Goethe at klapstuk
bij zijn groene saus
3
Maak twintig schrijvers
vrij voor televisie
Griep woedde
aan regietafel
Baaalen toch op de plaat
programma's
radio
IN HET KORT
televisie
lradio j
televisie
ELKE DAG 900
NIEUWE TV-ERS
Whiskey als water
voor disc-jockeys
t|S reis om 4» woreN
||||etdetceiikenjiaiï
Heel dol
Kinderliedjes van
Annie Schmidt
GRIEP
AKKERTJES
Goethe
U giet
Klapstuk
PLAN BIJ PRINS BERNHARDFONDS:
London Symphony Orch.
vijfdaagse toernee
Een flesje
Bromfietser liet
zich voortslepen
Fietser onder trein
Krimpen van pijn
Zaterdag 13 februari 1960
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 7
Bert Haanstra haast ongrijpbaar want
de zaak MP heeft
hem te pakken
HET is vrijwel onmogelijk
om Bert Haanstra op
het ogenblik te pakken te
krijgen voor een kort persoon
lijk of zelfs maar een telefo
nisch gesprek, louter omdat
hij al ruim een half jaar zélf
iets te pakken heeft z'n
nieuwe speelfilm „De zaak
MP" of liever: omdat die
film hèm te pakken heeft.
..Meer dan een kwartiertje heb ik
niet voor u'\ zei de ietwat trage, be
dachtzame stem door de telefoon, ,,en
als het kan. laten we dan niet over
MP praten, daar wil ik zo lang mo
gelijk over zwijgen, als het aan mij
lag tot na cle première
Dat we tóch over die film hebben
gesproken in zijn kleurig, lichtvoetig
atelier aan de buitenkant van Laren,
komt doordat Haanstra en film niet
meer los van elkaar zijn te denken
«dat is trouwens al een kleine dertig
jaar zo) en zeker niet in deze tijd,
nu zijn uiterst lange dagen verdeeld
worden tussen België èn Nederland.
SELECTIE
Vindt u dat televisie een gevaar
voor de film is?"
Integendeel, de televisie is bezig
een schifting onder de films teweeg
te brengen: de mensen gaan minder
naar de bioscoop, de middelmatige
films krijgen daardoor steeds minder
kansen, waardoor er alleen maar hele
goede en hele slechte films zullen
overblijven."
Haanstra zegt het langzaam maar
toch resoluut, zonder dat het echter
de bijklank heeft van: ,,Ik weet het
en niemand anders."
..Bovendien zal de kwaliteit van het
televisieprodukt altijd beneden die
van de film blijven omdat wij filmers
meer tijd en geld tot onze beschikking
hebben, terwijl ook de werkwijze bij
de televisie wel tot concessies in ar
tistieke zin moet leiden door die ont
stellende onafgebroken stroom van
produkties."
Het woord film is al verscheidene
keren gevallen en daarom moeten we
het langzaam in de richting van de
speelfilm sturen om natuurlijk toch
bij ,,De zaak MP" te kunnen belan
den.
„Zag u er vorig jaar bij Fanfare
niet tegenop om zomaar ineens met
acteurs te gaan werken?"
,,Ik was wel bang dat ze een af
wachtende houding tegenover mij zou
den aannemen en gaf ze geen ongelijk
want ik had immers nog nooit iets
met toneel uitstaande gehad. Gelukkig
was het ijs in minder dan geen tijd
aan beide kanten gebroken, want kijk,
in wezen is er geen verschil tussen
het maken van een documentaire en
een speelfilm: in beide gevallen is het
de allereerste vereiste dat je precies
weet wat je wilt, wat er dus straks
precies op het witte doek zal ver
schijnen, tot in details en dat moet je
duidelijk weten te maken."
Speelt u ook voor?"
„Nee. nooit, ik geloof trouwens dat
het niet juist is wanneer een regis
seur het voordoet, dan gaan de ar
tiesten hem immers onherroepelijk
nadoen en dat is volgens mij princi
pieel fout. Nee, ik vertel hun precies
wat mijn bedoeling is en dan vraag
ik hoe ze het nu denken te spelen,
dat is een tweespraak die tot begrip
leidt. Als regisseur moet je middel
zijn om de acteur of actrice zelf te
laten ontdekken hoe zij hun scènes
moeten spelen, ik geloof dat dat het
hele geheim van de regie is."
GLUNDEREND
De telefoon gaat en even later on
derbreekt de secretaresse hem:
..Brussel, meneer Haanstra."
Kijkend over de winterse tuinen,
waarin hier en daar de eerste katjes
het naderen van de lente verkondigen,
geeft Haanstra korte antwoorden. Na
tuurlijk gaat het over MP. waarvoor
hij vorig jaar juni het idee begon uit
te werken, in het najaar vijf weken
samen met de auteur Jef van der
Heijden het scenario schreef, daarvan
een filmbewerking maakte die zeven
tig paginal telt, en nu bezig is aan
het draaiboek.
..Het is prachtig dat je beslag hebt
kunnen leggen op dat theatertje, fijn.
O.K., tot ziens". Met een glunderend
gezicht legt Haanstra de telefoon op
de haak en komt eindelijk los over
MP. zonder dat hij het zelf in de ga
ten heeft.
,,In België hebben we tussen de der
tig en de veertig locaties gevonden die
volkomen aan de eisen voldoen, dat
zijn plaatsen waar we gaan filmen.
Daar hebben we een speciale produ
cent voor ingeschakeld, een man die
ook voor andere buitenlandse regis
seurs altijd precies dat in België weet
te vinden wat je nodig hebt. In ons
land zijn we met de locaties al klaar
zodat ik nu het draaiboek kan maken".
OOK TEKENEN
Haanstra stamt uit een kunstschil
dersgeslacht in Twente, zijn vader
bracht hem cle eerste beginselen bij
en in de oorlog volgde hij de Acade
mie voor beeldende kunsl in Amster
dam.
..Ik ben blij dat ik de tekenstift heb
leren hanteren want dat komt me nu
goed van pas." zegt hij terwijl hij het
draaiboek tevoorschijn haalt waar op
iedere bladzij twee schetsen voorko
men van de scène die daarboven be
schreven staat, compleet met dialogen
„Die schetsen maak ik dus aan de
hand van de foto's die ik eerst ter
plaatse maak."
„Dat wil dus zeggen dat u, als de
film klaar is. nog een getekende en een
gefotografeerde „Zaak MP" ook hebt?"
„Zo ongeveer," zegt Haanstra la
chend en geeft dan meteen een tweede
voorbeeld van zijn uiterst nauwgezette
werkwijze. „Van iedere locatie maken
we een plattegrond en dan komt het
kompas tevoorschijn om precies de
stand van de zon te kunnen aanteke
nen, want ik moet nu al weten hoe de
lichtval zal zijn op die en die plaats,
10 mei. 's middags om twee uur bij
voorbeeld, omdat je een filmploeg van
dertig man, honderden figuranten en
twintig acteurs en actrices moeilijk
een paar uur kan laten wachten, er
gens midden in de drukke binnenstad
van Brussel tot de schaduw valt zoals
het moet!"
OP TIJD
Haanstra heeft ze inderdaad nooit
laten wachten, dat weten we van Al-
bert Mol. Andrea Domburg en Hans
Kaart, die destijds versteld stonden
van het feilloze op-tijd-werken onder
deze rustige, altijd vriendelijke man,
die iedere situatie tot in de kleinste
details uit zijn hoofd kent, nooit tiert
of raast, zelfs zijn niet al te vaste
stem zelden verheft zodat hij wel de
enige regisseur ter wereld zal zijn die
in staat is een film te maken zonder
één krachtterm te gebruiken. Kracht
termen heeft Haanstra niet nodig, er
gaat kracht genoeg van hemzelf uit.
vandaag
ZATERDAG De KRO laat van-
avond de camera's rollen door het
Rotterdamse cabaret Bristol, vanwaar
een internationale artiestenshow wordt
geboden (21.00).
Vooraf de bekende combo's van
Horace Silver en Sonny Rollins (20.20),
en het Franse pantomime-gezelschap
van Gilles Ségal (20.40).
De Hitchcock-thriller „Patiënt ver
mist" besluit de avond.
Vlaanderen: 20.15 Vader weet het
best; 20.40 film „Redt een kind" over
de vluchtelingetjes in Marokko; 21.15
studentenquiz.
België Frans: 20.45 La Boite a
sel; 21.20 Le Rideau Rouge, o.a. met
Juliette Gréco; 22.15 Une caméra a
Paris.
„Vanavond Peter Frankenfeld"
is de titel van het amusementspro
gramma, dat vanavond via Duitsland
vanaf 20.45 wordt uitgestraald. Voor
af: een discussie over levensmiddelen-
prijzen. In het middagprogramma
wordt o.a. om 17 uur een reportage
vertoond over de Rijn als „slagader
van Europa".
televisie
T morgen
ZONDAG De Avro presenteert
deze avond een aanlokkelijk dansfes-
tijn: het Europese tornooi in het Kur-
haus in Scheveningen (20.45). Behalve
moderne dans-sterren uit vele landen,
ziet u ook demonstraties van histo
rische dansen, en hoort én ziet u het
teenagers-zangeresje Conny, en de
Barry Sisters.
Vooraf, om 20.10, een gesprek met
cineast Bert Haanstra.
Het Ikor verzorgt 's middags om
17.00 een uitzending die in het teken
staat van de 350ste gedenkdag van de
„Remonstrantie".
Vlaanderen: 20.00 De Muziek-
kampioen; 21.30 Close-up.
België Frans: 20.30 gevarieerde
show Caroussel, van 21.0521.35 on
derbroken voor een relais van het
danstornooi in Scheveningen.
Het zondagse programma van de
Duitse televisie heeft enkele bijzon
dere lekkernijen, zoals om 15.30 ver
toning van de grote film van de Olym
pische winterspelen 1956 in Cortina
d'Ampezzo. Daarna om 17 uur het blij
spel „Minna von Barnhelm" van Les
sing, en 's avonds om 20.30 „Sprook
jesland Operette", een operette-pren
tenboek met flitsen en melodieën uit
operettes van Dostal, Raymond, Léhar,
Millöcker. Mackeben én Johann
Strauss.
radio
morgen J
ZONDAG Het gezelligste pro
gramma vindt u vanavond op Hilver
sum 1. waar om 19.30 o.a. Marjo
Tal, Peronne Hosang en de schrijfster
Bibeb hun opwachting maken in „Ik
zou zo graag...".
Om 20.35 wordt de hoorspelserie
Anna Karenina voortgezet, en verder
noteerden we „Century of song", een
zangprogramma van de BBC (21.15).
en Laguestra met zijn Tipica-orkest
(22.001.
Op Hilversum 2: 20.15 cabaret De
Halve Maan(d); 21.40 serie-thriller
,,De fatale zeven dagen".
De nog jonge Poolse dirigent en
componist Stanislaw Skrowacz-
ewski, die op het ogenblik de lei
ding van het Nationaal Filharmo
nisch Orkest te Warscltau heeft,
komt 's middags om half drie (Hilv.
2) met het Concertgebouworkest
een eigen compositie uitvoeren.
Het betreft hier zijn Symfonie
voor strijkorkest, een driedelig
werk, dat op het Concours Inter
national de Composition, in 1953, in
België gehouden, met de tweede prijs
werd bekroond.
Skrowaczewski besluit het concert
met een uitvoering uan, Dallapicco-
la's kantate An Mathilde voor so
praan en orkest, in '55 gecomponeerd
op drie gedichten van Heine. Soliste
in dit werk is de Poolse zangeres
Helga Pilarczyk.
radio
vandaag
ZATERDAG Alles verloopt van
avond volgens de geijkte en aange
harkte radio-paden. Niettemin, een
prettige luisteravond valt er we! le
beleven.
Begint u met Hilversum 2, met
liedjesprogramma's om 18.00 en 18.25.
Als het geheim van de zoveelste SUS-
krant (20.30) u niet kan schelen, stem
dan om 20.05 af op „Week in week
uit" (Hilv.2).
De Tierelantijnen gaan daarna om
21.20 de ether in, en veel lichte mu
ziek krijgt u weer op Hilversum 1
van 22.10 af.
Een van de belangrijkste grotere
vocale werken uit de Franse muziek
literatuur van deze tijd is ongetwij
feld het Requiem van Maurice
Duruflé. Dit werk, dat enkele jaren
na de Tweede Wereldoorlog gecom
poneerd werd, is in november van
het vorige jaar in de Gemeentelijke
Concertzaal te Haarlem uitgevoerd
Morgenavond besteedt de AVRO aandacht aan de carrière van de grote Neder
landse cineast Bert Haanstra. Regisseur Leen Timp zal een overzicht laten zien
van zijn documentaire arbeid, terwijl in de studio Frenkel Frank een gesprek
met Haanstra zal hebben.
ZONDAG 14 FEBRUARI
HILVERSUM I 402 m.
ochtend
VARA: 8.00 Nws: 8.18 Gevar. progr.
9.45 Geestelijk leven, toespr. VPRO: 10.00
V d jeugd; IKOR: 10.30 Hervormde kerkd,
11.30 Vragenbeantw.; VPRO; 11.45 Ber. uit
de kerken.
middag
AVRO: 12.00 Lichte muz; 12.30 Sport-
spiegel: 12.35 Lichte muz; 13.00 Nws en
SOS-ber; 13.07 De toestand in de wereld,
lezing; 13.17 Meded of gram; 13.20 Na
tionale foto-comp; 13.25 Gevar muz v d
sold; 14.00 Boekbespr; 14.20 Kamermuz;
14.45 Filmpraatje; 15.00 Omr ork en so
list; 16.00 Lichte muz; 16.30 Sportrevue;
VPRO: 17.00 Gesprekken met luisteraars;
17.15 Wereld geestelijk gezondheidsjaar, le
zing; VARA: 17.30 Het huis met de ge
kroonde karnton hoorsp; 17.50 Nws sport
uitsl en sportjourn.
avond
18.30 Zigeunermuz; 18.55 Journalistenfo
rum; 19.30 Cabaret. AVRO: 20.00 Nws;
20.05 Gevar progr; 20.35 Anna Karenina,
hoorsp; 21.15 BBC-Revue-ork en-koor; 21,45
Wandelingen met Clio klankb.; 22.00 Zuid-
Amerik. muz; 22.15 Journ; 22.30 Nws;
22.40 Pianorecital; 23.10 Sportuitsl; 23.15
New York calling; 23.20 Nieuwe Franse
gram; 23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 m.
ochtend
8.15
9.00
NCRV: 8.00 Nws en weeroverz
Gram; IKOR: 8.30 Goede morgen;
Morgengebed. KRO: 9.30 Nws; 9.45 Gram;
9.55 Plechtige hoogmis; 11.30 Gram; 11.40
Omr. ork en solist.
middag
12.15 Actuele geloofsproblemen; 12.30
Lichte muz; 12.55 Act; 13.00 Nws; 13.05
De hand aan de ploeg, lezing; 13.10 De
Wadders, hoorspel; 13.30 Lichte muz; 14.00
V d kind; 14.30 Concergebouwork en solis
te; plm. 15.20 De Vliegende Hollander,
praatje; 15.35 Muzikale lezing; 16.00 Sport;
16.30 De Profeet van de nabijheid Gods.
lezing. Convent van Kerken: 17.00 Chr.
Gereformeerde kerkd.
avond
NCRV: 18.30 Dubbelkwart.; 19.00 Nws
uit de kerken.; 19.05 Samenzang; 19.30
Doe aan mij een teken ten goede, lezing.
KRO: 19.45 Inf. de presse: 20.00 ..De Ka
tholiek en zijn gemeenschap", lezing. 20.15
Cabaret; 20.45 U bent toch ook van de
partij?, praatje: 20.55 Gram; 21.40 De fa
tale 7 dagen, hoorsp. (2): 22.25 Boekbe
spr.; 22.30 Nws; 22.40 Avondgebed; 22.55
Muzikale lezing; 23.5524.00 Nws.
NEDERLAND
IKOR' 17.00 Documentair gesprek: Voor
God wil ik belijden: 17.20—18.00 Remon
strantse kerkd.; AVRO: 20.00 De toestand
in de wereld, lezing: 20.10 Fibnprogr:
20.45 Europees danstournooi. AVRO. KRO.
VARA en VPRO: Sport m beeld (22.00—
22.30».
DUITSLAND
12.00—13.00 Intern, borreluurtje; 14.30—
15.00 V d jeugd: 15.30—17.00 Film; 17-00r
18.50 Spel. Regionaalprogr.19.00—19.Zo:
WDR Hier und Haute). 19.30 Week.iourn
20.00 Nws; 20.05 Film: 20.30 Operetle-me-
lodieën.
BELGIË VLAAMS
11.00 Hoogmis; 14.30 Folkloristisch progr;
15.00 Landb. krolt; 15.30 V d jeugd; 15.50
Poppenfilm: 16.00 Rep; 17.15 V d kleuters:
19.00 TV-feuill.; 10.30 Nws: 20.00 Gevar
progr; 21.30 Enquête; 22.15 Nws en journ
22.45 Rep
BELGIË FRANS
15.00 Film: 15.40 Rep. en sportuitsl.:
19.00 Histoires naturelles; 19.30 Feuill
20.00 Journ.: 20.30 Gevar. progr. plm.
21.05 Eurovisie: Intern Danstournooi in
Scheveningen: plm. 21.35 Gevar. progr.
(verv.) plm. 22.30 Journ
MAANDAG 15 FEBRUARI
DUITSLAND
Duitsland: 17.00 V. d. kind; 17.20 Rep;
17.45-18.00 Rep. (Regionaal progr.: NDR
18.45 Die Nordschau. WDR: 18.45 Hier
und Heute. NDR: 19.25 Sehpferdchen
zeigt: Vader is t"e beste. WDR: 19.25 In
termezzo: Avontuur onder water.). 20.00
Nws; 20.25 Rep; 20.35 Documentaire;
21.15 Gevar nrogr.
BELGIë VLAAMS
19.00 V.d.jeugd; 19.30 Nws: 20.15 Sport-
kron. 20.45 Gevar progr; 21.30 Ballet;
21.55 Nws en journ.
BELGIë FRANS
19.00 Sportoverz; 19.30 Kookpraatje;
20.00 Journ: 20.30 Gevar. muz; 21.35 Do
cumentaire; 22.05 Post-Sciptum; 22.35 journ.
pE eerste elf dagen van deze maand
Eigen nieuwsdienst
WASHINGTON Bijna een half
miljoen gulden heeft het feestje ge
kost, dat Amerikaanse grammofoon
platenmaatschappijen hebben gege
ven om de platendraaiers van radio
en televisie voor zich in te nemen.
Drie dagen duurde de braspartij,
met champagne en meisjes van ple
zier, die per vliegtuig van Chicago
naar Miami waren aangevoerd.
Op één avond werden er 2000
flessen Bourbon whiskey doorge
jaagd. Het geheel droeg de titel van
„Jaarlijks Seminarium voor Pro
gramma-opbouw en Conventie van
Grammof oonplatendraaiers"
Deze feiten kwamen uit de bus bij
het onderzoek dat het Amerikaanse
Congres instelt naar de omroepschan-
dalen.
Verder bleek o.a. dat de gasten-
disc-jockeys op het feest presentjes
ontvingen zoals auto's, reizen naar
Europa voor twee personen, kleren
en televisietoestellen.
Zanger Pat Boone en zijn vrouw zou
er ook geweest zijn, evenals de gou
verneur van de staat Tennessee.. Hun
rekeningen werden door de platen
maatschappijen betaald.
In de kasboeken van één van de
gastvrije maatschappijen vond men
de volgende posten: verteringenaan
de bar 35.000 gutden; picnic 31.000
gulden; ontbijt 81.000 gulden.
WE HEBBEN ONS in het vorige artikel zeer braaf aan de voorschriften
van de Franse keuken gehouden. En, zij het dan in wat eenvoudiger
vorm, onze Franse sausen zo korrekt mogelijk gemaakt. Tenminste,
dat hoop ik! Zullen we nu eens gaan neuzen in een paar andere landen en
kijken hoe ze aldaar een saus toebereiden? Allereerst zou ik met u een
visgerecht willen maken waarbij we de bekende Engels-Amerikaanse Clam-
sauce toepassen.
Gekookte schelvis met Clam-sauce: bestel bij uw visleverancier een mooie
schelvis voor 4 personen. Bestel er dan ineens bij: 150 g gekookte mosselen.
appelpuree en de pikant aangemaak
te groene sla die hierbij horen.
Annie M. G. Schmidt heeft in Paul
Chr. van Wetering de beste componist
voor haar kindergedichtjes gevonden
die zij zich maar wensen kon. Van
Wetering heeft een feilloos gevoel voor
de speelse, geestige teksten van de
schrijfster. Regelmatig verschijnen
plaatjes met kinderliedjes van Annie
Schmidt in het Philips-repertoire. Een
van de aardigste is kortgeleden uitge
komen (318 305 PF). Het beste liedje
daarop is van de ontsnapte leeuw. Het
beest is uit Artis weggelopen en
brengt Amsterdam in verwarring. De
conductrice van de tram valt flauw,
een verkeersagent loopt hard weg en
de behanger klimt in een lantaren
paal, maar een suikerklontje brengt
de leeuw weer terug.
Verder staan op het plaatje het lied
van Mr. van Zoeten, die in het aqua
rium zijn voeten wast en het fijne
liedje Isabella Caramella.
Alleen voor kinderen? Och, de
ouders van mijn kinderen hebben bij
zonder veel plezier met het plaatje ge
had.
Advertentie
ding; 10.00 Gram; 11.00 Philharm. ork;
11.45 Voordr.
middag
12.00 Lichte muz; 12.30 Land- en tuinb
meded: 12.33 V h platteland; 12.43 Lich
te muz; 13.00 Nws: 13.15 Meded of
gram; 13.20 Promenade ork en solist;
13.55 Beursber; 14.00 Viool en piano;
14.30 Gram; 14.50 Van alle breedtegra
den. lezing; 15.05 Gram: 16.20 Gram.
17.00 Uitz; v.d. padvinders; 17.15 Gram;
17.50 Milit. comm.
avortd
18.00 Nws; 18.15 Uitzending van de Pa
cifistisch Socialistische Partij i.h. kader
v.d. door de Regering ten beh. van de
polit. partijen gevorderde zendtijd: De
Toto, d. N. v.d. Veen; 18.25 Lichte muz;
18.50 Gram; 19.00 Mexico, klankb; 19.25
Inleiding tot muziekbegrip; 19.45 V. d.
jeugd; 20.00 Nws; 20.05 Gevar. progr;
22.30 Nws en beursber. v. New York;
°2 #0 T')um: 22.50 Progr. v.d. weggebrui
kers; 23.20 Gram; 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 m.
ochtend
NCRV7.00 Nws en S.O.S.-ber; 7.10
Gram. en sportuitsl; 7.30 Een woord voor
de dag; 7.40 Gram; 8.00 Nws: 8.15 Ra
diokrant; 8.35 Gram; 19.00 V.d.zieken;
9,30 Gram; 9,40 V.d. vrouw; 10.15 Theo
logische etherleergang; 11.00 Gram; 11.30
Quizprogr.
middag
12.00 Sopr. en clavecimbel; 12.25 Voor
boer en tuinder; 12.30 Land- en tuinb.
meded: 12.33 Lichte muz: 12.53 Zo leeft
en werkt Suriname, praatje; 13.00 Nws;
13.15 15 jaar geleden, praatje; 13.20 Lich
te muz; 13.50 Gram; 14.05 Schoolradio;
14.35 Gevar. progr; 15.50 Gram: 16.00
Bijbeloverdenking; 16.30 Koperensemble:
16.50 Gram; 17.00 V.d.kleuters; 17.15 V.
d. jeugd; 17.30 Gram; 17.40 Beursber;
17.45 Regeringsuitz.Kerken, tempels en
heiligdommen in Suriname, door Ds. J.
A. van der Meiden.
avond
18.00 Orgelconc; 18.30 Gram; 18.50 Cur
sus Openbaar Kunstbezit, lezing; 19.00
Nws en weerber; 19.10 Op de man af,
praatje; 19.15 Gram; 19.30 Radiokrant;
19.50 Gitaarensemble; 20.10 Licht in de
duisternis hoorsp; 20.55 Lichte muz;
21.30 Fluit en clavecimbel; 22.00. Pari.
comm. 22.15 Gram; 22.30 Nws; 22.40
Gram; 22.45 Avondoverdenklng; 23.00 Gram;
23.30 Idem; 23.55—24.00 Nws. 24.00 Nws.
DRAADOMROEP 4E LIJN
18.00-20.00 Gram.pl; 1. Wolfgang Ama-
deus Mozart: 1. Sonate nr. 11 voor pia
no in a gr. t. KV 331; 2. Symphonie nr.
36 in c gr. t. KV 425 (..Linzer Sympho
nie"); 3- Concert voor piano en orkest
nr. 24 in c kl.t. KV 491. 1. Sympho
nie nr. 91 in es gr.t.; 2. Sinfonia con
certante in bes gr.t.op. 84 voor viool,
cello, hobo, fagot en orkest.
dreigt overal!
neem vlug
„Akkertjes"
in huis
helpen direkt
Over het koken van deze vis zou
ik niet veel willen zeggen.wel dit:
Iaat eerst de juiste hoeveelheid wa
ter zonder de vis (kijk even hoeveel u
nodig heeft om het beest weliswaar
niet te laten zwemmen maar toch ro
yaal in het water te zetten) aan de
kook komen met als garnituur erin:
enige blaadjes groene sla, 1 volle thee
lepel viskruiden, tegenwoordig in blik
jes te koop. Ze zijn van Duitse make
lij waarvan ik dan nog moet zeggen
dat ze prima zijn! Doe hier nog bij:
enige steeltjes peterselie en selderij-
groen met 1 kleine hele ui en enige
peentjes. Laat dit water zó met in
houd ongeveer 10 minuten trekken.
Als de damp van dit brouwsel een
aangename sfeer en geur in uw keu
ken geeft is de tijd gekomen om het
gas heel laag te zetten en de vis in
het niet meer borrelende vocht te
leggen. Nu mag het water niet meer
aan de kook komen, doch slechts lang
zaam en bescheiden sudderen. De vis
zal in ongeveer 20-30 minuten gaar
zijn, mits ze niet meer dan 2-3 pond
weegt. Voldoende dus voor 4 echte
gastronomen. (Vind het niet erg als
er een restje is! Ik ben er heel dol
op vanwege het eenvoudig Maar te
maken visschoteltje de dag erna). We
gaan nu de saus maken van het vis-
vocht en wel zo:
Als tweede saus geven wij een
Duitse groene saus. Hiervan wordt
verteld dat zij de lievelingssaus was
van Goethe ze moet dan wel lek
ker zijn: Goethe was niet alleen een
beroemd dichter, maar stond even
eens bekend als zeer groot fijnproe
ver!
Grüne Soss: Hiervoor duilet u In het
groen en wel: peterselie, selderij-
groen, groen van prei en van spinazie,
bieslook (beide indien te krijgen), sla-
hartjes, kortom alles wat aan „groe
ne twijgjes" onder uw bereik komt
gebruikt u hiervoor, zelfs verse groe
ne kruidentakjes. Behalve natuurlijk
grassprietjes! Hak dit groen zeer,
maar dan ook zeer fijn. en reken voor
ongeveer 2 eetlepels groen het volgen
de mengsel erbij: 1 fijngeprakt hard
gekookt ei dat u uithuwelijkt aan 1
volle eetlepel mosterd liefst Fran
se wat zout, peper, gedroogde
dragonblaadjes (te koop) en azijn met
olie. De juiste verhouding hiervan is
op 1 eetlepel azijn 2 eetlepels olie.
Maak met al deze ingrediënten onge
veer 3 dl. saus. Roer er tot slot een
volle eetlepel room doorheen met een
beetje citroensap.
Ja, en nu zult u zeggen: wat at de
heer Goethe hier dan wel bij: heel
eenvoudig een gekookt klapstuk.
Clam-sauce: Laat in een flinke klont
boter of margarine 1 klein zeer fijn
gesnipperd uitje goudgeel fruiten en
doe er dan de mosselen met 1 eetle
pel gehakt groen en 1 eetlepel bloem
bij. Roer al deze ingrediënten door el
kaar en leng deze saus aan door er
ongeveer 3 dl. visvoe'ht doorheen te
roeren. Laat dit mengsel toegedekt
10 minuten doorkoken alvorens het
door een zeer fijne zeef te draaien.
Eventueel gebruikt u voor dit werk
de mixer. Handmixer of het bekende
glazen toestel. Die maken in een wip
je een fijne pureesaus voor u. Er
staat een ei te wachten dat losgeklopt
is met de inhoud van V» flesje room
of koffiemelk. Laat het pureesausje
eerst nog even opkoken, proef of er
wat peper, zout. en een tikkeltje pa
prikapoeder bij moet.. Nu roert u er
heel voorzichtig de ei-roommassa
doorheen. De pan staat hiervoor op
een uiterst laag vlammetje en met
een asfoestplaatje! De clam-sauce mag
nu nog slechts trekken, maar beslist
niet meer aan de kook komen. Onze
schelvis ligt op een voorverwarmde
schaal en u giet er een gedeelte van
de clam-sauce overheen. De rest ser
veert u er apart bij, evenals de aard-
Dit klapstuk kookt u in ruim water
met lange stukken prei (de prei in
de lengte doorsnijden, goed wassen
en er vingerlange stukken van snij
den), stukken knolselderij, aardappe
len, hele peentjes, blaadjes witte en
groene kool en in grove stukken ge
sneden andijvieharten. Al deze groente
zet u tegelijk met het mooie vette
klapstuk op. Dit mengsel Iaat u on
geveer 1%2 uur trekken. Het vlees
moet wel zacht zijn, maar vooral
niet tot moes uit elkaar vallen. De
stukken aardappel komen er pas de
laatste 20 minuten bij. Schep met een
schuimspaan het vlees met de groen
tegarnituur uit de bouillon en leg dit
geurige mengsel op een voorver
warmde schaal. Naast elk bord staat
ook nog een kopje van de bouillon.
De koude groene saus serveert u apart
erbij. Een kommetje met preiselbe-
ren (te koop in flessen) en een
schaaltje met gekookte rode bieten
maken dit gerecht af. De bieten wor
den in blokjes gesneden en mét uien
vermengd. De grüne Soss geeft êr de
lekkere geur en smaak aan. Wilt
u deze groene saus niet maken," pro
beert u dan eens dit brouwsel:
De schrijver Max Dendermonde heeft
bij het Prins Bernhardfonds een plan
ingediend dat beoogt het schrijven van
televisiespelen te stimuleren door een
twintigtal auteurs vrij te maken tegen
een jaarsalaris van 15.000, die door
20 Nederlandse industrieën beschikbaar
zouden moeten worden gesteld. Hier
voor zouden zij één werkstuk per jaar
voor de televisie moeten atleveren.
„Er wordt ten aanzien van de tele
visie geen actieve cultuurpolitiek be
dreven", licht Dendermonde toe, „wel
zijn er talloze grote en kleine bedrijven,
die de beeldende kunst zeer royaal
steunen, maar de produkten komen niet
bij hun arbeiders terecht. Die kunnen
zij bereiken via de televisie, dus door
geld beschikbaar te stellen aan auteurs,
waardoor het peil van de Nederlandse
televisieprodukten aanzienlijk kan wor
den verhoogd."
Dendermonde ziet hierin geen vorm
van reclame-televisie omdat de betrok
ken industrieën anoniem dienen te
blijven. „Ik loop al lang met plannen
in deze richting rond." vervolgt hij,
„maar op het ogenblik is het klimaat
voor verwezenlijking ervan bijzonder
gunstig. De wetenschappelijke adviseur
van het Prins Bernhard Fonds, drs.
Henrick Mulder, is erg enthousiast en
als alles loopt zoals wij wensen wordt
er een aparte stichting of zo iets in het
leven geroepen om de organisatie ter
hand te nemen."
Tot zover het plan van Max Den
dermonde. Ons voorlopig oordeel is
dat er in deze richting zeer zeker
mogelijkheden liggen. De honore
ring van de televisie-auteurs in Ne
derland ligt ver achter bij die in het
buitenland. Vandaar dat wij slechts
beschikken over een pover reper
toire van t.v.-stukken van eigen
bodem. Wanneer het Prins Bern
hardfonds in deze zou bemiddelen
is dit een onvoldoende waarborg te
gen ongewenste invloeden op de vrij
heid van de auteurs.
Toch blijft deze oplossing een lap
middel. De primaire oplossing ligt
in Bussum, waar men een royaler
beleid diende te voeren ten aanzien
van de honorering. De financiële
krachtbronnen van het bedrijfsle
ven dienen t.z.t. aan de televisie
ten goede te komen via de weg van
een tweede televisieprogramma op
commerciële grondslag.
bekeken
HILVERSUM I 402 m.
ochtend
AVRO: 7.00 Nws: 7.10 Gym: 7.20
Gram; 8.00 Nws: 8.15 Lichte muz: 9.00
Gym v.d, vrouw; 9.10 De Groenteman:
9.15 Gram: 9.35 Waterst: 9.40 Morgenwij-
door het Noordhollands Filharmo
nisch Orkest, het koor Katholiek
Haarlem en de solisten Elisabeth
Lugt, sopraan en Leo Ketelaars,
bas. Het geheel stond onder leiding
van Albert de Klerk. De opnamen
van deze uitvoering kunt u van
avond om half acht over Hilversum
2 beluisteren.
Voor de Bach-liefhebbers worden
DEN HAAG Op 22 februari komt
het honderd man tellende London Sym
phony Orchestra met drie chartervlieg
tuigen op Schiphol aan. Diezelfde avond
begint de Nederlandse toernee van vijf
concerten, waarvan er twee samenvallen
met lokale en regionale festiviteiten.
zijn er bijna 900 nieuwe televisie- In Amersfoort bestaat die dag het
toestellen per dag geregistreerd en daar- Grand Theatre 25 jaar. De dirigent Hu-
mee werd het hoogste aantal sinds 1 go Rignold. in ons land een oude beken-
januari 1956 bereikt. Het totale aantal tie. die elk seizoen enkele weken voor
tv-toestellen steeg van 1 januari 1960 tot het Radiophilharmonisch orkest staat
1 februari van 584.766 tot 609.856. Sinds- leidt het galaconcert, waarop de pianisl
dien zijn er lot en met 11 februari al Nikita Maigaloff het vierde pianoconcert
weer 9861 toestellen bijgekomen. van Beethoven zal uitvoeren.
Magaloff is eveneens solist met dit
PHILIPS heeft een draagbaar orkest in Haarlem (23) en Schevenin-
radiotoestel uitgebracht, dat tevens gen (25), op welke laatste avond tevens
kan dienen als autoradio. Het toe- het veertigjarig bestaan wordt geroerd
stel kan in een speciale houder on- yan het genootschap Nederland-Enge-
der het dashboard worden gezet en a£e Rotterdam speelt het 56 jaar oude
speelt dan op de autoluidspreker. London Symphony Orchestra op 24 fe-
bruari en in Amsterdam als laatste
concert op de 26ste, beide malen on
der directie van de jeugdige Britse di
rigent Colin David. Soliste is op deze
Griep woedt in onze lage landouwen
en ook regisseur Milo Anstadt was
daar het slachtoffer van geworden.
Desondanks zat hij gisteravond, met
hoge koorts, aan de regietafel voor
zijn programma over het Joodse leven
in Oost-Europa. Anstadt had door zijn
ziekte de produktie van dat pro
gramma niet gereed kunnen krijgen
en vandaar dat het nogal een droog
geheel werd, vooral in de verbindende
teksten die Nettie Rosenfeld had moe
ten improviseren. Jammer, want on
der gelukkiger omstandigheden had
Anstadt van dit boeiende onderwerp
zeker veel kunnen maken.
De avond was flink documentair be
gonnen met een fantasieloos Engels
filmpje over de jubilerende Europese
Radio Unie, waarin uitbundiger werd
opgegeven van de verdiensten van de
Eurovisie dan door de feiten wordt
gerechtvaardigd. Pier Tania was een
wat al te welwillende interviewer in
het praatje over de Lauwerszee.
Voor een wat pittiger noot tot slot
v#.n de avond zorgde de spannende
documentaire over Interpol, en het be
zoek aan het Leidseplein Cabaret, dat
geestig de draak stak met bet Song
festival.
Apfelkrenn-Sauce (Oostenrijk): maak
van 500 gr. goudreinetten en
weinig suiker een soort van appèl
moes. De consistentie ervan doet u
als ze klaar is denken aan een lucti-
tige custardwla! wamt door die appel-
moessaus roert u nu het sap van 1
halve citroen, enige eetlepels bouillon
van het Mapstuk en ongeveer 2 eet
lepels mierikswortel. U kunt of een
stuk mierikswortel zelf kopen en dan
raspen, u kunt ook de inhoud van een
flesje gebruiken. Verse mierikswortel
zou ik u willen aanbevelen.
Weet u wel dat Idapstuk op deze
wijze geserveerd, niet alleen een zeer
licht eten is, maar zelfs bevorderlijk
voor de slanke lijn... Ook is het een
bijzonder smakelijke schotel!
Ik hoop dat u het wilt proberen en
wens u smakelijk eten toe.
MICKY WOODHOUSE.
JAAR CEL GEËIST
AMSTERDAM (ANP) De officier
van justitie bij de rechtbank te Am
sterdam heeft gisteren een jaar gevan
genisstraf geëist tegen de 24-jarige ban
denbouwer J. E. L. K. uit Amsterdam.
Hij had zich op 18 maart met zijn brom
fiets, waarvan de motor was uitge
schakeld, laten voortslepen door een
langzaam rijdende vrachtauto. De auto
had twee fietsers Ingehaald en moest
meteen daarna iets naar rechts uitwij
ken voor een tegenligger. Het gevolg
was dat de verdachte een van de fiet
sers, de 42-jarige heer H. J. Visser, met
de schouder raakte, waardoor beiden
vielen en door de aanhangwagen van de
vrachtauto werden overreden. De heer
Visser overleed later aan zijn verwon
dingen.
De raadsman van verdachte deelde
mede dat zijn cliënt zelf acht en een
halve week in een ziekenhuis was ver
pleegd, daarna nog drie en een halve
week thuis had moeten blijven en lange
tijd op krukken had moeten rondlopen.
Hij was door de weduwe van het slacht
offer aangesproken voor een deel van
de schade: de begrafeniskosten en tien
gulden per week voor het levensonder
houd van de weduwe. De heer Visser
liet een vrouw en vijf kinderen achter
De raadsman verzocht de rechtbank
de verdachte een voorwaardelijke gevan
genisstraf op te leggen, omdat de ban
denbouwer al zeer zwaar is gestraft.
Eigen nieuwsdienst
ROERMOND. Op een onbewaakte
overweg onder de gemeente Herten Is d*
58-jarige heer F. Peters uit Sint Odillën-
berg gisteren met zijm fiets onder d«
sneltrein MaastrichtRoermond geko
men. Hij is overleden.
Advertentie
Bovenutde grammofoonplatenmaatschappij in Heemstede, laat zich niet over'
uitvoeringen de Amerikaanse alt Nan bluffen door het verbod van de Dienst Welzijnszorg van de Koninklijke Landmacht en
^ïefT'rnan% Kin-dertotenlieder van zal de nieuwe grammofoonplaat van het Leedy Trio met soldatenkoor toch uitbrengen
de cantates nr. 72 en 198 om vijf door rheumatiek, spit, ischias, hoofd- en Mahler zal zingen. Zoals wij gisteren reeds berichtten heeft het hoofd van de Dienst Welzijnszorg het
"Zm^uilaZtT^t Ion 'hebb^t ton^n Trio verboden hei vrolijke soldate'nliedje sUn o,, monden in LJL m
gramma) uitgevoerd door Ihe Lon- Togal kan baten waar andere mid_ Symphony Orchestra vele malen gediri- zmZent en Bovenut verboden het plaatje met soldatenkoor op de platenmarkt te brengen,
don Bach SocietyPhilomusica-koor delen falen Togal zuivert de nieren, geerd. Van de Britse componisten Wal- M°ar de Bovenut laat zich niet intimideren: volgende week komt Baddlen toch uit,
van Londen en solistenhet geheel jg onschadelijk voor hart en maag. ton, Williams, Britten en Bliss voerde tnet een diplomatieketiketivaarop te lezen staat dat het Leedy Trio het soldaten»
onder leiding van Paul SteinitzBij apoth. en drog. f 0.95, f 2.40, f 8.88 dit ensemble meermalen premières uit. liedje zingt met koor....,.