Autovervoer over veren
W ester schelde gedaald
OverknkiM
„Tarievenbeleid strijdig
met het doel der veren"
Woning aaii Walensingel
Middelburg uitgebrand
GEEN INKRIMPING VAN
ZEEUWSE BUSDIENSTEN
Het Rollend
is vele mannen te erg
Krul zacht haar
Pag. 3
Zeeuwsch Dagblad
Pendelen
Hulpverlening
Rotterdam-Axel
wel uitstel,
geen afstel
Vij fdaagse werkweek
gemeenteambtenaren?
Drogend wasgoed
beeft onmiddellijk
vlam gevat
AUTOVERVOER
Plank
Stille figuur
Autovervoer over
Westerschelde
Gasbrander ontploft in
technische school
Twee jongens gewond
AANVARINGEN OP
WESTERSCHELDE
rn=nm shampoo
Weinig moeite met personeelsvoorziening
Radja's en poedels
Mevr. Mes zal
„Prinses Irene"
te water laten
Zaterdag 23 januari 1960
ZEEUWSCH DAGBLAD
Protestants-Christelijk
/~)OK uit Zeeuws-Vlaanderen gaan
nu al arbeiders werken in de ha
ven van Rotterdam. Enkele dagen ge
leden hebben wij bericht, dat deze
mannen voor het merendeel ge
huwden om vijf uur in de ochtend
met een bus van huis gaan en tegen
zeven uur 's avonds weer thuis zijn.
Men is op het ogenblik bezig met het
werven van nog meer werkkrachten
uit Zeeuwsch-Vlaanderen voor de
Rotterdamse haven. In Rotterdam
heerst namelijk groot gebrek aan
arbeiders en volgens de werkgevers
in de Maasstad voldoen de Zeeuwen
uitstekend.
Er wordt dus nu ook van Zeeuwsch-
Vlaanderen, dat wel het meest ge-
isoleerde deei van dit gewest wordt """NU""' ,.\a"
genoemd, gependeld naar de randstad nagestreefd ten
MIDDELBURG Uit een ver-rschelde. De invoering van de ver
gelijking van de cijfers over het hoogde tarieven met ingang van
vervoer via de Westerschelde-
veren na de invoering der ver
hoogde tarieven blijkt dat de be
leidslijn, gevolgd bij het invoeren
der tarieven, strijdig is met het
hoofddoel, dat van rijkswege
aanzien
Holland.
„De Gids", het orgaan van het
Christelijk Nationaal Vakverbond,
heeft aan deze pendel in een artikel
aandacht geschonken. Het blad schrijft
o.a.: „Men ziet bepaalde gebieden
worden op deze wijze leeggezogen, ter
wijl andere streken, die al vol zijn,
nog voller lopen. En de arbeiders moe
ten een moeilijke overgangstijd mee
maken in kampen, terwijl ze daarna
met hun gezinnen worden overgeplant
in een totaal andere omgeving. De
ouderen onder hen zullen daar nooit
helemaal wennen. De jongeren zul
len wel „verstedelijken" met alle fa
cetten daarvan. Moet dat nu zo blij
ven doorgaan," vraagt „De Gids'
In beginsel moet er naar worden ge
streefd het werk naar de mensen te
brengen en niet andersom. Herscho
ling is belangrijker dan verplaatsing
van arbeiders.
Op dit punt is er in Zeeuwsch-Vlaan
deren en in andere streken van Zeeland
nog heel wat te doen, meent „De Gids'
en daar zijn wij het van harte mee
eens.
Men moet mensen niet beschouwen
als pakgoed, dat men naar believen
kan verplaatsen.
JJIT de berichtgeving in de kranten
heeft men kunnen constateren dat
de hulpverlening aan de door de over
stroming getroffen bevolking van
Tuindorp-Oostzaan op gang begint te
komen. Men kan echter niet zeggen,
dat er bijzonder veel vaart achter
wordt gezet. Bij de getroffenen be
gint een zekere mate van ongerust
heid te rijzen. Over enkele weken
hoopt men weer naar huis en haard
te kunnen trekken en hoe zal het dan
moeten met de vervanging van het
verloren gegane meubilair, de ver
nielde stoffering enz? Het is van be
lang, dat de bevolking van Tuindorp
Oostzaan zo spoedig mogelijk weet
waar men aan toe is. De regering zegt
nu te willen wachten op wat het ram
penfonds zal doen en dit fonds moet
afwachten hoeveel het aan giften zal
ontvangen.
Daarom is het van belang, dat zo
spoedig mogelijk voorbereidingen tot
financiële steun aan het rampenfonds
in daden worden omgezet. Het is bui
tengewoon verheugend dat, wat Zee
land betreft, vooral het eiland Schou-
wen-Duiveland zich van zijn goede
zijde laat zien. Aan initiatieven voor
hulpverlening ontbreekt het daar niet.
Men is de hulp, na de ramp van fe
bruari 1953 verleend, niet vergeten.
AXEL De oorspronkelijke
plannen met betrekking tot een
luchtverbinding van Rotterdam
via Haamstede naar Axel zijn wel
een beetje aan de optimistische
kant geweest. Zoals bekend heeft
men destijds als streefdatum
voor de opening van een (even
tuele) dienst 1 maart 1960 ge
noemd.
Het is thans echter wel duide
lijk dat een dergelijke voorspoe
dige gang van zaken allerminst
binnen de gestelde termijn gerea
liseerd kan worden.
Overigens blijven de plannen onver
minderd van kracht. Het ligt in de be-
doeling een tamelijk frequente verbin
ding te onderhouden, waarbij men het
oog heeft op machines die acht tot negen
personen kunnen vervoeren. Op zater
dagen zal een retourvlucht in de mor
genuren gemaakt worden en op de ove-
rige werkdagen twee retourvluchten per
dag Weliswaar is niet met voldoende ze
kerheid te zeggen of deze frequentie in
een behoefte zal voorzien, maar de erva
ling leert toch dat het aanbod een sti
mulerende werking heeft op de intensi
viteit van het vervoer.
Eveneens zal ruimte zijn voor vracht
vervoer en de prijzen die men in dit ver
band overweegt liggen aan deze zeer lage
kant. Prijzen worden genoemd van twin
tig cent per kilo, vooropgesteld dan dat
het vrachtaanbod minstens tien kilo zal
bedragen.
Naar wij vernemen heeft de n.v. Sin-
berg, die deze luchtlijn zal exploiteren,
eveneens plannen om een verbinding met
Dusseldorf te onderhouden.
VLISSINGEN. Hoewel de menin
gen onder de Vlissingse gemeenteamb
tenaren nog verdeeld zijn. zal in de
komende zomer toch naar alle waar
schijnlijk de vijfdaagse werkweek wor
den ingevoerd. In plaats van zaterdag
morgen zullen de ambtenaren dan
s woensdagsavonds werken.
Op een vergadering van georgani-
seerd overleg in februari zal dit voor
stel ter sprake komen.
Dinsdag a.s. komt op de vergadering
van georganiseerd overleg het voorstel
ter tafel om het personeel over de
maanden januari, februari en maart
een voorschot van 3 procent te verle
nen op een eerlang in te voeren loons
verhoging ingevolge de rijksregeling.
van de veren over de Wester-
1 augustus 1958 is oorzaak, dat
niet alleen de verwachte ver-
voerstoeneming is uitgebleven,
maar dat de omvang van het ver
voer aan auto's over alle drie de
veren tezamen is gedaald.
Deze opmerkingen worden gemaakt in
het ..Voorlichtingsblad" van de provin
cie Zeeland, dat gisteren is verschenen.
MIDDELBURG. Gistermor
gen tussen acht en negen uur is
het woonhuis van de familie Al
leman aan de Walensingel te
Middelburg voor het grootste
deel uitgebrand. De enige per
sonen die zich tijdens de brand
in het huis bevonden, mevrouw
Alleman en haar zoontje, konden
zich tijdig in veiligheid stellen.
Van de inboedel bleef nagenoeg
niets over. De benedenverdieping
kreeg voornamelijk waterschade.
Niet verzekerd
De door omwonenden gewaar
schuwde brandweer kon het vuur
met behulp van de hogedruk
spuit in minder dan een uur
meester worden. De brand bleef
zodoende beperkt tot de woning
van de familie Alleman. Het
pand is eigendom van de ge
meente Middelburg en was even
als de verloren gegane inboedel
niet verzekerd.
Over de oorzaak van de brand tast
men nog in het duister. De heer J. C.
Alleman en de oudste van zijn twee zo
nen waren zoals gewoonlijk vroeg opge
staan. Rond de brandende kachel in de
keuken gebruikten zij het ontbijt, wat
mevrouw Alleman voor hen had klaar
gemaakt. Nadat vader en zoon naar ihun
werk waren vertrokken ging mevrouw
Alleman weer naar bed. Omstreeks half
negen bemerkte ze dat rook van beneden
tot de bovenverdieping doordrong. Ze
zette de baby op straat en probeerde nog
enkele meubelstukken te redden. Een van
de buren waarschuwde de brandweer.
In de keuken
Inmiddels lekten de vlammen door de
voor- en achtervensters van de beneden
verdieping naar buiten. De Middelburgse
brandweer arriveerde met een hogedruk
spuit. Met drie stralen werd de aanval
op het vuur geopend. Het ergste gevaar
was spoedig geweken, en de kans dat
het vuur naar de belendende percelen
zou overslaan bestond niet meer. Met
het nablussen hadden de brandweerlie
den daarna nog een uur werk.
De brand is waarschijnlijk bij de ka
chel in de keuken begonnen. De moge
lijkheid bestaat dat drogend wasgoed
door oververhitting heeft vlam gevat.
Mevrouw Alleman en de baby werden
door buren opgenomen.
Het hoofddoel van de veren is, aldus
het Voorlichtingsblad, dat Zeeuwsch-
Vlaanderen hoe langer hoe meer een ge
ïntegreerd deel van het vaderland zal
worden. De uitzonderlijke ligging van
Zeeuwsch-Vlaanderen, dat een lange
landsgrens heeft met België terwijl het
van overig Nederland is gescheiden door
een zeer brede riviermond, is reeds
tientallen jaren oorzaak, dat het ver
keer en vervoer via de veren van natio
naal belang is geacht, om welke reden
het rijk zich daarvoor financiële offers
getroost.
Het doel, dat van rijkswege hierbij
wordt nagestreefd is in 1945 zeer duide
lijk omschreven door de toenmalige
Raad van herstel en wederopbouw uit
de ministerraad. Deze Raad besloot in
het najaar van dat jaar de veren koste
loos te doen zijn in verband met de
noodzakelijkheid de bevolking van
Zeeuwsch-Vlaanderen gemakkelijker in
contact te brengen met het overige ge
deelte van Nederland. In het Voorlich
tingsblad wordt opgemerkt, dat er voor
1 augustus 1958 een tekort was aan ver
voerscapaciteit voor het overzetten van
auto's. Dit gaf toen vaak aanleiding tot
zeer lange wachttijden. De natuurlijke
groei van het vervoersaanbod werd er in
aanzienlijke mate door belemmerd.
Tegelijk met het invoeren van nieu
we tarieven per 1 augustus 1958 is de
nieuwe motorveerboot „Prinses Bea
trix" in dienst gesteld op het veerVlis-
singen-Breskens. Daardoor is voor dit
veer een zeer aanmerkelijke vergroting-
van de vervoercapaciteit voor auto's
verkregen.
Door het in dienst stellen van dit gro
te nieuwe schip kon één van de motor
schepen Koningin Juliana" of „Prins
Bernhard" op het veer Kruiningen-Perk-
polder gaan varen. Beide grote wagen
veren over de Westerschelde kregen al
dus een belangrijke vergroting van de
vervoercapaciteit. De lange wachttijden
voor de auto's behoorden in het alge
meen daarmede tot het verleden.
Als regel geeft een vergroting van
vervoercapaciteit van een veer (het
zelfde geldt uiteraard ook voor andere
vervoermiddelen), waarvoor een gebrek
aan capaciteit bestond aanleiding tot
sprongsgewijze verhoging van het ver
voer.
Wat de algemene tendens van stijging
van het autovervoer aangaat kan de
groei van het Nederlandse autopark in
zeker opzicht als een maatstaf gelden
voor de ontwikkeling van het autover
voer over veren.
De jongste economische recessie oefen
de ongetwijfeld in de periode augustus
1957 tot augustus 1958 een ongunstige in
vloed uit op de vervoeromvang. Gedu
rende de periode aug. 1958 tot aug. 1959
maakte de allengs verdwijnende reces
sie plaats voor een tijd van hoogconjunc
tuur. Bij overigens gelijke omstandighe
den (bijv. zonder een aanmerkelijke ta
riefsverhoging) zou het vervoeraanbod
van auto's als gevolg van de gewijzigde
economische omstandigheden zijn toege
nomen. De toeneming van het vervoer
over andere veren in en buiten Zeeland
levert hiervoor het bewijs, aldus het
Voorlichtingsblad.
Met ingang van 1 augustus 1958 zijn
de restanten van het kosteloze vervoer
over de veren van de Westerschelde ge
heel afgeschaft. De bestaande tarieven
zijn belangrijk verhoogd en uniform ge
worden voor alle veren.
De vraag kan nu worden gesteld, wat
de invloed is geweest van het invoeren
dezer tarieven op de omvang van het
vervoer, m.a.w. of de tarieven al dan
niet convergeren met het hoofddoel dat
met het instandhouden der veren wordt
nagestreefd.
In het Voorlichtingsblad van de pro
vincie Zeeland worden de volgende con
clusies getrokken:
Veer Vliasingen-Breskens. Het aantal
BOUW POLITIEBUREAU
AANBESTEED
THOLEN. De rijksgebouwendienst
te Den Haag heeft de bouw van een po
litiebureau aan de Hofstraat aanbesteed.
Er waren zestien inschrijvers. Hoogste fa.
F. Wierincks, Breda ƒ899.000,laagste
fa. J. Fideler, Bergen op Zoom 77.700,
Gunning in beraad.
0 In de vergadering van de N.C.V.B.
te Serooskerkc heeft dokter G. Schep uit
Serooskerke een boeiende causerie ge
houden over „Het opgroeiende kleine
kind". De afdeling heeft 125 leden.
Er wordt nogal wat afgekegeld daar
in Zierikzee. Een oude traditie wordt
er dagelijks levend gehouden. Vijf
verschillende clubs razen op vijf ver
schillende avonden in de week de bal
len over de baan. Ze zijn natuurlijk
verenigd in een ,,Bond", de „Zierik-
zeese Kegelbond" (de Z.K.B. waar
schijnlijk) en ze heten: T.O.G.
St. Jan, Alle Negen, (alle negen ke
gels wordt hier bedoeld), Sans Souci,
(lijkt me een heerlijke club) en
HEROVEMA oftewel „Het Rollend
Vermaak". „Het rollend vermaak" is
een van de twee damesclubs. Iedere
maandagavond in Concordia, ik ben
er maar eens wezen kijken., nee, u
leert het zo maar niet!
Eerst moet u maar zien de bal op de
Bukkenkracht zetten
„We boksen tegen elkaar op, op an
dere clubs is het helemaal een so
ciëteit geworden, maar wij kegelen se
rieus", zegt mevrouw Krips die al een
jaar of tien voorzitster van Herovema
is. „Iedereen heeft zijn vaste gooi.
Met een beetje effect in de bal moet
je hem tussen de middelste kegel, en
die daarnaast gooien. Dan heb je de
grootste kans op een negen". En er
wordt serieus gekegeld op maandag
avond. Het is geen sociëteit. Natuur
lijk wel een kopje koffie, gebakje
met een babbeltje.. maar wees eer
lijk, er zitten tenslotte dertien dames
bij elkaar die het grootste deel van
de avond besteden met op hun beurt
te wachten. Ze zitten daar gezellig
aan een lange tafel, en als er eens
een „radja" wordt gegooid (die mid
delste kegel met dat bobbeltje er op)
nou ja, dan moet er eens getracteerd
worden. Zo kunt u ook een „koekoek"
gooien. Dan vallen de middelste drie.
Of een „poedel"dat is minder
mooi, want dan raakt de bal van de
plank en er valt geen enkele kegel.
„Het Rollend Vermaak" bestaat al
jaaaaren. 12 november 1912 opgericht.
„Sans Souci" bestaat nog langer.
En dat kon in Zierikzee allemaal,
want er was een kegelbaan. Jaren
lang vonden vele Zierikzeenaars
elkaar in de lange sombere winter
maanden rond de plank. Jarenlang,
en het werd een traditie. U gaat er
automatisch kegelen. Tenminste als u
lid kunt worden van een der bestaan
de clubs. Elke club telt zo'n twaalf
tot dertien leden, meer niet anders
wordt het aantal beurten te klein. De
clubs houden onderling natuurlijk fel
le competities, en vorig jaar waren
de vrouwen van Herovema vele man
nen t'erg: ze werden kampioen van
de Zierikzeese kegelbond!
De centrale figuur van het
Zierikzeese kegelleven zit stil
in een hoekje. Bij elke wed-
In de periode oktober 1958 tot
en met juli 1959 is het autovervoer
op de Westerscheldeveren gedaald
tot 96.55 procent van het aantal,
dat in het tijdvak oktober 1957 tot
en met juli 1958 werd overgezet.
VlissingenBreskens daalde tot
26,29 procent en Kruiningen
Perkpolder tot 95,18 procent, Ter-
neuzenHoedekenskerke steeg tot
119.24 procent.
PERSONENAUTO'S
Het vervoer van binnenlandse
personenauto's daalde van oktober
1958 tot en met juli 1959 tot 95.34
procent van het vervoer in de
maanden oktober 1957 tot en met
juli 1958.
Vlissingen—Breskens 93.66 pro
cent. KruiningenPerkpolder 95.15
procent. TerneuzenHoedekens
kerke 113.54 procent. Het aantal
buitenlandse steeg tot 111,14 pro
cent. De belangrijkste stijging
vond plaats op de dienst Terneu
zenHoedekenskerke, namelijk
met 41.28 procent.
VRACHTAUTO'S
Ook wat betreft het vrachtauto-
vervoer zijn vergelijkende cijfers
van de periodes oktober 1957 tot
en met juli 1958 en oktober 1958
tot en met juli 1959 beschikbaar.
Het totale vrachtautovervoer daal
de in laatstgenoemde periode tot
94,69 procent van het in de eer
ste periode overgezette aantal. Bij
de buitenlandse auto's was er een
daling tot 91,81 procent, bij de bin
nenlandse vrachtauto's tot 94,88
procent.
Wat de binnenlandse auto's be
treft daalde Vlissingen—Breskens
tot 89.37 procent en Kruiningen—
Perkpolder tot 97,64 procent; Ter-
neuzenHoedekenskerke steeg tot
544,16 procent. In de periode ok
tober 1957 tot en met juli 1958
\yerden namelijk op dit veer
s'lechts 197 vrachtauto's overgezet
tegen 1072 in het tijdvak van ok
tober 1958 tot en met juli 1959.
overgezette buitenlandse personenauto's,
en in mindere mate geldt dit voor de
buitenlandse vrachtauto's, is belangrijk
gestegen. Daarentegen is het totaal aan
tal vervoerde auto's, het aantal binnen
landse personenauto's belangrijk ge
daald en het aantal binnenlandse
vrachtauto's zeer belangrijk gedaald.
Terneuzen-Hoedekenskerke. De per 1
augustus 1958 ingevoerde autotarieven
betekenen bij het gebruik maken van
20-vaartenboekjes een verlaging. De ca
paciteit van dit veer onderging echter
geen wijziging. Het verover van auto's
over dit veer nam voor alle groepen
toe.
Krumingen-Perkpolder. Het aantal
overgezette buitenlandse personenauto's
zowel vrachtauto's daalde. Ook het ver
voer van binnenlandse auto's verminder
de.
Algemene conclusie. De invoering van
de verhoogde tarieven met ingang van
1 augustus 1958 is oorzaak, dat niet al
leen de te verwachten vervoerstoene-
ming is uitgebleven, maar dat de om
vang van het vervoer aan auto's over
alle drie de veren tezamen is gedaald.
De beleidslijn gevolgd bij het
invoeren der tarieven divergeert
met het hoofddoel ook van rijks
wege nagestreefd met de veren
over de Westerschelde, meent het
V oorlichtingsblad
De vereniging van varkenshouders
„Draagt Elkanders Lasten" te St. Maar
tensdijk moest in 1959 vier gestorven
varkens vergoeden. De heren J. C. Knuist
en S. Lindhout en C. J. Geluk werden
herkozen, resp. als voorzitter, secretaris
en commissaris.
HULST Na een enorme knal is vrij
dagochtend in het handvaardigheidslo
kaal van de r.k.-technische school een
propaangasbrander in brand gevlogen.
Drie jongens waren met de brander aan
het werk. De directeur en enkele leraren
grepen onmiddellijk in en wisten het vuur
te beperken tot de brander.
De brandweer bluste de vlammen met
een schuimblusapparaat. De leerlingen
J. Buijsse uit Hulst en A. Hemelaar uit
Terhole zijn met brandwonden in het
ziekenhuis opgenomen. Op het moment
van de ontploffing waren twintig jon
gens in het lokaal aanwezig.
VLISSINGEN. Op de Westerschel
de heeft zich vrijdagmorgen een aan
varing voorgedaan tussen het Engelse
kustvaartuig „Faience", van 390 ton
brt. en het Poolse m.s. „Ina" groot
480 ton brt. De Poolse kustvaarder
heeft na de aanvaring zijn reis nor
maal vervolgd. De „Faience" onder
weg van Antwerpen naar Dublin met
een lading kunstmest liep bij de aan
varing aanzienlijke schade op en is
Vlissmgen-haven binnengelopen voor na
der onderzoek en eventueel herstel.
VLISSINGEN. De Russische zee
lichter „Tharussa" die, gesleept door
de Russische sleepboot „Burgrino"
onderweg van Antwerpen naar Riga,
wegens het slechte weer in de rede ten
anker gekomen was, is ernstig bescha
digd in de Vlissingse haven binnenge
sleept.
Het schip werd woensdagmorgen aan
gevaren door het m.s. „297" van de
Kon. Mij. „De Schelde" en liep ern
stige schade aan boeg en reling op.
Later werd het schip nog geraakt door
de Nederlandse „Ritornel". Door as
suradeuren en experts wordt nu uitge
zocht wie de schade zal betalen. Waar
de nodige reparaties verricht zullen
worden is nog niet bekend.
Het Duitse m.s. Marie Both", dat
Vlissingen binnengekomen was met
zware stormschade is vrijdagmorgen
naar Terneuzen gesleept waar de ave
rij hersteld zal worden.
De afdeling Kruiningen van de
N.C.V.B. vergaderde woensdag in het
Dorpshuis onder leiding van de presi
dente mevrouw C. Koolstra-Steketee. De
heer J. Allewijn te Goes besprak het
boek „Christus wordt weer gekruisigd".
Advertentie
bij groot en klein
„Hij raakte hem aan"
Matth. 8 3
Dat zouden wy zelfs in onze tijd Jezus
niet meer zo nadoen om zo'n melaatse
aan te raken, want Hij zal wel geen gummi-
handschoenen gedragen hebben. Wy zijn
bang voor besmetting en zo'n melaatse is
ver van steriel.
Zieken die besmetelijk zyn worden ook
nu nog in onze ziekenhuizen apart gehou
den. Sommige mensen zyn zelfs overdreven
bang voor besmetting. De drogisten varen
er wel bij. Nu is bet ook waar: wij zyn ook
erg kwetsbaar.
Maar Jezus raakte hem aan!
Heeft Jezus een stunt uitgehaald, omdat
Hij toch onkwetsbaar is? Zo'n bravourstuk*
je van een standwerker?
Christus wonderen zyn verlossingsdaden
geweest. Hy raakte die man aan om te
laten zien dat wanneer Hy contact opneemt
dit de genezing van de melaatse betekent.
Voor ons betekent aanraking dat wy het
vuil overnemen, maar Christus draagt Zyn
reinheid over op de man die zyn eigen do-
dcnzang moest opdreunen: „onrein", „on
rein!"
Wanneer wy bet gezelschap zoeken van
zondaren en met ben gaan feestvieren en
maaltijden houden dan worden wy hen ge-
lijk. Wie met pek omgaat wordt er mee
besmet. Maar als Jezus betzelfde doet
en Hij deed het dan worden zondaren
bekeerd.
Ons wordt op de ziel gebonden ons verre
te houden van de besmetting der wereld,
maar Christus Zelf duikt er middenin, in
onze grote nood, en neemt dan een wereld
van ongerechtigheden mee uit de put van
verderf en ondergang.
Sommige mensen die zich willen ver
dedigen als ze meedoen met allerlei din
gen van de wereld, proberen zich wel eens
te beroepen op Jezus, die, in tegenstelling
met Johannes de Doper naar bruiloften en
maaltijden ging en niet al te kieskeurig
was in de keuze van zijn gezelschap.
Wie Jezus dan zo wil nadoen moet toch
wel goed vasthouden dat Hy zoiets deed om
het hele gezelschap te veranderen. En als
u het nu eens kunt klaarspelen dat de
onreiuen rein worden door uw aanwezig-
reid, dan zeg ik, zoek de wereld1 maar op.
Christus zegt ons echter: „Zonder My kunt
u niets doen". Als u door Gods genade,
dicht by de Heiland levend, ook een licht
bent, dan zal de wereld u niet schaden, ja
wat meer is dan zult u tot een zegen voor
uw gezelschap worden. Dan zoekt u contact
om te behouden. En alleen dat contact is
zinvol.
MIDDELBURG
P. VAN TIL
GOES Over de gehele linie
kan vastgesteld worden, dat de
Zeeuwse autobusmaatschappijen
niet te kampen hebben met een
gebrek aan personeel. En dus ook
niet behoeven te praten over in
krimping der busdiensten. Zoals
bekend ondervindt een autobus-
onderneming in Boskoop grote
moeilijkheden met de personeels
voorziening. Tot tweemaal toe
U leert het niet ZO maar! En plank te houden. En die plank js toch al-
do» die domes van Ret J?o77e«d Nd noK zestien m«ter lang. „Na een
aan aie aames van nel nouena tijdje zal het u wel lukken", vertelde de
Vermaak uit Zierikzeedie der- voorzitster van Herovema, mevrouw J.
tien dames weten ze wel te ra- Krips-poeieman, "?e *5* geruststei-
ling. Op de plank houden dus. Maar dat
ken. Alsof het niets is kogelen ze niet alleen. Het komt in het kort hier op
de kegels omver. Met een zeven neer: Bai oppakken (er zit een gat in
kilo wegende bal van djati-houtÏW5ÏÏ
Over een zestien meter lange op de haan leggen. Bukken. Doodstil
baan, gooien ze nogal eens een Uik,f,n- (naar de kegels). Concentreren.
a Richten. Pas vooruit. Pas achteruit
zeventje, een achtje en vaak een (met enigszins zwaaiende beweging).
neqentje! Met enorme snelheden Kracht zetten. Bal met grote snelheid
srhipfprt rp dp hal zwaar mm wegrollen Dan vallen er harde klap-
SCIlieten ze ae oai pwaai rom- pen j,oe meei. hoe beter. (Met een ma-
melend over de baan. Met harde ximum van negen) Maar het is niet een-
klappen. vallen de kegels van hun voudls!
voetstuk. Natuurlijk valt er wel
eens een poedelmaar ook
Homerus knapt wel eens een
uiltjeIk heb het gezien in
Zierikzee: het is imponerend wat
een vrouwenhand vermag!
Doodstil kijken
strijd of trainingsavond is hij
aanwezig. U merkt hem nau
welijks op. In zijn hoekje drinkt
hij zijn biertje, rookt hij zijn
zelfgedraaide sigaretten. Maar
toch is zijn aanwezigheid voort
durend goed merkbaar, want
de ballen, die de dames met
grote snelheid wegschieten ko
men allemaal weer terug. En
dat doet die stille figuur de
Kegeljongen. Het is de heer E.
van de Sande die de ballen in
een houten goot legt zodat ze
terugrollen. De kegels zet hij
weer overeind, kortom hij
houd-t de boel op gang. Hij doet
het al jaren. Overdag werken
in een groenvoederdrogerij,
's avonds gooit hij met ballen.
Nou ja, „iedereen heeft zo zijn
vaste gooi", zoals de voorzit
ster me al heeft verteld.
heeft deze maatschappij het be
sluit moeten nemen om haar
diensten te beperken. De chauf
feurs verlaten het busbedrijf, om
dat zij elders meer kunnen ver
dienen. Het mag als bekend wor
den verondersteld, dat de lonen
voor de buschauffeurs niet aan
de hoge kant zijn. De loononder
handelingen 'tot een betere sala
riëring verlopen ook niet bepaald
vlot.
Blijkbaar zien de Zeeuwse bus
chauffeurs er geen brood in om bij een
particulier bedrijf achter het stuur te
kruipen of.om in de fabriek te gaan
werken. De directies van alle autobus
ondernemers konden ons tenminste ver
tellen, dat zij met weinig verloop onder
hun chauffeurs te maken hebben. Zij
hebben er geen behoefte aan weg te
gaan, zodat de directies ook niet met
het probleem zitten om personeel aan
te trekken.
Wel zouden de bus ondernemers graag
zien, dat de lonen omhoog gaan. Aan
deze loonsverhoging zit echter onherroe
pelijk een verhoging van de tarieven
vast. En die tariefsverhoging mag nu
juist niet tot stand komen.
De directie van de Autobusmaat
schappij Zeeland in Goes verklaarde
ons volstrekt geen moeite te hebben
met personeel, dat ontevreden is over
de salariëring en vertrekt. Er is dan
ook geen enkele reden aanwezig om te
praten over inkrimping der busdien
sten.
Op het kantoor van de Zeeuwsch-
Vlaamse Tramwegmaatschappij in Ter
neuzen wist men ons te vertellen, dat
de diensten normaal verlopen. „Er lo
pen geen chauffeurs weg. Met perso
neelsgebrek hebben wij niet te kam
pen. Steeds hebben wij een constante
bezetting en het bedrijf loopt, zoals het
altijd gelopen heeft."
En uit de mond van de mensen van
de Stoomtram BreskensMaldegem te
Aardenburg vernamen wij hetzelfde ge
luid: „Er is gelukkig geen sprake van
personeelsgebrek. De chauffeurs lopen
hier niet zo gauw weg."
Ook de directie van de Stoomtram
Walcheren heeft niet te piekeren over
de kwestie van het tekort aan perso
neel. Ook deze maatschappij" heeft met
weinig verloop te maken. De diensten
kunnen normaal uitgevoerd worden. En
de directie overweegt zelfs om met in
gang van de zomerdienstregeling de
diensten op enkele lijnen uit te brei
den.
De Rotterdamse Tramweg Maat
schappij kan, voor wat betreft de dien
sten op Schouwen, eveneens van een
gunstige situatie spreken. Het personeel
gaat niet zo gauw weg. zo werd gezegd.
MIDDELBURG. Het zuster
schip van de „Prinses Beatrix",
de „Prinses Irene", dat in op
dracht van het provinciaal be
stuur door de N.V. Kon. Mij. De
Schelde te Vlissingen is gebouwd
en bestemd is voor de veerdienst
VlissingenBreskens, zal op za
terdag 13 februari a.s. des mid
dags om drie uur te water wor
den gelaten. De tewaterlating zal
geschieden door mevr. C. Mes
Peters, echtgenote van het lid
van Ged. Staten, mr. dr. A. J.
J. M. Mes.
De afdeling Borssele van de Ko
ninklijke Nederlandse Middenstandsbond
vertoonde de film „Geen angst voor
wilde dieren", waarvoor een grote be-
langstelling bpstond.
i