Veertig
jaar
K.L.M.
LAGE WATERSTAND BELAAGT DE
RIJNVAART
DOODGEWAANDE PILOOT
LIEP „ZOMAAR" TUIN IN
ZON WAS RUIM
2 MINUTEN
VERDUISTERD
kiene.
Rivierschepen onderbeladen en duur bevracht
Havensteden strijden
tegen de droogte
ZOUT
WATER
Lopend door
Brand in ruim
van Deens schip
de
rivieren
Vogels zwegen in Las Palmas
FRANSEN VOOR
PLANNEN VAN
DE GAULLE
De Bilt: Zon
PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND
Het zoeken boven zee al gestaakt
GALLAS 7ANGT
KLAAGLIED
In Brielse meer
STILLETJES
In Florida gekleurd
eten niet verplicht
Trein op vrachtauto
negentien doden
Toon Hermans'
film is klaar!
Luchtdoelraket
van nieuw type
Engelse zondag duurt
morgen een uur langer
Weekeinde
droog
Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststraat 90, Postbus 4,
Giro 116666, telefoon 01100-2438; bü geen gehoor:
Chefred. 01100-3991.
Bijkantoren: Middelburg, Korte Delft 50, tel. 01180-2009;
bij geen gehoor: 01180-4604; Vlissingen, Rembrand!. 24,
tel. 01184-3224; Terneuien, Nieuwstraat 38, tel. 01150-3189;
Zierikzee, Havenpark 24, tel. 01110-2991.
Directeur JACQ DE SMIT - Chefred.: G. J. BREUKER
Zeeuwsch Dagblad
Losse nummers 13 cent.
Abonnementsprijs 0,56 per week, 7,per kwartaal
Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouter»
7 cent per woord met een minimum
van 1,
15e Jaargang no. 4374
Zaterdag 3 oktober 1959
Y EERTIG JAAR K.L.M. en er is
altijd die waslijst van moeilijk
heden geweest. Interessant, maar
nooit cadeau gegeven. Nooit hebben
ze ergens staan gillen: Laat die
K.L.M. nu eens naar ons land
vliegen. We hebben er altijd zelf
voor moeten zorgen. Andere maat
schappijen hebben ook goed mate
riaal en goede vliegers. Toch durven
wij de concurrentie aan en dat geldt
ook voor de toekomst".
I. A. ALER
Midden in zyn werkkamer in
Scheveningen vertelt hij me dit, de
heer I. A. Aler, president-directeur
van de K.L.^I. „Kyk, het diensten
verlenen, dat ligt ons Nederlanders,
maar Plesman is en blijft de oorzaak
dat uit niets alles in veertig jaar werd
opgebouwd. Want wat trekt nu een
luitenant-met-een-goed-idee, zoals het
ten slotte 40 jaar geleden was? Maar
Plesman trok ze mee: een jonkheer,
bankiers, niet veel geld, maar toch.
Alle kansen, die nog niet aanwezig
leken, werden door Plesman ge
grepen. Met een geloof, dat alle
moeilijkheden opzij schoof. Toen
waren er nog geen handboeken; nu
wel. Zulke dikke, om in te zien hoe
je een luchtvaartmaatschappij organi
seert. Niemand kykt erin, maar ze
zijn er
EINDRESULTAAT
/'AP de vensterbank in die kamer
staat, in zilveren lyst, een foto
van dr. Albert Plesman en ik geloof
niet dat ik me vergis, wanneer ik
stel, dat zijn geest gevaren is in de
man die na hem zyn stoel bezette.
Korte zinnen, niet er omheen praten,
maar recht op het doel af en:
vooruit-denken kenmerken van de
heer Aler.
„Als we één ogenblik denken: nu
hebben we er 40 jaar op zitten, nu
zijn we er, dan zijn we meteen op
weg om verloren te gaan. Als byna
zeventienduizend mensen samen iets
doen, dan zijn er fouten. Daar leren
we van. Het gaat om bet eindresul
taat: hoe is de reputatie van de
K.L.M. in de wereld? Het antwoord
laat ik aan u over."
De „generaal" Aler steekt zijn
derde sigaret op binnen de drie
kwartier en zegt: „Soms maken we
wel eens mensen „ziek" in liet be
drijf: mensen die denken dat ze nu
toch wel iets geweldigs hebben ge
presteerd. En dan horen ze: Dacht
je dat je daar genoeg aan had?; niks
meneer; dat is je taakstelling. Het
is niet altijd leuk om dat te horen,
maar de enige manier om te blijven
wandelen op de weg naar de voor
uitgang."
,MIJN OVERTUIGING"
TAE nieuwe straalvliegtuigen van de
K.L.M. staan te komen. In 1956
werden de DG8's besteld, in 1960
komen ze van de band, in 196162
arriveren ze in Nederland en in 1963
gaat men er de vruchten van plukken.
„Maar dat betekent, dat er in 1955
al plannen en beslissingen moesten
worden gemaakt en genomen", zegt
de heer Aler. „Acht jaar vooruit zien
dus." En alleen al de laatste hand
leggen aan de vliegopleiding voor de
DC8 gaat negen en een half mil
joen gulden kosten.
„We zitten in de luchtvaart nü,
waar het autovervoer zat in bijvoor
beeld 1918. Maar ondanks de huidige
situatie komen we beslist af van het
begrip: U mag alleen maar naar
ons vliegen als wij enzovoorts
Er zullen steeds meer mensen en
goederen door de lucht worden ver
voerd. Als u vraagt: Kun je dat be
wijzen?, dan zeg ik: neen, maar het
is mijn overtuiging."
„ONTHOU HET NOU"
AANSTAANDE woensdag 7 okto-
ber bestaat de K.L.M. veertig
jaar. En morgen, vier oktober, is het
40 jaar geleden, dat de huidige
president-directeur zyn vliegbrevet
haalde.
„Op 1 november 1918 kwam ik op
Soesterberg. In het casino zaten de
officieren hij elkaar en ik ging er
bet rondje „Mag ik even?" lopen.
Ik was nog wat onwennig en mis
schien zenuwachtig en stelde me twee
keer voor aan Plesman. „Ja, Aler,
dat heb je al gedaan", zei hij, „ik
beet Plesman. Onthou het nou, mis
schien worden we nog wel eens
vrienden."
Geen druppel water krijgt men
in het hooggelegen deel van het
Westduitse Siegen meer uit de
kraan als gevolg van de langdu
rige droogte. Nu kan men elke dag
dit tafereeltje aanschouwen: De
bevolking die haar deel van het
gerantsoeneerde drinkwater haalt
bij tankwagens van de brandweer
en het Belgische leger. Een Bel
gische soldaat maakt zich op deze
foto verdienstelijk met het aftap
pen van de luttele liters die per
inwoner beschikbaar worden
gesteld.
Eigen nieuwsdienst
ROTTERDAM - De havens van Rotterdam en Amsterdam
hebben er een scherpe strijd bijgekregendie tegen de
droogte. Als gevolg van de lage waterstand op de rivieren,
die hier en daar doorwaadbaar zijn geworden, kunnen de
rivierschepen maar voor de helft of tweederde worden be
laden. Hierdoor gaan veel vrachten verloren: er wordt
naar andere vervoersmogelijkheden gezocht, die de Rijn'
rederijen op gevoelige schadeposten komen te staan.
LONDEN (Reuter) Maria Callas
kwam gisteravond op Londen Airport
aan en er was niemand die haar be
groette.
Waarom, vroeg ze aan een functio
naris van het vliegveld, waarom zijn
er geen bloemen en waarom staat er
geen auto voor mij klaar?
De man zweeg.
Vroeger, zei Callas, was er altijd een
auto en armen vol bloemen. Nu niet
Eigen nieuwsdienst
BRIELLE Het zoute water
komt in het Brielse Meer al bin
nen. De bange verwachting van
de Brielse dijkring, dat dit zou
gebeuren, is nog sneller in ver
vulling gegaan dan werd gedacht.
Ir. A. K. W. Unger, hoofdingenieur
van Rijkswaterstaat, deelde mee, dat
de laatste dagen al voortdurend water
uit de Oude Maas wordt ingelaten om
de Brielse Maasboezem niet beneden
het minimumpeil van veertig min
NAP te laten komen. Dit minimum-
peil moet worden gehandhaafd voor
de scheepvaart naar en van Europoort
en Deltawerken.
CENTIMETERS
Deze mededeling van ir. Unger was
wel een bijzonder grote verrassing,
aangezien de Brielse dijkring kort te
voren had meegedeeld, dat er nog vijf
centimeter speling was vóór tot het
inlaten zou moeten worden overge
gaan.
Bij latere informatie bleek men ook
te Brielle toch van het inlaten op de
hoogte te zijn, al was er wel verschil
van mening over het zoutgehalte.
Ir. Unger noemde een zoutgehalte
van 625 mg. Te Brielle meende men,
dat water met een zoutgehalte tot
achthonderd mg. werd binnengelaten.
Overigens is een gehalte van vijfhon
derd mg. al het uiterste, dat de tuin
bouw kan verdragen.
De polders langs de Bernisse kon
men nog enige tijd voorzien door het
inlaten van water uit het Spui en an
dere polders bij het Kanaal door Voor-
ne door water uit dat kanaal. Deze
mogelijkheden bestaan nu ook niet
meer, aangezien zowel het Spui als
het Kanaal door Voorne, zoals men zei,
bremzout is.
GRENS
Van ir. Unger hoorden wij, dat er
geen gevaar is voor een doorboren
van de kleilaag onder de Brielse Maas
boezem. Een onderzoek heeft uitge
wezen, dat de zandzuigers beslist niet
dieper gaan dan de gestelde veilig-
heidsgrens van twaalf meter. De klei
laag ligt, volgens de heer Unger, be
langrijk dieper, maar veiligheidshalve
heeft men de grens van twaalf meter
gesteld.
Het tuindersbedrijf op Voorne valt of
staat met het zoete water, vertelde ons
de heer Van Tilburg, directeur van de
veilingvereniging Voorne en omstre
ken, Hij voegde hier aan toe Laat u
alstublieft in uw krant onze nood
kreet eens horen. Zonder zoet water
is Voorne als tuinbouwgebied ten dode
opgeschreven.
Van onze correspondent
LONDEN Johnny Squier, de
invlieger van English Electric,
die donderdag met zijn gloed
nieuwe supersonische straaljager
(een Lightning) boven de Ierse
Zee verdween, kwam gisteren,
dodelijk vermoeid, kletsnat en
hongerig maar ongedeerd aan
land in het Schotse plaatsje Gar-
leston. Een paar uur tevoren
was de opdracht gegeven, het op
sporingswerk te staken omdat er
geen kans meer aanwezig werd
geacht dat Squier de ontploffing
van zijn jager, had overleefd.
Hij kwam plotseling dwars door de
rozentuin van een vakantietehuis
voor kinderen aanstrompelen, klets
nat in zijn vliegerspak. Een kleine
kilometer verder was hij uit zijn rub
berbootje aan wal gegaan en de rots
achtige kust opgeklommen.
Juffrouw Jocelyn Donaldson, een
verpleegster van het tehuis, nam de
man onmiddellijk bij de arm. Hij sta
melde enkele woorden over een neer
gestort vliegtuig en kon toen niet ver
der. Zij stopte hem in bed en even
later kwam de plaatselijke dokter hem
een kalmerend middeltje geven.
Nacht in baai
Squier had de hele nacht in de baai
van Rigg doorgebracht. Hij wist niet
welke kant hij op moest, omdat het
bijzonder mistig was.
Op zeker ogenblik zag hij een ver
laten stuk Mulberryhaven uit de oor
logstijd liggen en wilde daar zijn rub
berbootje aan vastmaken. Maar hij be
dacht zich, omdat hij daar waarschijn
lijk niet door de op speurtocht uitge
zonden vliegtuigen zou worden opge
merkt, peddelde terug de baai in en
werd toen door het tij later naar de
kust gedreven.
Wat er precies in de lucht is ge
beurd weet slechts de nu slapende
Johnny. Alleen is bekend dat hij in
moeilijkheden geraakte, van zijn
schietstoel gebruik maakte en zich zo
met zijn gele rubberbootje van het
brandende vliegtuig wist los te maken.
Hij was opgestegen van de basis
Warton en zou door radar op zijn
vlucht worden gevolgd, zoals gebrui
kelijk is op proefvluchten. De Light
ning is de modernste Britse jager en
de periode van de proeven is nog niet
voorbij. Het toestel kan een snelheid
van meer dan 2000 km per uur be
reiken.
Ontploffing
Toen hij ten noorden van het eiland
Man in de Ierse Zee was gekomen,
verdween zijn toestel plotseling van
het radarscherm. Een psychiater die op
die plaats aan het zeilen was, zag een
vliegtuig neerstorten en maakte
alarm. Op andere schepen had men
een ontploffing gehoord, doch waar
schijnlijk was de piloot toen al uit het
toestel gesprongen.
meer. Wat is er aan de hand? Ben ik
niet goed genoeg meer voor jullie?
Niemand zei iets.
Callas is toen aan de artn van haar
impressario, ene meneer S. Gorlinsky,
door een kleine groep mensen die
stonden te kijken, naar het restaurant
gegaan. Maria Callas is naar Londen
gekomen om een televisiefilm te ma
ken met Alicia Markova en Jo6Ó
Iturbi.
Johnny Squier, invlieger van
English Electric, heeft wel onge
lofelijk veel geluk gehad. Een
collega zei gisteravondHet is
nauwelijks te geloven dat hij het
in die ijzige mist zolang heeft uit
gehouden.
Telefoto exclusief Algemeen Dagblad
Het gevolg van de abnormaal
lage waterstand is bovendien, dat
de vrachten tot onwaarschijnlijke
hoogte oplopen. Voor ertsvrach
ten wordt in normale tijd 1.40 gul
den per ton betaald nu moet er
als gevolg van de onrendabele
scheepsruimte 4.60 voor komen.
De daghuren van de schepen zijn
ruim verdubbeld. Een vracht van
1800 ton kopererts voor Ludwigs-
haven, die doorgaans in één schip
wordt vervoerd, is onlangs in vijf
schepen de rivier opgebracht.
Al weken kampt de binnenvaart
met het lage water op de beneden
rivieren. Waren de beperkingsbepalin
gen van de diepgang aanvankelijk vrij
gering, thans treffen zij de schepen al
in volle mate.
Een tweeduizend tonner b.v., die
normaal geladen een diepgang van om
en bij 2,80 m heeft, mag thans in de
Waal niet dieper dan tot 1,70 m steken.
Dit houdt in, dat deze boten voor on
geveer 40 procent onderbeladen moe
ten worden, een verlies van een slor
dige achthonderd ton goederen dus. De
kleinere boten komen er iets genadiger
af doordat zij minder diepgang bezit-
zitten en de restricties voor hen minder
scherp zijn. Toch moeten deze ook van
dertig tot twintig procent onder
beladen worden.
Op Rijn en IJssel liggen deze per
centages nog aanzienlijk ongunstiger
dan op de grootvorst van de vader
landse stromen. Dit heeft er al toe
geleid, dat de scheepvaart op deze
rivieren zo goed als stilgelegd is. Al
leen zeer kleine boten varen hier nog.
En ook deze vergen een maximum aan
schippersvaardigheid willen zij niet op
de zandbanken aan de grond lopen.
Dikwijls mislukt dit en vrij regelmatig
komen bij de rijkswaterstaat in de
verschillende arrondissementen mel-
dingen binnen van schepen die vast
kwamen te zitten. Dan kost het weer
uren om vlot te komen.
Bij deze deze moeilijkheden komen
nog alle mogelijke beperkingen die wel
genomen moeten worden om de veilig-
Eigen nieuwsdienst
ROTTERDAM Vannacht is brand
uitgebroken aan boord van het Deen
se schip Olga Torm (4593 brt), dat
ligplaats heeft in de Merwehaven te
Rotterdam bij de loodsen A en C van
Swarttouw's stuwadoorsmaatschappij
Vermoedelijk door kortsluiting raak
ten enkele balen palmpitten in ruim
vier in vlam. Weldra verspreidde het
vuur zich door het ruim. De vlammen
laaiden op en er ontstond een flinke
rookontwikkeling. De brandweer kon
al gauw de vuurhaard localiseren. Nog
lang was zij bezig met de nablussing.
Bij Nijmegen is de Waal voor
een flink uit de kluiten gewas
sen manspersoon lopend door
te komen: het water reikt er
tot niet meer dan 1.85 meter.
Tussen de IJsselkop en Zut-
phen staat in de IJssel hier en
daar niet meer dan 1.15 meter
water.
De Rijn bevat ter hoogte van
Heveadorp, daar waar het Am
sterdam-Rijnkanaal er invalt,
slechts 1,25 meter water.
Hogerop is het al niets beter:
bij Keulen liggen grote zand
banken droog in de stroom
draad van de rivier. De ver
wachtingen?
Slecht, wat meer water betreft,
want de hogedruk handhaaft
zich met grote hardnekkigheid
boven Europa, zodat het
stroomgebied van de Rjjn het
voorlopig zonder regen zal
moeten doen. Hetgeen dus wil
zeggen, dat er bovenstrooms
steeds minder water komt en
ook de benedenrivieren een
voortdurend ondiepe bedding
krijgen.
llltlllKlllllllllllllllltllllllllllllllMHIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIt lllflIflIlllllllKliiillllllMIIIIItl
heid van de vaart te verzekeren. De
rivieren zijn smal geworden, hier en
daar zo smal dat het de schepen ver
boden is elkaar in te halen. Ook mogen
bv. duwboten elkaar in de Waal bij
Nijmegen niet ontmoeten
De diepgangbeperkingen maken dat
de vraag naar scheepsruimte gestegen
is. Elke boot, mits tenminste niet op
gesloten in haventjes waarvan de toe
gang drooggevallen is, kan op het
ogenblik bevracht worden, zij het dan
tot de gestelde grenzen.
MIAMI (UPI) -Als hij niet wil be
hoeft een blanke restauranteigenaar
geen negers te bedienen in de staat
Florida. Dat heeft de minister van
justitie van deze zonnige staat zelf ge
zegd.
Met het hooggerechtshof van Noord-
Carolina was de bewindsman van me
ning, dat een particulier het recht heeft
zijn eigen klanten te kiezen, ook op
grond van huidskleur.
In de afgelopen weken is het herhaal
delijk voorgekomen, dat blanke restau
ranteigenaars weigerden negerklanten
te bedienen. De uitspraak van de mi
nister betekent tevens, dat wanneer een
gekleurde klant weigert de gelegen
heid te verlaten, de eigenaar van het
restaurant hem kan laten verwijderen.
Eigen nieuwsdienst
LAS PALMAS. Niets be-
grijpend van de plotseling in
gevallen duisternis zochten de
vogels op de Canarische eilan
den gisteren midden op de dag
hun nest op. Hun getsjilp ver
stomde. Kort na half een Ne
derlandse tijd schoof er een
donkere schijf over de stralen
de zon. Naarmate de minuten
vorderden werd het steeds don
kerder, tot om 12 uur 42 de
zonsverduistering volkomen
was. Zij duurde ruim twee mi
nuten.
Op tal van plaatsen ter wereld was
de zonsverduistering goed te zien. Het
beste evenwel moest dit het geval
zijn op de Canarische eilanden, om
dat de verduistering daar volkomen
was. Vandaar ook dat tientallen astro
nomen onder wié twee Nederlandse
groepen naar deze eilandengroep
in de Atlantische Oceaan waren ge
komen om het fenomeen gade te slaan
De Nederlanders boften niet. Het
resultaat van hun waarnemingen was
ronduit teleurstellend als gevolg van
de zware bewolking!
De Nederlandse beroepsastronomen
hebben nog iets kunnen zien, maar
de amateurs op Fuenteventura kon
den de eclips in het geheel niet waar
nemen. Hun teleurstelling was be
grijpelijk bijzonder groot.
In de hoofdstad Las Palmas kon men
het verschijnsel van de maan die tus-
stekend volgen, omdat juist op het
sen zon en aarde schoof echter uit-
hoogtepunt van de verduistering de
bewolking brak. Honderden mensen
keken op straat door beroete glaasjes
naar de verduisterde zon.
Maar verder was er op de Canari
sche eilanden alleen maar iets van de
zonne eclips te merken doordat het
donker werd. Auto's moesten zich
met de koplampen vol aan een weg
banen door de duistere straten.
In het zuiden van Marokko en in
het zuidelijke deel van de Sahara was
de verduistering ook volkomen. In
Europa en langs de Middellandse Zee
was de verduistering gedeeltelijk te
zien, evenals in een strook die begon
in het oosten van de Verenigde Sta
ten, over de Atlantische Oceaan liep
en eindigde in de Indische Oceaan.
Ook in Amerika was er door slecht
weer niet veel te zien.
Van vliegtuigen uit die op grote
hoogten vlogen zijn op vele plaatsen
xoto's gemaakt van de gehele of ge
deeltelijke zonsverduistering.
Op de sterrewacht in Utrecht is de
eclips, die in Nederland slechts 17
procent was, ook gefotografeerd, doch
om corona's en protuberansen en der
gelijke waar te kunnen nemen is een
volkomen zonsverduistering noodza
kelijk.
WARSCHAU (Reuter) Negentien
mensen werden gisterochtend in de buurt
van Warschau gedood en vijftien levens
gevaarlijk gewond, toen een vrachtauto
met personeel van de posterijen op een
onbewaakte overweg door een expres-
trein werd vermorzeld.
De trein sleurde de wrakstukken van
de vrachtauto over een afstand van vier
honderd meter mee.
Volgens de leiding van het ziekenhuis
bestaat er voor de gewonden zeer weinig
hoop, dat zij er het leven afbrengen.
Advertentiën
Van onze correspondent
PARIJS Zeventig procent van de
Fransen is het eens met de plannen
van generaal de Gaulle om de Algerijnse
departementen zich te laten uitspreken
over hun eigen toekomst. Dat is geble
ken uit een onderzoek van de Franse
publieke opinie.
De Parijzenaars zijn aan een apart
onderzoek onderworpen; zij bleken iets
minder vastbesloten achter de Gaulle
te staan, al was toch nog 54 pet. het vol
komen met zijn politiek eens.
TEGENWERKING
Voor de Franse regering zijn deze
cijfers niet zonder betekenis omdat zij
aantonen dat zij kan rekenen op een be
hoorlijke meerderheid. Dat is op het
ogenblik van des te meer belang omdat
van Algerije uit wordt geprobeerd het
kabinet-Debré ten val te brengen op zijn
Algerijnse politiek.
Vijftien verschillende organisaties van
Fransen in Algerije hebben alle leden
van de volksvertegenwoordiging in Pa
rijs (met uitzondering van de commu
nisten) een manifest gestuurd waarin
zij eisen dat er door middel van een zo
genaamde motie van afkeuring een
einde wordt gemaakt aan het kabinet-
Debré. De 140 afgevaardigden van de
Algerijnse departementen hebben boven
dien nog een dreigbrief ontvangen van
deze organisaties. Verreweg de meesten
zullen zich aan deze actie niet storen.
Advertentie
Heel Nederland wacht
thans in spanning op
de grote première van
MOUTARDE VAN
SONANSEE, de film
van Toon Hermans.
Libelle geeft u vast een
voorproefje - in kleuren.
Natuurlijk in Libelle,
want
is nu eenmaal beter
Adcmin voorkomt on
gonoast, bovndion 'n tractatlm.
Van onze correspondent
LONDEN English Electric, de fa
briek die behalve Engelands snelste
straaljager, de Lightning, ook de Thun-
derbird luchtdoelraket voor het leger
vervaardigt, is met de bouw begonnen
van een nieuwe taktische raket met
kernlading, die in het Britse leger en
eventueel in het leger van de Navo-
landen de Amerikaanse Corporal zal
vervangen.
De Corporal heeft een reikwijdte van
ongeveer 160 km en een snelheid van
nauwelijks tweemaal die van het geluid
(iets minder snel dan de Lightning).
Dat maakt dit Navo-wapen te kwets
baar.
De nog naamloze raket van English
Electric, ontworpen door een team dat
onder leiding van hoofdingenieur Ian
Bedford eveneens verantwoordelijk
voor de Thunderbird staat, zal op de
Australische basis Woomera zijn eerste
proef ondergaan.
LONDEN (UPI) De Engelsen, die
toch al zo'n moeite hebben door de
zondag heen te komen, krijgen er mor
gen nog een uur verveling bij.
Alle Engelse klokken worden de ko
mende nacht om twee uur een uur
teruggezet. Dan eindigt de Engelse
zomertijd. Vergeleken met West-Europa
lopen de Engelse uurwerken dan zestig
minuten achter.
Ook in Portugal zullen de huisvaders
enig handwerk aan de wijzers van de
klokken moeten verrichten. Dit land
is een van de weinige in Europa, dat
in de zomermaanden de klok een uur
voor laat lopen.
Het K.N.M.I. in
De Bilt berichtte
gisteravond om
23.15 uur:
Droog en zon
nig weer, maar
aanvankelijk hier
en daar mist.
Warm weer met
weinig wind.
MIESJE: Een
weekendje weg.
4 OKTOBER: zon
op 6.44 uur, zon
onder 18.13; maan op 9.03, maan
onder 19.24.
5 OKTOBER: zon op 6.46 uur, zon
onder 18.11; maan op 10.21, maan
onder 20.03.
Met temperaturen, die in het
zuiden van het land en ook in
Twente plaatselijk 26 graden be
reikte, heeft Nederland gisteren
een dag gehad die iets heel bij
zonders voor oktober moet worden
genoemd. In de Bilt was het zo
warm als na 10 oktober 1921 niet
meer in oktober was voorgekomen
en dit na een nacht waarin het in
het noord-oosten van het land aan
de grond plaatselijk tot lichte vorst
kwam.
Het gebied van hoge druk dat
het weer grotendeels bepaalt ver
plaatst zich nog steeds langzaam
naar het oosten. De nadruk moet
hierbij op langzaam worden ge
legd want daardoor krijgen ook
dit weekeinde de depressies nog
geen kans veel in de melk te brok
kelen.
De lucht is echter vochtiger ge
worden zodat de kans op mist in
de avond, nacht en vroege mor
gen toeneemt, maar deze mist zal
overdag weer oplossen. Het is dan
echter de vraag of de temperatu
ren nog zo hoog kunnen oplopen
als gisteren. Het lijkt dan ook
waarschijnlijk dat zondag niet zul
ke hoge waarden meer zullen
worden bereikt.