Nederlands verkeer roeit
steden uit
Zorg voor wegveiligheid
GEEN liefhebberij meer
KAPPIE en de KONINGSRUIL
P. W. RUSSEL'S
CETAFLEX
Gistermiddag om kwart
23.000
1712
DE
150.000
1000
Ambtenaren dringen
aan op salarisoverleg
SPAARREGELING
1600
Militaire opleiding voor
journalisten in Indonesië
FLITS
j GORDON
j in het
heelal
2.718.000
Kamerleden op de bres
voor spijtoptanten
BAZURKA
1 en
I JAMPIE
W. Lohman
I ARSÈNE
LUPIN
'Zeil aan de slag
1 JACQUES
BL0NDEAU
I DE
TINTELS
Jack
Dunkley
ÏSSSSSM
1959RAMPJAAR
VOOR HET BOS
Zaterdag 24 oktober 1959
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 2
over vier zit ik in een Rot
terdams koffiehuis. „Nog
één afzakkertje en dan gaan we
weer „en voiture", zegt een klant
aan de bar. Hij slaat zijn jenever
achterover, rekent af en stapt
buiten in zijn auto.
rFERUG op het kantoor van mijn krant
r krijg ik een bericht uit Genève: „De
Economische commissie voor Europa
van de Verenigde Naties heeft alle
regeringen geadviseerd de produktie
van voertuigen met scherpe randen en
gevaarlijke uitsteeksels te verbieden."
Ik heb deze regels nauwelijks gelezen
of een collega werpt een vel papier van
de telex op mijn bureau. Associated
Press bericht uit Parijs, dat de Vereni
ging voor de Rechten van Voetgangers
met kracht heeft aangedrongen op het
reserveren van de trottoirs voor voet
gangers, plus deze eisen: meer over
steekplaatsen, meer vluchtheuvels, meer
waarschuwingsborden en.meer trot
toirs.
DE TELEFOON gaat. Een lezeres. Ze
wil iets weten over voorrangs- en
autowegen en ik tracht duidelijk uit
te leggen.
„Russel, wéér een bericht uit Genève",
roept iemand ter ledactie en andermaal
krijg ik een lap telex voor me. „In
samenwerking met vertegenwoordigers
van alle takken van de auto-induslrie,
verkeersdeskundigen en bij het vervoer
betrokken functionarissen uit West-
Europa en de Verenigde Staten, heeft
de commissie voor Europees vervoer
een rapport uitgegeven, waarin bepaalde
voorwaarden worden ge
noemd waaraan de auto
van-morgen moet vol
doen om het rijden veili
ger te maken ill de toe
komst."
Ja, het regent deze
middag berichten. Nu is
het Reuter, die uit Parijs
meldt: op de confe
rentie werd meegedeeld,
dat er in 1960 naar schat
ting 29 miljoen auto's op
de wegen in Europa zul
len rijden."
ke cijfers. Ziehier: In 1956 ontstond
door verkeersongevallen voor 42 mil
joen gulden schade aan vervoermidde
len, voor 160 miljoen schade in de vorm
van produktieverlies, plus nog 2.718.000
verloren arbeidsdagen.
Nog meer cijfers? Hier: In 1958 had
den de verkeersongevallen 1550 doden
en 23.000 zwaar gewonden tengevolge.
jé Hel ongeluk met deze vrachtauto
kostte aan vijf mensen het leven. En op
de statistieken teerden tveer vijf kruisjes
erbij gezet
"M- Wat dit is? De voorkant van een zware
personenauto, na een frontale botsing. U
behoeft niet bovenmate intelligent te zijn
om te veronderstellen hoe het de inzit
tenden is vergaan.
JE MIDDAGPOST. Een
boekje „Het verkeer
een vak?", van drs. G. J.
Avelingh. Ik blader wat.
„In 1957 werden 1712 per
sonen in het verkeer
gedood. Door het min
der plotselinge karakter
spreekt dit niet zo aan
als de Watersnood van
1953, die iedereen tot in
het diepst van zyn beurs
bewoog en die het Delta
plan mogelijk maakte.
Zonder de gebruikelijke
jaariykse stijging bete
kent dit echter reeds, dat
een bevolkingsgroep ter
grootte van het inwoner
tal van Hoorn, Meppel of
Winschoten in 10 jaar
tyds van de aardbodem
verdwijnt!"
Ik blader verder en
lees: in 1950 één auto op
de 42 inwoners, in 1960
naar schatting) 1 op 22%
en in 1980 (naar schatting) 1 op 6. En
in 1960 meer dan één miljoen brom
fietsen.
VINDT u het gek dat ik ril bij het
neerschrijven van die cijfers? Heeft
u wel eens één enkele keer een ver
keersongeluk gezien? Heeft u wel eens
één keer rood bloed op asfalt zien
stromen?,
Ja? Wel, dat ging dan waarschijnlijk
om één mens. Of twee, hooguit drie.
Maar in 1958 waren er 23.000 zwaar
gewond. En 1550 dood. Doordat stom
me stukken ijzer de krachttoer wonnen
van weke mensenlichamen, hoewel her
senmassa's in zeer veel gevallen het
ijzer ten goede hadden kunnen di
rigeren.
Van onze Haagse redaktie
DEN HAAG. In het georganiseerd
overleg in ambtenarenzaken hebben de
organisaties van overheidspersoneel aan
gedrongen op een spoedige hervatting
van de salarisbesprekingen. Op 3 sep
tember heeft minister Toxopeus deze be
sprekingen verschoven naar het tijdperk
waarop de regering een duidelijker beeld
zou krijgen van de algemene lijn der
salarisverbeteringen onder de vrijere
loonvorming.
De commissie van het georganiseerd
overleg besloot de minister te verzoeken
in de eerste week van november de sala
risbesprekingen te komen bijwonen.
De ambtenarenorganisaties zijn ak
koord gegaan met de spaarregeling voor
ambtenaren in haar definitieve vorm.
Deze regeling houdt in, dat iedere over
heidsdienaar maximaal vijf proeent van
zijn salaris kan sparen met een maximum
van 600 gulden per jaar.
Het Rijk verschaft hem na vier jaar
sparen een premie van 25 procent (bij
een pensioengrondslag van 7200 gulden
per jaar) of van 15 procent daarboven.
De lagere salarisklassen krijgen dus een
hogere spaarpremie. De spaarregeling,
die waarschijnlijk 1 januari in werking
treedt, geldt ook voor het militaire per
soneel en andere personeelsgroepen wel
ker salarissen direct of indirect door het
Rijk worden betaald.
Ook voor gemeente- en provinciale
ambtenaren zal een gelijke regeling mo
gelijk worden gemaakt.
T~)E STROOM gaat verder, op deze
U vrijdag. Buiten het plotseling gillen
van banden op asfalt. Veel gezichten
voor de ramen. Nog net niets gebeurd
en een juffrouw zoekt blozend de
stoep op.
Uit Oegstgeest meldt het A.N.P.: „Per
jaar worden in Nederland bijna 1000
mensen tussen 0 en 19 jaar gedood door
een ongeval, aldus een schatting van
het Nederlands Congres voor Openbare
Gezondheid."
Er achteraan rolt van andere zijde
een grafiekje, waarin ik lees. dat
de schatting voor 1959 voor Nederland
luidt: 1700 doden („privé"), plus 1600
in het verkeer, plus 350 in het arbeids
proces.
Ik ga sigaretten halen en op de stoep
staat een kereltje van een jaar of vijf.
„Meneer, wil u me effe overzetten?"
Samen gaan we het trottoir af en dan
roept hij: „Nee joh, daar komt een
tram!
Iedereen zoekt naar oorzaken. In
Duitsland heeft men conclusies getrok
ken uit 150.000 rapporten die na even
veel ongelukken waren opgezet. Wat
die conclusie is? De hoofdoorzaak van
alle verkeersongelukken is: de mens.
En hier citeer ik weer de E.V.O.:
,,De mens die door vermoeidheid,
haast, twijfel, onachtzaamheid, zorg
enz. de verkeerssituatie, de verkeers-
heksenketel, niet meer beheerst!"
ZEG niet, dat het een actie van „een
groepje goedwillenden" is, die zorg
om een veiliger verkeer. Dat was mis
schien zes, zeven jaar geleden zo, van
daag de dag niet meer. Dat bewijst al
die stroom verkeersnieuws, die op één
zo'n dag als gisteren tot me kwam.
Men is er niet door het allemaal
hoofdschuddend te lezen en te beamen.
In de rapporten van de deskundigen,
die een wissel op de naaste toekomst
trekken, komen steeds meer de woor
den „ramp" en „chaotisch" naar vo
ren. Er wordt gesproken van „staats
vijand nummer één", van „hét pro
bleem van heden" en steeds weer
komt men terecht op: het verkeer.
U kunt er niet meer onderuit. U kunt
zich niet meer afzijdig houden, omdat
geen mens aan „het verkeer" ontkomt.
„nog één afzakkertje en dan
stappen we in.
De Nederlandse ziekenhuizen liggen
vol met landgenoten van alle leeftijden
die u kunnen vertellen, wat het is in
de krant onder het lijstje „Verkeer
eiste zware tol" te hebben gestaan.
Op maandag zijn die lijstjes door
gaans het langst.
En het weekend ligt voor ons.
Advertentie
I4lm koud alle bout met
van Ceta-Bever
79
Onder de blanken steeg een ver
baasd gemompel op. Niet duidelij
ker hadden de zwarten kunnen
aantonen welke gevaren de beide
schepen omringden in dit land dat
nooit eerder door blanken was be
treden.
„Zeg hem dat we goud en slaven
willen kopen," zei Dom Alfonso ge
jaagd, „en wel zo gauw moge
lijk."
Andrea vertaalde de boodschap.
Büdomel luisterde aandachtig en
antwoordde in het moorse dia
lect. „Een groep krijgers maakt
juist een rooftocht naar een nabu
rig dorp", zei Andrea. „Hij zegt
dat er veel slaven zullen zijn en
dat hij ze aan u wil verkopen.
Maar goud heeft hij slechts wei
nig."
„Wat verlangt hij daar tegen
over?"
And-rea overlegde even met Bü
domel. „Hij zegt dat gij vele din
gen bezit die hij niet heeft. Later
zal hij wel bepalen wat die slaven
moeten kosten. Maar hij wil in elk
geval een kuras als het uwe en
een metalen helm."
Dom Alfonso gebood een van de
soldaten een kuras en een helm te
halen en gaf die aan Budomel. Die
was erg in zijn schik met dit ge
schenk en verkondigde dat hij zich
diep beledigd zou achten indien de
witte goden die avond zijn dorp
niet zouden bezoeken om deel te
nemen aan een feest, opdat hij
zijn erkentelijkheid kon bewijzen.
Alfonso kon die uitnodiging alleen
maar aannemen, vooral nu hij zo
juist had gezien hoe snel die vis
was gestorven.
De zwarten vertrokken en Budo
mel droeg vol trots het ku-ras en
de helm. Toen ze weg waren veeg
de Dom Alfonso het zweet van zijn
voorhoofd. „Dat opperhoofd is een
fatsoenlijke kerel," zei hij ietwat
aarzelend. „We zullen het hier wel
uithouden als de hitte ons niet
ziek maakt."
Even voor het donker werd ging
Alfonso met zijn eigen gezelschap,
Andrea Bianco en de helft van de
soldaten aan wal om naar het
feest te gaan dat Budomel voor
hen had bereid. De kapiteins ble
ven aan boord en kregen de op
dracht op hun hoede te zijn voor
het geval men zou pogen de sche
pen te overvallen. De kanonnen
werden geladen en op het neger
dorp gericht als voorzorgsmaatre
gel.
Budomel en zijn onderdanen ble
ken echter uitermate vriendelijk
te zijn. Het dorp bestond uit on
geveer veertig of vijftig rieten
hutten, die in een grote kring ston
den en omringd werden door een
soort palissade. Elke hut had een
eigen erf dat eveneens door een
palissade werd omsloten. Met
trots toonde het opperhoofd zes
struise negerinnen —zijn vrouwen.
Ieder van hen had weer verschei
dene jonge meisjes die hen bedien
den en die zich ook naar de wil
van het opperhoofd hadden te voe
gen, zodat hij over een hele ha
rem beschikte. Dit kwam overeen
met zijn geloofsopvatting, een iet-
wat lagere vorm van de Islam.
Ze vernamen dat Budomel een
belangrijk persoon was, die over
ongeveer een half dozijn dorpen
heerste: in elk dorp woonden on
geveer vijfhonderd mensen. Hij
was altijd omringd door een groep
notabelen, die hun rang dankten
aan hun rijkdom, die ze deelden
met het opperhoofd dat ze met
raad en daad bijstonden.
Tegenover zijn onderdanen ge
droeg Budomel zich zeer uit de
hoogte en gewone mensen moch
ten hem zelfs eerst na veel plicht
plegingen benaderen. Tussen de
ingang van zijn paleis als men
het zo kon noemen en de troon
zaal lagen nog verscheidene om
heinde binnenplaatsen. Een ver
zoeker, tenzij hij hoog van rang
was, moest van de een naar de
ander gaan tot hij de koning be
reikte en bij het betreden van
iedere hof een diepe buiging ma
ken.
Als ze in de nabijheid van de
koning kwamen moesten de ver
zoekers op de knieën gaan liggen,
met het voorhoofd op de aarde,
geheel naakt, terwijl ze zand op
hun rug wierpen om hun onwaar
digheid te tonen. Langzaam moch
ten ze dan dichterbij komen, nog
steeds op de knieën en met het
gezicht in het stof, tot ze op twee
pas afstand van hem waren. Dan
mocht men zijn verzoek kenbaar
maken en meestal werd de zaak
met slechts een paar woorden af
gedaan.
(Wordt vervolgd)
DJAKARTA (AFP). Journalisten in
Indonesië, die belast zijn met de bericht
geving over militaire zaken in hun bla
den, zullen een militaire reerutenoplei-
ding krijgen. Dit besluit is genomen na
overleg tussen de legerleiding en de vak
vereniging van Indonesische journalis
ten. De betrokkenen zullen les krijgen
in militaire uitdrukkingen, excer'citie en
bewapening.
door
DE laatste enveloppe van de middag
post brengt een brief van de E.V.O.,
de Eigen Vervoerders en Verladers Or
ganisatie in Den Haag. „De E.V.O.
hoopt een positieve bijdrage te kunnen
leveren tot vermindering van de ver
keersonveiligheid door middel van een
permanente veiligheidsactie."
Cijfers geeft die E.V.O.afschuwelij-
WÜRZBERG (UPI) De 24-jarige Ne
derlandse zeeman C. van R. is gisteren
in Duitsland veroordeeld tot twee en een
half jaar dwangarbeid.
Met een negentienjarige Duitse zeeman
had hij een Duitse koopman, die hen in
zijn auto had laten meerijden, beroofd
en uit zijn wagen gegooid. Met de
auto waren ze er toen vandoor gegaan.
De Duitser werd veroordeeld tot ruim
vijf jaar dwangarbeid.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG Verscheidene Kamer
leden hebben de regering erop gewezen,
dat het naar hun mening noodzakelijk is
wetttelijke mogelijkheden te scheppen
voor spijtoptanten, om de Nederlandse
nationaliteit terug te krijgen.
Ook dringen zij er op aan dat de kin
deren van spijtoptanten die meerdera-
rig zijn geworden, de mogelijkheid van
keuze krijgen tussen de Nederlandse of
de (door hun ouders gekozen) Indone
sische nationaliteit. In alle naturalisatie-
wetten bestaat die keuze, behalve in de
optiewet.
Deze Kamerleden maken hun opmer
kingen in het voorlopig verslag over de
wijziging wet op het Nederlanderschap.
s door
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiH
1 door
DE NATUUR IN EN OM UW HUIS
Het is nu de goede tijd uw bloem
bollen te bestellen; ook tulpen zal men
nu moeten bestellen en doe het zo veel
mogelijk bij een solide firma Na ont
vangst moet men de bollen niet eerst
een paar weken tang in de grauwe pa-
pi -en zakken laten zitten, doch moeten
ze direct op de voor hen bestemde
plaats gepoot worden. Er zijn ade mo
gelijke kleuren en soorten en rassen;
voor elk plekje is er wel iets moois te
vinden. Tulpen groeien het best indien
ze in een humusrijke zandgrond gepoot
worden; in de kleigrond doen ze het ech
ter ook uitstekend.
Bent u aan een bepaalde plaats gebon
den om uw tulpen te poten op een
perk is het nodig de grond te ver
versen: tulpen moeten beslist in verse
grond gepoot worden. Zo'n perk kan
men dan tot op een diepte van onge
veer dertig centimeter uitgraven en de
tulpengrond kan door andere grond, el
ders uit de tuin vervangen worden. Die
oude tulpengrond behoeft u overigens
niet als waardeloos te beschouwen; hij
is alleen niet meer geschikt voor bloem
bollen, althans niet de eerste jaren.
Ook het uitgraven van zo'n perk kan
wel eens tot de onmogelijkheden beho
ren doch dan kan men de grond ont
smetten door middel van brassicol; u
hebt ongeveer vijfenzeventig gram per
vierkante meter van dit stuifpoeder no
dig en het moet door de bovengrond ge
roerd worden. Ook uw droge tulpen
kunnen voor het poten door dit poeder
geroerd worden; het zal veel narigheid
voorkomen en uw tulpen zijn veel te
duur om ze zo maar te laten veronge
lukken.
j Vrij naar
1 Maurice Leblanc
ïiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifflHiir
|iiiiiiiiiiiiiiinitniiiiiiiiiiniuiiiiii
door
ïiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinii
VROUVJEM ZULbEH HET SeöRWPeM,
DATRAyMONDEMEDEUd-
OEM METH6M KREEOI.'ZM
HÊLPrHEM op zijn ver
zoek NAAtt oeven-
IKMOETTOB&euêN DAT ZIJ VÉReAZENDHAft-
Oie>TE\è/ERkG>lM&...TO&nzl<J MERKTE
DAT IK BEPAALDE VERMOEDENS KREEö
ZAGZIOKAHS MIJINDEOGENVAN INSPEC-
TEUR GANIMAROVERDACHTTE MAKEN...
3 Terwijl de Kraak de haven van
Niez binnenvoer, onderging de stad juist
een feestelijke gedaanteverwisseling.
Van alle torens en daken werden op
eens de vlaggen uitgestoken en de ha
ven werd versierd met bonte slingers,
die van kraan tot kraan werden gehan
gen. Alle schepen werden uitgerust met
extra tuigage van serpentines en wim
pels en de meerpalen kregen een kroon
op de kop.
„Deksels, wat zou er voor feest zijn?"
riep Kappie naar de maat, die behen
dig tussen de versiersels door manoeu
vreerde.
„Carnaval, misschien?" opperde deze.
„Ach, welnee, domme klont!" ant
woordde Kappie. „Dat hebben we hier
immers al maanden geleden gevierd
toen we die spandoeken losten, je weel
wel.. .Herinner je je niet meer hoe je
hier aan de zwier bent geweest, met
zo'n mal mombakkes voor?"
Ach ja, de maat zag het plotseling
weer allemaal voor zich: de vlaggen en
de slingers, de lichtjes en zijn dolle
masker....Nu de haven van Niez weer
zo versierd was, geraakte hij onwille
keurig in dezelfde uitgelaten stemming.
„Joho, joho - 't is de zeeman, die de
vrijheid vindt. zong hij en zwengel
de jolig aan het roer. Door dit alles
lette hij niet goed op en opeens klonk
Kappie's stem: „Deksels, klont, pas op'
Stuurboord!"
Nu iag er aan die zijde een mooi
opgetuigd jacht gereed, rank van lijn
goed in de verf en behangen met fraaie
draperieën Helaas, Kappie's waarschu
wing kwam te laat. Een oorverdovend
gekraak van splinterend hout en een
zielig gejammer van metaal deed zich
horen dat kort daarop plaats maakte
voor het zachte geborrel van het zin
kende jacht
BERGEN OP ZOOM (A.N.P.) De
lange, hete en droge zomer heeft 1.959
tot een waar rampjaar voor het bos
gemaakt.
Op de najaarsbijeenkomst van de
Nederlandse bosbouwvereniging giste
ren in Bergen op Zoom vertelde de
voorzitter, prof. dr. ir. J. H. Becking,
dat er op 1 oktober al 2900 hectare bos
was verbrand. Dat is nu al driehonderd
hectare meer dan in het jaar 1954, dat
tot dusver als een droef record gold.
Ook aan de jonge aanplant heeft da
droogte grote schade berokkend.
BRUSSEL (A.N.P.) Voor Benelux
is de gemeenschappelijke arbeidsmarkt
in werking getreden. Nederlandse
werknemers die tot dusver slechts ge
rechtigd warm om in de Belgische
grensprovincies werk te zoeken, zijn
thans vrij om in geheel België een be
trekking te aanvaarden. Omgekeerd
geldt hetzelfde recht voor de Belgen.