U KUNT er levens mee redden
§§i
BOSCH
't gehele jeer door
irtE
DE NATUUR
P. W. RUSSEL'S
KAPPIE en de KONINGSRUIL
EEN KEURING
HOEFT NIET
MAAR HET
MOET WEL
nietiekker
Uit de kerken
Vrijdag 27 november 1939
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 2
„Ze dóen het"
10 pet. gekeurd
ZO MAG HET: De wettelijke eis is: renivertraging van 3,86 meter/sec.2
ZO MOET HET: De eis bij de keuring: 6 meter/sec.2
ZO KAN HETDe mogelijkheid bij een moderne personenauto: 7 tot meter/sec.2
laarterimaket0^
msaa&Bmm
PV©©T
"iraEOERSE":
He» begint langzaam Mog steed, vrljw;||i
Het kan nu al
ïjiiiiiiiiiiniiimimiiim
FLITS
GORDON
in het
heelal
Dan Barry
iauiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiil
00M
BAZURKA
en
JAMPIE
W. Lohman
IiiimiHiuiHHinumHUNHmii
piuiMNiMHiMinmai
1 ARSÊNE
i LUPIN
JACQUES
BL0NDEAU
iiitHifniiniitffliiitiniiiMinti
piiwiiniMwmmtnittinti)
I DE
1 TINTELS
E Jack
Dunkley
ninniiiininiiiinitmimMfliii
in en om uw huis
we moesten
C.J.B.T.B. Grijpskerke
vergaderde
I
*,,Ik laat mijn auto
niet keuren", zei gis
teren iemand tegen
me. „Het ding is
twee jaar oud; er zal hier of
daar wel een gebrekje zitten
en dan sla ik een figuur op die
keuring". Dus je bent bang om
te gaan?, vroeg ik. „Bang,
bang, wat is bang? Ik wil geen
figuur slaan, dat is alles", was
het antwoord.
Bent 6 bang? Wilt 4 ook geen fi
guur slaan? Maar u blijft wel In een
auto rjjden die misschien „een gebrek-
je" heeft. Een of andere veer die voor
vijftig procent wijlen is en die u niet
kunt zien; een rem voering die Is af
gesleten; een stuurhuis met nog een
pietsie olie; een handrem die niet
goed werkt. Vervelend, die opmerkin
gen? Gezeur? Ja, mogelijk. Maar dat
zegt niemand als die veer op het fa
tale ogenblik breekt; „gezeur" vindt
u het niet onder die witte lakens van
dat ziekenhuisbed. Als u in het gun
stigste geval daar terecht komt.
V-oor het Rotterdamss Ahoygebouw
stond gisteren een groep mannen naar
remproeven met een auto te kijken.
Het waren mannen van het Verbond
voor Veilig Verkeer en van de Ver
keerspolitie. Er was een plaatsvervao-
gend-voorzitter, er was een secretaris,
er waren bestuursleden, politiecom
missarissen, hoofdinspecteurs en an
deren.
Er was ook de heer J. C. van Sen-
den, lid van de studiegroep van het
Verbond voor Veilig Verkeer, „Als
iemand zou weten, dat er aan een
vliegtuig één klein schroefje los zit,
dan stapt hij er niet in", zei hij.
„Maar wat een auto betreft, draait men
de hand niet om. Vraag je aan een
automobilist: Zou u met een onveilige
wagen de weg op willen?, dan komt
natuurlijk het antwoord; Meneer, dat
zal ik nooit doen. Maar intussen dóén
ze het. Dat komt omdat onze normen
te laag liggen. Omdat we de auto
soms bekijken of het een fiets is en
de fiets onderhouden we toch nauwe
lijks?"
U weet. dat in Rotterdam twee en
een halve maand geleden een Veilig
heidskeuring voor auto's is begonnen.
Er kwam een samenwerking tot stand
tussen het Verbond voor Veilig Ver
keer; de Bovag en de Verkeerspolitie.
En de keuringen geschieden op basis
van vrijwilligheid.
De eerste auto die gekeurd werd (en
goed bevonden) was die van loco--
burgemeester Schilthuis. Intussen heb
ik nog niet mogen vernemen, dat de
auto van burgemeester Van Walsum
(toen afwezig) ook gekeurd is.
Maar goed, intussen zijn er van <J«
dertigduizend auto's in Rotterdam
3.080 ter keuring aangeboden. Precies
2.516 kregen direct het goedkeurings
vignet, bij 564 wagens werden tekort
komingen geconstateerd. In 493 ge
vallen lieten de eigenaars in die te
kortkomingen voorzien; 71 autorijders
uit Rotterdam deden dat niet en kre
gen geen keuringsbewijs.
Die cijfers betekenen onder andere,
dat 19 procent van de gekeurde wa
gens kleinere of grotere gebreken
had. En dan moet u niet vergeten
wat tk gisteren hoorde: „De wagens
die ter keuring werden aangeboden
waren hoofdzakelijk goed onderhou
den auto's".
•fr Bij de Veiligheidskeuringen komen telkens weer twee gebreken sterk naar voren:
slechte remmen en gladde banden. In drie foto's willen we u graag een voorbeeld geven
van wat mag, eigenlijk moet en kan. Bij een snelheid van 40 km per uur.
108
Terwijl hij haar in zijn armen
hield was er slechts één wan
klank in dit hele opgewekte tafe
reel. Eric Vallarte stond naast het
kompashuisje en keek hem be
schuldigend aan. Zijn ontdekking
van Antillia en Leonor's openlijke
bewijs van haar liefde hadden hem
een vriend gekost, dat begreep
Andrea. Want nu moest Eric wel
denken dat hij achterbaks te werk
was gegaan om de vrouw, die hij
lief had, voor zich te winnen.
Hun tocht door het zeewier en
de doorvaart tussen de eilanden
was begunstigd geweest door goed
weer, met een stevige bries ach
ter zich. Nu draaide de wind op
eens naar het noorden en dreig
de de Infante Henrique op de be
groeide kust van Antillia te wor
den geworpen. En aangezien deze
kust hun geheel vreemd was,
maakten de gevaren die dreigden
bij het binnenvaren van een vol
komen onbekende haven vlak voor
een opstekende storm hun toe
stand hachelijker dan deze ooit
was geweest nadat het schip de
rots bij de Canarische eilanden
had getrotseerd.
Het probleem werd nog ver
groot door het feit dat de bank,
waarlangs zij voeren, zich uit
strekte tot een paar mijl afstand
van de kust van Antillia. Er bleef
dus slechts een smalle vaargeul
over tussen de ondiepten met hun
mergelbodems in het noorden en
de grillige begroeide kustlijn van
het zuiden. Onder deze moeilijke
omstandigheden was het het ver
standigst twee sterke mannen aan
elk van de geïmproviseerde stuur-
Advertentie
riemen te zetten teneinde de weste
lijke koers zoveel mogelijk te be
houden, evenwijdig aan de kustlijn
varend, terwijl zij speurden naar
iets wat op een veilige ankerplaats
leek.
Intussen ging het leven aan
boord zijn gewone gang, er werd
voortdurend gepompt, elk half uur
werd de ampolleta omgekeerd en
elke avond werd er gebeden en het
Salve Regina" gezongen.
Het warme weer en de betrek
kelijk kalme zee hadden Dom Bar-
tholomeu's kracht behoorlijk her
steld. Ofschoon hij nog bleek zag
door wat hij de laatste twee we
ken had moeten doorstaan, was hij
nu bijna weer de oude en hij toon
de grote belangstelling.
„Zouden we niet proberen zo'n
riviermonding of inham binnen te
varen?" vroeg hij Eric Vallarte
toen de tweede dag van hun ge
dwongen reis langs Antillia tenein
de liep.
Eric schudde het hoofd. „Na wat
er bij de Gelukzalige eilanden ge
beurde vind ik het veiliger niet te
dicht onder de kust te varen, tot
de wind afneemt."
„En als we nu de westelijke punt
van het eiland bereiken voordat
de storm bedaart? Kunnen we er
omheen varen met alleen die rie
men om te sturen?"
„Het zou moeilijk zijn. Maar we
kunnen altijd voor anker gaan in
zicht van het eiland, als die ban
ken niet te dicht aan de kust lig
gen."
„Dus we zijn er niet eens zoveel
beter aan toe, nu we Antillia heb
ben gevonden," zei Dom Bartholo-
meu spijtig.
„Als we op Antillia niet kunnen
landen, kunnen we het op een van
de andere eilanden proberen",
opperde Eric.
„Als die inderdaad liggen waar
Pizzigano ze in 1424 heeft gete
kend", zei Andrea.
Andrea en Eric hielden om
beurten wacht, en toen hij die
avond op het achterdek stond waar
hij een oog op het kompas kon
houden, kwam Leonor uit de tol-
dilla. Zwijgend tuurde ze naar de
donkere omtrekken van Antillia,
die duidelijk zichtbaar waren in
het maanlicht.
,,Zijt ge niet verheugd dat gij
de eerste zijt die hier in het wes
ten land ontdekt, Andrea?" vroeg
ze.
„Maar ik was niet de eerste,
carissima. Er is hier al eerder
iemand geweest."
(Wordt vervolgd)
Advertentie
rlwivialick. kioitsighcid bij
in Ttuir met" (T pfltTIer!
een hatdige j>las|c Ht)l%tPOTHEEK
zofWw^pB|lvfrhd|inF VraijfiRf drogist.
MEENK'S POEDERS helpen! Er zijn
Mecnk's Poeder^H^i hoofdpijn, kies
pijn. hoest, gri", Srarrhce, influenza,
rheumatick, koortsj(peid bij gevatte kou,
periodieke pijnen aw:. enz. Verkrijgbaar
in etuis met 6 poeders maar ook in
een handige plastic HUISAPOTHEEK
(met 6 verschillende etuis a 6 poeders),
zonder pryaverhoging. Vraag uw drogist.
peri< 8 J"8
in
Stel, dat alle 30.000 personen
auto's van Rotterdam op één
groot vierkant parkeerterrein
stonden, dan zouden alle GE
KEURDE auto's de grote gear
ceerde linker bovenhoek vullen,
terwijl dan van deze groep de
auto's met tekortkomingen het
zwarte hokje zouden vullen.
•n Den Haag met grote belangsteling
toekijken en druk aan het over
wegen zijn.
Nu willen we in Nederland nog wel
eens langdurig overwegen, voor we
een beslissing nemen. Dat is echter hier
geen bezwaar, wanneer u niet in
Rotterdam woont en toch iets aan uw
wagen wil laten doen; wanneer u ook
uw auto volgens dezelfde eisen van die
Veiligheidskeuring wilt laten contro
leren.
Want wanneer u mij schrijft dan
stuur ik u preoles die lust toe waarop
staat waar uw wagen aan moet vol
doen, om in Rotterdam dat Keurings
vignet te krijgen. Dan kunt u in uw
eigen garage precies zo'n controlebeurt
laten doen en hoeft u niet te wachten
tot men in uw stad of dorp dat voor
beeld van het Verbond voor Veilig
Verkeer In Rotterdam gaat volgen.
Het is mijn schuld niet, maai
de uwe! Dagelijks dien ik de
eindstand van het aantal boeken
voor de kinderen van het Ma-
rijkehuis in Amsterdam te ver
anderen. Gisteren meldde ik u:
1807, maar intussen zijn er weei
29 bij gekomen en nu hebben we
dus; 1836 boeken.
Dat er een sjoelbak uit Dor
drecht was gekomen wist u al;
gisteren kwam er een tweede
sjoelbak bij, uit Rotterdam
Pl.us een bed-ombouw, plus een
schaakbord met stukken.
De ene dag maakt u van mij
een boekhandelaar, de volgende
een winkelier in speelgoed, de
derde een meubelhandelaar.
Maar in het Marijkehuis zijn
ze enorm blij met uw cadeaus
En met dat voor de Kerstda
gen of Nieuwjaar „adopteren"
van kinderen, waar u in heel het
land zo druk mee bezig bent.
En daar gaat het om.
De heer Van Senden zei gisteren
dingen, waar men niet zo direct bij
stilstaat. Hij zei bijvoorbeeld dit: „Als
je vroeger van je rem gleed, dan had
je meer speling dan vandaag. Er wss
meer ruimte op de weg en dat wordt
met de dag minder. En de verkeers
intensiteit zal steeds meer toenemen."
Hij zei ook: „Gebreken aan een auto
beginnen langzaam te ontstaan. Ook de
remgebreken. Men went er aan, men
weet niet eens dat men zijn rem veel
dieper moet intrappen om tot stilstand
te komen dan een tien maanden terug.
En dat is gevaarlijk. Een auto is niet
alleen een vervoermiddel, dat voor de
deur staat en waaraan we alleen iets
moeten laten doen wanneer hij er mee
ophoudt."
Ik weet het, deze veiligheidskeu
ringen bestaan voorlopig alleen nog in
Rotterdam. Maar ik heb fluisterstem
men gehoord, die zeiden dat Amsterdam
lllllllllllllllllllllllUIIIIIIIIIIIIlilllllllllllllHIilillllllllllllllllllirr:
ïi. K C 1
O ja, één overheidsbedrijf is ook
over de brug: het wagenpark van de
Rotterdamse gemeentepolitie zal in z'n
geheel aan de keuring worden onder
worpen.
Er zijn landen, waar de autokeu
ringen (eens per half jaar) verplicht
zijn gesteld.
In Nederland gaat alles nog op basis
van vrijwilligheid.
Waarbij wel gerekend wordt op het
verantwoordelijkheidsgevoel van hen
die een. stuur in de vingers hebben.
ANTILLEN Het 25-jarig bestaan
van de KLM-vestiging op de Neder
landse Antillen en de vlucht van de
„Snip" van Amsterdam naar Curagao,
in december 1934 zal worden herdacht
met een serie postzegels van vier waar-
deden mijn oren pijn van een klein
bericht. Dat vindt U op z'n minst
genomen vreemd. Hoe kunnen je
oren pijn doen van een krantebe-
richt. Maar het wordt u wel duide
lijk als u het zelf nog even naleest.
U vindt het op pagina 7, rechts bo
ven. Binnenkort zal n.l. een nieuwe
grammofoonplaat op de markt ko
men die zó goedkoop gefabriceerd
kan worden dat het geval in Ame
rika niet meer dan vijf dollarcent
zal kosten.
Mogen we straks misschien ver
wachten dat we voor een kwartje
een grammofoonplaat kunnen ko
pen? Ik krijg bij voorbaat pijn in
mijn oren. Muziek in huis voor de
somma van één cent per minuut?
Of wordt het een ongeremde la-
waai-vermenigvuldiging?
Anders gezegd: Mogen we straks
verwachten dat het pan-sexuele
gedweil van een vent Als Elvis
Presley practisch in de goot te vin
den is?
Waarschijnlijk zullen de eigenaars
van onbewoonde eilanden in hun
handen kunnen wrijven. Het is niet
onwaarschijnlijk dat zij binnenkort
goede zaken kunnen doen.
aJiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiii-
den. die op 22 december in omloop wordt
gebracht.
De 10 cent vertoont het Caraïbische
Zee-gebied en het KLM-vliegtuig
„Snip", de 20 cent een deel van de
globe, waarop de route Amsterdam-Cu-
ragao is aangegeven en een vliegtuig,
de 25 cent de Handelskade te Willem
stad op Curagao met de Koningin Em-
mabrug op de voorgrond, geflankeerd
door een geografische afbeelding van
Amerika en Europa met in de lucht
een vliegtuig, de 35 cent de Hooiberg
op Aruba, alsmede de luchthaven,
waarop een vliegtuig, geflankeerd door
een geografische voorstelling van Ame
rika en Europa.
De zegels zijn ontworpen door Paul
Erkelens, artistiek adviseur van de
KLM op Curagao. Ze zijn uitgevoerd in
de kleuren citroengeel, lichtblauw en
donkerblauw. Aan de filatelistenloket
ten in Nederland zal de serie ver
krijgbaar worden gesteld legen de
prijs van 1.80.
Advertentie
kom pressor
onmisbaar voor U en Uw gezin
prijzen vanaf 532.-
verkrijgbaar bij de bonafide handel
Alleenvertegenwoordiging
N.V. Willem van Rijn
Amsterdam, Haarlemmerweg 475,
te!. 185222 (10 lijnen).
'door*
ipiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiii
1 door
3
door
1 Vrij nor
1 Maurice Leblanc
1 door
PAUL.,
Moeoefe
GGN MAAR
HUIS!
ROTTERDAM. De hotelaccommoda
tie in Rotterdam is door een uitbreiding
van hotel Nipius aan de 's-Gravendijk-
wal tot 35 bedden weer wat vergroot.
Van deze grootte zijn er ongeveer
dertig hotels in Rotterdam. De Rotter
damse hotels beschikken nu samen over
circa 2500 bedden.
ZO,MOU, DAT
MOST ZEZ.ELF
VJETSH...ZE
HSEFT TROU
WENS FLINK,
GEHOLPEN H E?
MMM...ELLIE EN MAK'JKE
EN DE AN DEREti ZULLEN
HAAR OOK MISSEN...Z-E
KON ZO HEERLOK DE TOE
KOMST UIT TH EE BLAREN
VOORSPELLER
HAAR MAAR IETS
LEUKS GEVEN.
OOO PAUL,
JE BENT
EEN SCHAT.'
WAT ZULLEN
WE GeVENf
EEN PAKJE THEE/
V BJyOQR BEELD
Voorheen strooide men het gazon te
gen de winter onder een laag oude
humus; dat is wel heel nuttig, doch
het staat zo lelijk als men daar de he
le winter tegenaan moet kijken. Daar
om werkt men tegenwoordig meer met
kunstmest; humus brengt men er ech
ter niet mee in de grond. Misschien
hebt u nog wat oude: goed doorvroren
bagger liggen, die voldoet wel voor een
gazon en dat staat ook niet zo naar; de
bagger droogt wel en dan kan men die
inharken of invegen; op den duur is er
dan niet zo veel meer van te zien.
32. Zwaar ademend stond Kappie naar
koning Libertien te staren, die belang
stellend de vlucht van enige zeemeeu
wen gadesloeg. Buiten het geraas van
de verre branding, heerste er een diepe
stilte.
„Mooi werk, majesteit sprak Kap
pie eindelijk op bittere toon. „Daar lig
gen we nou, muurvast op een zandbank,
ver buiten iedere scheepvaartroute! Ik
moet zeggen dat u ja een rare opvat
ting hebt van pleziertochtjes!"
„U hebt zelf gezegd, dat ik om iets
te zijn moest leren!" wierp Libertien
verongelijkt tegen. „Ik wou alleen maiar
nadoen, wat de machinist deed! Het is
ook nooit goed!"
„O, dus ik moet het nog goed vin
den ook, dat mijn goeie schip naar de
Filistijnen wordt geholpen?" riep Kap
pie uit. .Bah! En dat staat nog aan het
hoofd van een staat ook!"
De koning rechtte zijn rug en er vonk
te iets in zijn ogen.
„Pas op kapitein", waarschuwde hij.
„Dat is op het randje van majesteits
schennis.
„Dacht ik het niet?!" viel Kappie uit.
„Majesteitsschennis! Uitgepraat ben je!
Maar dat Zijne Majesteit mijn schip
schendt, hindert ja niks! Dringt het dan
ja helemaal niet in uw gedlachtenkistje
door, dat we ons in levensgevaar be
vinden?"
Nu was dat niet alleen Libertien ont
gaan; ook Baron de Fricandelle was
zich van geen gevaar bewust. Wél van
het feit, dat koning Libertien opnieuw
tegen het protocol gehandeld moest heb
ben. Maar daar hij van zichzelf iets der
gelijks nooit kon goedkeuren, was hij
gedwongen te doen wat het protocol
hém voorschreef, en dat was.... niets!
NED. HERV. KERK
Beroepen te Poortvliet (toez.): C J
v. d. Broek te Ridderkerk: te Wilhel-
minadorp (toez.): H. Lindboom, kand.
te Delft.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Eernewoude en te Rut
ten N.O.P.H. Kremer, kand. te Een,
Dr.; te Den Bommel: J. C. van' Eg-
mond, kand. te Rijnsburg.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Veenendaal: A. F. Hon-
koop te Goes; te Ridderkerk: M. Blok
te Rijssen.
GRIJPSKERKE De C.J.B.T.B.
hield een vergadering onder leiding van
voorzitter J. Francke. De heer K. Lou-
werse hield een inleiding over „Plat-
telandsjeugd en levensstijl". Tijdens
de afhandeling van de huishoudelijke
kwesties werd de heer W. Louwers ge
kozen tot voorzitter, tot tweede voor
zitter de heer J. Hoogerheide, tot se
cretaris de heer P. Geertse en tot pen
ningmeester de heer L. de Visser. De
volgende maal spreekt de heer J. C.
de Voogd over „chemische onkruidbe-
strijding".