KRIJG IK MIJN
MAN TERUG?»
Ode aan
de biet
TWEELINGEN I
Doorberekenen hoger loon zaak
van leven en dood
WERKGELEGENHEID CHAUFFEURS IN GEVAAR
DIT IS DE BANGE VRAAG DIE DE VROUWEN
VAN DE ZEVEN ASTRONAUTEN KWELT:
peis om de wereld
LEVENDE
OUDHEID
Slaatje
Lekker
Uit Rusland
DE
RESA - HILVERSUM
Zaterdag 30 januari 1960
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pu*. 8
OMS komt diep uit mijn binnenste de bange vraag op:
Hoe moet het als mijn man daar boven in dat ding om de
aarde zal draaien en ze zien geen kans hem weer levend
naar beneden te krijgen? Wat zou ik dan moeten beginnen?
Maar ik lach mezelf dan meteen weer uit, want ik weet dat geen
van onze mannen omhoog geschoten zal worden voordat de cap
sule, eerst leeg en daarna met aapjes erin, net zo lang is beproefd
totdat men er absoluut zeker van is.
Dit zijn de woorden van mevrouw
Anne Glenn, de vrouw van een van de
zeven Amerikaanse astronauten, die
in het najaar hun eerste korte proef
vlucht in een bemanbare kunstmaan
gaan maken boven de Atlantische
Oceaan.
Mevrouw Glenn heeft twee kinderen:
John David en Carolyn Ann. Met John
en Carolyn heeft zij al heel wat ang
sten om haar man, John Glenn, nu
wkM
De Astronauten voor een model van
hun kunstmaan. Het „torentje" boven
op de kunstmaan bevat aan de top de
drie raketjes die de kunstmaan zullen
lostrekken van de neus van de lanceer-
raket.
luitenant-kolonel bij de vliegdien<st van
het Amerikaanse korps Mariniers, uit
gestaan. Eerst tijdens de oorlog in Ko
rea, toen hij diende als jachtvlieger;
daarna toen hij invlieger werd en wist
dat elke vlucht in een nieuw type
straaljager zijn laatste zou kunnen zijn.
EEUWIGE GEVAAR
ZOALS zovele vrouwen van vliegers
is mevrouw Glenn vertrouwd gè-
raakt met dat eeuwig loerende gevaar
en heeft geleerd te bouwen op de hoop
dat haar man na elke vlucht behouden
zal terugkeren.
Gemakkelijk hebben mevrouw Glenn
en de vrouwen van de zes andere
astronauten het uiteraard niet. Marjo-
rie Slay ton, de vrouw van de kapitein-
vlieger van de Amerikaanse luchtmacht
Donald Slayton, denkt er zo over: ,,Wij
moeten proberen nog zoveel mogelijk
een normaal leven te leiden." Geluk
kig bezorgt haar zoontje, Kent,
een peuter van twee jaar,
haar genoeg afleiding. Toch zou
zij niet graag zien dat haar main af
viel als kandidaat. „Ik hoop dat Don
als eerste de ruimte in zal gaan; dat
is het waar hij zijn zinnen op heeft ge
zet."
Wij weten niet wat er omging in de
harten van deze twee vrouwen en
de vijf anderen toen gisteren dr. T.
Keith Glennan, de directeur van het
nationale bureau voor luchtvaart en
ruimtevaart (NASA), bekend maakte
dat binnen een half jaar de zeven as
tronauten het voorbeeld van de aapjes
Sam en miss Sam zullen volgen en
korte proefvluchten boven de Atlanti
sche Oceaan zullen gaan maken in
dezelfde kegelvormige kunstmaan
waarin later een van hen in vier en
éen half uur drie maal om de aarde
hoopt te gaan draaien.
BLIKKEN BUS
ZULLEN zij als ooggetuige aanwezig
mogen zijn op Kaap Canaveral
wanneer hun man, de vader van hun
kind of kinderen, plaats neemt in „dat
j-JET IS MIJ een bieteen ons
allen welbekend gezegde! En
juist dit gezegde bracht mij ertoe
om deze week eens de lofzang te
willen zingen over de biet.
De biet als slade biet als
groente én last but not least de biet
als soep.
Als sla en dan gedachtig het ge
zegde: om een goede sla aan te
maken zijn drie mensen nodig:
de een moet een verkwister zijn:
hij hanteert de oliefles,
de ander moet gierig zijn, hem
geven we de azijnfles in handen,
de derde moet de wijze man zijn,
hij mengt alle ingrediënten door
elkaar.
Allereerst dus een Lucullus bieten-
slaatje: hiervoor gebruiken we voor
4 personen 2 ronde gekookte rode bie
ten, 2 mooie stevige zeer witte stron
ken witlof. 1 grote handappel, 2 eet
lepels rozijnen en als we een zeer ro
yale bui hebben een twaalftal geschil
de en fijngestampte amandelen.
De slasaus maken we van zeer fijn
gesnipperde uitjes, grofgehakte peter
selie. mosterd, peper, zout en een tik
keltje paprikapoeder. Deze ingrediën
ten worden aangeroerd met 1 eetlepel
mayonaise of slasaus uit een potje,
1/3 wijnazijn en 2/3 olie. Rangschik
in een slakom heeft u een houten
bak die is ingewreven met een beetje
knoflook mige blaadjes groene sla
en deooneer *iierop de door elkaar ge
mengde. geschilde en in blokjes ge
sneden rode biet, de in vingerlange
stukken (een kinderpink als maat
nemend) van de in de lengte door
gesneden witlof, de blokjes geschilde
appel, de gewassen rozijnen en de
gestampte amandelen. Ongeveer 15
minuten vóór het opdienen giet u er
de slasaus overheen. Laat dit mengsel
in eikaars geuren opgaan!
Serveer hierbij een aardappelpuree
mét bruingebakken varkenslapjes. Die
lapjes heeft u van te voren ingewre
ven met pittig gekruide mosterd.
Betteraves au gratin: neem ook hier
voor ronde rode bieten. Zij zijn al ge
kookt en u hoh ze ongeveer half uit.
Reken een grote biet per persoon.
Het met een lepel uitgeschepte vrucht
vlees vermengt u met een mengsel van
in boter gefruite snippers uit. wat var
kensgehakt en paneermeel (van zelf
gemaakt wittebrood). Meng hierdoor--
heen een mespuntje cayennepeper,
zout. en kerriepoeder. Vul elke rode
biet royaal rret dit mengsel en dek ze
af met.paneermeel, veel geraspte kaas
en boter. Zet elke biet op de met bo
ter ingesmeerde bodem van een vuur
vaste schotel en laat in de warme
oven warm worden 'en goudbruin bak
ken.
Slechts een gekookt aardappeltje of
wat gekookte spaghetti zijn bij dit
maal nog nodig.
Mocht u hel liever eenvoudiger wil
len doen werk dan zó: Snijd de bieten
In plakken en leg hiervan een laag in
de vuurvaste schotel. Erop komt het
gehaktmengsel aangemaakt zoals be
schreven. Dit dekt u dan af met een
laag bieten cn eventueel met een laag
aardappelpuree. U ziet het wel, zo is
het veel minder tijdrovend.... en even
lekker. De smaak blijft hetzelfde mits
u het paneermeel met de kaas niet
vergeet om er ook een bruine korst
op te maken.
Bieten in roomsaus: fruit een uitje
in niet te veel margarine goudgeel en
strooi er wat broodkruim op. Leg er
dan de in blokjes gesneden bieten bij
en strooit er een mespuntje tym en
paprikapoeder met zout en peper naar
smaak op. Bestuif" het geheel met een
halve eetlepel bloem. Maak dit scho
teltje af door er ongeveer een half
kopje koffiemelk of room doorheen te
ding", de kunstmaan die de astronau
ten zelf spottend „de blikken bus" noe
men, en door een twintig ton zware
en ongeveer twintig meter hoge ra
ket, een Redstone, honderden kilome
ters de lucht in geschoten wordt?
Hoe dan ook, zij zullen er van verze
kerd zijn dat op het grote moment van
de start de astronaut in de kunstmaan,
en met hem een ieder die een deel van
de verantwoording voor het projekt
Mercury draagt.er van overtuigd is
dat er, na alle genomen proeven, niets
mis meer kan gaan.
De Redstone is de raket die de eer
ste Amerikaanse kunstmaan feilloos in
een baan om de aarde bracht, een ra
ket die hoegenaamd geen gebreken
meer heeft. De capsule zelf heeft alle
proeven, leeg en met aapjes erin,
glansrijk doorstaan. En men mag aan
nemen dat eer men een man omhoog
zal schieten in de komende maanden
eerst nog proefvluchten zullen worden
gemaakt waarbij een pop, gestoken in
het 75.000 dollar kostende ruimtepak
van de astronauten, de plaats van de
eerste raketvaarder zal innemen.
VOORLOPER
WACHT even! De eerst raketvaarder?
Juist" is dat niet helemaal. Er is
iemand die sterke verhalen kan vertel
len en dat ook heeft gedaan over
een roekeloze vlucht in de voorloper
van de machtige rhketten van onze
tijd. Een vrouw nog wel, de Duitse pi
lote Hanna Reitsch. Zij volbracht in
1943, toen Adolf Hitler de wereld vrees
wilde aanjagen met zijig, „geheime, wa
pens", éen duizelingwekkende vluchtin
een prototype van de V-l. Zij kwam
er af met een zesvoudige schedel
breuk en hield er een voor altijd mis
vormd gelaat van over.
Toen waren echter de tijden anders.
De oorlog liep voor de nazi's ten einde.
Het was de tijd van de wanhoopspo
gingen, van onbesuisde dwaasheden
waarvoor alleen zelfmoordpiloten, die
zich vrijwillig beschikbaar stelden, ge-«
bruikt konden worden. Hanna Reitsch
was een van die zelfmoordpiloten. De
zeven Amerikaanse astronauten zijn
dat niet. Zij weten dat, wanneer zij
hun gevaarlijke tocht aanvaarden, al
les is gedaan zonder overijling
om de kans op veilige terugkeer naar
de aarde zo groot mogelijk te maken.
iiiiiiiiimmiiiiiMiiiiiiMiimiimHiimiiiiitmintiiiiuiifHiiiuiiiimimmiiiiHiiiiiiiimtitiiiimiiiimiiitiiHiiiiimiiiimiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiitiMiiiiimmiiri.
DEZE doorsnede
(boven) van „de
blikken bus" zoals
de Astronauten
hun kunstmaan
noemen, toont in
welke houding de
eerste Astronaut
zijn tocht zal ma
ken.
ZO zal (rechts) de
kunstmaan met de
eerste Amerikaan
se rakettenvaarder
erin boven de At
lantische Oceaan
voortsuizen nadat
hij zich heeft los
gemaakt van de
lanceerraket.
if-
Hnimiii j
roeren. Het resultaat is een smeuig
welriekend gerecht, waarbij een bal
letje gehakt of een gebakken saucijsje
met.neen geen aardappelen, maar
een lekker aangemaakte kropsla het
zeer goed doen.
Beetensuppe: een oostpruisisch ge
recht, dat opvallende gelijkenis ver
toont met de Bortscti. .iets verderop
afkomstig uit Rusland!
Reken voor 4 personen 1% liter wa
ter met 300 g in blokjes gesneden var
kensvlees 'dit vlees moet niet te ma
ger zijn» ongeveer 2 gekookte rode bie
ten, 1 fijngesnipperde krop sla. 1 hele
ui eveneens gesnipperd. 1 eetlepel to
matenpuree of tomatoketchup en 100
g mager rookspek in blokjes gesne
den. Laat de blokjes rookspek met een
beetje margarine goudbruin bakken in
uw soeppanLen fruit hierin de uien.
de plakjes piet met de snippers sla
en het vaiicensvlees goudgeel.
Dan strooit u een theelepel tym.
evenveel paprikapoeder, 1 mespuntje
cayennepeper en zout naar smaak er-i
op. Roer door dit mengsel 1 eetlepel
bloem en giet er het water bij. Laat
dit alles ongeveer 1 uur zachtjes trek- j
ken. De soep is klaar en u kunt ze op
dienen. Wilt er een feestelijke ..en
tree" van maken, giet dan in elk soep
bord een klein wolkje room waarover-,
heen u een beetje grofgehakte peter-j
selie strooit!
Ik hoop nu maar dat mijn biet u
geen biet zal zijn: proef deze gerech
ten eens. u zult verrast zijn door de
lekkere smaak. Mag ik li smakelijk
eten wensen en tot de volgende keer.
MICKEY WOODHOUSE
HavrrTeriii"
yO IN DEZE TIJD van het jaar,
eind januari, staan ze 's avonds
om een uur of acht in het zuid-oos
ten, ongeveer even hoog hoven de
horizon als de Poolster, de Twee
lingen een sterrenbeeld in de
vorm van een lange rechthoek, oos
telijk van en in de lijn van de Stier
het is het volgende beeld van de
dierenriem. En de twee sterren aan
de korte kant van die rechthoek, die
het verst van Orion en de Stier af
staat, zijn de twee, die aan dit ster
renbeeld de naam hebben gegeven,
onafscheidelijk van elkaar en van
ongeveer gelijke helderheid. Hoe het
komt, weet ik niet, maar wie ze
eenmaal heeft ontdekt, vindt ze al
tijd weer zeer snel terug, waar ze
ook aan de hemel staan.
Niemand, die wel eens een twee
ling onder zijn personeel of in zijn
klas gehad heeft, zal daar principi
eel bezwaar tegen gehad hebben.
maar af en toe kan het wat irrite
rend gaan werken, als men van de
tien keer. dat men één van de twee
toespreekt of noemt, er vijf keer
van beleefd gecorrigeerd wordt:
,.Wim, meneer, niet Piet". Neem
tweelingen alleen aan voor zittend
werk. waarhij ze een vaste plaats
hebben, dan heeft men niet meer
dat ontmoedigende gevoel van een
vruchteloze strijd tegen een speling
der natuur als we ons dan nog
vergissen is het tenminste onze ei
gen stommiteit.
Gelukkig behoren sterren tot die
hemellichamen, die een vrij vaste
plaats hebben, en zo hoeven we niet
te twijfelen bij deze tweelingen:
Kastor staat steeds een beetje „ho
ger" dan zijn broertje Polydeukes.
En voor wie er beter thuis is in hel
Lattinin die taal heten ze Castor
en Pollux.
ALS STERRENBEELD en mytho-
logische figuren waren Kastor
en Polydeukes heel populair. Uit
deze voorzichtige benaming „mytho
logische figuren" blijkt al. dat ze
niet gemakkelijk te klasseren zijn: ze
zijn namelijk noch goden, noch ster
velingen. maar eigenlijk is er één,
Polydeukes. god. en één. Kastor.
sterveling. Er zijn allerlei tegenstrij
dige verhalen over hen. waarvan we
er enkele zullen uitkiezendie het
bekendst zijn geworden en mooie
kopij bieden.
Ze horen thuis in Sparta, de mili
taristische en sportieve stad in het
zuidoosten van het zuidelijke schier
eiland van Griekenland, de Pelopon-
nesos. Daar woonde koning Tynda-
reos, terwijl in het naburige landje,
Messinië. zijn halfbroer Aphareus,
koning was, Tyndareos was ge
trouwd met Leda. een wonderschoon
vrouwspersoon. Nu moesten we ei
genlijk een afkortingsteken hebben,
zoiets als dat betekende:
„Zèus liet zijn oog op haar vallen
en wist tot haar door te dringen".
Het zou elk mythologisch boek te
rug brengen tot 75% van zijn hui-
dige omvang. Wat nu precies de
moeilijkheden waren, waarmee Zèus
in dit geval te kampen had, is niet
beJcetid, maar hij bezocht Leda in de
gedaante van een zwaan van het
mannelijk geslacht (bestaat daarvoor
een technisch woord, zoiets als
■.zwanerik"?). Na enige tijd volgde
een unieke, gebeurtenis: Leda legde
een ei! Wat zou de vakgroep Groot
handel in Eieren daar thans wel van
zeggenOf het Pluimveestambnc
Zou het geen aanleiding geven i„i
een economische oorlog tussen
kraamvrouwenklinieken en pluim-
veevermeerderingsbedrijven gratis
eieren in de kliniek en gratis kinde
ren bij de eierboer)? Maar in die
primitieve tijden was er nog geen
sprake van branchebescherming en-
het bleef dus alleen bij een ei- en
op zien-barende gebeurtenis.
TTJAT KWAM er uit dat ei? In elk
geval, volgens de oudste traditie,
was dat Helena, de fatale vrouw van
die eeuw. onsterfelijk schoon en ook
onsterfelijk, want in Sparta werd
ze als godin vereerd. Volgens Inte
ren zouden ook de tweelingbroers
Kastor en Polydeukes uit hei ei zijn
gekropen. Hoe modern dit idee ook
zou zijn: een één-eïige tweeling, een
andere traditie verzet zich daarte
gen. nl. dat Polydeukes onsterfelijk
was en Kastor sterfelijk, d.w.z. dat
Polydeukes een zoon van Zeus zou
zijn geweest en Kastor van Tynda
reos.
Laten we ons maar niet langer
verdiener in deze genealogische
ninYni^Yt'lcol pit p1»! +K -El n - 7 rif'
ze tweelingen zijn, broeders van
Helena, en dat één nan hen een mens
was en één een goddelijk wezen.
En dan de volgende keer hun leven j
en sterven.
Van onze sociaal economische redactie
ROTTERDAM In een
.vorige beschouwingheb
ben wij laten zien dat de
functie van chauffeur op
een autobus in het streek
vervoer wat prestatie aan
gaat niet ondergewaar
deerd wordt in vergelij
king tot geschoolde fa
brieksarbeid, maar dat in
de praktijk de beloning
aanzienlijk achterblijft
door het ontbreken van
tariefstelsel, prestatiebe
loning behoudens een
enkel geval en extra
beloning voor ploegen
dienst.
\E loonsverhoging van zes pro
cent die een aantal grote buson
dernemingen nu met hun werkne
mers zijn overeengekomen, is ge
goten in het vat van de extra belo
ning voor tweeploegendienst. Dat is
voor dit bedrijf van de drie genoem
de mogelijkheden ook vrijwel de eni
ge uitvoerbare op het gebied van de
extra beloningen. Tariefstelsel komt
al zo niet in aanmerking, omdat er in
het vervoerbedrijf niets vervaardigd
wordt; fen prestatiebeloning kan eigen
lijk alleen goed toegepast worden in
bedrijven met een zekere concentra
tie van het personeel waar een conti
nue observatie voldoende nauwkeurige
heid van beoordeling waarborgt.
mogen worden doorberekend in de ta
rieven. De bedrijven hebben die ze
kerheid vroeger, voor het huidige
prijsbeleid van minister De Pous, ook
nooit gehad. Vooral heeft steeds on
behagen gewekt het feit dat de bij
haar goedkeuringsbeleid door de over
heid gehanteerde normen de vervoer
ders in het algemeen niet in staat
stelden onmiddellijk op een verande
ring in de economische omstandighe
den gepaard gaande met een verho
ging van de kostprijzen, te reageren.
De optredende verstarring maakte dat
er of helemaal geen tariefsverhoging
werd gegund of dat de toestemming
pas afkwam als de gunstige conjunc
tuur had plaats gemaakt voor een re
cessie.
En het tweede aspect van het ach
terblijven van de beloning in het
streekvervoersbedrijf is de aarzeling
die de ondernemingen met het oog
op de klandizie zelf aan de dag leg
gen om omstandigheden te scheppen
die een aanvraag tot tariefsverhoging
noodzakelijk maken. Wordt deze een
maal gegund, dan valt zij zoals ge
zegd meestal in een periode dat de
mensen wat meer op de dubbeltjes
gaan letten en als gevolg daarvan
heeft meer dan een busonderneming
na zo'n verhoging minder gunstige tij
den doorgemaakt.
dustrie is deze zes procent over het
algemeen natuurlijk al lang ingehaald.
Wat de autobusbedrijven op het
ogenblik van de regering vragen, is
de toestemming om alle nieuwe loon
kosten in de eerste plaats de twee-
ploegentoeslag van zes procent maar
ook die loonkosten die eventueel nog
zullen voortvloeien uit de vrijere loon
vorming als kosten te mogen be
schouwen. Dat wil zeggen dat de
overheid ze in aanmerking moet ne
men als ze door een busonderneming
ter tafel worden- gebracht bij een aan
vraag om tariefsverhoging.
In het beschouwde tweede aspect van
de loonachterstand hebben wij al ge
constateerd dat de directies helemaal
niet zo happig zijn op een tariefs
verhoging vanwege de mogelijke con
sequenties voor het aantal te vervoe
ren passagiers. Er zullen onderne
mingen zijn waar dit ook nietaan
stonds nodig" zal zijn, waar de zes -pro
cent om te beginnen nog wel kunnen
worden betaald zonder dat de renta
biliteit beneden een redelijk peil daaLt.
Maar waarom is de extra belóning
voor ploegendienst voor de chauffeurs
die toch direct voor de hand ligt,
dan tot dusver achterwege gebleven?
Twee aspecten zijn hier van belang.
Wat betreft de prijzen die mogen
worden bedongen voor geleverde pres
taties verkeren de streekvervoersbe-
drijven in een uitzonderingspositie.
Is in andere1 bedrijfstakken de prijs
vaststelling niet meer aan goedkeu
ring van de overheid onderworpen en
beperkt zich haar bemoeienis in dit
opzicht ten hoogste tot overleg hier
over met; de betrokken bedrijven, voor
de tarieven in het personenvervoer is
nog altijd de goedkeuring van de
overheid vereist.
Voor .de autobusbedrijven in het
streekvervoer is het de directeur-ge
neraal van het verkeer die de vast
stelling van de tarieven en eventuele
verzoeken tot wijziging daarvan per
bedrijf bindend beoordeelt. Heeft hij
voor een- bedrijf een bepaalde tarief
sleutel vastgesteld, dan vereisen de
aan de hand daarvan uitgewerkte ta
rieven nog de goedkeuring van de
rijksinspecteur van het verkeer.
Geeft nu een bedrijf zijn fiat aan
extra beloningen als de genoemde, dan
is het er dus helemaal niet ze
ker van dat de meerdere loonkosten
Is cle achterstand in het busver
voerbedrijf dus historisch gegroeid
op het ogenblik is het volgens de
richtlijnen van loon- en prijsbeleid
in élk geval onmogelijk deze oude
achterstand in te lopen omdat geen
enkele loonsverhoging nu een prijs
verhoging tot gevolg mag hebben.
Opvoering van de produjetiviteit is
de enige vlag waaronder een loons
verhoging thans mag varen. Dat is
in het streekvervoerbedrijf nauwe
lijks een haalbare trek. Er zijn wet
telijke grenzen gesteld aan aard en
gebruik van de bussen en de dienst
regeling maakt de wettelijke ver-
voerplicht uit. Dat zijn produktie-
omstandigheden waarin de directies
niets zonder toestemming van de
overheid kunnen wijzigen.
Vcor de industrie ligt dat allemaal
veel beter. Niet slechts kan de pro-
duktiviteit daar over het algemeen
veel gemakkelijker worden verhoogd,
ook is het mogelijk met betrekkelijk
ondergeschikte wijzigingen, andere ty
pen producten op de markt te bren
gen waarvoor, vaak onder het motto
van betere kwaliteit, hogere prijzen
kunnen worden bedongen.
Op deze wijze is bijv. de loonron-
de van 1956 die van nul tot zes pro
cent mocht belopen, door de industri
voor een deel gecompenseerd. He
was toen zo, dat wie zes procent gaf.
niets mocht doorberekenen in zijr
prijzen, maar wie drie procent gaf
alles. Het slot van het lied was dat
rijp en groen zes procent gaf, ook de
streekvervoersbedrijven. Maar er is
nooit één cent van doorberekend om
dat de directeur-generaal van het ver
keer zich nu eenmaal aan de voor
schriften moest houden. In de in-
Maar er zijn er meer waar het er
bepaald niet af kan zonder tariefs
verhoging. En dan staat het voor de
ondernemingen die het nu nog wel
kunnen betalen te bezien of zij dat
straks ook nog kunnen. Want in het
algemeen zit er op het ogenblik een
dalende tendens in het busvervoer,
als gevolg van de toenemende aan
schaf van eigen auto en televisie.
Zouden de ondernemers de gevraag
de toestemming krijgen, dan kunnen
zij zelf aan de hand van hun eigen
commerciële inzicht bepalen of en
en wanneer hun tarieven omhoog moe
ten, waarvoor dan in elk afzonderlijk
geval weer goedkeuring van de over
heid vereist is. De chauffers zouden
dan althans zonder bezwaar een eer
ste inlopen van hun achterstand kun
nen incasseren.
In de laatste instantie is de zaak
echter veel gewichtiger. Het handha
ven van een band tussen loonsverho
gingen en tarieven is niet slechts van
vitaal belang uit het oogpunt van ae
publieke vervoersvoorziening, maar
evenzeer ten aanzien van de chauf
feurs. Onvermijdelijk zullen een aan
tal busondernemers het hoofd niet bo
ven water kunnen houden als zij niet
mogen doorberekenen. Van die kant
bekeken is er thans ook een brok
werkgelegenheid in gevaar.
Advertentie
Geslaagddank zij
Bekende Schriftelijke Inruim)
H.B.s. Gymnasium, Ondenv akte.
Middelbare Akten: Fr., D., Eng. en Ned. M.O
Tolk-Vertaler Hoofdcorr. V.T.H.-diploma