Verbetering van *le verbindingen
betekent verhoging welvaart
HRIS
Sunil wast stralend wit...
ZEEUWSE VERKEERSDAG IN VLISSINGEN
Onfortuinlijk Nieuwdorp
verloor van Good Luck
Abortusbestrijding had in
Zeeland gunstig verloop
Veiling „Krabbendijke" kreeg
nieuwe directeur
door Zeeland j
WITTER DAN DE WITSTE POES
en spaart uw linnenkast
Dinsdag 13 oktober 1959
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 3
„In Den Haag heersen merkwaardige
meningen over onze provincie''
ETI werkt verkeers-
programma uit
Verkeerswegen
Vervoersstromen
Ontwikkeling
Welvaart
Gelijkmaker na de rust
petroleum
DE HAARDOUE
Ons depot te Goes, West-
havendijk 4, tel. 2523, zal u
desgewenst gaarne het adres
van een Esso haardoliehan-
delaar geven.
Glanzend, gezond en goedzittend haar
met
•haarcréme
Jaarverslag Gezondheidsdienst voor Dieren
Uitbreiding complex wordt bezien
K.I.
S. G. NOOTEBOOM
NAM AFSCHEID
Hier is niet Sunil gewassen,dat
hemelsblauwe Sunil, waarin al
't wasgoed stralend wit wordt,
stralend wit!
jtfiefcen en blauwen kunt u zelfs
vergeten, met Sunil hebt u min
der waswerk, minder te wrin
gen, dus... minder slijtage.
Waar Sunil de was doehblïjft
allés veel langer nieuw, ook
dé wasmachine en wringer
Brandweer 25 jaar
De heer K. M. Koppejan
ten grave gedragen
Bouw nieuwe veerboot
vordert gestadig
VLISSINGEN. In de mate waarin het verkeer wordt ver
beterd, wordt het niveau van de bedrijvigheid verhoogd. Deze
woorden uit het betoog van drs. M. C. Verburg, directeur van het
ETI voor Zeeland, tijdens de Zeeuwse Verkeersdag, welke gisteren
in Britannia te Vlissingen werd gehouden, tonen duidelijk aan, dat
een van de belangrijkste, zo niet de voornaamste, factor is voor
de ontwikkeling van Zeeland, die van het verkeer. Zonder uit
breiding van het verkeer ter land, te water en misschien ook in de
lucht, zullen het economisch peil en de werkgelegenheid in Zee
land niet omhoog gaan. De commissaris der Koningin, jhr. mr
A. F. C. de Casembroot, benadrukte deze stelling in zijn wel
komstwoord, waarbij hij meedeelde, dat er zelfs in sommige offi
ciële kringen in Den Haag vaak een ontstellende onkunde bestaat
inzake de verbindingen met Nederlands waterrijkste provincie.
▼ier «prekers belichtten elk op
hun eigen terrein de verschillende
verkeersproblemen, waarmee Zee
land op het ogenblik te kampen
heeft. Dr. ir. F. Q. den Hollander,
oud-president-directeur van de Ne-
derlandsche Spoorwegen en indus
trie-adviseur van de provincie Zee
land, kwam ais laatste aan het
woord. Hij bezag Zeeland als toe
komstig weivaartsgebied. De Ver
keersdag was georganiseerd door het
'Nederlands Verkeersinstituut met
medewerking van het provinciaal
bestuur, de Kamers van Koophandel
en Fabrieken in Zeeland, het öepar-
miljoen ton. Zeeland plukt van dit al
les echter de vruchten niet, aldus dr.
Kuiler. Met enkele cijfers toonde hij
verder aan. dat het spoor- en wegver
keer nog een zekere achterstand heeft
ten opzichte van de binnenvaart in het
algemeen in Zeeland.
Ir. J. G. Snip, hoofd Bureau Bijzon
dere Werken van de Provinciale Water
staat. hield zich voornamelijk bezig:
met de nieuwe verkeersweg-en door de
Delta. Hij schaarde zich achter de com
missaris der Koningin met te beweren,
dat men in Zeeland niet moet wachten
totdat de verbindingsdammen gereed
zullen zijn. De heer Snip verklaarde
verder, dat de waterbouwkundige mo
gelijkheden ten opzichte van de V/es-
terschelde enorm zijn. Daar hier inter
nationale belangen op het spel staan,
valt het moeilijk hierover bespiegelin-
tement Zeeland van de Mij. voor I gen te geven.
Nijverheid en Handel en het ETI
▼oor Zeeland. Ir- SmP stapte daarna over op de ca-
j paciteit van de Zeeuwse kanalen, waar-
Dr. H. C. Kuiler, gedeligeerd-
curator van het Nederlands Ver
keersinstituut, gaf een overzicht
van de vervoersstromen door de
Delta. Hij wees erop, dat het
Deltagebied een zekere functie
heeft in de Europese verkeers-
mtegratie. Toch wringt er iets.
De groei van dit gebied is niet
meegegaan met de groei van het
geheel. Gelet op een belangrijke
scheepvaartader als de Wester
schelde, is het merkwaardig, dat
zich in de onmiddellijke omge
ving hiervan geen grote indu
strieën hebben gevestigd. Er
moeten dus bepaalde faktoren
zijn geweest, die remmend heb
ben gewerkt. Het is zaak, dat
Zeeland van de grote vervoers
stroom gaat profiteren.
De heer Kuiler bepaalde zich ver- de belandden hadden even-
der tot het geven van enkele cijfers
met betrekking tot de scheepvaart.
Hij noemde voor Zeeland de binnen
vaart van bijzonder grote betekenis.
Door het Volkerak varen jaarlijks
90.000 binnenschepen. Slechts 10.000
hiervan zijn als schepen te beschou
wen met strikt Nederlands vervoer. De
overige 80.000 vaartuigen opereren in
internationaal verband. Wat betreft de
kanalen van de Ooster- naar de Wes-
terschelde, valt op, dat door het Ka
naal door Zuid-Beveland tienmaal zo
veel schepen varen (35.0001 dan door het
Kanaal door Walcheren (3500). En ten
slotte de Westerschelde zelf, die een
binnenvaartbeweging heeft van 80.000
schepen per jaar tegen 36.000 zeesche
pen. De gemiddelde grootte van het
schip bedTaagt bij Hansweert 520 ton,
bij Lobith 770 ton en in het Amster
dam-Rijnkanaal 330 ton. De goederen
stroom, die per schip door het Delta
gebied trekt, bedraagt jaarlijks 13,3
miljoen ton. Wat bij Lobith passeert,
dus zonder te laden of te lossen, is 12,9
4 De leden van het comité dat de
Zeeuwse verkeersdag had georgani
seerd, hadden behalve het verkeerspro
bleem, ook nog een andere moeilijkheid:
zij moesten hun halzen uitrekken om
langs de kaarten met verkeerskwesties,
de zaal nog te kunnen gadeslaan,
bij hij opmerkte, dat bijvoorbeeld het
zijkanaal naar de Axelse Sassing een
grotere breedte en diepte heeft dan de
Zuidwillemsvaart. Datzelfde geldt ook
voor het Kanaal door Walcheren ten
opzichte van het Amsterdam-Rijnka
naal. De heer Snip stipte wel het
vraagstuk van de duwvaart in de
Zeeuwse wateren aan, maar onthield
zich van een oordeel: Wel zei hij, dat
de sluizen in het Volkerak voor dit
vaarsysteem een breedte van 24 meter
moeten hebben.
Drs. M. C. Verburg, directeur van
het ETI voor Zeeland, sprak over de
toekomstige ontwikkeling van Zeeland
door de verkeersontsluiting. Zeeland
blijkt de laatste decennia een zeer goe
de standplaats voor vele economische
activiteiten, was zijn mening Het mo
derne verkeer heeft hierop een domi
nerende en gunstige invloed gehad. Als
voorbeelden haalde drs. Verburg aan
de ontwikkeling van de tuinbouw, de
grote rentabiliteit van de akkerbouw,
het concentreren van de aardappel- en
uienexport in Hansweert, de toenemen
de export van visserijprodukten (voor
beeld Breskens), de grote belangstelling
voor industrievestiging in sommige ge
deelten van Zeeland, de enorme vlucht
van de recreatie, de unieke kansen voor
zeehavenbedrijvigheid aan het Sloe en
bij Terneuzen.
Drs. Verburg zei dat de ontwikke
ling van Zeeland in belangrijke mate
wordt bepaald door een verbetering van
de verkeersomstandigheden. De regio
naal-economische autoriteiten dienen
om tot een vollediger benutting van de
Zeeuwse bodemrijkdommen te konien
en de Randstad Holland op goedkope
wijze te ontlasten, de verkeersontvrïk-
keling sterk te stimuleren. De ETI-di-
recteiir noemde ook in dit verband en
kele voorbeelden: de Haringvlietbrug zo
nodig tijdelijk mei tol, steun aan de
invoering van een koplading Zierikzee-
Noord-Beveland, vaste verbinding (op
langere termijn) over of onder de Wes
terschelde, aanleg Sloekanaal, gunstige
tarievenpolitiek voor het kanaal Ter-
neuzen-Sas van Gent, steun aan open
bare nutsbedrijven (zoals in de zesde
industrialisatienota is voorzien).
In streekverband zal verder moeten
worden nagegaan welke mogelijkheden
er liggen voor gespecialiseerde bedrijfs
takken. Drs. Verburg wees in dit ver
band op de a.s. woensdag in Hulst te
houden streekbij eenkomst. Hij hoopte,
dat men in de Reinaertstad gezamen
lijk zich zou stellen achter de plan
nen de haven van Walsoorden aanzien
lijk te verbeteren en zo mogelijk Hulst
zou aanwijzen als kern voor verdere in
dustriële uitbouw. Ten behoeve van de
economische groei, zo zei de heer Ver
burg ten slotte, wil het ETI voor Zee
land daarom een verkeersprogramrna
uitwerken, waartoe reeds contact is op
genomen met de Kamers van Koophan
del en Fabrieken in ons gewest.
NIEUWDORP. In een span
nende en op goed peil staande
wedstrijd die rijk was aan sen
sationele momenten heeft NieuW'
dorp in de thuiswedstrijd tegen
Good Luck met 12 het onder
spit moeten delven.
Deze uitslag is gezien de
krachtsverhouding in het veld
normaal. Weliswaar had de
thuisclub vooral in de tweede
helft vrouwe fortuna niet mee'
want enkele schoten die toen op
Aclvftenr**
voor
oliehaarden
met hef hoogste rendement
zuinig - geen roet - meer warmte
goed een doelpunt kunnen op
leveren, maar Good Luek had
ook niet altijd de wind in de zei
len.
De mannen uit Raamsdonkveer ver
schenen met twee invallers bmnen de
lijnen maar bezaten desondanks een ga
ve ploeg. Een hecht verdedigingsblok
met stopperspil F. Blom ais centrale
figuur stond de zeker niet ongevaarlij
ke voorhoede der thuisclub telkens de
voet dwars terwijl een goed stuwende
middenlinie het aanvalskwintet uitste
kend lanceerde.
Bij Nieuwdorp was de defensie even
eens goed op dreef terwijl in de voor
hoede midvoor Deurioo deze middag
bijzonder goed speelde en door zijn gro
te activiteit en verrassende schoten
doorlopend gevaarlijk bleef.
In het eerste kwartier toen Good Luck
de sterke wind in de rug had werd er
zware druk uitgeoefend op het doel van
Traas. Een gevaarlijk schot van Seeters
werkte de doelman der gastheren be
kwaam over de lat en hij herhaalde de
ze safe kort daarop bij een fraai schot
van Hofwegen. De hieruit ontstane hoek
schop bracht echter het eerste succes
voor de gasten want Feijneman kopte
feilloos in 0—1.
Nadat de thuisclub de bakens enig
zins had kunnen verzetten kwam er
een kans voor W. de Kok uit een pass
van Deurioo maar eerstgenoemde werd
door enkeie tegenstanders zodanig de
voet dwars gezet dat hij toch geen
behoorlijk schot meer kon afvuren.
Good Luck bleef superieur en een
schot van J.G. Blom dat tegen de latj
belandde had zeker beter lot verdiend.
In de tweede helft was de wind sterk 1
in kracht afgenomen zodat Nieuwdorp:
daar weinig meer van kon profiteren.
Na 9 min kwamen de partijen op ge
lijke voet toen doelman De Jongh van
Good Luck een vrij ongevaarlijke trek-
bal van Deurioo in het doel «loeg
1—1.
De spanning was toen volop gekeerd.
Er kwam volop sensatie en de partijen
waren nu goed tegen elkaar opgewassen.
Een fraaie kopbal van Meekes ging juist
naast het doel van Traas maar aan de
andere kant kroop het doei van de Jongh
ook door het oog van een naald toen een
schot van Deurioo op de lat belande.
Een snelle combinatie tussen Meekes en 't
Rutters werd besloten met een schot van
laatstgenoemde dat rakelings naast vloog i
Het was echter uitstel van executie want
vooral de linkervleugel der gasten bleef
bijzonder actief. Een nieuwe combinatie
op links ontredderde de defensie van
Nieuwdorp en bracht Rutters in schiet
positie die nu geen fout maakte 12.
Dit bleek de beslissing want wel beet
de thuisclub in de de resterende tijd nog
flink van zich af en had Wedrom pech
toen Kees de Kok op de lat schoot maar
hier bleef het ook bij.
Nieuwdorp: Traas, Priester, Dommisse
Bakker. W de Kok, Deurioo, Sandee en
C de Kok.
GoodLuck: De Jongh, Homme,, M.H.
Blom, Hofwegen, F blom Hooimaaijers,
J.G. Blom, Feijneman, Meekes, Seeters
en Rutters.
Dr. ir. F. Q. C. den Hollander,
oud-president-directeur van de
Nederlandse spoorwegen en in
dustrie-adviseur van de provin
cie Zeeland, hield des avonds
aan het diner een causerie over
„Zeeland als toekomstig wei
vaartsgebied". Dr. den Hollander
zag als oorzaak van het feit, dat
de provincie Zeeland niet geheel
en al welvarend is, het gebrek
aan voldoende werk. Er zijn dus
arbeidskrachten, die omdat zij in
Zeeland geen emplooi kunnen
vinden, de provincie verlaten.
Wij moeten maatregelen vinden
om onze bijdrage aan het natio
naal inkomen te kunnen opvoe
ren. De bijzondere geografische
gesteldheid verhindert evenwel
voorzieningen op zeer korte ter
mijn.
Zijn aandacht op Zeeuwsch-Vlaande'
ren richtend zei dr. Den Hollander, dat
het in de lijn van een logische ontwik
keling ligt, dat de beide Westerschelde-
oevers verbonden moeten worden. Wij
dromen hierover, maar het zuilen voor
lopig wel wensdromen blijven. Spreker
trok enkele paralellen tussen de Nieuwe
Waterweg en de Westerschelde en stel
de, dat Rotterdam zich steeds meer
naar het westen „uitbreidt, wat zijn ha
ven- en industrieterreinen betreft. Ant
werpen denkt er ook over zijn havens te
verbeteren, maar net zoals bij Rotter
dam zal teneinde de Belgische haven
stad te ontlasten een complex van voor
haven® aanwezig moeten zijn.
Rotterdam Is wat dat aangaat ver
der dan Antwerpen. Maar daarom
ligt er ook een toekomst aan de Wes
terschelde en zijn er grote mogelijk
heden weggelegd voor Vlissingen, dat
wanneer het Sloeprojekt zal zijn ver
wezenlijkt, een bijzondere welvaarts
periode tegemoet zal gaan. Het zwaar
tepunt. zal volgens dr. Den Hollan
der bij het Sloe moeten komen te lig
gen. De kansen voor overslag- en re
paratiebedrijven met goede verbindin
gen naar het achterland mogen hier
uniek worden genoemd. De ontwikke
ling in Zuid-Walcheren. is niet tegen
te houden. Bovendien ligt deze toe
komstige industriestreek aan diep
vaarwater.
Dr. Den Hollander wees erop, dat
men in tegenstelling tot reeds eerder
op de dag gedane beweringen, dat er in
„Den Haag" wel degelijk belangstelling
voor Zeeland bestaat, maar dat het
aanbeveling verdient, de mogelijkheden
die er in deze provincie liggen, in bre
dere kringen meer bekendheid te geven.
Zetten wij allen onze schouders eron
der, dan zuilen onze plannen, al moge
het misschien wel iets langer duren dan
we wel zonden willen, vaste vormen
krijgen, aldus dr. Den Hollander.
4 In de consistorie van de Ned. Her
vormde kerk te Biezelinge wordt van
avond een propaganda-avond gehouden
van de Bijbel Kiosk-Vereniging. Mede
werking verleend onder meer het man
nenkoor Zang en Vriendschap uit Ka-
pelle.
4 De actie voor het Blindeninstituut
Bartimeüs heeft in Biezelinge 110 op
gebracht.
4 Ter gelegenheid van de verkoopactie
van die middenstandsvexeniging „Han
delsbelangen" in Kapelle-Biezelinge gaf
het plaatselijk muziekkorps „Ons Genoe
gen" zaterdag een promenade-concert.
4 De dames M. Smallegange en C. de
Regt-IJzerman en de heer J. Landman
zijn uit het bestuur van de jongekerk-
gioep in Biezelinge getreden. De heer
C. te Winkel is nu secretaris en mevrouw
ZuddwegJLiplijh penningmeesteresse.
4 Uitslagen om het persoonlijk kam
pioenschap van de damclub Kapeile: H.
A. v. d. VrieA. v. d. Schraaf 02; I. op
't Hof—O. Blankenburg!! 11; A. v. d.
SchraafJ. C. Walrave 11; I. op 't
HofJ. Hoogstrate 20; J. Hoogstrate
C. van Overloop 02; I. op 't HofL.
Schipper 20; C. Blankenburgh—C. Sul
ster® 02.
4 De heer A. A. Brandt is op de weg
van Rilland naar Bath met zijn brom
fiets gevallen. B. slipte door het gladde
wegdek. De bromfiets en het kostuum
van B. werden beschadigd.
4 De Zeeuwse collecte bracht in Se-
rooskerke (W) 123,24 op.
4 De uitslag van de Schoorse hen.gel-
cluto in Schore luidt: 1. D. Dorrepaal; 2.
H. Martijn; 3. A. Martijn; 4. J. Hengst
dijk; 5. J. Jans. In totaal werd 1380 gram
vis gevangen.
4 Het jeugdcabaret „De Hoepel" heeft
zaterdagavond in. het Hervormde Jeugd-
gebouw in Terneuzen haar revue „Hier
zijn we weer" gepresenteerd.
4 De middenstandsvereniging in Krab-
bendijke heeft het plan van 23 tot en
met 31 oktober een winkelweek te hou
den.
4 Na een spannende sjoelbakwedstrijd
in september vergaderde de afd. Mid
delburg van de Vereniging voor slecht
horenden in oktober weer. Op deze bij
eenkomst vertelde de politiefotograaf de
heer P. C. Smolders over de kampeer
reis die hij deze zomer gemaakt heeft
naar Italië. Tijdens de vlotte, gezellige
causerie liet hij een groot aantal ge
kleurde dia's zien.
Advertentie
HOOG WATER
dinsdag 13 oktober 1959:
Vlissingen: 11.52 u., 1.71 m.; -.- u., m.
Terneuzen: 0.01 u., 1.88 m.; 12.22 u., 1.88 m.
Wemeldinge: 0.58 u., 1.65 m.; 13.28 u., 1.45
m. Zierikzee: 0.35 u., 1.47 m.; 12.58 u„ 1.25
m.
enpq Tlit Let verslap over! vee niet met vee, dat met abortus
GUEö. Uit net Q S Was besmet, werd samengeweid.
het boekjaar 1 mei 1958 tot en'
met 30 april 1959 van de Stichting
Gezondheidsdienst voor Dieren in
Zeeland blijkt dat de abortus
bestrijding goede voortgang heeft
gemaakt. Het doel: een veesta
pel, die vrij is van abortus bang
(besmettelijk verwerpen) begint
in zicht te komen. Aan deze sni
le vordering heeft de verledt
jaar in mei ingevoerde spaa
regeling zeker bijgedragen. H
aantal daadwerkelijk besmette
bedrijven in Zeeland is gering,
het merendeel der als besmet
aangemerkte bedrijven zijn zui
vere mestbedrijven. Het valt te
verwachten dat deze bedrijven,
door het steeds toenemende aan
bod van runderen, voorzien van
een geldige verklaring ten aan
zien van de abortusbestrijding,
spoedig als vrij zullen kunnen
worden aangemerkt.
De Coöp. Zuivelfabriek Walcheren
heeft, om een zo snel mogelijke uit
stoot v-an de nog aanwezige besmette
runderen op Walcheren te bevorderen,
bepaald dat voor besmette runderen op
Walcheren, die door 1 januari 1960 wor
den opgeruimd een premie van twee
honderd gulden voor runderen, ouder
dan twee jaar en honderd gulden voor
runderen, jonger' ian twee jaa-r uit
eigen middelen za± worden uitgekeerd,
uiteraard onder bepaalde voorwaarden.
Wat betreft de inscharingen in 1958
wordt in het jaarverslag medegedeeld
dat scherp werd toegezien of het vrije
Het is bijzonder te betreuren, dat
sommige veehouders van vrije bedrij
ven bij aankoop er niet op letten of
op de aankoopverklaring wel een gel
dig stempel is geplaatst. Soms is dit
niet het geval en dan volgt onherroe
pelijk besmetverklaring gedurende ten
minste zes maanden, met als gevolg
dat de opgelegde spaarheffing niet kan
worden terug verkregen.
De overbelasting van de dierenart
sen die de bloedmonsters voor de
abortusbestrijding afnamen wordt,
aldus het verslag, duidelijk als men be
denkt dat van veertig proeent der Zeeuw
se runderen bloed werd afgenomen.
Daarnaast moest ook nog worden getu-
berculineerd en gevaccineerd tegen
mond en klauwzeer. In het verslag
wordt de dierenartsen voor hun werk
een compliment gemaakt.
In het boekjaar 1958-'59 werd voor
de gehele provincie de tweejaarlijkse
tuberculinatie van kracht. Het rundvee
op ongeveer de helft van de Zeeuwse
bedrijven werd getuberculineerd (46408
runderen op 3227 bedrijven).
Gedurende het verslagjaar kwam in
Zeeland geen enkel bekend geworden
geval van mond- en klauwzeer onder
het rundvee voor.
Met betrekking tot de kunstmatige in
seminatie wordt medegedeeld dat het
percentage runderen, dat na de eerste
inseminatie drachtig bleek daalde met
anderhalf procent tot 61,9 het aantal
geïnsemineerde runderen steeg van
11043 tot 11621.
De K.I. bij varkens verliep niet ge
heel volgens de verwachtingen, noch
wat het resultaat, noch wat het aantal
aanmeldingen betreft. Vooral het laatste
deed de gezondheidsdienst voor diere:)
besluiten de proefnemingen te beëindi
gen op 1 juni 1959.
De dienst was verder nog actief op
het gebied van de doelmatige wormbe-
strijdiing bij het paard, het onderzoek
naar de vruchtbaarheid van dekheng
sten, het drachtigheidsonderzoek van
merries en het onderzoek naar de in
vloed van het licht op de vruchtbaar
heid bij het paard.
Interessant was voorts het onderzoek
naar de relatie bodem - plant - dier.
Voorts vonden onderzoekingen plaats
naar fluor vergiftiging bij vee, ziekten
bij het schaap en K.I. bij varkens.
Uit het onderzoek naar de relatie bo
dem - dier - plant is reeds komen
vast te staan, dat op zeer veel bedrij
ven het mangaangehalte en in mindere
mate het kopergehaite van het onder
zochte monster laag tot «zeer laag ge
noemd kan worden.
De onder het vee geconstateerde flu-
orvergiftiging in de omgeving van een
fosfaatverwerkende faibriek, werd vol-
igens een bepaald schema aangepakt,
waarmee zowel de veehouders als de
fabrieksdirectie tevreden waren.
KRABBENDIJKE. Leden
van de veiling Krabbendijke en
omstreken en relaties, namen in
hotel „De Koophandel" afscheid
van de directeur van de veiling
de heer S. G. Nooteboom. Tijdens
deze bijeenkomst had de instal-
Advertentie
Neem meteen het voordelige reuzenpak
SUN II .510
4 De voorzitter van de veilingvereni
ging, de heer \V C. van der Werff,
wenst de nieuwe directeur, de heer A.
Dommisse, van harte geluk,
latie van de nieuwe directeur,
de heer A. Dommisse plaats.
De voorzitter van de veüingsvereni-
ging, de heer W. C. van der Werff, zei-
de dat de heer Nooteboom had getoond
een prima en taktvol directeur te zijn.
Wij hadden zo'n stille hoop, zo zei hij,
dat onze Nooteboom tussen alle appel
en perebomen zo goed wortel had ge
schoten, dat hij nog wel enige tijd aan
zou blijven. Als directeur van de vei
ling „K. en O." en de veiling te Goes
hebt u een zeer grote verantwoordelijk
heid te dragen gehad. Wij zijn u dank
baar, zo vervolgde de voorzitter dat u
nog enige tijd als adviseur wilt aanblij'
ven.
Namens de veiling bood de heer v. d.
Werff de scheidende directeur een cou
vert met inhoud aan. Voor mevrouw
Nooteboom waren er bloemen.
De voorzitter van de veilingsvereni
ging installeerde vervolgens de heer
Dommisse. Hij ging de staat van dienst
van de nieuwe directeur na en zag hoe
deze in 1943 als boekhouder-kassier in
dienst trad, in 1950 ais plaatsvervan
gend directeur en in 1955 ais adjunct
directeur werd benoemd.
De heer v. d. Werff noemde het een
moeilijke taak. directeur van een vei
ling te zijn. Hij heeft een dienende taak
en moet het vertrouwen van de handel
verwerven.
De voorzitter van de veiling Terneu
zen, de heer Rammeloo, sprak van een
goede en belangrijke samenwerking tus
sen de veiling Krabbendijke en die van
Terneuzen. Hij zeide te hopen dat deze
samenwerking ook onder de nieuwe di
recteur zal blijven bestaan.
Mevrouw Nooteboom sprak over de
zeer prettige wijze waarop zij in Krab
bendijke had mogen wonen, waarna de
burgemeester, de heer L. Gnossen, het
woord voerde namens het gemeentebe
stuur. De plaatselijke landbouwvereni-
ging, de N.F.O. afdeling Zuid-Beveland-
oosi en de gymnastiekvereniging. Ver
der spraken ir. J. H. van Hennik, rijks-
tuinbouwconsulent, de heer J. Q. C.
Lenshoek, namens de provinciale orga
nisatie van veilingen, de veiling Goes
en de N.F.O. en de heer P. Allewijn na
mens de handel.
I De heer Nooteboom, die daarna het
Woord voerde, gaf uiting aan zijn er
kentelijkheid tegenover het bestuur, per
soneel, telers en de handel.
1 De nieuwe directeur, de heer Dom
misse, hoopt het kontakt tussen telers,
handel en veiling nog te verstevigen
waar mogelijk en zeide speciaal aan
dacht te willen besteden aan de uitbrei
ding ran fustpark en gebouwen, aange
zien het fruitareaal zich nog steeds uit
breidt.
Na het officiële gedeelte was er ge
legenheid de scheidende directeur en
zijn echtgenote vaarwel te zeggen en de
nieuwe directeur en zijn vrouw te fe-
1 liciteren.
's-HEER ARENDSKERKE Op 11 dec.
a.s. zal het 25 jaar geleden zijn, dat de
vrijwillige brandweervereniging in de ge
meente 's-Heer Arendskerke werd opge
richt. De vereniging is onderverdeeld in
vier korpsen n.l. te 's-Heer Arendskerke,
Lewedorp, Nieuwdorp en 's-Heer Hen
drikskinderen.
Het ligt in het voornemen om dit jubi
leum met enige feestelijkheden te vieren.
GOES. Onder overweldigende be
langstelling had gistermiddag de uit
vaart plaats van het stoffelijk overschot
van de heer K. M. Koppejan, in leven
directeur van de N.V. Tamse. Indrukwek
kend was de stoet die zich langzaam
naar het kerkhof bewoog. Vijftien auto's
volgden de baar. terwijl achter de laat
ste wagen een lange stoet volgde van
vrienden, kennissen en personeelsleden
van de n.v. Vooraf had een sobere
dienst plaats gevonden in het kerkge
bouw van de Gereformeerde Gemeente
aan de Beatrixlaan.
Op het kerkhof was een geluidsinstal
latie aangebracht zodat de honderden
aanwezigen het gesproken woord uitne
mend konden volgen.
Aan de groeve werd allereerst namens
de personeelsleden van de N.V. Tamse
gesproken door de heer 'De Viet. De
heer De Viet memoreerde de overle
denen als een meevoelend mens en ais
een groot vriend.
Vervolgens werd een kort woord ge
sproken door de heer J. Oranje, direc
teur van gemeentewerken. Dominee A.
F Honkoop sloot de rij van sprekers
Een kort dankwoord werd ten slotte
gesproken door de broer van de over
ledene, de heer J. Koppejan.
VLISSINGEN. De nieuwe veerboot
in aanbouw op een der grote hellingen
van de Kon. Mij „De Schelde" voor de
Provinciale Stoombootdiensten in Zee
land vordert gestadig. Met de reeds ge
ruime tijd m de vaart zijnde „Beatrix"
die ip, Holland werd gebouwd, vormen
deze twee schepen de grootste veerbo
ten welke de provincie ooit bezeten
Heeft.
Het nieuwe schip wordt gebouwd vol-
gens het systeem van de sectiebouw. De-
ze methode is in de laatste jaren door
practisch alle werven overgenomen om
een concurrerende positie in de scheeps-
bouwwereld te kunnen handhaven. Ter
wijl het voorgaande schip nog op de
helling staat wordt het volgende in sec
ties op plaatsen in de nabijheid van de
helling reeds klaargemaakt zodat, wan
neer de hellingruimte vrijkomt het schip
m een minimum van tijd zover gevor
derd is dat het casco te water gelaten
kan worden en er weer ruimte vrijkomt.
Van de nieuwe veerboot b.v. is de ge
hele „kop" buiten de helling zelf ge
construeerd en wordt te zijner tijd door
een der grote kranen op zijn plaats ge
bracht.
Het onderste gedeelte van het casco
is reeds m een zodanig gevorderd sta
dium dat een aanvang met de boven
bouw gemaakt kon worden.
In het voorjaar van I960 bij de aan
vang van de toeristische hoogspanning op
de Scheldeveren, zal de nieuwe veerboot
ra de vaart gebracht worden, terwiil
dan tevens de boten van het „Juliana"
type, die een geringere capaciteit heb
ben, voor andere veerdiensten beschik
haar komen.