In 1963 kan Rotterdams
concer
tgeb
ouw
klaar
Luisteren
dichte
met
ogen
Max de Haas slaagde en
faalde in nieuwe film
RADIO
Jép^
OUDE KUNST EN ANTIEK IN
ALLERLEI PRACHTIGE VORM
Televisie-baan
over Oceaan
Redt een kind:
2,2 miljoen
SIEMENS
ZEEUWSCH DAGBLAD
Auto's mogelijk onder de grond
Als raad en rijk
ja zeggen.
men aan (21V2)
,-v jj
mm
VANAVOND EERSTE STEREO-HOORSPEL
miljoenenplan
Speciale stukken
zijn vereist
Verouderd avant-gardisme in Dagen mijner Jaren
Geluidseffecten zij 11
integrerend deel
Kaart zingt voor
Hans
rampslachtoffers
Tentoonstel ling in
Rotterdamse Kunstkring
Studentenorkest gaf
goede avond
ISRAËLISCHE LADING
EERST LOSSEN
1 Radio"!
televisie""]
Dinsdag 26 januari 1960
Pag. S
Ba&as assjffiBS g§g
tM tóf; LU
Van een onzer verslaggevers
OTTERDAM Het concertgebouw van Rotterdam kan
in september 1963 geopend worden. De plannen zijn
bestekklaar en met de bouw kan reeds in mei van dit
jaar een begin worden gemaakt. Het gemeentebestuur zal een
snelle bouw bevorderen. Het project zal in een van de vergade
ringen van maart of april bij de gemeenteraad worden ingediend.
Ten aanzien van de financiering en goedkeuring van regerings
wege zijn B. en W. van Rotterdam optimistisch gestemd. Zij
verwachten niet dal bel begin van de uilvoering van het metro-
plan remmend zal werken op de uitvoering van andere projecten.
Op de persconfe
rentie tijdens wel
ke de definitieve
plannen voor het
concertgebouw
openbaar werden
gemaakt, deelde de
wethouder van fi
nanciën. mej. mr.
J. J. Zeelenberg,
mede dat de minis
teriële goedkeuring
van het metroplan
weliswaar geclau
suleerd was de
minister heeft me
degedeeld dat het
peil van de uitga
ven van 1960 niet
boven dat van 1959
mag uitkomen
maar dat zulks
naar haar mening
niet betekent dat
de gemeente Rot
terdam voor de
komende jaren op
het peil van 1959
bevroren zou zijn.
Het Rotterdamse concertgebouw gezien vanaf de Karei Doormanslraat. De gevel
is van witte natuurstenen „ramen*, waarachter een gedeeltelijk gesloten wand
van donkere beglaasde baksteen. Bovenop is de grote concertzaal
OGEN dicht doen en eventueel het licht uit, dat is de beste
manier om een stereofonisch hoorspel te beluisteren".
Zo luidt de raad van de regisseur Léon Povel, die vanavond
het voor stereo bewerkte hoorspel Even schuilen van Aileen
Burke en Leone Stewart via twee zenders in de huiskamer zal
brengen.
„Het is iets nieuws, met veel nieuwe mogelijkheden en als men
ons experiment gunstig ontvangt ben ik er zeker van dat het pu
bliek ons zal vragen verder te gaan met experimenteren".
Licht uit, ogen dicht, twee radio-ontvangers op gelijke hoogte
drie a vier meter van elkaar, dat is de „gebruiksaanwijzing"
voor Povel's uitzending van hedenavond (Hilv. I, 22.40 uur).
moord op te lossen fcrijkt, heb ik zeer
lang moeten zoeken. In de toekomst
zullen er speciaal voor stereo geschre
ven stukken moeten komen".
Er zal zeker nog
overleg met de mi
nister nodig zijn,
maar er zit in de
Rotterdamse finan
ciën reserve voor
het concertgebouw
en andere zaken. De 0^0
verbouwing van
de Rotterdamse
schouwburg is zo goed als voltooid en
voor de elektrische centrale aan de
Waalhaven en het ziekenhuis Dijkzigt
hoeven dit jaar en volgende jaren niet
zulke grote bedragen worden uitge
geven als in het verleden. Nochtans zal.
aldus mej. Zeelenberg, de uitvoering
van de werken aan metro en concert
gebouw zich in 1960 nog in een begin
stadium bevinden.
PLAATS
Het concertgebouw wordt gebouwd
tegenover de Rotterdamse schouwburg
tussen de Kruiskade en het Weena, aan
de andere zijden omsloten door de
Karei Doormanstraat en de straat tus
sen het Kruisplein en het Weena. Het
front <115 meter) met hoofdingang
komt te liggen aan de Kruiskade, tegen
over het Schouwburgplein. Het ligt m
de bedoeling onder dit plein een onder
grondse parkeerruimte te scheppen.
GROOTS
Het Rotterdamse concertgebouw is
ontworpen door de architecten ir. E. H.
Kraaijvanger, H. M. Kraaijvanger en
Rein H. Fledderus. Zij worden bijge
staan door een aantal adviseurs, van
wie prof. dr. ir. C. W. Kosten de akoes
tische problemen voor zijn rekening
neemt.
Het plan van de drie architecten is
groots van visie, modern en voorzien
van de nieuwste technische snufjes. i
Men mag er zeker van zijn dat Rot
terdam een concertgebouw krijgt dat
kan wedijveren met de beroemdste
concertzalen in het buitenland.
Het gebouw zelf wordt betrekkelijk
laag. De concertzalen een grote zaal
met 2500 plaatsen, een kleine zaal met
ruim 600 plaatsen en een debutanten-
zaai met 186 plaatsen komen als het
ware op het dak van het hoofdgebouw.
Het inwendige van het hele gebouw is i
echter een eenheid. Foyers, zalen, trap-
pen. „ingangsbruggen" naar de zalen1
en wandelgangen vormen een logisch
systeem. Op de tweede verdieping komt
onder andere een expositiezaal voor de
Rotterdamse Kunststichting en allerlei
ruimten die in een concertgebouw thuis
horen: garderobes (20 jassen per strek
kende meter), kleedkamers, dienst
ruimten. kantoren en nog heel veel
„Als het goed is moet men bij het
beluisteren van Even schuilen de in
druk krijgen dat de huiskamerwanden
weggevallen zijn en dat men zélf als
een soort stille getuige bij de gebeur
tenissen aanwezig is. Door de verplaat
sing van het geluid hoort men werke
lijk hoe mensen (van links naar rechts
of omgekeerd) door een kamer lopen
en als in het begin van dit spel de
hoofdpersoon over straat loopt en de
geluiden van het verkeer ondergaat,
denkt men in de huiskamer werkelijk
dat een auto met grote snelheid dwars
door de kamer schiet
De radio wil de luisteraar iets
nieuws brengen. Het gewone hoorspel
houdt zijn bekoring, maar het is nood
zakelijk om de radioklanten af en toe
iets nieuws te bieden, om te verhin
deren dat de meeste luisteraars in de
toekomst televisiekijkers zullen wor
den. Het stereofonische radiospel is
zoiets nieuws en men verwacht er in
radioland veel van, juist omdat de
mogelijkheden zo groot zijn.
„Maar", zegt Povel, „ik zie het ste
reofonische hoorspel niet als de toe
komstige plaatsvervanger van het ge
wone hoorspel. De meeste spelen zijn
er niet geschikt voor. Voor Even
schuilen, een spannend verhaal over
een ex-inspecteur die nog een laatste
radio
vandaag 1
l
DINSDAG De radio brengt van
avond een heel bijzonder experiment:
het allereerste stereofonische hoorspel.
Het is de door Leon Povel bewerkte
en geregisseerde thriller „Even schui
len" (22.40 over beide zenders; voor
stereofonische ontvangst zijn uiteraard
twee radiotoestellen nodig).
Verder zorgt Hilversum I voor een
prettige luisteravond met „Tussen
Keulen en Parijs" (19.10), en „Uit
ben je!", waarin dit keer Geert Elffe-
rich weer zijn mensen-rubriek „Hoe
maakt u het?" presenteert (20.05).
Voor het Groot Omroepkoor be
tekende het concert op 15 januari
in de Festhalle te Vierssen in Duits
land een eerste optreden buiten Ne
derland. Het koor werkte mee aan
een geheel aan Bruckner gewijd
concert, gegeven door het Radio
Filharmonisch Orkest, het NCRV-
vocaal ensemble en vier solisten.
De opname van dit concert, dat
onder leiding van Bernard Haitink
stond, kunt u vanavond om tien voor
negen over Hilversum 2 beluisteren.
Tot uitvoering komen dan het Te
Deum Laudamus en de negende
spmjotiie.
Met gebruikmaking van oude
Franse volksliederen en anonieme
teksten componeerde Wemer Egk de
cantate La tentation de Saint-An-
toine voor strijkkwartet en bariton.
Een grammofoonopname hoort u om
half twaalf over Hilversum 1.
0 Een Impressie vanuit de zaal van het orkestpodium. Boven de plaatsen achter
het orkest wordt het orgel gebouwd. Het grootste deel van de orgelpijpen komt
in de wand; de „zware pijpen steken als reusachtige trompetten boven het orkest uit»
BEDFORD (Reuter) Wetenschap
pelijke onderzoekers van de Amerl-
kaanse luchtmacht hebben verklaard,
dat transatlantische televisie een stap -r» 1 T>A
dichterbij is gekomen door een out- JriallOKWartet rTO ALtC
dekking in de atmosfeer boven het
zuidelijk deel van de Atlantische Oce- SDCClüC BrSlllllS
Tussen Zuld-Amerlka en Afrika be- DEN HAAG. Voor de combinatie
vindt zich namelijk op bijna Z kilo- plano viooi altviool en cello is niet
meters hoogte een soort atmosferische veel maar wej g<)e<ie muziek geschre-
baan, wa-arlangs radio- en televisfegol- ven, die echter in de concertzaal slechts
ven gestuurd kunnen worden met een zeiden tot uitvoering komt. In de aula
zeer gering: verlies aaa sterkte.
De grote concertzaal van boven af
gezien. Het orkestpodium is 70 centi
meter boven de vloer. Daaromheen xijn
amfitheatersgewijs de plaatsen.
meer. Er is, in overleg met Hilversum
en Bussum, rekening gehouden me»
uitzendingen via radio en televisie.
SOBER
De ontwerpers hebben gisteren mede
gedeeld dat zij er naar streven hetj
concertgebouw in vormgeving en mate-!
riaalkeuze een sober, maar waardig
cachet te geven. De gevels krijgen op
een onderbouw van donkere natuur- j
steen een „raamwerk" van witte
natuursteen, zogenaamde cristallina vir-j
gino, waarachter op enige afstand een)
gedeeltelijk gesloten wand van blauwe)
verglaasde baksteen wordt gemaakt.
De concertzalen worden bekleed met
geprofileerd, zilverkleurig aluminium.
De plannen voor de inwendige ver
fraaiing zijn nog niet uitgewerkt, maar
ook daarvoor wensen de ontwerpers I
eenvoudige, maar edele materialen te
gebruiken. Voor de grote zaal denken
zij bijvoorbeeld aan „warme" hout
soorten
De totale kosten van het Rotter
damse concertgebouw zijn geraamd op
ruim 21!& miljoen gulden, waarvan
veertien miljoen als bouwsom.
,A MSTERDAM Een nieuwe film
van Max de Haas betekent altijd
een evenement in het leven van de
Nederlandse cinematografie. De
laatste jaren werd De Haas zeer in
beslag genomen door werk voor
televisie en commerciële opdrachten,
maar een subsidie van O., K. en W.
stelde hem in staat zich te wijden
aan een korte documentaire speel
film Dagen mijner jaren, die thans
gereed is gekomen.
Zoals begrijpelijk is van de maker
van De Ballade van de hoge hoed
(waarmee De Haas een internationale
reputatie verwierf), en van Maskera-
ge. werd het een bijzondere film.
Niet alleen door hef gegeven: een te
rugblik op het leven van een mens.
O
AMSTERDAM. Hans Kaart zal op*
9 februari in het Amsterdamse Concert-,
gebouw optreden met het Concertge
bouworkest. Tevens werkt de sopraan'
Erna Spoorenberg aan het programma
mee. Hans Kaart zingt aria's uit Tosca
en Turandot, Erna Spoorenberg een
compositie van Johann Strauss en een
aria uit La Traviata. Het orkest wordt
gedirigeerd door Bernard Haitink.
De opbrengst van het concert wordt
afgedragen aan het Nationaal Rampen
fonds ten bate van de bewoners van het
overstroomde Oostzaan. Honderd getrof
fen tuindorpbewoners zullen gratis toe
gang hebben.
De concerten van het Concergebouw-
orkest in de periode 827 februari wor
den geleid door de Pool Stanislaw Skro-
waczewski en de Fransman Pierre Bou-
lez.
ROTTERDAM. De kunsthande
laren Dirven uit Eindhoven en Wie-
gersma uit Utrecht houden jaarlijks
een expositie in de zaal van de Rot
terdamse Kunstkring. Dit jaar blij
ven zij lot 1 februari.
Zoals gewoonlijk hebben beiden een
zeer gevarieerde collectie op houg ni
veau tentoongesteld. In het bijzonder
vallen op: een vijftiende eeuwse
Vlaams kazuifel in zogenaamde or
frois-techniek, die in verrassend gave
staat verkeert, twee dertiende eeuwse
zuidduitse plastieken van de apostelen
Petrus en Paulus en een vijftiende
eeuwse Noordnederlandse houten
groep.
Vanzelfsprekend zijn er ook mooie
meubels, voor het grootste deel stam
mend uit de zeventiende eeuw. Curieus
is de voorraad antieke kompassen die
in de Kunstkring zijn geëxposeerd.
Voorts zijn er in de vitrines fraaie
zilveren, emaille en ivoren voorwerpen
te vinden.
Beide exposanten brengen natuur
lijk op hun speciaal gebied weer bij
zondere dingen. Bij Wiegersma zeer
vroeg Chinees aardwerk, waaronder
enige prachtige kommen en bij Dir
ven oude Europese voorwerpen, zoals
bijvoorbeeld een schild van een kruis
ridder.
Een mooi ingerichte expositie, waar
op het voor de liefhebber goed toe
ven is.
maar veel meer nog door de filmische
verwerking ervan.
Max de Haas heeft getracht sym
bool en werkelijkheid te laten ver
groeien tot een nieuwe realiteit, om
dat hij de betrekkelijkheid van het
korte bestaan in de kringloop van het
leven wilde uitbeelden. Daarbij heeft
hij gebruik gemaakt van geluidsef
fecten on concrete muziek van Pierre
Sehaeffer, welke een integrerend deel
uitmaken van zijn filmtaal.
Kringloop
Dertiende eeuws beeld van Paulus
op de expositie in De Kunstkring.
We zien hoe een kind wordt gebo
ren en direct erop wordt het tijdstip
gesitueerd door op orgelmuziek wal
sende Jordaners. Het kind groeit op,
heeft i'n een winters bos een ontmoe
ting met een oud vrouwtje, als jon
gen laat hij zijn bootje varen in een
plas, aanschouwt hij het wonder van
St. Nicolaas, leert de vreugde van de
snelheid kennen met een bokkenwa
gen. Vervolgens komt hij in zijn eer
ste betrekking in het Beursgebouw,
waar de kracht, van de crisis komt. j
Hitier wordt een bedreiging, de oor
log breekt uit, de bezetting, de be
vrijding, de rage van de rock 'n' roll.
Dit alles heeft zijn plaats gekregen
in de filrh. Niet echter als reportage,
maar als onderdeel van een spirituele
terugblik, geladen met symboliek,
dubbele betekenissen, beelden welke
ruimtelijke beweging in tijd omzetten
enz.
Verouderd
Op deze elementen berust zowel de
betekenis als het falen van deze film.
Dit soort avant-gardisme is namelijk
versleten, omdat deze estetiek van de
spiritualiteit innerlijk leeg is gebleken.
De symbolen doen verouderd aan. Zij
behoren voor een deel thuis in het
verleden van het expressionisme.
Op zichzelf kunnen zij als beeld
Tafercel uit de film Dagen mijner
jaren van Max de Haas. Symboliek:
geklede heer gaat met lift omhoog,
heer in hemd gaat met lift omlaag.
Plaats van handeling: Beursgebouw
te Amsterdam.
nog een boeiende werking uitoefenen,
zoals bijvoorbeeld hel tafereel met de
op- en neergaande lift, waarbij een
goed gekleed heer naar boven gaat,
een tot op het hemd uitgeklede man
naar beneden. Maar het is een vondst,
die als bedenksel spoedig zijn aar
digheid verliest, omdat hij geen we
zenlijke betekenis bezit.
Daarbij ontbreekt het beelden uit
het reële leven aan zeggingskracht,
zij hebben slechts een illustratieve
functie en dat is in een dergelijke
..kunstfilm" als Dagen mijner jaren
dodelijk.
Anthony Bosman
Eigen nleuwdienst
HILVERSUM. De actie „Redt een
kind" heeft 2,2 miljoen gulden opge
bracht. In Marokko hebben alle vluch
telingenkinderen hierdoor kleren voor
de winter kunnen krijgen, en boven
dien nog wat extra voeding.
Verder heeft men bij de vluchtelin-
getjes in Tunesië nog enkele duizen
den van de ergste gevallen kunnen
helpen. „Nederlandse kleren" is on
der de vluchtelingen een spreekwoor
delijke zaak geworden.
De actie is nu officiëel afgesloten.
Giro 250.000 blijft echter nog open voor
nakomende giften.
van het tweede V.C.L. in Den Haag viel
een vast ensemble uit Bologna te horen,
dat zich aandiende onder de naam Pro
Arte.
Brahms heeft drie pianokwartetten
geschreven. Vooral in liet derde, opus
60 in c-mol, dat de avond opende, com
bineerde en wisselde hij de instrumen
ten op originele wijze. De sombere toon
soort houdt verband met zijn ongeluk
kige liefde voor Clara Schumann. De
vier Italianen hadden er kennelijk een
kluif aan, in technisch opzicht dan, want
het samenspel sloot.
Merkwaardigerwijs vormde de altist
Lodovico Coccon de spil van dit ensem
ble èn als leider èn als ver-
bindingsspeler. Dat de pianist
Gherardo Carmignani wat te luid
speelde, kan aan de moeilijke akoestiek
gelegen hebben. De violiste Ida Coppola
plaatste tegenover verfijning een wat
ruw en niet geheel zuiver forte en de
cellist Emiliano Emilia,ni kon zijn par
tijen maar juist aan. De plaatsing na
Brahms van het kwartet (1957) van de
Italiaan Giulio Viozzi, primitief van
schrijfwijze, maar bekoorlijk in het
langzame middendeel, belichtte de zwak
heden overmatig. Tot besluit volgde
Schumanns enige kwartet. Naar wij ver
namen waren drie van de executanten
juist enigermate hersteld van een griep,
die hen had gedwongen hun concerten in
Parijs af te zeggen. Wellicht hoorde men
hen gisteren dus op halve kracht.
De Witte
DEN HAAG Afgezien van de grote
sociale verdiensten in het universitaire
milieu, maakt het Nederlands studenten
orkest onder zijn bekwame dirigent Jan
Brussen ook verantwoorde symfonische
muziek. En het doet dat voor een ensem
ble van vrijwel jaarlijks wisselende ama
teurs uitstekend. De bruikbare speelmu-
ziek, die Lex van Delden met duidelijke
theamtische gegevens in zijn Vijfde
Symfonie voor dit orkest schreef, is aan
deze studenten wel besteed. Composito
risch is de melodie handzaam in het or
kest gelegd, waarvan in wijde bogen en
tegen een achtergrond van scherp gepro
fileerde ritmiek dankbaar gebruik werd
gemaakt. Haydns symfonie met de pau-
kenroffel. waarin het koper zijn kan
sen greep, rolde qua maatverdeling nog
wat uit elkaar, maar dat werd door de
strijkers weer goedgemaakt in het Con
certo grosso van Handel, welke oude
dansvormen onder deze vaardige jonge
handen nog niets van hun oorspronke
lijke frisheid verloren hadden.
Op hoog niveau speelde de cellist An-
ner Bijlsma in het met veel autoriteiten'
bezette Haagse gebouw voor Kunsten
en Wetenschappen, het aristocratische
concert van Saint-Saëns, een virtuoze en
briljante vertolking, waarvan de char
mante cantilenen orkestraal degelijk'
werden ondersteund.
Donderdag 28 dezer is de beurt aan
Rotterdam, waar de studenten, die hun
tourneeavonden met het Io Vivat ope-'
nen, in de Rivièrahal komen spelen.
Twee schepen vast in Port Said
KAIRO (Reuter) Twee vrachtsche
pen, de Deense Inge Toft en de Griekse
Astypalae, moeten in Port Said blijven
tot de Israëlische ladingen zijn gelost.
Dit deelde president Nasser gisteren
mede naar aanleiding van vragen over
de resultaten van de besprekingen over
deze kwestie tussen Dag Hammars-
kjoeld, de secretaris-generaal van de
Verenigde Naties, en de minister van
buitenlandse zaken van de Verenigde
Arabische Republiek.
De belangrijkste „spelers" in
een stereofonisch hoorspel zijn de
technici. Hier zitten ze achter hun
instrumenten. Van achteren af:
Th. van Woerkom, L. Swart, H.
Dossekom en G. v. d. Braak.
Rechts met microfoon: de regisseur
Léon Povel.
televisie
vandaag
DINSDAG Een van de heerlijkste
kluifjes voor feuilletonschrijvers en
filmers is sinds jaren het mysterie
rondom de vrouw die beweert de
laatste dochter van de Tsaar te zijn.
Als dat waar is, wordt zij de erf
gename van het miljoenenfortuin van
de tsarenfamilie. Vanavond kunt u dit
veïmaarde geval op de t.v.zien, uit
gewerkt in een Duitse film van Falk
Harnack (20.35).
0 Vlaanderen geeft een boeiend en
gevarieerd programma: 20.00 reportage
rond de boeken van Ernest Claes; 20.25
musical Patati.Patata; 21.00 korte
filmthriller: 21.45 literair programma;
22.15: Ontmoetingen in Kongo.
0 België Frans: „Van Mayerling tot
Serajewo", een historische film van
Max Ophüls (20.30).
Geen film vanavond op Duitsland,
maar wel een televisiespel „Auf-
sichtsratsitzung" (Commissarissenver-
gadering) om 20.50. Vooraf (20.20) een
gala-concert door het Engelse orkest
The Nitwits, waarbij gewaarschuwd
wordt: „Voorzichtig niet lachen,
ernstige muziek."
Advertentie
IjnheTkeitj
WOENSDAG 27 JANUARI
HILVERSUM I, 402 M
ochtend
VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram:
7.23 Gram en reportages; 8.00 Nws; 8.18
Gram. en act; 8.55 Tips van de voedings-
markt; 9.00 Gym v d vrouw; 9.10 Gram
(9.35—9.40 Waterst). VPRO: 10.00 School
radio. VARA: 10.20 V.d. vrouw; 11.00 Ge-
var progr.
middag
12.00 Lichte muz; 12.30 Land- en tulnb.
meded; 12.33 V h platteland; 12.38 Orgel
spel; 13.00 Nws en tentoonstellingsagenda;
13.20 Dansmuz; 13.45 Gesproken portret;
14.00 Gram; 14.10 Kamerork; 15.00 V d
jeugd; 17.00 Pianorecital; 17.15 Gram;
17.25 Roemeens ork; 17.50 Regeringsuitz:
van H A van Luyk.
avond
18.00 Nws en comm; 18.20 Regerings
uitz: Uitwisselingsprogr over Japan, in
samenwerking met Radio Nederland We
reldomroep; 18.30 R.V.U.: Het behoud en
de vernieuwing van de cultuur in de Eu
ropese ruimte, door dr. K J Hahn; 19.00
V d kind; 19.10 Joods progr. VPRO: 19.30
V d jeugd. VARA: 20.00 Nws; 20.05 Pro
menade ork en solist; 20.50 Onsterfelijk
heid met marsmuziek, hoorsp; 21.50 Strijk-
ork; 22.20 Keurer en kiezen, lezing; 22.30
Nws: 22.40 Gram; 23.00 Tussen mens en
nevelvlek, lezing; 23.15 Jam Session; 23.35
Gram; 23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM II, 298 M
ochtend
NCRV: 7.00 Nws en S.O.S.-ber; 7.10
Gram; 7.30 Een woord voor de dag;
7.40 Gewijde muz; 8.00 Nws; 8.15 Radio-
krant; 8.35 Gram; 9.00 V d zieken; 9.30
Gram; 9.40 Vd vrouw; 10.15 Gram; 10.30
Morgendienst; 11.00 Gram; 11.20 Majoor
Carla, hoorsp.
middag
12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Ka
merork, koor en hobo; 12.37 Ned Herv
Kerkd; 13.00 Nws; 13.15 Vijftien jaar ge
leden, praatje; 13.20 Met Pit op pad,
praatje; 13.25 Kamermuz; 13.45 Gram;
14.45 Pianospel; 15.00 Jeugdconc; 15.45 Pi
anorecital; 16.00 V d jeugd; 17.20 Gram;
17.40 Beursber; 17.45 Ork muz.
avond
18.15 Spectrum v h Christel Organisatie
en Verenigingsleven, lezing; 18.30 Leger
des Heils-kwartier; 18.45 Boekbespr; 19.00
Nws en weerber; 19.10 Op de man af,
praatje; 19.15 Gram; 19.30 Radiokrant;
19.50 Fanfare-muz; 20.15 PhiUiarm ork en
piano: 21.15 Rijn en onrein, klankb; 21.35
Gewijde muz; 22.05 Afrikaners stellen hun
eisen, rep; 22.20 Gram: 22.30 Nws; 22.40
Zaalsportuitsl; 22.45 Avondoverdenking;
23.00 Platennnieuws; 23.55—24.00 Nws.
DRAADOMROEP 4E LIJN
18.0020.00 ^Gram pl. Lichte muziek,
o.a. Georges Brassens. Jacqueline Fran
cois, Sacha D^.el, Los Indios, Rita Reys.
NEDERLAND
NTS: 17.00 Int jeugdjourll. KRO: 1710—
17.40 V d kind. NTS: 20.00 Journ en
weeroverz. VARA: 20.20 De wereld van
vandaag: 20.30 Kunstrubr: 21.00 Rep
ijshockeywedstr: 21.50 Forum.
DUITSLAND
17 00 V d kind; 17.50—18.00 V d vrouw
(Regionaalprogr: 18.45 NDRDie Nord-
schau. WDR: Hier imd Heute. 19.25 NDR:
Hallo. Bill. WDR: Uit de processtukken
van Scotland Yard.); 20.00 Nws; 20.25
De familie Schölermann; 20.55 Mars leeft,
lezing; 21.20 Progr over F.c!uard Künneke
t.g.v. zijn 75ste verjaardag.
BELGIË VLAAMS
15.00—17.00 Reportage voetbahvedstr ven-
uit Lier; 19.00 Het vrije woord, lekenmo-
raal en filosofie; 19.30 Nws; 20.00 V d
vrouw; 20.30 TV-spel: 21.30 Automobiel-
kron: 22.00 Rep voetbalwedstr; 22.45 Nws
BELGIË FRANS
17.00—18.00 V d jeugd; 19.00 De Chris-
,enen'n het Sociale leven; 19.30 Het spel
der beroepen: 20.00 Nws: 20.35 Gevsr
31'35 Rep; 22.05 Lectuur voor allen;
2Z.50 JÜWI,