Verbetering van *le verbindingen betekent verhoging welvaart HRIS Sunil wast stralend wit... ZEEUWSE VERKEERSDAG IN VLISSINGEN Onfortuinlijk Nieuwdorp verloor van Good Luck Abortusbestrijding had in Zeeland gunstig verloop Veiling „Krabbendijke" kreeg nieuwe directeur door Zeeland j WITTER DAN DE WITSTE POES en spaart uw linnenkast Dinsdag 13 oktober 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 3 „In Den Haag heersen merkwaardige meningen over onze provincie'' ETI werkt verkeers- programma uit Verkeerswegen Vervoersstromen Ontwikkeling Welvaart Gelijkmaker na de rust petroleum DE HAARDOUE Ons depot te Goes, West- havendijk 4, tel. 2523, zal u desgewenst gaarne het adres van een Esso haardoliehan- delaar geven. Glanzend, gezond en goedzittend haar met •haarcréme Jaarverslag Gezondheidsdienst voor Dieren Uitbreiding complex wordt bezien K.I. S. G. NOOTEBOOM NAM AFSCHEID Hier is niet Sunil gewassen,dat hemelsblauwe Sunil, waarin al 't wasgoed stralend wit wordt, stralend wit! jtfiefcen en blauwen kunt u zelfs vergeten, met Sunil hebt u min der waswerk, minder te wrin gen, dus... minder slijtage. Waar Sunil de was doehblïjft allés veel langer nieuw, ook dé wasmachine en wringer Brandweer 25 jaar De heer K. M. Koppejan ten grave gedragen Bouw nieuwe veerboot vordert gestadig VLISSINGEN. In de mate waarin het verkeer wordt ver beterd, wordt het niveau van de bedrijvigheid verhoogd. Deze woorden uit het betoog van drs. M. C. Verburg, directeur van het ETI voor Zeeland, tijdens de Zeeuwse Verkeersdag, welke gisteren in Britannia te Vlissingen werd gehouden, tonen duidelijk aan, dat een van de belangrijkste, zo niet de voornaamste, factor is voor de ontwikkeling van Zeeland, die van het verkeer. Zonder uit breiding van het verkeer ter land, te water en misschien ook in de lucht, zullen het economisch peil en de werkgelegenheid in Zee land niet omhoog gaan. De commissaris der Koningin, jhr. mr A. F. C. de Casembroot, benadrukte deze stelling in zijn wel komstwoord, waarbij hij meedeelde, dat er zelfs in sommige offi ciële kringen in Den Haag vaak een ontstellende onkunde bestaat inzake de verbindingen met Nederlands waterrijkste provincie. ▼ier «prekers belichtten elk op hun eigen terrein de verschillende verkeersproblemen, waarmee Zee land op het ogenblik te kampen heeft. Dr. ir. F. Q. den Hollander, oud-president-directeur van de Ne- derlandsche Spoorwegen en indus trie-adviseur van de provincie Zee land, kwam ais laatste aan het woord. Hij bezag Zeeland als toe komstig weivaartsgebied. De Ver keersdag was georganiseerd door het 'Nederlands Verkeersinstituut met medewerking van het provinciaal bestuur, de Kamers van Koophandel en Fabrieken in Zeeland, het öepar- miljoen ton. Zeeland plukt van dit al les echter de vruchten niet, aldus dr. Kuiler. Met enkele cijfers toonde hij verder aan. dat het spoor- en wegver keer nog een zekere achterstand heeft ten opzichte van de binnenvaart in het algemeen in Zeeland. Ir. J. G. Snip, hoofd Bureau Bijzon dere Werken van de Provinciale Water staat. hield zich voornamelijk bezig: met de nieuwe verkeersweg-en door de Delta. Hij schaarde zich achter de com missaris der Koningin met te beweren, dat men in Zeeland niet moet wachten totdat de verbindingsdammen gereed zullen zijn. De heer Snip verklaarde verder, dat de waterbouwkundige mo gelijkheden ten opzichte van de V/es- terschelde enorm zijn. Daar hier inter nationale belangen op het spel staan, valt het moeilijk hierover bespiegelin- tement Zeeland van de Mij. voor I gen te geven. Nijverheid en Handel en het ETI ▼oor Zeeland. Ir- SmP stapte daarna over op de ca- j paciteit van de Zeeuwse kanalen, waar- Dr. H. C. Kuiler, gedeligeerd- curator van het Nederlands Ver keersinstituut, gaf een overzicht van de vervoersstromen door de Delta. Hij wees erop, dat het Deltagebied een zekere functie heeft in de Europese verkeers- mtegratie. Toch wringt er iets. De groei van dit gebied is niet meegegaan met de groei van het geheel. Gelet op een belangrijke scheepvaartader als de Wester schelde, is het merkwaardig, dat zich in de onmiddellijke omge ving hiervan geen grote indu strieën hebben gevestigd. Er moeten dus bepaalde faktoren zijn geweest, die remmend heb ben gewerkt. Het is zaak, dat Zeeland van de grote vervoers stroom gaat profiteren. De heer Kuiler bepaalde zich ver- de belandden hadden even- der tot het geven van enkele cijfers met betrekking tot de scheepvaart. Hij noemde voor Zeeland de binnen vaart van bijzonder grote betekenis. Door het Volkerak varen jaarlijks 90.000 binnenschepen. Slechts 10.000 hiervan zijn als schepen te beschou wen met strikt Nederlands vervoer. De overige 80.000 vaartuigen opereren in internationaal verband. Wat betreft de kanalen van de Ooster- naar de Wes- terschelde, valt op, dat door het Ka naal door Zuid-Beveland tienmaal zo veel schepen varen (35.0001 dan door het Kanaal door Walcheren (3500). En ten slotte de Westerschelde zelf, die een binnenvaartbeweging heeft van 80.000 schepen per jaar tegen 36.000 zeesche pen. De gemiddelde grootte van het schip bedTaagt bij Hansweert 520 ton, bij Lobith 770 ton en in het Amster dam-Rijnkanaal 330 ton. De goederen stroom, die per schip door het Delta gebied trekt, bedraagt jaarlijks 13,3 miljoen ton. Wat bij Lobith passeert, dus zonder te laden of te lossen, is 12,9 4 De leden van het comité dat de Zeeuwse verkeersdag had georgani seerd, hadden behalve het verkeerspro bleem, ook nog een andere moeilijkheid: zij moesten hun halzen uitrekken om langs de kaarten met verkeerskwesties, de zaal nog te kunnen gadeslaan, bij hij opmerkte, dat bijvoorbeeld het zijkanaal naar de Axelse Sassing een grotere breedte en diepte heeft dan de Zuidwillemsvaart. Datzelfde geldt ook voor het Kanaal door Walcheren ten opzichte van het Amsterdam-Rijnka naal. De heer Snip stipte wel het vraagstuk van de duwvaart in de Zeeuwse wateren aan, maar onthield zich van een oordeel: Wel zei hij, dat de sluizen in het Volkerak voor dit vaarsysteem een breedte van 24 meter moeten hebben. Drs. M. C. Verburg, directeur van het ETI voor Zeeland, sprak over de toekomstige ontwikkeling van Zeeland door de verkeersontsluiting. Zeeland blijkt de laatste decennia een zeer goe de standplaats voor vele economische activiteiten, was zijn mening Het mo derne verkeer heeft hierop een domi nerende en gunstige invloed gehad. Als voorbeelden haalde drs. Verburg aan de ontwikkeling van de tuinbouw, de grote rentabiliteit van de akkerbouw, het concentreren van de aardappel- en uienexport in Hansweert, de toenemen de export van visserijprodukten (voor beeld Breskens), de grote belangstelling voor industrievestiging in sommige ge deelten van Zeeland, de enorme vlucht van de recreatie, de unieke kansen voor zeehavenbedrijvigheid aan het Sloe en bij Terneuzen. Drs. Verburg zei dat de ontwikke ling van Zeeland in belangrijke mate wordt bepaald door een verbetering van de verkeersomstandigheden. De regio naal-economische autoriteiten dienen om tot een vollediger benutting van de Zeeuwse bodemrijkdommen te konien en de Randstad Holland op goedkope wijze te ontlasten, de verkeersontvrïk- keling sterk te stimuleren. De ETI-di- recteiir noemde ook in dit verband en kele voorbeelden: de Haringvlietbrug zo nodig tijdelijk mei tol, steun aan de invoering van een koplading Zierikzee- Noord-Beveland, vaste verbinding (op langere termijn) over of onder de Wes terschelde, aanleg Sloekanaal, gunstige tarievenpolitiek voor het kanaal Ter- neuzen-Sas van Gent, steun aan open bare nutsbedrijven (zoals in de zesde industrialisatienota is voorzien). In streekverband zal verder moeten worden nagegaan welke mogelijkheden er liggen voor gespecialiseerde bedrijfs takken. Drs. Verburg wees in dit ver band op de a.s. woensdag in Hulst te houden streekbij eenkomst. Hij hoopte, dat men in de Reinaertstad gezamen lijk zich zou stellen achter de plan nen de haven van Walsoorden aanzien lijk te verbeteren en zo mogelijk Hulst zou aanwijzen als kern voor verdere in dustriële uitbouw. Ten behoeve van de economische groei, zo zei de heer Ver burg ten slotte, wil het ETI voor Zee land daarom een verkeersprogramrna uitwerken, waartoe reeds contact is op genomen met de Kamers van Koophan del en Fabrieken in ons gewest. NIEUWDORP. In een span nende en op goed peil staande wedstrijd die rijk was aan sen sationele momenten heeft NieuW' dorp in de thuiswedstrijd tegen Good Luck met 12 het onder spit moeten delven. Deze uitslag is gezien de krachtsverhouding in het veld normaal. Weliswaar had de thuisclub vooral in de tweede helft vrouwe fortuna niet mee' want enkele schoten die toen op Aclvftenr** voor oliehaarden met hef hoogste rendement zuinig - geen roet - meer warmte goed een doelpunt kunnen op leveren, maar Good Luek had ook niet altijd de wind in de zei len. De mannen uit Raamsdonkveer ver schenen met twee invallers bmnen de lijnen maar bezaten desondanks een ga ve ploeg. Een hecht verdedigingsblok met stopperspil F. Blom ais centrale figuur stond de zeker niet ongevaarlij ke voorhoede der thuisclub telkens de voet dwars terwijl een goed stuwende middenlinie het aanvalskwintet uitste kend lanceerde. Bij Nieuwdorp was de defensie even eens goed op dreef terwijl in de voor hoede midvoor Deurioo deze middag bijzonder goed speelde en door zijn gro te activiteit en verrassende schoten doorlopend gevaarlijk bleef. In het eerste kwartier toen Good Luck de sterke wind in de rug had werd er zware druk uitgeoefend op het doel van Traas. Een gevaarlijk schot van Seeters werkte de doelman der gastheren be kwaam over de lat en hij herhaalde de ze safe kort daarop bij een fraai schot van Hofwegen. De hieruit ontstane hoek schop bracht echter het eerste succes voor de gasten want Feijneman kopte feilloos in 0—1. Nadat de thuisclub de bakens enig zins had kunnen verzetten kwam er een kans voor W. de Kok uit een pass van Deurioo maar eerstgenoemde werd door enkeie tegenstanders zodanig de voet dwars gezet dat hij toch geen behoorlijk schot meer kon afvuren. Good Luck bleef superieur en een schot van J.G. Blom dat tegen de latj belandde had zeker beter lot verdiend. In de tweede helft was de wind sterk 1 in kracht afgenomen zodat Nieuwdorp: daar weinig meer van kon profiteren. Na 9 min kwamen de partijen op ge lijke voet toen doelman De Jongh van Good Luck een vrij ongevaarlijke trek- bal van Deurioo in het doel «loeg 1—1. De spanning was toen volop gekeerd. Er kwam volop sensatie en de partijen waren nu goed tegen elkaar opgewassen. Een fraaie kopbal van Meekes ging juist naast het doel van Traas maar aan de andere kant kroop het doei van de Jongh ook door het oog van een naald toen een schot van Deurioo op de lat belande. Een snelle combinatie tussen Meekes en 't Rutters werd besloten met een schot van laatstgenoemde dat rakelings naast vloog i Het was echter uitstel van executie want vooral de linkervleugel der gasten bleef bijzonder actief. Een nieuwe combinatie op links ontredderde de defensie van Nieuwdorp en bracht Rutters in schiet positie die nu geen fout maakte 12. Dit bleek de beslissing want wel beet de thuisclub in de de resterende tijd nog flink van zich af en had Wedrom pech toen Kees de Kok op de lat schoot maar hier bleef het ook bij. Nieuwdorp: Traas, Priester, Dommisse Bakker. W de Kok, Deurioo, Sandee en C de Kok. GoodLuck: De Jongh, Homme,, M.H. Blom, Hofwegen, F blom Hooimaaijers, J.G. Blom, Feijneman, Meekes, Seeters en Rutters. Dr. ir. F. Q. C. den Hollander, oud-president-directeur van de Nederlandse spoorwegen en in dustrie-adviseur van de provin cie Zeeland, hield des avonds aan het diner een causerie over „Zeeland als toekomstig wei vaartsgebied". Dr. den Hollander zag als oorzaak van het feit, dat de provincie Zeeland niet geheel en al welvarend is, het gebrek aan voldoende werk. Er zijn dus arbeidskrachten, die omdat zij in Zeeland geen emplooi kunnen vinden, de provincie verlaten. Wij moeten maatregelen vinden om onze bijdrage aan het natio naal inkomen te kunnen opvoe ren. De bijzondere geografische gesteldheid verhindert evenwel voorzieningen op zeer korte ter mijn. Zijn aandacht op Zeeuwsch-Vlaande' ren richtend zei dr. Den Hollander, dat het in de lijn van een logische ontwik keling ligt, dat de beide Westerschelde- oevers verbonden moeten worden. Wij dromen hierover, maar het zuilen voor lopig wel wensdromen blijven. Spreker trok enkele paralellen tussen de Nieuwe Waterweg en de Westerschelde en stel de, dat Rotterdam zich steeds meer naar het westen „uitbreidt, wat zijn ha ven- en industrieterreinen betreft. Ant werpen denkt er ook over zijn havens te verbeteren, maar net zoals bij Rotter dam zal teneinde de Belgische haven stad te ontlasten een complex van voor haven® aanwezig moeten zijn. Rotterdam Is wat dat aangaat ver der dan Antwerpen. Maar daarom ligt er ook een toekomst aan de Wes terschelde en zijn er grote mogelijk heden weggelegd voor Vlissingen, dat wanneer het Sloeprojekt zal zijn ver wezenlijkt, een bijzondere welvaarts periode tegemoet zal gaan. Het zwaar tepunt. zal volgens dr. Den Hollan der bij het Sloe moeten komen te lig gen. De kansen voor overslag- en re paratiebedrijven met goede verbindin gen naar het achterland mogen hier uniek worden genoemd. De ontwikke ling in Zuid-Walcheren. is niet tegen te houden. Bovendien ligt deze toe komstige industriestreek aan diep vaarwater. Dr. Den Hollander wees erop, dat men in tegenstelling tot reeds eerder op de dag gedane beweringen, dat er in „Den Haag" wel degelijk belangstelling voor Zeeland bestaat, maar dat het aanbeveling verdient, de mogelijkheden die er in deze provincie liggen, in bre dere kringen meer bekendheid te geven. Zetten wij allen onze schouders eron der, dan zuilen onze plannen, al moge het misschien wel iets langer duren dan we wel zonden willen, vaste vormen krijgen, aldus dr. Den Hollander. 4 In de consistorie van de Ned. Her vormde kerk te Biezelinge wordt van avond een propaganda-avond gehouden van de Bijbel Kiosk-Vereniging. Mede werking verleend onder meer het man nenkoor Zang en Vriendschap uit Ka- pelle. 4 De actie voor het Blindeninstituut Bartimeüs heeft in Biezelinge 110 op gebracht. 4 Ter gelegenheid van de verkoopactie van die middenstandsvexeniging „Han delsbelangen" in Kapelle-Biezelinge gaf het plaatselijk muziekkorps „Ons Genoe gen" zaterdag een promenade-concert. 4 De dames M. Smallegange en C. de Regt-IJzerman en de heer J. Landman zijn uit het bestuur van de jongekerk- gioep in Biezelinge getreden. De heer C. te Winkel is nu secretaris en mevrouw ZuddwegJLiplijh penningmeesteresse. 4 Uitslagen om het persoonlijk kam pioenschap van de damclub Kapeile: H. A. v. d. VrieA. v. d. Schraaf 02; I. op 't Hof—O. Blankenburg!! 11; A. v. d. SchraafJ. C. Walrave 11; I. op 't HofJ. Hoogstrate 20; J. Hoogstrate C. van Overloop 02; I. op 't HofL. Schipper 20; C. Blankenburgh—C. Sul ster® 02. 4 De heer A. A. Brandt is op de weg van Rilland naar Bath met zijn brom fiets gevallen. B. slipte door het gladde wegdek. De bromfiets en het kostuum van B. werden beschadigd. 4 De Zeeuwse collecte bracht in Se- rooskerke (W) 123,24 op. 4 De uitslag van de Schoorse hen.gel- cluto in Schore luidt: 1. D. Dorrepaal; 2. H. Martijn; 3. A. Martijn; 4. J. Hengst dijk; 5. J. Jans. In totaal werd 1380 gram vis gevangen. 4 Het jeugdcabaret „De Hoepel" heeft zaterdagavond in. het Hervormde Jeugd- gebouw in Terneuzen haar revue „Hier zijn we weer" gepresenteerd. 4 De middenstandsvereniging in Krab- bendijke heeft het plan van 23 tot en met 31 oktober een winkelweek te hou den. 4 Na een spannende sjoelbakwedstrijd in september vergaderde de afd. Mid delburg van de Vereniging voor slecht horenden in oktober weer. Op deze bij eenkomst vertelde de politiefotograaf de heer P. C. Smolders over de kampeer reis die hij deze zomer gemaakt heeft naar Italië. Tijdens de vlotte, gezellige causerie liet hij een groot aantal ge kleurde dia's zien. Advertentie HOOG WATER dinsdag 13 oktober 1959: Vlissingen: 11.52 u., 1.71 m.; -.- u., m. Terneuzen: 0.01 u., 1.88 m.; 12.22 u., 1.88 m. Wemeldinge: 0.58 u., 1.65 m.; 13.28 u., 1.45 m. Zierikzee: 0.35 u., 1.47 m.; 12.58 u„ 1.25 m. enpq Tlit Let verslap over! vee niet met vee, dat met abortus GUEö. Uit net Q S Was besmet, werd samengeweid. het boekjaar 1 mei 1958 tot en' met 30 april 1959 van de Stichting Gezondheidsdienst voor Dieren in Zeeland blijkt dat de abortus bestrijding goede voortgang heeft gemaakt. Het doel: een veesta pel, die vrij is van abortus bang (besmettelijk verwerpen) begint in zicht te komen. Aan deze sni le vordering heeft de verledt jaar in mei ingevoerde spaa regeling zeker bijgedragen. H aantal daadwerkelijk besmette bedrijven in Zeeland is gering, het merendeel der als besmet aangemerkte bedrijven zijn zui vere mestbedrijven. Het valt te verwachten dat deze bedrijven, door het steeds toenemende aan bod van runderen, voorzien van een geldige verklaring ten aan zien van de abortusbestrijding, spoedig als vrij zullen kunnen worden aangemerkt. De Coöp. Zuivelfabriek Walcheren heeft, om een zo snel mogelijke uit stoot v-an de nog aanwezige besmette runderen op Walcheren te bevorderen, bepaald dat voor besmette runderen op Walcheren, die door 1 januari 1960 wor den opgeruimd een premie van twee honderd gulden voor runderen, ouder dan twee jaar en honderd gulden voor runderen, jonger' ian twee jaa-r uit eigen middelen za± worden uitgekeerd, uiteraard onder bepaalde voorwaarden. Wat betreft de inscharingen in 1958 wordt in het jaarverslag medegedeeld dat scherp werd toegezien of het vrije Het is bijzonder te betreuren, dat sommige veehouders van vrije bedrij ven bij aankoop er niet op letten of op de aankoopverklaring wel een gel dig stempel is geplaatst. Soms is dit niet het geval en dan volgt onherroe pelijk besmetverklaring gedurende ten minste zes maanden, met als gevolg dat de opgelegde spaarheffing niet kan worden terug verkregen. De overbelasting van de dierenart sen die de bloedmonsters voor de abortusbestrijding afnamen wordt, aldus het verslag, duidelijk als men be denkt dat van veertig proeent der Zeeuw se runderen bloed werd afgenomen. Daarnaast moest ook nog worden getu- berculineerd en gevaccineerd tegen mond en klauwzeer. In het verslag wordt de dierenartsen voor hun werk een compliment gemaakt. In het boekjaar 1958-'59 werd voor de gehele provincie de tweejaarlijkse tuberculinatie van kracht. Het rundvee op ongeveer de helft van de Zeeuwse bedrijven werd getuberculineerd (46408 runderen op 3227 bedrijven). Gedurende het verslagjaar kwam in Zeeland geen enkel bekend geworden geval van mond- en klauwzeer onder het rundvee voor. Met betrekking tot de kunstmatige in seminatie wordt medegedeeld dat het percentage runderen, dat na de eerste inseminatie drachtig bleek daalde met anderhalf procent tot 61,9 het aantal geïnsemineerde runderen steeg van 11043 tot 11621. De K.I. bij varkens verliep niet ge heel volgens de verwachtingen, noch wat het resultaat, noch wat het aantal aanmeldingen betreft. Vooral het laatste deed de gezondheidsdienst voor diere:) besluiten de proefnemingen te beëindi gen op 1 juni 1959. De dienst was verder nog actief op het gebied van de doelmatige wormbe- strijdiing bij het paard, het onderzoek naar de vruchtbaarheid van dekheng sten, het drachtigheidsonderzoek van merries en het onderzoek naar de in vloed van het licht op de vruchtbaar heid bij het paard. Interessant was voorts het onderzoek naar de relatie bodem - plant - dier. Voorts vonden onderzoekingen plaats naar fluor vergiftiging bij vee, ziekten bij het schaap en K.I. bij varkens. Uit het onderzoek naar de relatie bo dem - dier - plant is reeds komen vast te staan, dat op zeer veel bedrij ven het mangaangehalte en in mindere mate het kopergehaite van het onder zochte monster laag tot «zeer laag ge noemd kan worden. De onder het vee geconstateerde flu- orvergiftiging in de omgeving van een fosfaatverwerkende faibriek, werd vol- igens een bepaald schema aangepakt, waarmee zowel de veehouders als de fabrieksdirectie tevreden waren. KRABBENDIJKE. Leden van de veiling Krabbendijke en omstreken en relaties, namen in hotel „De Koophandel" afscheid van de directeur van de veiling de heer S. G. Nooteboom. Tijdens deze bijeenkomst had de instal- Advertentie Neem meteen het voordelige reuzenpak SUN II .510 4 De voorzitter van de veilingvereni ging, de heer \V C. van der Werff, wenst de nieuwe directeur, de heer A. Dommisse, van harte geluk, latie van de nieuwe directeur, de heer A. Dommisse plaats. De voorzitter van de veüingsvereni- ging, de heer W. C. van der Werff, zei- de dat de heer Nooteboom had getoond een prima en taktvol directeur te zijn. Wij hadden zo'n stille hoop, zo zei hij, dat onze Nooteboom tussen alle appel en perebomen zo goed wortel had ge schoten, dat hij nog wel enige tijd aan zou blijven. Als directeur van de vei ling „K. en O." en de veiling te Goes hebt u een zeer grote verantwoordelijk heid te dragen gehad. Wij zijn u dank baar, zo vervolgde de voorzitter dat u nog enige tijd als adviseur wilt aanblij' ven. Namens de veiling bood de heer v. d. Werff de scheidende directeur een cou vert met inhoud aan. Voor mevrouw Nooteboom waren er bloemen. De voorzitter van de veilingsvereni ging installeerde vervolgens de heer Dommisse. Hij ging de staat van dienst van de nieuwe directeur na en zag hoe deze in 1943 als boekhouder-kassier in dienst trad, in 1950 ais plaatsvervan gend directeur en in 1955 ais adjunct directeur werd benoemd. De heer v. d. Werff noemde het een moeilijke taak. directeur van een vei ling te zijn. Hij heeft een dienende taak en moet het vertrouwen van de handel verwerven. De voorzitter van de veiling Terneu zen, de heer Rammeloo, sprak van een goede en belangrijke samenwerking tus sen de veiling Krabbendijke en die van Terneuzen. Hij zeide te hopen dat deze samenwerking ook onder de nieuwe di recteur zal blijven bestaan. Mevrouw Nooteboom sprak over de zeer prettige wijze waarop zij in Krab bendijke had mogen wonen, waarna de burgemeester, de heer L. Gnossen, het woord voerde namens het gemeentebe stuur. De plaatselijke landbouwvereni- ging, de N.F.O. afdeling Zuid-Beveland- oosi en de gymnastiekvereniging. Ver der spraken ir. J. H. van Hennik, rijks- tuinbouwconsulent, de heer J. Q. C. Lenshoek, namens de provinciale orga nisatie van veilingen, de veiling Goes en de N.F.O. en de heer P. Allewijn na mens de handel. I De heer Nooteboom, die daarna het Woord voerde, gaf uiting aan zijn er kentelijkheid tegenover het bestuur, per soneel, telers en de handel. 1 De nieuwe directeur, de heer Dom misse, hoopt het kontakt tussen telers, handel en veiling nog te verstevigen waar mogelijk en zeide speciaal aan dacht te willen besteden aan de uitbrei ding ran fustpark en gebouwen, aange zien het fruitareaal zich nog steeds uit breidt. Na het officiële gedeelte was er ge legenheid de scheidende directeur en zijn echtgenote vaarwel te zeggen en de nieuwe directeur en zijn vrouw te fe- 1 liciteren. 's-HEER ARENDSKERKE Op 11 dec. a.s. zal het 25 jaar geleden zijn, dat de vrijwillige brandweervereniging in de ge meente 's-Heer Arendskerke werd opge richt. De vereniging is onderverdeeld in vier korpsen n.l. te 's-Heer Arendskerke, Lewedorp, Nieuwdorp en 's-Heer Hen drikskinderen. Het ligt in het voornemen om dit jubi leum met enige feestelijkheden te vieren. GOES. Onder overweldigende be langstelling had gistermiddag de uit vaart plaats van het stoffelijk overschot van de heer K. M. Koppejan, in leven directeur van de N.V. Tamse. Indrukwek kend was de stoet die zich langzaam naar het kerkhof bewoog. Vijftien auto's volgden de baar. terwijl achter de laat ste wagen een lange stoet volgde van vrienden, kennissen en personeelsleden van de n.v. Vooraf had een sobere dienst plaats gevonden in het kerkge bouw van de Gereformeerde Gemeente aan de Beatrixlaan. Op het kerkhof was een geluidsinstal latie aangebracht zodat de honderden aanwezigen het gesproken woord uitne mend konden volgen. Aan de groeve werd allereerst namens de personeelsleden van de N.V. Tamse gesproken door de heer 'De Viet. De heer De Viet memoreerde de overle denen als een meevoelend mens en ais een groot vriend. Vervolgens werd een kort woord ge sproken door de heer J. Oranje, direc teur van gemeentewerken. Dominee A. F Honkoop sloot de rij van sprekers Een kort dankwoord werd ten slotte gesproken door de broer van de over ledene, de heer J. Koppejan. VLISSINGEN. De nieuwe veerboot in aanbouw op een der grote hellingen van de Kon. Mij „De Schelde" voor de Provinciale Stoombootdiensten in Zee land vordert gestadig. Met de reeds ge ruime tijd m de vaart zijnde „Beatrix" die ip, Holland werd gebouwd, vormen deze twee schepen de grootste veerbo ten welke de provincie ooit bezeten Heeft. Het nieuwe schip wordt gebouwd vol- gens het systeem van de sectiebouw. De- ze methode is in de laatste jaren door practisch alle werven overgenomen om een concurrerende positie in de scheeps- bouwwereld te kunnen handhaven. Ter wijl het voorgaande schip nog op de helling staat wordt het volgende in sec ties op plaatsen in de nabijheid van de helling reeds klaargemaakt zodat, wan neer de hellingruimte vrijkomt het schip m een minimum van tijd zover gevor derd is dat het casco te water gelaten kan worden en er weer ruimte vrijkomt. Van de nieuwe veerboot b.v. is de ge hele „kop" buiten de helling zelf ge construeerd en wordt te zijner tijd door een der grote kranen op zijn plaats ge bracht. Het onderste gedeelte van het casco is reeds m een zodanig gevorderd sta dium dat een aanvang met de boven bouw gemaakt kon worden. In het voorjaar van I960 bij de aan vang van de toeristische hoogspanning op de Scheldeveren, zal de nieuwe veerboot ra de vaart gebracht worden, terwiil dan tevens de boten van het „Juliana" type, die een geringere capaciteit heb ben, voor andere veerdiensten beschik haar komen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 3