Goethe at klapstuk bij zijn groene saus 3 Maak twintig schrijvers vrij voor televisie Griep woedde aan regietafel Baaalen toch op de plaat programma's radio IN HET KORT televisie lradio j televisie ELKE DAG 900 NIEUWE TV-ERS Whiskey als water voor disc-jockeys t|S reis om 4» woreN ||||etdetceiikenjiaiï Heel dol Kinderliedjes van Annie Schmidt GRIEP AKKERTJES Goethe U giet Klapstuk PLAN BIJ PRINS BERNHARDFONDS: London Symphony Orch. vijfdaagse toernee Een flesje Bromfietser liet zich voortslepen Fietser onder trein Krimpen van pijn Zaterdag 13 februari 1960 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 7 Bert Haanstra haast ongrijpbaar want de zaak MP heeft hem te pakken HET is vrijwel onmogelijk om Bert Haanstra op het ogenblik te pakken te krijgen voor een kort persoon lijk of zelfs maar een telefo nisch gesprek, louter omdat hij al ruim een half jaar zélf iets te pakken heeft z'n nieuwe speelfilm „De zaak MP" of liever: omdat die film hèm te pakken heeft. ..Meer dan een kwartiertje heb ik niet voor u'\ zei de ietwat trage, be dachtzame stem door de telefoon, ,,en als het kan. laten we dan niet over MP praten, daar wil ik zo lang mo gelijk over zwijgen, als het aan mij lag tot na cle première Dat we tóch over die film hebben gesproken in zijn kleurig, lichtvoetig atelier aan de buitenkant van Laren, komt doordat Haanstra en film niet meer los van elkaar zijn te denken «dat is trouwens al een kleine dertig jaar zo) en zeker niet in deze tijd, nu zijn uiterst lange dagen verdeeld worden tussen België èn Nederland. SELECTIE Vindt u dat televisie een gevaar voor de film is?" Integendeel, de televisie is bezig een schifting onder de films teweeg te brengen: de mensen gaan minder naar de bioscoop, de middelmatige films krijgen daardoor steeds minder kansen, waardoor er alleen maar hele goede en hele slechte films zullen overblijven." Haanstra zegt het langzaam maar toch resoluut, zonder dat het echter de bijklank heeft van: ,,Ik weet het en niemand anders." ..Bovendien zal de kwaliteit van het televisieprodukt altijd beneden die van de film blijven omdat wij filmers meer tijd en geld tot onze beschikking hebben, terwijl ook de werkwijze bij de televisie wel tot concessies in ar tistieke zin moet leiden door die ont stellende onafgebroken stroom van produkties." Het woord film is al verscheidene keren gevallen en daarom moeten we het langzaam in de richting van de speelfilm sturen om natuurlijk toch bij ,,De zaak MP" te kunnen belan den. „Zag u er vorig jaar bij Fanfare niet tegenop om zomaar ineens met acteurs te gaan werken?" ,,Ik was wel bang dat ze een af wachtende houding tegenover mij zou den aannemen en gaf ze geen ongelijk want ik had immers nog nooit iets met toneel uitstaande gehad. Gelukkig was het ijs in minder dan geen tijd aan beide kanten gebroken, want kijk, in wezen is er geen verschil tussen het maken van een documentaire en een speelfilm: in beide gevallen is het de allereerste vereiste dat je precies weet wat je wilt, wat er dus straks precies op het witte doek zal ver schijnen, tot in details en dat moet je duidelijk weten te maken." Speelt u ook voor?" „Nee. nooit, ik geloof trouwens dat het niet juist is wanneer een regis seur het voordoet, dan gaan de ar tiesten hem immers onherroepelijk nadoen en dat is volgens mij princi pieel fout. Nee, ik vertel hun precies wat mijn bedoeling is en dan vraag ik hoe ze het nu denken te spelen, dat is een tweespraak die tot begrip leidt. Als regisseur moet je middel zijn om de acteur of actrice zelf te laten ontdekken hoe zij hun scènes moeten spelen, ik geloof dat dat het hele geheim van de regie is." GLUNDEREND De telefoon gaat en even later on derbreekt de secretaresse hem: ..Brussel, meneer Haanstra." Kijkend over de winterse tuinen, waarin hier en daar de eerste katjes het naderen van de lente verkondigen, geeft Haanstra korte antwoorden. Na tuurlijk gaat het over MP. waarvoor hij vorig jaar juni het idee begon uit te werken, in het najaar vijf weken samen met de auteur Jef van der Heijden het scenario schreef, daarvan een filmbewerking maakte die zeven tig paginal telt, en nu bezig is aan het draaiboek. ..Het is prachtig dat je beslag hebt kunnen leggen op dat theatertje, fijn. O.K., tot ziens". Met een glunderend gezicht legt Haanstra de telefoon op de haak en komt eindelijk los over MP. zonder dat hij het zelf in de ga ten heeft. ,,In België hebben we tussen de der tig en de veertig locaties gevonden die volkomen aan de eisen voldoen, dat zijn plaatsen waar we gaan filmen. Daar hebben we een speciale produ cent voor ingeschakeld, een man die ook voor andere buitenlandse regis seurs altijd precies dat in België weet te vinden wat je nodig hebt. In ons land zijn we met de locaties al klaar zodat ik nu het draaiboek kan maken". OOK TEKENEN Haanstra stamt uit een kunstschil dersgeslacht in Twente, zijn vader bracht hem cle eerste beginselen bij en in de oorlog volgde hij de Acade mie voor beeldende kunsl in Amster dam. ..Ik ben blij dat ik de tekenstift heb leren hanteren want dat komt me nu goed van pas." zegt hij terwijl hij het draaiboek tevoorschijn haalt waar op iedere bladzij twee schetsen voorko men van de scène die daarboven be schreven staat, compleet met dialogen „Die schetsen maak ik dus aan de hand van de foto's die ik eerst ter plaatse maak." „Dat wil dus zeggen dat u, als de film klaar is. nog een getekende en een gefotografeerde „Zaak MP" ook hebt?" „Zo ongeveer," zegt Haanstra la chend en geeft dan meteen een tweede voorbeeld van zijn uiterst nauwgezette werkwijze. „Van iedere locatie maken we een plattegrond en dan komt het kompas tevoorschijn om precies de stand van de zon te kunnen aanteke nen, want ik moet nu al weten hoe de lichtval zal zijn op die en die plaats, 10 mei. 's middags om twee uur bij voorbeeld, omdat je een filmploeg van dertig man, honderden figuranten en twintig acteurs en actrices moeilijk een paar uur kan laten wachten, er gens midden in de drukke binnenstad van Brussel tot de schaduw valt zoals het moet!" OP TIJD Haanstra heeft ze inderdaad nooit laten wachten, dat weten we van Al- bert Mol. Andrea Domburg en Hans Kaart, die destijds versteld stonden van het feilloze op-tijd-werken onder deze rustige, altijd vriendelijke man, die iedere situatie tot in de kleinste details uit zijn hoofd kent, nooit tiert of raast, zelfs zijn niet al te vaste stem zelden verheft zodat hij wel de enige regisseur ter wereld zal zijn die in staat is een film te maken zonder één krachtterm te gebruiken. Kracht termen heeft Haanstra niet nodig, er gaat kracht genoeg van hemzelf uit. vandaag ZATERDAG De KRO laat van- avond de camera's rollen door het Rotterdamse cabaret Bristol, vanwaar een internationale artiestenshow wordt geboden (21.00). Vooraf de bekende combo's van Horace Silver en Sonny Rollins (20.20), en het Franse pantomime-gezelschap van Gilles Ségal (20.40). De Hitchcock-thriller „Patiënt ver mist" besluit de avond. Vlaanderen: 20.15 Vader weet het best; 20.40 film „Redt een kind" over de vluchtelingetjes in Marokko; 21.15 studentenquiz. België Frans: 20.45 La Boite a sel; 21.20 Le Rideau Rouge, o.a. met Juliette Gréco; 22.15 Une caméra a Paris. „Vanavond Peter Frankenfeld" is de titel van het amusementspro gramma, dat vanavond via Duitsland vanaf 20.45 wordt uitgestraald. Voor af: een discussie over levensmiddelen- prijzen. In het middagprogramma wordt o.a. om 17 uur een reportage vertoond over de Rijn als „slagader van Europa". televisie T morgen ZONDAG De Avro presenteert deze avond een aanlokkelijk dansfes- tijn: het Europese tornooi in het Kur- haus in Scheveningen (20.45). Behalve moderne dans-sterren uit vele landen, ziet u ook demonstraties van histo rische dansen, en hoort én ziet u het teenagers-zangeresje Conny, en de Barry Sisters. Vooraf, om 20.10, een gesprek met cineast Bert Haanstra. Het Ikor verzorgt 's middags om 17.00 een uitzending die in het teken staat van de 350ste gedenkdag van de „Remonstrantie". Vlaanderen: 20.00 De Muziek- kampioen; 21.30 Close-up. België Frans: 20.30 gevarieerde show Caroussel, van 21.0521.35 on derbroken voor een relais van het danstornooi in Scheveningen. Het zondagse programma van de Duitse televisie heeft enkele bijzon dere lekkernijen, zoals om 15.30 ver toning van de grote film van de Olym pische winterspelen 1956 in Cortina d'Ampezzo. Daarna om 17 uur het blij spel „Minna von Barnhelm" van Les sing, en 's avonds om 20.30 „Sprook jesland Operette", een operette-pren tenboek met flitsen en melodieën uit operettes van Dostal, Raymond, Léhar, Millöcker. Mackeben én Johann Strauss. radio morgen J ZONDAG Het gezelligste pro gramma vindt u vanavond op Hilver sum 1. waar om 19.30 o.a. Marjo Tal, Peronne Hosang en de schrijfster Bibeb hun opwachting maken in „Ik zou zo graag...". Om 20.35 wordt de hoorspelserie Anna Karenina voortgezet, en verder noteerden we „Century of song", een zangprogramma van de BBC (21.15). en Laguestra met zijn Tipica-orkest (22.001. Op Hilversum 2: 20.15 cabaret De Halve Maan(d); 21.40 serie-thriller ,,De fatale zeven dagen". De nog jonge Poolse dirigent en componist Stanislaw Skrowacz- ewski, die op het ogenblik de lei ding van het Nationaal Filharmo nisch Orkest te Warscltau heeft, komt 's middags om half drie (Hilv. 2) met het Concertgebouworkest een eigen compositie uitvoeren. Het betreft hier zijn Symfonie voor strijkorkest, een driedelig werk, dat op het Concours Inter national de Composition, in 1953, in België gehouden, met de tweede prijs werd bekroond. Skrowaczewski besluit het concert met een uitvoering uan, Dallapicco- la's kantate An Mathilde voor so praan en orkest, in '55 gecomponeerd op drie gedichten van Heine. Soliste in dit werk is de Poolse zangeres Helga Pilarczyk. radio vandaag ZATERDAG Alles verloopt van avond volgens de geijkte en aange harkte radio-paden. Niettemin, een prettige luisteravond valt er we! le beleven. Begint u met Hilversum 2, met liedjesprogramma's om 18.00 en 18.25. Als het geheim van de zoveelste SUS- krant (20.30) u niet kan schelen, stem dan om 20.05 af op „Week in week uit" (Hilv.2). De Tierelantijnen gaan daarna om 21.20 de ether in, en veel lichte mu ziek krijgt u weer op Hilversum 1 van 22.10 af. Een van de belangrijkste grotere vocale werken uit de Franse muziek literatuur van deze tijd is ongetwij feld het Requiem van Maurice Duruflé. Dit werk, dat enkele jaren na de Tweede Wereldoorlog gecom poneerd werd, is in november van het vorige jaar in de Gemeentelijke Concertzaal te Haarlem uitgevoerd Morgenavond besteedt de AVRO aandacht aan de carrière van de grote Neder landse cineast Bert Haanstra. Regisseur Leen Timp zal een overzicht laten zien van zijn documentaire arbeid, terwijl in de studio Frenkel Frank een gesprek met Haanstra zal hebben. ZONDAG 14 FEBRUARI HILVERSUM I 402 m. ochtend VARA: 8.00 Nws: 8.18 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven, toespr. VPRO: 10.00 V d jeugd; IKOR: 10.30 Hervormde kerkd, 11.30 Vragenbeantw.; VPRO; 11.45 Ber. uit de kerken. middag AVRO: 12.00 Lichte muz; 12.30 Sport- spiegel: 12.35 Lichte muz; 13.00 Nws en SOS-ber; 13.07 De toestand in de wereld, lezing; 13.17 Meded of gram; 13.20 Na tionale foto-comp; 13.25 Gevar muz v d sold; 14.00 Boekbespr; 14.20 Kamermuz; 14.45 Filmpraatje; 15.00 Omr ork en so list; 16.00 Lichte muz; 16.30 Sportrevue; VPRO: 17.00 Gesprekken met luisteraars; 17.15 Wereld geestelijk gezondheidsjaar, le zing; VARA: 17.30 Het huis met de ge kroonde karnton hoorsp; 17.50 Nws sport uitsl en sportjourn. avond 18.30 Zigeunermuz; 18.55 Journalistenfo rum; 19.30 Cabaret. AVRO: 20.00 Nws; 20.05 Gevar progr; 20.35 Anna Karenina, hoorsp; 21.15 BBC-Revue-ork en-koor; 21,45 Wandelingen met Clio klankb.; 22.00 Zuid- Amerik. muz; 22.15 Journ; 22.30 Nws; 22.40 Pianorecital; 23.10 Sportuitsl; 23.15 New York calling; 23.20 Nieuwe Franse gram; 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II 298 m. ochtend 8.15 9.00 NCRV: 8.00 Nws en weeroverz Gram; IKOR: 8.30 Goede morgen; Morgengebed. KRO: 9.30 Nws; 9.45 Gram; 9.55 Plechtige hoogmis; 11.30 Gram; 11.40 Omr. ork en solist. middag 12.15 Actuele geloofsproblemen; 12.30 Lichte muz; 12.55 Act; 13.00 Nws; 13.05 De hand aan de ploeg, lezing; 13.10 De Wadders, hoorspel; 13.30 Lichte muz; 14.00 V d kind; 14.30 Concergebouwork en solis te; plm. 15.20 De Vliegende Hollander, praatje; 15.35 Muzikale lezing; 16.00 Sport; 16.30 De Profeet van de nabijheid Gods. lezing. Convent van Kerken: 17.00 Chr. Gereformeerde kerkd. avond NCRV: 18.30 Dubbelkwart.; 19.00 Nws uit de kerken.; 19.05 Samenzang; 19.30 Doe aan mij een teken ten goede, lezing. KRO: 19.45 Inf. de presse: 20.00 ..De Ka tholiek en zijn gemeenschap", lezing. 20.15 Cabaret; 20.45 U bent toch ook van de partij?, praatje: 20.55 Gram; 21.40 De fa tale 7 dagen, hoorsp. (2): 22.25 Boekbe spr.; 22.30 Nws; 22.40 Avondgebed; 22.55 Muzikale lezing; 23.5524.00 Nws. NEDERLAND IKOR' 17.00 Documentair gesprek: Voor God wil ik belijden: 17.20—18.00 Remon strantse kerkd.; AVRO: 20.00 De toestand in de wereld, lezing: 20.10 Fibnprogr: 20.45 Europees danstournooi. AVRO. KRO. VARA en VPRO: Sport m beeld (22.00— 22.30». DUITSLAND 12.00—13.00 Intern, borreluurtje; 14.30— 15.00 V d jeugd: 15.30—17.00 Film; 17-00r 18.50 Spel. Regionaalprogr.19.00—19.Zo: WDR Hier und Haute). 19.30 Week.iourn 20.00 Nws; 20.05 Film: 20.30 Operetle-me- lodieën. BELGIË VLAAMS 11.00 Hoogmis; 14.30 Folkloristisch progr; 15.00 Landb. krolt; 15.30 V d jeugd; 15.50 Poppenfilm: 16.00 Rep; 17.15 V d kleuters: 19.00 TV-feuill.; 10.30 Nws: 20.00 Gevar progr; 21.30 Enquête; 22.15 Nws en journ 22.45 Rep BELGIË FRANS 15.00 Film: 15.40 Rep. en sportuitsl.: 19.00 Histoires naturelles; 19.30 Feuill 20.00 Journ.: 20.30 Gevar. progr. plm. 21.05 Eurovisie: Intern Danstournooi in Scheveningen: plm. 21.35 Gevar. progr. (verv.) plm. 22.30 Journ MAANDAG 15 FEBRUARI DUITSLAND Duitsland: 17.00 V. d. kind; 17.20 Rep; 17.45-18.00 Rep. (Regionaal progr.: NDR 18.45 Die Nordschau. WDR: 18.45 Hier und Heute. NDR: 19.25 Sehpferdchen zeigt: Vader is t"e beste. WDR: 19.25 In termezzo: Avontuur onder water.). 20.00 Nws; 20.25 Rep; 20.35 Documentaire; 21.15 Gevar nrogr. BELGIë VLAAMS 19.00 V.d.jeugd; 19.30 Nws: 20.15 Sport- kron. 20.45 Gevar progr; 21.30 Ballet; 21.55 Nws en journ. BELGIë FRANS 19.00 Sportoverz; 19.30 Kookpraatje; 20.00 Journ: 20.30 Gevar. muz; 21.35 Do cumentaire; 22.05 Post-Sciptum; 22.35 journ. pE eerste elf dagen van deze maand Eigen nieuwsdienst WASHINGTON Bijna een half miljoen gulden heeft het feestje ge kost, dat Amerikaanse grammofoon platenmaatschappijen hebben gege ven om de platendraaiers van radio en televisie voor zich in te nemen. Drie dagen duurde de braspartij, met champagne en meisjes van ple zier, die per vliegtuig van Chicago naar Miami waren aangevoerd. Op één avond werden er 2000 flessen Bourbon whiskey doorge jaagd. Het geheel droeg de titel van „Jaarlijks Seminarium voor Pro gramma-opbouw en Conventie van Grammof oonplatendraaiers" Deze feiten kwamen uit de bus bij het onderzoek dat het Amerikaanse Congres instelt naar de omroepschan- dalen. Verder bleek o.a. dat de gasten- disc-jockeys op het feest presentjes ontvingen zoals auto's, reizen naar Europa voor twee personen, kleren en televisietoestellen. Zanger Pat Boone en zijn vrouw zou er ook geweest zijn, evenals de gou verneur van de staat Tennessee.. Hun rekeningen werden door de platen maatschappijen betaald. In de kasboeken van één van de gastvrije maatschappijen vond men de volgende posten: verteringenaan de bar 35.000 gutden; picnic 31.000 gulden; ontbijt 81.000 gulden. WE HEBBEN ONS in het vorige artikel zeer braaf aan de voorschriften van de Franse keuken gehouden. En, zij het dan in wat eenvoudiger vorm, onze Franse sausen zo korrekt mogelijk gemaakt. Tenminste, dat hoop ik! Zullen we nu eens gaan neuzen in een paar andere landen en kijken hoe ze aldaar een saus toebereiden? Allereerst zou ik met u een visgerecht willen maken waarbij we de bekende Engels-Amerikaanse Clam- sauce toepassen. Gekookte schelvis met Clam-sauce: bestel bij uw visleverancier een mooie schelvis voor 4 personen. Bestel er dan ineens bij: 150 g gekookte mosselen. appelpuree en de pikant aangemaak te groene sla die hierbij horen. Annie M. G. Schmidt heeft in Paul Chr. van Wetering de beste componist voor haar kindergedichtjes gevonden die zij zich maar wensen kon. Van Wetering heeft een feilloos gevoel voor de speelse, geestige teksten van de schrijfster. Regelmatig verschijnen plaatjes met kinderliedjes van Annie Schmidt in het Philips-repertoire. Een van de aardigste is kortgeleden uitge komen (318 305 PF). Het beste liedje daarop is van de ontsnapte leeuw. Het beest is uit Artis weggelopen en brengt Amsterdam in verwarring. De conductrice van de tram valt flauw, een verkeersagent loopt hard weg en de behanger klimt in een lantaren paal, maar een suikerklontje brengt de leeuw weer terug. Verder staan op het plaatje het lied van Mr. van Zoeten, die in het aqua rium zijn voeten wast en het fijne liedje Isabella Caramella. Alleen voor kinderen? Och, de ouders van mijn kinderen hebben bij zonder veel plezier met het plaatje ge had. Advertentie ding; 10.00 Gram; 11.00 Philharm. ork; 11.45 Voordr. middag 12.00 Lichte muz; 12.30 Land- en tuinb meded: 12.33 V h platteland; 12.43 Lich te muz; 13.00 Nws: 13.15 Meded of gram; 13.20 Promenade ork en solist; 13.55 Beursber; 14.00 Viool en piano; 14.30 Gram; 14.50 Van alle breedtegra den. lezing; 15.05 Gram: 16.20 Gram. 17.00 Uitz; v.d. padvinders; 17.15 Gram; 17.50 Milit. comm. avortd 18.00 Nws; 18.15 Uitzending van de Pa cifistisch Socialistische Partij i.h. kader v.d. door de Regering ten beh. van de polit. partijen gevorderde zendtijd: De Toto, d. N. v.d. Veen; 18.25 Lichte muz; 18.50 Gram; 19.00 Mexico, klankb; 19.25 Inleiding tot muziekbegrip; 19.45 V. d. jeugd; 20.00 Nws; 20.05 Gevar. progr; 22.30 Nws en beursber. v. New York; °2 #0 T')um: 22.50 Progr. v.d. weggebrui kers; 23.20 Gram; 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 m. ochtend NCRV7.00 Nws en S.O.S.-ber; 7.10 Gram. en sportuitsl; 7.30 Een woord voor de dag; 7.40 Gram; 8.00 Nws: 8.15 Ra diokrant; 8.35 Gram; 19.00 V.d.zieken; 9,30 Gram; 9,40 V.d. vrouw; 10.15 Theo logische etherleergang; 11.00 Gram; 11.30 Quizprogr. middag 12.00 Sopr. en clavecimbel; 12.25 Voor boer en tuinder; 12.30 Land- en tuinb. meded: 12.33 Lichte muz: 12.53 Zo leeft en werkt Suriname, praatje; 13.00 Nws; 13.15 15 jaar geleden, praatje; 13.20 Lich te muz; 13.50 Gram; 14.05 Schoolradio; 14.35 Gevar. progr; 15.50 Gram: 16.00 Bijbeloverdenking; 16.30 Koperensemble: 16.50 Gram; 17.00 V.d.kleuters; 17.15 V. d. jeugd; 17.30 Gram; 17.40 Beursber; 17.45 Regeringsuitz.Kerken, tempels en heiligdommen in Suriname, door Ds. J. A. van der Meiden. avond 18.00 Orgelconc; 18.30 Gram; 18.50 Cur sus Openbaar Kunstbezit, lezing; 19.00 Nws en weerber; 19.10 Op de man af, praatje; 19.15 Gram; 19.30 Radiokrant; 19.50 Gitaarensemble; 20.10 Licht in de duisternis hoorsp; 20.55 Lichte muz; 21.30 Fluit en clavecimbel; 22.00. Pari. comm. 22.15 Gram; 22.30 Nws; 22.40 Gram; 22.45 Avondoverdenklng; 23.00 Gram; 23.30 Idem; 23.55—24.00 Nws. 24.00 Nws. DRAADOMROEP 4E LIJN 18.00-20.00 Gram.pl; 1. Wolfgang Ama- deus Mozart: 1. Sonate nr. 11 voor pia no in a gr. t. KV 331; 2. Symphonie nr. 36 in c gr. t. KV 425 (..Linzer Sympho nie"); 3- Concert voor piano en orkest nr. 24 in c kl.t. KV 491. 1. Sympho nie nr. 91 in es gr.t.; 2. Sinfonia con certante in bes gr.t.op. 84 voor viool, cello, hobo, fagot en orkest. dreigt overal! neem vlug „Akkertjes" in huis helpen direkt Over het koken van deze vis zou ik niet veel willen zeggen.wel dit: Iaat eerst de juiste hoeveelheid wa ter zonder de vis (kijk even hoeveel u nodig heeft om het beest weliswaar niet te laten zwemmen maar toch ro yaal in het water te zetten) aan de kook komen met als garnituur erin: enige blaadjes groene sla, 1 volle thee lepel viskruiden, tegenwoordig in blik jes te koop. Ze zijn van Duitse make lij waarvan ik dan nog moet zeggen dat ze prima zijn! Doe hier nog bij: enige steeltjes peterselie en selderij- groen met 1 kleine hele ui en enige peentjes. Laat dit water zó met in houd ongeveer 10 minuten trekken. Als de damp van dit brouwsel een aangename sfeer en geur in uw keu ken geeft is de tijd gekomen om het gas heel laag te zetten en de vis in het niet meer borrelende vocht te leggen. Nu mag het water niet meer aan de kook komen, doch slechts lang zaam en bescheiden sudderen. De vis zal in ongeveer 20-30 minuten gaar zijn, mits ze niet meer dan 2-3 pond weegt. Voldoende dus voor 4 echte gastronomen. (Vind het niet erg als er een restje is! Ik ben er heel dol op vanwege het eenvoudig Maar te maken visschoteltje de dag erna). We gaan nu de saus maken van het vis- vocht en wel zo: Als tweede saus geven wij een Duitse groene saus. Hiervan wordt verteld dat zij de lievelingssaus was van Goethe ze moet dan wel lek ker zijn: Goethe was niet alleen een beroemd dichter, maar stond even eens bekend als zeer groot fijnproe ver! Grüne Soss: Hiervoor duilet u In het groen en wel: peterselie, selderij- groen, groen van prei en van spinazie, bieslook (beide indien te krijgen), sla- hartjes, kortom alles wat aan „groe ne twijgjes" onder uw bereik komt gebruikt u hiervoor, zelfs verse groe ne kruidentakjes. Behalve natuurlijk grassprietjes! Hak dit groen zeer, maar dan ook zeer fijn. en reken voor ongeveer 2 eetlepels groen het volgen de mengsel erbij: 1 fijngeprakt hard gekookt ei dat u uithuwelijkt aan 1 volle eetlepel mosterd liefst Fran se wat zout, peper, gedroogde dragonblaadjes (te koop) en azijn met olie. De juiste verhouding hiervan is op 1 eetlepel azijn 2 eetlepels olie. Maak met al deze ingrediënten onge veer 3 dl. saus. Roer er tot slot een volle eetlepel room doorheen met een beetje citroensap. Ja, en nu zult u zeggen: wat at de heer Goethe hier dan wel bij: heel eenvoudig een gekookt klapstuk. Clam-sauce: Laat in een flinke klont boter of margarine 1 klein zeer fijn gesnipperd uitje goudgeel fruiten en doe er dan de mosselen met 1 eetle pel gehakt groen en 1 eetlepel bloem bij. Roer al deze ingrediënten door el kaar en leng deze saus aan door er ongeveer 3 dl. visvoe'ht doorheen te roeren. Laat dit mengsel toegedekt 10 minuten doorkoken alvorens het door een zeer fijne zeef te draaien. Eventueel gebruikt u voor dit werk de mixer. Handmixer of het bekende glazen toestel. Die maken in een wip je een fijne pureesaus voor u. Er staat een ei te wachten dat losgeklopt is met de inhoud van V» flesje room of koffiemelk. Laat het pureesausje eerst nog even opkoken, proef of er wat peper, zout. en een tikkeltje pa prikapoeder bij moet.. Nu roert u er heel voorzichtig de ei-roommassa doorheen. De pan staat hiervoor op een uiterst laag vlammetje en met een asfoestplaatje! De clam-sauce mag nu nog slechts trekken, maar beslist niet meer aan de kook komen. Onze schelvis ligt op een voorverwarmde schaal en u giet er een gedeelte van de clam-sauce overheen. De rest ser veert u er apart bij, evenals de aard- Dit klapstuk kookt u in ruim water met lange stukken prei (de prei in de lengte doorsnijden, goed wassen en er vingerlange stukken van snij den), stukken knolselderij, aardappe len, hele peentjes, blaadjes witte en groene kool en in grove stukken ge sneden andijvieharten. Al deze groente zet u tegelijk met het mooie vette klapstuk op. Dit mengsel Iaat u on geveer 1%2 uur trekken. Het vlees moet wel zacht zijn, maar vooral niet tot moes uit elkaar vallen. De stukken aardappel komen er pas de laatste 20 minuten bij. Schep met een schuimspaan het vlees met de groen tegarnituur uit de bouillon en leg dit geurige mengsel op een voorver warmde schaal. Naast elk bord staat ook nog een kopje van de bouillon. De koude groene saus serveert u apart erbij. Een kommetje met preiselbe- ren (te koop in flessen) en een schaaltje met gekookte rode bieten maken dit gerecht af. De bieten wor den in blokjes gesneden en mét uien vermengd. De grüne Soss geeft êr de lekkere geur en smaak aan. Wilt u deze groene saus niet maken," pro beert u dan eens dit brouwsel: De schrijver Max Dendermonde heeft bij het Prins Bernhardfonds een plan ingediend dat beoogt het schrijven van televisiespelen te stimuleren door een twintigtal auteurs vrij te maken tegen een jaarsalaris van 15.000, die door 20 Nederlandse industrieën beschikbaar zouden moeten worden gesteld. Hier voor zouden zij één werkstuk per jaar voor de televisie moeten atleveren. „Er wordt ten aanzien van de tele visie geen actieve cultuurpolitiek be dreven", licht Dendermonde toe, „wel zijn er talloze grote en kleine bedrijven, die de beeldende kunst zeer royaal steunen, maar de produkten komen niet bij hun arbeiders terecht. Die kunnen zij bereiken via de televisie, dus door geld beschikbaar te stellen aan auteurs, waardoor het peil van de Nederlandse televisieprodukten aanzienlijk kan wor den verhoogd." Dendermonde ziet hierin geen vorm van reclame-televisie omdat de betrok ken industrieën anoniem dienen te blijven. „Ik loop al lang met plannen in deze richting rond." vervolgt hij, „maar op het ogenblik is het klimaat voor verwezenlijking ervan bijzonder gunstig. De wetenschappelijke adviseur van het Prins Bernhard Fonds, drs. Henrick Mulder, is erg enthousiast en als alles loopt zoals wij wensen wordt er een aparte stichting of zo iets in het leven geroepen om de organisatie ter hand te nemen." Tot zover het plan van Max Den dermonde. Ons voorlopig oordeel is dat er in deze richting zeer zeker mogelijkheden liggen. De honore ring van de televisie-auteurs in Ne derland ligt ver achter bij die in het buitenland. Vandaar dat wij slechts beschikken over een pover reper toire van t.v.-stukken van eigen bodem. Wanneer het Prins Bern hardfonds in deze zou bemiddelen is dit een onvoldoende waarborg te gen ongewenste invloeden op de vrij heid van de auteurs. Toch blijft deze oplossing een lap middel. De primaire oplossing ligt in Bussum, waar men een royaler beleid diende te voeren ten aanzien van de honorering. De financiële krachtbronnen van het bedrijfsle ven dienen t.z.t. aan de televisie ten goede te komen via de weg van een tweede televisieprogramma op commerciële grondslag. bekeken HILVERSUM I 402 m. ochtend AVRO: 7.00 Nws: 7.10 Gym: 7.20 Gram; 8.00 Nws: 8.15 Lichte muz: 9.00 Gym v.d, vrouw; 9.10 De Groenteman: 9.15 Gram: 9.35 Waterst: 9.40 Morgenwij- door het Noordhollands Filharmo nisch Orkest, het koor Katholiek Haarlem en de solisten Elisabeth Lugt, sopraan en Leo Ketelaars, bas. Het geheel stond onder leiding van Albert de Klerk. De opnamen van deze uitvoering kunt u van avond om half acht over Hilversum 2 beluisteren. Voor de Bach-liefhebbers worden DEN HAAG Op 22 februari komt het honderd man tellende London Sym phony Orchestra met drie chartervlieg tuigen op Schiphol aan. Diezelfde avond begint de Nederlandse toernee van vijf concerten, waarvan er twee samenvallen met lokale en regionale festiviteiten. zijn er bijna 900 nieuwe televisie- In Amersfoort bestaat die dag het toestellen per dag geregistreerd en daar- Grand Theatre 25 jaar. De dirigent Hu- mee werd het hoogste aantal sinds 1 go Rignold. in ons land een oude beken- januari 1956 bereikt. Het totale aantal tie. die elk seizoen enkele weken voor tv-toestellen steeg van 1 januari 1960 tot het Radiophilharmonisch orkest staat 1 februari van 584.766 tot 609.856. Sinds- leidt het galaconcert, waarop de pianisl dien zijn er lot en met 11 februari al Nikita Maigaloff het vierde pianoconcert weer 9861 toestellen bijgekomen. van Beethoven zal uitvoeren. Magaloff is eveneens solist met dit PHILIPS heeft een draagbaar orkest in Haarlem (23) en Schevenin- radiotoestel uitgebracht, dat tevens gen (25), op welke laatste avond tevens kan dienen als autoradio. Het toe- het veertigjarig bestaan wordt geroerd stel kan in een speciale houder on- yan het genootschap Nederland-Enge- der het dashboard worden gezet en a£e Rotterdam speelt het 56 jaar oude speelt dan op de autoluidspreker. London Symphony Orchestra op 24 fe- bruari en in Amsterdam als laatste concert op de 26ste, beide malen on der directie van de jeugdige Britse di rigent Colin David. Soliste is op deze Griep woedt in onze lage landouwen en ook regisseur Milo Anstadt was daar het slachtoffer van geworden. Desondanks zat hij gisteravond, met hoge koorts, aan de regietafel voor zijn programma over het Joodse leven in Oost-Europa. Anstadt had door zijn ziekte de produktie van dat pro gramma niet gereed kunnen krijgen en vandaar dat het nogal een droog geheel werd, vooral in de verbindende teksten die Nettie Rosenfeld had moe ten improviseren. Jammer, want on der gelukkiger omstandigheden had Anstadt van dit boeiende onderwerp zeker veel kunnen maken. De avond was flink documentair be gonnen met een fantasieloos Engels filmpje over de jubilerende Europese Radio Unie, waarin uitbundiger werd opgegeven van de verdiensten van de Eurovisie dan door de feiten wordt gerechtvaardigd. Pier Tania was een wat al te welwillende interviewer in het praatje over de Lauwerszee. Voor een wat pittiger noot tot slot v#.n de avond zorgde de spannende documentaire over Interpol, en het be zoek aan het Leidseplein Cabaret, dat geestig de draak stak met bet Song festival. Apfelkrenn-Sauce (Oostenrijk): maak van 500 gr. goudreinetten en weinig suiker een soort van appèl moes. De consistentie ervan doet u als ze klaar is denken aan een lucti- tige custardwla! wamt door die appel- moessaus roert u nu het sap van 1 halve citroen, enige eetlepels bouillon van het Mapstuk en ongeveer 2 eet lepels mierikswortel. U kunt of een stuk mierikswortel zelf kopen en dan raspen, u kunt ook de inhoud van een flesje gebruiken. Verse mierikswortel zou ik u willen aanbevelen. Weet u wel dat Idapstuk op deze wijze geserveerd, niet alleen een zeer licht eten is, maar zelfs bevorderlijk voor de slanke lijn... Ook is het een bijzonder smakelijke schotel! Ik hoop dat u het wilt proberen en wens u smakelijk eten toe. MICKY WOODHOUSE. JAAR CEL GEËIST AMSTERDAM (ANP) De officier van justitie bij de rechtbank te Am sterdam heeft gisteren een jaar gevan genisstraf geëist tegen de 24-jarige ban denbouwer J. E. L. K. uit Amsterdam. Hij had zich op 18 maart met zijn brom fiets, waarvan de motor was uitge schakeld, laten voortslepen door een langzaam rijdende vrachtauto. De auto had twee fietsers Ingehaald en moest meteen daarna iets naar rechts uitwij ken voor een tegenligger. Het gevolg was dat de verdachte een van de fiet sers, de 42-jarige heer H. J. Visser, met de schouder raakte, waardoor beiden vielen en door de aanhangwagen van de vrachtauto werden overreden. De heer Visser overleed later aan zijn verwon dingen. De raadsman van verdachte deelde mede dat zijn cliënt zelf acht en een halve week in een ziekenhuis was ver pleegd, daarna nog drie en een halve week thuis had moeten blijven en lange tijd op krukken had moeten rondlopen. Hij was door de weduwe van het slacht offer aangesproken voor een deel van de schade: de begrafeniskosten en tien gulden per week voor het levensonder houd van de weduwe. De heer Visser liet een vrouw en vijf kinderen achter De raadsman verzocht de rechtbank de verdachte een voorwaardelijke gevan genisstraf op te leggen, omdat de ban denbouwer al zeer zwaar is gestraft. Eigen nieuwsdienst ROERMOND. Op een onbewaakte overweg onder de gemeente Herten Is d* 58-jarige heer F. Peters uit Sint Odillën- berg gisteren met zijm fiets onder d« sneltrein MaastrichtRoermond geko men. Hij is overleden. Advertentie Bovenutde grammofoonplatenmaatschappij in Heemstede, laat zich niet over' uitvoeringen de Amerikaanse alt Nan bluffen door het verbod van de Dienst Welzijnszorg van de Koninklijke Landmacht en ^ïefT'rnan% Kin-dertotenlieder van zal de nieuwe grammofoonplaat van het Leedy Trio met soldatenkoor toch uitbrengen de cantates nr. 72 en 198 om vijf door rheumatiek, spit, ischias, hoofd- en Mahler zal zingen. Zoals wij gisteren reeds berichtten heeft het hoofd van de Dienst Welzijnszorg het "Zm^uilaZtT^t Ion 'hebb^t ton^n Trio verboden hei vrolijke soldate'nliedje sUn o,, monden in LJL m gramma) uitgevoerd door Ihe Lon- Togal kan baten waar andere mid_ Symphony Orchestra vele malen gediri- zmZent en Bovenut verboden het plaatje met soldatenkoor op de platenmarkt te brengen, don Bach SocietyPhilomusica-koor delen falen Togal zuivert de nieren, geerd. Van de Britse componisten Wal- M°ar de Bovenut laat zich niet intimideren: volgende week komt Baddlen toch uit, van Londen en solistenhet geheel jg onschadelijk voor hart en maag. ton, Williams, Britten en Bliss voerde tnet een diplomatieketiketivaarop te lezen staat dat het Leedy Trio het soldaten» onder leiding van Paul SteinitzBij apoth. en drog. f 0.95, f 2.40, f 8.88 dit ensemble meermalen premières uit. liedje zingt met koor....,.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 7