Blauwdrukken op zeebodem Na duizenden faalde jonge zeemijlen kapitein met haven in zicht E' E' zaptenmakep- fBSSBEESSSSSBL KAPPIE en de SUPERSKOOP Uit de kerken Zaterdag 19 september 1959 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 2 KISTEN VOL Peru in koffie-akkoord GOEDE VRIENDEN „GEEN AANVAL" VERSCHRIKKING Pensioenfonds vervoer en havenbedrij ven Rotterdam verplicht ADEMLOOS GEVAAR VOORBARIGE ZUCHT GEEN VUUR STAATSEXAMEN (HBS Gymn.) RESA-HILVERSUM Ceta-Bever $0 VLEKKENPASTA E3SE3 gxe 1.3S Jack Dunkley t luni 1942 had Japan de oorlog nog t kunnen winnen. Na de spectacu laire overwinningen in het begin van dat jaar, was het de hogere leger leiding duidelijk geworden, dat het Japanse legerapparaat technisch te kort schoot. Duitse technici scho ten echter te hulp en vervaardigden onvoorstelbaar grote hoeveelheden blauwdrukken om de Japanse oor logsindustrie in moderner banen te leiden. Een 26-jarige kapitein kreeg opdracht ze per onderzeeër in Frank rijk te halen. Hij volbracht bijna 30.000 zeemijlen, maar in het zicht van de thuishaven liep hij in een door de Engelse admiraliteit opge zette val. BRITSE duikers zijn er thans in geslaagd het wrak te bereiken van de Japanse onderzeeboot 1-30, die in 1942 even buiten Singapore tot zinken werd ge bracht. Nog steeds worden overal ter wereld scheeps wrakken uit de vorige oorlog geborgen, maar zelden wordt een vondst gedaan als de 1-30. De waterdichte kluizen van dit schip bevatten blauwdrukken en prototypes van de wapens die in Duitsland voor Japan waren ontwikkeld: bemande raketten en torpedo's, waar mee Japanse zelfmoordenaars Amerikaanse en Australische steden konden vernietigen. De 1-30 had zijn fantastische reis, van bezet Frankrijk naar Ja pan bijna volbracht. Als deze stoutmoedige on derneming geslaagd was, zou de oorlog in het Verre Oosten een geheel ander verloop heb ben gehad. HET was een ongelofelijke op dracht die kapitein Sjinjo Endo kreeg. Met de Japanse onderzeeboot 1-30 moest hij een reis van bijna WASHINGTON, (A.F.P.) Peru heeft zich in beginsel akkoord verklaard met het Latijns-Amerikaanse plan voor een wereldovereenkomst inzake koffie, dat gebaseerd is op een stelsel van uit- voercontingenten. Hiermee hebben nu al le vijftien betrokken Latijns-Amerikaan se landen het voorstel tot het invoeren van een dergelijk selsel aanvaard. uiiiiiiniKiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiimiiiiniiiiiiiimtitmi heeft mij bij het lezen van de krant vooral het bericht over de veiligheidsmaatregelen, waarmee Kroesjtsjef in Amerika wordt om- ringd getroffen. Er is de regering van de Vere- nigde Staten terecht veel aan ge- s legen, dat er tijdens het bezoek van de Russische dictator geen aanslagen plaats vinden. Alle mogelijke voorzorgen zijn getroffen. Rechercheurs omzwer- |j men het Russische gezelschap. Veiligheid is veel waard in het leven. In het leven van Kroesjtsjef en in dat van u en mij. Rond het leven van de Russische alleenheerser loert de dood. Hij, die het bloed heeft doen vergie- ten van duizenden mensen, leeft onder de voortdurende spanning van een te verwachten aanslag s op zijn leven. Wie verkeert er echter niet da- gelijks in levensgevaar? Op het g leven van ons, gewone mensen in g een confectiepakje, zal waarschijn- lijk geen revolver leeggeknald wor- g den, maar toch duizenden geva- g ren omringen ons. Dagelijks leest u in de krant, dat tientallen men- g sen bij ongevallen om het leven zijn gekomen. Kroestsjsjef meent de veiligheid g alleen te moeten hebben van een g sterke bewaking, van politiemen- g sen in uniform, van militairen en van rechercheurs. 3 En ik? en u? Wij zijn toch het kindergebedje 3 van vroeger niet vergeten ..Here, g houdt ook over mij getrouw de g wacht"? g miuuuiiiuiiiiiiiiiuuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimm 30.000 zeemijlen maken, dwars door gebieden waar de geallieerden da gelijks Duitse U-boten tot zinken brachten. De 26-jarige Endo kreeg bevel naar Lorient te varen. In deze Franse haven zouden de Duitsers zijn schip vol laden met kisten vol blauwdrukken, radar, en prototypes van de nieuwste Duitse torpedo's en raketbommen. Japan was op dat ogenblik, in juni 1942, al bezig de oorlog te ver liezen. INDO kreeg zijn opdracht van ad miraal Nomoera: ,,Uw reis is van het grootste be lang voor ons. Wij verliezen dagelijks schepen omdat onze radar niet goed genoeg is. Wij hebben talloze zelf- moordvrijwilligers in opleiding, die met raketbommen de steden van Australië en Amerika zullen vernieti gen. Wij hebben vrijwilligers die be reid zijri hun leven te geven om grote schepen van de vijand tot zinken te brengen, maar daarvoor hebben wij betere torpedo's nodig. Onze goede vrienden, de Duitsers, hebben de blauwdrukken en de prototypes voor ons gereed, en uw taak is om ze te gaan halen. Als u er niet in slaagt ons dit materiaal te brengen, zal dat Ja pan de overwinning kunnen wosten." INDO voer uit met zijn 1-30 in juli 1942, toen de Japanse oorlogsba ronnen bezig waren het Japanse volk uit te leggen dat de oorlog tegen Amerika noodzakelijk was, en dat Ja pan die oorlog zou winnen. Op dat tijdstip stond het Japanse oorlogs apparaat, dat gedacht had een gemak kelijke overwinning te boeken, echter al op instorten. DE 1-30 was een der modernste Ja panse onderzeeboten, met een waterverplaa+sing van 1950 ton, een oppervlaktesnelheid van 24 mijl, en een bereik van 16.000 mijl. Het schip kon 90 dagen onafgebroken op zee blijven, en Endo dacht die ook zeker wel nodig te hebben. De 1-30 was gewapend met 17 torpedo's, maar Endo kreeg het strikte bevel die slechts te gebruiken als zelfverdedi ging: ,,De vijand mag niets weten van deze reis. ,u moet „de scheepvaartrou tes mijden, en nooit aanvallen, hoe groot de verleiding ook is," had No moera gezegd. DE REIS was een ware verschrik king voor de 94 opvarenden. Drie honderd mijl ten zuiden van Kaap de Goede Hoop worstelde de 1-30 negen dagen lang in de zwaarste stor men die een schip beuken kunnen; voor de bemanning, in de enge ruimte van de onderzeeboot was de toestand ondragelijk. In bet zuidelijke deel van de Atlan tische Oceaan zag Endo diverse ge allieerde schepen; hij had ze gemak kelijk tot zinken kunnen brengen, maar hij hield zich aan zijn opdracht. Volkomen onopgemerkt wist de 1-30 ROTTERDAM. Op verzoek van de betrokken organisaties van werkgevers en werknemers heeft de staatssecreta ris van sociale zaken en volksgezond heid met ingang van 1 oktober 1959 de deelneming in -het pensioenfonds voor de vervoer- en havenbedrijven te Rot terdam verplicht gesteld voor de man nelijke werknemers van achttien jaar en ouder. Het aantal werknemers, dat hieronder valt. bedraagt dertienduizend. De ver plichtstelling geldt niét voor kantoorper soneel, bedrijfsleiders, inspecteurs en vertegenwoordigers. Het totale aantal bedrijfspensioenfond sen, dat op grond van de wet betref fende verplichte deelneming in een be- drijfpensioenfonds is verplicht gesteld, is hiermede gestegen tot 37. 0 Een van de Japanse duikboten, die aan het einde van de oorlog werden gebruikt. Aan het begin van de oorlog waren de Japanse oorlogsbodems vrij slecht uitgerust en niet opgewassen tegen de moderne vloot van Amerika. Na het zegevierende begin van de oorlog door het verrassingselement, dat de Japanners gebruikten, bleek al vrfj spoedig, dat er voor de overwinning meer nodig zou zijn dan de „daalder", die de eerste klap had opgeleverd. Duitse tech nici schoten te hulp en vervaardigden voor de Japanners tekeningen, die de basis moesten vormen voor een moderne oorlogsuitrusting. De duikboot, die de kisten vol tekeningen in Frankrijk ging halen, verging in het zicht van de haven. Lorient te bereiken. Endo kreeg van Hitier een hoge onderscheiding, en zijn schip werd volgeladen met de blauwdrukken en de wapens die Ja pan in staat moesten stellen de oor log te winnen. TOEN de I-30 voorzichtig zijn boeg weer naar buiten richtte, hielden Japanners en Duitsers hun adem in: daar gingen Duitslapds belang rijkste oorlogsgeheimen, met de kans in geallieerde handen te vallen! Vrijwel de gehele terugreis legde de Japanse onderzeeboot onder water af, maar het doel werd bijna bereikt; in oktober naderde de 1-30 Singapore. Het schip was in Lorient uitgerust met de modernste Duitse radarinstallatie, en een der opvarenden had in enkele dagen geleerd deze te bedienen. OP DIT radarscherm werd, vlak bij Singapore, een Britse onder zeeboot waargenomen. Onmiddel lijk dook de 1-30 met haar kostbare lading naar een diepte van zeventig meter, en wist veilig de haven Singa pore te bereiken, omdat de Britse on derzeeboot snelheid te kort kwam. DE Japanners slaakten een zucht 3 van verlichting, maar wat zij niet wisten, was dat de geallieerde inlichtingendienst via de Franse ver zetsstrijders lucht had gekregen van het avontuur. De Britse admiraliteit wist niet wat de lading van de 1-30 was, maar had opdracht gegeven dat het schip tot iedere prijs onderschept moest worden. Vijf dagen lang wachtte de Britse bemanning adem loos op het ogenblik dat de 1-30 weer naar buiten zou komen. De Britten kenden de omgeving van Singapore op hun duimpje, want tot voor kort was dit hun oefenterrein ge weest, vóór zij door de Japanners uit Singapore verjaagd werden. Zij leg den drie mijnen op een punt dat de 1-30 in ieder geval zou moeten pas seren. ONDER normale omstandigheden zou de Britse onderzeeboot zeker niet voor onbepaalde tijd hebben gewacht, en de Japanners waren er dan ook van overtuigd dat de kust vrij was toen zij na vijf dagen de laatste etappe begonnen. Nauwelijks was de 1-30 buitengaats, of de Britse kapitein richtte zijn tor pedo's op de Japanner; hij hoefde echter niet het signaal tot vuren te geven, want de 1-30 voer op één der drie mijnen. Door de geweldige ont ploffing werd het Japanse schip naar de oppervlakte geslingerd; daarna zonk het langzaam naar de bodem. Ondanks vertwijfelde pogin gen zijn Japanse duikers er nooit in geslaagd het wrak te bereiken en de kostbare lading te bergen. Op het ogenblik dat de I30 verging, verdween ook Japans laatste kans om het tij van de oorlog te keren. 49 ,,Gij zijt er geweest, dus ge kunt het weten," erkende Vallarte. „Maar als Afrika nu eens helemaal tot onderaan de wereld doorloopt, zoals zovelen aannemen? Dan is het beter recht naar het westen te varen en naar een doorgang te zoe ken tussen het Groene land en het Wijnland, of ergens anders. Wij zoeken een weg naar het oosten rond Afrika, zeker." Hij wees naar het westen en de lange gebogen lijn van de horizon. „Maar we wil len ook graag weten wat daar ginds is." Andrea keek hem onderzoekend ,,Ik vermoed dat ge niet zo onnozel zijt als ge me wilt doen ge loven, Eric Callarte" zei hij. „De hele wereld weet in welke rich ting de schepen van Prins Henry zeilen. Moet die reis dan geheim worden gehouden?" De ogen van de man met de rode baard schitterden. „Waarom zou het een geheim zijn, als Senhor Bartholomeu di Perestrello eilan den gaat koloniseren als de Agores, in naam van de Infante? Als de kooplieden van Genua, Frankrijk en Venetië vermoeden dat wij een westelijke weg naar Indië zoeken, zullen we dat niet ontkennen. Ze kunnen net zo achterdochtig zijn als ze willen." „En intussen zoekt de Afrikaan se vloot naar die kortere route?" Weer haalde Vallarte de schou ders op. „De Afrikaanse vloot is altijd aan het speuren. Per slot van rekening achten wij, Christe nen, het een goede zaak om de Moren en negers onze godsdienst te leren, ook al moeten ze gete- tend worden terwijl wij hen be keren." „Zal dit schip Dom Bartolomeu naar de Azores brengen?" Bric Vallarte knikte. „Met zijn gezin en een aantal kolonisten. In dien blijkt dat Afrika groter is dan Advertentie De kortste en voordeligste opleiding: (Bekende Schriftelijke Cursus) Mestre Jacomé en de anderen ge loven en we naar het westen moeten zeilen om Indië te berei ken, moeten er maatregelen wor den getroffen om op de Agores proviand in te nemen en de sche pen te laten repareren, zoals dat nu tijdens de Afrikaanse reizen in Madeira gebeurt. Het is weer zo'n waagstuk dat Dom Bartholo meu wel is toevertrouwd." De Noor lachte. ,,En de aanwezig heid van de schone Dona Leonor zal de reis niet minder aantrekke lijk voor mij maken. Gaat ge ook met ons mee?" Andrea schudde het hoofd. „Dom Alfonso Lancarote heeft me deze morgen aangenomen als na vigator voor een vloot die de kust van Afrika voorbij Kaap Blanco gaat onderzoeken." heeft geen tijd verloren laten laten gaan! Gisteravond nog zei de Infante tegen mij dat hij er over dacht u te vragen zijn schip naar de Agores te loodsen!" „Dom Alfonso betaalt mij een honderdste van de winst die op de lading wordt gemaakt", zei Andrea trots. „En een honderd ste van de volgende reis." Vallarte floot. „Dat is een be hoorlijk bedrag, als men nagaat welke prijzen die zwarten op brengen. Maar ik had niet ge dacht dat ge voor hem zoudt gaan varen." „Waarom zal ik niet proberen rijk te worden als ik kan?" vroeg Andrea. „Zou Prins Henry me zo veel betalen voor die reis naar de Agores?" Vallarte schudde het hoofd. „Deze reis zal weinig winst ople veren, tenzij we iets vinden wat nog niemand op die eilanden heeft gevonden." „Daarom zou ik wel dwaas zijn als ik niet met Dom Alfonso mee ging." „Zo kunt u het ook bekijken natuurlijk." „Is er een ander gezichtspunt?" „Voor u misschien niet, of schoon ge weet wat het betekent een slaaf te zijn. Maar wij van het Noorden hebben nooit ketenen gedragen en wij vinden dat ieder een vrij moet zijn. Ik zal die reis naar de Agores wel leiden, mijn vriend", en hij legde zijn hand op Andrea's schouder. „Maar ik wens u een goede en behouden thuis komst. Misschien zijn we nog wel hieT als ge terug komt. Want dit schip moet hecht worden ge bouwd. Misschien zal het varen in wateren waar nog geen Europe aan ooit is geweest." Wordt vervolgd Advertentie Uw zoon is er blij mee Elke jongen, die in zijn vrije tijd graag actief bezig is, zal blij zijn met een knutsel- en werkhoek in zijn kamer, zo als beschreven in het septembernummer van het maandblad DOE HET ZELF. Het is gemakkelijk zelf van board te maken. Uw zoon zal u er graag bij hel pen! Vele andere beschrijvingen zorgen er voor, dat u in herfst en winter uw vrije tijd nuttig en aangenaam kunt doorbrengen Het zélf doen spaart u bovendien geld! DOE HET ZELF maakt u óók weg wijs op het gebied van elektronica, amateurfotografie en de verzorging van bloemen en planten. Voor het nieuwe nummer bestaat grote belangstelling. Koop het nu bij een kiosk, boek- of tijdschriftenhandelaar. Voor abonnementen; Postbus 955, Rotterdam. Advertentie iimiiiiniiiiniiiHiiiiiiiii»iiiiii/i» llllliinillHlllllltiniillllllllllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIHIIIMIIIIIIIIIIIIIimmillHllllllmilMIIIIINIIIIIIIIIIMIillllllllllllllllKIIIIIIIMIIIMtlllllllllllllllllllililllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllilllllllllllIjl Lelies zijn niet alleen heel mooie snij bloemen, doch ook voor tuinbeplanting kan men van hen veel plezier hebben, doch dan dient men ze op de juiste wij ze te verzorgen. De resultaten die men over het algemeen bereikt zijn echter niet schitterend te noemen; lelies moe ten zo veel mogelijk met rust gelaten worden. Ze zullen volgende zomer wel bloeien, doch verwacht toch niet één grote bloemenweelde; dat komt pas na enkele jaren als ze eenmaal een beetje in uw tuin gewend zijn. Bestel de bollen nu zo spoedig mogelijk en laat ze na ontvangst niet eerst nog een paar we ken in die papieren zakken zitten. De meeste lelies vormen zowel onder als boven de bol wortels en er moet dus zo gepoot worden dat goede voed zame grond de bol van alle kanten om ringt. Ze worden op een diepte van on geveer tien centimeter gepoot. Sommi ge soorten zijn erg gevoelig voor een te natte grond en daarom legt men vlak onder de bol een dun laagje metselzand; de bodem van de bol komt dus op het metselzand te rusten; wegrotten kan men er door voorkomen. Lelies zijn ook niet winterhard en moeten tegen het in vallen van de winter met een laagje molm worden afgedekt. Lelies groeien niet best in een kalk- rijke grondsoort; ze voldoen veel beter in kalkarme gronden en als de heide en de rhododendrons bij u in de tuin goed groeien, is dat een bewijs dat lelies er ook goed zullen groeien. Lelies verlan gen een koele voet en een warm hoofd; ze moeten dus eigenlijk zo gepoot wor den dat ze onder aan de voet in de schaduw staan; dus eigenlijk tussen an dere laagblijvende gewassen poten. 53. Inmiddels dreef Dikke Mobie met zijn trotse berijder Diel verder de ri vier af, met de stroom mee. Een eindje verder echter doemde een brug op, die de beide oevers van het dorpje verbond. Het was een hoge boog brug, maar de walvis zelf stak ook een heel eind boven de oppervlakte van het water uit. Het gezicht van Joe Diel ver anderde wel een beetje, toen hij dit zag, want het was duidelijk dat Dikke Mobie er alleen onderdoor kon zonder hem. De grote zakenman bleek niet in staat zich klein genoeg te maken op de glad de, harde huid van de vis, en nadat hij vergeefs geprobeerd had een goed heenkomen te zoeken bij de staart, bleef hem op het laatste moment niets anders over, dan de brugleuning vast te grijpen. Statig gleed de vis onder hem door en even later hing Joe doelloos bo ven de rivier te trappelen. „Goeie show Joe!" riep Joseph Biz- niz, die aan kwam rennen, nog steeds op zoek naar een boot. Even later verschenen Kappie en de meester, hijgend en blazend als twee stoomketels. „Och lieve schepsel! Nog nooit in mijn zeemansleven heb ik achter een sleep aan hoeven rennen!" bracht Kap pie uit, „wat moet die landhaai daar aan die brug?" „Dat is de concurrentie!" zei Bizniz. „Dikke Mobie heeft hem afgeschud! Is het geen Supervis?!" NED. HERV. KERK Beroepen te Gameren: M. T. J. Lek- kerkerker te Montfoort. Aangenomen naar Grijpskerk Z. (toez.) P. J. L. Wa penaar, vic. te Oud-Loosdrecht; naar Oudkerk-Roodkerk, C. Nieboer, kand. te Hoog;zand. naar Lemele, O.: C. Ma- taheru, voorheen pred. op Ambon. GEREF. KERKEN Beroepen te Eindhoven (6e pred. pi.):- G. H. Harms te Blokzijl, te Huizen, N. H. G. van Wilgenburg, te Uithoorn; te Den Bommel, Goeree-Overflakkee: J. Bakker, kand te 's-Gravenhage. GEREF. KERKEN VRIJGEM. Beroepen te Ferwerd-Hallum: C. Oly, kand. te Utrecht. CHR. GEREF. KEKKEN Tweetal te Barcndrecht: M. Baan te Dordrecht en N. de Jong te Katwijk aan Zee. Sir Anthony Eden, de vroegere Britse minister-president, is ernstig ziek. Hij is 62 jaar oud en nam in 1957 ontslag als premier om redenen van gezondheid. Zeker 150 mensen zijn om het leven gekomen bij overstromingen in de In dische staat Bombay.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1959 | | pagina 2