WEGVERVOER STOKT OP
SPIEGELGLADDE BANEN
Nog
VRIEZEN EN DOOIEN
Noord-Europa lijdt onder sneeuw en ijs
Vorst rukl
Alleen de
jeugd kan
genieten
geen
t.v. op
maandag
BLOEDWET'
nu op naar
midden
Nederland
ONTSLAG VAN ARBEIDERS
GEBREK AAN ARBEIDERS
De Bilt: Vorst
Opstand op ,)ripwef" heeft
pont naar
Dintelsas
8 MENSENREDDERS KWAMEN woonwagen gestikt
VOOR KUST VAN SCHOTLAND
OM IN WOESTE NOORDZEE
PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND
1 een ruim tekort
Ook na 1 april
Draadomroep denkt
over draadtelevisie
v
Verdronken
Brokken
Scandinavië
NIEUW BEZOEK
AAN FABRIEK
VAN MIRAGE
De heer Stijkel vervangt
ambassadeur Stikker
Volkswagenfabriek
werd vuurzee
Zware storm houdt nog aan I T i
Jong echtpaar m
Gift van K.N.V.B.
voor Fréjus
NU AL DERTIG
BOTER GOEDKOPER
Geen promotie na
overvaring
Het weer overal
J.
AUDREY HEPBURN
VERWACHT BABY
Hoofdkantoor Goes, L. Vorststraat 90, Postbus 4, Giro
116666, telefoon Directie en administratie 01100-
2438. Redactie: 01100-2317. bij geen gehoor: Chef-
redactie 01100-3991
Bijkantoren. Middelburg, Korte Delft 50, tel. 01180-2009;
bij geen gehoor: 01180-4604. Postbus 26; Vlissingen,
Nieuwendijk 33. tel. 01134-3224. Postbus 24: Terneuzen,
Nieuwstraat 38. tel 01150-3189; Zierikzee, Havenpark
24, tel. 01110-2991.
Directeur JACQ DE SMIT - Chefred.: G. J. BREUKER
Zeeuwsch Dagblad
Losse Rummer* 13 eent.
Abonnementsprijs f 0,56 per week, 7,per kwartaal
Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouter»
T cent per woord met een minimum van 1,—
15e jaargang 4432 Woensdag 9 december 1959
Eigen nieuwsdienst
BUSSUM. De maandagavond
blijft voorlopig televisie-loos. De
N.T.S. was van plan van 1 april af
ook op maandagavond een tv-pro-
gramma te gaan uitzenden, maar
dit voornemen heeft men nu laten
vallen.
Het is de bedoeling nu de maan
dag-televisie pas in te voeren na het
zomerseizoen, van 1 oktober 1960 af.
De N.T.S, wil de uitbreiding van
de zendtijd per 1 januari, van 15 tot
18 uur per week, nu gaan gebrui
ken om op de zes avonden dat wel
wordt uitgezonden, wat langere
programma's te kunnen brengen.
Als dan per 1 oktober op alle
avonden t.v. zou zijn, hoopt men
deze langere duur der programma's
toch te kunnen handhaven. Daar
toe gaat de N.T.S. de staatssecreta
ris van o. k. en w. vragen, van 1
oktober af nog eens 2 uur extra
zendtijd toe te kennen, vooruitlo
pend op de'voor 1961 geprojecteer
de uitbreiding tot 22 uur per week.
De hele zaak is dus weer op
lange baan geschoven, en de t.v -
loze maandag blijft. Oorzaak hier
van zijn de personeelsmoeilijkhe-
den
De televisie heeft dit jaar pas
tweede helft september zekerheid
gekregen over het bedrag dat Den
Haag beschikbaar stelde voor dit
seizoen.
Daardoor kon men pas veel te
laat beginnen met de nodige perso
neelsuitbreiding e.d. Het brengen
van een programma op de maan
dagavond werd daarom al opge
schoven van 1 januari tot 1 april.
Maar ook dit uitstel is onvol
doende gebleken. De N.T.S. en de
omroepsecties hebben nog steeds
een ernstig tekort aan personeel
voor de technische en programma
diensten: de uitbreiding der staven
moet nu eigenlijk nog beginnen.
VOLGEND SEIZOEN
De N.T.S. heeft er daarom maar
de voorkeur aan gegeven, de hele
verandering op de schorten tot bet
volgende seizoen, en alleen op de
reeds bestaande uitzendingen wat
minder angstvallig op de klok te
kijken.
Het talmen van Den Haag met
het t.v.-budget komt dus de kijkers
op een vertraging van een jaar te
staan.
Of van 1 oktober 1960 af inder
daad op maandag zal worden uitge
zonden, is nog een volkomen open
vraag. In televisiekringen houdt
men rekening met de mogelijkheid,
dat de maandagavond in reserve
zal worden gehouden voor een
eventueel commercieel televisie
station.
Van onze Haagse redactie.
DEN HAAG Het aantal abon
nees op de draadomroep blijft te
ruglopen. ondanks alle pogingen
van de PTT om nieuwe luisteraars
te winnen. Aan de daling ziet zij
voorlopig zelfs geen einde komen.
Zij vreest daarom dat het nadelig
saldo voor de Draadomroep steeds
groter zal worden.
De PTT heeft over het probleem
een rapport opgesteld, dat bij de
minister van verkeer en waterstaat
thans in studie is. Naar verluidt
zou het rapport aanbevelen de
draadomroepnetten te gaan gebrui
ken voor draadtelevisie om zo de
exploitatie van de netten rendabel
te krijgen. Minister Korthals heeft
het rapport in studie.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG. Voor een kostelijk
goed van de mens. het bloed, heeft
minister Van Rooy een apart wetsont
werp gemaakt. Met deze wettelijke re
geling wil de minister handel in men
selijk bloed onmogelijk maken, bloed
gevers en patiënten beschermen en
voorkomen dat menselijk bloed an
ders wordt gebruikt dan voor medi
sche doeleinden.
Het Nederlandsche Roode Kruis
krijgt in het ontwerp als eerste instel
ling een vergunning voor het groeps
gewijs afnemen van bloed. De rege
ling dat in Nederland voor geneeskun
dig gebruik door donors" vrijwillig
en kosteloos bloed wordt afgestaan,
ligt in het wetsontwerp voortaan vast.
Van een onzer verslaggevers
LEEUWARDEN. De eerste
sneeuw is ook in Nederland ge
vallen. In Friesland. Gronin
gen en Drente begon gister
avond om zes uur een fijne
jachtsneeuw te vallen. Daar
mee waren de spiegelgladde we
gen aan het oog van de auto
mobilisten onttrokken maar ze
bleven niettemin levensgevaar
lijk. zodat de Leeuwardense ho
tels een onverwacht groot aan
tal overnachtingen konden hoe
ken van gasten, die liever een
nachtje hieven slapen dan zicli
te wagen op de weg naar huis.
De LABO en de NACO, die
een groot deel van het perso
nenvervoer in Noord-Friesland
in handen hebben, moesten verstek
laten gaan nadat er verscheidene
bussen in bermsloten terecht waren
gekomen. De bus uit Alkmaar is er
evenmin doorgekomen.
De Afsluitdijk is sinds gistermor
gen onberijdbaar als gevolg van een
dikke laag ijzel.
Aan weerskanten staan vele auto's,
die de oversteek niet aan durven en
de paar waaghalzen, die toch de reis
beginnen moeten even later de
bermstrook opzoeken: de sterke
wind en de ijzel mak.cn de dijk vol
slagen onberijdbaar.
OOK IN DE KOP van Noordhol
land de vorstgrens lag vannacht
ongeveer bij Alkmaar zijn de we
gen ijsbanen. Bij Schoorldam viel
het eerste slachtoffer van de glad
heid, toen de kleine auto van de 32-
jarige boekhouder W. Wenneker in
het Noordhollands kanaal slipte.
De bestuurder verdronk doordat
hij niet kon zwemmen, zijn passa
gier kon de kant bereiken.
In dit deel van Noordholland rijdt
geen bus meer de Wieringermeer
is één ijsvlakte en ook op de dijken
langs het IJsselmeer is geen enkel
verkeer meer mogelijk.
In de buurt van Heerhugowaard
en Alkmaar is nogal wat sneeuw ge
vallen. De treinen werden tot een
half uur vertraagd door diehtge-
sneeuwde wissels.
In het noordoosten van het land
ging het busverkeer vrij normaal
I door.
DE MEESTE BROKKEN werden
in Friesland gemaakt. Tussen Wor-
kum en Bolsward gleden zeven
auto's achter elkaar in een berm-
sloot of gekreukeld tegen een tele
foonpaal, doordat één bestuurder
wat te fors remde. Op de rondweg
bij Harlingen botsten drie auto's
tegen een gestrande vrachtwagen en
tussen Sneek en Staveren strandde
een bus. De paar passagiers stapten
over in een personenauto, die prompt
honderd meter verderop in een
sloot slipte.
Tussen Mijdrecht en Vinkeveen
is een bus van Maarsse en Kroon
geslipt en tegen een boom gereden
Dertien van de inzittenden werden
licht gewond.
MET DE STORM kwam voor Dene
marken en Zweden een zwaar pak
sneeuw mee. waardoor vele wegen
werden geblokkeerd. Het eiland öland
in de Oostzee is al sinds vrijdag van
de buitenwereld afgesloten en begint
nu zonder voedsel te raken
In Zuid Zweden wordt de toestand
met de dag pijnlijker doordat vele
boerenhoeven niet meer te bereiken
zijn. Op de weg tussen Malmö en het
Noorden ligt hier en daar 'drie tot vier
meter sneeuw.
Ook Polen lijdt hevig onder de felle
voist: de bevolking is gevraagd zuinig
met water en stroom om te springen.
Van een onzer verslaggevers
OOLTGEN SPLAAT Abnormaal
laag water was oorzaak, dat maan
dagavond op de veerpont van Van
der dchuyt te Ooltgensplaat een
kleine opstand dreigde. Een aantal
chauffeurs van auto's die met de
pont tnee wilden naar Dintelsas,
maakten bezwaar dat twee automo
bilisten die van Dintelsas met de
pont naai Ooltgensplaat waren ge
komen, hun wagens op de pont wil
den laten staan om weer mee terug
te varen.
De jeugd boven de vorstgrens vindt het niet zo erg, dat de winter met wat gladdigheid is begonnen; de kin
deren van Emmen hebben gisteren onmiddellijk de openbare ijsbanen die hun stad opleverde, in gebruik
genomen. Dat dit per slee beter ging dan per fiets moest menigeen aan den lijve ondervinden.
Deze twee automobilisten hadden
echter alle reden om direct weer mee
terug te willen. Zij waren des middags
om kwart voor twee met de pont uit
Dintelsas vertrokken. De boot kwam
volgens het normale schema om half
drie voor Ooltgensplaat, maar de wa
terstand was zo laag, dat de boot niet
kon binnenlopen. Op twintig meter i
voor de aanlegsteiger bleef hij steken, j
VEEL KOFFIE
Het duurde precies vier volle uren
voor kapitein Huisman die laatste twin
tig meter naar de aanlegsteiger kon
varen. Al die tijd had hij met zijn ge
strande passagiers koffie zitten drin
ken. Men had reeds uitgerekend, dat
het geen zin meer had te Ooltgens
plaat aan wal te gaan, daar de zaken
die deze reizigers moesten doen, niet
meer gedaan konden worden.
Bij aankomst van de boot op twintig
meter afstand van de aanlegsteiger
stonden er drie auto's op de pont te
wachten. Tijdens het verstrijken van
de uren, groeide dit aantal aan tot
over de twintig, waarbij nogal wat
vrachtauto's. Het zag er om hall
zeven naar uit. dat verscheidene auto's
met mee konden, vandaar dat een
paar chauffeurs er bezwaar tegen
maakten, dat de auto's van de ge
strande reizigers op de pont bleven
staan.
Men eiste van hen, dat zij van de
pont zouden komen en netjes achter
aan de rij zouden aansluiten.
DUUR AANBOD
De beide automobilisten weigerden
ditr waarop er bijna een opstand uit
brak. De rijkspolitie uit Ooltgens
plaat stond voor een moeilijke situa
tie.
Een lid van het personeel van de
pont bood aan om voor vijf en twin
tig gulden als bemiddelaar op te tre
den bij de chauffeurs, die vasthielden
aan hun eis, dat de pont geheel zou
.worden ontruimd.
Er werd al om een kraanwagen ge
beld, teneinde de auto's die waren
afgesloten van de pont te slepen.
De politie sommeerde in naam der
wet, dat de reizigers hun auto's van
de pont zouden halen. Ook dit werd
geweigerd. Daarop werden de rijbe
wijzen van de automobilisten opge
ëist, wat een van hen weigerde. Er
werd daarop tegen beiden proces
verbaal opgemaakt.
DRIEWEGEN. In de laatste ge
meenteraadsvergadering is de gemeen
tebegroting I960 vastgesteld. Op de be
groting is een tekort geraamd van
20.000.
Het krediet in rekening-courant bij de
N.V. Bank voor Ned. Gemeenten wordt
voor 1960 bepaald op 100.000. De nieu-
I we gemeenschappelijke regeling voor
het geneeskundig schooltoezicht werd:
ongewijzigd vastgesteld. De onderwijzer
aan de o.l. school, de heer D. E.
Vriend, werd met ingang van 1 januari
1960 in vaste dienst benoemd. Aan het
Humanistisch Thuisfront werd een sub-
j s'.die toegekend van 2.50 per jaar. De
subsidie-aanvraag van de matigheids-
missie onder militairen werd afgewe
zen. Voor de begraafplaats zal een graf-
lift worden aangeschaft. De leden van
de woonruimteadviescommissie, de he
ren G. J. de Jager, M. J. Koens, A.
Goeree, C. P. Maat en M. C. Koppen-
hol werden voor 1960 herbenoemd. Tot
lid van het Burgerlijk Armbestuur, in
de vacature van de heer Jb. de Winter
werd benoemd de heer L. de Jonge.
DEN HAAG Vandaag vertrekt
de majoor-vlieger Bartelings van de
Nederlandse Koninklijke luchtmacht,
een van de leden van de studiecom
missie dat alle voor de vervanging
van de Nederlandse straaljagers in
aanmerking komende vliegtuigtypen
heeft onderzocht, naar de Dassault-
fabrieken in Frankrijk.
In deze fabriek wordt de Franse
straaljager Mirage vervaardigd die
in aanmerking komt om als vervan
ger te dienen voor de typen jagers,
die op het ogenblik nog in Neder
land in gebruik zijn.
Tegelijk met de Mirage komt als
nieuw type straaljager voor de Ne
derlandse luchtmacht ook de Ame
rikaanse Starfighter in aanmerking,
voor de bouw waarvan West-
Duitsland de licentie heeft.
De Nederlandse regering staat
thans voor de keuze zich in de nabije
toekomst één van deze twee typen
aan te schaffen.
DEN HAAG. De staatssecretaris
van verkeer en waterstaat Stijkel zal
leiding geven aan de delegatie, die in
Washington 'besprekingen zal voeren
over het verkrijgen van landingsrech
ten voor de KLM op Los Angeles.
De heer Stijkel treedt in de plaats
yan de ambassadeur te Parijs mr.
Stikfeer, die ziek is.
KAPITEIN AKKOORD
WOLFSBURG (A.P.) Een hevige
brand in de Volkswagenfabriek in Wolfs-
burg heeft gisteren voor een miljoen
Om kwart over zeven reden de eerste i mark schade aangericht. Het vuur
Uns rtio rwx l-ov,+ .4.woedde twaalf uur lang in de opslag
plaats van isolatiemateriaal. De pro-
öuktie vindt echter normaal doorgang.
Zo kwamen onder zeer moeilijke omstandigheden zestien opvarenden van de op de Schotse kust gestrande
Finse houtboot Anna in veiligheid. Verscheidene mannen werden door stortzeeën heen naar de kust gehesen. De
kapitein en de eerste stuurman bleven aan boord. (Telefoto)
auto s die op de kant hadden staan
wacht de pont op en tegen half acht
lichtte kapitein Huisman het anker en
keerde terug naar Dintelsas.
De hele reis bleef het rumoerig op
de pont. Intussen weet niemand wie er
nu gelijk had. De beide heren vragen
zich af of niet de kapitein het voor het
zeggen heeft op de pont en de aanleg
steiger.
De kapitein was reeds voor aankomst
er mee akkoort gegaan dat de automo
bilisten die vier uur vertraging hadden
ondervonden, direct weer mee terug
zouden varen.
DEN HAAG. Hel Nederlandsche
Roode Kruis krijgt nog tot 1 januari
1961 de gelegenheid zijn brieven en
poststukken als ..dienst" te verzenden.
De bevoegdheid wordt het dan ontno
men, op grond van het oordeel der in
terdepartementale adviescommissie
dienststukken.
Eigen nieuwsdienst
Eigen nieuwsdienst
LONDEN Terwijl Sneeuwstormen en hevige slagregens boven
grote delen van het Europese vasteland woeden, het verkeer ont
wrichtend en overstromingsgevaar veroorzakend, blijft de zware storm
op de Atlantische Oceaan, de Noordzee, de Oostzee en de Middellandse
Zee aanhouden.
-door
Eigen nieuwsdienst
RUCPHEN Het diamantbedrijf Nediam te Ruephen in Noordbrabant
heeft 25 werknemers ontslag aangezegd omdat het door een tekort aan
geschoolde arbeiders niet behoorlijk kan draaien.
Voordat het bedrijf besloot tot vestiging in Ruephen had een onderzoek
aangetoond dat die gemeente de geschiktste plaats zou zijn in verband met
het arbeidspotentieel.
In augustus had Nediam nog geprobeerd dertig jongens te krijgen, maar
dat mislukte. Arbeiders zijn er daar genoeg, maar zij voelen weinig voor
het leren van een vak. De pendel naar het noorden levert hun zonder
geschoold te zijn meer loon op.
Voor de Schotse oostkust lieten
gisteren acht mensenredders het
leven. Het waren de opvarenden van
de reddingboot Mona van Broughty
Ferry, bij Dundee, die de woeste
Noordzee op waren gegaan in hun
notedopje om assistentie te verlenen
aan de bemanning van het lichtschip
North Car, dat van het anker was ge
slagen. Onder de acht opvarenden
van de reddingboot waren een vader
met zijn zoon. De Mona werd enige
uren na het vertrek uit Broughty
Ferry vernield op het strand gevon
den. De lijken van zes van de acht
omgekomen mensenredders spoelden
later aan.
VRESELIJKE NACHT
Beter verging het de bemanning
van de elders aan de Schotse oost
kust op de rotsen gelopen Finse hout
boot Anna. Zij werden, na een af-
j schuwelijke nacht op hun steeds meer
water makende schip te hebben
doorgebracht, gisteren onder zeer
moeilijke omstandigheden met een
broek van boord gehaald. De kapi-
i tein en de eerste stuurman bleven
voorlopig nog aan boord.
Onder de 42 mensen die in de
storm van de afgelopen dagen op zee
omkwamen is, behalve de twee run-
ners van de Nederlandse sleepboot
j Titan, ook een runner van de Neder
landse sleepboot Cycloop, J. Visser
uit Egmond aan Zee.
Visser bevond zich met een andere
Nederlandse runner aan boord van
een van de drie aken die de Cycloop
op sleeptouw had. Beiden sprongen
overboord toen de aak dreigde los te
raken.
Na geruime tijd werden de twee
mannen uit zee opgevist. Visser was
dood. Zijn maat, L. WeSsel uitTJmui-
den, die een klein hondje in zijn ar
men geklemd had gehouden terwijl
hij in het water lag, is in het zieken
huis van Torbay. aan de Engelse
zuidkust, opgenomen.
De dodenlijst op zee van de laat
ste dagen telt nu 42 namen. Voor de
kust van Engeland en Schotland lie
ten 20 mensen het leven. De scheeps
ramp voor de Portugese kust kostte
17 mensenlevens. In de Oostzee ver
ging een vissersvaartuig met vijf
man aan boord.
Voor de Noorse kust spoedden
veischeidene schepen zich naar het
zinkende Noorse schip Elfrida. „De
machinekamer staat vol water",
sèinde de marconist gisteravond
laat;, „de lichten zijn gedoofd en het
schip kan nu niet lang meer blijven
drijven."
IN NOOD
De toestand van de bemanning
den HAAG. - De knvb heeft be-
sloten uit de gewone middelen van de
bond tienduizend gulden ter beschikking
i ROTTERDAM Een pas drie maan-1 jên behoeve van de slaehtof-
'den getrouwd - Rotterdams echtpaar isa de ramp in Frejus.
gistermorgen dood in de eigengebouwde Bovendien zal de KNVB met het be-
woonyvagen aan de Kethelseweg gevon- stuur van de Franse bond besprekingen
]den. Maandagavond al moet het doorlgaan voeren over het eventueel spelen
koolmonoxyde zijn gedood. Het gas werd een bijzondere voetbalwedstrijd ten
ontwikkeld door de slecht brandendebate van de slachtoffers,
oliehaard.
De slachtoffers zijn de 27-jarige tim
merman C. W. van der Loos en zijn 24-
jarige vröuw M. P. C. Loosvan Winden
De man had de woonwagen zelf ge
timmerd. In oktober was het paar er in
getrokken. De vrouw was blijven werken.
Gistermorgen kwam een collegaatje
ihaar afhalen. Het meisje hoorde de radio
in de wagen spelen en ze zag licht bran
den, maar haar werd niet opengedaan.
Zij ging daarom zelf maar naar binnen.
In het woonvertrek vond ze haar vrien
din en haar man. Beiden waren dood. Ze
waren gekleed In het vertrek was het
benauwd. De oliehaard brandde.
Het onderzoek van de politie heeft uit
gewezen dat die oliehaard het moordende
koolmonoxyde ontwikkelde en dat het gas
de twee jonge mensen de avond tevoren
al had gedood. UTRECHT (ANP) De Centrale
beroep in Utrecht heeft gis
teren uitspraak gedaan in de zaak van
kapitein luitenant ter zee A M N die
in beroep was gegaan tegen de hem
geweigerde promotie tot kapitein ter
zee. De weigering hield verband met de
overvaring van een vissersboot op de
Noordzee door de door hem gecomman-
tfeei-de onderzeebooljager Groningen. De
heeft, alle verwachtingen overtreffend. Centrale raad van beroep verwierp het
GENEVE (AFP) Het proton-syn
chrotron van het Europese centrum
voor kernfysisch onderzoek (CERN)
Eigen nieuwsdienst
AMSTERDAM. De boterprijs zal
met mgang van vandaag in Amster
dam en nog enkele steden in ons land
met zestig cent per kilo worden ver
laagd. De winkelprijs wordt daardoor
op 1,27 a 1.30 per pakje gebracht.
Het K.N.M.Ï. in De Bilt berichtte
ons gisteravond om 23.15 uur:
In het noorden
en midden van het
land veel bewol
king met plaatse
lijk sneeuw of ijzel
en overwegend
lichte vorst. Matige
iuidoostelijke wind.
In het zuiden van
het land veel be
wolking met plaat
selijk enige regen.
Temperaturen overwegend boven
het vriespunt. Zwakke wind.
MIESJE: Was ik maar met de
bus gegaan.
10 december: zon od 8 36, zon onder
16.29: maan od 14 28. maan onder 3.26.
gisteren een energie van dertig miljard
electronvolt bereikt. Het apparaat was
j ontworpen voor een energiebereik van
van het kleine Duitse vrachtschip 24 miljard electronvolt.
Merkur, dat bij de Noorse kust zin
kende was, werd met. het uur
hachelijker. Na veel moeite slaagde
de bemanning van het Zweedse
schip Raunala erin een man van de
Merkur te halen. Verscheidene an
dere schepen waren onderweg om
assistentie te verlenen.
Van ver op de Atlantische Oceaan
kwam in Kopenhagen een radiomel
ding binnen van de Umanak, die
het met 91 passagiers aan boord op
weg van Groenland naar Denemar
ken zeer zwaar te verduren had.
Het schip was in een etmaal maar
24 mijl gevorderd. In nood verkeerde
het niet.
Het gisteren bereikte resultaat in het
onder leiding van professor Bakker (Ne
derland) staande onderzoekingscentrum
kan wellicht in denaaste toekomst nog
overtroffen worden.
beroep van de zeeofficier omdat zijn be
leid in het uur van de aanvaring niet
bevredigend was geweest.
max.
neer
temp.
slag
in gr. 7
-19 u.
wind
C. in mm
Helsinki
sneeuw
ONO
-8
1
Stockh.
sneeuw
O
-S
0.1
Oslo
zw. bew.
NO
-5
0
Aberdeen geh. bew.
ZO
7
7
Londen
regen
ZZO
9
0.1
Adam
regen
O
5
2
Brussel
regen
Z
2
2
Luxemb.
regen
O
2
8
Parijs
geh. bew.
Z
7
0
Bordeaux
regen
WZW
8
5
Grenoble
geh. bew.
stil
Nice
1. bew.
w
12
0.3
Berlijn
sneeuw
ONO
-7
0.1
Frankf.
geh. bew. OZO
5
0.1
München
geh. bew.
w
-0
0
Zürich
regen
w
4
0.6
Genève
regen
zw
6
3
Locarno
regen
stil
1
26
Wenen
geh bew.
OZO
3
0
tnnsbr.
geh bew.
w
8
0
Belgrado
1. bew.
ZO
5
0
Athene
half bew.
OZO
19
0
Rome
zw. bew.
WZW
14
2
A.iaccio
onweer
O
14
5
Madrid
zw. bew.
WZW
11
0
Mallorca
zw. bew.
WNW
13
0
Lissabon
geh. bew.
OZO
17
0
HOLLYWOOD (A.P.) - Audrey
Hepburn verwacht in juli volgend jaar
naar eerste kind. Zij zal geen rollen
meer aanvaarden tol na de geboorte.
Vandaag gaat het echtpaar Ferrer
naar Rome, waar Mei in een film moet
spelen.
Van onze weerkundige medewerker
De vorstgrens heeft zich gisternacht
weer naar het noorden teruggetrok
ken, ongeveer tot de lijn Den Helder—
Enschede. Gisterochtend zat er geen
verandering in, maar gistermiddag en
-avond was weer duidelijk een ver
plaatsing naar het zuiden op te mer
ken. Om tien uur bevond de vorst
grens zich ongeveer langs de lijn
AmsterdamArnhem.
Vandaag zal de vorstgrens zich nog
wei wat verder naar het zuiden ver
plaatsen, zodat ook in het midden van
het land rekening zal moeten worden
gehouden met de mogelijkheid van
gladde wegen. Tot het zuiden zal de
vorst niet doordringen.
In het westen is de depressie minder
diep geworden en van de zuidwest
punt van Engeland naar Noord-Ierland
getrokken, waar zij gisteravond was
aangekomen. Voorlopig blijft er een
tendens tot een verder afnemen van
de wind. Mogelijk dat een nieuwe de
pressie boven d- -aan, die zich in
de richting van inje beweegt, la
ter enige verandering kan brengen,
om daarmee de vorstgrens opnieuw
een zetje te geven. Vandaag zal di«
nog boven ons land blijven.