„H as. „Aarde, ze beweegt", zei Sibiya Msomi. „Hou niet van. Is te heet, is niet goed HANS DOLMAN: NEDERLANDS JONGSTE BEROEPSDRUMMER Veiling collectie Dreesmann Dinsdag 2 februari 1960 Pag. 7 Haast Zonder verleden Bijna vier uur PIANIST WALTER KAUFMANN OVERLEDEN Muurvast Hij was stil Weer slachtoffers Opgehesen Lucht Niemand Jaccoud: Ik kan onschuld niet bewijzen „Ik sloeg - lawaai was niet te harden" ILCKENS DRUMS ITALIAANSE FESTIVALTROEF Ministers: geen contingent wegvervoer Frankrijk I3*£i ZEEÜWSCH DAGBLAD ONTSNAPT UIT DE HEL VAN C0ALBR00K ET was moordend heet op een diepte van 180 meter die ongeluksdag. De dagploeg had nog twee uur voor de boeg. Vlak bij me vuurde mijn zwager Piet Btkker, de gitzwarte Basoe- toes, Zoeloe's en Sjangaans aan. Om de d Opschietenl En voorzichtig Gestadig reden de wagentjes met kolen in de richting van de lift in de mijnschacht. De hitte was ondragelijk die dag. We dachten allemaal aan niets an ders dan ijskoud bier, terwijl de wijzers van de klok naar vier uur toekropen. De tijd waarop we werden afgelost. Ik was hulpopzichter in de mijn; mijn zwager opzichter. Ik werkte pas twee jaar in Coalbrook, tevoren had ik in een goudmijn gewerkt bij Witwatersrand. Daar was ik de eni ge overlevende van een groep van 122 mijnwerkers die m een gang werkte waar een instorting voor kwam! HET WERD 3.55 UUR. Ik had er geen notie van dat we toen nog zes minuten af waren van een vreselijke ramp. Ik zweette als een rund. Ik zag Jamie Uys een eind verderop in de tunnel. Hij joeg de Sjangaans op, die geladen kolenwagentjes voortduw den. Die heeft zeker zo'n haast omdat hij gauw naar zijn knappe bruid wil, dacht ik. Hij was vier dagen tevoren getrouwd. NOG VIJF MINUTEN VOOR DE HEL LOSBARSTTE. Een meter of zes van me af zag ik Koos Jacobs staan in de hel verlich te tunnel. Een boom van een kersl, zo sterk en ruw als een os. Een fijne vent, ondanks zijn drift. Vader van negen kinderen, een ervan was nog een baby, net een week tevo ren geboren. NOG VIER MINUTEN. We wisten allemaal dat Jan Maritz net uit de gevangenis kwam. na tien jaar uitgezeten te hebben. Hij had le venslang gekregen omdat hij zijn meis-' je had gedood toen ze hem bedroog. Een tare kwast, klein mannetje met een uitdrukking op zijn gezicht als een hond die een trap heeft gekregen. NOG DRIE MINUTEN. Iedereen heeft zijn eigen moeilijk heden. In de verte zag ik nog net de Duitser die we Fritzie noemden. Hij was acht maanden bij ons. Hij kwam ergens uit de buurt van Leipzig. Hij vluchtte naar West-Duitsland en emi greerde naar Zuid-Afrika. Hij moet of 87 geweest zijn, schijnt in Russische gevangenschap te hebben gezeten. In de oorlog liep hij flinke verwondingen op, .naar niemand sprak er ooit over. Iemands verleden is zijn eigen zaak. Dat doet er onder de grond niet toe. We moesten kolen hakken. NOG TWEE MINUTEN. „Nkoos. iets verkeerd. Veel te heet, houd niet van deze hitte", zei een zwa re stem rechts van me. Ik grijnsde naar Sibiya Msomi, de sterke Zoeloe, die êr uitzag als een stier. Zijn drie vrouwen en negentien kinderen woon den hel noorden van Zoeloeland. „Aarde, ze beweegt, Nkoo? Hou niet van. Is 'o heet. Is niet goed", hijgde hij. wijl hij het zweet van zijn pik zwarte gezicht veegde. „Ik geloof gauw naar mijn vrouwen ga". Een oude Basoetoe liep voorbij. Hij gromde; „Is niet goed, iets mis". NOG EEN MINUUT. Ik ging nog even naar het eind van de gang waar de houwers werkten. ,.'t Is bijna vier uur", waarschuwde Piet Bekker. Ze noemden hem het Kerstmannetje van Coalbrook. omdat hij de kinderen altijd wal gaf. Ieder een was gek op hem. zwart en blank. NOG DERTIG SECONDEN. Ik liep langs een groepje Basoetoe's die kolen in de karretjes schepten. Toen bewoog de aarde, een siddering ging door de wanden van de mijngang. Voor mij schreeuwde iemand, „ingozi! ge vaar!" Een stel negers rende langs me heen. MAASTRICHT De pianist Walter Kaufmann is op 64-jarige leeftijd in het ziekenhuis SI Annadal te Maastricht overleden. Kaufmann, een leerling van Arthur' Schnabel. stond vooral bekend als ver-! f.olker van de pianomuziek van Brahms. In heel Europa' is hij, vaak begeleid door befaamde symfonie-orkesten, opgetreden Sinds 1940 woonde hij in Maastricht, waar hij vele leerlingen heeft opgeleid. In 1947 kreeg Kaufmann de Nederlandse nationaliteit. Dit is het verhaal van Gert van der Merwe, een 35-jarige Zuidafri- kaanse mijnwerker, een der weini gen die in de vorige maand wist te ontsnappen uit de ondergrondse hel in Coalbrook. Hij werkte op die ramp dag - 21 januari - in de kolenmijn Clydesdale North in Oranje Vrijstaat, de grootste mijn van de Unie van Zuid-Afrika. Met hem ploeterden ruim 400, voor het merendeel neger arbeiders, op een diepte van bijna 200 meter. Hun „schicht" zat er bij na op. Toen gebeurde het vreselijke Dit is het relaas van de ramp, zoals hulpopzichter Gert van der Merwe het heeft verteld. Het verhaal van de ramp en van zijn redding, van menselijk lijden en bovenmenselijke inspanning, die voor hem althans, be kroond werd met een redding. Zijn kame raden bleven ach- Ned. Herv. Kerk. Bedankt, voor Soijkenis» se (toez.) A Breure te Oud-Vossemeer. Geref. Kerk. Beroepen te Dieren H. J. Heynen te Oude en Nieuwe Bildtzijl: te Medicine Hat Alberta Canada (Chr. Ref. Church) J. H. Binnenma te Lemmer. Aan-, gen. naar Barendrecht P. Joosse te Andel. Geref. Gem. Beroepen te Wageningen (.tweede maal) C. Hegeman te Genemuiden. De redder$ moesten de strijd legen water en mijngas opgeven. Ziek van moeheid ellendig van teleurstelling kwamen zij terug. Ze konden niet meer. Met koffie en brood werden ze weer een beetje op verhaal gebracht.... om te kuhnen vertellen Van hun hard en vruchteloos zwoegen. De grond schudde en beefde en toen plotseling ontplofte alles om me heen. Ik werd finaal omhoog gesmeten en de tunnel ingeblazen. Het donderde en raasde: tonnen rotsen kwamen naar beneden in de tunnel. Een akelig gie ren en geblaas was hoorbaar alsof ze een straalmotor* probeerden. Ik hield me staande aan een stutpaal, mijn ar men en benen er omheen, als een aap. HET UUR NUL. Windstoten van ongekende kracht bliezen door de tunnel, beukten me. Ik werd verblind door het koolstof. Mijn ogen, mijn neus, mijn mond zaten vol. Het stof kroop in mijn longen. De hele tunnel aan mijn rechterkant zakte in een. Het regende stenen op mijn rug en mijn schouders, een sloeg' er tegen mijn hoofd, ik verloor het bewustzijn. De stutpaal liet ik niet los. Daar heb ik mijn leven aan te danken. Toen il: weer bijkwam hoorde ik naast me iemand zuchten. „Help, help", zei iemand in de taal der Zoeloe's. De wind, het gevolg van het neer komen van de rotsblokken, had opge houden. Het was aardedonker in de tunnel. Stenen en stof lagen, tot over mijn middel, mijn benen waren be dolven. Ik kon geen centimeter ver zien, mijn longen piepten het uit om lucht. En de aarde boven en onder me bewoog nog steeds. In de verte leek het te donderen. Ik moet hier uit. zei ik tot me zelf. voor de rest van de tunnel instort. Maar ik zat muurvast in de steenmassa. Een minuut of zo was ik ten prooi aan paniekgedachten. Toen ging ik zitten, zweet gulste langs mijn gezicht. Kalm jongen, kalm nou. Graaf je uit, beval ik me zelf. De tunnel bewoog, er was een ge rommel hoorbaar dat me doodsbang maakte, elk ogenblik kon hij inzakken en me bedelven. Daarom begon ik in de rotsblokken te graaien die mijn benen beklemd hielden. Mijn nagels scheurden af. ik kreeg sneden in mijn handen en polsen van scherpe zijkanten van de stukken steen. Ik hoorde naast me die andere man voortdurend kreunen „Ik kom, ik kom", riep ik. Mijn benen zaten muurvast en deden vreselijk pijn. Ze schenen op verschei dene plaatsen gebroken. Mijn hoofd gonsde, ik wist hiet meer precies wat ik deed. Ik begon last van het gas in de tunnel te krijgen. Nog een paar mi nuten, seconden 'misschien en ik zou weer flauw vallen en op die plaats sterven. Ik vloekte verschrikkelijk en ik bad. Mijn rechterbeen was vrij tot aan mijn enkel. Maar een enorme brok steen klemde het been tegen de stutpaal. Geen beweging in te krijgen. De gang schudde dat het een aard 'had. Dat ik een gapende snee over mijn hoofd had merkte ik niet eens. Een scherpe steen had een deel van mijn schedelhuid weggereten. Ik wist alleen dat ik in levensgevaar verkeerde en dat ik als de bliksem uit die gang moest zien te komen. Eindelijk kreeg ik mijn linkerbeen vrij. Ik tilde het op en ondanks alle ellende schoot het door me heen dat ik precies op een hond leek die iets tegen een boom deed! Ik schaam me er niet voor te zeggen dat ik het in mijn broek deed Ik heb onder de grond wel erger dingen gezien. Nu ik mijn ene been vrij had en het kon bewegen bovendien, kalmeerde ik. Ik probeerde adem te halen, maar dat was vrijwel onmogelijk door de zure lucht en het kolenstof. En ik wist dat er dodelijk gas in de tunnel moest zijn en dat ik het niet kon rüiken, dat is on mogelijk met dat giftige gas. De neger naast me was stil. Ook in de tunnel was het stil, op het scheuren van de wanden na. Nu en dan kwamen er nog stenen naar beneden. Langzaam bewoog ik het rotsblok dat mijn rech- terenkel nog steeds vastklemde en toen hoorde ik het geluid van stromend water! Beneden in de mijn werden we altijd door het gevaar van water bedreigd. Ik boog me naar voren en voelde in het rond, rraar de stenen waren droog. Langzaam trok ik mijn rechterbeen om hoog, tot een scherpe pijn door mijn been schoot. Ik kon mijn voet niet langer bewegen. Enkel gebroken, dacht ik. Later bleek dat inderdaad het geval. Ik voelde naar de muur achter me. Nat! Er sijpelde water door de scheu ren naar binnen de gang in. Het ge- Het leednog iets ran een vleugje hoop en doffe wanhoop stonden te lezen op de gezichten van de vrouwen uier mannen behoorden tot die 430 daar diep onder de- grond in de mijn Clydesdale North. Steeds kleiner werd het vlammetje van de hoop. Deze lelefoto, die ons in de eerste dagen na de ramp bereiktegeeft de diepe ver slagenheid in Oranje Vrijstaat weer. INZET: Iedere dag kwamen ze weer vragen, hóeioel ze eigenlijk wel wisten dat het vergeefs zou zijn. De bewaker wist niets, de opzichter wist nietsde directeur wist niets luid van het stromende water werd steeds alarmerender. Op mijn knieën kroop ik in het duister voort. Mijn handen tastten voor me uit. Leeft hier nog iemand?" riep ik met hese stem. „Is er hier hog iemand?" Er kwam geen antwoord. En het zou doodstil geweest zijn, ware het niet dat het water steeds sneller be gon te stromen, het dreunde in mijn oren. Ik dacht dat ik er doof van werd. Langzaam kroop ik vooruit, voorzichtig tastend, in de richting van de schacht. En het water stroomde maar door. Mijn rechterhand stootte tegen het hoofd van een neger. De man was tot zijn hals toe door stenen bedolven. Zijn 'hart stond stil, hij was dood, voelde ik. Even later stuitte ik op een muur van rotsblokken; tot aan, de bovenkant van de mijngang toe lagen de stenen opgestapeld. Terwijl ik een ogenblik rustte en me probeerde te oriënteren, hoorde ik een zwak geluid, net of er' iets ergens tegen aan krabde. Ik draaide me om en merkte dat er uit de richting waar ik vandaan was gekomen een koele luchtstroom kwam. ..Help, ik ga de verkeerde kant op!" dacht ik. Ik begon weer te kruipen, steeds sneller. Ik stootte tegen scherpe ste- nen. Kreeg wonden aan handen en knieën, maar dat kon me niets sche len. Weer voelde ik een lichaam, weer iemand die onder de stenen lag. Ergens achter me stortte een deel van de tunnelmuur in door de druk van het water. Weer werd ik door een panische angst bevangen. Vlugger kroop ik, steeds vlugger. Ik stootte ergens met mijn hoofd tegen aan en was weer half bewusteloos. Ik bloedde uit tientallen wonden. Steeds nieuwe slachtoffers voelde ik, velen gruwe lijk verminkt; dat voelde ik. Toen opeens voelde ik niets meer. Links en rechte was niets. Het eind van de tunnel, de schacht .gaapte voor me. Voorzichtig tastte ik langs de schachtwand, heel voorzichtig, ik moest oppassen niet in de donkere diepte te vallen. Achter me hoorde ik het water stromen en het kraken van de gangwanden. Een terug was niet mogelijk, ik kon nergens heen, niet -naar beneden, niet omhoog. De dood z^t me op de hielen. Plat op mijn buik lag ik op de steenmassa en draaide me langzaam op mijn rug. Toen keek ik over de rand van de schacht naar boven. Heel ver weg was een lichtpuntje zicht baar; de schachtopening. Van de lift was niets te zien. Toen schoof ik weer een eindje achteruit om na te denken op de bodem van de mijngang. En plotsklaps kreeg ik een inge ving: als de lift niet boven is moet ze beneden zijn, op de bodem van de schacht. De stalen kabel en de ge- leidingstouwen moesten dus in de schacht hangen. Weer naar voren dus en inderdaad, weldra voelde ik een touw. Dat greep ik vast en trok het naar me toe en perste het tegen me aan, zoals een bang kind zich tegen zijn moeder aandrukt. Dat touw was leven voor mij. Ik trok er aan, heel zachtjes eerst, want ik was bang dat het met een vaart naar beneden zou komen. Weldra trok ik met meer nadruk krachtiger. En het touw be woog, langzaam, alsof het boven werd afgewikkeld. Toen rolde het niet langer af: want ik voelde een lichte ruk van boven. Ik trok drie keer achter elkaar en voelde als antwoord drie rukken van boven komen! Het bloed steeg me naar het hoofd, ik kon wel huilen. Snel haalde ik het touw hierna op dat in de schacht omlaag hing. Ik rolde het naast me op de grond en wikkelde het vervolgens drie, vier keer rond mijn lichaam. Stevig knoopte ik het vast; Drie keer trok ik weer aan het touw en schreeuwde hees en half waanzinnig van angst en opwinding: „Trek, trek!" Ik wist dat niemand me kon horen, maar het steeds sterker wordende lawaai van het water achter me dwong me te schreeuwen. Ik krijste het uit Plotseling voejde ik een krachtige ruk aan het touw het zat meteen veel strakker om me heen. Langzaam schui felde ik vooruit naar de rand van de schacht en ik was los! Ik zweefde aan het touw vastgeknoopt van de ene wand van de schacht naar de andere. Het touw deed pijn aan mijn bof-st, maar ik voelde het niet. Met mijn rechter hand greep ik het vast, met mijn linker hield ik me in bedwang. Langzaam hesen ze me op. Weer ver loor ik het bewustzijn, maar een gevoel van opluchting vervulde me: voor de tweede keer in mijn leven was ik de dood de baas gebleven! En het was net als de eerste keer, ook toen was ik vlak bij de schacht. De lucht werd frisser, de luchtstroom beet in mijn gezicht. In werkelijkheid was die lucht heet en droog, maar het kon me geen zier schelen. Het was lucht en dat betekende leven. Ik hoorde stemmen. Iemand schreeuw de: „Hier komt hij!" Ik werd bij de schouders gegrepen en op het platform naast de schachtopening getrokken. Ik zwaaide op mijn benen, terwijl ik tien tallen zwarte gezichten ontwaarde en ook blanke, veel vrouwen en kinderen. Mijn eigen vrouw en kind stonden een eindje op zij. Zij herkenden me niet in het begin ik was van top tot teen met bloed en kolengruis bedekt. Mijn gezicht was een bloederige massa. De vrouwen huilden, sommigen baden. Mijn vrouw zag me. Ze rende op me toe en greep mijn gescheurde kleren. Ze liet zich op haar knieën zakken en huilde „Is er nog iemand in leven beneden?" vroeg men mij. „Niemand in de tunnel" was mijn antwoord. De vrouwen kreun den, sommigen vielen flauw. Mijn kleine meisje klemde zich aan me vast. Ze kwamen met een brancard aan, meer weet ik niet. want ik viel weer flauw. Ik hoorde mijn vrouw nog gillen: „Dank u God. dank u God". Toen werd alles zwart om me heen. diep zwart als daar beneden waar die 430; mannen zijn in die ongelukstunnel GENÈVE (Reuter-UPI) Pierre Jaccoud, de begaafde Zwitserse ad vocaat. die terechtstaat op verden king van moord op de 62-jarige Charles Zumbach, de vader van een medeminnaar, zorgde gisteren aan het begin van de derde zittings- week van het proces voor een sen satie. Hij verklaarde, dat hij voor zijn arrestatie aan twee magistraten een brief had geschreven met het ver zoek hem zijn gang te laten gaan. Hij zou zijn onschuld niet kunnen bewijzen, en gaf de voorkeur aan zelfmoord boven een proces. Hof. jury en publiek luisterden in volkomen stilte naar Jaccouds verkla ring. De openbare aanklager (die een dergenen was. die indertijd zo'n brief ontving) merkte op, dat hij de verkla ring op dit ogenblik „pijnlijk" vond. Eerder op de dag had men Jaccoud het vuur na aan de schenen gelegd, "LTANS DOLMAN, Nederlands jong- ste beroepsdrummer, wordt in de wandeling door collega-musici „Goofie" of „Donald Duck" genoemd. Vrolijke namen voor een twintig jarige jongen, die zijn werk heel ernstig opvat en zijn gevoelens beter achter zijn slagwerk dan vóór een kleintje koffie kan uiten. Hans Dolman speelt in het bekende Trio Jan Huydts, en de manier waarop hij zijn drumsticks hanteert, frappeert de jazzliefhebbers. In het wereldje van de jazz heeft men voor een jong talent als „Goofie" Dolman een simpele, maar markante uitdrukking: „Die jongen hééft het". Dat wil zo veel zeggen als: hij heeft het in zijn bloed en in zijn vingertoppen, de ty pisch-Amerikaanse „kick" waar in ons land maar een handjevol drummers op kunnen bogen. Eifkele jaren geleden studeerde Dol man nog trompet. Op school was hij niet een van de actiefsten, zoals veel vaders van jonge jazz-fans zag vader Dolman eigenaar van een bloemen- zaak in Hilversum de toekomst van zijn zoon uiterst donker in. Hans musiceerde een beetje, lanter fantte een beetje, en sprong af en toe op zijn fiets om een bloemstuk te bezorgen. Maar op een dag zag Hans Dolman zijn wérkelijke richting. Bij een jazz concert hoorde en zag hij de drummer Wessel Ilcken, en sindsdien liet het slagwerk hem niet meer los. Hij volg de Heken wekenlang naar verschillen de steden en gelegenheden en luisterde scherp. Pas na de dood van drummer Ilcken nam Hans Dolman zijn besluit. Hij kocht het slagwerk van de .meester" die hij zo bewonderde, en begon te studeren, van 's morgens acht tot hij geroepen werd voor het avondeten. „Mijn vader vond het vreselijk, die studie", vertelde de jonge drummer. ,.Ik draaide platen en „sloeg" erbij, en het lawaai was niet te harden. Maar na m'n eerste optreden bracht ik toch ook dertig gulden thuis." Met zulke weidse gebaren heeft Tony Dalïare in de Italiaanse fi nale voor het Europese Songfesti val het sentimentele liedje Roman tica aan de overwinning geholpen. De schrijver van Romantica, de componist-tekstdichter Rascel, had het eerst zelf voorgedragen, maar het grote succes kwam pas toen Dallare het voor de tweede keer zong. Met klinkende cijfers werd het liedje als het beste gekozen. Het mag nu straks in Londen de strijd aanbinden met de andere nationale favorieten. toen de president hem over enkele details vragen stelde. Voordat de president allerlei merk waardige toevalligheden samenvatte vroeg hij Jaccoud of hij bij zijn verkla- ring bleef, geheel onschuldig aan de moord te zijn. Met opmerkelijk vaste stem antwoordde Jaccoud; absoluut. Het blped, dat op de regenjas voor kwam, weet hij aan een 'verwondihg. die hij opliep tijdens een val in zijn kantoor. Tijdens het vooronderzoek had hij ge zegd. dat het bloed veroorzaakt was doordal zijn vrouw met haar auto een ruit had gebroken, waaraan hij zich had verwond. VAN 22-25 MAART AMSTERDAM. De kunstcollectie van wijlen de heer W. J. R. Dreesmann j wordt op 22. 23. 24 en 25 maart ge- veild bij de fa. Frederik Muller en Cie. Op de eerste dag worden de schilde- rijen verkocht, op de tweede de zilve- jren en gouden voorwerpen, op de der de dag het zilveren speelgoed, porcelein en keramiek, op de vierde dag de meu bels en sculpturen en op de laatste dag ide horloges, klokken en dergelijke, j Vele kunstwerpen qn antiquiteiten van ide collectie-Dreesmann hebben betrek- king op Amsterdam. De collectie be vat zeer belangrijke stukken, zoals schilderijen en tekeningen van Rem brandt, Steen, Pieter de Hooch, Thomas de Keyser, Aert van der Neer, de Ruvs- daels. Van Goyen, Breitner. de Maris- sen, Bosboom, Van Gogh en anderen. Voorts is er een grote collectie zilver van Christiaen van Vianen en ook van de andere Vianens, chine de commaii- de, Nederlands porcelein en andere an tiquiteiten. DEN HAAG. Het Tweede-Kamerlid mr. E. G. M. Roolvink (kath. v.) heeft de regering gevraagd o£ het juist is, dat de Franse regering zich bij het verstrek ken van vergunningen voor het goede renvervoer over de weg beroept op het E.Ë.G.-verdrag, dat zeshonderd vergun ningen zou toelaten. Daarin zag de vra gensteller onder bepaalde omstandighe den een discriminatie van de Nederland se wegvervoerder. De ministers Korthals, Luns en staats secretaris Stijkel hebben daarop geant woord, dat bij de overeenkomst van 1953 tussen de Nederlandse en Franse rege ring geen contingent is vastgesteld. Sinds dien, aldus het antwoord, heeft het weg vervoer zich krachtig ontwikkeld en be staat de indruk dat het aantal vergun ningen voor januari boven het niveau ligt dat bij de aanvang van het verdrag gold. DINSDAG. De Delta Rhythm Boys, leden van de toneelgroep Puck, en vele andere artiesten verschijnen vanavond voor de Avro-microfoon in „Gastenavond" (20.05). Verder omvat het dinsdagamusement ,,It*s in the air", met o.a. het zangeresje Ellen Craamer, en Eric Krans' Dixieland Pipers. Voor de vroegere uren: luisterwed- strijd „Tussen Keulen en Parijs" (19.10). en op Hilversum 2 de chanson- nière Lina Leo (18.30), en Licht te verteren (19.30). Uit de schatkamers van de zeven tiende en achttiende eeuwse kamer muziek worden op het ogenblik steeds meer belangrijke en waarde volle werken aan het licht gebracht. Zes uitzendingen zal de AVRO wij den aan de Triosonates uit deze peri ode. Het gezelschap Sonata da ca mera voert vanavond om tien uur Hilv1) composities van de Itali aanse meesters Frescobaldi, Legren- zi en Bassani en de Fransman Quintin le Jeune uit naar de oor spronkelijke uitgaven uit de Staats bibliotheek te Berlijn, het Gemeente museum te Den Haag en uit de col lectie van de violist-musicoloog Wil lem Noske, die deze cyclus samen stelde en van een toelichtende tekst voorzag. Symfonische muziek van Berlioz, Franck, Roussel en Ravel wordt om acht uur (Brussel I: 484 m) uitge voerd door het Omroepsynfonie- orkest van Straatsburg o.l.v. Charles Bruck. vandaag DINSDAG De hoofdfilm vanavond is een boeiende speelfilm met Anthony Steel, Peter Finch en Diane Cilento: ,,Een vrouw aan boord" (20.35). Die vrouw is de énige vrouw aan boord, op het schip woelen allerlei con flicten, het blijft niet bij één aanbidder enfin vandaar die spanning. Vooraf een Frans filmpje over het leven der mieren (20.20). Vlaanderen: 20.00 feuilleton Ruim tevaart; 20,25 reportage uit een electri- citeitscentrale; 21.00 eenakter „Pa tience", België Frans: tv-spel „Jeanne", •door Henri Duvernois; 22.00 gevarieerd muzikaal programma. De Duitse televisie herhaalt van avond een der meest indrukwekkende televisiespelen van het vorig jaar, na melijk Bert Brecht's „Kaukasische Kreidekreis", waarin symbolisch ge stalte wordt gegeven aan de mens, ge vangen in zijn eigen noodlot (20.20). In het kort it Hans „Goofie" Dolman: achter de drums van Wessel Ilcken. Hans Dolman weet wat hij wil. Hij presteert iets, maar hij wil méér. Twee jaar heeft hij al les, en nu gaat hij binnenkort lesnemen bij Jan Straatman van het Concertgebouworkest, om al les te leren, ook het gebruik van da pauken, het klokkenspel en de ma rimba. „Niet om „klassiek" te worden, maar om het geleerde later in dienst te stel len van de jazz", zegt hij lachend. WOENSDAG 3 FEBRUARI I960 RADIO HILVERSUM I, 402 M ochtend VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7 20 Gram en reportages; 83)0 fc; Gram S act. 8.5d V d huisvr; 9.00 Gym v d VPRO rn™ Piam, (9.359.40 WaterstR VPRO. 10.00 Schoolradio VARA: 10.20 V d vrouw; 11.00 Gevar progr; middag 12.00 Dansmuz; 12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 V h platteland: 12.38 Orael- i?9ii NWS en tentoonrtelllngsagenda; Hl,? m.d?; W.45 Gesproken por- tret, 14.00 Strijkkwart; 14.45 Gram; 15.00 V d jeugd: 17.00 Dubbelkart; 17.15 Poli- tiekapel; 17.50 Regeringsuitz: JTeugduitz: D® brievenbus gaat open, correspondentie- club o.l.v. Regma Zwart. avond 18.00 Ns en eomnv. 18.20 Gram; 18.30 wikkelingsbewegmg in het behoud en de vernieuwing van de cultuur door R. Haier econ. rs; 19.00 V d kleuters; 19.10 Is 'de kerk soms achterlijk?, toespr; 19.25 VARA Varia, VPRO: 19.30 V d jeugd; VARA: oude huis, hoorsp; 21.40 Jazzmuz; 22.00 Cello en piano; 22.20 Keuren en kiezenl 2-30 Nws>' Z2.40 Lichte muz; 23.00 Tussen mens en nevelvlek, lezing: 23.15 Muzikale lezing; 23.55—2.00 Nws. HILVERSUM II, 298 M ochtend -"SC?.V: 7,00 N,ws en SOS-ber; 7.10 Gram /.30 Een woord voor de dag; 7.40 Ge wijde muz; 8.00 Nws; 8.15 Radiokrant- ün fP5i; 9*°° V d zieken; 9.30 Gram; 9.40 V d vrouw; 10.15 Gram; 10.30 Mor gendienst; 11.00 Gram; 11.15 Broeders m iddag rioi m T L;° Land- tuinb meded; nk at'33 Llch„te muz: 13-53 Gram of act. Ia.00 Nws; 13.15 Vijftien jaar geleden, praatje; 13.20 Met Pit op pad, praatie- 123.25 Milit. muz; 14.05 I Pagliacci ope ra, (gram) 15.30 Fluit en piano; 16.00 V d jeugd; 17.20 Pianorecital; 17.40 BEurs- ber; 17.45 Metropole-ork, koor en solist; avond 18.15 Spectrum van het Christelijk or- en verenigingsleven, lezingen 18.30 Gram; 18.45 Boekbespr; 19.00 Nws' weerber; 19.10 Op de man af, praatje! 19.15 Pianorecital; 19.30 Radiokrant; 19.50 Meisjeskoor en instrum.ens; 20.10 Concert- geb ork en solist; (In de pauze: De Mam moetwet lezing); 21.55 Jazzmuz; 22.30 Nws; 22.40 Zaalsportuitsl; 22.45 Avond- overdenking; 23.00 Platennieuws; 23.55 24.00 Nws. DRAADOMROEP 4E LIJN 18.00 20.00 Gram pl; Lichte muziek, o.a Roberto Del Gado, Enzo Gallo, Willv Al- oeru Renato Carosone, Margot Eskens Freddie, Bibi Johns. televisieJ NEDERLAND oaSPi 17 00~17,40 v d jeugd; NTS: 20.00 Journ en weeroverz; KRO- 20 20 Film- en toneelnws; ,20.50 Intern, variè- te-progr; 21.30 Marionettentheater; 22 15 epiloog. DUITSLAND 17.00 V d kind; 17.40—18.00 V d vrouw- (Regionaalprogr; 18.45 NDR: Die Nordl scbau; WDR: Hier und Heute; 19.25 NDR- 21.00 Perzische mozaïek; 21.30 Polit ge sprek; 6 BELGIË VLAAMS JfM, Eureka; 19.30 Nws; 20.00 Film ,„0.10 Speelfilm; 21.25 V rl vrouw- 21 55 Quizprogr; 22.25 Nws en BELGIË FRANS 17.00—18.00 V d jeugd: 19.00 De sociali- lf»5eJedachte: 19'30 sP°rt v d jeugd- 20.00 Nws; 20.30 Les Pieds niekelés. uit Straatsburg: 21.15 Gevar progr; 2145 Lectuur voor allen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 7