Vrees voor „onherkenbaar
Utrecht" overheerste
VOOR
20 CENT
NUTROMA
Amerika wenst
mee te praten
De Zuidpier van IJmuiden
één km naar zuiden
Naturalisatie
ex-NSB-er
EISENHOWER VANMIDDAG
OP FRANSE BODEM
Communist waarschuwde
Radio Free Europe
HULP VOOR MACHTELOZE
ELBE KOMT NADER
PLAN-FEUCHTINGER IN GEMEENTERAAD
Over enkele jaren
regeling voor
ziekenfondsen
Minder lading in
meer schepen
Hoge autoriteit
controleerde wel
Maatschappelijk
werkster kan
worden gegijzeld
Drie slepen dreven af naar zuiden
Vrijdag 18 december 1959
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 7
Waarom nu al
Geen alternatief
Pro
Compromis
Ontstemming
GELD
Rijksivaterstaat: Niet verlengen
BEZWAREN IN KAMER
Hij proeft hetZij weet het
INDIË AANVAARDT
AMERIKA'S HULP
Vijfhonderd hotelportiers
naar Nederland
ARTSEN "WEIGEREN
MEDEWERKING AAN
BLOEDPROEF
Vergiftigd zout was dodelijk
Kapitein van treiler
in Ierland beboet
Koninklijke Britse
inzending Floriade
Verzetsmuseum Overloon
krijgt nieuwe afdeling
STERREN WILLEN
GAAN STAKEN
HOOP STIJGT
OVERNEMEN
Elfen nieuwsdienst
UTRECHT De Utrechtse
raad is gisteren de behandeling
van het fameuze plan-Feuch-
tjnger begonnen, het plan dat
beoogt verlichting te brengen
in de drukke Utrechtse bin
nenstad door het dempen van
de stadsbuitengracht en het
creëren van enkele doorbraken
in de city. Het plan bleek op
veel tegenstand te stuiten. In
de volle zaal via luidspre
kers konden belangstellenden
ook in een andere zaal luiste
ren miste men prof. dr. ir.
M. E. Feuchtinger.
AI in de middagvergadering van
de Utrechtse raad was duidelijk ge
worden dat het plan-Feuchtinger
meer verzet dan steun zou ontmoe
ten. Wél werd met ontzag gesproken
over het werk van de Duitse ver-
keersdeskundige. maar de „vrees
voor een onherkenbaar Utrecht"
bleek te overheersen.
De eerste spreker, de heer P. L.
Hessing (arb.) verklaarde dat het resul
taat van het overigens zeer te waar
deren werk van prof. Feuchtinger hem
met aanstond. Hij erkende dat het dem
pen van de singels geen idee van prof.
Feuchtinger maar van Utrecht zelf
was. maar het feit dat de Duitse des
kundige bij zijn verkeersplan het stede-
bouwkundige aspect niet heeft laten
prevaleren, vond hij fout.
Het was de heer Hessing trouwens
niet duidelijk geworden, waarom over
het verkeersplan nu al moest worden
beslist; voltooiing van de ringweg zou
al veel verkeersproblemen in de stad
oplossen, betoogde hij. De heer Hessing
zei voorts, dat zijn fractie eerst een
stedebouwkundig en pas daarna een
verkeersplan wenste. Bovendien was
het verkeersplan niet volledig omdat er
een parkeerplan ontbrak.
Het was ir. G. M. Leeuwenberg
ikath. v.l, die de vrees voor een on
herkenbaar Utrecht onder woorden
bracht. Hij gaf toe, dat er met het
steeds toenemende verkeer grote of
fers moesten worden gebracht, maar
hel afsluiten van de binnenstad zou
bij hem op grote bezwaren stuiten.
Advertentie
Het voorstel had zijn instemming niet.
Hij betoogde: „Wij moeten een kunste
naar hebben met visie, opdat de bin
nenstad kan worden verbouwd met en
tourage in harmonische vorm. De kun
stenaar zal durf moeten hebben en alle
visies tegen elkaar kunnen afwegen."
Ook het liberale raadslid ir. J. D. M.
Barbet was bepaald niet vóór het plan-
Feuchtinger. Men kan de schoonheid
van oude, historische steden niet on
gestraft aantasten, meende hij. Ook hij
miste een stedebouwkundig plan en
vooral laakte hij het ontbreken van een
alternatief. „Pas als werkelijk zeker
is, dat er geen andere mogelijkheden
zijn dan demping of doorbreking, zou
men tot de uitvoering van het plan-
Feuchtinger kunnen besluiten, maar
het ontbreken van andere mogelijkhe
den is niet aangetoond." De heer Bar
bet deed daarop zelf enige suggesties,
die z.i. een deel van de verkeerspro-
plemen zouden oplossen.
Knige steun kreeg het voorstel Van de
heer C. A. Bakker (a.r.). die weliswaar
zei aarzelingen te kennen ten aanzien
van het plan, maar er zich mee kon
verenigen dat reeds nu trace's voor het
verkeer worden doorgetrokken, waar
omheen men later een stedebouwkun
dig „jasje" kan draperen. De grootst
mogelijke meerderheid van zijn fractie
achtte het project van prof. Feuchtin
ger ecceptabel: Utrecht mag geen stad
worden waar men niet meer door kan
komen.
De heer A. Remijn (chr. h.) stelde
een compromis voor: het singelschoon
in het oosten, westen en zuiden zou hij
willen sparen om na te gaan in hoe
verre het verkeer wordt ontlast door
het dempen van de Witte Vrouwen- en
Weerdsingel.
De commuhistische heer A. Chr. de
Vries achtte het plan-Feuchtinger niet
de enige oplossing: hij verklaarde zich
tegenstander van het voorstel.
Overigens had het nog even geduurd
voor de behandeling van het eigenlijke
verkeersplan begon; eerst was de brief
wisseling tussen de staatssecretaris van
o. k. en w., mr. Y. Scholten ter sprake
gekomen. De bespreking eindigde met
het aannemen van een motie waarin de
raad zijn ontstemming uitsprak over
het tijdstip, waarop mr. Scholten zijn
brief aan het gemeentebestuur had ge
stuurd. De motie was afkomstig van de
anti-revolutionaire fractievoorzitter G.
A. Kieft, van wie een eerdere, verder
strekkende motie op te veel tegenstand
had gestoten.
Meer, en iets bijtender, kritiek werd
's avonds in de raad op het verkeers
plan geoefend. Sarcasme was er in de
woorden van de heer De Vries, toen
hij informeerde hoe B. en W. eigenlijk
aan het geld voor de uitvoering van
het plan dachten te komen. Hij somde
tal van plannen op, die niet of ten
dele zijn uitgevoerd. „Weet men zelf
wel wat men wil?" vroeg hij.
Ook mr. Blom (arb.) herinnerde aan
oude, vergeten plannen. Bovendien
viel hij de prognoses aan, waarop het
plan is ontworpen. Hij noemde de
prognoses wankel en meende dat op
grond daarvan geen stedelijk schoon
mocht worden opgeofferd.
„De zo gevreesde verkeerschaos is
nog lang niet te zien," zei hij. „Laten
wij de nu bestaande problemen maar
oplossen met kleinere voorzieningen."
De vergadering wordt vandaag voort
gezet.
HILVERSUM Twee leerlingen
van een h.b.s. in Hilversum, de zes
tienjarige Carel Heldring en de zeven
tienjarige Ruud von Nordheim. ver
trekken vanmiddag om vier uur met
een bakfiets van het raadhuis in Hil
versum voor een tocht naar Brussel, j
Beurtelings zal er een op het zadel en
de ander in de bak zitten.
Een weddenschap is de aanleiding
tot hun tocht. Zij moeten morgenmid-
Van onze parlementaire redacteur
DEN HAAG De ziekenfondsen zul
len nog wel een paar jaar op een wet-|
telijke regeling moeten wachten. Minis
ter mr. dr. Van Rooy wil eerst deze
ingewikkelde zaak nog eens goed bekij
ken. Hij wil dat doen uit een oogpunt
van de volksgezondheid. Zijn plan is een
soort opzet te maken voor een wettelij
ke omraming of een voorontwerp om
dan pas de S.E.R. advies te vragen of
zo'n opzet financieel en sociaal-econo
misch is te verwezenlijken.
Dit plan verdedigde de minister gis
teren in de Tweede Kamer bij de be
handeling van de afdeling volksgezond
heid van zijn begroting tegen nogal wat
bezwaren in. De Kamer maakte er ech
ter geen halszaak van. zodat nu tenmin
ste de procedure is komen vast te staan.
Trapsgewijze
De honoraria van de medische mede
werkers van de ziekenfondsen zullen ge
leidelijk aan omhooggaan. Een verho
ging ineens, die volgens minister Van
Rooy zeker ongunstige repercussies op
de lonen en prijzen zou uitoefenen, is
voorkomen omdat de organisaties van
de medici begrip hebben getoond voor
de algemene situatie en met een traps
gewijze verhoging hebben ingestemd.
Drinkwater
Over het drinkwater en wat daar al
lemaal aan vastzit, kon de minister wei
nig nieuws vertellen. Hij verwacht dat
de Commissie drinkwatervoorziening met
bekwame spoed het rapport zal uit
brengen over de plannen tot aansluiting
van zg. super-onrendabele gebieden.
De begroting van sociale zaken en
volksgezondheid werd zonder hoofdelijke
stemming goedgekeurd. Slechts de com
munisten lieten aantekenen dat zij tegen
Advertentie
Europese samenwerking
WASHINGTON (AP) De Ver-
enigde Staten hebben besloten, recht
dag om vier uur in Brussel zijn en daar] streeks te zullen deelnemen aan alle
voor de microfoon van de Belgische
omroep een kerstgroet uitspreken.
Een volwassene zal de bakfiets met
een auto volgen en op de terugweg de
ondernemende scholieren meenemen.
Vut onze Haagse redactie
DEN HAAG. Tegen het verlenen
van het Nederlanderschap aan een ex-
N.S.B.-er, die in de oorlogsjaren in
Duitse krijgsdienst was getreden, zijn bij
de Tweede Kamer vele bezwaren gerezen.
Deze man, de 42-jarige F. S.. was al
eerder door de minister van justitie voor
het verkrijgen van het Nederlanderschap
voorgedragen, maar op aandrang van de
Kamer van de lijst afgevoerd. Thans staat
zijn naam voor de tweede maal op een
wetsontwerp voor naturalisatie.
S. woont in België en verdient daar
thans behoorlijk zijn kost. De Belgische
regering echter heeft gedreigd hem als
staatloze uit het land te zetten, tenzij
hij het Nederlanderschap kan terugkrijgen, j
De minister acht het billijk hem dit te
verlenen want. zo schrijft hij. had S. in
ons land gewoond dan was de wet van
30 juli 1953 op hem van toepassing ge
weest en hij had zijn oorspronkelijke
nationaliteit teruggekregen.
Sommige Kamerleden noemen het een
bittere teleurstelling dat aanvragen van
spijtoptanten uit Indonesië maanden blij
ven rusten om te zien of de aanvragers
zich in dat land kunnen handhaven, ter
wijl in dit geval een man die zich
bepaald niet correct jegens Nederland
heeft gedragen de minister geen be
zwaar heeft. Of handelt die minister
onder druk van de Belgische regering,
die met uitzetting dreigt?
Het argument van de minister met de
wet van 30 juli 1953 is voor deze leden
onvoldoende, want die wet heeft juist die
ex-Nederlanders uitgesloten, die in het
buitenland verbleven.
Eigen nieuwsdienst
IJMUIDEN. Rijkswaterstaat wenst
de bestaande pieren van IJmuiden niet
te verlengen, maar de Zuidpier ongeveer
een kilometer in Zuidelijke richting te
verschuiven.
Daardoor zal de havenmond van IJmui
den aanzienlijk veel wijder kunnen wor
den. De gemeente Velsen is door dit be
sluit hevig gedupeerd, omdat zij tussen
de bestaande pier en een punt op onge
veer twee kilometer afstand een om
vangrijk strandplan had ontworpen, dat,
als Rijkswaterstaat zijn plannen gaat
1 verwezenlijken niet kan worden uitge
voerd.
NIET ALLEEN
Een factor bij het bepalen van de
nieuwe koers inzake de verbreding van
ide havenmond van IJmuiden waarbij
niet alleen een wijdere toegang tot de
ivoorhaven van Amsterdam in het geding
is maar ook de aanleg van een nieuw
en kostbaar sluizencomplex en in de ver
dere toekomst het graven van een paral
lelkanaal ten noorden van het Noordzee
kanaal is geweest de te verwachten
toeneming van de scheepstonnage. Op het
ogenblik is het niet mogelijk dat super
tankers van rond de 100.000 ton zonder
gevaar de vrij nauwe toegang van de
haven van IJmuiden passeren. Er staat
daar meermalen een felle vloedstroom.
VEILIGER
i Bij verlenging van de bestaande pieren
of verlegging van de Zuidpier zou de in
gang veiliger worden. Tevens zou ruimte
iworden vrijgemaakt voor een vierde
lIJmuidense sluizencomplex, waarvoor
i Rijkswaterstaat een gebied ten zuiden
Ivan het Noordzeekanaal in het hoofd
heeft. Verder kunnen allang bestaande
I plannen voor de verbetering van de Vis
sershaven dan worden verwezenlijkt.
DETWILER: KNELPUNT
De Amerikaanse scheepsmagnaat Edgar
Detwiler heeft laten doorschemeren, dat
als de oude plannen doorgaan, deze hem
onoverkomelijke moeilijkheden zouden
geven.
De heer Detwiler wil, als zijn financie
ring lukt, passagiersschepen van rond
110.000 ton heen en weer laten varen
tussen New York en Amsterdam.
besprekingen, die tot doel hebben de
tegenstellingen tussen de Euromarkt
en de Europese vrijhandelszone te
overbruggen.
Dit besluit is een van de resultaten
van de reis, die de Amerikaanse on
derminister van buitenlandse zaken,
Douglas Dillon, kortgeleden langs en
kele Europese hoofdsteden heeft ge
maakt.
Overigens staat van de besprekingen
niets vast, zelfs niet of zij inderdaad
zullen worden gehouden. De E.E.G.
heeft voorgesteld een Europese con
tactcommissie in het leven te roepen,
waarin over een eventuele samenwer
king zou kunnen worden gepraat. De
Kleine zeven hebben op dit voorstel
nog niet gereageerd.
Advertentie
de veredelde koffiemelk van 7lutricia.
margriet
Huld«kop»rstraat
Van onze correspondent
PARIJS Vanavond half elf
zal Eisenhower op het Gare de
Lyon in Parijs aankomen. De
Gaulle zal er natuurlijk zijn om
hem te begroeten, en de beide
staatslieden zullen ongetwijfeld
enige hartelijke woorden wisse
len, en daarbij beiden denken aan
het onderhoud dat zij zaterdag
NEW DELHI (Reuter) De
regering van Indië heeft gisteren de
beperkende bepalingen afgeschaft, die
tot nu toe bestonden bij de import
van goederen, die in dollars betaald
moesten worden.
Hoewel kapitaalgoederen niet onder
de nieuwe regeling vallen, is het dui
delijk, dat de Indische regering, die
tot nu toe altijd Amerikaanse hulp
heeft afgewezen, een andere koers
gaat varen. Het recents bezoek van
Eisenhower aan Indië zal aan die
wijziging niet vreemd zijn.
Door het omvallen van een oliekachel
is gistermiddag om kwart voor drie
brand uitgebroken in een veilingloods in
Pijnacker. De brandweer van Pijnacker,
versterkt met de brandweer van Delf-
gauw. was om half vijf de brand mees
ter. Er zijn drie aan elkaar gebouwde
loodsen uitgebrand.
NOORDWIJK AAN ZEE. Ongeveer
vijfhonderd hotelportiers uit twaalf lan
den zullen in april naar Noordwijk aan
Zee komen voor een congres. De be
stuursleden van de deelnemende por
tiersverenigingen zullen op 10 april met
helikopters uit Brussel aankomen.
D« ontvangende Nederlandse hotelpor
tiers willen hun buitenlandse collega's
laten zien hoe mooi Nederland is en
hoe comfortabel de hotels zijn. Daarom
zullen er verscheidene tochten door het
land worden gemaakt. i
Amsterdams haven
AMSTERDAM Een aantal van 6934
zeeschepen is dit jaar tot en met 15 de
cember in de haven van Amsterdam
aangekomen, 134 meer dan in 1958.
Daar staat tegenover dat het totale
goederenvervoer over zee naar en van
de haven ongeveer acht procent lager
is geweest dan vorig jaar. De oorzaak
hiervan is de vermindering van de aan
voer van massagoed, zoals kolen, mine
rale olie en ertsen. Het massagoed is
vooral bestemd voor de doorvoer naar
het achterland. Het blijkt dan ook dat
die vermindering is te verklaren uit een
daling van de vraag in Duitsland.
Olie
en erts
In het begin van het jaar vreesde men
in Nederland dat de Duitse regering een
hoog recht zou gaan heffen op stook
olie en daarom zijn de voorraden en de
aanvoer verminderd. Omdat Duitsland
het gevreesde recht nog steeds niet heeft
ingevoerd, is in het vervoer van olie
over Amsterdam na het midden van het
jaar een stijging te zien.
De overslag van erts vertoonde een
soortgelijk beeld. In het begin van het
jaar was in Duitsland minder vraag
naar staal, zodat toen ook de behoefte
aan ijzererts daalde. Ook die daling is
de laatste maanden weer in een stijging
overgegaan.
Prof. Max Petitpierre, tot nu toe mi
nister van buitenlandse zaken in het
Zwitserse kabinet, is voor het jaar 1960
tot bondspresident van Zwitserland ge
kozen. In 1950 en 1955 is hij ook reeds
president geweest. Ditmaal blijft hij
ook minister van buitenlandse zaken.
LUXEMBURG (A.F.P.) De
klacht van de Italiaanse onderneming
F.E.R.A.M., dat de Hoge autoriteit van
de E.G.K.S. onvoldoende controle zou
hebben geoefend op de instanties, die
zijn belast met de verevening van het
schroot, dat uit derde landen in de
Europese gemeenschap wordt inge
voerd, is door het Hof van justitie van
de Europese gemeenschappen verwor
pen.
Het Italiaanse bedrijf deelde in zijn
klacht op de fraudes met schroot, die
tussen 1954 en 1957 konden worden ge
pleegd, doordat een Nederlandse amb
tenaar valse documenten voor de han
del in schroot had afgegeven. De onder-
I neming vroeg terugbetaling van het geld.
dat zij door de fraudes teveel in de
1 vereveningskas van de E.G.K.S. had
moeten storten. Uit de kas zijn ten on
rechte vereveningsbedragen betaald op
frauduleuze transacties.
Bij zijn uitspraak overwoog het hof.
dat de Hoge autoriteit niet verantwoor
delijk kan worden gesteld voor het doen
en laten van de Nederlandse ambtenaar.
Het systeem, dat voor het afgeven van
de nodige vergunningen is ontworpen
en dat veel overlaat aan de nationale
regeringen biedt de grootst mogelijae
zekerheid om vergissingen te voorko
men, zo meent het hof. Ten slotte zou
het naar de mening van het hof vrijwel
onmogelijk zijn geweest alle papieren
te controleren, die door een ministerie
als officiële documenten zijn afgegeven.
VELSEN De Velsense artsen heb
ben het standpunt ingenomen, dat het
meewerken aan een bloedproef niet ver
enigbaar is met de medische ethiek. Als
bijkomend argument tegen de medewer
king van een arts aan de bloedproef
geldt, dat elke huisarts in zulke gevallen
het kwalijke risico loopt, dat hij bij een
eigen patiënt de bloedproef moet nemen.
Dit standpunt werd gisteren tijdens een
zitting van de rechtbank te Haarlem
bekend gemaakt. Er werd een zaak be
handeld tegen een chauffeuse die ervan
verdacht wordt onder invloed van sterke
drank een aantal aanrijdingen te hebben
veroorzaakt.
MÜNCHEN (AR, U.P.I.) De man,raai en de criminele politie in München
1 tinane hnxrol Ho J 1- .1
op wiens bevel de vergiftigingspoging
op de staf van Radio Free Europe in
München is ondernomen, was waarschijn
lijk een Russische of Hongaarse diplo
maat in West-Europa.
Woensdag werd bekend, dat op 21 no
vember iemand de zoutvaatjes in de kan
tine van het gebouw met een zwaar
vergif had gevuld.
De poging lot deze misdaad werd ver
ijdeld, doordat een communistische spion,
die ook voor het Westen werkt, de direc
teur van Radio Free Europe waar
schuwde.
Deze stelde onmiddellijk het hoofd
kwartier van het Amerikaanse leger, het
bureau van de Beierse procureur-gene-
WATERFORD, (Ierland) A.P. Een
rechtbank in Waterford heeft de kapitein
van de Nederlandse treiler Helena, Ma-
chiel van der Harst, gisteren veroor
deeld tot een boete van 175 gulden en
het vistuig en de vangst van zijn schip
verbeurd verklaard. Dit vonnis werd
uitgesproken omdat de rechtbank be
wezen achtte, dat de Helena binnen de
Ierse drie-mijlszone haa gevist.
Kapitein Van der Harst ontkende dat.
Hij zei, dat de Helena zich volgens
haar radar meer dan drie en een halve
mijl van de zuidoostkust van Ierland
had bevonden.
De commandant van het Ierse korvet
Cliona, dat de Nederlandse treiler woens
dag heeft opgebracht, verklaarde dat
zijn schip zich 2,8 mijl uit de Ierse kust
bevond en de Helena aan de landzijde
van de Cliona lag.
Matroos Dirk van Roon van de He
lena bevestigde de verklaring van ka
pitein Van der Harst. Hij zei, dat er
Engelse, Poolse, Duitse, Russische en
andere Nederlandse vissersschepen bij
de Helena in de buurt waren, toen de
treiler werd aangehouden.
op de hoogte.
De kantine werd indertijd onmiddellijk
gesloten, en een snel onderzoek wees uit,
dat in elk zoutvaatje een geringe hoe
veelheid vergif door het zout was ge
mengd: voldoende om iemand te doden
Opschudding
De directeur van Radio Free Europe,
een particuliere Amerikaanse instelling,
meende, dat het niet de bedoeling kan
zijn geweest alle 1200 werknemers, voor
namelijk vluchtelingen van achter het
IJzeren gordijn, te vergiftigen.
Uit de opzet van de poging kan worden
afgeleid, zo zei de directeur van het
radiostation, dat het de bedoeling was
grote opschudding te wekken.
Inmiddels hebben de Amerikaanse en
Duitse autoriteiten bekendgemaakt, dat
zij in het belang van het onderzoek geen
mededelingen meer over de affaire zullen
doen.
moeten hebben in verband met
de Amerikaans-Franse moeilijk
heden.
Direct van het station gaat Eisen
hower naar de ambtswoning van de
ambassadeur van de Verenigde Staten
en De Gaulle gaat terug naar het
Elysée. De Amerikaanse president zal
dan al een uur of tien in Frankrijk zijn.
Kwart voor een wordt de kruiser Des
Moines op de rede van Toulon verwacht.
Eenentwintig saluutschoten zullen dan
worden gelost. Halfweg is een Frans
escorte hem komen begeleiden, dat
slechts bestaat uit een Franse kruiser
en twee torpedojagers.
Men beemt aan dat „Ike" om half
twee de Franse bodem zal kunnen be
treden. Herter zal aanwezig zijn om hem
te ontvangen en minister Jacqueminot
als vertegenwoordiger van De Gaulle.
Langs de weg welke hij zal volgen van
de marinehaven tot aan het station Tou
lon zullen tweeduizend mariniers een
erewacht vormen. Hij zal met de trein
van de president van de republiek dan
van Toulon naar Parijs vertrekken. Om
half drie rijdt die trein af en met een
snelheid van 140 km per uur wordt de
tocht naar Parijs gemaakt.
Te Avignon zal de stoomlokomotief
worden vervangen door een elektrische.
Deze presidentiële trein bestaat uit twaalf
rijtuigen, het presidentiële rijtuig en een
aantal Pullmani»agens waarin degenen
die Eisenhower zullen begeleiden, plaats
nemen, benevens de grote groep journa
listen die hem op zijn reis vergezellen.
De tongen pan de president is nogal
luxueus ingericht: er is ook een slaap
kamer in en er is een telefoon waar
mee Eisenhower wanneer hij dat zou
willen met Amerika zou kunnen
telefoneren. De Franse P.T.T. heeft
alle maatregelen genomen om dit
mogelijk te maken.
In de trein zal ook een camera van
de Franse televisie meereizen. Het is
de bedoeling dat de Franse t.v.-kijkers
dus Eisenhower ook tijdens zijn reis
zullen kunnen gadeslaan.
ROTTERDAM. Koningin Elizabeth
van Engeland zal uit de kassen en kwe
kerijen van het Britse koninklijke huis
een inzending laten verzorgen voor de
Koningshof op de Floriade.
Haar inzending zal worden opgesteld
bij die van zes andere Westeuropese
vorsten, onder wie koningin Juliana en
koning Boudewijn.
Er wordt naar gestreefd in de inzen
ding van koningin Elizabeth een gedeel
te van het park Windsor weer te geven.
GEEN VERSCHONINGSRECHT
Van onze Amsterdamse redactie
AMSTERDAM Een civiele kamer
van het Amsterdamse gerechtshof
heeft gisteren in hoger beroep be
volen dat de maatschappelijk werk
ster mej. M. L. Gerretsen uit Amster
dam moet worden gegijzeld tot zij aan
haar verplichting tot het afleggen van
een getuigenis heeft voldaan.
De maatschappelijk werkster werd
indertijd door de eisende partij in een
echtscheidingszaak opgeroepen om te
getuigen. Zich beroepende op haar be
roepsgeheim weigerde zij de eed af te
leggen. De rechter-eommissaris gaf
haar gelijk, maar tegen die beslissing
tekende de eisende partij appel aan.
Het gerechtshof bepaalde in hoger be
roep dat de maatschappelijke werkster
geen verschoningsrecht had en zich
niet kon beroepen op een beroeps
geheim.
Desondanks bleef mej. G. weigeren
te getuigen. De eiser vroeg toen toe
stemming haar te laten gijzelen. De
rechter-commissaris weigerde dat op
grond van persoonlijke onmisbaarheid
van mej. G. Opnieuw ging de eiser in
hoger beroep. Het hof heeft nu bevolen
dat me* G. op kosten van de eiser kan
worden gegijzeld tot zij een getuigenis
heeft afgelegd.
Met dit arrest achter zich zou de
eisende partij kunnen verzoeken me
juffrouw Gerretsen te laten gijzelen.
Onze juridische medewerkster,
mevrouw mr. E. J. A. Fischer-
Keuls. tekent hierbij aan:
Over het verschoningsrecht van
de sociale werkster is in hoogste
instantie nog nooit een beslissing
gegeven. Of iemand het recht heeft
zich te verschonen van het afleggen
van getuigenis in rechtszaken be
treffend feiten, waarvan hij bij de
uitoefening van zijn beroep heeft
kennis genomen, hangt af van de
aard van dit beroep. Alleen als een
vertrouwensverhouding tussen de
daarbij betrokkenen onmisbaar is
voor de goede uitoefening van dit
beroep, wordt door de rechter het
verschoningsrecht erkend.
Sociale werkers hebben al eerder
een beroep op hun verschonings
recht gedaan. Zo werd door de
rechtbank aan een ambtenaar van
het gemeentelijk bureau van sociale
zaken het recht op deze verschoning
ontzegd omdat er geen sprake was
van een vertrouwenspositie en aan
een reclasseringsambtenaar werd
het recht door de rechter-commis
saris toegekend, maar daarna door
de rechtbank ontzegd.
De kwestie zal zeker niet voor
alle ambtenaren van sociaal werk
gelijk liggen, maar mijns inziens
was het wel wenselijk dat de Hoge
Raad de gelegenheid kreeg zich uit
te spreken ouer het verschonings
recht van die sociale werkers wier
werk een vertrouwensverhouding
niet kan ontberen, zoals het reclas-
seringswerk van de reclasserings
ambtenaar.
OVERLOON. Het oorlogsmuseum
te Overloon zal een afdeling krijgen
die een beeld zal geven van het stre
ven van de nationaal-socialistische be
zetter, van het verzet in al zijn vor
men en schakeringen en van de ge
schiedenis der concentratiekampen.
De krijgsgeschiedkundige afdeling
van de generale staf en het rijksin
stituut voor oorlogsdocumentatie zul
len meewerken aan de verwezenlij
king van de nieuwe afdeling. De plan
nen zullen worden uitgewerkt door een
werkgroep onder voorzitterschap van
de heer W. Ch. J. N. van Lanschot,
de voorzitter van de Wereld-veteranen-
vereniging.
Men hoopt het museum op 5 mei te
kunnen heropenen.
Advertentie
Dreigementen in Hollywood
Van onze correspondent
LONDEN. De Amerikaanse Metro
Goldwyn Mayer filmstudio's hebben
bekend gemaakt, dat zij hun studio's
naar Engeland en misschien ook naar
het Europese vasteland zullen over
brengen, indien de dreigende staking
van acteurs in Hollywood doorgaat.
De vakbond van Hollywoodse ac
teurs heeft onmiddellijk teruggedreigd
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM. Sinds de
sleepboot Elbe haar verbinding
met de twee oude Amerikaanse
vliegdekschepen verloren heeft,
zijn alle dirie slepen door de or
kaan naar het zuiden afgedreven.
De losgeraakte schepen drijven
op afstanden van acht en twintig
kilometer van de Nederlandse
sleper.
De Elbe had gisteren nog steeds radio
contact met de runners op de vliegdek
schepen. In feite voert kapitein Poot nog
altijd het commando over deze schepen,
want radiotelefonisch geeft hij stuurin-
strucfües.
Intussen is de te hulp gesnelde torpe-
dobootjager Richard S. Edwards in de
buurt gekomen van de machteloze Elbe.
Vandaag hoopt ook het vliegdekschip
Bonhomme Richard met haar contact te
maken. De beide Amerikaanse marine
schepen onderhouden een intensieve
radioverbinding met elkaar over de wijze
dat zij de Britse Vakbond" van°acteims de Elbe Seb??P®" k?n. Y0T*en
naarYnSand rouTs's^Z homm* RicharT^T hripen bij he't ver"-
naar Engeland zou gaan en daar eenwijderen van de manillatros uit de
boycot zal proberen te bewerkstelh-1 schroef van de Elbe. Onder haar beman-
ëen. ning heeft zij ervaren duikers en boven
dien beschikt men daar aan boord over
speciale apparatuur voor het verrichten
van zulke karweien.
Bij L. Smit en Co's internationale
sleepdienst te Rotterdam is de stemming
wat optimistischer geworden, ook door
dat een lichte weersverbetering is inge
treden. Bij de directie stijgt de hoop,
dat het incident zal aflopen met een
vrij aanzienlijke vertraging in de afle
vering van de schepen in Japan.
Wanneer het klaren van de schroef
spoedig gelukt en ook de sleepboot Clyde
ter plaatse is gekomen, zullen beide sle
pers in staat zijn een nieuwe verbinding
met de twee vliegdekschepen te maken.
De toestand van de schroef zal een rol
spelen bij de vraag, welke boot zal
doorgaan naar Japan.
Het is denkbaar, dat de Clyde de reis
van de Elbe zal voltooien om dit schip
m de gelegenheid te stellen ergens zijn
schroef goed te bekijken. In dat gevS
d°e AU d£Gtwee vliegdekschepen,
die de Clyde in Honoloeloe heeft achter
gelaten, verder kunnen brengen.
NflP mppr cnVi
Nog meer schepen zijn onderweg naar
lbe °m eventueel assistentie te ver
lenen. Het zijn de Amerikaanse marine-
Sudhurv lT°dt0bLe" de Canadese sleper
Sudbury II, die thuisvaart van pon rdm
naar Japan,
reu