Vierhonderd mensen zich bij de neus nemen maastrichts Chefarine 4 KAPPIE en de SUPERSKOOP I P. W. RUSSEL'S West-Duitsland gaat weer verkeersvliegtuigen bouwen Aanrander nog spoorloos DE NATUUR Uit de kerken zëeüwsch Dagblad o Tussen wagons doodgedrukt Een ontdekking! 98 Ct CONCURRENTIE BEDREIGT FRIENDSHIP 4^ beroemde geneesmiddelen in 1 tablet doen wonderen! 22 jaar in en om uw huis Woensdag 30 september 1959 Pag. 2 -$■ De „vader" van dè Kompasrit de heer A. Oudolf (met bril) constateert raCT„...met genoegen dat zijn uitgezette ;X; vallen vol liepen. MAG ik eens iets over auto's zeggen, zonder dat er be keuringen, gevaar en ver keersregels aan te pas komen? Nou ja, de regels moesten na tuurlijk wel in het oog gehouden worden, maar het gaat om vier honderd mensen, die zich afge lopen zondag in en rondom Lisse op een vreselijke manier bij de neus hebben laten nemen. Hele maal vrijwillig, nog tegen beta ling van zo'n vijf gulden zelfs. En nu de klap op de pijl: ze vonden het nog allemaal leuk ook. Het was de achttiende Kompasrlt die er gehouden werd en uit alle delen van dit land waren de aanmeldingen weer binnengekomen. Indien u het woord Kompasrit nog weinig zegt, dan moogt u van mij aannemen dat het hier ging om een van de meest succesvolle „oriënterings-puzzelritten", zoals de naam dan officieel luidt. Het bos in Jawel, een oriënterings-puzzelrit op routebeschrijving, daar ging het om. Het is allemaal beslist niet moeilijk, wanneer u maar doet wat op die route beschrijving staat. Maar mensen, wat is dat moeilijk: gewoon doen wat er staat. Met massa's tegelijk zie je mensen, die toch heel goed kunnen lezen en denken, het bos in verdwijnen. Troost u, wanneer u toevallig hij een van die bosridders hoorde en dit nu leest. Want wanneer u zich goed her innert, dan weet u dat ik die Kompasrit ook wel eens als deelnemer meedeed, met een collega. We gingen erheen met het idee: „Zo, dat varkentje van Oudolf zullen we eens even gaan wassen" en we kwamen teh slotte bij de finish aan, ik geloof als nummer 84 of 123. Mêt andere woorden: we waren nergens meer. De linker hand Dat varkentje van Oudolf? Ja, de heer A. Oudolf, dat is de vader van die Kompasrit en de voorzitter van de Sportcommissie. Dat wil in de praktijk zeggen, dat hij al maanden vóór zo'n rit wordt gehouden, half West-Neder land doorkruist om al zijn kneepjes en gemenigheidjes op te zoeken. Met suc ces doet hij zulks, dat dient gezegd. Kijk, alle aanduidingen in de route beschrijving bijvoorbeeld moet u zoeken aan de rechterkant van de weg, behalve indien anders aangegeven. Nu stond er in die beschrijving zón dag ook: „Na weg aan linkerhand R." en die R. betekent natuurlijk Rechts. Wat doen nu de bosridders? De eerste weg die zij aan hun linkerhand tegen komen slaan ze in. Door de spanning van de rit, door het even vergeten van de punten in het reglement. Want die weg links is dus geen aanduiding ter rechter zijde van de weg. Wat hadden ze moeten doen? Door rijden tot ze aan hun rechterhand een bord zagen, waarop een weg met daar aan vast een linkerhand! Flauw? Helemaal niet. Dat zijn nu juist de „gemene grapjes" van een Kompasrit, Hersens trainen Zo'n Kompasrit is geen rit voor men sen, die met honderd of meer kilometer per uur over het asfalt willen jagen op weg naar een eerste prijs, als een was machine of een televisietoestel. Zo'n Kompasrit is wel een rit voor mensen, die een gezellige middag willen hebben, die hun hersens willen trainen, die wat gyymnastiek in het hoofd wensen te houden en die aan de practijk willen toetsen, of ze nu niet net zo slim zijn als die Sportcommissie. En als ze in de prijzen vallen, dan nemen ze een stukje aardewerk, een zilveren vaasje, een lepeltje of wat dan ook met inscrip tie mee naar huis. Vanwege het spel dus en niet vanwege de knikkers. En dat is juist waarom die Kompasrit mij zo sympathiek voorkomt. Lezen Nog een voorbeeldje: .-.Na „onbe woonbaar verklaarde woning" (l.a.) L.". Dit was dus een linker aandui ding en ja hoor, daar links, ergens te gen een huis dat verbouwd werd, stond een bordje. Keurig ging men de boot in, want op dat bordje stond „Onbewoon baar verklaarbare woning", hetgeen niet hetzelfde is als „Onbewoonbaar verklaarde" woning en dat stond op een bordje verderop, aan een brug leuning. Gewoon een kwestie van kijken. Maar Ja, dit was hem, de „weg aan linkerhand" en het is de Rotterdamse s por team- missaris van de Kompasrit, de heer L, J. Spoor die er bij staat.. VENLO. De 31-jarige expeditie knecht S. Oppenraay uit Arnhem is gistermiddag op het station van Vèhlo tussen twee goederenwagens doodge drukt. Hij was bezig etiketten op de wagons te plakken. 58 Lancaróte keek eens naar de zei len en het schuim dat snel langs de karveel gleed. De vijf schepen hadden zich wat verspreid over het wateroppervlak en hun witte zeilen vormden een geometrisch patroon, dat iedereen met het zee mansinstinct voor orde en systeem kon bevredigen. „Met zulk prachtig weer zou ik U waarschijnlijk wel rechtstreeks naar de rivier, die de zwarten de Sanaga noemen, kunnen brengen," vervolgde Andrea. „De mannen van Guinea zijn als slaven veel meer waard dan die ten noorden van de rivier, en we zouden ook nieuw land kunnen ontdekken, zo als de Infante wenst." „Ge kunt wel gelijk hebben," er kende Lancaróte. „Maar wij moe ten rekening houden met andere dingen. Ge hebt waarschijnlijk wel bemerkt dat we meer dan het ge wone aantal krijgers hebben mee genomen." „Zeker maar ik beschouwde dit alleen als een extra voorzorgs maatregel." „Neen, dat heeft een andere be doeling, senhor. Op zijn laatste reis naar het gebied van Arguin en de Tiber-eilanden werd mijn vriend en deelgenoot, Goncalo de Sintra, laaghartig gedood door de moren. Het is ons plan dat volk te straffen omdat men een schip van onze prins heeft durven aanvallen. Bij dat treffen zullen ons waarschijn lijk heel wat slaven in handen val len en misschien kunnen de rid ders die aan de strijd deelnemen, eer behalen." „Wat voor eer valt er te behalen in een gevecht tegen slaven?" riep Andrea uit. „Zij bedienen zich al leen van grove lansen en primitie ve pijlen en bogen." Alfonso Lancaróte verstrakte even. „Ge zijt kennelijk niet op de hoogte met de wetten der ridder lijkheid, senhor Bianco. Een ware ridder kan eer behalen in elke strijd waarin hij zich dapper en onvervaard gedraagt." Andrea haalde de schouders op. „Ik ben een zeeman en kaarten maker, en geen krijger, senhor. Indien ge zegt dat het' doden van wilden, die alleen hun bezit verde digen, een erezaak is, zal ik uw mening respecteren. Maar vraag me niet mee te doen." Lancaróte keek hem aan en hij kreeg een grauwe kleur van woede. „Ge zijt wel gevaarlijk-oprecht, senhor Bianco." Andrea ontweek zijn blik niet. „Venetianen zijn vreemde men sen," zei hij rustig. „Wij zijn van mening dat iedereen het recht heeft te denken zoals hij wil, of schoon we dat recht niet altijd naar behoren verdedigen." Lancaróte bleef hem nog even scherp aanzien, maar toen Andrea zijn blik niet afwendde haalde hij de schouders op. „Daar gij geen ridder zijt, senhor Bianco, valt er aan een twistgesprek geen eer te behalen. Ik hoef er u waarschijn lijk niet aan te herinneren dat ge tijdens deze reis belast zijt met de navigatie. Laat het beleid en de strategie maar aan mij over." „Met genoegen," zei Andrea. „Met mijn opdrachten en mijn kaarten ben ik al meer dan tevre den." Het voortreffelijke weer en de stijve bries hielden aan. Slechts zelden was het nodig iets aan de zeilen te veranderen. Na zijn on derhoud met Lancaróte over de eer die viel te behalen bij rocftochten tegen wilden, die deze kust van Afrika bewoonden, ontdekte Andrea dat de heren van het gezelschap van de reder hem met rust lieten. En dit mishaagde hem niet in het minst. Inplaats daarvan pleegde hij overleg met kapitein Ugo, de zwijgzame man die zijn beroep op perbest verstond. (Wordt vervolgd) Advertentie Met ééa Van Neile's theebuiltje, groot formaat, zet je een héle pot heerlijke thee! Vliegensvlug! Gemakkelijk! Proper! Geurige krachtige „Afternoon" thee van Van Nelle, die overal in Nederland zo ,in trek" is! Bestel vandaag nog: VAN NELLE's Afternoontheebuiltjes (grootformaat) doos van 20,stuks i Gewoon een kwestie van lezen; maar tientallen rijders vlogen erin próbéért u het maar; in négen van de tien gevallen vliegt u erin. Compliment O ja, hard rijden is er niet bij, want vóór de A-klasse is de gemiddel de snelheid per uur 36 en voor de B-klasse 30 kilometer per uur. En ln die A-klasse werd dan de winnaar degene met 72 strafpunten. Dat was de equipe H. M. KokN. J. Groothuysen uit Alphen aan de Rijn. De B-klasse had een buitenlandse winnaar, waaruit u meteen moogt concluderen tot waar men die Kom pasrit kent. Het waren de heer en mevrouw W. Hauptli uit het Zwitserse Untererlinsbach met 116 strafpunten. Niemand kwam die rit uit zonder strafpunten. En dat lijkt me een compliment voor de organisatoren. Van onze correspondent BONN De Fokkerfabrieken, die nu met hun Friendship nog een flinke Voorsprong hebben, moeten rekening gaan houden met geduchte Westduitse concurrentie in de naaste toekomst. Binnen drie tot vier jaar hoopt de West duitse vliegtuigindustrie middelgrote pas sagiersvliegtuigen met straalmotoren te kunnen gaan produceren. Er is gedacht aan twee typen, namelijk een voor tach tig passagiers en een voor 23 passagiers. Het Westduitse ministerie van econo mische zaken is voornemens de vliegtuig industrie een aanloopsubsidie van tussen 60 miljoen en 70 miljoen mark te ver strekken. Als voorwaarde stelt de regering dat de Westduitse vliegtuigindustrie be wijst bedoelde twee typen vliegtuigen concurrerend te kunnen produceren. In Westduitse luchtvaartkringen is men ér van overtuigd dat dit bewijs geleverd kan worden. De bouwplannen zijn al geruime tijd in voorbereiding. Een eerste tip van de sluier van geheimzinnigheid die daarover lag is gisteren weggenomen. Uit dertien ontwerp-plannen zijn twee gekozen. Aan het einde van deze week of in het begin van oktober gaat het kabinet pra ten over een ontwerp-wet inhoudende de subsidiëring van bedoelde bouwplannen. Het ligt in de bedoeling dat na een ont wikkelingsperiode twee fabrieken de pas sagiersvliegtuigen zullen gaan bouwen. Vermoedelijk zijn dat de Flugzeugenbau Nord G.m.b.H. te Hamburg-Finkenwer- der en een onderneming in Zuid-Duits- land, waarbij de naam Messerschmidt wordt genoemd. Met het regeringssubsidie en de min of meer vast omlijnde plannen voor straal- passagierstoestellen van het middelgrote type openen zich nieuwe perspectieven: men ziet kennelijk een opening in de markt en wel in de hoek waar Amerika, Engeland en Frankrijk zich nog nauwe lijks, (maar Nederland wel) hebben be wogen. Vliegvelden Gelukt de opzet, dan zal men in de Bondsrepubliek onmiddellijk zelf maat regelen nemen waar het de uitbreiding der vliegvelden aangaat. Op het ogenblik bieden de grote vliegvelden bij Düssel- dorf, Frankfurt en Hamburg de grootste straalpassagierstoestellen de mogelijkheid veilig te landen. Indien de Lufthansa zou besluiten mettertijd Duitse middelgrote straaltoe- stellen aan te schaffen, zullen de vlieg velden van BonnKeulen, Stuttgart, Bremen, Hannover en München moeten worden uitgebreid met langere landings banen. Advertentie Bi| pijn, griep ol „landerig" gevoel zorgt een enVel teulel dal U mei plezier Uw werk kunt doen I 20tatl. 1.0.80.Voord°i,D»npnnrverpakktng 100 la Advertentie Eigen nieuwsdienst ROTTERDAM. Nog steeds is er geen licht gekomen in het geval van aanranding, dat zich dinsdagavond 22 september in een woning aan de Burgemeester De Villeneuvesingel in Hillegersberg afspeelde. De dader die in de woning met een negentienjarig meisje, dat op de kinde ren paste, vocht heeft zoals reeds ge meld tijdens de worsteling een aan tal krabben in het gezicht opgelopen. De politie vermoedt dat hij zich hierdoor de volgende dag (woensdag 24 septem ber) niet op zijn werk heeft kunnen vertonen, m.a.w. zich ziek meldde. Me de met het oog op deze mogelijkheid, die na een intensief onderzoek naar vo ren is gekomen, doet de politie nog maals een dringend beroep op ieder een, die meent inlichtingen te kunnen geven. (tel. 114000, toestel 106). De man, die de achterzijde van de woning binnendrong en de stoppen van het licht uitdraaide, waarna hij in het donker het meisje in de gang van de woning onverhoeds aanviel, is ongeveer 22 jaar. Zijn lengte moet ongeveer 1.70 meter bedragen. Hij heeft achterover gekamd, middelblond haar, en een smal, ingevallen gezicht. Het meisje, dat door hem werd over vallen verzette zich krachtig. Latei- wist zij hem ervan te overtuigen, dat hij beter deed de woning zo snel mogelijk te verlaten. Daaraan gaf hij gevolg. Zijn spraak was beschaafd, aldus het slachtoffer van de overval. PETRUS REGOUT zou trots zijn Petrus Regout legde 125 jaar gele den in Maastricht de grondslag van de aardewerk-industrie. Thans de N.V. Sphinx-Céramique, een bedrijf van meer dan 4000 wer kers. Hier begint de triomftocht van Maastrichts Aardewerk over heel de wereld. Ook het moderne Maastrichts aar dewerk wordt hier volgens de nieuwste methoden gemaakt. Vakkundige ontwerpers garanderen een verantwoorde vormgeving en een decoratief kleurenspel. De technische outillage staat borg voor kwaliteitsproducten. Het is waarde werk waarop Petrus Regout trots zou zijn. Let op deze merken, dan heeft U een goed product. AARDEWERK en dan natuurlijk van de N.V. SPHINX.CERAMIQUE V/H PETRUS REGOUT, MAASTRICHT iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiniiiiiiiiiiuiiiiiiiMiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinniiiiiiiiiiüi De Franse toneel- en filmactrice Mar- celle Géniat is na een langdurige ziekte te Parijs overleden. Marcelle Géniat was in 1880 in het vroegere St. Petersburg geboren. De boerenkool die men vorige maand heeft gepoot zal nu lekker doorgroeien zodra het echt winter wordt eet me die; nu kan ze echter nog een overb mesting hebben; ze kunnen dan vo de winter nog uitgroeien tot flinke pla ten. De bekende tuin- en gazonkorr< mest kan men voor dit doel heel go gebruiken, per tien vierkante met heeft men slechts ongeveer twee ho derd gram nodig. Na het strooien k' men de mest even onder schoffel'-' 62. Met verwoede kreten wierpen de Tm-Germanen zich op Dikke Mobie. Ze robeerden met hun speren in de huid in de vis te prikken, maar deze wa ns waren niet op echt gebruik bere- >nd en braken af, waardoor meer dan n dappere strijder te water raakte, erdoor in woede ontstoken, hernieuw- n de overigen met verdubbelde hevig- id hun aanval en Dikke Mobie zou ker met Kappie en de meester ten ider zijn gegaan, als niet op dat ogen- ik de camera-man aan zijn jasje zou jn getrokken door Joe Diel. ,,Ben je helemaal gek geworden?" riep Diel. ,,Dat is onze supervis!" „Onze supervis?" vroeg de camera man onthutst. „Het beest komt in het hele draaiboek niet voor!" „Draaiboek?" schreeuwde Diel, „wat heb ik met je draaiboek te maken? Die vis hoort van ons!" „Moet ik hem dan toch opnemen?" vroeg de camera-man onzeker. „Ja, met een schepnet!" brieste Diel en woedend greep hij de regie-microfoon. „Hé daar!" schreeuwden de luidspre kers over het water, „hou op met dat gemolesteer en breng die'vis aan wal. Heelhuids!" Kappie en de meester slaakten een zucht van verlichting in de buik van Dikke Mobie. „Toch snap ik er ja niks van," zei Kappie, „overgehaalde Germa nen met luidsprekers! Zou het soms niet echt zijn?" „Niet echt?" riep de meester. ,.We waren bijna in de grond geboord! Dat noem ik sinister!" Hoewel het gevaar van vernieling nu geweken was, bevond Dikke Mobie zich toch stevig in handen van de Visierama Filmmaatschappij NED. HERV. KERK Beroepen te Marken (toez.): H. G. Oostinga, kand. te Groningen, te Wad- dinxveen: J. v. d. Velden te Dordrecht. Aangenomen naar Wognum: H. J. Bos te Makkinga. GEREF. KERKEN Beroepen te Papendrecht: K Veg- ter te Noord-Scharwoude; te Oude-Pe- kela: J. Nieuwsma te Drachtstercom- pagnie; te Eernewoude: J. Bakker, kand. te 's-Gravenhage; te Vriezenveen C. van Giessen te Tzum. Bedankt voor Landsmeer: K. Snoey te Dinteloord. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.< Aangenomen naar Ferwerd-Hallum: C. Olij te Utrecht. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Doesburg: W. van 't Spij ker te Drogeham en D. van Wilsum te Dedemsvaart. UNIE VAN BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Almelo: Ph. Lindeman te Stavoren. Bedankt voor Enschede (2e beroep) S. Zijlstra te Eindhoven. DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP Aangenomen naar Amsterdam (va*. O. L. v. d Veen): F. R, v d Mettle) 'a Te-naa"d

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 2