U KUNT er levens mee redden §§i BOSCH 't gehele jeer door irtE DE NATUUR P. W. RUSSEL'S KAPPIE en de KONINGSRUIL EEN KEURING HOEFT NIET MAAR HET MOET WEL nietiekker Uit de kerken Vrijdag 27 november 1939 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 2 „Ze dóen het" 10 pet. gekeurd ZO MAG HET: De wettelijke eis is: renivertraging van 3,86 meter/sec.2 ZO MOET HET: De eis bij de keuring: 6 meter/sec.2 ZO KAN HETDe mogelijkheid bij een moderne personenauto: 7 tot meter/sec.2 laarterimaket0^ msaa&Bmm PV©©T "iraEOERSE": He» begint langzaam Mog steed, vrljw;||i Het kan nu al ïjiiiiiiiiiiniiimimiiim FLITS GORDON in het heelal Dan Barry iauiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiil 00M BAZURKA en JAMPIE W. Lohman IiiimiHiuiHHinumHUNHmii piuiMNiMHiMinmai 1 ARSÊNE i LUPIN JACQUES BL0NDEAU iiitHifniiniitffliiitiniiiMinti piiwiiniMwmmtnittinti) I DE 1 TINTELS E Jack Dunkley ninniiiininiiiinitmimMfliii in en om uw huis we moesten C.J.B.T.B. Grijpskerke vergaderde I *,,Ik laat mijn auto niet keuren", zei gis teren iemand tegen me. „Het ding is twee jaar oud; er zal hier of daar wel een gebrekje zitten en dan sla ik een figuur op die keuring". Dus je bent bang om te gaan?, vroeg ik. „Bang, bang, wat is bang? Ik wil geen figuur slaan, dat is alles", was het antwoord. Bent 6 bang? Wilt 4 ook geen fi guur slaan? Maar u blijft wel In een auto rjjden die misschien „een gebrek- je" heeft. Een of andere veer die voor vijftig procent wijlen is en die u niet kunt zien; een rem voering die Is af gesleten; een stuurhuis met nog een pietsie olie; een handrem die niet goed werkt. Vervelend, die opmerkin gen? Gezeur? Ja, mogelijk. Maar dat zegt niemand als die veer op het fa tale ogenblik breekt; „gezeur" vindt u het niet onder die witte lakens van dat ziekenhuisbed. Als u in het gun stigste geval daar terecht komt. V-oor het Rotterdamss Ahoygebouw stond gisteren een groep mannen naar remproeven met een auto te kijken. Het waren mannen van het Verbond voor Veilig Verkeer en van de Ver keerspolitie. Er was een plaatsvervao- gend-voorzitter, er was een secretaris, er waren bestuursleden, politiecom missarissen, hoofdinspecteurs en an deren. Er was ook de heer J. C. van Sen- den, lid van de studiegroep van het Verbond voor Veilig Verkeer, „Als iemand zou weten, dat er aan een vliegtuig één klein schroefje los zit, dan stapt hij er niet in", zei hij. „Maar wat een auto betreft, draait men de hand niet om. Vraag je aan een automobilist: Zou u met een onveilige wagen de weg op willen?, dan komt natuurlijk het antwoord; Meneer, dat zal ik nooit doen. Maar intussen dóén ze het. Dat komt omdat onze normen te laag liggen. Omdat we de auto soms bekijken of het een fiets is en de fiets onderhouden we toch nauwe lijks?" U weet. dat in Rotterdam twee en een halve maand geleden een Veilig heidskeuring voor auto's is begonnen. Er kwam een samenwerking tot stand tussen het Verbond voor Veilig Ver keer; de Bovag en de Verkeerspolitie. En de keuringen geschieden op basis van vrijwilligheid. De eerste auto die gekeurd werd (en goed bevonden) was die van loco-- burgemeester Schilthuis. Intussen heb ik nog niet mogen vernemen, dat de auto van burgemeester Van Walsum (toen afwezig) ook gekeurd is. Maar goed, intussen zijn er van <J« dertigduizend auto's in Rotterdam 3.080 ter keuring aangeboden. Precies 2.516 kregen direct het goedkeurings vignet, bij 564 wagens werden tekort komingen geconstateerd. In 493 ge vallen lieten de eigenaars in die te kortkomingen voorzien; 71 autorijders uit Rotterdam deden dat niet en kre gen geen keuringsbewijs. Die cijfers betekenen onder andere, dat 19 procent van de gekeurde wa gens kleinere of grotere gebreken had. En dan moet u niet vergeten wat tk gisteren hoorde: „De wagens die ter keuring werden aangeboden waren hoofdzakelijk goed onderhou den auto's". •fr Bij de Veiligheidskeuringen komen telkens weer twee gebreken sterk naar voren: slechte remmen en gladde banden. In drie foto's willen we u graag een voorbeeld geven van wat mag, eigenlijk moet en kan. Bij een snelheid van 40 km per uur. 108 Terwijl hij haar in zijn armen hield was er slechts één wan klank in dit hele opgewekte tafe reel. Eric Vallarte stond naast het kompashuisje en keek hem be schuldigend aan. Zijn ontdekking van Antillia en Leonor's openlijke bewijs van haar liefde hadden hem een vriend gekost, dat begreep Andrea. Want nu moest Eric wel denken dat hij achterbaks te werk was gegaan om de vrouw, die hij lief had, voor zich te winnen. Hun tocht door het zeewier en de doorvaart tussen de eilanden was begunstigd geweest door goed weer, met een stevige bries ach ter zich. Nu draaide de wind op eens naar het noorden en dreig de de Infante Henrique op de be groeide kust van Antillia te wor den geworpen. En aangezien deze kust hun geheel vreemd was, maakten de gevaren die dreigden bij het binnenvaren van een vol komen onbekende haven vlak voor een opstekende storm hun toe stand hachelijker dan deze ooit was geweest nadat het schip de rots bij de Canarische eilanden had getrotseerd. Het probleem werd nog ver groot door het feit dat de bank, waarlangs zij voeren, zich uit strekte tot een paar mijl afstand van de kust van Antillia. Er bleef dus slechts een smalle vaargeul over tussen de ondiepten met hun mergelbodems in het noorden en de grillige begroeide kustlijn van het zuiden. Onder deze moeilijke omstandigheden was het het ver standigst twee sterke mannen aan elk van de geïmproviseerde stuur- Advertentie riemen te zetten teneinde de weste lijke koers zoveel mogelijk te be houden, evenwijdig aan de kustlijn varend, terwijl zij speurden naar iets wat op een veilige ankerplaats leek. Intussen ging het leven aan boord zijn gewone gang, er werd voortdurend gepompt, elk half uur werd de ampolleta omgekeerd en elke avond werd er gebeden en het Salve Regina" gezongen. Het warme weer en de betrek kelijk kalme zee hadden Dom Bar- tholomeu's kracht behoorlijk her steld. Ofschoon hij nog bleek zag door wat hij de laatste twee we ken had moeten doorstaan, was hij nu bijna weer de oude en hij toon de grote belangstelling. „Zouden we niet proberen zo'n riviermonding of inham binnen te varen?" vroeg hij Eric Vallarte toen de tweede dag van hun ge dwongen reis langs Antillia tenein de liep. Eric schudde het hoofd. „Na wat er bij de Gelukzalige eilanden ge beurde vind ik het veiliger niet te dicht onder de kust te varen, tot de wind afneemt." „En als we nu de westelijke punt van het eiland bereiken voordat de storm bedaart? Kunnen we er omheen varen met alleen die rie men om te sturen?" „Het zou moeilijk zijn. Maar we kunnen altijd voor anker gaan in zicht van het eiland, als die ban ken niet te dicht aan de kust lig gen." „Dus we zijn er niet eens zoveel beter aan toe, nu we Antillia heb ben gevonden," zei Dom Bartholo- meu spijtig. „Als we op Antillia niet kunnen landen, kunnen we het op een van de andere eilanden proberen", opperde Eric. „Als die inderdaad liggen waar Pizzigano ze in 1424 heeft gete kend", zei Andrea. Andrea en Eric hielden om beurten wacht, en toen hij die avond op het achterdek stond waar hij een oog op het kompas kon houden, kwam Leonor uit de tol- dilla. Zwijgend tuurde ze naar de donkere omtrekken van Antillia, die duidelijk zichtbaar waren in het maanlicht. ,,Zijt ge niet verheugd dat gij de eerste zijt die hier in het wes ten land ontdekt, Andrea?" vroeg ze. „Maar ik was niet de eerste, carissima. Er is hier al eerder iemand geweest." (Wordt vervolgd) Advertentie rlwivialick. kioitsighcid bij in Ttuir met" (T pfltTIer! een hatdige j>las|c Ht)l%tPOTHEEK zofWw^pB|lvfrhd|inF VraijfiRf drogist. MEENK'S POEDERS helpen! Er zijn Mecnk's Poeder^H^i hoofdpijn, kies pijn. hoest, gri", Srarrhce, influenza, rheumatick, koortsj(peid bij gevatte kou, periodieke pijnen aw:. enz. Verkrijgbaar in etuis met 6 poeders maar ook in een handige plastic HUISAPOTHEEK (met 6 verschillende etuis a 6 poeders), zonder pryaverhoging. Vraag uw drogist. peri< 8 J"8 in Stel, dat alle 30.000 personen auto's van Rotterdam op één groot vierkant parkeerterrein stonden, dan zouden alle GE KEURDE auto's de grote gear ceerde linker bovenhoek vullen, terwijl dan van deze groep de auto's met tekortkomingen het zwarte hokje zouden vullen. •n Den Haag met grote belangsteling toekijken en druk aan het over wegen zijn. Nu willen we in Nederland nog wel eens langdurig overwegen, voor we een beslissing nemen. Dat is echter hier geen bezwaar, wanneer u niet in Rotterdam woont en toch iets aan uw wagen wil laten doen; wanneer u ook uw auto volgens dezelfde eisen van die Veiligheidskeuring wilt laten contro leren. Want wanneer u mij schrijft dan stuur ik u preoles die lust toe waarop staat waar uw wagen aan moet vol doen, om in Rotterdam dat Keurings vignet te krijgen. Dan kunt u in uw eigen garage precies zo'n controlebeurt laten doen en hoeft u niet te wachten tot men in uw stad of dorp dat voor beeld van het Verbond voor Veilig Verkeer In Rotterdam gaat volgen. Het is mijn schuld niet, maai de uwe! Dagelijks dien ik de eindstand van het aantal boeken voor de kinderen van het Ma- rijkehuis in Amsterdam te ver anderen. Gisteren meldde ik u: 1807, maar intussen zijn er weei 29 bij gekomen en nu hebben we dus; 1836 boeken. Dat er een sjoelbak uit Dor drecht was gekomen wist u al; gisteren kwam er een tweede sjoelbak bij, uit Rotterdam Pl.us een bed-ombouw, plus een schaakbord met stukken. De ene dag maakt u van mij een boekhandelaar, de volgende een winkelier in speelgoed, de derde een meubelhandelaar. Maar in het Marijkehuis zijn ze enorm blij met uw cadeaus En met dat voor de Kerstda gen of Nieuwjaar „adopteren" van kinderen, waar u in heel het land zo druk mee bezig bent. En daar gaat het om. De heer Van Senden zei gisteren dingen, waar men niet zo direct bij stilstaat. Hij zei bijvoorbeeld dit: „Als je vroeger van je rem gleed, dan had je meer speling dan vandaag. Er wss meer ruimte op de weg en dat wordt met de dag minder. En de verkeers intensiteit zal steeds meer toenemen." Hij zei ook: „Gebreken aan een auto beginnen langzaam te ontstaan. Ook de remgebreken. Men went er aan, men weet niet eens dat men zijn rem veel dieper moet intrappen om tot stilstand te komen dan een tien maanden terug. En dat is gevaarlijk. Een auto is niet alleen een vervoermiddel, dat voor de deur staat en waaraan we alleen iets moeten laten doen wanneer hij er mee ophoudt." Ik weet het, deze veiligheidskeu ringen bestaan voorlopig alleen nog in Rotterdam. Maar ik heb fluisterstem men gehoord, die zeiden dat Amsterdam lllllllllllllllllllllllUIIIIIIIIIIIIlilllllllllllllHIilillllllllllllllllllirr: ïi. K C 1 O ja, één overheidsbedrijf is ook over de brug: het wagenpark van de Rotterdamse gemeentepolitie zal in z'n geheel aan de keuring worden onder worpen. Er zijn landen, waar de autokeu ringen (eens per half jaar) verplicht zijn gesteld. In Nederland gaat alles nog op basis van vrijwilligheid. Waarbij wel gerekend wordt op het verantwoordelijkheidsgevoel van hen die een. stuur in de vingers hebben. ANTILLEN Het 25-jarig bestaan van de KLM-vestiging op de Neder landse Antillen en de vlucht van de „Snip" van Amsterdam naar Curagao, in december 1934 zal worden herdacht met een serie postzegels van vier waar- deden mijn oren pijn van een klein bericht. Dat vindt U op z'n minst genomen vreemd. Hoe kunnen je oren pijn doen van een krantebe- richt. Maar het wordt u wel duide lijk als u het zelf nog even naleest. U vindt het op pagina 7, rechts bo ven. Binnenkort zal n.l. een nieuwe grammofoonplaat op de markt ko men die zó goedkoop gefabriceerd kan worden dat het geval in Ame rika niet meer dan vijf dollarcent zal kosten. Mogen we straks misschien ver wachten dat we voor een kwartje een grammofoonplaat kunnen ko pen? Ik krijg bij voorbaat pijn in mijn oren. Muziek in huis voor de somma van één cent per minuut? Of wordt het een ongeremde la- waai-vermenigvuldiging? Anders gezegd: Mogen we straks verwachten dat het pan-sexuele gedweil van een vent Als Elvis Presley practisch in de goot te vin den is? Waarschijnlijk zullen de eigenaars van onbewoonde eilanden in hun handen kunnen wrijven. Het is niet onwaarschijnlijk dat zij binnenkort goede zaken kunnen doen. aJiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiii- den. die op 22 december in omloop wordt gebracht. De 10 cent vertoont het Caraïbische Zee-gebied en het KLM-vliegtuig „Snip", de 20 cent een deel van de globe, waarop de route Amsterdam-Cu- ragao is aangegeven en een vliegtuig, de 25 cent de Handelskade te Willem stad op Curagao met de Koningin Em- mabrug op de voorgrond, geflankeerd door een geografische afbeelding van Amerika en Europa met in de lucht een vliegtuig, de 35 cent de Hooiberg op Aruba, alsmede de luchthaven, waarop een vliegtuig, geflankeerd door een geografische voorstelling van Ame rika en Europa. De zegels zijn ontworpen door Paul Erkelens, artistiek adviseur van de KLM op Curagao. Ze zijn uitgevoerd in de kleuren citroengeel, lichtblauw en donkerblauw. Aan de filatelistenloket ten in Nederland zal de serie ver krijgbaar worden gesteld legen de prijs van 1.80. Advertentie kom pressor onmisbaar voor U en Uw gezin prijzen vanaf 532.- verkrijgbaar bij de bonafide handel Alleenvertegenwoordiging N.V. Willem van Rijn Amsterdam, Haarlemmerweg 475, te!. 185222 (10 lijnen). 'door* ipiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiii 1 door 3 door 1 Vrij nor 1 Maurice Leblanc 1 door PAUL., Moeoefe GGN MAAR HUIS! ROTTERDAM. De hotelaccommoda tie in Rotterdam is door een uitbreiding van hotel Nipius aan de 's-Gravendijk- wal tot 35 bedden weer wat vergroot. Van deze grootte zijn er ongeveer dertig hotels in Rotterdam. De Rotter damse hotels beschikken nu samen over circa 2500 bedden. ZO,MOU, DAT MOST ZEZ.ELF VJETSH...ZE HSEFT TROU WENS FLINK, GEHOLPEN H E? MMM...ELLIE EN MAK'JKE EN DE AN DEREti ZULLEN HAAR OOK MISSEN...Z-E KON ZO HEERLOK DE TOE KOMST UIT TH EE BLAREN VOORSPELLER HAAR MAAR IETS LEUKS GEVEN. OOO PAUL, JE BENT EEN SCHAT.' WAT ZULLEN WE GeVENf EEN PAKJE THEE/ V BJyOQR BEELD Voorheen strooide men het gazon te gen de winter onder een laag oude humus; dat is wel heel nuttig, doch het staat zo lelijk als men daar de he le winter tegenaan moet kijken. Daar om werkt men tegenwoordig meer met kunstmest; humus brengt men er ech ter niet mee in de grond. Misschien hebt u nog wat oude: goed doorvroren bagger liggen, die voldoet wel voor een gazon en dat staat ook niet zo naar; de bagger droogt wel en dan kan men die inharken of invegen; op den duur is er dan niet zo veel meer van te zien. 32. Zwaar ademend stond Kappie naar koning Libertien te staren, die belang stellend de vlucht van enige zeemeeu wen gadesloeg. Buiten het geraas van de verre branding, heerste er een diepe stilte. „Mooi werk, majesteit sprak Kap pie eindelijk op bittere toon. „Daar lig gen we nou, muurvast op een zandbank, ver buiten iedere scheepvaartroute! Ik moet zeggen dat u ja een rare opvat ting hebt van pleziertochtjes!" „U hebt zelf gezegd, dat ik om iets te zijn moest leren!" wierp Libertien verongelijkt tegen. „Ik wou alleen maiar nadoen, wat de machinist deed! Het is ook nooit goed!" „O, dus ik moet het nog goed vin den ook, dat mijn goeie schip naar de Filistijnen wordt geholpen?" riep Kap pie uit. .Bah! En dat staat nog aan het hoofd van een staat ook!" De koning rechtte zijn rug en er vonk te iets in zijn ogen. „Pas op kapitein", waarschuwde hij. „Dat is op het randje van majesteits schennis. „Dacht ik het niet?!" viel Kappie uit. „Majesteitsschennis! Uitgepraat ben je! Maar dat Zijne Majesteit mijn schip schendt, hindert ja niks! Dringt het dan ja helemaal niet in uw gedlachtenkistje door, dat we ons in levensgevaar be vinden?" Nu was dat niet alleen Libertien ont gaan; ook Baron de Fricandelle was zich van geen gevaar bewust. Wél van het feit, dat koning Libertien opnieuw tegen het protocol gehandeld moest heb ben. Maar daar hij van zichzelf iets der gelijks nooit kon goedkeuren, was hij gedwongen te doen wat het protocol hém voorschreef, en dat was.... niets! NED. HERV. KERK Beroepen te Poortvliet (toez.): C J v. d. Broek te Ridderkerk: te Wilhel- minadorp (toez.): H. Lindboom, kand. te Delft. GEREF. KERKEN Beroepen te Eernewoude en te Rut ten N.O.P.H. Kremer, kand. te Een, Dr.; te Den Bommel: J. C. van' Eg- mond, kand. te Rijnsburg. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Veenendaal: A. F. Hon- koop te Goes; te Ridderkerk: M. Blok te Rijssen. GRIJPSKERKE De C.J.B.T.B. hield een vergadering onder leiding van voorzitter J. Francke. De heer K. Lou- werse hield een inleiding over „Plat- telandsjeugd en levensstijl". Tijdens de afhandeling van de huishoudelijke kwesties werd de heer W. Louwers ge kozen tot voorzitter, tot tweede voor zitter de heer J. Hoogerheide, tot se cretaris de heer P. Geertse en tot pen ningmeester de heer L. de Visser. De volgende maal spreekt de heer J. C. de Voogd over „chemische onkruidbe- strijding".

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 2