Smirnoff: vliegende legende
van de V er schrikkelijke T urk
I
ANDEREKIP
Patriciërs
ONDERHOUD IS BETER DAN KEURING
LEVENDE
OUDHEID
HET LEVEMS-VEBHAfll, \5W DE T/USQBR IMN SMIRNOFF HNEEN POTO-
BÉPOgiSaE VSfï HET EILAND ïföKB HU ^UAL I^KESTELIABEN DOOBBBACHT
t^jStSBÊÊÊBÊÊê
p i n et de k e uk enpan
LEVEN VOL
Weggelopen
Berooid in Parijs
Op een zandbank
„Aler wordt 't"
(LI
Spreidingsbedrijf
van Philips te
Alphen a. d. Maas
Opgejaagd dier
Triest einde
Vragen over oorlog
tussen stammen
op Nieuw-Guinea
VEROLME DOOPTE
REPARATIEDOK
Spinnerij Dinteloord
wordt opgeheven
Rechten van de mens
zijn uitverkocht
Zaterdag 29 augustus 1959
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 9
Smirnoff en een nog piepjonge A.
Aler op het vliegveld van Herlijn, kort
nadat een nieuwe luchtlijn daarheen
hadden geopend.
De oude garde van de K.L.M. zétte een grootse huldiging op touu: loon Smirnoff
zestig Jaar werd. liet hoogtepunt was het moment, waarop Willem van Veene.ndaal
Smirnoff looide met de versierselen van ,.De Turk".
VINDT u het goed dat onze reis
zich vandaag niet verder uit
strekt dan tot mijn keuken?
Ik heb er namelijk zojuist een
kippengerecht klaargemaakt,
dat. bijzonder lekker smaakte. Zo
lekker, dat ik het direct voor u op
schrijf, voordat ik vergeet hoe het
precies toebereid was. Als u het
recept leest, zal wellicht de gedach
te: wat een allegaartje van restjes,
bij u opkomen. Niets erg, denk
maar wat u wilt, maarmaak
het eens, en laat me weten hoe uw
huisgezin het vond. Alvorens ik be
gin nog even dit: Wilt u geen soep
kip ervoor gebruiken, neem dan
voor 4 personen een stuk kalfsvlees
van I pónd waarvan ge onder toe
voegen van wat soepgroente eerst
bouillon kookt. Ik had dit met
rtjijii kip ook gedaan.
Kippenragoiit met Franse stronksel
derij en roomsaus a Ia maison: gis
teren waren er gasten en aten we
Franse selderij met voorat kippe-
süep. Hiervoor was een hele kip ge
bruikt. in die zin, dat ik de ene
helft, in sliertjes gesneden, in de
soep had gebruikt maar de andere
helft ontdaan van vel en been had
bewaard. In de soeo had ik tegelijk
mét de kip meegekookt: de fiinge-
hakte blaadjes met de dunne stengels,
van de goed gewassen en wat afge
schrapte Franse stronkselderij. Ver
der 3 geschilde, in stukjes gesneden
tomaten en wat blaadjes peterselie.
Nadat de kip (of het kalfsvlees'
voldoende had getrokken heb ik ze
uit de soep gehaald en de bouillon
met groente-inhoud door een elektri
sche handmixer tot een pureesoep la
ten draaien. U bereikt hetzelfde als
u de bouillon door een zeef draait.
Met tomaat
Vanavond dus. heb ik de rest var.
de pureesoep met de achtergehouden
halve kip laten opkoken en er de in-
höjtd van een blik tomatensoep bij
gedaan.
Toen dit lekker ruikende mengsel
aan de kook was gekomen stond er
een vleespan klaar, waarin m 45 g
boter 2 kleine sjalotte uitjes goud
bruin werden gefruit tezamen mei
de resten van de dikke stukken ge
kookte stronkselderij. U heeft deze I
resten niet, maar u kunt er of een
Franse selderij voor gaarkoken en
gedeeltelijk meebakken, of een klei
ne knolselderij haastgaarkoken,
dan in plakken snijden en deze nog
stevige plakken meebakken. Schep nu j
met, een schuimspaan alle kipperesten
uit de soep. Leg ze op de gefruite;
sjalotjes met de selderij en giet er
iets minder dan 1 van de soep op. j
Laat dit mengsel in de vleespan
rustig sudderen.
Maak een smeuïg papje van 50 gj
geraspte kaas (ik heb altijd plastic j
zakjes met geraspte kaas in voor-
raad1 volle eetlepel maïzena en i
ongeveer eetlepels koffieroom. Dit
gladgeroerde mengsel roert u door i
de saus van uw kipoe-selderijragoüt j
Laat slechts enige minuten binder. I
en dik worden. Dit gebeurt onder;
fieam.diMaakeaefnmê? een"beetle wen! wordT '^derde ^e^ngsbedHjT van;
irepeper. of zoals ik deed, laat di- Philips Nijmegen geopend.in Alphen aan
reet bij het begin een Spaans peper- de Maas. Op het oge:ophouw'ie
tje meefruiten. Die pepertjes zijn juist een als textielfabriek opgezet ge j
nu volop te krijgen en ze geven ar, te veranderen m een montageateliier voo
onze spijzen een zo bijzonder pittige transistors. F,r zullen veertig tot 0.
smaak. Probeer u het maar eens. Bij meisjes kunnen werken.
"WAN SMIRNOFF probeerde in 1922 bg de K.L.M. te komen
Op dat moment had Plesman moeilijkheden met zijn bui
tenlandse vliegers en bij wilde voortaan alleen maar
Nederlanders in dienst nemen. Schiphols stationschef
Dellaert hielp hem echter aan een tijdelijke aanstelling voor
zes maanden. Na dat half jaar ging Smirnoff naar Plesman.
Er lijkt me geen pest aan om voor een concurrent te moeten
werken.
Ga je dan weg?
Nee! Ja! Mijn contract, tijdelijk, zes maanden, nu voorbij.
O, dat! Ik heb het nu te druk. Ga maar door tot iemand je
zegt er mee op te houden.
En zo is Smirnoff 27 jaar in dienst gebleven van de K.L.M.
In zijn voorafgaande 27 levensjaren had hij al „een leven vol avontuur"
achter de rug. Dit is dan ook terecht de ondertitel van de biografie, die
de Engelse journaliste Anne Robertson Coupar over hem heeft geschreven
gevoelig, met bewondering voor zijn deugden, met vrouwelijke toe
geeflijkheid voor zijn ondeugden.
Voor Elsevier heeft F. Zandvliet van het 344 bladzijden tellende boek
„Iwan Smirnoff" een uitstekende
vertaling gemaakt. Daarin lezen wij
dan, dat Iwan Wasiliwitsj Smirnoff
als middelste van zeven kinderen in
een welvarende familie geboren
werd op een „grote, als een blok ge
bouwde boerderij met zijn vele bij
gebouwen". Het is een raadsel,
waarom de uitgever op de omslag
vermeldt, dat hij geboren werd op
een „kleine" boerderij 200 km ten
westen van Moskou.
IWAN was vyx jaar, toen hij van
vader een wreed pak slaag kreeg,
omdat hij zijn nieuwe kleren bedor
ven had. Het knaapje hield zich ech
ter zo ilink dat zijn vader hem be
wonderde, maar Iwan was zijn vader
gaan haten.
Van jongsaf had hij grote belang
stelling voor de mechanische werktui
gen, die toen pas in de landbouw wer-
uen ingevoerd. Hij ging aan ook later
naar een technische school. Niet min-
aer belangstelling had hij voor meis
jes en toen hij negentien was, vorm
den zijn liefdesavonturen het gesprek
van de dag in het dorp.
Het was de bedoeling dat hij naar
de universiteit zou gaan, maar na
het uitbreken van ae eerste wereldoor
log, liep hij met twee vrienden van
huis weg. Zij meldden zich bij het le
ger. In Holen voent hij tegen de Duit
sers. Hij werd spoedig bevorderd, werd
onderscneiden en haa de grootste moei
te om te verhinderen, dat zijn gewond
been werd geamputeerd. Toen zorgde
de liefste verpleegster (wier vader ge
neraal was; ervoor, dat hij cadet werd
op de vliegschool.
Hij bieeK een geboren vlieger. In
een ommezien werd hij tweede luite
nant, verwierf in drie jaar tijd rissen
onderscheidingen- en was op 21-jarige
leeftijd een legendarische figuur: hem
overkwam nooit een ongeluk. Aan die
glorie kwam een einde, toen de revo
lutie uitbrak. Na een avontuurlijke,
maanden vergende reis vol tegensla
gen (geen enkel land wilde van zijn
Diensten gebruik maken) via Siberië
naar Wladiwostok, Sjanghai, Hongkong,
Saigon en de Zuidzee-eilanden beland
de hij in Engeland.
BIJ de Britse luchtmacht treedt hij
in dienst als sergeant-majoor en
na de demobilisatie wordt hij instruc
teur voor Russische vliegers uit Duit
se concentratiekampen. In die tijd ves
tigt hij met 6300 meter een hoogtere
cord voor bommenwerpers. Dan keert
hij terug naar Rusland om de Wit-Rus-
sen te helpen, maar bij aankomst
blijkt dat hij beter terug kan gaan.
Opnieuw volgen vele omzwervingen,
todat hij in 1920 in Parijs belandt.
Daar wordt hij assistent en che£-in-
vlieger van de luchtvaartattaché van
de Wit-Russen. Als hij naar Engeland
gaat om vliegtuigen te kopen, reist hij
met een van de eerste verkeersvlieg
tuigen. En Iwan (die in de hele we
reld bijnamen kreeg als de „Verschrik
kelijke Turk", de .Vliegende Hollan
der". „Russische Beer" wist toen
ineens zijn bestemming: verkeersvlie
ger. Voor het zover is, duurt het nog.
even en er gebeurt nog het een en
ander.
De Wit-Russen worden verslagen, er
is geen geld meer, Iwan keert berooid
naar Parijs terug en leidt zoveel ar
moe. dat hij aan zelfmoord denkt
Hij bemachtigt dan een baan -als mon
teur op Croydon. Het is Handley Page.
die hem de helpende hand toesteekt.
De horizon schijnt op te klaren als hij
vlieger wordt van de SNETA, de
voorgangster van de Sabena in België.
Als hij twaalf maanden gevlogen heeft
van Brussel naar Londen. Parijs en
Amsterdam, verbranden bijna alle vlie-
tuigen op het Brusselse vliegveld.
DAN pas komt hij bij de K.L.M.
waaraan hij zich geheel verpandde
en waarvoor hij alles over had om de
onderneming tot bloei te brengen. Hij
was een jaar in dienst, toen hij een
nieuwe bijnaam verwierf: „Graaf van
de Goodwins".
Op 19 oktober 1923 vloog hij met
drie passagiers naar Londen Door -
een kapotte cylinder en slecht weer
kon hij de overkant niet halen. Hij
maakte echter een perfekle landing
op een zandbank van de Goodwins.
De vloed kwam op, het toestel zakte
weg en de veertien afgeschoten vuur
pijlen schenen onopgemerkt te blijven.
'Eindelijk ontdekte een schip de man
met de zwaaiende ias. Het kon even
wel niet dichtbij komen en de golven
speelden ai rondom de staart van het
vliegtuig. Twee van de passagiers
konden niet zwemmen en de derde
was bang de afstand zwemmend niet
te zullen halen. Aan een lijn werd
van het schip een reddingvest in hur
richting gegooid en mot behulp daar
van werden toen een voor een de viei
mannen van de zandbank gesleurd.
Twee jaar later trouwde hij met dt
Deense actrice Margot Linnet, met wie
hij één ononderbroken romance be
leefde, totdat zij hem in 1947 ontviel
aan een zich al spoedig na hun hu
welijk openbarende ongeneeslijke ziek
te (waarvan zij hem aanvankeliik on
wetend liet om zijn enerverend be
roep niet te verzwaren), die negen
jaar later ook zijn doodsoorzaak was
(WAN maakte beroemde vluchten naa,
het toenmalige Indië en schreef vele
notitieboekjes vol met berekeningen
over exploitatie en veiligheid, want
aan dit laatste punt schonk hij op el
ke vlucht altijd de grootste aandacht.
dit smakelijke gerecht serveert u
drooggekookte rijst of gekookte epa-;
ghetti.
wilt een heel eenvoudig recept,
goed. wat vindt u hiervan:
Varkenscarbonade surprise: reken voor
4 personen 4 carbonades elk van
100—125 g (dit vanwege het been).!
1 blik tomatensoep, wat koffieroom j
met bloem en boter, 1 pond rijst en
1 prei.
Bak in boter, vet of olie uw var-
kenscarbonades mooi bruin en laat
dan het fijngesnipperde wit van 1
preitje er' dezelfde kleur bij krijgen.
"H!
Strooi er dan wat cayennepeper op
met 1 eetlepel soyasaus en laat
gaarworden. Kook de rijst volkomen
droog en maak intussen het volgen-
de sausje.
Laat in een pannetje de inhoud
van het blik tomatensoep heet wor
den en roer er dan doorheen een ge
bonden sausje gemaakt van boter,
maïzena en koffieroom. Zie boven
staand recept. Serveer uw rijst in t
een diepe schaal en leg de gebak-:
ken varkenscarbonaden op een ande-l
re niet te ondiepe schotel. Roer dei
jus van het vlees eerst nog vlug doorj
de tomatensaus, alvorens ze over de)
carbonaden te gieten.
Ge zult zien, dit is een bijzonder,
eenvoudig klaar te maken gerecht, i
Het smaakt echter heerlijk. Mocht u
erg van pikant houden, laat dan bij
het begin in de jus van het vlees,
1 eetlepel nasi-gorengkruiden mee
fruiten! Hierbij is een glas bier zeker
wel de aangewezen dronk. De vol
gende keer gaan wij weer eens een
verre reis ondernemen. Mocht u zeil
wensen hebben voor een bepaald land.
laat u het mij dan weten?
Micky Wooclhouse
AMSTERDAM. Medio september!
1 ltvan Smirnoff en zijn vrouw Niki op Majorca. Het leven was er goed.
MajorcaCalas d'Or, het echtpaar Smirnoff voor het huis, dat zij zeilen.
Hij maakte in 1928 een pioniersvlucht
naar Batavia met I. A. Aler als twee
de vlieger.
Volgens de schrijfster tipte hij vele
jaren later Aler als eventueel opvol
ger van Plesman, die nogal gepikeerd
was, toen hij ervan hoorde. ..Zo. jij
zoekt mijn opvolger uit, he?" kreeg
Iwan te horen.
In december 1933 volgde de beken
de Kerstvlucht met de Pelikaan. Kort
nadat Smirnoff zich in slecht weer
naar de Oost haastte, ging Margot
naar het ziekenhuis om een zware ope
ratie te ondergaan.
Toen hij in Rome telegrafeerde, dat
hij wegens het zeer slechte weer
's nachts niet over de Apenijnen wil
de vliegen, antwoordde de grote baas:
,,Zeer teleurstellend, verlang dat u
doorgaat, spoed!" Ondanks alle tegen
slagen werd toch een dag winst ge
maakt op het tijdschema.
Smirnoff, die in de loop der jaren
vele uitspraken deed, las alleen maar
vakbladen over luchtvaart en.Micky
Mouse. Men keek hem echter ongelo
vig aan, toen hij in mei 1935 zei: De
toekomst van de luchtvaart is in de
stratosfeer.
TNTUSSEN naderde de tweede we-
a reldoorlog, die hem evenals na
1917 weer als een opgejaagd dier
over de wereld deed zwerven. Het luk
te hem steeds zijn zieke vrouw mee
te nemen. Eerst naar Napels, toen
naar Indië, verder naar Sydney, San
Francisco, Hollywood. New York, En
geland totdat zij na zes jaar weer in
Nederland aankomen.
Iwan beleefde in die jaren avontuur
op avontuur. Als kapitein bij de Ko
ninklijke Luchtmacht brengt hij land
genoten van Indië naar Australië. Op
zijn laatste vlucht wordt hij door de
Jappen neergeschoten en hoewel door
vier kogels gewond maakt hij een lan
ding in de Australische branding.
Als hij de Amerikanen om werk
vraagt, krijgt hij ten antwoord: Dank
je wel, paps, maar we redden ons wel
Eindelijk wordt hij aangenomen om
voorraden naar operatieve bases te
brengen. Smirnoff voelt er niets voor
om mooi-wecr vlieger te spelen. Na
veel herrie bepaalt dan ook een ge
neraal: ..Deze Smirnoff is een Neder
lander. Laat hem vliegen wanneer hij
wil stel voorschrift in dit geval ter
zijde". Zo werd Iwan ook in dit mi
lieu een legendarische figuur.
Tegen het eind van de oorlog kwam
hij weer bij de K.L.M. in de zg. kran-
tendienst tussen Bristol en Portugal.
In het voorjaar van 1946 was hij te
rug in Nederland. Drie weken later
vloog hij weer. Als een jaar later Mar-
sot sterft, moet hij een geestelijke in
zinking verwerken, waarna Plesman
7em een geheime opdracht verstrekt.
In feite is hij nu vlieger af. Maar
n 1948 toont hij nog eens zijn eigen
schappen als goodwill ambassadeur.
Dan maakt hij met Amerikaanse za
kenlieden een honderd dagen durende'
wereldreis van 80.000 km. Op die tocht
ontmoet hij ook de Amerikaanse Ni-j
ki Redwood, met wie hij in hetzelfde!
laar trouwt.
En dan, op 22 augustus 1949, schrijft
'lij zijn ontslagbrief aan de K.L.M.
In een luchtvaartblai heeft hij dan
gelezen ,,dat hij nog steeds Russische
verkeersvliegtuigen vliegt".
Iwan is 56 jaar als hij op Major
ca gaat wonen in Calas d'Or. Nog steeds
heeft hij plannen om de luchtvaart
verder te ontwikkelen. Hij verkeert
ook steeds in een chronisch geldge
brek. dat hem het hele leven heeft ach
tervolgd, maar het leven is er goed.
Daar komt op 28 oktober 1956 het
Een vrolijk spelende, levende legen
de.: Iwan Smirnoff, kort voor zijn dood.
einde, nadat hij een maand tevoren
aan Anne Coupar zijn levensverhaal
heeft verteld. Zij begint haar boek
met een beschrijving van zijn begra
fenis. een trieste gebeurtenis op een
zware regendag met het lichaam van
een beroemd man in een opengescheur
de kist van triplex..
I/O AT HET ZIJN, weet een ieder:
personen uit de voorname stand.
En standen zijn er ongetwijfeld nog,
al raakt het standsonderscheid lang
zamerhand een beetje in de ver
drukking: kan iemand nog zonder
lachen spreken van „een Heer van
stand"?
Maar zijn ze er nog? Waarschijn
lijk wel, maar ze hebben de tijd
tegen. Dit is de tijd van de handige
jongens, niet die van erfelijk wel-
gemanierden, de tijd van gezichten,
die het meer moeten hebben van
energieke kinpartijen en lepe oogjes,
dan van hoge voorhoofden en het
meesteroog, de tijd van vervoermid
delen, die méér op bazarartikelen
lijken naarmate ze duurder zijn.
Alleen al het instijgen in deze auto
mobielen is een onpatricische bezig'-
heid. Het blijft toch altijd öf kruip-
werk (kop vóór erin en de toe
schouwer alleronbevalligst het gang
baar tegendeel van de kop toekeren)
öf plof werk (in de achteruit met het
voornoemde tegendeel naar binnen
manoeuvreren en half bijdraaien
onder gelijktijdige knieheffing, wat
bij dames altijd de verwachtingsvolle
maar steeds teleurgestelde aandacht
der voorbijgangers trekt).
Nee, hun tijd is voorbij, hun huizen
zijn in beslag genomen door export
zaken of vakverenigingen, hun koet
sen zetten ééndagsluister bij aan
bruiloften, voorzover ze niet tot
museumstuk of varkenskot gewor
den zijn. En eigenlijk is hun tijd al
meer dan twintig eeuwen voorbij.
Want patriciërs zijn ouder dan de
weg naar Rome ze zijn zo oud als
Rome zelf.
Toen Rome nog maar een klein
stadje was, niet veel meer dan een
agrarisch centrum in de trant van
Emmeloord, waren er al patricische
geslachten. Men heeft lang de theorie
gehoord,, dat ze van ander ras zou
den zijn geweest dan de niet-patrici-
sche families, maar net als met de
rassentegenstellingen in onze tijd
begint daar de klad in te komen.
Men zoekt het nu meer in het econo
mische. Zo nauw is de samenhang
tussen de geschiedbeschouwing en de
eigen tijd.
Patriciërs zouden dan geslachten
zijn geweest, die misschien al bij de
stichting van Rome een voorsprong
hadden en deze later volgens het bij
de rijkdom geldende principe der
accumulatie (de duivel eh de grote
hoop) hebben vergroot. Wat nu pre
cies de Romein heeft bedoeld met
de naam patriciër, die natuurlijk
van het woord „pater" of vader
komt, is niet goed meer na te gaan.
Maar dat pater naast zijn meer bio-
logisch-genealogische ook een sociale
betekenis had, is duidelijk uit de
aanspreektitel van de raadsleden,
de senatoren, die ..patres conscripti"
op de senaatslijst ingeschreven
familiehoofden) luidde.
Herinnert u zich nog van de school
banken de bespreking van de regen-
tentijd uit onze vaderlandse geschie
denis? Hoe kleine kinderen al baan
tjes kregen en hoe al die regenten
families één gesloten groep vorm-
■den, die elkaar de kluifjes toeschoof?
Zo is het vast ook geweest in de
eerste tijd, van de geschiedenis van
Rome, want de hamen van een klein
aantal geslachten keren steeds weer
terug in de lijsten van de jaarlijks
gekozen oppermagistraten, de con
suls. Vermoedelijk waren deze
geslachten, als de Fabii, de Cornelii
en de Aemilii. weer een soort ripper
ten van de patriciërs, die toch al
niet meer dan tien percent van de
beuolking uitmaakten.
De bevoorrechting van hun stand
was groot: zij alleen konden tot
magistraten worden gekozen, en
daar de senaat praktisch geheel uit
oud-magistraten bestond, werden
ook zij alleen senatoren, zij hadden
de rechtspraak in handen, en wat
erger was, deze konden zij vrijwel
naar willekeur uitoefenenomdat
er aanvankelijk geen géschreven
wetten waren.
Maar ook in Rome waren de patri
ciërs niet van alle tijden. Bij de
groei van de staat had men steeds
meer de niet-patricische burgerij
nodig voor de legerdienst, en wie
men nodig heeft, kan men niet al
te zeer koeieneren, al moesten de
„gewone" burgers wel hun tanden
laten zien, voordat deze waarheid
tot de patriciërs doordrong. Maar
langzamerhand gingen hun voor-
rechten verloren, het ene ambt na
het andere werd voor alle burgers
opgengesteld en er bleef maar één,
weinig belangrijk, priesterambt en
één, zeldzaam voorkomend, staats
ambt voor hen gereserveerd.
Eigen nieuwsdienst
DEN HAAG. Het Tweede-Kamer
lid mr. Th. M. J. de Graaf (K.V.P.)
heeft minister Toxopeus, als minister
van zaken overzee ad interim, om in
lichtingen gevraagd over de stam-
oorlog op Nieuw-Guinea in juli van dit
jaar. Zeventig leden van de Tjittak-
stam werden toen bij een overval door
een andere stam gedood.
Is het juist, aldus de heer De Graaf,
dat functionarissen van de rooms-katho-
Iieke missie in het zuiden van Nieuw-
Guinea de ambtenaren van het binnen
lands bestuur al geruime tijd voor het
gebeurde duidelijk hadden gewezen op
de groeiende onrust tussen verscheidene
volksstammen en dat de ambtenaren het
aanbod, om in gezamenlijk beraad bij
tijds maatregelen te nemen om een uit
barsting te voorkomen, hebben afge
wezen?
Als een en ander inderdaad waar is,
vraagt de heer De Graaf de minister
maatregelen te nemen, opdat in het ver
volg een dergelijk rampzalig beleid
wordt voorkomen.
Omstreeks 300 v. Chr. vormden
zij niet meer dan vijf procent van
de bevolking en van vijftig geslach
ten in de vijfde eeuw v. Chr. slonken
zij tot veertien, vier eeuwen later.
In die tijd werden hun gelederen
zelfs versterkt met een aantal out
siders om ze voor uitsterven te be
hoeden. Want traditioneel als de
Romeinen zijn, hebben ze een hekel
aan uitsterven.
Zal „ons" patriciaat nog op deze
wijze te redden zijn? Een wedstrijd
houden voor een „Miss Patricia" en
een „Mister Patricius"? In badpak?
Nee, dat zal niet helpen, want een
echt patricisch-aangelegd mens doet
aan zoiets niet mee.
ROZENBURG. De heer C. Verolme
deelde gistermiddag op zijn werf op
Rozenburg mee, dat nu ook de afdeling
reparatie met haar werk gaat beginnen.
Hij zei dit ter gelegenheid van de doop
door zijn dochter Nellie van het eerste
drijvende dok van het bedrijf, het droog
dok Prinses Margriet.
De secties van dit 176 m lange dok
met een hefvermogen van 11.000 ton
(geschikt voor schepen met een draag
vermogen van 25.000 ton) werden ge
bouwd op Verolmes werven te Heusden
en Alblasserdam. Zij werden op de
Rozenburgse werf gemonteerd.
Uiteraard werd de hoop uitgesproken,
dat er voldoende reparatiewerk zal ko
men voor dit dok en de overige dokken,
die tegen eind 1960 gereed moeten komen.
In dit verband roerde de heer Verolme
een recent bericht aan over de bedrijfs-
uitkomsten van een grote oliemaatschap
pij.'
Hij concludeerde er uit, dat de wereld -
consumptie van olie nu met -tien procent
is gestegen tegen drie procent in de
voorafgaande jaren. Ik ben echter bang,
aldus deze werfdirecteur, dat de olie
maatschappijen dezelfde fout zullen ma
ken als enkele jaren geleden, toen zij
het uitbreiden van tonnage stopzetten.
Hij kwam daar op terug, toen nog
geen uur later de 20.000 tons motortanker
Naess Tern door hem werd overgedragen
aan de Alliance Shipping Comp. te
Panama, een dochteronderneming van de
Naess-groep. Wij zullen spoedig meer
tankers nodig hebben, voorspelde de
heer Verolme bij deze gelegenheid.
Eigen nieuwsdienst
DINTELOORD. De spinnerij van
de Coöperatieve vlasfabriek Dintel
oord zal worden opgeheven. Gisteren
hebben de leden ingestemd met een
desbetreffend bestuursvoorstel.
Van de daar werkende 45 man heb
ben al twintig man onderdak gevon
den in de vlasfabriek. Voor de overige
25 man worden met de Hollandsche
kunstzijde industrie en Philips onder
handelingen gevoerd.
DEN HAAG In schriftelijke vragen
aan minister Luns heeft het Tweede-
Kamerlid Lankhorst de aandacht erop
gevestigd, dat de afdrukken van het
Verdrag tot bescherming van de rechten
van de mens en de fundamentele vrij
heden en van het protocol bij dit verdrag
sinds geruime tijd niet meer verkrijg
baar zijn.
Advertentie
IN DE EERSTE KLAS.
Het maandblad DOE HET ZELF is
niet alleen de vraagbaak van gevorder
de, maar ook van beginnende amateurs.
In de rubriek „In de eerste klas" wor
den de grondbeginselen van het zelf-
doen zonneklaar behandeld. In het sep
tembernummer wordt de werking van
allerlei boren onder de loep genomen
Voor gevorderden staan er o.a. beschrij
vingen in voor het zelf maken van eén
moderne hoekbank, een huiswerktaf eitje,
een elektrische tijdschakelaar, een elek
trische klok en een radiotoestel. In Doe
het Zelf staat voor elk wat wils. Het
nieuwe nummer is zolang de voor
raad strekt verkrijgbaar bij kiosken,
boek- en tijdschriftenhandelaren. Voor
abonnementen Postbus 955, Rotterdam.
Eigenvervoerders
30.per jaar
Eigen Nieuwsdienst
DEN HAAG. De verplichte keu
ring van auto's is niet dè oplossing om
technische gebreken, die gevaarlijk
kunnen zijn voor de verkeersveiligheid,
te voorkomen. Dat is de mening van
de EVO, de organisatie van ver
laders en eigenvervoerders, wier leden
meer dan tweehonderdduizend bestel-,
vracht- en bedrijfspersonenauto's op
de weg brengen.
Het percentage ongelukken met auto's
door een technisch gebrek is zeer gering.
Dat mag volgens de EVO echter geen
reden zijn om niet alles in het werk te
stellen om gevaar opleverende technische
gebreken zoveel mogelijk te koorkomen.
De enige mogelijkheid daartoe is goed
gericht onderhoud, aldus de EVO.
Er bestaat behoefte aan een onder
houdsbeurt. uitsluitend gericht op die
onderdelen die voor de verkeersveilig
heid van belang zijn en die door de ga
rages tegen een van tevoren vastgesteld
bedrag zou moeten worden verricht.
De EVO meent dat een dergelijke
onderhoudsbeurt zou kunnen samenval
len met een doorsmeerbeurt. Exclusief
de prijs voor de oiie, heeft de organisatie
berekend, dat de garages een dergelijke
beurt inclusief het normale doorsme-
ren voor vijftien gulden kunnen uit
voeren. De EVO adviseert dit beperkte
onderhoud tweemaal per jaar te doen
geschieden.
HÉB