r REDERIJ VOOR ZWARE ZAKEN KRIS 3Cr~ wapen-feiten Chauffeur op zeeman in een auto Drie eeuwen geleden werd Coosje Busken geboren door Zeeland Nieuw boek Pag. 5 SCHOT wanöeLinqen öoor öe zeeuwse histORie Intelligent meisje BURGERLIJKE STAND Zaterdag 5 december 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Wie gaat er mee naar Chauffeur Desly Gregory ziet nauwkeurig toe hoe het liijstuig bevestigd wordt om zijn zware vrachtauto in het ruim van de River Fisher te plaatsen. Engeland RIJDEN? door Barend Maaskant 2TEEZIEK Neeik ben een zeeman geworden J Met een bescheiden lachje zegt dit de Londense chauffeur Lesley Gregory als wij samen in een vrachtauto van een Duitse verffabriek naar Rotterdam rijdenop weg naar Engeland. Met de bedoeling om overmorgen weer terug te zijn M KAPITEIN JAMES ARMSTRONG the Fishersgood peopleyeh James Fisher and Sons Ltd. te Barrow-in-Furness is een rederij, die zich sedert enkele tientallen jaren heeft toegelegd op het vervoer van zware lading en van goederen met grote maten. Haar directeur Sir John Fisher kreeg er eveneens mee te maken, toen hij in de tweede wereldoorlog „director of coastal and short-sea shipping" was. In die functie dirigeerde hij ook enkele honderden Nederlandse kustvaarders, die rond om de eilanden van Groot-Britannië werden gebruikt. De schepen van Sir John bren- gen, zware Centurioi|-t^nks .naar het Europese vastelanden ont schepen deze lading dikwijls in Rotterdam. Deze^reder kwam ook in contact met ondernemèrs van tank-aanhangwagens, die naar het continent moesten en op die basis kwam in september van het vorige jaar de veerdienst tussen Rotter dam en Felixstowe tot stand. Waarom Felixstowe, zal men te recht vragen. Het is een nogal on bekende kleine kustplaats met circa 12.000 inwoners, die de Britten beter als badplaats dan als scheepvaart haven kennen. In de oorlog werd er echter een basis van de Royal Air Force gevestigd, speciaal ten behoeve van vliegboten. De R.A.F. zetelt er nog, maar nu met een zee-reddings dienst, die van helikopters gebruik maakt. Die heeft de vijftig tons kraan, waarmee in de oorlogsjaren de vlieg boten in en uit het water werden ge tild, niet nodig. Maar James Fisher and Sons vond hier precies wat men nodig MATROOS GERRIT DE JONGE lang staan 0 De heer L. Soomers te Tholen slaag de te VVoensdrecht voor het brevet zweefvliegen 0 Bij de Rijkspostspaarbank te Ter- neuzen is in de maanci uo\ - legd 240.311 gulden en terugbetaald 164.620 gulden. Voor de acte Duits l.o. slaagde te Utrecht de heer H. van Hechemer uit Temeuzen. 0 De Vrouwenbond van het N.\.\. af deling Goes heeft de zieke kinderen van ..Iepenoord" in üostkapelle een prettig Sinterklaasfeest bezorgd. Dames uit Goes. Wühelmmadorp Kloetinge en Kattendijke brachten o9b gulden bijeen, welk geld werd omgezet m speelgoed en in diverse lekkernijen voor de kinderen. Het Zweedse m.s. Royal wood is gistermiddag Vlissingen binnengelopen met machineschade. De machineschade die ontstond door defecte leidingen zaJ in de buitenhaven hersteld worden. In de recreatiezaal van het zieken huis „Bethesda" te Vlissingen zal dins dagavond om acht uur een gezellige bijeenkomts beginnen. Jan Andriessen zal dan namelijk voordragen uit zijn boekje ..Wit met vlekjes". Flans Lam- bregts laat beeldinjecties zien. Pakhuismeesteren te Rotterdam, die aan deze kant van de lijn het agent schap bekleedt, had in het begin de beschikking over een drijvende bok om de zware en grote spullen te behandelen. Vrij spoedig erna kon men echter gebruik maken van de 25 tons kraan, die de gemeente plaatste op het terrein van P.H.M. aan de Rijnhaven. Er kwam a! gauw schot in de zaak. En het is nu heel gewoon, dat tweemaal per week het duizend tons m.s. River Fisher aan komt, zowel te Rot terdam als te Felix stowe, met tank- aanhangwagens, vrachtauto's, een dubbeldekker met Britse auto's en terug met Duit se scooters, met vele tonnen wegende land bouw- en wegenbouw, machines en met laadkistcn. Hieruit groei- de een aparte dienst voor het vervoer van zg. unit- loads, die van huis-tot-huis gebracht worden. Dit geschiedt met behulp van grote stalen platforms, die afhankelijk van de lading van gevarieerde typen zijwanden worden voorzien. Op die manier worden het open laadkisten en met deze containers gaan dan stuk goed, machines en motoren, loodslak ken in bulk, chemicaliën in zakken, tentoonstellingsmateriaal. conserven, vloerbedekking en verhuisgoed naar hun bestemming. In ruim een jaar zijn opvallende prestaties geleverd en die hebben er ongetwijfeld aan meegewerkt, dat bin nenkort een tweede schip deze dienst gaat versterken. Prof. Hubert Manschka, bekend ge- worden door zijn optreden ais acteur in en als regisseur van Weense operettes, is gisteren te Wenen in de ouderdom van 77 jaar overleden 9 Ter gelegenheid van het honderdjarig I bestaan van de N.V. Levensverzekerings maatschappij Nillmij., verscheen een his- j torisch boekwerk ..Nederland voor hon- derd jaar. De schrijver en samensteller van dit jubileumboek is Dr. W. Jappe Alberts. Tijdens een strandwandeling gleed de j heer C. Flipse uit WESTKAPELLE over enige stenen uit en kwam zodanig te val len. dat hij met een gebroken arm naar het ziekenhuis vervoerd moest worden. j a Ds. Baar te WESTKAPELLE, die na- i mens de Classis Walcheren als zendings- I predikant uitgezonden is geweest naar het zend»ngsveld Sarnu. hield in het Herv. Jeugdgebouw een lezing, die hij illustreer- ^de met kleurendia's. Dit klinkt nogal verward, hoewel het niet zo ingewikkeld is als het schijnt. Het is wel een uitvloeisel van de moge lijkheden, die de Rotterdamse haven biedt. Daar is namelijk een regelmatige lijndienst op Felixstowe (aan de overkant van de baai waaraan Harwich ligt), die in het by zonder het transport van zware lading en goederen met grote afmetin gen verzorgt. Tot de zeer vaste klanten van de ze merkwaardige scheepvaartver binding behoort de verf- en lak fabriek Hermann Wiederhold te Hilden, op vijftien kilometer van Düsseldorf. Op zijn gebied is het een van de grootste in Europa. Niet alleen omdat er 550 verschil lende tinten autolakken gemaakt worden, want die vormen maar een bescheiden deel van de produktie. Van de 1600 mensen die er werken, zijn er 150 (onder wie veertig aca demici) die in de vijftien labora toria hun arbeid vinden. Een flink deel van de verven en lakken wordt geëxporteerd. In Londen werd ten behoeve daarvan een eigen kantoor gesticht. Dat lijkt ook wel te kunnen als Engeland maandelijks voor een half miljoen Mark aan produkten van Wiederhold afneemt. In het begin ging dat allemaal per vliegtuig, maar dat werd te duur. Daar na nam men een proef met de direkte scheepvaartlijn DüsseldorfLonden, maar dat duurde te lang. Toen viel het oog op de dienst van James Fisher en daarom vroeg ik aan chauffeur Gregory of hij geen last van zeeziekte heeft t Wij rijden dan op een woensdagochtend /om kwart* over tien de fabriekspoort uit, de afneembare alu minium laadbak vol met verpakte verf en lak: rond achtduizend kilo. Niemand staat ons uit te wuiven: het is een routmerit geworden. Want Les- ley heeft ook geen enkele moeilijkheid met het rechtse verkeer. Wel constateert hij keer op keer, dat de wegen naar Venlo niet zo goed zijn. Hij heeft tot de grens twee uur nodig, maar hij maakt nu ook zijn 26ste rit. Bovendien rijdt hij al dertig van zijn vijfenveertig levensjaren. Dat komt om dat men vroeger in Engeland op zijn veertiende jaar achter het stuur mocht. Papieren, papieren, zucht Lesley, terwijl hij uit de hoge cabine springt als wij in Kaldenkirchen aangekomen zijn bij de expediteur, die de papier winkel in orde maakt voor uit- en inklaring Aan de grens holt Lesley dan ook nog wat ambtelijke kantoren in en uit. Bij elkaar duurt alles een uur en dat is een redelijke tijd naar zijn ervaring. Maar wij nemen er ook een halt uurtje, af om wat te eten. Eerst handen wassen met een poeder, dat niet krast maar wel schuimt. De grensrestaurants weten het best waarmee chauffeurs handen schoon worden. Ik vind dit lekker, zegt Lesley als hij zijn mes in de biefstuk zet. In Hilden eet ik tweemaal per week Wiener Schnitzel, vervolgt hij en zijn ogen glinsteren. Heb je dit liever dan het Engelse eten? Och. vergeet niet dat ik 45 jaar Engelsman ben Even later zijn we weer op weg en dan mag ik zonder chauvinisme vast stellen. dat de Nederlandse wegen stuk ken beter zijn dan de Duitse, die wij achter de rug hebben. Via Nijmegen, Den Bosch, Gorinchem komen wij om vijf uur te Rotterdam aan. Waarom die route? Dat is de derde, die ik volg. Deze bevalt me het beste. Aan de kade van de Rijnhaven ligt de River Fisher met open ruimen bereid de tank-aanhangwa gens, de auto met verf en nog veel meer zware stukken ',e ontvangen. Een ;oed geoefende ploeg mensen doet rustig ïaar secuur passend en metend werk en een speciaal geconstrueerd hijsraam verleent daarbij goede diensten. Maar eer alles met draden en spankettingen gesjord is en wij kunnen afvaren, is het diep nacht. Uit diverse windstre ken komt de lading en in dit jaargetij is het niet zo vreemd, dat door de mist de aanvoer over de weg vertraagd wordt. De River Fisher pleegt zich van mist heel weinig aan te trekken. Zelfs in de beruchte mistperiode van februari dit jaar miste zij maar één afvaart. Het schip arriveerde te Felixstowe, maar de kraanmachinist kon haar niet zien liggen Lesley en ik delen een eenvoudige hut. Als wij tegen het middaguur ont waken, kijkt Lesley uit de enige patrijspoort. De horizon daalt en stijgt in een eentonige cadans. Ik zou toch niet altijd zeeman willen zijn. vindt hij. Maar hij heeft dit stuk zee nu al 25 maal heen en weer gevaren. Daarom brengt hij uit de kombuis twee mok ken thee zonder morsen naar he1 achterdek waar wij wat beschuttin' hebben gezocht. Ten slotte is he windkracht zeven: harde wind. De River Fisher heeft er geen moeili mee. Zij is met haar achttien jaren nie piepjong meer. maar zij heeft eer. sterke motor en goede navigatieappara- tuur, zoals radar, decca en een elektri sche stuurinrichting. En er is een toegewijde bemanning van ervaren mensen, want in deze dienst acht de reder aankomende zeeliéden niet op hun plaats. Er is James Armstrong, de 57-jarige kapitein, die nog geen achttien was toen hij op een zeilschip Kaap Hoorn rondde. Met zijn zachte stem vertelt hij over zijn overgrootvader, die al gezagvoerder was. Hij eindigt zijn zin nen dikwijls met „yeh" en „ai". En mijn grootvader was ook kapitein bij Fisher. Good people, ai Uw kinderen varen ook? Mijn zoon was stuurman, leerde een meisje kennen zocht een baan aan de wal, yeh. Stuurman is de 53-jarige Sam Hun- ter. Een echte cockney, zegt deze kleine man in zijn lange Monty-coat. Met dertien jaar ging hij naar zee „eii elke dag leer je nog, al zou je honderd jaar varen". Tot de bemanning behoren ook twee Nederlanders. De Rotterdamse matroos Gerrit de Jonge is zestig jaar. Twee maal maakte hij het in de oorlog mee, dat het schip verloren ging. Sinds zeven maanden vaart hij op de River Fisher. Het bevalt hem, alleen is het wel eens „lang staan", want hij en zijn maats moeten het schip zeeklaar maken hoe laat het ook wordt voor alles ge laden is. Donderdagmiddag meert'de River Fisher /op de kop van de korte pier, waarop als retourlading al weer tank-aanhang wagens en wegen- bouwmachines ge reed staan. Technisch directeur Jones uit Barrow heeft van de voordeur van zijn "in mui hotel te Felixstowe de sleutel al in zijn zak, w^nt het zal wel laat worden. Hij gaat in de kleine salon breeduit aan tafel zitten en tekent op een bloc-note stuwplannen, steeds maar stuwplannen. Daar hoor ik ook, dat de auto met verf niet doorgaat naar Londen. Uit de Brjtsehoofdstad komt. een andere auto van Wiederhold. Daarin zullen de blikken en bussen verf en lak over geladen worden. - Dé auto gaat'dus weer terug? Neen, alleen de laadkist. 9 Uit Hilden komt een auto met nieuwe lading, die te Rotterdam in de laadkist wordt gepakt. Ik begin het ingewikkeld en om slachtig te vinden, maar de opzet van deze handelwijze is, dat Wiederhold er altijd in slaagt tweemaal per week een volle lading met de River Fisher mee te geven. Dan kan men deze manier van doen juist „handig ingepikt" noemen. Immers, als weersomstandigheden en vertraagde aankomst van andere lading Zó lijkt het of de Duitse auto met in de laadbak acht ton blikken en bussen verf nooit en te nimmer in hel schip kan. Het is maar een fotografisch grapje, want er kan nog veel meer bij. door L. van Wallenburg STUURMAN SAM HUNTER elke dag leren verhinderen, dat het schip 's ochtends! aankomt, zodat Lesley Gregory niet „even" van Rotterdam naar Hilden j heen en terug, of van Felixstowe naari Londen vice versa kan rijden, blijkt de! organisatie bij Fisher zowel als bij Wiederhold plooibaar genoeg om toch het schema te handhaven. In de heel kleine uren van vrijdag koerst de River Fisher naar de Wa terweg. Vlak voor de brug staat de laadkist op het dek gesjord. Meeuwen begeleiden het schip op de weer kalm geworden zee Na elf uur varen ligt j het opnieuw afge- j meerd in de Rijnhaven. En nog voordat' ie rivierpolitie aan boord komt om nijn paspoort in te zien, staat de verf- ontainer al op de kade. Eigenlijk liad zij 's avonds in Hilden loeten zjjn. Ik maakte nu de uitzonde- ing mee. Maar ik heb toch het bewijs ezien van wat al maanden lang prak tijk is: van woensdagochtend tot vrij-! dagavond uit en thuis van Duitsland naar Engeland. Het was de moeite waard eens mee te maken, dat dit mogelijk is via de haven van Rotterdam. Ook als de omstandigheden tegen zitten. Het Bet je Wolff spie in kent iedereen in Vlissingen: een druk verkeerspunt midden in de stad. De meeste Vlissin gers zullen ook wel weten naar wie het genoemd is. Naar hun stadgenote Bet- je Bekker, die hier in 1738 werd gebo ren. Na haar huwelijk met ds. Wolff is ze meer bekend als schrijfster (o.a. Sa ra Burgerhart, Willem Leevend) en dichteres onder de naam Betje Wolff. Op het Betje Wolffsplein komt de Aagje Dekenstraat uit. Aagje Deken was wel geen Vlissinse, maar na dé dood van ds. Wolff heeft ze met Betje sa mengewoond tot ze beiden n november 1804 stierven. Deze trouee vriendinnen hebben ook samengewerkt, als schrijf sters. Eerst woonden ze vijf jaar in De Rijp, daarna kochten ze de buitenplaats Lommerlust bij Beverwijk. Toen in 1787 de Pruisen in ons land kwamen en onze stadhouder Willem V in zijn oude waardigheden herstelden, gingen ze sa men met zoveel andere Patriotten naar Frankrijk. Tien jaar later kwamen ze terug. Aan de andere kant van het Betje Wolff splein vinden we de Coosje Bus- kenstraat. Op 5 dec. 1759 dus juist twee eeuwen geleden, kreeg de Vlissingse apotheker Busken als sinterklaas ca deautje een dochtertje, dat Coosje ge noemd werd, ze heette voluit Jacoba Adriana. Het werd een vrolijk levendig meisje, dat in Vlissingen voor een soort wonderkind doorging. Dat ze bijzonder intelligent was blijkt wel hieruit, dat ze op 13-jarige leeftijd eindexamen deed deed aan de Latijnse school te Vlissin gen, nadat ze privaatlessen in Latijn en Grieks genomen had bij de rector van Cruysselbergen. Bovendien werd ze „be schonken met een deftige prijs voor ha re betoonde kundigheid." Ze zette nog een paar jaar deze klas sieke studies voort en las later toen ze al getrouwd was enkel voor haar ge noegen de werken der klassieken. Latijn se brieven schreef ze vlot. Aantrekkelijk Ze schijnt ook een voor jonge man nen erg aantrekkelijk meisje geweest te zijn. In een jaar tijd wijst ze drie hu welijksaanzoeken af, ze is dan 23 jaar. En niet van de eerste de beste. Eén jongen die ze een blauwtje liet lopen, was de zoon van de Vlissingse dokter Gallandat (wonderlijke loop der histo rie: later trouwt een van haar zoons' met de dochter van deze afgewezen minnaar). En dan komt er wat later een vreem de liefdesaflaire, waardoor ze geheel overstuur raakt. In deze liefdeserisis zoekt ze steun op Lommerlust bij Bet je Wolff en Aagje Deken (1786). Voor al Betje Wolff kan Coosjes toestand zo goed begrijpen. Heeft ze zelf niet iets dergelijks meegemaakt als jong meisje van nauwelijks 17 jaar? Heeft ze zelf niet de lasterpaatjes ..laage, liegende, zotte, babbelzieke menigte" moeten ver duren? Coosje Busken biecht haar alles op. maar ook ..de betuiging van haar maagdelijke onschuld." Betje Wolft' voelt zich bijzonder aan getrokken tot dit intelligente 20 jaar jon gere meisje uit Vlissingen. Ze kende haar vader de apotheker goed. Spott had ze hem wel eens genoemd ..dien comandeur Van de kisteerspuit." Ook had ze zich vroeger wei minachtend uit gelaten over de gedichten die hij pro beerde te maken. Dat zijn orthodoxe godsdienst haar sympathie niet had kun nen we begrijpen. Maar dat neemt niet weg, dat ze de dochter zo goed mogelijk helpen wil. Ze geeft haar goede raad, zoals: Ga tijdig naar bed. Intellectueel werk zal haar wel helpen uit de verdrietige stemming et raken. Probeer in Vlissingen een vriendin van gelijke ontwikkeling te vinden. En volg de raad van uw vader op: slik ki na. Helpen Het was de oprechte begeerte van de dames Wolff en Deken om Coosje Bus ken te helpen. Zoals ze dat ook gedaan hadden met Francina Baane, het meis je van de pas gestorven dichter Bellany. Fransje had hier op Lommerlust 5 we ken ziek gelegen, ziek van verdriet, en de beide vrouwen hadden haar voorbeel dig opgepast. Het volgend jaar schrijft Betje Wolff haar zelfs een brief met het verzoek om voorgoed op Lommerlust te komen wonen. „Er zal niets beters op zijn, mijn lieve schat, alsdat gij maar naar hier toe komt, want nooit zijt gij uit mijn gedachten." In dat verzoek zat ook wel een beet je egoïsme van Betje Wollf. Ze voelde zich wat eenzaam en lusteloos. De vriendschap met Aagje Deken was wel niet gebroken, maar was toch wat min der goed dan voorheen. Er was een borst gekomen in haar vertrouwelijke omgang. Ze werkten naast elkaar en niet genoeg met elkaar. Als compensa tie wilde ze nu Coosje Busken hier heb ben. Er scheen voor haar niemand be ter te bestaan dan Coosje. Coosje Busken is echter in Vlissingen weer opgeknapt. In 1789 trouwt ze met de Waalse predikant Samuel Theodore Huet, die even oud is als zijzelf. Huets moeder was een dochter van meester Pierre Joly, bij wie Betje Bekker op de Franse school was geweest. Het echtpaar Huet-Busken krijgt zes kinderen en met de dames Wolff en Deken houden ze briefwisseling. Als deze in 1801 naar Vlissingen rei zen, bezoeken ze ook het gezin Huet. De bekende schrijver uit de vorige eeuw Coenraad Busken Huet was een kleinzoon van het predikantenechtpaar Huet-Busken uit Vlissingen. Gemeenteraad Oosibu r% OOSTBURG. De gemeenteraad die woensdag 9 december bijeen zal komen, krijgt een agenda van twintig punten te verwerken. Aan de orde zullen o.m. ko men een aantal subsidieverzoeken en enkele benoemingen. KORTGENE Maria C, dv H Tazelaar en M de SmitS Janny B, dv J M Verwei en B v d Moere; Lena, dv A de Jager en L van der Maas; Paulina C, dv Th de Fouw en N Lambrecht- se; Adriaan J, zv J Amperse en P Saaman; Maria T, dv K Karman en T van Gilst; Neeltjé M, dv A Boot en W van Oossanen; Marinus J, ïv I J van Óilst en C A de Smit. Ondertrouwd: Johannis Walhout, 24 j te Borssele en Iza Nijsse, 25 j. Gehuwd: Pieter W Kopmels, 26 te Wol- phaartsdijk en Neeltje C Ringelberg, 23 j. Jacobus W. Begthel, 27 j te Wissenkerke en Teuntje Fieman, 23 j. Overleden: Jan M noep, 80 j, ongeh.; Cor nells Hoogerheide, 74 j, echtg van Hendrika P Goulooze; Matthijs D Noordhoek, 82 j, geh gew met Wouterina A de Bruijn. HEINKENSZAND Geboren: Sophia C C C, dv J van Swaal en S Zuidhof; Marcus J, zv J Nijsse en C B Ponse; Marie L G, dv P Vermeulen en A van Eijkeren: Ann M G, dv P Vermeulen en A van Eijkeren. Ondertrouwd: Jacob Otte en W I Malle- koote; Adriaan P Priem en C J Rijk. Getrouwd: N Boonman en C A Knuit; J Otte en W I Mallekoote. WAARDE Geboren: Jacob A, zv A K Kamerling en J Sanderse. Ondertrouwd: Jan Joosen, 24 j en Neeltje J van Kruiningen, 20 j; Leendert Ruissen, 43 j en D Dijl, 43 j. Gehuwd: Johannes J van Luijk, 24 j en J S de Graaf, 23 j. VEERE Ondertrouwd: Adr Geschiere, 23 j en M de Puijt, 22 j. Overleden: Wed. J de Maillie-de Kuijper, 87 j. GRIJ PSKERKE Geboren: Elizabeth, dv Chr Riemens en E Wisse. Gehuwd: A Benschop, 24 te Utrecht en K de Bree, 21 j. Overleden: Paulus Boogaard, 66 j, echtgen van Maria J Looise; David Coppoolse, 74 j, echtgen van Tannetje Wisse. WISSENKERKE Geboren: Henriëtte, dv M I Beghtel en D ter Veld; Marcus J, zv I Reinhoudt en A v Netten; Jaeomina, dv O Hoekstra en A E van der Weele; Huibregt C, zv W J Noord- hoek en P A v d Kreeke. Ondertrouwd: P J Gunter, 25 j en M Rie mens, 21 j; M Versluis, 24 j en I I Ziemer, 24 j; A J van Dijke, 24 j te Kortgene en C L Geluk, 23 j. Gehuwd: A P Marcusse, 45 j en J Smit, 51 j; P J Gunter, 25 j en M Riemens, 22 j. Overleden: levenl. aangegeven een kind van L L Koole en P de Haze; Hendrika Boot wv W Zwemer, 84 j. In de „geïllustreerde Salamanders" van Querido verscheen onder redak- tie van Hans Snoek het deeltje „Dans ten ballet". Het is een fraai uitgaafje, waarin de geschiedenis van deze tak van kunst zowel als haar praktijk (moeilijk heden en mogelijkheden) te vindën is. Het werkje geeft een blik achter de I schermen. Er zijn fraaie foto's en in structieve tekeningen. 4nnr L. van Wallenbure Om het wapen van Veere goed te kunnen be grijpen, moeten we de vroegere toestand van de haven bekijken. Aan de zuidzijde van de ingang werd een vestingtoren gebouwd; de Zuidhoofds- poort. Dat is de nog bestaande tegenwoordige Campveerse toren. Er tegenover, aan de noordelijke ingang, werd een dergelijk bouwwerk gesticht, de Noordhoofds- poort. Deze heeft later dienst gedaan als kruittoren, maar is in 1630 door een grondbraak in zee gestort. Alleen het (vernieuwd) palenhoofd bestaat nog. Het wapen van Veere vertoont op een blauw veld de afbeeldingen in goud van deze twee torens. Tussen beide torens zien we een gouden schip. Op de torens staan twee naakte wildemannen, ieder met een gouden knots op de schouder en een groene mirtekrans op het hoofd. Tussen zich in draqen deze figuren een schild met het wapen van de Heren van Borssele van der Veeie. een zwetxt veld met een dwetvse zilveven bcilk. Op de „Fontein", de waterput bij de Grote Kerk te Veere is dit wapen te zien. l

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 5