Van het roer naar
het stuurwiel: een
stap zonder moeite
aartenmaken.
SUCROSA
DE NATUUR
KAPPIE en de SUPERSKOOP
Dinsdag 13 oktober 1959
P. W. RUSSEL'S
ZEEITWSCH DAGBLAD
E W T J S J
Pag. 2
WMfliiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimui
„Ik heb B.-E."
Vanochtend nog
Iedereen wordt ouder
Sleepboot Zeeland
kreeg contract
ABDIJSIROOP
Canada en V.S. wèl
Betere zoetstof ontdekt!
IEDER ZIJN TERREIN
Oost-Berlijners
gewaarschuwd
Exprestrein ontspoord, ft
Italiaan gedood
Controverse in raad
van Delden
in en om uw huis
Jack
Dunkley
fiilllliiliilillillllllillliiilliliililiH
Uit de kerken
Scheepvaart Vlissingen
R
MMË
Advertentie
RHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIillllllllllllllli'"
lillllllllllllllülHlllllflIlllllflIlllilllHlllllllllllllllllllliülllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll!
IGENLIJK ben ik sleepbootkapitein, maar ik
I zie niet veel brood meer in dat vak. Ik wilde
i een rijschool )egi->er en daarom kom ik
hier. Wat moe' ik nr^eies hebben om zo'n
school te kunnen openen?'
Met ongeveer di .d"i kwam
een dezer dagen »en mar. binnen
bij het bureau van de Verkeers-
inspectie te Rotterdam. Weet u
wat men daar moest antwoor
den? „Om een rijschool te be
ginnen heeft u niets nodig, be
halve een rijbewijs. O ja, en een
auto."
Nu zou men het bij de Verkeers
inspectie wei prettig vinden wanneer
u wist, dat men daar niets van doen
heeft met rijscholen, rijbewijzen of ken
tekens. De Verkeersinspectie is een van
de buitendiensten van Verkeer en Wa
terstaat en houdt zich bijvoorbeeld bezig
met: het vervoer, de bevrachting van
schepen, de verlening van toestemming
voor lourwagenritten, de controle op d«
naleving van het rijtijdenbesluit en
meer zulke zaken
Maar net zo goed als u deze sleep
bootkapitein aan een antwoord had
kunnen heipen, zo deed men dat bij die
Verkeersinspectie.
„Ik heb nog een schip, dat is ver
pacht. Maar een mens wil toch iets doen
en toen dacht ik: och, een rijschool."
Dat kan, meneer, dat kan. Natuurlijk
kan dat in Nederland, zolang er geen
wet op de rijscholen of een Rijschool-
wet bestaat.
„Ik heb het rijbewijs B-Ë", sprak de
sleepbootkapitein, „en ook een auto.
Daarin heb ik al dubbele pedalen laten
maken."
Kijk eens aan. Dat is al een stap in
de goede richting. Want ze zijn er nog
te over, de leswagens zonder dubbele
bediening.
Het zou natuurli,|k wel gunstig zijn
wanneer u een opleiding volgde als r(j-
instructeur en dan examen deed, zo
heeft men de sleepbootkapitein nog ge
adviseerd.
Maar daaraan hoeft de man zich
helemaal niet te houden. Hij kan meteen
gaan lessen. Vanmiddag nog. Vanoch
tend, als hij zin heeft. Een oranje plaatje
met een zwarte L op z(jn wagen en hij
heeft zjjn „schooi".
Er is een tijd geweest, zo in 1957, dat
Advertentie
Overigens: de G: en G. van af
gelopen vrijdag ging o.a. schuil
onder de woorden: „Rijbewijs-
koning Westerlakenenzovoorts.
'Vee' wat het gevolg is?
Sinds die dag nordt de heer
Westerlaken in Den Haag aange
sproken met: Sire!
„BEETJE MEER STUURBOORD, MEESTER
examen is mij door een politieagent in
uniform daar afgenomen", schrijft me
de heer J. P. HAGE te BOSKOOP.
„In Sheridon (in Canada) heb Ik exa
men gedaan om een rijbewijs te behalen
en mijn examinator was een politieman
van de bereden politie", aldus de heer
J. VAN NIEUWENHÜYZE uit ROT
TERDAM.
„Als dat zo is, dan neem Ik mijn
woorden graag terug", vertelde me gis
teren de heer Westerlaken. „Dan zijn
mijn informaties niet volledig. Maar in
Europa gebeurt het nergens."
.de oudste van de examinatoren
is 39 jaar", aldus citeerde ik verder de
heer Westerlaken.
„In mijn woonplaats zijn drie „losse"
adviseurs, wiens leeftijden 62, 47 en 42
jaar zijn. Er is ook een „vaste" advi
seur; hij is 42 jaar", aldus de brief van
de heer H. de V. te Gorinchem.
„Ik heb dus bedoeld, dat van de vijftig
adviseurs in vaste dienst er geen ouder
is dar. 32 jaar", zei gisteren de heer
Westerlaken. „Maar wacht even, we
hebben ze nu ook al weer vijf jaar, dus
er kan toch nog wel een oudere tussen
lopen. De 150 adviseurs die niet in vaste
dienst zijn, ja, die zijn wel ouder. Maar
is dat erg? We examineren ook wel eens
kandidaten van 66 jaar en die zijn dan
soms nog bijzonder vitaal."
IJMUIDEN (ANP) De Nederlandse
sleepboot Zeeland, die zondagmiddag in
de Indische oceaan de Noorse tanker
Havprins bereikte, heeft het contract
gekregen op Lloyds open form om de
tanker, die vrijdagmiddag brand in de
machinekamer had gemeld, naar een
haven te begeleiden. Toen de sleepboot
het stuurloze schip bereikte was men
aan boord ervan overigens er juist in
geslaagd het vuur te doven en de
hoofdmotor weer op gang te krijgen.
De 23 genezende bestanddelen
in de vertrouwde fles Abdijsi
roop (Akker-Siroopverdrij
ven de ziektekiemen en jagen
de hoest weg uit uv gezin.
6»
Weer raakten hun wapenen el
kaar en bleven zij enkele secon
den roerloos staan. „Ge kunt uw
leven redden door te bekennen,"
zei Andrea zo zacht dat geen van
de omstanders het kon horen.
Gil Vicente aarzelde slechts
even. „Ik zal bekennen," mompel
de hij.
Andrea ging achteruit en liet
zijn wapen zakken. Hij besefte
echter te laat dat Vicente's capi
tulatie slechts een voorwendsel
was geweest, want opeens viel hij
uit en hij stootte opwaarts in de
richting van Andrea's onbe
schermde buik.
Daar hij deze verraderlijke
stoot niet kon afweren bleef An
drea niets anders over dan zich
snel om te wenden. Hij voelde
een slag tegen het ondereind van
zijn rug, doch merkwaardig ge-
noet niet de vlijmende pijn van
wat makkelijk een dodelijke steek
zou kunnen zijn. Opeens vloog er
iets langs hem heen dat glinster
de ih de zon het was de dolk
die zijn tegenstander uit de hand
was geschoten. En op hetzelfde
moment begreep hij wat er was
gebeurd.
De punt van de dolk was niet,
zoals Vicente had bedoeld, in
zacht vlees terechtgekomen maar
op het eelt dat Andrea's zitvlak
bedekte, het resultaat van vijf
jaar op de roeibanken. En de
weerstand van deze harde huid had
de dolk uit de hand van de ander
gewrongen. Het wapen stak nu tot
aan de greep in het zand.
Gil Vicente maakte een ver
twijfelde beweging in de richting
van zijn wapen, maar ditmaal liet
Andrea het hem niet grijpen. Hij
ippi
gaf de ander zulk een vuistslag
tegen het hoofd dat Vicente half
verdoofd op de knieën zonk. An
drea schopte de dolk buiten zijn
bereik, greep Vicente bij zijn kor
te baard en rukte hem overeind.
„Vertel de waarheid", beval hij
grimmig. „Vertel de waarheid
ik snijd u de strot af."
„Ik ik was het die probeer
de het navigatie-instrument op het
schip te stelen" piepte Gil Vicen
te. „En ik heb u uitgedaagd op
dat ik u zou kunnen doden om
het dan van uw lijk te bero
ven
„Wie heeft u naar Lagos ge
stuurd?" vroeg Andrea gestreng.
„Mattei Bianco! Hij was in Flo
rence toen kapitein Cadamosta
daar verbleef, die hem van uw
ontdekking op de hoogte bracht.
Hij betaalde mij om naar Lagos
te gaan en fp doden, teneinde
het geheim in handen te krijgen."
En toen ge vernaamt dat ik de
ze reis zou meevaren, zijt ge mee
gegaan om te trachten uw zending
uit te voeren?"
„J" ia dood mij niet!"
Met een verachtelijk gebaar duw
de \ndrm de ander van zich af.
Hij was hem bijna alweer verge
ten voor het belangrijker feit dat
Mattei, die er in Venetië niet in
was geslaagd hem "it de weg te
ruimen, nu had getracht hem hier,
aan het andere eind "an de Mid
dellandse zee, te 'treffen. Zijn half
broer moest wel aan dp wanhoop
ten prooi zijn, en hij zou het net.
zo lang proberen als hij en zijn
slachtoffer in leven zouden blijven.
Dom Alfonso had de bekentenis
gehoord en wendde zich nu toor
nig tot zijn bloedverwant, „Gij
hond", beet hij hem toe. „Ik zou
u eigenlijk op staande voet moe
ten laten doden, maar nu zult ge
.n hechtenis blijven tot we naar
Lagos terugkeren. Daar kan het
gerecht dan besluiten wat er met
u moet worden gedaan." Hij
maakte een plechtige buiging voor
Andrea en zei: „Aanvaard mijn
verontschuldigingen voor het laffe
gedrag van mijn bloedverwant,
senior Bianco. Ge kunt elke ge
noegdoening van mij eisen die ge
maar wilt."
„Er is nu meer dan genoeg ge
vochten, senhor," verzekerde An
drea hem^ „vooral voor een man
die niets meer verlangt dan rust."
OfSchoon hij deze poging om
hem te doden weer had afgewend,
wist Andrea heel goed dat hij in
de nabije toekomst weinig rust zou
kennen. Meer dan iemand anders
zou Mattei inzien welk een bijna
ongelooflijk voordeel de AI-Kemal
zou opleveren aan een gewetenlo
ze schurk die haar zou bezitten.
Op dat moment kon Mattei natuur
lijk niet vermoeden dat Gil Vicen
te niet in zijn opzet was geslaagd,
maar als ze weer in Lagos terug
waren zouden de agenten van de
Medici's in Lissabon en zeker ook
Mattei in Venetië gauw genoeg
vernemen dat Andrea daar was.
Van die dag af zou zijn leven in
gevaar zijn tot hij of Mattei
dood was.
Die avond was er een feestmaal
tijd op het strand, zoals Dom Al
fonso had beloofd, maar Andrea at
alleen wat gebraden varkensvlees.
Toen zijn honger was gestild roei
de hij naar de Santa Clara. Hij
haalde zijn iiavigatie-instrumenten
voor den dag. Uit de fraaie hou
ten doos nam hij de sterrenmeter
die Prins Henry hem had gege-
•en om die op reis te gebruiken.
Wordt vervolgd.
laat genieten:
T*a da prljap en
van de ff kwaliteit
een gemeente er iets aan wildt doen.
Gouda was de naam.
„Geen enkele leswagen op de weg
zonder vergunning en keuring van en
door de gemeente", zei men daar.
Het feest heeft maar kort geduurd.
Er kwamen uitspraken van rechters, et-
kwam jurisprudentie en de maatregel
ging over. „Ook in Gouda is iedereen
dus weer helemaal vrij om een rijschool
te beginnen", vertelde gistermiddag de
politie aldaar.
Intussen zijn er ook reacties gekomen
op wat de heer H. M. W, Westerlaken,
directeur van het C.B.R., de vorige week
heeft gezegd en wat op deze pagina
stond afgedrukt op vrijdag.
„Nergens ln West-Europa, Canada of
Amerika nemen politiemensen de rij
examens af", zei de heer Westerlaken
toen.
„Zelf ben Ik houder van een rijbewijs
van de Btaat New Jérsey en het rij-
Advertentie
Goed nieuws voos hen die geen
suiker mogen gebruiken (diabetici,
s/anke lijn)l
In Amerika is een nieuwe zoetstof
ontdekt, met zulk een zuivere smaak
dat men in de hele wereld enthousiast
is. Aanvankelijk was dit nieuwe middel
vrij kostbaar, maar doorChefaro wordt
zij nu onder de naam Sutrosa voor
een billijke prijs beschikbaar gesteld.
de nieuwe - in Amerika ontdekte - zoet,tof,
waarover men in de hele wereld enthoueiast ie
VERENIGDE STATEN.
Honderd
jaar geleden werd voor het eerst of
ficieel post vervoerd per luchtballon
en wel met de ballon Jupiter", die
op 17 augustus 1859 van Lafayetta, In
diana, opsteeg. Dit feit is herdacht
met een luchtpostzegel van 7 cent
(rood, wit en blauw).
HAITI. Voor de Panamerikaanse
Spelen, gehouden in Chicago, is een
serie van zes waarden in drie ver
schillende tekeningen uitgekomen,
Frankeerzegels: 25 c., 50 c. en 75 c.
Luchtpostzegels: 50 c., 1 g. en 1.50 g.
ARGENTINE*. Ook hier is een se
rie uitgekomen t.g.v de Panameri
kaanse Spelen. De zegels vertonen
verschillende takken van sport: 20 pi.
10 c. hardlopen, 50 pi. 20 c. basket
ball, 1 p. pi. 50 c. boksen, 2 pi. 1 p.
roeien en 3 pi. 1.50 p. zwemmen.
VERENIGDE STATEN. Onder de
iitel „American Credo" gaan de Ame
rikaanse posterijen volgend jaar zes
postzegels, alle in de waarde 4 cent,
uitgeven. Op de zegels komen uitspra
ken van beroemde Amerikanen voor.
Ze zullen geleidelijk in circulatie wor
den gebracht; de eerste zegel in de
waarde 4 cent (rood, wit en blauw)
verschijnt in januari 1960 met Geor
ge Washingtons beroemde woorden
„Neem goed vertrouwen en recht
vaardigheid jegens alle volken in
acht".
EUROPA. In België bestaat de
Europa-serie ui't een 2.50 Ir.' (rood)
en een 5 fr. (groen), in Frankrijk
uit een 25 fr. (groen) en 50 fr. (vio
let) en in Italië uit een 25 lire (don
kerolijfgroen) en 80 lire (blauw).
PHIIJPPIJNEN. Het vijftigjarig
bestaan van de stad Baguio is onder
meer herdacht met twee postzegels.
Het zijn een 6 c. (donkergroen) en
een 25 c. (rood.
BERLIJN (UPI). Elke verstoring
van de openbare orde in West-Berlijn
door inwoners van het oostelijk stads*
deel zal door de westelijke geallieerden
als een ernstige zaak worden beschouwd.
Deze waarschuwing kregen de Russen
maandag van de Britse commandant in
Berlijn, generaal-majoor Belacombe die
sprak namens zijn Amerikaanse en
Franse collega's.
Delncömbe bracht een bezoek aan het
Russische hoofdkwartier in Karlshorst
bij Óost-Berlijn om de boodschap over
te brengen. Zij hield verband met. enke
le incidenten die zich vorige week in
West-Berlijn afspeelden.
Öostberlijners he sen toen namelijk op
verscheidene stations van de S-Bahn in
West-Berlijn de nieuwe vlag van Oost-
Duilsland, ter gelegenheid van het tien
jarig bestaan van deze staat. Westber*
lijnse politieagenten, die de vlaggen weg
haalden, raakten in gevecht met Oost-
berlijnse spoorwegarbeiders. De S-Bahn
staat in geheel Berlijn, dus ook in het
Westelijk deel van de stad. onder toe
zicht van de Oostduitse Reichsbahn.
In de westelijke waarschuwing wordt
de affaire met de vlaggen provocatie ge-
noemd die wet en orde in gevaar brengt IS
ROME, (Reuter, A.P.) Een Itali
aan Is gisterochtend gedood en vijftien
mensen werden gewond toen drie wa
gons van de Rome-Brennerexpresse ont
spoorden en kantelden.
Hel ongeluk gebeurde vlakbij liet sta
tion In Borghetto in Noord-Italië, nadat
een vrachtauto een kilometerpaaltje had
geraakt, dut op een wissel terecht
kwam.
De vrachtautochauffeur is doorgere
den en was gisteravond nog niet gevon
den.
BREST (Reuter) De burgemeester
van de Franse havenstad Brest is niet
erg gesteld op een bezoek van een
Westduits patrouillevaartuig dat de naam
Scharnhorst draagt. Dit schip komt in
februari met twee Duitse oorlogsschepen
naar zijn Stad
Tijdens dc tweede wereldoorlog lag
het Duitse slagschip Scharnhorst gerui
me tijd In de haven van Brest, waardoor
deze haven herhaalde malen door de
Geallieerde luchtmacht werd gebom
bardeerd.
Burgemeester Lombard vreest dat de
komst van de nieuwe Scharnhorst tot be
togingen zal lelden.
Eigen nieuwsdienst
DELDEN Een conflict dreigt tus
sen B, en W. van Delden en zes raads
leden. Hel college heelt geweigerd om
een raadsbesluit utt te voeren, waarin
het werd opgedragen contact op te ne
men met twee grootgrondbezitters, die
nauw zijn betrokken Bij de structuur
plannen van stad-Delden.
De raadsleden hebben nu in een brief
geëist, dat B. on W. dat alsnog zullen
doen en anders de consequenties van
hun weigering moeten dragen.
Ue raad van Delden komt vanavond
bijeen. De kwestie van het raadsbesluit
staat niet op de agenda, maat algemeen
wordt aangenomen, dat zij toch ter spra
ke zal worden gebracht.
|>iiiiiiiiiiiiiiiililliliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiililiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii,iiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
Ais uw dahlia's nog niet van een eti
ket zijn voorzien, moet u dit nu toch
zo spoedig mogelijk doen; als de bloe
men straks bevroren zijn kan mon niet
meer zien met welk soort men te doen
heeft en dan weet u volgend voorjaar
niet meer welke kleuren het zijn en ook
niet de hoogte en de vorm. Ze worden
dan dikwijls op de verkeerde plaats
gepoot; de hoogop groeiende zouden dan
wel eens op de voorgrond kunnen komen
en dan ziet men de lagere soorten niet
meer.
Dc republiek El Salvador heeft met
ingang van 15 september 1959 de visum
plicht afgeschaft voor Nederlanders met
een geldig paspoort die ten hoogste ne-
gentig dagen in de republiek Salvador
1 vertoeven.
73—80. Toen de sluiswachter van de
Keizer Helm Stuwdam naar buiten
stormde om de monstervis met een
scheepshaak te lijf te gaan, wachtte
hem een diepe teleurstelling.
Hij had gehoopt met het ombrengen
van dit gevaarlijke ondier een medaille
te winnen, maar nu zag hij dat de auto
riteiten zich reeds over de vis ontferm
den.
Dat meende hij tenminste, want met
grote snelheid naderde een helicopter,
die boven de walvis bleef hangen. De
sluiswachter kon niet weten, dat het
Joe Dlel was, die in deze helicopter
verheugd zat te grinniken toen hij de
superskoopvis de weg versperd zag door
de stuwdam,
„Haha!" lachte Diel, „nu heb ik
hem!" En snel liet. hij een enterhaak
aan een lang touw neer. Het was zijn
bedoeling Dikke Mobie daarmee bij zijn
staart te grijpen en hem achteruit de
wal op te slepen.
Het leek er iné daad op, dat dit zou
lukken, want de m;ester had zich ge
noodzaakt gezien de draaistaart stil te
zetten, omdat de sluisdeuren van de
stuwdam de doortocht beletten..
NED. HERV. KERK
Beroepen te Stavenisse: K. Exalto te
Brakel, Wijk bij Heusden; H. N. van
Hensbergen te Renkum. Bedankt voor
Houten K. v. d. Pol te Veenendaal.
GEREP. KERKEN
Tweetal te Huizen (Fr.): J. Brouwer;
te Renkum: H. K. Poelman te Arnemui-
den.
Beroepen te Andijk: N. Korenhoff te
Appingedam; te Bolsward H. J. Heylten
te Oud en Nieuwe Biltzijl.
Aangenomen naar Oude Pekela; J.
Nleuwsma te Drachtster Compagnie.
Bedankt voor Vorden: J. N. Nam-
mensma te Rodeschool; voor Ridder
kerk: C. Heyerman te Nijverdal.
BA PT. GEM.
Beroepen te Enschede: M. de Jong te
Muntendam. Bedankt voor Alkmaar: J.
Bosma te Arnhem.
VLISSÏNG-EN. Aangek., 11/10 Dts. Ditmar
Koel, vertr. geen. Gepass. naar Antwerpen
(Ned. schepen11/10 Saba (Gent), Doris,
Oosterburgh, 12/10 spoorslngei, Maashaven,
Isola, Èems, naar zee: 11/10 geen, 12/10
A verdijk.