvacueerd MAROKKO BREEKT MET PARIJS Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststraat 90, Postbus 4, Giro 116666, telefoon Directie en administratie 01100- 2438. Redactie: 01100-2317, bij geen gehoor: Chef redactie 01100-3991. Bijkantoren: Middelburg, Korte Delft 52, tel. 01180-2009; bij geen gehoor: 01180-4604, Postbus 26; VUssingen, Nieuwendijk 33, tel. 01184-3224, Postbus 24; Terneuzen, Nieuwstraat 38, tel. 01150-3189; Zierikzee, Havenpark 24, tel. 01110-2991. Directeur JACQ DE SMIT - Chefred.: G. J. BRECKER Zeeuwsch Dagblad Losse nummers 13 cent Abonnementsprijs 0,56 per week, 7,per kwartaal Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouters 7 cent per woord met een minimum van 1,— 15e JAARGANG No. 4487 Dinsdag 16 februari 1960 Eigen nieuwsdienst BUENOS AIRES Het Argentijnse publiek dat al veertien dagen lang in de grootste spanning de gebeurtenissen heeft ge volgd in de Golfo Nuevo, waar een of twee onderzeeboten van on bekende nationaliteit door de gehele Argentijnse marine worden belaagd, werd gisteravond zachtkens voorbereid op een anti climax. Het ministerie van marine heeft als zijn mening uitge sproken dat de onderzeeër aan de waakzaamheid van de veer tien Argentijnse oorlogsschepen is ontsnapt en open zee heeft be reikt. Na een langdurige conferentie met president Frondizi heeft de minister van marine gezegd dat er al enkele dagen geen spoor van leven meer op de bodem van de golf was waargenomen. Men was blijkbaar zo vertrouwd geraakt met de gedachte dat het een Russisch schip is geweest, dat de minis ter van defensie zelfs verklaarde „Ik ben een beetje in de war gebracht door de verklaringen van de Russische ambassadeur en van minister Mikojan". De Russische Van onze correspondent DELFT Klachten van omwo nenden hebben ertoe geleid dat aan vier bewoners van de studentenflat aan de Ouderaadtweg in Delft tegen 1 april de huur is opgezegd. Vier anderen kregen te verstaan dat ook zij op de nominatie staan om te wor den verwijderd. Oorzaak van deze straffe maatrege len: de wanordelijkheden in de nachten ran 15 op 16 en van 29 op 30 januari: /Dor sommige Delftenaren twee slape loze nachten. In de nacht van 15 op 16 januari legden in de flats gehuisveste studenten een groot vuur aan op de we tering voor de flats. Oude meubelen en grote hoeveelheden papier werden aan gedragen om de feestvreugde compleet te maken. Het daarmee gepaard gaande lawaai was voor de buurtbewoners vol doende aanleiding om de politie en brandweer te waarschuwen. De komst van de ordeherstellers werd echter maar matig op prijs gesteld. Studenten sloten een slang op de water leiding aan, waarmee zij vanaf het bal- con de blussende brandweermannen „onder vuur" namen. Politie-agenten ondergingen eenzelfde lot. Vragen in de gemeenteraad resulteer den in de toezegging dat de eerstvolgen de maal drastisch zou worden opgetre den. Dat was dan in de nacht van 29 op 30 januari, toen studenten lawaai schopten op het voorplein van de flats waardoor de buren opnieuw in hun nachtrust werden gestoord. Zij beklaag den zich bij de beheerders van de stu dentenflats die daarop aan vier studen ten de huur opzegden Zij kunnen ne in beroep gaan bij de Stichting studen tenhuisvesting. De 36.000 ton metende tur binetanker Esso Amster dam, in aanbouw bij C. van der Giessen en zonen's scheepswerven te Krimpen aan den IJssel, zal zaterdag te water worden gelaten. De vrouw van de burgemeester vanAmsterdam, mevrouw E. van Hall-Nijhoff, zal het schip dopen. Eigen nieuwsdienst UTRECHT De organisatoren van motorwedstrijden in Nederland heb ben maandag in de dagbladen moe ten lezen, dat de KNMV geweigerd had haar besluit, de retributie van 5 op 10 pet. te brengen, te herzien. In een maandagavond te Utrecht ge houden vergadering hebben deze orga nisatoren uit protest besloten voor het gehele seizoen 1960 geen enkele wed strijd, zowel van nationaal als inter nationaal karakter, te houden, ook al zou de KNMV alsnog op haar besluit terugkomen. Dit houdt in, dat er in Nederland in 1960 geen terreinwedstrij den. geen spcedwaywedstrijden en geen enkele grasbaanwedstrijd zal worden gehouden. Voor de T.T. te Assen hopen de orga nisatoren tot een aparte regeling te komen. Men voorzag, dat in de nabije toe komst veel wedstrijden zullen worden gereden buiten de KNMV om. De orga nisatoren zijn tot deze houding ge komen, omdat uit berekeningen was gebleken, dat geen hoger risico kon worden gedragen. Tie suggestie van de KNMV de toe gangsprijzen te verhogen, werd terzijde geschoven als zijnde onuitvoerbaar. „Wij hebben gedaan wat wij konden om de KNMV tot andere gedachten te brengen", aldus de organisatoren. ambassadeur te Buenos Aires had namelijk gezegd dat er geen sprake was van de aan wezigheid van Russische onderzee boten voor de kust van enige Zuid- amerikaanse land en Mikojan had zondag in antwoord op vragen ge zegd: „De Argentijnen zullen alleen een massa vis doodmaken". De reeds vrijdag geuite veronder stelling dat er in liet geheel geen on derzeeboot in de Golfo Nuevo is ge weest, heeft de laatste 24 uur aan kracht gewonnen. Het is immers in hoge mate onwaarschijnlijk dat de Argentijnse marine, versterkt met de modernste middelen voor onder- zeebootbestrijding, juist uit de Ver- enigde Staten ontvangen, er niet in zou zijn geslaagd, de ontsnappende onderzeeboot waar te nemen terwijl zij wel bij machte zou zijn geweest, precies de plaats te bepalen waar het schip twaalf dagen lang op de bodem van de golf zou hebben gelegen. Het waarschijnlijkst lijkt het nog dat een Argentijns oorlogsschip bij oefeningen sonarcontact heeft gekre gen met een of ander voorwerp onder water, een wrak bv„ en dat daarna groot alarm is gegeven om dat men meende met een onderzee boot te doen te hebben. Met de ge wone Zuidamerikaanse hoogdravend heid heeft men toen de strijd met het onbekende voorwerp aangebon den en toen men eenmaal zo ver was werd het moeilijk, toe te geven dat er een vergissing aan de dramatische gebeurtenissen ten grondslag lag. De heetgebakerde aard van de Ar gentijnen heeft tot gevolg gehad dat een stroom van de wildste geruch ten het land overspoelde. Gisteren nog werd gemeld dat er een veron gelukte kikvorsman was aangevoeld, die waarschijnlijk bij reparatiewerk aan de beschadigde onderzeeër was omgekomen. Bij navraag bleek de marine van niets te weten. Het dag blad La Nacion vraagt de regering dan ook met klem om een einde aan de geruchten te maken en precies te vertellen wat er nu eigenlijk aan de hand is. Niet zonder leedvermaak wijst de krant erop dat Mikojans voorspelling in elk geval waar is, want er drijven op het strand rond de golf grote hoeveelheden dode vis en dode zeevogels aan. dat de derde onderzeeboot zich ver stopt houdt in een van de onderzeese grotten en dienst doet voor de aan hangers van Perón. De busbedrijven: Eigen nieuwsdienst DEN HAAG Er is thans ook over- eensteming bereikt over ,de tweede" zes procent voor het personeel in het auto busbedrijf. Dit akkoord is gisteren tot stand ge komen tussen vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers in het kader van een nieuwe C.A.O. voor deze sector van het wegvervoer. In de C.A.O is behalve de ploegentoeslag <de eerste pro cent) en de overige punten, die al eerder door het College van rijksbemiddelaars werden goedgekeurd nu ook een loons verhoging van zes procent op grond van de gedifferentieerde loonvorming ver werkt De overeenstemming moet nog worden goedgekeurd door de organisaties en het Collegeg van rijksbemiddelaars. Van een onzer verslaggevers MAASTRICHT Het zou uniek zijn in de geschiedenis van de lucht vaart, als het juist is, dat de 42- jarige J. H. S„ eigenaar van het luchtreclamebedrijf Trek Air te Maastricht, met opzet zijn vliegtuig heeft laten verongelukken. Op 22 januari stortte dit toestel, een Fok ker S-ll, op korte afstand van Dover in Het Kanaal. De 23-jarige Ben Kleyn uit Stolwijk ging ermee ten onder. Mr. A. W. Rosingh, officier van justi tie te Maastricht, heeft zondagavond S. laten arresteren onder verdenking het vliegtuig te hebben laten „wegbrengen", hetgeen in de scheepvaart ook meer malen het geval is geweest. Intussen heeft de verzekering nog niet de dertig duizend gulden uitbetaald, waartegen het vliegtuig verzekerd was. LAATSTE REIS De zaak is aan het rollen gebracht door de zg. vooronderzoeker, die na mens de directeur-generaal van de Rijksluchtvaartdienst een onderzoek in stelde naar de technische oorzaak van het ongeluk. Hij stuitte daarbij al spoe dig op „elementen, die niet tot zijn competentie" behoorden zoals het in officiële termen luidt. Die elementen hebben betrekking op de wijze, waarop de S-ll haar laatste minuten in de lucht doorbracht. Op tien zeemijl oost-zuid-oost van BEN KLEIJN vloog als een scheermes" gigTtn RAOUL WALLENBERG: Redder van duizenden die in Hongarije door het nazi-régime werden vervolgd, waardig opvol ger van zijn landgenoot Fridtjof Nansen. Zijn doortastend ontreden wordt in ons nieuwe feuilleton op pagi na twee beschreven door EVA KELECSÉNYI een Hongaarse, die de laatste jaren van de oorlog onder hem streed voor het behoud van duizenden levens. OP PAG. 2 Wanneer men een ogenblik zou aannemen dat er wel degelijk sprake is geweest van een onderzeeboot van onbekende nationaliteit dan zal men in de eerste plaats moeten speuren in de richting van de aanhangers van de verdreven dictator Perón, die sinds jaar en dag nauwe relaties onderhouden met de Duitse natio- naal-socialisten. Sinds het einde van de oorlog is de rotsachtige en aan onderzeese grotten rijke Golfo Nue vo de woonplaats van verscheidene Duitsers die nu vlijtig de veeteelt beoefenen maar van wie wordt aan genomen dat zij meer weten van een Duitse onderzeeboot die in die wate ren spoorloos is verdwenen. In juni 1945 werden er drie Duitse U-boten ontdekt. Op 10 juli gaf de U- 530 zich over; ruim een maand later de U-997. Van de derde is niets meer gezien of gehoord. Wel vond men op zekere dag drie van een U-boot af komstige rubberbootjes op het strand. In diezelfde tijd ontvingen de Duitse kolonisten aan de golf onge woon veel bezoek. De theorie is nu Van onze Amsterdamse redactie AMSTERDAM De-dirigen ten Bernard Haitink en Eugen Jochum zijn benoemd tot opvol gers van de vorig jaar over leden dirigent van het Concert gebouworkest, dr. Eduard van O Van onze correspondent STIENS In een vergaderzaaltje van het bejaardentehuis, in een lokaal van het volkshuis, in een gymnastiek lokaal en in de bovenzaal van een café zitten de leerlingen van de hoogste klasse van de openbare lagere school in Stiens gebogen over hun atlassen en hun cijferschriften. Het schoolgebouw staat leeg; het is snel ontruimd voor er ongelukken gebeuren. Vorige week was er bijna een onge luk: grote stukken pleisterwerk vielen uit het plafond op de achterste banken van een klaslokaal, een kwartiertje na dat de leerlingen de klas hadaen ver laten. Burgemeester A. de Boer van Leeu- warderadeel onder welke gemeente Stiens ressorteert had er al geruime tijd op aangedrongen dat de school zou worden afgekeurd, tot dusverre zonder resultaat. Nu het bijna te laat is ge weest, probeert hij in Den Haag de goedkeuring te krijgen voor zijn plan nen om een nieuwe school te bouwen. De bouw van een nieuwe school zal naar schatting twee iaar duren. Al die tijd zullen de leerlingen „geëvacueerd" zijn. De 32 kinderen in de vijfde klas zijn het beste af: zij zitten in de boven zaal van het café en worden van tijd tot tijd vergast op vrolijke muziek uit de juke box beneden. EUGEN JOCHUM PORT SAID (Reuter) Het 4000 ton metende Deense schip Inge Toft, dat bijna tien maanden in Port Said heeft gelegen omdat het een uit Israël afkomstige lading door het Suezkanaal moest vervoeren, is gis teren naar de Middellandse Zee vertrokken. De gehele lading is gelost en in Port Said achtergebleven. Beinum. Gisteravond hebben leden van het bestuur van het orkest de heer Haitink een be zoek gebracht om hem het be sluit mee te delen en hem geluk te wensen. Bernard Haitink ontving de bestuurs leden in zijn nieuwe muziekkamer, die hij tegen zijn huis heeft laten aan bouwen. Deze muziekkamer is pas dezer dagen klaar gekomen en kreeg gisteravond derhalve een bijzonder feestelijke opening. TEKENEN De benoeming van Eugen Jochum en de jonge dirigent van het Radio- Philharmonisch Orkest komt als zo danig niet als een donderslag bij hel dere hemel. Reeds kort na het over lijden van dr. Van Beinum waren er duidelijke tekenen die in deze richting wezen. Wij berichtten daarover. Het tijdstip van de benoeming is echter wel een verrassing. Algemeen werd verwacht dat het bestuur van het Concertgebouworkest zeker niet eerder dan het eind van dit jaar of zelfs nog later een beslissing zou nemen. In 1961 zouden Haitink en Jochum het orkest op een tournee door Amerika aanvoe ren. Aanvankelijk wilde men vooral de heer Haitink de gelegenheid geven om zich te oriënteren. Hij had met het Concertgebouworkest reeds zeer veel ervaring opgedaan, maar het vervullen van incidentele directies is altijd nog iets anders dan het geven van dage lijkse leiding. Het is vermoedelijk in verband met de jeugd van Bernard Haitink dat Eugen Jochum, een erva ren muzikale aanvoerder laatstelijk van het orkest van de Bayerische Rundfunk aan zijn zijde is benoemd. Bovendien heeft bij de benoeming van de heer Jochum de overweging een rol gespeeld dat deze zich in het bui tenland reeds een respectabele naam heeft verworven, terwijl Haitink. hoe wel een uitermate kundig musicus, over de grenzen nog maar weinig be kend is. ONSCHATBAAR Met deze toch nog snelle beslis sing, waarvoor ons blad verscheidene keren heeft gepleit, heeft het bestuur van het Concertgebouworkest het Nederlandse muziekleven een on schatbare dienst bewezen. Het Am sterdamse ensemble heeft sinds de dood van Eduard van Beinum een wat ongewis interregnum van zeer vele komende en gaande dirigenten meegemaakt Op den duur zou een dergelijke situatie niet anders dan fnuikend zijn geweest. De kwalitei ten van de nu benoemde dirigenten staan er garant voor dat het Con certgebouworkest zijn plaats aan de top van het internationale muziek leven zal handhaven. Red. Dover voer op 22 januari 's middags om halfvier het Noorse schip Sagona. Een bootsman zag toen de S-ll op zeven meter boven de zeespiegel naderen. Volgens hem liep de motor van het toe stel regelmatig. Plotseling trok de vlie ger het toestel op, beschreef een bocht, waarna de S-ll weer daalde. De boots man zag geen rook. Even later kwam het vliegtuig terug, vloog opnieuw zeer laag boven de gol ven. waarna het weer optrok nu tot ongeveer veertig meter Met stilstaande motor maakte het toestel direct hierop een duikvlucht en kwam in zee terecht. Op de Sagona zag men ook, dat een klein pakje uit het toestel werd gegooid. MYSTERIE De S-ll kwam op driehonderd me ter van het Noorse schip in zee terecht. Een snel uitgezette boot vond alleen een olievlek en een dipghy, die even voor het neerstorten uit het vliegtuig was geworpen. Vermoedelijk is de vlie ger bij zijn poging het toestel te ver laten, ergens blijven haken in de cock pit. De bemanning van de Sagona ver wonderde zich over de gedragingen van de S-ll, omdat naar haar mening het vliegtuig de kust van Engeland, die in zicht was, had kunnen bereiken. Een mysterieus punt vindt de Maas trichtse justitie ook, wat zich twee dagen later heeft afgespeeld met de be zittingen van de vlieger Ben Kleyn. Op zondag 24 januari kwam de directeur van Trek Air samen met zijn andere piloot Theo Verhoeven uit Eindhoven en een broer van de verongelukte vlie ger de bagage ophalen in het Maas trichtse pension van de laatste. Ten huize van S. werden de eigendommen van Ben Kleyn nagekeken, waarbij men een enveloppe vond met het adres „De heer B. Kleyn". VREEMDE VONDST Bij opening van de enveloppe vond men een blanco stuk papier. Niemand begreep wat dit te betekenen had. Ver dachte S. heeft aan mr. Rosingh ver klaard, dat de enveloppe met blanco brief in bijzijn van de twee anderen werd vernietigd. Men zou geen waarde hebben gehecht aan het bewaren van die brief. Er is gedacht a'an een grap van Ben Kleyn om een brief aan zich zelf te richten, hoewel zijn vader de zelfde initialen heeft. De publieke belangstelling voor deze zaak is zeer groot, omdat S. een bekende figuur is te Maastricht. Deze eigenaar van een handel in bouwmaterialen en tegels richtte ruim drie jaar geleden zijn luchtreclamebedrijf op. De sportvliegerij was al langer een fiobby van hem. Toen het nieuwe bedrijf na enige tijd goed begon te lopen, nam hij vliegers in dienst. Een van hen, Theo Verhoeven uit Eindhoven, stortte op Nieuwjaarsdag met een Tiger Moth neer in Genk in Belgisch Luxemburg. Het toestel ging verloren, maar de vlieger bleef onge deerd. Nadien werd reclame gevlogen met de Fokker S-ll. Dit toestel had S. in juni 1959 gekocht in Tel Aviv. In elf etappen bracht hij het alleen naar Zuid-Limburg. Begin januari van dit jaar kreeg hij toestemming om er lucht- reclames mee te vliegen. Daarbij moch ten evenwel slechts een beperkt aan tal letters worden gesleept. OPRECHTE JONGEN Ben Kleyn kwam vorig jaar augustus in dienst bij S. De jongeman was bij de Koninklijke Luchtmacht straaljager piloot geweest en had een speciale op leiding genoten in Canada. Men zegt van hem „dat hij vloog als een scheer- Met een vliegtuig van dit type, een lesvliegtuig Fokker S-ll, maakte Ben Kleyn zijn noodlottige, laatste tocht. mes en dat hij zwemmen kon als een rat." Degenen, die hem gekend hebben, kunnen moeilijk aannemen, dat hij medeplichtig zou zijn geweest als het vermoeden tegen S. juist zou zijn. Men schetst hem als een oprechte jongen. Hij stelde vertrouwen in ieder een, die hij ontmoette. Ben Kleyn, die een zeer goed verstand had, was vorig jaar februari uit dienst gekomen. Vóór hij bij S. in dienst trad, maakte hij een grote vakantiereis door Europa. Na enige tijd reclames gevlogen te hebben, dacht hij eraan 'een andere betrekking aan te nemen. Hij zou vlie ger worden bij een besproeiingsbedrijf voor landerijen De tocht naar Engeland maakte hij om S. op te halen op het -vliegveld Lympne. Zijn patroon was met de Sa bena van Brussel naar Londen gevlo gen om er naar hij meedeelde een Tiger Moth te kopen ter vervanging van het verloren gegane toestel van het zelfde type. EXTRA TANK Nog dezelfde avond keerde hij naar ons land terug en ging met enkele vrienden van Ben Kleyn naar diens ouders te Stolwijk. Zij herinneren zich dat S. erg onder de indruk was van het ongeluk. Hij sprak steeds over het verlies van zijn vriend. Te Maastricht vernemen wij nog, dat Ben Kleyn op de avond van de nood lottige dag samen met een vriend lang heeft gesproken over te nemen voor zorgsmaatregelen voor de tocht met de Fokker S-ll over Het Kanaal. Hel toe stel had aanvankelijk een normaal vliegbereik van drie uur, maar door het inbouwen van een extra benzine tank steeg het vliegbereik tot vijf uur. Toen Ben Kleyn 's middags om twaalf uur op 22 januari startte op het vlieg veld Zuid-Limburg bij Beek, was hij opgewekt. RABAT (Reuter) De Marokkaanse regering heeft, om haar ongenoegen ken baar te maken over de proef met de Franse atoombom, haar ambassadeur uit Parijs teruggeroepen. Bovendien heeft zij het verdrag van 1956 opgezegd dat bepaalt dat Frankrijk en Marokko eenzelfde buitenlandse politiek zullen volgen en dat Frankrijk Marokko zal vertegenwoordigen in landen waar Ma rokko geen eigen vertegenwoordiging heeft. Tegenregering onthult GENÈVE, (Reuter). De verte genwoordiger voor Europa van de Indonesische tegenregering, Moh. Rasjid, heeft meegedeeld te we ten dat Kroesjtsjef van zijn bezoek aan Indonesië gebruik zal maken om een zee- en luchtbasis voor Rusland te pachten. De basis zou moeten komen op Ambon. Rasjid legde de verklaring af in een Frans dorpje pal over de Zwitserse grens, omdat in Zwitserland politie ke activiteiten, gericht tegen buiten landse regeringen, verboden zijn. Hij zei dat Kroesjtsjef een bezoek zal brengen aan Ambon, zogenaamd om de eerste steen te leggen voor een universiteit, maar in werkelijkheid om de haven van Ambon te inspecteren. De woordvoerder van de Indonesi sche vertegenwoordiging in Den Haag verklaarde dat het verpachten van een basis aan Rusland, gezien de on afhankelijke buitenlandse politiek van Indonesië, volkomen ondenkbaar is. Ambon is een bijzonder strategisch punt. Onze maritieme medewerker, It.-admiraal b.d. C. E. L. Helfrich, behandelde' ruim een jaar geleden in een brochure de militaire situatie in dit gebied. De Amerikanen, zo schreef hij. vestigden indertijd een vooruitgeschoven steunpunt op Morotai, als springplank voor de aanval op Mindanao. De aanval ging toen noordwaarts in de richting van Japan. Ware. zo gaat hij verder, de aanval geprojecteerd moeten worden op Australië, dun had men zich onge twijfeld op Ambon genesteld Van onze correspondent BRUSSEL De meerderheid van de Kongolese gedelegeerden op de rondetafelconferentie heeft er zich gisteren voor uitgesproken, dat ko ning Boudewijn ook na de proclama tie van de onafhankelijkheid op 30 juni nog staatshoofd van Kongo blijft en wel in ieder geval tot de grond wetgevende vergadering haar arbeid zal hebben voltooid. Een minderheid, waaronder de partij van Loemoemba. wenst evenwel op grond van republikeinse gezindheid, dat de grondwetgevende vergadering die uit de binnenkort te houden verkiezingen zal voortkomen, direct na da verkrijging van de onafhankelijkheid een tussentijds staatshoofd kiest. De constituante zou het probleem dan definitief moeten re gelen. Minister De Schrijver verklaarde daar op dat hij de regering en de Koning moest raadplegen. De Koning, zei hij. zou slechts staatshoofd willen blijven in dien een zeer grote meerderheid van de Kongolezen zich daarvoor uitspreekt. BRUINISSE. De zestigjarige land bouwer, F. A. Padmos, is gisteravond omstreeks zes uur bij het oversteken van rijksweg 18 tussen Oosterland en Bruinisse door een auto gegrepen. De personenauto van de heer M. Daane uit Oosterland kwam uit de richting Zijpe. Het is onbegrijpelijk dat de heer Pad mos, met bromfiets het voertuig niet gezien heeft. Onmiddellijk na het onge val werd het slachtoffer naar het zie kenhuis te Zierikzee vervoerd, waar hij enige uren later is overleden. ROTTERDAM. Het passagiersschip Alnati van Van Nievelt Goudriaan en Co. te Rotterdam neemt op zijn vol gende reis naar Zuid-Amerika uit de thuishaven een lading mee, die voor circa 240 ton bestaat uit,... schepen. Als deklast neemt de Alnati dan mee een sleepboot met een gewicht van 139 ton en een 98 ton zware tanklichter. Beide vaartuigen zijn bestemd voor Santos. Het K.N.M.I. in De Bilt berichtte ons gisteravond om 23.15 uur: Opklaringen, maar plaatselijk ook sneeuwbuien. Matige tot krach tige, langs de kust af en toe harde of stormachtige wind tussen zuid west en noord west. Tempera-, turen enkele graden boven het vriespunt. MIESJE: Te vroeg gedacht dat de winter voorbij was. 17 febr.: zon op 7.54, zon onder 17.55; maan op 23.45, maan onder 9.51. max. neer temp slag m gr. 7-19 u. wind C. in mm Helsinki sneeuw O -10 0.3 Stockh. geh.bew. OZO 0 0 Oslo sneeuw NNO -2 4 Kopenh. 1. bew. ZW 1 1 Aberdeen sneeuw W 1 0.2 Londen onbew. W 6 0.2 A'dam 1. bew. wzw 5 0 Brussel 1. bew. zw 5 1 Luxemb. 1. bew. w 1 3 Parijs half bew. wzw 6 2 Bordeaux half bew. wzw 10 0 Grenoble zw. bew. Stil 9 0 Nice onbew. NNO 12 0 Berltin 1. bew. zw 4 0.3 Frank f. regen zw 6 2 Mlinchen 1. bew. w 2 1 Zurich half bew. wzw 7 0 Genève zw. bew. wzw 5 0 Locarno onbew. O 5 0 Wenen. onbew. O 9 9 Innsbr. onbew. O 7 (1 Belgrado regen ONO 4 2 Athene zw. bew. NO Home regen O 14 3 A.iaccio onbew. NO 12 0 Mallorca zw. bew. ZO 12 ft Lissabon mist NNO 10 v

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 1