teisterde Zeeland
Stormgesel
Twee doden bij schipbreuk ter hoogte van Walsoorden
aanzienlijk beschadigd
Opvoeding en opleiding tot
actieve vrijetijdsbesteding
Di ik
KOOPMAN ZAG NIEUWE
TAAK VOOR GEMEENTE
Pompbediende vrijgesproken
van aanrijding
Twee doden op
Westerschelde
J
Pag. 3
Kranen op drift
Pendel van Zeeuwsch-
Vlaanderen naar de
Rotterdamse haven
Algemene vergadering L.J.G.
Veerdiensten
Dubbele aanvaring
op rede Scheldestad
Dubbele aanvaring
Dijk beschadigd
Kantongerecht Middelburg
Kantongerecht Middelburg
Geen melkvervoer
op zondag in
Nieu werker k
Middelburgse raad
verleende subsidies
Uienprijs is weer
gedaald
Bok losgeslagen
Ds. Bezemer over het
duizendjarig rijk"
liep terug
KANAALZWEMSTER
STINA FREE TRAD
IN HET HUWELIJK
jes van het C.J.V.
doen aanzoek
WEDEROM APPELS
NAAR FRANKRIJK
Schelpen bij de Kon. Ned.
Natuurhist. Vereniging
Donderdag 21 januari 1960
ZEEUWSCH DAGBLAD
ongeveer tien meter. Ijlings werd ma- half twee tijdens eb en zware storm
i s\/% s n -*• r\ T/ll (X Cl Tl teriaal gestort om het gat te dichten.)gestaakt moesten worden.
VClll DO 11 L(U(l lil T VI 'W LI VgUl V\De toestand was uiteraard wel gevaar- j De polder Walc'ieren meldde niets bij-
CLINGE. Ook Zeeuwsch-Vlaande-
ren is nu betrokken in de dagelijk
se pendel van arbeiders naar de Rot
terdamse haven. In de afgelopen we
ken zijn in dit gebied arbeidskrachten
geïnteresseerd voor het werk in Rot
terdam en sedert enkele dagen ver
trekt dagelijks een bus met dertig
arbeiders uit Hulst, Clinge en St.
Jansteen naar de Maasstad. Men reist
over Antwerpen. Tegen vijf uur in de
ochtend wordt vertrokken en omstreeks
zeven uur 's avonds zijn ae mannen
•weer thuis. Het zijn meest oudere
GOES. Mej. H. C. L. Müller
Kühlenthal, directrice van het
opleidingscentrum Middelloo te
Amersfoort, heeft tijdens de gister
middag gehouden algemene verga-
eigenlijk het probleem van de jeugd,
met name van die in de grote stad. Zij
vertelde, dat 50 pet. van het Nederlandse
volk actief lid is van een vereniging of
club, dat 33 pet. geen boek leest en dat
4 pet. geen radio heeft. Aan de hand
van enkele voorbeelden, die diepe indruk
dering van de Landbouw Jongeren maakten op de ^aanwezigen, kwam
Gemeenschap Zeeland in de Prins «j^tot «Mg. tol** hit
LI w v/v. v v lijk, maar niet verontrustend, omdat de zonders. Er werd hoegenaamd geen
i boulevardmuur door de schuimbekken-
de golven op geen enkele wijze was J
aangetast. Niettemin is er toch schade i luulö. UUUC1C ne Kirm met wci ciu v*"
ïundHiCezicht" untnbe"ienabetekent de' In Terneuzen geraakte gistermorgen j wer^aïhten/die hebbenbesloten'lnde van Oranje een interessant praatje', geconfrontéerd" moet' worden. Hp' moet
VLISSINGEN De stormgesel trok gisteren teisterend over
versnelde erosie een strop voor de wa- ze^
ons land. Het was vooral de scheepvaart die zware slagen kreeg te terstaatmensen. Men is nu echter op
zi^n hoede' zeeboot
drift. Aanderhalf uur later sloeg ook
de tweede kraan van zijn trossen, en
nam dezelfde weg. Enige tijd later wer-
De veerdienst Vlissingen-Breskens on- i den de kranen teruggevonden bij de
Schulpenhoek en bij de Griete ten oos
ten van Terneuzen.
incasseren. Gebeurde bij Hoek van Holland de ramp met de „Ber
muda", waarbij vijf doden waren te betreuren, bij Walsoorden in
oostelijk Zeeuws-Vlaanderen zonk het Antwerpse vrachtschip ,,Vi-
notra II'' (261 ton). Twee mensen, kapitein Kas en zijn vrouw, de
r, j dervond van de zware storm nagenoeg
enigen aan boord kwamen daarbij om net leven. Deze ramp vond geen hinder. De „Prinses Beatrix" heeft
plaats woensdagmorgen om elf uur. Het schip was geladen met normaal haar werk gedaan, alleen de
grondnotenolie en van Antwerpen op weg iiaar Gent. Pogingen van jleer^tou^ren om 6.40*^uTenTso
het Antwerpse schip „Sintana 10" onder bevel van kapitein Van der uur moest verstek laten gaan. Op het
Zalm o mnog redding te brengen, mochten niet meer baten. drboten^va^T.^en^Io"fh op^de
dienst Kruiningen-Perkpoider voer de
Imoet toch worden gezegd, dat dit be-„Dordrecht" niet om 11.20 uur. De gro-
j richt van de nieuwsdienst, dat uit Vlis- te boot. die de dienst onderhoudt tussen
singen kwam, schromelijk overdreven Wolfaartsdijkseveer en Kortgene, heeft
was. Wel vertoonde de asfaltlaag eensnormaal gevaren, maar de kleine boot
scheur, maar deze was beslist geen i moest al spoedig de overtocht staken,
s honderd meter. De veerdienst Katse Veer-Zierikzee
kende in het geheel geen stagnaties.
Naar een schatting van de Rijkswa- Wel het veer Zijpe-Anna Jacobapolder.
terstaat bedroeg de geteisterde plek waarop de diensten tussen twaalf uur en
Dat er een zware storm zou ko
men was dinsdag al duidelijk
merkbaar. De weerdiensten sta
ken een waarschuwende vinger
op en de storwaarscchuwings-
diensten vor de scheepvaart he-
sen de noodvlag. Dinsdagmiddag
werd het windséin afgegeven.
Tegen de avond wakkerde de
wind sterk aan. Maar de zware
storm, die woensdagmorgen in
alle vroegte inzette, was toch nog
zo verrassend, dat verschillende
kleinere schepen op de Wester-
schelde en in de monding van
deze immense rivier overhaast
naar de rede van Vlissingen
moesten terugkeren om beschut
ting te zoeken. Omstreeks vier
uur in de ochtend werden zowel
de loodsdiensten Oostgat als Wie
lingen voor alle schepen ge
staakt. De Belgische loodskotter
probeerde nog enkele vaartuigen
te bemannen, onder welke de Ne
derlandse sleepboot „Loire" van1
L. Smit, onderweg van Kenitra
naar Antwerpen met een sleep,
maar de storm won het pleit, zo
dat de schipper besloot bescher
ming te zoeken in de haven van
Zeebrugge.
Inmiddels liepen in de Vlissingse bui
tenhaven met nauwkeurige regelmaat
kustvaarders binnen, die de veilige ha
ven prefereerden boven de rede. Vele
extra kabels moesten worden uitge
bracht om te voorkomen dat de sche
pen van de kade werden losgeslagen.
Geen enkele kapitein waagde het zijn
scbip los te gooien om naar de binnen
haven te verhalen. Dinsdagmiddag ver
trok het vrachtschip 297 van de Kon.
Mij. „De Schelde" naar zee voor het
doen van een aantal technische proe-1
ven. maar tegen vijf uur keerde het o
de rede terug. Ook voor dit grote, doch
in ballast varende schip bleek de zee
een te gevaarlijke tegenstander. Intus
sen was de windkracht bij vlagen opge
lopen tot 1314. De kokende zee en de
voorbijschietende wolkenflarden zorgden
voor een onheilspellend schouwspel.
Een dubbele aanvaring ontstond om
streeks zeven uur in de morgen op de
rede van Vlissingen. De Nederlandse
kustvaarder ..Ritornel" (199 br. ton) uit
Groningen, was met een lading aardap
pelen uit Hansweert op de rede ten an
ker gekomen. Het motorschip 297 wilde
eveneens het anker uitwerpen, maar
slaagde hierin niet. Het kwam hierdoor
in een dermate moeilijke positie, dat
een aanvaring met de „Ritornel" niet
meer kon worden voorkomen. De 297
gaf vijf lange stoten (signaal: ik kan
geen aanvaring vermijden). Met zijn
voorschip raakte het de „Ritornel" .en
deukte grotendeels de steven van het
kleine schip in.
De kustvaarder zwaaide door de
grote druk met het achterschip rond
en sloeg opnieuw tegen de 297, waar
bij haar sthuurhuis, verschansing en
scheepswand aan stuurboordzijde
werden beschadigd. Verder achteruit
drijvende raakte de „Ritornel" enige
keren het Russische vrachtschip „Tha-
russa", dat eveneens voor anker lag,
zonder echter veel schade aan te rich
ten. De „Ritornel" is de Vlissingse ha
ven binnengelopen voor een nader on
derzoek.
Gistermiddag om één uur
bracht de radio-nieuwsdienst een
alarmerend bericht over grote
schade aan de nieuwe dijk voor
de Vlissingse boulevard. Over
een afstand van ongeveer hon
derd meter zouden stukken van
de asfaltlaag zijn weggeslagen.
Het dijklichaam zou verder aan1
het verzakken zijn en brokken
steen zouden op paalhoofden bij
de aanlegplaatsen van de loods
boten terecht zijn gekomen. Nau
welijks waren de nieuwsberichten
ut de aether of een aantal Vlis-
singers trok te voet, per fiets of
bromfiets of per auto naar de
boulevard, waar het even later
ter hoogte van hotel Noordzee-
boulevard zwart van het volk
stond. En naarmate de tijd ver
streek kwamen steeds meer
Scheldestedelingen naar het zo
dachten zij sensationele schouw
spel kijken.
Ofschoon een vergelijking met het'
bekende gezegde van de mug en de
olifant hier misschien wat mank gaat.
De firma Muller uit Terneuzen trok er
met enkele sleepboten en pompinstalla-
ties naartoe, maar daar het afgaand
water was, slaagden de pogingen om de
beide kranen vlot te trekken, niet. Er
moest toen worden gewacht tot opko
mend water. Om kwart voor vier lukte
het de sleepboten Holland, Willem, Bet
sy, Schelde en Anna van Tien de eerste
kraan mee te krijgen. Hoewel de kraan
niet lek was, had-zij toch water - ge
maakt en moest daartoe naar de werf
worden gesleept. De tweede kraan, die
onbeschadigd was, werd om half zes
naar Terneuzen getrokken.
Twee kranen van het overslagbedrijf
in Terneuzen geraakten op drift en
zochten zich al drijvende een weg
naar het oosten. Dat gebeurde gis
termorgen. In de late namiddag
slaagden sleepboten erin de beide
kranen vlot te trekken.
gingen aangewend om ook uit deze
gemeente werkkrachten voor Rotter
dam te werven.
het gaat dikwijls anders. Een kind moet
Aan het begin van haar betoog hield jets hebben, waarin het zich in creatief
zij ziek bezig met de vraag: wat is nu! - -
MIDDELBURG. „Hier is een taak
voor de gemeente weggelegd", zo meen
de de Middelburgse koopman A. W. D.
die wegens het rijden met een auto met
ondeugdelijke stuurinrichting, yoor de
Middelburgse kantonrechter, mr. T. W.
Attema, moest verschijnen. Die taak ligt
volgens hem op de kruising van de
Noordsingel en de Noord weg, „waar van
elke honderd auto's er meer dan 90 links
door de bocht gaan. Er moeten witte
strepen worden aangebracht". Dat hij
op genoemd kruispunt een aanrijding
met een tegenligger veroorzaakte lag
aan zijn stuurinrichting, die hij door een
andere koopman had laten repareren.
Die reparatie was niet erg grondig uit
gevoerd, want verdachtes stuur reageer
de zo matig dat er een aanrijding van
kwam.
De officier van justitie, mr. J. L. An-
dreae. meende dat verdachte aan de
aanrijding schuldig was, omdat hij de
wagen niet door een deskundige had la
ten repareren. „Zo bunnen de afschu
welijkste ongelukken gebeuren, als u bij
uw reparatie op een koopje uit bent".
Hij vorderde een boete van 50 of tien
dagen. Het vonnis luidde conform.
Ook de ambtenaar ter secretarie uit
Nieuw en St. Joosland, J. H. B„ meen
de dat de aanrijding niet alleen aan
hem maar ook aan de weg had gele
gen. Hij verweet de eigenaren, van de
Prins Hendrikweg te Vlissingen dat
de situatie er erg moeilijk is. „Er is
een wegversmalling zonder aanduiding,
en de auto's komen in rijen van twee
van de boot en moeten plotseling ach
ter elkaar gaan rijden". Hij reed in
de file die van de boot kwam, zag te
laat dat zijn voorganger remde, en
reed er bovenop. „Misschien reageerde
i(k ook wel te traag", zei hij even later.
De officier voerderde een boete van
25 of vijf dagen. De kantonrechter
vonniste ƒ5 of een dag lager.
De Goese wormsteker Th. de K. stond
deze keer voor het hekje wegens een
aanrijding die hij in zijn woonplaats zou
bobben veroorzaakt. Op de 's Heer Hen-
drikskinderenstraat zou hij bij het rechts
af slaan geen richting hebben aangege
ven, en hij zou eerst naar links zijn ge
reden voor hij naar rechts draaide en
daarmee een bestelwagen, in de klem
hebben gebracht. Hij zei wel richting te
hebben aangegeven. De officier van justi
tie meende dat De K. een zeer onduide
lijk manoeuvre had gemaakt, en daar
mee het verkeer in gevaar had gebracht.
Het geen richting aangeven achtte hij
niet bewezen. Hij vorderde een boete
spel kan uitleven. En na verloop van
tijd blijkt dan, dat het kind zelf om
vormgeving vraagt. Dat is de natuur-
I lijke groei. Jonge mensen, die hier op-
geleid worden, moet je eigenlijk eerst
zelf opvoeden.
j Luisteren naar het kind is een cen-
traal punt. Mejuffrouw Muller verklaar
de, dat de commerciële vermakelijk-
heidsindustrie aansluit bij die punten,
die wij niet moeten hebben. Niets heer-
j liiker is om te zien hoe een mens öf
kind, dat zich uitgeschakeld acht, beet-
,OA je bij beetje tot leven komt.
van 20 of vier dagen. Het vonnis luidde In Jzij,n toespraak tot de jongelui zei
conlorm. burgemeester H. K. Michaëlis dat allen
„Het is een beroerd geval meende de i irj zeeland vervuld zijn met hetgeen ko-
graanhandelaar A. B. uit 's Heerabts-
kerke. Op 27 oktober was hij van plan
om van uit de Buys Ballotstraat de rijks
weg op te rijden. Hij stopte op het fiets
pad, maar de neus van zijn auto stak
net een stukje op de rijweg. Zodoende
reed er een vrachtwagen tegenaan. „U
hebt de afstand onjuist getaxeerd" meen
de de officier van justitie. Hij vorderde
een. boete van 15 of drie dagen. Het
vonnis luidde conform. Verdachte vond
het een zeer juiste straf.
Compromis niet mogelijk
NIEUWERKERK Op de ledenver
gadering van de C.M.M.C. afdeling
Nieuwerkerk, stond een hoogst belang
rijk punt op de agenda: het melkver
voer op zondag. Enkele leden hadden
een actie op touw gezet om de melk
ook op zondag te laten afhalen. Tot he
den wordt dit gedaan op zaterdag
avond en zondagnacht. De lieer Braam
overhandigde een lijst met namen van
40 leden, die tegen melkvervoer op zon
dag waren. Daar de vereniging 63 le
den telt was de beslissing gauw geval
len.
men gaat. De burgemeester zag niets
liever dan dat de dorpsgemeenschappen
in tact zouden blijven. Hij wekte de
jongerenorganisatie op tot bezinning van
de problemen rond de ontvolking van het
platteland en rond de overgang van
de landarbeider naar de fabriek.
Mevrouw Noome uit Krabbendijke
sprak de aanwezigen toe namens de
Bond van Plattelandsvrouwen.
In zijn openingswoord sprak de voor
zitter, de heer M. v. d. Maas zijn te
leurstelling uit over het feit, dat zo wei
nig leden aanwezig waren. Wel waren
er heel wat genodigden. De heer v. d.
Maas kon o.m. verwelkomen: de bur
gemeester van Goes, drs. J. Dijkgraaf
van het L.C.C., de heer Van Raay, in
specteur jeugdzaken van het ministerie
van O.. K, en W., verscheidene Zuid-
Bevelandse burgemeesters en vertegen
woordigersisters) van de plattelands
vrouwen en van de C.J.B.T.B.
In zijn openingswoord merkte de voor
zitter op, dat de omstandigheden in de
landbouw, in vergelijking met 1912 toen
de Titanic ten onder ging, radicaal ge
wijzigd zijn. De techniek maakt een re
volutionaire ontwikkeling door en er zijn
scholen en leerkrachten tekort om aan
de leergierigheid van de jeugd tegemoet
te komen. En kunnen wij nu tevreden
zijn? zo vroeg de heer Van der Mass
Met stelligheid meende hij deze vraag
ontkennend te moeten beantwoorden.
De L.J.G. heeft geen gemakkelijk jaar
achter de rug. In het hoofdbestuur kwa-
imen vele mutaties voor en de vacatu-
De heer v. d. Graaf vond dit jam- j re-secretaris-vormingsleider duurt
mer en vroeg naar de mogelijkheden
van een compromis. Van de zijde der
tegenpartij" werd betoogd, dat, wan
neer het om principe gaat, geen com
promis mogelijk is. De compromisge
dachte werd dus verworpen. De' afde
ling zal nu nog afwachten wat de an
dere gemeenten op het eiland doen.
De heer C. Zee, secretaris van de
Zeeuwse Melkfederatie gaf een uitvoe
rige uiteenzetting over de resultaten van
en de mogelijkheden omtrent de produk-
tie van melk- en melkprodukten.
De heer Braam werd in het bestuur
herkozen. De heer Heyboer werd tot
nieuw bestuurslid gekozen.
In zijn openingswoord had de voor-1
zitter, de heer Eveleens meegedeeld, dat
het ledental nog steeds toeneemt. Ook
het aantal koeien beweegt zich in stij
gende lijn. Circa 40 pet. der koeien straat 8 in te trekken. Het pand is in-
voort. Toch konden er vele activiteiten
ontplooid worden. Maar er kan veel
meer gebeuren, aldus de voorzitter, die
tot slot zei, dat er voor de plattelands
jongeren in Zeeland nog een grote taak
ligt.
Op het programma stond verder mu
ziek van het L. J.G.-orkest uit Tholen en
de opvoering van het toneelstukje: Geen
roos zonder doornen" door de streek
Walcheren.
MIDDELBURG. De Middelburgse
raad besloot het destijds genomen be
sluit tot aankoop van het pand Singel-
wordt op de produktie gecontroleerd.
Op de rede van Vlissingen ontstond
gistermorgen een aanvaring tussen
het bouwnummer 297 van de Ko
ninklijke Maatschappij De Schelde,
dat voor anker wilde gaan en de
Groningse kustvaarder Ritornil, die
het anker reeds had uitgeworpen.
De foto toont de geramde coaster.
HANSWEERT. Een zware storm
(windkracht 11) is gisteren oorzaak
geweest van een afschuwelijk drama,
dat aan twee mensen het leven heeft
gekost. D® 24-jarige kapitein A. Tas
en zijn 22-jarige vrouw, beiden varend
op het Belgische tankschip Vinotra II
vonden rondom 11 uur de dood in het
kolkende water van de Westerschel-
de. Het ongeluk gebeurde toen een
krachtige rukwind het 261 ton meten
de vrachtschip als een lucifersdoosje
finaal in tweeën brak. Het eerste stuk
MIDDELBURG. Toen de pomp- i
bediende P. B. uit Veenendaal woensdag-
morgen voor de Middelburgse kanton
rechter, mr. T. W. Attema, stond kon hij
zich van het ongeluk niets meer herin
neren. Op 24 juli zou bij m^t zijn motor
met een snelheid van 120 km per uur
over de rijksweg hebben gereden, en on
der Nieuw en St. Joosland op een an
dere motorrijder die linksaf wilde slaan,
zijn ingereden. Pas in het ziekenhuis
werd hij weer wakker. Ter zitting ont
kende hij wel met een snelheid van 120
km per uur te hebben gereden.
De draglinemaehinist J. M. uit Mid
delburg bereed de andere motor. Hij
verklaarde voorgesorteerd te hebben, en
dat hij op de as van de weg wachtte om
enige auto's te laten passeren. Hij had
achterom gekeken maar zag B. niet aan
komen. Plotseling kreeg hij een harde
klap en kwam op het wegdek te vallen.
Verdachte had deze getuige geen vragen
te stellen. „Ik weet er totaal niets van",
zei hij.
De verbalisant had niets gezien, want
hij kwam pas een kwartier later op de
plaats van het ongeluk aan. Daar vond
hij verdachte in de sloot, en de motor
op het rijwielpad. Pas na een maand
kon B. door hem worden verhoord. Toen
verklaarde verdachte toch wel met een
snelhéid van 110 tot 120 km peruur te
hebben gereden.
WEMELDINGE. Tengevolge van
de storm is woensdagmorgen in de
vroegte een drijvende bok van de fa.
M. v. d. Marei uit Vianen losgeslagen
en de haven van Vianen uitgedreven.
Hierop raakte de op drift gegane bok
de buiten de haven liggende sleepboot
„Rinus", die tengevolge hiervan kap
seisde en zonk. De bok dreef met de
wind het Keten over en kwam onder
de gemeente St. Annaland tegen de zee
dijk vast te zitten. Vanuit Wemeldinge
is het bergingsvaartuig „Walrus" ter as
sistentie uitgevaren en deze wist eerst
in de avonduren de bok van de dijk
vlot te slepen.
"T" "1 I Typ A Tpv De officier van justitie, mr. J. L. An
I PrlPnt^l I I I I I dreae, meende dat verdachte zonder ver-
ljCUCllLai 1 1 •^•^-•-^•Ikeersnoodzaak op de voor hem rijdende
motorrijder was ingereden. Verdachte
KAPELLE Het verdwijnen van de
vorst is er oorzaak van dat de prijs
van de uien deze week weer is terug
gelopen. Voornamelijk werd dit veroor
zaakt door toename van het aanbod.
De telers die hun* uien in ren en kuil
Het kwam met de tegenoverliggende hebben opgeslagen kunnen nu immers
wal in aanraking. Enkele getuigen, waar
onder de verbalisant, verklaarden dat er
geen enkele reden voor was geweest om
niet de stuurboordzijde te houden. Een
van de getuigen, de schipper F. was niet
ter zröting verschenen. Verdachte stelde
er prijs op dat hij ook gehoord zou wor
den. De zaak werd voor onbepaalde tijd
aangehouden.
ZIERIKZEE.
ook weer bij hun produkten en er ko
men steeds meer partijen welke ge
ruimd moeten worden.
De prijs welke vorige week was op
gelopen tot tegen 24 cent per kg is nu
weer gedaald tot ongeveer 20 cent per
kg voor de middelkwaliteit. Regelma
tig worden er vanuit Zeeland nog veel
uien verladen. Vooral vorige week was
dat het geval. In het bijzonder naar
Frankrijk richtte zich de export vanuit
Zeeland. In Flakkee, het andere gebied
waar nog veel uien zijn, is het speciaal
Engeland dat de uien afneemt. De uit
voer naar West-Duitsland blijft nog al
tijd beneden de verwachting en er zijn
Th* vim-phioino °P het ogenblik nog weinig tekenen wel-
TT vereniging wjjzen op een verbetering. Onder-,
van rechtzinnig Hervormden hield tussen is de huidige gang van zaken
een bijeenkomst in het Hervormd v°0r de telers wel teleurstellend want
J zij worden tot op heden beslist met
betaald voor het bewaren van hun uien.
Een voorrecht is nog dat de kwaliteit
over het algemeen niet tegen valt.
middels eigendom geworden van de
Algemene Bond van Ambtenaren in
Den Haag.
Aan de Stichting 19401945 zal ook
voor 1960 een subsidie van honderd gul
den worden verstrekt.
Tot leden van het bestuur van de bur
gerlijke instelling voor de maatschap
pelijke zorg werden benoemd de heren
L. A. Bouman, J. Huijssoon en J. Z.
S. Pel. In de commissie van advies
van de Gemeentelijke Volkskredietbank
werden benoemd mevrouw D- Louisse-
de Witte en de heer P. H. Geers.
De raad verleende voorts medewer
king ingevolge art. 72 van de l.o. wet
ten behoeve van de aanleg van een
sportterreintje voor de scholen aan de
Olmenlaan. Bouwgrond aan de Koude-
kerkseweg werd aangekocht en maat
regelen om de Abdijtoren tot de vloer
van de klokkestoel te kunnen beklim
men, werden niet genomen. Ook gaf
de raad medewerking ex. art. 62-52
van de kleuter onderwijs wet (stichting
kleuterklas aan de Rijksleerschool).
verenigingsgebouw die goed was
bezocht. Ds. C. Bezemer, erevoor
zitter van de vereniging, hield een
inleiding over het onderwerp „Het
duizendjarig rijk".
Spreker merkte op dat men beter
kan spreken van de leer van het dui
zendjarig rijk en dat van een kerkelijke
leer inzake deze materie geen sprake
is. Ds. Bezemer belichtte daarna enke
le opvattingen en zei dat de toekomst
verwachting en de leer van de laatste
dingen in de kerken wel wat op de ach
tergrond is gekomen.
De kerk is echter niet ten volle kerk
als er geen toekomstverwachting bin
nen haar muren te vinden is. Dit geldt
uiteraard ook voor de enkeling.
De spreker ging vervolgens in op de
zuiver Bijbelse gegevens die ons ter be
schikking staan.
had de hoge snelheid toegegeven. Hp
meende dat M. zich op de as van de weg
had bevonden en verdachte was er par-
DREISCHOR. - De korfbalver- h« "eel
van het schip zonk onmiddellijk naar eniging N.O.A.D. hield in hotel „De zo hard dat hij de motor niet meer in
de diepte, het tweede bleef noe even RH» coharmn" haar ianvvprcradp- zÜn macht had". Hij vorderde een boete Op grond van deze gegevens heeft de
drijven. aue scnapen naai jaaiveigaae van f ;g of vijftien daffen ell een voor.;kerk de leer van het duizendjarig rijk
T ring, die door een behOOrilJK aantal Wraardelïjke ontzetting uit de rijbevoegd-' niet geheel aanvaard, maar evenmin of-
er, leden werd bezocht beid voor de tijd van zes maanden met ficieel verworpen. Hij besprak in dit
Zalm van de Cmterna 10 dicht bij het weIU "ezucm. een proeftij(J vaJn twee jaar. verband ook het boekje van Johs. de
drijvende achtergedeelte van het schip de vacature van de heer Jac. Sla- Heer, waartegen hij op vele punten
ger werd als tijdelijk voorzitter benoemd De raadsman van verdachte, mr. J. F bezwaren had.
de heer M. H. van der Linde. C. van Deinse, meende dat verdachte; De leer van het duizendjarig rijk
i niet Je hard had gereden en op abnor-'dienen we niet letterlijk, maar als een
Besloten werd door middel van pro-, male wijze had gemanoevreerd. B. zat geestelijk chiliasme te verstaan,
paganda leden te werven, ook in ver- vlak achter hem, hij had de weg vrij Nadat de voorzitter de spreker en de
gekomen. Door de rukwinden die ge
paard gingen met krachtige stort
zeeën zag hij geen kans om dichter
bij te komen. Het was een afschuwe
lijk moment, zo vertelde ons de ka
pitein, temeer daar de echtgenote nog
ti v.-.° I band met het feit dat N.O.A.D. aan
kans zag om de haar^fSestoken lijnhet vertrekoverscliot zijn tol heeft moe-
vast te zetten. Waarschijnlijk bevan- t betalen. Vooral het aantal senioren
gen door éen paniekstemming vloog t tprue
zij daarop naar de stuurhut, gevolgd j 1
de süeJers-trainingscursus zal
Schip vast en weer vlot
STAVENISSE. Het met boomstam-
men belauen motorschip „Fra" (350
ton) is gisteren bij Stavenisse aan
de grond gevaren, doch kwam bij
hoog water op eigen krachten weer I
vlot en kon de reis naar Maassluis i
vervolgen. Hetbergingsvaartuig
„Arendsoog" uit Wemeldinge was ter!
assistentie uitgevaren, maar hoefde i
geen hulp te bieden. I
door haar man. die haar waarschijn
lijk nog tot andere gedachten wil
de brengen. Op dit moment, toen bei
den zich in de stuurhut bevonden,
schoot het schip de donkere diepte in.
Alles bij elkaar zo vertelde ons de
kapitein die alles vlak voor zijn ogen
had zien gebeuren, zonder dat hij ook
maar iets kon doen. was binnen nog
geen tien minuten gebeurd. Geruime
tijd is hij ondanks het noodweer flog
bij de derde gasboei boven de haven
van Walsoorden blijven wachten. Er
zou immers nog een mogelijkheid zijn
dat de mensen zich nog uit de stuur
hut zouden loswringen. Het bleek een
ijdele hoop te zijn. Het schip, dat
eigendom was van de maatschappij
Plouvoir en Co te Antwerpen was ge
laden met grondnotenolie. Enige tijd
later zag men op de plaats van de
ramp een drietal grote olietanks rond
drijven. Twee van deze tanks heeft
men de haven van Bergpolder binnen
kunnen slepen.
1 Cl .-.wuuuioil VV CIO V1 picvitto CCil gc
worden deelgenomen door Antoon Schou- j tuigeiiverktaring, waarop volgens hem
Aan
aan j moeten laten. De botsing zou op de rech
terweghelft hebben plaatsgevonden. Als
M. had omgekeken had hij de toerijden-
de B. moeten zien. De raadsman meen
de dat het merkwaardig was dat M. niets
zag. Bovendien was er slechts een ge-
wenaar, Johan Goudzwaard en mejuf
frouw Lenie de Later. Voorts werd be
sloten aan de stichting „Sport steunt:
Zonneveld" te Middelburg een bijdrage
te verlenen van tien gulden.
Voor het te bouwen bondsbureau van
de K.N.K.B. zal per lid 25 cent wor
den bijgedragen.
De contributies werden gewijzigd en
voor de zomermaanden op een gulden en
in de wintermaanden op 0,75 per maand
vastgesteld. De junioren zullen respec
tievelijk 50 en 25 cent gaan betalen. Ver
schillende mutaties vonden plaats zodat
het nieuwe bestuur er thans als volgt
uitziet: Adj. voorzitter. M. H. van der
Linde, secretaresse Mevrouw W. C. Sla
ger Steenland, penningmeester-wedstrijd
secretaris C. P. Pols jr. en dan de le
den Joh. van der Sande, A.J. Drost en
mejuffrouw L. de Later.
geen veroordeling kon volgen. Hij pleit
te vrijspraak. De kantonrechter sprak
verdachte vrij, maar had, naar hij zei,
wel de overtuiging dat B. fout had ge
reden.
De schipper G. A. K. van het motor
schip Catharina zou in de haven van
aanwezigen dank had gebracht deelde
hij mede, dat op dinsdag 2 februari het
vijf en twintigjarig bestaan van de ver
eniging zal worden herdacht met een
feestelijke samenkomst in de Grote Kerk
MIDDELBURG. In de eerstvol
gende vergadering van de Ring Wal
cheren van het CJV-jongenswerk zal
een verzoek worden behandeld van de
KAPELLE. In verband met de
betrekkelijk geringe oogst van appelen
in Frankrijk en het feit dat door de
grote vraag de prijzen hoog lagen, heeft
de Franse regering het afgelopen na
jaar reeds een extra contingent van
20,000 ton appelen voor invoer uit de
E.E.G landen vrij gegeven. Dit con
tingent was thans uitgeput. Om echter
de invoer van appelen uit de E.E.G.-lan-
den in Frankrijk voortgang te doen vin
den heeft de Franse regering thans be
sloten een extra contingent van 10.000
ton beschikbaar te stellen. De Franse
importeurs kunnen thans reeds vergun
ningen aanvragen voor de invoer op dit
contingent. Verwacht wordt dat Italië
dit kwantum wel weer voor het groot
ste deel voor haar rekening zal nemen,
zoals ook het geval was met de 20.000
ton. Niettemin werden er ook vanuit
ons land regelmatig appelen naar
Frankrijk verladen en verwacht mag
worden dat dit zal blijven voortgaan.
Op 16 februari wordt de invoer van
appelen in Frankrijk helemaal vrij ge
geven. Deskundigen verwachten dat het
contingent van 10.000 ton dan reeds ge
heel zal zijn uitgeput. De afzet van ap
pelen in Frankrijk blijft namelijk zeer
vlot verlopen en de prijzen blijven con
stant op een hoog peil.
Wemeldinge zo hebben gemanoeuvreerd: meisjesrmg om voortaan samen te
dat een tegenligger noodgedwongen op vergaderen. In het werk voor de oude
de stenen wal geraakte. Hij trok twec ren wordt dit a! enige tijd gedaan
schepen toen hij de haven verliet, en zou. Hieruit kwam een fusie voort. Naar
daarbij niet goed stuurboordwal hebben het zich laat aanzien voelen de meis
gehouden. Dit achtte hij zelf niet onmo-
geluk, een van de slepen zou tot over de
helft van de haven zijn uitgezwaaid. Als
hij de stuurboordwal minder goed had
gehouden was hij daarin door de toe
stand gedwongen geweest, verklaarde hij.
Er was voor een binnenvarend schip
echter te weinig ruimte overgebleven om
veilig de haven in te kunnen gaan.
jes ook voor fusie, maar voorlopig zal
liet wel bij gecombineerd vergaderen
blijven.
De Ring Walcheren zal zich ook be
zighouden met de jongensbinnendag
die op 2 april in Aagtekerke wordt ge
houden. De heer P. Loof uit Middel
burg zal een inleiding houden over de
bijbelbespreking op de club.
BERGEN OP ZOOM. De
kanaalzwemster Stina Free is
gisteren om tien uur in een an
der bootje gestapt dan vorig jaar
toen zij in het kanaal in de
Butlinn-race tegen de woelige
baren uoclit. Weliswaar huilde
de stormwind ook nu over haar
hoofd en werd het water van de
Oosterschelde over de haven
kanten gestuwd, maar nu had zij
de steun van bruidegom Leen-
dert van Driel uit Oud-Vosse-
meer met wie zij in het belang
rijkste bootje van haar leven
stapte.
GOES. De afdeling Zeeland van
de Kon. Ned. Natuurhistorische Vereni
ging o.l.v. voorzitter A. J. J. R. Wal
recht hield gisteravond in „Dc oprit"
haar jaarvergadering. Het ledental
I bleef het afgelopen jaar gelijk en clt
financiën gingen enigszins vooruit. Er
werd in 1959 deelgenomen aan dertien
excursies, zeven lezingen en een film-
I avond.
De heer C. van der Peyl hield een cau
serie over het onderwerp „De Neder
landse schelpen en hun bewoners". Na
dat de heer Van der Peyl iets had ver
teld over het gebruik van de sehelp-
i dieren als voedsel en over het toepas
sen van de schelp als versiersel besprak
hij dier en schelp als een geheeL Daar-
i bij stelde hij. dat zonder enige kennis
van de vorm van het dier men de vorm
van de schelp niet kan begrijpen.
Deze lezing werd verduidelijkt door
meegebrachte exemplaren uit de ver
zameling van de heer Van de Peyl, ten»
wijl tevens een groot aantal ecMpeft
was tentoongesteld.