In de Belgische Kempen draait een wondermotor darten ma ket% DE NATUUR deze sierlijke mayonaiselepel bij CALVÉ mayonaise PANTER j FLITS Uit de kerken CETAFLEX Heeft de zuigermotor zijn langste tijd gehad? Wie zal het zeggen? Vast slaat, dat er verandering in kan komen, want: België ziet er wat in? veel zelfs. in en om uw huis Akkertjes helpen écht tegen kou en griep en snel ook! AKKERTJES GORDON in het heelal Dan Barry geneesmiddel Donderdag 22 oktober 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 2 ALS STAF BECKERS (35) uit de Belgische Kempen gelijk krijgt en het gelijk zit er in heeft de zuigermotor, zoals die sinds Henry Ford en de oude heer Stephenson door 99,9 percent van alle motordeskundigen als de enig zaligmakende krachtbron werd aanvaard, zijn langste tijd gehad. Staf zegt het zelf wat minder positief, want hij is als monteur en mede-eigenaar van de kleine garage Beckers en Priem te Klein Vorst (een verrukke lijk gat in het dal van de Netlie) gewend aan een hoop kritiek, maar in het diepst van zijn hart weet hij dat zijn roterende verbrandingsmachine, awel zunne, een toekomst heeft. Of is het soms voor de Vaak, dat grote mannen als professor Eichelberg uit Zürich en hun hooggeleerde collega's uit Leuven, Gent en andere centra der mechanische wetenschap met vreugdetranen in de ogen hebben staan kijken naar het kleine model in Staf's „atelier"? Want dat ding, dat wonderlijke ding van een motor, waarin de hele romp slomp van zuigers en krukassen, klep. pen en verdelers vergeten is, draaide. En hóe. Een klein proefmodelletje was het en het leverde uit zijn ijzeren inge- wandjes een serie paardekrachten om over naar huis te schrijven: vijftig! Staf schrééf ook. Naar de Eerste Mi nister en diens collega's en naar de oc- trooiraad in Brussel, waar hij gebrevet teerd werd. Ze kwamen weer en nog eens kijken en een fabriek 'heeft zelfs een pientere vertegenwoordiger ettelijke malen het kleine kasseien-wegje naar Stafs ouderlijk huis opgestuurd om die- jen mens van Vorst het prototype uit de vingers te wurmen. Staf werd er helemaal niet koud of warm van. Hij zag meer in zijn pro- jekt dan alleen maar een probeersel, dat goede sier zou maken voor een fabriek en hem dan in materiële zin uit de hand zou" lopen. Hij droomde van een eigen fabriek. Van een eigen NV, samen met zijn neef, die in Vorst een constructie bedrijf heeft. Dezer dagen wordt de acte gepasseerd voor zulk een NV en er komt een gp- derzoekscommiteit, die gaat proberen Stafs moteurke verder te ontwikkelen. België ziet er wat in, veel zelfs. Het. is niet gemakkelijk de uitvinder erover aan het praten te krijgen, want internationaal is zijn idee nog niet be- senë'/fiïd. Er "KM ffiijcf spTönagé' acK1 ter ééK bezoeker zitten, die bij een glas Geuzenlambiek gaat praten over de - Roterende Verbrandingsmotor van Staf Beckers. Advertentie Heerlijk zacht en geurig! Panter Mignon. Al 25 jaren het grote merk onder de kleine sigaartjes. In het bekende handige blikje 10 stulcs «ouew «IAAT STATOR (hOK K06LMANT£L) 800616 OITtAAT SCHOEPEN Deze scherts zegt iets meer over het principe van de schoepenmotor. De schoepen dienen als afdichters van de verbrandingskamers maar ook als comprimeurs, wanneer deze kamers zich vernauwen: zij kunnen naar be hoefte korter of langer worden. Op het moment, dat een schoep het binnengekomen gas heeft samenge drukt, ontsteekt de constant vonken de bougie het mengsel en de „duw" die op de volgende schoep wordt overgebracht stuwt de motor rond. Dit model heeft gewerkt, maar de schoepen waren van ijzerzodat ze het begay<?n onder de druk der ver brandingen. Het principe wordt, ech ter in België als bijzonder belang wekkend beschouwd. Tenslotte pakt hij toch een map en een rood timmermanspotlood en zijn blauwe ogen vliegen van het schetsplan naar de visite en zijn wangen worden iets dieper rood, dan ze al zijn door de blonde wind van de Belgische Kempen. Als hij uitverteld is en het model heeft gedemonstreerd, blinkt er triomf in zijn ogen als hij merkt, dat hij de ander heeft overtuigd van de soliditeit van zijn principe. ,,Want het gaat om den princiep dat in mijnen moteur geen op en neer gaan de beweging hoeft te worden omgezet in een draaiende". De hele motor draait. Als een waterwiel, een turbine of een scheprad. En het wérkt. De eerste gedachte stamt uit een niet te achterhalen nacht in 1953. Staf kon niet slapen en haalde zijn ervaring met vliegtuigmotoren naar de voorkamer van zijn bewustzijn. Als eerste specialist- vrijwilliger bij de luchtmacht had hij er zo'n tien jaar terug wel enige kaas van leren pten; als leerling van de vak school daarna kon hij er theoretisch die per op ingaan. Maar het ging daar allemaal met zui gers en kleppen en dan moest er een macht arbeidsverlies op de koop toe worden genomen de benzine, of ,,den mazout" om met deze jonge monteur te spreken leverde niet half het ver mogen, dat de raffinaderijen er zo zorg vuldig hadden ingestopt. De dag volgend op die van ge nialiteit doortrokken nacht ging het potlood op het papier: een cir kel met daarin een afgeronde driehoek en draaibaar binnen die „weke" driehoek twee schoepen. Twee schoepen, die door olie- of veerdruk de binnenwand van de „driehoek" precies konden vol gen en dus aan de binnenkant van M I G If Q II Franse geraniums kan men heel goed overhouden; de planten die eventueel nu nog met pot en al buiten staan zal men binnen moeten zetten; nachtvorst kunnen ze niet hebben. Als de planten wat lang zijn opgegroeid, zal men ze nu voor die. tijd wat terug moeten snoeien; ongeveer tot op de tielft. In de winter kunnen ze in een zeer matig verwarm de kamer overgehouden worden; ze ver langen wel een lichte plaats en om ster ke groei tegen te gaan mag men ze niet veel water geven. deze grillige lijn bij elke omwen teling van de centrale as meer (of minder) ruimte voor zich had den. Bij meer ruimte zal het gas mengsel, dat de brandstof moest bevatten, kunnen binnenkomen, bij de kleinst mogelijke ruimte zal het door de voortdraaiende schoepen kunnen worden samen geperst. Een vonk er in en de op volgende schoep krijgt een duw tje. Als hij het nu eens zo deed, dat de schoep op het moment, dat het gas verbrandt een uitlaatgat half afdekt en de volgende de in laat geheel afsluit, dan zal Toen het kleine ronde apparaat op gang werd gebracht, deed hij het. Een, twee, drie, vier, vijftig slagen. Daarna gaf een van de schoepen, ge maakt van gewoon ijzer, op zeer ver klaarbare wijze de geest. Ten eerste was de nieuwe motor helemaal niet gesmeerd en ten tweede maakt geen zinnig mens motoren van ijzer, maar denkt hij aan chroomgeharde wrij- vingsvlakken, aan nikkelstaai of ko- baltlegeringên. Staf ook, maar daar had hij geen franks voor.' Hij wist en had gezien, dat zijn prin ciep deugde en dat'hier-misschien het begin lag van een omwenteling op het terrein van aandrijfkracht. Denk eens aan: Bege motor zou geen versnellingsbak meer nodig hebben van wege zijn hoog rendement, ook bij laag toerental. Het ding zou direct op de aan drijfas van een auto kunnen worden aangesloten, zij het via een normale koppeling. Het lichte gewicht en het ge ringe aantal bewegende delen zouden niet te onderschatten voordelen opleve ren, zoals trouwens ook het ontbreken van een ingewikkelde elektrische appa ratuur voor de ontsteking. Alleen: hoe moet het met starten? De jonge Kempenaar heeft daar al gauw wat op gevonden: hij bedacht een kleine gasfles, die een weinig zeer brandbaar gas door een sproeier na-ast d-e bougies (die immers altijd vonken) in de drie veobrandingskamens inspoot. Zodra de starter wordt bediend, stroomt dat beetje gas toe de motor draait en gaat over op de eigen brandstof, die benzine, maar ook dieselolie kan zijn. En: hoe gaat dat gesmeerd worden? Geen nood: Staf -bedacht een systeem, waarbij de schoepen, die immers tegen de binnenrand van de verbrandingska mers moeten worden gedrukt, door olie druk worden bediend. Dezelfde olie zou in een groef langs de schoepen kunnen lopen en voor de smering kunnen zor gen. En ais dat teveel olie gaat kosten, moet het smeermiddel door de brand stof word-en gemengd volgens het twee- taktsysteem. Voorlopig reviseert Staf nog de ca mions uit de omtrek en hij is nuchter -genoeg om zich geen Edisonallures aan te meten. Maa-r dat zijn idee goed is en een toekomst tegemoet gaat staat voor hem als een paal boven de lieve Nethe. Sindsdien was Staf verloren voor de beschaving van Klein Vorst. De bariton, die hij bespeelde in de dorpsharmonie bleef al te vaak werkloos in het oefen lokaal van ,,de muziek" hangen en die van Vorst zeiden, dat Staf vast wat on der de leden moest hebben. Staf tekende en dacht. In het schuur tje achter 't huis, waar een draaibank staat en het kleine raam de appelbo men van de 'hof inlijst, ontstond een pro totype. Niet met twee schoepen, maar met acht. Gemonteerd rond een centrale as Daaromheen een huis, een Stator, zo als Staf het ding noemde, omdat het stil staat, aan weerskanten afgesloten döor een flens. Rond aan de buiten kant, aan de binnenkant echter met drie soepel verlopende verjjrandingskamers, die per hele omwenteling beurtelings door alle acht schoepen worden geopend (de brandstof stroomt toe uit een gewo ne carburator), vernauwd (de brandstof wordt gecomprimeerd) en weer vrijge laten (de afgewerkte gassen kunnen weg komen door de uitlaatpoort). Dat waren dus per toer vierentwintig verbrandingen en vierentwintig duwen tegen de acht schoepen. Alleen: hoe moest het met de ontste king van het gasmengsel? Staf vond daar de eenvoudige oplos sing voor, die kenschetsend is voor dit bijzonder doordachte ontwerp: hij liet in de verbrandingskamers drie gewone autobougies doorlopend een vonk afge ven. Staf Beckers bij het prototype van zijn motor. De drie bougies zijn duidelijk zichtbaar evenals de drie brandstofleidingen, die in de ver brandingskamers uitmonden. Links op de foto de carburateur met lucht- filter; daaronder een aanjager, die het verbrandingsgas naar de motor stuwt. Uit dit model is ongeveer vijftig rem-pk gehaald. 77 Dom Alfonso aarzelde nog even, doch de dorst naar goud en de eer die Prins Henry hem ongetwijfeld zou bewijzen als hij deze pasont dekte rivier nog verder zou onder zoeken, overwon spoedig zijn vrees voor de onbekende gevaren die zij zou kunnen opleveren. „Goed, we zullen een eindje stroomopwaarts varen," besloot hij, „om te zien wat er verder valt te ontdekken." Toen het water begon te stijgen voeren de schepen met slechts een klein zeil de rivier op. Deze ver smalde zich niet merkbaar en de diepte bleef gelijk, zodat ze beslo ten dat de stroom ver tot in het binnenland liep en inderdaad de westelijke Nijl zou kunnen zijn. Het was tegen het middaguur toen ze een bocht rondvoeren en opeens vijf negers zagen die in een kano stonden te vissen en hen stomverbaasd aanstaarden. Dat duurde echter maar een ogenblik, want voordat de karvelen dicht ge noeg bij waren om hen aan te roe pen, hadden de zwarten de ped dels gegrepen en pijlsnel roeiden ze naar de oever. Een van de boogschutters greep zijn voetboog maar Dom Alfonso gebood hem niet te schieten. De negers verdwenen snel stroomop waarts en de karvelen vorderden slechts langzaam. Iedereen was nu op zijn hoede en de boogschutters knielden bij de verschansing, klaar om hun wapens te gebrui ken indien ze zouden worden aan gevallen. Misschien een half uur later za gen ze een grote groep rieten hut ten aan de zuidelijke oever, waar een zijriviertje in de stroom uit mondde. Op behoorlijke afstand en buiten bereik van eventuele pijlen wachtten ze af wat de inboorlingen zouden doen. Het dorp scheen ver- FRANK G-. SLAU&HTS. Advertentie LUm koud alle bout met van Ceta-Bever laten, maar men nam aan dat dit slechts tijdelijk zou zijn omdat de inboorlingen waren gevlucht toen ze hadden gehoord van de vreem de bezoekers met hun grote ge vleugelde boten. Een uur later ongeveer kwamen er verscheidene kano's het zijri viertje uit. Ze voeren om de sche pen heen en kwamen steeds dich ter bij. De mannen waren erg zwart en hadden kort haar en sommigen hadden bij wijze van sieraad een stuk been door de oor lellen of neus gestoken. Hun ge oliede lichamen glansden, en ze waren groot en gespierd. Op de bodem van de kano's zag Andrea speren, pijlen en bogen liggen. „De wilden zijn gewapend en hun wapens waarschijnlijk vergif tigd", waarschuwde hij Dom Al fonso, die zijn volle wapenrusting droeg om indruk te maken op de inboorlingen als zij aan boord zou den komen. „Maar ik betwijfel of zij ons het eerst zullen aanvallen. Ze schijnen alleen maar nieuws gierig "te zijn." Een neger die gro ter was dan de anderen zat in de grootste kano. In tegenstelling tot de anderen die slechts een lende doek droegen was hij gekleed in een soort broek van geitenvel en een hemd van dunnere stof, vol gens Andrea katoen. Hij had na melijk langs de oever katoenbo men waargenomen. Steeds dichterbij kwamen de ka no's. Toen ze binnen stern-bereik waren, giftg Dom Alfonso naar de verschansing, zodat de negers hem konden zien. Andrea stond achter hem en probeerde zich in verschil lende moorse dialecten verstaan baar te maken. Hij hóópte dat de inboorlingen er iets van zouden verstaan, daa-r hun opperhoofd toch zeker wel in contact was geweest met de Azanezen uit het noorden of met de karavanen uit het bin nenland. ("Wordt vervolgd) ENGELSE LAGERHUIS Na twaalf dagen al een tussentijdse verkiezing LONDEN (Reuter) Reeds nu móét in Engeland een tussentijdse verkiezing voor een Lagerhuislid worden gehou den. Dat komt door het overlijden van Sir Albert Braithwaite (66), afgevaar digde (voor de conservatieven) van het kiesdistrict Harrow West. Zijn overlijden kwam twaalf dagen na de al gemene verkiezingen, die een grote overwinning voor de Tories oplever den. Advertentie flitsen uw klachten weg fLUIIIIIITIIIIIIIIIIIIIIIIIIII EE zz 'door ifnijMiiiiimiiimiiiiiiiiii MJIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII Advertentie 1. Ergens over de zeven zeeën schoof een klein schip met zijn bemanning huiswaarts. Het was het goede schip Kraak, dat een grote lading ledige con- serven-blikjes had gelost in Olivië en thans met een ruim vol ingeblikte inkt vis terugkeerde. Het weer was helder en de wind gunstig, zodat dc opvaren den van het schip alle reden hadden om tevreden te zijn met hun bestaan. De maat liet dat duidelijk blijken door het zingen van een aardig lied, dat de vrijheid van het zeemansleven prees: „Joho-joho neuzelde hij, aan het roer zwengelend. „Tussen de wolken en de baren - ziet de zeeman huiswaarts varen - terwijl de boer het land be ploegt en de klerk in 't duister awoegt - voor het brood voor vrouw en kind - is 't de zeeman, die de vrijheid vindt De tekst van het lied was veel lan ger: ruimschoots .voldoende om het klei ne vorstendom Opdol te passeren, dat als een blinkend juweel tussen het groen aan do kust lag. Daar lag ook de ha venplaats Niez. waar Kappie zijn inkt vis hoopte te kunnen lossen. Terwijl nu de ongeschoolde stem van de maat over het water- schalde, zat in het vorstelijk paleis te Niez koning Libertien III somber voor zich uit te staren. „Hier zit ik weer, opgesloten in een gouden kooi prevelde hij. „Bestaat er voor een vorst dan geen enkele vrij heid?" „Maar majesteit!" riep zijn hofmaar schalk geschokt. „Natuurlijk bent u vrij! Maar de wetten „Precies!" viel de vorst hem bitter in dé rede: „Ik ben vrij maar die wetten, nietwaar? Mag ik dan misschien zo vrij zijn mij juist daardoor opgeslo ten te voelen?!" Mijnhardt's Zenuwtabietten Ned. Herv. Kerk: Het getuigschrift aan vrouwelijke kandidaten uitgereikt aan mevr. dr. E. Flesseman-van Leer te Amstelveen en jkvr. M. van Lynden te Den Haag. Geref. Kerk (Vriigemaakt). Beroep baarstelling: de classis Rotterdam heeft prep. geëxamineerd en beroepbaar ver klaard: A. Kamer, Schiedamsesingel 233a te Rotterdam, telef. 115535. Scheepvaart Vlissingen VLISSINGEN. Aangek 20-10 noo. Sirenes, Ned. Steven, dt-s Marc-henland, 21-10 Ned Ador, vertrokken 20-10 Ned Steven, 21-10 Ned A-dor, gepass naar Antwerpen (Ned Schepen): 20-10 Dinkel, Texel, (Gent), Dele, Jurjen de Vries, Nore. Kinderdijk. 21-10 Prins Frederik Willem, Olivier van Noort, Oranje, Mun- te, Akkrumdijk, Ador. Henja, naar zee: 20-10 Titan, Raki, Eems, Europa, Lei- a'erkerk, Algol, Roland-, Curacao, 21-10 Da Costa, Olive.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 2