ROTTERDAM: GEEN BRUG MEER
Vietimtx
455.-
Commissie - Kloppert voorziet nog jaren van
volbeladen
spitsuren
PERSONEELSVERLOOP IN
BAKSTEENINDUSTRIE
Concentratie zuivelfabrieken
in Friesland noodzaak
Tweehonderdvijftij*
milj oen kranten
LIFT NAAR
LAMBARENE
Woensdag 16 december 1959
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 4
Eerst bouw
metrotiumel
Dan opruiming
Maasbruggen
Nieuwe tunnel
voor wegverkeer
Treintuiuiel met
dubbelspoor
Vervolg" van pag". 1
Te vol
OP DE GEHELE WERELD
Tweede spoortunnel
Opstandige matrozen
vrij gesproken
Proefrit naar de cel
Hulde
ZeS banen
Kanaal
Haarlemse bloemen bij
huwelijk van Sjah
Monteur gedood door
vallende pers
School in aanbouw te
Venetië ingestort
Door stroom gedood
Maak rustig Uw keus en koop met onbeperkt vertrouwen door de
Koopgarantie
■KORTING e Prachtige collectie gordijnstoffen en tapijten,
in meubelaanbte-
-DECEMBER-KORTING-
Representatief, functioneel en gezellig
als December-attractie j
een bruggen 'maar tun
nels, dat is de oplos
sing die de commis-
sie-Kloppert meent te hebben
gevonden voor bet voor Rot
terdam steeds nijpender wor
dende vraagstuk van de
oeververbindingen.
De commissie-Klappert, ofte-
wel de vn 1956 ingestelde Werk
groep oeververbindingen Rotter
dam, bestaat uit vertegenwoor
digers van Rijkswaterstaat, van
de Provinciale Waterstaat en de
Provinciale Planologische Dienst,
van de diensten van Gemeente-
werken, Stadsontioikkeling en
wederopbouw, van het Haven
bedrijf van Rotterdam en van de
Nederlandsehe Spoorwegen.
In september 1957 bracht zij een in
terim-rapport uit waarin werd aan
gedrongen op spoedige bouw van een
brug voor wegverkeer in rijksweg 16
over de Nieuwe Maas bij het eiland
Van Brienenoord. In december 1957
diende zij een tweede interim-rapport
in waarin werd aangedrongen op spoe
dige 'bouw van een door de gemeente
Rotterdam ontworpen tramtunnel (het
tegenwoordige metrotunnel-plan:) als
eerste maatregel om te komen tot
spoedige bouw van een Willemstunnel
voor wegverkeer en een spoortunnel
ter vërvanging van de bestaande brug
gen.
Het thans ter kennis van de ge
meenteraad gebrachte rapport vormt
het sluitstuk van haar alles omvatten
de studie.
De commissie-Kloppert is tot
de conclusie gekomen dat de ver-
keersprognoses een sterke stij
ging' .van het rivierkruisende
wegverkeer doen verwachten,
zodat direct na-het gereedkomen
van de Van Brienenoord-brug in
1963 de verkeersbezetting op de
genoemde brug, op de Willems
brug en in de Maastunnel weer
zodanig zal zijn dat de Maastun-
nel en de Willemsbrug op de
spitsuren volbelast blijven en op
nieuw een periode tegemoet gaan
van met de jaren toenemende
stagnaties.
De tunnel onder de Nieuwe Maas
tussen Schiedam en Vlaardingen, de
zg. Benelux-tunnel, zal slechts in be
perkte mate verlichting geven voor
het verkeer tussen de centra van Rot
terdam op beide Maasoevers
Verdere maatregelen voor het Rot
terdamse rivierkruisende verkeer be
staan volgens het rapport dan ook in
de eerste plaats in de bouw van een
nieuwe Willemsverbinding van grote
capaciteit, ter vervanging van de Wil
lemsbrug. maar hiertoe moet eerst de
metrotunnel gereed zijn, omdat het
tramverkeer van de Willemsbrug ver
wijderd moet zijn alvorens de bouw
van de Willemstunnel voortgang kan
vinden. Hiertoe moet met de bouw van
de metrotunnel drie jaar voor de bouw
van spoor- en wegverbindingen wor
den begonnen.
LONDEN (Reuter) Dit dagblad, dat
u op dit moment leest, is één van de
tweehonderdvijftig miljoen exemplaren
van dagbladen die vandaag over de
gehele wereld zijn gedrukt. Morgen
verschijnen er weer tweehonderdvijf
tig miljoen; trouwens elke dag gebeurt
dat.
De Unesco, de opvoedkundige en weten
schappelijke raad van de Verenigde
Naties, heeft gisteren een boekje open
gedaan over het aantal dagbladen,
weekbladen, maandbladen, kortom al
le periodieken die dagelijks over de
gehele wereld worden verspreid.
Een derde van alle dagbladen verschijnt
in Noord-Amerika. Eveneens een derde
wordt in Europa, de Sowjetunie inbe
grepen, geproduceerd.
De Verenigde Staten staan aan de spits
met 8512 dagbladen, dat is onbetwist
het grootste aantal, dat in één land
wordt gedrukt. Rusland komt op de
tweede plaats met het toch ook res
pectabele aantal van 5114 dagbladen en
periodieken.
Tussen Maastunnel (1942) en
Van Brienenoordbrug (1963) zijn
vier nieuwe tunnels ontworpen:
de métrotunnel, de spoorweg
tunnel, een wielrijders- en voet
gangerstunnel naar het Noorder
eiland en een (korte) Willems-
tunnel voor gemotoriseerd ver
keer, De Koningshaven zal wor
den afgedamd.
nóg een dubbelsporige verbinding
aan te brengen. Een spoortunnel biedt
grote voordelen voor scheepvaart en
spoorwegverkeer. De gunstige -werking
aldus de commissie geldt niet alleen
voor het spoorwegverkeer over en
nabij de Nieuwe Maas, maar strekt zich
waarschijnlijk ook verder uit.
Een spoorwegtunnel, zoals deze door
de werkgroep is bestudeerd, laat de
mogelijkheid open om tussen de-rivier
en het station Rotterdam C.S. een sta
tion te maken, hetzij bij de Blaak, hetzij
bij de Meent. Station Rotterdam-Zuid
kan gehandhaafd blijven en de aanleg
van een station Lombardijen blijft mo
gelijk. Voorts kunnen de sporen in de
tunnel worden aangesloten op de spo
ren van de Zuidhollandse Electrische
en kan later, nadat de spoorbrug en
het viaduct c.a. zijn opgeruimd, een
tweede spoortunnel worden gebouwd.
De kosten van de tunnels voor weg
verkeer en voor wielrijders en voet
gangers worden op 130 miljoen ge
schat, die van de spoortunnel c.a. op
96 miljoen, welk bedrag naar schat
ting wordt verhoogd met 5 miljoen
wanneer een station Meent wordt ge
bouwd of met 10 miljoen wanneer
aan een station-Blaak de voorkeur
wordt gegeven. De totale kosten zijn
derhalve 230 h f 235 miljoen.
vinck, wethouder van openbare werken,
toe, ligt in het beleidsvlak. Maar voor
alles zal met de bouw van de metro
tunnel moeten worden begonnen opdat
de Maasbruggen ontlast kunnen worden
van het tramverkeer. Ook landinwaarts
zal de metrotunnel „in den natte" wor
den gebouwd en dat betekent dat in
het midden van de Coolsingel en aan
de noordzijde van het Weena een ka
naal ter breedte van twaalf meter moet
worden gegraven. Op het Weena komen
voorts twee bouwdokken waarin zowel
de tunnelelementen als „grote brokken"
van de metrostations zullen worden
„gegoten", die daarna naar hun plaats
van bestemming worden gevaren en tot
zinken worden gebracht. Het stads
verkeer hoopt men zolang via parallel
wegen te leiden waarbij reeds wordt
gedacht aan een spoedige doortrekking
van de Westblaak naar de Rochussen-
straat met aansluiting op de Maastun
neltraverse. Voorts hoopt men tegen die
tijd het gedeelte van de Westersingel
tussen Rotterdam C.S. en bedoelde
doorbraak verkeerstechnisch te hebben
verbeterd.
Een tramstel van lijn 9 heeft gister
morgen vroeg op de Middenweg in
Amsterdam de 62-jarige lijnwerker G.
J. Beijer aangereden die aan de tram
rails aan het werk was. De heer
Beijer is in de loop van de dag aan
zijn verwondingen overleden.
DEN HAAG. Vier van de vijf ma
trozen die wegens dienstweigering (mui
terij) aan boord van de tanker Theobal-
dius voor de Haagse rechtbank hebben
terechtgestaan, zijn vrijgesproken. Een
vijfde opvarende, stoker, werd wegens
insubordinatie en belediging van de ka
pitein veroordeeld tot drie maanden voor
waardelijk en vijftig gulden boete.
Kort na het Suez-conflict kreeg de
Theobaldius opdracht rond de Kaap te
varen en dat zinde de bemanning wei
nig. In Freetown bereikte de slechte ver
standhouding aan boord haar hoogte
punt: de bemanning verzette zich te
gen wegvaren. De stoker veroorzaakte
moeilijkheden op de brug, de anderen
bij het losgooien van de trossen. Daar
niet bewezen werd geacht dat zij in on
derlinge afspraak handelden, werden zij
vrijgesproken.
■M- Tussen Blaak en Groenendaal is een verkeersplein ontworpen voor door
gaand verkeer en tunnelverkeer zonder gelijkvloerse kruisingen. In de
westelijke hoek is de toegang tot de wielrijders- en voetgangerstunnel,
(dubbele onderbroken lyn).
Eigen nieuwsdienst
ARNHEM. Het personeelsverloop
in de baksteenindustrie is hoogst ver
ontrustend. Alleen door de arbeiders
een hogere beloning te geven, kunnen
de baksteenbedrijven voorkomen dat zij
leeglopen, aldus de heer O. C. Huis
man, de voorzitter van de Nederland
se baksteenindustrie gisteren op de
„Baksteendag" in Arnhem.
Het loonpeil in onze industrie, zo zei
de heer Huisman is achtergebleven bij
andere bedrijfstakken Het is de hoog
ste tijd dat er een loonsvernoging wordt
toegestaan. Die zal geen invloed hebben
op de verkoopprijs van de baksteen.
Als de personeelsvoorziening op deze
manier hapert kunnen onze bedrijven
hun maximale produktie niet halen, zo
waarschuwde de heer Huisman.
Het gaat de baksteenindustrie op het
ogenblik overigens uitstekend. De voor
raden die de laatste jaren waren ge
vormd zijn verdwenen, de hele produk
tie van 1959 zal haar weg naar de af
nemers vinden en het ziet er naar uit
dat 1960 een recordjaar zal worden. Bo
vendien is de export met tien procent
van de produktie gestegen. Verdere in
vesteringen worden daarom alleszins
verantwoord geacht.
APELDOORN (ANP) Twee Rot
terdammers hebben zich gisteren m
Apeldoorn in een gestolen auto naar het
politiebureau laten rijden, waar hijii
meteen gratis logies werd verleend.
Op de automarkt in Apeldoorn boden
zij een auto te koop aan. maar de ad-
spirant-koper vertrouwde de heren niet,
omdat zij een abnormaal lage prijs
vroegen. Hij vroeg of hij de wagen eerst
mocht proberen, hetgeen hem werd toe
gestaan. De twee verkopers stapten ach
terin en kwamen te laat tot de ontdek
king, dat zij bij het politiebureau wer
den afgeleverd.
Het onderzoek wees uit, dat de man-'
nen, de 35-jarige M. G. de R. en de 26-
jarige W. de G., de auto in Rotterdam
hadden gehuurd.
Advertentie
Ir. J. A. C. Tillema, hoofddirecteur
van de Dienst van Gemeentewerken,
bracht hulde aan ir. Kloppert die de
uitgebrachte rapporten grotendeels per
soonlijk heeft geschreven.
Zijn medewerkers aldus ir. Tille
ma waren vogels van diverse plui
mage die het door ir. Kloppert
opgedragen „huiswerk" inleverden en
waaruit hij de rapporten samenstelde.
langere
Rijnvaart-
De uitsluitend voor wegverkeer be
stemde Willemstunnel moet een breedte
hebben van drie verkeersstroken in
beide richtingen. Tramverkeer kan in
deze tunnel niet worden toegelaten.
De commissie geeft de voorkeur aan
een korte tunnel voor het wegverkeer
die. nadat de Nieuwe Maas is gekruist,
onder het Noordereiland begint te
stijgen, waardoor de Koningshaven
voor de waterbeweging en voor de
scheepvaart wordt afgesloten. Het
rivierbelang gedoogt zulks, maar dan
dienen zowel in het rivierbelang als
in het scheepvaartbelang de bruggen
over de Nieuwe Maas Ie worden ver
wijderd.
De nieuwe oeververbinding voor
spoorwegverkeer moet dubbelsporig
zijn met de mogelijkheid later na
opruiming van de bestaande bruggen
Een andere oplossing
tunnels en spoorbrug op
hoogte zou enige tientallen miljoenen
guldens goedkoper kunnen uitvallen
maar in alle opzichten voor het weg
verkeer, het spoorwegverkeer, het
scheepvaartverkeer, rivier-technisch en
uit stedebouwkundig oogpunt zo verre
achter staan bij de door de commissie
voorgestelde oplossing dat zij de bouw
van tunnels zowel voor het wegverkeer
als voor het spoorwegverkeer als de
enig juiste oplossing ziet.
De werkgroep vestigt er de aandacht
op dat het nodig is spoedig te komen
tot een nieuw plan voor de spoorweg-
werken in Rotterdam en tot een werk
plan tot uitvoering van deze werken
omdat, zolang deze werken niet zijn
ontworpen en grotendeels uitgevoerd in
de buurt van het Hofplein en nabij de
verkeerstunnelmond op de Rechter
Maasoever, een belangrijke oppervlakte
terrein in de Rotterdamse binnenstad
moet worden „bevroren", oftewel braak
moet blijven liggen.
BRADFORD (Reuter) Heel
Bradford, in het noorden van En
geland, liep maandagmorgen uit
om drie lieftallige inwoonsters
van deze plaats uit te wuiven. De
drie meisjes vertrokken in een
oude vrachtwagen, die ze voor
vijftien pond op de kop hadden
getikt, voor een lange tocht
dwars door de Sahara.
Een daverend gejuich steeg op
toen het bejaarde vehikel kreu
nend en knallend op gang kwam.
De Sahara Expres, zoals de meis
jes hun voertuig noemen, was aan
de 8000 kilometer lange rit begon
nen. Het einddoel is Lambarene,
waar het drietal een bezoek aan
dr. Schweitzer hoopt te brengen.
Erg ver kwamen de meisjes
gisteren niet. Nog geen 200 meter
had hun auto afgelegd, toen het
voertuig met een diepe zucht de
geest gaf. Met geen mogelijkheid
kon de motor nieuw leven worden
ingeblazen. „Niet te repareren."
aldus een monteur.
„Dan gaan we maar liften",
zeiden de drie meisjes uit Brad
ford; en dat deden ze
Tot zover het rapport, waarin het;
vraagstuk van de oeververbindingen;
van technische zijde is bekeken. De
volgende fase, aldus lichtte mr. H. Ba-
Eigen nieuwsdienst
LEEUWARDEN In de gisteren ge
houden vergadering van de Bond van
coöperatieve zuivelfabrieken in Friesland
heeft de voorzitter, de heer A. F. Heida,
Eigen nieuwsdienst
ROERMOND. Bij zijn werk op het
terrein van een machinefabriek aan de
rijksweg in Swalmen is een monteur, de
dertigjarige A. J. Smits uit Swalmen,
gistermorgen onder een vallende pers
gekomen. In het ziekenhuis overleed hij
aan zijn verwondingen.
De heer Smits hielp met het opladen
van de pers, toen een kabel van de takel
brak en het achttienhonderd ton wegende
voorwerp boven op hem kyr&m.
gezegd, dat op straffe van ondergang van
de coöperatieve zuivelindustrie in Fries
land concentratie van zuivelfabrieken
noodzakelijk is. Het wordt tijd, zei hij,
om de krachten verder te bundelen,
waarbij men niet bij de grens van Fries
land en nu de E.E.G. ontstaat, vermoe
delijk ook niet bij de Nederlandse grens
kan blijven stilstaan.
De zeer grote en ongewenste schom
melingen in de prijzen van agrarische
produkten zijn voorbeelden hoe het niet
moet. Wel kunnen deze schommelingen
worden voorkomen, maar daarvoor is een
grotere bundeling zowel bij de afzet ais
bij de produktie nodig.
ROME (UPI) In Roytgo, een stad
ten zuidwesten van Venetië, is gisteren
een in aanbouw zijnde school ingestort
Twee arbeiders waren onmiddellijk dood
Zes anderen werden gewond, een van
hen ernstig. Men vreest, dat er nog slacht
offers onder het puin liggen.
Eigen nieuwsdienst
HAARLEM Haarlems iaam als
bloemenstad reikt ver. De Flowershop
aan de Grote Markt in Haarlem heeft
uit Perzië de opdracht gekregen om
elf bloemstukken te leveren voor het
huwelijk van de Sjah met prinses Farah
Diba. Het huwelijk wordt 21 december
voltrokken.
De bloemstukken zullen o.m. ten ge-
schenke worden gegeven door de moe-1
der van de Sjah, de moeder van Farah
Diba en enkele ministeries. De coliec-
tie omvat vier manden met orchideeën
en manden met anthuriums, lelietjes
van dalen, rode rozen, seringen, hya-
cinten en tulpen. Zij komen bijna alle
van Aalsmeer; alleen de orchideeën
moeten uit Frankrijk worden geïmpor- j
teerd. Donderdagavond brengt de KLM
de fleurige zending naar Perzië.
l-.igen nieuwsdienst
AMSTERDAM De 42-jarige heerr
A. Stoker is gistermiddag in zijn be
drijf voor neonverlichting, aan de Eella-
mystraat in Amsterdam, door elektri
sche stroom gedood.
Omdat de heer Stoker de laatste tijd
hartklachten had. werd aanvankelijk
gedacht dat zijn dood daarmee te ma
ken had Later vond men brandwondjes
op het stoffelijk overschot, die er op
wezen dat elektrische stroom de dood
had veroorzaakt.
die teleurstelling onmogelijk maakt U koopt zonder risico. Indien U niet volkomen
tevreden bent of indien U dit ameublement ergens anders gelijk gegrijsd of vóórdeliger
kunt kopen, nemen wij de meubelen gaarne van U terug (tot 14 dagen na aflevering)
en krijgt V de volledige koopsom contant terugbetaald.
y,u'isVam
^aaf°e
ORIGINEEL TEAK
HUISKAMER
bergmeubel (215 cm), lang
werpige tafel, 4 stoelen
(100% wollen bekleding)
W45---955.-
B LANK EIK EN SLAAPKAMER
geheel massief, 2-persoons
toogledikant, 2 nachtkastjes,
3-deurskast, tafel, 2 stoeien,
B25r- 645.-
BANKSTEL (zuiver wollesi bekleding) 585r- 695.-
rwste en grootste - Br - f
lossieke meubelen. -y,
IHHRI ('f
Ongekende sensaties in meubelaanbie
dingen. Neerlands nieuwste en grootste
sortering in moderne en klassieke meubelen.
BANKSTEL (moderne Skondinovische bekledingstof) £45r- 525»*
NEERLANDS GROOTSTE en MEEST GEVARIEERDE MEUBELCOLLECTIE
MEUBELFABRIEK
Showrooms te
Waalwijk Maastricht
WAALWIJK: Grotestroat 299, tel.K4160 - 2513
MAASTRICHT: St. Jocobstraot b/h Vrijthof, tel. K 4400 - 4364
Franco thuisbezorgd en opgesteld in geheel Nederland
Rij oankoop boven 350.- worden 2 dagretours vergoed
e Ook zaterdagsmiddags zijn onze toonzalen geopend
GECAPITONNEERD
BANKSTEL,
(zuiver wollen moquette),
«457-
895-
Een huiskamer met hoge artistieke waarde. De onberispelijk
vakkundige verwerking van het prachtige ofr. teak gecombi
neerd met andere edelboutsoorten en de perfecte stoffering
rangschikken deze kamer in de luxe klasse. Huiskamer be
staande uit: praktisch ingericht bergmeubel - dressoir (180 cml
moderne ronde tafel en 4 comfortabel zittende stoelen,
normale prijs-645r-
financiering stelt U in staat tot be
taling in 6 tot 12 maandelijkse termijnen.
SLAAPKAMER blank edelhout mei teak, 495»*
GOTHIEK-HUISKAMER
dressoir, uitschuiftafel.
4 stoelen, 2.fauteuils,
(wollen épinglé), 585:
695.-