VAN LONDEN VIA SCHIPHOL K.L.M. vliegt na lange tijd weer op Rotterdam Golden Fiction DE ZACHTSTE VAN ALLE Douwe Tot oud-schipper Brandaris verongelukt Thuisreis naar Schiphol en verder... per bus SUCROSA NEDERLANDER BEPROEFT BRITSE AUTOWEG Belgen door messteken in hun huis afgemaakt OOK U KUNT HET. Din*de»{i 3 november 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 7, Geen aanleiding loonspelregels te wijzigen BITS Olieslagers Noodsprong Kroesjtsjefs plan naar Genève Geen onderzoek in zaak-Meulenbelt Jubileum bij Wereldomroep Agrarisch tv-nieuws Eurosong 1960 Méér Spoorbomen open: dode op bewaakte STRALENDE WARMTE! BialadcLn ONGEMERKT In *950 gaf Douwe Tot het bevel over Waf een geluk dat er K2r K2r verwijdert vlekken - zonder kringen! ZOON VAN CONCIERGE VERDACHT NIETS VERMOEDEND Jaren te laat: Motorway M-l „Rrrr" IN CAFÉ'S Gratiebeleid ook voor oorlogsmisd ad i gers ST. NICOLAASGESCHENK Duitsland heeft weer een onderzeeër L_ 1 RADIO 1 televisie" i De K.L.M.-harmonie speelde De Rot terdamse Vlag ter verwelkoming van de Engelse gasten die voor liet eerst na zoveel jaar weer per K.L.M. naar Rotterdam kwamen gevlogen. Staatssecretaris tot N.V.V., Van onze Haagse redactie DEN HAAG. Staatssecretaris Roolvmk heeft het N.V.V. laten weten dat de brief, die hij van deze vakcentrale heeft ont vangen, hem geen aanleiding geeft de richtlijnen voor de gedifferentieerde loonvorming te wijzigen. Hij herhaalt (wal hij ook de Stichting van de Arbeid heeft geschreven» dat de richtlijnen „beleidvol" moeten worden toegepast. Het N.V.V. had in zijn brief een van de meerderheid in de Stichting van de Arbeid afwijkend standpunt tegenover de „nadere verduidelijking" weergegeven.; De staatssecretaris verwijst verder als antwoord daarop naar wat hij hierover in de Tweede Kamer bij de interpellatie- Suurhoff heeft gezegd. De heer Roolvink besluit zijn brief met te concluderen dat het N.V.V. „het niet in overeenstemming met zijn verant woordelijkheid acht een door de regering ingenomen standpunt te volgen, een standpunt dat door de meerderheid van de Tweede Kamer is aanvaard." Het N.V.V. reageerde daar- onmiddel lijk op in een bits communiqué: „Het is ons niet bekend dat volgens de Neder landse rechtsorde geen adviezen zouden kunnen worden gegeven, die afwijken van standpunten van de regering of van de meerderheid van de volksvertegen woordiging. Voor het overige heeft het dagelijks bondsbestuur er geen behoefte aan verder commentaar op de brief van de heer Roolvink te leveren. Wij zuilen ons slechts baseren op de oorspronkelijke spelregels." Advertentie Eigen nieuwsdienst ROTTERDAM. Sedert gis termorgen is Rotterdam weer opgenomen in het door de KLM geknoopte net van luchtlijnen. Na zovele jaren verstek te heb ben laten gaan vliegt de KLM weer op Rotterdam. BotterdamLonden wordt door de KLM gevlogen met Vickers Viscounts en het was een aardige gedachte van de heer Aler om die nieuwe lijn te openen met een toestel dat de naam van Jan Olieslagers draagt. Jan Olieslagers is voor de (oudere) Rotterdammers een goede bekende. Veertig jaar of nog langer geleden za gen zij deze aviateur iri levende lijve opstijgen van het Schuttersveld. De eerste keer maakte hij met zijn primi tieve toestel niet veel meer dan een luchtsprong en na de tweede start kwam hij met zijn vliegtuig in de bo men van de Linker Rottekade terecht. Maar we hadden hem zien vliegen en ondanks allemalheur tilden wij die Jan Olieslagers op onze schouders! Vergeleken bij die pech was er giste ren op en om Luchthaven Rotterdam nauwelijks iets aan de hand. De Vickers Viscount Jan Olieslagers stak ondanks de mist om kwart voor tien zijn neus in de wolken en tachtig minuten later waren zijn zeventig pas sagiers op Londen Airport. De nieuwe luchtlijn was daarmee in feite al geopend, maar dat strookte niet met de plannen van het Rotterdamse gemeentebestuur. Dat wilde de lucht lijn pas officieel geopend verklaren na dat een hele drom genodigden die Jan Olieslagers met Engelse gasten had zien landen op Luchthaven-Rotterdam. Die genodigden waren prompt op tijd, maar de Jan liet op zich wachten. Die stond op Londen Airport omdat er iets niet in orde was met zijn wielremmen. Na een kwartiertje wachten kwam er bericht van ,,de toren": de Jan OLie- slagers heeft veertig minuten vertra ging en vanwege die slappe remmen durft de piloot niet op Zestienhoven te landen, ook al omdat daar de landings baan (nog altijd!te kort is om een verre uitloop te durven riskeren. Het vliegtuig keert terug naar Schiphol en komt vandaar naar Luchthaven-Rot terdam Van de nood een deugd makend no- nigde burgemeester mr, Van Walsum alle wachtenden toen maar uit voor een rondrit door Rotterdam. Anderhalf uur later was iedereen weer op Zestienho ven terug en toen daar eindelijk om acht minuten voor twee een toestel van de KLM landde was het niet de Jan Olieslagers, maar een even grote Dai- dalos van hetzelfde type. De op Schiphol overgestapte Engelse gasten werden verwelkomd met de Rotterdamse vlag, gespeeld door de KLM-harmonie, met handdrukken van het gemeentebestuur en met een har telijk applaus van de wachtenden. Iedereen die toespraken had willen houden hield de speeches in zijn zak en hals over kop ging het gehele gezel schap naar het stadhuis, waar in de Burgerzaal al uren lang de lunch tafels gedekt stonden. Pas toen de inwendige mens was versterkt, heette burgemeester Van Walsum alle aanwezigen welkom. In het bijzonder mr. A. H. C. Gieben, secretaris-generaal van het ministerie van verkeer en waterstaat, die de mi nister vertegenwoordigde, de Britse ambassadeur Sir Paul Mason, die hij „een vriend van Rotterdam" noemde en ten slotte de vliegtuigpassagiers, die zo hoopte hij overtuigd zouden zijn van de betekenis van de met zo veel moeite geopende luchtlijn. Deze eerste vlucht per KLM van Londen (via Amsterdam) naar Rotterdam noemde hij voor de ontwikkeling van Luchthaven-Rotterdam van historische betekenis. De burgemeester zei zich ervan be wust te zijn, dat de beslissing om Rotterdam aan te doen voor de KLM een zeer moeilijke is geweest omdat het een decentralisatie in h^ar bedrijf be tekent. Juist omdat wij daarvoor begrip hebben waarderen wij het des te meer, dat de KLM zoveel werk van deze openïngsvlucht heeft gemaakt. Dat stemt ons vol goede verwachtingen. De president-directeur van de KLM, de heer I, A. Aler, verontschuldigde zich voor de vertraging die overigens weer bewijst, dat bij de KLM veiligheid voor alles gaat. NEW YORK (AP Reuter). De poli tieke commissie uit de Algemene Ver gadering van de Verenigde Naties, heeft gisteren unaniem gestemd voor overheve ling van het Sowjetrussische voorstel over algehele ontwapening naar de nieuwe ontwapeningscommissie die in het begin van het volgende jaar in Genève voor het eerst zal bijeenkomen. Tijdens de debatten die aan de stem ming vooraf gingen zei de Russische af gevaardigde Koeznetsof dat het ontwape ningsplan van zijn land zal moeten dienen als grondslag van het komende overleg in Genève. De Amerikaanse afgevaardigde Lodge reageerde hierop met de eis dat alle ont wapeningsvoorstellen ter behandeling aan de tienlandencommissie voorgelegd zullen worden. Lodge zei dat de Amerikaanse regering het gehele ontwapeningsvraag- stuk opnieuw bestudeert en wellicht ook met neiuwe voorstellen zal komen. Van onze Haagse redactie DEN HAAG. Minister Beerman acht geen termen aanwezig vo.or een gerech telijk onderzoek in de zaak-Meulenbelt. Op vragen van het Tweede Kamerlid de heer Van Rijckevorsel lichtte de mi nister toe dat er geen redelijk vermoeden bestaat dat er een strafbaar feit is ge pleegd. Hij stelt dat de krankzinngenwet juist Is Toegepast. F)E Afrikaanse afdeling van de Wereldomroep bestaat tien jaar. Gisteren verschenen daarom voor de microfoon de Zuidafrikaanse am bassadeur, dr. F. E. Geldenhuys, en de voorzitter van de Eerste Kamer, mr. J. A. Jonkman. De dagelijkse, uitzendingen naar Zuid-Afrika zijn nu van 30 tot 50 minuten verlengd, en worden ver vroegd naar een voor de Zuidafri kaners gunstiger tijdstip. Vanavond komt weer het Interna tionaal agrarisch nieuws op het beeld scherm. Dit programma, dat niet in de omroepgidsen is aangekondigd, wordt uitgezonden van half acht tot acht uur. TT ET Eurovisie Songfestival 1960 wordt -*-1 op 29 maart gehouden in de Royal Festival Hall in Londen. In Engeland is inmiddels een wed strijd uitgeschreven voor het liedje dat Engeland op het festival zal ver tegenwoordigen. ARNHEM. De 44-jarige H. van IJzerlo uit Arnhem is gisterochtend om streeks kwart voor elf gedood, toen hij met zijn auto op een bewaakte over weg in de gemeente Rheden in botsing kwam met de trein van Arnhem naar Zutfen. De overwegwachter, de 45-jari- ge Van R.. had de spoorbomen niet gesloten, omdat hij geen belsignaal had gehoord. Die installatie bleek defect te zijn. Niet alleen door het belsignaal, maar ook door nauwkeurige lijsten. zoge naamde spoorstaten, kan de overweg wachter weten wanneer er een trein moet komen. Van iedere afwijking in de treinenloop wordt tijdig mededeling gedaan, zodat een overwegwachter aan j de hand van deze lijsten precies kan j beoordelen, wanneer de bomen gesloten moeten !zijn. Als hulpmiddel hebben de spoorwegen hem dan nog een -kloksein gegeven, dat drie minuten voor de komst van een i trein weerklinkt en dat zich ook gister- i ochtend in Rheden op tijd heeft laten horen. Het belsignaal geeft ten slotte voor de overwegwachter de hoogste tijd i voor het sluiten van de bomen aan. j Ten tijde van het ongeluk hing er bij de overweg een zware mist waardoor het zicht miniem was. Normaal is een trein daar al van ver te zien. Doordat zijn auto over de kop sloeg, is gistermiddag de heer P. uit Geleen om het leven gekomen. Zijn passagier, de 26-jarige C., eveneens uit Geleen, is ernstig gewond in het ziekenhuis opge nomen. I Advertentie De aarzeling om deze luchtlijn tej beginnen sproot niet voort uit een miskenning van Rotterdam, dat het meest dynamische gedeelte van Ne-f derland is. Maar zij kon pas worden overwonnen, toen bleek dat er via Rotterdam een nieuwe verkeersbron was ontstaan. Zodra het mogelijk is méér verbindingen van Rotterdam uit uit te voeren, zal de KLM dat zeker doem De vrijwel onverslljtbarc chroom-stelen brander en de prachtige, grote rellector geven U krachtige, roodgloeiend stra lende warmte voor hoogstens 5 ct. per uur! Weer een echt pro duct van ALADDIN, veilig, reuk loos en uitstekend te regelen. PETROLEUM STRAALKACHEL Vraagt prospectus aan bij: J. G. DE 2EEUW N.V. Postbus 84, Dordrecht In oktober zijn 8368 Oostduitsers naar West-Berlijn gevlucht. Vorige maand waren het er driehonderd meer. WEST-TERSCHELLING Douwe Tot, oud-schipper van de reddingboot Bran daris is gisteren op het werfje van Krul m W est-Terschelling door een vlet dood gedrukt. Hij is 72 jaar geworden. werd hij schipper. Dat bleef hij tot 1950. In die twintig jaar heeft hij meer dan 250 schipbreukelingen gered. Vooral op de gevaarlijke vvestergronden bij Ter schelling heeft hij groots werk verricht. Verscheidene malen werden hem daar- voor onderscheidingen uitgereikt. rp_x de Brandaris over aan zijn zoon Klaas. 101 zou met een andere oudgediende j Die kwam drie jaar later om het leven V vaT1 reddirigwezen tijdens een zeiltocht op de Waddenzee, een vlet opknappen. Sa- Van een speciale verslaggever LONDEN Zij hebben elkaar toch wel nodig Rotterdam en Am sterdam. Hun luchthavens in elk geval. Dat heeft zich gisteren duidelijk gedemonstreerd op de heropende luchtlijn van de K.L.M. van Rotterdam naar Lon den. Niet alleen omdat de naar de Maas stad genodigde Britse zakenlieden wegens een defect aan de remappara- tuur van de Jan Olieslagers eerst naar Schiphol werden gebracht. Ook 's avonds, toen de Nederlandse gasten in Londen huistoe keerden, deed zich iets onverwachts voor. Toen gooide de mist roet in het eten. Rotterdam zat dicht, maar Amsterdam kon gehaald worden. De thuisreis moest naar Schiphol gemaakt worden en ver der met de bus. Op een groep na, die geen risico aandurfde en de nachtboot nam Een en ander veranderde er niets aan, dat men bij de K.L.M. hier te Londen al evenzeer als aan de andere kant van de haringvijver verheugd is over het her stel van een luchtlijn, die de eerste van onze nationale luchtvaartmaatschappij was en van 1921 af onderhouden werd tot het uitbreken van de tweede wereldoor log tussen Waalhaven en Croydon. Dat bleek wel na de lunch in Soho uit de woorden van de heer H Breuning, ver koopsleider van de K.L.M. voor Groot- Britannië en Ierland. Hij zei: Voor het zover was, is er veel water onder de Maasbrug door gestroomd. Daar is ook veel politiek bij gekomen. De heer Breuning zei ook, dat de onaf hankelijke maatschappijen op het traject RotterdamLonden het publiek goed bediend hebben. Dat zij nu bang zijn, dat de K.L.M. verkeer gaat afsnoepen, vond hij begrijpelijk. Hij gelooft evenwel in een ontwikkeling van deze dienst, waarbij de regel geldt, dat het scheppen men hadden de man-': nen die de hele zomer) gebruikt voor tochten, naar de zandplaat: Griend tussen Harlin- gen en Terschelling, waar ze de vogelstand' inspecteerden. Samen zouden ze de vlet nu schoonmaken. Tot was het eerst op de werf. Zonder op zijn kameraad te wachten begon hij vast aan het karwei. Toen hij een steunbalk wilde verzetten kwam er beweging in de vlet. Tot raakte bekneldj tussen de boot en een muurtje. Pas na een half uur merkte men op de werf dat er iets mis was. Tot was toen al over leden. Als oud-zeeman werd hij in 1923 stuur man van de Brandaris, zeven jaar later Advertentie IS! De echte K2r In de royale tube 1.95. Nu ook K2r in de spuitbus 5.95 van vervoersgelegenheid verkeer aan trekt naast wat opgebouwd is. Wellicht zal het even duren voordat zulks tot uiting komt. Waarschijnlijk zal volgend voorjaar meer gezegd kunnen worden van dit beeld. Daarbij speelt de opening van de tuinbouwtentoonstelling Floriade te Rot terdam een grote rol. Wij stellen er ons veel van voor, zei de heer Breuning, want zij behoort tot de drie evenementen naast de passiespelen te Omerammer- gau en de Olympische Spelen te Rome die bij de reisbureaus op het programma voor toeristenreizen naar het Europese vasteland staan. Overigens zou men graag zien, dat de luchthaven Rotterdam eenzelfde ontwik- J« L_a;_,LHL„ I" I keling krijgt als de zeehaven Rotterdam. VOOf ul3D6uCl GR SldflKG lijft namelijk dat zij geen eindhaven wordt maar een doorvoerhaven. De heer Breu ning dacht aan bestemmingen als het j Ruhrgebied, maar ook Bazel, dat zich ontwikkelt tot een belanrijk centrum, van waar toeristen uitzwermen. Van onze correspondent BRUSSEL. De 81-jarige be woonster van een patriciërshuis aan de Rubensstraat in Antwer pen, haar 48-jarige dochter en haar 45-jarige zoon, die priester leraar is aan het seminarie te Mechelen, zijn gisteren door de concierge in de eetkamer aangek- troffen, afgemaakt door brute messteken, die alle in de rug waren toegebracht. De politie maakte uit de houding, waairin de slachtoffers gevonden werden op, dat slechts de dochter zich had ver weerd en concludeerde daaruit, dat de moordenaar aan zijn slachtoffers be kend moet zijn geweest. Het onderzoek begon derhalve met nauwkeurige na sporingen naar het doen en laten van hen, die geregeld in huis kwamen. De concierge en zijn vrouw waren zondagnacht thuisgekomen, hadden zich er wel over verwonderd dat de voor deur niet op het nachtslot was, maar zich overigens, niets vermoedend, naar bed begeven. Zij hadden zich er even- Advertentie de nieuwe - in Amerika ontdekte - zoetstof, waarover men in de hele wereld enthousiast is! Van onze correspondent LONDEN Ernest Marpels, de nieuwe Britse minister van verkeer heeft gisteren de eerste grote Britse weg voor snelverkeer, „motorway M-l", geopend. Het eerste, 115 kilo meter lange stuk, van Londen naar Birmingham, dat. in de recordtijd van 19 maanden is voltooid, telt 183 brug gen en heeft 220 miljoen gulden ge kost. De minister had de aardige gedachte gehad om van elk land dat al dergelijke wegen heeft, een Londense correspondent uit te nodigen om de M-l na het door knippen van het lint te keuren. Zo waren er een Duitse kenner van de Autobahnen, een Amerikaanse Highway-enthousiast en uw correspondent als kenner van de Ne- derLandse rijkswegen. Motorway M-l had er natuurlijk al jaren eerder moeten zijn. Het is dan ook zo'n bezienswaardigheid, dat op alle bruggen tal van mensen omlaag stonden te kijken naar het voortsnellende verkeer. Het is in ieder geval een goed begin en iedere Britse automobilist hoopt dat M-l snel versterking zal krijgen in de vorm van andere soortgelijke wegen naar Manchester, Newcastle en Schot land. naar Wales en naar het uiterste westen. Hij heeft er al veel te lang en veel te geduldig op gewacht. Zesbaans Evenals onze rijksweg 13 heeft de M-l drie banen in elke richting, en het weg dek, bij wijze van proef door drie ver schillende bedrijven in drie verschillen de uitvoeringen gelegd, is uitstekend. Het noordelijkste, bij Coventry, leek ons echter in geval van regen flink slipge vaar op te leveren. Om de anderhalve kilometer is een SOS-telefoon, en bovendien worden de talrijke gele patrouilleauto's van de Brit se wegenwacht bijgestaan door een steeds boven de baan heen en weer gaand vliegtuig en een helikopter. TJw correspondent reed in de kersvers uit de autosalon gekomen Triumph He rald van Victor-Britain met een gemid delde snelheid van 115 km/h. Maar op de M-l, die dagelijks 16.000 wagens zal verwerken (rijksweg 13 gemiddeld 30.000) bleek dit de eerste dag moeilijk, omdat de Britten nog allerminst aan snelverkeer gewend zijn. „Ik griezelde van de hoge snelheid van sommige auto's", zei minister Marples. Ikzelf griezelde eerlijk gezegd van de over het algemeen te lage snelheid en John Bulls gebrek aan ervaring op snel wegen. dat nu levensgevaarlijk blijkt. Ook blijkt, dat zijn wagen er nog niet goed tegen kan in onervaren handen. De wegenwacht kreeg om de zes minuten een peehgeval te behandelen. Wagens die niet sneller konden dan 75 reden op de middenbaan. in plaats van aan de buitenkant. Een grote luxewagen, die met 100 op de binnenste baan voort- kruiste (al bleven wij een mijl lang ach ter hem aan toeteren), moesten wij ten slotte ten einde raad op de middenbaan voorbij. Enkele Engelse kranten hebben tevoren gewaarschuwd, dat men baan- discipline moet. tonen. Veel autorijders vatten dat kennelijk op als een bevél om op de baan te blijven waarop zij het eerst terechtkwamen. Maar dit zal wel veran deren op deze prachtweg. min over verbaasd, dat hun achttien jarige zoon, cfie als militair in Duitsland in garnizoen ligt, doch met verlof naar huis was gekomen, nog niet tJhuis was, want na een avond met vrienden uit te zijn geweest bleef hij wel meer bij een van hen overnachten. De politie kwam er al gauw achter, dat de zoon van de concierge zondag avond was weggereden in de auto van de priester, doch vond de jongen niet bij zijn vrienden. Deze vertelden dat Theo hen had meegenomen in een auto, die hij gekocht zou hebben dank zij een erfenis. Aan Theo, met wie zij de gehele nacht in café's hadden doorgebracht, hadden zij niets abnormaals gemerkt. Hij had hen vanmorgen om tien uur voor het hui<s van een hunner afgezet en toen gezegd ook naar huis te zullen gaan. Om vijf uur vanmiddag heeft de politie hem kunnen arresteren, verdacht van het plegen van de gruwelijke moord. Van onze Haagse redactie DEN HAAG De vier Duitse oorlogs misdadigers, die nog een levenslange straf ondergaan, zullen evenals gewone delinquenten te zijner tijd kunnen profi teren van het gratiebeleid, deelt de mi nister van justitie in zijn memorie van antwoord mee. Deze zwaarste gevallen moeten in dat geval voor de Hoge Raad verschijnen, wiens oordeel zwaar zal worden gere kend. Op hét ogenblik zijn nog elf oorlogsmisdadigers gedetineerd, van wie zeven tijdelijk. Zij zullen in de loop van dit en het volgende jaar voorwaardelijk hun vrijheid kunnen herkrijgen. Advertentie Wilt U zelf een praktisch maken voor uw vrouw, zoon of dochter? Laat het maandblad DOE HET ZELF U dan de helpende hand bieden. In het pas verschenen NOVEMBER- nummer staat o.m. een duidelijke be schrijving m. tekeningen van een tafeltje met mozaïekblad; een pakhuis voor jongens en een poppenhuis voor meisjes. Wat zullen ze er blij mee zijn! Maar ook zelf zult U veel voldoening hebben van Uw zelfgemaakte Sinterklaassurprises. Koop het NIEUWE nummer bij een kiosk, boek- of tijdschriftenhandel. BONN (UPI). In Hamburg z-al vol gende maand de eerste onderzeeboot van stapel lopen, die na het einde van de oorlog in West-Duitsland is gebouwd. De boot is bestemd voor de Westduit- se marine, die in totaal twaalf onder zeeboten heeft besteld. Krachtens de Europese defensieverdragen mag West- Duitsland geen grotere onderzeeërs dan van 350 ton waterverplaatsing bouwen. De boot die nu van stapel zal lopen, meet precies 350 ton. Wel mag de West- duitse marine grotere schepen gebrui ken, dus huren of kopen. Welke bewapening zal worden gebruikt 20 tt 25**' a'an*a* k°PPen bedraagt Een straaljager is neergestort op een huis te Dayton, in de Amerikaanse staat Ohio. Twee kinderen kwamen om het leven: hun moeder werd levensgevaar lijk gewond. televisie vandaag DINSDAG. Als in de geheime kabinetsvergadering over atoombom men géén atoomplannen, maar ontwerpen voor heren-w.c.'s ter tafel komen, dan kunnen zelfs Britse mi nisters hun pijnlijke verbazing niet geheel verhullen. Wat er dan verder gebeurt, kunt u zien in ,.De loodgieter en het atoom geheim". de vrolijke hoofdfilm van vanavond (20.20). Vlaanderen geeft o.a. Kapitein Grief (20.30), een telerecording van een concert van het Residentie Or kest (20.55), en Vergeet niet te le zen (21.55). België Frans: 20.35 tv-spel Les einq dernières minutes. Nadat vanavond om 20.20 de Duitse televisie wederom een film van Ar mand en Michael Denis uit Afrika heeft laten zien, wordt de spannende rolprent ,,Ik ben een. atoomspion" vertoond. radio vandaag i DINSDAG De Avro pleegt boeiend bezoek te hebben op haar Gastenavond. Dit keer zijn het o.a. Ank van der Moer, Kommer Kleyn en Carole Carr. Dit programma maakt deel uit van de Avro-show „Uit ben je!", die van 20.05 tot 22.00 op plezierige manier de avond vult. Het fascinerende luisterspel „Dr. Zji- vago" beleeft op Hilversum 1 zijn laat ste episode (22.40). De KRO geeft ver der nog „Licht te verteren" (19.30», maar de rest ligt zwaar op de maag. De hogeschool van de pianistiek werd door Debussy, in navolging van Chopin, samengevat in de twee boe ken etudes, die hij componeerde voor dit instrument. Een geniale versmel ting van een tot de uiterste grenzen der techniek gaande virtuositeit en een diepe gevoelsinhoud werd hier'ót door de componist bereikt. Een uitvoering van de zes etudes uit het eerste boek kunt u vanavond om tien over half tien over Enge- lands derde programma beluisteren- Zij worden gespeeld door Claude Helffer, die vooraf nog eenQgvotte- van Rameau en een sonate van Van Beethoven uitvoert. programma1:» in hef korf j HILVERSUM I. 402 M. ochtend NCRV: 7.00 Nws en S.O.S.-ber; 7.10 Gram; 7.30 Een woord voor de dag; 7 AO Gram; 8.00 Nws; 8.15 Radiokrant; 8.35 Gram; 9.00 V d zieken; 9.30 Gram; 9.35 Watersfc; 9.40 V d huisvr: 10.15 Gram; 10.30 Morgendienst; 11.00 Gram; 11.20 Dek blad eerste soort, hoorsp. middag 12.00 Gram; 12.10 Clavecimbeirecital; 12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Gram; 12.53 Gram of act; 13.00 Nws; 13.15 Met Pit op pad; 13.20 Lichte muz; 13.50 Gram; 15.00 Jeugdconc; 15.45 Gram; 16.00 V d jeugd; 17.20 Interscholair Jeugdtoer- nooi; 17.40 Beursber; 17.45 Spectrum van het Christelijk organisatie- en verenigings leven. avond 18.00 R.V.D.: Plaats en functie van het Koninklijk Instituut voor de Tropen III. Dr. p. van Ernst spreekt over verkennin gen in een primitief-economische wereld; 18.10 Gram; 18.15 Boekbespr; 18.30 RV.U.: Is er een perspectief voor de jeugd, door Dr. E. H. G. van der Lelv; 19.00 Nws en weerber; 19.10 Op de man af. caus; 19.15 Gram; 19.30 Radiokrant; 19.50 Gram; 20.00 Dankstond *'oor gewas en arbeid; 21.00 Gram; 21.15 Gitarenensemble; 21.30 Koorzang; 22.00 Gram; 22.10 Blaasork: 22.30 Nws; 22.40 Zaalsportuitsl; 22.45 Avond overdenking; 23.00 Platennieuws; 23.55— 24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 M. ochtend VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram; 8.00 Nws; 8.18 Gram en act; 8.55 V d vrouw; 9.00 Gym v. d. vrouw; 9.10 Gram VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 V d vrouw; 11.00 Gevar progr. middag 12.00 Lichte muz; 12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 V h platteland; 12.38 Orgel spel; 13.00 Nws en tentoonstellingsagenda; 13.20 Lichte muz; 13.45 Gesproken portret; 14.00 Gram; 15.00 V d jeugd; 17.00 Cla vecimbeirecital; 17.15 Politiekapel: 17,50 Regeringsuitz: Emigratierubriek. Het emi gratiepraatje van H. A. van Luyk. avond 18.00 Nws en comm; 18.30 Lichte muz; 18.50 V d kleuters; 19.00 Joods progr. VPRO: 19.20 V d jeugd VARA- 19.50 Nws; 19.55 Rep voetb wedstr Neder!.— Noorwegen (I.d. pauze; gram); 21.50 Ka- mermuz; 22.20 Pol rubriek; 22.30 Nws; 22.40 Koorzang; 23.00 Tussen mens en ne velvlek. caus; 23.15 Jazzmuz; 23.35 Instr. trio; 23.55—24.00 Nws. DRAADOMROEP 4E LIJN 18.00-20.00 Gram pl Lichte muziek, o.a. Fred Waring, Pepe Villa. Roberto del Ga- do, Fiorella Bini, Rita Streich, en operet te-fragmenten. NEDERLAND 17.00 V d jeugd; NTS: 20.0(1 Journ en ™ef»rOVAerz VPR°: 20-20 Filmdocumentaire. 20.40 Gevar progr; 21.15 Filmrep. DUITSLAND ,o,7'°0 V ,d »eu«d; 17.35—18.00 V d vrouw 'Regionaal progr NDR: 18.45: Die Nord- schau. WDR: 18.45 Hier und Heute NDR' (9.25 Sehpferdchen zeigt. WDR 19 25 In termezzo.); 20.00 Nws: 20.25 De Familie Scholermann; 20.55 Caus; 21.30 Gesprek. BELGIE FRANS "-"O—1S-00 V d jeugd; 19.00 De Soda- 1iStiSclie gedachte; 19.30 Jeux des métiers; 20.30 Le théatre aux étoiles; 21.00 Plaisir du soir: 21.35 Rep: 22.05 Li- terair progr; 22.55 Wereldnws BELGIE VLAAMf OS Eureka: 19.3!) Nwp M Journ"'9 d vrouw; 22,jfl jfwg

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 7