euws ui Kerkdienst in twee delen - de preek in het tweede deel it ie iemn „De vrolijke wetenschap Ontmoetingen Fraaie prestaties van Rillandia en Arnemuiden .dn den vreemde Brief van paus Johannes over betekenis vrijetijdsbesteding VOETBALRESULTATEN IN ZEELAND Veere ongenaakbaar in eerste klasse Leidende posities voor Heinkenszand en Borssele Ds. A. Veldhuyzen nam afscheid van Baarland Ds. Willekes deed intrede te Kortgene Idee van ds. Barnard te Amsterdam: Afscheid zr. Wij ma POLITIEK NOVUM Raad Zierikzee vergadert Afscheid ds. Wisse van Grijpskerke Autogebed Pastorale zorg voor nachtclubpersoneel Grote activiteit van Youth for Christ Zutphen kreeg twee dominees uit Zeeland Water voor allen in Hoofdplaat Herv. kerkeraad Zuidzande op bezoek in Rotterdam O De priester-arbeiders over de kerksteming van arbeiders Geen bijbelonderwijs op openbare scholen Maandag 28 september 1959 ZEKUWSCH DAGBLAD Pag. 4 Van onze sportredacteur MIDDELBURG Arnemuiden heeft zich zaterdag volledig her steld van de tegen Nieuwdorp opgelopen nederlaag. De sterke de butant WN moest op eigen terrein de kracht van de Zeeuwen on dervinden. Nieuwdorp daarentegen moest in Sprang zfjn meerdere erkennen, waardoor de groen-witten drie plaatsen op de ranglijst daalden. Inmiddels gaat Good Luck voort op de (goede) ingeslagen weg. AZW kreeg geen kans tegen de mannen uit Raamsdonkveer, die de kop echter moeten delen met Dinteloord, dat Zwaluwse Boys ook dit keer geen doelpunt toestond. Zeer fraai is de overwinning van Rillandia op The Gunners in Breda. De Rillanders speelden hun beste wedstrijd van het sei zoen. Zij stegen op de ladder van de elfde naar de zevende plaats. Colijnsplaatse Boys ging, zoals te verwachten was, tegen SC '55 ten onder. Stond 4e klasse zuid 4 3 1 1 6 11— 2 4 3 2 0 6 12— 3 4 2 1 1 5 13— 8 4 2 1 1 5 9— 7 4 2 1 1 5 7— 6 4 2 0 2 4 14— 7 4 2 0 2 4 7—12 4 1 1 2 3 7— 6 4 1 1 2 3 8— 7 4 1 1 2 3 5—11 3 1 0 2 2 3—12 3 0 0 3 Q 0—10 Arnemuiden SSC '55 Sprang WN Rillandia Nieuwdorp The Gunners Colijnspl. Boys AZW Zwaluwse Boys Veere gaat in de eerste klasse rustig door met de ene tegenstan der na de andere te kloppen. De Veerenaren bonden nu Mevo zo als dat heet voor hun zegekar, waardoor de Zierikzeeënaren, die zo'n overrompelende start maak ten, in het hoekje bleven, waar de slagen vallen. Spui, Kapelle en Hoek zorgden er intussen voor niet achter te blijven, al waren de overwinningen niet overtui gend. Bij Krabbendijke trad her stel in. Stond le klasse Veere I Spui I Kapelle I Hoek I Krabbendijke I Wolfaartsdijk I Tem. Boys I Mevo I Serooskerke I Wemeldinge 1 0- 1 168 19—11' 12— 8 18—15 5— 7 9— U—14 13—19 7—14 7 10 Bevelanders bleef aan de leiding door concurrent Kloetinge met een 4—1 neder- wwr naar huis te sturen in de 2e klasse a. Middelburg V maakte tegen Arnemuiden II eveneens een misstap. VCK, dat RCS IV in bedwang hield, ver overde daardoor de tweede plaats. Stond 3e klasse a Bevelanders I 4 4 0 0 VCK I 4 3 10 Middelburg V 4 2 11 Nieuwland I 4 2 11 Arnemuiden II 4 2 11 Kloetinge I 4 2 11 Zeeland Sport VI 4 1 1 2 Meeuwen I 4 0 1 3 RCS IV 4 0 13 Oostkapelle I 4 0 0 4 18— 5 8— 3 17— 7 14— 7 IO- 5 7— 6 8— 9 5—13 5—16 3—24 In de tweede klasse b bleven SVD en Zaamslag ongeslagen, terwijl Rillandia n oprukte naar de derde plaats. Driewegen wees het goed gestorte ïerseke III voor lopig weer terug. Stond 2e klasse b SVD I 3 3 0 0 Zaamslag I 3 3 0 0 Rillandia XI42 1 1 Kats I 4 2 0 2 AZW II 3 1 1 1 Beren I 4 1 1 2 Driewegen I 4 1 1 2 Yerseke III 2 1 0 1 's H.H. Kind. I 4 1 0 3 Kloetinge II 3 0 0 3 11- 9- 13— 6 12— 8 8— 5 12—11 6— 8 7- 7—21 4—12 Burgb m liet zich in de 2e klasse c niet door WIK verrassen. Dniveland blijft echter goed volgen, maar Zeemeeuwen blijkt toch nog niet goed mee te kunnen. Stond 2e klasse e Burgh III 3 Duiveland I 3 Bruse Boys I Mevo II WIK I Zeemeeuwen I Sinoto I 8— 3 14— 6 8— 6 8—10 6- 6—10 6—14 Stond 3e klasse a Heinkenszand I 3 3 0 0 6 11— 3 Serooskerke IX 4 3 0 1 6 11— 5 Bevelanders II 4 3 0 1 6 94 VCK n 3 2 I 0 5 11— 3 Wolfaartsdijk II 4 2 0 2 4 12— 6 Veere II 4 2 0 2 4 7— 8 Zeeland Sport VII 4 2 0 2 4 11—13 VCK III 4 1 0 3 2 9—13 Borssele II 4 0 1 3 I 3—18 Nieuwdorp III 4 0 0 4 0 6—17 Stand 3e klasse b Borssele I 4 3 1 0 7 16— 3 Wemeldinge II 4 3 1 0 7 19— 6 Nieuwdorp II 4 3 0 1 6 14— 3 Rillandia III 4 2 0 2 4 13—11 Krabbendijke II 3 2 0 1 4 11—06 Waarde 1 4 1 1 2 3 7—11 Colijnspl. Boys II 4 1 1 2 3 7—11 Beren n 2 1 0 1 2 2— 6 KapeUe U 4 i 0 3 2 5—14 Wissenkerke 1 2 0 0 2 0 6—14 SVD 11 3 0 0 3 0 0—15 Stond 3e klasse e Brouwersh. III 3 3 0 0 6 19— 8 Duiveland II 3 2 1 0 5 11— 6 Burgh IV 2 2 0 0 4 10- 1 WIK II 2 0 1 1 1 46 Bruse Boys II 3 0 0 3 0 6—15 Sinoto II 3 0 0 3 0 5—19 Stond 3e klasse d Tern. Boys II 3 2 1 0 5 16— 9 Driewegen II 4 2 1 1 5. 19— 9 Zaamslag II 4 2 1 1 5 11—12 AZW III 1 0 1 0 1 4— 4 Spui II 3 0 1 2 1 2— 7 Hoek II 3 0 1 2 1 4—15 BAARLAND. Met een preek over Pslalm 87 heeft ds. A Veldhuyzen zon dagmiddag afscheid genomen van de Geref. Kerk wegens vertrek naar Nu- mansdorp. Na de prediking werd de scheidende predikant toegesproken door ouderling A. W. Buteyn namens kerkeraad 3 en gemeente. Op zijn verzoek werd ds. Veldhuyzen gezang 29 toegezongen. Namens de classis Goes sprak ds. Jan sen. Vervolgens spraken nog burgemees ter Van Liere en de heer G. de Jager namens de Geref. Kerk te Driewegen. UITSLAGEN 4e klasse zuid: AZWGood Luok 0—3; DinteloordZwaluwse Boys 40; Nieuwdorp Sprang 12; V'VNArnemuiden 23; The GunnersRillandia 12; SSC '55Colijnspl. Boys 41. le klasse: Veere 1Mevo I 40; Hoek I Wolfaartsdijk I 31; Spui IWemeldinge I 32; KrabbendijkeTern. Boys I 31; Se rooskerke IKapelle I 12. 2e klasse a: Arnemuiden. IIMiddelburg V 21; Bevelanders IKloetinge I 41; Zee land Sport VIMeeuwen I 43; Oostkapelle I—Nieuwland I 1—4; RCS IV—VCK I 0—2. 2e klasse b: Zaamslag IKats 1 32; Ril landia II—Kloetinge II 2—0; Beren I—AZW II 2—2; 's H. H. Kinderen I—SVD I 2—4; Driewegen IYerseke III 31. 2e klasse c: Mevo IIDuiveland I 25; WIK I—Burgh III 12; Zeemeeuwen I— Bruse Boys I 02. 3e klasse a: Bevelanders IIVeere II 02; Wolfaartsdijk IISeroos II 01; Borssele II Heinkenszand I 0—3; VCK IINieuwdorp m 6—2; Zeeland Sport VU—VCK III 5—4. 3e klasse b: Colijnspl. Boys IIBeren n 02; Waarde IBorssele I 03; Kapelle II— Rillandia HE 24; SVD II—Nieuwdorp II 05; Wemeldinge II—Wissenlkerke I 92 3e klasse c: Burgh IV—Bruse Boys n 6—0; Sinoto IIDuiveland II 25; Brouwershaven III— WIK II 5—3. 3e klasse d: Tern. Boys II—Hoek II 5—1; Driewegen II—Zaamslag II 1—2. KORTGENE. In de herv> kerk heeft zondagavond ds. F. J. Willekes, gekomen uit Beverwijk, intrede gedaan als predikant der Herv. Gemeente met een preek over Matth. 5 vers 15 tot 16. Hij werd toegesproken door ouderling M. van Halst namens de gemeente en door ds. Morreau te Kats namens de classis. Om des tijds wille een aantal ge meenteleden uit Beverwijk die de dienst bijwoonden, moest de veerboot van zeven uur halen moesten verdere toespra ken achterwege blijven. In de morgendienst was ds. Willekes bevestigd door ds. J. de Vries uit Apel doorn met een prediking n.a.v. 2 Cor. 4 vers 7. Ds. Heerschap beroepen BORSSELE. Ds. Heerschap, predi kant bij de Geref. Gemeente, ontving een beroep van de Geref .Gemeente te Slik kerveer. BIERVLIET Na tien jaar wijkver pleegster van het Groene Kruis te Bier vliet en Hoogdplaat te zijn geweest heeft zr. E. Wijma afscheid genomen. Zij heeft de functie van directrice van het rust huis voor bejaarde verpleegsters te Heemstede aanvaard. Namens de kruisvereniging sprak de heer M. Maas de wijkverpleegster toe en bood haar enkele geschenken aan, t.w. een schilderij wan de schorren aan de Paulinahaven, een tinnen theeservies en een enveloppe met inhoud. Voor deze ge schenken bracht de bevolking door mid del van een inzameling het geld bijeen. Voorts werd zr, Wijma nog toegespro ken door burgemeester A. P. Kostense van Biervliet, die een fotoalbum van W.Z.-Vlaanderen offreerde en door dok ter C. Kalkman. Een spelmoment uit de wedstrijd NieuwdorpSprang. Nieuwdorp in de aanval. RAAD VAN OOSTBURG OOSTBURG. Na enkele maanden komt de raad woensdagavond weer bijeen om een omvangrijke agenda af te wer ken. Bij de ingekomen stukken zijn o.a. verzoeken van de heer J. van Staveren om ontslag als bedrijfsleider van de be schuttende werkplaats voor minder vali den, van de voetbalvereniging „Oostburg" om uitbreiding van het gemeentelijk sportterrein en van de vereniging Ceres om medewerking voor de bouw van een bejaardentehuis. De agenda vermeldt verder een aantal subsidieverzoeken. B. en W. doen de raad een aantal voor stellen, waarvan de belangrijkste zijn een wijziging van het uitbreidingsplan, de be noeming van Drs. H. P. Waalwijk tot rector van de gymnasiale afdeling van het Koningin Wilhelmina Lyceum, het be noemen van leerkrachten aan de openba re Ulo en het benoemen van de heer H. v. d. Velden als hoofd van de openbare B.L.O.-school. Advertentie ZIERIKZEE. De gemeenteraad van Zierikzee komt dinsdag 29 september bij een. Tijdens deze vergadering zal de ge meentebegroting worden aangeboden. B. en W. stellen voor de heer M. C. Knuist ontslag te verlenen als onderwijzer aan de o.l. school en te benoemen tot onder wijzer aan de openbare ulo-school de heer P. J. ten Haaf. GRIJPSKERKE. In een tot de laat ste plaats bezet kerkgebouw heeft ds. X. J. Wisse gisteren afscheid genomen van de Hervormde Gemeente. Hij had als tekst voor zijn prediking gekozen 1 Sa muel 3 vers 3 en 4. Na de preek werd de scheidende pre dikant toegesproken door burgemeester H U Bouwman, de geref. predikant, drs. Vlaardingerbroek, ds. Theunissen te Aagtekerke namens classis en, ring en door de heer A. Boogaard namens ker keraad, kerkvoogdij en gemeente. Op zijn verzoek zong do gemeente de schei dende predikant Gezang 263 toe. Naar verluidt zal Chroetsjev na zijn bezoek aan Amerika in ons Kabinet een galt-rol komen vervullen ter bestudering van onze bouwnijverheid. Dit in verband met zijn plannen om de arbeiderswoningen in Rusland van daktuinen en nooduitgangen te voorzien. Volgens de Pravda vindt hij onze Minister-President lang de Quayste njaf, maar het liefst heelt hij toch Lexington from America's Best Tobaccos. „Nocturne" is de bij velen te Am sterdam bekend geworden benaming voor een wekelijkse dagsluiting op dinsdagavond in de Maranathakerk. Opgezet als „liturgisch centrum" voor de Prof. dr. G. van der Leeuw-stich ting (ontmoetingscentrum van kerk en kunst, van evangelie en kunstenaar), werd deze dienst georganiseerd door de hervormde commissie Groot-Zuid', in overleg met de Maranatihakerkge- meenten. Hartelijk welkom is ieder die Omzetting stilte zoekt, het evangelie wil beluis teren, de vernieuwing van de kerkzang toejuicht en het experiment liefheeft, aldus de organisatoren. De geregelde viering van het Heilig Avondmaal met een ieder die (naar daarvoor geldende regels) in eigen kerkverband als lid van Christus' ge meente bekend is, heeft aan deze bij eenkomsten een oecumenisiA) karakter gegeven. Om 21 uur neemt de eigen lijke dienst een aanvang, waarin ds. W. Barnard en ds. W. G. Overbosch voorgaan; telkens van 20.30 af vindt ter voorbereiding daarop een zangoefe ning plaats onder leiding van de can tor-organist Frits Mehrtens. In januari werd een liedboek gepubliceerd en de voor de vaste delen der liturgie ge bruikelijke muziek is ter plaatse ver krijgbaar. In een geregeld verschijnende brief aan de vrienden van de Nocturnen doet ds. Barnard een opmerkelijke suggestie ten aanzien van de inrich ting van de kerkdienst. Hij schrijft daar: Een probleem waarvoor ik ver volgens uw aandacht vraag is dat van de lofzang op de zondagmorgen. Een dienst waarin niet de (te lange) preek het leeuwendeel opeist bestaat eigen lijk nergens in onze omgeving. Meest al worden de zang, de voorlezing en het gebed daardoor op zijn minst min der zelfstandig, op zijn ergst welhaast bijkomstig. Wat mijzelf betreft; ik zou wel eens naar de kerk willen gaan, ge woon („gewoon"!) oir de psalmen te zingen, de gebeden te bidden en Gods lof hoog te houden, vooral ook: ik zou mijn kinderen daaraan willen wen nen! Daarom heb ik gedacht aan een dienst waarin de preek achteraan wordt gezet, na een korte onderbre king, ongeveer als de pauze tassen de twee delen van de hoofddienst, waar aan de nocturne-kerkgangers gewend zijn. In het eerste gedeelte van die dienst zou dan die trits: gezangen-ge- beden-schriftvoorlezing een afgerond geheel kunnen vormen. De kinderen (en anderen), die aan de preek nog niet toe zijn, zouden dan weg kunnen gaan, de anderen blijven. Voordelen: grotere vrijheid van spreken in die preek, grotere vrijheid van handelen bij de kerkgangers. Het is mogelijk dat vélen weggaan; een aansporing voor de predikant om zijn homiletiek te herzien. Het is ook denkbaar dat sommigen (fervente an- ti-liturgisten) pas na de onderbreking zouden komen! Ook dat zou mogelijk moeten zijn. Persoonlijk voel ik er voor, deze mogelijkheid te bespreken; niet als regel voor een bepaalde dienst of een bepaalde kerk, maar voor zon dagmorgendiensten waar ik zelf zou voorgaan. Het zou naar de gewoonte in de N.H. kerk praktisch alleen be tekenen een omzetting van de gebe den en de preek, veelal was men vroeger gewend aan het zg. „lange voorgebed", waarin de voorbeden wa ren opgenomen. Het psychologische punt is natuurlijk het facultatief-stel- len van de preek. Het betekent geen achteruit zetten daarvan als wij de achteropstelling bepleiten. Alvorens op deze dingen verder in te gaan zou ik graag enige weerklank hebben, zo besluit ds. Barnard zijn brief. Het volgende bericht is te vinden in de Autokampioen van 12 september. „Een anglicaan se predikant heeft in Engeland, waar het afgelopen jaar meer dan zesduizend personen bij verkeersongelukken om het le ven kwamen en driehonderd duizend mensen gewond wer den, de automobilisten voorge steld in hun wagen de tekst van een tien-secondengebed op te hangen en dat gebed bij de aanvang van iedere rit uit te spreken. Het gebed luidt: Help mij, o God, als ik rijd, dat ik mijn naaste liefheb als mijzelf, dat ik niets doen zal wat een van Uw kinderen in gevaar kan brengen of kan ver wonden. Bevrijd mij van de geest der rivaliteit en van alle ergernis over eens andermans daden en breng mij veilig naar mijn doei". De Rooms-katholieke kerk te Lon den heeft vier priesters aangesteld voor de geestelijke verzorging van barmixers, danseresjes, nachtportiers, kelners, liftjongens enz. Hun arbeids terrein omvat 25 restaurants en ho tels, bijna vijftig nachtclubs en meer dan duizend eafé's. De vrijetijdsbesteding, haar voor waarden en gevolgen, zijn het onder werp van de brief, welke paus Jo hannes XXIII gezonden heeft aan de Sociale Week van Padna. Deze Socia le Week van Italië houdt zich met het probleem bezig en heeft via een door de kardinaal-staatssecretaris Tardlnl geredigeerd schrijven, pauselijke richt lijnen ontvangen. Op de laatst gehouden vergadering van Youth For Christ in Alphen is be sloten in het a.s. winterseizoen tot grotere activiteit te komen. In de maand oktober zullen op de zaterdagavonden kleine Jeugdrally's worden gehouden. Daarvoor zal men De paus wijst erop, dat de wonder volle veroveringen op het gebied van de wetenschap en van de techniek in het oog van de kerk uitsluitend de ver wezenlijking van Gods plannen is. MeJ nadruk verzekert de paus dat vrije tijd, dus de tijd waarin de mens zonder verplichtingen zijn bezigheden kan kiezen, geenszins gelijk staat met afwezigheid van verantwoordelijkheid. In de christelijke opvatting is alle tijd. zowel die van de arbeid, als van de vrije tijd,-iets, dat God aan-de vrij de voormalige Joodse synagoge (Van heid van 4? ™®hsen toevertrouwd heeft. Manderslootstraafl ffehmiken 1 1 De Manderslootstraat) gebruiken. Het programma zal bestaan uit mu ziek, declamatie, film, kleurendia's enz. Midden november hoopt men een grote jeugdrally te houden, waar voor de bekende zangleider en zanger Johany Buurman met aan het Thomas orgel Philip de Koning zijn uitgeno- F i „sneeten digd. Ook het Cross Kwartet, dat Enige asPecten tijd. móët dóór de mensen ter ere van God en ter vervolmaking van de eigen persoon worden gebruikt. Alleen op die manier zal de beschikbare tijd voor de arbeider vruchtbaar zijn; in alle andere gevallen moet men van verloren tijd spreken. zich vooral deze zomer verdienstelijk liet horen op de podiumcaravan van Youth For Christ, hoopt zijn medewer king te verlenen. De heer Pasman, directeur van Youth for Christ, is benoemd tot le raar aan de Bijbelschool te Wydenest in Duitsland. Van deze Bijbelschool uit zijn tientallen jonge mensen voor de zending uitgezonden naar o.a. Ja pan, Indië, Laos, Nepal, Afrika en Belgisch Kongo. uit Zeeland zijn zondag hebben af"l m daarna ZUTPHEN. Twee komstige predikanten Zutphen bevestigd en hun intrede gedaan. Ds. I. P. C. van 't Hoff, die zondag 20 september afscheid nam van de Hervormde Gemeente te Ritthem, deed gisteren intrede bij de Hervormde Ge meente te Zutphen met een preek over Psalm 84 vers 12, na bevestigd te zijn door ds. F. J. Fokkema uit Doetinchem. Toespraken werden overeenkomstig het gebruik bij de Hervormde Gemeente te Zutphen, niet gehouden. In de Geref. Kerk werd zondagmor- ds. A. J. Dondorp, gekomen uit gen vader, HOOFDPLAAT. De gemeenteraad van Hoofdplaat trok f2500 per jaar uit voor een tijd van dertig jaar, als bijdra ge in het 100 procentplan voor de water leiding. AUe buiten de kom liggende hui zen en bedrijven zullen worden aangeslo ten. De heer P. Dekker (prot. chr.) vond het bedrag hoog en informeerde naar de rijksbijdrage. De zaak zal opnieuw wor den bekeken als de rijksbijdrage bekend wordt, zei de burgemeester. De financie ring zal uit de gewone dienst geschieden. Het voormalig transformatirhuisje van de PZEM zal worden aangekocht voor f 100. Het zal worden bestemd tot bewaarplaats van de brandweerslangen. Na een zeer uitvoerig debat werd be sloten in het uitbreidingsplan een straat met riolering aan te leggen. Het bleek, dat er voldoende bouwlustigen zijn. Een rapport wees uit, dat van de 663 deelnemers aan bet bevolkingsonderzoek op Lb.c., zes mensen voor nader onder zoek moesten worden opgenomen. Twee bleken long-t.b.c. te hebben. Domburg bevestigd door zijn dr A. Dondorp te Heemstede. in de avonddienst verbond ds Dondorp zich aan zijn nieuwe gemeente met een preek over 2 cor. 5 vers 20 en 21. Hij werd toegesproken door zijn Zutphense collega, ds B. Scholten namens kerke raad en gemeente, door ds. F. Roosjen namens de Hervormde Gemeente en het Zutphens evangelisatiecomite, ds. D. van der Meulen te Lelde vroeger te Aardenburg namens de classis en door wethouder H. A. Post namens het gemeentebestuur. Van een medewerker ROTTERDAM. Dit weekeinde is de hervormde kerkeraad van Zuidzande op bezoek geweest bij de kerkeraad van de Leedeparochie te Rotterdam-Vree wijk. In de voorzomer is deze Rotter damse wijkraad in Zuidzande geweest en zaterdag kwamen de Zeeuws-Vlamin gen voor een tegenbezoek in het idylli sche tuindorp Vreewijk. Na een gemeenschappelijke koffie maaltijd werd de kerkeraad van Zuid zande zaterdag een rondrit door Rotter dam aangeboden, 's Avonds was er een gezellig samenzijn in het wijkgebouw. waarna het dertigtal Zeeuwen door hun gastheren mee naar huis werd genomen. Gistermorgen gingen in de Vredes- kerk voor de pastor loei ds. Joh. Gerrit sen jr. en de consulent van Zuidzande ds. L. S. Blom van Aardenburg. Het Vreewijks kerkkoor werkte mee. ALS IK mijn gesprekje deze keer „De vrolijke we- tenschap" doop (de titel van een boek met dezelf de strekking als dit stukje) dan is dat de tegen spraak van een vers dat ik onlangs onder ogen kreeg. Namelijk een vers van de bekende dichter Bertus Aafjes. In de op zijn Egyptische reis ge- inspireerde bundel „Het Koningsgraf" staat een vers waarin hij de Oosterse weelde van een park in Lentetooi beschrijft. Hij is verrukt over de uit bundige bloemenweelde en de sierlijke, koperbruine vrouwen, gehuld in kleurige doeken en verder de warme blauwe hemel boven zich. Dan roept hij in eens uit „en er is geen zonde en geen schuld". Verder in de twee terzetten van het sonnet schrijft hij: Waarom, Jezus, hebt Gij ons geleerd dat wij boete moeten doen en lijden waarom staat Gij aan het eind der tijden met Uw oordeel dat de mens onteert tvaarom maakt gij alles oud en grijs, zelfs dit park, dit aardse paradijs? Toen ik dit las, heb ik mij echter verbaasd af gevraagd waarom valt deze dichter nu ineens zo wrevelig uit tegen Jezus juist uitgerekend te gen Jezus?. Als ik het evangelie van Jezus lees, dan bemerk ik niets van een wereld die oud en grijs is. In tegendeel. Jezus spreekt bijv. in Zijn gelijkenissen meer van bruiloften dan van begrafenissen. Inder daad ontmoet Hij in Zijn leven veel zonde en schuld maar Zijn gehele leven is één groot bewijs van be vrijding en verlossing. Als er van oud en grijs, om niet van zwart te spreken, gerept moet worden, geldt dat heel veel Christenen, niet de Christus zelf. Helaas zijn er maar al te veel Christenen, die ook al zouden ze graag op willen stijgen naar de he mel der Christelijke vreugde, weer aan hun benen naar omlaag worden getrokken door de loodzware last van hun alleen zaligmakend geloof in zonde en schuld. Iemand, met wie ik het overigens helemaal niet eens ben, schreef eens: „De humor van de Christe nen is nooit zonder voorbehoud. Het is altijd lachen met een mismaakte mond". Er zit iets waars in. Alleen spreekt uit de woorden „van de Christen" de Farezeïstische hoogmoed van de „niet-Christen" ,,o Heer, ik dank U dat ik niet ben als „de" Chris ten" benepen, zuur, huisbakken, achterbaks. Generaliseren is een doodzonde, zegt men wel eens. Goddank zijn er nog genoeg waarachtige Chris tenen die van hun leven een feest weten te maken. Die weliswaar de zonde en de schuld niet wegcijfe ren, maar daarachter levensgroot Jezus Christus zien staan, die machtiger is dan zonde en schuld en alle narigheid in de wereld samen. Dat moet het geloof van de Christenen zijn en dat is ook het ge loof van Goddank, nog duizenden Christenen. FtE APOSTEL Paulus, op wie eveneens duizenden Christenen zich beroepen, schreef eens aan zijn gemeenteleden: „De God der hope vervulle U met louter vreugde en vrede in Uw geloof om overvloe dig te zijn in de hoop door de kracht van de Hei- schrijft hij„De en BLIJDSCHAP". lige Geest". En ergens anders vrucht van de Geest is Liefde Neen, in het Koninkrijk van God is geen plaats voor kniesoren. Wel voor realisten. Wel voor men sen die van zonde en schuld afweten, maar die ook weten dat Christus deze voor hen heeft overwonnen. Dan behoeft niet meer gelachen te worden met een „mismaakte" mond maar voluit en hartelijk en on bezorgd, zoals een kind spontaan en onbezorgd kan lachen. Eens temidden van een zwaar theologisch debat, nam Jezus plotseling een kind, dat daar in de buurt aan het spelen was, en zette dat voor de geleerde neuzen van diverse geleerde heren neer, met het commentaar: „Als gij niet wordt als dit kind kunt, gij het Koninkrijk van God niet binnengaan". Als een kind, dus zo los, zo goedlachs, zo spontaan, zo vol vertrouwen. KKE JAGER illustreerde dit in zijn boekje „De humor van de Bijbel" eens heel goed met het volgende: „In een Paasdienst van een Hervormde Kerk te Utrecht heeft zich eens een merkwaardig incident voorgedaan. Toen de dominee in zijn preek de retorische vraag stelde: „Ik vraag u: bent u iiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiniiniiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiHHnniinnHfiiHiniiiimiiHHmwuiiiiHHiniiiiiiii iiiiimmimiiniimiminiiiimiuitminiiimimimmimtniiiiimiimimmiiiiimiiimiimimi werkelijk blij?" klonk plotseling achter in de kerk een forse stem: „Ja zeker dominee, ik ben blij vandaag!" Dat impulsieve antwoord wekte natuurlijk enige consternatie, want wij zijn impulsieve antwoorden niet gewend. De dominee reageerde ad rem met „Halleluja, broeder!" Maar wij kunnen een sterk vermoeden hebben, dat die arme blijde broeder op de achterste bank er zijn gehele leven op aangeke ken zal worden". Nu dat geloof ik ook. Wij zijn dergelijke spontani- teiten in de kerk niet gewend. Wij kennen veelal niet de spontane vreugde van een verlost mens. maar zeggen dat de wereld oud en grijs en zondig is. En wij denken dan daarbij ook nog dat dit God welbehagelijk in de oren klinkt. Aart van der Leeuw, een van de fijnste dichters die ik ken, vroeg zich ook eens af of alleen in het hete droge zand der eindeloze pijnen hier, Gods spoor staat ingeplant en niet bij de spelende beken, de bloeiende bloemen en de zalige zomerwind. Maar hij eindigde zijn vers met de ontroerende belijdenis: Toch troost mij het vrome vertrouwen dat enkel uit de LACH zich vol het geloof kan ontvouwen, Heer, aan Uw nieuwe dag." Ik zeg hier amen op. U ook? Van dit beginsel uitgaand behandelt het srtirijven van de paus enige as pecten van het probleem der vrije tijdsbesteding. Afgezien van de ont spanning en rust in de vrije tijd die onontbeerlijk is om nieuwe lichame lijke kracht op te doen, zal de vrije tijd de mens bijvoorbeeld dienen als een gelegenheid om zijn cultureel peil hoger te brengen. Bovendien moet men zijn betekenis voor het gezinsleven voor ogen houden opdat de man wat meer thuis zal zijn. Dit geldt in hel bijzonder voor de vrouw, die vaak, niet alleen door de gepropageerde emanci patie, maar vaak ook uit harde nood zaak van huis is. Een langer thuis-zijn In Frankrijk, het klassieke land van de materialistisch-rationalistische denkrichtingen, heeft op het ogenlblik volgens rooms-katholieke schattingen een derde deel van de bevolking alle banden met de christelijke kerk ver broken. En dan zijn nog niet gerekend de velen die met de kerk nog slechts louter door gewoonte en uiterlijke ze den verbonden zijn. Het grote aandeel van de arbeidersbevolking in deze van de kerk losgeraakte volksdelen maakt het verklaarbaar, dat juist in Frank rijk jonge roomse priesters zelf ar beiders werden en in deze levensvorm nieuwe wegen voor de christelijke ver kondiging bewandelden. Aan het besluit van de Paus om dit ondernemen van dé Franse priesters nu definitief voor afgesloten te ver klaren en nieuwe wegen voor de ver breiding van het geloof onder de ar beiders aan te bevelen, zijn langduri ge en hevige discussies voorafgegaan. Dat geschiedde vooral nadat enige van de priester-arbeiders door opvattingen die van de rooms-ka.tiolieke maat schappijleer „naar links" afweken als mede door hun deelname aan politieke en van de vakbonden uitgaande acties afkeuring en bezorgdheid onder de roomskatholieke hogere hiërarchie hadden gewekt. Inmiddels is op 18 september in het aartsbisschoppelijke paleis van Parijs het overleg begonnen over de herker stening van de arbeiderswereld vol gens de laatste richtlijnen van het H. Officie. Dit overleg staat onder voorzitter schap van kardinaal Feltin, aartsbis schop van Parijs. Een groot aantal bisschoppen neemt eraan deel. In veer tien Franse bisdommen bestaat de mission-ouvrière, waar parochie, pries ter, religieus, leek en katholieke ac tie samenwerken. Ongeveer zestig priesters zijn er in bedrijven werk zaam, meestal a'rie uur per dag. Aan deze vorm dient thans volgens beslis sing van tiet H. Officie een einde te komen. Het overjeg te Parijs dient nu om passende middelen te zoeken voor de herkerstening van de wereld van de arbeiders en van de techniek, waar mee de H. Stoel zich kan verenigen. 0 De heer J. Goedegebuure uit Stave- nisse, werkzaam op een herverkavelings object onder de gemeente St. Annaland. kwam bij het afstappen van een dragline zodanig te vallen, dat hij zijn been brak. Na een verblijf in de gemeente Stave- nisse van ruim twaalf jaar is de wacht meester der Rijkspolitie, de heer J. C. Geuze, per 1 oktober overgeplaatst naar Markelo (Overijssel). kan ook leiden tot versterking van de samenwerking tussen man en vrouw, vooral bij de opvoeding van de kin deren. Tenslotte gaat het schrijven op het sociale aspect in en stelt de eis, dat de deelneming van de arbeiders in de diverse organisaties niet tot een pas sief aanwezig zijn beperkt mag worden het medeleven moet echter leiden tot een grondige kennis van de actuele behoeften der maatschappij en haar ontwikkeling. Met grote ernst wordt er in het schrijven de nadruk op gelegd, dat de vrije tijd in bijzondere mate betekenis heeft voor het godsdienstige leven. Het godsdienstige leven mag niet zomaar een gewone factor zijn. maar moei de grondslag vormen van een geordende en volledige ontwikkeling van de men selijke persoonlijkheid Schijncultuur. „Jammer genoeg spruiten juist uit de verslapping van het góflsdiêns- tige gevoel die geest van genotzucht en dat in het oog springend contrast tussen de technische vooruitgang en de geestelijke armoede, welke de vrije tijd in een groot moreel gevaar kun nen veranderen". Het pauselijk schrijven beveelt dan ook aan de vrije tijd o.a. te benutten voor het godsdienstig onderricht. Met nadruk zegt het schrijven, dat de juiste vrijetijdsbesteding ook aan de feestdag zijn ware karakter terug moet geven, zodat deze niet, zoals te genwoordig maar al te vaak het geval is, als een dag van verstrooiing wordt gebruikt of slechts alleen maar als dag van niets-doen. Hij moet werkelijk als de dag van God opgevat en be leefd worden. Aan het eind van de brief zegt de paus, dat onze tijd een morele en godsdienstige dynamiek nodig; heeft, opdat onze cultuur een christelijke bezieling krijgt. Een gemeenschap die alleen maar over aardse goederen be zorgd is en de geestelijke goederen veracht of deze aan het materiële on dergeschikt maakt, kan slechts bij een schijncultuur belanden en misschien wel door het wapen van de vaak zo geprezen technische vooruitgang tot zelfmoord geraken. (KNP). In Papendrecht: Onlangs weigerde de kerkeraad der Hervormde gemeente te Papendrecht het hem van de zijde van B. en W op initiatief van de P.v.d.A.) geda ne verzoek om bijbelonderwijs te ge ven op de drie openbare scholen in deze gemeente, krachtens art 26 der L.O.-wet '20. Hervormd Nederland van 5 september bevatte een artikel over deze zaak. waarvan de teneur is, dat het blad deze weigering van de hervormde kerkeraad betreurt. Niet juist is in dat artikel de be wering dat ouders van kinderen die de openbare scholen ter plaatse be zoeken. om dit bijbelonderwijs zouden hebben gevraagd. Hel verzoek is uit gegaan van het college van B. en W op instigatie van een lid van de P.v. d. A„ aldus de schrijver van een hoofdartikel in Trouw. Met Hervormd Nederland betreurt hij de weigering van de kerkeraad der hervormde ge meente van Papendrecht. Indien de openbare school om dit bijbelonderwijs vraagt, omdat het de christelijke scholen ter plaatse wil treffen, zo lezen we, dan is dat on juist. Maar evenzeer is het mis, in dien de christelijke scholen dit onder wijs op de openbare school zouden wil len tegenhouden omdat het hun mo gelijk een enkele leerling zal kosten. Men zal hiér moeten waken voor het niet denkbeeldige gevaar, dat men eigen zaak vereenzelvigt met die van het Evangelie. Natuurlijk zijn wij er in de huidige situatie diep van over tuigd, dat God óns bindt aan de christelijke school. We aarzelen zelfs niet om vanuit het Evangelie daarheen rechte lijnen te trekken. Maar even zeer geloven we. dat God zélf niet aan het instituut van de school met de bij bel gebonden is. dat Zijn arm on verkort is, dat Hij bij machte is ook door het éne uur bijbelonderwijs op de openbare school een weg open te breken voor de voetstappen van onze Heer. En als men ons dan tegen werpt: ja maar in het volgende uur kan worden afgebroken wat ge in het vorige hebt opgebouwd, dan antwoor den we: zouden we dat maar niet aan de Here onze God overlaten, die ons ih de bijbel leert, dat Zijn Woord niet leeg weerkeert? Tegelijkertijd zal men dan „eigen" mensen duidelijk dienen te maken, dat, naar onze me ning, een openbare school met één uur bijbelonderwijs nog bepaald geen christelijke school is.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 4