Willem van Oranje was weer in Oud-Beijerland MAN DOOD OP STRAAT NA RUZIE IN CAFÉ LAG Commissie heeft rust gebracht ZOUTWATERGRENS WAT DICHTER BIJ INLAATSLUIZEN VERRASSEND HOOGTEPUNT VAN HERDENKING Mr. Klaasesz in 16e eeuwse kledij met Esso bent u beter uit! Maandag 19 oktober 1959 BENZINEPRIJS IN FRANKRIJK OMLAAG GENOEG OVER ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 5 Leden expeditie Nw.-Guinea kregen medaille Shelltanker te water GRAVIN VAN BUREN COMPLIMENT Dirigent en duikelaar hoge heer en handelaar jonkvrouw in een grote slee brommer met een takt-of-twee rijden rustig door de straten houden één ding in de gaten roepen één zin altijd luid: Onderzoek censuurkwestie SCHIPHOL. De aanwezigheid van de onafhankelijke onderzoekcommissie voor de postcensuur heeft in Hollandia een „rust brengende werking" gehad. Dit was de enige mededeling, die prof. dr. L. W. G. Scholten, lid van de com missie, gistermiddag na zijn aankomst uit Biak op Schiphol over de resultaten van het censuuronderzoek wilde doen. Hij liet een verder verslag over aan de voorzitter van de commissie mr. Witzen Elias, die vanavond laat met de overige leden van het college met 36 uren vertraging uit Nieuw-Guinea denkt te arriveren. Professor Scholten voelde zich gisteren op Schiphol, waar tv, radio en pers hem goed vertegenwoordigd opwachtten, wel eenzaam, maar zo grapte hij, niet alleen. De onderzoekcommissie heeft in Hollandia in volstrekt sociale afzonde ring gewerkt. Er zijn tientallen verhoren afgenomen. In Nederland zullen nog enkele personen worden gehoord, voor dat een definitief rapport wordt op gemaakt. Op de Schouteneilanden heeft de com missie de verkiezingen van de streek- raad meegemaakt. Professor Scholten had de indruk, dat de Papoea's die daaraan deelnemen bijzonder door drongen waren van het gewicht van hun verrichtingen. In dit gebied wordt gestreefd naar het zo spoedig mogelijk instellen van een autonome rechtsge meenschap. Men werkt op Nieuw-Guinea voorts aan een plan om de radiovoorziening in de binnenlanden te verbeteren. Gedacht wordt aan de aanleg van Zg. volksontvangers in de Papoeadorpen, die de uitzendingen uit zes regionale om- roepcentrales zullen kunnen opvangen. In verband daarmee zal van de Neder landse radio-instellingen technische steun en bijstand worden gevraagd. Van onze correspondent PARIJS. Men verwacht dat de Franse benzineprijs tegen 1 december met vijf francs per liter zal worden ver laagd tot 94 in plaats van 99 francs voor de gewone kwaliteit. Minister-president Michel Debré zou deze maatregel be kend maken, wanneer hij rondom half november de 650 km lange petroleum- pijpleiding in de Sahara van Hassi Mes soud naar Bougie officieel in werking stelt. Politiek zou een dergelijke aankon diging dan natuurlijk van grote betekenis zijn, omdat de Franse belastingbetalers zouden begrijpen, dat hun opofferingen tot een concreet resultaat hebben geleid. Anderzijds zijn er echter economische belangen in het geding. De laatste jaren is het aantal auto's in Frankrijk weliswaar toegenomen, maar het gemiddeld aantal kilometers, dat zij per jaar afleggen is tussen 1950 en 1959 gedaald van 15.000 tot 8500. De Franse staat heeft de laatste jaren de automobi listen als een onuitputtelijk melkkoetje gezien. Iedere keer weer heeft zij een nieuwe belasting gevonden om hen te treffen. Het gevolg is o.a. dat de Franse automobielindustrie er minder florisant voorstaat dan enige tijd geleden. Een daling van 5 francs op de 99 francs zou de staat toch nog genoeg inkomsten overlaten. Op de 99 francs die een Franse automobilist aan de benzinepomp betaalt zijn namelijk 13,02 franc voor de petro- leummaatschappijen, die de petroleum winnen, verschepen en raffineren; de groothandel krijgt 3,15 francs; de kosten van aflevering aan de benzinepomphou ders bedragen 3,20 francs en deze laatsten krijgen drie francs per liter. De rest, 76,63 francs, is dus voor vadertje staat. Frankrijks achtste wereldwonder waarop de leiding van de bouw met reclit niet wei nig trots is. Een groot bord aan de ingang van de brug op de rechter oever verkondigt het mèt andere bizonderheden van de constructie. Zo kan men er ook le zen dat er 700.000 klink nagels zijn verwerkt. Wat men er niet kan lezen maar wat de pastoor van het dorpje Tancarville gaarne vertelt is, dat hij tijdens de bouw van de brug zes van zijn vrouwe lijke schapen heeft mogen trouwen aan mannen, die eigenlijk alleen naar Tan carville waren gekomen om aan de brug te wer ken maar die een oever verbinding blijkbaar met een oeververbintenis ge paard wilden laten gaan. Tol VOOR- het heffen van de tol heeft men, een Amerikaans systeem vol gend, op de rechteroever zeven doorgangen gecon strueerd. De tarieven va riëren van 40 francs voor een voetganger tot en met 1200 francs voor een bela den vrachtauto met aan hangwagen. ledereen kan controle ren of hij het juiste be drag betaalt want op een scherm terzijde van de tolgaarderscabine worden wagentype en prijs ver licht. Tegelijkertijd regis treert de kas en krijgt men zijn biljet uitgereikt. Wij hebben het systeem op een zondagmiddag, drukste uur van de week, zien functioneren en za gen niemand langer dan een minuut of twee wach ten. De ontvangsten zijn bo ven alle verwachting; der tig jaar had de Kamer van Koophandel van Le Havre als termijn bere kend; dan zouden kapi taal en interest zijn te rugbetaald en zou zij, overeenkomstig de plan nen, de brug aan de Franse staat overdragen, die hem dan verder tol vrij zou exploiteren. Wan neer het verkeer zo blijft aanhouden als thans, zal die termijn waarschijnlijk de helft korter kunnen worden. De geweldige bundels kabels, waar de brug van Tancarville aan is opgehangen. De harpen zijn zo geconstrueerd dat correctie altijd mogelijk blijft. Geregeld worden trouwens metingen verricht. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM. De zuidwester storm van gisteren is ook van invloed geweest op de zogenaamde zoutwater- grens in de Nieuwe Maas bij Rotter dam. De wind was voor het eerst een ongunstige factor. Hij heeft die laag- water-zoutgrens weer wat verder naar het oosten verplaatst. Dit viel op te maken uit de resul taten van de metingen bij het Rotter damse Drinkwaterleiding bedrijf. Zater dag werd daar bij laagwater een j chloorgehalte geconstateerd van 270 mg j chloor per liter, gistermiddag bij laag- j water om 13.11 uur van ongeveer 500 mg. Ter vergelijking; op 9 oktober be droeg het minimum 350 mg. Aan het eind van de eb stond gisteren in de Nieuwe Maas bij de DW.L. ook onge veer een meter meer water dan zater dag. Volgens ingewijden houden deze ge gevens niet in, dat de kritieke grens van 300 mg gisteren aan het einde van de eb de kop van de Hollandse IJssel zal hebben bereikt. Wel zal dat punt wat meer zijn benaderd. De kans, dat het inderdaad zal worden bereikt, wordt groter naarmate de sterke wes tenwind' langer zal aanhouden. Oosten wind zal de situatie echter weer ver anderen. Met dat al is de ontwikkeling van gisteren niet van invloed geweest op het bij Gouda inlaten van water voor de polders van de hoogheemraadschap pen Schieland. Rijnland en Delfland. Ook de eerstkomende dagen zal dat niet het geval zijn, met andere woorden; het te zoute water zal dan de sluizen nog niet hebben bereikt. AMSTERDAM (ANP). Het Aard rijkskundig genootschap heeft de J. P. Vethmedaille, die werd ingesteld bij het tachtigjarig bestaan van het genootschap, verleend aan de leden van de expeditie in Nieuw-Guinea. Het genootschap wil de expeditieleden daarmee'eren voor het vele wetenschap pelijke werk dat zij hebben verricht. De voorzitter van het genootschap heeft de medaille zaterdag uitgereikt aan de leider van de expeditie, dr L. D. Brongersma. AMSTERDAM (ANP) Op de werven van de Nederlandse dok- en scheepsbouwmaatschappij in Amster dam is zaterdag het 18000 ton metende turbinetankschip Atys te water gela ten. Het is bestemd voor Shell tankers- De Atys is gedoopt door mevrouw M. K. W. WieringaKey, de vrouw van mr. W. K. Wieringa, lid van de raad van beheer van de Bataafse pe- troleummaatschappij tellen. De politie trok op verder onderzoek uit en ontmoette daarbij iemand die kon vertellen dat' hij op het Noordplein een dronken man met een witte shawl was tegen gekomen. Een speurhond werd er bij gehaald en zo kon de politie bij benadering de weg bepalen die de man was gegaan. Ook kon men toen zijn identiteit vaststellen. De politie moest echter tot zondagmor gen wachten voor de man van zijn bed kon worden gelicht. Hij was toen nog dronken. Later, bij zijn verhoor op het hoofd bureau, kon N. niet ontkennen de vorige nacht in het café in de Benthuizer- straat te zijn geweest en daar met S. te hebben gevochten. Ook gaf hij toe dat hij S. later op straat een paar vuistslagen had gegeven, doch hij ontkent hem te hebben doodgeslagen. Hoe nij zijn slacht offer zou hebben achtergelaten zegt hij zich niet te kunnen herinneren. Het onderzoek naar de juiste toedracht was zondagavond nog in volle gang. Het resultaat daarvan zal moeten uitwijzen of de voeger al of niet van doodslag kan worden beticht. Van een onzer verslaggevers OUD-BEIJERLAND Mr. J. Klaasesz, de commissaris der Koningin in Zuid-Holland, heeft zaterdag aan de viering van het vierhonderdjarig be staan van Oud-Beijerland een verrassend hoogtepunt toege. voegd. Toen omstreeks drie uur burgemeester S. Hammer in zijn historisch gelegenheids gewaad met schout en schepe nen de gouverneur opwachtte om hem te laten zien hoe heel Oud-Beijerland in stijl het ge denkwaardige feit uit de zes tiende eeuw viert, stapte niet de twintigste-eeuwse commis saris uit de auto met de stan daard, maar stadhouder prins Willem van Oranje, met zijn gemalin gravin Van Buren, die vergezeld werd door twee schildknapen. Commissaris Klaasesz, die al vele malen blijk heeft gegeven van een sprankelende originaliteit in zijn op treden, speelde geheel in stijl het kleu rige s-pel mee door te verschijnen in dezelfde trant, die de Oudibeijerlanders zich in deze twee weken van de her denking hebben aangemeten. Er ging een enthousiast gejuich op. Uit de ö'rommen van rijk uitgedoste poorters en poorteressen klaterde een hartelijk applaus als dankbaar blijk van waardering voor deze bijzondere geste van commissaris Klaasesz. „U allen bent ook in uiterlijk terug gekeerd naar de roemruchte tijd waar in uw plaats ontstond, aldus mr. Klaa sesz. Daarom ben ik hier gekomen als stadhouder. Mijn gemalin gravin Van Buren en ik wilden getuigen zijn van de wijze waarop gy hier gemeenschap pelijk de stichting van Oud-Beijerland herdenkt en wij meenden ö'at niet beter te kunnen doen dan door te verschij nen in de stijl van deze herdenking." De officiële toespraak was daarmee in overeenstemming en werd onderstreept door een driewerf „Leve Holland!" Van dat moment af was er geen sprake meer van de commissaris der Koningin. Oud-Beijerland had d'e roemruchte stad houder binnen zijn muren! Met dit gebaar gaf mr. Klaasesz Oud- Beijerland het grootste compliment dat denkbaar was. „Het is de eerste maal dat in mijn gewest door de bevolking van een gemeente op zo grote schaal de historie zo intens wordt beleefd, dat een groot deel van de bevolking ge- dureno'e twee weken in de kledij loopt uit de tüd waarin die plaats vond. Voor die wyze van herdenken en voor de grote eendracht die daaruit spreekt, -heb ik zoveel waardering, dat ik meen de niet te moeten verschijnen als com missaris der Koningin, maar als de figuur die bij een soortgelijk festijn uit die dagen als eregast verwacht kon worden," zo verklaarde mr. Klaasesz zich nader tegenover ons. Zijn echtgenote vergezelde hem als de gemalin van de figuur die hij uit beeldde en de kamerbewaarder L. C. Staal van het kabinet der commissaris der Koningin alsook een zoon van mr. Klaasesz veranderden eveneens naar uiterlijk door zich te steken in het kleurrijke costuum van schildknapen. Meer dan achthonderd Oudbeyerland"- se reünisten, die in de loop der jaren hun geboorteplaats hadden verlaten, waren zaterdag getuigen van dit bij zondere eerbetoon door de hoogste autoriteit in de provincie en enkele tienduizenden toeschouwers die uit alle windstreken naar de Hoeksche Waard waren gekomen, genoten med'e van het fantastische schouwspel, dat het défilé van meer dan duizend historische fi guren opleverde. Na de officiële ontvangst, die onver wacht tot een hoogtepunt van het mid dagprogramma uitgroeide, werd het vastgestelde programma afgewerkt met als hoogtepunt het historische spel „Uit ruighten geboren" en de burger- maaltijd' waaraan ook de reünisten aanzaten. Reeds bij de eerste schemering gloei den de duizenden lampjes aan die het water, de bruggen en officiële gebou wen omzomen, en kerk en raadhuis, fraaie bomenpartijen en andere mar kante punten in deze zo intens levende historische plaats bloeiden op in de zachte tinten van de gekleurde schijn werpers. Hedenmiddag begint Oud-Béijerland aan de tweede herdenkingsweek, die evenals de eerste, die zaterdag zo glo rieus werd afgesloten, fraaie hoogte punten zal bieden met als slot een bui tengewone zitting van de gemeenteraad, die via de luidsprekers in alle straten hoorbaar zal zyn. Ofschoon na vier uur Oud-Beijerland naar historische trant wordt bestuurd door schout en schepenen, meende bur gemeester S. Hammer, die tijdens de herdenking van het 400-jarig bestaan ook in historisch costuum optreedt, aan zijn eregast verplicht te zijn even door de entourage te moeten heenkijken om de commissaris der koningin, mr. Klaasesz, die als stadhouder naar Oud- Beijerland was gekomen, hartelijk toe te spreken. Op het bordes van het fraaie stadhuis naast de sprekende burgemees ter de commissaris der Koningin (in het midden) en links mevrouw Klaasesz, die nu echter optrad als de gemalin van de stadhouder, gravin van Buren. Advertentie ROTTERDAM. In de Benthuizerstraat tussen de Gerard Scholtenstraat en het Pijnackerplein troffen twee politie agenten zaterdagnacht omstreeks één uur een man aan die daar tegen een muur geleund op het trottoir lag. De man had een bloedende hoofdwond en bij nauw keuriger onderzoek bleek dat hij dood was. Kort voordat de beide politiemannen hun ontdekking deden was de politie door omwonenden gewaarschuwd dat er in de Benthuizerstraat een hevige vechtpartij aan de gang was. maar die was al afge lopen toen de politieagenten los van de waarschuwing het vermoedeiyke slachtoffer van de twist vonden. Bij informatie in een naburig café bleek dat daar tegen sluitingstyd twee be zoekers onenigheid hadden gehad. Dat was op een vechtpartij uitgelopen. De caféhouder en andere bezoekers waren tussenbeiden gekomen. Daarbij zouden zij er in zijn geslaagd de 57-jarige ge meentewerkman W. P. S. uit de Zaag molenstraat er toe te bewegen het café te verlaten. Zijn tegenstander, de 21-jarige voeger C B. N., eveneens uit het noordelijk stadsdeel, had later ook het café ver laten. Hy was kort daarop teruggekomen om te zeggen „dat hij het niet nam en dat hij met die ander had afgerekend".... De later in de Benthuizerstraat gevon den man bleek identiek te zijn aan de gemeentewerkman S., maar wie tijdens de vechtpartij in het café zijn tegenstan der was geweest wist niemand te ver deel 11 Zo tekende ir. André Naud, de ont- verper van de brug, voor France- ooir het principe van de betonnen verankering van de kabels: de vorm van zijn fox-terrier, die zich verzet Van onze Parijse correspondent Tancarville. wie thans de brug van Tancarville ziet, vraagt zich af hoe men ooit over de Seine de enorme ka bels heeft kunnen span nen waar het brugdek aan hangt. Het is een le- kenvraag; de technici hebben met het. probleem wel weg geweten. Men is begonnen met het bouwen van de twee betonnen torens, waar over en waartussen de kabels lopen. Zij zijn 123 meter hoog; die aan de linkeroever, welke moe rasachtig is, heeft een fundament van acht en twintig meter; aan de rechteroever, waar de bo dem uit kalksteen bestaat, is het negentien meter. Het grootste betonwerk is het blok geweest, waar in aan de linkeroever de kabels zijn verankerd: het meet ongeveer vijftig bij vijftig meter en het is een meter of twintig breed. Men heeft uitgere kend dat het een volume heeft, bijkans zo groot als dat van de Are de Triomphe te Parijs. André Naud, de inge nieur van de brug. heeft verteld dat hij op het idee van de vorm was ge komen, toen hij zijn fox- terrier zich eens zag ver zetten; het dier ging op zijn hurken zitten met zijn voorpoten schuin. Zo kon het de grootste kracht opbrengen tegen het trekken aan zijn hals band. Werkliften T ANGS de betonnen to- rens bouwde men werkliften en tussen de toppen spande men een eerste, betrekkelijk lichte kabel, waarlangs een klei ne kabelbaan met een ca bine voor drie personen kon worden heen en weer gehaald. In de zomer van 1958 is het grootste werk volbracht: het aanbrengen van de kabels, waaraan men later het brugdek heeft opgehangen. Omdat men juist in de tijd was. waarin de Alge rijnse nationalisten aan slag op aanslag pleegden, had men een heel regi ment militaire politie op gecommandeerd om de toegangswegen te bewa ken. De ene dag liet men van een sleepboot de twee kabels in de rivier zinken. De volgende ochtend, tus sen zeven en negen wer den zij omhooggehesen. Een bleef er aanvankelijk steken onder het wrak van een Grieks stoomboot je, dat er in 1940 juist op de plaats van de brug was gezonken en waar van men het wrak nooit had gelicht. Snel daalden duikers af om met snijbranders een stuk van het wrak te kap pen en even later kon de kabel omhoog. Het bracht een vertraging van ander half uur met zich mee en reeds helde de Kamer van Koophandel van Rou- aan naar die van Le Ha vre: men had daar toch immers beloofd dat de scheepvaart geen uur ge stremd zou worden Frankrijk's sectarisme op zijn smalst. Die kabels, welke men thans, wanneer men over de in totaal twaalf en een halve meter brede rijweg (vier banen) rijdt of over de een meter 30 smalle trottoirs wandelt van dichtbij kan zien bestaan uit 56 strengen, die weer gevormd worden door 169 staaldraden van 4.7 milli meter doorsnede. Staal en beton TN HET midden van de 1 naar beneden hangen de boog heeft men toen het eerste element van het brugdek opgehangen en van de torens uit is men met het bouwen van de brug begonnen; 7000 ton staal en 6000 ton be ton voor het wegdek. Een paar honderd werklieden hebben het gigantische werk volbracht. Toen men de betonnen caissons ging gieten om de kabels te verankeren en later de fundamenten van de torens zijn er eert paar gevallen van cais sonziekte geweest; eens is een arbeider op de rechteroever van de brug gevallen, drie en twintig meter lager kwam hij te recht in een bosje; hij had een paar onbeteke nende verwondingen opge lopen en na drie dagen ging hij weer aan het werk. Midden boven de rivier sloeg op een winterse dag een andere arbeider met zijn stalen hamer tegen een plaat; de plaat was even van te voren wat verschoven en door de kracht, waarmee de man sloeg, slingerde hij van de brug: zestig meter bó ven het kolkende water van de Seine. Vier meter onder de brug bleef hij hangen want hij had een veiligheidsgordel aan; die was met een touw aan de brug verbonden. Zijn ka meraden konden hem na een kwartiertje met be trekkelijk weinig moeite in veiligheid brengen. Trots TyAT zijn de voornaamste A* ongevallen geweest. Doden zijn er niet geval len, een omstandigheid, tegen meegetrokken worden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 5