Van het roer naar het stuurwiel: een stap zonder moeite aartenmaken. SUCROSA DE NATUUR KAPPIE en de SUPERSKOOP Dinsdag 13 oktober 1959 P. W. RUSSEL'S ZEEITWSCH DAGBLAD E W T J S J Pag. 2 WMfliiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimui „Ik heb B.-E." Vanochtend nog Iedereen wordt ouder Sleepboot Zeeland kreeg contract ABDIJSIROOP Canada en V.S. wèl Betere zoetstof ontdekt! IEDER ZIJN TERREIN Oost-Berlijners gewaarschuwd Exprestrein ontspoord, ft Italiaan gedood Controverse in raad van Delden in en om uw huis Jack Dunkley fiilllliiliilillillllllillliiilliliililiH Uit de kerken Scheepvaart Vlissingen R MMË Advertentie RHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIillllllllllllllli'" lillllllllllllllülHlllllflIlllllflIlllilllHlllllllllllllllllllliülllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll! IGENLIJK ben ik sleepbootkapitein, maar ik I zie niet veel brood meer in dat vak. Ik wilde i een rijschool )egi->er en daarom kom ik hier. Wat moe' ik nr^eies hebben om zo'n school te kunnen openen?' Met ongeveer di .d"i kwam een dezer dagen »en mar. binnen bij het bureau van de Verkeers- inspectie te Rotterdam. Weet u wat men daar moest antwoor den? „Om een rijschool te be ginnen heeft u niets nodig, be halve een rijbewijs. O ja, en een auto." Nu zou men het bij de Verkeers inspectie wei prettig vinden wanneer u wist, dat men daar niets van doen heeft met rijscholen, rijbewijzen of ken tekens. De Verkeersinspectie is een van de buitendiensten van Verkeer en Wa terstaat en houdt zich bijvoorbeeld bezig met: het vervoer, de bevrachting van schepen, de verlening van toestemming voor lourwagenritten, de controle op d« naleving van het rijtijdenbesluit en meer zulke zaken Maar net zo goed als u deze sleep bootkapitein aan een antwoord had kunnen heipen, zo deed men dat bij die Verkeersinspectie. „Ik heb nog een schip, dat is ver pacht. Maar een mens wil toch iets doen en toen dacht ik: och, een rijschool." Dat kan, meneer, dat kan. Natuurlijk kan dat in Nederland, zolang er geen wet op de rijscholen of een Rijschool- wet bestaat. „Ik heb het rijbewijs B-Ë", sprak de sleepbootkapitein, „en ook een auto. Daarin heb ik al dubbele pedalen laten maken." Kijk eens aan. Dat is al een stap in de goede richting. Want ze zijn er nog te over, de leswagens zonder dubbele bediening. Het zou natuurli,|k wel gunstig zijn wanneer u een opleiding volgde als r(j- instructeur en dan examen deed, zo heeft men de sleepbootkapitein nog ge adviseerd. Maar daaraan hoeft de man zich helemaal niet te houden. Hij kan meteen gaan lessen. Vanmiddag nog. Vanoch tend, als hij zin heeft. Een oranje plaatje met een zwarte L op z(jn wagen en hij heeft zjjn „schooi". Er is een tijd geweest, zo in 1957, dat Advertentie Overigens: de G: en G. van af gelopen vrijdag ging o.a. schuil onder de woorden: „Rijbewijs- koning Westerlakenenzovoorts. 'Vee' wat het gevolg is? Sinds die dag nordt de heer Westerlaken in Den Haag aange sproken met: Sire! „BEETJE MEER STUURBOORD, MEESTER examen is mij door een politieagent in uniform daar afgenomen", schrijft me de heer J. P. HAGE te BOSKOOP. „In Sheridon (in Canada) heb Ik exa men gedaan om een rijbewijs te behalen en mijn examinator was een politieman van de bereden politie", aldus de heer J. VAN NIEUWENHÜYZE uit ROT TERDAM. „Als dat zo is, dan neem Ik mijn woorden graag terug", vertelde me gis teren de heer Westerlaken. „Dan zijn mijn informaties niet volledig. Maar in Europa gebeurt het nergens." .de oudste van de examinatoren is 39 jaar", aldus citeerde ik verder de heer Westerlaken. „In mijn woonplaats zijn drie „losse" adviseurs, wiens leeftijden 62, 47 en 42 jaar zijn. Er is ook een „vaste" advi seur; hij is 42 jaar", aldus de brief van de heer H. de V. te Gorinchem. „Ik heb dus bedoeld, dat van de vijftig adviseurs in vaste dienst er geen ouder is dar. 32 jaar", zei gisteren de heer Westerlaken. „Maar wacht even, we hebben ze nu ook al weer vijf jaar, dus er kan toch nog wel een oudere tussen lopen. De 150 adviseurs die niet in vaste dienst zijn, ja, die zijn wel ouder. Maar is dat erg? We examineren ook wel eens kandidaten van 66 jaar en die zijn dan soms nog bijzonder vitaal." IJMUIDEN (ANP) De Nederlandse sleepboot Zeeland, die zondagmiddag in de Indische oceaan de Noorse tanker Havprins bereikte, heeft het contract gekregen op Lloyds open form om de tanker, die vrijdagmiddag brand in de machinekamer had gemeld, naar een haven te begeleiden. Toen de sleepboot het stuurloze schip bereikte was men aan boord ervan overigens er juist in geslaagd het vuur te doven en de hoofdmotor weer op gang te krijgen. De 23 genezende bestanddelen in de vertrouwde fles Abdijsi roop (Akker-Siroopverdrij ven de ziektekiemen en jagen de hoest weg uit uv gezin. 6» Weer raakten hun wapenen el kaar en bleven zij enkele secon den roerloos staan. „Ge kunt uw leven redden door te bekennen," zei Andrea zo zacht dat geen van de omstanders het kon horen. Gil Vicente aarzelde slechts even. „Ik zal bekennen," mompel de hij. Andrea ging achteruit en liet zijn wapen zakken. Hij besefte echter te laat dat Vicente's capi tulatie slechts een voorwendsel was geweest, want opeens viel hij uit en hij stootte opwaarts in de richting van Andrea's onbe schermde buik. Daar hij deze verraderlijke stoot niet kon afweren bleef An drea niets anders over dan zich snel om te wenden. Hij voelde een slag tegen het ondereind van zijn rug, doch merkwaardig ge- noet niet de vlijmende pijn van wat makkelijk een dodelijke steek zou kunnen zijn. Opeens vloog er iets langs hem heen dat glinster de ih de zon het was de dolk die zijn tegenstander uit de hand was geschoten. En op hetzelfde moment begreep hij wat er was gebeurd. De punt van de dolk was niet, zoals Vicente had bedoeld, in zacht vlees terechtgekomen maar op het eelt dat Andrea's zitvlak bedekte, het resultaat van vijf jaar op de roeibanken. En de weerstand van deze harde huid had de dolk uit de hand van de ander gewrongen. Het wapen stak nu tot aan de greep in het zand. Gil Vicente maakte een ver twijfelde beweging in de richting van zijn wapen, maar ditmaal liet Andrea het hem niet grijpen. Hij ippi gaf de ander zulk een vuistslag tegen het hoofd dat Vicente half verdoofd op de knieën zonk. An drea schopte de dolk buiten zijn bereik, greep Vicente bij zijn kor te baard en rukte hem overeind. „Vertel de waarheid", beval hij grimmig. „Vertel de waarheid ik snijd u de strot af." „Ik ik was het die probeer de het navigatie-instrument op het schip te stelen" piepte Gil Vicen te. „En ik heb u uitgedaagd op dat ik u zou kunnen doden om het dan van uw lijk te bero ven „Wie heeft u naar Lagos ge stuurd?" vroeg Andrea gestreng. „Mattei Bianco! Hij was in Flo rence toen kapitein Cadamosta daar verbleef, die hem van uw ontdekking op de hoogte bracht. Hij betaalde mij om naar Lagos te gaan en fp doden, teneinde het geheim in handen te krijgen." En toen ge vernaamt dat ik de ze reis zou meevaren, zijt ge mee gegaan om te trachten uw zending uit te voeren?" „J" ia dood mij niet!" Met een verachtelijk gebaar duw de \ndrm de ander van zich af. Hij was hem bijna alweer verge ten voor het belangrijker feit dat Mattei, die er in Venetië niet in was geslaagd hem "it de weg te ruimen, nu had getracht hem hier, aan het andere eind "an de Mid dellandse zee, te 'treffen. Zijn half broer moest wel aan dp wanhoop ten prooi zijn, en hij zou het net. zo lang proberen als hij en zijn slachtoffer in leven zouden blijven. Dom Alfonso had de bekentenis gehoord en wendde zich nu toor nig tot zijn bloedverwant, „Gij hond", beet hij hem toe. „Ik zou u eigenlijk op staande voet moe ten laten doden, maar nu zult ge .n hechtenis blijven tot we naar Lagos terugkeren. Daar kan het gerecht dan besluiten wat er met u moet worden gedaan." Hij maakte een plechtige buiging voor Andrea en zei: „Aanvaard mijn verontschuldigingen voor het laffe gedrag van mijn bloedverwant, senior Bianco. Ge kunt elke ge noegdoening van mij eisen die ge maar wilt." „Er is nu meer dan genoeg ge vochten, senhor," verzekerde An drea hem^ „vooral voor een man die niets meer verlangt dan rust." OfSchoon hij deze poging om hem te doden weer had afgewend, wist Andrea heel goed dat hij in de nabije toekomst weinig rust zou kennen. Meer dan iemand anders zou Mattei inzien welk een bijna ongelooflijk voordeel de AI-Kemal zou opleveren aan een gewetenlo ze schurk die haar zou bezitten. Op dat moment kon Mattei natuur lijk niet vermoeden dat Gil Vicen te niet in zijn opzet was geslaagd, maar als ze weer in Lagos terug waren zouden de agenten van de Medici's in Lissabon en zeker ook Mattei in Venetië gauw genoeg vernemen dat Andrea daar was. Van die dag af zou zijn leven in gevaar zijn tot hij of Mattei dood was. Die avond was er een feestmaal tijd op het strand, zoals Dom Al fonso had beloofd, maar Andrea at alleen wat gebraden varkensvlees. Toen zijn honger was gestild roei de hij naar de Santa Clara. Hij haalde zijn iiavigatie-instrumenten voor den dag. Uit de fraaie hou ten doos nam hij de sterrenmeter die Prins Henry hem had gege- •en om die op reis te gebruiken. Wordt vervolgd. laat genieten: T*a da prljap en van de ff kwaliteit een gemeente er iets aan wildt doen. Gouda was de naam. „Geen enkele leswagen op de weg zonder vergunning en keuring van en door de gemeente", zei men daar. Het feest heeft maar kort geduurd. Er kwamen uitspraken van rechters, et- kwam jurisprudentie en de maatregel ging over. „Ook in Gouda is iedereen dus weer helemaal vrij om een rijschool te beginnen", vertelde gistermiddag de politie aldaar. Intussen zijn er ook reacties gekomen op wat de heer H. M. W, Westerlaken, directeur van het C.B.R., de vorige week heeft gezegd en wat op deze pagina stond afgedrukt op vrijdag. „Nergens ln West-Europa, Canada of Amerika nemen politiemensen de rij examens af", zei de heer Westerlaken toen. „Zelf ben Ik houder van een rijbewijs van de Btaat New Jérsey en het rij- Advertentie Goed nieuws voos hen die geen suiker mogen gebruiken (diabetici, s/anke lijn)l In Amerika is een nieuwe zoetstof ontdekt, met zulk een zuivere smaak dat men in de hele wereld enthousiast is. Aanvankelijk was dit nieuwe middel vrij kostbaar, maar doorChefaro wordt zij nu onder de naam Sutrosa voor een billijke prijs beschikbaar gesteld. de nieuwe - in Amerika ontdekte - zoet,tof, waarover men in de hele wereld enthoueiast ie VERENIGDE STATEN. Honderd jaar geleden werd voor het eerst of ficieel post vervoerd per luchtballon en wel met de ballon Jupiter", die op 17 augustus 1859 van Lafayetta, In diana, opsteeg. Dit feit is herdacht met een luchtpostzegel van 7 cent (rood, wit en blauw). HAITI. Voor de Panamerikaanse Spelen, gehouden in Chicago, is een serie van zes waarden in drie ver schillende tekeningen uitgekomen, Frankeerzegels: 25 c., 50 c. en 75 c. Luchtpostzegels: 50 c., 1 g. en 1.50 g. ARGENTINE*. Ook hier is een se rie uitgekomen t.g.v de Panameri kaanse Spelen. De zegels vertonen verschillende takken van sport: 20 pi. 10 c. hardlopen, 50 pi. 20 c. basket ball, 1 p. pi. 50 c. boksen, 2 pi. 1 p. roeien en 3 pi. 1.50 p. zwemmen. VERENIGDE STATEN. Onder de iitel „American Credo" gaan de Ame rikaanse posterijen volgend jaar zes postzegels, alle in de waarde 4 cent, uitgeven. Op de zegels komen uitspra ken van beroemde Amerikanen voor. Ze zullen geleidelijk in circulatie wor den gebracht; de eerste zegel in de waarde 4 cent (rood, wit en blauw) verschijnt in januari 1960 met Geor ge Washingtons beroemde woorden „Neem goed vertrouwen en recht vaardigheid jegens alle volken in acht". EUROPA. In België bestaat de Europa-serie ui't een 2.50 Ir.' (rood) en een 5 fr. (groen), in Frankrijk uit een 25 fr. (groen) en 50 fr. (vio let) en in Italië uit een 25 lire (don kerolijfgroen) en 80 lire (blauw). PHIIJPPIJNEN. Het vijftigjarig bestaan van de stad Baguio is onder meer herdacht met twee postzegels. Het zijn een 6 c. (donkergroen) en een 25 c. (rood. BERLIJN (UPI). Elke verstoring van de openbare orde in West-Berlijn door inwoners van het oostelijk stads* deel zal door de westelijke geallieerden als een ernstige zaak worden beschouwd. Deze waarschuwing kregen de Russen maandag van de Britse commandant in Berlijn, generaal-majoor Belacombe die sprak namens zijn Amerikaanse en Franse collega's. Delncömbe bracht een bezoek aan het Russische hoofdkwartier in Karlshorst bij Óost-Berlijn om de boodschap over te brengen. Zij hield verband met. enke le incidenten die zich vorige week in West-Berlijn afspeelden. Öostberlijners he sen toen namelijk op verscheidene stations van de S-Bahn in West-Berlijn de nieuwe vlag van Oost- Duilsland, ter gelegenheid van het tien jarig bestaan van deze staat. Westber* lijnse politieagenten, die de vlaggen weg haalden, raakten in gevecht met Oost- berlijnse spoorwegarbeiders. De S-Bahn staat in geheel Berlijn, dus ook in het Westelijk deel van de stad. onder toe zicht van de Oostduitse Reichsbahn. In de westelijke waarschuwing wordt de affaire met de vlaggen provocatie ge- noemd die wet en orde in gevaar brengt IS ROME, (Reuter, A.P.) Een Itali aan Is gisterochtend gedood en vijftien mensen werden gewond toen drie wa gons van de Rome-Brennerexpresse ont spoorden en kantelden. Hel ongeluk gebeurde vlakbij liet sta tion In Borghetto in Noord-Italië, nadat een vrachtauto een kilometerpaaltje had geraakt, dut op een wissel terecht kwam. De vrachtautochauffeur is doorgere den en was gisteravond nog niet gevon den. BREST (Reuter) De burgemeester van de Franse havenstad Brest is niet erg gesteld op een bezoek van een Westduits patrouillevaartuig dat de naam Scharnhorst draagt. Dit schip komt in februari met twee Duitse oorlogsschepen naar zijn Stad Tijdens dc tweede wereldoorlog lag het Duitse slagschip Scharnhorst gerui me tijd In de haven van Brest, waardoor deze haven herhaalde malen door de Geallieerde luchtmacht werd gebom bardeerd. Burgemeester Lombard vreest dat de komst van de nieuwe Scharnhorst tot be togingen zal lelden. Eigen nieuwsdienst DELDEN Een conflict dreigt tus sen B, en W. van Delden en zes raads leden. Hel college heelt geweigerd om een raadsbesluit utt te voeren, waarin het werd opgedragen contact op te ne men met twee grootgrondbezitters, die nauw zijn betrokken Bij de structuur plannen van stad-Delden. De raadsleden hebben nu in een brief geëist, dat B. on W. dat alsnog zullen doen en anders de consequenties van hun weigering moeten dragen. Ue raad van Delden komt vanavond bijeen. De kwestie van het raadsbesluit staat niet op de agenda, maat algemeen wordt aangenomen, dat zij toch ter spra ke zal worden gebracht. |>iiiiiiiiiiiiiiiililliliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiililiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii,iiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin Ais uw dahlia's nog niet van een eti ket zijn voorzien, moet u dit nu toch zo spoedig mogelijk doen; als de bloe men straks bevroren zijn kan mon niet meer zien met welk soort men te doen heeft en dan weet u volgend voorjaar niet meer welke kleuren het zijn en ook niet de hoogte en de vorm. Ze worden dan dikwijls op de verkeerde plaats gepoot; de hoogop groeiende zouden dan wel eens op de voorgrond kunnen komen en dan ziet men de lagere soorten niet meer. Dc republiek El Salvador heeft met ingang van 15 september 1959 de visum plicht afgeschaft voor Nederlanders met een geldig paspoort die ten hoogste ne- gentig dagen in de republiek Salvador 1 vertoeven. 73—80. Toen de sluiswachter van de Keizer Helm Stuwdam naar buiten stormde om de monstervis met een scheepshaak te lijf te gaan, wachtte hem een diepe teleurstelling. Hij had gehoopt met het ombrengen van dit gevaarlijke ondier een medaille te winnen, maar nu zag hij dat de auto riteiten zich reeds over de vis ontferm den. Dat meende hij tenminste, want met grote snelheid naderde een helicopter, die boven de walvis bleef hangen. De sluiswachter kon niet weten, dat het Joe Dlel was, die in deze helicopter verheugd zat te grinniken toen hij de superskoopvis de weg versperd zag door de stuwdam, „Haha!" lachte Diel, „nu heb ik hem!" En snel liet. hij een enterhaak aan een lang touw neer. Het was zijn bedoeling Dikke Mobie daarmee bij zijn staart te grijpen en hem achteruit de wal op te slepen. Het leek er iné daad op, dat dit zou lukken, want de m;ester had zich ge noodzaakt gezien de draaistaart stil te zetten, omdat de sluisdeuren van de stuwdam de doortocht beletten.. NED. HERV. KERK Beroepen te Stavenisse: K. Exalto te Brakel, Wijk bij Heusden; H. N. van Hensbergen te Renkum. Bedankt voor Houten K. v. d. Pol te Veenendaal. GEREP. KERKEN Tweetal te Huizen (Fr.): J. Brouwer; te Renkum: H. K. Poelman te Arnemui- den. Beroepen te Andijk: N. Korenhoff te Appingedam; te Bolsward H. J. Heylten te Oud en Nieuwe Biltzijl. Aangenomen naar Oude Pekela; J. Nleuwsma te Drachtster Compagnie. Bedankt voor Vorden: J. N. Nam- mensma te Rodeschool; voor Ridder kerk: C. Heyerman te Nijverdal. BA PT. GEM. Beroepen te Enschede: M. de Jong te Muntendam. Bedankt voor Alkmaar: J. Bosma te Arnhem. VLISSÏNG-EN. Aangek., 11/10 Dts. Ditmar Koel, vertr. geen. Gepass. naar Antwerpen (Ned. schepen11/10 Saba (Gent), Doris, Oosterburgh, 12/10 spoorslngei, Maashaven, Isola, Èems, naar zee: 11/10 geen, 12/10 A verdijk.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 2