PEPERDURE VOORUITGANG Kijkkastje veroverde Nederland ONDERZOEK NAAR ONZE UITGAVEN NOG GAANDE Cherry heering HUISHOUDBOEKJE El EGT ER MET OM Snellersteeds sneller vliegen de mensen, comfortabel achterover geleund in slanke, sterke straalvliegtuigen Oceaan smaller Reorganisatie Supersoon ZEEUWSCH DAGBLAD De wereld krimpt PT na/.) Ze vormen niet meer uitslui tend het Oudej aarsmenu, de olie bollen, de appelflappen, de war me punch. Voor zo ongeveer een derde van alle Oudjaar-vierenden staat vanavond ook televisie-kij ken op het programma. Eigenlijk is dat al niets bijzonders meer. Maar als er één ding is veran derd in de afgelopen tien jaar, dan is het wel de televisie. Die werd van een technisch spelletje voor wat ingewijden, tot een maatschappelijke factor van de eerste rang. We gaan in ons land nu hard naar het miljoen televisie-toestel len. Dat komt neer op vier mil joen kijkers, die practisch in heel het land door het vrijwel gereed gekomen zendernet worden be reikt. Tien jaar geleden was er nog niets. Experiment Nu ja, niets We ;zaten mid den in de ..experimentele" perio de van Philips in Eindhoven, die geduurd heeft van 1948 tot '51. Menigeen wist er helemaal niets van af. wat daar in het zuiden gebeurde, en het was al heel bij zonder als je iemand kende van de ingewijden in Eindhoven en omstreken, die over een toestel televisie beschikten, en daar eens een keertje kon komen kijken Het was wel simpeltjes, ..Philips Experimentele Televisie". Een klein studiootje, een beperkt ploegje mensen, apparatuur die nu alleen nog in een museum past. Maar toch probeerde men op de drie zendavonden (vijf uur per week in totaal!) alle soorten programma's aan bodte laten komen. Een goochelaar, een amateur astronoom en een specialist in het bloemenschikken, waren voor de camera geweest in de allereerste uitzending. En vooral niet te ver geten Georgette Hagendoorn, en vader en zoon Pruis, die een paér schlemielige mannetjes had den gespeeld, en na afloop nog in hun dwaze plunje het ge bouw niet uit konden, omdat de verbijsterde nachtportier het niet vertrouwde sprong, van 0,8 naar 2,5 of 3 maal de geluidssnelheid (op de grond bedraagt .die geluidssnelheid circa 1200 km per uur) wordt al in de komende tien jaar verwacht. Gegn bakersprookje! Lockheeds di recteur Hall Hibbard is er de Neder landse luchtvaartmensén al in oktober over komen vertellen en sindsdien heeft ook de internationale burger- luchtvaartorganisatie ICAO de ..super sonic airliners" op haar studieprogram genomen. De ICAO verwacht tussen 1965 en 197Ö de eerste verkeersvliegtuigen met een snelheid van 3200 km per uur, een vliegbereik in de orde van 6E» duizend kilometer (dus ruim transatlantisch) en een kruishoogte van 18 a 24 km boven zeeniveau. Het startgewicht kan variëren van 90 tot 270 ton en het aantal zitplaatsen tussen 70 en 160. De prijs wordt 60 a 80 miljoen gulden, maar bij een dagelijks gebruik van 8 a 9 uur krijgt zo'n supersone jet dan ook een Vervoerscapaciteit van drie huidige straalverkeersvliegtuigen. AcAfy- 0C3'/V 0,3 O -CA acr- Ui Atr /yJU, door Hans Kosman (hoofdredacteur van Avia-vliegwereld) jéUa .0X3/ p./cYio- p.Kito iLgiZrofi. 4r/6>- /-JOb- 0 33 h Msfi. 0.3f i. /ooai. 0.3 6 t> 0/jn h.ÉXe*, 0/é A UuJ. -0ZS0J00 fi. /.Ooh.larf. 0,gs~/i-spfx. Z.?Q A./Oft. c4*J> OVER 'n paar weken krijgt de K.L.M. haar eerste Douglas DC-8. Haar eer ste straalverkeersvliegtuig (twaalf stuks in bestelling voor 'n slordige 25 miljoen elk), dat zijn 116 passagiers straks in acht uur en vijf minuten van Amsterdam naar New York zal brengen terug volgens de dienstregeling in zeven uur vanwege de Westenwinden. Wie 's morgens om acht uur van Schiphol vertrekt is op New York's Idlewild net op tijd voor de koffie van elf uur het tijdsverschil geeft hem immers vijf zonne-uren cadeau Groeiende luchtvaart krimpende wereld. In tien jaar tijd is Amerika in vlieguren nog maar half zo ver van ons vandaan. De Constellations waar mee de KLM in '50 de Noordatlantische route vloog deden over de uitreis dik zestien uur. En ook vandaag nog, met de DC-7C de laatste lange:afstand zuigermotorige is de schematijd Am sterdamNew York veertien uur en vijf minuten. De propellersdie in 49 op deze DC-6 nog hel laatste snufje waren. naar het luchtvaartmuseum Ioax/IO. Lezers, die ons relaas voor een science-fiction verhaaltje verslijten moeten bedenken,^ dat tien jaar terug snelheden van 3 a 400 km per uur in de verkeersvliegerij als zeer goede prestaties golden en dat toen verdub beling daarvan tegen 1960 even fantas tisch heeft geklonken. Bedenk ook, dat de luchtvaart tot dusver elke prognose overtrof! Eind januari staat die DC-8 heus op Schiphol. En straks, in juni of zo, kunt U er als U daarvoor tenminste een kleine tweeduizend gulden wilt betalen i echt binnen een etmaal mee naar Newj York vliegen en terug. De vliegtijd laat; U dan nog een uur of acht voor sight- seeing, En als de luchtvaartondernemingen er het geld voor hebben de Ameri kaanse zullen wel weer voorgaan; de arme Europese moeten dan wel volgen dan staat nog vóór 1970 de super sone jet op Ónze wereldluchthaven, waarmee U op koffietijd -weggaat om dezelfde morgen in New York aan de ontbijttafel te kunnen schuiven. De luchtbrug over de Noordatlantiek tus sen Oude en Nieuwe Wereld: is dan nog maar twee of drie vlieguren lang. En dan, alweer volgens Lockheeds Hibbard, binnen dertig of veertig jaar het hypersone verkeersvliegtuig, al lang niet meer van aluminium, maar van titanium en staal stuwstraalmotoren zes of zevenmaal' de geluidssnelheid in één uur en veertig minuten van Amsterdam naar Los Angeles. Dan nóg eens die tijd in de trein en U bent bij de sterren van Hollywood. „But that's another story", zoals Kipling zei. staat de DC-8 900 km per uur, 116 tot 165 passagiers heus op Schiphol! Qf.Utfi - Ja, voor de vliegtuigen met zuiger motoren is het in dubbele zin Oude jaar. In 1960 begint de Jet Age, de eeuw van de straalverkeersluchtvaart. De propellers mogen nog even mee mits gekoppeld aan turbines. Dan gaan ook zij na een halve eeuw trouwe dienst naar het Nationaal Luchtvaart museum, dat in april op Schiphol wordt geopend. De straalmotor neemt 't over. Vijf en een half honderd jets hadden de luchtvaartmaatschappijen van de Vrije Wereld medio 1959 aangeschaft of besteld. Tot nu toe werden er 144 straalverkeersvliegtuigen afgeleverd, maar de grote moot komt in '60: 290, stuks! Viermotorige DC-8'en, Boeings 707 en Cornets 4, maar ook tweemoto- rige Franse Caravelle's voor de kortere afstanden. Waar geen „pure jets" komen, wor den schroefturbines gebruikt even; comfortabel als de straalmotorigen. iets langzamer, maar in vele gevallen ooki economischer. De orderlijst: voor kor tere afstanden 241 stuks (waarbij 133 Fokker Friendships!) en voor de lange i routes 228. De grootste investering uit de hele luchtvaartgeschiedenis, maar ook de grootste sprong vooruit, die ooit; werd gemaakt. In luttele jaren zijn de afstanden op onze globe gehalveerd en spoedig zal er geen plaats ter wereld meer zijn, die niet binnen 'n etmaal te bereiken is. Dat is het Kerstgeschenk, dat de luchtvaart ons dit jaar in de schoot legt. Die grotere en tweemaal snellere vliegtuigen negenhonderd kilometer per uur tegen vier a vijfhonderd van een conventionele zuigermotorige: hon derd tot honderdzeventig passagiers tegen veertig tot zestig zijn niet alleen zelf formidabel duur, maar ver gen ook een totale reorganisatie- van luchthavens en gronddiensten. Schip hol krijgt drie banen van 3,3 kilometer lengte om ze veilig te kunnen laten landen en starten. Alle werkplaatsen op de luchthaven worden omgeschakeld op jets. Route beveiliging en meteo moeten sneller gaan werken om ze bij te kunnen hou den: de weerberichten moeten de vlieger ook over stratosferisché om standigheden inlichten, want zijn kruis hoogte gaat tien a twaalf kilometer be dragen. Ook informaties over tempera-: tuur en luchtdruk op de grond moeten' met groter nauwkeurigheid dan ooit gegeven worden; is het één Celsius-: graad warmer, dan is de aanloop van een DC-8 immers dertig meter langer of moet zij een halve ton lichter zijn. j Elk uur oponthoud op de grond kan de maatschappij met deze peperdure toestellen op duizenden komen; afhan deling moet daarom bliksemsnel en efficiënt geschieden. En wachten op de startbeurt kost per vijf minuten drie- en-een-half-honderd kilo kostbare brandstof. Hoe tegenstrijdig het ook schijnt, toch heeft de IATA, de bond van lucht vaartmaatschappijen van enkele leden vooi'stellen gekregen om bij de komst I van die dure jet de passagetarieven tel verlagen. Met zijn enorme capaciteit en snelheid kan het straalvliegtuig zo-, veel vervoer verwerken, dat de oriis per passagiers-kilometer lager wordt dan die voor conventionele typen. Als de toesteilen maar vol komen voor 21 cent, de was de deur uit voor nog geen twee kwartjes per kilo. Voor een mandje groenten en aardappelen ben je nu zo al een gulden meer kwijt! Alleen de boterham worst is goedkoper geworden, één hele cent! Zo is het, de cijfertjes liegen er niet om. Dat was precies de reden waar om we een paar bladzijden uit een huishoudboekje hebben ingevuld. Heel officieel, want de lijstjes zijn geba seerd op kleinhandelsprijzen (per hall' september 1959). U heeft overigens volkomen-;gelijkv- mevrouw, als u bewèerU dat u voor sommige artikelen wat 'meer of min der betaalt, want onze getallen zijn landelijke gemiddelden, en de tarie ven voor gas, licht en water zijn die van Rotterdam. Wie op de grens van 1960 serieus gaat rekenen, zal ook ont dekken dat de indexcijfers niet hele maal kloppen met ons huishoudboekje. Ook dat is zo. maar de indexcijfers per 15 september geven weer een ge middelde aan en onze voorbeelden zijn momentopnamen. "LTET huishoudboekje dat ene me- vrouw Jansen de laatste week van het jaar invulde ziet er wel iets anders uit dan het al wat vergeel de exemplaar waaraan zij in 1950 haar beste krachten wijdde. Wat was alles toen heerlijk goed koop!, zingen de huisvrouwen anno 1960 in koor. Kijk 'es, een liter melk 1970: su per soon vliegen uur naar FS'ew York. diep in de schulden moesten steken. Die techniek gaat, onverstoorbaar, met straalsnelheid voort. En de ingenieurs werken zowel in de States als in Enge land al hard aan supersone en hyper sone verkeersvliegtuigen toestellen sneller dan het geluid. De eerste De techniek heeft geen medelijden met de maatschappijen,, die door hun jet-investeringen hun fondsen reeds be- bedenkelijk zagen slinken en zich vaak Televisie-nestor Erik de Vries is ook Nederlands televisie-pionier nr. f, en in Eihdhoven was hij een van de mannen van het eer- 'ste uur. „Tja," zegt hij peinzend, „ik moest toen fungeren als régis seur, chef-cameraman, produktie- leider, en in zekere zin ook als schakelman. Want ik droeg een apparaatje om aan de man in de regiekamer het signaal te geven over te gaan van de ene came ra op de andere De twee andere camera's wer den bediend door.... Dick de Vilder en de huidige tv-chef van. de KRO, Jan Castelijns. ,,En het omroepen," vertelt Erik de Vries, „gebeurde steeds afwisselend door een vróuw en een man. Weet je nog wel de blonde Bep Schaefer, die toen in alle kranten stond met haar spe ciale, gestreepte televisiebloes? Dat was onze eerste tv-omroep- ster." Ook onze nationale Teddy Schol ten, die eenmaal Europees zou triomferen met',,'n Beetje", deed toen als omroepster een heleboel De heren-omroepers waren Fred Knol en Wim Vletter. En grote mannen achter de tecfmische schermen waren Wil van Vlerken, en zijn rechterhand Vermulst. Meer comfort En houdt u verder even rekening met eventuele wijzigingen in de kwa liteit? Klein voorbeeldje: een reis in onze nieuwe treinen is heel wat com fortabeler dan in de modellen anno zoveel van 1950. Tien tegen één, dat u er nooit erg in heeft gehad, maar RotterdamAmsterdam via Haarlem was vroeger 84 kilometer, nu 86 en dat stukje erbij moet tenslotte ook worden betaald. Er is nog wat anders in het spel. De vergelijking houdt niet op bij het grotere bedrag dat de huisvrouw te genwoordig moet uittellen voor een zelfde hoeveelheid goederen of dien sten. Wij zijn de inhoud van ons sala riszakje ook heel anders gaan beste den. Wat er allemaal is veranderd, kan alleen het Centraal Bureau voor de statistiek vertellen, als zijn nieu we onderzoek in 1960 zal zijn voltooid. WEET u nog wat de Fibe- nel was? Of als dat niet het geval is zegt dan wel licht het woord Fritalux u nog wat? Tien jaar geleden ston den die woorden groot in de krant. Fibenel was een afkorting van Frankrijk, Italië, Benelux. Het is niet moeilijk te raden wat dan Fri talux wel moest voorstellen. Het zijn vergeten woorden. Het is nu al E.E.G. wat de klok slaat met daaraan annex de vrijhandelszone. Die vrijhandelszone komen we niet zoveel meer tegen. De E.E.G. lijkt een langer leven beschoren. Weet u nog wat be-bop was? Het woord heeft het een paar maanden ge daan en is een roemloze dood ge storven. Rock 'n' roll heeft een wat taaier leven, maar het zal ook eens vergeten zijn. Tien jaar taal. Verandert er veel in tien jaar tijds? Het ligt er aan hoe men het bekijkt. HET woord liquideren had tien jaar geleden nog een macabe re klank. Toen was het de tijd van de grote processen tegen oor logsmisdadigers en daar kwam het begrip liquideren in de zin van uit de weg ruimen van tegenstanders Ongelofelijk Erik de Vries heeft thuis een boordevolle map met herinnerin gen aan die periode, en als je daarin bladert is het nauwelijks te geloven, dat dat. alles nog maar tien jaar achter ons ligt. Het Scapino-ballet maakte zijn tv-debuut in '49, en Carnnggelt doorstond toen dezelfde voorproef. Cor van der Lugt Melsert en zijn vrouw Annie van Ees speelden een scène uit Boefje. Mevrouw Spelberg bracht voor het eerst haar kinderhalfuurtje. Er was een heuse tv-modeshow, waar manne quins een halve meter ruimte achter een gordijntje hadden om zich te kleden, en waar de toen nieuwste New Look werd ge toond ..Op 10 juli '51 ging de laatste .uitzending uit Eindhoven de lucht in." zegt Erik de Vries, bijna met weemoed, ..Mr, Doodle kwam op het scherm en zong heel toepas selijk „Dat vond ik zo leuk om te doer Dn-rna zonar Greta Kel ler in het Wiener Café: ..Sag' beim Abschied leisfè Servus Het was een einde en eeb be gin' De NTS in Bussum nam de taak over. Er is sedertdien het nodige gebeurd. De t.v.' werd kort gehouden van overheidswege, en de zuilen hebben gekraakt onder vaak gerechtvaardigde kritiek. Veranderd geregeld in voor. Liquideren is weer een rustig woord geworden, juist als organiseren dat weer is teruggekeerd tot zijn oude, verve lende status. Tegen kerstmis 1949 werd het koffierantsoen gehalveerd. Het is een vergeten woord. Het brengt me op de zwarte handel, geen begrip meer. We hebben er het zwarte loon voor teruggekregen en als jongste kind in de familie van de zwarten de zwarte arbeid. Elke tijd heeft zo zijn eigen problemen. Weet u nog wat de Diwero was? Het was de rijksdienst Wederop bouw Rotterdam, 1 janua.ri 1950 op geheven. Rotterdam is herbouwd op een paar gaten na. De stad maakt al weer nieuwe gaten .t- door braak en gaat zelfs tijdelijk een gracht graven in de Coolsingel ivoor de metro. Daar had tien jaar gele den nog niemand weet van. De tramtunnel is er door uit de krant verdrongen. Denk eens aan de post huur, die voor vele jonge gezinnen in nieuwe huizen veel hoger ligt dan op de grens van oud en nieuw in 1949'50. U mag verder tien keer raden naar het bedrag dat iedere week of maand wordt weggebracht voor de afbeta ling van televisietoestellen, wasma chines, de oliestookhaarden en de bromfietsen. Wordt er over de hele linie inderdaad zoveel meer verdiend, of wordt er naar verhouding minder besteed aan voeding, kleding, of een avondje uit? Het C.B.S. weet het nog niet, maar het staat als een paal boven water, dat onze leefgewoonten de laatste tien jaren nogal ingrijpend zijn veranderd Zij hebben op die manier een flinke verschuiving veroorzaakt in wat ons uitgavenpatroon heet. Het resultaat van het onderzoek zal interessant ziin. vooral omdat hel wordt ingesteld onder mensen met een inkomen tussen vier- en zevendui zend gulden. Dat is precies de groep die van hogerhand de grootste aan dacht heeft gehad. Deze mensen vorm den samen de kans tok waaraan de Nederlandse loonpolitiek is opgehangen öeu£ut> Advertentie Overal wtijfring T titGAANDE van de basis 1950 100 gulden per .15 september 1959 de vol gende landelijke indexcijfers kleinhan delsprijzen: Gas 148 Electriciteit 1:31 Water 148 Wasserij 136 Zeeppoeder 117 Schoenreparatie 151 Treintarief 127 Waterwitbrood (patent) IJ5 Runderlappen (doorregen) 136 Melk, los en per fles 177 Aardappelen 172 Roomboter 107 Margarine 108 Eieren 104 Sigaretten 126 Shag 127 Biscuits 120 Rookvlees 156 Boterhamworst 99 Toekomstmuziek Maar de kijkerscurve is om- hooggeschoten als een meertraps- raket, en hoe aarzelend ook, Ne derland, neehit in het internatio naal milieu als televisieland een plaats in. Eurovisie is een begrip gewor den, én een alledaagse werkelijk heid Binnen luttele maanden zul len er in ons land (eindelijk) spij kers met koppen worden geslagen over de commerciële televisie. T.v. in elk gezin, een tweede programma, directe reportages uit Rusland en Amerika, kleuren televisie het is allemaal nog toekomstmuziek, maar het komt er. Het kijkkastje staat in onze huiskamers en is vastbesloten er te blijven. De tweede tien jaar zullen zeker zo spannend wor den. WORLD FAMOUS SINCE 1818 LIQUEUR I P£F£Ngü5 ^enverkoop voor Nederland rRANS VERBUNT Co N.V., TILBURG Levering uitsluitend via wederverkoper*

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 15