Autovervoer over veren W ester schelde gedaald OverknkiM „Tarievenbeleid strijdig met het doel der veren" Woning aaii Walensingel Middelburg uitgebrand GEEN INKRIMPING VAN ZEEUWSE BUSDIENSTEN Het Rollend is vele mannen te erg Krul zacht haar Pag. 3 Zeeuwsch Dagblad Pendelen Hulpverlening Rotterdam-Axel wel uitstel, geen afstel Vij fdaagse werkweek gemeenteambtenaren? Drogend wasgoed beeft onmiddellijk vlam gevat AUTOVERVOER Plank Stille figuur Autovervoer over Westerschelde Gasbrander ontploft in technische school Twee jongens gewond AANVARINGEN OP WESTERSCHELDE rn=nm shampoo Weinig moeite met personeelsvoorziening Radja's en poedels Mevr. Mes zal „Prinses Irene" te water laten Zaterdag 23 januari 1960 ZEEUWSCH DAGBLAD Protestants-Christelijk /~)OK uit Zeeuws-Vlaanderen gaan nu al arbeiders werken in de ha ven van Rotterdam. Enkele dagen ge leden hebben wij bericht, dat deze mannen voor het merendeel ge huwden om vijf uur in de ochtend met een bus van huis gaan en tegen zeven uur 's avonds weer thuis zijn. Men is op het ogenblik bezig met het werven van nog meer werkkrachten uit Zeeuwsch-Vlaanderen voor de Rotterdamse haven. In Rotterdam heerst namelijk groot gebrek aan arbeiders en volgens de werkgevers in de Maasstad voldoen de Zeeuwen uitstekend. Er wordt dus nu ook van Zeeuwsch- Vlaanderen, dat wel het meest ge- isoleerde deei van dit gewest wordt """NU""' ,.\a" genoemd, gependeld naar de randstad nagestreefd ten MIDDELBURG Uit een ver-rschelde. De invoering van de ver gelijking van de cijfers over het hoogde tarieven met ingang van vervoer via de Westerschelde- veren na de invoering der ver hoogde tarieven blijkt dat de be leidslijn, gevolgd bij het invoeren der tarieven, strijdig is met het hoofddoel, dat van rijkswege aanzien Holland. „De Gids", het orgaan van het Christelijk Nationaal Vakverbond, heeft aan deze pendel in een artikel aandacht geschonken. Het blad schrijft o.a.: „Men ziet bepaalde gebieden worden op deze wijze leeggezogen, ter wijl andere streken, die al vol zijn, nog voller lopen. En de arbeiders moe ten een moeilijke overgangstijd mee maken in kampen, terwijl ze daarna met hun gezinnen worden overgeplant in een totaal andere omgeving. De ouderen onder hen zullen daar nooit helemaal wennen. De jongeren zul len wel „verstedelijken" met alle fa cetten daarvan. Moet dat nu zo blij ven doorgaan," vraagt „De Gids' In beginsel moet er naar worden ge streefd het werk naar de mensen te brengen en niet andersom. Herscho ling is belangrijker dan verplaatsing van arbeiders. Op dit punt is er in Zeeuwsch-Vlaan deren en in andere streken van Zeeland nog heel wat te doen, meent „De Gids' en daar zijn wij het van harte mee eens. Men moet mensen niet beschouwen als pakgoed, dat men naar believen kan verplaatsen. JJIT de berichtgeving in de kranten heeft men kunnen constateren dat de hulpverlening aan de door de over stroming getroffen bevolking van Tuindorp-Oostzaan op gang begint te komen. Men kan echter niet zeggen, dat er bijzonder veel vaart achter wordt gezet. Bij de getroffenen be gint een zekere mate van ongerust heid te rijzen. Over enkele weken hoopt men weer naar huis en haard te kunnen trekken en hoe zal het dan moeten met de vervanging van het verloren gegane meubilair, de ver nielde stoffering enz? Het is van be lang, dat de bevolking van Tuindorp Oostzaan zo spoedig mogelijk weet waar men aan toe is. De regering zegt nu te willen wachten op wat het ram penfonds zal doen en dit fonds moet afwachten hoeveel het aan giften zal ontvangen. Daarom is het van belang, dat zo spoedig mogelijk voorbereidingen tot financiële steun aan het rampenfonds in daden worden omgezet. Het is bui tengewoon verheugend dat, wat Zee land betreft, vooral het eiland Schou- wen-Duiveland zich van zijn goede zijde laat zien. Aan initiatieven voor hulpverlening ontbreekt het daar niet. Men is de hulp, na de ramp van fe bruari 1953 verleend, niet vergeten. AXEL De oorspronkelijke plannen met betrekking tot een luchtverbinding van Rotterdam via Haamstede naar Axel zijn wel een beetje aan de optimistische kant geweest. Zoals bekend heeft men destijds als streefdatum voor de opening van een (even tuele) dienst 1 maart 1960 ge noemd. Het is thans echter wel duide lijk dat een dergelijke voorspoe dige gang van zaken allerminst binnen de gestelde termijn gerea liseerd kan worden. Overigens blijven de plannen onver minderd van kracht. Het ligt in de be- doeling een tamelijk frequente verbin ding te onderhouden, waarbij men het oog heeft op machines die acht tot negen personen kunnen vervoeren. Op zater dagen zal een retourvlucht in de mor genuren gemaakt worden en op de ove- rige werkdagen twee retourvluchten per dag Weliswaar is niet met voldoende ze kerheid te zeggen of deze frequentie in een behoefte zal voorzien, maar de erva ling leert toch dat het aanbod een sti mulerende werking heeft op de intensi viteit van het vervoer. Eveneens zal ruimte zijn voor vracht vervoer en de prijzen die men in dit ver band overweegt liggen aan deze zeer lage kant. Prijzen worden genoemd van twin tig cent per kilo, vooropgesteld dan dat het vrachtaanbod minstens tien kilo zal bedragen. Naar wij vernemen heeft de n.v. Sin- berg, die deze luchtlijn zal exploiteren, eveneens plannen om een verbinding met Dusseldorf te onderhouden. VLISSINGEN. Hoewel de menin gen onder de Vlissingse gemeenteamb tenaren nog verdeeld zijn. zal in de komende zomer toch naar alle waar schijnlijk de vijfdaagse werkweek wor den ingevoerd. In plaats van zaterdag morgen zullen de ambtenaren dan s woensdagsavonds werken. Op een vergadering van georgani- seerd overleg in februari zal dit voor stel ter sprake komen. Dinsdag a.s. komt op de vergadering van georganiseerd overleg het voorstel ter tafel om het personeel over de maanden januari, februari en maart een voorschot van 3 procent te verle nen op een eerlang in te voeren loons verhoging ingevolge de rijksregeling. van de veren over de Wester- 1 augustus 1958 is oorzaak, dat niet alleen de verwachte ver- voerstoeneming is uitgebleven, maar dat de omvang van het ver voer aan auto's over alle drie de veren tezamen is gedaald. Deze opmerkingen worden gemaakt in het ..Voorlichtingsblad" van de provin cie Zeeland, dat gisteren is verschenen. MIDDELBURG. Gistermor gen tussen acht en negen uur is het woonhuis van de familie Al leman aan de Walensingel te Middelburg voor het grootste deel uitgebrand. De enige per sonen die zich tijdens de brand in het huis bevonden, mevrouw Alleman en haar zoontje, konden zich tijdig in veiligheid stellen. Van de inboedel bleef nagenoeg niets over. De benedenverdieping kreeg voornamelijk waterschade. Niet verzekerd De door omwonenden gewaar schuwde brandweer kon het vuur met behulp van de hogedruk spuit in minder dan een uur meester worden. De brand bleef zodoende beperkt tot de woning van de familie Alleman. Het pand is eigendom van de ge meente Middelburg en was even als de verloren gegane inboedel niet verzekerd. Over de oorzaak van de brand tast men nog in het duister. De heer J. C. Alleman en de oudste van zijn twee zo nen waren zoals gewoonlijk vroeg opge staan. Rond de brandende kachel in de keuken gebruikten zij het ontbijt, wat mevrouw Alleman voor hen had klaar gemaakt. Nadat vader en zoon naar ihun werk waren vertrokken ging mevrouw Alleman weer naar bed. Omstreeks half negen bemerkte ze dat rook van beneden tot de bovenverdieping doordrong. Ze zette de baby op straat en probeerde nog enkele meubelstukken te redden. Een van de buren waarschuwde de brandweer. In de keuken Inmiddels lekten de vlammen door de voor- en achtervensters van de beneden verdieping naar buiten. De Middelburgse brandweer arriveerde met een hogedruk spuit. Met drie stralen werd de aanval op het vuur geopend. Het ergste gevaar was spoedig geweken, en de kans dat het vuur naar de belendende percelen zou overslaan bestond niet meer. Met het nablussen hadden de brandweerlie den daarna nog een uur werk. De brand is waarschijnlijk bij de ka chel in de keuken begonnen. De moge lijkheid bestaat dat drogend wasgoed door oververhitting heeft vlam gevat. Mevrouw Alleman en de baby werden door buren opgenomen. Het hoofddoel van de veren is, aldus het Voorlichtingsblad, dat Zeeuwsch- Vlaanderen hoe langer hoe meer een ge ïntegreerd deel van het vaderland zal worden. De uitzonderlijke ligging van Zeeuwsch-Vlaanderen, dat een lange landsgrens heeft met België terwijl het van overig Nederland is gescheiden door een zeer brede riviermond, is reeds tientallen jaren oorzaak, dat het ver keer en vervoer via de veren van natio naal belang is geacht, om welke reden het rijk zich daarvoor financiële offers getroost. Het doel, dat van rijkswege hierbij wordt nagestreefd is in 1945 zeer duide lijk omschreven door de toenmalige Raad van herstel en wederopbouw uit de ministerraad. Deze Raad besloot in het najaar van dat jaar de veren koste loos te doen zijn in verband met de noodzakelijkheid de bevolking van Zeeuwsch-Vlaanderen gemakkelijker in contact te brengen met het overige ge deelte van Nederland. In het Voorlich tingsblad wordt opgemerkt, dat er voor 1 augustus 1958 een tekort was aan ver voerscapaciteit voor het overzetten van auto's. Dit gaf toen vaak aanleiding tot zeer lange wachttijden. De natuurlijke groei van het vervoersaanbod werd er in aanzienlijke mate door belemmerd. Tegelijk met het invoeren van nieu we tarieven per 1 augustus 1958 is de nieuwe motorveerboot „Prinses Bea trix" in dienst gesteld op het veerVlis- singen-Breskens. Daardoor is voor dit veer een zeer aanmerkelijke vergroting- van de vervoercapaciteit voor auto's verkregen. Door het in dienst stellen van dit gro te nieuwe schip kon één van de motor schepen Koningin Juliana" of „Prins Bernhard" op het veer Kruiningen-Perk- polder gaan varen. Beide grote wagen veren over de Westerschelde kregen al dus een belangrijke vergroting van de vervoercapaciteit. De lange wachttijden voor de auto's behoorden in het alge meen daarmede tot het verleden. Als regel geeft een vergroting van vervoercapaciteit van een veer (het zelfde geldt uiteraard ook voor andere vervoermiddelen), waarvoor een gebrek aan capaciteit bestond aanleiding tot sprongsgewijze verhoging van het ver voer. Wat de algemene tendens van stijging van het autovervoer aangaat kan de groei van het Nederlandse autopark in zeker opzicht als een maatstaf gelden voor de ontwikkeling van het autover voer over veren. De jongste economische recessie oefen de ongetwijfeld in de periode augustus 1957 tot augustus 1958 een ongunstige in vloed uit op de vervoeromvang. Gedu rende de periode aug. 1958 tot aug. 1959 maakte de allengs verdwijnende reces sie plaats voor een tijd van hoogconjunc tuur. Bij overigens gelijke omstandighe den (bijv. zonder een aanmerkelijke ta riefsverhoging) zou het vervoeraanbod van auto's als gevolg van de gewijzigde economische omstandigheden zijn toege nomen. De toeneming van het vervoer over andere veren in en buiten Zeeland levert hiervoor het bewijs, aldus het Voorlichtingsblad. Met ingang van 1 augustus 1958 zijn de restanten van het kosteloze vervoer over de veren van de Westerschelde ge heel afgeschaft. De bestaande tarieven zijn belangrijk verhoogd en uniform ge worden voor alle veren. De vraag kan nu worden gesteld, wat de invloed is geweest van het invoeren dezer tarieven op de omvang van het vervoer, m.a.w. of de tarieven al dan niet convergeren met het hoofddoel dat met het instandhouden der veren wordt nagestreefd. In het Voorlichtingsblad van de pro vincie Zeeland worden de volgende con clusies getrokken: Veer Vliasingen-Breskens. Het aantal BOUW POLITIEBUREAU AANBESTEED THOLEN. De rijksgebouwendienst te Den Haag heeft de bouw van een po litiebureau aan de Hofstraat aanbesteed. Er waren zestien inschrijvers. Hoogste fa. F. Wierincks, Breda ƒ899.000,laagste fa. J. Fideler, Bergen op Zoom 77.700, Gunning in beraad. 0 In de vergadering van de N.C.V.B. te Serooskerkc heeft dokter G. Schep uit Serooskerke een boeiende causerie ge houden over „Het opgroeiende kleine kind". De afdeling heeft 125 leden. Er wordt nogal wat afgekegeld daar in Zierikzee. Een oude traditie wordt er dagelijks levend gehouden. Vijf verschillende clubs razen op vijf ver schillende avonden in de week de bal len over de baan. Ze zijn natuurlijk verenigd in een ,,Bond", de „Zierik- zeese Kegelbond" (de Z.K.B. waar schijnlijk) en ze heten: T.O.G. St. Jan, Alle Negen, (alle negen ke gels wordt hier bedoeld), Sans Souci, (lijkt me een heerlijke club) en HEROVEMA oftewel „Het Rollend Vermaak". „Het rollend vermaak" is een van de twee damesclubs. Iedere maandagavond in Concordia, ik ben er maar eens wezen kijken., nee, u leert het zo maar niet! Eerst moet u maar zien de bal op de Bukkenkracht zetten „We boksen tegen elkaar op, op an dere clubs is het helemaal een so ciëteit geworden, maar wij kegelen se rieus", zegt mevrouw Krips die al een jaar of tien voorzitster van Herovema is. „Iedereen heeft zijn vaste gooi. Met een beetje effect in de bal moet je hem tussen de middelste kegel, en die daarnaast gooien. Dan heb je de grootste kans op een negen". En er wordt serieus gekegeld op maandag avond. Het is geen sociëteit. Natuur lijk wel een kopje koffie, gebakje met een babbeltje.. maar wees eer lijk, er zitten tenslotte dertien dames bij elkaar die het grootste deel van de avond besteden met op hun beurt te wachten. Ze zitten daar gezellig aan een lange tafel, en als er eens een „radja" wordt gegooid (die mid delste kegel met dat bobbeltje er op) nou ja, dan moet er eens getracteerd worden. Zo kunt u ook een „koekoek" gooien. Dan vallen de middelste drie. Of een „poedel"dat is minder mooi, want dan raakt de bal van de plank en er valt geen enkele kegel. „Het Rollend Vermaak" bestaat al jaaaaren. 12 november 1912 opgericht. „Sans Souci" bestaat nog langer. En dat kon in Zierikzee allemaal, want er was een kegelbaan. Jaren lang vonden vele Zierikzeenaars elkaar in de lange sombere winter maanden rond de plank. Jarenlang, en het werd een traditie. U gaat er automatisch kegelen. Tenminste als u lid kunt worden van een der bestaan de clubs. Elke club telt zo'n twaalf tot dertien leden, meer niet anders wordt het aantal beurten te klein. De clubs houden onderling natuurlijk fel le competities, en vorig jaar waren de vrouwen van Herovema vele man nen t'erg: ze werden kampioen van de Zierikzeese kegelbond! De centrale figuur van het Zierikzeese kegelleven zit stil in een hoekje. Bij elke wed- In de periode oktober 1958 tot en met juli 1959 is het autovervoer op de Westerscheldeveren gedaald tot 96.55 procent van het aantal, dat in het tijdvak oktober 1957 tot en met juli 1958 werd overgezet. VlissingenBreskens daalde tot 26,29 procent en Kruiningen Perkpolder tot 95,18 procent, Ter- neuzenHoedekenskerke steeg tot 119.24 procent. PERSONENAUTO'S Het vervoer van binnenlandse personenauto's daalde van oktober 1958 tot en met juli 1959 tot 95.34 procent van het vervoer in de maanden oktober 1957 tot en met juli 1958. Vlissingen—Breskens 93.66 pro cent. KruiningenPerkpolder 95.15 procent. TerneuzenHoedekens kerke 113.54 procent. Het aantal buitenlandse steeg tot 111,14 pro cent. De belangrijkste stijging vond plaats op de dienst Terneu zenHoedekenskerke, namelijk met 41.28 procent. VRACHTAUTO'S Ook wat betreft het vrachtauto- vervoer zijn vergelijkende cijfers van de periodes oktober 1957 tot en met juli 1958 en oktober 1958 tot en met juli 1959 beschikbaar. Het totale vrachtautovervoer daal de in laatstgenoemde periode tot 94,69 procent van het in de eer ste periode overgezette aantal. Bij de buitenlandse auto's was er een daling tot 91,81 procent, bij de bin nenlandse vrachtauto's tot 94,88 procent. Wat de binnenlandse auto's be treft daalde Vlissingen—Breskens tot 89.37 procent en Kruiningen— Perkpolder tot 97,64 procent; Ter- neuzenHoedekenskerke steeg tot 544,16 procent. In de periode ok tober 1957 tot en met juli 1958 \yerden namelijk op dit veer s'lechts 197 vrachtauto's overgezet tegen 1072 in het tijdvak van ok tober 1958 tot en met juli 1959. overgezette buitenlandse personenauto's, en in mindere mate geldt dit voor de buitenlandse vrachtauto's, is belangrijk gestegen. Daarentegen is het totaal aan tal vervoerde auto's, het aantal binnen landse personenauto's belangrijk ge daald en het aantal binnenlandse vrachtauto's zeer belangrijk gedaald. Terneuzen-Hoedekenskerke. De per 1 augustus 1958 ingevoerde autotarieven betekenen bij het gebruik maken van 20-vaartenboekjes een verlaging. De ca paciteit van dit veer onderging echter geen wijziging. Het verover van auto's over dit veer nam voor alle groepen toe. Krumingen-Perkpolder. Het aantal overgezette buitenlandse personenauto's zowel vrachtauto's daalde. Ook het ver voer van binnenlandse auto's verminder de. Algemene conclusie. De invoering van de verhoogde tarieven met ingang van 1 augustus 1958 is oorzaak, dat niet al leen de te verwachten vervoerstoene- ming is uitgebleven, maar dat de om vang van het vervoer aan auto's over alle drie de veren tezamen is gedaald. De beleidslijn gevolgd bij het invoeren der tarieven divergeert met het hoofddoel ook van rijks wege nagestreefd met de veren over de Westerschelde, meent het V oorlichtingsblad De vereniging van varkenshouders „Draagt Elkanders Lasten" te St. Maar tensdijk moest in 1959 vier gestorven varkens vergoeden. De heren J. C. Knuist en S. Lindhout en C. J. Geluk werden herkozen, resp. als voorzitter, secretaris en commissaris. HULST Na een enorme knal is vrij dagochtend in het handvaardigheidslo kaal van de r.k.-technische school een propaangasbrander in brand gevlogen. Drie jongens waren met de brander aan het werk. De directeur en enkele leraren grepen onmiddellijk in en wisten het vuur te beperken tot de brander. De brandweer bluste de vlammen met een schuimblusapparaat. De leerlingen J. Buijsse uit Hulst en A. Hemelaar uit Terhole zijn met brandwonden in het ziekenhuis opgenomen. Op het moment van de ontploffing waren twintig jon gens in het lokaal aanwezig. VLISSINGEN. Op de Westerschel de heeft zich vrijdagmorgen een aan varing voorgedaan tussen het Engelse kustvaartuig „Faience", van 390 ton brt. en het Poolse m.s. „Ina" groot 480 ton brt. De Poolse kustvaarder heeft na de aanvaring zijn reis nor maal vervolgd. De „Faience" onder weg van Antwerpen naar Dublin met een lading kunstmest liep bij de aan varing aanzienlijke schade op en is Vlissmgen-haven binnengelopen voor na der onderzoek en eventueel herstel. VLISSINGEN. De Russische zee lichter „Tharussa" die, gesleept door de Russische sleepboot „Burgrino" onderweg van Antwerpen naar Riga, wegens het slechte weer in de rede ten anker gekomen was, is ernstig bescha digd in de Vlissingse haven binnenge sleept. Het schip werd woensdagmorgen aan gevaren door het m.s. „297" van de Kon. Mij. „De Schelde" en liep ern stige schade aan boeg en reling op. Later werd het schip nog geraakt door de Nederlandse „Ritornel". Door as suradeuren en experts wordt nu uitge zocht wie de schade zal betalen. Waar de nodige reparaties verricht zullen worden is nog niet bekend. Het Duitse m.s. Marie Both", dat Vlissingen binnengekomen was met zware stormschade is vrijdagmorgen naar Terneuzen gesleept waar de ave rij hersteld zal worden. De afdeling Kruiningen van de N.C.V.B. vergaderde woensdag in het Dorpshuis onder leiding van de presi dente mevrouw C. Koolstra-Steketee. De heer J. Allewijn te Goes besprak het boek „Christus wordt weer gekruisigd". Advertentie bij groot en klein „Hij raakte hem aan" Matth. 8 3 Dat zouden wy zelfs in onze tijd Jezus niet meer zo nadoen om zo'n melaatse aan te raken, want Hij zal wel geen gummi- handschoenen gedragen hebben. Wy zijn bang voor besmetting en zo'n melaatse is ver van steriel. Zieken die besmetelijk zyn worden ook nu nog in onze ziekenhuizen apart gehou den. Sommige mensen zyn zelfs overdreven bang voor besmetting. De drogisten varen er wel bij. Nu is bet ook waar: wij zyn ook erg kwetsbaar. Maar Jezus raakte hem aan! Heeft Jezus een stunt uitgehaald, omdat Hij toch onkwetsbaar is? Zo'n bravourstuk* je van een standwerker? Christus wonderen zyn verlossingsdaden geweest. Hy raakte die man aan om te laten zien dat wanneer Hy contact opneemt dit de genezing van de melaatse betekent. Voor ons betekent aanraking dat wy het vuil overnemen, maar Christus draagt Zyn reinheid over op de man die zyn eigen do- dcnzang moest opdreunen: „onrein", „on rein!" Wanneer wy bet gezelschap zoeken van zondaren en met ben gaan feestvieren en maaltijden houden dan worden wy hen ge- lijk. Wie met pek omgaat wordt er mee besmet. Maar als Jezus betzelfde doet en Hij deed het dan worden zondaren bekeerd. Ons wordt op de ziel gebonden ons verre te houden van de besmetting der wereld, maar Christus Zelf duikt er middenin, in onze grote nood, en neemt dan een wereld van ongerechtigheden mee uit de put van verderf en ondergang. Sommige mensen die zich willen ver dedigen als ze meedoen met allerlei din gen van de wereld, proberen zich wel eens te beroepen op Jezus, die, in tegenstelling met Johannes de Doper naar bruiloften en maaltijden ging en niet al te kieskeurig was in de keuze van zijn gezelschap. Wie Jezus dan zo wil nadoen moet toch wel goed vasthouden dat Hy zoiets deed om het hele gezelschap te veranderen. En als u het nu eens kunt klaarspelen dat de onreiuen rein worden door uw aanwezig- reid, dan zeg ik, zoek de wereld1 maar op. Christus zegt ons echter: „Zonder My kunt u niets doen". Als u door Gods genade, dicht by de Heiland levend, ook een licht bent, dan zal de wereld u niet schaden, ja wat meer is dan zult u tot een zegen voor uw gezelschap worden. Dan zoekt u contact om te behouden. En alleen dat contact is zinvol. MIDDELBURG P. VAN TIL GOES Over de gehele linie kan vastgesteld worden, dat de Zeeuwse autobusmaatschappijen niet te kampen hebben met een gebrek aan personeel. En dus ook niet behoeven te praten over in krimping der busdiensten. Zoals bekend ondervindt een autobus- onderneming in Boskoop grote moeilijkheden met de personeels voorziening. Tot tweemaal toe U leert het niet ZO maar! En plank te houden. En die plank js toch al- do» die domes van Ret J?o77e«d Nd noK zestien m«ter lang. „Na een aan aie aames van nel nouena tijdje zal het u wel lukken", vertelde de Vermaak uit Zierikzeedie der- voorzitster van Herovema, mevrouw J. tien dames weten ze wel te ra- Krips-poeieman, "?e *5* geruststei- ling. Op de plank houden dus. Maar dat ken. Alsof het niets is kogelen ze niet alleen. Het komt in het kort hier op de kegels omver. Met een zeven neer: Bai oppakken (er zit een gat in kilo wegende bal van djati-houtÏW5ÏÏ Over een zestien meter lange op de haan leggen. Bukken. Doodstil baan, gooien ze nogal eens een Uik,f,n- (naar de kegels). Concentreren. a Richten. Pas vooruit. Pas achteruit zeventje, een achtje en vaak een (met enigszins zwaaiende beweging). neqentje! Met enorme snelheden Kracht zetten. Bal met grote snelheid srhipfprt rp dp hal zwaar mm wegrollen Dan vallen er harde klap- SCIlieten ze ae oai pwaai rom- pen j,oe meei. hoe beter. (Met een ma- melend over de baan. Met harde ximum van negen) Maar het is niet een- klappen. vallen de kegels van hun voudls! voetstuk. Natuurlijk valt er wel eens een poedelmaar ook Homerus knapt wel eens een uiltjeIk heb het gezien in Zierikzee: het is imponerend wat een vrouwenhand vermag! Doodstil kijken strijd of trainingsavond is hij aanwezig. U merkt hem nau welijks op. In zijn hoekje drinkt hij zijn biertje, rookt hij zijn zelfgedraaide sigaretten. Maar toch is zijn aanwezigheid voort durend goed merkbaar, want de ballen, die de dames met grote snelheid wegschieten ko men allemaal weer terug. En dat doet die stille figuur de Kegeljongen. Het is de heer E. van de Sande die de ballen in een houten goot legt zodat ze terugrollen. De kegels zet hij weer overeind, kortom hij houd-t de boel op gang. Hij doet het al jaren. Overdag werken in een groenvoederdrogerij, 's avonds gooit hij met ballen. Nou ja, „iedereen heeft zo zijn vaste gooi", zoals de voorzit ster me al heeft verteld. heeft deze maatschappij het be sluit moeten nemen om haar diensten te beperken. De chauf feurs verlaten het busbedrijf, om dat zij elders meer kunnen ver dienen. Het mag als bekend wor den verondersteld, dat de lonen voor de buschauffeurs niet aan de hoge kant zijn. De loononder handelingen 'tot een betere sala riëring verlopen ook niet bepaald vlot. Blijkbaar zien de Zeeuwse bus chauffeurs er geen brood in om bij een particulier bedrijf achter het stuur te kruipen of.om in de fabriek te gaan werken. De directies van alle autobus ondernemers konden ons tenminste ver tellen, dat zij met weinig verloop onder hun chauffeurs te maken hebben. Zij hebben er geen behoefte aan weg te gaan, zodat de directies ook niet met het probleem zitten om personeel aan te trekken. Wel zouden de bus ondernemers graag zien, dat de lonen omhoog gaan. Aan deze loonsverhoging zit echter onherroe pelijk een verhoging van de tarieven vast. En die tariefsverhoging mag nu juist niet tot stand komen. De directie van de Autobusmaat schappij Zeeland in Goes verklaarde ons volstrekt geen moeite te hebben met personeel, dat ontevreden is over de salariëring en vertrekt. Er is dan ook geen enkele reden aanwezig om te praten over inkrimping der busdien sten. Op het kantoor van de Zeeuwsch- Vlaamse Tramwegmaatschappij in Ter neuzen wist men ons te vertellen, dat de diensten normaal verlopen. „Er lo pen geen chauffeurs weg. Met perso neelsgebrek hebben wij niet te kam pen. Steeds hebben wij een constante bezetting en het bedrijf loopt, zoals het altijd gelopen heeft." En uit de mond van de mensen van de Stoomtram BreskensMaldegem te Aardenburg vernamen wij hetzelfde ge luid: „Er is gelukkig geen sprake van personeelsgebrek. De chauffeurs lopen hier niet zo gauw weg." Ook de directie van de Stoomtram Walcheren heeft niet te piekeren over de kwestie van het tekort aan perso neel. Ook deze maatschappij" heeft met weinig verloop te maken. De diensten kunnen normaal uitgevoerd worden. En de directie overweegt zelfs om met in gang van de zomerdienstregeling de diensten op enkele lijnen uit te brei den. De Rotterdamse Tramweg Maat schappij kan, voor wat betreft de dien sten op Schouwen, eveneens van een gunstige situatie spreken. Het personeel gaat niet zo gauw weg. zo werd gezegd. MIDDELBURG. Het zuster schip van de „Prinses Beatrix", de „Prinses Irene", dat in op dracht van het provinciaal be stuur door de N.V. Kon. Mij. De Schelde te Vlissingen is gebouwd en bestemd is voor de veerdienst VlissingenBreskens, zal op za terdag 13 februari a.s. des mid dags om drie uur te water wor den gelaten. De tewaterlating zal geschieden door mevr. C. Mes Peters, echtgenote van het lid van Ged. Staten, mr. dr. A. J. J. M. Mes. De afdeling Borssele van de Ko ninklijke Nederlandse Middenstandsbond vertoonde de film „Geen angst voor wilde dieren", waarvoor een grote be- langstelling bpstond. i

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 3