Europa-ook nü nog van belang voor veiligheid van Amerika niEMÜiWI Nederlandse vlag steunde wondersnelle opkomst ONDANKS VERREIKENDE RUSSISCHE RAKETTEN Dit jaar al drie miljoen ton overslag BAAYENS Televisie op haar smalst T 1 DE HAVEN VAN STUTTGART Door Generaal mr. H. J. Kruis Niet mogelijk Twee vragen Niet waarschijnlijk Herwaardering Burgerlijke stand Zaterdag 7 november 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 9 Mr. M. Heinsius heeft zich dezer dagen tot de leden van de Tweede Kamer gericht met een schrijven, waarin hij construc tieve gedachten uitspreekt voor wat hij noemt een „Nieuw pro fiel" voor de Nederlandse militaire politiek. Het is bijna onrecht doen aan mr. Heinsius' gedachtengang deze in het kort samen te vatten. Wij zien ons daartoe echter gedwongen om een commentaar op dit nieuwe profiel begrijpelijk te maken. Mr. Heinsius meent, dat de mo derne vergeldingswapens voor lan ge afstanden het Amerika moge lijk gaan maken voor eigen veilig heid te zorgen zonder terstond met atomisehe wapens te moeten rea geren op een militaire bedreiging van Europa. Enerzijds is Europa als operatie gebied daardoor minder belang rijk geworden, anderzijds zal het gebruiken van die wapens ten be hoeve van Europa vrijwel zeker de sterke Russische atomisehe ver geldingsmacht tegen het eigen Ame rikaanse land in actie brengen, het geen een weinig aantrekkelijke ge dachte is. De grondslag van de NATO wordt hierdoor veranderd en zo komt als nieuwe kernvraag van onze veilig heid naar voren: „hoe bereiken wij, dat het gehele Westen, waar de inzichten van Amerika zwaar gel den zijn militaire kracht zonder aarzeling zal gebruiken als wij (en onze nabuurlanden) door de Sovjet Unie onder militaire druk worden gebracht". BRIEFSCHRIJVER onderzoekt daar na de vraag, of wij aan deze in de kernvraag opgesloten afhankelijkheid kunnen ontkomen door onze veilig heid onafhankelijk te maken van een automatische inzet der Amerikaanse vergeldende kernwapenmacht. Zijn conclusie is, dat dit niet mogelijk is, noch in het geval van een geïsoleerde inzet van middelbare afstand kernwa pens tegen Nederland en het omrin gende Europese vasteland, noch in het geval van een aanval met Sovjet Russische conventionele strijdkrachten. Uitgaande van het standpunt, dat on ze veiligheid dus niet onafhankelijk gemaakt kan worden van de automa tische inzet van Amerikaanse nucleai re vergeldingswapens, blijft slechts over het zoeken van een beleid, dat ons voor Amerika onmisbaar maakt, ondanks het feit, dat ons grondgebied op zichzelf die onmisbaarheid aan het verliezen is. Mr. Heinsius meent, dat eerstge noemde onmisbaarheid moet berusten op een defensiebeleid bestaande uit 3 ele menten, te weten: a een gewichtige bijdrage aan de na tuurwetenschappelijke macht van het Westen, door een zo belangrijke in spanning op het gebied van de mili taire research, dat het Westen daar door aan zijn eigen kernwapenmacht weer een zo grote voorsprong op de Russische kan geven, dat de preven tieve werking wordt hersteld. Hierbij wordt o.a. gedacht aan de ontwikke ling van de geleide projectielen tegen geleide projectielen en aan onderzee- bootbestrijding. Jj een strijdmacht ter zee, omdat deze van zoveel belang is voor de bestrij ding van onderzeeboten, die mede de wapens zijn voor de grote nucleaire overval op Amerika. c een kleine strijdmacht te land, be staande uit beroepspersoneel met de modernste middelen. Mr. Heinsius meent, dat hieraan behoefte bestaat, doch geeft niet duidelijk aan hoe deze strijdkrachten gebruikt moeten wor den. ^IEDAAR, heel in het kort de ge- dachtengang van Mr. Heinsius. Zijn gedachten over de veiligheid van het Westen berusten kennelijk op de preventieve werking der Amerikaanse kernwapenmacht en ons defensiebeleid moet erop gericht zijn ons voor de op bouw van die macht onmisbaar te maken. Een ongetwijfeld zeer interes sante beschouwing, die de moeite van een onderzoek zeker loont. Er rijzen daarbij twee hoofdvragen, nl. a Wordt inderdaad het Europese grondgebied van weinig of geen waarde voor de veiligheid van Amerika? JjZo ja, is de aangegeven weg dan doelmatig om zich zo onmisbaar te maken, dat Amerika bij elke bedrei ging van ons gebied toch zijn kern wapenmacht zal inzetten? Het bevestigend beantwoorden van vraag a en het daaraan zoals mr. Heinsius doet verbinden van de con sequentie dat dus Amerika niet voor ons in de bres zal springen, als wij worden aangevallen,- maar Amerika zelf (nog) niet, betekent niet anders dan dat de NATO dood zou zijn. Wij weten, dat wij ons met eigen middelen niet meer kunnen verdedi gen. Daarom hebben wij met de an dere West-Europese landen en de Verenigde Staten en Canada de NATO opgericht. Deze NATO ontleent zijn betekenis aan de kracht en de solida riteit van de sterkste partner, Ame rika. Zal Amerika nu niet meer voor Europa vechten als het de middelen heeft om de kernwapenoorlog naar Rusland te brengen, zonder daarvoor op Europese bases aangewezen te zijn? Beschermt Amerika Europa alleen maar, omdat het noodzakelijke bases biedt tegen de Sovjet Unie? Dit te on derstellen brengt ons naar een moder ne visie van de extreme luchtmachtpo- litiek, naar de theorieën van een de Seversky: ,,Voor Amerika geen leger, geen vloot, geen overzeese bases, geen „home defence" alleen lange afstand bommenwerpers (geleide projectielen) met nucleaire ladingen". Voor Ameri ka alleen dus wapens, die in het eigen land hun bases vinden! Deze theorie is niet nieuw. Is zij echter juist? iEn zal Amerika haar aanvaarden? Wij geloven het niet. Amerika' s overzeese belangen zijn niet beperkt tot bases, die straks over bodig worden. Amerika heeft in de Sovjet Unie een tegenstander, die niet gelooft in de kernwapenoorlog als ui terste middel om in korte tijd een be slissing te verkrijgen. De Sovjet Unie heeft niet alleen sterke strategische kernwapens maar is tot over de oren bewapend met conventionele strijd krachten en heeft een machtige vloot. HET IS niet zo heel erg waarschijn lijk, dat de Sovjet Unie het Oost- West geschil zal willen uitvechten, maar als het er eens van zou ko men, dan zal Moskou niet volstaan met een kernwapënbombardement op Amerika, maar zal het uiteindelijk met zijn strijdkrachten in Amerika wil len zijn, zal het de Amerikaanse strijd krachten willen verslaan en het land bezetten. De actie van de Sovjei Unie gaat uiteindelijk naar Amerika en in de phasen van het proces kan Amerika zich niet permitteren zo ver toe te geven, dat West-Europa onder het communistisch bewind wordt .ge bracht of voorshands door kernwa pens wordt geneutraliseerd. Amerika zal niet kunnen blijven bestaan in een wereld, die geheel onder het communistisch juk is ge bracht, dan wel geneutraliseerd is. Als Amerika 'dit geleidelijk op zich rf laat komenheeft het zijn eigen doodvonnis getekend. Een vonnis, dat het niet meer zal kunnen uit stellen door het te laat inzetten van zijn strategische vergeldings- machi Als Amerika dan eindelijk zelf zal worden aangevallen, als Sovjet-strijd krachten via het Noorden en het Zui den naar het hart van de Verenigde Staten zullen oprukken, dan baat die tot dan inactieve vergeldingsmacht niet meer tegen een wereld, die reeds geheel onder Sovjet invloed staat. NEEN, Amerika kan Europa niet on gestraft onder de voet laten lopen; het moet optreden. Maar Amerika heeft daarentegen zowel tegenover zichzelf als tegevover zijn bondgeno ten, ja, tegenover de gehele mensheid, de zwaar wegende plicht zijn strate gische vergeldingsmacht ook niet te vroeg in te zetten en misschien onno dig de afschuwelijke kernwapenoorlog te ontketenen. De fout van het huidige defensiebe leid van het Westen is nu naar onze mening vooral daarin gelegen, dat de wissel op de preventieve werking van de strategische vergeldingsmacht te hoog getrokken is. Als er niet.voldoende anderq,strijd krachten zijn, die voldoende paraat heid, kracht en mobiliteit hebben om een niet met strategische kernwapens aangevangen, meer locale agressie, het hoofd te bieden, dan zal inder daad Amerika te vroeg en misschien onnodig voor de beslissing worden ge steld de kernwapenmacht al of niet in te zetten. Dan dreigt inderdaad het gevaar-, dat het besluit te laat valt en er met Europa al te veel gebeurd is. Dan bestaat ook de kans, dat Moskou dit zal voorzien, zal menen veel te kun nen riskeren voordat Amerika de ver geldingsmacht hanteert. Anders ge zegd, dat gaat deze daarom zijn preventieve waarde verliezen. TVTAT ER DUS aan het gezamenlijke defensiebeleid beslist veranderen moet, is een herwaardering van de conventionele strijdkrachten in die zin, dat de Amerikaanse beslissing ver geldingsmacht inzetten eerst geno men behoeft te worden, wanneer dui delijk is, dat Moskou een grote oorlog wil. Die herwaardering zal tot verbeten- ring en versterking der gezamenlijke Europese strijdkrachten moeten lei den, tot invoering van Europese tacti sche atoomwapens, tot het creëren van een strategische reserve bij de NATO en onherroepelijk ook tot een grotere militaire inspanning. De hiervoor gestelde vraag of in derdaad het Europese grondgebied geleidelijk van weinig of geen waar de voor Amerika's veiligheid zal wor den, hebben wij dus in tegenstelling tot mr. Heinsius niet bevestigend be antwoord. Niettemin willen wij toch nagaan, of de door mr. Heinsius aan gegeven weg doelmatiger is, om ons voor Amerika onmisbaar te maken. Het leveren van een belangrijke in spanning op tiet gebied der militaire research is ongetwijfeld van het groot ste belang om onze papieren in Ame rika te doen stijgen. Nog beter zou het echter zijn, indien die inspanning niet alleen van Nederland kwam, maar een product was van het gezamenlijk kunnen en kennen der Europese lan den. GAAT MEN echter van de gedachte uit, dat het Europese grondgebied toch geen waarde heeft voor Ameri ka's veiligheid, dan .kan het gevolg van die Europese inspanning wel zijn, dat de preventieve waarde van de vergel dingsmacht groter wordt, maar nooit dat Amerika tegen zijn zin gedwongen zal worden een kernoorlog voor ons te ontketenen. De onmisbaarheid ein digt immers op het ogenblik, dat die oorlog zou beginnen, althans in mr. Heinsius redenering. Min of meer hetzelfde geldt voor de vloot. Een Nederlandse maritieme bij drage zal altijd grote waarde voor Amerika hebben, doch nimmer kun nen dienen om Amerika er toe te brengen voor ons land de kernwapen oorlog te beginnen. Met de gestroomlijnde bijdrage aan land- en luchtstrijdkrachten staat het anders. Als wij die in mr. Heinsius' geest sterk stroomlijnen en de ande re Europese landen doen tietzelfde (uiteraard!), dan wordt de beveiliging van Europa ook reeds tegen zwakke aanvallen nog meer afhankelijk van Amerika's vergeldingsmacht. Die moet dan nog eerder ingrijpen dan thans en Amerika zal des te minder bereid zijn daartoe te besluiten. Onze conclusie is, dat mr. Hein sius' nieuw profiel voor de Nederland se militaire politiek niet gevolgd moet worden, maar dat er toch gedachten in zijn, die wij en onze bondgenoten met van ons af mogen schuiven. Van onze scheepvaartredacteur STUTTGART. In de an derhalf jaar van haar bestaan heeft de haven van Stuttgart een opvallende ontwikkeling doorgemaakt. Haar overslag capaciteit is berekend op vier miljoen ton per jaar en dit jaar wordt al verrvacht, dat meer dan drie miljoen ton behan deld zal worden. Stuttgart heeft zich thans genesteld op de achtste plaats in de rij van grootste Westduitse binnenha- Tot die groei draagt de Nederland se vlag in belangrijke mate bij, zo deelde havendirecteur dr. Alfred Ullrich ons mee. In de eerste plaats sprak hij zijn bewondering uit voor de wijde blik der leidende figuren van Damco, die er de grootste graan silo hebben laten bouwen. Maar ook in het algemeen neemt de Neder landse vlag een goede plaats in. Bij na een kwart van de hoeveelheid aangevoerde goederen wordt met schepen onder onze driekleur erheen gebracht en ook het aantal Neder- Advertenitie DE SPECIAALZAAK VOOR UW BRIL landse schepen, dat deze haven be zoekt, bedraagt weinig minder dan eenvierde van het totaal. Begin in '54 De haven van Stuttgart werd na enkele tientallen jaren van voorbe reiding in gebruik genomen. Vooral het uitbreken van de jongste wereld oorlog heeft de uitvoering van het plan vertraagd. Pas in september 1954 kon een begin worden gemaakt. Op een terrein van honderd hektaren verdwenen de mensen, die er tot dan akkerbouw en veeteelt hadden be dreven. Stuwtrappen Op 31 maart 1958 was het zover, tegelijk met de inbedrijfsstelling van de sluizen Stuttgart-Bad Cannstatt en Stuttgart-Untertürkheim. De schepen kunnen namelijk van Mannheim uit niet recht-toe recht-aan naar Stuttgart varen. Over 188 kilometer is de Nec- kar gekanaliseerd om een hoogtever schil van 140 meter te overwinnen. Daartoe zijn op het 112 km lange traject Mannheim-Heilbronn elf stuw trappen (in zg. tweekamer-construc tie) gebouwd, terwijl er op het rivier- gedeelte van Heilbronn naar Stuttgart twaalf stuwtrappen nodig bleken. Drie tweede-kamers bevinden zich nog in bouw. Vaargeul De diepte van de gekanaliseerde Neckar en 5e afmetingen van de slui zen zijn berekend op schepen van het type Rijn-Hernekanaal, dat zijn vaar tuigen met een inhoud van 1350 ton. De diepte van de vaargeul bedraagt 2Vz meter en dit is ook de laagste waterstand, die in de haven wordt gegarandeerd. Op die manier is de scheepvaart op de Neckar lang niet zo afhankelijk van waterstanden als op de "Rijn. Drie bekkens De haven bestaat uit drie bekkens. De stukgoedhaven is een kilometer lang en 85 meter breed, de kolen- haven heeft een lengte van 800 meter bij een breedte van 70 meter en de oliehaven is 500 meter met een bo dembreedte van 60 meter. Dan fun geert de ingang tot de kolenhaven als vluchthaven. die 350 meter lang is, terwijl de diepte hier vijf meter be draagt. Tijdens het spuien van de stuwen blijft men hier beschikken over een waterdiepte van 2*k meter en zo nodig kunnen op deze plaats de schepen worden geconcentreerd. Op de kade van de vluchthaven is een rijdende kraan, waarmee lasten tot 150 ton verwerkt kunnen worden. De gemeente Stuttgart exploiteert de haven volgens het zg. bedrijfs systeem van Heilbronn. Dit betekent, dat de stad zich alleen heeft bemoeid met de ontsluiting van de terreinen en de aanleg van verkeers-, water en spoorwegen. In het havengebied ligt namelijk 25,7 km spoorweg met 135 wissels, terwijl vijf verkeers wegen een gezamenlijke lengte van zes kilometer hebben. Verantwoordelijkheid De stad heeft de terreinen verhuurd of in erfpacht gegeven aan de bedrij ven, waarvan zij verder nog om de onkosten te dekken een tarief per overgeslagen ton goederen heft. In tegenstelling tot de praktijk in ver scheidene andere binnenhavens in West-Duitsland is de inrichting van de terreinen met opslagloodsen, graansilo's, kranen en dergelijke een zaak voor de havenbedrijven. Zij zijn daardoor zelf verantwoordelijk voor hun overlaadcapaciteït. Selectie Stuttgart heeft er natuurlek wel opgelet, welke bedreven het toeliet. Het is ons gelukt, zo zegt men nu, dat de leidende vlaggen op de Rjjn zich ook hier hebben gevestigd. Dat be treft 28 bedrijven. Pas wanneer deze ondernemingen alle mogelijkheden hebben uitgebuit, zal uitbreiding van de haven worden overwogen. Tot de outillage behoren ongeveei dertig elektrische kranen en laadbrug- gen, de meeste met een hefvermogen van anderhalf tot twaalf ton, plus de wipkraan van Damco, die de grootste van Europa wordt genoemd. De olie opslagcapaciteit bedraagt 150 miljoen liter. Op tien plaatsen kunnen de aard- olieprodukten verladen worden. Tot dusverre zijn er acht stukgoed- en opslagloodsen met een oppervlakte van 25.000 vierkante meter en vier i loodsen met 8400 vierkante meter voor het opslaan van ijzer. Behalve Damco I hebben ook Rhenus en Rhenania graansilo's (met capaciteiten van 1 10.000 en 7000 ton) laten bouwen. Een vierde silo met een capaciteit van 10.000 ton en bedoeld voor de opslag van mengvoeder, is in aanbouw. De haven van Stuttgart is bijn? ge heel een station voor de ontvangst van goederen, die van hier verder het binnenland in worden gedistribueerd. Maar vijf procent van de overgesla gen goederen gaat rivierafwaarts. Dit betreft hoofdzakelijk schroot. Dr. Ullrich wees erop, dat Stuttgart een veelzijdige haven wil zijn, hoewel zij ook enkele zwaartepunten heeft. Binnen afzienbare tijd heeft men de beschikking over vier silo's met een totale capaciteit van rond 40.000 ton. En de haven bevindt zich pas in haar eerste stadium. Door deze gang van zaken heeft Stuttgart op dit terrein al enkele buurhavens overvleugeld. IJzer Ook wat de overslag van ijzer be treft, is er een opmerkelijke ontwik keling. Wij verwerken nu reeds 120 pet. meer dan Mannheim en onze Dit is na anderhalf jaar de haven van Stuttgart in haar eerste stadium. Links stroomt de ge kanaliseerde Neckar, rechts lig gen de havenbekkens, waarin centraal staat de 65 meter hoge graansilo van Damco. olieopslagcapaciteit is in vergelijking met Mannheim enorm, aldus dr. Ullrich. In een groeiende haven zijn er uiter aard ook wensen. De hoop is erop ge richt, dat de verdubbeling van de stuwen in 1961 haar beslag zal krij gen, waardoor de vaart naar Stuttgart nog regelmatiger kan worden, omdat de schepen dan niet op elkaar be hoeven te wachten. Wensen Een zeer moeilijk punt is gebleken om de spoorwegen te bewegen het zg. Ablauftarif 6 U 1 ook in deze haven toe te passen. Dit tarief met een af lopende schaal zou er sterk toe kun nen bijdragen, dat het overslaan van kolen in Stuttgart aantrekkelijk ge maakt wordt. Het gemeentelijke ha venbedrijf en de kamer van koop handel hebben de Bundesbahn even wel. nog niet van die noodzaak kun nen overtuigen. Het is afgelopen met het herenleventje van de internationale smokkelaars in Tan- ger. Over een half jaar wordt er een einde gemaakt aan de status van vrijhaven die Tanger thans nog bezit en als gevolg waarvan spionnen, intriganten en andere duistere figuren uit de onderwereld er hun hoofdkwartier hebben gevestigd. De meeste kijkers willen graag een groter tv-scherm hebben dan ze hebben. Maar niet alzo de heer Charles Wilson uit Lu- ton in Engeland. Die knutselde negen maanden aan dit tv-toestelletje, dat naar hij hoopt het aller kleinste ter wereld is. Kléin is het in elk ge val, want het is maar veertien centimeter hoog, en het scherm pje is nog geen 5 centimeter breed. Maar het doet nauwelijks on der voor zijn grote broers met beeldbuizen van 43 en 53: het toestelletje ontvangt allebei de Britse tv-programma's BBC en ITV en er zitten knoppen aan voor aan-af, geluidsvolumen en beeldcontrast. Meneer Wilson heeft zijn bril cr maar even op gelegd, om te laten zien hóé klein zijn tee- veetje is. En het lijkt ons trou wens heel nuttig, dat hij zijn bril bij de hand heeft DE GOUDEN DAGEN VAN TANGER ZIJN GETELD vëcht gewikkeld met vertegenwoordi gers van het gezag. Zeeroverij OOK ZEEltOVERIJ werd van Tanger uit meer dan eens bedreven. De Nederlandse kustvaarder Combinatie heeft dat ondervonden. Tijdens de beide wereldoorlogen was Tanger een welkom oord voor spionnen van de bel- ligerenten. De hotels van de stad za ten er soms vol mee. Meer dan een oorlogsveteraan vond na het einde van de oorlog ,,werk" in de vrijhaven en de stad Tanger. Toen Interpol na 1945 in werking trad merkte deze internationale poli tie organisatie, dat er van Tanger uit geopereerd werd met kleine vloten goedgewapende scheepjes, zelfs met complete legertjes. In 1956 kwam het begin van het einde: er kwam een voorlopige rege ling tot stand, die voorzag in de opne ming van Tanger als provincie in Marokko. Op de 29ste oktober van dat jaar kwam er formeel een einde aan het internationale gezag over stad en haven. Een in 1957 tot stand gekomen charter bepaalde evenwel dat de status van vrijhaven gehandhaafd bleef. Over een half jaar zal er dus ook daar een einde aan komen, volgens een recent besluit van de Marokkaan se regering. Premier Abderrahim Bouabib deelde mee dat Tanger een gewone Marokkaanse stad zal worden en een normale haven. De internatio nale onderwereld wordt dus beroofd van rijke bronnen van inkomsten. De Marokkaanse douane zal haar gezag ook over de haven van Tanger gaan uitstrekken. Toezicht T^EN OVERGANGSREGELING staat E toe dat de buitenlandse belangen in de tussentijd nog van hun voor rechten gebruik mogen maken De invoer van bepaalde artikelen staat evenwel van meet af aan al onder regeringstoezicht. Enorme kapitalen zullen dus naar elders worden overgebracht. menig duister individu zal een andere schuil plaats moeten zoeken, want de gou den dagen van Tanger zijn geteld. Advertentie AXEL Geboren: Pieternella, d van W de Bruij- ne en P de Feijter; Jan A. z van A L Scheele en S Dieleman; Jadobus C, z van A Loeve en C J Kruik; Jan J. z van J C Boeije en N A Goossen; Cornelia, d van J Melse en J C de Putter; Hené W, z van A R L van Mol en M J Dieteren. Ondertrouwd: A P van Luijk, 23 jr en F de Bruijne, 20 jr. Gehuwd: J F de Meyer, 25 jr en E S Op peneer. 22 jr; M Weede te Beverwijk, 24 3r en C C Ollebek. 21 jr; F Kempe. 27 jr en C C Brandes. 22 jr; S D de Smet. 20 jr en A J Buijze, 18 jr; A Kooij, 28 jr en H E Oggel. 25 jr; C C P M Braem, 19 jr en A van Bendegem. 17 jr; C P Haak. 21 jr en L Boerman 17 jr; L van Espen. 29 jr en A J Dieleman. 2? jr; J A van Drueten 'te Was senaar. 24 jr en F M L Heijens. 23 jr; L van Cadsand, 26 jr en L Kaan. 17 jr; H C van Tatenhove. 27 jr en M Dieleman," 20 jr. Overleden; C J Scheele. 82 jr, e v. M E Deij; J de Feijter, 63 jr, ongeh; W Penne. 46 jr, ongeh. SINT PHILIPSLAND Geboren: Peter, z van P van 't Hoog en L M van Bajen. Gehuwd: J C Verwijs, 26 jr en J R Reijn- goudt. 24 jr; P L van Dijke, 29 jr en J Meijer. 25 jr. Overleden: D C Kaashoek, 35 jr. e.v. M C Faasse; C L Faasse, 79 jr, e.v. M A Faasse: L Wagemaker, 66 jr. e.v. W Kem- peneers; A W Beurkens, 70 jr, e.v. L. v. d. Bree. HEINKENSZAND Geboren: Cornelia J M. d van P J van 't Westeinde en G A Knopjes; Catharina C M. d van C B Traas en C M Sinac. Ondertrouwd: N Boonman en C A Knuit Gehuwd: J Boonman en D Traas; P Re- mijn en J van Stee. TANGER, dat sinds 1956 telijk al deel uitmaakt van Marokko er kwam toen een einde aan het internationale gezag over de stad, de haven en de onmiddellijke omgeving wordt over zes maanden een gewone Marokkaanse haven. Dan zullen in Tanger de bepa lingen gelden die overal elders in Marokko's havens van kracht zijn. De stad krijgt een eigen politiekorps. Sinds het begin van deze eeuw stond het sultanaat Marokko onder pro tectie van Frankrijk en Spanje. Beide landen hadden er een eigen zone. Tanger vormde een zone apart. Met Engeland had den de protectoraatsmogend- heden daar in 1904 een verdrag over gesloten. TN 1923 kwam er een verdrag voor in 1 de plaats, dat van Tanger een neu traal gebied maakte: het Statuut van Tanger. Twee jaar later trad dit sta tuut in werking. Stad en haven kwa- men onder een internationaal bestuur te staan, waar ook een Nederlander deel van uitmaakte. De sultan van Marokko bleef evenwel souverein. VAN DAT MOMENT AF werd Tan- ger voor velen een paradijs op aarde. Belastingen werden afgeschaft, in voerrechten kende men er niet. Het internationale oestuur maakte van Tangers haven een vryhaven. T^ANGER werd langzamerhand be- l rucht Allerlei louche figuren, mis- Ongevcer 180.000 mensen wonen in stad en haven van Tanger Tand ja zoals de Arabisch sprekenden zeggen. Tanger ligt op de uiterste noordwest- punt van Noord-Afrika aan de Straat van Gibraltar en de Atlantische Oceaan. Het gebied is 349 vierkante kilometer groot. De eigenlijke stad Tanger is ge bouwd op kalkrotsen. Binnen de oude wallen heeft Tanger het karak ter van een echte Oosterse stad: een ivirwar van nauwe straatjes, kooplie den die hun waar op luide toon aan prijzen, een drukbezochte markt. Buiten dit oude deel van Tanger dat direct aan de haven grenst, vindt men er de moderne wijken, compleet met nieuwe flatgebouwenluxe hotels en elk soort vermaak, dat een cosmo- politische stad maar kan bieden. dadigers en zwendelaars in het groot zagen dikwijls hun kans schoon door het revenu van hun manipulaties, die het daglicht niet konden verdragen, in Tanger onder te brengen. De vrijhaven werd de basis van een vloot smokkelschepen die de Mid dellandse Zee doorkruisten. Verdoven de middelen, sigaretten, drank en an dere smokkelwaar werden door de schepen uit Tanger naar tal van lan den aan de oude zee gebracht. Her haalde malen raakten leden van de internationale politiemacht die over Tanger waakte in gevecht met deze smokkelschepen. De douane instanties van vele landen bonden de strijd met hen aan. Herhaaldelijk waren de uit stekend gewapende, snelle motorboot jes van Tangers smokkelbenden in ge-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 9