MUZAIEK PRESENTEERT'. Componist laat het woord in de kou staan Gouden stemmen van deze eeuw Klassieken houden dapper stand OUDE MUZIEK GESPEELDE SPROOKJES Beethovens geesten DE lange hete zomer loopt nu echt wel op een eind. De dagen worden korter, de avonden langer. Er komt weer tijd voor de grammofoonplaat en de platen firma's hebben hun programma voor het komende seizoen samengesteld. Muzaiek heeft voor u een keus gedaan. De platen werden beluisterd door Anthony Bosman, Jan Masseus, Delboy Baer, Han Lammers en Simon van Adelberg. Victorie Zeldzame Rameau Re oudste Hoornen des over- Sp: radio televisie i radio televisie" N De lichte muze in klein bestek Zaterdag 17 oktober 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 9 Nieuwe STEEDS weer voelen wijsgeren, theoretici en dichters zich ge roepen om een poging te doen de ongebondenste aller kun sten, de muziek, in het verband van hun gedachtenconstructies te vatten. De geschriften die uit deze door de eeuwen heen almaar opnieuw begonnen arbeid zijn voortgekomen vormen te zamen het lijvige bewijs van het onvermogen van deze mens om zonder meer op natuurlijke wijze met de muziek om te gaan. Deze vrije kunst zal gehoorzamen aan de dwang van het denken. Hoe groot moet niet de teleurstel- ling zijn van degenen die ten lange leste ontdekken dat hun pogingen op een steriel einde uitlopen terwijl de muziek voortgaat zich vrijelijk langs de paden van eigen, slechts vaag grijpbare wetmatigheid te bewegen. De ironie van het geval wordt des te groter als een componist zich zet tot het muzikaal bewerken van een tekst, die het wezen van de muziek tot onderwerp heeft. De toon maakt zich, zoals dat nu eenmaal sinds mensen heugenis altijd gaat, onversaagd mees ter van het woord, neemt er loopjes mee en komt tenslotte als overwin naar uit het ongelijke gevecht te voorschijn, het woord met zijn bete kenis in de kou latend. Zulk een op zichzelf komische ge schiedenis kan men beluisteren in Henry Purcells Ode aan Caecilia, een in discotheken nog betrekkelijk onbe kend werk, dat door Amadeo (AVRS 60681 bekwaam op de plaat is vast gelegd. De dichter Nicolas Brady schreef de tekst voor dit 14-delige stuk, dat in 1692 door de koren van de St. Pauls, de Westminster Abbey, van de Koninklijke kapel en solisten van Theaters op de Caecilia-dag in Londen voor het eerst werd uitge voerd. Het is een langademig gedicht dat eerst de bovenzinnelijke kwaliteiten van de muziek bezingt om ongeveer zes strofen voor het eind tot de con clusie te komen dat alleen eigenlijk het orgel het instrument is dat tot de kern van de zaak voert. Alle andere speeltuigen zijn maar stumpers ver geleken bij het „wonderous machine". Deze gedachtengang herbergt zo bij het lezen een zekere waarheid. Wordt St. Caecilia, de beschermheilige van de muziek, niet steeds afgebeeld met een draagbaar orgeltje? Maar o wee als dan de „minderwaardige" trom petten, hobo's, fluiten, strijkers en cimbalen losbarsten om het vermete le dichtwerk te „ondersteunen". De zinnen worden uiteengerukt, de melo die voert de taal naar hoogten en diepten waar alleen nog een armza lige rest van de oorspronkelijke woordklank overblijft, en als dan ten slotte de muzikale lijnen zich tot een zelfstandig palet dooreemveven, is de victorie voor de muziek compleet. Op de Amadeo-plaat voert Michael Tip- pett the Ambrosian Singers en het Londens kamerorkest bij de repro- duktie van Purcells werk aan. E*en andere produktie van Amadeo, die ten volle de aandacht van de discophiel verdient, is de uitvoering van Jean Philip Rameau's Pièces de Clavecin en Concert (AVRS 6070), ge speeld door de Nederlandse clavecinist Gustav Leonhardt, Lars Fryden, ba rok-viool en Nicolaus Harnoncourt, vio la da gamba. Deze muziekjes schreef Rameau (1683—1764, organist en hof- componist van Lodewijk de Vijftien de) eigenlijk ten gerieve van net amateuristisch handwerk. Het claveeimbel is het enige vaste punt er in, de meespelende instrumen ten kunnen naar believen door ande re vervangen worden. De muziek is licht van toets, bevallig, soms ruig, maar nooit van hoofse coquetterie verstoken. Rameau's muziek beluisteren is een heel wat simpeler tijdverdrijf dan die van Amadeo AVRS 6052, het tri pelconcert in a-klein voor cembalo, fluit en viool en het dubbelconcert in d-klein voor viool en hobo van J. S. Bach. Twee brokken zwaar uitge bouwde contrapuntiek, voor de lief hebbers een uitgezochte lekkernij. Er zit nogal wat musicologenwerk aan vast. De concerten zijn namelijk door Bach zelf gemaakte transcrip ties van vroeger werk. Hij vervaar digde ze voor het Collegium Musicum in Leipzig. Maar waar is de oorspron kelijke vorm te vinden? Bij het tri pelconcert zijn de problemen snel op gelost: preludium en fuga in a klein voor claveeimbel en middendeel uit de orgelsonate in dezelfde toonsoort. Met het dubbelconcert is het anders. Was de oorspronkelijke vorm een concert voor twee violen, voor twee clavecimbels of heeft het concert zoals het op Amadeo door de Zagreber Solisten gespeeld wordt het eerstge boorterecht. Musicologen plegen zich over zo'n vraag in kampen te verde len. Hier wordt volstaan met vast te stellen dat hoe dan ook dit concert, evenals het tripelconcert, een kroonju weel is. De oudste muziek die op deze pagi na aan u wordt voorgesteld, staat op de Amadeo-plaat AVRS 6001. Zij stamt uit de eeuw van de Engelse vorsten Elizabeth 1 en Jacobus II, de tijd waarin muziek en poëzie een innige relatie hadden. De muziek van deze plaat is van componisten die zelden of nooit de programma's van concerten of recitals sieren: John Dowland, Tho mas Morley, Robert Johnson, John Jen kins, Thomas Campian en Robert Parsons. Maar er zijn ook maar wei nig zangers die hun liederen kunnen zingen, want ze zijn geschreven voor een tenor met de stem van een alt. Ook Bach en Purcell hebben voor deze stemligging gecomponeerd en de zanger van deze plaat, de Brit Alfred Delier, brengt vaak liederen van d%ze componisten ten gehore. Als men vöór het eerst kennis maakt met dit soort zang, dan kan men zich voorstellen dat de luisteraar met gemengde ge voelens deze liederen hoort vertolken. vloeds zijn. de platen winkels. Hoeveel pla ten er uit komen is na tuurlijk rqet na te gaan, maar dat het er een reusachtige hoe veelheid is blijkt wel uit het lijstje dat wij hebben samen gesteld van beroemde muziek: Symfonieën van Beethoven zijn in tenminste 15 verschil lende uitvoeringen te koop, be faamde pianomuziek van Cho pin ook in zo'n vijftien versies. Eine kleine Nachtmusik van Mozart en de Onvoltooide van Schubert in wel 25 versies, van het eerste pianoconcert van Tsjaikowski telden we 18 ver schillende platen, van de Vier seizoenen van Vivaldi een twaalftal. Is het wonder dat de keus dan moeilijk is? -;blad helpt u met deze pa gina het zoeken en vinden te vergemakkelijken. Onze mede werkers hebben daarbij niet alleen bekende paden betre den, maar ook platen gekozen die in discotheken nog betrek kelijk onbekend zijn. In hel kort Het is vreemd een man zo hoog te horen zingen. Maar Alfred Deller doet het prach tig, zeer muzikaal, genuanceerd en expressief. In een kritiek is hij een van de allerbeste zangers van deze generatie genoemd. De prachtige lie deren worden afgewisseld door instru mentale stukken, die eveneens uit om streeks 1600 stammen. Een kostelijke plaat, die elke liefhebher van oude muziek in zijn collectie wil hebben. MUZIKALE komedies zijn er vele op Broadway en de verhalen van hun fameuze successen kent iedereen, al was het maar omdat het ons onbegrijpelijk voorkomt dat een voorstelling een jaar tevoren is uitverkocht. Zelden is er echter een musical geweest of het moest My fair lady zijn die succes met artisticiteit combineerde. Met West Side Story is dat het geval. Bovendien kwam deze muzika letragediekan men beter zeggen, ver boven het gemiddelde uit zowel door inhoud als bewerking. Nie mand minder dan de Amerikaanse danser en choreograaf Jerome Rob- bins schreef het verhaal, zette de bal letten en regisseerde. En de muziek werd verzorgd door de vooraanstaan de Amerikaanse componist Leonard Bernstein, dirigent van het New Yorks Philharmonisch orkest. annul" De muzikale hoogtepunten van West Side Story zijn verzameld op lang speelplaat Philips BBL. 7277. Het is opmerkelijk hoe Bernsteins muziek en de grandioze uitvoering daarvan de sfeer oproept van de dramatisch verlopende strijd tussen twee jongens- benden in New York. De karakters komen tot leven en de muziek bevat een spanning, welke obsederend is. Wie denkt dat hij een plaat te ho ren krijgt van het gewone genre mu zikale komedie, vergist zich. Hier geen gemakkelijk in het gehoor liggen de songs, maar composities, die welis waar een volkse inslag hebben, doch verwerkt op een modernere wijze dan Gershwin dat heeft gedaan in zijn opera Porgy and Bess. De spanningen zijn hier evenwel heviger en zij open baren zich met een felheid en dyna mische kracht, welke de plaat tot een fascinerend bezit maken. De vertolkingen van Carol Lawren ce als Maria, van Chita Rivera als Anita en Larry Kert als Tony voldoen aan de hoogste eisen welke men zich in dit genre van zangers kan stellen. Meer dan hun v-ocalistische prestaties is evenwel de expressie van belang in deze Amerikaanse „volksopera". Plaat om te dansen De liederen die begiftigd zijn met een Academy Award een Oscar in het dagelijkse spraakgebruik heeft Decca op platen vastgelegd, gespeeld door Frank Chacksfield en zijn orkest. Kortgeleden kwam een plaat uit met de liedjes die tussen 1934 en 1945 be kroond zijn, thans is er een plaat met de songs tussen 1946 en 1957. Het blijkt dat de bekroningscommis sie een goede keus heeft gedaan, want na jaren blijken nummers als Tope- ka and the Santa Fe, Zip-a-dee-doo- dah, High Noon en Que Sera nog niets van him glans te hebben verloren. Dat komt ook omdat het orkest van Frank Chacksfield ze perfect speelt. Boven dien op een manier dat men de nei ging krijgt om de stoelen op zij te schuiven en een dansje te maken. (LK 4311). Oh dokter.... Max Tailleur is de enige moppen tapper, die het ooit tot ster van de grammofoonplaat heeft gebracht. Hij staat al op een langspeelplaat en nu is er een 45-toerenplaatje van de pers gekomen, dat almaar doktersmoppen bevat. Het is, evenals de grote plaat, opgenomen in zijn eigen Doofpot op het Rembrandtsplein in Amsterdam. Verscheidene moppen die er op staan, zijn al een tijdje bekend en andere zijn niet zeer fijnzinnig, maar er zijn ook juweeltjes bij zoals Max Tailleur ze alleen maar kan verzinnen en., vertellen (HMV 7 EGH 186). ZONDAG 18 OKTOBER HILVERSUM I 402 M. ochtend KRO: 8.00 Nws; 8.15 Gram; 8.25 Hoog. mis. NCRV: 9.30 Nws en waterst; 9.45 Geestelijke liederen. IKOR: 10.00 Oud-Kath. mis; 11.30 Vragenbeantw; 11.45 De kerk in de spiegel van de pers. middag NCRV: 12.00 Gram. KRO: 12.15 Actuele geloofsproblemen, caus; 12.30 Strijkork; 12.55 Act; 13.00 Nws; 13.05 De hand aan de ploeg, caus; 13.10 De Wadders, hoorsp; 13.30 Koorzang; 14.00 V d kind; 14.40 Viool en piano; 15.00 Dankwoord op Wereldmis siedag; 15.10 Gram; 15.25 Radiophilharm. sext; 16.00 Sport; 16.30 De Profeet van de nabijheid Gods, caus; CONVENT VAN KER KEN: 17.00 Gereformeerde kerkd. avond 18.15 V d jeugd. NCRV: 18.30 Gram; 18.35 Vocaal ens, ork en sol; 19.00 Nws uit de kerken; 19.05 Koorzang; 19.30 Doe aan mij een teken ten goede, caus. KRO: 19.45 Nws; 20.00 De Katholiek en zijn gemeen schap, caus; 20.15 Zang; 20.45 U bent toch ook van de partij?, caus; 20.55 Promenade- ork en sol; 21.20 Stad zonder ogen, hoor spel; 22.25 Boekbespr; 22.30 Nws; 22.40 Avondgebed; 22.55 Rep herdenking Peerke Donders; 23.00 Religieuze muz; 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 M. ochtend VARA: 8.00 Nws en postduivenber; 8.18 V h platteland; 8.30 Gevar progr; 9.45 Geestelijk leven, toespr.; 10.00 Radio Fil- harm ork; 10.30 Gevar progr. middag AVRO: 12.00 Lichte muz; 12.30 Sportspie- gel; 12.35 Orgelspel; 13.00 Nws en SOS-ber; 13.07 De toestand in de wereld, caus; 13.17 Meded of gram; 13.20 Gevar progr v d strijdkrachten; 14.00 Boekbespr; 14.30 Sam son, oratorium; 15.35 Toneelbeschouwing; 15.50 Lichte muz; 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Gevar progr; 17.30 Het huis met de gekroonde karnton, hoorsp; 17.50 Nws, sport uitsl en sportjourn. avond VPRO: 18.30 Jeugdkerk. IKOR: 19.00 V d jeugd; 19.30 De open deur. AVRO: 20.00 Nws; 20.05 Lichte muz; 20.35 Paul Vlaan deren en het Conrad-Mysterie, hoorsp; 21.20 Hoornensemble; 21.35 Cabaret; 22.15 Act; 22.30 Nws; 22.40 Piano-improvisaties; 23.05 Sportuitsl; 23.10 New York calling; 23.15 Gram; 23.55—24.00 Nws. NEDERLAND KRO: 20.00 Amsterdams Kunstmaandork, en solist. Gezamenlijk Progr: 20.35 Rep Europese gymnastiekkampioensch. KRO 21.00 „Dat weekend bij oom Arthur", TV- spel. Gezamenlijk Progr,: 22.15 Sportact. DUITSLAND 12.00—13.00 Intern borreluurtje en progr overz; 14.30 Verhaal; 15.00 Sport; 17.00 18.30 Speelfilm; (Regionaal progr: WDR: 19.0019.25 Hier und Heute); 19.30 Week- journ; 20.00 Nws; 20.05 TV-spel; 20.35 Ge var progr. MAANDAG 19 OKTOBER TTR is een serie His Master's "Voice-platen 45 toeren die „Gouden Stemmen van deze eeuw" heet. De programmaleider deed zeker geen slechte keuze met de veelzijdige, lichte sopraan Erika Köth, wier lenige stem genoeg lyriek bevat om de vocale avances van de imponerende bari ton Marcel Cordes op 7 OPH 1015 in het duet uit Mozarts Don Giovanni „Reich mir die Hand, mein Leben" te kunnen begrijpen. Aan de keerzijde laat Gordes in de Serenade en de Champagne-aria horen, dat ook hij een gouden stem heeft. HILVERSUM I. 402 M. ochtend NCRV: 7.00 Nws. en S.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muz. 8.00 Nws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 V.d. zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 V.d. vrouw, 10.15 Theo logische eterleergang. 11.00 Gevar. muz. 11.30 De zevenklapper. 11.55 Viool, tenor en piano. middag 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land en tuinb. meded. 12.33 Musette-ens. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.30 Gevar. progr. 15.45 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Holland Festival 1959: Strijkkwart. 16.50 Gram. 17.00 V.d. kleuters 17.15 V.d. jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Nieuw Guinea's bodem, door Prof. Dr. F. A. van Baren. avond 18.00 Orgelspel. 18.30 Gram. 19.00 Nws. en weerber; 19.10 Op de man af, caus; 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte muz. 20.15 Dekblad eerste soort, hoorsp. 21.00 Gram. 21.20 Kinderkoren. 22.00 Parlementair comm. 22.15 Gram. 22.30 Nws. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking 23.00 Orkestmuz. jeugd; 16.35 V d kleuters; 19.00 TV-feuill; 19.30 Nws; 20.00 Ballet; 20.40 Film; 21.00 In de Zigeunerbaron van Johann Strauss, een werk op de scheidslijn tussen opera en operette, worden zang- technisch aanmerkelijk hogere eisen gesteld dan in de Fledermaus. Niet voor niets handhaaft zich deze ver kapte komische opera nu al een hal ve eeuw op de wereldpodia. Het is wederom Erika Köth, die op HMV-Electrola E 41078 aan de oerge zonde muzikaliteit van de befaamde Schatzwalzer alle recht doet wederva ren. Haar stralende sopraan wordt wat vlak gesecundeerd door Rudolf Schocks routineuze tenor. Men kan dit plaatje editer gerust kopen voor de 23.40 Gram. 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 M. ochtend VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.23 Gram. 8.00 Nws. Daarna: Hammondorgelspel. 8.35 Gram. 9.00 Gym. v.d. vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 'Morgenwijding. VARA; 10.20 Gram; 11.15 Voordr; 11.35 Viool en piano. middag 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 V.h. platteland. 12.38 Pianoduo 13.00 Nws. 13.15 V.d. middenstand. 13.20 Lichte muz. 13.45 Wikken en wegen, caus. 14.00 Kamermuz. 14.40 Dit is uw leven. 15.35 Gram. 15.45 Zestig minuten voor boven de zestig. 16.45 Lichte muz. 17.00 Gram. 17.35 Hammondorgel en zang. 17.50 Mil. comm. avond 18.00 Nws. en comm. 18.20 Lichte muz. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Parleipen- tair overz. 19.15 Regeringsuitz.: De stich ting bevordering bescherming bevolking vraagt de aandacht v.d. Nederlandse nood- wacht. Tom Lodewijk, hoofd afd. publiciteit, spreekt over het onderwerp „Don Quichotte". 19.30 Gevar progr. 20.00 Nws. 20.05 Gevar. progr. 21.25 Cabaret. 21.55 Marimba. 22.30 Nws. 22.40 Gram. 23.55—24.00 Nws. DRAADOMROEP 4e LIJN 18.0020.00 Gram pl L van Beethoven: 1) Sonate v piano en viool nr 2 in a gr t op 12 nr 2; 2) Romance v viool en orkest 2 in f gr t op 50; 3) Symphonie nr 3 in es gr t op 55 (Eroica); 4) Cone v piano en orkest nr 5 in es gr t op 73. BELGIË FRANS 19.00 Sportprogr. 19.30 Le Fil d'Ariane. 20.00 Journ. 20.30 Speelfilm. Daarna: we- reldnws. BELGIË VLAAMS 19.00 Progr over ratten. 19.05 V.d. jeugd TV-film; 21.45 Sportrep; 22.10 Kamermuz; 19.35 Nws 20.15 Pilmrep 20.45 Speelfilm 22.30 Nws en journ. 22.15 Wetensch progr; 22.45 Nws en journ. Scène uit West Side Story 46 Is het wonder dat er drie paters Franciscanen zijn gaan zingen? Zij zijn immers de geestelijke zonen van de innigste zanger van de dertiende eeuw, Frans van Assisië. De paters zijn al een paar keer door de ether in de huiskamer gekomen. Nu zijn ze er op Philips 318 277 PF met twee liedjes; het vlotte en geestige Tempo en een liedje dat Wonderen heet. Kclling is een naam in de Latijns- Amerikaanse muziek. Van het Phi- lips-plaatje 422 403 EP is het liedje Manha de Carnaval uit de prach tige film Orfeu Negro het mooiste en het beste gebracht, rijk aan sfeer en warme melodiek. Vooraf gaat het Spaanse Disque vai vai en aan de andere kant staan twee befaamde liedjes met Engelse tekst. Thom Kei ling doet het groots. 46 De Engelse zangeres Anne Shelton (zachtjes zeggen; ze wordt de tiende november al 36) is vooral beroemd geworden in de tijd dat ze optrad met het orkest van Bert Ambrose. Ze heeft eigen programma's voor de BBC en is in enkele films opgetreden. Dat ze ondanks haar 35 jaar nog niets ver loren heeft van haar charme en zang kunst laat het Philips-plaatje 326 381 PF horen, waarop Anne Shelton zingt Taking a chance on love en Broken Heart Melody. 46 De Amerikaanse Peggy Lee is de ontdekking van Benny Goodman. Een paar jaar is zij met zijn orkest opge treden. Later heeft zij een zelfstan dige loopbaan gekozen. Zij componeert zelf liedjes, deels in samenwerking met haar man David Barbour. Capitol heeft met F 4189 een klein plaatje van Peggy Lee uitgebracht met twee zeer geslaagde songs: I'm lookin'. out the window en Hallelujah, I love him so. 'AMEN als Beethoven, Brahms, Mozart, Haydn en Mendelssohn zijn schering en inslag op de eti ketten van grammofoonplaten. De tijd van klassieken en vroege romantici is nog steeds zeer geliefd bij een groot publiek. Philips zette kort geleden de Ita liaanse symfonie van Mendelssohn op de plaat, de elegantste, meest mu- zikanteske van de symfonieën van deze componist. Hij schreef de vier de toen hij 23 was en zij is de weer slag van een reis die hij in 1830 naar Italië maakte. De jonge musicus was overdonderd door Italië. Het is zo geweldig hier, schreef hij aan zijn zuster Rebecca, dat je niets kunt doen, zelfs niet den ken. Ik heb het nog niet tot een rus tige gedachte kunnen brengen. Bernstein Toch begon hij in Italië al aan zijn symfonie en als er niet allerlei an der werk was tussen gekomen had hij zijn Italiaanse ook daar afge maakt. Nu duurde het tot maart 1833 voor ze klaar was. Op deze plaat voert Leonard Bern stein zijn eigen orkest, de New York- QE techniek is wel ver gevorderd Zij komt zelfs vaders en moeder te hulp die niet zo sterk zijn in hel vertellen van sprookjes. Ze hoeven hun kroost voor het naar bed gaan slechts voor de grammofoon te zetten. Reeds enige tijd geleden heeft Philips sprookjes voor de plaat laten vertel- 'en, nu is deze firma nog verder ge- ;aan en heeft een aantal acteurs sprookjes laten spelen. Luisterspel letjes in miniatuur. Acteurs als Eva Jansen, Willem de Vries en Hetty Berger leveren daarvoor stemmen. Aardige plaatjes en geschikt voor alle leeftijden. se filharmonie, aan in een brillante, zeer strakke uitvoering. Aan de andere kant van deze plaat staat een werk van Haydn, de laatste van de drie symfonieën welke hij schreef voor de operaconcerten in King's Theatre, die op 2 februari 1795 begonnen. De Londense symfo nie is werk van de rijpe Haydn, met een voor die tijd stoere harmoniek, een moderne behandeling van het slag werk en reeds binnentredend in het tijdperk van Beethoven en de vroege romantici. Het New Yorks Orkest geeft er een enigzins droge, maar zeer indrukwekkende reproduktie van. Beethoven De zevende symfonie van Beetho ven is met allerlei indrukwekkende uitspraken omgeven. Wagner noemde haar de „apotheose van de dans" en: „een triomferende vreugdenhymne die leed overwint". Dat is niet mis, maar Wagner hield wel van holle re toriek. Maar ook andere, meer be zonken musici hebben de zevende ho gelijk geprezen. Wilhelm Furtwang- ler vond haar het grootste werk dat Beethoven geschreven heeft. Of nu de zevende het mooiste werk is dat Beethoven heeft gecomponeerd, daar zuilen de meningen wel over uit eenlopen, maar een feit is het dat geen ander symfonisch werk dezelfde extase, dezelfde pathos (in de beste zin), dezelfde explosieve harmoniek heeft. Het tweede deel is een van de prachtigste langzame stukken uit Beethovens oeuvre en de finale is in derdaad groots. Op Amadeo AVRS 6086 geeft het Londens philharmonisch promenade orkest onder Sir Adrian Boult er een uitvoering van. Sir Adrian springt in deze uitvoering bijzonder vrij met de tempi om vooral het snelle presto zal niet iedereen bekoren maar het is toch een fraaie reproduktie. prachtige gezongen koorfragmenten zigeunerkoor en koor van de smeden. Jacques Vrlus Met de nieuwe persing van Jacques Urlus, technisch knap gereconstrueerd naar opnamen uit 1912, zijn wij erg blij. Ook deze wereldberoemde land genoot was een van de gouden stem men, die bijna volle veertig jaren aan de top der heldentenoren stond. In New York was de plaats van Urlus naast Caruso, zangkunstig volkomen gelijkwaardig op grond van een inge schapen vocale oerwijsheid, die Urlus vrijwel geheel zijn eigen zangpeda goog liet zijn. Natuurlijk zingt hij op HMV 7 EPH 1025 twee Wagnerfrag- menten, waaronder de Gralserzahlung. Maar ook in de Mozart- en Bizet-aria weet Urlus zijn metalliek timbre al lergelukkigst te plooien naar de eisen van de lyrische partituur. Nieuwe sopraan Een betrekkelijk nieuw geluid in langspeelland is de zuiver instrumen taal zingende soprano leggiero Anna Moffo, wier vocale instelling haar voorbeschikt voor Mozart. Van hem zingt zij dan ook op Columbia 33 HC 119 een bijzonder fraaie plaatzijde met religieuze muziek, waarin Oosten rijkse blijmoedigheid en oprechte stembandvreugde samengaan. Aan de keerzijde schakelt Anna Moffo deskun dig om van het religieuze naar hét theatrale in een aria uit de Tovefi- fluit, de concertaria Misera, dove son, en een fragment uit II re Pastore. Liederen van Chopin Chopin ontmoet men zelden in de vocale sector. Toctn schreef hij 17 Poolse liederen, bijzonder mooie vo cale miniatuurtjes, die hij echter om persoonlijke redenen in portefeuille had willen houden. Alleen een bepaalde zangeres mocht deze liederen zingen. Op Columbia C 50501 zingt de mez zo-sopraan Eugenia Zareska er echter een vijftal. Het is goed dat dit plaat je aan de markt is gekomen, want dan kan men horen hoe ver deze sprankelende originaliteit verwijderd is van de smakeloze bewerkingen van pianomuziek van de Poolse meester tot liederen, waardoor o.a. een wan gedrocht als „Tristesse" ontstond. Beniamino Een Italiaan met - in dubbel op zicht goud in zijn keel was Benia mino Gigli. His Master's Voice heeft op GHLP 1021 een serie Napolitaanse liederen opgenomen, die deze grote tenor tijdens zijn leven vele, vele ma len gezongen heeft. Bijzonder is dat ze op één na (Santa Lucia) alle in het dialect van Napels worden uitgevoerd. Beroemde liederen zijn er bij zoals Torna a Sur- riento en O sole mio, maar ook min der bekende. Ze kunnen zich nauwe lijks een enthousiaster vertolker vin den dan Beniamino, die op de plaat door voortreffelijke orkesten wordt begeleid. HET WAS in de herfst van het jaar 1808. Beethoven legde de laatste hand aan zijn zesde, pastorale, symfonie en werkte tegelijkertijd al aan schetsen voor een piano-trio. Het moest ditmaal een compositie worden voor de Hongaarse gravin Erdödy, een groot bewonderaarster van Beethoven en zelf zeer bedreven in het pianospel. Aan de uitnodiging, om voor enige tijd in haar villa rustig aan zijn com posities te kunnen werken, had Beetho ven gretig gehoor gegeven en in deze inspirerende omgeving ontstonden de beide pianotrio's opus 70. Het eerste in D kreeg, vanwege de bovenaardse sfeer van het largo, de bijnaam van Geister trio. In de Philips-serie „Musik für Sie" kan men nu op de G 05365 R de Live- recording" beluisteren van het Geister trio, uitgevoerd door de violist Sandor Végh, Pablo Casals als cellist en Miec- zyslaw Horszowski aan de vleugel. De opname, die gemaakt werd tij dens een concert voor genodigden in het Beethovenhuis te Bonn, heeft, vooral wat de strijkersklank betreft, enige scherpte in de forte-passages, doch overigens kun nen de Beethovenbewonderaars hier hun hart ophalen aan subliem spel van dri« wereldvermaarde artiesten. 9

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 9