ROTTERDAM: GEEN BRUG MEER Vietimtx 455.- Commissie - Kloppert voorziet nog jaren van volbeladen spitsuren PERSONEELSVERLOOP IN BAKSTEENINDUSTRIE Concentratie zuivelfabrieken in Friesland noodzaak Tweehonderdvijftij* milj oen kranten LIFT NAAR LAMBARENE Woensdag 16 december 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 4 Eerst bouw metrotiumel Dan opruiming Maasbruggen Nieuwe tunnel voor wegverkeer Treintuiuiel met dubbelspoor Vervolg" van pag". 1 Te vol OP DE GEHELE WERELD Tweede spoortunnel Opstandige matrozen vrij gesproken Proefrit naar de cel Hulde ZeS banen Kanaal Haarlemse bloemen bij huwelijk van Sjah Monteur gedood door vallende pers School in aanbouw te Venetië ingestort Door stroom gedood Maak rustig Uw keus en koop met onbeperkt vertrouwen door de Koopgarantie ■KORTING e Prachtige collectie gordijnstoffen en tapijten, in meubelaanbte- -DECEMBER-KORTING- Representatief, functioneel en gezellig als December-attractie j een bruggen 'maar tun nels, dat is de oplos sing die de commis- sie-Kloppert meent te hebben gevonden voor bet voor Rot terdam steeds nijpender wor dende vraagstuk van de oeververbindingen. De commissie-Klappert, ofte- wel de vn 1956 ingestelde Werk groep oeververbindingen Rotter dam, bestaat uit vertegenwoor digers van Rijkswaterstaat, van de Provinciale Waterstaat en de Provinciale Planologische Dienst, van de diensten van Gemeente- werken, Stadsontioikkeling en wederopbouw, van het Haven bedrijf van Rotterdam en van de Nederlandsehe Spoorwegen. In september 1957 bracht zij een in terim-rapport uit waarin werd aan gedrongen op spoedige bouw van een brug voor wegverkeer in rijksweg 16 over de Nieuwe Maas bij het eiland Van Brienenoord. In december 1957 diende zij een tweede interim-rapport in waarin werd aangedrongen op spoe dige 'bouw van een door de gemeente Rotterdam ontworpen tramtunnel (het tegenwoordige metrotunnel-plan:) als eerste maatregel om te komen tot spoedige bouw van een Willemstunnel voor wegverkeer en een spoortunnel ter vërvanging van de bestaande brug gen. Het thans ter kennis van de ge meenteraad gebrachte rapport vormt het sluitstuk van haar alles omvatten de studie. De commissie-Kloppert is tot de conclusie gekomen dat de ver- keersprognoses een sterke stij ging' .van het rivierkruisende wegverkeer doen verwachten, zodat direct na-het gereedkomen van de Van Brienenoord-brug in 1963 de verkeersbezetting op de genoemde brug, op de Willems brug en in de Maastunnel weer zodanig zal zijn dat de Maastun- nel en de Willemsbrug op de spitsuren volbelast blijven en op nieuw een periode tegemoet gaan van met de jaren toenemende stagnaties. De tunnel onder de Nieuwe Maas tussen Schiedam en Vlaardingen, de zg. Benelux-tunnel, zal slechts in be perkte mate verlichting geven voor het verkeer tussen de centra van Rot terdam op beide Maasoevers Verdere maatregelen voor het Rot terdamse rivierkruisende verkeer be staan volgens het rapport dan ook in de eerste plaats in de bouw van een nieuwe Willemsverbinding van grote capaciteit, ter vervanging van de Wil lemsbrug. maar hiertoe moet eerst de metrotunnel gereed zijn, omdat het tramverkeer van de Willemsbrug ver wijderd moet zijn alvorens de bouw van de Willemstunnel voortgang kan vinden. Hiertoe moet met de bouw van de metrotunnel drie jaar voor de bouw van spoor- en wegverbindingen wor den begonnen. LONDEN (Reuter) Dit dagblad, dat u op dit moment leest, is één van de tweehonderdvijftig miljoen exemplaren van dagbladen die vandaag over de gehele wereld zijn gedrukt. Morgen verschijnen er weer tweehonderdvijf tig miljoen; trouwens elke dag gebeurt dat. De Unesco, de opvoedkundige en weten schappelijke raad van de Verenigde Naties, heeft gisteren een boekje open gedaan over het aantal dagbladen, weekbladen, maandbladen, kortom al le periodieken die dagelijks over de gehele wereld worden verspreid. Een derde van alle dagbladen verschijnt in Noord-Amerika. Eveneens een derde wordt in Europa, de Sowjetunie inbe grepen, geproduceerd. De Verenigde Staten staan aan de spits met 8512 dagbladen, dat is onbetwist het grootste aantal, dat in één land wordt gedrukt. Rusland komt op de tweede plaats met het toch ook res pectabele aantal van 5114 dagbladen en periodieken. Tussen Maastunnel (1942) en Van Brienenoordbrug (1963) zijn vier nieuwe tunnels ontworpen: de métrotunnel, de spoorweg tunnel, een wielrijders- en voet gangerstunnel naar het Noorder eiland en een (korte) Willems- tunnel voor gemotoriseerd ver keer, De Koningshaven zal wor den afgedamd. nóg een dubbelsporige verbinding aan te brengen. Een spoortunnel biedt grote voordelen voor scheepvaart en spoorwegverkeer. De gunstige -werking aldus de commissie geldt niet alleen voor het spoorwegverkeer over en nabij de Nieuwe Maas, maar strekt zich waarschijnlijk ook verder uit. Een spoorwegtunnel, zoals deze door de werkgroep is bestudeerd, laat de mogelijkheid open om tussen de-rivier en het station Rotterdam C.S. een sta tion te maken, hetzij bij de Blaak, hetzij bij de Meent. Station Rotterdam-Zuid kan gehandhaafd blijven en de aanleg van een station Lombardijen blijft mo gelijk. Voorts kunnen de sporen in de tunnel worden aangesloten op de spo ren van de Zuidhollandse Electrische en kan later, nadat de spoorbrug en het viaduct c.a. zijn opgeruimd, een tweede spoortunnel worden gebouwd. De kosten van de tunnels voor weg verkeer en voor wielrijders en voet gangers worden op 130 miljoen ge schat, die van de spoortunnel c.a. op 96 miljoen, welk bedrag naar schat ting wordt verhoogd met 5 miljoen wanneer een station Meent wordt ge bouwd of met 10 miljoen wanneer aan een station-Blaak de voorkeur wordt gegeven. De totale kosten zijn derhalve 230 h f 235 miljoen. vinck, wethouder van openbare werken, toe, ligt in het beleidsvlak. Maar voor alles zal met de bouw van de metro tunnel moeten worden begonnen opdat de Maasbruggen ontlast kunnen worden van het tramverkeer. Ook landinwaarts zal de metrotunnel „in den natte" wor den gebouwd en dat betekent dat in het midden van de Coolsingel en aan de noordzijde van het Weena een ka naal ter breedte van twaalf meter moet worden gegraven. Op het Weena komen voorts twee bouwdokken waarin zowel de tunnelelementen als „grote brokken" van de metrostations zullen worden „gegoten", die daarna naar hun plaats van bestemming worden gevaren en tot zinken worden gebracht. Het stads verkeer hoopt men zolang via parallel wegen te leiden waarbij reeds wordt gedacht aan een spoedige doortrekking van de Westblaak naar de Rochussen- straat met aansluiting op de Maastun neltraverse. Voorts hoopt men tegen die tijd het gedeelte van de Westersingel tussen Rotterdam C.S. en bedoelde doorbraak verkeerstechnisch te hebben verbeterd. Een tramstel van lijn 9 heeft gister morgen vroeg op de Middenweg in Amsterdam de 62-jarige lijnwerker G. J. Beijer aangereden die aan de tram rails aan het werk was. De heer Beijer is in de loop van de dag aan zijn verwondingen overleden. DEN HAAG. Vier van de vijf ma trozen die wegens dienstweigering (mui terij) aan boord van de tanker Theobal- dius voor de Haagse rechtbank hebben terechtgestaan, zijn vrijgesproken. Een vijfde opvarende, stoker, werd wegens insubordinatie en belediging van de ka pitein veroordeeld tot drie maanden voor waardelijk en vijftig gulden boete. Kort na het Suez-conflict kreeg de Theobaldius opdracht rond de Kaap te varen en dat zinde de bemanning wei nig. In Freetown bereikte de slechte ver standhouding aan boord haar hoogte punt: de bemanning verzette zich te gen wegvaren. De stoker veroorzaakte moeilijkheden op de brug, de anderen bij het losgooien van de trossen. Daar niet bewezen werd geacht dat zij in on derlinge afspraak handelden, werden zij vrijgesproken. ■M- Tussen Blaak en Groenendaal is een verkeersplein ontworpen voor door gaand verkeer en tunnelverkeer zonder gelijkvloerse kruisingen. In de westelijke hoek is de toegang tot de wielrijders- en voetgangerstunnel, (dubbele onderbroken lyn). Eigen nieuwsdienst ARNHEM. Het personeelsverloop in de baksteenindustrie is hoogst ver ontrustend. Alleen door de arbeiders een hogere beloning te geven, kunnen de baksteenbedrijven voorkomen dat zij leeglopen, aldus de heer O. C. Huis man, de voorzitter van de Nederland se baksteenindustrie gisteren op de „Baksteendag" in Arnhem. Het loonpeil in onze industrie, zo zei de heer Huisman is achtergebleven bij andere bedrijfstakken Het is de hoog ste tijd dat er een loonsvernoging wordt toegestaan. Die zal geen invloed hebben op de verkoopprijs van de baksteen. Als de personeelsvoorziening op deze manier hapert kunnen onze bedrijven hun maximale produktie niet halen, zo waarschuwde de heer Huisman. Het gaat de baksteenindustrie op het ogenblik overigens uitstekend. De voor raden die de laatste jaren waren ge vormd zijn verdwenen, de hele produk tie van 1959 zal haar weg naar de af nemers vinden en het ziet er naar uit dat 1960 een recordjaar zal worden. Bo vendien is de export met tien procent van de produktie gestegen. Verdere in vesteringen worden daarom alleszins verantwoord geacht. APELDOORN (ANP) Twee Rot terdammers hebben zich gisteren m Apeldoorn in een gestolen auto naar het politiebureau laten rijden, waar hijii meteen gratis logies werd verleend. Op de automarkt in Apeldoorn boden zij een auto te koop aan. maar de ad- spirant-koper vertrouwde de heren niet, omdat zij een abnormaal lage prijs vroegen. Hij vroeg of hij de wagen eerst mocht proberen, hetgeen hem werd toe gestaan. De twee verkopers stapten ach terin en kwamen te laat tot de ontdek king, dat zij bij het politiebureau wer den afgeleverd. Het onderzoek wees uit, dat de man-' nen, de 35-jarige M. G. de R. en de 26- jarige W. de G., de auto in Rotterdam hadden gehuurd. Advertentie Ir. J. A. C. Tillema, hoofddirecteur van de Dienst van Gemeentewerken, bracht hulde aan ir. Kloppert die de uitgebrachte rapporten grotendeels per soonlijk heeft geschreven. Zijn medewerkers aldus ir. Tille ma waren vogels van diverse plui mage die het door ir. Kloppert opgedragen „huiswerk" inleverden en waaruit hij de rapporten samenstelde. langere Rijnvaart- De uitsluitend voor wegverkeer be stemde Willemstunnel moet een breedte hebben van drie verkeersstroken in beide richtingen. Tramverkeer kan in deze tunnel niet worden toegelaten. De commissie geeft de voorkeur aan een korte tunnel voor het wegverkeer die. nadat de Nieuwe Maas is gekruist, onder het Noordereiland begint te stijgen, waardoor de Koningshaven voor de waterbeweging en voor de scheepvaart wordt afgesloten. Het rivierbelang gedoogt zulks, maar dan dienen zowel in het rivierbelang als in het scheepvaartbelang de bruggen over de Nieuwe Maas Ie worden ver wijderd. De nieuwe oeververbinding voor spoorwegverkeer moet dubbelsporig zijn met de mogelijkheid later na opruiming van de bestaande bruggen Een andere oplossing tunnels en spoorbrug op hoogte zou enige tientallen miljoenen guldens goedkoper kunnen uitvallen maar in alle opzichten voor het weg verkeer, het spoorwegverkeer, het scheepvaartverkeer, rivier-technisch en uit stedebouwkundig oogpunt zo verre achter staan bij de door de commissie voorgestelde oplossing dat zij de bouw van tunnels zowel voor het wegverkeer als voor het spoorwegverkeer als de enig juiste oplossing ziet. De werkgroep vestigt er de aandacht op dat het nodig is spoedig te komen tot een nieuw plan voor de spoorweg- werken in Rotterdam en tot een werk plan tot uitvoering van deze werken omdat, zolang deze werken niet zijn ontworpen en grotendeels uitgevoerd in de buurt van het Hofplein en nabij de verkeerstunnelmond op de Rechter Maasoever, een belangrijke oppervlakte terrein in de Rotterdamse binnenstad moet worden „bevroren", oftewel braak moet blijven liggen. BRADFORD (Reuter) Heel Bradford, in het noorden van En geland, liep maandagmorgen uit om drie lieftallige inwoonsters van deze plaats uit te wuiven. De drie meisjes vertrokken in een oude vrachtwagen, die ze voor vijftien pond op de kop hadden getikt, voor een lange tocht dwars door de Sahara. Een daverend gejuich steeg op toen het bejaarde vehikel kreu nend en knallend op gang kwam. De Sahara Expres, zoals de meis jes hun voertuig noemen, was aan de 8000 kilometer lange rit begon nen. Het einddoel is Lambarene, waar het drietal een bezoek aan dr. Schweitzer hoopt te brengen. Erg ver kwamen de meisjes gisteren niet. Nog geen 200 meter had hun auto afgelegd, toen het voertuig met een diepe zucht de geest gaf. Met geen mogelijkheid kon de motor nieuw leven worden ingeblazen. „Niet te repareren." aldus een monteur. „Dan gaan we maar liften", zeiden de drie meisjes uit Brad ford; en dat deden ze Tot zover het rapport, waarin het; vraagstuk van de oeververbindingen; van technische zijde is bekeken. De volgende fase, aldus lichtte mr. H. Ba- Eigen nieuwsdienst LEEUWARDEN In de gisteren ge houden vergadering van de Bond van coöperatieve zuivelfabrieken in Friesland heeft de voorzitter, de heer A. F. Heida, Eigen nieuwsdienst ROERMOND. Bij zijn werk op het terrein van een machinefabriek aan de rijksweg in Swalmen is een monteur, de dertigjarige A. J. Smits uit Swalmen, gistermorgen onder een vallende pers gekomen. In het ziekenhuis overleed hij aan zijn verwondingen. De heer Smits hielp met het opladen van de pers, toen een kabel van de takel brak en het achttienhonderd ton wegende voorwerp boven op hem kyr&m. gezegd, dat op straffe van ondergang van de coöperatieve zuivelindustrie in Fries land concentratie van zuivelfabrieken noodzakelijk is. Het wordt tijd, zei hij, om de krachten verder te bundelen, waarbij men niet bij de grens van Fries land en nu de E.E.G. ontstaat, vermoe delijk ook niet bij de Nederlandse grens kan blijven stilstaan. De zeer grote en ongewenste schom melingen in de prijzen van agrarische produkten zijn voorbeelden hoe het niet moet. Wel kunnen deze schommelingen worden voorkomen, maar daarvoor is een grotere bundeling zowel bij de afzet ais bij de produktie nodig. ROME (UPI) In Roytgo, een stad ten zuidwesten van Venetië, is gisteren een in aanbouw zijnde school ingestort Twee arbeiders waren onmiddellijk dood Zes anderen werden gewond, een van hen ernstig. Men vreest, dat er nog slacht offers onder het puin liggen. Eigen nieuwsdienst HAARLEM Haarlems iaam als bloemenstad reikt ver. De Flowershop aan de Grote Markt in Haarlem heeft uit Perzië de opdracht gekregen om elf bloemstukken te leveren voor het huwelijk van de Sjah met prinses Farah Diba. Het huwelijk wordt 21 december voltrokken. De bloemstukken zullen o.m. ten ge- schenke worden gegeven door de moe-1 der van de Sjah, de moeder van Farah Diba en enkele ministeries. De coliec- tie omvat vier manden met orchideeën en manden met anthuriums, lelietjes van dalen, rode rozen, seringen, hya- cinten en tulpen. Zij komen bijna alle van Aalsmeer; alleen de orchideeën moeten uit Frankrijk worden geïmpor- j teerd. Donderdagavond brengt de KLM de fleurige zending naar Perzië. l-.igen nieuwsdienst AMSTERDAM De 42-jarige heerr A. Stoker is gistermiddag in zijn be drijf voor neonverlichting, aan de Eella- mystraat in Amsterdam, door elektri sche stroom gedood. Omdat de heer Stoker de laatste tijd hartklachten had. werd aanvankelijk gedacht dat zijn dood daarmee te ma ken had Later vond men brandwondjes op het stoffelijk overschot, die er op wezen dat elektrische stroom de dood had veroorzaakt. die teleurstelling onmogelijk maakt U koopt zonder risico. Indien U niet volkomen tevreden bent of indien U dit ameublement ergens anders gelijk gegrijsd of vóórdeliger kunt kopen, nemen wij de meubelen gaarne van U terug (tot 14 dagen na aflevering) en krijgt V de volledige koopsom contant terugbetaald. y,u'isVam ^aaf°e ORIGINEEL TEAK HUISKAMER bergmeubel (215 cm), lang werpige tafel, 4 stoelen (100% wollen bekleding) W45---955.- B LANK EIK EN SLAAPKAMER geheel massief, 2-persoons toogledikant, 2 nachtkastjes, 3-deurskast, tafel, 2 stoeien, B25r- 645.- BANKSTEL (zuiver wollesi bekleding) 585r- 695.- rwste en grootste - Br - f lossieke meubelen. -y, IHHRI ('f Ongekende sensaties in meubelaanbie dingen. Neerlands nieuwste en grootste sortering in moderne en klassieke meubelen. BANKSTEL (moderne Skondinovische bekledingstof) £45r- 525»* NEERLANDS GROOTSTE en MEEST GEVARIEERDE MEUBELCOLLECTIE MEUBELFABRIEK Showrooms te Waalwijk Maastricht WAALWIJK: Grotestroat 299, tel.K4160 - 2513 MAASTRICHT: St. Jocobstraot b/h Vrijthof, tel. K 4400 - 4364 Franco thuisbezorgd en opgesteld in geheel Nederland Rij oankoop boven 350.- worden 2 dagretours vergoed e Ook zaterdagsmiddags zijn onze toonzalen geopend GECAPITONNEERD BANKSTEL, (zuiver wollen moquette), «457- 895- Een huiskamer met hoge artistieke waarde. De onberispelijk vakkundige verwerking van het prachtige ofr. teak gecombi neerd met andere edelboutsoorten en de perfecte stoffering rangschikken deze kamer in de luxe klasse. Huiskamer be staande uit: praktisch ingericht bergmeubel - dressoir (180 cml moderne ronde tafel en 4 comfortabel zittende stoelen, normale prijs-645r- financiering stelt U in staat tot be taling in 6 tot 12 maandelijkse termijnen. SLAAPKAMER blank edelhout mei teak, 495»* GOTHIEK-HUISKAMER dressoir, uitschuiftafel. 4 stoelen, 2.fauteuils, (wollen épinglé), 585: 695.-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 4