Ideaal van P.B.O. werd karikatuur ieUeth Van Nelle's koffie en thee! S i EEN VERRASSING eek! PRACHTIGE KOEKJESTROMMEL Bolletje - EIERBESCHUIT Beslissing inpoldering Lauwerszee vóór I960 voor alle huisvrouwen oll» niet voor doch slechts M N bonnen Van Nelle bestellen! ponderdag 1 oktober 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Bedrijfsleven versplintert in vakjeswaar bagatel geperfectioneerd ivorden uitgekiend Bij bloempjes plukken verdronken Jacht op fazanten JUIST ARGUMENT LEVEND VERBINDING AMBTENARIJ VERSNIPPERING VRIJHEID NIET RIJP VERLOREN Bestuur N.T.S. gaat zich beraden over fotografenverlof twmwwtmw 11 Op de bruine waardebonnen van de echte BOLLETJE eierbeschuit ■m i en bijbetaling van 85 ct. Van Nelle, afd. cadeaus - Postbus 817, Rotterdam verrassend lekker i| Pag. 9 HILVERSUM. De twee-en-halfjarige Teddy de Paepe uit Hilversum is daar gisteren in de Gooise Vaart verdronken. Het jongetje was langs het kanaal aan het bloempjesplukken. Daarbij is hij voorover het water in gevallen. Met zijn voeten bleef hij op de wallekant hangen. Zo werd hij later gevonden. Kunstmatige ademhaling hielp toen niet meer. DEN HAAG. Minister mr. V. G. M. Marijnen heeft de jacht op fazanten in Noordbrabant vervroegd met in gang van vandaag opengesteld. Hij heeft hiertoe besloten omdat de landbouw grote schade ondervindt var. de trek van de fazanten naar de gewas sen, die nog op het veld staan. De jacht op fazantenhanen zal tot 30 januari geopend zijn en die op fazant- hennen tot 31 december. Tot deze minder gewenste, bureaucratische ontwikkeling der schappen zal stellig de opzet der ondernemingsraden hebben bijge dragen. Mag ik even terugkeren tot de oorspronkelijke bedoelingen der socialisten met de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie? Een economisch parlement, gekozen langs de weg van functioneel kiesrecht veronderstelt bedrijfsschappen, die gekozen worden door de bedrijfs- genoten. De basis daarvoor zou de ondernemingsraad moeten zijn, die een bijeenkomst is van de vertegenwoordigers der bedrijfsgenoten. Niets zou dus meer in de lijn van deze gedachte hebben gelegen, dan dat de zaak der ondernemingsraden geregeld zou zijn in dezelfde wet als die welke betrekking heeft op de publiekrechtelijke organen. In werkelijkheid echter werd de ondernemingsraad een jaar later geregeld bij afzonderlijke wet. Als argument daarvoor is o.m. wel aangevoerd, dat in werkgeverskringen o'e tegenstand tegen de publiekrechte lijke organen nog veel groter zou zijn dan tegen de ondernemingsraad, die immers alleen een adviserend college is. Regeling bij slechts één wet had dus tot gevolg kunnen hebben, dat de tegenstand* tegen het één (het schap) een nodeloze vertraging had betekend voor het ander (de ondernemingsraad). Dit is wel juist gebleken: in de meer genoemde metaal- en textielindus trieën, waar men van een bedrijf schap nog niets wil weten, heeft ö'e ondernemingsraad reeds grote vorde ringen gemaakt. In de textielindustrie telt men een tweehonderd onderne mingsraden. De praktijk van deze raden is na tuurlijk zeer verschillend en zou een afzonderlijke bespreking waard zijn. Voor het ogenblik is het voldoende om vast te stellen, dat de onderne mingsraad volkomen los staat van een eventueel in de betreffende bedrijfstak bestaand bedrijfschap, dat er tussen beide geen enkel organisch verband is en dat de man in h^t bedrijf enige principiële verwantschap dan ook niet kan voelen. De ondernemingsraad echter is een lichaam, dat hij zelf kiest, waarin hij zelf' als lid' gekozen kan worden; hij weet meestal welke zaken daar be sproken worden en hoe het verloop daarvap is. Hij is met de gang van zaken daar tevreden of niet tevreden, maar de ondernemingsraad lééft voor hem. Of er echter in de bedrijfstak waarin zij werkzaam zijn een „schap" bestaat, dat is een vraag waarop heel veel arbeiders u het antwoord schuldig zullen blijven. Hier moet echter wel aan worden toegevoegd, dat de weg naar een la tere organische verbinding tussen ö'e schappen en de ondernemingsraden is open gelaten. In bedrijfstakken waar in nog geeu schap bestaat, zijn be- drijfscommissies ingesteld. Deze heb ben tot taak de oprichting van onder nemingsraden te bevorderen, te con troleren of ö'it geschiedt en zo neen, waarom niet, de moeilijkheden, die de totstandkoming in de weg staan op te ruimen, de reglementen van de ondernemingsraden goed te keuren of te helpen verbeteren, en verö'er al les te doen wat met de organisatie van de ondernemingsraden in verband staat. Zodra echter in een bedrijfstak een schap tot stand is gekomen, gaat de taak van de bea'rijfscommissie aan het schap over. Een organisatorisch verband is hiermede dus gelegd, inaar de ver kiezing van de ondernemingsraad leidt niet tot de trapsgewijze ver kiezing van het bestuur van het be drijfschap. De bestuurders van het bedrijfschap worden immers niet gekozen maar door de „erkende or ganisaties" benoemd. De schappen missen dus het orga nisch verband met de ondernemings raad en daardoor het verband met het bedrijf, met ö'e realiteit. Wat men met de P.B.O. ook ooit bedoeld mag hebben, zeker niet deze ambtenarij, deze versplintering van het bedrijfs leven in een ontelbaar aantal vakjes en deze tot in de perfectie uitgekiende regeling van kleinigheden, ó'ie de schappen thans te zien geven. Bedoeld was een beperkt aantal schappen in de eerste jaren na 1945 dacht elkeen in de arbeidersvakbeweging aan on geveer vijftien. die hoofdzaken van produktie en distributie zouó'en rege len. Doordat de regering, tengevolge van welke oorzaken dan ook,1 de zaak niet in de hand kon houden, ontstond een grote versnippering. De tegenstand van ö'e ondernemers in de grote industrie leidt er bijna nood zakelijkerwijze toe, dat men tot oprich ting komt van klei nere bedrijfschap- jes en onderdelen daarvan, in afwach ting van de latere grotere eenheden, die dan maar hoofd bedrijfschappen zul len heten. De con sequentie van de aan de P.B.O. ten grondslag liggende ordeningsgedachte zou bijv. zijn, dat wij kenden een Produktschap „Kle ding" of „Textiel" genaamd. Het zou moeten omvatten: katoen- en wol spinnerijen, katoen en wolweverijen, grossiers in geweven stoffen, confec tiefabrieken, maatkledingbedrijven. Slaagt men er in hier of daar de tegen stand te doorbreken, dan ontstaat in die sector een bedrijfschap en is de een heid in de gehele sector voorlopig van de baan. De ondernemers motiveren hun te genstand uiteraard met een beroep op de vrijheid'. Mijnerzijds betreur ik het collectivisme en de massificatie, waaraan wij allen in deze tijd ten prooi vallen. Er wordt in Nederland veel te veel geregeld, vooral in klei ne, ondergeschikte dingen. Straks is alles geregeld en is dus niets meer mogelijk. Vrijheid wil echter niet zeg gen: onbeperkte ordeloosheid, afwe zigheid' van alle regeling. De samen leving behoeft regeling in grote trek ken. En vrijheid in gebondhei-d. Wat echter in de tegenwoordige vorm van de P.B.O. mislukte en te leurstelde, beperkt zich niet tot de veel te breedvoerige en bureaucratische or ganisatie. Ik wil niet eens spreken van het feit, dat de P.B.O. zeker niet gaat in ö'e richting van een verschuiving van de beschikkingsmacht, zoals de socialisten dit aanvankelijk bedoeld en verwacht hebben. De meerderheid van ons volk is nu eenmaal aan de socialisatie van produktie en distri butie nog niet toe. Wie dat wensen, zullen het principe langer moeten ver breiden en verdedigen alvorens het kans heeft op verwezenlijking. Maar voor dit laatste zou nodig zijn, dat de vertegenwoordigers van de vakbeweging er zelf sterker in geloof den en er door geleid werden. Zij zou den dan ook in de P.B.O.-organen, in de schappen dus, de vertegenwoordi gers zijn van en de strijders voor de denkbeelden, die eenmaal de socialis tische beweging bezielden. Men ontkomt echter niet aan de in druk dat de oorspronkelijke bedoelin gen van de publiekrechtelijke bedrijfs organisatie zoals men <Jie van so cialistische zijde zag, voor hen vrij wel geheel verloren zijn gegaan. Zo werd het ideaal via een minder be vredigende wet tot een nog minder bevredigende praktijk. De meeste ar beidersvertegenwoordigers zien in ó'e P.B.O. thans niet veel meer dan een aantal toch in de grond van de zaak wel goede maatregelen, die je moet helpen uitvoeren, zoals dat met alle goede maatregelen het geval is. En van de economische ordening, die een vorige socialistische generatie zo ern stig en geestdriftig nastreefde, ziet het jonge geslacht slechts een karikatuur, die het beginsel uiteraard niet popu lair gemaakt. (Slot) Van onze parlementaire redacteur DEN HAAG De beslissing over de inpoldering van de Lau werszee zal vallen by de openbare behandeling van de begroting van verkeer en waterstaat in de Tweede Kamer, dus in november of december. Minister drs. Korthals gaf de Kamer gisternamiddag bij de re plieken op de algemene politieke beschouwingen de verzekering dat hij dan ook het laatste advies, namelijk dat van de Raad voor de waterstaat, in handen zal hebben en dat mee aan de hand daar van dan het kabinet een beslissing zal kunnen nemen. Hij wilde deze zaak nu niet „rauwe lings" bij deze algemene beschouwingen in behandeling nemen. Toen hij -in mei aan het bewind kwam en het probleem Lauwerszee onder handen had genomen bleek dat ook de economische kant van de zaak bestudeerd moest worden, zo zeihij. Het rapport daarover was pas eergisteren binnengekomen en nu zou den alle rapporten voor een laatste ad vies aan de Raad voor de waterstaat wor den gestuurd. De minister verklaarde zich bereid deze raad te verzoeken zijn advies op de kortst mogelijke termijn, dus in ieder geval voordat de begroting van verkeer en waterstaat in de Tweede Kamer ter sprake komt, uit te brengen. Drs. Kort hals had er vertrouwen in dat de raad daarin wel zou slagen. Motie Het openen van dit nieuwe perspectief in deze voor Friesland zo belangrijke zaak was een gevolg van het indienen van de eergisteren reeds aangekondigde socialis tische motie, waarin de regering werd uitgenodigd op de kortst mogelijke ter mijn maatregelen te nemen voor de in poldering van de Lauwerszee. Hoewel voorzitter dr. Kortenhorst voorstelde de motie meteen in behandeling te nemen, kwam het toch niet zover. Prof. mr. Oud (lib.) wees er namelijk op dat de zaak eigenlijk niet aan de orde was bij de politieke beschouwingen. Zij hoort thuis bij de begroting van verkeer en waterstaat. Prof. mr. Romme (kath. v.) droeg nog het argument aan dat de rege ring gevraagd had om enige tijd voor be raad. Nadat minister Korthals zijn stel lige toezeggingen had gedaan, nam de socialistische fractieleider, mr. Burger, die de motie had ingediend, genoegen met het uitstel. Prof. De Quay wilde voorop stellen dat de regering groot gewicht heeft gehecht aan de veiligheid en dat er geen sprake van is dat de veiligheid van de bevol king bij de Lauwerszee uit financiële overwegingen geriskeerd zou worden. Men kan twee dingen doen: afsluiten en al of niet inpolderen, maar ook de dijk rond de Lauwerszee op de delta hoogte brengen. In het eerste geval ge beurt er hetzelfde als in het deltagebied, met dezelfde veiligheid. In het tweede geval kan men een parallel trekken met de maatregelen rond de Nieuwe Water weg en de Westerschelde. Nu kan men, aldus de minister-presi dent, de werkgelegenheid in Friesland het beste bevorderen met industrialisatie en daarom zijn extra-maatregelen ten be hoeve van dit gebied voorgesteld. De in poldering van de Lauwerszee heeft op de werkloosheid geen grote invloed. De beslissing is nog niet gevallen, alle adviezen zijn nog niet binnen, maar prof. De Quay gaf de Kamer de verzekering dat de regering werkt aan de zaak met de voortvarendheid die zij vereist. Daarom vroeg hij de Kamer dringend de regering daarvoor de tijd te laten. BUSSUM. Het bestuur van de Ne derlandse Televisie Stichting zal in zijn vergadering van 14 oktober de situatie bespreken, die ontstaan is door dat staatssecretaris. Y, Scholten het besluit van de N.T.S. alleen f'ótógrafen van het A.N.P. toe te -la'tèn hééft ver nietigd. Tot 14 oktober zal ten aanzien van het fotograferen in de studio's van de N.T.S. geen wijziging worden gebracht. De fotografen zullen dus tot die datum op precies dezelftfe wijze als dat tot nogtoe het' geval was kimriën fotogra feren. Wat hebben ze 't „rijk" samen, op hun gezellige zolder- woning. Die hebben ze ingericht met liefde en smaak. Dezelfde goede smaak tonen deze twee-met-idealen door hun keuze van die andere „ideale twee": Van Nelle's koffie en thee. Van Nelle's koffie: Koffie om je hart aan op te halen! Pittig, krachtig, op wekkend Koffie, die je verlangend doet uitkijken naar de „koffiepauze"! Per 250 gram Van Nelle's thee: Een fijnproever herkent die direct. Meer geur, meer „fleur", meer kleurEn altijd die zeldzaam ver frissende smaak. Telkens valt dat weer op! Neem morgen eens Van Nelle's ASSAM thee in huis. De échte Engelse melange. De ideale twee: Van Nelle's koffie en theeI ttu tXT»* i a GOUDMERK f1." ROODMERK fl." PAARSMERK f1 Van Nelle's Assam thee. Een ongekend 90 Ctper 100 gram. i f i- ■k Vraag onze cadeaufolder bij uw winkelier of bij

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 9