Vrees voor „onherkenbaar Utrecht" overheerste VOOR 20 CENT NUTROMA Amerika wenst mee te praten De Zuidpier van IJmuiden één km naar zuiden Naturalisatie ex-NSB-er EISENHOWER VANMIDDAG OP FRANSE BODEM Communist waarschuwde Radio Free Europe HULP VOOR MACHTELOZE ELBE KOMT NADER PLAN-FEUCHTINGER IN GEMEENTERAAD Over enkele jaren regeling voor ziekenfondsen Minder lading in meer schepen Hoge autoriteit controleerde wel Maatschappelijk werkster kan worden gegijzeld Drie slepen dreven af naar zuiden Vrijdag 18 december 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 7 Waarom nu al Geen alternatief Pro Compromis Ontstemming GELD Rijksivaterstaat: Niet verlengen BEZWAREN IN KAMER Hij proeft hetZij weet het INDIË AANVAARDT AMERIKA'S HULP Vijfhonderd hotelportiers naar Nederland ARTSEN "WEIGEREN MEDEWERKING AAN BLOEDPROEF Vergiftigd zout was dodelijk Kapitein van treiler in Ierland beboet Koninklijke Britse inzending Floriade Verzetsmuseum Overloon krijgt nieuwe afdeling STERREN WILLEN GAAN STAKEN HOOP STIJGT OVERNEMEN Elfen nieuwsdienst UTRECHT De Utrechtse raad is gisteren de behandeling van het fameuze plan-Feuch- tjnger begonnen, het plan dat beoogt verlichting te brengen in de drukke Utrechtse bin nenstad door het dempen van de stadsbuitengracht en het creëren van enkele doorbraken in de city. Het plan bleek op veel tegenstand te stuiten. In de volle zaal via luidspre kers konden belangstellenden ook in een andere zaal luiste ren miste men prof. dr. ir. M. E. Feuchtinger. AI in de middagvergadering van de Utrechtse raad was duidelijk ge worden dat het plan-Feuchtinger meer verzet dan steun zou ontmoe ten. Wél werd met ontzag gesproken over het werk van de Duitse ver- keersdeskundige. maar de „vrees voor een onherkenbaar Utrecht" bleek te overheersen. De eerste spreker, de heer P. L. Hessing (arb.) verklaarde dat het resul taat van het overigens zeer te waar deren werk van prof. Feuchtinger hem met aanstond. Hij erkende dat het dem pen van de singels geen idee van prof. Feuchtinger maar van Utrecht zelf was. maar het feit dat de Duitse des kundige bij zijn verkeersplan het stede- bouwkundige aspect niet heeft laten prevaleren, vond hij fout. Het was de heer Hessing trouwens niet duidelijk geworden, waarom over het verkeersplan nu al moest worden beslist; voltooiing van de ringweg zou al veel verkeersproblemen in de stad oplossen, betoogde hij. De heer Hessing zei voorts, dat zijn fractie eerst een stedebouwkundig en pas daarna een verkeersplan wenste. Bovendien was het verkeersplan niet volledig omdat er een parkeerplan ontbrak. Het was ir. G. M. Leeuwenberg ikath. v.l, die de vrees voor een on herkenbaar Utrecht onder woorden bracht. Hij gaf toe, dat er met het steeds toenemende verkeer grote of fers moesten worden gebracht, maar hel afsluiten van de binnenstad zou bij hem op grote bezwaren stuiten. Advertentie Het voorstel had zijn instemming niet. Hij betoogde: „Wij moeten een kunste naar hebben met visie, opdat de bin nenstad kan worden verbouwd met en tourage in harmonische vorm. De kun stenaar zal durf moeten hebben en alle visies tegen elkaar kunnen afwegen." Ook het liberale raadslid ir. J. D. M. Barbet was bepaald niet vóór het plan- Feuchtinger. Men kan de schoonheid van oude, historische steden niet on gestraft aantasten, meende hij. Ook hij miste een stedebouwkundig plan en vooral laakte hij het ontbreken van een alternatief. „Pas als werkelijk zeker is, dat er geen andere mogelijkheden zijn dan demping of doorbreking, zou men tot de uitvoering van het plan- Feuchtinger kunnen besluiten, maar het ontbreken van andere mogelijkhe den is niet aangetoond." De heer Bar bet deed daarop zelf enige suggesties, die z.i. een deel van de verkeerspro- plemen zouden oplossen. Knige steun kreeg het voorstel Van de heer C. A. Bakker (a.r.). die weliswaar zei aarzelingen te kennen ten aanzien van het plan, maar er zich mee kon verenigen dat reeds nu trace's voor het verkeer worden doorgetrokken, waar omheen men later een stedebouwkun dig „jasje" kan draperen. De grootst mogelijke meerderheid van zijn fractie achtte het project van prof. Feuchtin ger ecceptabel: Utrecht mag geen stad worden waar men niet meer door kan komen. De heer A. Remijn (chr. h.) stelde een compromis voor: het singelschoon in het oosten, westen en zuiden zou hij willen sparen om na te gaan in hoe verre het verkeer wordt ontlast door het dempen van de Witte Vrouwen- en Weerdsingel. De commuhistische heer A. Chr. de Vries achtte het plan-Feuchtinger niet de enige oplossing: hij verklaarde zich tegenstander van het voorstel. Overigens had het nog even geduurd voor de behandeling van het eigenlijke verkeersplan begon; eerst was de brief wisseling tussen de staatssecretaris van o. k. en w., mr. Y. Scholten ter sprake gekomen. De bespreking eindigde met het aannemen van een motie waarin de raad zijn ontstemming uitsprak over het tijdstip, waarop mr. Scholten zijn brief aan het gemeentebestuur had ge stuurd. De motie was afkomstig van de anti-revolutionaire fractievoorzitter G. A. Kieft, van wie een eerdere, verder strekkende motie op te veel tegenstand had gestoten. Meer, en iets bijtender, kritiek werd 's avonds in de raad op het verkeers plan geoefend. Sarcasme was er in de woorden van de heer De Vries, toen hij informeerde hoe B. en W. eigenlijk aan het geld voor de uitvoering van het plan dachten te komen. Hij somde tal van plannen op, die niet of ten dele zijn uitgevoerd. „Weet men zelf wel wat men wil?" vroeg hij. Ook mr. Blom (arb.) herinnerde aan oude, vergeten plannen. Bovendien viel hij de prognoses aan, waarop het plan is ontworpen. Hij noemde de prognoses wankel en meende dat op grond daarvan geen stedelijk schoon mocht worden opgeofferd. „De zo gevreesde verkeerschaos is nog lang niet te zien," zei hij. „Laten wij de nu bestaande problemen maar oplossen met kleinere voorzieningen." De vergadering wordt vandaag voort gezet. HILVERSUM Twee leerlingen van een h.b.s. in Hilversum, de zes tienjarige Carel Heldring en de zeven tienjarige Ruud von Nordheim. ver trekken vanmiddag om vier uur met een bakfiets van het raadhuis in Hil versum voor een tocht naar Brussel, j Beurtelings zal er een op het zadel en de ander in de bak zitten. Een weddenschap is de aanleiding tot hun tocht. Zij moeten morgenmid- Van onze parlementaire redacteur DEN HAAG De ziekenfondsen zul len nog wel een paar jaar op een wet-| telijke regeling moeten wachten. Minis ter mr. dr. Van Rooy wil eerst deze ingewikkelde zaak nog eens goed bekij ken. Hij wil dat doen uit een oogpunt van de volksgezondheid. Zijn plan is een soort opzet te maken voor een wettelij ke omraming of een voorontwerp om dan pas de S.E.R. advies te vragen of zo'n opzet financieel en sociaal-econo misch is te verwezenlijken. Dit plan verdedigde de minister gis teren in de Tweede Kamer bij de be handeling van de afdeling volksgezond heid van zijn begroting tegen nogal wat bezwaren in. De Kamer maakte er ech ter geen halszaak van. zodat nu tenmin ste de procedure is komen vast te staan. Trapsgewijze De honoraria van de medische mede werkers van de ziekenfondsen zullen ge leidelijk aan omhooggaan. Een verho ging ineens, die volgens minister Van Rooy zeker ongunstige repercussies op de lonen en prijzen zou uitoefenen, is voorkomen omdat de organisaties van de medici begrip hebben getoond voor de algemene situatie en met een traps gewijze verhoging hebben ingestemd. Drinkwater Over het drinkwater en wat daar al lemaal aan vastzit, kon de minister wei nig nieuws vertellen. Hij verwacht dat de Commissie drinkwatervoorziening met bekwame spoed het rapport zal uit brengen over de plannen tot aansluiting van zg. super-onrendabele gebieden. De begroting van sociale zaken en volksgezondheid werd zonder hoofdelijke stemming goedgekeurd. Slechts de com munisten lieten aantekenen dat zij tegen Advertentie Europese samenwerking WASHINGTON (AP) De Ver- enigde Staten hebben besloten, recht dag om vier uur in Brussel zijn en daar] streeks te zullen deelnemen aan alle voor de microfoon van de Belgische omroep een kerstgroet uitspreken. Een volwassene zal de bakfiets met een auto volgen en op de terugweg de ondernemende scholieren meenemen. Vut onze Haagse redactie DEN HAAG. Tegen het verlenen van het Nederlanderschap aan een ex- N.S.B.-er, die in de oorlogsjaren in Duitse krijgsdienst was getreden, zijn bij de Tweede Kamer vele bezwaren gerezen. Deze man, de 42-jarige F. S.. was al eerder door de minister van justitie voor het verkrijgen van het Nederlanderschap voorgedragen, maar op aandrang van de Kamer van de lijst afgevoerd. Thans staat zijn naam voor de tweede maal op een wetsontwerp voor naturalisatie. S. woont in België en verdient daar thans behoorlijk zijn kost. De Belgische regering echter heeft gedreigd hem als staatloze uit het land te zetten, tenzij hij het Nederlanderschap kan terugkrijgen, j De minister acht het billijk hem dit te verlenen want. zo schrijft hij. had S. in ons land gewoond dan was de wet van 30 juli 1953 op hem van toepassing ge weest en hij had zijn oorspronkelijke nationaliteit teruggekregen. Sommige Kamerleden noemen het een bittere teleurstelling dat aanvragen van spijtoptanten uit Indonesië maanden blij ven rusten om te zien of de aanvragers zich in dat land kunnen handhaven, ter wijl in dit geval een man die zich bepaald niet correct jegens Nederland heeft gedragen de minister geen be zwaar heeft. Of handelt die minister onder druk van de Belgische regering, die met uitzetting dreigt? Het argument van de minister met de wet van 30 juli 1953 is voor deze leden onvoldoende, want die wet heeft juist die ex-Nederlanders uitgesloten, die in het buitenland verbleven. Eigen nieuwsdienst IJMUIDEN. Rijkswaterstaat wenst de bestaande pieren van IJmuiden niet te verlengen, maar de Zuidpier ongeveer een kilometer in Zuidelijke richting te verschuiven. Daardoor zal de havenmond van IJmui den aanzienlijk veel wijder kunnen wor den. De gemeente Velsen is door dit be sluit hevig gedupeerd, omdat zij tussen de bestaande pier en een punt op onge veer twee kilometer afstand een om vangrijk strandplan had ontworpen, dat, als Rijkswaterstaat zijn plannen gaat 1 verwezenlijken niet kan worden uitge voerd. NIET ALLEEN Een factor bij het bepalen van de nieuwe koers inzake de verbreding van ide havenmond van IJmuiden waarbij niet alleen een wijdere toegang tot de ivoorhaven van Amsterdam in het geding is maar ook de aanleg van een nieuw en kostbaar sluizencomplex en in de ver dere toekomst het graven van een paral lelkanaal ten noorden van het Noordzee kanaal is geweest de te verwachten toeneming van de scheepstonnage. Op het ogenblik is het niet mogelijk dat super tankers van rond de 100.000 ton zonder gevaar de vrij nauwe toegang van de haven van IJmuiden passeren. Er staat daar meermalen een felle vloedstroom. VEILIGER i Bij verlenging van de bestaande pieren of verlegging van de Zuidpier zou de in gang veiliger worden. Tevens zou ruimte iworden vrijgemaakt voor een vierde lIJmuidense sluizencomplex, waarvoor i Rijkswaterstaat een gebied ten zuiden Ivan het Noordzeekanaal in het hoofd heeft. Verder kunnen allang bestaande I plannen voor de verbetering van de Vis sershaven dan worden verwezenlijkt. DETWILER: KNELPUNT De Amerikaanse scheepsmagnaat Edgar Detwiler heeft laten doorschemeren, dat als de oude plannen doorgaan, deze hem onoverkomelijke moeilijkheden zouden geven. De heer Detwiler wil, als zijn financie ring lukt, passagiersschepen van rond 110.000 ton heen en weer laten varen tussen New York en Amsterdam. besprekingen, die tot doel hebben de tegenstellingen tussen de Euromarkt en de Europese vrijhandelszone te overbruggen. Dit besluit is een van de resultaten van de reis, die de Amerikaanse on derminister van buitenlandse zaken, Douglas Dillon, kortgeleden langs en kele Europese hoofdsteden heeft ge maakt. Overigens staat van de besprekingen niets vast, zelfs niet of zij inderdaad zullen worden gehouden. De E.E.G. heeft voorgesteld een Europese con tactcommissie in het leven te roepen, waarin over een eventuele samenwer king zou kunnen worden gepraat. De Kleine zeven hebben op dit voorstel nog niet gereageerd. Advertentie de veredelde koffiemelk van 7lutricia. margriet Huld«kop»rstraat Van onze correspondent PARIJS Vanavond half elf zal Eisenhower op het Gare de Lyon in Parijs aankomen. De Gaulle zal er natuurlijk zijn om hem te begroeten, en de beide staatslieden zullen ongetwijfeld enige hartelijke woorden wisse len, en daarbij beiden denken aan het onderhoud dat zij zaterdag NEW DELHI (Reuter) De regering van Indië heeft gisteren de beperkende bepalingen afgeschaft, die tot nu toe bestonden bij de import van goederen, die in dollars betaald moesten worden. Hoewel kapitaalgoederen niet onder de nieuwe regeling vallen, is het dui delijk, dat de Indische regering, die tot nu toe altijd Amerikaanse hulp heeft afgewezen, een andere koers gaat varen. Het recents bezoek van Eisenhower aan Indië zal aan die wijziging niet vreemd zijn. Door het omvallen van een oliekachel is gistermiddag om kwart voor drie brand uitgebroken in een veilingloods in Pijnacker. De brandweer van Pijnacker, versterkt met de brandweer van Delf- gauw. was om half vijf de brand mees ter. Er zijn drie aan elkaar gebouwde loodsen uitgebrand. NOORDWIJK AAN ZEE. Ongeveer vijfhonderd hotelportiers uit twaalf lan den zullen in april naar Noordwijk aan Zee komen voor een congres. De be stuursleden van de deelnemende por tiersverenigingen zullen op 10 april met helikopters uit Brussel aankomen. D« ontvangende Nederlandse hotelpor tiers willen hun buitenlandse collega's laten zien hoe mooi Nederland is en hoe comfortabel de hotels zijn. Daarom zullen er verscheidene tochten door het land worden gemaakt. i Amsterdams haven AMSTERDAM Een aantal van 6934 zeeschepen is dit jaar tot en met 15 de cember in de haven van Amsterdam aangekomen, 134 meer dan in 1958. Daar staat tegenover dat het totale goederenvervoer over zee naar en van de haven ongeveer acht procent lager is geweest dan vorig jaar. De oorzaak hiervan is de vermindering van de aan voer van massagoed, zoals kolen, mine rale olie en ertsen. Het massagoed is vooral bestemd voor de doorvoer naar het achterland. Het blijkt dan ook dat die vermindering is te verklaren uit een daling van de vraag in Duitsland. Olie en erts In het begin van het jaar vreesde men in Nederland dat de Duitse regering een hoog recht zou gaan heffen op stook olie en daarom zijn de voorraden en de aanvoer verminderd. Omdat Duitsland het gevreesde recht nog steeds niet heeft ingevoerd, is in het vervoer van olie over Amsterdam na het midden van het jaar een stijging te zien. De overslag van erts vertoonde een soortgelijk beeld. In het begin van het jaar was in Duitsland minder vraag naar staal, zodat toen ook de behoefte aan ijzererts daalde. Ook die daling is de laatste maanden weer in een stijging overgegaan. Prof. Max Petitpierre, tot nu toe mi nister van buitenlandse zaken in het Zwitserse kabinet, is voor het jaar 1960 tot bondspresident van Zwitserland ge kozen. In 1950 en 1955 is hij ook reeds president geweest. Ditmaal blijft hij ook minister van buitenlandse zaken. LUXEMBURG (A.F.P.) De klacht van de Italiaanse onderneming F.E.R.A.M., dat de Hoge autoriteit van de E.G.K.S. onvoldoende controle zou hebben geoefend op de instanties, die zijn belast met de verevening van het schroot, dat uit derde landen in de Europese gemeenschap wordt inge voerd, is door het Hof van justitie van de Europese gemeenschappen verwor pen. Het Italiaanse bedrijf deelde in zijn klacht op de fraudes met schroot, die tussen 1954 en 1957 konden worden ge pleegd, doordat een Nederlandse amb tenaar valse documenten voor de han del in schroot had afgegeven. De onder- I neming vroeg terugbetaling van het geld. dat zij door de fraudes teveel in de 1 vereveningskas van de E.G.K.S. had moeten storten. Uit de kas zijn ten on rechte vereveningsbedragen betaald op frauduleuze transacties. Bij zijn uitspraak overwoog het hof. dat de Hoge autoriteit niet verantwoor delijk kan worden gesteld voor het doen en laten van de Nederlandse ambtenaar. Het systeem, dat voor het afgeven van de nodige vergunningen is ontworpen en dat veel overlaat aan de nationale regeringen biedt de grootst mogelijae zekerheid om vergissingen te voorko men, zo meent het hof. Ten slotte zou het naar de mening van het hof vrijwel onmogelijk zijn geweest alle papieren te controleren, die door een ministerie als officiële documenten zijn afgegeven. VELSEN De Velsense artsen heb ben het standpunt ingenomen, dat het meewerken aan een bloedproef niet ver enigbaar is met de medische ethiek. Als bijkomend argument tegen de medewer king van een arts aan de bloedproef geldt, dat elke huisarts in zulke gevallen het kwalijke risico loopt, dat hij bij een eigen patiënt de bloedproef moet nemen. Dit standpunt werd gisteren tijdens een zitting van de rechtbank te Haarlem bekend gemaakt. Er werd een zaak be handeld tegen een chauffeuse die ervan verdacht wordt onder invloed van sterke drank een aantal aanrijdingen te hebben veroorzaakt. MÜNCHEN (AR, U.P.I.) De man,raai en de criminele politie in München 1 tinane hnxrol Ho J 1- .1 op wiens bevel de vergiftigingspoging op de staf van Radio Free Europe in München is ondernomen, was waarschijn lijk een Russische of Hongaarse diplo maat in West-Europa. Woensdag werd bekend, dat op 21 no vember iemand de zoutvaatjes in de kan tine van het gebouw met een zwaar vergif had gevuld. De poging lot deze misdaad werd ver ijdeld, doordat een communistische spion, die ook voor het Westen werkt, de direc teur van Radio Free Europe waar schuwde. Deze stelde onmiddellijk het hoofd kwartier van het Amerikaanse leger, het bureau van de Beierse procureur-gene- WATERFORD, (Ierland) A.P. Een rechtbank in Waterford heeft de kapitein van de Nederlandse treiler Helena, Ma- chiel van der Harst, gisteren veroor deeld tot een boete van 175 gulden en het vistuig en de vangst van zijn schip verbeurd verklaard. Dit vonnis werd uitgesproken omdat de rechtbank be wezen achtte, dat de Helena binnen de Ierse drie-mijlszone haa gevist. Kapitein Van der Harst ontkende dat. Hij zei, dat de Helena zich volgens haar radar meer dan drie en een halve mijl van de zuidoostkust van Ierland had bevonden. De commandant van het Ierse korvet Cliona, dat de Nederlandse treiler woens dag heeft opgebracht, verklaarde dat zijn schip zich 2,8 mijl uit de Ierse kust bevond en de Helena aan de landzijde van de Cliona lag. Matroos Dirk van Roon van de He lena bevestigde de verklaring van ka pitein Van der Harst. Hij zei, dat er Engelse, Poolse, Duitse, Russische en andere Nederlandse vissersschepen bij de Helena in de buurt waren, toen de treiler werd aangehouden. op de hoogte. De kantine werd indertijd onmiddellijk gesloten, en een snel onderzoek wees uit, dat in elk zoutvaatje een geringe hoe veelheid vergif door het zout was ge mengd: voldoende om iemand te doden Opschudding De directeur van Radio Free Europe, een particuliere Amerikaanse instelling, meende, dat het niet de bedoeling kan zijn geweest alle 1200 werknemers, voor namelijk vluchtelingen van achter het IJzeren gordijn, te vergiftigen. Uit de opzet van de poging kan worden afgeleid, zo zei de directeur van het radiostation, dat het de bedoeling was grote opschudding te wekken. Inmiddels hebben de Amerikaanse en Duitse autoriteiten bekendgemaakt, dat zij in het belang van het onderzoek geen mededelingen meer over de affaire zullen doen. moeten hebben in verband met de Amerikaans-Franse moeilijk heden. Direct van het station gaat Eisen hower naar de ambtswoning van de ambassadeur van de Verenigde Staten en De Gaulle gaat terug naar het Elysée. De Amerikaanse president zal dan al een uur of tien in Frankrijk zijn. Kwart voor een wordt de kruiser Des Moines op de rede van Toulon verwacht. Eenentwintig saluutschoten zullen dan worden gelost. Halfweg is een Frans escorte hem komen begeleiden, dat slechts bestaat uit een Franse kruiser en twee torpedojagers. Men beemt aan dat „Ike" om half twee de Franse bodem zal kunnen be treden. Herter zal aanwezig zijn om hem te ontvangen en minister Jacqueminot als vertegenwoordiger van De Gaulle. Langs de weg welke hij zal volgen van de marinehaven tot aan het station Tou lon zullen tweeduizend mariniers een erewacht vormen. Hij zal met de trein van de president van de republiek dan van Toulon naar Parijs vertrekken. Om half drie rijdt die trein af en met een snelheid van 140 km per uur wordt de tocht naar Parijs gemaakt. Te Avignon zal de stoomlokomotief worden vervangen door een elektrische. Deze presidentiële trein bestaat uit twaalf rijtuigen, het presidentiële rijtuig en een aantal Pullmani»agens waarin degenen die Eisenhower zullen begeleiden, plaats nemen, benevens de grote groep journa listen die hem op zijn reis vergezellen. De tongen pan de president is nogal luxueus ingericht: er is ook een slaap kamer in en er is een telefoon waar mee Eisenhower wanneer hij dat zou willen met Amerika zou kunnen telefoneren. De Franse P.T.T. heeft alle maatregelen genomen om dit mogelijk te maken. In de trein zal ook een camera van de Franse televisie meereizen. Het is de bedoeling dat de Franse t.v.-kijkers dus Eisenhower ook tijdens zijn reis zullen kunnen gadeslaan. ROTTERDAM. Koningin Elizabeth van Engeland zal uit de kassen en kwe kerijen van het Britse koninklijke huis een inzending laten verzorgen voor de Koningshof op de Floriade. Haar inzending zal worden opgesteld bij die van zes andere Westeuropese vorsten, onder wie koningin Juliana en koning Boudewijn. Er wordt naar gestreefd in de inzen ding van koningin Elizabeth een gedeel te van het park Windsor weer te geven. GEEN VERSCHONINGSRECHT Van onze Amsterdamse redactie AMSTERDAM Een civiele kamer van het Amsterdamse gerechtshof heeft gisteren in hoger beroep be volen dat de maatschappelijk werk ster mej. M. L. Gerretsen uit Amster dam moet worden gegijzeld tot zij aan haar verplichting tot het afleggen van een getuigenis heeft voldaan. De maatschappelijk werkster werd indertijd door de eisende partij in een echtscheidingszaak opgeroepen om te getuigen. Zich beroepende op haar be roepsgeheim weigerde zij de eed af te leggen. De rechter-eommissaris gaf haar gelijk, maar tegen die beslissing tekende de eisende partij appel aan. Het gerechtshof bepaalde in hoger be roep dat de maatschappelijke werkster geen verschoningsrecht had en zich niet kon beroepen op een beroeps geheim. Desondanks bleef mej. G. weigeren te getuigen. De eiser vroeg toen toe stemming haar te laten gijzelen. De rechter-commissaris weigerde dat op grond van persoonlijke onmisbaarheid van mej. G. Opnieuw ging de eiser in hoger beroep. Het hof heeft nu bevolen dat me* G. op kosten van de eiser kan worden gegijzeld tot zij een getuigenis heeft afgelegd. Met dit arrest achter zich zou de eisende partij kunnen verzoeken me juffrouw Gerretsen te laten gijzelen. Onze juridische medewerkster, mevrouw mr. E. J. A. Fischer- Keuls. tekent hierbij aan: Over het verschoningsrecht van de sociale werkster is in hoogste instantie nog nooit een beslissing gegeven. Of iemand het recht heeft zich te verschonen van het afleggen van getuigenis in rechtszaken be treffend feiten, waarvan hij bij de uitoefening van zijn beroep heeft kennis genomen, hangt af van de aard van dit beroep. Alleen als een vertrouwensverhouding tussen de daarbij betrokkenen onmisbaar is voor de goede uitoefening van dit beroep, wordt door de rechter het verschoningsrecht erkend. Sociale werkers hebben al eerder een beroep op hun verschonings recht gedaan. Zo werd door de rechtbank aan een ambtenaar van het gemeentelijk bureau van sociale zaken het recht op deze verschoning ontzegd omdat er geen sprake was van een vertrouwenspositie en aan een reclasseringsambtenaar werd het recht door de rechter-commis saris toegekend, maar daarna door de rechtbank ontzegd. De kwestie zal zeker niet voor alle ambtenaren van sociaal werk gelijk liggen, maar mijns inziens was het wel wenselijk dat de Hoge Raad de gelegenheid kreeg zich uit te spreken ouer het verschonings recht van die sociale werkers wier werk een vertrouwensverhouding niet kan ontberen, zoals het reclas- seringswerk van de reclasserings ambtenaar. OVERLOON. Het oorlogsmuseum te Overloon zal een afdeling krijgen die een beeld zal geven van het stre ven van de nationaal-socialistische be zetter, van het verzet in al zijn vor men en schakeringen en van de ge schiedenis der concentratiekampen. De krijgsgeschiedkundige afdeling van de generale staf en het rijksin stituut voor oorlogsdocumentatie zul len meewerken aan de verwezenlij king van de nieuwe afdeling. De plan nen zullen worden uitgewerkt door een werkgroep onder voorzitterschap van de heer W. Ch. J. N. van Lanschot, de voorzitter van de Wereld-veteranen- vereniging. Men hoopt het museum op 5 mei te kunnen heropenen. Advertentie Dreigementen in Hollywood Van onze correspondent LONDEN. De Amerikaanse Metro Goldwyn Mayer filmstudio's hebben bekend gemaakt, dat zij hun studio's naar Engeland en misschien ook naar het Europese vasteland zullen over brengen, indien de dreigende staking van acteurs in Hollywood doorgaat. De vakbond van Hollywoodse ac teurs heeft onmiddellijk teruggedreigd Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM. Sinds de sleepboot Elbe haar verbinding met de twee oude Amerikaanse vliegdekschepen verloren heeft, zijn alle dirie slepen door de or kaan naar het zuiden afgedreven. De losgeraakte schepen drijven op afstanden van acht en twintig kilometer van de Nederlandse sleper. De Elbe had gisteren nog steeds radio contact met de runners op de vliegdek schepen. In feite voert kapitein Poot nog altijd het commando over deze schepen, want radiotelefonisch geeft hij stuurin- strucfües. Intussen is de te hulp gesnelde torpe- dobootjager Richard S. Edwards in de buurt gekomen van de machteloze Elbe. Vandaag hoopt ook het vliegdekschip Bonhomme Richard met haar contact te maken. De beide Amerikaanse marine schepen onderhouden een intensieve radioverbinding met elkaar over de wijze dat zij de Britse Vakbond" van°acteims de Elbe Seb??P®" k?n. Y0T*en naarYnSand rouTs's^Z homm* RicharT^T hripen bij he't ver"- naar Engeland zou gaan en daar eenwijderen van de manillatros uit de boycot zal proberen te bewerkstelh-1 schroef van de Elbe. Onder haar beman- ëen. ning heeft zij ervaren duikers en boven dien beschikt men daar aan boord over speciale apparatuur voor het verrichten van zulke karweien. Bij L. Smit en Co's internationale sleepdienst te Rotterdam is de stemming wat optimistischer geworden, ook door dat een lichte weersverbetering is inge treden. Bij de directie stijgt de hoop, dat het incident zal aflopen met een vrij aanzienlijke vertraging in de afle vering van de schepen in Japan. Wanneer het klaren van de schroef spoedig gelukt en ook de sleepboot Clyde ter plaatse is gekomen, zullen beide sle pers in staat zijn een nieuwe verbinding met de twee vliegdekschepen te maken. De toestand van de schroef zal een rol spelen bij de vraag, welke boot zal doorgaan naar Japan. Het is denkbaar, dat de Clyde de reis van de Elbe zal voltooien om dit schip m de gelegenheid te stellen ergens zijn schroef goed te bekijken. In dat gevS d°e AU d£Gtwee vliegdekschepen, die de Clyde in Honoloeloe heeft achter gelaten, verder kunnen brengen. NflP mppr cnVi Nog meer schepen zijn onderweg naar lbe °m eventueel assistentie te ver lenen. Het zijn de Amerikaanse marine- Sudhurv lT°dt0bLe" de Canadese sleper Sudbury II, die thuisvaart van pon rdm naar Japan, reu

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 7