Vierhonderd mensen
zich bij
de
neus
nemen
maastrichts
Chefarine 4
KAPPIE en de SUPERSKOOP I
P. W. RUSSEL'S
West-Duitsland gaat weer
verkeersvliegtuigen bouwen
Aanrander nog
spoorloos
DE NATUUR
Uit de kerken
zëeüwsch Dagblad
o
Tussen wagons
doodgedrukt
Een ontdekking!
98 Ct
CONCURRENTIE BEDREIGT FRIENDSHIP
4^ beroemde
geneesmiddelen
in 1 tablet
doen wonderen!
22 jaar
in en om uw huis
Woensdag 30 september 1959
Pag. 2
-$■ De „vader" van dè Kompasrit de heer
A. Oudolf (met bril) constateert
raCT„...met genoegen dat zijn uitgezette
;X; vallen vol liepen.
MAG ik eens iets over auto's
zeggen, zonder dat er be
keuringen, gevaar en ver
keersregels aan te pas komen?
Nou ja, de regels moesten na
tuurlijk wel in het oog gehouden
worden, maar het gaat om vier
honderd mensen, die zich afge
lopen zondag in en rondom Lisse
op een vreselijke manier bij de
neus hebben laten nemen. Hele
maal vrijwillig, nog tegen beta
ling van zo'n vijf gulden zelfs.
En nu de klap op de pijl: ze
vonden het nog allemaal leuk
ook.
Het was de achttiende Kompasrlt
die er gehouden werd en uit alle delen
van dit land waren de aanmeldingen
weer binnengekomen. Indien u het
woord Kompasrit nog weinig zegt, dan
moogt u van mij aannemen dat het hier
ging om een van de meest succesvolle
„oriënterings-puzzelritten", zoals de
naam dan officieel luidt.
Het bos in
Jawel, een oriënterings-puzzelrit op
routebeschrijving, daar ging het om.
Het is allemaal beslist niet moeilijk,
wanneer u maar doet wat op die route
beschrijving staat. Maar mensen, wat is
dat moeilijk: gewoon doen wat er staat.
Met massa's tegelijk zie je mensen, die
toch heel goed kunnen lezen en denken,
het bos in verdwijnen.
Troost u, wanneer u toevallig hij een
van die bosridders hoorde en dit nu
leest. Want wanneer u zich goed her
innert, dan weet u dat ik die Kompasrit
ook wel eens als deelnemer meedeed,
met een collega. We gingen erheen met
het idee: „Zo, dat varkentje van Oudolf
zullen we eens even gaan wassen" en
we kwamen teh slotte bij de finish aan,
ik geloof als nummer 84 of 123. Mêt
andere woorden: we waren nergens
meer.
De linker hand
Dat varkentje van Oudolf? Ja, de
heer A. Oudolf, dat is de vader van die
Kompasrit en de voorzitter van de
Sportcommissie. Dat wil in de praktijk
zeggen, dat hij al maanden vóór zo'n
rit wordt gehouden, half West-Neder
land doorkruist om al zijn kneepjes en
gemenigheidjes op te zoeken. Met suc
ces doet hij zulks, dat dient gezegd.
Kijk, alle aanduidingen in de route
beschrijving bijvoorbeeld moet u zoeken
aan de rechterkant van de weg, behalve
indien anders aangegeven.
Nu stond er in die beschrijving zón
dag ook: „Na weg aan linkerhand R."
en die R. betekent natuurlijk Rechts.
Wat doen nu de bosridders? De eerste
weg die zij aan hun linkerhand tegen
komen slaan ze in. Door de spanning
van de rit, door het even vergeten van
de punten in het reglement. Want die
weg links is dus geen aanduiding ter
rechter zijde van de weg.
Wat hadden ze moeten doen? Door
rijden tot ze aan hun rechterhand een
bord zagen, waarop een weg met daar
aan vast een linkerhand!
Flauw? Helemaal niet. Dat zijn nu
juist de „gemene grapjes" van een
Kompasrit,
Hersens trainen
Zo'n Kompasrit is geen rit voor men
sen, die met honderd of meer kilometer
per uur over het asfalt willen jagen op
weg naar een eerste prijs, als een was
machine of een televisietoestel. Zo'n
Kompasrit is wel een rit voor mensen,
die een gezellige middag willen hebben,
die hun hersens willen trainen, die wat
gyymnastiek in het hoofd wensen te
houden en die aan de practijk willen
toetsen, of ze nu niet net zo slim zijn
als die Sportcommissie. En als ze in de
prijzen vallen, dan nemen ze een stukje
aardewerk, een zilveren vaasje, een
lepeltje of wat dan ook met inscrip
tie mee naar huis. Vanwege het spel
dus en niet vanwege de knikkers. En
dat is juist waarom die Kompasrit mij
zo sympathiek voorkomt.
Lezen
Nog een voorbeeldje: .-.Na „onbe
woonbaar verklaarde woning" (l.a.)
L.". Dit was dus een linker aandui
ding en ja hoor, daar links, ergens te
gen een huis dat verbouwd werd, stond
een bordje. Keurig ging men de boot in,
want op dat bordje stond „Onbewoon
baar verklaarbare woning", hetgeen
niet hetzelfde is als „Onbewoonbaar
verklaarde" woning en dat stond op
een bordje verderop, aan een brug
leuning.
Gewoon een kwestie van kijken. Maar
Ja, dit was hem, de „weg aan linkerhand" en het is de Rotterdamse s por team-
missaris van de Kompasrit, de heer L, J. Spoor die er bij staat..
VENLO. De 31-jarige expeditie
knecht S. Oppenraay uit Arnhem is
gistermiddag op het station van Vèhlo
tussen twee goederenwagens doodge
drukt. Hij was bezig etiketten op de
wagons te plakken.
58
Lancaróte keek eens naar de zei
len en het schuim dat snel langs
de karveel gleed. De vijf schepen
hadden zich wat verspreid over
het wateroppervlak en hun witte
zeilen vormden een geometrisch
patroon, dat iedereen met het zee
mansinstinct voor orde en systeem
kon bevredigen.
„Met zulk prachtig weer zou ik
U waarschijnlijk wel rechtstreeks
naar de rivier, die de zwarten de
Sanaga noemen, kunnen brengen,"
vervolgde Andrea. „De mannen
van Guinea zijn als slaven veel
meer waard dan die ten noorden
van de rivier, en we zouden ook
nieuw land kunnen ontdekken, zo
als de Infante wenst."
„Ge kunt wel gelijk hebben," er
kende Lancaróte. „Maar wij moe
ten rekening houden met andere
dingen. Ge hebt waarschijnlijk wel
bemerkt dat we meer dan het ge
wone aantal krijgers hebben mee
genomen."
„Zeker maar ik beschouwde
dit alleen als een extra voorzorgs
maatregel."
„Neen, dat heeft een andere be
doeling, senhor. Op zijn laatste
reis naar het gebied van Arguin en
de Tiber-eilanden werd mijn vriend
en deelgenoot, Goncalo de Sintra,
laaghartig gedood door de moren.
Het is ons plan dat volk te straffen
omdat men een schip van onze
prins heeft durven aanvallen. Bij
dat treffen zullen ons waarschijn
lijk heel wat slaven in handen val
len en misschien kunnen de rid
ders die aan de strijd deelnemen,
eer behalen."
„Wat voor eer valt er te behalen
in een gevecht tegen slaven?" riep
Andrea uit. „Zij bedienen zich al
leen van grove lansen en primitie
ve pijlen en bogen."
Alfonso Lancaróte verstrakte
even. „Ge zijt kennelijk niet op de
hoogte met de wetten der ridder
lijkheid, senhor Bianco. Een ware
ridder kan eer behalen in elke
strijd waarin hij zich dapper en
onvervaard gedraagt."
Andrea haalde de schouders op.
„Ik ben een zeeman en kaarten
maker, en geen krijger, senhor.
Indien ge zegt dat het' doden van
wilden, die alleen hun bezit verde
digen, een erezaak is, zal ik uw
mening respecteren. Maar vraag
me niet mee te doen."
Lancaróte keek hem aan en hij
kreeg een grauwe kleur van woede.
„Ge zijt wel gevaarlijk-oprecht,
senhor Bianco."
Andrea ontweek zijn blik niet.
„Venetianen zijn vreemde men
sen," zei hij rustig. „Wij zijn van
mening dat iedereen het recht
heeft te denken zoals hij wil, of
schoon we dat recht niet altijd
naar behoren verdedigen."
Lancaróte bleef hem nog even
scherp aanzien, maar toen Andrea
zijn blik niet afwendde haalde hij
de schouders op. „Daar gij geen
ridder zijt, senhor Bianco, valt er
aan een twistgesprek geen eer te
behalen. Ik hoef er u waarschijn
lijk niet aan te herinneren dat ge
tijdens deze reis belast zijt met de
navigatie. Laat het beleid en de
strategie maar aan mij over."
„Met genoegen," zei Andrea.
„Met mijn opdrachten en mijn
kaarten ben ik al meer dan tevre
den."
Het voortreffelijke weer en de
stijve bries hielden aan. Slechts
zelden was het nodig iets aan de
zeilen te veranderen. Na zijn on
derhoud met Lancaróte over de eer
die viel te behalen bij rocftochten
tegen wilden, die deze kust van
Afrika bewoonden, ontdekte Andrea
dat de heren van het gezelschap
van de reder hem met rust lieten.
En dit mishaagde hem niet in het
minst. Inplaats daarvan pleegde
hij overleg met kapitein Ugo, de
zwijgzame man die zijn beroep op
perbest verstond.
(Wordt vervolgd)
Advertentie
Met ééa Van Neile's theebuiltje, groot formaat,
zet je een héle pot heerlijke thee! Vliegensvlug!
Gemakkelijk! Proper! Geurige krachtige
„Afternoon" thee van Van Nelle, die overal in
Nederland zo ,in trek" is! Bestel vandaag nog:
VAN NELLE's
Afternoontheebuiltjes (grootformaat)
doos van 20,stuks i
Gewoon een kwestie van lezen; maar tientallen rijders vlogen erin
próbéért u het maar; in négen van
de tien gevallen vliegt u erin.
Compliment
O ja, hard rijden is er niet bij,
want vóór de A-klasse is de gemiddel
de snelheid per uur 36 en voor de
B-klasse 30 kilometer per uur.
En ln die A-klasse werd dan de
winnaar degene met 72 strafpunten.
Dat was de equipe H. M. KokN. J.
Groothuysen uit Alphen aan de Rijn.
De B-klasse had een buitenlandse
winnaar, waaruit u meteen moogt
concluderen tot waar men die Kom
pasrit kent. Het waren de heer en
mevrouw W. Hauptli uit het Zwitserse
Untererlinsbach met 116 strafpunten.
Niemand kwam die rit uit zonder
strafpunten.
En dat lijkt me een compliment
voor de organisatoren.
Van onze correspondent
BONN De Fokkerfabrieken, die
nu met hun Friendship nog een flinke
Voorsprong hebben, moeten rekening
gaan houden met geduchte Westduitse
concurrentie in de naaste toekomst.
Binnen drie tot vier jaar hoopt de West
duitse vliegtuigindustrie middelgrote pas
sagiersvliegtuigen met straalmotoren te
kunnen gaan produceren. Er is gedacht
aan twee typen, namelijk een voor tach
tig passagiers en een voor 23 passagiers.
Het Westduitse ministerie van econo
mische zaken is voornemens de vliegtuig
industrie een aanloopsubsidie van tussen
60 miljoen en 70 miljoen mark te ver
strekken. Als voorwaarde stelt de regering
dat de Westduitse vliegtuigindustrie be
wijst bedoelde twee typen vliegtuigen
concurrerend te kunnen produceren.
In Westduitse luchtvaartkringen is men
ér van overtuigd dat dit bewijs geleverd
kan worden. De bouwplannen zijn al
geruime tijd in voorbereiding. Een eerste
tip van de sluier van geheimzinnigheid
die daarover lag is gisteren weggenomen.
Uit dertien ontwerp-plannen zijn twee
gekozen.
Aan het einde van deze week of in het
begin van oktober gaat het kabinet pra
ten over een ontwerp-wet inhoudende de
subsidiëring van bedoelde bouwplannen.
Het ligt in de bedoeling dat na een ont
wikkelingsperiode twee fabrieken de pas
sagiersvliegtuigen zullen gaan bouwen.
Vermoedelijk zijn dat de Flugzeugenbau
Nord G.m.b.H. te Hamburg-Finkenwer-
der en een onderneming in Zuid-Duits-
land, waarbij de naam Messerschmidt
wordt genoemd.
Met het regeringssubsidie en de min of
meer vast omlijnde plannen voor straal-
passagierstoestellen van het middelgrote
type openen zich nieuwe perspectieven:
men ziet kennelijk een opening in de
markt en wel in de hoek waar Amerika,
Engeland en Frankrijk zich nog nauwe
lijks, (maar Nederland wel) hebben be
wogen.
Vliegvelden
Gelukt de opzet, dan zal men in de
Bondsrepubliek onmiddellijk zelf maat
regelen nemen waar het de uitbreiding
der vliegvelden aangaat. Op het ogenblik
bieden de grote vliegvelden bij Düssel-
dorf, Frankfurt en Hamburg de grootste
straalpassagierstoestellen de mogelijkheid
veilig te landen.
Indien de Lufthansa zou besluiten
mettertijd Duitse middelgrote straaltoe-
stellen aan te schaffen, zullen de vlieg
velden van BonnKeulen, Stuttgart,
Bremen, Hannover en München moeten
worden uitgebreid met langere landings
banen.
Advertentie
Bi| pijn, griep ol „landerig" gevoel zorgt een enVel
teulel dal U mei plezier Uw werk kunt doen I
20tatl. 1.0.80.Voord°i,D»npnnrverpakktng 100 la
Advertentie
Eigen nieuwsdienst
ROTTERDAM. Nog steeds is er
geen licht gekomen in het geval van
aanranding, dat zich dinsdagavond
22 september in een woning aan de
Burgemeester De Villeneuvesingel in
Hillegersberg afspeelde.
De dader die in de woning met een
negentienjarig meisje, dat op de kinde
ren paste, vocht heeft zoals reeds ge
meld tijdens de worsteling een aan
tal krabben in het gezicht opgelopen. De
politie vermoedt dat hij zich hierdoor
de volgende dag (woensdag 24 septem
ber) niet op zijn werk heeft kunnen
vertonen, m.a.w. zich ziek meldde. Me
de met het oog op deze mogelijkheid,
die na een intensief onderzoek naar vo
ren is gekomen, doet de politie nog
maals een dringend beroep op ieder
een, die meent inlichtingen te kunnen
geven. (tel. 114000, toestel 106).
De man, die de achterzijde van de
woning binnendrong en de stoppen van
het licht uitdraaide, waarna hij in het
donker het meisje in de gang van de
woning onverhoeds aanviel, is ongeveer
22 jaar. Zijn lengte moet ongeveer 1.70
meter bedragen. Hij heeft achterover
gekamd, middelblond haar, en een
smal, ingevallen gezicht.
Het meisje, dat door hem werd over
vallen verzette zich krachtig. Latei-
wist zij hem ervan te overtuigen, dat hij
beter deed de woning zo snel mogelijk
te verlaten. Daaraan gaf hij gevolg.
Zijn spraak was beschaafd, aldus het
slachtoffer van de overval.
PETRUS REGOUT
zou trots zijn
Petrus Regout legde 125 jaar gele
den in Maastricht de grondslag van
de aardewerk-industrie.
Thans de N.V. Sphinx-Céramique,
een bedrijf van meer dan 4000 wer
kers.
Hier begint de triomftocht van
Maastrichts Aardewerk over heel
de wereld.
Ook het moderne Maastrichts aar
dewerk wordt hier volgens de
nieuwste methoden gemaakt.
Vakkundige ontwerpers garanderen
een verantwoorde vormgeving en
een decoratief kleurenspel.
De technische outillage staat borg
voor kwaliteitsproducten.
Het is waarde werk waarop Petrus
Regout trots zou zijn. Let op deze
merken, dan heeft U een goed
product.
AARDEWERK
en dan natuurlijk van de
N.V. SPHINX.CERAMIQUE
V/H PETRUS REGOUT, MAASTRICHT
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiniiiiiiiiiiuiiiiiiiMiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinniiiiiiiiiiüi
De Franse toneel- en filmactrice Mar-
celle Géniat is na een langdurige ziekte
te Parijs overleden. Marcelle Géniat was
in 1880 in het vroegere St. Petersburg
geboren.
De boerenkool die men vorige maand
heeft gepoot zal nu lekker doorgroeien
zodra het echt winter wordt eet me
die; nu kan ze echter nog een overb
mesting hebben; ze kunnen dan vo
de winter nog uitgroeien tot flinke pla
ten. De bekende tuin- en gazonkorr<
mest kan men voor dit doel heel go
gebruiken, per tien vierkante met
heeft men slechts ongeveer twee ho
derd gram nodig. Na het strooien k'
men de mest even onder schoffel'-'
62. Met verwoede kreten wierpen de
Tm-Germanen zich op Dikke Mobie. Ze
robeerden met hun speren in de huid
in de vis te prikken, maar deze wa
ns waren niet op echt gebruik bere-
>nd en braken af, waardoor meer dan
n dappere strijder te water raakte,
erdoor in woede ontstoken, hernieuw-
n de overigen met verdubbelde hevig-
id hun aanval en Dikke Mobie zou
ker met Kappie en de meester ten
ider zijn gegaan, als niet op dat ogen-
ik de camera-man aan zijn jasje zou
jn getrokken door Joe Diel.
,,Ben je helemaal gek geworden?"
riep Diel. ,,Dat is onze supervis!"
„Onze supervis?" vroeg de camera
man onthutst. „Het beest komt in het
hele draaiboek niet voor!"
„Draaiboek?" schreeuwde Diel, „wat
heb ik met je draaiboek te maken? Die
vis hoort van ons!"
„Moet ik hem dan toch opnemen?"
vroeg de camera-man onzeker.
„Ja, met een schepnet!" brieste Diel
en woedend greep hij de regie-microfoon.
„Hé daar!" schreeuwden de luidspre
kers over het water, „hou op met dat
gemolesteer en breng die'vis aan wal.
Heelhuids!"
Kappie en de meester slaakten een
zucht van verlichting in de buik van
Dikke Mobie. „Toch snap ik er ja niks
van," zei Kappie, „overgehaalde Germa
nen met luidsprekers! Zou het soms
niet echt zijn?"
„Niet echt?" riep de meester. ,.We
waren bijna in de grond geboord! Dat
noem ik sinister!"
Hoewel het gevaar van vernieling nu
geweken was, bevond Dikke Mobie zich
toch stevig in handen van de Visierama
Filmmaatschappij
NED. HERV. KERK
Beroepen te Marken (toez.): H. G.
Oostinga, kand. te Groningen, te Wad-
dinxveen: J. v. d. Velden te Dordrecht.
Aangenomen naar Wognum: H. J. Bos
te Makkinga.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Papendrecht: K Veg-
ter te Noord-Scharwoude; te Oude-Pe-
kela: J. Nieuwsma te Drachtstercom-
pagnie; te Eernewoude: J. Bakker,
kand. te 's-Gravenhage; te Vriezenveen
C. van Giessen te Tzum.
Bedankt voor Landsmeer: K. Snoey
te Dinteloord.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.<
Aangenomen naar Ferwerd-Hallum:
C. Olij te Utrecht.
CHR. GEREF. KERKEN
Tweetal te Doesburg: W. van 't Spij
ker te Drogeham en D. van Wilsum
te Dedemsvaart.
UNIE VAN BAPT. GEMEENTEN
Beroepen te Almelo: Ph. Lindeman
te Stavoren.
Bedankt voor Enschede (2e beroep)
S. Zijlstra te Eindhoven.
DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP
Aangenomen naar Amsterdam (va*.
O. L. v. d Veen): F. R, v d Mettle)
'a Te-naa"d