teisterde Zeeland Stormgesel Twee doden bij schipbreuk ter hoogte van Walsoorden aanzienlijk beschadigd Opvoeding en opleiding tot actieve vrijetijdsbesteding Di ik KOOPMAN ZAG NIEUWE TAAK VOOR GEMEENTE Pompbediende vrijgesproken van aanrijding Twee doden op Westerschelde J Pag. 3 Kranen op drift Pendel van Zeeuwsch- Vlaanderen naar de Rotterdamse haven Algemene vergadering L.J.G. Veerdiensten Dubbele aanvaring op rede Scheldestad Dubbele aanvaring Dijk beschadigd Kantongerecht Middelburg Kantongerecht Middelburg Geen melkvervoer op zondag in Nieu werker k Middelburgse raad verleende subsidies Uienprijs is weer gedaald Bok losgeslagen Ds. Bezemer over het duizendjarig rijk" liep terug KANAALZWEMSTER STINA FREE TRAD IN HET HUWELIJK jes van het C.J.V. doen aanzoek WEDEROM APPELS NAAR FRANKRIJK Schelpen bij de Kon. Ned. Natuurhist. Vereniging Donderdag 21 januari 1960 ZEEUWSCH DAGBLAD ongeveer tien meter. Ijlings werd ma- half twee tijdens eb en zware storm i s\/% s n -*• r\ T/ll (X Cl Tl teriaal gestort om het gat te dichten.)gestaakt moesten worden. VClll DO 11 L(U(l lil T VI 'W LI VgUl V\De toestand was uiteraard wel gevaar- j De polder Walc'ieren meldde niets bij- CLINGE. Ook Zeeuwsch-Vlaande- ren is nu betrokken in de dagelijk se pendel van arbeiders naar de Rot terdamse haven. In de afgelopen we ken zijn in dit gebied arbeidskrachten geïnteresseerd voor het werk in Rot terdam en sedert enkele dagen ver trekt dagelijks een bus met dertig arbeiders uit Hulst, Clinge en St. Jansteen naar de Maasstad. Men reist over Antwerpen. Tegen vijf uur in de ochtend wordt vertrokken en omstreeks zeven uur 's avonds zijn ae mannen •weer thuis. Het zijn meest oudere GOES. Mej. H. C. L. Müller Kühlenthal, directrice van het opleidingscentrum Middelloo te Amersfoort, heeft tijdens de gister middag gehouden algemene verga- eigenlijk het probleem van de jeugd, met name van die in de grote stad. Zij vertelde, dat 50 pet. van het Nederlandse volk actief lid is van een vereniging of club, dat 33 pet. geen boek leest en dat 4 pet. geen radio heeft. Aan de hand van enkele voorbeelden, die diepe indruk dering van de Landbouw Jongeren maakten op de ^aanwezigen, kwam Gemeenschap Zeeland in de Prins «j^tot «Mg. tol** hit LI w v/v. v v lijk, maar niet verontrustend, omdat de zonders. Er werd hoegenaamd geen i boulevardmuur door de schuimbekken- de golven op geen enkele wijze was J aangetast. Niettemin is er toch schade i luulö. UUUC1C ne Kirm met wci ciu v*" ïundHiCezicht" untnbe"ienabetekent de' In Terneuzen geraakte gistermorgen j wer^aïhten/die hebbenbesloten'lnde van Oranje een interessant praatje', geconfrontéerd" moet' worden. Hp' moet VLISSINGEN De stormgesel trok gisteren teisterend over versnelde erosie een strop voor de wa- ze^ ons land. Het was vooral de scheepvaart die zware slagen kreeg te terstaatmensen. Men is nu echter op zi^n hoede' zeeboot drift. Aanderhalf uur later sloeg ook de tweede kraan van zijn trossen, en nam dezelfde weg. Enige tijd later wer- De veerdienst Vlissingen-Breskens on- i den de kranen teruggevonden bij de Schulpenhoek en bij de Griete ten oos ten van Terneuzen. incasseren. Gebeurde bij Hoek van Holland de ramp met de „Ber muda", waarbij vijf doden waren te betreuren, bij Walsoorden in oostelijk Zeeuws-Vlaanderen zonk het Antwerpse vrachtschip ,,Vi- notra II'' (261 ton). Twee mensen, kapitein Kas en zijn vrouw, de r, j dervond van de zware storm nagenoeg enigen aan boord kwamen daarbij om net leven. Deze ramp vond geen hinder. De „Prinses Beatrix" heeft plaats woensdagmorgen om elf uur. Het schip was geladen met normaal haar werk gedaan, alleen de grondnotenolie en van Antwerpen op weg iiaar Gent. Pogingen van jleer^tou^ren om 6.40*^uTenTso het Antwerpse schip „Sintana 10" onder bevel van kapitein Van der uur moest verstek laten gaan. Op het Zalm o mnog redding te brengen, mochten niet meer baten. drboten^va^T.^en^Io"fh op^de dienst Kruiningen-Perkpoider voer de Imoet toch worden gezegd, dat dit be-„Dordrecht" niet om 11.20 uur. De gro- j richt van de nieuwsdienst, dat uit Vlis- te boot. die de dienst onderhoudt tussen singen kwam, schromelijk overdreven Wolfaartsdijkseveer en Kortgene, heeft was. Wel vertoonde de asfaltlaag eensnormaal gevaren, maar de kleine boot scheur, maar deze was beslist geen i moest al spoedig de overtocht staken, s honderd meter. De veerdienst Katse Veer-Zierikzee kende in het geheel geen stagnaties. Naar een schatting van de Rijkswa- Wel het veer Zijpe-Anna Jacobapolder. terstaat bedroeg de geteisterde plek waarop de diensten tussen twaalf uur en Dat er een zware storm zou ko men was dinsdag al duidelijk merkbaar. De weerdiensten sta ken een waarschuwende vinger op en de storwaarscchuwings- diensten vor de scheepvaart he- sen de noodvlag. Dinsdagmiddag werd het windséin afgegeven. Tegen de avond wakkerde de wind sterk aan. Maar de zware storm, die woensdagmorgen in alle vroegte inzette, was toch nog zo verrassend, dat verschillende kleinere schepen op de Wester- schelde en in de monding van deze immense rivier overhaast naar de rede van Vlissingen moesten terugkeren om beschut ting te zoeken. Omstreeks vier uur in de ochtend werden zowel de loodsdiensten Oostgat als Wie lingen voor alle schepen ge staakt. De Belgische loodskotter probeerde nog enkele vaartuigen te bemannen, onder welke de Ne derlandse sleepboot „Loire" van1 L. Smit, onderweg van Kenitra naar Antwerpen met een sleep, maar de storm won het pleit, zo dat de schipper besloot bescher ming te zoeken in de haven van Zeebrugge. Inmiddels liepen in de Vlissingse bui tenhaven met nauwkeurige regelmaat kustvaarders binnen, die de veilige ha ven prefereerden boven de rede. Vele extra kabels moesten worden uitge bracht om te voorkomen dat de sche pen van de kade werden losgeslagen. Geen enkele kapitein waagde het zijn scbip los te gooien om naar de binnen haven te verhalen. Dinsdagmiddag ver trok het vrachtschip 297 van de Kon. Mij. „De Schelde" naar zee voor het doen van een aantal technische proe-1 ven. maar tegen vijf uur keerde het o de rede terug. Ook voor dit grote, doch in ballast varende schip bleek de zee een te gevaarlijke tegenstander. Intus sen was de windkracht bij vlagen opge lopen tot 1314. De kokende zee en de voorbijschietende wolkenflarden zorgden voor een onheilspellend schouwspel. Een dubbele aanvaring ontstond om streeks zeven uur in de morgen op de rede van Vlissingen. De Nederlandse kustvaarder ..Ritornel" (199 br. ton) uit Groningen, was met een lading aardap pelen uit Hansweert op de rede ten an ker gekomen. Het motorschip 297 wilde eveneens het anker uitwerpen, maar slaagde hierin niet. Het kwam hierdoor in een dermate moeilijke positie, dat een aanvaring met de „Ritornel" niet meer kon worden voorkomen. De 297 gaf vijf lange stoten (signaal: ik kan geen aanvaring vermijden). Met zijn voorschip raakte het de „Ritornel" .en deukte grotendeels de steven van het kleine schip in. De kustvaarder zwaaide door de grote druk met het achterschip rond en sloeg opnieuw tegen de 297, waar bij haar sthuurhuis, verschansing en scheepswand aan stuurboordzijde werden beschadigd. Verder achteruit drijvende raakte de „Ritornel" enige keren het Russische vrachtschip „Tha- russa", dat eveneens voor anker lag, zonder echter veel schade aan te rich ten. De „Ritornel" is de Vlissingse ha ven binnengelopen voor een nader on derzoek. Gistermiddag om één uur bracht de radio-nieuwsdienst een alarmerend bericht over grote schade aan de nieuwe dijk voor de Vlissingse boulevard. Over een afstand van ongeveer hon derd meter zouden stukken van de asfaltlaag zijn weggeslagen. Het dijklichaam zou verder aan1 het verzakken zijn en brokken steen zouden op paalhoofden bij de aanlegplaatsen van de loods boten terecht zijn gekomen. Nau welijks waren de nieuwsberichten ut de aether of een aantal Vlis- singers trok te voet, per fiets of bromfiets of per auto naar de boulevard, waar het even later ter hoogte van hotel Noordzee- boulevard zwart van het volk stond. En naarmate de tijd ver streek kwamen steeds meer Scheldestedelingen naar het zo dachten zij sensationele schouw spel kijken. Ofschoon een vergelijking met het' bekende gezegde van de mug en de olifant hier misschien wat mank gaat. De firma Muller uit Terneuzen trok er met enkele sleepboten en pompinstalla- ties naartoe, maar daar het afgaand water was, slaagden de pogingen om de beide kranen vlot te trekken, niet. Er moest toen worden gewacht tot opko mend water. Om kwart voor vier lukte het de sleepboten Holland, Willem, Bet sy, Schelde en Anna van Tien de eerste kraan mee te krijgen. Hoewel de kraan niet lek was, had-zij toch water - ge maakt en moest daartoe naar de werf worden gesleept. De tweede kraan, die onbeschadigd was, werd om half zes naar Terneuzen getrokken. Twee kranen van het overslagbedrijf in Terneuzen geraakten op drift en zochten zich al drijvende een weg naar het oosten. Dat gebeurde gis termorgen. In de late namiddag slaagden sleepboten erin de beide kranen vlot te trekken. gingen aangewend om ook uit deze gemeente werkkrachten voor Rotter dam te werven. het gaat dikwijls anders. Een kind moet Aan het begin van haar betoog hield jets hebben, waarin het zich in creatief zij ziek bezig met de vraag: wat is nu! - - MIDDELBURG. „Hier is een taak voor de gemeente weggelegd", zo meen de de Middelburgse koopman A. W. D. die wegens het rijden met een auto met ondeugdelijke stuurinrichting, yoor de Middelburgse kantonrechter, mr. T. W. Attema, moest verschijnen. Die taak ligt volgens hem op de kruising van de Noordsingel en de Noord weg, „waar van elke honderd auto's er meer dan 90 links door de bocht gaan. Er moeten witte strepen worden aangebracht". Dat hij op genoemd kruispunt een aanrijding met een tegenligger veroorzaakte lag aan zijn stuurinrichting, die hij door een andere koopman had laten repareren. Die reparatie was niet erg grondig uit gevoerd, want verdachtes stuur reageer de zo matig dat er een aanrijding van kwam. De officier van justitie, mr. J. L. An- dreae. meende dat verdachte aan de aanrijding schuldig was, omdat hij de wagen niet door een deskundige had la ten repareren. „Zo bunnen de afschu welijkste ongelukken gebeuren, als u bij uw reparatie op een koopje uit bent". Hij vorderde een boete van 50 of tien dagen. Het vonnis luidde conform. Ook de ambtenaar ter secretarie uit Nieuw en St. Joosland, J. H. B„ meen de dat de aanrijding niet alleen aan hem maar ook aan de weg had gele gen. Hij verweet de eigenaren, van de Prins Hendrikweg te Vlissingen dat de situatie er erg moeilijk is. „Er is een wegversmalling zonder aanduiding, en de auto's komen in rijen van twee van de boot en moeten plotseling ach ter elkaar gaan rijden". Hij reed in de file die van de boot kwam, zag te laat dat zijn voorganger remde, en reed er bovenop. „Misschien reageerde i(k ook wel te traag", zei hij even later. De officier voerderde een boete van 25 of vijf dagen. De kantonrechter vonniste ƒ5 of een dag lager. De Goese wormsteker Th. de K. stond deze keer voor het hekje wegens een aanrijding die hij in zijn woonplaats zou bobben veroorzaakt. Op de 's Heer Hen- drikskinderenstraat zou hij bij het rechts af slaan geen richting hebben aangege ven, en hij zou eerst naar links zijn ge reden voor hij naar rechts draaide en daarmee een bestelwagen, in de klem hebben gebracht. Hij zei wel richting te hebben aangegeven. De officier van justi tie meende dat De K. een zeer onduide lijk manoeuvre had gemaakt, en daar mee het verkeer in gevaar had gebracht. Het geen richting aangeven achtte hij niet bewezen. Hij vorderde een boete spel kan uitleven. En na verloop van tijd blijkt dan, dat het kind zelf om vormgeving vraagt. Dat is de natuur- I lijke groei. Jonge mensen, die hier op- geleid worden, moet je eigenlijk eerst zelf opvoeden. j Luisteren naar het kind is een cen- traal punt. Mejuffrouw Muller verklaar de, dat de commerciële vermakelijk- heidsindustrie aansluit bij die punten, die wij niet moeten hebben. Niets heer- j liiker is om te zien hoe een mens öf kind, dat zich uitgeschakeld acht, beet- ,OA je bij beetje tot leven komt. van 20 of vier dagen. Het vonnis luidde In Jzij,n toespraak tot de jongelui zei conlorm. burgemeester H. K. Michaëlis dat allen „Het is een beroerd geval meende de i irj zeeland vervuld zijn met hetgeen ko- graanhandelaar A. B. uit 's Heerabts- kerke. Op 27 oktober was hij van plan om van uit de Buys Ballotstraat de rijks weg op te rijden. Hij stopte op het fiets pad, maar de neus van zijn auto stak net een stukje op de rijweg. Zodoende reed er een vrachtwagen tegenaan. „U hebt de afstand onjuist getaxeerd" meen de de officier van justitie. Hij vorderde een. boete van 15 of drie dagen. Het vonnis luidde conform. Verdachte vond het een zeer juiste straf. Compromis niet mogelijk NIEUWERKERK Op de ledenver gadering van de C.M.M.C. afdeling Nieuwerkerk, stond een hoogst belang rijk punt op de agenda: het melkver voer op zondag. Enkele leden hadden een actie op touw gezet om de melk ook op zondag te laten afhalen. Tot he den wordt dit gedaan op zaterdag avond en zondagnacht. De lieer Braam overhandigde een lijst met namen van 40 leden, die tegen melkvervoer op zon dag waren. Daar de vereniging 63 le den telt was de beslissing gauw geval len. men gaat. De burgemeester zag niets liever dan dat de dorpsgemeenschappen in tact zouden blijven. Hij wekte de jongerenorganisatie op tot bezinning van de problemen rond de ontvolking van het platteland en rond de overgang van de landarbeider naar de fabriek. Mevrouw Noome uit Krabbendijke sprak de aanwezigen toe namens de Bond van Plattelandsvrouwen. In zijn openingswoord sprak de voor zitter, de heer M. v. d. Maas zijn te leurstelling uit over het feit, dat zo wei nig leden aanwezig waren. Wel waren er heel wat genodigden. De heer v. d. Maas kon o.m. verwelkomen: de bur gemeester van Goes, drs. J. Dijkgraaf van het L.C.C., de heer Van Raay, in specteur jeugdzaken van het ministerie van O.. K, en W., verscheidene Zuid- Bevelandse burgemeesters en vertegen woordigersisters) van de plattelands vrouwen en van de C.J.B.T.B. In zijn openingswoord merkte de voor zitter op, dat de omstandigheden in de landbouw, in vergelijking met 1912 toen de Titanic ten onder ging, radicaal ge wijzigd zijn. De techniek maakt een re volutionaire ontwikkeling door en er zijn scholen en leerkrachten tekort om aan de leergierigheid van de jeugd tegemoet te komen. En kunnen wij nu tevreden zijn? zo vroeg de heer Van der Mass Met stelligheid meende hij deze vraag ontkennend te moeten beantwoorden. De L.J.G. heeft geen gemakkelijk jaar achter de rug. In het hoofdbestuur kwa- imen vele mutaties voor en de vacatu- De heer v. d. Graaf vond dit jam- j re-secretaris-vormingsleider duurt mer en vroeg naar de mogelijkheden van een compromis. Van de zijde der tegenpartij" werd betoogd, dat, wan neer het om principe gaat, geen com promis mogelijk is. De compromisge dachte werd dus verworpen. De' afde ling zal nu nog afwachten wat de an dere gemeenten op het eiland doen. De heer C. Zee, secretaris van de Zeeuwse Melkfederatie gaf een uitvoe rige uiteenzetting over de resultaten van en de mogelijkheden omtrent de produk- tie van melk- en melkprodukten. De heer Braam werd in het bestuur herkozen. De heer Heyboer werd tot nieuw bestuurslid gekozen. In zijn openingswoord had de voor-1 zitter, de heer Eveleens meegedeeld, dat het ledental nog steeds toeneemt. Ook het aantal koeien beweegt zich in stij gende lijn. Circa 40 pet. der koeien straat 8 in te trekken. Het pand is in- voort. Toch konden er vele activiteiten ontplooid worden. Maar er kan veel meer gebeuren, aldus de voorzitter, die tot slot zei, dat er voor de plattelands jongeren in Zeeland nog een grote taak ligt. Op het programma stond verder mu ziek van het L. J.G.-orkest uit Tholen en de opvoering van het toneelstukje: Geen roos zonder doornen" door de streek Walcheren. MIDDELBURG. De Middelburgse raad besloot het destijds genomen be sluit tot aankoop van het pand Singel- wordt op de produktie gecontroleerd. Op de rede van Vlissingen ontstond gistermorgen een aanvaring tussen het bouwnummer 297 van de Ko ninklijke Maatschappij De Schelde, dat voor anker wilde gaan en de Groningse kustvaarder Ritornil, die het anker reeds had uitgeworpen. De foto toont de geramde coaster. HANSWEERT. Een zware storm (windkracht 11) is gisteren oorzaak geweest van een afschuwelijk drama, dat aan twee mensen het leven heeft gekost. D® 24-jarige kapitein A. Tas en zijn 22-jarige vrouw, beiden varend op het Belgische tankschip Vinotra II vonden rondom 11 uur de dood in het kolkende water van de Westerschel- de. Het ongeluk gebeurde toen een krachtige rukwind het 261 ton meten de vrachtschip als een lucifersdoosje finaal in tweeën brak. Het eerste stuk MIDDELBURG. Toen de pomp- i bediende P. B. uit Veenendaal woensdag- morgen voor de Middelburgse kanton rechter, mr. T. W. Attema, stond kon hij zich van het ongeluk niets meer herin neren. Op 24 juli zou bij m^t zijn motor met een snelheid van 120 km per uur over de rijksweg hebben gereden, en on der Nieuw en St. Joosland op een an dere motorrijder die linksaf wilde slaan, zijn ingereden. Pas in het ziekenhuis werd hij weer wakker. Ter zitting ont kende hij wel met een snelheid van 120 km per uur te hebben gereden. De draglinemaehinist J. M. uit Mid delburg bereed de andere motor. Hij verklaarde voorgesorteerd te hebben, en dat hij op de as van de weg wachtte om enige auto's te laten passeren. Hij had achterom gekeken maar zag B. niet aan komen. Plotseling kreeg hij een harde klap en kwam op het wegdek te vallen. Verdachte had deze getuige geen vragen te stellen. „Ik weet er totaal niets van", zei hij. De verbalisant had niets gezien, want hij kwam pas een kwartier later op de plaats van het ongeluk aan. Daar vond hij verdachte in de sloot, en de motor op het rijwielpad. Pas na een maand kon B. door hem worden verhoord. Toen verklaarde verdachte toch wel met een snelhéid van 110 tot 120 km peruur te hebben gereden. WEMELDINGE. Tengevolge van de storm is woensdagmorgen in de vroegte een drijvende bok van de fa. M. v. d. Marei uit Vianen losgeslagen en de haven van Vianen uitgedreven. Hierop raakte de op drift gegane bok de buiten de haven liggende sleepboot „Rinus", die tengevolge hiervan kap seisde en zonk. De bok dreef met de wind het Keten over en kwam onder de gemeente St. Annaland tegen de zee dijk vast te zitten. Vanuit Wemeldinge is het bergingsvaartuig „Walrus" ter as sistentie uitgevaren en deze wist eerst in de avonduren de bok van de dijk vlot te slepen. "T" "1 I Typ A Tpv De officier van justitie, mr. J. L. An I PrlPnt^l I I I I I dreae, meende dat verdachte zonder ver- ljCUCllLai 1 1 •^•^-•-^•Ikeersnoodzaak op de voor hem rijdende motorrijder was ingereden. Verdachte KAPELLE Het verdwijnen van de vorst is er oorzaak van dat de prijs van de uien deze week weer is terug gelopen. Voornamelijk werd dit veroor zaakt door toename van het aanbod. De telers die hun* uien in ren en kuil Het kwam met de tegenoverliggende hebben opgeslagen kunnen nu immers wal in aanraking. Enkele getuigen, waar onder de verbalisant, verklaarden dat er geen enkele reden voor was geweest om niet de stuurboordzijde te houden. Een van de getuigen, de schipper F. was niet ter zröting verschenen. Verdachte stelde er prijs op dat hij ook gehoord zou wor den. De zaak werd voor onbepaalde tijd aangehouden. ZIERIKZEE. ook weer bij hun produkten en er ko men steeds meer partijen welke ge ruimd moeten worden. De prijs welke vorige week was op gelopen tot tegen 24 cent per kg is nu weer gedaald tot ongeveer 20 cent per kg voor de middelkwaliteit. Regelma tig worden er vanuit Zeeland nog veel uien verladen. Vooral vorige week was dat het geval. In het bijzonder naar Frankrijk richtte zich de export vanuit Zeeland. In Flakkee, het andere gebied waar nog veel uien zijn, is het speciaal Engeland dat de uien afneemt. De uit voer naar West-Duitsland blijft nog al tijd beneden de verwachting en er zijn Th* vim-phioino °P het ogenblik nog weinig tekenen wel- TT vereniging wjjzen op een verbetering. Onder-, van rechtzinnig Hervormden hield tussen is de huidige gang van zaken een bijeenkomst in het Hervormd v°0r de telers wel teleurstellend want J zij worden tot op heden beslist met betaald voor het bewaren van hun uien. Een voorrecht is nog dat de kwaliteit over het algemeen niet tegen valt. middels eigendom geworden van de Algemene Bond van Ambtenaren in Den Haag. Aan de Stichting 19401945 zal ook voor 1960 een subsidie van honderd gul den worden verstrekt. Tot leden van het bestuur van de bur gerlijke instelling voor de maatschap pelijke zorg werden benoemd de heren L. A. Bouman, J. Huijssoon en J. Z. S. Pel. In de commissie van advies van de Gemeentelijke Volkskredietbank werden benoemd mevrouw D- Louisse- de Witte en de heer P. H. Geers. De raad verleende voorts medewer king ingevolge art. 72 van de l.o. wet ten behoeve van de aanleg van een sportterreintje voor de scholen aan de Olmenlaan. Bouwgrond aan de Koude- kerkseweg werd aangekocht en maat regelen om de Abdijtoren tot de vloer van de klokkestoel te kunnen beklim men, werden niet genomen. Ook gaf de raad medewerking ex. art. 62-52 van de kleuter onderwijs wet (stichting kleuterklas aan de Rijksleerschool). verenigingsgebouw die goed was bezocht. Ds. C. Bezemer, erevoor zitter van de vereniging, hield een inleiding over het onderwerp „Het duizendjarig rijk". Spreker merkte op dat men beter kan spreken van de leer van het dui zendjarig rijk en dat van een kerkelijke leer inzake deze materie geen sprake is. Ds. Bezemer belichtte daarna enke le opvattingen en zei dat de toekomst verwachting en de leer van de laatste dingen in de kerken wel wat op de ach tergrond is gekomen. De kerk is echter niet ten volle kerk als er geen toekomstverwachting bin nen haar muren te vinden is. Dit geldt uiteraard ook voor de enkeling. De spreker ging vervolgens in op de zuiver Bijbelse gegevens die ons ter be schikking staan. had de hoge snelheid toegegeven. Hp meende dat M. zich op de as van de weg had bevonden en verdachte was er par- DREISCHOR. - De korfbalver- h« "eel van het schip zonk onmiddellijk naar eniging N.O.A.D. hield in hotel „De zo hard dat hij de motor niet meer in de diepte, het tweede bleef noe even RH» coharmn" haar ianvvprcradp- zÜn macht had". Hij vorderde een boete Op grond van deze gegevens heeft de drijven. aue scnapen naai jaaiveigaae van f ;g of vijftien daffen ell een voor.;kerk de leer van het duizendjarig rijk T ring, die door een behOOrilJK aantal Wraardelïjke ontzetting uit de rijbevoegd-' niet geheel aanvaard, maar evenmin of- er, leden werd bezocht beid voor de tijd van zes maanden met ficieel verworpen. Hij besprak in dit Zalm van de Cmterna 10 dicht bij het weIU "ezucm. een proeftij(J vaJn twee jaar. verband ook het boekje van Johs. de drijvende achtergedeelte van het schip de vacature van de heer Jac. Sla- Heer, waartegen hij op vele punten ger werd als tijdelijk voorzitter benoemd De raadsman van verdachte, mr. J. F bezwaren had. de heer M. H. van der Linde. C. van Deinse, meende dat verdachte; De leer van het duizendjarig rijk i niet Je hard had gereden en op abnor-'dienen we niet letterlijk, maar als een Besloten werd door middel van pro-, male wijze had gemanoevreerd. B. zat geestelijk chiliasme te verstaan, paganda leden te werven, ook in ver- vlak achter hem, hij had de weg vrij Nadat de voorzitter de spreker en de gekomen. Door de rukwinden die ge paard gingen met krachtige stort zeeën zag hij geen kans om dichter bij te komen. Het was een afschuwe lijk moment, zo vertelde ons de ka pitein, temeer daar de echtgenote nog ti v.-.° I band met het feit dat N.O.A.D. aan kans zag om de haar^fSestoken lijnhet vertrekoverscliot zijn tol heeft moe- vast te zetten. Waarschijnlijk bevan- t betalen. Vooral het aantal senioren gen door éen paniekstemming vloog t tprue zij daarop naar de stuurhut, gevolgd j 1 de süeJers-trainingscursus zal Schip vast en weer vlot STAVENISSE. Het met boomstam- men belauen motorschip „Fra" (350 ton) is gisteren bij Stavenisse aan de grond gevaren, doch kwam bij hoog water op eigen krachten weer I vlot en kon de reis naar Maassluis i vervolgen. Hetbergingsvaartuig „Arendsoog" uit Wemeldinge was ter! assistentie uitgevaren, maar hoefde i geen hulp te bieden. I door haar man. die haar waarschijn lijk nog tot andere gedachten wil de brengen. Op dit moment, toen bei den zich in de stuurhut bevonden, schoot het schip de donkere diepte in. Alles bij elkaar zo vertelde ons de kapitein die alles vlak voor zijn ogen had zien gebeuren, zonder dat hij ook maar iets kon doen. was binnen nog geen tien minuten gebeurd. Geruime tijd is hij ondanks het noodweer flog bij de derde gasboei boven de haven van Walsoorden blijven wachten. Er zou immers nog een mogelijkheid zijn dat de mensen zich nog uit de stuur hut zouden loswringen. Het bleek een ijdele hoop te zijn. Het schip, dat eigendom was van de maatschappij Plouvoir en Co te Antwerpen was ge laden met grondnotenolie. Enige tijd later zag men op de plaats van de ramp een drietal grote olietanks rond drijven. Twee van deze tanks heeft men de haven van Bergpolder binnen kunnen slepen. 1 Cl .-.wuuuioil VV CIO V1 picvitto CCil gc worden deelgenomen door Antoon Schou- j tuigeiiverktaring, waarop volgens hem Aan aan j moeten laten. De botsing zou op de rech terweghelft hebben plaatsgevonden. Als M. had omgekeken had hij de toerijden- de B. moeten zien. De raadsman meen de dat het merkwaardig was dat M. niets zag. Bovendien was er slechts een ge- wenaar, Johan Goudzwaard en mejuf frouw Lenie de Later. Voorts werd be sloten aan de stichting „Sport steunt: Zonneveld" te Middelburg een bijdrage te verlenen van tien gulden. Voor het te bouwen bondsbureau van de K.N.K.B. zal per lid 25 cent wor den bijgedragen. De contributies werden gewijzigd en voor de zomermaanden op een gulden en in de wintermaanden op 0,75 per maand vastgesteld. De junioren zullen respec tievelijk 50 en 25 cent gaan betalen. Ver schillende mutaties vonden plaats zodat het nieuwe bestuur er thans als volgt uitziet: Adj. voorzitter. M. H. van der Linde, secretaresse Mevrouw W. C. Sla ger Steenland, penningmeester-wedstrijd secretaris C. P. Pols jr. en dan de le den Joh. van der Sande, A.J. Drost en mejuffrouw L. de Later. geen veroordeling kon volgen. Hij pleit te vrijspraak. De kantonrechter sprak verdachte vrij, maar had, naar hij zei, wel de overtuiging dat B. fout had ge reden. De schipper G. A. K. van het motor schip Catharina zou in de haven van aanwezigen dank had gebracht deelde hij mede, dat op dinsdag 2 februari het vijf en twintigjarig bestaan van de ver eniging zal worden herdacht met een feestelijke samenkomst in de Grote Kerk MIDDELBURG. In de eerstvol gende vergadering van de Ring Wal cheren van het CJV-jongenswerk zal een verzoek worden behandeld van de KAPELLE. In verband met de betrekkelijk geringe oogst van appelen in Frankrijk en het feit dat door de grote vraag de prijzen hoog lagen, heeft de Franse regering het afgelopen na jaar reeds een extra contingent van 20,000 ton appelen voor invoer uit de E.E.G landen vrij gegeven. Dit con tingent was thans uitgeput. Om echter de invoer van appelen uit de E.E.G.-lan- den in Frankrijk voortgang te doen vin den heeft de Franse regering thans be sloten een extra contingent van 10.000 ton beschikbaar te stellen. De Franse importeurs kunnen thans reeds vergun ningen aanvragen voor de invoer op dit contingent. Verwacht wordt dat Italië dit kwantum wel weer voor het groot ste deel voor haar rekening zal nemen, zoals ook het geval was met de 20.000 ton. Niettemin werden er ook vanuit ons land regelmatig appelen naar Frankrijk verladen en verwacht mag worden dat dit zal blijven voortgaan. Op 16 februari wordt de invoer van appelen in Frankrijk helemaal vrij ge geven. Deskundigen verwachten dat het contingent van 10.000 ton dan reeds ge heel zal zijn uitgeput. De afzet van ap pelen in Frankrijk blijft namelijk zeer vlot verlopen en de prijzen blijven con stant op een hoog peil. Wemeldinge zo hebben gemanoeuvreerd: meisjesrmg om voortaan samen te dat een tegenligger noodgedwongen op vergaderen. In het werk voor de oude de stenen wal geraakte. Hij trok twec ren wordt dit a! enige tijd gedaan schepen toen hij de haven verliet, en zou. Hieruit kwam een fusie voort. Naar daarbij niet goed stuurboordwal hebben het zich laat aanzien voelen de meis gehouden. Dit achtte hij zelf niet onmo- geluk, een van de slepen zou tot over de helft van de haven zijn uitgezwaaid. Als hij de stuurboordwal minder goed had gehouden was hij daarin door de toe stand gedwongen geweest, verklaarde hij. Er was voor een binnenvarend schip echter te weinig ruimte overgebleven om veilig de haven in te kunnen gaan. jes ook voor fusie, maar voorlopig zal liet wel bij gecombineerd vergaderen blijven. De Ring Walcheren zal zich ook be zighouden met de jongensbinnendag die op 2 april in Aagtekerke wordt ge houden. De heer P. Loof uit Middel burg zal een inleiding houden over de bijbelbespreking op de club. BERGEN OP ZOOM. De kanaalzwemster Stina Free is gisteren om tien uur in een an der bootje gestapt dan vorig jaar toen zij in het kanaal in de Butlinn-race tegen de woelige baren uoclit. Weliswaar huilde de stormwind ook nu over haar hoofd en werd het water van de Oosterschelde over de haven kanten gestuwd, maar nu had zij de steun van bruidegom Leen- dert van Driel uit Oud-Vosse- meer met wie zij in het belang rijkste bootje van haar leven stapte. GOES. De afdeling Zeeland van de Kon. Ned. Natuurhistorische Vereni ging o.l.v. voorzitter A. J. J. R. Wal recht hield gisteravond in „Dc oprit" haar jaarvergadering. Het ledental I bleef het afgelopen jaar gelijk en clt financiën gingen enigszins vooruit. Er werd in 1959 deelgenomen aan dertien excursies, zeven lezingen en een film- I avond. De heer C. van der Peyl hield een cau serie over het onderwerp „De Neder landse schelpen en hun bewoners". Na dat de heer Van der Peyl iets had ver teld over het gebruik van de sehelp- i dieren als voedsel en over het toepas sen van de schelp als versiersel besprak hij dier en schelp als een geheeL Daar- i bij stelde hij. dat zonder enige kennis van de vorm van het dier men de vorm van de schelp niet kan begrijpen. Deze lezing werd verduidelijkt door meegebrachte exemplaren uit de ver zameling van de heer Van de Peyl, ten» wijl tevens een groot aantal ecMpeft was tentoongesteld.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1960 | | pagina 3