VAN LONDEN
VIA SCHIPHOL
K.L.M. vliegt na
lange tijd weer
op Rotterdam
Golden Fiction
DE
ZACHTSTE
VAN
ALLE
Douwe Tot oud-schipper
Brandaris verongelukt
Thuisreis naar Schiphol
en verder... per bus
SUCROSA
NEDERLANDER BEPROEFT
BRITSE AUTOWEG
Belgen door messteken in
hun huis afgemaakt
OOK U KUNT HET.
Din*de»{i 3 november 1959
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 7,
Geen aanleiding
loonspelregels
te wijzigen
BITS
Olieslagers
Noodsprong
Kroesjtsjefs plan
naar Genève
Geen onderzoek in
zaak-Meulenbelt
Jubileum bij Wereldomroep
Agrarisch tv-nieuws
Eurosong 1960
Méér
Spoorbomen open:
dode op bewaakte
STRALENDE WARMTE!
BialadcLn
ONGEMERKT In *950 gaf Douwe Tot het bevel over
Waf een
geluk
dat er
K2r
K2r verwijdert vlekken - zonder kringen!
ZOON VAN CONCIERGE VERDACHT
NIETS VERMOEDEND
Jaren te laat: Motorway M-l
„Rrrr"
IN CAFÉ'S
Gratiebeleid ook voor
oorlogsmisd ad i gers
ST. NICOLAASGESCHENK
Duitsland heeft weer
een onderzeeër
L_
1
RADIO 1
televisie"
i
De K.L.M.-harmonie speelde De Rot
terdamse Vlag ter verwelkoming van
de Engelse gasten die voor liet eerst
na zoveel jaar weer per K.L.M. naar
Rotterdam kwamen gevlogen.
Staatssecretaris tot N.V.V.,
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG. Staatssecretaris Roolvmk
heeft het N.V.V. laten weten dat de brief,
die hij van deze vakcentrale heeft ont
vangen, hem geen aanleiding geeft de
richtlijnen voor de gedifferentieerde
loonvorming te wijzigen. Hij herhaalt
(wal hij ook de Stichting van de Arbeid
heeft geschreven» dat de richtlijnen
„beleidvol" moeten worden toegepast.
Het N.V.V. had in zijn brief een van
de meerderheid in de Stichting van de
Arbeid afwijkend standpunt tegenover
de „nadere verduidelijking" weergegeven.;
De staatssecretaris verwijst verder als
antwoord daarop naar wat hij hierover
in de Tweede Kamer bij de interpellatie-
Suurhoff heeft gezegd.
De heer Roolvink besluit zijn brief met
te concluderen dat het N.V.V. „het niet
in overeenstemming met zijn verant
woordelijkheid acht een door de regering
ingenomen standpunt te volgen, een
standpunt dat door de meerderheid van
de Tweede Kamer is aanvaard."
Het N.V.V. reageerde daar- onmiddel
lijk op in een bits communiqué: „Het
is ons niet bekend dat volgens de Neder
landse rechtsorde geen adviezen zouden
kunnen worden gegeven, die afwijken
van standpunten van de regering of van
de meerderheid van de volksvertegen
woordiging. Voor het overige heeft het
dagelijks bondsbestuur er geen behoefte
aan verder commentaar op de brief van
de heer Roolvink te leveren. Wij zuilen
ons slechts baseren op de oorspronkelijke
spelregels."
Advertentie
Eigen nieuwsdienst
ROTTERDAM. Sedert gis
termorgen is Rotterdam weer
opgenomen in het door de KLM
geknoopte net van luchtlijnen.
Na zovele jaren verstek te heb
ben laten gaan vliegt de KLM
weer op Rotterdam.
BotterdamLonden wordt door de
KLM gevlogen met Vickers Viscounts
en het was een aardige gedachte van
de heer Aler om die nieuwe lijn te
openen met een toestel dat de naam
van Jan Olieslagers draagt.
Jan Olieslagers is voor de (oudere)
Rotterdammers een goede bekende.
Veertig jaar of nog langer geleden za
gen zij deze aviateur iri levende lijve
opstijgen van het Schuttersveld. De
eerste keer maakte hij met zijn primi
tieve toestel niet veel meer dan een
luchtsprong en na de tweede start
kwam hij met zijn vliegtuig in de bo
men van de Linker Rottekade terecht.
Maar we hadden hem zien vliegen en
ondanks allemalheur tilden wij die
Jan Olieslagers op onze schouders!
Vergeleken bij die pech was er giste
ren op en om Luchthaven Rotterdam
nauwelijks iets aan de hand.
De Vickers Viscount Jan Olieslagers
stak ondanks de mist om kwart voor
tien zijn neus in de wolken en tachtig
minuten later waren zijn zeventig pas
sagiers op Londen Airport.
De nieuwe luchtlijn was daarmee in
feite al geopend, maar dat strookte niet
met de plannen van het Rotterdamse
gemeentebestuur. Dat wilde de lucht
lijn pas officieel geopend verklaren na
dat een hele drom genodigden die Jan
Olieslagers met Engelse gasten had
zien landen op Luchthaven-Rotterdam.
Die genodigden waren prompt op tijd,
maar de Jan liet op zich wachten. Die
stond op Londen Airport omdat er iets
niet in orde was met zijn wielremmen.
Na een kwartiertje wachten kwam er
bericht van ,,de toren": de Jan OLie-
slagers heeft veertig minuten vertra
ging en vanwege die slappe remmen
durft de piloot niet op Zestienhoven te
landen, ook al omdat daar de landings
baan (nog altijd!te kort is om een
verre uitloop te durven riskeren. Het
vliegtuig keert terug naar Schiphol en
komt vandaar naar Luchthaven-Rot
terdam
Van de nood een deugd makend no-
nigde burgemeester mr, Van Walsum
alle wachtenden toen maar uit voor een
rondrit door Rotterdam. Anderhalf uur
later was iedereen weer op Zestienho
ven terug en toen daar eindelijk om
acht minuten voor twee een toestel van
de KLM landde was het niet de Jan
Olieslagers, maar een even grote Dai-
dalos van hetzelfde type.
De op Schiphol overgestapte Engelse
gasten werden verwelkomd met de
Rotterdamse vlag, gespeeld door de
KLM-harmonie, met handdrukken van
het gemeentebestuur en met een har
telijk applaus van de wachtenden.
Iedereen die toespraken had willen
houden hield de speeches in zijn zak
en hals over kop ging het gehele gezel
schap naar het stadhuis, waar in de
Burgerzaal al uren lang de lunch
tafels gedekt stonden.
Pas toen de inwendige mens was
versterkt, heette burgemeester Van
Walsum alle aanwezigen welkom. In
het bijzonder mr. A. H. C. Gieben,
secretaris-generaal van het ministerie
van verkeer en waterstaat, die de mi
nister vertegenwoordigde, de Britse
ambassadeur Sir Paul Mason, die hij
„een vriend van Rotterdam" noemde
en ten slotte de vliegtuigpassagiers, die
zo hoopte hij overtuigd zouden
zijn van de betekenis van de met zo
veel moeite geopende luchtlijn. Deze
eerste vlucht per KLM van Londen
(via Amsterdam) naar Rotterdam
noemde hij voor de ontwikkeling van
Luchthaven-Rotterdam van historische
betekenis.
De burgemeester zei zich ervan be
wust te zijn, dat de beslissing om
Rotterdam aan te doen voor de KLM
een zeer moeilijke is geweest omdat het
een decentralisatie in h^ar bedrijf be
tekent. Juist omdat wij daarvoor begrip
hebben waarderen wij het des te meer,
dat de KLM zoveel werk van deze
openïngsvlucht heeft gemaakt. Dat
stemt ons vol goede verwachtingen.
De president-directeur van de KLM,
de heer I, A. Aler, verontschuldigde
zich voor de vertraging die overigens
weer bewijst, dat bij de KLM veiligheid
voor alles gaat.
NEW YORK (AP Reuter). De poli
tieke commissie uit de Algemene Ver
gadering van de Verenigde Naties, heeft
gisteren unaniem gestemd voor overheve
ling van het Sowjetrussische voorstel over
algehele ontwapening naar de nieuwe
ontwapeningscommissie die in het begin
van het volgende jaar in Genève voor het
eerst zal bijeenkomen.
Tijdens de debatten die aan de stem
ming vooraf gingen zei de Russische af
gevaardigde Koeznetsof dat het ontwape
ningsplan van zijn land zal moeten dienen
als grondslag van het komende overleg
in Genève.
De Amerikaanse afgevaardigde Lodge
reageerde hierop met de eis dat alle ont
wapeningsvoorstellen ter behandeling aan
de tienlandencommissie voorgelegd zullen
worden. Lodge zei dat de Amerikaanse
regering het gehele ontwapeningsvraag-
stuk opnieuw bestudeert en wellicht ook
met neiuwe voorstellen zal komen.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG. Minister Beerman acht
geen termen aanwezig vo.or een gerech
telijk onderzoek in de zaak-Meulenbelt.
Op vragen van het Tweede Kamerlid
de heer Van Rijckevorsel lichtte de mi
nister toe dat er geen redelijk vermoeden
bestaat dat er een strafbaar feit is ge
pleegd. Hij stelt dat de krankzinngenwet
juist Is Toegepast.
F)E Afrikaanse afdeling van de
Wereldomroep bestaat tien jaar.
Gisteren verschenen daarom voor
de microfoon de Zuidafrikaanse am
bassadeur, dr. F. E. Geldenhuys, en
de voorzitter van de Eerste Kamer,
mr. J. A. Jonkman.
De dagelijkse, uitzendingen naar
Zuid-Afrika zijn nu van 30 tot 50
minuten verlengd, en worden ver
vroegd naar een voor de Zuidafri
kaners gunstiger tijdstip.
Vanavond komt weer het Interna
tionaal agrarisch nieuws op het beeld
scherm. Dit programma, dat niet in
de omroepgidsen is aangekondigd,
wordt uitgezonden van half acht tot
acht uur.
TT ET Eurovisie Songfestival 1960 wordt
-*-1 op 29 maart gehouden in de
Royal Festival Hall in Londen.
In Engeland is inmiddels een wed
strijd uitgeschreven voor het liedje
dat Engeland op het festival zal ver
tegenwoordigen.
ARNHEM. De 44-jarige H. van
IJzerlo uit Arnhem is gisterochtend om
streeks kwart voor elf gedood, toen hij
met zijn auto op een bewaakte over
weg in de gemeente Rheden in botsing
kwam met de trein van Arnhem naar
Zutfen. De overwegwachter, de 45-jari-
ge Van R.. had de spoorbomen niet
gesloten, omdat hij geen belsignaal had
gehoord. Die installatie bleek defect te
zijn.
Niet alleen door het belsignaal, maar
ook door nauwkeurige lijsten. zoge
naamde spoorstaten, kan de overweg
wachter weten wanneer er een trein
moet komen. Van iedere afwijking in
de treinenloop wordt tijdig mededeling
gedaan, zodat een overwegwachter aan j
de hand van deze lijsten precies kan j
beoordelen, wanneer de bomen gesloten
moeten !zijn.
Als hulpmiddel hebben de spoorwegen
hem dan nog een -kloksein gegeven, dat
drie minuten voor de komst van een i
trein weerklinkt en dat zich ook gister- i
ochtend in Rheden op tijd heeft laten
horen. Het belsignaal geeft ten slotte
voor de overwegwachter de hoogste tijd i
voor het sluiten van de bomen aan. j
Ten tijde van het ongeluk hing er bij
de overweg een zware mist waardoor
het zicht miniem was. Normaal is een
trein daar al van ver te zien.
Doordat zijn auto over de kop sloeg,
is gistermiddag de heer P. uit Geleen
om het leven gekomen. Zijn passagier,
de 26-jarige C., eveneens uit Geleen, is
ernstig gewond in het ziekenhuis opge
nomen. I
Advertentie
De aarzeling om deze luchtlijn tej
beginnen sproot niet voort uit een
miskenning van Rotterdam, dat het
meest dynamische gedeelte van Ne-f
derland is. Maar zij kon pas worden
overwonnen, toen bleek dat er via
Rotterdam een nieuwe verkeersbron
was ontstaan. Zodra het mogelijk is
méér verbindingen van Rotterdam uit
uit te voeren, zal de KLM dat zeker
doem
De vrijwel onverslljtbarc
chroom-stelen brander en de
prachtige, grote rellector geven
U krachtige, roodgloeiend stra
lende warmte voor hoogstens
5 ct. per uur! Weer een echt pro
duct van ALADDIN, veilig, reuk
loos en uitstekend te regelen.
PETROLEUM STRAALKACHEL
Vraagt prospectus aan bij:
J. G. DE 2EEUW N.V. Postbus 84, Dordrecht
In oktober zijn 8368 Oostduitsers naar
West-Berlijn gevlucht. Vorige maand
waren het er driehonderd meer.
WEST-TERSCHELLING Douwe Tot,
oud-schipper van de reddingboot Bran
daris is gisteren op het werfje van Krul
m W est-Terschelling door een vlet dood
gedrukt.
Hij is 72 jaar geworden.
werd hij schipper. Dat bleef hij tot 1950.
In die twintig jaar heeft hij meer dan
250 schipbreukelingen gered. Vooral op
de gevaarlijke vvestergronden bij Ter
schelling heeft hij groots werk verricht.
Verscheidene malen werden hem daar-
voor onderscheidingen uitgereikt.
rp_x de Brandaris over aan zijn zoon Klaas.
101 zou met een andere oudgediende j Die kwam drie jaar later om het leven
V vaT1 reddirigwezen tijdens een zeiltocht op de Waddenzee,
een vlet opknappen. Sa-
Van een speciale verslaggever
LONDEN Zij hebben elkaar
toch wel nodig Rotterdam en Am
sterdam. Hun luchthavens in elk
geval. Dat heeft zich gisteren
duidelijk gedemonstreerd op de
heropende luchtlijn van de
K.L.M. van Rotterdam naar Lon
den.
Niet alleen omdat de naar de Maas
stad genodigde Britse zakenlieden
wegens een defect aan de remappara-
tuur van de Jan Olieslagers eerst
naar Schiphol werden gebracht. Ook
's avonds, toen de Nederlandse gasten
in Londen huistoe keerden, deed zich
iets onverwachts voor.
Toen gooide de mist roet in het eten.
Rotterdam zat dicht, maar Amsterdam
kon gehaald worden. De thuisreis moest
naar Schiphol gemaakt worden en ver
der met de bus. Op een groep na, die geen
risico aandurfde en de nachtboot nam
Een en ander veranderde er niets aan,
dat men bij de K.L.M. hier te Londen al
evenzeer als aan de andere kant van de
haringvijver verheugd is over het her
stel van een luchtlijn, die de eerste van
onze nationale luchtvaartmaatschappij
was en van 1921 af onderhouden werd tot
het uitbreken van de tweede wereldoor
log tussen Waalhaven en Croydon. Dat
bleek wel na de lunch in Soho uit de
woorden van de heer H Breuning, ver
koopsleider van de K.L.M. voor Groot-
Britannië en Ierland.
Hij zei: Voor het zover was, is er
veel water onder de Maasbrug door
gestroomd. Daar is ook veel politiek bij
gekomen.
De heer Breuning zei ook, dat de onaf
hankelijke maatschappijen op het traject
RotterdamLonden het publiek goed
bediend hebben. Dat zij nu bang zijn,
dat de K.L.M. verkeer gaat afsnoepen,
vond hij begrijpelijk. Hij gelooft evenwel
in een ontwikkeling van deze dienst,
waarbij de regel geldt, dat het scheppen
men hadden de man-':
nen die de hele zomer)
gebruikt voor tochten,
naar de zandplaat:
Griend tussen Harlin-
gen en Terschelling,
waar ze de vogelstand'
inspecteerden. Samen
zouden ze de vlet nu
schoonmaken.
Tot was het eerst op
de werf. Zonder op zijn
kameraad te wachten
begon hij vast aan het karwei. Toen hij
een steunbalk wilde verzetten kwam er
beweging in de vlet. Tot raakte bekneldj
tussen de boot en een muurtje. Pas na
een half uur merkte men op de werf dat
er iets mis was. Tot was toen al over
leden.
Als oud-zeeman werd hij in 1923 stuur
man van de Brandaris, zeven jaar later
Advertentie
IS!
De echte K2r In de royale
tube 1.95. Nu ook K2r in
de spuitbus 5.95
van vervoersgelegenheid verkeer aan
trekt naast wat opgebouwd is. Wellicht
zal het even duren voordat zulks tot
uiting komt.
Waarschijnlijk zal volgend voorjaar
meer gezegd kunnen worden van dit
beeld. Daarbij speelt de opening van de
tuinbouwtentoonstelling Floriade te Rot
terdam een grote rol. Wij stellen er ons
veel van voor, zei de heer Breuning,
want zij behoort tot de drie evenementen
naast de passiespelen te Omerammer-
gau en de Olympische Spelen te Rome
die bij de reisbureaus op het programma
voor toeristenreizen naar het Europese
vasteland staan.
Overigens zou men graag zien, dat de
luchthaven Rotterdam eenzelfde ontwik- J« L_a;_,LHL„ I" I
keling krijgt als de zeehaven Rotterdam. VOOf ul3D6uCl GR SldflKG lijft
namelijk dat zij geen eindhaven wordt
maar een doorvoerhaven. De heer Breu
ning dacht aan bestemmingen als het j
Ruhrgebied, maar ook Bazel, dat zich
ontwikkelt tot een belanrijk centrum,
van waar toeristen uitzwermen.
Van onze correspondent
BRUSSEL. De 81-jarige be
woonster van een patriciërshuis
aan de Rubensstraat in Antwer
pen, haar 48-jarige dochter en
haar 45-jarige zoon, die priester
leraar is aan het seminarie te
Mechelen, zijn gisteren door de
concierge in de eetkamer aangek-
troffen, afgemaakt door brute
messteken, die alle in de rug
waren toegebracht.
De politie maakte uit de houding,
waairin de slachtoffers gevonden werden
op, dat slechts de dochter zich had ver
weerd en concludeerde daaruit, dat de
moordenaar aan zijn slachtoffers be
kend moet zijn geweest. Het onderzoek
begon derhalve met nauwkeurige na
sporingen naar het doen en laten van
hen, die geregeld in huis kwamen.
De concierge en zijn vrouw waren
zondagnacht thuisgekomen, hadden zich
er wel over verwonderd dat de voor
deur niet op het nachtslot was, maar
zich overigens, niets vermoedend, naar
bed begeven. Zij hadden zich er even-
Advertentie
de nieuwe - in Amerika ontdekte - zoetstof,
waarover men in de hele wereld enthousiast is!
Van onze correspondent
LONDEN Ernest Marpels, de
nieuwe Britse minister van verkeer
heeft gisteren de eerste grote Britse
weg voor snelverkeer, „motorway
M-l", geopend. Het eerste, 115 kilo
meter lange stuk, van Londen naar
Birmingham, dat. in de recordtijd van
19 maanden is voltooid, telt 183 brug
gen en heeft 220 miljoen gulden ge
kost.
De minister had de aardige gedachte
gehad om van elk land dat al dergelijke
wegen heeft, een Londense correspondent
uit te nodigen om de M-l na het door
knippen van het lint te keuren. Zo waren
er een Duitse kenner van de Autobahnen,
een Amerikaanse Highway-enthousiast en
uw correspondent als kenner van de Ne-
derLandse rijkswegen.
Motorway M-l had er natuurlijk al
jaren eerder moeten zijn. Het is dan ook
zo'n bezienswaardigheid, dat op alle
bruggen tal van mensen omlaag stonden
te kijken naar het voortsnellende verkeer.
Het is in ieder geval een goed begin
en iedere Britse automobilist hoopt dat
M-l snel versterking zal krijgen in de
vorm van andere soortgelijke wegen
naar Manchester, Newcastle en Schot
land. naar Wales en naar het uiterste
westen. Hij heeft er al veel te lang en
veel te geduldig op gewacht.
Zesbaans
Evenals onze rijksweg 13 heeft de M-l
drie banen in elke richting, en het weg
dek, bij wijze van proef door drie ver
schillende bedrijven in drie verschillen
de uitvoeringen gelegd, is uitstekend.
Het noordelijkste, bij Coventry, leek ons
echter in geval van regen flink slipge
vaar op te leveren.
Om de anderhalve kilometer is een
SOS-telefoon, en bovendien worden de
talrijke gele patrouilleauto's van de Brit
se wegenwacht bijgestaan door een
steeds boven de baan heen en weer
gaand vliegtuig en een helikopter.
TJw correspondent reed in de kersvers
uit de autosalon gekomen Triumph He
rald van Victor-Britain met een gemid
delde snelheid van 115 km/h. Maar op
de M-l, die dagelijks 16.000 wagens zal
verwerken (rijksweg 13 gemiddeld 30.000)
bleek dit de eerste dag moeilijk, omdat
de Britten nog allerminst aan snelverkeer
gewend zijn.
„Ik griezelde van de hoge snelheid van
sommige auto's", zei minister Marples.
Ikzelf griezelde eerlijk gezegd van de
over het algemeen te lage snelheid en
John Bulls gebrek aan ervaring op snel
wegen. dat nu levensgevaarlijk blijkt. Ook
blijkt, dat zijn wagen er nog niet goed
tegen kan in onervaren handen. De
wegenwacht kreeg om de zes minuten
een peehgeval te behandelen.
Wagens die niet sneller konden dan 75
reden op de middenbaan. in plaats van
aan de buitenkant. Een grote luxewagen,
die met 100 op de binnenste baan voort-
kruiste (al bleven wij een mijl lang ach
ter hem aan toeteren), moesten wij ten
slotte ten einde raad op de middenbaan
voorbij. Enkele Engelse kranten hebben
tevoren gewaarschuwd, dat men baan-
discipline moet. tonen. Veel autorijders
vatten dat kennelijk op als een bevél om
op de baan te blijven waarop zij het eerst
terechtkwamen. Maar dit zal wel veran
deren op deze prachtweg.
min over verbaasd, dat hun achttien
jarige zoon, cfie als militair in Duitsland
in garnizoen ligt, doch met verlof naar
huis was gekomen, nog niet tJhuis was,
want na een avond met vrienden uit
te zijn geweest bleef hij wel meer bij
een van hen overnachten.
De politie kwam er al gauw achter,
dat de zoon van de concierge zondag
avond was weggereden in de auto van
de priester, doch vond de jongen niet
bij zijn vrienden. Deze vertelden dat
Theo hen had meegenomen in een auto,
die hij gekocht zou hebben dank zij een
erfenis. Aan Theo, met wie zij de gehele
nacht in café's hadden doorgebracht,
hadden zij niets abnormaals gemerkt.
Hij had hen vanmorgen om tien uur
voor het hui<s van een hunner afgezet
en toen gezegd ook naar huis te zullen
gaan. Om vijf uur vanmiddag heeft de
politie hem kunnen arresteren, verdacht
van het plegen van de gruwelijke moord.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG De vier Duitse oorlogs
misdadigers, die nog een levenslange
straf ondergaan, zullen evenals gewone
delinquenten te zijner tijd kunnen profi
teren van het gratiebeleid, deelt de mi
nister van justitie in zijn memorie van
antwoord mee.
Deze zwaarste gevallen moeten in dat
geval voor de Hoge Raad verschijnen,
wiens oordeel zwaar zal worden gere
kend. Op hét ogenblik zijn nog elf
oorlogsmisdadigers gedetineerd, van wie
zeven tijdelijk. Zij zullen in de loop van
dit en het volgende jaar voorwaardelijk
hun vrijheid kunnen herkrijgen.
Advertentie
Wilt U zelf een praktisch
maken voor uw vrouw, zoon of dochter?
Laat het maandblad DOE HET ZELF
U dan de helpende hand bieden.
In het pas verschenen NOVEMBER-
nummer staat o.m. een duidelijke be
schrijving m. tekeningen van een tafeltje
met mozaïekblad; een pakhuis voor
jongens en een poppenhuis voor meisjes.
Wat zullen ze er blij mee zijn! Maar ook
zelf zult U veel voldoening hebben van
Uw zelfgemaakte Sinterklaassurprises.
Koop het NIEUWE nummer bij een
kiosk, boek- of tijdschriftenhandel.
BONN (UPI). In Hamburg z-al vol
gende maand de eerste onderzeeboot van
stapel lopen, die na het einde van de
oorlog in West-Duitsland is gebouwd.
De boot is bestemd voor de Westduit-
se marine, die in totaal twaalf onder
zeeboten heeft besteld. Krachtens de
Europese defensieverdragen mag West-
Duitsland geen grotere onderzeeërs dan
van 350 ton waterverplaatsing bouwen.
De boot die nu van stapel zal lopen,
meet precies 350 ton. Wel mag de West-
duitse marine grotere schepen gebrui
ken, dus huren of kopen.
Welke bewapening zal worden gebruikt
20 tt 25**' a'an*a* k°PPen bedraagt
Een straaljager is neergestort op een
huis te Dayton, in de Amerikaanse staat
Ohio. Twee kinderen kwamen om het
leven: hun moeder werd levensgevaar
lijk gewond.
televisie
vandaag
DINSDAG. Als in de geheime
kabinetsvergadering over atoombom
men géén atoomplannen, maar
ontwerpen voor heren-w.c.'s ter tafel
komen, dan kunnen zelfs Britse mi
nisters hun pijnlijke verbazing niet
geheel verhullen.
Wat er dan verder gebeurt, kunt
u zien in ,.De loodgieter en het atoom
geheim". de vrolijke hoofdfilm van
vanavond (20.20).
Vlaanderen geeft o.a. Kapitein
Grief (20.30), een telerecording van
een concert van het Residentie Or
kest (20.55), en Vergeet niet te le
zen (21.55).
België Frans: 20.35 tv-spel Les
einq dernières minutes.
Nadat vanavond om 20.20 de Duitse
televisie wederom een film van Ar
mand en Michael Denis uit Afrika
heeft laten zien, wordt de spannende
rolprent ,,Ik ben een. atoomspion"
vertoond.
radio
vandaag
i
DINSDAG De Avro pleegt boeiend
bezoek te hebben op haar Gastenavond.
Dit keer zijn het o.a. Ank van der Moer,
Kommer Kleyn en Carole Carr.
Dit programma maakt deel uit van
de Avro-show „Uit ben je!", die van
20.05 tot 22.00 op plezierige manier de
avond vult.
Het fascinerende luisterspel „Dr. Zji-
vago" beleeft op Hilversum 1 zijn laat
ste episode (22.40). De KRO geeft ver
der nog „Licht te verteren" (19.30»,
maar de rest ligt zwaar op de maag.
De hogeschool van de pianistiek
werd door Debussy, in navolging van
Chopin, samengevat in de twee boe
ken etudes, die hij componeerde voor
dit instrument. Een geniale versmel
ting van een tot de uiterste grenzen
der techniek gaande virtuositeit en
een diepe gevoelsinhoud werd hier'ót
door de componist bereikt.
Een uitvoering van de zes etudes
uit het eerste boek kunt u vanavond
om tien over half tien over Enge-
lands derde programma beluisteren-
Zij worden gespeeld door Claude
Helffer, die vooraf nog eenQgvotte-
van Rameau en een sonate van Van
Beethoven uitvoert.
programma1:»
in hef korf j
HILVERSUM I. 402 M.
ochtend
NCRV: 7.00 Nws en S.O.S.-ber; 7.10
Gram; 7.30 Een woord voor de dag; 7 AO
Gram; 8.00 Nws; 8.15 Radiokrant; 8.35
Gram; 9.00 V d zieken; 9.30 Gram; 9.35
Watersfc; 9.40 V d huisvr: 10.15 Gram;
10.30 Morgendienst; 11.00 Gram; 11.20 Dek
blad eerste soort, hoorsp.
middag
12.00 Gram; 12.10 Clavecimbeirecital;
12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Gram;
12.53 Gram of act; 13.00 Nws; 13.15 Met
Pit op pad; 13.20 Lichte muz; 13.50
Gram; 15.00 Jeugdconc; 15.45 Gram; 16.00
V d jeugd; 17.20 Interscholair Jeugdtoer-
nooi; 17.40 Beursber; 17.45 Spectrum van
het Christelijk organisatie- en verenigings
leven.
avond
18.00 R.V.D.: Plaats en functie van het
Koninklijk Instituut voor de Tropen III.
Dr. p. van Ernst spreekt over verkennin
gen in een primitief-economische wereld;
18.10 Gram; 18.15 Boekbespr; 18.30 RV.U.:
Is er een perspectief voor de jeugd, door
Dr. E. H. G. van der Lelv; 19.00 Nws
en weerber; 19.10 Op de man af. caus;
19.15 Gram; 19.30 Radiokrant; 19.50 Gram;
20.00 Dankstond *'oor gewas en arbeid;
21.00 Gram; 21.15 Gitarenensemble; 21.30
Koorzang; 22.00 Gram; 22.10 Blaasork:
22.30 Nws; 22.40 Zaalsportuitsl; 22.45 Avond
overdenking; 23.00 Platennieuws; 23.55—
24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 M.
ochtend
VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram;
8.00 Nws; 8.18 Gram en act; 8.55 V d
vrouw; 9.00 Gym v. d. vrouw; 9.10 Gram
VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 V
d vrouw; 11.00 Gevar progr.
middag
12.00 Lichte muz; 12.30 Land- en tuinb
meded; 12.33 V h platteland; 12.38 Orgel
spel; 13.00 Nws en tentoonstellingsagenda;
13.20 Lichte muz; 13.45 Gesproken portret;
14.00 Gram; 15.00 V d jeugd; 17.00 Cla
vecimbeirecital; 17.15 Politiekapel: 17,50
Regeringsuitz: Emigratierubriek. Het emi
gratiepraatje van H. A. van Luyk.
avond
18.00 Nws en comm; 18.30 Lichte muz;
18.50 V d kleuters; 19.00 Joods progr.
VPRO: 19.20 V d jeugd VARA- 19.50
Nws; 19.55 Rep voetb wedstr Neder!.—
Noorwegen (I.d. pauze; gram); 21.50 Ka-
mermuz; 22.20 Pol rubriek; 22.30 Nws;
22.40 Koorzang; 23.00 Tussen mens en ne
velvlek. caus; 23.15 Jazzmuz; 23.35 Instr.
trio; 23.55—24.00 Nws.
DRAADOMROEP 4E LIJN
18.00-20.00 Gram pl Lichte muziek, o.a.
Fred Waring, Pepe Villa. Roberto del Ga-
do, Fiorella Bini, Rita Streich, en operet
te-fragmenten.
NEDERLAND
17.00 V d jeugd; NTS: 20.0(1 Journ en
™ef»rOVAerz VPR°: 20-20 Filmdocumentaire.
20.40 Gevar progr; 21.15 Filmrep.
DUITSLAND
,o,7'°0 V ,d »eu«d; 17.35—18.00 V d vrouw
'Regionaal progr NDR: 18.45: Die Nord-
schau. WDR: 18.45 Hier und Heute NDR'
(9.25 Sehpferdchen zeigt. WDR 19 25 In
termezzo.); 20.00 Nws: 20.25 De Familie
Scholermann; 20.55 Caus; 21.30 Gesprek.
BELGIE FRANS
"-"O—1S-00 V d jeugd; 19.00 De Soda-
1iStiSclie gedachte; 19.30 Jeux des métiers;
20.30 Le théatre aux étoiles;
21.00 Plaisir du soir: 21.35 Rep: 22.05 Li-
terair progr; 22.55 Wereldnws
BELGIE VLAAMf
OS Eureka: 19.3!) Nwp
M Journ"'9 d vrouw; 22,jfl jfwg