Nederlands verkeer roeit steden uit Zorg voor wegveiligheid GEEN liefhebberij meer KAPPIE en de KONINGSRUIL P. W. RUSSEL'S CETAFLEX Gistermiddag om kwart 23.000 1712 DE 150.000 1000 Ambtenaren dringen aan op salarisoverleg SPAARREGELING 1600 Militaire opleiding voor journalisten in Indonesië FLITS j GORDON j in het heelal 2.718.000 Kamerleden op de bres voor spijtoptanten BAZURKA 1 en I JAMPIE W. Lohman I ARSÈNE LUPIN 'Zeil aan de slag 1 JACQUES BL0NDEAU I DE TINTELS Jack Dunkley ÏSSSSSM 1959RAMPJAAR VOOR HET BOS Zaterdag 24 oktober 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 2 over vier zit ik in een Rot terdams koffiehuis. „Nog één afzakkertje en dan gaan we weer „en voiture", zegt een klant aan de bar. Hij slaat zijn jenever achterover, rekent af en stapt buiten in zijn auto. rFERUG op het kantoor van mijn krant r krijg ik een bericht uit Genève: „De Economische commissie voor Europa van de Verenigde Naties heeft alle regeringen geadviseerd de produktie van voertuigen met scherpe randen en gevaarlijke uitsteeksels te verbieden." Ik heb deze regels nauwelijks gelezen of een collega werpt een vel papier van de telex op mijn bureau. Associated Press bericht uit Parijs, dat de Vereni ging voor de Rechten van Voetgangers met kracht heeft aangedrongen op het reserveren van de trottoirs voor voet gangers, plus deze eisen: meer over steekplaatsen, meer vluchtheuvels, meer waarschuwingsborden en.meer trot toirs. DE TELEFOON gaat. Een lezeres. Ze wil iets weten over voorrangs- en autowegen en ik tracht duidelijk uit te leggen. „Russel, wéér een bericht uit Genève", roept iemand ter ledactie en andermaal krijg ik een lap telex voor me. „In samenwerking met vertegenwoordigers van alle takken van de auto-induslrie, verkeersdeskundigen en bij het vervoer betrokken functionarissen uit West- Europa en de Verenigde Staten, heeft de commissie voor Europees vervoer een rapport uitgegeven, waarin bepaalde voorwaarden worden ge noemd waaraan de auto van-morgen moet vol doen om het rijden veili ger te maken ill de toe komst." Ja, het regent deze middag berichten. Nu is het Reuter, die uit Parijs meldt: op de confe rentie werd meegedeeld, dat er in 1960 naar schat ting 29 miljoen auto's op de wegen in Europa zul len rijden." ke cijfers. Ziehier: In 1956 ontstond door verkeersongevallen voor 42 mil joen gulden schade aan vervoermidde len, voor 160 miljoen schade in de vorm van produktieverlies, plus nog 2.718.000 verloren arbeidsdagen. Nog meer cijfers? Hier: In 1958 had den de verkeersongevallen 1550 doden en 23.000 zwaar gewonden tengevolge. jé Hel ongeluk met deze vrachtauto kostte aan vijf mensen het leven. En op de statistieken teerden tveer vijf kruisjes erbij gezet "M- Wat dit is? De voorkant van een zware personenauto, na een frontale botsing. U behoeft niet bovenmate intelligent te zijn om te veronderstellen hoe het de inzit tenden is vergaan. JE MIDDAGPOST. Een boekje „Het verkeer een vak?", van drs. G. J. Avelingh. Ik blader wat. „In 1957 werden 1712 per sonen in het verkeer gedood. Door het min der plotselinge karakter spreekt dit niet zo aan als de Watersnood van 1953, die iedereen tot in het diepst van zyn beurs bewoog en die het Delta plan mogelijk maakte. Zonder de gebruikelijke jaariykse stijging bete kent dit echter reeds, dat een bevolkingsgroep ter grootte van het inwoner tal van Hoorn, Meppel of Winschoten in 10 jaar tyds van de aardbodem verdwijnt!" Ik blader verder en lees: in 1950 één auto op de 42 inwoners, in 1960 naar schatting) 1 op 22% en in 1980 (naar schatting) 1 op 6. En in 1960 meer dan één miljoen brom fietsen. VINDT u het gek dat ik ril bij het neerschrijven van die cijfers? Heeft u wel eens één enkele keer een ver keersongeluk gezien? Heeft u wel eens één keer rood bloed op asfalt zien stromen?, Ja? Wel, dat ging dan waarschijnlijk om één mens. Of twee, hooguit drie. Maar in 1958 waren er 23.000 zwaar gewond. En 1550 dood. Doordat stom me stukken ijzer de krachttoer wonnen van weke mensenlichamen, hoewel her senmassa's in zeer veel gevallen het ijzer ten goede hadden kunnen di rigeren. Van onze Haagse redaktie DEN HAAG. In het georganiseerd overleg in ambtenarenzaken hebben de organisaties van overheidspersoneel aan gedrongen op een spoedige hervatting van de salarisbesprekingen. Op 3 sep tember heeft minister Toxopeus deze be sprekingen verschoven naar het tijdperk waarop de regering een duidelijker beeld zou krijgen van de algemene lijn der salarisverbeteringen onder de vrijere loonvorming. De commissie van het georganiseerd overleg besloot de minister te verzoeken in de eerste week van november de sala risbesprekingen te komen bijwonen. De ambtenarenorganisaties zijn ak koord gegaan met de spaarregeling voor ambtenaren in haar definitieve vorm. Deze regeling houdt in, dat iedere over heidsdienaar maximaal vijf proeent van zijn salaris kan sparen met een maximum van 600 gulden per jaar. Het Rijk verschaft hem na vier jaar sparen een premie van 25 procent (bij een pensioengrondslag van 7200 gulden per jaar) of van 15 procent daarboven. De lagere salarisklassen krijgen dus een hogere spaarpremie. De spaarregeling, die waarschijnlijk 1 januari in werking treedt, geldt ook voor het militaire per soneel en andere personeelsgroepen wel ker salarissen direct of indirect door het Rijk worden betaald. Ook voor gemeente- en provinciale ambtenaren zal een gelijke regeling mo gelijk worden gemaakt. T~)E STROOM gaat verder, op deze U vrijdag. Buiten het plotseling gillen van banden op asfalt. Veel gezichten voor de ramen. Nog net niets gebeurd en een juffrouw zoekt blozend de stoep op. Uit Oegstgeest meldt het A.N.P.: „Per jaar worden in Nederland bijna 1000 mensen tussen 0 en 19 jaar gedood door een ongeval, aldus een schatting van het Nederlands Congres voor Openbare Gezondheid." Er achteraan rolt van andere zijde een grafiekje, waarin ik lees. dat de schatting voor 1959 voor Nederland luidt: 1700 doden („privé"), plus 1600 in het verkeer, plus 350 in het arbeids proces. Ik ga sigaretten halen en op de stoep staat een kereltje van een jaar of vijf. „Meneer, wil u me effe overzetten?" Samen gaan we het trottoir af en dan roept hij: „Nee joh, daar komt een tram! Iedereen zoekt naar oorzaken. In Duitsland heeft men conclusies getrok ken uit 150.000 rapporten die na even veel ongelukken waren opgezet. Wat die conclusie is? De hoofdoorzaak van alle verkeersongelukken is: de mens. En hier citeer ik weer de E.V.O.: ,,De mens die door vermoeidheid, haast, twijfel, onachtzaamheid, zorg enz. de verkeerssituatie, de verkeers- heksenketel, niet meer beheerst!" ZEG niet, dat het een actie van „een groepje goedwillenden" is, die zorg om een veiliger verkeer. Dat was mis schien zes, zeven jaar geleden zo, van daag de dag niet meer. Dat bewijst al die stroom verkeersnieuws, die op één zo'n dag als gisteren tot me kwam. Men is er niet door het allemaal hoofdschuddend te lezen en te beamen. In de rapporten van de deskundigen, die een wissel op de naaste toekomst trekken, komen steeds meer de woor den „ramp" en „chaotisch" naar vo ren. Er wordt gesproken van „staats vijand nummer één", van „hét pro bleem van heden" en steeds weer komt men terecht op: het verkeer. U kunt er niet meer onderuit. U kunt zich niet meer afzijdig houden, omdat geen mens aan „het verkeer" ontkomt. „nog één afzakkertje en dan stappen we in. De Nederlandse ziekenhuizen liggen vol met landgenoten van alle leeftijden die u kunnen vertellen, wat het is in de krant onder het lijstje „Verkeer eiste zware tol" te hebben gestaan. Op maandag zijn die lijstjes door gaans het langst. En het weekend ligt voor ons. Advertentie I4lm koud alle bout met van Ceta-Bever 79 Onder de blanken steeg een ver baasd gemompel op. Niet duidelij ker hadden de zwarten kunnen aantonen welke gevaren de beide schepen omringden in dit land dat nooit eerder door blanken was be treden. „Zeg hem dat we goud en slaven willen kopen," zei Dom Alfonso ge jaagd, „en wel zo gauw moge lijk." Andrea vertaalde de boodschap. Büdomel luisterde aandachtig en antwoordde in het moorse dia lect. „Een groep krijgers maakt juist een rooftocht naar een nabu rig dorp", zei Andrea. „Hij zegt dat er veel slaven zullen zijn en dat hij ze aan u wil verkopen. Maar goud heeft hij slechts wei nig." „Wat verlangt hij daar tegen over?" And-rea overlegde even met Bü domel. „Hij zegt dat gij vele din gen bezit die hij niet heeft. Later zal hij wel bepalen wat die slaven moeten kosten. Maar hij wil in elk geval een kuras als het uwe en een metalen helm." Dom Alfonso gebood een van de soldaten een kuras en een helm te halen en gaf die aan Budomel. Die was erg in zijn schik met dit ge schenk en verkondigde dat hij zich diep beledigd zou achten indien de witte goden die avond zijn dorp niet zouden bezoeken om deel te nemen aan een feest, opdat hij zijn erkentelijkheid kon bewijzen. Alfonso kon die uitnodiging alleen maar aannemen, vooral nu hij zo juist had gezien hoe snel die vis was gestorven. De zwarten vertrokken en Budo mel droeg vol trots het ku-ras en de helm. Toen ze weg waren veeg de Dom Alfonso het zweet van zijn voorhoofd. „Dat opperhoofd is een fatsoenlijke kerel," zei hij ietwat aarzelend. „We zullen het hier wel uithouden als de hitte ons niet ziek maakt." Even voor het donker werd ging Alfonso met zijn eigen gezelschap, Andrea Bianco en de helft van de soldaten aan wal om naar het feest te gaan dat Budomel voor hen had bereid. De kapiteins ble ven aan boord en kregen de op dracht op hun hoede te zijn voor het geval men zou pogen de sche pen te overvallen. De kanonnen werden geladen en op het neger dorp gericht als voorzorgsmaatre gel. Budomel en zijn onderdanen ble ken echter uitermate vriendelijk te zijn. Het dorp bestond uit on geveer veertig of vijftig rieten hutten, die in een grote kring ston den en omringd werden door een soort palissade. Elke hut had een eigen erf dat eveneens door een palissade werd omsloten. Met trots toonde het opperhoofd zes struise negerinnen —zijn vrouwen. Ieder van hen had weer verschei dene jonge meisjes die hen bedien den en die zich ook naar de wil van het opperhoofd hadden te voe gen, zodat hij over een hele ha rem beschikte. Dit kwam overeen met zijn geloofsopvatting, een iet- wat lagere vorm van de Islam. Ze vernamen dat Budomel een belangrijk persoon was, die over ongeveer een half dozijn dorpen heerste: in elk dorp woonden on geveer vijfhonderd mensen. Hij was altijd omringd door een groep notabelen, die hun rang dankten aan hun rijkdom, die ze deelden met het opperhoofd dat ze met raad en daad bijstonden. Tegenover zijn onderdanen ge droeg Budomel zich zeer uit de hoogte en gewone mensen moch ten hem zelfs eerst na veel plicht plegingen benaderen. Tussen de ingang van zijn paleis als men het zo kon noemen en de troon zaal lagen nog verscheidene om heinde binnenplaatsen. Een ver zoeker, tenzij hij hoog van rang was, moest van de een naar de ander gaan tot hij de koning be reikte en bij het betreden van iedere hof een diepe buiging ma ken. Als ze in de nabijheid van de koning kwamen moesten de ver zoekers op de knieën gaan liggen, met het voorhoofd op de aarde, geheel naakt, terwijl ze zand op hun rug wierpen om hun onwaar digheid te tonen. Langzaam moch ten ze dan dichterbij komen, nog steeds op de knieën en met het gezicht in het stof, tot ze op twee pas afstand van hem waren. Dan mocht men zijn verzoek kenbaar maken en meestal werd de zaak met slechts een paar woorden af gedaan. (Wordt vervolgd) DJAKARTA (AFP). Journalisten in Indonesië, die belast zijn met de bericht geving over militaire zaken in hun bla den, zullen een militaire reerutenoplei- ding krijgen. Dit besluit is genomen na overleg tussen de legerleiding en de vak vereniging van Indonesische journalis ten. De betrokkenen zullen les krijgen in militaire uitdrukkingen, excer'citie en bewapening. door DE laatste enveloppe van de middag post brengt een brief van de E.V.O., de Eigen Vervoerders en Verladers Or ganisatie in Den Haag. „De E.V.O. hoopt een positieve bijdrage te kunnen leveren tot vermindering van de ver keersonveiligheid door middel van een permanente veiligheidsactie." Cijfers geeft die E.V.O.afschuwelij- WÜRZBERG (UPI) De 24-jarige Ne derlandse zeeman C. van R. is gisteren in Duitsland veroordeeld tot twee en een half jaar dwangarbeid. Met een negentienjarige Duitse zeeman had hij een Duitse koopman, die hen in zijn auto had laten meerijden, beroofd en uit zijn wagen gegooid. Met de auto waren ze er toen vandoor gegaan. De Duitser werd veroordeeld tot ruim vijf jaar dwangarbeid. Van onze Haagse redactie DEN HAAG Verscheidene Kamer leden hebben de regering erop gewezen, dat het naar hun mening noodzakelijk is wetttelijke mogelijkheden te scheppen voor spijtoptanten, om de Nederlandse nationaliteit terug te krijgen. Ook dringen zij er op aan dat de kin deren van spijtoptanten die meerdera- rig zijn geworden, de mogelijkheid van keuze krijgen tussen de Nederlandse of de (door hun ouders gekozen) Indone sische nationaliteit. In alle naturalisatie- wetten bestaat die keuze, behalve in de optiewet. Deze Kamerleden maken hun opmer kingen in het voorlopig verslag over de wijziging wet op het Nederlanderschap. s door iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiH 1 door DE NATUUR IN EN OM UW HUIS Het is nu de goede tijd uw bloem bollen te bestellen; ook tulpen zal men nu moeten bestellen en doe het zo veel mogelijk bij een solide firma Na ont vangst moet men de bollen niet eerst een paar weken tang in de grauwe pa- pi -en zakken laten zitten, doch moeten ze direct op de voor hen bestemde plaats gepoot worden. Er zijn ade mo gelijke kleuren en soorten en rassen; voor elk plekje is er wel iets moois te vinden. Tulpen groeien het best indien ze in een humusrijke zandgrond gepoot worden; in de kleigrond doen ze het ech ter ook uitstekend. Bent u aan een bepaalde plaats gebon den om uw tulpen te poten op een perk is het nodig de grond te ver versen: tulpen moeten beslist in verse grond gepoot worden. Zo'n perk kan men dan tot op een diepte van onge veer dertig centimeter uitgraven en de tulpengrond kan door andere grond, el ders uit de tuin vervangen worden. Die oude tulpengrond behoeft u overigens niet als waardeloos te beschouwen; hij is alleen niet meer geschikt voor bloem bollen, althans niet de eerste jaren. Ook het uitgraven van zo'n perk kan wel eens tot de onmogelijkheden beho ren doch dan kan men de grond ont smetten door middel van brassicol; u hebt ongeveer vijfenzeventig gram per vierkante meter van dit stuifpoeder no dig en het moet door de bovengrond ge roerd worden. Ook uw droge tulpen kunnen voor het poten door dit poeder geroerd worden; het zal veel narigheid voorkomen en uw tulpen zijn veel te duur om ze zo maar te laten veronge lukken. j Vrij naar 1 Maurice Leblanc ïiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifflHiir |iiiiiiiiiiiiiiinitniiiiiiiiiiniuiiiiii door ïiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinii VROUVJEM ZULbEH HET SeöRWPeM, DATRAyMONDEMEDEUd- OEM METH6M KREEOI.'ZM HÊLPrHEM op zijn ver zoek NAAtt oeven- IKMOETTOB&euêN DAT ZIJ VÉReAZENDHAft- Oie>TE\è/ERkG>lM&...TO&nzl<J MERKTE DAT IK BEPAALDE VERMOEDENS KREEö ZAGZIOKAHS MIJINDEOGENVAN INSPEC- TEUR GANIMAROVERDACHTTE MAKEN... 3 Terwijl de Kraak de haven van Niez binnenvoer, onderging de stad juist een feestelijke gedaanteverwisseling. Van alle torens en daken werden op eens de vlaggen uitgestoken en de ha ven werd versierd met bonte slingers, die van kraan tot kraan werden gehan gen. Alle schepen werden uitgerust met extra tuigage van serpentines en wim pels en de meerpalen kregen een kroon op de kop. „Deksels, wat zou er voor feest zijn?" riep Kappie naar de maat, die behen dig tussen de versiersels door manoeu vreerde. „Carnaval, misschien?" opperde deze. „Ach, welnee, domme klont!" ant woordde Kappie. „Dat hebben we hier immers al maanden geleden gevierd toen we die spandoeken losten, je weel wel.. .Herinner je je niet meer hoe je hier aan de zwier bent geweest, met zo'n mal mombakkes voor?" Ach ja, de maat zag het plotseling weer allemaal voor zich: de vlaggen en de slingers, de lichtjes en zijn dolle masker....Nu de haven van Niez weer zo versierd was, geraakte hij onwille keurig in dezelfde uitgelaten stemming. „Joho, joho - 't is de zeeman, die de vrijheid vindt. zong hij en zwengel de jolig aan het roer. Door dit alles lette hij niet goed op en opeens klonk Kappie's stem: „Deksels, klont, pas op' Stuurboord!" Nu iag er aan die zijde een mooi opgetuigd jacht gereed, rank van lijn goed in de verf en behangen met fraaie draperieën Helaas, Kappie's waarschu wing kwam te laat. Een oorverdovend gekraak van splinterend hout en een zielig gejammer van metaal deed zich horen dat kort daarop plaats maakte voor het zachte geborrel van het zin kende jacht BERGEN OP ZOOM (A.N.P.) De lange, hete en droge zomer heeft 1.959 tot een waar rampjaar voor het bos gemaakt. Op de najaarsbijeenkomst van de Nederlandse bosbouwvereniging giste ren in Bergen op Zoom vertelde de voorzitter, prof. dr. ir. J. H. Becking, dat er op 1 oktober al 2900 hectare bos was verbrand. Dat is nu al driehonderd hectare meer dan in het jaar 1954, dat tot dusver als een droef record gold. Ook aan de jonge aanplant heeft da droogte grote schade berokkend. BRUSSEL (A.N.P.) Voor Benelux is de gemeenschappelijke arbeidsmarkt in werking getreden. Nederlandse werknemers die tot dusver slechts ge rechtigd warm om in de Belgische grensprovincies werk te zoeken, zijn thans vrij om in geheel België een be trekking te aanvaarden. Omgekeerd geldt hetzelfde recht voor de Belgen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 2